תמלול
גדרה - גדרה
גדרה 15-5-11
ערב טוב, בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח
(התחלה לא שומעים)
אני אשרה שכינתי עליכם, אבל אם תחליטו שאתם תושבים פה מכח כלשהו, אז אני אעשה אתכם גרים ואתם תעופו מפה לגלות.
נתנה התורה לאדם פעולות ומעשים, לקבוע בליבו ולצייר ציור חזק במחשבתו, כי לה' הארץ והוא רק כגר ותושב בה.
כתוב בזוהר הקדוש, דבר שקשה כל כך להבין, אבל במציאות הוא כזה. ברנש אזיל בעיא עלמא וסבר בדיליה תדיר וישאר בגויה לדרי דרין" אדם מתהלך בעולם הזה וסובר שהעולם הזה הוא שלו, לא הבית שלו, לא השכונה, לא העיר, אלא העולם הזה כולו שלו, והוא יחיה פה וישאר כאן לדורי דורים, ככה האדם מתהלך בעולם הזה. וכדי לעקור ולשרש מרעיונינו את ההרהורים האלה שעולים בלבו, באה החובה עלינו להוציא את זמנינו יום יום ושנה שנה למנות שש שנים ולשבות בשביעית. ובכן, לא יפרד הענין לעולם מבין עינינו תמיד, כי אנחנו תמיד סופרים לשמיטה, ממילה זה תמיד מזכיר לנו שלה' יהיה הארץ ולא לנו, ואז יכיר האדם וידע שזמנו קצר ומוגבל בעולם הזה, וכשיזכור זאת אז יכנע לפני הבורא שזוהי התכלית בעצם שיהיה האדם כנוע לפני בוראו וידע שהוא רק גר בארץ. כמו שאמר דוד המלך עליו השלום, גר אנכי בארץ.
תחילת יצירתו של האדם, כל בנינו ומהלך קיומו ככה הוטבע והותקן להביאו לתכלית הזה, להיות כנוע לפני הקב"ה ולדעת חדלונו ואפסותו לפני הבורא יתברך. ככה הקב"ה תיקן אותנו מעצם הבריאה איך שהתחיל איתנו בבריאת האדם. ובואו תשמעו את לשון הזהב של בעל חובת הלבבות רבינו בחיי, בפתיחה לשער עבודת האלקים הוא כותב:
וכן נמצא האדם בהקשתו, מלשון היקש, אצל שאר מיני החיים שאינם מדברים, הכוונה בעלי החיים, חסר וחלש מכולם. ז"א האדם מתחילת יסודו נברא חסר וחלש ביחס לכל בעלי החיים. למה? בשביל להזכיר לו תמיד התחלשותו ואפסותו וחדלונו, ולהיות כנוע לפני הקב"ה. אתם רואים נמר, צב, מקק, הם נבראים מוכנים לעולם. אין בהם שום שינוי. ז"א נמר, צב ומקק הם לא חסרים שום דבר מרגע שהם נבראו, הם לא צרכים להשלים שום דבר. הם לא צריכים להתאמץ בשום דבר. הם לא צריכים להפעיל מחשבה בשום ענין, הם צריכים רק להשיג את הטרף שלהם וזהו. זה הכל. יש להם בעיה של בגדים? הם לובשים מותגים? הם מחליפים בגדים בחורף ובקיץ, מכנסים קצרים, מעיל, מטריה, הם צריכים כלי הגנה, נשק, להמציא משהו, הם צריכים איזה רכב, צריכים איזה משאית, מה הם צריכים? שום דבר. איך שהם נבראו ככה הם נשארים עד הסוף. שור בן יומו קרוי שור.
בן אדם נולד אפס, מוטל במיטה ללא שכל וללא דעת, וצריכים להתחיל ללמד אותו הכל מא' עד ת'. צריך להלביש אותו, צריך להחליף לו בגדים, צריך להחליף לו אותם בהתאם לזמנים ולעונות, צריך להשיג לו מקום שיוכל להסתר, בשרב, בחורף, בקיץ, בסתו, בכל עונה ועונה, צריך שיהיה לו מקום מסתור מפני חיות, מפני ליסטים, מפני כל מיני צרות, הוא צריך כלי נשק להגנה בכל מצב בכל זמן בכל מקום, בקיצור הוא כל הזמן צריך אמצעים נלווים לו כדי שהוא יוכל להסתדר ולהשלים את ייעודו. האדם נברא חסר וחלש. למה? הרי האדם הוא בחיר הבריאה, והוא למעלה מן המלאכים, אז למה הוא נברא כל כך חלש? כל כך נזקק, כל כך חסר, למה? מסיבה אחת פשוטה, אומר רבינו בחיי בעל חובת הלבבות, כל המטרה היא פה בשביל שהאדם הזה יגיע למצב שיכיר את אפסיותו בפני הבורא יתברך. וכאשר נעמוד במחשבתנו על גדלות הבורא יתברך, ועוצם יכולתו, וחכמתו, ו"עשרו" במרכאות, ונסתכל בחלישות האדם וחסרונו, ושאינו מגיע לשלמות ורוב צרכו ורישו לדבר שימלא חסרונו, ונבחן את רוב הטובות של הבורא יתברך וחסדו עליו, ושבראהו כמו שבראהו מן החסרון בעצמו, והוא רש, וצריך אל מה שיש בו תקנתו, ולא יגיע אליו כי אם ביגיעת נפשו, כל זה מחמלת הבורא עליו כדי שיכיר את עצמו ויבחן בכל עניניו וידבק בעבודת האלקים על כל פנים. אז לעולם תדע כמה אתה חסר וכמה אתה תלוי במי שאמר והיה העולם, ושיש בידו את כל היכולת ורק בידו היכולת לספק את כל מחסורך. אז כל זה נבראנו חסרים ונצרכים ורשים, בשביל שנזכור את זה תמיד.
והאדם, צריך שתכסה את פניו בושה וגם כלימה, כשהוא מתעסק באותם המעשים והפעולות שגם בהמות עושין אותם. אתם יודעים שיש פעולות שאנחנו עושים ממש כמו בהמות, אכילה ושתיה ושינה ופריה ורביה, ועוד אפילו מלאכות ופעולות אנחנו עושים כמו בהמות, ויש כאלה אפילו מתפארים בזה שהם מצליחים להגיע למעלה של בהמה ומעלה של דג ומעלה של קנגרו ומעלה של צבי, יש בשביל זה אולימפיאדה, שהם מחקים את החיות ומקבלים על זה מדליות. אז ז"א זה בושה וכלימה. ובני האדם עוד נותנים על זה כבוד, ומדלית זהב, איך הוא הצליח כל כך להגיע דומה לבעל חי. מר ספיס קיבל 7 מדליות זהב בשחיה. יהודי, כל הכבוד לו. כאילו הוא גמר את כל המשניות, נתנו לו פרס, שים קרפיון לידו משיג אותו, אז הוא הגיע אולי למהירות של סרדין, קיבל שבע מדליות והעולם מחא לו כפיים. נו, יש אולימפיאדה קופצים קפיצה משולשת, מה זה קפיצה משולשת? כמו קנגרו. ואם אתה קופץ למרחק יותר אז מה, אז מה קרה? בשביל זה קיבלת ראש? אז היו בוראים אותך עם יד גדולה בלי ראש, והיית זורק חפצים והיית, הוא הרים אותך רק עם רגליים, בשביל מה צריך ראש? אם הראש לא מבין בשביל מה יש רגליים אז הוא מיותר.
הבושה והכלימה צריכים לכסות את פני האדם כשהוא מתעסק במעשים ובפעולות שבהמות עושים כן.
ופעם מחבר המאמר הזה, היה בוילנא וראה שני בני אדם ממש, שני בני אדם סוחבים עגלה כמו בהמות. במקום לשים שני סוסים, הוא ראה שני אנשים שסוחבים עגלה. אם הוא היה מגיע לסין היה רואה שיש מוניות כאלה, ריקשה - אתה עולה על ריקשה מן עגלה כזאת, ויש סיני קשור לעגלה והוא סוחב אותך ככה ברחובות על גלגלים, הוא רץ לפניך ואתה בריקשה ככה מבסוט מסתכל איך הלחמר הסיני הזה רץ לפניך ככה וזהו. זה טיול כמו שעושים בנתניה עם סוסים, עושים עם סיני. והם סוחבים לך את הריקשה. אולי מפה יגיע המושג ריקשה זה יש לו ריגשה. מכל מקום, זה שפלות גדולה מאד שאדם עושה מעשה בהמה.
וחכמים ז"ל אמרו מימי לא ראיתי ארי סבל ושועל חנווני. אריה מתאים לו להיות סבל, אריה מתאים לו, אריה. הרי כשמתאים איזה בן אדם חזק אומר זה אריה. כאילו איזה מעלה. אריה. זה לא סתם אריה, אריה משוחרר, הוא לא בגן חיות. אריה. אז אריה היה מתאים לו להיות סבל, וחז"ל אמרו, ולא ראיתי אריה סבל, אז איך בן אדם נהיה סבל? תראו אנשים מרימים מקררים, אתם מכירים את אלה הגורילות שמרימים מקררים? וכשהוא מרים איך עומדים אנשים בצד מסתכלים, יחביבי תראה איזה כח, תראה איזה אריה, ראית איך הרים את זה? ווי ווי ווי ווי, שם רצועות, חמר גדול, ועלה למעלה, כל הכבוד לו, מתפעלים מזה. החכמים אומרים אפילו אריה לא מתעסק בסבלות, ולא ראיתי שועל חנווני, משמע שבשביל להיות חנווני צריך להיות שועל. אבל לא ראיתי שועל חנווני, אפילו שהוא פיקח הוא לא פתח מכולת. מסודרים. הכל מוכן להם בבריאה. הם לא צריכים שום מלאכה, רק למצוא טרף, והם יודעים שזה לא בידם, הם יודעים שזה לא בידם. אנחנו חושבים שזה בידינו. הפרנסה, העבודה, המקצוע, הרווחים, הכל בידינו, אנחנו מאמינים וסומכים, וסומכים רק על עצמנו. אבל הם לא, הם יודעים שזה לא. הכפירים שואגים לטרף, למה? "ולבקש מאל אכלם", אפילו שהם מלכי הג'ונגל והם יודעים שהם הכי חזקים, הם יודעים לא לא, אם ה' לא ישלח את הזברה או לא ישלח את הצבי אז לא יהיה מה לאכול, גם את זה צריך לשלוח, אחרת מה מועיל? הכלכלה של ארה"ב עומדת לפני קריסה. אבל הם ממשיכים לשחק אותה כאילו הארנק מלא ותפוח. אתם יודעים, ברגע אחד יכול העולם להתבשר שהכלכלה העולמית מתמוטטת ואין הפרוטה מצויה בכיס. הם חיבים ביליונים של ביליונים של ביליונים והם מייצרים כסף כל הזמן כאילו הם אין להם בעיה, אין גבול. כל רגע הם יכולים להתמוטט. וזה ישפיע כמובן על כל העולם כולו. אבל ככה זה האדם, האדם מרגיש כוחי ועוצם ידי, הכל תלוי בי.
אז חכמים אמרו לנו מימי לא ראיתי ארי סבל ושועל חנווני, יותר מתאים היה ודאי שהאריה הגיבור בחיות ולא האדם הוא יהיה הסבל ועושה כל המלאכות הכבדות, אם אתם זוכרים, אז בדורות הראשונים מי היה הסבל? הפיל. מי היה סוחב את הכל? הפיל. משאות יותר קלים מי היה סוחב? החמור. מי היה חורש? הפרה. מי היה עושה את הכל? בעלי חיי, מי היה שומר על האדם? הכלב. התפקיד שלהם היה לעשות הכל, היום החליפו אותם, היום בני אדם עושים לבד, אומרים בשביל מה אני צריך להטריח, למה להטריח את הפיל? תשאיר אותו איפה שהוא אני אעשה את העבודה.
אם חכמים ז"ל נקטו לדוגמא שועל חנווני, מסתמא כי החנוונות ראויה באמת להיות יותר לשועל ולא לאדם. ולבסוף, מה אנחנו רואים? כי דווקא האדם עם עדינות נפשו וטובת שכלו, והנה הוא מוטל תחת כל עול המשא כסבלות ותגרות. מלאכות די שפלות ובזויות. ולא עוד, אלא כל מיני מחלות ופגעים נמצאים דווקא באדם אשר הבהמה לא יודעת מזה. בהמה לא יודעת מזה, אנחנו עוברים אלפי סוגי מחלות, ובעלי חיים נמצא בקור, בשטפונות, בכל מצב, והם בריאים אולם. ולא מכירים בכלל את כל החולאים האלה. וגם שינה אחת מחלישה את הדם, כמו שכתוב "ויפל ה' תרדמה על האדם" אמרו חז"ל, תחילת נפילה שינה. כשאדם ישן זו מפלה. ובהמה כמה זמן מחזיקה שינה? כהרף עין, אם היא רק שומעת רחש, טוז ישר היא מתעוררת. בן רגע. ואתה רוצה להעיר את הילד, קום, קום, קום. נו, אם הוא כבר התעורר אחרי הרבה קום קום, אז הוא אומר קמתי. והוא ישן. ויכול לקחת חצי שעה התמודדויות, אומר שלמה המלך ע"ה, מעט שינות, מעט תנומות, מעט חיבוק ידים לשכב. אתם מכירים את מה הוא מתאר? אדם ישן, נפלה עליו תרדמה, איך קוראים לזה גמור, מחוק, זהו, לא יכול. אומר שלמה המלך מעט שינות, תמעיט בשינה אתה תהיה יותר בריא, אל תישן יותר מידי, מה שצריך לגוף ולא יותר, אל תתאווה לשינה. יש שר של השינה, התפקיד שלו להפיל עליך תרדמה, למה כמה שאתה ישן אתה מת יותר פחות חי, זה מה שהוא רוצה. אם אתה ער אתה חי יותר, אז מעט שינות. אחרי שהצלחת לאושש אותו והוא כבר קם, אז הוא אומר לא אני רק מנמנם אני כבר קם, זה לא טוב לקום בבת אחת, כן, אם קמים בבת אחת יכול למות, אז הוא אומר אני מנמנם, מנמנם, זה שלב מקדם קמעא. אחרי זה הוא רואה שכבר אתה יותר מידי מבלבל לו את המח, אז הוא חייב לעשות איזה פוזה שהוא רציני לקום, אז הוא מתיישב ככה את ה, קמתי קמתי, אתה רואה קמתי, אומר שלמה המלך, זה מעט חיבוק ידיים אבל לשכב, אתה רק יוצא מהחדר אתה חוזר עוד פעם הוא שוכב. מה זה? זה התיאור של שלמה מהלך. אבל בעל חי, רק טוז שמע איזה משהו הופ עירני ישר פוקח את העיניים האזניים נמתחות כולו דרוך, ואנחנו חביבי כמו פגר מת. טרקטור יכול לעבור לידו הוא לא שומע. לא שמעתי את השעון. לא שמעתי. השעון התייאש, הוא לא שמע. לא רק הוא לא שמע, גם אשתו לא שמעה, אף אחד לא שומע. זהו. אז רואים שהבן אדם נחות בהרבה דברים מן הבהמה. וכל זה למה? כדי להזכיר לבן אדם שיהיה כנוע ושפל לפני הקב"ה, יראה כמה הוא חלש וכמה הוא חסר. אפילו הוא רוצה לקום, הוא אומר אין אין אני מותש, מותש, מותש, חסר וחלש לזכור תמיד בשביל להיות כנוע לפני הקב"ה.
יש סיפור ידוע מהגאון רבי חיים מוואלאזין זצ"ל שבאו לפניו שני בעלי דין לריב על אודות קרקע מסוימת, כל אחד טען שהקרקע שלו, ומה עשה רבי חיים? הוא כפף את עצמו לקרקע למטה והאזין, אז כשהוא קם שאלו אותו מה קרה שכבודו שכב על הרצפה, מה שמעת? אומר תשמעו, אתם אמרתי את הגרסה שלכם, אתה אומר הקרקע שלי והוא אומר הקרקע שלו, רציתי לשמוע מה הגרסה של הקרקע, אמרו ומה היא אמרה? אז הוא אמר היא אמרה ששניכם שלה. ואדם מתהלך פה כי לי כל הארץ, כאילו הוא הבעלים על הארץ, הוא בעל הבית, הוא הכל, הקרקע אומרת חביבי על מה אתם מתווכחים, על מה אתם מדברים? עוד מעט אתם נכנסים בפנים. אתם היום הולכים עלי, מחר אני עליכם. אז שאדם יזכור שהוא חלש וחסר. לכן הקב"ה מזכיר לנו את זה תמיד.
יש מעשה על אשמדאי, אשמדאי זה מלך השדים, שהוליך אותו בניהו בן יהוידע ובדרך שמע אדם אחד שאומר לאומן של מנעלים, תעשה לי בבקשה נעל אבל נעל אני רוצה שתהיה לשבע שנים. ואשמדאי חייך כששמע את זה, שאל אותו בניהו בן יהוידע למה אתה צוחק? אמר לו הוא מדבר על שבע שנים, ואני יודע שהוא לא יחיה רק שבוע ימים. אז אנשים עושים תכניות ועושים בטחונות ועושים ביטוחים ועושים הכל, ואין להם הבטחה שיחיו מחר. להזכיר לאדם שהוא חסר וחלש. צריך לזכור את זה, אנחנו לא זוכרים בכלל, כי אתם זוכרים איך התחלנו. הזוהר אומר שאדם מתהלך בעולם הזה וחושב שהוא יחיה פה לדורי דורין, ושכל העולם הזה שלו, ככה הוא מתהלך, כי כל התכניות, כל העבודה, הכל זה להכין את העתיד. הוא אפילו לא נהנה מהיום, הכל זה הכנה לעתיד.
עוד מעשה. מעשה ברבי שמעון בן חלפתא שהלך לברית מילה וסעד שם ואבא של התינוק השקה אותו יין ישן ואמר לכל המסובים, מן היין הזה אני מיישן לשמחתו של בני, אני שומר עליו שיהיה ישן יותר עד החתונה של הבן שלי, מהברית, ז"א לפחות עשרים שנה אני איישן את היין הזה. אחרי זה יצא משם רבי שמעון בן חלפתא ומצא את מלאך המוות בדרך, כידוע גדולי התנאים היו מדברים ומקשקשים עם מלאך המוות, היו כאלה, כמו שכתוב במועד קטן, שלא הסכימו אפילו למסור את נשמתם למלאך המוות. הוא היה צריך להתחנן אליהם שיתנו לו אפשרות לקחת את הנשמה. אז הוא מצא אותו בדרך וראה אותו משונה, אמר לו רבי שמעון, מי אתה? אמר לו שלוחו של המקום. אמר לו למה אתה משונה? אמר לו משיחתן של הבריות. מה, הם אומרים כך וכך אנחנו עתידים לעשות ואינם יודעים שהם נקראים למוות. לדוגמא, אותו אחד שהיה סועד אצלו, ואמר לכם מן היין הזה אני מיישן לשמחת בני, הרי הגיע פרקו ליטול אוו לאחר שלשים יום, הוא צריך להיפטר, ומפה צריך לראות עד כמה מגיעים השטויות של בני האדם שגם מלאך המוות מצטער על השטויות של בני האדם והבליהם, אז הוא שהוא ראה אותו משונה שהוא בצער, או שהוא ראה אותו משונה שהוא צוחק. אבל מכל מקום אנחנו גורמים אפילו למלאך המוות להתעלף מצחוק או להיות בצער, איך בני האדם יכולים להיות כל כך במצב של הבל ושטות ולתכנן תכניות כשאין להם בטחון על היום. להזכירנו, שאדם חסר ושפל.
האדם ניתן תחת הטבע, ואת דרכי הטבע ודאי מוכרח לשמור, אבל אין רשות לאדם לעשות תכניות לזמנים רחוקים, אין רשות לאדם להכין דברים על אחרי זמן מרובה, לא יעשה אדם עצמו כתושב קבוע בעולם, כאזרח לעולם, כי גר ותושב עראי אתה עמדי. וכשלא שומרים את חוקי השמיטה והיובלות, כי חושבים שאנחנו בעלי בתים על הקרקע, ומשתדלים להיות קבועים בארץ, אז העונש זה גלות להראות לכם שאתם במצב זה. ואז יכבד העול ע"י הגויים, ויושפלו לארץ כל כוחם, ויהיו משועבדים בבני אדם. ואז יכנע לבבם הערל, ואז ירצו את עוונם, יחזרו בתשובה, חבל שהיו צרכים להבין את זה אחרי גלות, כדי לדעת שיש בורא שמושל עליו, ויכיר את עצמו ויבחן בכל עניניו וידבק בעבודת האלקים על כל פנים.
אז מה ראינו, כל זה למדנו על מאמר אחד, פסוק אחד "ועשיתם את חוקותי ואת משפטי תשמרו וישבת על הארץ לבטח".
אמרנו בפתיחה שארץ ישראל ממש ללא גבול, עשרת אלפים שוטרים פוזרו בכל הארץ, חיילים בכל הארץ, מודיעין, מלטים, לוינים, מודיעין שדה, מה לא? ובסוף מאות סורים לוקחים את הגדר, מורידים אותה לרצפה, נכנסים למג'דל שאמס, באו להתארח, האויב עבר את הגבול וישראל עם כל הטכנולוגיות, עם כל המודיעין האנושי, עם כל היכולות, עם הצבא עם המעצמה השישית בגדלה בעולם לא יכולים להתמודד. אמרתי את זה פעם או לא אמרתי? מה אמרתי פעם, אתם יודעים? מה יקרה אם יבואו מיליונים מהערבים בתהלוכה לכיוון ישראל. מה יעשו הישראלים? אתם יודעים מי תפס את מה שאני אמרתי? לא הישראלים כמובן, הם לא שומעים אנשים דתיים, אבל מי כן? הערבים. ולא רק זה, הם לקחו את הדברים שלי, וגם תרגמו לערבית והוסיפו מוזיקה מלחמתית וקבעו את יום הנקבה ל-15 למאי על פי הדברים. בואו תראו, אל ג'זירה.
הרב: כן אז אנחנו רואים אין גבול לישראל, אין גבול. ואתם זוכרים אני אמרתי שהמוסלמים עתידים לשלוט בעולם כולו וגם בישראל, נכון? תתכוננו. אתם זוכרים שאמרתי שיהיה גוג ומגוג ושיבואו כל הגויים עלינו, נכון? תתכוננו. ונראה בספטמבר הקרוב, ספטמבר השחור מה יהיה, כשהם רוצים להכריז על מדינה פלשתינית חד צדדית, וכשאומות העולם מעדיפים שזה יהיה ככה בשביל לגמור כבר את כל הדו שיח והמשא ומתן הארוך שלא נגמר ולא נראה באופן, כי זה גורם נזקים לגויים, הין להם כח להתעסק בעם קטנצ'יק כזה שהוא כמו פרונקל בשבילהם. המוסלמים זה מיליארד תשע מאות מיליון. והיהודים זה רק 13 מיליון. וכל העולם מתעסק רק בישראל. אז מגיע הזמן שהגויים יגידו, חליני, תן לנו שקט, בחיאת, תן לנו דלק, תן לנו גז, אנחנו מלחמות כל החביות עולות בגלל הישראלים. אז על מי יש לנו לסמוך? רק על אבינו שבשמים. אפילו לא על צה"ל. אפילו לא. זה גם הישראלים צריכים להבין, אפילו לא. אם צבא שלם לא יכול להתמודד מול מאות ואלפים של אנשים שהולכים בצעדה לכיוון ישראל, זה רק מאות ואלפים, אז מה יקרה בהמשך כשהם יחליטו להגביר את הכמויות? והתרגיל שלהם פשוט, להציג אותנו שאנחנו רוצחים אנשים שהם כאילו, כאילו חפים מפשע, הם באו בלי נשק. הרגת ארבע פה עשרה פה שמה ככה ככה, התמונות האלה בכל העולם ושוב פעם ישראל רצחנית. הם לא אכפת להם להקריב, מה זה 14, הם מוכנים מיליון לקריב, העיקר שכל פלשתין תהיה שלהם.
ולמה הם עשו את זה ב-15 במאי, לרמוז על גבולות 48, לא 67. והציבור שלנו שאנן, נחמד, יושבים בגדרה מבסוטים, אבל אתם זוכרים שאמרתי שבגדרה יפלו טילים, אתם לא האמנתם, והגיעו אליכם, גירדו קצת, מה יקרה שהאלפים של הטילים יגיעו לכאן, וזה יכסה את כל הארץ הפעם, מה יהיה? והם מחפשים סיבה, הם רק מחפשים סיבה, הם מחפשים סיבה. אין להם מה להפסיד, למה המשטר של אסאד הולך ליפול, אז מה אכפת לו להפיל גם את ישראל ביחד, יותר טוב לו לעשות מלחמה איתנו עכשיו בשביל למשוך את תשומת הלב מהציבור שלו אלינו ולא אליו. ותראו איך הקב"ה בתקופה האחרונה, עמים שלמים במהפכה. והמהפכות האלה לא ישקטו, הם עוד ימשיכו ככה בסבב ויעברו מדינות נוספות, כי הקב"ה עושה מכירת חיסול עכשיו, הוא הולך לסגור את המכולת ולא נותן יותר בהקפה, אז תראו מה קורה בעולם כמה שטפונות, כמה הוריקנים, כמה צרות, לא יאומן כי יסופר. ואתם יודעים שמה שאמרתי בזמנו עלפי הזוהר הקדוש שאמריקה תשקע במים, בלבלבלבל זה מתקרב מאד. האמריקאים עשו עכשיו סרט, כי הקרחונים מהקוטב הצפוני ניתקים, לא קטנים, כמויות אדירות, וזה נמס ומפלס המים עולה, וזה מגיע תוך כמה שנים כל אמריקה בלבלבל שוקעת.
בקיצור אנחנו קרובים לסוף, אם אתם רוצים להתארגן כדאי לכם. אנחנו לא ב טוח כמה נשאר, גם בלי מלחמות, אבל עם התכניות האלה לפי מה שכתוב בספרים אז לא נשאר הרבה זמן, צריכים להיות פשוט מוכנים. אם אתם מוכנים אשריכם, אם לא - אתם בבעיה, למה אי אפשר לדעת מה יקדם.
למי שיש שאלות בבקשה. דרך אגב יש חידוש עכשיו גדול, בשעה שיש שידור ישיר מכל העולם אפשר לשאול אותי באינטרנט באתר שופר. TV, עלה אתר חדש שופר. TV ושמה רואים בשידור ישיר, ואפשר בשידור ישיר לשאולי אותי גם שאלות. אז עד שאתם תחליטו מה אתם רוצים לשאול אני כבר אענה לחלק ששאלו אותי, בסדר, אתם מרשים לי?
האם אני יכול להגיד קדיש על חבר שנפטר, שואל את זה בן מוחא דניאל. כן, אתה יכול אם אבא שלך לא מתנגד.
חברה שלי הלכה לאסטרולוג, קודם כל אני מציע שתתחתנו, והוא אמר לה שאנחנו לא מתאימים במזלות, נכון יכול להיות שבמזלות אתם לא מתאימים אבל תתאימו את עצמכם אחד לשני תוך כדי ויתורים ומידות טובות ואפשר להתאים. המזלות לא קובעים כלום.
ויש יהודי שאתמול תרם מניה וטעיתי בברכת שם אמו, אז אני מברך שוב, סרינה בעזרת ה' יתברך, ה' יזכה אותה לכל מילי דמיטב. כן, ניסים ללוש בן סרינה, ה' יזכה אותו לכל טובה וברכה אמן. יפה, התחלתם לענות.
יש לו חבר שאומר גיס, שאומר שחיזרים בראו אותנו, כנראה אותו. צריך להסתכל במראה והוא יכול לזכות אם הוא נברא "י חי זר.
יש פה בחורה בת 18 שמרגישה חרדות בלילה ומרגישה שיתוק בערב ולא יכולה לדבר ולצעוק או לזוז, ואז היא משתחררת. ב"ה. הקב"ה יעזור לך שתקראי קריאת שמע על המיטה ולא יאונה לך כל רע. יפה אשריכם. אבל נדמה לי שזה אותם אנשים ענו.
יש אחד שההורים שלה לא כל כך מוצא חן בעיניהם שהיא מסתכלת על ההרצאות שלי, אין שום בעיה, היא יכולה להסתכל והיא לא עוברת על כיבוד ואב ואם. כן, בינתיים אין לכם שאלות, אני רואה שאתם נהנים שאחרים שואלים. יש? אז תעביר. כן. אני צריכה להוריד שיר שאסור לשמוע אותו של להקה חילונית להצגה בבית ספר, האם מותר להוריד אותו ולצרוב אותו לדיסק? לא אסור, צריך לחיות במציאות ולא בהצגות.
כן, הלאה שאלה.
ש. אני ובעלי חזרנו בתשובה, והיה לנו טלויזיה ומחשב בבית, הילדים היו קטנים ועכשיו שהם גדלו הם מבקשים להכניס את המחשב הביתה בחזרה. והילד שלי הגדול חזר בשאלה וגם אחריו השני, עכשיו הוא פה והוא שואל אותי האם אני יכולה להכניס את המחשב הביתה בשבילו.
הרב: הוא ודאי מתכוון בתור חוזר בשאלה להסתכל על דברים אסורים, ואין לך היתר לעזור לו לחטוא.
ש. אז אסור, נכון?
הרב: ודאי.
ש. תודה
הרב: כן, יש מישהו עוד פה או שאני עונה? הנה שם הבחור באמצע.
ש. עב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. רציתי לדעת מה מקורו של הערב רב ומה תכליתו
הרב: מה זה מה מקורו? ערב רב עלו עם ישראל ממצרים, וערב רב זה כאלה שמתערבים בישראל מאומות העולם. מה תכליתו? התכלית שלו זה שהסטרא אחרא רוצה לערבב כאלה בתוך ישראל ולהחטיא אותם, לבלבל אותם כמו שהיה בעגל.
ש. תודה.
הרב: כן, שאלה נוספת.
ש. ערב טוב כבוד הרב, אני ראיתי גם היום הרצאה של הרב זמיר כהן, וגם כן לגבי התשעה חדשים האלה שאנחנו אמורים לסבול לפני שאנחנו נגאלים. הענין הוא כאילו למה באמת אנחנו אמורים להתכונן, שהרי אמרת מקודם אם אנחנו מוכנים, אם אנחנו ראויים, איך בדיוק אנחנו אמורים להיות מוכנים וראויים.
הרב: אם אתה תשמור מצוות כמאמרם כמו שהקב"ה ציוה אותנו ותקפיד על השו"ע, אין הגנה יותר טובה מזו. הבנת? גם אם יש שליטה שלהם, אנחנו נשאר בחיים, אבל צריך להיות שיהיה לנו זכויות. בלי זכויות אדם נתפס. יש פה יהודי מארגנטינה, שהוא אומר שהוא לומד משתדל לשמוע את השיעורים, לומד לשון הקודש, ומבקש ברכה. ה' יעזרהו ללמוד לשון הקודש וגם ארמית לטובה.
אמן.
הרב: יופי, נוספו עוד כמה. כן, שאלה נוספת. שאלה, למה אתה מתנגד לאולימפיאדה ותחרויות,קפיצה למרחק, זה למי שיש כושר, שחיה זה תחרות, למה אתה נגד זה ומה הקשר לתורה? אין דבר בעולם שלא קשור לתורה, כיון שהקב"ה ברא את העולם על פי התורה, כל מה שיש בעולם זה רק מה שיש בתורה. והתורה מתיחסת לכל הדברים שיש בעולם, והסברנו הערב שאנחנו לא צריכים לחקות את החיות והבהמות, ובודאי לא בתור שעשוע, אם אין ברירה ואתה צריך לסחוב משאות, אין ברירה אז אתה צריך לסחוב משאות, אבל לעשות את זה כעסק בשעה שאתה יכול להיות למיד חכם, למדן וכו', ואתה בוחר להיות כמו בעל חי, אז זה מראה שהראש שלך אתה סוחב אותו סתם. ואם אתה לוקח את עצמך והופך להיות שרירן וכל מיני דברים כאלה, זה לא היעוד והתכלית של האדם, אז אני לא נגד האולימפיאדה, אני נגד זה שהתורה אומרת מה אדם צריך לעשות והאדם לא עושה, ז"א הוא מאבד את התכלית שלו. תארו לכם שבן אדם לוקחים אותו, בא אני אשלם לך משכורת, מה התפקיד שלך לעמוד פה, אני אשים לך עציץ, ואתה תעמוד עם העציץ ככה כל הזמן, זה הכל. זה התפקיד שלך. שמונה שעות תעמוד עם העציץ ככה, זה התפקיד שלך, נו, מי חובלי לקחת תפקיד כזה להיות כמו עציץ, מחזיק לעציץ. אז מה הבעיה, אומר אני מרויח כסף, מה נהג מונית יותר טוב? אז אני מחזיק עציץ. אבל כל אחד מבין שזה לא תפקיד לבן אדם. אם הוא לא מבין את זה אז הוא בבעיה, אז הוא פחות מדרגת אדם. הנה יש אחד סעודי הודי שיושב באיזה מאהל והוא שלשים ושתיים שנה ככה הוא מחרת את כולם, שלשים ושתיים שנה הוא לא הוריד את היד. למה הוא שלשים ושתיים שנה מרים את היד לדבריו, הוא כבר שכנע כמה גם כן, למה הוא מרים את היד? להראות שצריך לבוא שלום ושזה לא טוב מלחמות. אז איך ידעו כולם? רואים בן אדם מרים את היד כל כך הרבה זמן, שואלים אותו למה היד שלך למעלה? אז הוא אומר צרך לעשות שלום. ואתה לא יכול להגיד את זה עם היד למטה? טוב, זה הודי, מה לעשות. כן. יופי איזה מוזיקה, יופי של מוזיקה.
כן, בקשה תן לו פה, תן לו שורה ראשונה.
ש. ערב טוב
הרב: ערב טוב
ש. קרה לי סיפור ממש מוזר ואני לא יודע מה הוא מסמל לפני בערך 16 שנה סבתא של אמא שלי נפטרה, מלבד בלויה לא הייתי אף פעם בקבר, לפני תשעה חדשים נ ולדה לי ילדה, שבועיים אחרי שהיא נולדה במקרה בדבר הכי מוזר שיכול להיות בעולם הגעתי לקבר, וראיתי שבאותו יום שהבת שלי נ ולדה זה אותו תאריך שסבתא שלי נפטרה, עברו על ימים ולילות ולא ידעתי מה זה מסמל, מה זה רוצה להגיד, משהו, מה רוצים להגיד לי בסיפור הזה, ועדיין אין לי תשובה לזה
הרב: יתכן שיש קשר בין הנשמות של הנולדת לסבתא תהיה בריא.
ש. תודה.
הרב: שאלה נוספת. כן.
ש. רציתי לשאול לגבי הזמרים, כאילו מה אכפת לי מה הזמר עושה, כאילו אסור לי לשמוע את השירים שלו, לקנות דיסקים, אני יודעת מה
הרב: מי שמחטיא את הרבים אסור לשמוע אותו, ככה אמרו גדולי ישראל, ואנחנו עושים מה שהם אומרים. מה אכפת לי לדוגמא, אם היטלר שר שיר והוא שר יפה, מה אכפת לי, העיקר השיר יפה המוזיקה טובה, אכפת לי שקוראים לו היטלר, אכפת לי מה הוא עושה, מה זה מעניין אותי.
ש. אבל כמעט כל הזמרים הם מחטיאי הרבים, אז מה נשאר כבר לשמוע?
הרב: את עצמך, תשירי את. תהיי זמרת הבית.
ש. תודה
הרב: בהצלחה. כן. תן לבחור פה שורה ראשונה.
ש. ערב טוב, יש לי שאלה, אומרים שרוב הזמן הקב"ה יושב ומזווג זיווגים, אז אם הוא עושה את זה
הרב: רוב הזמן?
ש. לא יודע, פעם שמעתי שהוא,
הרב: שמעתי כן
ש. אז למה יש כל כך הרבה גירושין אם זה הוא שמזווג זיווגים זאת לזה
הרב: הוא עושה את שלו והם עושים את שלהם. תהיה בריא.
ש. יש לי עוד בקשה, אני יכול לקבל ברכה לאשתי, היא צריכה לגשת
הרב: לה לא מה שמה?
ש. סיון בת רחלי
הרב: תזכה ללדת בשעה טובה ומוצלחת.
אמן.
כן, שאלה נוספת.
ש. ערב טוב כבוד הרב, יש לי שתי שאלות, שאלה ראשונה זה אני גרה בבית שחוזרים בתשובה כבר הרבה שנים אבל לאחרונה ממש מתחזקים ב"ה, עכשיו אחי נכנס לישיבה, השאלה שלי יש עדיין טלויזיה בבית כי לאמא שלי קשה מאד להוציא אותה, ואמרנו לה כבר מיליון פעם, אני רואה את ההרצאות שלך כבר שלש שנים בערך, ואמרנו לה הרבה פעמים שזה יצר הרע, וכל הדברים, כאילו כמה טלויזיה היא דבר לא טוב
הרב: זה לא יצר הרע זה השטן בהתגלמותו
ש. נכון, נכון, אמרנו לה, ובאמת שבשורש ההבנה היא מבינה את זה, אבל היא אומרת שהיא רואה רק בערב והיא עובדת כל ה יום, ובאמת היא כמעט לא רואה, אבל אמרנו לה שעצם הקיום של הדבר הזה ופה ושם רואים פרסומת לא מתאימה וזה כבר ככה מקלקל את הבית.
הרב: עצם זה שקבעו חכמים "לא תביא תועבה אל ביתך" ונקבו בשם של הטמבלויזיה זה כבר מספיק, אנחנו לא צריכים יותר. מרגע שחכמים אמרו את דבריהם אנחנו שומעים ומאמינים שאין ברכה בדבר שעושים כנגדם. אז צריך לציית, מעבר לתוצאות הלא טובות שטמונות בצפיה בזה.
ש. הבנתי אבל
הרב: גברים, מעבר לאיסורים של זה, הם יתבעו על ביטול תורה בשעה שהם מסתכלים על זה, גם חוץ מהעבירות, על ביטול תורה, יכולת ללמוד, הנה אתה לומד שטויות, במקום ללמוד אתה תורה שלי שהבאתי לך שתזכה לחיי העולם הבא, אתה מעדיף חיי עולם. למה?
ש. לא שומעים
הרב: לא, אתה צריך ללמוד בבית מדרש.
ש. לא ש ומעים
הרב: לא, לא, בכלל לא. כי עצם החזקת הטמבלויזיה בבית זה איסור. ואם זה נעשה לחילונים גמורים, אם כבר, לא לאנשים שכבר דתיים או מתחזקים וכו', הם צריכים להגיע למקום הנכון.
כן,
ש. הבנתי, אבל אנחנו מתחזקים יותר מאמא שלי, ואמא שלי גם ככה היה לה קשה, אז היא קיבלה עליה צניעות ב"ה, בזכות אחי שהוא נכנס לישיבה, אבל עדיין, השאלה שלי היא כזאת, האם להמשיך להפציר בה, כי היא אומרת שככל שאנחנו יותר משגעים אותה, כמו שאני אומרת, היא מתרחקת יותר, השאלה אם בכלל בתור אמא שלי שאמרה לי פעם אחת, הבנתי, ואני אעשה את זה בזמן שלי, אני יכולה מבחינה הלכתית בכלל להמשיך ולהגיד לה את זה, ולהוכיח אותה.
הרב: אם היית רואה שאמא שלך אוכלת מזון שגורם לה כל פעם חוץ מכבודכם לקלקול קיבה, היה מספיק פעם אחת להגיד לה אמא אני מבקשת ממך שתפסיקי לאכול את המזון הזה, את רואה שכל פעם את לוקה בכאבי בטן, או שצריך מידי פעם להזכיר לה אם רואים שהיא עדיין ממשיכה. אם רואים שאבא מעשן כל הזמן וגורם לו כל הזמן לבעיות בריאות ומבהילים אותו כל פעם לבית חולים, צריך כל פעם שהילדים יפצירו ויאמרו אבא תעשה טובה, תרחם עלינו, אנחנו רוצים אותך, אוהבים אותך, לא רוצים שתפגע והכל, או להגיד לו פעם אחת ואח"כ להגיד יצאנו ידי חובה. זאת התשובה
ש. אז מבחינה הלכתית אני יכולה מידי פעם בפעם להזכיר לה כמה
הרב: מידי פעם בפעם לא קל רגע.
ש. הבנתי, אוקי תודה רבה. שאלה שניה יש לי, אומרים עשה לך רב ועכשיו שאחי נכנס לישיבה הוא הכניס לנו כמה זה באמת חשוב, לא חשוב הכרחי, חובה לעשות לך רב, אי אפשר לקחת מפה ומפה מה שרוצים. השאלה שלי, איך אני אבחר רב, כאילו אני עד היום מה ששמעתי ממך זה מה שאני עושה, ב"ה, אבל איך אני אבחר רב שאני יכולה להתייעץ איתו ביום יום וממש
הרב: אתן לך טלפון של רב ותצלצלי אליו תמיד בכל עניני ההלכות וההנהגות, הוא ידריך אותך ובעזרת ה' תהיי סמוכה ובטוחה שאת הולכת עפ"י השולחן ערוך ותגיעי לגן עדן אחרי העולם הבא.
ש. תודה זה מה שרציתי לשמוע. דבר אחרון אני רוצה כמה ברכות, רק שתאמר אמן. אז ליאור בן שולמית זיווג הגון במהרה
אמן
רבי משה בן רחנה רפואה שלמה במהרה
אמן
עדי בת שולמית ומרים בן מיכל נורית לחזרה בתשובה שלמה וגידול הילדים לתורה ולמצוות
אמן
ולאתי בת רבקה
הרב: אתי או אסתר?
ש. אתי אתי, היא נולדה אתי
הרב: היא לא נולדה אתי, קראו לה אתי
ש. קראו לה אתי, אתי בת רקה לזרע חי בר קיימא במהרה
אמן
הרב: קודם כל שתדעי שאתי זה לא כל כך אתי, וצריך לבחון את השם, ואם כבר הולכים לבחון את השם אצל הרב קניבסקי אז גם לשאול על השם עדי לבת כי גם זה כנראה לא שם, אז כדאי לבדוק את זה.
ש. טוב, תודה רבה.
הרב: כן, שאלות נוספות, אם לא אני אענה פה לחבר'ה. כן יש פה מישהו מצד שמאל.
ש. שלום וברכה
הרב: שלום
ש. איך בן אדם מוצא את האיזון הנכון, אנחנו יודעים שבן אדם שהוא עובד מספיק לו שעה אחת בבקר ושעה אחת בערב לימוד תורה
הרב: לא מספיק לו
ש. זה לא מספיק, נכון
הרב: זה קביעות עיתים לתורה מינימלית
ש. נכון, אבל איך הוא בעצם יכול למצוא את האיזון הנכון, האם זה אומר שהוא קובע לעצמו תשע שעות עבודה וזה מספיק לו, אבל אני יודע שבן אדם מזונותיו קצובים לו כבר מראש, אז ז"א שאם גם הוא יעבוד שמונה שעות זה גם הוא יקבל את מה שבאמת הוא לא היה אמור לעשות, האם זה אומר שגודל האמונה שלו לא מספיק חזקה
הרב: חוסר בטחון. אם יש לאדם בטחון גמור, גמור, הוא לא יצטרך לעבוד בכלל, אם יהיה לו פחות הוא יעבוד קמעא, אם יהיה לו חסרון באמונה ובטחון אז הוא יעבוד יותר וכן הלאה. ממליץ לך לשמוע תשע הרצאות שלי בנושא בטחון באתר שופר בחינם, ואז תתחזק בבטחון ותראה כמה תוכל להוריד ולהפחית ולא להפסיד כלום, אפילו להרוויח יותר.
כן, שאלה נוספת.
ש. כבוד הרב, כתוב במזמור ל"ד מה שאמר הרב קודם לגבי הטמבלויזיה, "רבות רעות צדיק ומכולם יצילנו ה'" ואם כן אז "שומר כל עצמותיו אחת מהנה לא נשברה" לפי זה
הרב: נכון ואמרנו כבר מזמן שרעות זה רדיו עיתון וידאו טמבלויזיה. כן.
יש פה מי ששואל, פדידה עידן שואל, אתה מציע בהרצאות ללמוד תורה, מה בדיוק ללמוד כי אני לומד חוק לישראל. אז קודם כל אדם צריך להשתדל ללמוד, משניות גמרא, תנ"ך עם מפרשים, הלכות מוסר, צריך כמה שיותר להרחיב את הידיעות, ובפרט בדברים שחייבים ביום יום, הלכות - אדם צריך לדעת הלכות מה יעשה ישראל. אז חוק לישראל זה טוב מאד, זה מתובל, אבל זה מעט מכל דבר לצאת ידי חובה, אבל אם בן אדם רוצה לדעת וללמוד ולזכות לקיים כמה שיותר, לא רק לצאת ידי חובת לימוד, אלא לדעת בדיוק מה שצריך, אז צריך להרבות בכל דבר ובכל זמן פנוי.
כשאני חזרתי בתשובה, עוד לא היה היום כמו שיש היום מכשירים שאתה יכול להכניס אפליקציות לבפנים וללכת ויש לך את כל התנ"ך ואת כל הגמרא ואת כל המשנה, אז הייתי צריך לקנות ספרים בפורמטים קטנים, פורמט כיס, בשביל שאני נוסע באוטובוס אני אוכל ללמוד תוך די נסיעה, כשאני עומד בתחנה או חלילה בקופת חולים, תמיד יש לידי ספר בכיס שאני פותח ולומד. ספר קיצור שולחן ערוך של הרב גנצפריד, עשינו באלפים של עותקים, הפצנו בציבור בזמנו בחמישה שקלים לזכות את הרבים כדי שאדם ילך עם השו"ע עליו. אתה נתקע בבעיה, לא יודע מה לעשות, מה הדין, פותח ומקבל. היום זה יותר קל, יש אפליקציה של קיצור שולחן ערוך, אתה כותב בחיפוש בדיוק את הנושא, אתה רוצה בענין סוכה, בענין שבת, בענין בונה, בענין בורר, אתה כותב בחיפוש בורר, טררר כל ההלכות של בורר יוצאות לך על המקום אתה יודע תשובה. היום אדם יכול בכל עת ללמוד תורה, אבל הוא צריך להיות מצויד. הוא צריך להיות מצויד בפורמטים קטנים לקריאה, הוא צריך להיות מצויד אם הוא הולך עם כאלה מכשירים שיש בהם אפליקציות להכניס את האפליקציות האלה של תורה וכו', והנה הוא יכול לנצל בכל רגע בחייו את הזמן לתכלית שבשבילה הוא נברא, ולא לאבד אותה בשטויות. במקום להקשיב למוזיקה באוטובוס, או במקום לראות איזה סרט באיזשהו מקום שממתינים בחדר המתנה, או כל מיני קשקושים לאבד את העולם, הרי זה דין של מתאבד, אדם יש לו זמן והוא מאבד אותו לדעת, מרצון הוא מאבד אותו, נתנו לך חיים - זורק לפח. זה נורמלי? בן אדם נתנו לו זמן תנצל אותו, מה אתה עושה איתו? יושב מגעם, ההה מה זה? יש לך חיים, תעשה משהו.
כן. שאלה
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום
ש. בהתחשב ואני תימני, מותר לי להתגלח ביום שישי או שזה סתם היתר ש
הרב:כן, אתה יכול להתגלח ביום שישי אחרי ל"ג בעומר
ש. לא, לא, אני מדבר ברצינות, בל"ג בעומר
הרב: אני גם עניתי ברצינות כי שאלת הלכה ועניתי לך
ש. אז אסור לי, זה סתם היתר שהתימנים
הרב: זה לא סתם, התימנים עשו מה שמותר וזה היה מותר לגלח את שערות הראש, לא את הזקן, בזקן לא גילחו בתימן בכלל, מי שגלח זקן נקרא מחלוגדין, זה כאילו גוי.
ש. אבל זה מנהג
הרב: מה שהיו מגלחים, זה אנשים היו מקפידים להוריד את שערות הראש אפס, אפס, היו מורידים כל יום שישי, ומי שיש לו צער מהדבר הזה כי הוא כל השנה מקפיד וכו' לכבוד שבת, אז יש מי שמקל בזה. אבל זה רק מי שעושה ככה כל שישי קרחת. הם היו עושים תמיד זוגות חברותא, אתה מוריד לו והוא מוריד לך, וככה היו כל יום שישי לכבוד שבת. ככה כותב גם הבן איש חי שהיה מנהג לעשות ככה כל יום שישי, גם הבן איש חי - העיראקים, אבל מי שלא לא דיברו על הזקן חס ושלום,
ש. אז ז"א מותר רק להוריד את השערות אם אתה מצטער ואם אתה רגיל בזה, רק את השערות ראש
הרב: ולא חייב, ולא חייב
ש. תודה רבה
הרב: תהיה בריא.
ש. אבל זה מנהג זה לא הלכה.
הרב: אדוני מנהג זה הלכה. מנהג ישראל תורה הוא. מה זה מנהג? זה גזרת חכמים. גזרה זה גזירה צריכים לקיים.
ש. לא שומעים
הרב: אין דבר כזה, מנהג מתקנים רק גדולי חכמי ישראל בדורות הקודמים, לא היום, היום אין מנהגים, היום מי שממציא מנהג זה אותיות גיהנם. הבנת?
ש. לא שומעים
הרב: אין דבר כזה, אתה לא מבין את המושג מנהג, מנהג זה הלכה. מנהג זה הלכה, תלמד. נהגו ישראל זה מנהג תורה ממש. כן, שאלה נוספת.
ש. לא שומעים
הרב: אין מנהג עכו"ם, יש מי שמסתכל על המנהגים עקום.
כן, הלאה שאלה.
ש. רציתי לשאול שאלה את הרב, באירוע בברית של הבן של מחבוש עומרי ברחובות בשביעי לשני, היית הסנדק של הבן של עומרי מחבוש, עכשיו אומרים שאתה אומר שזמרים לא מרקידים, שאסור להם להרקיד במעורב, עכשיו השאלה שלי שאם מצב כזה של עומרי מחבוש בעל השמחה
הרב: למה אתה מזכיר את השם?
ש. הוא במקרה תקליטן, לא אני יש דברים שאני רוצה להבהיר שיושבים לי בלב הרבה זמן. הבן אדם מרקיד מעורב, דיסקו והכל, ובאותו אירוע היית סנדק, אתה אומר שלא הולכים לאירועים של זמרים או של אנשים שמרקידים מעורב, כאשר כבודו היה שמה. אני לא בא להאשים או משהו, אני רוצה רק להגיד שיש זמרים שבחרו בדרך שלהפסיק להרקיד מעורב, ובכל זאת אני חושב שבמקום לפרגן לזמרים כאלה כאילו חלק מכם או לא יודע מי בדיוק הכחישו את שמם
הרב: הבנתי, אתה שליח של ציון גולן, הבנתי. עכשיו אני אסביר לך, ציון גולן צריך להפסיק לשלוח שליחים, שיהיה גבר שיבוא יתמודד איתי מול הקהל ואני אסביר לו עד כמה הוא שפל, שלח אותו אלי שאני אסביר לו, תקשיב רגע, אני לא הייתי אם הייתי בברית של מחבוש או עומרי או משהו, אני אסביר, כשמזמינים אותי לסנדקאות אני בא, זה אחד. שתיים - אם ציון גולן היה מזמין אותי לא הייתי בא, אבל עומרי מחבוש אם היה כזה או לא היה, לא יודע אם הוא היה מרקיד לא מרקיד, או די ג'י או לא, לא יודע מי הזמין אותי אפילו, זה אחד. שתיים אין איסור להיות סנדק גם אצל אדם כזה, אחרת גם מוהל לא יכול להיות שם וצריך להשאיר את הילד שלו בלי ברית, לפי מה שאתה מבין. אז אסור שום דבר לעשות איתו וגם קבורה לא תהיה לו. ז"א להשאיר אותו אתה מבין, כמו חתיכת בדיל. אז רק רגע, התחלת עם מחבוש והגעת לציון גולן
ש. לא יש לי עוד אחד להביא
הרב: ציון גולן זה הבן אדם הכי שפל שיש. בן אדם שכמה שמסבירים לו הוא כמו עגל לא לומד שלא מבין ולא קולט, ממש כמו סלקום, תימני שחור וקטן, לא קולט.
ש. אני חושב
הרב: צריך להבין, יש גבול לשטויות שלו, הוא בכל הרצאה שולח איזה נציג תימני שיגיד איזה משהו, הוא צריך פרסום, מסכן האיש הזה, שיתעסק בעצמו, שלא יטעה את הקהל החרדי, אתה רוצה להרקיד אנשים עם כיפות סרוגות, אתה רוצה להרקיד חילונים, תרקיד, תרקוד, תעשה מה שאתה רוצה, רק תפסיק לחרת את כולם שחזרת בתשובה. אתה מחטיא הרבים שאין כדוגמתך בעולם התימני, לא היה מחטיא הרבים בעולם התימני כמוך, אפילו צברי ואפילו אהרן עמרן לא היו כמוהו, אמנם הם הראשונים, אבל הוא מחטיא הרבים ועוד מתגאה. יש גבול.
ש. כבוד הרב, אני חושב במקום לדבר דברים כאלה אתה צריך לפרגן, זה לא נורא,
הרב: הייתי מפרגן לו מאד אם היה חוזר בתשובה והבטחתי לו
ש. אנחנו בני אדם, אנחנו בני אדם
הרב: שאם יחזור בתשובה גם אסייע לו כספית, הוא ממש מסכן, אין לו מה לאכול, הוא רק מרויח אלפי שקלים כל ערב, מסכן אין לו מה לאכול, ממש צריך לרחם עליו. ואמרתי לו אני יעזור לך עוד שיהיה לך עוד פרנסה, כי לא מספיק לך מה שיש לך, רק תחזור בתשובה ונכניס אותך לציבור החרדי, אבל לבוא בתרמית כאילו אתה חוזר בתשובה, וכאילו אתה מתחייב באצטדיון ואתה לא מקיים מה שאתה עושה, ועוד אומר מה רוצים ממני, הרי אני הפסקתי להרקיד מעורב
ש. נכון הוא הפסיק
הרב: זה לא מה שהוא התחייב הוא התחייב לעוד דברים.
ש. כבוד הרב, כבוד הרב תדע לך, אני לא לא באתי להשמיץ מישהו משהו
הרב: ברור שלא, ברור שלא, כל מי שהוא שולח זה יהודים נחמדים
ש. אבל תשמע, לא, אתה מה שעשית בדרך שלך עם כל הכבוד שלך שאתה רב ואני מכבד אותך ואין לי שום דבר נגדך, לא שום דבר, אתה רק גרמת שהרבה אנשים בכנסים שלך בשיחות, הרבה אנשים הרחקת אותם ממך
הרב: לא נורא, אין לי שום בעיה, אם הצלחתי לקרב חמישה אנשים שמחפשים את האמת אם חמישה אנשים שמחפשים את האמת הצלחתי לקרב, והתרחקו 5000 שמחפשים את השקר, אין לי שום בעיה עם זה. אני מחפש לקרב את האנשים לאמת ואני לא מתפשר על השקר. הבנת?
ש. איך אתה מדבר ככה על בן אדם שאנחנו מכירים אותו מגיל 17 והרבה אנשים מהעדה
הרב: אני מכיר אותו עוד לפניך
ש. איך אתה אומר על בן אדם כזה שלפני החגים אני עד, עוזר לנזקים, ורק הוא אנשים מקבלים את זה ממנו
הרב: אין שום בעיה
ש. הבן אדם הזה שתיים שלש לפנות בוקר, רבע לשש הוא בבית כנסת
הרב: אין שום בעיה
ש. יש הרבה זמרים שמגיעים בשעות כאלה הבית ישנים עד שתיים בצהרים
הרב:אין שום בעיה, יש גם אנשים שהם רעים והכל, יש גם עבריינים עם כיפה, רוצחים אנשים ובאים למשפט עם כיפה ועם ציצית והם מתפללים לפני המשפט גם, הם מתפללים לפני המשפט והם רובם תומכים גם בישיבות בשביל שיהיה להם הגנה מהעבירות, אבל מקצוע לחוד ומצוות לחוד. המקצוע מחייב לחסל, ואם אפשר לקבל גיבוי מהקב"ה קצת אפשר.
ש. אני חושב כבוד הרב שבן אדם ששלשים שנה אי אפשר
הרב: מחטיא את הרבים, צריך לבזותו כמו שאומר הרמב"ם
ש. לזמן לקהל להתרגל, לא חותכים בן אדם במכה אחת
הרב: לא חותכים שום אדם, אנחנו לא חותכים, אנחנו 25 שנה אם אתה לא יודע כבר הודענו לו מראש. הודענו לו 25 שנה לפני, עוד לפני שנולדת. בסדר תודה רבה לציון גולן שוב על הדברים, נפלא מאד וכו'.
אתם רוצים לראות מה ציון גולן אומר עלי, הוא מדבר עליו, אתם רוצים לראות? שים להם את הקטע של ציון גולן המגדף והמקלל, שים להם.
אני לא מבין למה לא באת עם רמקול מציון גולן, יש לו מספיק רמקולים ומיקרופונים והכל, תביא אותו שיהיה גבר, שיבוא להתמודד. תביא אותו. תביא אותו. תביא אותו.
ש. אם ציון גולן יבוא הוא יבוא עם שמונים אחוז מהעדה
הרב: שיבוא עם 99 אחוז מהעדה
ש. שמונים אחוז
הרב:נו ואם יבוא אז מה, שיתמודד, אני רוצה שיתמודד. מה,
ש. הבן אדם עושה מצוות
הרב: עושה מצוות, נכון, כל הכבוד, עושה מצוות. אין שום בעיה, מותר לעשות מצוות.
ש. לא שומעים
הרב: מותר לעשות מצוות אבל אסור לעשות עבירות, ועל העבירות אנחנו אומרים. אולמרט עשה הרבה מצוות, עשה הרבה דברים, היה ראש ממשלה הכל, אבל הוא עשה עבירה אחת הוא במשפט, מה לעשות.
זה החבר שלך השפל, הבנת? זה המצוות שהוא עושה, אין לו חלק לעולם הבא והוא לא מצטרף למנין. שתדע. לא נורא, לא נורא, תמשיך.
ש. לא שומעים
הרב: הוא יעשה לך זעפה אחרי 120 שנה לאותו מקום שהוא הולך, אל תדאג, כלכם תזכו לזאפה ממנו.
כן, שאלה נוספת, שאלה נוספת או שאני עונה פה לחבר'ה. כן.
ש. כבוד הרב, זה הפעם זה לא שאלה, קודם כל זה לא לכבודך להתווכח בכלל על דברים כאלה, אבל אני אישית רציתי איזה ברכה ממך להתחזקות ממש בצורה אמיתית, כי אני אתה יודע, יוצא לפעמים להתחזק ופתאום שוב פעם חוזר והולך וחוזר, הפעם אני למרות שיש לי רב אבל אני צריך גם כן איזושהי ברכה כזאת שהרבה אנשים יענו אמן כדי שאני אתחזק עם כל המשפחה שלי ביחד.
הרב: ה' יזכה אותך, שמך?
ש. דוד בן אסתר
הרב: להתחזק בתורה וביראת שמים עם כל המשפחה תמיד.
אמן.
תהיה בריא.
כן, שאלה, אחותי מרגלית ואחותי ישראלה בבאר שבע מעוניינות להחליף את שמן כיון שלא מרגישות נח עם השם שלהן.
ת. לא מחליפים שמות סתם, רק כשיש שם בעיתי או שאדם חולה חס ושלום יש מקום להחליף, אבל לא אם רוצים להחליף לשם כזה או אחר, שם שמקבלים מזמן הלידה או לאחריה זה שם שבדרך כלל מן השמים למעט כל הממציאים שמות שונים.
כן. שאלה פה יש?
ש. כבוד הרב, רציתי לדעת לאור מה שקרה פה, היה קצת לא נעים, קודם כל לדעת שאני וכל מי שנמצא פה באולם שבאמת אנחנו לא עוברים פה על איזושהי עבירה של לשון הרע, פשוט זה לא היה נעים, אז זה מה שרציתי לדעת.
הרב: מאיזה בחינה, ששמעתם אותו מה שהוא אומר או ששמעתם אותי?
ש. גם וגם
הרב: גם וגם, אני מה שאני אומר זה על פי ההלכה, ואני אומר עוד מעט ממה שמותר לי, והוא מה שאמר זה איסור גמור. אז אם אתם מוחים בו ובציון גולן אתם יוצאים ידי חובה.
ש. הבנתי, עכשיו שאלה שניה
הרב: אז את יכולה להגיד אני מוחה בך
ש. אוקי
הרב: אז תגידי
ש. אני לא אומרת
הרב: אז את לא יצאת ידי חובה ונכשלת בעבירה
ש. אני מוחה בך
הרב: לא בי, בו
ש. בו.
הרב: אז תגידי לו אני מוחה בך
ש. בו?
הרב: כן בו, הוא עבר את העבירה, לא אני
ש. אני מוחה בך
הרב: יפה, אשרייך. זה נקרא הלכה למעשה.
ש. עכשיו שאלה שניה שעיקרית, יש אנשים שהם מגיעים לגיל מסוים מאד גדול, ארבעים חמישים שבאמת שומרי מצוות, משתדלים לעשות את הכל והם עדיין לא מגיעים לזיווג, במקרה יש לי דוד כזה שהוא כבר בן חמישים ומשהו ורציתי לדעת מה הסיבות האפשרויות שבן אדם כזה באמת משתדל ללכת רק בדרך ה', ואני מכירה אותו אישית.
הרב: אם זה לא גזירה משמים שהוא לא יתחתן כל ימיו, וזה תלוי בו בגלל שהוא מידי פעם כאילו היה בררן והמתין והמתין והמתין, אז באופן טבעי גורם האדם שאנשים כבר מתמעטים, הנשים מתמעטות, ז"א האפשרויות להתחתן בגיל יותר מבוגר מצטמצמות
ש. ואם לא, זה גזירה משמים
הרב: אמרתי, אם זה לא גזירה משמים, כי יש כאלה שבאים לעולם בגזירה משמים שלא יתחתנו, כמו גזירה משמים שלא יולידו, כמו גזירה משמים שיפטרו מוקדם וכן הלאה, אם זה לא גזירה משמים.
ש. ומה הסיבה לכך שאנשים באים לעולם ולא יכולים
הרב: כי בגלגול הקודם לדוגמא היו לו 12 ילדים והוא לא צריך להביא את זה, הוא בא לתקן משהו אחר ולכן הוא לא צריך עוד פעם להתחתן.
ש. הבנתי. תודה.
הרב: כן, שאלה נוספת.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום וברכה
ש. אני רציתי לשאול, חזרתי בתשובה בערך לפני איזה 14-15 שנה, ובעלי לא התנגד לזה, ובעלי מאד קשה לו, ואני המון המון מתפללת עליו ועל הילדים שלי, הם היו בתלמודי תורה וכרגע הם בצבא, ותהילים והרבה דמעות ותפילות ואני לא יודעת לאן זה הולך כל התפילות האלה, אבל אני לא נענית, מה אני צריכה לעשות? חלום שלי שהוא ילמד תורה כל היום והילדים יכנסו לישיבות, ונורא קשה לי עם זה.
הרב: תשתדלי לתמוך בתלמוד תורה בילדים תינוקות של בית רבן, הן בכסף והן במאמץ כלשהו, או לנקות מקום כזה, או לעשות משהו או להכין להם משהו, או לתת להם קפה סוכה דברים כאלה שהם יהנו מזה וכו', ובזכות שאת דואגת לתלמוד תורה של אחרים מידה כנגד מידה הקב"ה יעזור שתזכי גם כן.
ש. כעקרון יש לנו הוראת קבע, עשינו חזרנו לזה עוד הפעם להו"ק לכולל
הרב: אמרתי תלמוד תורה
ש. אה, תודה רבה
הרב: זה לא סתירה ולא להפסיק שמה, אפשר להוסיף.
ש. אז אם הרב יכול לברך את אמנון בן רחל שיחזור בתשובה
הרב: יחזור בתשובה מהרה
ש. והילדים שלי כבוד הרב
הרב: וגם ילדיך יזכו לחזור בתשובה שלמה
ש. אמן תודה רבה
הרב: יש לנו פה כמה ששלחו שהם מוחים ביהודי הנחמד שנשלח ע"י ציון גולן. אחד בשם תמיר אני מוחה על ביזוי תלמיד חכם כבוד הרב, עוד אחד בשם בנימין נדב שמוחה גם כן על ביזוי תלמיד חכם. כן. תן לו.
ש. השאלה היא ככה, אומרים שאם אתה הולך בדרך התורה ושומר מצוות אז תמיד הקב"ה יעזור לך, אני מכיר זוג שעשו הפלה בחודש שישי בלי שום להרים עפעף בלי שום כלום בגלל שלילד היה חשש של תסמונת. וממש אחרי חודש אחרי ההפלה אשתו בחודש כבר חמישי והכל תקין. ומצד שני אני מכיר זוג, ממש חרדי, שכבר שש שבע שנים עושים הכל ולא מביאים ילדים, אז איפה פה הצדק
הרב: שב. רבי יהושע בן לוי ביקש מאליהו הנביא להצטרף אליו יום אחד שלם ולראות מה מעשיו בעולם. הוא הסכים בתנאי שישתוק, מה שיראה שלא ידבר. והנה הם הולכים לאיזה זוג שהם עניים מאד ואין להם שום דבר, יש להם רק פרה אחת שהם חולבים אותה ומזה הם מתפרנסים, הם הכניסו אותם העניים האלה ואירחו אותם בבית ונתנו להם כל טוב שיש להם ובכבוד רב, בחצות הלילה קם אליהו הנביא ושחט את הפרה. ועזבו את הבית והלכו. לא יכול היה לשתוק רבי יהושע בן לוי ואמר לו מה זה כך עושים, ופה ושם, אמר לו אם אתה תמשיך לשאול שאלות אני משחרר אותך ולא תוכל להמשיך איתי. הלכו אח"כ למקום אחר והוא ראה כל מיני דברים תמוהים שהוא עושה כל הזמן, קיצורו של דבר הוא הסביר לו, לדוגמא כי אני לא רוצה להאריך, אז הוא אמר לדוגמא במקרה הזה אתה צריך להבין שהזוג עניים האלה אשתו היתה צריכה להיפטר, ובשמים החליטו לקחת כפרה במקומה את הפרה, אז קשה, זה הפרה המפרנסת, אבל יותר קל מאשר לקחת את האשה. אז חשבונות שמים צריך להבין נעשים בדרך כזאת או אחרת. לפעמים אדם צריך למות, ובמקום שהוא ימות אז התינוק נפטר, לפעמים ככה לפעמים אחרת, חשבון שמים אנחנו לא יודעים, אם זה על קודם או על עכשיו, אבל ודאי שאם הקב"ה עושה זה על פי חשבון, לכן גם אם תראה זוג חרדים שקורה להם מקרה כזה וזוג חילונים שקורה להם הפוך, וכאילו הדתי מקבל עונש וכאילו החילוני לא מקבל עונש, אל תתמה, הקב"ה יודע לסדר את הכל, ואנחנו מאמינים בני מאמינים שצריכים לדעת שהכל נעשה במשקל ובמשורה כמו שצריך. ועל זה יש מעשים רבים בגמרא.
ש. אפשר עוד ברכה קטנה, ברכה והצלחה למרים בת עפיה
הרב: ברכה והצלחה לעבודתו יתברך.
אמן.
כן, הלאה. יש? אין. יש? בבקשה.
ש. כבוד הרב ערב טוב, אני נשואה ארבע שנים וקצת ועדין לא, אין לנו ילדים, הייתי אצל הרבנים והייתי אצל רופאים ועד עכשיו
הרב: שבעלך ילמד שעתיים בתענית דיבור שלשה חדשים ללא הפסקה כולל שבת וחגים, את תלמדי חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה במשך שלשה חדשים ללא הפסקה כולל שבת וחגים, ותגידי את שמותיכם.
ש. אורן בן גאולה וקרן בת מלכה
הרב: תזכו לזרע חי וקיים מהרה.
אמן. והרב אם אפשר גם לרפואה שלמה המור בת גילת
הרב: מה זה השם הזה המור?
ש. משיר השירים
הרב: מה זה קשור לשיר השירים? בשיר השירים כתוב הרבה מילים. אמור זה לא שם. צריך להחליף דבר כזה. מה אתם חושבים זה איומה בהר המור?
ש. אז מה היא צריכה להחליף את השם?
הרב: ודאי. צריך ללכת לרב קניבסקי רחוב רשב"ם 23 בני ברק.
ש. הענין הוא שהם שאלו רב לפני שהם קראו לה את השם הזה
הרב: אמרתי צריך להחליף ולשאול את הרב קניבסקי, הרב קניבסקי הוא גדול הדור ואפשר לשאול אותו, הוא יודע בקיא, ומה שהוא אומר צריך לעשות, הוא גם בוחר לפעמים שמות לאנשים, והשמות חבל על הזמן, זה לפי מה שהוא מבין שצריך לקרוא לבן אדם גם.
ש. ואיך מגיעים אליו, מתקשרים אליו?
הרב: רשב"ם 23 בשעה ארבע אחר הצהרים בדרך כלל יש תור, עומדים ונכנסים.
ש. תודה
הרב: אבל בינתיים אני אברך עם השם הקודם
ש. המור בת גילת לרפואה שלמה
הרב: המור בת גילת לרפואה שלמה מהרה
ש. במיוחד באזניים
הרב: במיוחד באזניים ששמעו מה שאמרתי. כן. שאלה נוספת יש או אין? הנה תן ליהודי עם המנהגים.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. אתה דיברת בקשר לתאריך העשרים וחמש
הרב: 15 למאי אתה מתכוון
ש. 15 למאי
הרב: היה כבר
ש. היה, ואתה אמרת שהם ימשלו
הרב: לא לא לא זה משהו אחר, תשעה חדשים זה לחוד, זה שהם יבואו מיליונים אפשרות, אז בינתיים הם הגיעו אלפים, זה כבר היה כמו מיליונים, מה יקרה כשיגיעו יותר? נראה.
ש. אז רגע, אז לא קרה שום דבר אם כך
הרב: ממש כלום
ש. לא, אבל
הרב: ממש כלום
ש. מה?
הרב: אתמול זה היה כלום, ממש כלום. אם היו עכשיו מאה אלף בגדר שלה סורים, מה אתה אומר עכשיו?
ש. אני לא יודע, אני לא ראיתי וגם אני לא רואה
הרב: הכי טוב, אז תשאר ככה דעמם, אצל התימנים דעמם זה מצב טוב, בהמתנה.
ש. תודה, אז אתה יכול להגיד כאילו מה
הרב: אני לא נביא
ש. לא, לא, שאתה אומר ימשלו תשעה חדשים
הרב: זה כתוב, כעת יולדה.
ש. ואתה אומר כאילו ימשלו בכל העולם, איך יכול להיות דבר כזה
הרב: מה לעשות, הגמרא אומרת, אז מה אני אגיד לה לא? למה מלכות פרס לא שלטה בכל העולם?
ש. בסדר, מלכות פרס
הרב: מלכות פרס ויש מלכות ישמעאל ויש מלכות אדום, מה הבעיה?
ש. אבל לפחות אנחנו רואים אפילו אין להם ארץ משלהם
הרב: למי? חצי הגלובוס של המוסלמים, אתה מדבר אין להם ארץ? אין יבשת שהם לא נמצאים. תהיה בריא, לא נורא.
ש. תודה
הרב: כן, עוד מישהו? הנה הבחור שמה ליד העמוד. הילדה שנותרה בחיים מהתאונה באילת, עפרי בת ארז ושרית רפואה שלמה והחלמה מהירה מהרה
אמן
הרב: או, אני רואה אתם מרחמים על ילדים
ש. שלום הרב
הרב: שלום וברכה
ש. אפשר להחזיר את הענין של הזמרים?
הרב: אם אתה אוהב את זה ובאת כשליח סמוי
ש. לא, ממש לא
הרב: אז בבקשה,
ש. באתי בשאלה, הרי רוב הבעיה זה בציבור החרדי
הרב: מה אכפת לנו?
ש. כי אנחנו שם
הרב: אז אם תרצה להיות כמו שצריך תהיה, לא תרצה אל תהיה
ש. לא, אז אני שואל למה מה שנקרא קמפיין, לא יוצאים ב
הרב: עזוב לא יוצאים, אתה מדבר לא לענין, גדולי ישראל יצאו וזה לא אני, וזה לא דבר כזה
ש. לא, אני לא אומר אני אומר
הרב: לא אומרים לגדולי ישראל אין יוצאים בקמפיין שגזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אין דבר כזה, זה שטויות והבלים
ש. לא, אני לא בא בכיוון הזה בכלל
הרב: אז מה קמפיין
ש. אני אומר שכן זה טוב, אני אומר פשוט למה לא חודרים יותר לציבור החרדי
הרב: אמרת אין יוצאים בקמפיין, מה ההמשך?
ש. לא, למה לא יוצאים, כאילו
הרב: למה לא יוצאים לאן?
ש. למה לא נכנסים יותר לעולם החרדי
הרב: מה צריך להכנס? פרסמנו את זה בכל מקום, מי שרוצה להשמע
ש. אבל בחורי הישיבות לא רואים את כל זה
הרב: ראו, והם לא מעניין אותם. יש בחורי ישיבות שעולים למג'יק וואן גם ונוסעים בספינות תענוגים והבאנו את זה באתר, מה קרה?
ש. זה המקולקלים, אבל
הרב: מה לעשות, אז כנראה שיש כאלה שרוצים לא להיות מתוקנים. אם היו לומדים מסילת ישרים ועוברים את הזהירות ואת הזריזות ומגיעים לנקיות ופרישות, היו מבינים איפה הם צריכים להיות. רק זה לא מעניין אותם. הבנתיוך? תודה.
שאלה נוספת. כן, הבחורה פה . יש עוד הרבה פה ששולחים מחאות, שרעבי יגאל חיים גם כן מוחה.
ש. ערב טוב הרב, רציתי שתברך את אחיין שלי ברפואה שלמה, מיכאל חיים בן נריה חן
הרב: ה' יזכם לכל טובה וברכה
ש. אמן, ואת אח שלי שיחזור בתשובה שלמה, אליסף חיים בן טלי סולטנה
הרב: אמן.
ש. אמן
הרב: תהיו בריאים, אני מודה לכם. הייתם נפלאים, אה יש לך עוד משהו? תן לו בבקשה. אני אתן לכם כמה מתנות,
ש. רציתי לדעת מה דעתך בענין תורת החסידות?
הרב: למה לא? כל תורה שהיא בסדר על פי ההלכה אפשר ללמוד אותה.
ש. ידוע אבל מה שאמר המשיח שכשיפוצו מעיונתיך החוצה, זה רבי ישראל בעל שם טוב
הרב: נו
ש. האם זה משהו שאתה תומך בו
הרב: למה לא, אמרתי כל דבר שהוא טוב על פי הלכה אין שום בעיה.
ש. אני מבקש שכבוד הרב ברכה לילדים שלי שיתחזקו ויחזרו בתשובה
הרב: ה' יזכה את כל ילדיך להיות לפחות כמוך וזיווג הגון מהרה
ש. תודה רבה
הרב: תהיה בריא.
אז אני נפרד מכם בחלוקת מתנות, לא אכפת לכם, נכון? בבקשה.
אלה שרוצים לחתום הוראות קבע נגד ציון גולן יכולים לחתום כאן.
חלוקת ציציות כיפות כיסויי ראש ...