חובות הלבבות - ד' | הרב אמנון יצחק [תשס"ו]
תאריך פרסום: 09.05.2006, שעה: 18:22
חובות הלבבות
שיעור 4
בעזרת השם נעשה ונצליח
והשם עלינו ברחמיו ירויח!
מתועלת הבטחון בהשם בענין התורה יש תועלת מן הבטחון שאדם בוטח בהשם בעניני התורה כי הבוטח בהשם אם הוא בעל ממון ימהר להוציא חובות האלקים וחובת בני אדם מממונו בנפש חפצה ורוח הנדיבה ואם איננו בעל ממון יראה כי חסרון הממון טובה מטובות המקום עליו מפני שנסתלקו מעליו החובות שהוא חייב לאלקים ולבני אדם בעבורו ומיעוט טרדת לבו בשמירתו והנהגתו.
זאת אומרת יש ב' פנים אם אתה בעל ממון אז צריך למהר להוציא את חובות האלקים וחובות הבני אדם מממונו בנפש חפצה וברוח נדיבה בעל הבטחון איך שהתחיל להרויח כסף חושב מיד איך הוא עושה מזוזות מהודרות איך הוא כותב תפילין מהודרות איך הוא כותב לעצמו ספר תורה כל יהודי חייב לכתוב לעצמו ספר תורה אפילו שהורישו לו אבותיו איך הוא עושה מצות השם בכסף קודם כל עם הכסף לרוץ מהר הזדמנות לקנות מגילת אסתר לעשות כל מה שרק אפשר קודם כל עם הכסף כל החובות שלו לאלקים מה עוד הוא חייב לאלקים בשביל לקחת מצוות הכי מהודרות.
וחובות בני אדם לעשות חסדים לעשות צדקה כל מה שרק אפשר כל זה הוא יעשה בנפש חפצה ורוח נדיבה למה? יש לו בטחון בהשם הוא יודע שאם השם נתן לו ממון אז הוא לא נתן לו את זה בשביל עצמו והוא לא נתן לו להיות שומר והוא לא בבנק נמצא בקופה קופאי על הכסף אלא הוא קיבל אותו להשתמש איתו בנפש חפצה ורוח נדיבה למלא חובותיו לאלקים ולבני אדם בעל הבטחון עושה את זה בשמחה אה! הקב"ה האמינני נתן לי זה בשביל שאני יעשה עם זה מצות שהקב"ה רוצה.
אם הקב"ה נתן לך חכמה אתה מבין שאם השכל אתה צריך להשתמש בשביל להרבות כבוד שמים אם נתן לך קול אתה מבין שאתה צריך להשתמש איתו בשביל לחזן לפני הקב"ה לזמר דברים שהקב"ה אוהב אם הוא הביא לך כסף למה אתה לא מבין שזה בשביל מה שהקב"ה רוצה? בעל הבטחון מבין שזה המטרה שנתנו לו.
ואם איננו בעל ממון יראה כי חסרון הממון טובה מטובות המקום עליו.
הוא לא מתלונן למה הקב"ה נתן לו ולא נתן לי? למה הוא לא סומך עלי? מה הוא לא יודע שאם הוא יביא לי אני יעשה עם זה מצות? טובות מטובות המקום! אולי אני לא יעמוד בניסיון והקב"ה יודע ואני חושב שאני כן אעמוד למה אני חושב? כי אין לי ואני חושב אם יהיה לי מה איכפת לי לתת? אבל כשיהיה לא ככה.
דבר ב' אולי הוא לא נותן לי כדי שחס ושלום לא יפגעו בי ליסטים אולי כנגד עין הרע שאנשים יסתכלו עלי כל מיני חשבונות שהקב"ה יודע טוב ממני אז אם הקב"ה לא נתן זה טובה מטובות המקום "ברוך השם אין לי כסף! ברוך השם אין לי כסף!" תגיד יש לך כסף? אומר לו על הפנים הכל... ברוך השם אין לי כסף! ברוך השם אין לי כסף! למה? כי נסתלקו מעליו החובות שהוא חייב לאלקים ולבני אדם שהרי אם יש לו כסף הוא נהיה עכשיו בעל חוב איך להתנהג עם כסף? עכשיו אתה צריך להתנהג עם הפקדון שהקב"ה נתן לך אתה צריך לדעת איך להתנהג ואם לא אתה מועל הקב"ה נתן לך ואתה לא עושה מה שאתה צריך לעשות.
אז לא רק שנסתלקו מעליו החובות שהוא חייב לאלקים ולבני אדם בעבורו אלא גם יש לו מיעוט טרדת לבו ושמירתו והנהגתו איך להתנהג עם כסף איך לשמור עליו איך לספור איך לחשב איך פה איפה מרויחים יותר מה עושים כך ולשמור עליו על הכסף כל הזמן צריך לשמור עליו כסף זה לא רק כסף שטרות יש לו גם ממון מכונית יפה יש כמה שאוהבים אותו מאוד והולכים עם מפתח ושורטים לו כל פעם את הזה אז זה שורט לו בלב וכואב לו אבל יש לו טרנטה למטה הוא לא נועל אותה אפילו אדרבה שיגנבו סיבה למסיבה מה בוער לו? אבל אם יש לו ממון הרבה כל הזמן הוא חושש סגר את העסק לא סגר את העסק גונבים אותו יש לו הרבה פקידים הרבה מנכ"לים אולי עובדים עליו הוא לא יודע איך הוא יכול לשמור איך הוא יכול לדעת יש לו טרדה כל הזמן, כל הזמן מודאג.
אבל אחד שאין לו, אין לו בעיה מה הוא מודאג? פרוסת לחם עם ממרח קטן שלום! עבר את היום. עוד יום עוד פרוסה עוד ממרח ילה' להתראות נגמר בנאדם חי.
כמו שנאמר על אחד מהחסידים שהיה אומר "המקום יצילני מפיזור הנפש" מה זה פיזור הנפש אמרו לו מהו פיזור הנפש אמר להם שיהיה לי ממון בראש כל נהר ובראש כל קריה אדם יש לו נכסים הרבה הוא צריך לדאוג מה קורה שם, מה קורה שם כל הזמן דאגות דאגות הנפש שלו מפוזרת הוא לא יכול להתמקד בדבר אחד להיות בדבר אחד אין לו שמחה אמיתית אפילו אם יש לו שמחה באמצע השמחה פלאפון ריצות דאגות שאלות בירורים כל... אין לו חיים! אין לו חיים. חושבים להיות עשיר זה קל? זה עונש גדול! עונש גדול. "פיזור הנפש".
רק אחד כמו רבי אלעזר בר חרסום איייי... הוריש לו אביו אלף מדינות ואלף אוניות בים והוא לוקח את מקלו ותרמילו והולך ללמוד תורה לא אכפת לו בכלל והוא לא יודע בכלל מה הרכוש שהשאיר לו לא מעניין אותו כתוב בגמרא שהוא פעם אחת הגיע לעיר נמל ופרקו מהאניות שלו סחורה והיה חסר פועלים שמו עליו אנגריא ואמרו לו קח את הסחורה לשמה לקח ולא אמר להם אפילו שזה שלו גמר את העבודה הלך לדרכו[1] זה רבי אלעזר בן חרסום.
והוא ידון את כל העשירים כשיגיעו לעולם האמת יגיע עשיר והוא יגיד אני דאגתי לכוללים אני דאגתי לישיבות לזה אני דאגתי איפה אני יכול לקיים איפה יכולתי לקיים את כל חובותי אני הייתי ממש טרוד טרוד שמרתי על הנכסים שלא ירדו בשביל שאני יוכל לתמוך [לא משנה שזה היה פחות מ-10% והוא חייב הרבה יותר!...] אבל אני דאגתי דאגתי... יגידו לו אתה דאגת? מה דאגת? העושר בילבל אותך? הטריד אותך? הפריע לך? כן כתוב בגמרא מפורש הרוצה להפסיד ממונו ישכור פועלים ולא ישגיח עליהם מה אני יכול לעבור על דברי הגמרא אומרים לו תמתין רגע רבי אליעזר רבי אליעזר יגיע רבי אלעזר בר חרסום ויגיד לו מה אתה מדבר? מה אתה מדבר? אני היה לי עושר לא מרצדס לא בטיח... מקל ותרמיל הולך ממקום למקום ללמוד תורה לא מסתפק במקום אחד אולי שמה עוד לומדים יותר טוב אולי שמה עוד הולך ממקום למקום לחפש ללמוד תורה לא הטריד אותו הממון ולא שום דבר.
אבל כמה יכולים לעמוד בניסון כזה? לא יכולים נכון אז זה כאילו הצדקה אבל מה מגלים לנו? בעולם האמת אין הצדקה רבי אלעזר בן חרסום דן את העשירים זאת אומרת כולם נדרשים להיות כמו רבי אלעזר בן חרסום.
הלל מחייב את העניים הלל מחייב את העניים יבוא אחד עני מסכן יגיד לא היה לי מה לאכול שום דבר הילדים כמה צרות כמה בעיות כמה חובות ארנונה גמ"ח [לא גמילות חסדים] ג'ז מ'ים ח'שמל ואי כמה בעיות היו לי מי יכול? מי יכול על זה?
אומרים לו הלל היה יותר תפרן ממך! הוא היה מטבע אחד מרויח חציו אחד נותן למשפחה וחציו אחד היה נותן לשומר בית המדרש פעם היו לוקחים כסף בכניסה על השמירה ופעם בחודש טבת לא נתן לו השומר להכנס יום שישי עלה למעלה בשביל להאזין מהחלונות שהיו למעלה מבית המדרש לשמוע את שמעיה ואבטליון מעבירים שיעור והוא קפא! קפא. 3 אמות של שלג היו עליו! עד שבבוקר ראו שפתאום חושך מה קרה לא האיר היום? רואים בנאדם למעלה שוכב הרידו אותו חיממו את התנור והחיו אותו ראוי זה שיחלל עליו שבתתות ראוי זה לחלל עליו שבת כדי שישמור שבתות הרבה כמה זכות ובכל העוני של ההלל הזקן הזה הוא לא ויתר על לימוד התורה ומה הוא נהיה? הלל הזקן! אז אפשר להיות [2] עני מרוד ואפשר להיות הלל הזקן עם זה! אז הוא ידון את כל העניים! אתם שומעים דבר כזה? הוא ידון את כל העניים! אז איזה טענה יש לעני? אין לו טענה!.
הקב"ה אומר רבותי העולם הזה זה עולם השקר אתם מוצאים לכם תירוצים ואמתלאות הרבה אבל אני אומר לכם בעולם האמת אין שקרים יכולת לא רצית לא התאמצת אין דבר כזה אם היית מחשיב את העולם העליון היית עושה הכל בשביל לזכות לעולם העליון אבל אם החשבת את העולם הזה להשיג עוד פרוסת לחם עוד הטבה עוד דבר עוד קשקוש אם היית בוטח בי והיית טרוד רק בתורה הייתי דואג לך!
מה קרה להלל בסוף? הוא הפסיק להיות חוטב עצים! אחר כך פירנסו אותו אחר כך הוא היה גדול בישראל אחר כך נתנו לו הכל ברגע שהוא למד תורה והוא הפך להיות הלל, הלל המפורסם מי לא דאג לו? כולם דאגו לו! אבל כשהוא היה בהתחלה אף אחד לא הכיר את מעלתו והיה צריך בעצמו לעבוד לחטוב עצים היה עוני, עוני היה!
אז אם אדם בוטח בהשם ועזב וזונח את הכל ולא עוזב את התורה סוף העושר לבוא הכל יבוא אבל תבטח בהשם.
לכן אמר אחד החסידים המקום יצילני מפיזור הנפש אמרו לו מהו פיזור הנפש אמר להם שיהיה לי ממון בראש כל נהר ובראש כל קריה וזה מה שאמרו זכרונם לברכה מרבה נכסים מרבה דאגה
ודאי שככל שאתה מרבה נכסים הדאגות מתרבות כי אם אתה דואג לנכס אחד יהיו לך שנים תדאג יותר ואם יהיו לך שלשה אז עוד יותר אז אתה מרבה דאגה בהתאם לנכסים ותראו זה פלא הדאגה הורגת הרבה אנשים! הדאגה הורגת הרבה אנשים. ואנשים יודעים שככל שיהיו להם יותר הרבה נכסים יהיו להם הרבה יותר דאגות והם לא פוחדים מהמות... תביא לי כסף אל תדאג אני אסתדר הוא אור לב' אל תדאג...אל תדאג מה אל תדאג אבל לך יהיה דאגה ברגע שלך יהיה כסף לך יהיה דאגה, ודאגה קוטלת אנשים! למה? אדם בלחץ, בלחץ! בלחץ. כל החיים שלו בלחץ, והוא מקפיד על הממון; פגעו לו בממון לקחו לו עבדו עליו שיקרו אותו הדאגה הורגת אותו כל הזמן הדאגה הזו הורגת אותו.
אבל אדם שחי בשלות הנפש במנוחת הנפש האדם הזה מאריך ימים אבל האדם כל הזמן בטמפו כל החיים שלו בריצה סביב מה? ממון! לא חסר לו ממון, יכול לחיות עד סוף ימיו! לא, עוד... עוד... עוד... מרבה נכסים מרבה דאגה אומרים לאדם זה מקצר את ימיך הוא אומר לא חשוב העיקר שיהיה ממון לא יאומן!
ואמרו חכמים איזהו עשיר? השמח בחלקו! עשירות זה דוקא מי ששמח בחלקו תראו מה ההגדרה של עני ומה ההגדרה של עשיר? עני אומרים זה מי שחסר לו נכון, עני מי שחסר לו. עשיר? מי שלא חסר לו. עכשיו בואו נבדוק עני ולא עושה שום דבר בשביל להשיג ממון אז מה הוא? עשיר! כי לא חסר, כי אם היה חסר לו היה הולך להביא. אז הוא עשיר איזהו עשיר השמח בחלקו אז יש לו חלק והוא שמח אבל אם אתה רואה עשיר והוא עובד סימן שמה? שחסר לו! סימן שהוא עני! אז זה לא נמדד בכמות הכסף, זה נמדד בצריכותא של הבנאדם, אם בנאדם רץ כל הזמן להשיג סימן שהוא חסר מה אנחנו קוראים לחסר? עני! אוהב כסף לא ישבע כסף משמע שהוא עני! הוא עני. אין לו. אין לו אין לו הוא צריך עוד, עוד. אין לו הוא עני אז חושבים שהוא עשיר כי אנחנו סופרים כסף... אבל האמת זה הנדרשות הצריכות של האדם כמה אתה צריך וכמה אתה לא צריך אם אתה מסתפק במועט הוא עשיר גדול! הוא עשיר גדול. זהו הוא השיג פרוטה וזה מספיק לו! אז יש לו עכשיו מנוחת הנפש אבל בנאדם שאפילו שהשיג ב' פרוטות מאה פרוטות אלף פרוטות עוד ממשיך ממשיך... האדם הזה עני גמור! עני גמור. הוא גם עני וגם גמור...
'מרבה נכסים מרבה דאגה', ואמרו 'איזהו עשיר? השמח בחלקו!' והבוטח בהשם ישיג תועלת הממון רצוני לומר פרנסתו מה התועלת מממון? פרנסה. שיהיה לו מה לחיות. בשביל מה צריך ממון? בשביל שיוכל לחיות ותמנע ממנו טרדת המחשבה של בעל הממון זאת אומרת מי שבוטח אין לו את הטרדה של המחשבה של בעל הממון והטרדה והדאגה שיש לעשיר על הממון כמו שאמר החכם "מתוקה שנת העובד אם מעט ואם הרבה יאכל והשובע לעשיר איננו מניח לו לישון".
אומר שלמה המלך עליו השלום בקוהלת "מתוקה שנת העובד" אדם שעובד סתם אנחנו אומרים עובד אדם עובד במקום מסויים הוא נקרא עובד השינה שלו "מתוקה אם מעט ואם הרבה יאכל" למה? אין לו אחריות! אין לו אחריות. הבנאדם הזה גמר את ה-8 שעות שלו הולך הביתה גמר עד מחר יש לו שקט נפשי מחר הוא יתחיל מחדש עוד פעם אבל רק במשך הזמן הזה יש לו את הטירדה יש לו את האחריות אז הוא ישן בניחותא אבל "השובע לעשיר" לבעל הבית "השובע" הזה לא "מניח לו לישון" הוא דואג סגרו את העסק לא סגרו עשו לא עשו הזמינו למחר סחורה לא הזמינו סחורה לא עשו ככה הוא לא יכול לישון כל הזמן מחשבות יש לו בראש אז אמנם עובד מרויח פחות אבל חי יותר טוב "מתוקה שנת העובד אם מעט ואם הרבה יאכל אבל השובע לעשיר איננו מניח לו לישון".
ומהם כי הבוטח בהשם לא ימנענו רוב הממון לבטוח בהשם.
מי שבוטח בהשם לא מעתיק את בטחונו אל ממונו בשעה שהרבה לו הקב"ה יש אחד שכבר קיבל הרבה כסף הוא הרויח נגיד מליון $ אז הבנאדם התפילות שלו כבר אחרת לקב"ה זה לא כמו שמתפלל על הפרנסה "ברכנו" זה כבר אצלו עובר חפיף, מה הוא צריך לדאוג? יש לו מליון דולר! מה הוא דואג.
לא! הבוטח בהשם לא ימנענו רוב הממון לבטוח בהשם הוא ממשיך לבטוח רק בהשם למה? מפני שאיננו סומך על הממון היום יש לו ממון מחר אין לו ממון והוא בעיניו כפקדון צווה להשתמש בו על פנים מיוחדים וענינים מיוחדים על זמן קצוב! ממון יכול להיות לזמן קצוב וכל מה שהוא נפקד אצלך הכסף והוא נמצא אצלך כדי שתשתמש בו בפנים כאלה ואחרות ובמצות כאלה ואחרות ורק לזמן קצוב! אז ממילא הוא לא בוטח בממון נתנו לו עוד ג'וב מה הג'וב? כסף להשתמש בו כמו חכמה וכדומה ואם נתנו לך את זה, זה לא שלך אל תבטח בזה ברגע אחד יכול הכל לסור ממך.
ואם יתמיד אצלו לא יבעט בעבורו.
יש מי שמקבל ממון ובועט בהשם חס ושלום! מה פירוש? חי בצמצום חי בניחותא לומד שיעורים קבועים אבל עכשיו קיבל הרבה כסף? קנה אוטו! קנה אוטו בשביל מה? שישב בחניה? נוסע לטייל טיסות הולך אז מה קרה בועט בהשם איפה הסדר יום הרגיל שהיה לך? מה קרה? בגלל שהבאתי לך את הכסף אתה עוזב אותי ואתה נוסע לטיולים בגלל שיש לך כסף לבזבז? זה הסיבה שהבאתי לך את הכסף? שתבעט בי? "וישמן ישורון ויבעט שמנת עבית כשית ויטוש אלוה עשהו"? אה עוזב אותי בשביל שנתתי לך טובה?
אמר משה רבינו "ודי זהב" כסף וזהב שהרבית להם עשו לעגל אפשר לעשות עגל עם כסף וזהב שמקבלים מהקב"ה! זאת אומרת הקב"ה כשנותן ממון, לא נותן בשביל שיבעטו בו! מי לא בועט? מי שבוטח בהשם. מי שבוטח בהשם יודע שזה זמני כרגע יש מחר יכול להיות שלא יהיה בודאי שלא לעזוב את הקב"ה ולשנות את הנהגותיו בגלל שהקב"ה נתן לו.
ולא יזכיר טובתו למי שהוא ציוה לתת לו.
גם אם הוא נותן כסף שהוא קיבל הקב"ה נתן למישהו הלואה נתן לאחד מתנה גדולה אז עזר וסייע בגמילות חסדים הוא לא מבקש שהוא יגיד לו טובה על זה הוא לא מבקש ממי שנתן לו טובתו אני נתתי לך טובה אני נתתי לך אתה לא זוכר שאני נתתי לך? אני הלויתי לך! לא! הוא לא יזכיר לו את טובתו כי הוא יודע שהוא רק פקיד אצל הקב"ה הוא נתן לי כסף והוא צריך לעשות איזה טובה? על מה טובה? נתנו לך אתה פקיד אתה עשית את השליחות זה הכל! זה לא שלך בכלל הוא לא מרגיש שזה שלו הבוטח בהשם.
ולא יבקש עליו גמול הודאה ושבח.
הוא גם לא מבקש ממנו אל תגיד תודה ואל תשבח אותי ואין צורך להזכיר מהענין פשוט מאוד זה כמו אחד ששאל אותך סליחה תגיד לי איפה זה רחוב אליעזר? אומרלו הנה פה שמאלה אז ההוא הולך הלו לאן אתה הולך? תשבח אותי! תגיד תודה! מה קרה לך? מה הוא עשה? פשוט שאלה אותו שאלה וענה. הוא רוצה שהוא עכשיו יעמוד יסביר כמה חשוב כמה קיצר לו את הדרך חסך לו בזמן שיתן דרשה עכשיו באמצע הרחוב מה הוא עשה בשבילו... נו? ופה מה הוא עשה? השם נתן לו כסף בא אליו מישהו את הזה יש לו את האפשרות נתן לו כסף מה אתה רוצה? שיתן דרשה עכשיו?
בעל הבטחון לא צריך את זה בכלל לא יזכיר את טובתו למי שצווה לתת לו ולא יבקש גמול הודאה ושבח.
אבל הוא דוקא הוא בעל הבטחון הוא מודה לבוראו יתברך אשר שמה הוא סיבה לטובתו.
הוא אומר לאותו תפרן שבא אליו אשריך שבאת אלי אשריך שזיכית אותי ונתת לי את האפשרות לעשות ולתת בממון מה שהקב"ה צריך וכן על זה הדרך כמה עשירים אתם מכירים ככה שנותנים "מי שברך" לעני חוץ מהכסף שבא וביקש כסף ונותנים לו "מי שברך" על הראש "אשריך שבאת וזיכית אותי לתת לך" וכן הלאה איי זה בעל הבטחון!
למה? אדם שאין לו ביטחון רואה עוד אחד בא ואי גומרים לי את הכסף גומרים לי את הכסף מה אתה בא כל פעם שנה הבאה לא כל פעם אז הוא אומר לי זה למה? כי הוא חושב שזה שלו וזה מתמעט משלו אין לו ביטחון רגע מי שהביא לך הוא יביא לך עוד ואם הוא יראה שאתה נאמן ואתה נותן אז הוא יתן לך עוד לתת כי מה הקב"ה רוצה? הקב"ה רוצה לתת לך על מנת שתתן ואם אתה עושה מה שהוא רוצה אז הוא יתן לך עוד בשביל לתת -כי אתה נאמן! בדיוק הפוך.
כתוב "ונתנו" וא'ו בהתחלה וא'ו בסוף איך שאתה קורא את זה מכאן ומכאן זה ונתנו כל זמן שאתה נותן אז עוד יתן לך השם ותתן "נתון תתן, פתוח תפתח, הענק תעניק" עוד עוד עוד עוד בלי הפסקה! אדרבה! אם הקב"ה עשה אותך משביר לכל אז תתן, כמה שתתן יותר אז הקב"ה ישמור לך יותר יותר יותר יותר ויתן לך עוד כסף בשביל שתעשה.
אז הוא מודה הבוטח בהשם שהקב"ה שם אותו סיבה לטובתו.
ואם יאבד הממון ממנו לא ידאג ולא יאבל על חסרונו אך הוא מודה לאלקיו בקחתו פקדונו מאתו כאשר הודה בנתינתו לו.
אם נאבד לו הממון בנאדם איבד ארנק אה! ישתבח השם יתברך איבדתי את הארנק זהו עכשיו החובות שלי יותר קטנות אני לא חייב עכשיו להתנהג עם הממון כמו שהייתי קודם אז הייתי צריך לדאוג הקב"ה לקח הוא לא אבל לחסרונו מודה לאלקיו בקחתו פקדונו מאתו כאשר הודה בנתינתו לו "השם נתן השם לקח יהי שם השם מבורך" אנחנו גיבורים מתי? כשמישהו מת לו מת אומרים לו את הפסוק הזה "השם נתן השם לקח יהי שם השם מבורך" כלום כול'א הלך לך ילד לא קרה כלום.
אבל אם נאבד לו 50 אלף $ אף אחד לא יעיז להגיד לו "השם נתן השם לקח יהי שם השם מבורך" הוא יקבל מה ילד מילא אבל ארנק השתגעת זאת אומרת אנשים מעריכים את הכסף הרבה יותר, הרבה יותר! המציאות היא ככה אף אחד לא אומר את זה כשנאבד לו כסף.
פעם אחת הרב פלאח אמר לי דבר שאני מזכיר אותו הרבה פעמים הוא אמר לי ככה: אחד איבד ארנק וכשהוא איבד את הארנק הוא נכנס ללחץ והוא מתחיל לחפש ואיפה נפל והוא שואל אנשים והוא מרים פחים והוא מזיז והוא נכנס לחצר אפילו שהוא לא נכנס לשם אולי מישהו בעט כל ספק כל ספק ספיקא הוא מנסה למצוא מרים מכוניות ראית מישהוא שואל לא מוצא הולך חוזר פוגש אנשים מספר ראית נפל לי ארנק כל המשכורת אולי ראית אולי זה בא תעזור לי לחפש טובה ולא יפסיק לדבר על זה שבוע ימים! השבוע אתה יודע מה קרה לי איבדתי את הארנק איבדתי את המשכורת כל הזמן בוכה.
הוא אומר עוד לא ראיתי בנאדם נכנס למנחה יוצא ממנחה אומר ואי ראית מה קרה? איבדתי את המנחה איבדתי את המנחה לא שמתי לב הסתכלתי בסידור פתאום אני ב"עושה שלום במרומיו" נעלמה המנחה ואי איבדתי את המנחה שמעת פעם משהו שאיבד את המנחה אף אחד! מה זה מנחה? יש עוד מנחה מה אתה?
...גם יש עוד משכורת... מה אתה דואג? אנחנו מחשיבים רק את העולם הזה זה הבעיה אבל להחשיב את המצות להחשיב את הזה לאבד בקלות אין שום בעיה.
לכן הוא אומר אם יאבד הממון ואם יאבד הממון ממנו לא ידאג ולא יאבל על חסרונו אך הוא מודה לאלקיו בקחתו פקדונו מאתו כאשר הודה בנתינתו לו וישמח בחלקו ואיננו מבקש היזק זולתו.
שמח בחלקו ואיננו מבקש היזק בזולתו.
ולא יחמוד אדם בממונו.
יש אנשים שהעין שלהם צרה הם לא רוצים שלשני יהיה שיהיה לו נזק איך הם שמחים ראיתם אחד נופל מאופנים כמה צוחקים אחד החליק בתוך ריקוד כולם צוחקים איך זה? מה אתה שמח בהזיקו? במקום לעשות היא אוי! כולם הי... מה? מה אתה צוחק? בנאדם נפל! אם היית נופל היית רוצה שיצחקו עליך? לא! אבל אנשים שמחים בהיזק זה בפנימיות שלהם זה מתפרץ אתה רואה שמתפרץ בנאדם אומרים החברה 'אכל פדיחה' כולם מבסוטים סימן שהאנשים האלה שמחים בהיזקם של אחרים.
ולא יחמוד אדם בממונו כמו שאמר החכם "צדיק אוכל לשובע נפשו" אותו לא מענין מה אחרים אוכלים הוא שבע בנפשו לא מעניין אותו מה אחרים אוכלים שיאכלו לבריאות כמה שהם רוצים יש להם כסף שיהיה להם לבריאות שיעשו בזה דברים טובים שיהיה להם בבריאות הכל טוב ויפה.
"צדיק אוכל לשובע נפשו".
נו, זה התועלת לענין התורה.
מה התועלת לענין של העולם הזה?
מנוחת הלב מן הדאגות העולמיות כמה אנשים אתם מכירים שיש להם מנוחת הלב? אדם שיש לו מנוחת הלב אדם שרגוע ושלו כל הזמן ולוקח את החיים ככה בקלות בלי שום בעיה בלי שום טרדה הרי מה רוצה סך הכל הבנאדם? רוצה שיהיה לו ממון והוא חושב שעל ידי הממון שהוא ישיג יהיה לו מנוחה ושלוה כי הוא לא ירוץ אחרי כסף כי כבר יהיה לו כסף ודי יהיה לו כסף והוא יוכל לנוח לשבת והוא יוכל ללמוד ולעשות מה שהוא רוצה.
פעם היינו מספרים כשנשיא חברת 'פורד' ביקר פעם אחת ככה על שפת הים הוא ראה אחד יושב ודג דגים יש לו חכה והוא דג דגים אז הוא מסתכל בפחית שלו הוא מסתכל כמה דגים הוא אסף והוא רואה שבקושי בקושי יש לו אז הוא ניגש אליו 'טיים איז מני' הוא אומר לו.
מה אתה רוצה שאני יעשה?
הוא אומר לו: תעבוד מהר תדוג דגים תמלא את הפחים.
אומר לו: ואם מילאתי את הפחית?
הוא אומר לו: תלך לשוק תמכור את הפחית של הדגים תקנה חבית תחזור בחזרה תמלא את החבית תדוג דגים.
והוא אומר לו: מה אני יעשה עכשיו?
הוא אומר לו עכשיו תמכור את החבית תקנה כמה חביות תחזור תדוג דגים 'טיים איז מני' תעשה עוד תחזור תמלא עוד כמה חביות תחזור לשוק תמכור אותם ותביא ספינה קטנה תכנס למים העמוקים תביא דגים גדולים 'טיים איז מני' דגים גדולים תדוג דגים תמלא את כל זה תביא חברה עם כמה סירות תכנסו לכמה ספינות 'טיים איז מני' תדוגו דגים תמכרו את כל הדגים תקנו אוניה תקנו אוניה תדוגו לויתנים זה כבר הרבה תמלאו את כל האניה לויתנים וכן הלאה הוא אומר לו 'טיים איז מני'.
הוא אומר לו: בסוף, מה בסוף?
מה הוא אומר לו: בסוף יהיה לך הרבה כסף תוכל כל יום לנוח שעה שעתים.
הוא אומר לו: יחובלי' אני כבר נח פה 4 שעות ואתה מפריע לי אני צריך לעשות את כל העבודה בשביל לנוח בסוף? זה הטרדה...
כמה אנשים אתם מכירים שיש להם מנוחת הנפש? מנוחת הלב מן הדאגות העולמיות? וצער הנפש מחסרון התאותיה הגופיות אדם יש לו צער על מה לא? על המצות על הפסד מנחה לא על זה יש לו צער שהפסיד איזה תאוה אם הוא פספס איזה טיול ואי ואי... איך הוא... אבל אם הוא פספס איזה חתונה שהוא יכל לרקוד לאכול וכו' ואי איך הוא אבל אם הוא הפסיד איזה מצוה נו אז מה אפשר לעשות מחר עוד פעם...
אדם שהוא יש לו בטחון בעולם הזה הוא בהשקט ובבטחה ובשלוה כמו שכתוב "ברוך הגבר אשר יבטח בהשם והיה השם מבטחו" ואמר "והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שורשיו" אדם שהוא באמת בוטח בהשם בעניני העולם הזה הוא יודע שהוא שתול על מים ומי שהוא שתול על מים הוא שולח את השרשים שלו ומתפתח למה הדוגמא הזאת דוקא? משום שתחת למים לא רואים מה קורה אבל השרשים הולכים "ועל יובל ישלח שרשיו" וזה יביא פירות בסוף ככל שהשרשים מתעבים וגודלים בסוף העץ הזה יביא פירות פירות גדולים וטובים נכון שבשלב מסויים בחיים הביטחון לא מראה את אותותיו והאדם יושב עדין לא רואה אבל אם הוא יודע שהוא יושב על המים הקב"ה הוא "מקור מים חיים" אם הוא יודע שהקב"ה הוא מקור המים שלו אז השרשים של הבטחון שלו שהם בתוך המים הולכים ומשתרגים עד שיום אחד הוא יביא פירות פירות גדולים ומתוקים זאת אומרת פרי הבטחון שלו בעולם הזה יביא לו ברכה והצלחה בכל מעשה ידיו.
ומהם מנוחת הנפש בלכת בדרכים הרחוקים "ועיני כסיל בקצה הארץ" יש אנשים שטסים עד ללוס אנג'לס בשביל לעשות עבודה מנוחת הנפש שיש לאדם בעבודת השם מלכת בדרכים רחוקים שהוא לא צריך ללכת ללא סכנת דרכים ושלא יעבדו עליו במקומות הרחוקים שהיא מכלה את הגופות וממהרת השלמת ימי החיים אדם מקצר את ימיו בדרך זו כמו שנאמר "עינה בדרך כוחי קיצר ימי" זאת אומרת אם אדם הולך בדרכים הכרבה וכוחו תש בדרכים מקצר את ימיו אדם במו ידיו מקצר את ימיו על ידי הטרדה והריצות והתשת הכוח שלו מקצר את ימיו.
ונאמר על אחד מן הפרושים כי הלך אל ארץ רחוקה לבקש טרף בתחילת פרישותו ופגע אדם אחד מעובדי כוכבים אשר הלך עליה אמר לו הפרוש: כמה אתם בתכלית העיורון ומיעוט הבנתכם בעבודתכם לכוכבים.
אמר לו האמגושי: ומה אתה עובד?
אמר לו הפרוש: אני עובד הבורא היכול המכלכל האחד המטריף אשר אין כמוהו!
אמר לו האמגושי: פעולך סותר את דבריך! אז לאן אתה הולך?
אמר לו הפרוש: והיאך אני סותר?
אמר לו האמגושי: אילו היה מה שאמרת אמת היה מטריפך בעירך כמו שהיה מטריפך הנה ולא היית צריך לבוא אל ארץ רחוקה כזאת...
ונפסקה טענת הפרוש מהעת הזאת ושב הפרוש אל ארצו ולא יצא מעירו אחר כך אם אתה בוטח בהשם הקב"ה לא יכול לפרנס אותך במקומך? חסר לו מזון לתת לך בעירך? אתה צריך לטרוח למדינת הים בשביל להביא כסף? אם אתה בוטח בהשם הקב"ה זן ומפרנס את הכל בכל מקום! למה אתה צריך?
אני למדתי את המעשה הזה והשלכתי אותו על עצמי.
ואת הסיפור אני אספר לכם בפעם הבאה אבל זה מה שנקרא 'סיפור מהחיים'...
להתראות בשבוע הבא...
[1] בגמרא () איתא ששילם להם על מנת שיפדה חלקו מעבודת אותו היום לטענתם ולא רצה לגלות להם שהוא הבעלים כדי שלא יטרידוהו מעבודת האלקים
[2] שעלה לארץ ישראל והיה נשיא בעושר מופלג שהרי משכורותו מאת העם ובפרט שכתוב גדלהו משל אחיו שיהיה לו עושר יותר מכולם
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות