24 המצוות שמקיימין מהתורה בקדיש ו: ענית קדיש בכוונת הלב
פורסם בתאריך: 20.03.2023, 14:04 • מערכת שופרחדש! לפירוט ה-24 מצוות שמקיימין בקדיש - לחץ כאן!
לקריאה, הדפסה והורדה של 'עניית קדיש בכוונת הלב' (קובץ PDF) - לחץ כאן!
בשיעור 'מצוות צריכות כוונה' (חלק כד 23.03.2023) כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א פירט את ה-19 מצוות!
הנוסח הקצר להלן, כאן הנוסח הארוך.
הריני מכוין באמירת הקדיש לקיים 24 מצוות עשה של;
א. "וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם" - המצוה העיקרית בקדיש, אמירת דבר שבקדושה בעשרה.
ב. "יְקִימְךָ ה' לוֹ לְעַם קָדוֹשׁ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָךְ כִּי תִשְׁמֹר אֶת מִצְוֹת ה' אֱ-לֹקֶיךָ
וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו" - ללכת במידותיו, ובכלל זה אמירת הקדיש וכל ענייני הקדושה.
ג. "כִּי שֵׁם ה' אֶקְרָא הָבוּ גֹדֶל לֵא-לֹהֵינוּ" - אמר להם משה לישראל: 'בשעה שאני מזכיר שמו של הקב"ה, אתם הָבוּ גֹדֶל לֵא-לֹהֵינוּ" (יומא דף לז.) - והוא בעניית הקדיש.
ד. "אָנֹכִי ה' אֱ-לֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים – אמונה שהשי"ת אחד ועל כן מודיעים זאת בקדיש ומייחדים שמו.
ה. לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי" - בעצם אמירת הקדיש וייחוד השם, מעשינו מוכיחים כי איננו עובדים לאלהים אחרים כי אם להשי"ת.
ו. "אֶת ה' אֱ-לֹקֶיךָ תִּירָא וְאֹתוֹ תַעֲבֹד וּבִשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵעַ" - לרבות ת"ח, בקדיש דרבנן, וכעין דאמרו כמאן מצלי האידנא אמריעי ואקצירי (ראש השנה טז) וברש"י שם.
ז. "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱ-לֹקֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ" - לרבות ת"ח, כנ"ל במצוה השישית.
ח. "וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה' אֱ-לֹקֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ אַתָּה וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ" - אמירתו בשמחה, וכדכתיב: "אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה' אֱ-לֹקֶיךָ" דמודים ומברכים על הרעה כעל הטובה, ומשבחים להשי"ת למרות שעוד לא נגאלנו.
ט. "וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱ-לֹקֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" - יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא, אותיות יה"א לכוון שהן כנגד החסרות מ: "יָד עַל כֵּס יָהּ" אל'ף יחד עם ו"ה דהוי"ה (ויעויין באורך בספר תהלה לדוד לרבנו ששון מרדכי בשבחי ורמזי איש"ר).
י. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" - כנ"ל, ובפרט לפי כוונות המקובלים שמשפיעות מאוד על מחיית הסטרא אחרא.
יא. "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'" - כי הננו מצפים לגאולה באמירת הקדיש ומייחלים אליה, וכפי שאומרים "פורקניה" ועוד לשונות כהאי גוונא בקדיש.
יב. "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ - שייך בקדיש שנאמר על התורה וכחלק מהנחלתה לבנים ולתלמידים.
יג. וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ" - וכביומא יט: שלא ירמוז ולא יקרוץ וכו' בזמן קריאת שמע, וביארו הפוסקים דכן הדין בקדיש.
יד. "וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַתּוֹרֹת וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן" - כל הקדיש הוא תוכחת מוסר לנפשנו, בענין הגאולה וצער השכינה, בית המקדש ורצון השי"ת. וזו היא דרך ה'.
טו. "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ" - בקדיש הבן מועיל להוריו.
טז. "גַּדְּלוּ לַה' אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו" - לא להגביה הקול יותר מהאומר קדיש או המברך, וזהו "הָבוּ גֹדֶל לֵא-לֹהֵינוּ" יחדיו, באותו קול (יעויין לב חיים חלק ג סימן ב).
יז. "וְעַתָּה יִגְדַּל נָא כֹּחַ ה' כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ לֵאמֹר" - באמירת כֹּחַ אותיות באיש"ר, ולפי רבנו האר"י וגדולי עולם יש לענות עד 'דאמירן בעלמא' שהן כֹּחַ תיבות.
יח. "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ כִּי נָתַן מִלַּחְמוֹ לַדָּל" - דלפי הזוהר הקדוש יש לברך קודם לקב"ה ואז לאחרים (וכנזכר בפלא יועץ ערך ברכה). בענין הקדיש מזכירים קודם את השי"ת ואז מברכים על עצמנו, (וכפי שביאר בזה רבנו אליהו הכהן מאזמיר בספר ולא עוד אלא בסוגיא הראשונה לברכות ג).
יט. "בָּרוּךְ ה' אֱ-לֹקֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם..." - בקדיש אנחנו מאמינים בעוה"ב, וזהו "מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם", כדדרשו בסוף מסכת ברכות: 'בתחילה היו אומרים וכו' משקלקלו וכו' התחילו לומר: מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם" - כנגד 2 עולמות'.
"וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּ יָ-הּ" - אמונה בעוה"ב - כנ"ל, והמאמין בקיום בקשותיו בקדיש, מאמין בביאת המשיח ובעוה"ב שעליהם אנחנו מבקשים, וכפי שהרב שליט"א הזכיר בהרצאה, בתחילת הגאולה לאחר שנשמע דברי תורה מהקב"ה, יעמוד זרובבל בן שאלתיאל ויאמר קדיש! רואים מכאן: שתחילת הגאולה היא בקדיש מרוב מעלתו. (ולפני כ-7 שנים כתבתי בחידושי לישעיה כך: 'עתיד זרובבל בן שאלתיאל לעמוד ולומר קדיש וכו' כן כתוב באותיות דרבי עקיבא, ובילקוט ישעיה תכ"ט, וראה גם בסידור הרוקח סדר 'ובא לציון' וברוקח סימן ש"כ ושס"ב (וכן בשומר אמונים ראטה ח"ב מאמר פתחו שערים ובבתי מדרשות ובקובץ שיטות קמאי לברכות ג.) ונראה לי לרמוז בפסוק: "וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלִַם קָדוֹשׁ יֵאָמֶר לוֹ" (ישעיה ד, ג) ותרגם יהונתן: 'קדיש יתאמר ליה' ודו"ק.
כ. "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱ-לֹקֵינוּ ה' אֶחָד" - קבלת עול מלכות שמים, באמירת הקדיש מקבלים עלינו מלכות השי"ת ואחדותו.
כא. "לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה'" - 'ובחיי דכל בית ישראל', כשמתפללים על כלל ישראל.
כב. "סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ" - 'יהא שלמא רבא', מבקשים שלום על ישראל.
כג. "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱ-לֹקֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם" - כי מתפלל ומבקש, בכמה מילים בקדיש מבקשים ומתפללים להשי"ת על השכינה ועלינו.
כד. "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱ-לֹקִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" - יחוד ה' כנ"ל במצות "אָנֹכִי ה' אֱ-לֹקֶיךָ".
לעילוי נשמת ר' יחיא זכריא בן עוואד ז"ל, מרת רומיה בת סאלם ע"ה ויוסף בן זהרה ז"ל תנצב"ה
הריני מכוון באמירת הקדיש לקיים 19 מצוות עשה של;
א. "וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"
ב. "וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו"
ג. "כִּי שֵׁם ה' אֶקְרָא
הָבוּ גֹדֶל לֵא-לֹהֵינוּ"
ד. "אָנֹכִי ה' אֱ-לֹקֶיךָ"
ה. "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי"
ו. "אֶת ה' אֱ-לֹקֶיךָ תִּירָא" לרבות ת"ח
ז. "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱ-לֹקֶיךָ" לרבות ת"ח
ח. "וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב"
ט. "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק"
י. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק"
יא. "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'"
יב. "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ"
יג. "וְדִבַּרְתָּ בָּם" - לא לקרוץ בעיניו ולרמוז באצבעותיו וכו'
יד. "וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ"
טו. "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ"
טז. "גַּדְּלוּ לַה' אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו"
יז. "וְעַתָּה יִגְדַּל נָא כֹּחַ ה'"
יח. "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ"
יט. "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱ-לֹקֵינוּ ה' אֶחָד".
לכתבות דומות נוספות בענין:
1. מהן ה-35 מצוות שמקיים הדרשן בכל הרצאה! - לחץ כאן.
2. הכוונות בג' הברכות הראשונות בתפילת העמידה - לחץ כאן.
3. פורים בכונה - 'כאשר ציוה ה'' - לחץ כאן.
4. שש עשרה מצות תמידיות - לחץ כאן.
5. 'עלינו לשבח' עם 3 הכוונות של: "כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה'" - לחץ כאן.
6. סדר ברכות השחר בכוונת הלב - לחץ כאן.
7. סרטון: 'פרוש ברכת כהנים בכוונת הלב מעלותיה וסגולותיה'.
והרצאה: 'כוחו של הקדיש' רמלה 20.03.2023