מהות השבת והשמחה בה - חלק כה | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'ישמחו במלכותך' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
כֵּיצַד סָמַךְ רַבִּי חֲנִינָא עַל מַעֲשֵׂה נִסִּים – הֲרֵי אֵין סוֹמְכִים עַל הַנֵּס?
וְעַל פִּי זֶה מְבֹאָר כֵּיצַד אָמַר רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא לְבִתּוֹ כְּשֶׁשָּׂמָה חֹמֶץ בְּמָקוֹם שֶׁמֶן: "מִי שֶׁאָמַר לַשֶּׁמֶן וְיִדְלֹק יֹאמַר לַחֹמֶץ וְיִדְלֹק", וְלִכְאוֹרָה הֲרֵי כָּתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁאֵין סוֹמְכִין עַל הַנֵּס, כִּי לָאו בְּכָל יוֹמָא אִתְרַחִישׁ נִיסָּא, וְאֵיךְ סָמַךְ רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא עַל הַנֵּס?
אֶלָּא הַבֵּאוּר לְכָךְ הוּא, שֶׁבְּכָךְ רָמַז רַבִּי חֲנִינָא לְבִתּוֹ, שֶׁהֲרֵי נֵרוֹת הַשַּׁבָּת אֵינָם דּוֹלְקִים מִשֶּׁמֶן גַּשְׁמִי כְּלָל, אֶלָּא הֵם דּוֹלְקִים מֵהָאוֹר הַגָּנוּז, וּמִשּׁוּם כָּךְ הֵם דּוֹלְקִים לְכָל אֶחָד לְפִי זְכוּתוֹ, וְלָכֵן אֵין שׁוּם הֶבְדֵּל אִם תַּדְלִיקִי בְּשֶׁמֶן אוֹ בְּחֹמֶץ, כִּי אֵין זֶה דּוֹלֵק מֵאוֹר גַּשְׁמִי כְּלָל אֶלָּא מֵאוֹר רוּחָנִי וְאֵין זֶה מַעֲשֵׂה נִסִּים, אֶלָּא כָּךְ הוּא אֵצֶל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל שֶׁנֵּרוֹתָיו דּוֹלְקִים מֵאוֹר הַגָּנוּז, וְאָכֵן דָּלְקוּ נֵרוֹתֶיהָ עַד מוֹצָאֵי שַׁבָּת, מִפְּנֵי שֶׁהֵם דּוֹלְקִים רַק מֵאוֹר רוּחָנִי, הָאוֹר הַגָּנוּז לֶעָתִיד לָבוֹא אֲשֶׁר דּוֹלֵק בְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת לְעַם יִשְׂרָאֵל בְּנֵרוֹת הַשַּׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכּוֹתֵב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, וְלָכֵן הָאִשָּׁה צְרִיכָה לְהַדְלִיק אֶת נֵרוֹת הַשַּׁבָּת בְּלֵב שָׂמֵחַ וּבְכַוָּנָה גְּדוֹלָה.
הַנִּפְלָאוֹת שֶׁבַּנֵּרוֹת;
וְאָכֵן, כְּשֶׁסִּפַּרְתִּי זֹאת בְּאַחַד הַשִּׁעוּרִים, סִפֵּר לִי יְהוּדִי יָקָר וִירֵא שָׁמַיִם כְּמֵסִיחַ לְפִי תֻּמּוֹ, שֶׁבְּאַחַת הַשַּׁבָּתוֹת שֶׁחָלוּ בְּחַג הַסֻּכּוֹת הִדְלִיק נֵרוֹת שַׁבָּת בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה, וְהַנֵּרוֹת שֶׁהָיוּ רְגִילִים בְּדֶרֶךְ כְּלָל לִדְלֹק עַד שַׁבָּת בַּבֹּקֶר, הִמְשִׁיכוּ לִבְעֹר וְלִדְלֹק עַד הַשָּׁעָה אַרְבַּע אַחֲרֵי צָהֳרַיִם, מֵעַל הַטֶּבַע מַמָּשׁ. יְהוּדִי יָקָר נוֹסָף סִפֵּר, שֶׁדָּלְקוּ לוֹ הַנֵּרוֹת שֶׁל שַׁבָּת פַּעַם אַחַת עַד יוֹם רִאשׁוֹן בַּבֹּקֶר, וְכֵן סִפְּרוּ לִי יְהוּדִים רַבִּים. וְכֵן מְפֻרְסָמִים סִפּוּרִים רַבִּים עַל כָּךְ שֶׁאַף בְּיָמֵינוּ דּוֹלְקִים נֵרוֹת הַשַּׁבָּת אֵצֶל הָרְאוּיִים לְכָךְ זְמַן רַב מְאֹד שֶׁלֹּא עַל פִּי דֶּרֶךְ הַטֶּבַע כְּלָל.
וְסִפֵּר אֶחָד מִגְּדוֹלֵי הָרַבָּנִים שְׁלִיטָ"א שֶׁאָמַר זֹאת בְּשִׁעוּרוֹ, שִׁעוּר בּוֹ הִשְׁתַּתְּפוּ יְהוּדִים שֶׁהָיוּ רְחוֹקִים לְגַמְרֵי מִשְּׁמִירַת תּוֹרָה וּמִצְווֹת, וּלְאַחַר הַשִּׁעוּר הֵם אָמְרוּ לָרַב שֶׁהֵם רוֹצִים לְנַסּוֹת זֹאת בְּבֵיתָם, וְהָיָה - אִם יִוָּכְחוּ שֶׁזֶּה נָכוֹן, הֵם יַחְזְרוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, וּלְאַחַר תְּקוּפָה הֵם בָּאוּ וְסִפְּרוּ לָרַב שֶׁאָכֵן הֵם נִסּוּ זֹאת בְּבֵיתָם בְּמֶשֶׁךְ כַּמָּה שַׁבָּתוֹת רְצוּפוֹת כְּשֶׁהֵם הִדְלִיקוּ נֵרוֹת שַׁבָּת, וְנוֹכְחוּ כֻּלָּם לִרְאוֹת בְּכָל שַׁבָּת שׁוּב וָשׁוּב בַּפֶּלֶא הַגָּדוֹל, כֵּיצַד הַנֵּרוֹת שֶׁל שַׁבָּת דּוֹלְקִים תָּמִיד הַרְבֵּה יוֹתֵר זְמַן מֵהָרָאוּי לָהֶם, וּבִזְכוּת כָּךְ חָזְרוּ כֻּלָּם בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה.
נֵרוֹת הַשַּׁבָּת – נֵרוֹת הַשָּׁלוֹם;
טַעַם נוֹסָף לְהַדְלָקַת נֵרוֹת שַׁבַּת קֹדֶשׁ הַמְסַמְּלִים אֶת כְּנִיסָתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, מִפְּנֵי שֶׁהַשַּׁבָּת נִקְרֵאת שָׁלוֹם, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (קורח דף קע"ו), וְהָאוֹר שֶׁמֵּאִיר בְּשַׁבָּת הוּא אוֹר הַשָּׁלוֹם, שֶׁהוּא הַשְּׁלֵמוּת שֶׁל כָּל הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ, כְּמוֹ שֶׁמְּבָאֵר רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זיע"א (לקו"מ פ') שֶׁעִקַּר הַשָּׁלוֹם נִכָּר כַּאֲשֶׁר שְׁנֵי הֲפָכִים מִתְחַבְּרִים יַחְדָּו, וְעַל יְדֵי שֶׁהֵם מִתְחַבְּרִים יַחְדָּו הֵם יוֹצְרִים הַרְמוֹנְיָה מֻפְלָאָה, וְזֶהוּ תַּכְלִית הַשָּׁלוֹם.
וְדָבָר זֶה מְסַמְּלִים נֵרוֹת הַשַּׁבָּת, כִּי הָאֵשׁ יְכוֹלָה לִשְׂרֹף וּלְכַלּוֹת אֶת כָּל הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ, וּבְכָל זֹאת הִיא דּוֹלֶקֶת בַּנֵּרוֹת בְּאֹפֶן טוֹב וְנָאֶה הַגּוֹרֵם אוֹר נָעִים הַמֵּנִיס אֶת כָּל הַחֹשֶׁךְ - מַה שֶּׁמְּסַמֵּל אֶת תַּכְלִית הַשָּׁלוֹם שֶׁל הַבְּרִיאָה. וְלָכֵן מַדְלִיקִים בִּכְנִיסַת הַשַּׁבָּת נֵרוֹת שַׁבָּת, לְסַמֵּל אֶת הַשָּׁלוֹם שֶׁפּוֹרֵס כְּנָפָיו עַל הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁעַל יְדֵי הַדְלָקַת נֵרוֹת שַׁבָּת נִפְרֶסֶת סֻכַּת שָׁלוֹם הָעוֹטֶפֶת אֶת הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ בִּשְׁמִירָה מְיֻחֶדֶת.
וְלָכֵן אָנוּ חוֹתְמִים בִּתְפִלַּת עַרְבִית אֶת בִּרְכַּת "הַשְׁכִּיבֵנוּ": "בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַפּוֹרֵס סֻכַּת שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְעַל יְרוּשָׁלַיִם", כִּי בְּשַׁבָּת נִפְרֶסֶת סֻכַּת שָׁלוֹם עַל כָּל הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ, וּמְגַלֶּה הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (בראשית מח) שֶׁדָּבָר זֶה מִתְרַחֵשׁ בְּעֵת הַדְלָקַת נֵרוֹת הַשַּׁבָּת.
וּמְבָאֵר מוֹהֲרַנַ"ת זיע"א (ליקוטי הלכות), שֶׁלָּכֵן בְּכָל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ אָנוּ מִתְפַּלְּלִים בִּתְפִלַּת עַרְבִית "וּפְרֹס עָלֵינוּ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ", כִּי בְּכָךְ אָנוּ מִתְפַּלְּלִים לְהַמְשִׁיךְ עָלֵינוּ אֶת הַשְּׁמִירָה הַמְיֻחֶדֶת שֶׁל הַשַּׁבָּת לְכָל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ וּלְכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. יְהִי רָצוֹן שֶׁהַשֵּׁם יִפְרֹס עָלֵינוּ אֶת סֻכַּת שְׁלוֹמוֹ וְנִזְכֶּה בְּקָרוֹב לְבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, אָמֵן.
סְגֻלּוֹת וִישׁוּעוֹת עֲצוּמוֹת עַל יְדֵי נֵרוֹת הַשַּׁבָּת;
הִנֵּה נֵרוֹת שַׁבַּת קֹדֶשׁ מַשְׁפִּיעִים עַל הַבַּיִת שֶׁפַע בְּרָכוֹת וּשְׁמִירָה עֶלְיוֹנָה, כֵּיוָן שֶׁהֵם מְבִיאִים עִמָּם אֶת אוֹר הַשַּׁבָּת - שֶׁהִיא מָקוֹר לְכָל הַבְּרָכוֹת וְהַיְשׁוּעוֹת. וּסְגֻלּוֹת רַבּוֹת יֶשְׁנָם בְּנֵרוֹת הַשַּׁבָּת:
סְגֻלָּה רִאשׁוֹנָה הֲכָנַת הַנֵּרוֹת;
הִנֵּה בִּסְגֻלָּתָם שֶׁל הַנֵּרוֹת לְהַשְׁכִּין וְלִפְרֹס אֶת סֻכַּת הַשָּׁלוֹם בְּבֵיתוֹ שֶׁל הָאָדָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ.
וְאָמַר הָרַהַ"ק רַבִּי צְבִי הִירְשׁ מִזִּידִיטְשׁוֹב זיע"א, שֶׁיֶּשְׁנָהּ סְגֻלָּה נִפְלָאָה לְסַדֵּר אֶת הַשֻּׁלְחָן וְהַמַּפָּה וּלְהָכִין אֶת הַנֵּרוֹת לִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ בְּעֶרֶב שַׁבָּת קֹדֶם חֲצוֹת הַיּוֹם, וְזוֹ סְגֻלָּה גְּדוֹלָה וְנִפְלָאָה לְגָרֵשׁ מֵהַבַּיִת אֶת הַקְּלִפּוֹתוְהַסִּטְרָא אַחֲרָא הָרוֹצִים לְחַרְחֵר רִיב וְלַעֲשׂוֹת מַחֲלֹקֶת בְּכָל עֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ (כמובא בבן איש חי פרשת וארא).
וְהִנֵּה לְכָל סְגֻלּוֹתֶיהָ שֶׁל הַנֵּרוֹת שַׁבָּת זוֹכֶה הָאָדָם מִשָּׁעָה בָּהּ הוּא מֵכִין וּמֵיטִיב אֶת הַנֵּרוֹת לִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ, וְלָכֵן בְּעֵת שֶׁמְּכִינִים אֶת הַנֵּרוֹת מִתְעוֹרְרוֹת כָּל סְגֻלּוֹתֵיהֶם שֶׁל הַנֵּרוֹת לְהַמְשִׁיךְ שָׁלוֹם וְרַחֲמִים עַל כָּל בְּנֵי הַבַּיִת וּלְהַצִּילָם מִכָּל רִיב וּמָדוֹן.
סְגֻלָּה שְׁנִיָּה הַדְלָקַת נֵרוֹת שַׁבָּת מֻקְדָּם;
סְגֻלָּה גְּדוֹלָה מְאֹד לְכָל הַיְשׁוּעוֹת שֶׁהָאָדָם זָקוּק אֲלֵיהֶן, לְהַקְדִּים אֶת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת לִפְנֵי זְמַן הַדְלָקַת נֵרוֹת שֶׁל שַׁבָּת הַנִּכְתָּב בְּלוּחַ הַשָּׁנָה, וְכַאֲשֶׁר מַקְדִּימִים אֶת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת לִפְנֵי הַזְּמַן, זוֹכִים עַל יְדֵי כָּךְ לִישׁוּעוֹת גְּדוֹלוֹת וּמְיֻחָדוֹת, וְרַבִּים מְאֹד נוֹשְׁעוּ בִּישׁוּעוֹת גְּדוֹלוֹת מְאֹד בִּזְכוּת כָּךְ.
וְזֹאת, מִשּׁוּם שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאִשָּׁה מַקְדִּימָה אֶת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת, הִיא מַרְאָה אֶת שִׂמְחָתָהּ בְּהַכְנָסַת הַשַּׁבָּת בְּכָךְ שֶׁאֵינָהּ מְקַבֶּלֶת אֶת הַשַּׁבָּת בָּרְגָעִים הָאַחֲרוֹנִים מִתּוֹךְ לַחַץ וְטֹרַח, אֶלָּא מְקַבֶּלֶת אֶת הַשַּׁבָּת בְּרֹגַע וּבְשִׂמְחָה. כִּי כַּאֲשֶׁר אָדָם שָׂמֵחַ בְּבוֹא אֵלָיו אֵיזֶה אוֹרֵחַ חָשׁוּב, הוּא מְצַפֶּה וּמַמְתִּין לוֹ וּמַקְדִּים לָצֵאת לִקְרָאתוֹ וְאֵינוֹ מְקַבְּלוֹ בָּרֶגַע הָאַחֲרוֹן, וּבְכָךְ נִכֶּרֶת שִׂמְחָתוֹ הַגְּדוֹלָה בְּבוֹאוֹ אֵלָיו, וּמִשּׁוּם כָּךְ יֶשְׁנָהּ סְגֻלָּה מְיֻחֶדֶת לְהַקְדִּים אֶת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת שֶׁל שַׁבָּת.
כְּמוֹ כֵן, כַּאֲשֶׁר הָאִשָּׁה מַקְדִּימָה לְהַדְלִיק אֶת נֵרוֹת הַשַּׁבָּת, הִיא שְׂמֵחָה מְאֹד וְיֵשׁ לָהּ קֹרַת רוּחַ מְיֻחֶדֶת בְּכָךְ שֶׁהִיא זוֹכָה לְהַקְדִּים אֶת קַבָּלַת הַשַּׁבָּת, וְהִיא מַדְלִיקָה אֶת נֵרוֹת הַשַּׁבָּת מִתּוֹךְ שִׂמְחָה מְיֻחֶדֶת, שֶׁבָּזֶה זוֹכָה לְכָל הַבְטָחוֹת הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁזּוֹכָה עַל יְדֵי זֶה לְהִתְקַשֵּׁר בְּאִילַן הַחַיִּים - הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְעַל יְדֵי כָּךְ זוֹכָה מִמֵּילָא לְכָל הַהַשְׁפָּעוֹת, בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים טַעַם נוֹסָף, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאִשָּׁה מַדְלִיקָה נֵרוֹת שַׁבָּת בְּשָׁעָה מֻקְדֶּמֶת יוֹתֵר, הִיא מַאֲרִיכָה אֶת הַשַּׁבָּת וּמַכְנִיסָה אוֹתָהּ אַף לַשָּׁעָה שֶׁהָיְתָה אֲמוּרָה לִהְיוֹת שָׁעָה שֶׁל יְמוֹת הַחֹל, וְלָכֵן בְּכָךְ שֶׁמַּקְדִּימִים אֶת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת מַמְשִׁיכִים אֶת הָאוֹר שֶׁל הַשַּׁבָּת לְתוֹךְ יְמוֹת הַחֹל וּמְקַדְּשִׁים אַף אֶת יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ, וּמְנִיסִים גַּם מִשָּׁם אֶת כָּל הַמַּזִּיקִים וְהַקְּלִפּוֹת, שֶׁהֵם הַמָּקוֹר וְהַשֹּׁרֶשׁ לְכָל הַצָּרוֹת וְהַמַּחֲלוֹת, הַשֵּׁם יַצִּילֵנוּ.
וּבְמַעֲשֶׂה זֶה הִיא מְבַטֶּלֶת אֶת שְׁלִיטָתָם שֶׁל יְמוֹת הַחֹל בָּהֶם שׁוֹלְטִים הַסִּטְרָא אַחֲרָא וְהַקְּלִפּוֹת, וּמַגְבִּירָה אֶת כֹּחַ הַקְּדֻשָּׁה שֶׁהִיא הֶאָרַת הַשַּׁבָּת, וְלָכֵן מִכֹּחָהּ זוֹכֶה הָאָדָם לְכָל הַבְּרָכוֹת הַיְשׁוּעוֹת וְהַדְּבָרִים לָהֶם הוּא זָקוּק.
הַיֶּלֶד שֶׁהִבְרִיא בִּזְכוּת הֲכָנַת הַנֵּרוֹת מֻקְדָּם;
כְּמוֹ כֵן, סְגֻלּוֹת רַבּוֹת יֶשְׁנָן לַמַּקְדִּימִים לְסַדֵּר אֶת נֵרוֹת הַשַּׁבָּת בְּשָׁעָה מֻקְדֶּמֶת.
סִפֵּר הַגָּאוֹן הַגָּדוֹל הָרַב קַפְּלָן זַצַ"ל, רַבָּהּ שֶׁל עִיר הַקֹּדֶשׁ צְפַת, שֶׁכַּאֲשֶׁר הוּא הִתְאָרַח פַּעַם אֵצֶל מִשְׁפָּחָה אַחַת, הוּא נוֹכַח לִרְאוֹת שֶׁהֵם קִבְּלוּ אֶת הַשַּׁבָּת מֻקְדָּם מְאֹד, וְאָז סִפְּרָה לוֹ הָאִשָּׁה, שֶׁפַּעַם בְּנָהּ חָלָה מְאֹד, וְהָלְכָה לֶ"חָפֵץ חַיִּים" זיע"א לְבַקֵּשׁ בְּרָכָה בִּשְׁבִילוֹ. אָמַר לָהּ הֶ"חָפֵץ חַיִּים", שֶׁאִם הֵם יְקַבְּלוּ עַל עַצְמָם לְקַבֵּל שַׁבָּת מֻקְדָּם - בְּנָם יַבְרִיא. וְאָכֵן בְּנָם הִבְרִיא מֵעַל לְדֶרֶךְ הַטֶּבַע.
גִּלּוּי מִשָּׁמַיִם;
סִפֵּר הַגָּאוֹן הַגָּדוֹל ר' יְחֶזְקֵאל אַבְרַמְסְקִי זַצַ"ל עַל חָמִיו הַגָּאוֹן הַגָּדוֹל הָרִידְבַּ"ז זַצַ"ל, שֶׁפַּעַם חָלָה מְאֹד וְנָטָה לָמוּת עַד שֶׁכָּל הָרוֹפְאִים הִתְיָאֲשׁוּ מֵחַיָּיו, וְסִפֵּר, שֶׁלְּאַחַר שֶׁהִתְפַּלֵּל וְהִתְחַנֵּן אֶל ה' שֶׁיְּרַפְּאֵהוּ מֵחָלְיוֹ, גִּלּוּ לוֹ מֵהַשָּׁמַיִם, שֶׁאִם הוּא יְקַבֵּל עַל עַצְמוֹ לְהַקְדִּים לְהָכִין אֶת הַנֵּרוֹת שֶׁל שַׁבָּת וְכֵן לְסַדֵּר אֶת הַשֻּׁלְחָן שֶׁל שַׁבָּת עִם מַפָּה לְבָנָה כְּבָר בְּיוֹם שִׁשִּׁי בַּבֹּקֶר, בִּזְכוּת כָּךְ הוּא יַבְרִיא מֵחָלְיוֹ, וְאָכֵן הוּא מִיָּד קִבֵּל עַל עַצְמוֹ לְהַקְדִּים לְהָכִין אֶת הַנֵּרוֹת שֶׁל שַׁבָּת וְכֵן לְהָכִין אֶת הַשֻּׁלְחָן לִכְבוֹד שַׁבָּת בְּיוֹם שִׁשִּׁי בַּבֹּקֶר, וּבִזְכוּת כָּךְ הוּא קָם מֵחָלְיוֹ וְחַי אַחַר כָּךְ עוֹד שָׁנִים אֲרֻכּוֹת.
מִסִּפּוּרִים אֵלּוּ אָנוּ לוֹמְדִים עַל חֲשִׁיבוּתָהּ הַגְּדוֹלָה שֶׁל קַבָּלַת הַשַּׁבָּת בְּשָׁעָה מֻקְדֶּמֶת אֲשֶׁר הִיא כִּסְגֻלָּה פִּלְאִית לִישׁוּעוֹת מֵעַל הַטֶּבַע.
סְגֻלָּה שְׁלִישִׁית הִתְבּוֹנְנוּת בְּנֵרוֹת הַשַּׁבָּת;
סְגֻלָּה גְּדוֹלָה יֵשׁ לַהִתְבּוֹנְנוּת עַל נֵרוֹת הַשַּׁבָּת אֲשֶׁר בְּכֹחָהּ לְהַשְׁפִּיעַ עַל הָאָדָם קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה וְכֵן לְהַמְשִׁיךְ עָלָיו יְשׁוּעוֹת רַבּוֹת, כְּמוֹ שֶׁסִּפֵּר הָאַדְמוֹ"ר מִטָּאשׁ זַצַ"ל (ספר עבודת עבודה עמוד שא) עַל הָרַהַ"ק רַבִּי אַהֲרֹן מִבֶּעלְזָא זיע"א, שֶׁפַּעַם אַחַת בְּעֵת הַמִּלְחָמָה עָמַד בְּלֵיל שַׁבָּת לְיַד נֵרוֹת שַׁבַּת קֹדֶשׁ לְאַחַר הַתְּפִלָּה וְהִתְבּוֹנֵן עַל נֵרוֹת הַשַּׁבָּת זְמַן רַב, כִּי בְּנֵרוֹת הַשַּׁבָּת יֵשׁ אוֹר רוּחָנִי עֶלְיוֹן, וְהַהִתְבּוֹנְנוּת בָּהֶם מַמְשִׁיכָה עַל הָאָדָם קְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה מְאֹד אֲשֶׁר בְּכֹחָהּ לְהַמְשִׁיךְ עַל הָאָדָם כָּל יְשׁוּעָה שֶׁהוּא זָקוּק לָהּ.
וְכֵן בְּכֹחָהּ לִפְתֹּחַ לָאָדָם אֶת שַׁעֲרֵי הַתּוֹרָה הַקְּדֻשָּׁה, כְּמוֹ שֶׁהָיָה אוֹמֵר הַגַּהַ"ק הָרַב שְׁמוּאֵל הַלֵּוִי ווֹאזְנֵר זַצַ"ל, שֶׁכָּל מַה שֶּׁזָּכָה הגה"ק רַבִּי צָדוֹק מִלּוּבְּלִין זיע"א לְחַבֵּר אֶת כָּל סְפָרָיו הָעֲמֻקִּים - "פְּרִי צַדִּיק" וְעוֹד, מִשּׁוּם שֶׁהָיָה מִתְבּוֹנֵן רַבּוֹת בְּכָל שַׁבָּת בְּנֵרוֹת הַשַּׁבָּת הַדּוֹלְקִים, וְעַל יְדֵי זֶה זָכָה לְכָל זֶה (ספר רחמי הרב - לקט שיחות מהרב וואזנר זצ"ל)
כְּמוֹ כֵן, צַדִּיקִים הָיוּ רוֹאִים בְּנֵרוֹת הַשַּׁבָּת אֶת כָּל מַה שֶּׁיִּקְרֶה עִם הָאָדָם כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, כְּפִי שֶׁכּוֹתֵב בַּעַל הַ"קַּב הַיָּשָׁר", שֶׁהַנֵּרוֹת שֶׁל שַׁבָּת הֲרֵי הֵם מְסַפְּרִים כָּל מַה שֶּׁיִּקְרֶה עִם הָאָדָם כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ.
וְכֵן כָּתַב הָרַהַ"ק רַבִּי פִּנְחָס מִקּוֹרִיץ זיע"א (אמרי פנחס עניני שבת אות יג), שֶׁמִּנֵּרוֹת שַׁבָּת בְּעֵת שֶׁהֵם נִכְבִּים, יָכוֹל הָאָדָם לָדַעַת מֵהֶם כָּל מַה שֶּׁיִּקְרֶה אִתּוֹ כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, וְהַכֹּל מִפְּנֵי שֶׁנֵּרוֹת אֵלּוּ הֵם נֵרוֹת הַדּוֹלְקִים מֵאוֹר רוּחָנִי עֶלְיוֹן הַדּוֹלֵק וּמֵאִיר מֵהָאוֹר הַגָּנוּז לַצַּדִּיקִים.
סְגֻלָּה רְבִיעִית יְשׁוּעוֹת וּרְפוּאוֹת;
כָּתַב הַ"בֶּן אִישׁ חַי" (פרשת נח), שֶׁהַמִּנְהָג לְהַדְלִיק שְׁנֵי נֵרוֹת בְּשַׁבָּת, אֶחָד כְּנֶגֶד זָכוֹר וְאֶחָד כְּנֶגֶד שָׁמוֹר, וְהִנֵּה פַּעֲמַיִם נֵר (250) זֶה בְּגִימַטְרִיָּא ת"ק (500), וְזֶה בְּדִיּוּק כְּמִסְפַּר אֵיבְרֵי הָאִישׁ רמ"ח (248) וְאֵיבְרֵי הָאִשָּׁה רנ"ב (252), שֶׁבְּיַחַד עוֹלִים 500.
וּבְכָךְ מְרֻמָּז, שֶׁכַּאֲשֶׁר מַדְלִיקִים אֶת נֵרוֹת הַשַּׁבָּת, מַמְשִׁיכִים בְּכָךְ אוֹר רוּחָנִי וּקְדֻשָּׁה עֲצוּמָה לְאֵיבְרֵיהֶם וּלְגוּפָם שֶׁל הָאִישׁ וְהָאִשָּׁה, וּבִזְכוּת זֶה זוֹכִים הֵם לִבְרִיאוּת אֵיתָנָה בְּכָל אֵיבְרֵיהֶם וְגִידֵיהֶם, לִרְפוּאָה שְׁלֵמָה וַאֲרִיכוּת יָמִים.
סְגֻלָּה חֲמִישִׁית פַּרְנָסָה בְּרֶוַח;
מוּבָא בַּסְּפָרִים שֶׁהַדְלָקַת נֵרוֹת הַשַּׁבָּת מְסֻגֶּלֶת לְהַמְשִׁיךְ שֶׁפַע רַב וּפַרְנָסָה טוֹבָה לָאָדָם, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁכָּל קִלְלַת הַפַּרְנָסָה נִמְשְׁכָה מֵחֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה, וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ", וְכֵיוָן שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאִשָּׁה מַדְלִיקָה אֶת הַנֵּרוֹת מִתּוֹךְ שִׂמְחָה הִיא מְתַקֶּנֶת אֶת חֶטְאוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן, לָכֵן עַל יְדֵי כָּךְ זוֹכִים לִבְרָכָה וְשֶׁפַע וּפַרְנָסָה טוֹבָה.
וּמוּבָא בְּסֵפֶר "מִנְהַג יִשְׂרָאֵל תּוֹרָה" (הלכות שבת סימן רס"ב ס"ג), שֶׁהָיוּ קְהִלּוֹת שֶׁבָּהֶן הַנָּשִׁים הָיוּ נוֹהֲגוֹת לִלְבֹּשׁ צָעִיף מְיֻחָד לִכְבוֹד הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת. וּבְכָךְ יֶשְׁנוֹ רֶמֶז, שֶׁעַל יְדֵי הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת נִמְשָׁךְ שֶׁפַע שֶׁל פַּרְנָסָה לְכָל הַשָּׁבוּעַ, כִּי נֵר בְּגִימַטְרִיָּא צָעִיף, וְכֵן זֶה רָמוּז בְּרָאשֵׁי תֵּבוֹת צָעִי"ף – עַ'מְּךָ יִ'שְׂרָאֵל צְ'רִיכִים פַּ'רְנָסָה.
סְגֻלָּה שִׁשִּׁית זֶרַע שֶׁל קְיָמָא;
מוּבָא בַּשְּׁלָ"ה הַקָּדוֹשׁ, שֶׁקַּבָּלָה בְּיָדוֹ שֶׁאִשָּׁה בִּשְׁעַת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת תֹּאמַר אֶת "תְּפִלַּת חַנָּה" בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה, וְזֶה סְגֻלָּה עֲצוּמָה לְהִוָּשַׁע בְּזֶרַע קֹדֶשׁ שֶׁל קְיָמָא, וְכֵן סְגֻלָּה עֲצוּמָה לְנַחַת מֵהַיְלָדִים. וְכֵן מוּבָא בְּ"קִצּוּר שֻׁלְחָן עָרוּךְ" (סִימָן עה סָעִיף ב.). (תפילת חנה מופיעה בנביא שמואל א, מתחילת פרק א' עד פרק ב' פסוק ו').
כְּמוֹ כֵן כָּתַב בְּשׁוּ"ת "מִשְׁנַת יוֹסֵף" (ח"ד סימן לג), שֶׁרַבָּנֵי יְרוּשָׁלַיִם - הַגָּאוֹן מַהֲרִי"ץ דּוּשִׁינְסְקִי וְהַגָּאוֹן הַגְּרִי"ז בֶּענְגִיס זיע"א - הָיוּ מוֹרִים לַנָּשִׁים שֶׁבָּאוּ אֶצְלָם לְהִתְבָּרֵךְ לְזֶרַע שֶׁל קְיָמָא, שֶׁיֶּשְׁנָהּ סְגֻלָּה לְבָנִים לְהַדְלִיק בְּכָל שַׁבָּת 26 נֵרוֹת מִשֶּׁמֶן זַיִת זַךְ כְּמִסְפַּר שֵׁם הֲוָיָ"ה.
סְגֻלָּה שְׁבִיעִית שְׁעַת רָצוֹן מְיֻחֶדֶת לְקַבָּלַת הַתְּפִלּוֹת;
כָּתְבוּ רַבֵּנוּ בַּחְיֵי (שמות יט ג) וְהַמָּגֵן אַבְרָהָם (סימן רסג), שֶׁשְּׁעַת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת הִיא שְׁעַת רָצוֹן מְיֻחֶדֶת לִפְעֹל בָּהּ אֶת כָּל הַיְשׁוּעוֹת בְּכָל הַתְּחוּמִים וְהַמִּישׁוֹרִים, וּבִפְרָט לִזְכּוֹת לְבָנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וְיִרְאֵי שָׁמַיִם, כִּי כָּתְבוּ חֲזַ"ל (שבת כג, וזוה"ק בראשית מ"ח), שֶׁבִּזְכוּת שֶׁהָאִשָּׁה מַדְלִיקָה אֶת הַנֵּרוֹת בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, הִיא תִּזְכֶּה לְבָנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁיָּאִירוּ אֶת הָעוֹלָם בַּתּוֹרָה וְיִרְאַת שָׁמַיִם וְיַרְבּוּ שָׁלוֹם בָּעוֹלָם, וְלָכֵן שָׁעָה זוֹ מְסֻגֶּלֶת בְּיוֹתֵר לְהִתְפַּלֵּל עַל כָּךְ.
כְּמוֹ כֵן כָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (בראשית מח ב), שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ הִיא מַמְשִׁיכָה אֲרִיכוּת יָמִים לְבַעְלָהּ, וּבִשְׁעַת הַדְלָקַת נֵרוֹת שַׁבָּת נִפְרֶסֶת סֻכַּת שָׁלוֹם עַל כָּל בְּנֵי הַבַּיִת, וּבְכָךְ נִמְשֶׁכֶת שְׁמִירָה עֶלְיוֹנָה לְכָל בְּנֵי הַבַּיִת וּלְכָל עַם יִשְׂרָאֵל כֻּלּוֹ. וְכֵן כָּתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁבִּזְכוּת מִצְוָה זוֹ עֲתִידִים יִשְׂרָאֵל לְהִגָּאֵל, וְלָכֵן מְסֻגֶּלֶת מְאֹד שָׁעָה זוֹ לִפְעֹל יְשׁוּעוֹת גְּדוֹלוֹת, הֵן לַפְּרָט וְהֵן לַכְּלָל, לְהִגָּאֵל גְּאֻלַּת עוֹלָמִים, אָמֵן.