אור יהודה - אברהם אבינו הנחיל לנו את דרך הצדקה
תאריך פרסום: 02.11.2021
- - - אין זו הדרשה, אלא עיקרי הדברים מספר 'חכמת המצפון' חומש בראשית פרשת וירא, מאמר שלח' עמ' 328) - - -
"כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" (בראשית יח יט).
בגמרא (כתובות ח) בנוסח ברכת תנחומי אבלים איתא: "אחינו גומלי חסדים בני גומלי חסדים המחזיקים בבריתו של אברהם אבינו, שנאמר: כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט", הרי שבריתו של אברהם אבינו היתה ציווי לדורות לעשיית צדקה, וכן פירש רש"י שם: "בבריתו של אברהם אבינו שגמל חסדים דכתיב: "וַיִּטַּע אֶשֶׁל" (בראשית כא לג), ראשי תיבות אכילה שתיה לוויה, ואם כן הברית היא על החסד, כאילו נשבע אברהם אבינו שיהיה כולו חסד הוא וזרעו עד סוף כל הדורות, ובברית זו התמצתה שלימותו האמיתית ובה מצא חן בעיני ה'.
ויש להבין את משמעותה של הברית וחשיבותה, ולפני שנסביר את חשיבות ברית החסד לדורות, יש להסביר את חשיבותה של עבודת אברהם עצמו, במה התעלתה עד כדי כך שהוא קיבל שכר על העשרה דורות שלפניו (אבות פ"ה), למרות שהיו בהם עובדי ה' בעלי נבואה כשם ועבר, ושם ה' נקרא עליהם כדכתיב: "בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי שֵׁם" (בראשית ט כו), והיה להם בית מדרש והאבות למדו בו (בר"ר נו ח), ובמה התעלה עליהם אברהם אבינו ונטל אף את שכרם.
ונראה להסביר זאת על פי דברי הרמב"ם ז"ל במורה נבוכים (ח"ג פנ"א), שהסביר את מעלת האבות והגדרת חז"ל: "האבות הן הן המרכבה", דהיינו שכל ימיהם היו דבוקים בה' בלי היסח הדעת כלל, וגם כשעסקו בעניינים גשמיים במלאכה ובמרעה ובקניין לא הסיחו דעתם מדבקות בה', ואף אדם לא הגיע לדרגה זו מלבד משה רבינו ע"ה, זהו תוכן דבריו ז"ל.
ומעתה נבין שדרך אברהם ע"ה ושם ועבר היו דרכים שונות בתכלית, שם ועבר התעלו בדבקות בה' והגיעו להתפשטות הגשמיות, וחינכו את תלמידיהם ללכת בדרכם שזו היתה ישיבתם, וכמו שכתב הכסף משנה פ"א מה"ל ע"ז ה"ג, שהודיעו דרך ה' לתלמידיהם אבל לא התעוררו לקרוא ולהכריז בשם ה' עכ"ל, וע"כ לא הצליחו להרחיב את גבולות הקדושה.
החובות הלבבות השריש לנו: "כי כל מה שנתוסף בעולם יישוב נתוסף בשכל חורבן", ובזמננו שיישוב העולם התקדם והשתכלל כל כך בהמצאות הטכניקה וחידושי המדע, בה במידה התרוקן וחרב השכל, למי יש כיום שייכות עם עבודת ה' ועם רוח הקודש! והוא הדין לסיטרא האחרא, הן אמרו בגמ' (חולין יג): "שעובדי ע"ז מנהג אבותיהם בידיהם בלבד", כי אינם מתדבקים ברוח הטומאה ומקבלים ממנה השפעה כאבותיהם.
אבל בזמנים הקדמונים שלא היה חורבן השכל, היו זה לעומת זה דרישת אלקים והשגת שפעו, נביאי ה' מול נביאי הבעל, אלא שחילוק גדול ביניהם, שהמבקש להגיע לרוח הק' חייב להתקדש ולהטהר בכל המעלות שמנה רבי פנחס בן יאיר (ע"ז כ) מה שאין כן המבקש להתדבק ברוח הטומאה, עליו להיות טמא ומשוקץ ועושה כל תועבה, ולכן היתה דרך הטומאה קלה הרבה יותר, וגרפה אחריה את ההמונים וגברה בעולם, והיה העולם מתקלקל והולך, ולא הועילה זכותם ותורתם של שם ועבר לעצור בעד הסחף, עד שבא אברהם וקיבל שכר כולם.
ומה היה חידושו של אברהם אבינו, ללמד את העולם לעשות כדוגמתו, לעבוד את ה' לא מתוך התפשטות הגשמיות כשם ועבר, אלא מתוך העיסוק בגשמיות, וזאת למד אברהם אבינו מתוך מידת החסד, כי אם האדם עסוק בחסד ומבטו הוא מבט של חסד, הרי כל מעשיו בחותם החסד, ולא רק בהטבתו עם זולתו, אלא אף במעשיו הגשמיים שלו יכול הוא להגיע לדרגה שלא יהיה בה כי אם גמילות חסד, כמ"ש: "גֹּמֵל נַפְשׁוֹ אִישׁ חָסֶד" (משלי יא יז) שדרשוהו חז"ל על הלל הזקן.
כשהלך לאכול אמר: "שהוא הולך לגמול חסד הדין אכסניא בגו ביתא זו הנפש שבגוף!", וכשהלך לרחוץ אמר: "שהולך לרחוץ איקונין של מלך!" "כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם" (בראשית ט ו) (ויק"ר לד ג), הרי שגם בפעולותיו הגופניות התעלה לדרגת גמ"ח, כשהאדם חדור בהרגשה זו אינו צריך להרעיב עצמו כדי שתשרה עליו רוח קדושה, ולהגיע להתפשטות הגשמיות כשם ועבר, אלא יכול לעסוק בכל ענייני העוה"ז ולעבוד בהם את הבורא, וכמאמרם ז"ל איזוהי פרשה קטנה שכל גופי תורה תלויים בה, "בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ" (משלי ג ו, ברכות סג ע"א).
זאת לימד אברהם אבינו אל כל באי העולם, ועל ידי כך התקבצו אליו אלפים ורבבות (רמב"ם פ"א ע"ז ה"ג), כי זו דרך כבושה לרבים ובה הכירו בעליונותו, הכתירוהו עליהם למלך והיה "לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם" (בראשית יז ד), וביותר יבואר בזה מה שאמרו (ב"ר מג), שאומות העולם הכתירוהו למלך עליהם לאחר מלחמת המלכים, בנוהג שבעולם שהמלחמה מסיחה דעת מדבקות בה', ואילו אברהם אבינו לא מש מדבקותו בה' אף לא לרגע.
ומעתה נבין מהי בריתו של אברהם אבינו שכרת על ידי החסד, שאברהם אבינו גילה את הדרך לכרות ברית עולמים בין האדם לבוראו על ידי חסד, וזוהי ברית בל תמוט, כי באמצעותה יכול האדם להיות דבוק לבוראו בכל מעשיו הגשמיים, וברית זו לימדנו אברהם אבינו, וציווה את בניו ואת ביתו אחריו לשמור דרך ה' על ידי עשיית צדקה, ודרך זו למד מבוראו שכן: "חֶסֶד אֵל כָּל הַיּוֹם" (תהלים נב ג), ו"חֶסֶד ה' מָלְאָה הָאָרֶץ" (תהלים לג ה).
כל רגע וכל מעשה חֶסֶד ה' הוא, כל מעשיו של אברהם אבינו "אַךְ טוֹב וָחֶסֶד" (תהלים כג ו), יתר על כן משלמות ההליכה בדרכי הבורא הוא שהאדם יגמול חסד בהצנע לכת, ששום בריה לא תדע מהטוב שהוא עושה וגם הוא עצמו לא ירגיש זאת, ואז ידמה ליוצרו שהוא נסתר בעצמותו ומתגלה רק מצד מעשיו.
כשהאדם לומד מוסר ומתחנך במידה זו, כל חייו הם עבודת ה' של חֶסֶד, ואפילו כשהוא מטייל הוא משמח את כל הפוגש בו בסבר פניו יפות, שעליהם אמרו חז"ל: "טוב מלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב!" (כתובות יא) גם כשאינו פוגש באיש יכול הוא להתבונן בחסד ה' בעולם, ובהטבת הבריות זה עם זה, בשומו אל לבו שהכל נברא לתועלת פרטית וכללית, והאדם נברא כיצור מדיני ולא טוב היותו לבדו, והוא יוצר מוסדות לטובת הבריות, ו"אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ" (ישעיה מא ו), ו"ברוך שברא כל אלו לשמשני!".
(לקט שיחות מוסר)
נהג אוטובוס שמסיע 40 שנה לקברות צדיקים שואל בהרצאה (טבריה 17.11.2009 shofar.tv/lectures/131) את הרב אמנון יצחק שליט"א: 'כבוד הרב! אני רוצה לדעת, איך אתה עושה את זה? לפני כולם❓❗!'.
הרב ב"ה איזה שיעור בוקר מעלף (מלשון: "מְעֻלֶּפֶת סַפִּירִים" ופרש רש"י: 'מקושטת ומתוקנת בספירים' שיר השירים ה, יד) ומחכים על מידת הסבלנות (ספר חשבון הנפש - חלק - י"ג 21.01.2025, shofar.tv/videos/17651) ממש לסגור חשבון עם הנפש - ישתבח שמו לעד! כמה טוב השי"ת ושיש את פאר הדור רבינו - חזק, חזק וברוך!👏.
בוקר טוב רציתי לשתף, שברוך ה' אחרי הרבה תפילות להשי"ת🙏 והתרומה שתרמנו לקמפיין של כבוד הרב שזיכה אותנו. 💡זוכרת שבעלי היה עקשן ולא רצה לתרום. בסוף כן תרמנו - ברוך ה' והיום הוא מברך אותי על זה בלי סוף שעשיתי את התרומה הזו. ברוך ה' המצב שלו השתפר. ואני מאמינה שימשיך להשתפר! כבר חודש והוא כבר לא צריך לקבל תרומות דם, הוא חזר לעצמו, פחות ישן. חזר לו הכוחות עד כדי כך שהרופאה אמרה לו: 'תתחיל לחזור לעבודה, אתה חייב לעשות כושר!' 😅 (לתרומה לקמפיין: משלימים את מהפכת התשובה shofar.tv/donations/51).
כבודו, אבא שלי היקר מפז ומנופת צופים השם ישמור אתכם (אמן) ב"ה הנשמה מרגישה מה צריך להגיד, ברגע שצריך, היום הרגשתי שכבודו מדבר לנשמתי, כאילו מדבר אלי אישית ועוזר לסדר את נפשי שתרגע ותהיה סבלנית ומסביר אישית מה לעשות עם עצמי כמו אבא לבת. השיעור בוקר של היום (ספר חשבון הנפש - חלק - י"ג 21.01.2025, shofar.tv/videos/17651) המנחם את הנפש תודה כבודו אבא, אין מילים להודות, אין שמחה בעולם הזה כמו הקרבה אל התלמיד חכם ברוכים תהיו! (אמן) ושוב תודה.
מורינו ורבינו הקדוש! נראה שטראמפ (נשיא ארצות הברית) למד מרבנו שליט"א וזורק "מתנות" לקהל 😆! רק שהוא זורק עטים וב"ה רבנו להבדיל מזכה את הרבים עם ציציות, מטפחות וספרים! אשרינו שזכינו ☺️.
שלום וברכה כבוד הרב רצינו להודות לקב"ה ולכבוד הרב על הסגולה של 3 ימים בכותל. לפני כמעט 7 חודשים יהודי ביקש מ-3 בחורים: 'אם הם יכולים ללכת לכותל ולהתפלל עבור משפחתו לרפואה?' וב"ה בעלי היה אחד מהם! ובסוף התפילה גם בעלי התפלל עבורנו לזרע של קיימא - וברוך ה' מאותו זמן התבשרנו בבשורה הטובה! חשוב לציין: שבאותה תקופה רציתי ללכת לעשות בדיקת דם ולבדוק: למה לא נקלטתי? וברוך השם אנו חושבים שבזכות שהלך להתפלל על אדם אחר זכינו. ('כׇּל הַמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חֲבֵירוֹ וְהוּא צָרִיךְ לְאוֹתוֹ דָּבָר, הוּא נַעֲנֶה תְּחִילָּה' בבא קמא צב, א) תודה רבה כבוד הרב על הנהגתך שאתה מנהיג אותנו בדרך האמת (לכתבה: סגולת תהילים שלוש פעמים בכותל: הדרך לפתוח שערי שמים shofar.tv/articles/15333).
מדהים כבוד הרב, ב"ה הסדרה ע"פ הספר חשבון הנפש בפרט פרק יא' (shofar.tv/videos/17645) פשששש ממש מנוחת הנפש!
בוקר אור לרב היקר והאהוב! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת ומיוחדת. (ראש העין - למה משה רבינו היה ענק 19.01.2025 shofar.tv/lectures/1645) רציתי להתייחס לדיאלוג המעניין של הרב היקר עם הגברת האחרונה שדיברה (שב"ה הרב היקר החזירה בתשובה לפני 35 שנה!) להערכתי ה-60 שקלים (לדבריה) לא היוו פקטור בכלל בפירוד זה, אלא הבחירה ללכת לפי האמת המוחלטת - הדבר נשמע די ברור ומובן מתוך דבריה (הרב היקר אומר רק את האמת לפי הכתוב בתורה) ממש מרגש בפעם המי יודע כמה לשמוע על התרומה האדירה של הרב היקר. יום נפלא!!
כבוד מורי ורבי אלופי ומיודעי רציתי לשתף על הסגולה שהארתם בפנינו: קריאת התהילים שלושה ימים רצוף בכותל! ב"ה לקחנו אני ועוד חבר. רציתי לומר: שהתחושה שהתהלכנו איתה, בפרט בכמה ימים שאחרי וגם עכשיו - זו תחושה עילאית! שאי אפשר לתאר אותה. כמה ימים אחרי הקריאה שנינו פשוט הרגשנו כאילו מין אופוריה תחושה, שקשה להסביר שיש לך רק אהבה לכולם, אין לך כעס על אף אחד, שיש בך רק שמחה ואתה מרגיש שזה ממש מתקן בך משהו פנימי ואם אנחנו הרגשנו כך אז אני מתאר לעצמי איזו השפעה יש בשמים לאותה נשמה שעושים את זה בעבורה. אז תודה רבה על הסגולה הנפלאה ונקווה שיזדמן לנו בעזרת השם יתברך לעשות זאת שוב ושוב לטובת גאולת עם ישראל. (לכתבה: סגולת תהילים שלוש פעמים בכותל: הדרך לפתוח שערי שמים shofar.tv/articles/15333).
כבוד הרב שלום וברכה ישתבח הבורא לעד! ב"ה אני על אוזן אחת מתפקד ותמיד חששתי מחולי באוזן הבריאה (ל"G) בבוקר הלכתי לרופא כי כבר שבוע סבלתי מהפרשות מודלקות דמיות מהאוזן ואטימות וטינטון, בקיצור סיוט רע ונורא פחדתי מאיבוד שמיעה כי כמעט 80% בהרגשה שאיבדתי כי שמעתי נורא חלש והרופא הביא אנטיביוטיקה לאוזן אמר: 'דלקת חריפה!' שבוע אני על אנטיביוטיקה מרגיש: 'לא עוזרת!' ואף החריף (רח"ל) הלכתי שוב לרופא הבוקר ונתן 'הפנייה דחופה למיון לאנטיביוטיקה דרך הווריד' ביקשתי מהרב ברכה וברוך השם קיבלתי עם הפנייה לרקוד ולשיר: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) 15 דקות כל יום התחלתי לשיר במחלקה, ללכת ולבוא עם צעדים קטנים של ריקוד נכנסנו לרופא אמר: 'זה לא 'דלקת חריפה' זה עוד יותר גרוע! זה מירינגיטיס בולוס שפוגע גם בעצב השמיעה ברוב המקרים'... בקיצור אשתי ואני עם מבטים מוצלבים ולא יודעים מה לעשות אמרתי לעצמי: 'כל מה שעושה השם - זה לטובה...!' הפנו לבדיקת שמיעה - שברוך השם הראתה: שאין פגיעה בעצב! רק בתדר אחד וגם משהו קל. קראו לרופא מומחה שבדק שוב את האוזן אמר: 'לא מסכים עם הפיענוח, לא מירינגיטיס בולוס! רק דלקת בשלבי סיום!!' נתן אנטיביוטיקה אחרת ושלח אותנו הביתה תודה להשי"ת! ולשליחו הנאמן הרב אמנון יצחק שליט"א תודה רבה. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2025 כל הזכויות שמורות