היכל הקדושה חלק - ב | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'שלום רב' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
הַדָּן לְכַף זְכוּת - סִימָן שֶׁשַּׁיָּךְ לְהֵיכַל הַקְּדֻשָּׁה;
הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פ' פקודי שער היכלות), מְגַלֶּה שֶׁבַּשָּׁמַיִם יֶשְׁנָם שְׁנֵי הֵיכָלוֹת שֶׁבָּהֶם דָּנִים אֶת הָאֲנָשִׁים, הָרִאשׁוֹן הוּא מִצַּד הַקְּדֻשָּׁה וְהוּא נִקְרָא 'הֵיכַל הַזְּכוּת', וְהַשֵּׁנִי הוּא מִצַּד הַטֻּמְאָה וְהוּא נִקְרָא 'הֵיכַל הַחוֹבָה', וְהַהֶבְדֵּל בֵּינֵיהֶם הוּא, שֶׁבְּהֵיכָל הַזְּכוּת כֻּלָּם פּוֹתְחִים לְדַבֵּר בַּזְּכֻיּוֹת וּבַמִּצְווֹת שֶׁל כָּל אֶחָד, וַאֲפִלּוּ שֶׁל אָדָם רָשָׁע, וּבְהֵיכַל הַחוֹבָה, כֻּלָּם פּוֹתְחִים בְּחוֹבָה לְדַבֵּר עַל הַחוֹבוֹת וְהָעֲווֹנוֹת שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד.
וְכָתַב עַל כָּךְ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב (כתונת פסים פ' אחרי), שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ יוּכַל כָּל אָדָם לִבְחֹן אֶת מַדְרֵגָתוֹ, הַאִם הוּא שַׁיָּךְ לְצַד הַקְּדֻשָּׁה אוֹ לְהֵפֶךְ חַס וְשָׁלוֹם, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁיִּבְדֹּק אֶת עַצְמוֹ, אִם הוּא דָּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת, סִימָן שֶׁהוּא שַׁיָּךְ לְצַד הַקְּדֻשָּׁה שֶׁשָּׁם הֵיכַל הַזְּכוּת, מִפְּנֵי שֶׁשָּׁם פּוֹתְחִים בִּזְכוּתוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד, וְאִם הוּא דָּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף חוֹבָה, סִימָן שֶׁהוּא שַׁיָּךְ לְצַד הַטֻּמְאָה וְהַקְּלִפָּה חַס וְשָׁלוֹם שֶׁשָּׁם הֵיכַל הַחוֹבָה, מִפְּנֵי שֶׁשָּׁם דָּנִים אֶת כָּל אָדָם לְחוֹבָה, רַחֲמָנָא לִצְלַן.
וְהִנֵּה אַף מִי שֶׁרָגִיל לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף חוֹבָה, שֶׁזֶּה סִימָן שֶׁהוּא בְּצַד הַטֻּמְאָה חַס וְשָׁלוֹם, הֲרֵי שֶׁבְּיָדוֹ לְהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִצַּד הַטֻּמְאָה וּלְהִכָּנֵס לְצַד הַקְּדֻשָּׁה, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁיַּתְחִיל לָדוּן אֶת כָּל אָדָם תָּמִיד לְכַף זְכוּת, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא בְּעַצְמוֹ מוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִצַּד הַטֻּמְאָה, שֶׁשָּׁם דָּנִים אֶת כֻּלָּם לְחוֹבָה, וְעוֹבֵר לַצַּד שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה שֶׁשָּׁם דָּנִים אֶת כֻּלָּם לְכַף זְכוּת, וְעַל יְדֵי זֶה הָאָדָם עַצְמוֹ יוֹצֵא מִכַּף חוֹבָה לְכַף זְכוּת.
הַנָּקִי מֵחֲטָאִים – אֵינוֹ רוֹאֶה כְּלָל רַע בַּחֲבֵרוֹ;
וְעוֹד כָּתַב הַבַּעַל שֵׁם טוֹב (בעש"ט על התורה, בראשית) שֶׁיָּדוּעַ שֶׁמִּי שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם חֵטְא וְשׁוּם שֶׁמֶץ רַע כְּלָל, אֵינוֹ רוֹאֶה שׁוּם דָּבָר רַע בְּאַף אָדָם בָּעוֹלָם, וּבְעֵינָיו כֻּלָּם זַכָּאִים וְצַדִּיקִים, וְלָכֵן הוּא אוֹהֵב אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מְאֹד, אֲבָל מִי שֶׁעֲדַיִן לֹא תִּקֵּן אֶת חֲטָאָיו, הוּא יָכוֹל לִרְאוֹת שֶׁמֶץ רַע בַּאֲנָשִׁים, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא יָבִין שֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ עֲדַיִן לֹא מְתֻקָּן בִּשְׁלֵמוּת, כִּי אִם הוּא הָיָה מְתֻקָּן בִּשְׁלֵמוּת, הוּא לֹא הָיָה רוֹאֶה אַף רַע בְּעַם יִשְׂרָאֵל כְּלָל. וּבָזֶה פֵּרֵשׁ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב אֶת הַפָּסוּק (תהלים לט, נא): "מִכָּל פְּשָׁעַי הַצִּילֵנִי", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ כֵּיצַד אֵדַע שֶׁאֵין לִי שׁוּם עָווֹן? עַל יְדֵי שֶׁ"חֶרְפַּת נָבָל אַל תְּשִׂימֵנִי", כְּלוֹמַר כְּשֶׁלֹּא אֶרְאֶה שׁוּם רַע וְחֶרְפָּה בְּנָבָל וְרָשָׁע, וְעַל יְדֵי זֶה אֵדַע כִּי אֲנִי נָקִי מִכָּל חֵטְא וְעָווֹן.
הַדָּן לְכַף זְכוּת נִצָּל מִכָּל רַע;
וּמוֹסִיף הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, שֶׁעַל יְדֵי שֶׁאָדָם דָּן לְכַף זְכוּת אֶת חֲבֵרוֹ, וְכַאֲשֶׁר הוּא רוֹאֶה שֶׁחֲבֵרוֹ נִכְשַׁל בְּאֵיזֶה עָווֹן חַס וְשָׁלוֹם, הוּא דָּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, עַל יְדֵי שֶׁהוּא חוֹשֵׁב עָלָיו שֶׁהוּא נִכְשַׁל בַּחֲטָאִים אֵלּוּ רַק מִצַּד הִתְגַּבְּרוּתוֹ הַחֲזָקָה שֶׁל הַיֵּצֶר הָרָע הַבּוֹעֵר בְּקִרְבּוֹ, אוֹ שֶׁמָּא אֵינוֹ יוֹדֵעַ אֶת חֹמֶר הָאִסּוּר וְכַדּוֹמֶה - עַל יְדֵי זֶה הוּא מַצִּיל גַּם אֶת עַצְמוֹ, כִּי מִי שֶׁרוֹאֶה דְּבַר חֵטְא בַּחֲבֵרוֹ, סִימָן שֶׁיֵּשׁ גַּם לוֹ שֶׁמֶץ מִזֶּה. וְאִם הוּא יִמְצָא זְכוּת לַחֲבֵרוֹ וְיָדוּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, בָּזֶה הוּא גּוֹרֵם לְהַמְתִּיק אֶת הַדִּין גַּם מֵעָלָיו בְּעַצְמוֹ.
וְכָל אָדָם מְחֻיָּב לָדוּן גַּם אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, וּבָזֶה שֶׁהוּא דָּן אֶת הַחוֹטֵא לְכַף זְכוּת דָּנִים גַּם אוֹתוֹ בַּשָּׁמַיִם כָּךְ. וְזֶה פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק "לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ, בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ", כְּלוֹמַר שֶׁלֹּא יָדוּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף חוֹבָה בְּעֵת שֶׁהוּא רוֹאֶה שֶׁעוֹבְרִים עָלָיו כָּל מִינֵי מְרִיבָה וּמַיִם הַזֵּידוֹנִים מֵהִתְגַּבְּרוּת יִצְרוֹ הָרָע רַחֲמָנָא לִצְלַן, אֶלָּא עָלָיו לְהָשִׁית עָלָיו כָּל מִינֵי זְכֻיּוֹת, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁיָּדוּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת.
וּמְקוֹרוֹ בְּדִבְרֵי חֲזַ"ל בַּתּוֹסֶפְתָּא (שביעית פ"ג ה"ג): אֵין אָדָם מִתְחַיֵּב לִשְׁמֹעַ שֶׁחָטָא חֲבֵרוֹ אֶלָּא אִם הוּא בְּעַצְמוֹ גַּם חָטָא, שֶׁנֶּאֱמַר: "נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא וְשָׁמְעָה קוֹל אָלָה".רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן מָתְיָא אוֹמֵר: "הָרוֹאֶה עוֹבְרֵי עֲבֵרָה מִתְחַיֵּב לִרְאוֹת (כלומר שזה חובה בשבילו) וְהָרוֹאֶה עוֹשֵׂי מִצְוָה זָכָה לִרְאוֹת", כְּלוֹמַר שֶׁאָדָם רוֹאֶה בַּחֲבֵרָיו לְפִי זְכֻיּוֹתָיו שֶׁלּוֹ.
כָּל אֶחָד דָּן אֶת עַצְמוֹ;
וְכָתַב הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִיעָ"א (בעל שם טוב על התורה), שֶׁכַּאֲשֶׁר דָּנִים אָדָם בַּשָּׁמַיִם הַאִם לָתֵת לוֹ עֹנֶשׁ חַס וְשָׁלוֹם אוֹ לֹא, לִפְנֵי כֵן שׁוֹאֲלִים אוֹתוֹ בְּעַצְמוֹ הַאִם הוּא מַסְכִּים לְכָךְ, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁמַּרְאִים לוֹ מִקְרֶה דּוֹמֶה לַמִּקְרֶה שֶׁלּוֹ, כְּמוֹ שֶׁשָּׁאַל נָתָן הַנָּבִיא אֶת דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם עַל הָאָדָם שֶׁגָּזַל אֶת הַכִּבְשָׂה מֵהֶעָנִי, וְאַחַר שֶׁהֵשִׁיב לוֹ דָּוִד עָלָיו שֶׁהִנּוֹ חוֹטֵא, אָמַר לוֹ נָתָן הַנָּבִיא: אַתָּה הָאִישׁ שֶׁשָּׁאַלְתִּי אוֹתְךָ עָלָיו.
וְהִנֵּה אִם הָאָדָם רָגִיל תָּמִיד לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת, הֲרֵי הוּא נִצָּל מִכָּל הָעֳנָשִׁים, אֲבָל אִם הוּא רָגִיל תָּמִיד לָדוּן אֶת כֻּלָּם לְכַף חוֹבָה, הֲרֵי גַּם כַּאֲשֶׁר שׁוֹאֲלִים אוֹתוֹ עַל עַצְמוֹ, עַל יְדֵי שֶׁמַּרְאִים לוֹ כָּל מִינֵי דְּבָרִים הַדּוֹמִים לְכָךְ, הֲרֵי הוּא פּוֹסֵק אֶת הַדִּין לְכַף חוֹבָה, שֶׁבְּוַדַּאי אוֹתוֹ אָדָם חַיָּב לְקַבֵּל עָנְשׁוֹ, כְּגוֹן שֶׁחוֹשֵׁב שֶׁמַּגִּיעַ לַחֲבֵרוֹ עֹנֶשׁ חַס וְשָׁלוֹם, בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא יַחְזֹר עַל אוֹתוֹ מַעֲשֶׂה שֶׁעָשָׂה וְכַדּוֹמֶה, וּבְכָךְ הוּא הוּא פּוֹסֵק אֶת הַדִּין עַל עַצְמוֹ.
וּבָזֶה הִסְבִּיר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, אֶת הַמִּשְׁנָה (מסכת אבות): וְנִפְרָעִין מִן הָאָדָם מִדַּעְתּוֹ וְשֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ, כְּלוֹמַר שֶׁנִּפְרָעִין מֵהָאָדָם מִדַּעְתּוֹ, אֲבָל זֹאת שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ, כִּי זֶה עַל יְדֵי שֶׁמַּרְאִים לוֹ דָּבָר דּוֹמֶה, וְכַאֲשֶׁר הוּא פּוֹסֵק אֶת הַדִּין עַל חֲבֵרוֹ, הוּא בְּעֶצֶם קוֹבֵעַ אֶת הַדִּין שֶׁל עַצְמוֹ.
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים בְּשֵׁם הָרִאשׁוֹנִים, שֶׁהַדָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, הוּא גּוֹרֵם שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ גַּם בַּשָּׁמַיִם דָּנִים אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, וּבִזְכוּת כָּךְ חֲבֵרוֹ נִצָּל מִכָּל מִינֵי עֳנָשִׁים וְדִינִים, רַחֲמָנָא לִצְלַן.
הַכַּפְרִי שֶׁהָיָה אוֹכֵל הַרְבֵּה;
מַעֲשֶׂה הָיָה עִם כַּמָּה מִתַּלְמִידֵי הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִיעָ"א, שֶׁשְּׁלָחָם רַבָּם לִשְׁבּוֹת שַׁבָּת שְׁלֵמָה בִּכְפָר אֶחָד, וּלְהִתְאָרֵחַ כָּל הַשַּׁבָּת אֵצֶל כַּפְרִי פָּשׁוּט. וְהֵם הִסְתַּכְּלוּ עַל הַכַּפְרִי כָּל הַשַּׁבָּת, וְרָאוּ שֶׁבְּכָל הַשַּׁבָּת הוּא אוֹכֵל הַרְבֵּה מְאֹד וּבְתֵאָבוֹן רַב. וְהוּא הָיָה עַב בָּשָׂר וְנִרְאָה מְגֻשָּׁם מְאֹד.
וְחָשְׁבוּ הַתַּלְמִידִים שֶׁמָּא הוּא צַדִּיק נִסְתָּר הַמַּסְתִּיר בְּכָךְ אֶת מַעֲשָׂיו. וְהִנֵּה כְּמֵסִיחַ לְפִי תֻּמּוֹ סִפֵּר לָהֶם הַכַּפְרִי, שֶׁהוּא אוֹכֵל הַרְבֵּה, כִּי פַּעַם אַחַת תָּפְסוּ הַגּוֹיִים אֶת אָבִיו שֶׁהָיָה מִבְּנֵי הָעֲיָרָה, וְהִכְרִיחוּ אוֹתוֹ לַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה, וְכַאֲשֶׁר הוּא סֵרֵב לַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה, הֵם תָּפְסוּ אוֹתוֹ וְשָׂרְפוּ אוֹתוֹ עַל קִדּוּשׁ הַשֵּׁם.
וְאָמַר לָהֶם אוֹתוֹ כַּפְרִי שֶׁאָבִיו כַּאֲשֶׁר שְׂרָפוּהוּ עַל קִדּוּשׁ הַשֵּׁם, הָיָה רָזֶה מְאֹד, וְנִפְטַר תּוֹךְ דַּקּוֹת סְפוּרוֹת רַחֲמָנָא לִצְלַן, אֲבָל אֲנִי אוֹכֵל תָּמִיד הַרְבֵּה, בִּכְדֵי שֶׁאִם הַגּוֹיִים יִתְפְּסוּ אוֹתִי כְּשֵׁם שֶׁתָּפְסוּ אֶת אָבִי וְיַכְרִיחוּ אוֹתִי לַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה, לֹא אֶשָּׂרֵף כָּל כָּךְ מַהֵר, אֶלָּא יִקַּח לָהֶם הַרְבֵּה זְמַן לִשְׂרֹף אוֹתִי, וְעַל יְדֵי כָּךְ יִהְיֶה קִדּוּשׁ הַשֵּׁם גָּדוֹל. וְכָךְ נוֹכְחוּ הַתַּלְמִידִים עַל מָה חוֹשֵׁב יְהוּדִי פָּשׁוּט בְּעֵת אֲכִילָתוֹ, וְהֵבִינוּ לָמָּה שְׁלָחָם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב לִשְׁבּוֹת שַׁבָּת שְׁלֵמָה בְּבֵיתוֹ.
