מהות השבת והשמחה בה - חלק כג | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה, אלא עיקרי הדברים מהספר 'ישמחו במלכותך' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת;
מוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁעַל הָאָדָם לַעֲשׂוֹת בְּעֶרֶב שַׁבָּת תְּשׁוּבָה וְחֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ עַל כָּל מַה שֶּׁחָטָא וְהִתְנַהֵג שֶׁלֹּא כַּהֹגֶן בְּמֶשֶׁךְ כָּל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ הַחוֹלֵף, וְרַק עַל יְדֵי כָּךְ יִזְכֶּה הָאָדָם לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הַשַּׁבָּת וְאֶת תּוֹסֶפֶת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה הַבָּאָה בְּשַׁבָּת הַמַּלְכָּה. וְיֶשְׁנָם כַּמָּה טְעָמִים נִפְלָאִים בְּכָךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ גְּדוֹלֵי הַדּוֹרוֹת.
לְהִכָּנֵס לַחֲתֻנָּה בִּבְגָדִים מְפֹאָרִים;
טַעַם רִאשׁוֹן: הִנֵּה חֲשִׁיבוּתָהּ הַגְּדוֹלָה שֶׁל הַתְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ זוֹכֶה הָאָדָם לְהֶאָרַת הַשַּׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַ"מִּשְׁנָה בְּרוּרָה" (סימן ר"נ), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: כָּתְבוּ הַסְּפָרִים שֶׁיְּהַרְהֵר בִּתְשׁוּבָה וִיפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשָׂיו בְּכָל עֶרֶב שַׁבָּת, כִּי שַׁבָּת נִקְרֵאת כַּלָּה מַלְכָּה - וּכְאִלּוּ מְקַבֵּל פְּנֵי הַמֶּלֶךְ, וְאֵין נָאֶה לְקַבְּלוֹ כְּשֶׁהוּא לָבוּשׁ בִּבְלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת שֶׁל חַטָּאוֹת הָעֲווֹנוֹת.
וְכֵיוָן שֶׁהַשַּׁבָּת הֲרֵיהִי דּוֹמָה לְיוֹם חֲתֻנָּתוֹ שֶׁל הַמֶּלֶךְ, כַּאֲשֶׁר הֶחָתָן הִנּוֹ כָּל יְהוּדִי וְהַשַּׁבָּת הִיא הַכַּלָּה, לָכֵן כְּשֵׁם שֶׁאֵין נִכְנָסִים וּבָאִים לַחֲתֻנָּה עִם בְּגָדִים פְּשׁוּטִים שֶׁל יְמוֹת הַחֹל אֶלָּא מִתְעַטְּרִים וּבָאִים בִּבְגָדִים מְפֹאָרִים לִכְבוֹד שִׂמְחַת הַחֲתֻנָּה, כָּךְ אֵין לוֹ לָאָדָם לִכָּנֵס לְשַׁבַּת קֹדֶשׁ עִם בְּגָדָיו הַמְלֻכְלָכִים מֵחַטָּאוֹת וַעֲווֹנוֹת.
וְכֵן כָּתַב בַּעַל הַ"פֶּלֶא יוֹעֵץ" (ערך תשובה), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וְרָאוּי לָאָדָם לְהַקְדִּים הִרְהוּרֵי תְּשׁוּבָה כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לוֹמַר הַקִּדּוּשׁ שֶׁהוּא עֵדוּת, וְהָרָשָׁע פָּסוּל לְעֵדוּת, וְגַם כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לְתוֹסֶפֶת נֶפֶשׁ רוּחַ נְשָׁמָה וּלְהֶאָרַת קְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת, וּמִזִּיו שִׁפְעַת קְדֻשָּׁתוֹ יֻשְׁפַּע עָלָיו לִימוֹת הַחֹל לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה וְלַעֲבֹד אֶת בּוֹרְאוֹ עֲבוֹדָה שְׁלֵמָה. וְלָכֵן טוֹב לַגֶּבֶר שֶׁיִּפְנֶה מֵעֲסָקָיו קֹדֶם קַבָּלַת הַשַּׁבָּת וְיִשְׁפֹּךְ שִׂיחָה יִדְרֹשׁ סְלִיחָה, וְאַחַר כָּךְ יֵלֵךְ לְבֵית הַטְּבִילָה, וְיִמְצָא תּוֹעֶלֶת לְנַפְשׁוֹ, וְטִהֲרוֹ וְקִדְּשׁוֹ.
יוֹם שִׁשִּׁי כּוֹלֵל אֶת כָּל הַשָּׁבוּעַ;
טַעַם שֵׁנִי: הִנֵּה עֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ הוּא יוֹם הַמְסֻגָּל מְאֹד לִתְשׁוּבָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַגָּאוֹן רַבִּי שְׁלֹמֹה גָּאנְצְפְרִיד זַצַ"ל (קצוש"ע סימן רעב סעיף א), שֶׁיּוֹם הַשִּׁשִּׁי הוּא כּוֹלֵל אֶת כָּל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ, וְכֵן כָּתְבוּ הַמְקֻבָּלִים שֶׁיּוֹם שִׁשִּׁי הוּא כְּנֶגֶד סְפִירַת הַיְסוֹד הַכּוֹלֶלֶת אֶת כָּל הַסְּפִירוֹת, וְלָכֵן צָרִיךְ לְהִתְבּוֹנֵן בּוֹ בְּכָל דְּרָכָיו וּמַעֲשָׂיו אֲשֶׁר עָשָׂה בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ.
הַתְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת מְכַפֶּרֶת אַף עַל כָּרֵת וּמִיתָה;
טַעַם שְׁלִישִׁי: טַעַם נוֹסָף לְמַעֲלַת הַתְּשׁוּבָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי כָּתַב הַטַּ"ז (סימן רמב), שֶׁזֹּאת מִפְּנֵי שֶׁשַּׁבָּת הוּא יוֹם מְחִילַת עֲווֹנוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (שבת קיח): כָּל הַמְשַׁמֵּר שַׁבָּת כְּהִלְכָתוֹ אֲפִלּוּ אִם עָבַד עֲבוֹדָה זָרָה כְּדוֹר אֱנוֹשׁ, מוֹחֲלִין לוֹ.
וְהִקְשָׁה עַל כָּךְ הַטַּ"ז (סימן רמב), וַהֲרֵי לִכְאוֹרָה אִם לֹא עָשָׂה הָאָדָם תְּשׁוּבָה, בְּוַדַּאי שֶׁהַשַּׁבָּת לֹא תְּכַפֵּר עַל עֲווֹנוֹתָיו, וְאִם הוּא עָשָׂה תְּשׁוּבָה, אֵינוֹ צָרִיךְ אֶת זְכוּתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת כְּדֵי שֶׁיִּמָּחֵל לוֹ, כִּי הֲרֵי אַף הָעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה בִּימוֹת הַחֹל נִמְחָלִין עֲווֹנוֹתָיו, וּמַדּוּעַ הוּא צָרִיךְ אֶת זְכוּתָהּ שֶׁל הַשַּׁבַּת קֹדֶשׁ כְּדֵי לִמְחֹל לוֹ עַל כָּל עֲווֹנוֹתָיו?
מְחִילַת עֲווֹנוֹת בְּשַׁבָּת – בְּכֹחַ הַתְּשׁוּבָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי;
וְתֵרֵץ הַטַּ"ז, שֶׁאַף שֶׁהָעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה בִּימוֹת הַחֹל אֵין נִמְחָלִים לוֹ כָּל עֲווֹנוֹתָיו, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (יומא פ"ו) שֶׁיֶּשְׁנָם עֲווֹנוֹת שֶׁחַיָּבִים עֲלֵיהֶם כָּרֵת אוֹ מִיתַת בֵּית דִּין וְאֵינָם נִמְחָלִים בִּתְשׁוּבָה, אֶלָּא בִּזְכוּת הַתְּשׁוּבָה שֶׁהוּא עוֹשֶׂה תּוֹלִים לוֹ, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁבִּזְכוּת שֶׁהוּא עָשָׂה תְּשׁוּבָה אֵין מַעֲנִישִׁים אוֹתוֹ מִיָּד עַל כָּךְ, וּמִיתָתוֹ מְכַפֶּרֶת עַל כָּךְ.
אֲבָל כָּל הַשּׁוֹמֵר שַׁבָּת כְּהִלְכָתוֹ נִמְחָלִים לוֹ כָּל עֲווֹנוֹתָיו, וְאֵינוֹ צָרִיךְ מִיתָה בִּשְׁבִיל שֶׁתְּכַפֵּר לוֹ עַל חֲטָאָיו, אֲבָל זֹאת בִּתְנַאי שֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת, וְלָכֵן כָּל הָעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת, וְהוּא שׁוֹמֵר שַׁבָּת כְּהִלְכָתוֹ, הוּא זוֹכֶה שֶׁבִּזְכוּת הַשַּׁבָּת מִיָּד נִמְחָלִים כָּל עֲווֹנוֹתָיו, וְזֹאת אַף עִם עָבַר עַל עֲווֹנוֹת שֶׁחַיָּבִים עֲלֵיהֶם כָּרֵת וּמִיתַת בֵּית דִּין, וְאֵינוֹ זָקוּק לְמִיתָה שֶׁתְּכַפֵּר לוֹ עַל עֲווֹנוֹתָיו, וְזֹאת בִּזְכוּתָהּ הַגְּדוֹלָה שֶׁל הַשַּׁבַּת קֹדֶשׁ. לָכֵן צָרִיךְ שֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת עַל כָּל חֲטָאָיו וַעֲווֹנוֹתָיו, כִּי אֵין הָאָדָם זוֹכֶה לִמְחִילַת עֲווֹנוֹת בְּשַׁבָּת אֶלָּא מִי שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי שֶׁלְּפָנָיו.
צָרִיךְ לִהְיוֹת עֵד הַכָּשֵׁר לְעֵדוּת;
טַעַם רְבִיעִי: טַעַם נוֹסָף לְמַעֲלַת עֲשִׂיַּת תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת, כָּתַב בַּעַל "אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק", וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁבְּעֵת אֲמִירַת הַקִּדּוּשׁ אָנוּ מְעִידִים עַל חִדּוּשׁ הָעוֹלָם בְּשִׁשָּׁה יָמִים, וּבִכְדֵי שֶׁיִּהְיֶה אָדָם כָּשֵׁר לְעֵדוּת עָלָיו לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה, כִּי רָשָׁע פָּסוּל לְעֵדוּת, וְלָכֵן אֵין הָאָדָם כָּשֵׁר לְעֵדוּת עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה, וְיִבְדֹּק עַצְמוֹ כָּרָאוּי וִיפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשָׂיו עַל כָּל חֲטָאָיו.
בְּיוֹם שִׁשִּׁי חָזַר אָדָם הָרִאשׁוֹן בִּתְשׁוּבָה;
טַעַם חֲמִישִׁי: מוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁבְּכָל עֶרֶב שַׁבָּת יֶשְׁנָהּ הִתְעוֹרְרוּת מְיֻחֶדֶת לִתְשׁוּבָה מִשָּׁמַיִם וְסִיַּעְתָּא דִּשְׁמַיָּא לָשׁוּב בּוֹ בִּתְשׁוּבָה, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁבְּיוֹם שִׁשִּׁי חָזַר אָדָם הָרִאשׁוֹן בִּתְשׁוּבָה עַל חֶטְאוֹ בַּאֲכִילַת עֵץ הַדַּעַת כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (עירובין יח), וְלָכֵן יֶשְׁנָהּ הִתְעוֹרְרוּת לִתְשׁוּבָה בְּכָל יוֹם שִׁשִּׁי, וְכָל הַבָּא לַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה וּלְפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשָׂיו בְּיוֹם זֶה, יִזְכֶּה לְעֶזְרָה מִשָּׁמַיִם וְסִיַּעְתָּא דִּשְׁמַיָּא מְיֻחֶדֶת לָשׁוּב אֶל קוֹנוֹ וּלְתַקֵּן אֶת מַעֲשָׂיו בִּשְׁלֵמוּת.
לִזְכּוֹת לְקַבֵּל אֶת בִּרְכָתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת;
טַעַם שִׁשִּׁי: טַעַם נוֹסָף לְכָךְ כָּתַב בַּעַל הַ"חִדּוּשֵׁי הָרִי"ם", מִפְּנֵי שֶׁבִּרְכַּת הַשַּׁבָּת אֵינָהּ יְכוֹלָה לָחוּל עַל הָאָדָם שֶׁעָבַר עַל הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, כִּי הָעוֹבֵר עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה הֲרֵי הוּא בִּכְלַל "אָרוּר אֲשֶׁר לֹא יָקִים אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת", וְאִלּוּ הַשַּׁבָּת נִקְרֵאת בְּשֵׁם "בָּרוּךְ", כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל: וּבֵרַכְתּוֹ וְקִדַּשְׁתּוֹ מִכָּל הַזְּמַנִּים, וְאֵין אָרוּר נִדְבָּק בְּבָרוּךְ. לָכֵן כַּאֲשֶׁר הָאָדָם רוֹצֶה לִזְכּוֹת לְבִרְכָתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, הוּא צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי לִפְנֵי שַׁבָּת, וְעַל יְדֵי כָּךְ יִהְיֶה הָאָדָם כְּלִי הָרָאוּי לְהַחֲזִיק אֶת בִּרְכָתָהּ שֶׁל יוֹם הַשַּׁבַּת קֹדֶשׁ.
גּוֹי שֶׁשָּׁבַת;
טַעַם שְׁבִיעִי: טַעַם נוֹסָף לְכָךְ כָּתַב בַּעַל הַ"חִדּוּשֵׁי הָרִי"ם", שֶׁהִנֵּה חֲזַ"ל אָמְרוּ שֶׁגּוֹי שֶׁשָּׁבַת חַיָּב מִיתָה, וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם חוֹטֵא הוּא מַגְבִּיר אֶת הַחֵלֶק הַגּוֹיִי, וְזֶה מֵעִיב עַל הֶאָרַת נִשְׁמָתוֹ, וְלָכֵן כְּדֵי לִזְכּוֹת לְהֶאָרַת הַשַּׁבָּת עָלָיו לְהָסִיר חֵלֶק זֶה עַל יְדֵי תְּשׁוּבָה וַחֲרָטָה, וְאָז יִזְכֶּה לְהֶאָרַת הַשַּׁבָּת.
עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת יִזְכֶּה בְּשַׁבָּת לְטַעַם גַּן עֵדֶן;
טַעַם שְׁמִינִי: כָּתַב בַּעַל הַ"שּׁוֹמֵר אֱמוּנִים" בְּסִפְרוֹ "טָהֳרַת הַקֹּדֶשׁ", שֶׁהַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לְהַרְגִּישׁ אֶת נֹעַם הַקְּדֻשָּׁה שֶׁל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה הִיא עַל יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית.
וְדָבָר זֶה רָמוּז בְּפָסוּק "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם", לְרַמֵּז שֶׁרַק עַל יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית אֶפְשָׁר לִזְכּוֹת לְאוֹרָהּ הַגָּדוֹל וּלְנֹעַם עֲרֵבוּתָהּ הֶעָצוּם שֶׁל הַשַּׁבָּת.
עִקַּר הַתְּשׁוּבָה עַל תִּקּוּן הַיְסוֹד;
וְכָתַב עוֹד בַּעַל הַ"שּׁוֹמֵר אֱמוּנִים", שֶׁלָּכֵן עִקַּר תְּשׁוּבָתוֹ שֶׁל הָאָדָם בְּעֶרֶב שַׁבָּת צְרִיכָה לִהְיוֹת עַל מִדַּת הַיְסוֹד, שֶׁזּוֹ מִדַּת קְדֻשָּׁתוֹ וְטָהֳרָתוֹ שֶׁל הָאָדָם, כִּי הַפְּגָמִים בְּמִדָּה זוֹ הֵם הַמַּפְרִיעִים הַגְּדוֹלִים בְּיוֹתֵר הַגּוֹרְמִים לָאָדָם שֶׁלֹּא יִזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ אֶת נֹעַם הַשַּׁבָּת. וְלָכֵן מִי שֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה לִפְנֵי שַׁבָּת עַל פְּגַם הַבְּרִית, יִזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ טַעַם גַּן עֵדֶן וְתַעֲנוּג עֶלְיוֹן בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ, וְעַל יְדֵי כָּךְ יִזְכֶּה הָאָדָם לְקַבֵּל אֶת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ.
וְכַאֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָאָדָם תְּשׁוּבָה לִפְנֵי שַׁבָּת עַל מַה שֶּׁפָּגַם בְּחֵטְא זֶה וִיקַבֵּל עַל עַצְמוֹ קַבָּלוֹת חֲדָשׁוֹת בְּגִדְרֵי הַקְּדֻשָּׁה לְפִי מַה שֶּׁהוּא צָרִיךְ, יִזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ אֶת נֹעַם הַשַּׁבַּת קֹדֶשׁ.
הַתְּשׁוּבָה עַל חֵטְא הַלָּשׁוֹן;
טַעַם תְּשִׁיעִי: כָּתַב בַּעַל הֶ"חָפֵץ חַיִּים", שֶׁצָּרִיךְ בְּיוֹם שִׁשִּׁי לְפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשָׂיו שֶׁמָּא חָטָא בְּחֵטְא הַלָּשׁוֹן וְדִבֵּר לָשׁוֹן הָרָע חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁאָז דִּינוֹ כִּמְצֹרָע, שֶׁמִּחוּץ לְמַחֲנֵה הַקְּדֻשָּׁה מוֹשָׁבוֹ וְאֵינוֹ יָכוֹל לִזְכּוֹת לְהֶאָרַת הַשַּׁבָּת. וְלָכֵן בְּעֶרֶב שַׁבָּת יְפַשְׁפֵּשׁ הָאָדָם בְּעִקָּר בְּתִקּוּן הַלָּשׁוֹן וְתִקּוּן הַבְּרִית קֹדֶשׁ. וְעַל יְדֵי שֶׁיְּפַשְׁפֵּשׁ הָאָדָם בְּמַעֲשָׂיו וִיתַקֵּן מַה שֶּׁחָטָא בִּבְרִית הַלָּשׁוֹן וְהַמָּעוֹר אֲשֶׁר הִנָּם תְּלוּיִים הָאֶחָד בַּחֲבֵרוֹ, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, בְּוַדַּאי יִזְכֶּה לִקְדֻשַּׁת הַשַּׁבַּת קֹדֶשׁ.
הַשַּׁבָּת הִיא תִּקְוַת כָּל הָרְחוֹקִים;
טַעַם עֲשִׂירִי: הִנֵּה יוֹם שִׁשִּׁי הוּא עֵת מְסֻגָּל מְאֹד לִתְשׁוּבָה, כְּמוֹ שֶׁכּוֹתֵב מוֹהֲרַנַ"ת (ליקוה"ל שבת ז) שֶׁכָּל תִּקְוָתָם שֶׁל הָרְחוֹקִים לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה הוּא בִּזְכוּת הַשַּׁבָּת, אֲשֶׁר הִיא מְלִיצָה יֹשֶׁר אַף עַל הָרְחוֹקִים בְּיוֹתֵר, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פרשת תרומה דף קלה) שֶׁהַשַּׁבָּת הֵגֵנָּה עַל אָדָם הָרִאשׁוֹן כִּי הִמְלִיצָה עָלָיו לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
כִּי הַשַּׁבָּת הִיא קְדוֹשָׁה מִקְּדֻשָּׁתוֹ הַגְּדוֹלָה וְהַנּוֹרָאָה שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁשָּׁם הָרָע אֵינוֹ שַׁיָּךְ כְּלָל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם - אֲנִי וְלֹא מַלְאָךְ, אֲנִי וְלֹא שָׂרָף", וּלֶּשַּׁבַּת קֹדֶשׁ אֵין מַגִּיעַ שׁוּם פְּגָם, כִּי הִיא קְדוֹשָׁה מֵעַצְמָהּ, וְלָכֵן כָּל תִּקְוָתָם שֶׁל הָרְחוֹקִים לָשׁוּב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הִיא בְּכֹחָהּ שֶׁל הַשַּׁבַּת קֹדֶשׁ.
וּמְבָאֵר מוֹהֲרַנַ"ת, שֶׁלָּכֵן נִקְרֵאת הַשַּׁבָּת "מַתָּנָה טוֹבָה", כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (שבת י): אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, מַתָּנָה טוֹבָה יֵשׁ לִי בְּבֵית גְּנָזַי וְשַׁבָּת שְׁמָהּ, לֵךְ וְהוֹדִיעֵם. וְהַטַּעַם שֶׁהַשַּׁבָּת הִיא מַתָּנָה טוֹבָה יוֹתֵר מִכָּל הַמִּצְווֹת, מִפְּנֵי שֶׁקְּדֻשָּׁתָהּ גְּנוּזָה וּצְפוּנָה לָנֶצַח, וְלָכֵן כָּל מִי שֶׁמְּשַׁמֵּר אֶת הַשַּׁבָּת כְּהִלְכָתוֹ מוֹחֲלִין לוֹ, כִּי בְּכֹחָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת נִמְחָלִים כָּל הָעֲווֹנוֹת שֶׁחָטָא וּפָגַם, וְלָכֵן עַל יְדֵי שֶׁיַּקְדִּים הָאָדָם לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת, יִזְכֶּה לְמַתְּנָתָהּ וּלְבִרְכָתָהּ הָעֲצוּמַה שֶּׁל הַשַּׁבָּת.
בְּעֶרֶב שַׁבָּת מְעֹרֶבֶת הֶאָרַת שַׁבָּת;
טַעַם אַחַד עָשָׂר: הִנֵּה בְּעֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ כְּבָר מֵאִיר הָאוֹר הַגָּדוֹל שֶׁל שַׁבַּת קֹדֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר הָרַהַ"ק רַבִּי נַפְתָּלִי מֵרוֹפְּשִׁיץ זיע"א שֶׁלָּכֵן נִקְרָא יוֹם שִׁשִּׁי "עֶרֶב שַׁבָּת", לְרַמֵּז עַל כָּךְ שֶׁבְּיוֹם שִׁשִּׁי מְעֹרֶבֶת כְּבָר קְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת, וּמִכֹּחָהּ שֶׁל הֶאָרַת הַשַּׁבָּת הַמְּאִירָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי יָכוֹל כָּל אָדָם לִזְכּוֹת לְהֶאָרַת הַתְּשׁוּבָה, וְכָל הַבָּא לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה בְּיוֹם זֶה זוֹכֶה לְסִיַּעְתָּא דִּשְׁמַיָּא וּלְהֶאָרַת הַתְּשׁוּבָה מִכֹּחָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
וּכְמוֹ כֵן יוֹם שִׁשִּׁי הֲרֵי הוּא הַזְּמַן מְסֻגָּל לִזְכּוֹת לִתְשׁוּבָה מֵאַהֲבָה, אֲשֶׁר עַל יָדָהּ יִתְהַפְּכוּ עֲווֹנוֹתָיו לִזְכֻיּוֹת, כַּמּוּבָא בְּ"לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן" (סימן נח) שֶׁשַּׁבַּת קֹדֶשׁ הִיא בְּחִינַת תְּשׁוּבָה, בְּחִינַת "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ", וּתְשׁוּבָה מֵאַהֲבָה הִיא בְּחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת.
וְדָבָר זֶה רָמוּז בַּלֶּחֶם מִשְׁנֶה הָאוֹכְלִים בְּשַׁבָּת, שֶׁהוּא רוֹמֵז לִתְשׁוּבָה מֵאַהֲבָה שֶׁשְּׂכָרָהּ פִּי שְׁנַיִם מִתְּשׁוּבָה מִיִּרְאָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל שֶׁגְּדוֹלָה זְכוּתוֹ שֶׁל הָעוֹשֶׂה מַעֲשִׂים מִתּוֹךְ אַהֲבַת ה' יוֹתֵר מֵהָעוֹשֶׂה מִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים מִתּוֹךְ יִרְאַת ה', שֶׁאִלּוּ זְכוּתוֹ שֶׁל הָעוֹשֶׂה מִיִּרְאָה מָגֵן עַל אֶלֶף דּוֹרוֹת, וְהָעוֹשֶׂה מֵאַהֲבָה מְגִנָּה זְכוּתוֹ עַל אַלְפַּיִם דּוֹרוֹת - פִּי שְׁנַיִם מֵהָעוֹשֶׂה מִתּוֹךְ יִרְאָה.
וְלָכֵן בְּיוֹם שִׁשִּׁי, אֲשֶׁר בּוֹ כְּבָר מְאִירָה הֶאָרַת הַשַּׁבָּת, יָכוֹל כָּל אָדָם לִזְכּוֹת לִתְשׁוּבָה מִתּוֹךְ אַהֲבַת ה', שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ עֲווֹנוֹתָיו מִתְהַפְּכִים לִזְכֻיּוֹת.
בֹּשֶׁת יִתְהַפֵּךְ לְשַׁבָּת;
וְהָעֵצָה לִזְכּוֹת לְכָךְ הִיא, עַל יְדֵי שֶׁיִּתְבַּיֵּשׁ הָאָדָם מֵהֶאָרַת הַשַּׁבָּת הַקְּרוֹבָה וּבָאָה, וְיַעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה מִתּוֹךְ אַהֲבָה וְרָצוֹן לִזְכּוֹת לְהֶאָרַת הַשַּׁבָּת, כַּמְבֹאָר בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁאַף זֶה נִקְרָא תְּשׁוּבָה מֵאַהֲבָה.
זֹאת וְעוֹד, הִנֵּה בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ זוֹכֶה הָאָדָם לְדַעַת - שֶׁהִיא יְדִיעָה בִּגְדֻלַּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וּבְעֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ, שֶׁבּוֹ כְּבָר מְאִירָה הֶאָרַת הַשַּׁבָּת, הוּא הַזְּמַן מְסֻגָּל לְכָךְ לְהִתְבּוֹנֵן בִּגְדֻלַּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הַמֵּיטִיב עִמּוֹ כֹּה הַרְבֵּה טוֹבוֹת בְּכָל עֵת, הֵן בְּגַשְׁמִיּוּת וְהֵן בְּרוּחָנִיּוּת, וּמִתּוֹךְ כָּךְ יִתְבּוֹנֵן הָאָדָם כֵּיצַד הִמְרָה אֶת פִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הַמֵּיטִיב עִמּוֹ כָּל כָּךְ הַרְבֵּה טוֹבוֹת וְכֵיצַד הָיָה כְּפוּי טוֹבָה לִגְרֹם צַעַר נוֹרָא בְּכָל הָעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים. וְעֶרֶב שַׁבָּת הוּא הַזְּמַן מְסֻגָּל לְכָךְ לְהִתְבּוֹנֵן כֵּיצַד חָטָא וְהִמְרָה הָאָדָם אֶת פִּי ה' שֶׁנָּתַן לוֹ בְּכָל רֶגַע וְרֶגַע כָּל כָּךְ הַרְבֵּה טוֹבוֹת בְּגַשְׁמִיּוּת וּבְרוּחָנִיּוּת.
וְהִנֵּה מוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁהָעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה מִתּוֹךְ הִתְבּוֹנְנוּתוֹ בְּחַסְדֵי ה' עִמּוֹ, אַף זֶה נִקְרָא תְּשׁוּבָה מֵאַהֲבָה, וּבִזְכוּתָהּ יָכוֹל הָאָדָם לִזְכּוֹת שֶׁעֲווֹנוֹתָיו יִתְהַפְּכוּ לִזְכֻיּוֹת וְיִזְכֶּה לְהֶאָרַת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
וְכָתַב בַּעַל הַתַּנְיָא, שֶׁיֶּשְׁנוֹ רֶמֶז נִפְלָא לְחוֹבָה לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי לִפְנֵי כְּנִיסַת הַשַּׁבָּת בְּדִבְרֵי חֲזַ"ל, שֶׁאָמְרוּ 'חַיָּב כָּל אָדָם לְמַמֵּשׁ בִּבְגָדָיו בְּעֶרֶב שַׁבָּת', וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל: אַל תִּקְרֵי "בִּבְגָדָיו" אֶלָּא "בְּבִּגְדוֹתָיו", וּבְכָךְ רָמְזוּ חֲזַ"ל שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת, וְעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם יַעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי, יִזְכֶּה לְנֹעַם הֶאָרַת הַשַּׁבָּת.
הַזְּמַן הָרָאוּי לִתְשׁוּבָה – לִפְנֵי הַמִּקְוֶה בְּעֶרֶב שַׁבָּת;
וְאָמַר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זיע"א (בעל שם טוב על התורה פרשת יתרו), שֶׁהָעֵת וְהַזְּמַן הַמֻּבְחָר לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ הוּא לִפְנֵי הַטְּבִילָה בְּמִקְוֶה לִכְבוֹד שַׁבָּת, כִּי עַל יְדֵי כָּךְ יִהְיֶה הָאָדָם כְּלִי מֻכְשָׁר לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הַשַּׁבָּת אוֹתָהּ מְקַבְּלִים בְּעֵת הַטְּבִילָה בְּמִקְוֶה, וְהַטְּבִילָה בְּמִקְוֶה תַּשְׁלִים אֶת טָהֳרַת תְּשׁוּבָתוֹ וְהוּא יֵחָשֵׁב כְּגֵר הַמִּתְגַּיֵּר וּבָא לִפְנֵי קוֹנוֹ, כִּי לְלֹא הַתְּשׁוּבָה הֲרֵי הָאָדָם נֶחְשָׁב כְּטוֹבֵל וְשֶׁרֶץ בְּיָדוֹ וְאֵינוֹ יָכוֹל לִזְכּוֹת לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הַשַּׁבָּת.
וְכָתַב בַּעַל הַ"קְּדֻשַּׁת לֵוִי" (סוף הספר), שֶׁרמז נִפְלָא לְכָךְ יֶשְׁנוֹ בְּפָסוּק "תָּשֵׁב אֱנוֹשׁ עַד דַּכָּא" - שֶׁכַּאֲשֶׁר מַגִּיעַ יוֹם שִׁשִּׁי, עַל הָאָדָם לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה, וְאַחַר כָּךְ יְטַהֵר עַצְמוֹ בְּמִקְוֵה טָהֳרָה, וּכְתַרְגּוּם אוֹנְקְלוֹס עַל "וְטִהֲרוֹ" - וְיַדְכֵּי יַתְהוֹן. וְעַל יְדֵי כָּךְ יִזְכֶּה לְהֶאָרַת הַשַּׁבָּת וְיִתְהַפֵּךְ לוֹ מִתָּשֵׁב לְשַׁבָּת, וְאָז אֲפִלּוּ אִם הוּא עָבַר עֲבֵרָה כְּדוֹר אֱנוֹשׁ - מוֹחֲלִין לוֹ. עכ"ד.
