מהות השבת והשמחה בה - חלק כח - רעוא דרעוין | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'ישמחו במלכותך' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
פרק יט: רַעֲוָא דְרַעֲוִין - מַעֲלוֹתֶיהָ וּסְגֻלּוֹתֶיהָ וְסוֹדָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל שְׁעַת רַעֲוָא דְרַעֲוִין, וְהַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לְכָךְ;
הִנֵּה הַזְּמַן הַמְקֻדָּשׁ בְּיוֹתֵר בְּשַׁבָּת הַמַּלְכָּה הוּא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת לְאַחַר תְּפִלַּת הַמִּנְחָה, אֲשֶׁר בּוֹ שׁוֹרֶה הָעֵת רָצוֹן הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר מִכָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, וְשָׁעָה זוֹ נִקְרֵאת בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (ח"ב דף פח) שְׁעַת "רַעֲוָאדְרַעֲוִין", שֶׁתַּרְגּוּמוֹ: "רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת", וְזֹאת לְרַמֵּז עַל כָּךְ שֶׁבַּזְּמַן הַזֶּה נִמְתָּקִים כָּל הַדִּינִים וְשׁוֹרִים חֲסָדִים וְרַחֲמִים גְּדוֹלִים בָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים וְיֶשְׁנָהּ עֵת רָצוֹן גְּדוֹלָה מְאֹד בַּשָּׁמַיִם, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ - שֶׁיֵּשׁ רָצוֹן לְהֵיטִיב לְכָל הַנִּבְרָאִים כֻּלָּם וְאַף לְמִי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי וּכְדַאי לְכָךְ.
וּמְבָאֵר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁהַטַּעַם שֶׁשָּׁעָה זוֹ הִיא שְׁעַת רָצוֹן כֹּה גְּבוֹהָה, מִפְּנֵי שֶׁבְּכָל הַשָּׁבוּעַ בְּשָׁעָה זוֹ שֶׁל מִנְחָה שׁוֹרֶה הַדִּין בָּעוֹלָם, וּבִשְׁעַת הַמִּנְחָה הַדִּין גּוֹבֵר בְּיוֹתֵר, וְהִנֵּה בְּשַׁבָּת הַכֹּל מִתְהַפֵּךְ בַּמָּרוֹם לְרַחֲמִים וַחֲסָדִים, כִּי בְּשַׁבָּת אֵין שׁוּם דִּינִים בַּשָּׁמַיִם אֶלָּא שׁוֹרִים רַק רַחֲמִים וַחֲסָדִים בְּכָל הָעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים.
וְכֵיוָן שֶׁיֶּשְׁנוֹ כְּלָל, שֶׁכַּאֲשֶׁר הַדִּין מִתְהַפֵּךְ לְרַחֲמִים אָז מִתְגַּלִּים הָרַחֲמִים הַגְּבוֹהִים בְּיוֹתֵר, לָכֵן שָׁעָה זוֹ הִיא עֵת רָצוֹן הַגְּבוֹהָה בְּיוֹתֵר.
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁלָּכֵן בִּשְׁעַת "רַעֲוָא דְרַעֲוִין" אַף הָאָדָם הַנָּמוּךְ בְּיוֹתֵר הַשָּׁרוּי בְּתוֹךְ הַקְּלִפּוֹת הַקָּשׁוֹת בְּיוֹתֵר, אִם הוּא חָפֵץ לְהִדָּבֵק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּשִׁירִים וּזְמִירוֹת וְדִבְרֵי תּוֹרָה וּתְחִנּוֹת וּתְפִלּוֹת - הוּא זוֹכֶה לְבַטֵּל מֵעָלָיו אֶת כֹּחָן שֶׁל הַקְּלִפּוֹת הַחֲזָקוֹת בְּיוֹתֵר וְזוֹכֶה לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּתַכְלִית הַהִתְקָרְבוּת.
הָאַחְדוּת הִיא הַכְּלִי לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת רַעֲוָא דְרַעֲוִין;
וּמְבָאֵר מוֹהֲרַנַ"ת (ערב ג), שֶׁבְּשָׁעָה זוֹ יֶשְׁנָהּ עֵת רָצוֹן עֲצוּמָה וּגְדוֹלָה מְאֹד, וּמִתְגַּלָּה בָּעוֹלָם הֶאָרַת רָצוֹן עֲצוּמָה הַנִּקְרֵאת "הֶאָרַת הָרָצוֹן",דְּהַיְנוּ שֶׁכָּל יְהוּדִי בְּכָל מַדְרֵגָה שֶׁהוּא נִמְצָא בָּהּ, מִתְעוֹרֵר בְּשָׁעָה זוֹ בִּרְצוֹנוֹת חֲזָקִים מְאֹד לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
וְהַדֶּרֶךְ וְהַכְּלִי לִזְכּוֹת לְקַבֵּל אֶת הַהֶאָרָה הָעֲצוּמָה הַזֹּאת, זֶה עַל יְדֵי מִדַּת הַשָּׁלוֹם, הָאַהֲבָה וְהָאַחְדוּת בֵּינוֹ לְבֵין כָּל יִשְׂרָאֵל. דְּהַיְנוּ, שֶׁבְּשָׁעָה זוֹ עַל הָאָדָם לְהַכְנִיס בְּלִבּוֹ אַהֲבָה עֲצוּמָה לְכָל עַם יִשְׂרָאֵל, וּלְהָסִיר מִלִּבּוֹ כָּל מַחֲשָׁבָה שֶׁל שִׂנְאָה, קִנְאָה וְתַחֲרוּת אוֹ כָּל מִינֵי קְפִידוֹת עַל הַבְּרִיּוֹת אִם קַיָּמוֹת בְּלִבּוֹ חַס וְשָׁלוֹם.
וְהַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁרַק עַל יְדֵי הָאַהֲבָה וְהַשָּׁלוֹם עִם כָּל יִשְׂרָאֵל אֶפְשָׁר לְקַבֵּל אֶת הַהֶאָרָה הָעֲצוּמָה הַיּוֹרֶדֶת בְּשָׁעָה זוֹ, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁהָאָדָם הַיָּחִיד אֵינוֹ יָכוֹל לְהָכִיל הֶאָרָה עֲצוּמָה וְנוֹרָאָה זוֹ, כִּי אֵין לוֹ כְּלִי כֹּה גָּדוֹל לְהָכִיל הֶאָרָה גְּדוֹלָה וַעֲצוּמָה זוֹ אֶלָּא רַק כַּאֲשֶׁר הוּא מִתְאַחֵד בְּלִבּוֹ וּבְמַעֲשָׂיו עִם כָּל יִשְׂרָאֵל, מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי הָאַהֲבָה וְהַשָּׁלוֹם יְכוֹלִים כֻּלָּם יַחְדָּו לְהָכִיל הֶאָרָה גְּדוֹלָה זוֹ הַמִּתְגַּלֵּית בִּשְׁעַת רַעֲוָא דְרַעֲוִין.
וּמוֹסִיף מוֹהֲרַנַ"ת, שֶׁלָּכֵן אָנוּ אוֹמְרִים בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּמִנְחָה שֶׁל שַׁבָּת: "אַתָּה אֶחָד וְשִׁמְךָ אֶחָד וְכוּ' וּמִי כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ", וְזֹאת כְּדֵי לְרַמֵּז עַל הָאַחְדוּת הַגְּדוֹלָה בֵּין יִשְׂרָאֵל הַמִּתְעוֹרֶרֶת בְּשָׁעָה גְּבוֹהָה זוֹ שֶׁל "רַעֲוָא דְרַעֲוִין", שֶׁרַק עַל יָדָהּ יָכוֹל הָאָדָם לְהָכִיל בְּלִבּוֹ אֶת הָאוֹר הֶעָצוּם הַמִּתְגַּלֶּה וּמֵאִיר בְּשָׁעָה נִפְלָאָה זוֹ.
סְעוּדָה שְׁלִישִׁית כּוֹלֶלֶת אֶת כָּל הַסְּעוּדוֹת;
וְכָתַב הַחִידָ"א (מחזיק ברכה סימן קא) טַעַם נוֹסָף לְכָךְ שֶׁשָּׁעָה זוֹ הִיא עֵת רָצוֹן כֹּה גְּדוֹלָה, מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם אוֹכֵל סְעוּדָה זוֹ, שֶׁהִיא הַסְּעוּדָה הַשְּׁלִישִׁית שֶׁל הַשַּׁבָּת, בְּכָךְ הוּא מְגַלֶּה שֶׁכָּל הַסְּעוּדוֹת שֶׁהוּא אָכַל בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשַּׁבָּת אֵינָן לְשֵׁם תֵּאָבוֹן בִּלְבַד, אֶלָּא כֻּלָּן הָיוּ לִכְבוֹדָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת הַמַּלְכָּה.
וְהָרְאָיָה לְכָךְ הִיא, שֶׁאַף בְּשָׁעָה זוֹ אֲשֶׁר בָּהּ הָאָדָם בְּדֶרֶךְ כְּלָל אֵינוֹ רָעֵב כְּלָל, כִּי הוּא שָׂבֵעַ מֵהַסְּעוּדָה הַקּוֹדֶמֶת שֶׁהוּא אָכַל כְּבָר וּבְכָל זֹאת הוּא נוֹטֵל אֶת יָדָיו וּמֵסֵב לִסְעוּדָה, בְּכָךְ הוּא מְגַלֶּה שֶׁכָּל הַסְּעוּדוֹת שֶׁהוּא אָכַל לִפְנֵי כֵן הָיוּ אַף הֵן רַק לִכְבוֹדָהּ שֶׁל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
וּמִפְּנֵי כָּךְ סְעוּדָה זוֹ הִיא הַגְּבוֹהָה בְּיוֹתֵר מִכָּל הַסְּעוּדוֹת שֶׁל שַׁבָּת, וְאָמְרוּ צַדִּיקִים שֶׁלָּכֵן סְעוּדָה זוֹ נִקְרֵאת בְּהַרְבֵּה קְהִלּוֹת בְּיִשְׂרָאֵל "שָׁלֹשׁ סְעוּדוֹת", וְזֹאת כְּדֵי לְרַמֵּז שֶׁהִיא כּוֹלֶלֶת בְּתוֹכָהּ אֶת כָּל שְׁלֹשׁ סְעוּדוֹת הַשַּׁבָּת.
מַעֲלַת הַשִּׂמְחָה בִּסְעוּדָה שְׁלִישִׁית;
וְכָתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (יתרו פח), שֶׁעַל פִּי סוֹדָם שֶׁל דְּבָרִים יֵשׁ לִשְׂמֹחַ בִּסְעוּדָה שְׁלִישִׁית יוֹתֵר מִכָּל הַסְּעוּדוֹת וְיֵשׁ לְהַרְבּוֹת בָּהּ בְּשִׁירָה וְזִמְרָה לִכְבוֹדָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁבָּהּ נִשְׁלָמִים כָּל תִּקּוּנֵי הַסְּעוּדוֹת שֶׁל שַׁבָּת, וְעַל יְדֵי שֶׁמְּקַיְּמִים סְעוּדָה זוֹ מִתּוֹךְ שִׂמְחָה וְחֶדְוָה רַבָּה בְּשִׂמְחָתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, נִשְׁלָמִים כָּל תִּקּוּנֵי הַסְּעוּדוֹת שֶׁל הַשַּׁבָּת וְנִמְתָּקִים כָּל הַדִּינִים בָּעוֹלָם. עכ"ד.
וְכָתַב הָאֲרִיזַ"ל (שער הכוונות דף עד ע"ב), שֶׁלָּכֵן בְּנֵי הֵיכַל הַמֶּלֶךְ הַחֲפֵצִים בְּמֶשֶׁךְ יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ לִרְאוֹת אֶת פְּנֵי הַמֶּלֶךְ, עַכְשָׁו בִּסְעוּדָה זוֹ, שֶׁבָּהּ הַמֶּלֶךְ שָׁרוּי בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, עֲלֵיהֶם לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, כִּי בְּשָׁעָה זוֹ שׁוֹרָה עֵת רָצוֹן גְּדוֹלָה מְאֹד וְאֵין שׁוּם דִּין בַּשָּׁמַיִם וּמִתְבַּטְּלִים כָּל כֹּחָן שֶׁל הַקְּלִפּוֹת הַקָּשׁוֹת בְּיוֹתֵר הַנִּקְרָאוֹת "כְּלָבִים חֲצוּפִים", וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַכְנִיס אֶת כָּל הַקְּלִפּוֹת לְתוֹךְ חוֹרֵיהֶן, וְלָכֵן הַשִּׂמְחָה בְּשָׁעָה זוֹ גְּדוֹלָה וַעֲצוּמָה בְּכָל הָעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים.
כֹּחָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל תְּפִלַּת הַמִּנְחָה שֶׁל שַׁבָּת;
וְכָתַב עוֹד מוֹהֲרַנַ"ת (תפילת המנחה ז), שֶׁכֵּיוָן שֶׁשָּׁעָה זוֹ הִיא שָׁעָה גְּבוֹהָה מְאֹד, לָכֵן יֵשׁ בְּכֹחָהּ שֶׁל תְּפִלַּת מִנְחָה שֶׁל שַׁבָּת לְהַמְתִּיק אֶת כָּל הַדִּינִים שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, כִּי כָּתַב הָאֲרִיזַ"ל, שֶׁבְּכָל תְּפִלָּה אֲשֶׁר מִתְפַּלְּלִים בִּימוֹת הַחֹל יֵשׁ כֹּחַ לְהַמְתִּיק אֶת הַדִּין עַד הַתְּפִלָּה הַבָּאָה, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִתְפַּלֵּל תְּפִלָּה זוֹ בְּכַוָּנָה עֲצוּמָה מֵעֹמֶק לִבּוֹ.
לְמָשָׁל בִּתְפִלַּת שַׁחֲרִית אֲשֶׁר מִתְפַּלְּלִים בְּכָל יוֹם וָיוֹם, יָכוֹל הָאָדָם לְהַמְשִׁיךְ מֹחִין וְהֶאָרָה וּלְהַמְתִּיק אֶת הַדִּין עַד תְּפִלַּת מִנְחָה שֶׁאַחֲרֶיהָ, וְכֵן בִּתְפִלַּת עַרְבִית אֶפְשָׁר לְהַמְתִּיק אֶת כָּל הַדִּינִים עַד תְּפִלַּת שַׁחֲרִית שֶׁאַחֲרֶיהָ.
אֲבָל תְּפִלַּת מִנְחָה שֶׁל כָּל יוֹם יֵשׁ בְּכֹחָהּ לְהַמְתִּיק אֶת הַדִּין שֶׁל כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ עַד תְּפִלַּת מִנְחָה הַבָּאָה לַמָּחֳרָת, וְזֹאת כַּאֲשֶׁר הִיא נֶאֱמֶרֶת בְּכַוָּנָה רַבָּה, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁשְּׁעַת מִנְחָה בְּכָל יוֹם הוּא הַזְּמַן שֶׁבּוֹ שׁוֹרֶה תֹּקֶף הַדִּין, וְלָכֵן בְּשָׁעָה זוֹ אֶפְשָׁר לְהַמְתִּיק אֶת כָּל הַדִּינִים שֶׁל כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ, כִּי אֵין הַדִּין נִמְתָּק אֶלָּא בְּשָׁרְשׁוֹ.
אֲבָל בִּתְפִלַּת מִנְחָה שֶׁל שַׁבָּת אֲשֶׁר בָּהּ מְאִירָה הֶאָרַת הָרָצוֹן עֲצוּמָה הַנִּקְרֵאת "רַעֲוָא דְרַעֲוִין", אֶפְשָׁר לְהַמְתִּיק אֶת כָּל הַדִּינִים שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, וְאִם יִתְפַּלֵּל הָאָדָם תְּפִלָּה זוֹ מִתּוֹךְ כַּוָּנָה עֲצוּמָה, הוּא יַמְתִּיק אֶת כָּל הַדִּינִים שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ וְיִזְכֶּה לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הָרָצוֹן הָעֲצוּמָה, שֶׁהִיא הֶאָרַת "רַעֲוָא דְרַעֲוִין" הַמִּתְגַּלָּה בְּשָׁעָה זוֹ, אֲשֶׁר הַכְּלִי לְהָכִיל זֹאת הִיא תְּפִלַּת הַמִּנְחָה בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה.
וְהִנֵּה כָּתַב הָאֲרִיזַ"ל, שֶׁבְּשַׁבָּת עַל יְדֵי הַתְּפִלּוֹת מְתַקְּנִים אֶת פְּנִימִיּוּת הָעוֹלָמוֹת, וְעַל יְדֵי סְעוּדַת הַשַּׁבָּת מְתַקְּנִים אֶת חִיצוֹנִיּוּת הָעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים, וְלָכֵן עַל יְדֵי תְּפִלַּת הַמִּנְחָה בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה יַחַד עִם הַסְּעוּדָה שְׁלִישִׁית מִתּוֹךְ שִׂמְחָה וְחֶדְוָה רַבָּה בְּשִׂמְחָתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, זוֹכִים לְאוֹרָהּ הַגָּדוֹל וְהֶעָצוּם שֶׁל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה הַמִּתְגַּלָּה בִּשְׁעַת רַעֲוָא דְרַעֲוִין.
סְעוּדָה שְׁלִישִׁית מִתּוֹךְ רְצוֹנוֹת וְגַעֲגוּעִים לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ;
וְהִנֵּה הַזְּמַן לִזְכּוֹת לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הָעֵת הָרָצוֹן הָעֲצוּמָה הַמִּתְגַּלֵּית בְּשָׁעָה זוֹ הִיא בִּפְרָט בְּעֵת סְעוּדָה שְׁלִישִׁית, כִּי הַזְּמַן שֶׁמִּתְגַּלֵּית הֶאָרַת הָרָצוֹן הוּא בִּשְׁעַת הָאֲכִילָה, כְּפִי שֶׁכּוֹתֵב רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב (ליקו"מ ז), וְזֹאת כַּאֲשֶׁר אוֹכֵל הָאָדָם בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה, וְלָכֵן בְּשָׁעָה זוֹ שֶׁל רַעֲוָא דְרַעֲוִין, שֶׁזּוֹהִי עֵת רָצוֹן עֲצוּמָה וּגְדוֹלָה מְאֹד וּבָהּ אֶפְשָׁר לִזְכּוֹת לְהֶאָרַת הָרָצוֹן, עַל הָאָדָם לֶאֱכֹל בִּקְדֻשָּׁה עֲצוּמָה וּבְכִסּוּפִים גְּדוֹלִים לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְעַל יְדֵי כָּךְ יִזְכֶּה לְקַבֵּל אֶת הָאוֹר הֶעָצוּם הַיּוֹרֵד בְּשָׁעָה זוֹ.
וְעַל יְדֵי שֶׁיְּקַבֵּל הָאָדָם אֶת הָאוֹר הֶעָצוּם הַמִּתְגַּלֶּה בְּשָׁעָה זוֹ, הוּא יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ אֶת הֶאָרַת הָרָצוֹן לְכָל הַשָּׁבוּעַ וּלְהַמְתִּיק אֶת כָּל הַדִּינִים שֶׁל כָּל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ.
סְעוּדָה שְׁלִישִׁית מְסֻגֶּלֶת לִזְכּוֹת לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה בַּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ;
הִנֵּה כָּתְבוּ חֲזַ"ל (שבת קי"ט), שֶׁעַל יְדֵי סְעוּדָה שְׁלִישִׁית נִצּוֹל הָאָדָם מִמִּלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג, וְאָמְרוּ רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זיע"א וְעוֹד צַדִּיקִים, שֶׁעִקַּר מִלְחָמָה זוֹ תִּהְיֶה בָּרוּחָנִיּוּת, דְּהַיְנוּ שֶׁתִּהְיֶה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים מִלְחָמָה עַל הָאֱמוּנָה שֶׁל הָאָדָם, וְכָל הַזָּהִיר בִּסְעוּדָה שְׁלִישִׁית יִזְכֶּה לְהִנָּצֵל מִמִּלְחָמָה זוֹ, וְכֵן עַל יָדָהּ זוֹכֶה הָאָדָם לִהְיוֹת דָּבוּק בַּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְזוֹכֶה לִשְׁלֵמוּת הָאֱמוּנָה, שֶׁהִיא שֹׁרֶשׁ כָּל הַהַשְׁפָּעוֹת הַטּוֹבוֹת, הֵן בְּרוּחָנִיּוּת וְהֵן בְּגַשְׁמִיּוּת.
הַמֶּלֶךְ מְחַלֵּק מַתָּנוֹת - שְׁעַת רַעֲוָא דְרַעֲוִין הִיא שְׁעַת עֵת רָצוֹן גְּדוֹלָה, בָּהּ כָּל תְּפִלּוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם מִתְקַבְּלוֹת בַּמָּרוֹם.
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים שֶׁשָּׁעָה זוֹ הֲרֵי הִיא שׁוֹנָה מִכָּל יוֹם הַשַּׁבָּת אֲשֶׁר בּוֹ אֵין לָאָדָם לְבַקֵּשׁ כְּלָל עַל דְּבָרִים גַּשְׁמִיִּים, אֶלָּא אַדְּרַבָּא, עָלָיו לִרְאוֹת כְּאִלּוּ כָּל מְלַאכְתּוֹ עֲשׂוּיָה, כְּמוֹ שֶׁנִּפְסָק בַּ"שֻּׁלְחָן עָרוּךְ" (סימן שז).
אֲבָל בְּשָׁעָה זוֹ יָכוֹל הָאָדָם לְבַקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֶת כָּל מַה שֶּׁהוּא צָרִיךְ, וּבְשָׁעָה זוֹ כָּל תְּפִלּוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם נַעֲנוֹת בַּמָּרוֹם.
עֵת רָצוֹן – כְּמוֹ בִּשְׁעַת יוֹם כִּפּוּר;
וְכָתַב הַ"חִדּוּשֵׁי הָרִי"ם", שֶׁבְּשָׁעָה גְּבוֹהָה זוֹ אֵין רְשׁוּת לַיֵּצֶר הָרָע לְקַטְרֵג כְּמוֹ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, וְלָכֵן בְּשָׁעָה זוֹ אָנוּ אוֹמְרִים אֶת הַפָּסוּק: "וַאֲנִי תְפִלָּתִי לְךָ ה' עֵת רָצוֹן אֱלֹקִים בְּרָב חַסְדֶּךָ עֲנֵנִי בֶּאֱמֶת יִשְׁעֶךָ".
וְזֹאת לְרַמֵּז, שֶׁבְּשָׁעָה זוֹ יֶשְׁנָהּ עֵת רָצוֹן עֲצוּמָה מְאֹד וְכָל תְּפִלּוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם מִתְקַבְּלוֹת כְּמוֹ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, וְדָבָר זֶה רָמוּז בְּפָסוּק זֶה, כְּפִי שֶׁחֲזַ"ל אוֹמְרִים עַל הַפָּסוּק "לְדָוִד ה' אוֹרִי וְיִשְׁעִי" - "אוֹרִי" זֶהוּ רֹאשׁ הַשָּׁנָה, וְ"יִשְׁעִי" זֶה יוֹם הַכִּפּוּרִים.
וְאַף עַכְשָׁו אָנוּ מַזְכִּירִים זֹאת בְּפָסוּק "עֲנֵנִי בֶּאֱמֶת יִשְׁעֶךָ", וְזֹאת לְרַמֵּז עַל כָּךְ שֶׁבִּשְׁעַת רַעֲוָא דְרַעֲוִין יֶשְׁנָהּ אֶפְשָׁרוּת לְכָל אֶחָד לִפְעֹל בִּתְפִלָּתוֹ כְּמוֹ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה.
מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁנִּפְרָד מֵאוֹהֲבוֹ;
וְאָמְרוּ צַדִּיקִים מָשָׁל נִפְלָא עַל כָּךְ.
מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁהִתְאַכְסֵן אֵצֶל אֶחָד מֵאוֹהֲבָיו וּמְקֹרָבָיו, וּבְמֶשֶׁךְ כָּל יְמֵי שְׁהוּתוֹ שֶׁל הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ יָצָא הַלָּה מִגְּדֵרוֹ לְכַבֵּד אֶת הַמֶּלֶךְ וְשָׂמַח עִם הַמֶּלֶךְ וְשָׁר לִכְבוֹדוֹ שִׁירִים וְנִגּוּנִים, וְלִפְנֵי שֶׁהַמֶּלֶךְ הָלַךְ לְבֵיתוֹ, הוּא פָּנָה אֶל הַמֶּלֶךְ וְנָפַל לְרַגְלָיו וְסִפֵּר לוֹ אֶת דָּחְקוֹ וַעֲנִיּוּתוֹ. וְהַמֶּלֶךְ כְּשֶׁשָּׁמַע זֹאת, אָכֵן מִלֵּא מִיָּד אֶת כָּל מִשְׁאֲלוֹתָיו וּבַקָּשׁוֹתָיו וְנָתַן לוֹ כָּל מַה שֶּׁהוּא הָיָה צָרִיךְ.
כָּךְ אָנוּ בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשַּׁבָּת כֻּלָּהּ שְׂמֵחִים עִם הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְשָׂרִים וּמְזַמְּרִים לִכְבוֹדָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, אֲבָל לִפְנֵי שֶׁיּוֹצֵאת הַשַּׁבָּת אָנוּ מִתְחַנְּנִים וּמְבַקְּשִׁים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֶת כָּל מְבֻקָּשֵׁנוּ, וּבְוַדַּאי בְּשָׁעָה זוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְמַלֵּא אֶת כָּל מִשְׁאֲלוֹתָיו וּרְצוֹנוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם.
סְגֻלּוֹתֶיהָ שֶׁל סְעוּדָה שְׁלִישִׁית – שְׁעַת יְרִידַת הַשֶּׁפַע לְכָל הַשָּׁבוּעַ;
סְעוּדָה שְׁלִישִׁית מְסֻגֶּלֶת לִישׁוּעוֹת גְּדוֹלוֹת בְּכָל הַתְּחוּמִים - בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הָאֲרִיזַ"ל שֶׁבְּשָׁעָה זוֹ יוֹרֵד הַשֶּׁפַע שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ, וּבִשְׁבִיל לְקַבֵּל אֶת הַשֶּׁפַע הַזֶּה עַל הָאָדָם לוֹמַר בִּתְחִלַּת הַסְּעוּדָה, לְאַחַר שֶׁנּוֹטֵל אֶת יָדָיו וּבוֹצֵעַ עַל הַפַּת, אֶת נֻסַּח "אַתְקִינוּ סְעוּדְתָא דִּמְהֵימְנוּתָא וְכוּ' דָּא הִיא סְעוּדְתָא דִּזְעֵיר אַנְפִּין", וּבַאֲמִירָה זוֹ מַמְשִׁיךְ הָאָדָם אֶת הַשֶּׁפַע שֶׁל הַפַּרְנָסָה לְכָל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, כִּי בְּשָׁעָה זוֹ יוֹרֵד הַשֶּׁפַע שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, מִפְּנֵי שֶׁהַשֶּׁפַע יוֹרֵד בְּשָׁעָה זוֹ מִזְּעֵיר אַנְפִּין וּמִשְׁתַּלְשֵׁל לָעוֹלָם הַגַּשְׁמִי הַזֶּה.
סְגֻלָּה לְפַרְנָסָה טוֹבָה;
וְכָתַב הָרַהַ"ק רַבִּי מְנַחֵם מֶנְדְּל מֵרִימְנוֹב זיע"א, שֶׁכֵּיוָן שֶׁכָּל הַשֶּׁפַע שֶׁל כָּל שָׁבוּעַ יוֹרֵד בְּשָׁעָה זוֹ, לָכֵן יְכַוֵּן הָאָדָם בַּאֲכִילָתוֹ אֶת סְעוּדָה שְׁלִישִׁית לְהַמְשִׁיךְ שֶׁפַע לְכָל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ. דְּהַיְנוּ, שֶׁבַּחֲתִיכַת הַחַלָּה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁאוֹכֵל יְכַוֵּן לְהַמְשִׁיךְ שֶׁפַע לְיוֹם רִאשׁוֹן, וּבַחֲתִיכָה הַשְּׁנִיָּה לְיוֹם שֵׁנִי, וְכֵן הָלְאָה, וּבִזְכוּת כָּךְ מֻבְטָח לוֹ שֶׁלֹּא יֶחְסַר לוֹ שֶׁפַע שֶׁל פַּרְנָסָה לְכָל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ.
וְכֵן כָּתַב בַּעַל הַ"בְּנֵי יִשָּׂשכָר" זיע"א, שֶׁמְּסֻגֶּלֶת סְעוּדָה זוֹ לְפַרְנָסָה טוֹבָה, מִפְּנֵי שֶׁסְּעוּדָה זוֹ הִיא כְּנֶגֶד יַעֲקֹב אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם אֲשֶׁר בִּקֵּשׁ מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ" וְכוּ'.
וְכֵן כָּתַב רַבִּי פִּנְחָס מִקּוֹרִיץ זיע"א, שֶׁשָּׁעָה זוֹ הִיא עֵת רָצוֹן לִפְעֹל בָּהּ פַּרְנָסָה טוֹבָה לְכָל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ.