אהבת הגר - חלק ב | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 16.07.2019, שעה: 06:41
(אין זה התמלול! אלא עיקרי הדברים מהספר 'מצווה ועושה' חלק א' שחיברו הרב שמואל דוד פריעדמאן שליט"א)
אהבת הגר חלק ב' עמודים תצ-תצא
דעת הרס"ג שלא מנה עשה זו;
הנה הרס"ג בספר המצוות שלו לא מנה מצוה זו והטעם שהשמיטו כתב הרי"פ פערלא בהגהותיו (סוף עשה יט') וזה לשונו: 'וכבר נתבאר אצלינו דרכו של רבינו הגאון ז"ל שלא למנות בכל כיוצא בזה אלא עשה אחת בלבד היינו אותה עשה שכוללת הכל ולכן לא מנה בזה אלא עשה ד: "ואהבת לרעך כמוך" שכוללת הכל "האזרח והגר" והשמיט עשה דאהבת הגר שלא באה אלא לחזק בעלמא ולהגדיל שכרה ואין כאן מצוה חדשה בפני עצמה וכו' עד כאן לשונו.
עד כמה דורות נקרא גר;
נסתפקו האחרונים: עד כמה דורות נקרא 'גר'? אם הוא לבדו או גם בניו שהורתם ולידתם בקדושה ואם אף בניו בכלל עד כמה דורות נקראים גרים? ונוטים לומר: שדינם כמו ליוחסין שנקראים גרים עד עשרה (10) דורות או עד שישתקע שם גירות ממנו עיין מנחת חינוך (מצוה סד' ומצוה תלא').
אונאת הגר;
התורה הזהירה במיוחד על אונאת הגר וכל המאנה את הגר בין בממון ובין בדברים עובר בשלשה (3) לאוין! כמו שאמרו (בבא מציעא נט' עמוד ב'): 'תנו רבנן: 'המאנה את הגר עובר בשלשה לאוין והלוחצו עובר בשנים (2) מאי שנא מאנה? דכתיבי שלשה לאוין "וגר לא תונה" (שמות כב כ): "וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אתו" (ויקרא יט, לג): "ולא תונו איש את עמיתו" (שם כה, יז) וגר בכלל עמיתו הוא לוחצו נמי שלשה כתיבי: "ולא תלחצנו" (שמות שם) "וגר לא תלחץ" (שמות כג, ט): "ולא תהיה לו כנשה" (שמות כב, כד) וגר בכלל הוא אלא אחד זה ואחד זה בשלשה'.
ואמרו (שם נח' עמוד ב'): 'הא מה אני מקיים (ויקרא כה): "לא תונו איש את עמיתו"? באונאת דברים הא כיצד? אם היה בעל תשובה אל יאמר לו: 'זכור מעשיך הראשונים' אם היה בן גרים אל יאמר לו: 'זכור מעשה אבותיך' אם היה גר ובא ללמוד תורה אל יאמר לו: 'פה שאכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים בא ללמוד תורה שנאמרה מפי הגבורה?!'.
עוד אמרו שם (נט' עמוד ב'): 'תניא, רבי אליעזר הגדול אומר: 'מפני מה הזהירה תורה בשלשים וששה (36) מקומות? ואמרי לה בארבעים וששה (46) מקומות בגר? מפני שסורו רע!'.
הטיית דינו של גר;
כמו כן הזהירה התורה במיוחד על הטיית דינו של גר וכל המטה משפטו של גר עובר בשני (2) לאוין; אחד שנאמר בכל ישראל (ויקרא יט, לה): "לא תעשו עול במשפט" ואחד שנאמר בגר (דברים כד, יז): "לא תטה משפט גר" (רמב"ם סנהדרין פרק כ' הלכה יב').
להתפלל על טובת גרי הצדק;
כתב הגאון ר"ר יונתן בספרו יערות דבש (חלק א דרוש א') וזה לשונו: 'בברכת 'על הצדיקים' ישים אל לבו להתפלל בטובת הצדיקים כי בטובתם אנו חיים וכל זמן שצדיקים בעולם ברכה וטובה וחיים בעולם וביחוד להתפלל על טובת גרי צדק וישים ללב לאהוב אותם כנפשו ולקיים מצות: "ואהבתם את הגר".
ומכל שכן בזמן הזה שאנו בתכלית השפלות ושחים עד לעפר כמעט לא נשאר בנו עוד רוח חיוני ורשעים בתכלית הרוממות והוא הכיר האמת הרי זה ממש מעשה אברהם אבינו שהכיר ה' בתוך עולם חשוך והאיר ממזרח צדק ואף הוא כמוהו הלא חיוב עלינו לאהבו לנשק רמיסת רגלו והמרבה לאהוב הגר אוהב ה' ותורתו כי אהבתו לגר תלוי באהבת המקום ותורתו כי הלא זה סיבת אהבתו.
ולכן מאוד יש לשים ללבו להתפלל מאוד בטובתו ולבל יחזור לסורו ח"ו מחמת כובד הגלות ואמרו (פסחים פז' עמוד ב'): 'לא גלו ישראל בכל העולם אלא ללקט הגרים' וכן היה גלות אברהם ללקט הגרים כדכתיב (בראשית יב, ה): "הנפש אשר עשו" וכל מה שקרה לאבות קרה לבנים ולכן חובה עלינו להרבות בתפלה בעבורם שיתן ה' להם לב טהור.
אם עבד כנעני הוא בכלל ואהבת "לרעך" כמוך;
הפרי מגדים (אורח חיים סימן קנו' אשל אברהם סק"ב) נסתפק: אם עבד כנעני הוא בכלל: "ואהבת לרעך כמוך"? וזה לשונו (שם): 'וראיתי להרא"ם (שמות כא' פסוק כ'): "רעהו" – 'ולא עכו"ם הא עבד דחייב במצות בכלל: "רעך" הוה ועיין רש"י (שם פסוק יד'): "רעהו" – 'ולא עכו"ם' ועיין רמב"ם (פרק ה' מרוצח הלכה ג' ומכות דף ח' עמוד ב'): 'ישראל גולה ע"י עבד כנעני דהוה בכלל: "רעהו" עיין סי' תרצ"ה לענין משלוח מנות ע"כ.
ועיין במנחת חינוך (מצוה תלא') שכתב: 'דעבד הוא בכלל "רעך" ומצווים לאהבו דעבד נקרא "רעהו" כמבואר בבא קמא פח' עמוד א'.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות