טוען...

דודי יוסף הליצן פוסק מדעתו לזרוק דברי תורה לפח

  פורסם בתאריך: 30.12.2019, 11:13 • מערכת שופר

שאלה

האם לפי ההלכה נכון מה ששמענו רב אחד שאמר שאם נתחיל לגנוז את כל העלונים של התורה, כל בתי הקברות שבעולם לא יספיקו לגנוז אותם ולפי דעתו זה לא צריך גניזה, אפילו שיש שם דברי תורה כי זה צילום, ואם קראו בהם אז זה לא "כבוד המצווה" אבל אין חובה לגנוז ולכן לדעתו אפשר לזרוק אותם ולפי דעתו אין קדושה בספרים הנדפסים ואף בשמות הקודש הנדפסים? ולמען הסר ספק אנחנו מצטטים חלק מדבריו "היום אם אנחנו נתחיל לגנוז, אם תסתכלו פה את הכמויות של הדברי תורה שמביאים, אם נתחיל לגנוז את זה, אז כל בתי הקברות שבעולם לא יספיקו לגנוז אותם, שתדעו שיש פה שאלה אם זה צריך גניזה או לא, אני לפי דעתי זה לא צריך גניזה, בכלל לא צריך גניזה, אפשר לזרוק את זה, אפילו שכתוב שם דברי תורה, זה צילום, זה אפילו לא דפוס, צילום אוטומטי ללא מגע יד אדם, אף אחד לא עמד ואמר לשמה שום דבר, זה חשמלי אוטומטי, בצילום לכל הדעות זה פסול, לא יכול להיות לא להיות לא תפילין לא מזוזות אין בהם שום קדושה".

תשובה

הפוסקים עליהם השלום דנו בנושא הדפוס במאות השנים האחרונות והרי דבריהם לפניך.

כתב רבנו בנימין סלניק שהיה מגדולי הפוסקים לפני 400 שנה, בעל שו"ת משאת בנימין בסימן צ"ט, וזו לשונו:

אכן נראה דאדרבה איפכא מסתברא דמעלה יתירה וקדושה רבה איכא יותר בכותב בבת אחת מבכותב בזה אחר זה כל אות ואות בפני עצמו כדאשכחן במסכת יומא בפרק אמר להם הממונה גבי בן קמצר שהיה נוטל ארבע קולמוסין בין אצבעותיו וכותב שם בן ד' בבת אחת ומסיק שם שלא היה רוצה ללמוד (כלומר ללמד) על מעשה הכתב ולכך אמרו עליו שם רשעים ירקב בשביל שלא היה רוצה ללמוד, שמע מינה דמעלייתא היא לכתוב את השם בבת אחת" וכו', ובסוף התשובה כתב להלכה וזו לשונו: "ודי בזה לשאלתך קמייתא שיצא הדין שהספרים הנדפסים יש להם כל קדושה שבספרים הנכתבים בכתיבה. אחר שכתבתי זה מצאתי להדיא לרבינו ירוחם בספר אדם נתיב ב' חלק ב' שמביא לתשובת הרמב"ם שהשיג דאין חילוק בין כתיבה לחריתה ולרקימה והוכיח שם בראיות ברורות וע"ש. נאום בנימין אהרן ב"ר אברהם סלניק ז"ל" עד כאן לשון הרב משאת בנימין.

וזו לשון החיד"א עליו בשם הגדולים מערכת ב אות ט "מהר"ר בנימין אשכנזי. תלמיד מהרש"ל (רבי שלמה לוריא) ומור"ם (רבנו הרמ"א), חיבר שו"ת משאת בנימין והיה בזמן הרב סמ"ע ומהר"ם מלובלין. ובנו של הרב הוא הרב נחלת יעקב על רש"י עה"ת".

גם הגאון המחבר ספר פנים חדשות פוסק כדברי הרב משאת בנימין ז"ל.

ומרן החבי"ב (רבנו חיים בנבנשתי) בשיירי כנסת הגדולה יורה דעה סימן רפ"ב פסק להלכה את הפנים חדשות ומשאת בנימין הנזכרים.

ובדף קלד ע"א לסימן של"ד ס"ק קכ"ה כתב בשם שו"ת הרא"ם (רבנו אליהו מזרחי) ח"א סימן מ"ה שהמבזה את הספרים חייב נידוי עיי"ש, ונראה כי אין לך מבזה ספרים גדול מזה.

הן בביזוי דברי חז"ל המצריכים גניזה והן בביזוי כתבי הקודש עצמם.

וכבר הקדימם הגאון מהרשד"ם (הוא רבנו שמואל די מדינה זיע"א) בשו"ת בחלק יורה דעה סימן קפ"ד שפסק שצריכים גניזה וכתב על עניין הזלזול בספרים המודפסים "והאמת כי דבר זה נפלא בעיני ההמון, גם בעיני אני הדיוט יפלא, ולא היה לי פה לדבר כי היו נתלים באילן גדול, עד שהוקשה בעיני כל כך כי לא יכולתי להתאפק ויפג ליבי כי לא האמנתי להם ונתתי אל ליבי לחפש כפי השגת ידי לראות אם אמצא לזה דבר שיש בו ממש שיהיה ראוי לסמוך עליו וכפי מה שאני רואה טעות גמור הוא ואיני מאמין חס ושלום יצא מפי שום אדם גדול היתר כ"כ כמו שהם נוהגים" וכו' עיי"ש בדברי קודשו. והיינו ממש מה שכתב הרב סמ"ע (ספר מאירת עינים) בחו"מ סימן ג' ס"ק י"ג "בתשובת מהרי"ו סימן קמ"ז כתב למהר"ש ז"ל ואם תשמע לעצתי לא תשב אצל הקהל בשום דין, דידעת שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים" וכו' עיי"ש דבריו. ומי שהופך דברי חז"ל אינו תלמיד חכם... כל שכן מי שפוסק לפי "דעתו" ולא לפי חז"ל, וכמו שכתב הרב פלא יועץ בערך ספר "כי קניית הספרים הוא כלל גדול בתורה, אי לתלמיד חכם, כבר אמרו כשם שאין אומן בלא כלים כך אין חכם בלא ספרים, והספרים הם לנו לעינים ובלעדם לא ירים איש את ידו להיות מורה הוראות ודן דינים"!!! ואולי על כגון הא, רמזו חז"ל במשנה (אבות, פ"ד, מ"ח) "הוא היה אומר: אל תהי דן יחידי, שאין דן יחיד אלא אחד. ואל תאמר קבלו דעתי, שהן רשאין ולא אתה" ודו"ק.

וכן כתב בפתחי תשובה ליו"ד סימן רפ"ב סק"ח שכתב לאסור והביא גם בשם שו"ת תשובה מאהבה זיע"א ח"א סימן ט לאסור לנהוג מנהג ביזיון בספרי קודש הנדפסים. והביא מהרב מגן אברהם באו"ח קנ"ד ס"ק י"ד שאסר וגם הוסיף לתמוה על גדולי דור שלא מוכיחים על ביזיון ספרים הנדפסים. 

וכן פסק הרב באר היטב את דברי הט"ז בסימן רע"א סק"ח. וגם הפתחי תשובה בסימן רע"א סק"כ.

ובלקט הקמח לרבנו משה חאגיז בן רבנו יעקב ישראל חאגיז כתב בהלכות ס"ת ומזוזה "יבאר דין קדושת ספרים שהם בדפוס ובלשון חול ובאותיות של חול ודעתו הזך והירא דבר ה' ומכבד תורתו נטה לומר לנהוג בהם קדושה אף כי הורה פנים להקל ולהחמיר ע"ש ובהלק"ט (הלכות קטנות) ח"א ט"ו ומשאת בנימין צ"ט ובמגיני ארץ רפ"ד" עכ"ל.

ובאמת כן מבואר אצל אביו בשו"ת הלכות קטנות ח"א סימן ט"ו. והמגיה בדפוס הישן ציין שכן הוא בשבות יעקב ח"א סימן ט"ו וכן הוא שם באמת.

ובספר זכור לאברהם אלקלעי (ח"ג חלק יו"ד מערכת ס' אות קצ"ב) כתב "ספר תורה דצריך גניזה, סימן רפ"ב ס"י ועיין בס' זרע אברהם חיו"ד סימן קל"ג דהעלה דדווקא ס"ת צריך קבורה בכלי חרס, אמנם דפים בלויים מספרי הדפוס אין צריך כלי חרס, מכל מקום גניזה בעו ואסור לשרפם וגם לא לקברם מפוזרים אלא יקברום בתוך שקים או תיבות ודלא כהרב באר שבע סימן מ"ג דהצריך כלי חרס יע"ש. ושם הקשה על דברי הרב"ד (הרב בית דוד, הוא רבנו מוהרי"ד [רבנו יוסף דוד] משאלוניקי זיע"א) חיו"ד סימן קמ"ה שהתיר לנהוג מנהג בזיון בספרים הנדפסים בכתב רש"י וסתר דבריו יעויין שם בזה. ועיין בספרי דף רמ"ט ע"א דברי הראב"ד וע"ע בספרי לענין גניזה שם רמ"ט ע"ב וקס"ה ע"ב" עכ"ל (וכוונתו לדבריו בזכור לאברהם חלק א מהדורת שאלוניקי).

וגם הרב בית דוד ז"ל פסק שם ביו"ד סימן קמ"ה בזו הלשון "אבל צריך לראות שלא יהיו בהם שמות שאינם נמחקים דאפילו בכתיבת גוים אסור למוחקן כמ"ש בבדק הבית דף כ"ג ע"א" וכו' עיי"ש.

גם רבנו חיים פלאג'י גילה דעתו שיש קדושה בספרים הנדפסים ואלו קצת מקומות שפסק כן, בספר רוח חיים חלק א או"ח סימן קי"ג דף כג אות א כתב "ודע דיש בני אדם דלאו אדעתייהו וכששוחין בברכות העמידה והסידור בידם משפילים הספר למטה דהיד נגררת אחר כפיפת הראש וצריך שיזהרו על כבוד הספר של התפילה" וכו' ובעיקר החשש הוא להפוך שם השם מודפס, ואם אין בו קדושה מדוע הזהיר בכבוד הספר???

גם כל הפוסקים פסקו ביו"ד סימן רעז שאסור להפוך ספר מודפס על פניו ומדוע לא סברו שבספר מודפס מותר? אלא ודאי דיש בו קדושה.

ושם ברוח חיים פלאג'י ח"א דף קסח טור ב אות ח כתב על קבירת כתבי הקודש, לא חילק ולא בילק בין ס"ת למודפס... וכתב על מנהגם באיזמיר "כי בכל שנה ושנה כשהוא סמוך לחג הפסח מסבב אדם אחד בכל העיר לקבץ כתבי הקודש ודפים מספרים ומצניעים אותם במקום מיוחד בבית אחד שבתוך חצר הת"ת יב"ץ וכשימלא הבית מוליכין אותן לקוברם בבית הקברות" וכו' וגם כותב שהיו עושים לויה בתוף וכינור לכבוד התורה.

אחר כך הביא מספר חסידים סימן צ"ז על אחד שנענש שמכין אותו כי ראה ספרים נמחקים עם דפים ספרים לא היה קושרן יחד ומצניען וכו'. גם מביא מהרב ראשית חכמה וכו' עיי"ש.

וכן נראה מדברי בנו רבנו רחמים יצחק פלאג'י בספרו יפה ללב ח"ג דף צב טור ב בריש סימן רפ"ב ביו"ד.

וכן פסק במשנה ברורה סימן מ' סק"ד. ובספר גנזי הקודש עמוד כ"ג הביא מהגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ שלכולי עלמא הדפוס קדוש וחייב גניזה.

אתה הראת לדעת שאין שום ספק כלל בעניין קדושת הדפוס, וחובה על כל אחד לגנוז כתבי הקודש המודפסים. כל שכן שמות הקודש הנדפסים בדפוס.

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים