גדרה - 20 תנאים לתשובה
תאריך פרסום: 28.02.2012
קהל: תודה, תודה כבוד הרב
הרב: זה חלש, הייתם צריכים לשלם מיליונים. תגידו תודה.
קהל: תודה.
הרב: תודה לקב"ה שנתן לנו את ההזדמנות והאפשרות לעשות תשובה לפניו.
יאלה, שאלות ותשובות למי שיש, קדימה.
ש. כבוד הרב יש לי שאלה, אני קצת צרוד, כל מה שאמרת עכשיו זה גם מחטיאי הרבים הגדולים?
הרב: כל בן אדם בעולם. רק שמחטיאי הרבים יש להם בעיה, שהמחטיא את הרבים אין מספיקים בידו לעשות תשובה, ז"א מן השמים הוא לא מקבל סיוע לעשות תשובה, רק אם הוא יחליט מרצונו בעצמו, שזה דבר קשה מאד, שאדם מתוך הג'יפה שהוא נמצא יקום, עיין ערך יניב מרחיק משיח, עיין ערך חיים ישראלה, עיין ערך בני אלבז שמופיעים כבר במועדונים ומרקידים מול בחורות וכו' וכו', התדרדרו לחלוטין כמו שאמרתי, אלה - קשה מאד יהיה להם, קשה מאד יהיה להם. אפשר, עדיין אנחנו קוראים להם לשוב, לא אני, התורה קוראה להם, רק אני מזכיר, אבל הם לא אוהבים שמזכירים להם כי הם חושבים שהם יודעים הכל והם יחליטו מתי הם רוצים לחזור, רק הם שוכחים שהקב"ה יכול להפתיע אותם לפני. אז לכן אדם צריך לדעת, כולם יכולים לחזור, אפילו אדם עבר כל עבירות שבעולם וכפר בעיקר - יכול לשוב בתשובה. אפילו אם עבר עבירות כדור אנוש ועבד עבודה זרה, יכול לחזור בתשובה. אבל תשובה כזאת, כמו שאמרנו, עם התנאים. הבנתיוך?
ש. אז מה זה תשובה המשקל?
הרב: אמרתי, תשובת המשקל זה מה שאתה עשית חילול אתה צריך לעשות קידוש, חיללת את ה' קדש את ה', חיללת שבת - לא רק תשמור, תדאג שישמרו, תשובת המשקל - איפה שקלקלת שמה צריך לתקן, ולתקן בגדול.
ש. עכשיו יש פה בחור שאמר לי לשאול אותך, הוא אמר לי להגיד לך שלא תלך לפוליטיקה כי אנחנו רוצים לשמור עליך.
הרב: תודה רבה. אני קודם כל לא חפץ בזה, ודבר שני, אם זה יקרה זה רק בגלל שהמצב הוא מסוכן מאד, וזה החלטה של גדולים. אז במקום שיש סכנה צריך להציל, מה לעשות, לפעמים צריך להתלכלך בשביל להציל, אם אתה רואה עכשיו מישהו טובע ואתה עם חליפה, מה תעשה? תגיד לא, אני בדרך לחתונה, אני לא יכול, אני, אבל הבן אדם טובע, צריך להציל או לא? כשיאיר לפיד אומר שהוא מתכוון, אתה מבין, את כל הכוונות, וכשהמדינה הולכת על החרדים ועושה אתה מבין, מחרתה - מיריקה עושה מזה מלחמת עולם כאילו מול איראן, בגלל שאחד כאילו ירק, או בגלל ששניים לא רצו לשמוע חיילת עושים מזה מלחמת עולם ומבטלים חוק טל ומטבלים זה ועושים זה, וירון לונדון עכשיו אמר כל מיני קשקושים צריך למצמצם ככה וככה ולעשות ככה וככה, בקיצור כשאתה שומע את כל זה ואין מענה, אין מי שעומד שמה ומסוגל להחזיר מלחמה שערה, אין מי שיודע אפילו לדבר כולם כמעט מגמגמים, לא יודעים מה להגיד, יש דברים פשוטים שאומרים פשוט ברור והכל מובן, לא עושים את זה, הכל מריחות, התנצלויות.... אין זקיפות קומה, אין "ויגבה ליבו בדרכי ה'", זה בעיה. כמובן שאם מדובר באופן הזה זה לא שאני הולך, אני נשאר אני, אני ממשיך בפעילות כרגיל, אבל ילכו שלוחים כאלה שאני סומך עליהם שידעו בדיוק מה לעשות שם. ואני מקווה שהם יהיו יותר טובים מכולם.
ש. יצאו עליו היום על יאיר לפיד בחדשות
הרב: כן, יצאו עליו עוד הרבה זמן
ש. הממשלה, משרד ראש הממשלה יצאו עליו
הרב: כן, הם יצאו נגד כל מי שרוצה להכנס כי הם רוצים להשאר לבד, יש שמה 120 איש, מה, מישהו רוצה לוותר על המקום שלו בגלל שיאיר רוצה לבוא? אבל ברור להם שאם הוא יבוא ויש לו כמה מנדטים כמה יצאו, אז הם לא רוצים. אפילו הנשיאים נכשלו שנכנסו לרגל את הארץ בגלל שהם פחדו שהחליפו להם את התפקיד, הבנת?
ש. הבנתי
הרב: תתפלל שאני לא אצטרך
ש. לא צריך לקרוא לו יאיר צריך לקרוא לו יחשיך
הרב: לא חשוב, תתפלל שאני לא אצטרך
ש. אמן תודה.
הרב: כן, הנה יש פה מישהו שהרים את היד, תן לו שורה שלישית, תעמוד בבקשה.
ש. רציתי לשאול אם בעבר בן אדם היה נכשל מה הכמות שבן אדם צריך לעזור לאנשים אחרים לעשות תשובה?
הרב: תראה, אתה רואה כמה אני עושה וכמה אני משתדל, זה מהחשש שלי שאני עוד לא עושה מספיק. עובדה שאני יכול להספיק את כל מה שאני עושה, אז למה אני לא אעשה? מה יש לי לעשות חוץ מזה, לקרוא עיתון? לראות טמבלויזיה, מה אני אעשה, אשב ליד העציץ, מה אני אעשה, יש דבר יותר טוב מזה שאתה יכול כל רגע לעשות לכבוד הבורא משהו שיהיה מבסוט ממך?
ש. אם אני לא החזרתי עצמי כמו שצריך איך אני יכול להחזיר אחרים?
הרב: אתה יכול, אתה יכול, אתה יכול.
ש. גם אם אני לא בסדר
הרב: גם אם אתה עדיין לא שלם אבל אתה רוצה להיות שלם ואתה יודע שזה הנכון, אפילו שאתה רוצה לקשוט את עצמך אתה כבר יכול לקשוט אחרים. אבל אתה יכול, ואדרבא, אמר רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל, שמה שהוא מדבר לאנשים דרשות מוסר זה בשביל לשמור על עצמו, למה -כי אם הוא אומר אסור אסור אסור מצוה מצוה מצוה, כולם שמעו אותו? עכשיו כולם מסתכלים עליו אם הוא מקיים אז זה שומר עליו. כשאתה אומר לאנשים מה לעשות ממילא זה שמירה עליך, אז זה כבר טוב, הבנת? אני התרגיל שלי איך אני מצליח להתקדם זה שאני מחייב את עצמי כל פעם בדברים חדשים. ישר אני מתחייב בציבור, אני עושה עכשיו מבצע כזה, עכשיו אני עושה ככה, עכשיו אני עושה ככה, זהו, אמרת אתה צריך לקיים, אבל אם אני לא אגיד, ויהיה לי תכניות מגירה רק אני אאבד את המפתחות.
ש. ואם הוא נופל פעם, פעם פעמיים
הרב: פעם נפלת ברחוב?
ש. כן
הרב: מה קרה?
ש. קמתי
הרב: אותו דבר - נפלת קמת.
ש. עכשיו בקשה לרב. ברכה לבנים זכרים אפשר?
הרב: ה' יזכה אותך לבנים זכרים לעבודתו יתברך
ש. אמן
הרב: תלמד אבל שעתיים בתענית דיבור כל יום שלשה חדשים רצוף, כולל שבת וחגים, ואשתך חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים רצוף כולל שבת וחגים.
ש. עוד בקשה אחת, ה' זיכה אותנו בבית, קנינו דירה יש לנו עכשיו הרבה חובות, אם הרב יכול לברך כמה שיותר לסלק את החובות
הרב: ה' יזכה אותך לסלק את כל החובות הרוחניים וגם את הגשמיים. זה הולך ביחד.
ש. אמן.
הרב: תן לבחור פה רצית? תן לו.
ש. ערב טוב
הרב: ערב טוב
ש. אני לא גר בארץ כבר שש שנים, ובשמונה שנים האחרונות אני כל הזמן חוזר טיפה ויותר ויותר מבחינת מניח תפילין שחרית מנחה ערבית, כל הזמן לאט לאט לאט, ויש לי דבר שהוא די אישי שהייתי מעדיף לשאול בארבע עיניים אבל אני כרגע אין לי הזדמנות אחרת אז אני שואל ארבע עיניים מבחינתי. אני צופה הרבה הרצאות שלך באינטרנט ואין על זה תשובה בשום מההרצאות, אף אחד לא שאל שאלה כזאת. אני לא, נשים לא מעניינות אותי כלל, כלל וכלל וכלל, והסיבה שאני מעלה את זה בתור שאלה לפני כולם, זה כי אני לא רואה את עצמי מתחתן, אני לא רואה את עצמי גם עם ילדים, והחטאים שאני עושה בעקבות זה הם חוטאים של ארבע ענשי מיתה של בית דין, מה אני עושה?
הרב: אם תרצה אתה יכול לטפל בעצמך, כי זה לא מחלה, זה תשוקה, אדם משתוקק למשהו מסויים ולא למשהו אחר, כמו אחד אוהב שניצל או אוהב סטיקים, אחד אוהב תפוחי אדמה צלויים והשני אוהב אותם פירה. אתה צריך לעבוד על זה, צריך ללמד אותך איך לעבוד על זה, זה ענין של הכרה וברגע שאתה מחליט אתה יכול לצאת מזה. כל אלה שאומרים שזה מולד זה חרטה.
ש. לא לא זה מולד, אני מבין שזה תיקון שלי של הנשמה שלי כל בן אדם בפני עצמו יש לו את התיקון שלו לעשות בחיים, ואני כן מבין את זה ואני כן מבין שזה חטא, למרות שאני עדיין עושה את זה, רק ככל שאני מתחזק בדת וככל שאני עושה שטויות כאלה דברי תורה עולים לי בראש בזמן זה, כדי מבחינתי כדי לקחת אותי החוצה מזה, אבל אין לי את הכח בפנים לצאת מזה.
הרב: קודם כל אתה צריך לנתק מגע עם חברים, אתה צריך להיות במקום
ש. החבר הכי טוב שלי הוא אדם דתי חרדי, הוא בן אדם שמחזיר אותי למצוות. החבר הכי טוב שאני מוכן להקריב את הנשמה שלי בשבילו ואני לא סתם אומר את זה, אבל
הרב: אם בשבילו למה לא בשביל הקב"ה?
ש. גם כל שכן בשביל הקב"ה
הרב: אז תוותר על התאווה בשבילו
ש. זה לא אני שולט בזה
הרב: אתה שולט, זה הבלוף, זה הבלוף, הבלוף זה אני לא שולט, זה תירוץ שכל אחד יכול להגיד, אני לא שולט בעצמי, אני יורה באנשים, לא שולט, אני אומר לך, לא שולט בזה. אני רואה כסף אני גונב, אני לא יכל, לא שולט בזה, אני קלבטומן, על כל דבר אפשר להגיד אני לא שולט, אין דבר כזה לכולם יש תאוות מכל הסוגים, וחייבים לשלוט. אתה פשוט נהנה מהתאווה, אתה עובר עבירה וזהו, אתה צריך להחליט אני לא, הנה אני עכשיו מתענה, לא אוכל ארבעים יום
ש. אוקי, אבל מה התחליף שלי, אתה אומר לי להפסיק את החטא שלי, ומצד שני אז מה, לא יהיה לי מערכת יחסים לעולם?
הרב: חכה, יהיה לך, זה כשזה יוצא הטינופת אז אח"כ מסתדר הדבר השני, אבל כיון שיש לי את זה אני לא מחפש משהו אחר. הבנת? אבל אתה צריך לעשות נדר, נדר שאתה חצי שנה לא מתקשר עם פפפפ זהו. כלום. חצי שנה זה מספיק זמן בשביל שתתנקה, תלמד תורה, תלמד את גנות העבירה, את ענשה, את הכעס שאתה מכעיס את הקב"ה, את הבזיונות שיהיו לך, כל הדברים שאמרתי פה בקצרה תנתח אותם יותר ויותר, אתה תראה שאתה תמאס בזה, ואתה לא תאמין, אתה תבכה ימים כלילות על מה שעשית, אבל אתה תתנקה, אתה תצא מזה. היו מקרים כאלה שאני יודע.
ש. אני מבין את מה שאתה אומר, אבל אני לא רואה איך אני מיישם את זה.
הרב: נכון, כי כשבן אדם נמצא במצב מסויים הוא רואה את המצב
ש. אני שואל אותך, אני פה בשביל זה
הרב: אז לכן אני אומר, כשאדם נמצא במצב מסויים הוא חושב שזה המצב העולמי, לא. אתה יודע כמה אנשים פה שחזרו בתשובה הם אמרו אני לא רואה את עצמי בחיים חרדי, בחיים! אורי זוהר חשב שהוא יהיה חרדי? בחיים לא. הכל מה שתגיד הכל רק זה לא. ואנשים ה יום בחיים לא רואים את עצמם חוזרים להיות מה שהם היו, בחיים. הוא אומר אם היו מביאים לי עכשיו יבואו יביאו לי מאה מיליון דולר יגידו לי אל תניח תפילין יום אחד אני צוחק על הבן אדם בפרצוף. שאני אוותר על מצוה של תפילין יום אחד? ובמאה מיליון דולר אני יכול לקנות את כל בתי החרשות של תפילין, לחלק לכולם ולעשות זה ואני אניח אח"כ ארבע ביד, אסור אבל אני אומר, מכל מקום זה לא מתחיל אפילו, אתה מבין, זה לא מתחיל, ככה אתה תגיד למצב שזה לא מתחיל. יש אנשים שחשבו שבלי סיגריות הוא לא יכול, אין, שלש קופסאות, לא אין, והיום הם הפסיקו לא יכולים להריח סיגריה, לא יכולים. אני הייתי מעשן פעם ולא יכול להריח, אני מריח אדם מרחוק לך שטוף ידיים ופנים, מהר. לא יכול. מקבל סחרחורת. ככה זה יהיה לך תזכור מה שאני אומר. תתענה,
ש. אני כן מתענה, אני
הרב: לא לא תתענה כמו שאני אומר, לא תתענה ביסורי מצפון על מה שאתה עושה ועושה, תתענה שאתה לא עושה. לא עושה כלום, שום דבר, חצי שנה אני נטו לה'. לא מכיר לא יודע לא כלום, דפוק את הראש בקיר אפילו, לא, נגמר.
ש. אוקי תודה.
הרב: תודה לך, ה' יעזור לך שתצליח, תזמין אותי לחתונה גם
ש. כבוד הרב אתה יכול לברך אותו אולי?
הרב: בטח, מה השם?
ש. מאור בן יורם
הרב: ה' יזכה אותך לתשובה שלמה אמיתית באהבת הבורא ושיהיה לך קל ושתזכה לזיווג הגון אמיתי משורש הנשמה, ושתוכיח לכולם שזה אפשרי.
ש. אמן. תודה רבה.
הרב: תהיה בריא.
כן, עוד שאלה. הנה הגברת שם. שאלה, לא ברכה, כן?
ש. כבוד הרב דיבר על הנושא של עוונות וחזרה בתשובה, זה נראה שכאילו לגברים יש יותר מה לחזור ולנשים פחות, אבל בכל זאת אני רוצה לבקש מכבוד הרב שלקבל על עצמנו, אנחנו בנות נשים, לקבל על עצמנו מה לקבל בעצם לריפוי הבעיה שתעלם לחלוטין, מוכנות לקבל, מה שהרב יגיד.
הרב: איזה בעיה?
ש. בעיה רפואית של המחלה ה
הרב: מי אלה, מי אלה, את מדברת בשם כמה, מי אלה?
ש. שתיים, אנחנו שתיים שבאנו במיוחד
הרב: הבנתי, קודם כל אפשר לעשות הרצאה שיהיה לכם זכויות
ש. עשינו, אנחנו פה בשביל זה, לרפואה הזאת, רוצים שהרב יברך
הרב: נפלא, רגע עכשיו אני אברך, תלמדו חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים רצוף, ותגידו לי את השמות שאני אברך והיהודיה שלידך היא נשואה?
ש. לא.
הרב: גרושה?
ש. לא,
הרב: גם לא, אולי ברכה גם לרפואה וגם לזיווג
הרב: בבקשה. מה השם?
ש. שרה בת מחבובה
הרב: ה' ירפא אותך ברפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל ויעתיק את המחלה ממך לאחמדניג'ד במהרה
ש. אמן אמן
הרב: ובעזרת ה' שתזכי בעזרת ה' יתברך גם להתחתן בעזרת ה' בקרוב.
ש. אמן.
הרב: ואת מה שמך?
ש. שושנה בת אהובה
הרב: ה' ירפא אותך ברפואה שלמה מהרה בתוך שאר חולי עמו ישראל מהרה ויעתיק את המחלה ממך
ש. אין לי כלום, לא חס ושלום
הרב: אמרת שתיים, שאלתי אותך מדברת בשם כמה,
ש. בריאות זה טוב, אבל מה שכן, אני בארבעים יום של תענית
הרב: ה' יזכה אותך לרפואה שלמה בריאות איתנה ושהילד שלך, מה יקרה לו?
ש. חתונה, חתונה
הרב: חתונה בסדר, ה' יזכה אותו לחתונה בקרוב מהרה אמן.
אתם רואים, אסור לדבר בשם רבים. רגע, בינתיים יש לי חבר'ה פה שהם באו, ממהרים, חבר'ה שבאו איתי ממרכז הארץ, כל מי שרוצה ללמוד תורה עם חברותא, מי שרוצה שיעור תורה, להשתתף, לפתוח שיעור אצלו, מי שרוצה ללמוד בטלפון, כל נושא בתורה, מי שרוצה לבקר בישיבה, מי שרוצה להיות שישי שבת בישיבה לראות לטעום להכיר, מי שרוצה להיות בבני ברק בישיבה קרוב לביתי ולהיות שותף בשמונה שיעורים שיש לי שם, מי שרוצה כל דבר שבתורה ימלא טופס פה ובעזרת ה' יתברך חינם אין כסף יסייעו לו בדבר, כולל נשים שרוצות שיעורים וכו' יכולות למלא טפסים, פרטים, ויצרו איתן קשר בשביל שיוכלו ללמוד תורה מקרוב באופן פרטי עם אפשרות של התקדמות מה שאי אפשר באופן עצמאי.
כן, שאלה נוספת בינתים, תן לבחור פה.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. יש לי שאלה, יש לי חבר שהוא ספר, ורציתי לשאול אם מותר לו לספר אפס כאילו הוא ביקש שאני אשאל
הרב: לספר גבר אפס?
ש. כן
הרב: וץ מהפאות, ז"א מפה מהמפרץ עד לאמצע האוזן בגובה האוזן זה צריך להות שלש, כל הקטע הזה שלש מינימום, כל השאר הוא יכול לעשות על הסכין. לא, שלש צריך ש יוכל לקחת את השערה ולכופף אותה לשורש, הרב קניבסקי אמר זה חצי ס"מ, אז ז"א זה מספר שלש.
ש. וזה לא קשור לפרנסה או משהו, נכון? יעני הוא יפסיד מזה
הרב: פנרסה זה החלק הקל, על כל שערה שהוא מוריד בצורה הזו זה 39 מלקות. חס ושלוש.
ש. עכשיו עוד דבר כבוד הרב, יש לי עוד דבר אחד להגיד וגם בקשה אחרי זה אם אפשר.
הרב: נפלא מאד
ש. רציתי להגיד לך באמת כבוד הרב, אשריך, למה מיד שאני רואה אותך ישר עולה לי חיוך על הפנים ואני מאד אוהב אותך
הרב: תודה
ש. וגם חבר פה לידי
הרב: תודה.
ש. וגם רציתי לבקש אם אפשר בסוף השיעור יעני, כי אתמול ראיתי בהרצאה שלא שרת אנא אנא אז אם אפשר הפעם שתשמח אותנו
הרב: למה לא על העיני.
כן, תן לבחור פה שורה ראשונה.
ש. מה שלומך כבוד הרב?
הרב: ב"ה כמו אתמול
ש. תקשיב, יש לי שאלה בקשר לחבר, ההורים שלו גרושים ועכשיו אבא שלו יוצא עם גויה, יש לו חברה גויה, ועכשיו הוא מגיע למצב שהוא רב עם אבא שלו שאפילו הגיע לידיים כאילו, הוא רוצה לדעת כאילו מה לעשות, איך לדבר עם אבא שלו להשמיע לו לאוזן.
הרב: כן
ש. אני רוצה לדבר איתך שתתן לי איזה עצה או משהו
הרב: שמה שמה? סליחה לא הקשבתי כי ראיתי משהו כרגע
ש. אבא שלו יש לו חברה גויה, ההורים שלו גרושים כאילו
הרב: כן, וצריך להפריד ביניהם
ש. כן, הוא לא שומע לבן שלו
הרב: לא צריך, לא צריך, תגיד לי מה השם של האבא?
ש. מאיר בן יוסי
הרב: מאיר בן יוסף ה' ישניא את הגויה עליו ושתתן לו מכות
ש. אמן, ויחזור בתשובה בעזרת ה'
הרב: ויחזיר אותו ה' בתשובה שלמה
ש. שניה שניה, רק תן ברכה לשגיא בן נאוה גמליאל
הרב: יזכה ל?
ש.להצלחה ובשורות טובות
הרב: הצלחה ובשורות טובות
ש. תודה רבה, תהיה בריא כבוד הרב.
הרב: אני רוצה רק להעיר איזה הערה בינתיים, יש פה מודעה בכניסה שצדה את עיני, מופע סטנד דת בקומדית נישואין מטורפת. אני מבקש מהציבור שרוצה לשמוע לי לא ללכת למופעים כאלה, צחוק מהתורה לא עושים והתורה זה לא סטנד והדת זה לא סטנד ונישואין זה לא קומדיה ולא מטורפת, אז תעבירו את זה הלאה, לא להשתתף במופעים של ליצנות כי מושב ליצים אינו רואה פני שכינה, אז בבקשה להעביר את זה, כי זה מתחיל להתפשט יותר מידי בארץ שאנשים הולכים לבלות עם הדתיים בצחוקים, ולצערי הרב הדת הופכת להיות צחוק. משהו תפל, מזכירים את הדת כתפל וכל השאר בדיחות וגסויות ושטויות, אז בבקשה להעביר הלאה.
כן. תן לבחור שמה.
ש. ערב טוב הרב
הרב: ערב טוב ומבורך
ש. רציתי לשאול מה שהרב אמר על הרב פנגר, לגבי לא לשמוע שיחות שלו, ואני בא מהישיבה שם, כן, של נזר ישראל שמה הוא מביא שיחות כל יום רביעי בשעה שבע, רציתי לשאול מה שאמר הרב על הרב פנגר האם יש הוראת מרן על זה, כאילו אם יש איזשהו גדול שעומד מאחורי הרב.
הרב: תראה, אני ישבתי עם תלמידי חכמים שראו את התגובה שלי, ראו את מה שהוא אומר ואמרו דברים קשים הרבה יותר ממה שאני פרסמתי
ש. הרב יכול להגיד אתה שמות של הרבנים אולי, שיהיה אסמכתא, סתם שאלה
הרב: לא, כשתהיה גדול אני אגיד לך
ש. אוקי
הרב: אבל בסך הכללי ישבתי עם ת"ח גדולים מה שהוא לא עשה, וכשהוא הלך לטמבלויזיה ומכר את כל היהודים והיהדות ככה בנזיד עדשים בקלות, הוא ודאי שלא שאל שום גדול, והוא גם לא השתדל להוריד את זה, והוא גם מחל להם, הוא מחל לטמבלויזיה על מה שהם עשו, אמר אני מוחל לכם, אין לו טענות עליהם, והוא מחל על כבודי וכבוד התשובה וכבוד אנשי ש"ס והרבנים של ש"ס, הוא מחל, הוא מחל לטלויזיה, והוא לא התנצל גם, כתב מכתב ליצנות, לא מכתב התנצלות, ולצערי הרב זה נשאר ככה, אני המתנתי חודש למרות ששיגרתי אליו לבקשתו מה עליו לעשות כדי להתנצל, שיגרתי אליו מה הוא צריך לעשות וביקשתי ממנו שבאותה במה באותו מקום מעין הקלקול יעשה את התיקון לדברים ידועים וברורים, באותה טמבלויזיה שיגיד את ההתנצלות שהוא רצה להתנצל, אני לא ביקשתי ממנו התנצלות, הוא רצה להתנצל, אני לא ביקשתי, אבל אם בקשת ממני להגיד מה אתה צריך לעשות, אמרתי לך את המינימום המחייב - תלך לאותו מקום, לאותו קהל, תגיד את הדברים ונשמע מה אתה אומר. זה הא' ב' שצריך לעשות. אבל לצערי הרב בינתיים התברר לי דברים חמורים, חמורים יותר, זה כלום, זה אפס, איך האדם מדבר דברים איומים ונוראים של צניעות, שזה לא צניעות זה עריות, שהוא מדבר ומלהג לפני נשים ומצחיק נשים והכל במילים של עריות, רב יכול להוציא מהפה שלו דברים כאלה? זה איום ונורא, זה אסור לאדם הזה לחנך את הילדים שלו, הוא צריך שילמדו אותו איך הוא מתחנך קודם, לפני שיחנך, ולהיות משגיח עוד בישיבה? רח"ל שומו שמיים, אם בן אדם לא מזדעזע אין לו לב יהודי, הרי אם חילוני ידבר ככה אז אתה צריך להתפלץ, אם רב מדבר ככה ובזלזול ובצחוקים ובכל מיני דברים כאלה, זה איום ונורא. אבל מה, כדרכם של ליצנים אז הופכים את זה לטרגדיה, כאילו עושים לו עוול, ואף אחד לא זוכר מי התחיל ועל מה, מה עשו לו? אמנון יצחק, הרב עובדיה, אנשי ש"ס, אנשי בית שמש, מה עשו לו שמכרת את כולם, מה עשו? בשביל שאתה רוצה להיות בריאליטי, בטממבלויזיה החילונית? והסכמת להיות באח הגדול, משגיח מוכן להיות באח הגדול? משגיח בישיבה מוכן להיות באח הגדול רק אשתו מנעה ממנו ואמרה לו אולטימטום אם תלך תשאר שם ולא תבוא כאן.
ש. זה היה בתור סתם בדיחה אמר את זה, אתה יודע בציניות?
הרב: לא, זה לא בדיחה,
ש. הוא התכוון לזה?
הרב: ודאי, כי אשתו אמרה לו את זה הוא אומר, אז מה, הוא שקרן
ש. סתם בצחוק
הרב: אה הוא צוחק על עצמו?
ש. כן.
הרב: הבנתי, בסדר, אז זה ליצן שאסור לו להיות משגיח. החפץ חיים זצוק"ל כשבא אליו ראש ישיבה לומז'ה ואמר לו כבוד הרב, אני צריך משגיח לישיבה, אז אמר לו, אתה צריך משגיח יש לי מישהו, ואמר לו המלצה חמה על אברך חשוב ויקר - זה יכול להיות משגיח. נו, חול המועד, ראש ישיבת לומז'ה מקבל מכתב שנכתב בכתב ידו של החפץ חיים בחוה"מ, אסור לכתוב בחול המועד. מה כתוב במכתב? כתוב במכתב שהוא חוזר בו החפץ חיים מהמלצתו על האברך. ראש הישיבה הזדעזע, אם הרב החפץ חיים כותב מכתב בחול המועד, ז"א זה דבר האבד, זה אי אפשר להמתין עם זה, מה השתנה מלפני שבוע שדיברנו לעכשיו שהוא צריך לכתוב לי מכתב, הוא בא אליו אחריו החג ושאל אותו מה קרה, אומר לו תראה, הבן אדם באמת ראוי והכל כמוש אני אמרתי, אבל בחול המועד הוא נכנס אלי האברך הזה ופנה אלי, ואמר לי כבוד הרב, אני מבקש שתתפלל עלי לפרנסה, משגיח שאין לו בטחון בה' ומבקש שיתפללו עליו על פרנסה לא ראוי להיות משגיח.
ש. אבל הגמרא אומרת שאין אדם מוציא את עצמו מבית האסורים
הרב: לכן אני פוסל אותו מלהיות משגיח. ולא יוצא אדם משום בית אסורים אלא הקב"ה משגיח גם אם לא תשב בבית האסורים ואם תשב בבית האסורים, איפה שלא תהיה הוא משגיח. ואם אתה רוצה להיות משגיח וללמד בטחון את התלמידים אתה צריך להיות דוגמא אישית, אם יש לך רבב בתפקידות של משגיח אתה לא ראוי. מי שמדבר עריות ומדבר בצחוק ומזכיר דברים איומים ונוראים, הוא לא ראוי לשים על עצמו אפילו כיפה וזקן עד שיחזור בתשובה.
ש. ולהזכיר חטאים קודמים של הרב זה היה הכרחי כאילו? הרי אפשר בהלכות לשון הרע שהתועלת תבוא גם בלי להזכיר
הרב: זה לא להזכיר חטאים, הוא עוד לא יצא מהם
ש. מהעבודה זרה הוא כבר יצא, הרב הזכיר את זה
הרב: עבודה זרה ועריות זה בדיוק אותו דבר, ומי שעובר על זה עובר על זה, שניהם ביהרג ולא יעבור, ומי שעדיין נושא איתו את הדברים ומביא בהרצאות שלו דברים מאיפה שהוא היה ומספר אותם ובהתלהבות ומביא מקאוצ'י ומההוא ומתאגרף וקשקושים ותורה אצלו זה משהו זניח שאומר בסוף כמה דוגמאות, לא ראוי, לא לפי דעתי בלבד, לפי כל החכמים שישבתי איתם וראו, לא ראוי להיות לא מרצה ודאי, ודאי שלא משגיח, אבל זה שיקול שהגדולים יקחו עליו, זה מה שאנחנו הגענו למסקנה לאור מה שראינו, וראינו עשרות של אנשים את זה חודש ימים. מצטער. היתה לו הזדמנות לשוב בו, אבל הוא החליט כנראה ללכת על מהלך אחר. וגם השליחויות האלה אם הוא ימשיך לשלוח אני פשוט אצטרך לדבר יותר ולפרסם יותר.
ש. לא לא הרב אני לא שליח שלך, אני חייל שלך אני איתך, בררתי את זה בשביל חבר שלי.
הרב: אני קודם כל לא צריך חיילים שתדע, אני עבד של הקב"ה, אני אגיד את האמת בכל מקום, יאהבו אותה או לא יאהבו אותה, את האמת צריך להגיד, אמת קנה ואל תמכור, לא מוכרים תורה, אדם שאומר אני מוכר את התורה שאני מאמין בה, זה פסול להשמיע לשון כזו, אתה יודע כמה דברים נאמרו שם שאם אני הייתי עומד ומנתח כל אחד, מה שעשיתי זה היה ביעף, ביעף.
ש. מסתמא זה בכל ישיבה, כל ר"מ שחושב שהוא מוסר שיעור מביא דברים כאלה, מביא את הרב כאילו, מבין את הרב
הרב: תחשוב תחשוב, ככה
ש. אני חושב, בררתי את הדברים שיהיה ברורים כאילו
הרב: אז לכן תדע לך שאדם כזה לא ראוי. זה החלטה של גדולים, הבנת?
ש. אני לא שומע את הרב כאילו ספציפית, מאז שהרב אמר
הרב: לא מעניין אותי אם אתה שומע, על השאלות שאתה שואל אני עונה
ש. להוציא את עצמי מן החשד
הרב: לא, לא אכפת לי אם אתה רוצה לצאת, בסך הכללי זה המצב. עכשיו התפרסמה היום עוד תגובה שלי, זה נקרא מכתב הליצנות, שהרבה אנשים חושבים שהוא התנצל, איפה התנצל? אצלו באתר. למה אצלך באתר? כמה אנשים מסתכלים אצלך באתר? 9000 איש אמרת? אבל מאות אלפים רואים עד עכשיו מה שאתה עשית לי ולש"ס ולבית שמש ולכולם, אז מה אתה עושה 9000 באותו מקום, אה אתה דואג ללקוחות שלך שלא יפסידו אותך כי הם יבינו שאתה עשית טעות, כאילו טעות. אם נשמע צליל של זלזול, אם לא הובנתי כראוי, בן אדם מזלזל חופשי על הבר ואומר אם נשמע צליל, זה בזיון לאינטליגנציה להגיד כזה דבר. אתה איש אמת? דוד המלך אמר מיד כשבא אליו נתן הנביא, חטאתי והריח, שאול התמהמה והפסיד הכל. הבנת? זה איש אמת. איש אמת לא טעיתי, הזדת - עשית במזיד, זה לא פליטת פה, זה ארבע פעמים חזרת על אותו דבר בוריאציות שונות עם עויות, זה לא שגגה, זה לא פליטת פה. אז לכן אדם היה צריך לחזור בתשובה. אבל היום הוא בחוצפתו עוד עונה לי בקול בערמה, והוא שמה אומר לו איזה מרדכי אחד, אומר לו תגיד אולי ככה מלהגים שאולי הרב אמנון יצחק מקנא בך שאתה מתחיל לעלות עכשיו, אז הוא אומר יכול להיות שאם זה ככה אז יכול להיות שככה זה ככה אז אפשר להבין. כן. אתה מבין? מוסיף חטא על פשע והכל, אתה מבין? ושלחתי אליו בן אדם אתמול, והיה אצלו, ודיבר איתו, ואתה יודע מה הוא אמר? אמנון יצחק הוא לא לשם שמים, כל מה שהוא עושה זה לא לשם שמים, למה? כי כשהוא התחיל להחזיר בתשובה הוא עוד לא ידע את כל הדינים והוא התחיל להגיד לאנשים מה לעשות, כי הוא אוהב לשלוט על אנשים, ככה הוא אומר, אז איפה ההתנצלות והתשובה והחרטה? זה מה שאתה סובר וזה מה שאתה חושב. יש יותר בעל גאווה מזה?
ש. אותו אדם היה נאמן כבי תרי, נשמר שרק אחד
הרב: יהודי טוב שרצה באמת לעשות טוב, באמת רצה, אבל מה לעשות זה מה שהוא שמע. הבנת? והוא גם אמר לו שהרב שטינמן אמר שאינו זקוק לו כבר, אינו זקוק לו, ז"א הוא לא צריך לבקש ממני מחילה. והוא גם שיקר היום ברדיו שהוא שלח לי כבר שלשים אנשים, פנו אלי חמישה בטלפון, ואמרו לי שהוא שואל מה הוא צריך לעשות אז אמרתי לכולם מה הוא צריך לעשות ושום דבר הוא לא עשה, אז מה אתה אומר ששלחת לי שלושים? אתה אומר שהרב שטינמן אמר לך, זה אמרת לבחור אתמול, והיום מה אמרת ברדיו, שפנו לרב שטינמן לשאול אותו מה לעשות, אז רגע הוא כבר אמר או לא אמר? מה לעשות, כשאדם מסתבך אז הוא נופל מדחי אל דחי ומפחת אל פחת, במקום לעצור להגיד תשובה אמיתית, שלום. אבל לא צריך, לא ביקשתי, אני לא ביקשתי התנצלות, אתה ביקשת ממני שאני אורה לך דרך לתשובה אז אני אמרתי לך מה אתה צריך לעשות, למה לא עשית? למה היום אתה תולה את זה ברב שטינמן וגדולי הדור, למה ביום הראשון לא הלכת, למה התמהמהת? חשבת שתצליח ככה להעביר את הדברים? אתה יודע מה התוצאות של זה? אתה יודע כמה אמהות כבר שמעתי בפידבק שאמרו לילדים אתם רואים, תזהרו מהרב הזה אמנון יצחק המצחיק, אפילו הרב פנגר אמר שהוא מפחיד בטלויזיה, תזהרו, אל תלכו להרצאות שלו. אתה מבין? כי אם יושב רב ונותן לחילונים את מה שהם רוצים במנה גדושה, גם עלי, גם על ש"ס, גם על בית שמש וגם על אחרים, אדם הזה הוא בלתי אחראי. שלא יבוא בטענות שעושים לו עוול וקשקושים, תבכה אלף פעם, לא יעזור, זה בכי כמו הליצנות שלך, זה גם ליצנות. חזרה בתשובה זה תעוף מהמקום שבו אתה נמצא, לך תעשה תשובה אמיתית ע"י גדולי דור, וכשתחזור עם אז תהיה כמו שצריך, יגידו לך איך צריך לדבר ומה צריך לעשות, ותנקה את הפה שלך הרבה עם משחת שיניים שיצא כל המילים הגסות שאתה רגיל בהם. אני לא רוצה להגיד דברים קשים יותר.
ש. תודה רבה הרב אני מודה לך.
הרב: תהיה בריא, מי שרוצה לראות את התגובה יוכל לראות אותה באתר שופר. כן, תן לגברת פה.
ש. ערב טוב
הרב: ערב טוב
ש. יש לי משהו שאני רוצה לחזור בתשובה, החברות הכי טובות שלי הן דתיות והכל טוב ויפה, אני באתי לפה כי אני מתעניינת לשמוע שיעורים וכדומה, יש משהו שאני רוצה לשמוע, לשאול אותך, המשפט שאומרים הכל כתוב והרשות נתונה, אם אתה יכול להסביר לי את זה
הרב: הכל צפוי והרשות נתונה, הקב"ה קורא הדורות מראש, יודע מה בחירה שלנו תהיה אחר שנתן לנו אותה בידינו. הוא לא קובע מה נבחר, אבל הוא יודע מה נבחר. הידיעה שלו לא קשורה לבחירה שלנו, זה שני דברים שונים ונפרדים, כמו שאת יודעת שאת תמותי יום אחד ולמרות זאת את ממשיכה לחיות, ואת לא אומרת אם אני צריכה למות אז אני אמות עכשיו, אותו דבר, הקב"ה יודע מה תעשי, יש לך בחירה ואת יכולה לעשות מה שאת רוצה וזה לא ישנה את הגזירה הידועה לפניו מה היא היתה. ז"א את תעשי מה שאת תעשי, את לא יודעת מה הוא יודע, הוא לא מתערב במה שאת עושה, מה שכן - הוא לא יתן לך כל דבר להצליח או כל דבר להזיק, זה כן, גמר המעשה זה תלוי בו ולא בך, אבל הבחירה והרצון וההסכמה והכוונה זה ביד שלך. אני רוצה לבנות בית זה לא אומר שאני אצליח, אני רוצה לבנות שטח זה לא אומר שאני אזכה, אני רוצה ואני רוצה, אני יכול לבחור בזה, אם זה טוב אני אקבל שכר על הבחירה הטובה גם אם זה לא יצא לפועל, רציתי להחזיר אדם בתשובה והוא לא חזר בתשובה, אז אם אני רוצה להחזיר בן אדם בתשובה והוא לא רצה בתשובה, אני מקבל שכר כאילו החזרתי אותו בתשובה, אי בפועל הוא לא חזר בתשובה, אז ז"א אדם צריך לדעת, יש לקב"ה ידיעה, הידיעה מוקדמת, הכל צפוי לפניו אבל זה לא מונע ממך, הרשות נתונה תבחרי מה שאת רוצה, כל רגע את יכולה להחליט מה שאת רוצה, והוא יודע. מה זה מפריע?
ש. אוקי, תודה לך. יש לי עוד משהו, יש לי פה חברה שיושבת איתי ו
לילה טוב כבוד הרב אחדשה"ט [בהמשך למה שכבודו מזהיר לברך ברכות בכוונה ולא כחברותא כלפי שמיא... להלן ציטוט מגמרא ברכות לג, ב - לד, א] 'אֲמַר לֵיהּ רַב פָּפָּא לְאַבָּיֵי: וְדִילְמָא מֵעִיקָּרָא לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ, וּלְבַסּוֹף כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ?' אֲמַר לֵיהּ: 'חַבְרוּתָא כְּלַפֵּי שְׁמַיָּא מִי אִיכָּא?! אִי לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ מֵעִיקָּרָא — מָחֵינַן לֵיהּ בְּמַרְזַפְתָּא דְנַפָּחָא (יש להכותו בפטיש של נפחים) עַד דִּמְכַוֵּין דַּעְתֵּיהּ' שאל רַב פָּפָּא: 'מדוע משתקים את הכופל פסוקי פרשת שמע? אולי בפעם ראשונה לא כיון דעתו למה שאמר. והשתא כשכופל כיון דעתו. והשיבו אַבָּיֵי: 'חברותא כלפי שמיא'?! ופירש רש"י: 'חברותא כלפי שמיא' – מנהג שנוהג אדם בחברו ינהג אצל המקום ולא יזהר בתפלתו?! 'מחינן ליה' – כלומר מלמדין אותו שיכוין ומכין אותו אם ירגיל בכך'. [לכתבה: חדש! פרספקס כוונות שם ומלכות shofar.tv/articles/15301].
ב"ה גם לנו קרה אותו דבר עם התרומה ל: 'שופר' בדיוק כמו שהרב פרסם - מרגע שנתנו מעשר 834 כל חודש - זה נכנס ויותר! כשלפני כן גם סכום כזה לא היה נכנס... ברוך ה'! (לקמפיין שופר גדול charidy.com/shofar.tv).
שלום כבוד הרב היקר! ב"ה תרמתי מטר בתשלומים, ואני לא מרוויח הרבה כל חודש. ומאז שהתחלתי לתרום 833 כל חודש - השי"ת פותח לי; 1 . רק תרמתי חודש ספטמבר, חבר נתן 1000, אותו חודש אחותי עשתה לי העברה על 1000 שח, לא בקשתי. 2 . חודש אוקוטבר אחי עשה לי העברה 1000, לא בקשתי. 3 . חודש נובמבר אחותי עשתה העברה 1000. 4 . חודש דצמבר אחי עשה לי העברה 1030, גם קבלתי מענק עבודה 5332. 5 . חודש ינואר אחי עשה לי העברה 1100 שח. 6 . חודש פברואר אחי עשה לי העברה 1600 גם קבלתי מענק עבודה 4400. לפני זה אף פעם אחי לא העביר לי כסף... כל חודש השי"ת שלח לי כסף כנגד אותו חודש ופלוס. וגם הרב אמר: 'שיש לנו זכויות מאז שתרמנו - זה מתחיל לעבוד!'. לפני זה לא היה לי כסף "לזוז" אבל מסרתי נפש ותרמתי וב"ה אני מקבל בגדול. תודה רבה לרב שדואג לנו שיהיה לנו זכויות. תודה רבה לרב שמברך אותנו בכל שעה! תודה לרב שהחזיר אותנו בתשובה! תודה רבה על הכל!!! (לקמפיין שופר גדול charidy.com/shofar.tv).
כבוד הרב היקר לנו מכל יה"ר שהשי"ת יאריך ימיכם בטוב ושנותיכם בנעימים (אמן), רציתי לומר תודה שבזכותכם יכלתי להתמודד עם הצער על פטירת אבי (דום לב, ל"ע) אבי הובא למנוחות בשישי שעבר, אבי ז"ל היה איש צנוע ושקט תמיד דיבר על גדלות השם יתברך, אהב את כלום וכולם אותו, בעשור האחרון התמודד עם מחלת אלצהיימר ובחסדי השי"ת הוא נשאר במצב יחסית טוב תפקודי גם הרופאים התפעלו שהוא לא התקדם לדרגות מתקדמות של המחלה, ברוך השם על הכל, המחלה הצער והביזון זה היה זכות, ובכלל זכות שלא חלילה ידבר נגד כבוד הרב כפי "שחכמולוגים" שקשה להם לקבל את האמת עושים, ומנחם אותי שעכשיו הוא יראה את האמת הצרופה וגם איך ולמה בתו הקטנה כמעט ולא באה לשבתות ובפרט חגים, כידוע קשה המציאות והתמודדויות, מאוד-מאודד!! בשעת הקבורה אמרתי לאבי: 'שאעזור לו ואעשה הכל בשבילו', בלי נדר ובעזרת השי"ת שאזכה לעשות הרצאה לעילוי נשמתו (אמן), בהזדמנות זו רציתי לשתף גם על נשים צדקניות מפז חברה מבאר שבע הכינה לי וילדים לכל השבוע אוכל ונסעו עם בעלה מרחוק להביא לי, חברה מצפון דאגה שיעשו ביום השבעה סעודת אמנים וקדיש בקפז', וזה היה ממש מרגש ומנחם וזה גם בזכות כבוד הרב, מחילה יש לי עוד הרבה לכתוב אבל כבר הארכתי וגזלתי מזמנכם היקר, שבת שלום ומבורך לכם וכל משפחתכם וכל בית ישראל (אמן).
כבוד הרב היקר ב"ה רוצה להודות על ברכת הרב ששומעים אותך בשמים🙌🏽 כמה שעות אחרי שכבוד הרב בירך - התחיל לרדת לי החום…. עכשיו ללא חום בכלל נשארו רק השקדים בגרון (ל"ע) יה"ר שבעזרת השי"ת יעברו במהרה אמן תודה על כל תשומת הלב של כבוד הרב והאכפתיות🌹.
כבוד הרב היקר 🌹בוקר שמח "הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" (תהלים קיח, א)🙌🏽 הרגע קבלתי מהעירייה שנתנה דו"ח (ל"ע) לבת שלי מבחינתי על לא עוול, לא רק שיש לרכב 'תו נכה' כי זה חנה באדום לבן, היא גם השאירה המון מקום שמשאיות יכולות לעבור …והם כתבו ״הפרעה לתנועה״ אבל הפקח ה״חוכמולוג״ צילם מזווית לא טובה שהתמונה תראה שהיא באמת הפריעה לתנועה… לא וויתרתי אמרו: 'אין סיכוי שיוותרו!' ב"ה שומעת את 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) בלופ קבוע ברכב גם כשמילאתי ברכב את הבקשה לביטול - השיר התנגן… נסעתי לשם צלמתי בעצמי שוב, מכל הזוויות ביקשתי ממנה שתחנה כמו שחנתה (עשיתי אילוסטרציה -שחזור) והראיתי לעירייה שיש המון מקום הקפתי גם בעגול בתמונה: תראו כמה מקום!!! ב"ה הפלא ופלא תודה להשי"ת ששומר את ממוננו ותודה לכבוד הרב על הכל (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
בוקר טוב כבוד הרב הבן שלי 'מלאכי' מאושפז מאתמול בלילה בבית חולים ילד עם תסמונת דאון עם קושי נשמתי דלקת ריאות ושפעת (ל"ע) אתמול הרבה רופאים מחברים אותו ממכשיר למכשיר והילד מוריד סיטוראציות שמו לו מכשיר חזק מאוד אמרו: 'ניתן לו הזדמנות'... שמתי את השיר שלך: 'עבדו-בשמחה' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) רקדתי שרתי לו וב"ה הסיטוראציות הגיעו ל-96 אחרי שהיו 88 עם חמצן אשמח שהרב הגדול יתפלל על מלאכי בן רחלי יה"ר שהשי"ת הגדול ישמור לי עליו בריא אשמח אם תקליט כי הבן שלי שמע אותך שר ואז פתח עיניים! היה 88 שרים לו עכשיו שוב יה"ר שהכל יהיה תקין ישתבח השי"ת אשרינו שזכינו בגדול הדור שליט"א שמאיר לנו את החושך יה"ר שיהיה רפואה שלימה מהרה ל: מלאכי בן רחלי בתוך שאר חולי עמו ישראל אמן ואנחנו נזמר בתהילים בעבורו בעזרת השם יתברך! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ערב טוב ושבת שלום לרב היקר שלנו! היינו בלי דלק... (ל"ע) כמעט חצי שעה וברוך השם הגענו לבית בבטחה! אחרי תדלוק בסביבת הבית, כמובן! והכל בזכות החיזוק של הרב שליט"א בשירתו של דוד מלכנו בשיר 'עבדו'! ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
חד משמעי - ב"ה זה החזיר אותי לצפיה וסיקור של הסמינרים שהרב היקר העביר בשנות התשעים - אווירה נעימה מאוד ותשובות ברורות לשאלות - זו גם המחשבה האישית שלי: הרב היקר - דרשן בחסד עליון! (בית שמש - שאלות ותשובות עם תלמידי "תיכון הרדוף" 19.02.2025 shofar.tv/lectures/1648).
ישר כח גדול לכבוד הרב שליט"א ב"ה שמענו את ההרצאה לילדי התיכון הרב הסביר כל כך יפה בכל כך הרבה סבלנות "תיכון הרדוף" (781) גימטריה "אַשְׁפֹּת" (781) ונאמר בתהילים קיד, ז: "מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן" יה"ר שבעזרת השי"ת יביאו פירות טובים! (אמן) (בית שמש - שאלות ותשובות עם תלמידי "תיכון הרדוף" 19.02.2025 shofar.tv/lectures/1648).