הַדָּן לְכַף חוֹבָה – מַפְסִיד כִּפְלַיִם;
וְכוֹתֵב בַּעַל הָעַרְבֵי נַחַל, שֶׁעִקַּר הַדֶּרֶךְ לָדוּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, הוּא עַל יְדֵי שֶׁרוֹאֶה הָאָדָם אֶת שִׁפְלוּתוֹ וְחֶסְרוֹנוֹתָיו, וְאֶת קְשָׁיָיו וְחֻלְשׁוֹתָיו שֶׁלּוֹ בְּעַצְמוֹ, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא מֵבִין, שֶׁגַּם לַחֲבֵרוֹ יֵשׁ אֶת חֻלְשׁוֹתָיו וּקְשָׁיָיו שֶׁלּוֹ, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא דָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת.
וְהִנֵּה הַצַּדִּיקִים שֶׁלֹּא חָטְאוּ אַף פַּעַם, יֵשׁ לָהֶם עֲבוֹדָה גְּדוֹלָה שֶׁלֹּא לָבוֹא לְהִתְנַשְּׂאוּת וְגַאֲוָה, וְלֹא לְזַלְזֵל בְּאַף אֶחָד מֵעַם יִשְׂרָאֵל, אֲפִלּוּ אִם הֵם רוֹאִים אֶת מַדְרֵגָתָם הַנְּמוּכָה אֲשֶׁר הֵם שְׁקוּעִים בְּכָל מִינֵי חֲטָאִים וּפְשָׁעִים, וְהַצַּדִּיקִים מִשְׁתַּדְּלִים תָּמִיד לָדוּן אוֹתָם לְכַף זְכוּת, וְזוֹ עֲבוֹדָה עֲצוּמָה וְקָשָׁה מְאֹד בִּשְׁבִילָם, כִּי הֵם מֵעוֹלָם לֹא נִכְשְׁלוּ בְּאַף חֵטְא.
אֲבָל מִי שֶׁחָטָא יֵשׁ לוֹ רַק עֲבוֹדָה אַחַת, וְהִיא לַעֲסֹק בְּתִקּוּן חֲטָאָיו, וְהוּא בְּדֶרֶךְ כְּלָל נִפְטָר מֵהָעֲבוֹדָה הַזֹּאת שֶׁלֹּא לְזַלְזֵל בִּיהוּדִים אֲחֵרִים, וְלֹא לְהִתְגָּאוֹת עֲלֵיהֶם, כִּי הוּא מַכִּיר אֶת מְקוֹמוֹ, אֲבָל הַיֵּצֶר הָרָע יֵשׁ לוֹ כֹּחַ גָּדוֹל לְהָבִיא אֶת הָאָדָם לִידֵי חֵטְא כָּפוּל: גַּם לְהַפִּיל אֶת הָאָדָם לִידֵי חֵטְא וְלַדְּיוֹטָא הַתַּחְתּוֹנָה רַחֲמָנָא לִצְלַן, וְגַם לִגְרֹם לוֹ שֶׁיְּדַקְדֵּק עִם חֲבֵרָיו, וְלֹא יָדוּן אוֹתָם לְכַף זְכוּת אֶלָּא יָדוּן אֶת כֻּלָּם לְכַף חוֹבָה, וּבְכָךְ הוּא דָּן אֶת עַצְמוֹ חַס וְשָׁלוֹם.
וְזֶה הַפֵּרוּשׁ שֶׁל הַפָּסוּק: "דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלִַם ... כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' כִּפְלַיִם בְּכָל חַטֹּאתֶיהָ", כִּי מִי שֶׁרוֹאֶה עַד כַּמָּה הַיֵּצֶר הָרָע מִתְגַּבֵּר עָלָיו, הוּא לְפָחוֹת מַרְוִיחַ מִכָּךְ, שֶׁהוּא שָׁפָל בְּעֵינֵי עַצְמוֹ, וְהוּא מֵבִין אֶת חֻלְשָׁתוֹ שֶׁל הַדּוֹר וְכֵן אֶת מַדְרֵגָתוֹ הַנְּמוּכָה, וּלְפָחוֹת הוּא נִצָּל עַל יְדֵי כָּךְ מִגַּאֲוָה, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא דָּן אַף אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, שֶׁבְּוַדַּאי גַּם עַל חֲבֵרוֹ הַיֵּצֶר הָרָע מִתְגַּבֵּר מְאֹד, וּמֵבִין שֶׁלְּכָל אֶחָד וְאֶחָד יֶשְׁנָם כָּל מִינֵי קְשָׁיִים שׁוֹנִים, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא דָּן אֶת כֻּלָּם לְכַף זְכוּת.
וְהִנֵּה אֶת הַצַּדִּיקִים דָּנִים בַּשָּׁמַיִם אַף עַל חֵטְא קַל שֶׁבַּקַּלִּים, וְזֹאת לְפִי מַדְרֵגָתָם הָעֲצוּמָה וְהַנִּשְׂגָּבָה, כִּי "סְבִיבָיו נִשְׂעֲרָה מְאֹד", אֲבָל אֶת שְׁאָר הָעָם דָּנִים לְפִי מַדְרֵגָתָם וּקְשָׁיֵיהֶם, וְהִנֵּה מִי שֶׁלֹּא דָּן אֶת חֲבֵרָיו לְכַף זְכוּת, וְלֹא מִתְחַשֵּׁב בְּחֻלְשָׁתָם וּבִקְשָׁיֵיהֶם, אֶלָּא מְדַקְדֵק עִמָּהֶם עַל כָּל דָּבָר, הוּא גּוֹרֵם בְּכָךְ שֶׁדָּנִים אַף אוֹתוֹ כְּמוֹ הַצַּדִּיקִים הַגְּדוֹלִים, כִּי מְדַקְדְּקִים אַף עִמּוֹ עַל חֲטָאִים הֲכִי קְטַנִּים, וַהֲרֵי הוּא גַּם חוֹטֵא וְגַם לוֹקֶה, וְזֶה הַפֵּרוּשׁ 'לָקְתָה בְּכִפְלַיִם'. עכ"ד.
תִּקְוָתוֹ שֶׁל הָאָדָם – הָעֲנָוָה וְהַשִּׁפְלוּת;
וּמְבָאֵר הַחֲתַם סוֹפֵר זִיעָ"א, שֶׁזֶּה פֵּרוּשׁ הַמִּשְׁנָה (אבות) "מְאֹד מְאֹד הֱוֵי שְׁפַל רוּחַ שֶׁתִּקְוַת אֱנוֹשׁ רִמָּה", וְלִכְאוֹרָה מַדּוּעַ תִּקְוָתוֹ שֶׁל הָאָדָם הִיא, בְּכָךְ שֶׁהוּא עָתִיד לִהְיוֹת רִמָּה לְאַחַר מוֹתוֹ, אֶלָּא פֵּרוּשׁוֹ שֶׁעַל הָאָדָם לִזָּהֵר מְאֹד לִהְיוֹת עָנָו וּשְׁפַל רוּחַ, כִּי כָּל תִּקְוָתוֹ שֶׁל הָאָדָם כַּאֲשֶׁר יִשְׁאָלוּהוּ לֶעָתִיד לָבוֹא עַל מַעֲשָׂיו, מַדּוּעַ הוּא נִכְשַׁל בְּכָךְ וּבְכָךְ, שֶׁיַּעֲנֶה לָהֶם שֶׁהוּא רִמָּה וְתוֹלֵעָה וְשֶׁהַדּוֹר חַלָּשׁ מְאֹד, וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב הָאוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ, שֶׁבַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן יֵרְדוּ יִשְׂרָאֵל לְשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים שֶׁל הַטֻּמְאָה.
אֲבָל כַּאֲשֶׁר הוּא בְּעַצְמוֹ מְזַלְזֵל בַּאֲחֵרִים וְלֹא דָּן אוֹתָם לְכַף זְכוּת, שֶׁהַדּוֹר חַלָּשׁ וְכוּ' וְכוּ', כֵּיצַד הוּא בְּעַצְמוֹ יִנָּצֵל לֶעָתִיד כְּשֶׁיִּשְׁאָלוּהוּ עַל כָּל מַעֲשָׂיו? וְלָכֵן עַל יְדֵי כָּךְ הוּא נֶעֱנָשׁ בְּכִפְלַיִם חַס וְשָׁלוֹם בִּבְחִינַת 'לָקְתָה בְּכִפְלַיִם', כִּי גַּם אוֹתוֹ יָדוּנוּ לֶעָתִיד לָבוֹא כְּפִי שֶׁהוּא דָּן אֶת הָאֲחֵרִים.
מַהִי הַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לָדוּן לְכַף זְכוּת?
כָּתַב מוֹהַרְנָ"ת (הלכות ראשית הגז ג), שֶׁהַדֶּרֶךְ לָדוּן לְכַף זְכוּת הִיא, לְהַתְחִיל לִפְעָמִים דַּוְקָא מֵהַצַּד הַשְּׁלִילִי שֶׁל חֲבֵרוֹ, כִּי לִפְעָמִים קָשֶׁה לָאָדָם לָדוּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת מִפְּנֵי שֶׁהוּא מַתְחִיל לְהִסְתַּכֵּל עַל חֲבֵרוֹ, מִצַּד הַטּוֹב שֶׁבּוֹ וּמִצַּד מַעֲלוֹתָיו הָרַבּוֹת, כְּגוֹן שֶׁהוּא חוֹשֵׁב בְּדַעְתּוֹ, כֵּיצַד יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁאָדָם זֶה שֶׁהוּא תַּלְמִיד חָכָם כֹּה גָּדוֹל, אוֹ שֶׁהוּא מְיֻחָס וּבָא מִמִּשְׁפָּחָה כֹּה חֲשׁוּבָה, וְגַם בּוֹ עַצְמוֹ יֵשׁ כָּאֵלּוּ מִדּוֹת טוֹבוֹת, וְכֵיצַד אָדָם כֹּה חָשׁוּב, עוֹשֶׂה מַעֲשִׂים כָּאֵלּוּ, וְלָכֵן קָשֶׁה לָאָדָם לָדוּן אֶת זוּלָתוֹ לְכַף זְכוּת, כִּי חוֹשֵׁב אִם אָדָם כֹּה חָשׁוּב מִתְנַהֵג בְּדֶרֶךְ זוֹ, זֶה יוֹתֵר גָּרוּעַ מֵהַכֹּל, וְאִי אֶפְשָׁר לִמְצֹא בּוֹ שׁוּם זְכוּת כְּלָל.
אֲבָל בֶּאֱמֶת לִפְעָמִים צָרִיךְ הָאָדָם לְהַתְחִיל דַּוְקָא מֵהַצַּד הַשֵּׁנִי, וְלַחֲשֹׁב כָּךְ: הֲרֵי כָּתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁכָּל הַגָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ יִצְרוֹ גָּדוֹל הֵימֶנּוּ, וְאִם הוּא נִכְשַׁל בְּכָזֶה חֵטְא בְּוַדַּאי הִתְגַּבֵּר עָלָיו יִצְרוֹ מְאֹד, עַד שֶׁהָיָה לוֹ קָשֶׁה מְאֹד לַעֲמֹד כְּנֶגְדּוֹ, כִּי מִסְּתָמָא הִתְגַּבְּרוּ עָלָיו הַהֲסָתוֹת וְהַפִּתּוּיִים שֶׁל הַיֵּצֶר הָרָע מְאֹד, וְזֶה פֶּלֶא כֵּיצַד הוּא הֶחֱזִיק מַעֲמָד וְהִמְשִׁיךְ בִּשְׁאָר מַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים וּמִדּוֹתָיו הַטּוֹבוֹת, לְאַחַר פִּתּוּיִים כָּאֵלּוּ נוֹרָאִים וַעֲצוּמִים, וְעַל יְדֵי כָּךְ הָאָדָם יִזְכֶּה לָדוּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת.
לָקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן אֶת כָּל הַמִּכְלוֹל;
הִנֵּה חֲזַ"ל כָּתְבוּ (משנה אבות): "וֶהֱוֵי דָּן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת", וְהִקְשׁוּ הַמְפָרְשִׁים, מַדּוּעַ כָּתוּב 'אֶת כָּל הָאָדָם', וְלֹא 'אֶת כָּל אָדָם', אֶלָּא מְבָאֵר הַשְּׂפַת אֱמֶת זִיעָ"א שֶׁהַמִּשְׁנָה כּוֹתֶבֶת 'אֶת כָּל הָאָדָם' וְלֹא 'כָּל אָדָם', לְרַמֵּז שֶׁבִּשְׁבִיל לָדוּן אֶת הַשֵּׁנִי לְכַף זְכוּת, צָרִיךְ לָקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן אֶת כָּל הַמִּכְלוֹל שֶׁל מָה שֶׁעוֹבֵר עַל חֲבֵרוֹ, הֵן מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ וְהֵן בְּפַרְנָסָתוֹ, וְהֵן עִם יְלָדָיו, וְעִם הַמַּעֲבִיד שֶׁלּוֹ וְכוּ' וְכוּ', וּמִי יָכוֹל לָדַעַת בֶּאֱמֶת, אֶת כָּל מָה שֶׁעוֹבֵר עַל חֲבֵרוֹ, וְלָכֵן אִי אֶפְשָׁר לָדוּן אֶת הַשֵּׁנִי בְּשׁוּם אֹפֶן לְפִי מָה שֶׁאָנוּ רוֹאִים בְּעֵינֵינוּ, אֶלָּא עָלֵינוּ לָדוּן אוֹתוֹ תָּמִיד לְכַף זְכוּת, וְאֶת זֶה רָמְזָה הַמִּשְׁנָה בִּדְבָרֶיהָ.
כְּפִי שֶׁאָדָם מְדַבֵּר עַל חֲבֵרוֹ כָּךְ מְדַבְּרִים עָלָיו בַּשָּׁמַיִם;
וְכַאֲשֶׁר אָדָם דָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת וּמַמְלִיץ עָלָיו טוֹב אַף מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מְשַׁבְּחִים אוֹתוֹ וּמַמְלִיצִים עָלָיו טוֹב, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (מדרש משלי י"ב): אִם רָאִיתָ אָדָם שֶׁמְּדַבֵּר טוֹב עַל חֲבֵרוֹ אַף מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מְדַבְּרִים עָלָיו טוֹב, וְאִם רָאִיתָ אָדָם שֶׁמְּדַבֵּר רַע עַל חֲבֵרוֹ אַף מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מְדַבְּרִין עָלָיו רַע.
כְּפִי שֶׁאָדָם מִתְנַהֵג בְּאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל כָּךְ מִתְנַהֲגִים אִתּוֹ בַּשָּׁמַיִם;
וּגְדוֹלָה הַמַּעֲלָה שֶׁל מִי שֶׁדָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ הוּא מַמְתִּיק אֶת כָּל הַדִּינִים וּמַמְשִׁיךְ חֲסָדִים עַל חֲבֵרוֹ, וְעַל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל כֻּלּוֹ, כִּי עַל יְדֵי שֶׁאָדָם דָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, הוּא מְעוֹרֵר בַּשָּׁמַיִם מְלִיצֵי יֹשֶׁר שֶׁיַּמְלִיצוּ טוֹב עַל חֲבֵרוֹ, כְּמוֹ שֶׁכּוֹתֵב רַבִּי נַחְמָן בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת: מִי שֶׁמְּלַמֵּד זְכוּת עַל יִשְׂרָאֵל מְעוֹרֵר תְּשׁוּעָה, וְהַתְּשׁוּעָה תָּבוֹא עַל יָדוֹ, כִּי עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם דָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת וּמְלַמֵּד עָלָיו זְכוּת, מְעוֹרֵר עָלָיו מְלִיצֵי יֹשֶׁר שֶׁיְּלַמְּדוּ עָלָיו זְכוּת בַּשָּׁמַיִם.
עַל מָה דָּרַשׁ הֶ"חָפֵץ חַיִּים" בְּיוֹם כִּפּוּר?
סִפֵּר הַגָּאוֹן רַבִּי יוֹאֵל קְלוּפְט זַצַ"ל, שֶׁכַּאֲשֶׁר שָׁהָה כְּנַעַר צָעִיר בַּיְּשִׁיבָה בְּרַאדִין שָׁמַע אֶת דְּרָשָׁתוֹ שֶׁל הֶ"חָפֵץ חַיִּים" בְּלֵיל יוֹם הַכִּפּוּרִים בֵּין כָּל נִדְרֵי לִתְפִלַּת עַרְבִית, אֲשֶׁר בִּדְרָשָׁתוֹ לִמֵּד זְכוּת עַל עַם יִשְׂרָאֵל וְכָךְ הוּא אָמַר: הִנֵּה אִם נִרְאֶה גּוֹי זָקֵן שֶׁהִתְגַּיֵּר וּלְמָחֳרָת הַיּוֹם נִתְפֹּס אוֹתוֹ בְּאֵיזוֹ עֲבֵרָה קַלָּה, בְּוַדַּאי שֶׁלֹּא יִהְיוּ לָנוּ טְעָנוֹת עָלָיו מִפְּנֵי שֶׁאֲפִלּוּ שֶׁהוּא הִתְגַּיֵּר, אֲבָל הוּא עֲדַיִן לֹא הִסְפִּיק כִּמְעַט לִלְמֹד, וַעֲדַיִן אֵינוֹ יוֹדֵעַ אֶת כָּל פְּרָטֵי הַהֲלָכָה הַנִּדְרָשִׁים מִכָּל יְהוּדִי. וְאַף אָנוּ כֻּלָּנוּ, מָה אָנוּ יוֹדְעִים וּמָה כְּבָר לָמַדְנוּ, וְלָכֵן כֻּלָּנוּ חֲשׁוּבִים כְּמוֹ הַגֵּרִים, וְעַל כָּךְ אָנוּ מְבַקְּשִׁים בְּיוֹם כִּפּוּר: "וְנִסְלַח לְכָל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" יַחַד עִם "הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם, כִּי לְכָל הָעָם בִּשְׁגָגָה".
וְהִנֵּה בִּשְׁעַת שְׁמִיעַת הַדְּבָרִים לֹא הֵבַנְתִּי מַדּוּעַ אָמַר זֹאת הֶ"חָפֵץ חַיִּים" וְלֹא הִשְׁמִיעַ דִּבְרֵי הִתְעוֹרְרוּת וְכִבּוּשִׁין כָּרָאוּי לַיּוֹם הַקָּדוֹשׁ, אֲבָל אַחַר כָּךְ רָאִיתִי שֶׁ"הֶחָפֵץ חַיִּים" בְּעַצְמוֹ כָּתַב בְּסִפְרוֹ "שֵׁם עוֹלָם" שֶׁהַמְלַמֵּד זְכוּת עַל יִשְׂרָאֵל זוֹכֶה שֶׁאַף עָלָיו מְלַמְּדִין זְכוּת מִן הַשָּׁמַיִם, וְהֵבַנְתִּי מַדּוּעַ בָּחַר הֶ"חָפֵץ חַיִּים" לְלַמֵּד זְכוּת עַל עַם יִשְׂרָאֵל בְּשָׁעָה זוֹ.
אַחַת לְמַעְלָה וְשֶׁבַע לְמַטָּה – לִמּוּד זְכוּת עַל יִשְׂרָאֵל;
וְכָךְ גַּם מְבָאֵר הָרָמָ"א בְּסִפְרוֹ 'תּוֹרַת הָעוֹלָה', אֶת מִנְיַן הַהַזָּאוֹת שֶׁל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אַחַת לְמַעְלָה וְשֶׁבַע לְמַטָּה, (יומא פרק ה משנה ג), שֶׁבְּכָךְ יֶשְׁנוֹ רֶמֶז שֶׁיֵּשׁ לָדוּן לְכַף זְכוּת אֶת כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, מִפְּנֵי שֶׁיֵּשׁ לָהֶם חֵלֶק אֶחָד הַמּוֹשֵׁךְ אוֹתָם לְמַעְלָה וְהוּא נִשְׁמַת ה' חֵלֶק אֱלוֹקַּ מִמַּעַל אֲשֶׁר בְּקִרְבָּם, וְאִלּוּ מִצַּד שֵׁנִי יֶשְׁנָם שִׁבְעָה חֲלָקִים הַמּוֹשְׁכִים אוֹתָם לְמַטָּה לְהַבְלֵי עוֹלָם הַזֶּה, כִּי לַיֵּצֶר הָרַע יֶשְׁנָם שִׁבְעָה שֵׁמוֹת כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (סוכה נב), שֶׁהֵם מְרַמְּזִים עַל שִׁבְעָה כֹּחוֹת שׁוֹנִים אֲשֶׁר עִמָּם מְנַסֶּה הַיֵּצֶר לְהַכְשִׁיל אֶת הָאָדָם, וְאִם כֵּן יֵשׁ לָנוּ לָדוּן לְכַף זְכוּת אֶת כָּל עַם יִשְׂרָאֵל.
שִׁבְעִים שָׁנָה בִּשְׁבִיל רֶגַע אֶחָד;
וּמַעֲשֶׂה הָיָה שֶׁהָרה"ק רַבִּי לֵוִי יִצְחָק מִבֶּרְדִּיטְשׁוֹב זִיעָ"א, רָאָה יְהוּדִי אֶחָד הַמִּתְפַּלֵּל בִּמְהִירוּת מֻפְלֶגֶת וְגָעַר בּוֹ : הַאִם כָּךְ מְדַבְּרִים עִם מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רָאָה זֹאת זָקֵן אֶחָד וְאָמַר לוֹ, הֲלֹא כָּתוּב: וְדִלּוּגוֹ עָלַי אַהֲבָה וְדָרְשׁוּ עַל כָּךְ חֲזַ"ל, וְלִגְלוּגוֹ עָלַי אַהֲבָה, לְרַמֵּז שֶׁהַשֵּׁם אוֹהֵב תָּמִיד אֶת תְּפִלּוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, אַף כַּאֲשֶׁר הֵם מְדַלְּגִּים בִּתְפִלָּתָם. שָׂמַח מְאֹד רַבִּי לֵוִי יִצְחָק מִבֶּרְדִּיטְשׁוֹב וְאָמַר, אָדָם זֶה חַי שִׁבְעִים שָׁנָה, כְּדֵי לְלַמֵּד פַּעַם אַחַת זְכוּת עַל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל. וְזֹאת אַף עַל פִּי שֶׁבְּוַדַּאי צָרִיךְ הָאָדָם לְהִתְפַּלֵּל כְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ, לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל – לִרְאוֹת טוֹב בְּיִשְׂרָאֵל;
וְכָתַב הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, שֶׁכָּל הַפִּתּוּי שֶׁל הַיֵּצֶר הָרָע וְחֵילוֹתָיו, זֶה רַק לְפַתּוֹת אֶת הָאָדָם שֶׁיִּרְאֶה רַע בְּאֵיזֶה יְהוּדִי, כִּי עַל יְדֵי שֶׁהוּא מוֹצֵא דָּבָר רַע בַּחֲבֵרוֹ, מְקַבֵּל הַיֵּצֶר כֹּחַ לְקַטְרֵג עַל אוֹתוֹ יְהוּדִי חַס וְשָׁלוֹם. אֲבָל כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִסְתַּכֵּל רַק עַל מַעֲלַת וּגְדֻלַּת כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, אֵין לַיֵּצֶר הָרָע שׁוּם כֹּחַ לְקַטְרֵג עַל הָאָדָם, וּמִמֵּילָא הוּא זוֹכֶה לְכָל הַמַּעֲלוֹת וְהַטּוֹבוֹת בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁמִּפְּנֵי כָּךְ מִתּוֹךְ כָּל שִׁבְעַת הַשֵּׁמוֹת שֶׁנִּקְרָא בָּהֶם הַיֵּצֶר הָרָע בַּחֲזַ"ל, צְפוּנִי וְכוּ', הַשֵּׁם הַנָּפוֹץ בְּיוֹתֵר בּוֹ הוּא קָרוּי תָּמִיד, הוּא בַּשֵּׁם "יֵצֶר הָרָע", וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁכָּל תַּפְקִידוֹ שֶׁל הַיֵּצֶר הוּא לְשַׁכְנֵעַ אֶת הָאָדָם שֶׁיִּרְאֶה רַע בְּעַצְמוֹ וּבַאֲחֵרִים, כִּי עַל יְדֵי כָּךְ הוּא מְקַבֵּל אֶת כָּל כֹּחוֹ חַס וְשָׁלוֹם, וְלָכֵן עֲמָלֵק ס"ת רַק רַע כָּל הַיּוֹם, כִּי כָּל תַּפְקִידוֹ שֶׁל עֲמָלֵק כִּבְיָכוֹל, הוּא רַק לִגְרֹם לָאָדָם לִרְאוֹת רַע בַּאֲחֵרִים כָּל הַיּוֹם, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא מְקַבֵּל אֶת כֹּחוֹ, הַשֵּׁם יַצִּילֵנוּ.
