אריאל - אריאל
תאריך פרסום: 07.01.2014
ש. שלום כבוד הרב, ערב טוב
הרב: ערב טוב
ש. קודם כל אני רוצה לספר לך ולכולם פה שחזרתי בתשובה לפני כמה שנים בזכותך, גם בזכותך וגם בזכות עוד כמה רבנים, והיום אני שומר תורה ומצוות עם כיסוי ראש, ציצית, לומד תורה, יש לי כמה שאלות אליך, לגבי מה שדיברת לגבי הסופה שעכשיו נמצאת בארה"ב,
הרב: מה אתה רואה את עצמך?
ש. כן, וגם הסופה שהיתה פה בארץ וגם כל האירועים שקורים וקרו פה לאחרונה בין אם זה כמו שאתה אמרת, כל מיני רעידות אדמה, לא חסר כבוד הרב, לא חסר לצערנו
הרב: לא משעמם
ש. כן, בלי עין הרע, לצערנו הרב, וגם פטירה של צדיקים ביניהם הרב עובדיה יוסף, יש פסוק שאומר
הרב: מפני הרעה נאסף הצדיק
ש. מפני הרעה נאסף הצדיק, אז אנחנו חייבים לעשות חושבים, כי אוטוטו הקב"ה סוגר חשבון והשאלה שלי לגבי הסופה, סליחה שאני זה, לגבי הסופה, זה לא הרי צירוף מקרים שפה בארץ היתה סופה בערך דומה רק שבאמריקה עכשיו זה הייתי אומר, אם אני לא טועה, במימדים יותר גדולים, וגם שם יש קרבנות. זה שאלה אחת.
הרב: אז מה השאלה, למה זה קרה?
ש. כן.
הרב: זה מה שהתכוונת או זה מה שאני שאלתי?
ש. זה מה שאני התכוונתי
הרב: הבנתי. תראה, אצלנו הסופה התחילה בעשירי בטבת,
ש. נכון
הרב: בדיוק מתי שהיה תענית וצום
ש. ירושלים גם היתה במצור
הרב: במצור, בדיוק, אז כנראה שהקב"ה רצה להראות לנו, לאלה שלא מתענים, מה זה להתענות, אז הוא השאיר אותם שלשה ימים, כמו אצל מרדכי ואסתר, שיהיו בדרכים תקועים, וגם אלה שבבתים לא יכלו לצאת להביא חלב. אנחנו לא רואים את גזרת החורבן בכלל, אנחנו לא משתוקקים שייבנה בית שלישי, אנחנו בקפאון, אנחנו שוקטים על השמרים, ממילא הקב"ה נותן לנו רמזים. בעולם הבא כתוב שיש גיהינום, יש של אש ויש של קרח, של קרח זה אלה שעשו את המצוות בקרירות, עשו מצוות אבל בקרירות - ענשם בגיהינום של קרח. גיהינום של אש זה לאלה שעשו את העבירות בחמימות, אז מביאים אותם לגיהינום של אש. מין במינו ומידה כנגד מידה. לימדו אותנו חכמים, תמיד תחפש מעין הדבר, תסתכל על הזמן, על התאריך, על הענין. אז ברור שאנחנו נמצאים במצב של הקפאה. בארה"ב אני מאמין שכמה אנשים שמה, סתם אני אומר את זה, כן, גיחכו על המדינה הקטנטונת הזאת שמנסה להתמודד עם שלג שבא לה במפתיע אחת למאה שנה, ושלשה ימים המסכנים הישראלים האלה שיודעים לפתח כל כך הרבה דברים וזה וזה, אבל הם לא יכולים, אתה מבין, לפנות שלג, הם לא היו מוכנים, הפתיעו אותם, אז זה מצחיק שרואים בטלויזיה שם בסי אן אן איך היהודים שמה אתה מבין תקועים וזה, ושומעים כמובן את ביבי שהוא אומר שכוחותינו פעלו ויישר כח למשטרה ולכולם שהם בבית וכולם תקועים בדרך. זה ברור. נו אז הקב"ה זה אני אומר שוב פעם, במאמר מוסגר, אז הוא אומר, רגע אתם צוחקים עליהם? אתם מעצמת על, בא נראה איך אתם מסתדרים, אז הוא תוקע להם, אתה מבין, ארבעים ותשע מדינות, זהו. עכשיו, רגע, רגע, אבל גם האמריקאים קפואים, כי הם קפואים כלפי כולם חוץ מכלפי עצמם. לא אכפת להם אמרנו שסורים נרצחים, לא אכפת להם שהאיראנים מאיימים, לא אכפת להם שהיהודים בצרות, לא אכפת להם מכלום, לא אכפת להם שפולארד תקוע 29 שנה, לא אכפת להם שום דבר, העיקר שהם יעבירו את היום ושיהיה להם טוב, ושאמריקה תגיד שהיא השוטר של העולם והיא שומרת והיא השלום והיא הכל ופרס נובל, ועכשיו בא קרי, אם תלכו עימי בקרי אני אלך אתכם בחמת קרי, אז אני אשלך אתכם את קרי שירגיז אתכם קצת, הוא יגיד לכם נו נו, תחלקו, ואם תוך שלשה חדשים לא תגמרו את זה עד מרץ אז אני עוזב אתכם ותסתדרו לבד ובי בי בי. הוא רוצה גם נובל, הוא גם רוצה נובל. אז הקופאים שמה זה כנראה בגלל הקפאון וחוסר הרגישות כלפי העולם כולו חוץ מהאינטרס האמריקאי המובהק שדואגים רק לעצמם. אוקי?
ש. אוקי, ושאלה שניה, לגבי, זה שאלה עם שתי חלקים אבל זה הכל קשור, יש הבנתי, יש נבואה שמדברת על זה שפצצת אטום תיפול פה בישראל, והחלק השני של השאלה זה האם הנשיא האמריקאי הוא גם נשיא גוג
הרב: זה שתיפול פצצה בישראל זה כתוב ביחזקאל ל"ח כבר אמרתי את זה לפני שלשים שנה, ושמה כתוב שיהיה רעש גדול על אדמת ישראל ורעשו מפני דגי הים ועוף השמים וחית השדה וכו' וכו', אז שמה זה כתוב. עכשיו, אם הוא גוג או לא גוג, יש כאלה שעושים קודים ודילוגים ומראים שכאילו אובמבה מופיע שמה בדילוגים וכו' וכו', זה לא מסויים, זה לא אדם מסויים, זה מלכות, ולמעשה לפי הארי הקדוש גוג ומגוג זה גימטריא שבעים - זה שבעים אומות העולם שיבואו על ישראל.
ש. תודה רבה.
הרב: תהיה בריא. שאלה נוספת. הבחור שמה עם הכובע הירקרק
ש. ערב טוב לרב
הרב: ערב טוב
ש. יש לי רק שאלה קטנה, הרב נוהג להסתלבט על כל מיני פוליטיקאים, ורציתי לשאול את הרב, אז מה התגובה שהיתה לו בבחירות האחרונות שהיה לו אפס מנדטים, זה שאלה אחת.
הרב: הבטחתי שתי ספרות.
ש. לא הבנתי?
הרב: הבטחתי שתי ספרות
ש. אוקי ו
הרב: אפס אפס
ש. זה נחמד מאד, הרב אוהב לעשות סטנדאפ
הרב: אמרת סתלבט על הפוליטיקאים, אז הסתלבטתי על הפוליטיקאים
ש. זה לא בדיוק מה שזכור לי, לפני הבחירות הרב הלך לאמנון לוי בפנים אמיתיות והרב כנראה הבין שכללי המשחק השתנו, שאם הוא רוצה להצליח הוא צריך לצאת לתקשורת, לא רק בשביל ההרצאות
הרב: לא לתת, לקבל.
ש. זה נחמד כל הצחוקים האלה
הרב: לא לתת לקבל
ש. לא משנה לקבל, הרב הגיע גם עם מצלמה משלו ובינתיים רואים
הרב: שלש מצלמות
ש. ארבע מצלמות, בסדר?
הרב: לא, לא להוסיף, מה שהיה
ש. היה מה שהיה, אבל גם הציבור חשב שמה שחשב והתוצאות היו בסוף איום
הרב: נכון, נו אז מה הבעיה עכשיו?
ש. אז מה הבעיה, עכשיו, אז למה לצחוק על אנשים, על מי שעושה טועה, מי שלא עושה - לא טועה.
הרב: מה הקשר למה שאתה שואל למה שאני אומר על האישים שאני מדבר, מה הקשר?
ש. אתה מסתלבט על אנשים, זה הקשר.
הרב: לא הבנתי, אז אחד שהחליק עם אופניים אסור לו להגיד את האמת לגבי אלה שנוסעים באוטו?
ש. זה לא קשור אחד לשני,
הרב: זה מה שקשור
ש. הרב בורח מהתשובות
הרב: אני הייתי על אופנים והחלקתי
ש. מה קשור עכשיו לשאלה ששאלתי
הרב: אני אסביר לך, והפוליטיקאים נמצאים ברכב, הם לא החליקו
ש. ו...
הרב: אז זה אומר שבגלל שאני החלקתי אני לא יכול לדבר על אלה שברכב? מה הקשר? מה, מי שמחליק אסור לו לדבר?
ש. זה לא מה שהתכוונתי
הרב: אתה הבנת מה אמרתי בכלל?
ש. אני הבנתי בדיוק מה אמרת
הרב: אתה לא תהיה פוליטיקאי
ש. הרב יכול להגיד מה שהוא רוצה אבל במציאות
הרב: כמו שאתה יכול להגיד מה שאתה רוצה
ש. בסדר, אבל במציאות הרב הריץ מפלגה, הרב הריץ אנשים שלו ואפס מנדטים
הרב: נכון, אפס אפס אמרתי, לא אפס אחד
ש. נו בסדר, זה אותו דבר
הרב: נו אז מה, לא הבנתי, כואב לך על זה?
ש. לא, לא כואב לי, אני שמח את האמת ש
הרב: שלא נבחרתי
ש. אפשר להגיד
הרב: נכון, אני בכלל לא הייתי צריך להיות שם
ש. בסדר, אני לא חושב שהרב
הרב: אני לא עמדתי לבחירה וגם לא בחרתי
ש. נו, בסדר אני לא חושב גם שהרב יכול לנהל מדינה, הרב יכול להעביר הרצאות, יכול
הרב: אני אמרתי שאני אנהל? אתה שמעת שאני רוצה לנהל את המדינה?
ש. לא, אתה הרצת אנשים מטעמך, אנשים מטעמך עם כל הכבוד לא מבינים בפוליטיקה
הרב: איך אתה מחליט שהם לא מבינים בפוליטיקה?
ש. כי אני רואה את האנשים שסביב הצוות
הרב: אלו הצוות ששלחתי לכנסת?
ש. אלה לא הצוות ששלחת לכנסת, אבל מקובל שלפני בחירות
הרב: עכשיו אני אגיד לך, אתה חרגת, אתה מסתלבט על עצמך עכשיו
ש. אני לא מסתלבט, אני אגיד לך משהו, מקובל לפני בחירות שכל המפלגה מוציאה את המועמדים שלה, מפרסם אותה, המועמדים שלה מוכרים מדברים בתקשורת, אני עוד לא ראיתי מועמד אחד שיצא מכח להשפיע
הרב: קודם כל אני שמח שאתה זוכר את השם של המפלגה, דבר שני אני רוצה להגיד לך שהם היו מפורסמים בכל מקום דיברו גם בטלויזיה בשני מקומות, הם דיברו ברדיו בהרבה מקומות
ש. בא נשאל אחד מהקהל אם מישהו פה מכיר את אחד מהנציגים
הרב: בא אני אשאל אותך עכשיו, תגיד לי מי השלישי אצל לפיד?
ש. אני ליכודניק, אני לא הולך בליכוד
הרב: מי השלישי בליכוד?
ש. לא הבנתי?
הרב: מי השלישי בליכוד?
ש. אני יכול להגיד לך את הרשימה, אני לא אגיד לך אותה לפי הסדר
הרב: לא לא, את השלישי
ש. אני יכול להגיד לך את הרשימה
הרב: את השלישי
ש. זה לא קשור אחד לשני, בא תגיד לי
הרב: חחחחח ליכודניק שרוף שלא יודע מי ראשון שני שלישי לא ביקשתי
ש. זה לא משנה, אני יכול להגיד לך את הרשימה, בא תגיד לי, אחד פה לא אומר לך את הסדר אצלכם
הרב: כמה יש בליכוד? כמה יש בליכוד?
ש. זה לא משנה כמה יש
הרב: כמה יש לכם מנדטים?
ש. לא הבנתי
הרב: כמה יש לכם מנדטים?
ש. יש לנו בסביבות השלשים מנדטים
הרב: בסביבות, מה אתה גם לא יודע כמה ?
ש. זה לא משנה, זה לא משנה
הרב: תגיד לי את כל אלה שבליכוד, תגיד לי את אלה שבליכוד
ש. 31 מנדטים
הרב: לא, תגיד לי את השמות, נו תגיד
ש. מה עכשיו, אני לא אתחיל להגיד לך את כולם
הרב: אמרת שאתה יודע
ש. אני יודע אבל זה לא משנה אחד לשני
הרב: גם אני לא משנה אחד על השני
ש. הרב אומר שהמועמדים שלו התפרסמו
הרב: אם אתה שמכיר את שלך והם קיימים כל כך הרבה זמן
ש. תראה לי פה אחד שיודע על אחד המועמדים שהיה לכם.
הרב: נו, אולי יש פה מישהו שיודע?
ש. יש פה מישהו מהקהל שיודע אחד השמות של המועמדים של הרב?
הרב: הנה יש אחד שיודע, הנה, מה השם? ווי יודע אפילו את המקום ראשון.
ש. מה, מה אמרת?
הרב: את השם של העו"ד סמראלי שהיה מקום ראשון
ש. אז אחד יודע מכל האולם הזה
הרב: אמרת תראה לי אחד, הנה אחד.
ש. אז אחד, אוקי, אז אחד מכל האולם הזה יודע
הרב: מספיק
ש. ז"א שלא היה לכם פרסום
הרב: למה קיבלנו אפס אפס?
ש. אוקי, סבבה, והשאלה השניה שלי, למה הרב הכפיש את אנשי ש"ס?
הרב: מתי הכפשתי את ש"ס?
ש. הרב יצא נגד אריה דרעי ויצא נגד הרבה אנשים
הרב: אני יצאתי נגד או שאני התגוננתי?
ש. מה זה התגוננתי
הרב: מי יצא נגדי?
ש. לא הבנתי
הרב: אני דיברתי נגדם או שהם דיברו נגדי?
ש. הם לא דיברו נגדך הרב, הרב יצא ודיבר נגד אנשי ש"ס
הרב: אני? אני?
ש. שניה שניה שניה
הרב: מי דיבר במוצאי שבת, כל מוצאי שבת נגדי, אני או הם?
ש. אני רוצה לשאול שאלה קטנה, הרב מקודם דיבר שאומות העולם נלחמים זה בזה ונלחמים במקום שיילחמו נגדנו, במהלך כל תקופת הבחירות, אני חושב שזה היה חילול ה' שהרב יצא על אנשי ש"ס בגלוי והיום הרבה חילונים אומרים לי, תראה הרב מחזיר בתשובה ומצד שני יוצא על יהודים אחרים
הרב: אתה מהפך אבל את היוצרות, אני ממש מצטער, אסור לשקר.
ש. אני לא משקר
הרב: ש"ס יצאה נגדי, אני אמרתי שהבוחר יבחר, הם הבינו שיש להם בעיה ולכן הם החליטו להכפיש אותי והתחילו להכפיש במוצאי שבת, ואז עלה הרב שלום כהן ודיבר בראשונה ואמר דברים שאוזן לא יכולה לסבול, לא אומרים את זה על גוי ולא על שונא ישראל, אחרי שהם אמרו את זה לא עניתי רק אמרתי איפה הטעות שלהם, ואח"כ יצאו עוד, ורק אמרתי איפה הטעות שלהם, לא יצאתי נגדם, אם הייתי יוצא נגדם הם היו מסכנים, ועד היום לא יצאתי נגדם, רק אמרתי מה הם עשו ואת העוול שעשו.
ש. אני ראיתי שהרב יצא על אריה דרעי
הרב: אני ודאי, אמרתי שדורעי עשה את הכל במזיד בשביל לחסל אותי, נכון.
ש. דרעי עשה את זה בגלל שדרעי הוא היה איש של הרב עובדיה ז"ל
הרב: אז מותר לו? אז מותר לו?
ש. הוא עשה מה שהרב עובדיה אמר
הרב: אתה אומר, אתה היית שמה בפגישה?
ש. לא הבנתי?
הרב: היית שמה בפגישה שהוא אמר לו תחסל את אמנון יצחק?
ש. הוא לא אמר חסל, אבל הרב עובדיה אמר לפני הבחירות מי שיצביע ש"ס הוא יתן לו עולם הבא
הרב: אוהו, מחלק את העולם הבא, ז"א העולם הבא קיים על בחירות.
ש. לא בחירות, זה מה שהרב עובדיה אמר
הרב: ז"א חילוני
ש. אז הרב עכשיו לא....
הרב: לא, לפי מה שאתה אומר, חילוני שעובר על כל העבירות וימשיך לעבור, אם הוא יצביע ש"ס הוא בעולם הבא
ש. זה לא קשור אחד לשני
הרב: כן או לא?
ש. אני שואל שאלה אחרת
הרב: אני עונה כן או לא?
ש. זה מה שהרב עובדיה אמר
הרב: לא אמר דבר כזה
ש. אז תפתח יוטיוב בבקשה ותסתכל
הרב: מתוק, הוא לא יכול להגיד דבר כזה, מי שאומר דבר כזה זה שטות והבל, אדם שמחלל שבת ועובר עבירות אפילו יצביע למי שהוא רוצה לא יעזור לו, למה - כי המצוות והעבירות קובעות ולא הבחירות קובעות.
ש. זה נכון, אבל הרב עובדיה טען אחרת
הרב: טוב מותק, הבנתי אותך. תהיה בריא.
ש. גם הרב.
הרב: תודה. כן, הנה הבחור פה עם כיפה לבנה. כן.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: גם לך
ש. אוקי, אם השאלה שלי לא מתאימה לפורום הנכבד אתה רשאי לא לענות לי, יש לי שאלה פשוט אישית, אנחנו לפני כן דיברנו על מלחמות כל מיני מקרו ודברים כאלה, כל העולם הזה והכל, יש לי שאלה של מלחמה אישית מיקרו, אני משתדל לחיות על פי ההלכה וחוקי התורה, יש כמה גורמים ממשלתיים באמת שממש מפריעים לי, כגון ביטוח לאומי וכאלה ואני לא אפרט אותם, האם אני יכול על פי ההלכה לחיות בצדק ובשלום ולהכנס בהם, ז"א להשיב את הצדק אם אני מרגיש שהצדק הוא איתי, אם האמת איתי ביחד
הרב: בכלים חוקיים ומותרים על פי התורה אתה יכול לעשות כל מה שצריך
ש. כמו, כמו מה למשל?
הרב: אתה לא יכול לקחת את החוק לידך, לפרוע או ללכת נגד התורה ולעשות מה שאתה חושב שזה צדק ושלום, אתה חייב ללכת על פי שניהם, אחרת אתה תכבש בכלא.
ש. ידוע, לא, לא התכוונתי להגיע לרמות כאלה, רמות קצת אחרות
הרב: אז איזה דרך אתה שואל שאלה, דבר פשוט
ש. שאלה, אם אני יכול לשאול אותך באופן אישי לאחר מכן
הרב: זה כן, אין שום בעיה.
ש. תודה רבה.
הרב: כן, שמה בסוף בפינה למעלה. רק רגע, סליחה יש פה שאלה בינתיים עד שיגיע המיקרופון.
ערב טוב
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. הלו, שלום לך הרב, אני מתקשרת בשביל לשתף אתכם בשתי ניסים גדולים שקרו לנו במהלך השנה הזו, בזכות הברכה של הרב
הרב: מאיפה את?
ש. אני מרמלה, הייתי בהרצאה שלך, פשוט לא היה לי אומץ לקחת מיקרופון ולדבר, בחודש השני להריון אני לקיתי בוירוס שהיוה סכנת חיים מאד קשה לעובר, עברתי בדיקות מאסיביות, ממש בדיקות מאד קשות, והממצאים היו מחרידים, גילינו בטן מוגדלת לעובר וכל מיני ככה דברים על הדרך, הרופא המליץ על פי הבדיקות על הפסקת הריון מיידי, הוא טען שהעובר יכול להיוולד מעוות עם פיגור שכלי מאד קשה, עיוור וחרש, בעלי ואני קיבלנו את זה מאד קשה, והחלטנו להתייעץ עם עוד כמה מומחים, הופניתי לשני רופאים מומחים בגניקולוגיה וילודה שהם גם על פי הבדיקות והממצאים טענו שחובה עלי להפיל, אני כבר הייתי בחודש חמישי להריון, כבר מרגישה את העובר, מרגישה אותו חי בתוכי, ובשלב מסויים אני ובעלי החלטנו שכבר זהו, אי אפשר לשבת בחיבוק ידיים, התחלנו מאד להתחזק, מידי יום אנחנו התחלנו לשמוע את ההרצאות שלך, ממש על המסך בטלויזיה היה רק ההרצאות שלך שמענו יומם ולילה, והחלטנו באמת להתקשר אליך לפנות אליך לקבל ברכה, יצרנו קשר עם ארגון שופר ביקשנו לדבר עם הרב, הרב היה עסוק, אז השארתי את השם שלי והרב ברך, והגיע באמת שעת הלידה, אני יולדת בלידה טבעית בדרך הטבע, הרופא שנכח בחדר לידה הוא שמע על המקרה, הוא אמר אני לא אשאיר אותך ככה, אני אבדוק נראה באמת מה מצבו, ובאמת תוך יומיים עשו לו את כל הבדיקות האפשריות בדיקות ראיה, בדיקות שמיעה ובדיקה מוחית באמת דרך סיטי וכאלה, לא מצאו שום דבר לתינוק, ממש, אני אראה לך את הבדיקות מה שאמרו לי, שהיתה בטן מוגדלת ואיך הם כל כך הפחידו אותי, והיו הוכחות שהילד אמור להיוולד עם כל הממצאים באמת שמתארים, ואני באמת זכיתי ללדת ילד בריא ושלם, ולא רק בריא, הוא כזה מפותח, היום הוא בן תשעה חדשים, הוא כבר הולך, הוא כבר עומד על הרגליים, והרופאים אפילו בהלם, הם לא מאמינים, הם טוענים שאוקי, הם הבינו שגם יכול להשפיע על מהלך החיים של התינוק, ועובדה שהכל זה שטויות, אני פשוט זכיתי. עכשיו, חודש לאחר הלידה שלי אחותי הביאה ילד לעולם גם כן, ויומיים לפני הברית הילד מתחיל לפרכס, הוא מתחיל לעבור פרכוסים מאד קשים, לקחו את הילד לבית חולים, הרופאים התחילו לשער כל מיני השערות שמדובר באפילפסיה בדרגה מאד קשה, עשו לו סדרת בדיקות, גם כן מעבדה ועושים לו זה ועמוד שדרה, ממש באמת, לא מובן איך תינוק יכול לעבור את הדברים האלה, ובאמת הדבר הזה שעשיתי לפני קבלת התשובות של הבדיקות יום לפני קבלת התשובות התקשרתי עוד פעם לארגון שופר, ביקשתי לדבר עם הרב, יצא לי לדבר עם הבן שלך אליהו, תרמתי מניה לבית כנסת, והרב נתן ברכה גם לילד וברוך ה' כל הבדיקות יצאו בסדר, במהלך שבוע, והוא פשוט הפסיק עם הפרכוסים, היום הוא בן שמונה חדשים בריא ושלם, זה פשוט מדהים, אני אומרת לך, זה אין דברים כאלה, אני עדיין מספרת את זה לאנשים הם לא מאמינים, שככה באמת קרו ניסים גדולים בזכות הברכה שלך, וחזרנו בתשובה בזכות הרב, אנחנו מאד רוצים להודות לך.
הרב: תודה רבה, תגידי לי מה שמך?
ש. לאה בת מירב, רוצה שתברך גם אותי ואת המשפחה שלי, שנזכה באמת בתוך כלל הברכות שתברך אותנו, הרב.
הרב: ה' יזכה אתכם לכל טובה וברכה לעבודתו יתברך אמן סלה. תודה רבה.
ש. תודה רבה, מודים לך על כל עבודת הקודש שאתה עושה הרב, על כל החסד שאתה עושה עם עם ישראל ואתה מחזיר אותנו בתשובה ומחזק אותנו, באמת שה' יאריך את ימיך בנעימים בעזרת ה'.
הרב: תודה.
ש. תודה רבה הרב
הרב: כל טוב, ערב טוב.
כן, שאלה נוספת. בחור שמה כן, עם כובע.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. יש לי ארבע שאלות שבעזרת ה', קודם כל מה שדיברו פה מקודם על הבחירות וכל מה שהלך שם, עכשיו זה ידוע שבטח שמהרב ובטח שמהרב עובדיה לא היה שום קשר לפגוע אחד בשני חס ושלום, אבל ידוע שבחצרות של רבנים לא אומר על החצר של הרב, לא רוצה להכליל את החצרות של הרב, לא רוצה משהו ספציפי אבל ידוע שיש מסביב לחצרות ובתוך החצרות לפעמים מקרים מסוימים כל מיני דברים פגומים, עכשיו רציתי לשאול אם לרב כאילו יש דעה נגד זה ואם לקום נגד זה ואיך להתמודד עם מצב כזה?
הרב: קודם כל אני מסכים לחלק הראשון שהרב עובדיה לא היה נגדי מעולם וגם במהלך הבחירות שמו לו נתונים שהם שקריים ואמרו לו דברים שלא היו ולא נבראו מתוך הבית סיפרו לי דברים והייתי אומר אותם במהלך הבחירות ואף אחד לא הכחיש, אפילו בסוף הבחירות שאלו מי היתה החפרפרת שגילתה לו את כל הדברים. הוא רצה לדבר איתי, אז עשו תרגיל כאילו מצלצלים אלי והלו, הרב אמנון יצחק, כבוד הרב עובדיה רוצה לדבר איתך, מה? כבוד הרב, הוא עסוק, הוא לא יכול לדבר. שלש פעמים עשו את התרגיל הזה כאילו אני לא רוצה לדבר איתו, אני עסוק, לפני שהוא נכנס לבית חולים הוא ביקש לראות שני אנשים, את הרב עמאר ואותי, כשהרב עמאר נכנס אז הוא התפייס איתו ואמר לו שהוא צדיק והוא ככה וככה וככה וככה ואין לו שום דבר וכו' וכו' וכו' וכו', הוא רצה גם שאני אגיע, לא נתנו לי. כשרציתי לבוא ולברך אותו בבית חולים, המשפחה לא הסכימה. בהושענא רבה כל הקפה ברכתי אותו כשהוא היה בבית חולים, זה מוסרט, עם כל מה שהם עשו לא היתה לי שום טענה על הרב עובדיה עצמו כי אני יודע ששיקרו אותו, ולא רק אותו, את כולם. אבל הרבה נפלו בתוך זה, והרבה ממשיכים ליפול בזה. עכשיו, מה קורה בחצרות - זה נכון, לאלישע הנביא היה גיחזי, ואם לאלישע שהיה נביא היה גיחזי, שהיה נוגע בנשים וחמדן של כסף
ש. אני לא יודע מה זה גיחזי, כבוד הרב
הרב: לא משנה, זה היה שם של מי שהיה משרת שלו. והיה מבטל תורה, אז אם שמה זה היה כשהנביא נביא והקב"ה הסתיר ממנו, אז זה יכול להיות בכל מקום ואתה צודק, בהרבה מקומות, לאו דוקא במושג שהחילונים אוהבים חצרות, כי אנחנו לא נמצאים בחצר ברוך ה', וגם אין לנו בחצר אף אחד, אבל זה נכון, ואין מה לעשות נגד זה, להלחם לא תוכל להלחם, כי לא תועיל בזה שום דבר, הם חזקים מאד. הם שולטים בתקשורת, חייבים להם אנשים, אנשים רוצים לדעת בתוך הבית מה קורה והם השדרים שמעבירים את השדרים מה שהם רוצים, הם מסננים מה שהם רוצים, הם מונעים והם מובילים והם מוליכים והם עושים מה שהם רוצים, ואין שום מציאות של בירור בצורה אמיתית בבחינה עובדתית בלי לעבור אותם, וזה בעיה, וזה בעיה של הדור הזה והיא היתה גם בדורות קודמים, אבל הפעם זה כבר מרושת מידי, גם הם בין החצרות מרושתים.
ש. כבוד הרב, שאלה שניה, אני קראתי הרבה על גוג ומגוג, המון כל מיני ספרים, אני לא יודע אם הרב מכיר, כן מכיר לא מכיר זה לא הענין, קראתי באיזה מקום ספר אגדתות שגוג זה עם שיושב בהרי הודו וימלוך עליו איזה מלך שסיפורים מפה עד להודעה חדשה, עכשיו, אני שמעתי עוד אמרה שבאה אלי מכיוון של חבדניק, שבשואה אחרי השואה ישבו רבנים, גדולי הדור, ישבו ביחד והגיעו להחלטה שכל הסבל שהיה בשואה גרם לזה שהמידה של גוג ומגוג כאילו התקזזה עם זה באיזשהו מידה, הרב כאילו יכול לתת דעה על הענין הזה?
הרב: את הסיפורים שקראת אני לא מכיר, אבל את הארי הקדוש אני כן מכיר, ואם הוא אומר שגוג ומגוג זה שבעים אומות העולם הוא נאמן עלי יותר מכל ספר, ואין לי בעיה עם זה. דבר שני לגבי מה שאתה אומר שישבו רבנים והחליטו, נגיד שזה נכון וזה יפה, זה עדיין לא אומר שהנביא יוכחש, כי הנביא אומר במפורש ביחזקאל, וגם זכריה הנביא, שיהיה גוג ומגוג על אדמת ישראל באחרית הימים, ואספתי את כל הגויים אל ירושלים וכו' וכו' וכו', תראה שמה בי"ג בזכריה וביחזקאל ל"ח ל"ט, זה מוכרח להיות. אמרו שיש שלש גוג ומגוג, כמו שמביא המלבי"ם בפרק ל"ח, וזה מה שאמרו שמלחמת העולם הראשונה והשניה זה שתיים והשלישית זו זאת שתהיה עוד מעט.
ש. הבנתי שיש חמש נבואות על פורענויות, ארבע על חיות ואחד על בן אדם, שבן אדם זה פרא ישמעאל שזה הולך להיות בעקרון הפורענות הכי גדולה, בגלל שזה פרא אדם וכל השאר משולים לחיות, הרב מכיר בזה?
הרב: כן. יש מזמור תהילים על זה.
ש. אוקי, שאלה אני כבר אקצר, שאלה אחרונה, אתאיסטים, בשירות שלי יצא לי להתקל הרבה באטאיסטים, אנשים שעומדים מולי ונותנים לי טענות ואני מגיע למצב שהם לוקחים אותי לפינות של ידיעה, נטו ידיעה, שהקצה האחרון זה אמונה והם לא רוצים להכנס לשם, עכשיו מה אפשר להראות לבן אדם כזה שהוא רוצה רק את הידיעה ולא שום דבר מעבר ולא שום דבר, שום דבר.
הרב: תשמע את הדרשה שאני אמרתי אתמול אחה"צ על הבן הרשע בהגדה, שהוא בעצם אף פעם לא שואל שאלות, הוא רק אומר אמירות, "כי יאמרו לכם בניכם מה העבודה הזאת לכם" הם רק אומרים, הם לא מתכוונים לשאול, אבל אצל הבנים האחרים בתורה כתוב "כי ישאלך בנך לאמור" אז כולם כתוב "כי ישאלך" הם שואלים שאלה והם רוצים לאמור - שתגיד תשובה, אצל הבן הרשע כתוב "כי יאמרו בניכם", יאמרו, בלי לאמור, לא רוצה לשמוע כלום, רוצה להגיד, אז לא עונים לו, "אף אתה הקהה את שיניו", אין מה להתווכח עם אחד כזה.
ש. זה לא בקטע של להתווכח, לפעמים זה קטע שאתה מורגש מושפל, הוא פשוט משפיל את כל מה שאתה מאמין בו.
הרב: לא, אם אתה חסר ידיעה ודאי שאתה תרגיש מושפל כי אתה לא יודע מה לענות, אבל אם היית יודע טוב לא היית מושפל, היית מלגלג עליו. לדוגמא, בהרצאה האחרונה שהייתי ברמלה לפני יומיים, היה שמה בחורצ'יק נחמד שבא ושאל על הבחירה והידיעה של הקב"ה וכו' וכו' וכו', הוא בא בבטחון גדול, והוא יצא משם רועד בפניו. כי אם אתה יודע את התשובה אתה דוחק אותו, וגם אלה שמאמינים בתורת הבילבולוציה, שכאילו מפגינים ידיעות שאומרים כל מיני שמות שקשה מאד להגיד אותם ורק בעלי שיניים עקומות יכולים, וכשאתה שואל אותם אוקי, ובואו נתחיל אצלכם, למה אתם שואלים עלי, ואיפה זה מתחיל אצלכם? אז הם מגמגמים לא יודעים, אז איך אתם בונים תאוריה על לא יודעים בהתחלה? הרמב"ם אומר, יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון ממציא לכל הנמצאים, אם אין לך את הידיעה הברורה הזאת, אין לך יסוד ואין לך עמוד לשום חכמה, בלי יסוד אי אפשר להעמיד בנין. מה היסוד שעליו אתה עומד? אז אומר הרמב"ם, יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע, לא להאמין, שיש שם מצוי ראשון ממציא לכל הנמצאים, אם אין לך את הידיעה הזאת אתה לא יכול לבנות שום בנין, ואף אחד בעולם לא יכול לבנות שום בנין, שום בנין בלי ידיעה כזאת התחלתית.
ש. הבנתי, נזכרתי במה שאני ממש רוצה לשאול, נזכרתי שאלה אחרונה, ברמב"ם מובא בהלכות מלכים אם אני לא טועה, בהלכות מלחמה שיש חובה להתגייס במקרה שיש הופעה של אויב שצר על עם ישראל, עכשיו במקרה כמו היום שיש לנו פיגועים והאנשים שרוצים רק לזרוק אותנו לים ולא לתת לנו לשבת בשום מקום, בתוך ה-14 ק"מ שהם כביכול אומרים, אז אם יש חובה להתגייס באמת לקום ולהתגייס.
הרב: קודם כל החובה הזאת היא יכולה להיות חובה למי שהם לא לומדי תורה, מי שלומדי תורה, אמר הרב קוק שהם למעלה מהלוחמים בקו הראשון, ואני משתמש דוקא ברב קוק משום שכולם נתלים עליו כאילו שצריך ללכת להתגייס, אבל זה להוי ידוע. דבר שני צריך לדעת, שאנחנו לא נמצאים כרגע במלחמת מצוה,
ש. הצלת ישראל מהצר
הרב: כן, אבל אנחנו לא במלחמת מצוה, וגם שם מלחמת מצוה היתה או על פי אורים ותומים או על פי נביא, היום נכון, יש בחינה של הבא להרגך השכם להרגו, אבל זה קיים תמיד, לא צריך בשביל זה שמישהו יבוא ויגיד לנו, ברגע שרואים סכנה צריכים לעמוד כנגד הסכנה. עכשיו מי מוכשר ומי לא מוכשר, מי צריך ומי לא צריך, אפשר לראות בתורה, אלף למטה יצאו למלחמה חלוצים, כנגד האלף למטה היו אלף מתפללים, ואלף אנשי מפקדה, שנים עשר אלף לוחמים שנים עשר אלף מתפללים כנגד כל חייל ושנים עשר נושאי כלים אנשי מפקדה, אז ז"א תמיד שיצאו למלחמה היו מתפללים כנגדם, כשהיה המלחמה משה היה מרים את ידיו, כשהרים את ידיו וגבר ישראל, כשהוא משפיל את ידיו - מפסידים ישראל. מה זה וכי ידיו של משה נוצחות? אלא כשהוא מרים את ידיו כולם נושאים עיניהם לשמים ומבקשים מהקב"ה ואז נוצחים במלחמה. בלי הקב"ה אי אפשר לנצח.
ש. כבוד הרב, אחד הדברים שראיתי שהכי חסר בצבא זה מספיק אנשים דתיים, לדעתי, במקרה שבמוצבים מסויימים
הרב: לא צריכים אותם בכלל זה רק, זה רק פוליטיקה בשביל המפלגות החילוניות בלבד
ש. אני רוצה להגיד לרב שאני בתור חייל דתי, בכל הקטע של שבתות, בכל הקטע שהיה חסר מנין, היה חסר מישהו שיתפוס את הכשרות, היה חסר מישהו שיתעסק בכל הענינים הלוגיסטיים של הדת, שאפילו לשטוף את הבית כנסת, אתה מבין דברים כאלה, דברים שברגע שיש לך נגיד גוי שעומד ומבשל לא לפי ההוראות, לא לפי הפקודות בקטע של אסור לו לתקן, לפי הספרדים, אסור לו לשים אוכל על הגז, אסור לו לשים אוכל בתנור, אסור לו מפה עד להודעה חדשה, הוא יכול להיות רק עזר, אם היה כח יהודי שהוא באמת דתי מבפנים שאכפת לו מזה ולא עושה את זה לפי פקודות, אני חושב שהיינו יכולים להיות במצב הרבה יותר בצבא.
הרב: אבל כבר אמרת שיש הרבה מאד שמה בפנים ואפשר להסתדר עם מה שיש. תהיה בריא. תן לבחור מאחוריך.
ש. אז קודם כל יש לנו את הזכות לראות את הצדיק, ויש לי שתי בקשות כבוד הרב, בקשה ראשונה זה להבין מדוע עדיפה היד המרחקת מפני היד המקרבת, ראיתי שחלק מהרבנים בוחרים דוקא בגישה של להציג את הדוקא קירוב רחוקים ע"י כל מיני דברים מפחידים יחסית, ומדוע הצד של לקרב מתוך אהבה לא מוצגת?
הרב: קודם כל זה לא נכון, רוב האנשים מנסים להציג את היהדות באופן הזה שאתה מדבר בשביל לרכוש קולות. לא תמיד היהדות אומרת שצריך להגיד את הדברים כך. היה בן אדם אחד שבא אל הרב הסטייפלר זצ"ל, אבא של הרב קנייבסקי, שהיה קדוש עליון. ובא אליו, הביאו לו בחור חילוני אתאיסט והוא נכנס אליו, ואמרו לו שאם הוא ישוכנע הוא מוכן לחזור בתשובה, אז הסטייפלר הקדוש ישב שלשת רבעי שעה ואמר לו דברים כאלה וכאלה וכאלה וכאלה, בסוף הלך, הוא שאל את זה שהביא אותו לאחר זמן, תגיד לי מה היה בסופו של דבר? הוא אמר לו - הוא לא השתכנע. אז הוא ביקש ממנו לקרוא לו עוד פעם, הוא קרא לו עוד פעם, והוא צעק עליו צעקות, מי שידע מי זה הסטייפלר כשהוא היה צועק, צעק עליו צעקות והפחיד אותו פחד מוות מה יהיה לו, וההוא הלך, זה גם לא החזיר אותו בתשובה. אז הוא שאל את הסטייפלר זצ"ל, כבוד הרב, למה פעם ראשונה דיברת אליו רכות ודיברת אליו בדברי פיוס ואמרת לו כך וכך ופעם שניה צעקת עליו? אמר לו פעם ראשונה חשבתי שזה יעזור, ראיתי שזה לא עוזר, הבנתי שאני אגיע לשמים יתבעו אותי, למה לא אמרת לו את האמת? למה לא אמרת לו את הכל, שיש שכר ויש עונש, אז לכן קראתי לו שלא יתבעו אותי בשמים ואמרתי לו, כי ההזדמנות היא חד פעמית. אתה יושב מול קהל, אתה יכול לספר להם בדיחות, אתה יכול לעשות סטנד אפ, אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה והם יריעו לך, ואתה תלך הביתה, והקב"ה בסוף ישאל אותך, ולמה לא אמרת להם מה שאני אומר ומבקש? מה תגיד לו? הם לא אוהבים את זה. תשמע ממני, הם לא אוהבים את זה. אני ביקשתי ממך שתהיה קבלן קולות? אני ביקשתי שאם אתה אומר, קרא בגרון אל תחסוך והגד לעמי פשעם, אז אפשר לעשות את זה ברכות גם כן, אפשר לעשות את זה יותר, תלוי, איך אומר רבינו בחיי בשער האהבה, פעם ברכה פעם במכה, פעם ברכה פעם בקשה, תלוי לפי הזמן והקהל והמומנטום מה שנקרא, אז צריך לדעת איך לעשות את זה באחריות כלפי ה', כשתעמוד מול ה' הוא ישאל אותך, למה פה נהגת כך ולא כך? ועכשיו מה נעשה עם האדם הזה שהלך ולא ידע את האמת? נתתי לך, זימנתי אותו, הוא בא שמע אותך הכל, ואתה עשית את שלך כאילו והלכת, קיבלת מחיאות כפיים והלכת הביתה. ומה עם מה שאני מבקש שתקרבו את הבנים שלי ותגידו להם כמה אני דואג להם ואכפת לי ורוצה להיטיב להם ורוצה לעזור להם ולא רוצה להעניש אותם ורוצה ורוצה, למה אתה לא אומר להם? הבנת?
ש. הבקשה השניה, כתוב שצדיק גוזר וה' מקיים, אם הרב יכול לברך אותנו, אנחנו לפני תקופת מבחנים. שהרב יברך אותנו להצלחה.
הרב: אני אברך אתכם בשני מבחנים, שתזכו לעלות במבחן האמת, ושתזכו לעמוד במבחן אצל הקב"ה.
ש. אמן.
הרב: ואם תצליחו בשני המבחנים האלה אתם מסתמא תצליחו בכל המבחנים.
ש. אמן.
הרב: אני מודה לקהל, ה' יברך אתכם בכל מילי דמיטב, בריאות, הצלחה, נחת, ישועה, זיווגים הגונים, סיעתא דשמיא, בריאות איתנה, וכל טובה וברכה.
אמן.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות