ירושלים - ירושלים
תאריך פרסום: 29.04.2012
ההרצאה התקיימה באולמי חי הסדנא 10 תלפיות ירושלים ביום ראשון ז` אייר 29/04/2012
ההרצאה התקיימה באולמי חי הסדנא 10 תלפיות ירושלים ביום ראשון ז` אייר 29/04/2012
- - - (אין זו הדרשה אלא עיקרי הדברים מספר חכמת המצפון, חומש ויקרא, פרשת משפטים, מאמר רעא, עמ' 2029) - - -
"לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה'" (ויקרא יט יח).
כשנתבונן בכוחות האדם נראה דבר נפלא, שבכל אדם ואדם יש כוח להטיב לזולתו, ואף אדם פחות ביותר יש לו ההרגש של חסד, טבעו ותכונתו מכריח לו לעשות חסד, עד שמוצאים אנו גם בגזלנים ורוצחים הנאסרים בבתי המאסר, אשר כמדומה אין בהם אף זיק של יושר וחסד, ומכל מקום יתכן שבבתי האסורים עושים המה עשיית חסד אחד עם חבירו, עד שיתכן גם בהם שהולכים במסירת נפש איש בעד רעהו, ואיך הוא זה? אלא ודאי משום שכוח זה של להטיב לזולתו מונח בטבע האדם ואף באדם הכי פחות.
כשמתבוננים אנו בכל המציאות באופני סידור הבריאה בכל חיי האדם, מוצאים אנו בכל מה שהוטבע והוסדר, מעט מאד מה שהאדם עושה בשביל עצמו, ורובא ככולא מעשהו ופעולותיו מצד מציאותם הם כולם בשביל זולתו, ואף אם הוא חושב בשביל עצמו מכל מקום המציאות היא שסוף סוף הוא עושה בשביל אחרים, כל מה שיש לאדם יש בכוחו להטיב לזולתו, אם עשיר הוא יש בתכונתו להטיב לזולתו, וכן בכל דבר ודבר, עד שמתבאר בעליל כי כל חיי האדם ומציאותו הכל בשביל אחרים וכל תפקידו רק לזולתו.
כן כשנתבונן בכל התורה רואים אנו שכולה לא בשביל עצמו, התורה מתחלקת לשני סוגים, א' המצות שבין אדם למקום, ב' שבין אדם לחבירו, ואיפה הבינו לבין עצמו? אלא שלעצמו אינו מכל וכל, כל הסדר נזיקין הוא רק בינו לבין אחרים, שלא לפגוע במה שלאחרים, עד שאמרו חז"ל (סוטה י): "מוטב שישליך עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים", ואסור להציל עצמו בממון חבירו (ב"ק ס) והיכן נאבד העצמו? אלא שזהו באמת צורת האדם האמיתית, רק ורק בשביל חבירו.
הרמב"ן מבאר על וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: "כי לא יקבל לב האדם שיאהב את חבירו כאהבתו את נפשו, אלא ציותה התורה שיאהב חבירו בכל ענין כאשר יאהב את נפשו בכל הטוב, כי פעמים שיאהב אדם את רעהו בדברים ידועים, להטיבו בעושר ולא בחכמה וכיוצא בזה, ואם יהיה אוהבו בכל, יחפוץ שיזכה רעהו האהוב לו בעושר ובנכסים, ובכבוד, ובדעת, ובחכמה, ולא שישוה אליו אבל יהיה חפץ בלבו לעולם שיהיה הוא יותר ממנו בכל טובה, ומצוה הכתוב: שלא תהיה פחיתות הקנאה הזאת בלבו, אבל יאהב ברבות הטובה לחבירו כאשר אדם עושה לנפשו, ועל כן אמר ביהונתן: "כִּי אַהֲבַת נַפְשׁוֹ אֲהֵבוֹ" (שמואל-א כ יז), בעבור שהסיר מדת הקנאה מלבו ואמר: "וְאַתָּה תִּמְלֹךְ עַל יִשְׂרָאֵל!" (שמואל-א כג יז) עכ"ל.
רואים אנו מזה כי עיקרו של הציווי וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ הוא שישוה אליו, היינו שהכל יוכל לילך ישר ממנו לחבירו בלי שום עיכובים ולא יעכב אהבת עצמו כלום, עד שגם מלכות יוכל למסור לחבירו בלי שום עיכוב, ולא יתעכב בעצמו אף כחוט השערה, וזו היא צורת האדם באמת.
רואים אנו מזה יסוד גדול ונורא, שהאדם מצד יצירתו מהותו ותכונתו הוא רק לזולתו, וכמו מים שתכונתם הוא לירד למטה כן הוא טבעו של האדם ותכונתו, לחיות בשביל זולתו ולא לעצמו כלום, שהוא רק צינור ומעבר בשביל אחרים, והאחר הוא גם כן אינו רק צינור לאחרים ולא לעצמו וכן כולם, ואם האדם חי בשביל עצמו מעכב הכל לעצמו, ההיפך מדרך יצירתו, מהפך קערה על פיה היפך כל צורת האדם, וזה כמו אם נאמר שהמים יעלו למעלה, הלא איבדו כל הצורה של מים.
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אין זו ציווי שיטיב עם חבירו ויעשה עמו חסד, אלא הציווי הוא שלא יעכב אהבת עצמו כלום, עד שיאהב את חבירו כנפשו ממש, וזה תואר האדם באמת וזוהי מעלת האדם שהוא מדיני, האדם נקרא מדיני, שכל אחד ואחד יודע ומרגיש את חבירו כל אחד ואחד הוא לזולתו, חיות אינן יודעות כלום זו מזו, ואינן יודעות מחיים מדיניים ומחיי משפחה, אף שגם הם מגדלים את בניהם אבל רק לזמן מועט, ואחר נפרדים זה מזה.
והנה כמו שתואר האש הוא שהולך ונמשך למעלה, אף שיתהוו בו כמה קלקולים, אכן כל זמן שעדיין יש בו סימן זה שנמשך למעלה עדיין אש הוא, וכן במים כל זמן שהולכים למטה אע"פ שיש בו כמה קלקולים עדיין מים הוא, כן האדם, אע"פ שיהיה בו כמה קלקולים, כל זמן שעדיין יש בו מעלת הרגש ואהבת רעהו על דרך לזולתו, שם תואר אדם עליו, אבל אם ענין זה של לזולתו נאבד ממנו, סימן שכבר אבד שם אדם מעליו.
וזה הביאור במה שאנו רואים שסדום חרבה מפני שלא עשו צדקה, ואף שהיו בהם כמה וכמה עבירות חמורות מזה, עריות ושפיכות דמים וגזל, משום שזוהי הבחינה האמיתית, אף אחר כל הקלקולים אם רק עשו צדקה וחסד עם רעיהם, הנה סימן שעוד יש עליהם תואר אדם, אבל אם לא עשו צדקה בזה נשחתו לגמרי, שאבד מהם כל צורת ותואר אדם, עד שנחרבו ונעשה בהם מה שנעשה.
הכלל הוא שהאדם צריך להרגיש עצמו כמו צינור בשביל אחרים, וכל מה שניתן לו עושר וחכמה צריך ללכת הלאה לחבירו, באופן שלא ירגיש כלל חילוק בינו לבין חבירו, זהו תואר האדם האמיתי, וזה מאמרם ז"ל (ב"מ ס"ב.), שנים ההולכים במדבר ויש לאחד קיתון של מים, ואין בכדי לשתות לשניהם שיוכלו לחיות, מוטב שישתו שניהם ואל יראה אחד במיתת חבירו, משום שזה נגד מציאותו שישתה הוא וימות חבירו, כיון שכל חייו הוא רק לזולתו, אין צריך להיות חילוק בינו לבין חבירו, ועל כן אי אפשר שישתה הוא ויראה במיתת חבירו, שזה היפך כל מציאותו של אדם, רק התורה התירה לנו מקרא: "וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ" (ויקרא כה לו) חייך קודמים וזה חידוש.
ולפי זה יובן לנו מה שאמרו חז"ל (יומא ט): "שקולה שנאת חינם כנגד עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים!", איך זה מובן לנו? אכן לפי הנ"ל מובן, משום ששנאת חינם זהו המהפך את כל האדם על שורשו לגמרי, הוא ההיפוך מכל יצירתו של אדם כפי שביארנו שהוא לזולתו, והיא היפך התורה כולה ועל כן שקולה כנגד כולם.
ובזה יבואר לנו דבר נורא עד מאד, הספורנו בפרשת אחרי מות (יח ו) כתב לבאר טעם על עריות וזה לשונו: "ובהיות שאר הבשר מוכן מאד וההרהור והתענוג בו רב מאד, ולכן אסור לגלות ערוה, כי אמנם תענוג הגלוי בלבד הוא המכוון על הרוב, ולכן אסרה התורה בשאר בשר", והנה מבואר מדבריו שאם מכוון לתענוג והנאה זהו כריתות ר"ל והוא מבהיל מאד, אבל לפי דברינו כן הוא שההנאה וערבות הגוף הוא רק לעצמו, ולעצמו זהו כריתות רחמנא ליצלן כי יצירתו וחיותו הוא רק לזולתו.
וזהו הענין שלא לשמה שלא מצאו בגמרא היתר לזה, אלא רק משום שמתוך שלא לשמה בא לשמה (פסחים נ) אבל בלתי זה הוא מופרך לגמרי, ולמה? משום ששלא לשמה אינו אלא לעצמו, ולעצמו זה היפך מכל התורה ומכל האדם, לשמה הוא להרגיש שהכל לכבודו יתברך ולא לעצמו, ואם יעשה לכוונת עצמו הוי סתירה לכל התכלית, זה הכלל כל אהבת עצמו היא סתירה לוְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ, והעצמיות האמיתית היא דוקא לא לעצמו כי אם לזולתו, וזהו מה שאמרו חז"ל (בר"ר כד ח) וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ זהו כלל גדול בתורה, משום שזהו עיקר האדם ויסוד התורה כולה.
(דעת חכמה ומוסר ח"ב מא' ו').
לילה טוב כבוד הרב אחדשה"ט [בהמשך למה שכבודו מזהיר לברך ברכות בכוונה ולא כחברותא כלפי שמיא... להלן ציטוט מגמרא ברכות לג, ב - לד, א] 'אֲמַר לֵיהּ רַב פָּפָּא לְאַבָּיֵי: וְדִילְמָא מֵעִיקָּרָא לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ, וּלְבַסּוֹף כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ?' אֲמַר לֵיהּ: 'חַבְרוּתָא כְּלַפֵּי שְׁמַיָּא מִי אִיכָּא?! אִי לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ מֵעִיקָּרָא — מָחֵינַן לֵיהּ בְּמַרְזַפְתָּא דְנַפָּחָא (יש להכותו בפטיש של נפחים) עַד דִּמְכַוֵּין דַּעְתֵּיהּ' שאל רַב פָּפָּא: 'מדוע משתקים את הכופל פסוקי פרשת שמע? אולי בפעם ראשונה לא כיון דעתו למה שאמר. והשתא כשכופל כיון דעתו. והשיבו אַבָּיֵי: 'חברותא כלפי שמיא'?! ופירש רש"י: 'חברותא כלפי שמיא' – מנהג שנוהג אדם בחברו ינהג אצל המקום ולא יזהר בתפלתו?! 'מחינן ליה' – כלומר מלמדין אותו שיכוין ומכין אותו אם ירגיל בכך'. [לכתבה: חדש! פרספקס כוונות שם ומלכות shofar.tv/articles/15301].
ב"ה גם לנו קרה אותו דבר עם התרומה ל: 'שופר' בדיוק כמו שהרב פרסם - מרגע שנתנו מעשר 834 כל חודש - זה נכנס ויותר! כשלפני כן גם סכום כזה לא היה נכנס... ברוך ה'! (לקמפיין שופר גדול charidy.com/shofar.tv).
