שער הבטחון - חובות הלבבות - פרק ג חלק ו הגמול והצדק | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 25.11.2011, שעה: 12:47
חובת הלבבות שער הבטחון פרק ג' הגמול והצדק
25-11-11
מה שהתחלנו בפעם האחרונה, זה השאלה אם יאמר האומר הנה אנחנו רואים צדיקים לא יזדמן להם טרפם אלא אחרי עמל ויגיעה, אז איך זה שאנחנו רואים, דיברנו על בטחון בטחון בטחון, ואנחנו רואים שמקצת מן הצדיקים לא מזדמן להם הטרף דהיינו המזון והפרנסה רק אחרי עמל ויגיעה, איך זה מסתדר? מצד שני אנחנו גם רואים שרבים מאנשי העבירות נמצאים בשלוה וחייהם בטוב ובנעימים. ושאלו על זה כבר הנביאים ואמרנו את הפסוקים, ואמרנו שהביא הנביא את התשובה בענין הזה ולא ביאר אותה, מדוע? משום שהסיבה של כל אחד ואחד מן הצדיקים היא שונה מחברו, אז אי אפשר לתת תשובה אחת שהיא שווה לכולם, כיון שכל אחד זה מסיבה אחרת. ולכן העיר על זה באמרו הנסתרות לה' אלקינו והנגלות לנו ולבינינו. וגם אמר החכם בדומה לזה, שלמה המלך, "אם עשק רש וגזל משפט וצדק תראה במדינה אל תתמה על החפץ" יש חשבון אלוקי למה זה נעשה. וכדי שתהיה רגוע אז הוא מביא לנו את הפסוק רבינו בחיי "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עוול" ועושה את החשבון מדוקדק עם כל אדם.
אבל בכל זאת רבינו בחיי כדי להשקיט לנו את היצר של השאלות, אומר לנו כך, אני אבאר לך את הענין הזה קצת מעט כדי שיהיה בו כדי הספקה, ואומר, כי הפנים אשר בעבורם ימנע מהצדיק הזדמנות טרפו עד שיטרח עליו ויבחן בו אפשר שיהיה עון שקדם לו, שהתחייב להפרע ממנו עליו. ז"א אחת מן הסיבות שיכולה להיות ... הקב"ה לצדיקים משלם פה בארץ לסגור איתם את החשבון כדי שלא יהיה להם שום חוב למעלה. אז לכן אפילו על עוון קטנטן יתכן ש ישולם לו הדבר הזה בענין זה.
ויש שיהיה על דרך התמורה בעולם הבא, כמו שכתוב "להיטיבך באחריתך", זו סיבה כבר נוספת, כמו שלמדנו בפעם הקודמת יסורים של אהבה, דהיינו שהקב"ה מייסר את הצדיקים להרבות שכרם, או כדי למחול להם על העוונות שהם לא זוכרים, לא יודעים, לא מודעים להם כלל וכלל, כמו שאומר הרמב"ם שזה יסורים של אהבה, זה נקרא התמורה בעולם הבא, אז פה הוא ישלם ולא יצטרך לשלם שם וזה נאמר להיטיבך באחריתך. ויש סיבה נוספת, שלישית כבר, שזה יהיה להראות את סבלו והסברתו ה טובה בעבודת הבורא יתברך כדי שילמדו ממנו בני אדם, כמו שידענו מאיוב. ז"א סיבה נוספת, שהצדיק בעצם מקבל יסורים ועוני וריש, והמזון לא מצוי לו בנקל, כדי שהוא יעמוד בנסיון הזה וכל העולם יראו שאם צדיק כזה שמגיע לו הכל והוא עומד בזה ואין לו קושיות ואין לו שאלות ואין לו שום דבר, אז זה יהיה קידוש ה' גדול שילמדו ממנו ולא יוכלו לבוא בשום טענה לקב"ה. אז אם הוא מה אתה? כמו שבאיוב, שהיה צדיק גדול וירא אלקים וה' העיד עליו שאין כמוהו בכל הארץ ולמרות כל זאת מתו לו עשרה בנים ביום אחד, והפסיד את כל ממונו והוא היה עשיר אדיר, הפסיד את כל ממונו ולא נתן לו כלום, ולא עוד אלא שהוכה בשחין בכל גופו צער איום ונורא, היה מתגרד כל היום, כל היום היה מתגרד. ובכל אופן לא חטא איוב בשפתיו, אז זה לימוד לכל העולם כולו. אבל היה יתרו, יתרו שמע את העצה הזאת ברח, ואיוב שתק, בלעם יעץ את העצה, אז איוב שתק, מה הוא שמע שהולכים להרוג יהודים, לשים אותם בתוך היאור להרוג אותם, והוא שתק, אז ז"א אם אתה שתקת במקום שהיית צריך לצעוק גיוועלד, מה אתה השתגעת, פרעה יש גבול, זה לא טוב לממלכה, זה לא טוב מה יגידו שאתה רצחני כמו אסאד, כמו מועמר קדאפי, מה אתה עושה? אז הוא שתק. שתק עכשיו אתה תצעק. ואז הוא צריך לצעוק. אתה שמעת שמטביעים את הילדים ולא אמרת כלום? עשרה ילדים מתו ברגע אחד. ז"א זה על פי הפשט. ומה על פי הסוד? על פי הסוד הוא היה גלגול, הוא היה גלגול של תרח אבי אברהם והוא היה מוכר עבודה זרה, ספק ראשי בממלכת נמרוד, ולמרות שהוא עשה תשובה בסוף ימיו אבל היא לא הספיקה בשביל כל החטאת הרבים שהוא עשה, לכן היה צריך לחזור בגלגול ולתקן את כל זה. אז היסורים האלה באו למרק לו את מה שעשה.
ש. עדיין לא מתקן
הרב: לא מספיק. בשביל לתקן כזה דבר מה שהוא עשה זה לא מספיק.
ש. יש לו הרבה שאלות על הקב"ה
הרב: למי יש? למי יש?
ש. לאיוב, שהיו לו שאלות. ולפי מה שאתה מסביר זה נראה פשוט
הרב: נכון, אם תביא לי את התנ"ך אני אראה לך
ש. איך איוב עשה את זה?
הרב: תראה, מי שהוא נמצא בצרות הוא לא חושב איך לצאת מהם, הוא לא חושב פתרונות, אז לכן זה הבעיה. לכן הוכיחו אותו חבריו, אם תביאו לי תנ"ך אם יש פה למישהו אני אראה לכם שבסוף הוא בעצמו רומז את זה שהוא מבין, כן, אז תפתח לי איוב פרק אחרון. אז מכל מקום אנחנו רואים שלפעמים להראות סבלו והסברתו הטובה בעבודת האלקים. ויש סיבה רביעית כבר למה צדיקים סובלים.
ש. הוא היה בטוח שהוא היה בסדר
הרב: בטח שהוא בסדר, ה' העיד עליו, מה זה בסדר.
ש. לא, הוא אומר
הרב: ה' העיד עליו, אני אומר לך יותר מזה.
ש. אולי היה איזה משהו
הרב: איזה משהו? איזה משהו? איזה משהו?
ש. שהוא שתק
הרב: שתק.
קשה לראות את זה בלי זה. לא רואה את זה בתוך זה, אני צריך תנ"ך.
לכן הגעתי ולא אבין נפלאות ממני ולא אדע שמא אמר ואנכי אדבר אשאלך והודיעני, ושמע אוזן שמעתיך ועתה איני ראתך, על כן אמאס וניחמתי על עפר ואפר. אז בהתחלה מאסתי על כן אמאס וניחמתי, עכשיו התחרטתי כי אני יודע שאני באתי בגלגול של אבא של עפר ואפר. מי זה עפר ואפר? אברהם אבינו, זה הפרק האחרון שמסיים, אחרי בסוף בסוף בסוף, ויהי אחר דיבר ה' את הדברים האלה אל איוב ויאמר ה' ... ועתה קחו ככה וככה, ואח"כ וילכו ככה וככה וה' השיב ככה וככה, ואחרי זה הוא נתן לו את הכל בחזרה, החזיר לו את הילדים והביא לו רכוש פי שתיים, לא צריך את אחרים זה הכל אותה סחורה.
בקיצור, אז זה רמוז
ש. איוב זכה לחיי עולם הבא?
הרב: כן.
ש. באמת על אף שהוא גוי?
הרב: גויים זוכים לחיי עולם הבא, ויש מחלוקת אם הוא היה גוי או היה יהודי. מכל מקום, אז ראינו שיש פה להראות סבלו והסברתו הטובה בעבודת הבורא יתברך כדי שילמדו בני אדם ממנו, כמו שידענו מענין איוב. זה סיבה רביעית למה יכולים צדיקים לסבול או להיות עניים.
ויש סיבה רביעית להראות סבלו והסברתו הטובה בעבודת הבורא יתברך כדי שילמדו בני אדם ממנו כמו שידעת מענין איוב, זה סיבה רביעית למה יכלים צדיקים לסבול או להיות עניים. ויש סיבה נוספת, והיא חמישת כבר, זה לרשע אנשי דורו, ויבחנהו הבורא יתעלה בעוני ובריש ובחלאים להראות חסידותו ועבודתו לאלהים מבלעדיהם וזה לרשע אנשי דורו, ז"א אנשי דורו אז הוא בא בעצם להסביר איך צריכים להתנהג ולא כמותם, כמו שנאמר "אכן חליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם", ז"א יש תקופות שהיו בני אדם סבלם ואז הוא לוקח על עצמו את עוון הדור כדי שהדור עדיין יתקיים שאפשר שיעשו בסוף תשובה. אז כמו שה' לפעמים מלקט צדיקים מן העולם לכפר על עם ישראל, אז יש בחינה מקדימה שהם רק סובלים והם מתייסרים בעוון הדור כדי לגונן עליו. ולכן אנחנו מחוייבים בזה, ז"א אם זה היה בחינם מחייבים אותנו על פטירתו של צדיק, אם צדיק נפטר ואנחנו לא למדנו את הלקח, אנחנו נצטרך לשלם על זה. אז ז"א,
ש. אז מה לחשוב, עכשיו בתקופה האחרונה נפטרו הרבה צדיקים
הרב: בלי סוף, בלי סוף, לא רואים סוף, בלי סוף, אמרתי כבר, היתה לי הרצאה של שעה וחצי, אני לא יכול לחזור עליה כאן, מפני מה נאסף הצדיק, על הרב אבוחצירה ודיברתי שמה שיחה קשה מאד הבאתי והסברתי את כל המסלול, על מה ולמה, מה התכלית של כל הדברים האלה, זה הרצאה בצפת, תראו את זה, יש בשידור חוזר באינטרנט שופר. טי וי.
ויש שיהיה עוד סיבה, מפני שאיננו מקנא לאלהים לקחת הדין מאנשי דורו, יכול צדיק להתייסר ביסורים בגלל שהוא לא יניח את בני הדור שישובו בתשובה, ואם הוא לא מוכיח אותם, לא לוקח את הדין מאנשי דורו, כמו שידענו מענין עלי ובניו, הבנים של עלי היו משהים את הנשים שהיו באות להביא קרבן אחרי הלידה, והכתוב אומר עליהם דברים קשים, "וישכבו את הנשים", אז הם לא עשו דבר כזה, אלא מזה ששיהו אותם והם לא הלכו אצל בעליהם אז כאילו הם היו איתם. ומי נענש? עלי הכהן, ועלי הכהן היה אומר להם אל בני תרעו, זה הלשון, לא הוכיח אותם על פניהם, לא גער בהם כראוי, לא הוכיח אותם, רק "אל בני תרעו", להשתחוות לו לאגורת כסף וככר לחם שיהיה להם מה לאכול. אז ז"א, אנחנו רואים שהסיבות שיכולים צדיקים להיות במצב שזה לא מתאים, לפי מה שאנחנו מבינים, כי הם צריכים להיות הכי עשירים, אז באמת המצב הוא ככה אצל כל הצדיקים שהם עשירים ולא חסר להם כלום וכו', אבל יש מקצת מן הצדיקים שאצלהם זה לא כך. ולמה? אז אמרנו, או שקדם לזה עוון שחייב להפרע ממנו בעולם הזה כדי שיצא נקי, או על דרך התמורה שזה יסורים של אהבה שהסברנו, או כדי להראות סבלו והסברתו בטובת בני האדם וילמדו ממנו בני אדם איך לקבל את היסורים באהבה, או שזה יהיה לרשע אנשי דורו שהולכים בדרך לא טובה ואז הוא לוקח על עצמו את כל הסבל שלהם ובזה הוא מגונן על הזה, או בגלל שהוא לא מקנא לאלקים לקחת דין מבני דורו דהיינו לא מוכיח אותם תוכחת הראויה. אז הנה כבר זה
ש. מסובך להיות צדיק בעולם הזה
הרב: מאד. מאד. תראה, מצד אחד אתה רואה גם בהנהגת העולם שכשיש אדם שהוא בכיר אז יש לו הרבה הטבות וי שלו זה ויש לו עוזרים ויועצים ומכוניות ומספר תיבה והכל, אבל אם הוא מפשל אז התשקורת מתנפלת וחותכת אותו חתיכות ונכנסת לקישקע של המשפחה שלו וחוקרת עליו ועושה לו מרורים, איך אמר הנשיא האחרון, ארור היום שבו נבחרתי לנשיא, על משקל איוב שאמר, "ארור היום איוולד בו", ככה אמר איוב, ארור היום איוולד בו. מרוב הצרות והיסורים שהוא עבר, אז על משקל זה הנשיא שהיה דתי פעם והיה הולך עם כיפהלה בחוצות, אח"כ הוריד את הכיפה, אז הוא אמר אותו דבר. כן, הוא לא הולך ברחובות, זה הוא נשיא, נשיא לא הולך עם כיפה, זה לא מתאים ליהודים שנשיא ילך עם כיפה. וזה גם כן דבר טפשי ואוילי, הוא כן עשה הוא לא עשה, בושה וחרפה, צריכים להגיע עד כדי אינוס וקשקושים, עצם הרומן כבר מחייב בית סוהר. אבל מה לעשות, העולם עקום, שכבר אומרים מה הוא עשה, מה הוא עשה, מה הוא עשה. שום דבר, עריות, זה הכל. יהרג ולא יעבור, הוא קורא לזה רומן, עריות זה רומן. הבנתם? זה דתי. אז מה נדבר?
מכל מקום, אבל טובת האל יתברך על הרשע - הקב"ה אנחנו רואים לפעמים שמיטיב לרשעים, זה מצד שני עכשיו, הרי השואלים שואלים למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו, אז אנחנו רואים לפעמים שטובת האל יתברך על הרשע, איך זה יתכן? אז עכשיו הוא נותן לנו כמה דוגמאות. יש שתהיה בעבור טובה שקדמה לו, ז"א כיון שהוא עשה איזשהי טובה, אז מגיע לו לקבל שכר, יגמלהו האלהים עליה בעולם הזה, ז"א כמו שאמרנו אצל הצדיקים שיש לפעמים עוון שקדם לו לכן הוא מקבל יסורים, "אין צדיק בארץ ישולם" משלמים לו פה, אותו דבר על אותו משקל הפוך, יש רשע שקדמה לו טובה אז מגיע לשלם לו וה' משלם לו פה, למה פה? תשאל את הרשע, אתה רוצה שכר פה, אתה רוצה בעולםה זה, אומר עזוב אותי עולם הבא, תן לנו לחיות, תן תן מה מגיע, הוא רוצה עכשיו, אם היה רוצה עולם הבא היה טורח כל הזמן בתורה ובמצוות, למה הוא היה מכין לעולם הבא, אבל הוא לא מכין לעולם הבא, עושה מצוות פה ושם אבל הוא רוצה שכר עליהם פה, על כן נאמר בפסוק "ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו" איך שאתה רוצה אני משלם אומר הקב"ה, אתה רוצה מזומן, אתה רוצה תשלומים, מה שאתה רוצה, אומר לו אין בעיה אתה רוצה פה ניתן לך פה, ומשלם לשונאיו נוכח פניו בעולם הזה, להאבידו מחיי העולם הבא, למה לא ישאר לו, הוא אכל את שכרו בעולמו פה ממילא לא ישאר לו שום דבר לשם. מה שנשאר לו כי מה שהוא קיבל פה כבר הורידו לו משם, מה שהלך הלך זה אפילו אצל הצדיקים. כשעושים לצדיקים נס והנס לא היה מוכרח, אז מורידים להם מפה, מהקופה שלהם, יש להם קופה של זכויות אז לכן כתוב "קטונתי מכל החסדים", ז"א ע"י זה שאתה עושה לי חסדים אז קטונתי, מאיפה קטונתי? יש קופה של זכויות ואז בשביל לעשות לך נס צריך מאיזשהו מקום לקחת, על מה מאיפה, יש לך מאיפה לקחת?
ש. אתה לא מפחד לברך אנשים, הרי יורידו לך זכויות
הרב: הפוך, יוסיפו זכויות.
ש. כשמברכים מורידים זכויות
הרב: לא, אמרנו קודם כל נס שהוא לא מוכרח, דבר שני זה לעצמו, דבר שלישי לברך אנשים זה מצוה גדולה, זה הרצון של הקב"ה שיברכו את עם ישראל, "מברכך ברוך", כל מי שהוא מברך את עם ישראל הוא ברוך, אז זה מצוה. דבר שני זה קידוש ה', דבר שלישי זה זכויות, דבר רביעי אתה צינור שפע להביא את הברכה של הקב"ה, ז"א אין בזה שום גריעות.
ש. הנס על טובת מצוה אין טובה
הרב: ודאי להגדיל כבוד שמים.
ש. הרב, יש גם מצוות שאדם עושה אותם, שבע מצוות שאדם עושה בעולם הזה ומקבל פירותיהם גם בעולם הזה ובבא
הרב: נכון, פירות תמיד מקבלים, לא יורד שום דבר. אמרנו נס שהוא לא מוכרח
ש. אני למשל אם אני רוצה עכשיו להגיע מהר לשיעור ובדרך אני עוצר אצל ההורים שלי 180 קמ"ש אין בעיה, לא מורידים לי רפורט
הרב: זה אני לא יכול להבטיח.
ש. הרב עובדיה אמר שאם התנאים היו בזמני התעבורה היו מחמירים פי כמה וכמה מהחומרה של 190 קמ"ש היו עושים 150.
הרב: נכון.
ש. אז אדם שנוסע
הרב: די די מספיק, אל תדבר. ובכן, בקיצור אבל טובת האל יתברך על הרשע אמרנו שהיא תהיה לפעמים בעבור טובה שקדמה לו יגמלהו האלהים עליה בעולם הזה, כמו שאמר. עכשיו יש שתהיה על דרך הפקדון אצלו, עד שיתן לו האל יתברך בן צדיק יהיה ראוי לה, כמו שאמר "יכין וצדיק ילבש", מה פירוש? לפעמים הקב"ה נותן טובה... לצדיק ילבש, אמנם אברהם לא נזקק לאביו, וה' העשירו מעצמו בזכות עצמו, וזה אברהם כמובן שבשבילו העושר היה רק כלים, אברהם אצלו העושר היה רק כלים לעבודת הבורא, שנאמר "ואברהם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב", מה זה כבד מאד, איך אומרים היום? הבחור כבד כבד, אז ז"א המושג לקוח מן התורה, אז הוא היה כבד מאד, מה זה כבד מאד, אומר הבן איש חי, אברהם אבינו בענינים של כסף היה כבד, אתה בא לעשות עסק יש לי למכור לך כמה עדרים, אומר לא עכשיו תבוא ראש חודש, עכשיו אני באמצע הלימוד יש לי הכנסת אורחים אני לא פנוי עכשיו, כל הענינים של ממון וזה היה כבד כבד בכבדות מתנהל, ז"א בהכרח ובאונס וכבר לא נעים אז הוא היה עוזב, אבל אם לא לא עושה, אדרבא, אם לא צריך לא צריך, אבל בעניני מצוות - "ואל הבקר רץ אברהם, הכל בריצה, וירוץ, ומהרי והכל מהר מהר מהר כל המצוות מהר, אפילו הוא בן מאה אפילו אחרי ברית אפילו אחרי, הכל במהירות הכל בזריזות, "וישכם אברהם בבוקר", כל הזמן הכל במצוות אבל בעניני חומר כבד מאד. היה לו בטחון, הוא ידע שבלאו הכי זה יבוא, אז בשביל מה להטריח, לא צריך להטריח הכל יבוא.
קיצורו של דבר, רואים פה עוד סיבה אמרנו שזה על דרך הפקדון, שהרשע יש לו עד שיתן לו האל יתברך בן צדיק, והבן הצדיק יהיה ראוי לזה, כמו שכתוב "יכין צדיק ילבש", ואמר קהלת "ולחוטא נתן ענין לאסוף ולכנוס לתת לטוב לפני האלקים", יש מעשה ידוע ומפורסם נחזור אותו למי שלא שמע מאלה שצופים אותנו בבית, שהיה אחד אב שהיה לו בן, והבן הזה היה ילד מצוין שלמד תורה, והוא היה במדינת הים, והוא עמד להפטר האבא, והעבד קורא ואומר לו הגיע עתי להסתלק מן העולם, והריני מודיע בזאת לכל שהריני מוריש את כל רכושי ואת כל הוני לעבדי הנאמן מוחמד בן ג'וחה, וכותב לו את הכל הכל הכל מה יש לו ומה זה וזה וזה, ובסוף הוא אומר, והריני מוריש לבני רק דבר אחד מכל רכושי, מה שבני ירצה, העבד קרא היה מבסוט, זהו, הכל שלי, עוד לא נגמר השבעה טוז, רץ מיד שמה הלך, אמר לבן חביבי, נתן לו את הצוואה אמר לו תדע לך, הכל שלי, מה שאתה רוצה זה רק דבר אחד אתה יכול לקחת, אחד לא יותר, הבן אמר לו טוב, עכשיו האבא נפטר וזה, תן לי לשבת שבעה, אח"כ נדבר, בינתיים שאל את הרב שלו, כבוד הרב איך יכול להיות אבא שלי היה צדיק אהב אותי ואת הכל נתן לעבד? אמר לו אבא שלך היה חכם, אתה כשתקום מהשבעה תלך לבית דין עם העבד ואתה תגיע בפני הבית דין מה אתה רוצה, מה אני רוצה? אמר לו אתה תשים את היד על העבד תגיד לו אותו אני רוצה. קנה עבד קנה הכל. הלך שמה שם לו את היד על הראש, יאלה אמר לו בא לעבודה, יאלה קדימה. אז זה נקרא "ולחוטא נתן ענין לאסוף ולכנוס לתת לטוב לפני האלהים", זה היה טוב, "כי לקח טוב נתתי לכם" אז ההוא העבד כנס את הכל, הכין את הכל, הביא עד אצלו, לא נגע בכלום, שמר על הכל והוא בא שם עליו את היד והופ לקח את הכל. אז זה, יש הרבה ציורים כאלה, כשאנשים אוספים וכונסים והכל ובסוף משאירים את זה לאנשים שהם טובים לפני הקב"ה, טובים זה לא דוקא טובים טובים, יכול להיות טובים לפי החשבון שמגיע להם טובה, אפילו רשעים כמו שראינו שהם משלמים להם בעולם שכר.
גם אצל בראש השנה וביום הכיפורים כתוב שספרים נפתחים ושלשה ספרים צדיקים גמורים ורשעים גמורים ובינונים... הביא עליו את מס הכנסה שנכנס לחייו, והוא נכנס לצרות ודכאונות וכל מיני צרות ונהיה לו בעיות וחלאים רעים. יכול להיות שישדדו אותו, וזה יהיה סיבה לכך וכך, יכול להיות שיכלאו אותו והעושר גרם לו את זה בגלל שתפסו אותו בהונאה גדולה או בהלבנה או לא משנה מה. יכול להיות גם שיסחטו אותו, כמו במקסיקו, שחוטפים אנשים בגלל שהם עשירים ומורידים להם אצבעות עד שישלמו את הכסף. ויכול להיות גם שימיתו אותו בגלל קנאה, בגלל צרות עין, בגלל כל מיני וכו', רוצים לשדוד אותו לא רוצה לשלם יורים בו. אז ז"א העושר והכל יתכן שה' מעשירו בשביל שזה יהיה סיבת מותו ורעתו. כמו שאומר הכתוב בקהלת "עושר שמור לבעליו לרעתו", ז"א העושר פעמים הוא רק שמור בשביל רעה של העשיר, כרגע הוא לא רואה עד שתבוא עליו המארה.
ש. גם אם הוא עשיר בשביל לתמוך באורייתא
הרב: יכול להיות גם, בינתיים אנחנו מדברים את הסיבות שכתוב ברבינו בחיי, אחר כך נעבור לסיבות הידועות לך.
ואפשר שתהיה עוד סיבה, להאריך הבורא יתעלה לו עד שישוב ויהיה ראוי לה, ז"א לפעמים הקב"ה נותן לרשע בהיותו יודע שהוא ישוב בתשובה, נותן לו עושר לצבור עד שישוב בתשובה ויהיה ראוי לעושר הזה שהוא אסף, כמו שמצינו מענין מנשה, מנשה המלך היה רשע גמור גמור גמור, ובסוף הוא חזר בתשובה וחי עוד 22 שנה בעושר רב. אז ז"א גם רשע כמו מנשה שהרשיע לעילה ולעילה לאין שיעור, אז גם הוא בסופו של דבר חזר בתשובה, וכשדיברנו שחזקיה המלך לא ידע שמנשה יחזור בתשובה, אמרנו זה למעלת התשובה, למרות שחזקיה היה לו רוח הקודש, אבל התשובה היא למעלה מרוח הקודש לכן לא היה יכול לראות את זה, כי זה משבעה דברים שנבראו לפני העולם...
אלא אומר הרמב"ם והרמב"ן שזה מדובר בצדיקים בדינם ורשעים בדינם, בדינם, לא במהותם, נגיד יש צדיק והצדיק הוא צדיק בגדול, גדול מאד. אבל בדינו הוא יצא חייב, הוא עשה עכשיו משהו ובדין הקב"ה אומר על זה אי אפשר לעבור במדרגה שלך אי אפשר לעבור, ואתה צריך למות. אז הצדיקים האלה נקראים רשעים שנכתבים למיתה. רשעים בדינם, במהותם הם צדיקים. ויש רשעים שהם רשעים גדולים גדולים גדולים, אבל יש איזה סיבה שעוד חייבים לגמור להם את החוב של השכר שמגיע להם, כמו שלמדנו, אז כרגע הם נידונים כמו צדיקים, מה פירוש - בדינם הם כאילו צדיקים, כמו שאתה הולך עכשיו לבית משפט ואומרים זכאי או חייב, אין ראיות אומרים, נגיד סתם דוגמא, אז אומרים זכאי, כולם יודעים שהוא רשע מרושע אבל במשפט הוא יצא זכאי, אז מה שכתוב צדיקים ומה שכתוב רשעים במשנה מדובר בדינם, לא במהותם. אז אותו צדיק לדוגמא שנפטר, אז באמת על פי הדין הוא יצא חייב והוא נפטר, אבל לאן הוא טס? ישר לגן עדן. למה כי הוא צדיק באמת, זה שהוא התחייב עכשיו על המקרה זה והוא צריך להפטר אז זה הענין של העולם הזה ולעולם הבא הוא מסודר. אבל אלה שנשארו רשעים הרבה הרבה הרבה היו צדיקים בדינם, לא במהותם, הם טסים ישר לגיהינם. ז"א, זה רק דין פה בעולם הזה.
ויש עוד סיבות, אז מפה רואים שלא כל מה שאנחנו רואים בחוש וחושבים שאנחנו מבינים זה החשבון של השמים, "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכי דרכיכם", אז צריך להבין, תרגע, הקב"ה יכול ויודע לנהל את עולמו בדין בצדק ובמשפט ומשפטי ה' צדקו יחדיו" אם תראה את כל המכלול אז תראה שזה הכל צדק...
כמו שאמר ליהו בן נמשי, "בני רבעים ישבו לך על כסא ישראל", ז"א כבר הבטיחו שבני רביעים דור רביעי כבר ישבו על כסא ישראל. ואמר "מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו", ז"א אדם שהוא צדיק ומתהלך בתומו, הבנים שלו מאושרים אחריו, הם סומכים על כוחו. ואמר "נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם". ז"א הצדיק לא נעזב וזרעו לא יבקש לחם בזכות האבא הצדיק שלהם.
ויש עוד סיבה, שזה יהיה לנסות את אנשי התרמית והמצפונים הרעים - כל אלה שבד"כ שואלים את השאלות למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מה הם רוצים בעצם השאלה להגיד? אז למה אני צריך בכלל להתאמץ, למה אני צריך להיות צדיק, למה אני צריך להטריח את עצמי, הנה אתה רואה בפירוש ובחוש, עושים עבירות, נוסעים בים, הולכים לכאן עושים ככה, מבסוטים הולכים שותים והדתיים מסכנים, אין להם מקרר ריק, אין להם שום דבר, אז מה צריך, הוא אומר זה לפעמים הקב"ה נותן את הנסיון הזה, נותן לכמה רשעים, כמה רשעים, היצר הרע מעשיר אותם בשביל להטות, תבוא אלי, למה תראה אצלי אני נותן, אני משחרר, אין שום בעיה, מזומנים. אז הוא אומר, זה לנסות את אנשי התרמית והמצפונים הרעים, מה פירוש? בחוץ הוא כאילו שואל שאלות בהבנה, הוא אומר מה זה, זה באמת לא בסדר, מה אנחנו נגיד, כאילו הוא אומר מה אנחנו נגיד, ואנשים שואלים אותנו איך זה יכול להיות שצדיקים ככה ורשעים ככה, מה אנחנו נגיד. אבל הוא איש תרמית, ומצפונו רע, הוא מחפש בעצמו להשתחרר, אז הקב"ה בשביל לנסות את המחריתים האלה, כשהם רואים את זה הם ממהרים לסור מעבודת האלקים, ממהרים לסור, אתם יודעים מה זה ממהרים לסור
ש. מחפשים תירוץ
הרב: כן הנה אתה רואה, עזוב אותך בחיאת, אתה יודע כמה אני הלכתי התפללתי, קמתי בארבע וחצי, הלכתי עשיתי כל מה שאמרת, בסוף ... בחיים שלו הוא לא הניח תפילין אבל לא היה לו אומץ, על מה הוא יזרוק את התפילין, אבל באה סערה אמרו צריך לזרוק, שלא ימותו, שלא יהיה משקל, מה אני אתחייב באנשים, טוז זרק את התפילין. זה מחרית. זה אנשי התרמית והמצפונים הרעים. אתה מבין? אז ה' עושה את זה לנסות אותם, והם חשים להתרצות אל אנשי הרשע וללמוד ממעשיהם, ומתחככים בסלב, הולכים רוצים להיות כמוהם וזה, ונדבקים אליהם, וכל זה כל אנשי הרשע, כל הזמרים הפסולים והכל הולכים אליהם מתחברים אליהם ללמוד מעשיהם. ואז מה קורה?
יתברר הנבר לאלקים - מי שלבבו בר נקי מבורר, אז הם רואה באמת מי באמת הוא ברור ויראה הנאמן בעבודתו, רואים או, זה צדיק זה נאמן לא עוזב את ה', אפילו אם יש קושיות קשות ורואים אנשים בחוש שהם עשירים והם רשעים עושר ורשע הולך ביחד, שמתם לב, עשירים ורשעים זה
ש. הכל ביחד
הרב: כן, אז הוא אומר בסבלו, שבסבלו הוא מוכן לסבול עת ששולטים בו ומביישים אותו, אומרים לו תפסיק, אתה גם כן מפגר, אתה שומע לדתיים האלה, לא יהיה לך כלום, לא תתן לילדים שלך לאכול, לא כדאי לך, בא תאכל תשתה תטייל נוסעים, מה אתה תקוע בבית, והוא מוכן נאמן לה' לסבול את העלבונות, את הבושות, את הכל, ויקבל שכר מהבורא יתעלה על זה, כמו שידעת מענין אליהו עם איזבל שהיא היתה מבזה אותו ואחאב אמר לו עוכר ישראל, אחאב הרשע אומר לאליהו הצדיק, עוכר ישראל, ואליהו אמר לקב"ה רק אני נשארתי לבד, אף אחד כולם עזבו בריתך, כולם עובדים עבודה זרה, ובסוף מה ראינו? שבהר הכרמל הוא כינס את כולם ועשה להם, כמו שאומרים, את ההצגה, והוריד אש מן השמים ואח"כ רדפו אחרי נביאי הבעל ושחטו אותם. וכולם צעקו "ה' הוא האלקים ה' הוא האלקים", למה אנחנו צועקים ה' הוא האלקים ה' הוא האלקים, כן ומקבלים פה בזכות...
אבל אם הוא ילך עם חור בחליפה וכולם צוחקים עליו, אז כשיתברר לו הוא יגיד לך למה לא אמרת לי, אתה רואה שיש לי אתה צוחק עם כולם אתה לא אומר לי? למה אתה לא אמרת לי? הוא יכעס עליו למה לא אמרת לי שיש לי חור בחליפה, ואם יש לו חור במח למה שלא יגיד לו? רק על אחליפה הוא דואג, אבל על השכל שלו שעושה שטויות והכל הוא לא רוצה שיוכיח אותו.
ש. אבל יש גבול
הרב: בטח יש גבול, כתוב יוכיחנו מאה פעמים, וחז"ל אומרים לא דווקא מאה פעמים בלי סוף, מתי זה מסתיים ? עד שיכנו, אם הוא יבוא להכות אותך
ש. גם קטן
הרב: גם קטן יכול להוכיח גדול, עד שיכנו ז"א אתה יכול אם הוא יגער בך אתה ממשיך להוכיח, אם הוא יקלל אותך אתה ממשיך להוכיח, אם הוא בא להכות אותך אתה פטור, עכשיו אתה פטור. לא שהוא מכה, מה אתה מפגר? עד שהוא מכה, עד שיכנו. עד שיכנו.
ש. כן אבל אם אתה גדול והוא קטן
הרב: לא משנה גדול או קטן, צריך לקבל את האמת ממי שאמרה אפילו מקטן אפילו מגוי, ואיזהו חכם הלומד מכל אדם, מה, רק טיפש אומר מה אתה מוכיח לי מה אתה אומר לי, מה מה מה אדרבא, תשמע, מה יהיה, מה אומר, מה הוא אומר, תברר איתו, כן, תברר איתו, אם הוא אומר לא נכון תוכיח אותו בחזרה. אבל אל תגיד לו אה, טול קיסם מבין שינך או טול קורה מבין עיניך, בזה אתה הוצאת את הקיסם מבין שיניך? בדרך כלל אנשים אומרים, מה אתה רוצה למה מי אתה, אתה בעצמך ככה וככה, אתה כך וכך ומספר לו כבר על אבא שלו ואמא שלו וסבתא שלו והילדים שלו. אז אם אומרים לך שיש לך קיסם מבין שיניך מה אתה אומר לו טול קורה - אתה פי כמה טול קורה מבין עיניך, מה אתה מקשקש, אבל בזה שאתה אמרת לו שגם לו יש בעיות אז אתה פטרת את עצמך? לא פטרת את עצמך. הכוונה תוכיח לו בצורה שהוא חכם, כאילו, אתה חכם לא מתאים לך, למה אתה עושה דברים כאלה, אתה חבל ואח"כ הם עושים אנאנאנ.. כשאנחנו היינו ילדים, הבן אדם הוא ילד קטן קטן קטן קטן, רק מה משחק עם צעצועים גדולים עכשיו, זה הכל, הוא רק החליף צעצועים.
מכל מקום אנחנו רואים שלפעמים הקב"ה הביא לרשעים עושר רב בשביל לנסות את אלה שהם התרמיתים, אלה שמרמים, בעלי התרמיות, ואלה שהם הכל אצלהם ככה במצפונים - מצפינים את הכוונות שלהם, ואז הקב"ה בוחן אותם אם הם ממהרים לסור מעבודת הבורא וחשים להצרות אל אנשי הרשע וללמוד ממעשיהם אבל מצד שני גם מתבררים האנשים שהם ברי לבב ויראו הנאמנים בעבודתו כשהם סובלים עת ששולטין בהם ומביישים אותם, ואז הוא יקבל שכר מהבורא יתעלה על זה כמו שידענו מענין אליהו עם איזבל וירמיהו עם מלכי דורו שלא רצו לקבל את ת וכחתו, וכמובן שירמיה צדיק, ומה שהוא אומר מגילת איכה לפני החורבן, הכל יתקיים בדיוק אחת לאחת.
טוב, אז עכשיו למדנו למה אנחנו יכולים לראות מקצת הצדיקים שהם סובלים ועניים וחסרים וצריכים אחרי הטרף, כמו הלל הזקן שהיה צריך לחטוב עצים וכו', אז הוא נופל בכלל אלה שגם כן היו בתוך הנסיונות האלה, אז לכן צריך לדעת, הנה זה כתוב פה באיזשהו מקום, שגם הלל הזקן נכלל בתוך הדבר הזה, כתוב כאן בכל אופן, גם כן, כל השאלות שיש להם על כל הצדיקים בכל הדורות, אז הם נופלים בכלל החשבונות האלה שאמרנו. והרשעים מהש אנחנו רואים שהם עשירים כאילו והלך להם והכל והכל, הסברנו כמה סיבות אפשריות שהם מקבלים עושר בעולם הזה.
עכשיו אנחנו ממשיכים, וכיון שהתברר חיוב הגלגול על הסיבות על בני האדם, נבאר עתה כי אין כל אדם חייב לחזר על כל סיבה מסיבות הטרף כי הסיבות רבות. עכשיו, למדנו התברר לנו כי אין כל אדם חייב לחזר אחרי כל הסיבות, גם אלה שצריכים ללכת לחפש עבודה, מה שנקרא, הם לא צריכים הרבה סיבות בשביל נגיד אחד עובד עבודה כזאת והשלמת עבודה כזאת ועוד פה הוא לוקח לו איזה דירה ועוד ככה ועוד ככה, לא צריך הרבה סיבות, גם אלה שצריכים. אז הוא אומר, יש סיבות רבות, מהן נקלות שטורחן מעט, יש סוג מלאכות שהטורח שלהם הוא מעט, הן קלות מאד, כגון סחורה בחנות, בן אדם שהוא סוחר זה לא עבודת כפיים קשה, או מלאכת יד שהטרח שלה הוא מעט, כמו תפירה, אתה לא צריך הרבה, אתה צריך מחט עם חוט ואתה עובד, הוא אחוי דהיינו שמאחים ועושים רקמה ודברים כאלה, והספרות או הסופרות, זה גם כן מלאכה קלה, או אצור המסחרים, שאדם אוצר מסחרים דהיינו יש לו מחסנים, או אחד שהוא הסוחר של אריסים והפועלים והשמשים בעבודת האדמה, קבלן כזה שמארגן אנשים, אז אלה נקראות מלאכות קלות, ומהן סיבות יש בהן יגיעה וטורח, אבל יש גם מלאכות קשות כמו עיבוד עורות, קשה מאד, הוצאת הברזל והנחשת ממוצאיהם, קשה מאד, כורים לכרות זיקוק הכסף בעופרת זה גם עם ריח ועבודה קשה, ונשוא המשאות הכבדות, אדם סבל מרים מקררים מרים זה, היום כבר עם מעליות, ולכת בדרכים הרחוקים תמיד, אדם שצריך בעבודתו ללכת ממקום למקום כל הזמן הטורח של הדברים זה. ויש עבודת האדמה וחרישתה, ז"א שהאדם צריך לחרוש את האדמה, זה עבודה קשה להיות חקלאי וכיוצא בהם. אז עכשיו אמרנו סוגים של מלאכות ועבודות, יש קלות ויש קשות. אז איך בן אדם ידע איזה עבודה לבחור?
ש. כמה שעות הוא עובד עבודה קלה
הרב: נכון אז זה מיותר, תיכף נעשה
ש. הוא עובד קשה אבל שעתיים ביום לומד
הרב: שמעתי, כמו בעיריה, מריח את הריח שעתיים הולך הביתה. כל השאר כן. עכשיו ומי שהוא מבני אדם חזק בגופו, שימו לב, וחלש בהכרתו - מי שהוא מבני האדם חזק בגופו וחלש בהכרתו, בד"כ זה הולך ככה, אדם גדול שכל קטן, אדם קטן - שכל גדול, אז אומר, אומר רבינו בחיי, מי שהוא אדם חזק בגופו וחלש בהכרתו ראוי לו לקחת מלאכה מה שיש בו מן היגיעה, יעני כאילו רומזים לו מן השמים אתה צריך לטרוח הרבה, כפי שיכול לסבול, ומי שהוא חלש בגופו והכרתו חזקה אל יבקש מסיבות הטרף מה שמיגע את גופו, אך יטה אל מה שיהיה קל על גופו ויוכל להתמיד עליו, ז"א יחפש את המלאכה הקלה, בעל שכל מחפש עבודות קלות, בעל גוף מחפש עבודות קשות.
ולכל אדם יש חפץ במלאכה או סחורה מבלתי זולתה, כל בן אדם יש לו חפץ - חשק, נמשך לעבודות ומלאכות מסוימות, יש אחד אוהב בורסה קם בבוקר מוקדם וישר מניות, מה המצב טרר מניות, דנדנד... ויש אנשים קמים בבוקר ישר קבלן זה רץ זה זה... יש אנשים שיש להם חפץ במלאכה בלתי זולתה, ז"א הוא אוהב רק מלאכה מסוימת, כבר הטביע לו האל אהבה וחיבה למלאכה הזאת, וכן בשאר החיים, כמו שאר החיים שהטביע בטבע החתול לצוד עכברים ובטבע הנץ לצוד מה שראוי מן העוף ובטבע האיל לצוד את הנחשים, וכן יש מן העופות שיצודו רק דגים בלבד, וכן בטבע מין ומין ממיני החיים יש להם ניה ותאוה אל מין ממיני הצמחים והחיים, כמו פרה אוכלת עשב ויש חיים שאוכלים בעלי חיים, וזה הוטבע עליו טבע טבוע בו להיות סיבה למזונו. וגם התכונות של הגוף והאיברים ראויים לדבר הזה, אז ה' בונה את כל הבעלי חיים עם גוף שמתאים לצידת הטרף שלהם, וככה הכל בנוי אז לכן גם גוף האדם גדול - למשאות, קטן - למלאכות קלות, אז הגוף מורה בדיוק למה הוא נברא, אז יכול להיות שגם זה שעוסק במניות יעסוק במלאכה קלה כי הוא כל הזמן מחפש מלאכות קלות הוא יכול להיות נגיד מחנך, ז"א זה הולך בצורה כזאת שתמיד הוא לא התעסק בדברים כבדים וזה, כי אותו ראש. ובכן, אז כמו הנה דוגמאות, כפה הארוך והשוק הארוך לעוף שהוא צד את הדגים, וכמו השן...
שאלה מה זה איך זה, סיפר לה עשיתי עץ היה פירות זה קרא לי הביא לי זה, קום יבטלן, אמרה לבעלה, קום דחפה אותו ברגל, לך, תמלא מהר סלסלה, תלך תביא למלך. מחלק כסף. ההוא הלך מילא פירות וזה ופה ושם, הלך למלך דופק שמה הוא אומר שלום, באתי להביא פירות למלך, אמרו למלך תשמע, יש אחד בחוץ דופק הוא מביא פירות למלך, המלך אמר וכי המלך חסר משהו? מה שהביא תזרקו לו בראש, פצצו לו את הראש, הבן אדם חזר כמו קקטוס. הגיע הביתה, אמר לאשתו, טוב שלא אמרת לי ללכת ולהביא לו אתרוגים.זה חכמות נשים בנתה בינתה ואיוולת בידיה תהסרנו. ז"א לא ההשתדלות עושה, הקב"ה מזמן, אם הוא רוצה גם המלך על פירות ששוים עשר שקל יביא לך זהב וכסף, ואם תביא למלך מרצונך יתן לך אותם בראש, זה לא ילך. זהו, זה נקרא אתה מבין, יש נשים ויש נשים. הבנת יש אשה אומרת לבעלה קום, ארבע כבר מאוחר, לך...
אבל זה קומה ראשונה, יש פעם שצריך קומה חמישית בלי מעלית אז זה בעיה, ז"א בכל עבודה יש מתקה ויש מרירותה, אז מה יגיד אדם עזוב אותי, זה יש מאזנים הוא הולך לחפש עבודה אחרת. ההוא על היום הראשון יצא לו קומה חמישית אמר לא לא לא רוצה להיות סבל, תן ליע בודה אחרת, אומרים לו לא לא, אין מה לעשות, אתה תבחר סיבה אחת, רק אחת ותלך איתה, עם המתיקות ועם המרירות, ואל יקוץ כשימנע ממנו הטרף בקצת העתים, יכול להיות שלפעמים מה יקרה, שהבן אדם לא נכנס, אין, לא הולך, יש ירידת שערים בבורסה עכשיו תקופה, הוא לא יכול להתפרנס הוא חי מזה, אז מה יעשה? אומרים לו אל תקוץ, אל תקוץ במלאכה כי בקצת העיתים לא יהיה אלא יבטח באלקים שיספיק לו טרפו כל ימי חייו מאותה מלאכה, כי אם הבן אדם אומר לא לא לא, זה בעבודה הזאת נתקעים הרבה, אני מחפש משהו חדש, טיפש, הרי לא העבודה מביאה את הכסף, את הטרף מביא ה', אתה תעשה רק צינור ודרכו הוא יביא. יש לך ברירה יותר טובה, תהיה צדיק כמו שלמדנו, תעשה מה שצריך לא תצטרך שום מלאכה וזה יגיע אליך, אבל אם אתה לא בוטח כל כך מספיק, אז אומר לך הקב"ה אל תשתגע לעבור מעבודה לעבודה מעבודה לעבודה, כי לא ישפר מזלך ולא טובתך כי הקב"ה נותן, אז מה אמרו לך? לפי הגוף, תראה איפה הגוף, לפי הכוסף שלך מה אתה אוהב שמה תתקע, זהו, משמה יבוא מזונך. אין טעם לעשות יותר. וכמו החפץ חיים שנחזור על הדוגמא, שבא אליו אמר לו יש לי שדה שמרויחה הרבה כסף ועכשיו הבר מצרא שלי רוצה למכור את השדה שלו וגם היא עושה הרבה כסף, לקנות או לא לקנות? זה חכם שואל חכם, חכם שואל חכם, מה לעשות, מישהו אחר שואל, אם הוא יודע שי שלו רווח כפול ומכופל הוא קופץ ישר קונה, הוא הולך לחכם לשאול? דבר ברור זה, מי שואל שאלות כאלה? דבר שמסתפקים אם יש רווח הולכים אולי לשאול, אבל דבר שברור שמרויחים מי שואל? הוא היה חכם שאל את החכם...
שעבד אצלי מישהו שהוא נהג משאית והחליט שהוא רוצה לעבוד בזיכוי הרבים, ובא אלינו לעבוד ונתתי לו ארבע וחצי אלף שקל שזה כמעט חצי ממה שהוא מקבל במשאית, ועבד תקופה ואח"כ אמר שאשתו קשה לה עם זה ופה ושם, אמרתי לו תשמע, המזונות קצובים וזה לא יעזור לך, מה שמגיע לך יגיע אליך מפה ומשם, אלא מאי, ארבע וחצי זה לא מסתיים בארבע וחצי, כי אם יגיע לך יותר יבוא מכיוונים אחרים, פתאום יהיה לך פה שמה איזה משהו נסיעה הקפצה ענין יביאו לך יתנו לך, כל מיני דברים, אבל המזונות קצובים. מאז עברה שנה, הוא עובד מרויח תשע אלף, שמונה וחצי ככה כל הזמן, מה הוא סוגר חודש? ארבע ארבע וחצי, כל חודש, רפורטים אלף חמש מאות אלפיים שקל, זה כל מיני תאונות בלגנים, יוצא לו ככה וככה, כל חודש מחדש הוא מתלונן, אמרתי אמרתי לך, המזונות קצובים, לא יעזור לך, רק מה הפסדת, אתה עובד אצל בן אדם שמשעבד אותך, משלם לך פחות ממה שאני משלם, כי נותנים להם שעות הרבה יותר, אז אם אתה תעשה את החשבון הזה תראה שבעצם אתה מקבל והוכחתי לו במספרים שהוא מרויח פחות ובכל אופן הבן אדם קשה לו כי כשרואים תשע ורואים ארבע וחצי זה קצת מבלבל, וגם שנה של נסיון זה לא עוזר, לא עוזר, אז כל פעם אומר טוב אתה יודע מה, הפעם אני אומר לו זהו סופית אני עוזב זהו. וקשה, כי יש אשה, ולפעמים האשה, אתה יודע, יש אשה, אני אסביר לכם כתוב חכמות נשים בנתה ביתה ואיוולת בידיה תהרסנה, אז המדרש אומר בילקוט, דבר נפלא, תשמע אותו יהודלה, כדאי לפני, היה אחד שפעם אחת מלך הלך ובדרך למלחמה הוא ראה מישהו זקן שהזקן הזה מה עושה, הוא שותל עץ, אמר לו מה זה, אתה כזה מבוגר ואתה בגיל כזה עוד שותל עץ וזה וזה, אומר לו אל תדאג, זה עוד יביא פירות, ואם לא יביא פירות בימי יביא לזרעי אחרי, כמו שמצאתי עולם עם פירות גם הם ימצאו עולם עם פירות. המלך זכר אותו, חזר אחרי המלחמה, שאל אתה מבין, מה עם הזקן הזה...
השיעור מתקיים לפני תפילת הנץ עם הרב בבית כנסת יביע אומר רחוב עוזיאל 42 בני ברק.ניתן לצפות בשידור חי וחוזר באתרי שופר, הציבור מוזמן.