וְכָתַב בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים זִיעָ"א, שֶׁמִּי שֶׁשּׁוֹמֵעַ שֶׁמְּדַבְּרִים לָשׁוֹן הָרָע עַל אֵיזֶה יְהוּדִי, וְהוּא מִיָּד דּוֹחֶה זֹאת מִמַּחְשַׁבְתּוֹ וְלֹא מַאֲמִין לְכָךְ, עַל יְדֵי זֶה - מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה - גַּם בַּשָּׁמַיִם כַּאֲשֶׁר בָּאִים הַמְקַטְרְגִים לְסַפֵּר עָלָיו דְּבָרִים רָעִים, לֹא מְקַבְּלִים זֹאת מֵהֶם וְאֵין מַאֲמִינִים לְכָךְ, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא נִצָּל מִכָּל הַמְקַטְרְגִים וְהַמַּשְׂטִינִים.
הַמְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע יוֹצֵא מֵאַרְמוֹן הַמֶּלֶךְ;
וְכָתַב עַל כָּךְ רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב (ליקוטי מוהר"ן נד), שֶׁאֲפִלּוּ אִם הָאָדָם כְּבָר זָכָה לְמַדְרֵגָה גְּבוֹהָה שֶׁל אַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁהוּא זָכָה לְ"דַעַת", הִנֵּה אִם הוּא יְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע עַל אֵיזֶה יְהוּדִי חַס וְשָׁלוֹם, הוּא יִפֹּל מִכָּל מַדְרֵגָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "מוֹצִא דִבָּה הוּא כְסִיל", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מוֹצִיא דִּבָּה הוּא יִפֹּל מֵאַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, לָאַהֲבוֹת הַנְּפוּלוֹת שֶׁל תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה הַמְדֻמּוֹת, שֶׁזֶּה בְּחִינַת כְּסִילוּת וְטִפְּשׁוּת.
מָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה, לְאָדָם שֶׁעָמַל וְהִתְיַגַּע רַבּוֹת, עַד שֶׁזָּכָה לִהְיוֹת מִשָּׂרָיו הַנִּכְבָּדִים בְּיוֹתֵר שֶׁל הַמֶּלֶךְ הַקְּרוֹבִים לַמֶּלֶךְ מְאֹד, שֶׁהֵם הַיּוֹשְׁבִים רִאשׁוֹנָה בַּמַּלְכוּת לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ, וְהָיָה יוֹצֵא וּבָא בְּאַרְמוֹן הַמֶּלֶךְ כְּפִי שֶׁהוּא חָפֵץ. אֲבָל אַף הוּא, אִם הוּא יְדַבֵּר סָרָה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ עַל אֶחָד מִבָּנָיו שֶׁל הַמֶּלֶךְ אוֹ עַל אֶחָד מִשָּׂרָיו הַנִּכְבָּדִים בְּיוֹתֵר - הִנֵּה בְּוַדַּאי הַמֶּלֶךְ יְגָרְשׁוֹ מִיָּד מֵהָאַרְמוֹן בְּחֶרְפָּה וָבוּז, וְיוֹרִיד מֵעָלָיו אֶת כָּל מַדְרְגוֹתָיו וּמֵדַלְיוֹתָיו.
וְכָךְ הוּא גַּם אֵצֶל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כִּבְיָכוֹל, כִּי כָּל יְהוּדִי חָשׁוּב בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כְּמוֹ שַׂר נִכְבָּד וּכְמוֹ בְּנוֹ הַיָּחִיד, כִּי כָּל יְהוּדִי הוּא חֵלֶק אֱלוֹקַּ מִמַּעַל כִּבְיָכוֹל, וְלָכֵן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַקְפִּיד בְּיוֹתֵר, כַּאֲשֶׁר מְדַבְּרִים עַל אֶחָד מִבָּנָיו הָאֲהוּבִים חַס וְשָׁלוֹם, וְלָכֵן אֲפִלּוּ אִם הָאָדָם הִתְיַגַּע רַבּוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַד שֶׁזָּכָה לְמַדְרֵגָה גְּבוֹהָה, שֶׁהִיא דַּעַת וְאַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אִם הוּא יִכָּשֵׁל בְּדִבּוּרֵי לָשׁוֹן הָרָע חַס וְשָׁלוֹם, הוּא יִפֹּל מִכֹּל וָכֹל בְּאֵין עוֹזֵר וְסוֹמֵךְ.
וְכוֹתֵב עוֹד רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב (ליקו"מ נד), שֶׁאֲפִלּוּ מִי שֶׁלֹּא מְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע אֶלָּא הוּא רַק נִכְשָׁל בְּרַע עַיִן, כְּלוֹמַר שֶׁהוּא מִסְתַּכֵּל עַל חֲבֵרוֹ בְּעַיִן רָעָה לִמְצֹא בּוֹ חֶסְרוֹנוֹת חַס וְשָׁלוֹם וְאֵינוֹ שָׂמֵחַ בְּהַצְלָחַת חֲבֵרוֹ – עַל יְדֵי כָּךְ הוּא נוֹפֵל לְמִיתַת הַלֵּב שֶׁזֶּה בְּחִינַת מִיתָה, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁהוּא לֹא יַרְגִּישׁ שׁוּם טַעַם בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, בְּתוֹרָתוֹ וּבִתְפִלָּתוֹ, כִּי עַל יְדֵי כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כִּבְיָכוֹל מַסְתִּיר פָּנָיו מִמֶּנּוּ.
עַיִן טוֹבָה מַמְשִׁיכָה הַשְׁפָּעוֹת טוֹבוֹת;
וּמִדָּה טוֹבָה מְרֻבָּה, וּמִי שֶׁמִּסְתַּכֵּל עַל כָּל יְהוּדִי בְּעַיִן טוֹבָה וְשָׂמֵחַ בְּהַצְלָחָתוֹ וּבְטוֹבָתוֹ, עַל יְדֵי זֶה הוּא זוֹכֶה לְעוֹרֵר בַּשָּׁמַיִם מְלִיצֵי יֹשֶׁר שֶׁיַּמְלִיצוּ עַל אוֹתוֹ יְהוּדִי שֶׁיְּקַבֵּל אֶת כָּל הַהַשְׁפָּעוֹת הַטּוֹבוֹת שֶׁהוּא צָרִיךְ בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת. וְכֵן עַל יְדֵי שֶׁהוּא דָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, כָּךְ אַף בַּשָּׁמַיִם דָּנִים אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, וְכֵן לְהֵפֶךְ.
כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁכְּשֶׁהַיֵּצֶר הָרָע מְקַטְרֵג עַל הָאָדָם, הוּא מְחַפֵּשׂ שֻׁתָּף לְכָךְ, כִּי עֵד אֶחָד פָּסוּל לְעֵדוּת, וּמִי שֶׁמִּסְתַּכֵּל עַל חֲבֵרוֹ בְּעַיִן רָעָה חַס וְשָׁלוֹם אוֹ שֶׁמְּדַבֵּר עָלָיו לָשׁוֹן הָרָע, הֲרֵי הוּא נַעֲשֶׂה בְּכָךְ שֻׁתָּפוֹ שֶׁל הַשָּׂטָן חַס וְשָׁלוֹם, מִפְּנֵי שֶׁעַל יָדוֹ הוּא יָכוֹל לְקַטְרֵג עַל אוֹתוֹ יְהוּדִי חַס וְשָׁלוֹם. אֲבָל כַּאֲשֶׁר הָאָדָם דָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, אֵין הַיֵּצֶר הָרָע יָכוֹל לְקַטְרֵג עַל חֲבֵרוֹ, וְעַל יְדֵי כָּךְ נִצָּל חֲבֵרוֹ מִכָּל רַע.
מַעֲשֶׂה מֵהַבעש"ט – עַל יְדֵי שֶׁדָּן לְכַף חוֹבָה כִּמְעַט הֵמִית אֶת חֲבֵרוֹ;
וְכֵן אִם הָאָדָם דָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף חוֹבָה אֲפִלּוּ בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ, הוּא מְעוֹרֵר עָלָיו מְקַטְרְגִים לְמַעְלָה חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁהָיָה סִפּוּר עִם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, שֶׁבִּתְפִלַּת רֹאשׁ הַשֵּׁנָה, אֶחָד מִבְּנֵי חֲבוּרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה הֵרִיחַ טַבָּק, וַחֲבֵרוֹ שֶׁהָיָה לְיָדוֹ הִרְהֵר בְּלִבּוֹ כֵּיצַד מֵרִיחַ הַלָּה טַבָּק בְּאֶמְצַע תְּפִלָּתוֹ בְּיוֹם הַדִּין הַקָּדוֹשׁ, וְגִלָּה הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, שֶׁלָּכֵן דָּנוּ אֶת הַתַּלְמִיד שֶׁהֵרִיחַ טַבָּק לְמִיתָה חַס וְשָׁלוֹם.
וּכְשֶׁרָאָה הַבַּעַל שֵׁם טוֹב אֶת כָּל זֹאת, הוּא פָּעַל שֶׁיִּקְּחוּ מֵהַתַּלְמִיד שֶׁדָּן לְכַף חוֹבָה, אֶת כָּל הַמֹּחִין וְהַהִתְעוֹרְרוּת בִּתְפִלָּתוֹ, עַד שֶׁגַּם הוּא רָצָה לְהָרִיחַ טַבָּק כְּדֵי לְהָשִׁיב קְצָת אֶת לִבּוֹ שֶׁיּוּכַל לְהִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה, וְעַל יְדֵי זֶה, הוּא דָּן אַף אֶת חֲבֵרוֹ שֶׁהֵרִיחַ טַבָּק לְכַף זְכוּת, שֶׁמָּא גַּם הוּא רָצָה לְהָשִׁיב מְעַט אֶת לִבּוֹ עַל יְדֵי הַטַּבָּק, וְגִלָּה הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, שֶׁבְּכָךְ נִצַּל אוֹתוֹ תַּלְמִיד מֵעֹנֶשׁ מִיתָה חַס וְשָׁלוֹם, כִּי עַל יְדֵי שֶׁחָזַר וְדָן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, נִמְתַּק הַדִּין מֵחֲבֵרוֹ, וְחָזְרוּ וְהוֹצִיאוּ דִּינוֹ בַּשָּׁמַיִם לְחַיִּים טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם.
וְכָתַב מוֹהַרְנָ"ת זִיעָ"א שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם בִּזְכוּת כָּךְ שֶׁרָאָה בְּכָל עַם יִשְׂרָאֵל אֶת נְקֻדָּתָם הַטּוֹבָה וְהִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם, הוּא הִצִּיל אוֹתָם מֵהַקִּטְרוּג הַגָּדוֹל שֶׁהָיָה עֲלֵיהֶם לְאַחַר שֶׁנִּכְשְׁלוּ בְּמַעֲשֵׂה הָעֵגֶל וּמִגְּזֵרַת כְּלָיָה חַס וְשָׁלוֹם. וְלָכֵן מִיָּד לְאַחַר מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל נִבְנָה הַמִּשְׁכָּן, אֲשֶׁר כֻּלּוֹ נִבְנָה רַק מֵהַנְּדָבוֹת וְהַתְּרוּמוֹת שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל.
כִּי עַל יְדֵי שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ עוֹרֵר אֶת הַטּוֹב שֶׁבְּכָל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁהִמְלִיץ עֲלֵיהֶם טוֹב לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בְּכָךְ הוּא גִּלָּה וְעוֹרֵר אֶת נְקֻדָּתָם הַטּוֹבָה שֶׁל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, וְעַל יְדֵי זֶה הֵם הִתְעוֹרְרוּ לְהָבִיא כָּל אֶחָד אֶת נִדְבַת לִבּוֹ לַמִּשְׁכָּן, וְעַל יְדֵי כָּךְ נִבְנָה הַמִּשְׁכָּן מִכָּל נִדְבוֹת יִשְׂרָאֵל וּמִלְּבָבָם הַטָּהוֹר. וּמִטַּעַם זֶה הַמִּשְׁכָּן נִבְנֶה מֵהַרְבֵּה גְּוָנִים וּצְבָעִים תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְכוּ', כְּדֵי לְרַמֵּז עַל יָפְיוֹ וְיִחוּדוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד מֵעַם יִשְׂרָאֵל שֶׁכְּלוּלִים מִגְּוָנִים וּמִצְּבָעִים רַבִּים.
הַסִּימָן שֶׁזָּכָה לְאַהֲבַת הַשֵּׁם;
וְאָמְרוּ צַדִּיקִים, שֶׁיֶּשְׁנוֹ כְּלָל שֶׁמִּי שֶׁאוֹהֵב אֵיזֶה אָדָם, עַל יְדֵי זֶה הוּא אוֹהֵב מְאֹד גַּם אֶת בָּנָיו, וְזֶה הַסִּימָן שֶׁל הָאָדָם אִם הוּא אוֹהֵב אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁהוּא אוֹהֵב אֶת בָּנָיו שֶׁהֵם עַם יִשְׂרָאֵל. וְעַל יְדֵי שֶׁאָדָם אוֹהֵב אֶת יִשְׂרָאֵל, הוּא מְחַפֵּשׂ לִרְאוֹת בָּהֶם רַק אֶת מַעֲלוֹתֵיהֶם, כְּדֶרֶךְ שֶׁהָאָדָם מִתְנַהֵג עִם מִי שֶׁהוּא אוֹהֵב, שֶׁאֵינוֹ מְחַפֵּשׂ בּוֹ חֶסְרוֹנוֹת, וְאַדְּרַבָּא הוּא חָפֵץ לִרְאוֹת רַק אֶת מַעֲלוֹתָיו הַטּוֹבִים. וְאִם הוּא רוֹאֶה בּוֹ אֵיזֶה דָּבָר לֹא טוֹב, הוּא מַעֲלִים עֵינָיו מִכָּךְ, כִּי "עַל כָּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה".
וְכָתַב בַּעַל הַתַּנְיָא זִיעָ"א בְּסִפְרוֹ הַתַּנְיָא, שֶׁאִם עוֹלָה בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ שֶׁל הָאָדָם אֵיזוֹ מַחְשָׁבָה רָעָה עַל חֲבֵרוֹ חַס וְשָׁלוֹם, יֶהְדְּפֶנָּה מִלִּבּוֹ כְּהִנְדֹּף עָשָׁן, וְצָרִיךְ לְהָסִירָהּ מִלִּבּוֹ מִיָּד, כְּמוֹ מַחְשְׁבוֹת עֲבוֹדָה זָרָה מַמָּשׁ רַחֲמָנָא לִצְלַן, כִּי כְּשֵׁם שֶׁהִרְהוּרֵי עֲבֵרָה קָשִׁים מֵעֲבֵרָה, כָּךְ הַמַּחְשָׁבָה בְּרָעָתוֹ עַל חֲבֵרוֹ עֲלוּלָה לְהַזִּיק לַחֲבֵרוֹ חַס וְשָׁלוֹם, יוֹתֵר מֵאָדָם שֶׁמַּזִּיק לוֹ מַמָּשׁ, רַחֲמָנָא לִצְלַן.
הַדָּן אֶת הַשֵּׁנִי לְכַף זְכוּת מֵאִיר בּוֹ אֶת הַטּוֹב שֶׁבּוֹ;
וְכָתַב עוֹד רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב (ליקוטי מוהר"ן רפב), שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִסְתַּכֵּל עַל חֲבֵרוֹ בְּעַיִן טוֹבָה וּמְחַפֵּשׂ רַק אֶת מַעֲלוֹתָיו, עַל יְדֵי כָּךְ הוּא מַעֲלֵהוּ מִכַּף חוֹבָה לְכַף זְכוּת, וַאֲפִלּוּ אִם אוֹתוֹ אָדָם הוּא רָשָׁע גָּמוּר חַס וְשָׁלוֹם, אִם הָאָדָם מוֹצֵא בּוֹ אֵיזוֹ נְקֻדָּה טוֹבָה, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, הוּא מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת, וְהוּא זוֹכֶה לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, כִּי עַל יְדֵי שֶׁאָדָם מִסְתַּכֵּל עַל הַטּוֹב שֶׁל חֲבֵרוֹ, הַטּוֹב הַזֶּה מִתְעוֹרֵר, עַד שֶׁהוּא גּוֹבֵר עַל כָּל הָרַע שֶׁבּוֹ, וְהוּא זוֹכֶה לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה וְלִהְיוֹת צַדִּיק גָּמוּר.
הַדָּן לְכַף זְכוּת נִצָּל מִכָּל הַמְקַטְרְגִים;
וְכָתַב בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים בְּסִפְרוֹ 'טָהֳרַת הַקֹּדֶשׁ' (פרק יח), בְּשֵׁם הַצַּדִּיקִים הַקַּדְמוֹנִים שֶׁהָרָגִיל לָדוּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת אֵין שׁוּם רְשׁוּת לַמְקַטְרְגִים לְקַטְרֵג עָלָיו בַּשָּׁמַיִם, כִּי אוֹמְרִים בַּשָּׁמַיִם לַמְקַטְרְגִים עָלָיו,- כְּשֵׁם שֶׁהָאָדָם הַזֶּה רָגִיל לָדוּן לְכַף זְכוּת כָּל אֶחָד וְאֶחָד, כָּךְ גַּם אַתֶּם אֵין לָכֶם רְשׁוּת לְחַיְּבוֹ אֶלָּא רַק לְדַבֵּר עָלָיו זְכוּת.
וְכֵן לְאַחַר אֲרִיכוּת יָמִים וְשָׁנִים כַּאֲשֶׁר הוּא עוֹלֶה לַשָּׁמַיִם, אֲפִלּוּ אִם יֵשׁ עָלָיו מְקַטְרְגִים גְּדוֹלִים בִּגְלַל חֲטָאָיו וַעֲווֹנוֹתָיו, אִם הוּא רָגִיל לָדוּן תָּמִיד לְכַף זְכוּת, חָסִים עָלָיו בַּשָּׁמַיִם וּמוֹצְאִים לוֹ אֵיזוֹ זְכוּת, כִּי אֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו אֵיזֶה לִמּוּד זְכוּת, כְּגוֹן שֶׁהָיָה אָנוּס אוֹ יִצְרוֹ תְּקָפוֹ אוֹ שֶׁהָיָה בְּקַטְנוּת הַדַּעַת וְכַדּוֹמֶה. וּכְשֶׁהָאָדָם מַרְגִּיל עַצְמוֹ לָדוּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, כָּךְ מַמָּשׁ יְשַׁלְּמוּ לוֹ מִשָּׁמַיִם, וְיָדוּנוּ אוֹתוֹ תָּמִיד לְכַף זְכוּת.
סְגֻלָּה לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל;
וּמוֹסִיף עוֹד בְּסִפְרוֹ 'טָהֳרַת הַקֹּדֶשׁ' (פכ"ג), שֶׁמְּקֻבָּל מִצַּדִּיקִים קַדְמוֹנִים, שֶׁהָרָגִיל לָדוּן אֶת כָּל אֶחָד לְכַף זְכוּת, יֵשׁ בְּכָךְ סְגֻלָּה נִפְלָאָה לִזְכּוֹת שֶׁתִּתְעוֹרֵר בְּלִבּוֹ אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, וְהָרָגִיל לָדוּן לְכַף זְכוּת אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל תָּמִיד, יְזַכּוּ אוֹתוֹ מִשָּׁמַיִם וְיָבִיאוּ אוֹתוֹ לְמַעֲלָה נִשְׂגָּבָה זוֹ שֶׁל אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל. הַשֵּׁם יְזַכֵּנוּ אָמֵן.
הַבָּחוּר שֶׁבִּקֵּשׁ כֶּסֶף כְּדֵי לִקְרֹא בַּתּוֹרָה;
וּמַעֲשֶׂה הָיָה בְּיָמֵינוּ. הָיָה זֶה בְּחֹל הַמּוֹעֵד פֶּסַח, כַּאֲשֶׁר בְּאֶחָד מִבָּתֵּי הַכְּנֵסִיּוֹת, חִפְּשׂוּ בַּעַל קוֹרֵא שֶׁיִּקְרָא בַּתּוֹרָה, וְהָיָה שָׁם בָּחוּר אֶחָד שֶׁאָמַר "עִם כֶּסֶף אֲנִי מוּכָן", וְכַעַס עָלָיו הַגַּבַּאי מְאֹד בְּלִבּוֹ, מַדּוּעַ הוּא דּוֹרֵשׁ כֶּסֶף עֲבוּר הַקְּרִיאָה הַקְּצָרָה הַזּוֹ. וּלְאַחַר הַתְּפִלָּה שָׁאַל אֶת הַבָּחוּר מַדּוּעַ בִּקַּשְׁתָּ כֶּסֶף עֲבוּר קְרִיאַתְךָ בַּתּוֹרָה? וְהִסְבִּיר לוֹ הַבָּחוּר, שֶׁהוּא הֵכִין לִפְנֵי הַתְּפִלָּה אֶת הַקְּרִיאָה בַּתּוֹרָה, הַפּוֹתַחַת בַּפָּסוּק "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי", וְלָכֵן אָמַר שֶׁאִם קוֹרְאִים זֹאת הַיּוֹם, לְכָךְ הוּא מוּכָן, כִּי הֵכִין זֹאת כְּבָר לִפְנֵי הַתְּפִלָּה. וּמִכָּךְ נִלְמַד עַד כַּמָּה יֵשׁ לָדוּן אֶת כָּל אָדָם תָּמִיד לְכַף זְכוּת, וּבִזְכוּת כָּךְ נִזְכֶּה אַף אָנוּ, שֶׁיָּדוּנוּ אוֹתָנוּ תָּמִיד בַּשָּׁמַיִם לְכַף זְכוּת. אָמֵן.