שלום כבוד הרב היקר! ב"ה תרמתי מטר בתשלומים, ואני לא מרוויח הרבה כל חודש. ומאז שהתחלתי לתרום 833 כל חודש - השי"ת פותח לי; 1 . רק תרמתי חודש ספטמבר, חבר נתן 1000, אותו חודש אחותי עשתה לי העברה על 1000 שח, לא בקשתי. 2 . חודש אוקוטבר אחי עשה לי העברה 1000, לא בקשתי. 3 . חודש נובמבר אחותי עשתה העברה 1000. 4 . חודש דצמבר אחי עשה לי העברה 1030, גם קבלתי מענק עבודה 5332. 5 . חודש ינואר אחי עשה לי העברה 1100 שח. 6 . חודש פברואר אחי עשה לי העברה 1600 גם קבלתי מענק עבודה 4400. לפני זה אף פעם אחי לא העביר לי כסף... כל חודש השי"ת שלח לי כסף כנגד אותו חודש ופלוס. וגם הרב אמר: 'שיש לנו זכויות מאז שתרמנו - זה מתחיל לעבוד!'. לפני זה לא היה לי כסף "לזוז" אבל מסרתי נפש ותרמתי וב"ה אני מקבל בגדול. תודה רבה לרב שדואג לנו שיהיה לנו זכויות. תודה רבה לרב שמברך אותנו בכל שעה! תודה לרב שהחזיר אותנו בתשובה! תודה רבה על הכל!!! (לקמפיין שופר גדול charidy.com/shofar.tv).
כבוד הרב היקר לנו מכל יה"ר שהשי"ת יאריך ימיכם בטוב ושנותיכם בנעימים (אמן), רציתי לומר תודה שבזכותכם יכלתי להתמודד עם הצער על פטירת אבי (דום לב, ל"ע) אבי הובא למנוחות בשישי שעבר, אבי ז"ל היה איש צנוע ושקט תמיד דיבר על גדלות השם יתברך, אהב את כלום וכולם אותו, בעשור האחרון התמודד עם מחלת אלצהיימר ובחסדי השי"ת הוא נשאר במצב יחסית טוב תפקודי גם הרופאים התפעלו שהוא לא התקדם לדרגות מתקדמות של המחלה, ברוך השם על הכל, המחלה הצער והביזון זה היה זכות, ובכלל זכות שלא חלילה ידבר נגד כבוד הרב כפי "שחכמולוגים" שקשה להם לקבל את האמת עושים, ומנחם אותי שעכשיו הוא יראה את האמת הצרופה וגם איך ולמה בתו הקטנה כמעט ולא באה לשבתות ובפרט חגים, כידוע קשה המציאות והתמודדויות, מאוד-מאודד!! בשעת הקבורה אמרתי לאבי: 'שאעזור לו ואעשה הכל בשבילו', בלי נדר ובעזרת השי"ת שאזכה לעשות הרצאה לעילוי נשמתו (אמן), בהזדמנות זו רציתי לשתף גם על נשים צדקניות מפז חברה מבאר שבע הכינה לי וילדים לכל השבוע אוכל ונסעו עם בעלה מרחוק להביא לי, חברה מצפון דאגה שיעשו ביום השבעה סעודת אמנים וקדיש בקפז', וזה היה ממש מרגש ומנחם וזה גם בזכות כבוד הרב, מחילה יש לי עוד הרבה לכתוב אבל כבר הארכתי וגזלתי מזמנכם היקר, שבת שלום ומבורך לכם וכל משפחתכם וכל בית ישראל (אמן).
כבוד הרב היקר ב"ה רוצה להודות על ברכת הרב ששומעים אותך בשמים🙌🏽 כמה שעות אחרי שכבוד הרב בירך - התחיל לרדת לי החום…. עכשיו ללא חום בכלל נשארו רק השקדים בגרון (ל"ע) יה"ר שבעזרת השי"ת יעברו במהרה אמן תודה על כל תשומת הלב של כבוד הרב והאכפתיות🌹.
כבוד הרב היקר 🌹בוקר שמח "הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" (תהלים קיח, א)🙌🏽 הרגע קבלתי מהעירייה שנתנה דו"ח (ל"ע) לבת שלי מבחינתי על לא עוול, לא רק שיש לרכב 'תו נכה' כי זה חנה באדום לבן, היא גם השאירה המון מקום שמשאיות יכולות לעבור …והם כתבו ״הפרעה לתנועה״ אבל הפקח ה״חוכמולוג״ צילם מזווית לא טובה שהתמונה תראה שהיא באמת הפריעה לתנועה… לא וויתרתי אמרו: 'אין סיכוי שיוותרו!' ב"ה שומעת את 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) בלופ קבוע ברכב גם כשמילאתי ברכב את הבקשה לביטול - השיר התנגן… נסעתי לשם צלמתי בעצמי שוב, מכל הזוויות ביקשתי ממנה שתחנה כמו שחנתה (עשיתי אילוסטרציה -שחזור) והראיתי לעירייה שיש המון מקום הקפתי גם בעגול בתמונה: תראו כמה מקום!!! ב"ה הפלא ופלא תודה להשי"ת ששומר את ממוננו ותודה לכבוד הרב על הכל (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
בוקר טוב כבוד הרב הבן שלי 'מלאכי' מאושפז מאתמול בלילה בבית חולים ילד עם תסמונת דאון עם קושי נשמתי דלקת ריאות ושפעת (ל"ע) אתמול הרבה רופאים מחברים אותו ממכשיר למכשיר והילד מוריד סיטוראציות שמו לו מכשיר חזק מאוד אמרו: 'ניתן לו הזדמנות'... שמתי את השיר שלך: 'עבדו-בשמחה' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) רקדתי שרתי לו וב"ה הסיטוראציות הגיעו ל-96 אחרי שהיו 88 עם חמצן אשמח שהרב הגדול יתפלל על מלאכי בן רחלי יה"ר שהשי"ת הגדול ישמור לי עליו בריא אשמח אם תקליט כי הבן שלי שמע אותך שר ואז פתח עיניים! היה 88 שרים לו עכשיו שוב יה"ר שהכל יהיה תקין ישתבח השי"ת אשרינו שזכינו בגדול הדור שליט"א שמאיר לנו את החושך יה"ר שיהיה רפואה שלימה מהרה ל: מלאכי בן רחלי בתוך שאר חולי עמו ישראל אמן ואנחנו נזמר בתהילים בעבורו בעזרת השם יתברך! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ערב טוב ושבת שלום לרב היקר שלנו! היינו בלי דלק... (ל"ע) כמעט חצי שעה וברוך השם הגענו לבית בבטחה! אחרי תדלוק בסביבת הבית, כמובן! והכל בזכות החיזוק של הרב שליט"א בשירתו של דוד מלכנו בשיר 'עבדו'! ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
חד משמעי - ב"ה זה החזיר אותי לצפיה וסיקור של הסמינרים שהרב היקר העביר בשנות התשעים - אווירה נעימה מאוד ותשובות ברורות לשאלות - זו גם המחשבה האישית שלי: הרב היקר - דרשן בחסד עליון! (בית שמש - שאלות ותשובות עם תלמידי "תיכון הרדוף" 19.02.2025 shofar.tv/lectures/1648).
ישר כח גדול לכבוד הרב שליט"א ב"ה שמענו את ההרצאה לילדי התיכון הרב הסביר כל כך יפה בכל כך הרבה סבלנות "תיכון הרדוף" (781) גימטריה "אַשְׁפֹּת" (781) ונאמר בתהילים קיד, ז: "מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן" יה"ר שבעזרת השי"ת יביאו פירות טובים! (אמן) (בית שמש - שאלות ותשובות עם תלמידי "תיכון הרדוף" 19.02.2025 shofar.tv/lectures/1648).