וְלָכֵן יִקְבַּע הָאָדָם בְּעֶרֶב שַׁבָּת עֵת וּזְמַן שֶׁבּוֹ יַעֲשֶׂה לְעַצְמוֹ חֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ עַל מַעֲשָׂיו בְּמֶשֶׁךְ כָּל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ, וִיפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשָׂיו וִיקַבֵּל עַל עַצְמוֹ קַבָּלוֹת חֲדָשׁוֹת טוֹבוֹת לְשִׁפּוּר הַמַּעֲשִׂים וְתִקּוּןהַמִּדּוֹת, בִּפְרָט בְּתִקּוּן הַבְּרִית וְתִקּוּן הַלָּשׁוֹן, וְעַל יְדֵי זֶה יִזְכֶּה הָאָדָם הֵן לִמְחִילַת הָעֲווֹנוֹת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, וְהֵן לַנְּשָׁמָה הַיְתֵרָה הַנִּתֶּנֶת לָאָדָם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, וְהֵן לִקְדֻשַּׁת נֹעַם זִיו הַשַּׁבַּת קֹדֶשׁ אוֹתוֹ מַרְגִּישִׁים הַקְּרוֹבִים לַה' עַל יְדֵי זִכּוּךְ מַעֲשֵׂיהֶם.
שַׁבָּת אוֹתִיּוֹת בֹּשֶׁת וְאוֹתִיּוֹת תָּשֵׁב;
וְדָבָר זֶה רָמוּז בְּתֵבַת שַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תיקוני זוהר), תַּהֲפֹךְ שַׁבָּת וְתִמְצָא בֹּשֶׁת.
וְכָתַב הָאֲרִיזַ"ל: שַׁבָּת אוֹתִיּוֹת בֹּשֶׁת (פע"ח שער השבת פרק כד), מִפְּנֵי שֶׁרָאוּי לָאָדָם לְהִתְבּוֹשֵׁשׁ מִקְּדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת.
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים שֶׁזֶּה מְרַמֵּז שֶׁעַל יְדֵי בּוּשָׁתוֹ שֶׁל הָאָדָם מֵאוֹר הַשַּׁבָּת, עוֹשֶׂה הָאָדָם תְּשׁוּבָה מֵעֹמֶק לִבּוֹ בִּכְנִיסַת הַשַּׁבָּת וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא יָכוֹל לִזְכּוֹת לְאוֹר הַשַּׁבַּת קֹדֶשׁ.
וְכֵן אָמַר בַּעַל הַ"חִדּוּשֵׁיהָרִי"ם" (אמרי הרי"ם– עניני שבת עמוד רפד), שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִתְבַּיֵּשׁ מֵאוֹר הַשַּׁבָּת וְאוֹמֵר כֵּיצַד אֶכָּנֵס לְשַׁבָּת וּמַעֲשַׂי אֵינָם מְתֻקָּנִים, בָּאָה הַשַּׁבָּת וְעוֹטֶפֶת אוֹתוֹ עִם הַבּוּשָׁה שֶׁלּוֹ בְּיַחַד וּמַכְנִיסָה אוֹתוֹ לְתוֹכָהּ.
וְכָתַב בַּעַל הַ"תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף", שֶׁעַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה וְהַבּוּשָׁה בְּעֶרֶב שַׁבָּת, הַ"בֹּשֶׁת וְהַכְּלִמָּה" בְּעֶרֶב שַׁבָּת מִתְהַפֵּךְ לוֹ לְ"שַׁבָּתמַלְכְּתָא", וְעַל יָדָם הוּא זוֹכֶה לְאוֹרָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל הַשַּׁבָּת.
וְדוֹרְשֵׁי רְשׁוּמוֹת רָמְזוּ זֹאת בְּתֵבַתהַ"שַּׁבָּת" - שַׁבָּת רָאשֵׁי תֵבוֹת: שַׁבָּת בּוֹ תָּשׁוּב.
הַ"נֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ" מַשְׁרֶה קְדֻשָּׁה עַל כָּל סְבִיבוֹתָיו;
וְאָכֵן, בְּבֵיתוֹ שֶׁל הַ"נֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ" בְּכָל עֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ הֻרְגְּשָׁה תְּכוּנָה כְּמוֹ בְּעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר, כְּמוֹ שֶׁסִּפְּרוּ אֲנָשִׁים שֶׁשָּׁמְעוּ עֵדוּת מִפִּי הַזְּקֵנוֹת שֶׁהָיוּ מְשָׁרְתוֹת בְּבֵית הַ"נֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ", שֶׁבְּכָל עֶרֶב שַׁבָּת הָיָה הַ"נֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ" שָׂם יָדוֹ עַל הַמְּזוּזָה וְאוֹמֵר: הִנֵּה מִתְקָרֶבֶת הַשַּׁבָּת הַקְּדוֹשָׁה וְצָרִיךְ לְהִתְכּוֹנֵן לִקְרָאתָהּ וּלְהַרְהֵר בִּתְשׁוּבָה, וְגַם אֲנִי חוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה. וּכְשֶׁהָיוּ שׁוֹמְעוֹת הַמְּשָׁרְתוֹת דְּבָרִים אֵלּוּ, הִתְחִילוּ כֻּלָּן לִבְכּוֹת מֵרֹב הִתְרַגְּשׁוּת, וְעָשׂוּ תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה וּבִקְשׁוּ סְלִיחָה וּמְחִילָה אַחַת מֵחֲבֶרְתָּהּ מַמָּשׁ כְּמוֹ בְּעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר.
כָּל הַמְצַפֶּה וּמְיַחֵל לְאוֹר הַשַּׁבָּת, מֻבְטָח לוֹ שֶׁיִּזְכֶּה לְכָךְ;
וְאָמַר בַּעַל הַ"חִדּוּשֵׁי הָרִי"ם" זיע"א (שיח שרפי קודש ח"ב קעט), שֶׁהַשַּׁבָּת דּוֹמָה לְצַדִּיק גָּדוֹל אֲשֶׁר לְיַד דַּלְתּוֹ עוֹמְדִים מְשַׁמְּשִׁים וְאֵינָם נוֹתְנִים לְהִכָּנֵס אֵלָיו, אבל לפעמים נפתח הפתח, וְצָרִיךְ לַעֲמֹד כָּל הַזְּמַן לְיַד הַפֶּתַח, וּכְשֶׁנִּפְתָּח הַפֶּתַח יוּכַל לְהִכָּנֵס.
וְכָךְ צָרִיךְ הָאָדָם תָּמִיד לִכְסֹף וּלְהִשְׁתּוֹקֵק לִקְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת, וְאַף כַּאֲשֶׁר לִפְעָמִים הוּא רוֹאֶה שֶׁלְּאַחַר כָּל הַהֲכָנוֹת הַגְּדוֹלוֹת שֶׁעָשָׂה אֵינוֹ זוֹכֶה לָחוּשׁ אֶת קְדֻשָּׁתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת וּלְהַרְגִּישׁ אֶת שִׂמְחָתָהּ וְאֶת אוֹרָהּ הַגָּדוֹל - לֹא יִתְיָאֵשׁ מִכָּךְ כְּלָל, אֶלָּא יַמְשִׁיךְ לְצַפּוֹת וּלְיַחֵל לִזְכּוֹת לִקְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת, וּמֻבְטָח לוֹ שֶׁיִּזְכֶּה יוֹם אֶחָד שֶׁיִּפָּתְחוּ לוֹ שְׁעָרֶיהָ שֶׁל הַשַּׁבָּת וְיִזְכֶּה לְאוֹרָהּ הַגָּדוֹל.
וּבֵאֵר הַגָּאוֹן הַקָּדוֹשׁ רַבִּי אַהֲרֹן מִטְּשֶׁעהְרִין זיע"א (יקרא דשבתא), שֶׁרַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זיע"א רָמַז זֹאת בְּסִפְרוֹ "סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת" בַּמַּעֲשֶׂה הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר בּוֹ הוּא מְסַפֵּר עַל בַּת הַמֶּלֶךְ שֶׁהַמֶּלֶךְ כָּעַס עָלֶיהָ וּבָרְחָה מֵאַרְמוֹן הַמְּלוּכָה וְלֹא מָצְאוּ אוֹתָהּ וְהִצְטַעֵר הַמֶּלֶךְ מְאֹד, וּכְשֶׁרָאָה זֹאת הַמִּשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ, הָלַךְ לְחַפְּשָׂהּ וּלְבַקְּשָׁהּ כְּדֵי לַהֲשִׁיבָהּ לְאַרְמוֹן הַמְּלוּכָה, וְהָיָה מְחַפְּשָׂהּ יָמִים וְשָׁנִים רַבּוֹת, וְלִפְעָמִים הָיְתָה מִתְגַּלָּה אֵלָיו וְשׁוּב הָיְתָה נֶעֱלֶמֶת לוֹ, עַד שֶׁבַּסּוֹף מָצָא אֶת בַּת הַמֶּלֶךְ וֶהֱשִׁיבָהּ לְאַרְמוֹן הַמְּלוּכָה.
וּבְסִפּוּר זֶה מְרֻמֶּזֶת מִצְוַת הַשַּׁבָּת אֲשֶׁר דַּרְכָּהּ הוּא, שֶׁלִּפְעָמִים זוֹכֶה הָאָדָם לָחוּשׁ אֶת אוֹרָהּ הַגָּדוֹל וְאַחַר כָּךְ הִיא כִּבְיָכוֹל שׁוּב נֶעֱלֶמֶת לוֹ וְאֵינוֹ זוֹכֶה לְהַרְגִּישׁ אֶת אוֹרָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל הַשַּׁבָּת, וְאַחַר כָּךְ הוּא שׁוּב מוֹצְאָהּ, וְשׁוּב לְאַחַר מִכֵּן אֵינוֹ זוֹכֶה לָחוּשׁ אֶת אוֹרָהּ. וְהָאָדָם אֵינוֹ צָרִיךְ לְהִצְטַעֵר מִכָּךְ וּלְהִתְבַּלְבֵּל מִזֶּה, אֶלָּא יֵדַע שֶׁכָּךְ דַּרְכָּהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, וְהָאָדָם צָרִיךְ תָּמִיד לְהִתְגַּעְגֵּעַ וְלִכְסֹף בְּכָל לִבּוֹ לְאוֹרָהּ הַגָּדוֹל, וְעַל יְדֵי כָּךְ בְּוַדַּאי בַּסּוֹף יִזְכֶּה לְמוֹצְאָהּ וְיִזְכֶּה לְאוֹרָהּ הַגָּדוֹל וְהֶעָצוּם בִּשְׁלֵמוּת, אֲשֶׁר עַל יָדוֹ יִזְכֶּה הָאָדָם לְהִתְקָרֵב בֶּאֱמֶת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
ה' יְזַכֵּנוּ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה בְּכָל עֶרֶב שַׁבָּת, וְלַעֲסֹק בְּכָל הַהֲכָנוֹת לְשַׁבָּת מִתּוֹךְ שִׂמְחָה וְטוּב לֵבָב, וְעַל יְדֵי כָּךְ נִזְכֶּה לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת אוֹר הַשַּׁבָּת בִּשְׁלֵמוּת. ה' יְזַכֵּנוּ אָמֵן.