סוד הברכה והשפע | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'אעירה שחר' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
פרק שמיני - סוד הברכה והשפע
אחד מהדברים המעיקים ביותר על רוב בני העולם, ושלמעשה כל תחבולות בני אדם סובב סביבו, הוא נושא הפרנסה. וכי מה לא יעשה אדם בשביל להביא טרף לביתו. אנשים מוכנים לעבוד קשה בעבודות מפרכות גוף ונשמה בשביל להביא קצת פרנסה הביתה. מוכנים ללמוד לימודים מייגעים במשך שנים ארוכות, בשביל שיום אחד יהיה להם מעמד פרנסה מכובד. והכל בשביל הפרנסה, כמו כן פעמים רבות בעיות קשות בשלום בית באות רק בגלל חסרון פרנסה, כמובא בחז"ל (בבא מציעא דף נט/א): שאין מריבה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא על עסקי תבואה שנאמר: "השם גבולך שלום חלב חטים ישביעך".
כך גם פעמים וקלקולים בחינוך, נוער נושר וכו', ישנם בגלל חוסר פרנסה. כמה בעיות בריאות, כמה לחץ דם גבוה, בעיות לב וכו', ישנם בגלל חסרון פרנסה. וכן ביטול תורה רב! נגרם פעמים רבות רק כתוצאה חסרון פרנסה!
הפתרון
והנה כל אחד יתבונן: אם מישהו יבוא אליו עם הצעת עבודה המצריכה השקעה של כמה שעות בלבד, והיא עבודה קלה ונקיה, ללא ביטול תורה, אלא רק לעמוד על משמרתו ולהיות ער כמה שעות, ובעד זה יקבל כל מה שהוא צריך לפרנסתו - יש מישהו שלא יקפוץ על כזו הצעה מפתה?
ובכן, יש ויש הצעה כזו! והיא - להיות ער בחצות לילה ולעסוק בתורה ותפילה! כי תורתנו הקדושה תורת חיים היא, ובודאי שיש בה את התרופות לכל המכות, ויש לה עצות נפלאות, לבטל את קללת 'בזיעת אפיך תאכל לחם', ואחת מהעצות האלו, שכתובה במקורות בפירוש ובהרחבה רבה, היא לימוד תורה בחצות הלילה.
אבל לפני שנרחיב בנושא הפרנסה, צריכים אנו לשים אל לבנו, שעניין קימת חצות הוא יסוד ביהדות שעומד בבסיס של הרבה עניינים רוחניים, והוא יסוד שליווה את עם ישראל מאז האבות הקדושים וילווה אותנו עד ביאת משיח צדקנו שיבוא בזכות אלו הקמים חצות לילה להשתתף עם השכינה, כמובא הרבה בדברי חז"ל.
לכן בבואנו ללמוד על מעלת חצות לילה, נשים אל לבנו שעיקר כוונתנו היא לעשות את רצון אבינו שבשמים, ולקום חצות בשביל השכינה הקדושה, ומה שאנו לומדים על התועלת של לימוד התורה לעניין השפעת הפרנסה, גם זה אינו אלא בשביל לזרז את עצמנו לעבודת ה', שעל ידי מנוחת הנפש שתהיה לנו, נוכל לעבוד את ה' ביתר שאת ויתר עז.
הבטחת רשב"י
בספר הזוהר בפרשת אמור דף צ' על הפסוק במשלי לא: "ותקם בעוד לילה ותתן טרף לביתה, אומר הזוהר, שאלו הם הקמים חצות ומשתתפים עם השכינה, עליהם נאמר הפסוק [תהילים קיא]: טרף נתן ליראיו יזכור לעולם בריתו, דהיינו שהם זוכים להבטחה של פרנסה בשפע, כמו שכתוב [משלי לא]: ותקם בעוד לילה ותתן טרף לביתה וכל מי שקם חצות ועוסק בתורה ובכך הוא משתתף עם השכינה הקדושה, הרי הוא נקרא מאנשי המלך ולכן הוא מקבל את פרנסתו משולחנו של המלך הקדוש ברוך הוא,
הגאון הרב חיים פלאג'י זיע"א מביא בספרו 'תוכחת-חיים' (סימן ג') את הזוהר הנ"ל ומפרש על-פיו את הפסוק: "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום", שעיקר הדבקות בה' יתברך, היא על-ידי קימת חצות, ועל זה נאמר: ואתם הדבקים בה' אלוקיכם - על-ידי קימת חצות, חיים כולכם היום. חיים - היינו שפע של פרנסה. מאחר ש'עני חשוב כמת', ו'כל המצפה לשולחן חברו חייו אינם חיים', ממילא ההפך מזה, דהיינו מי שיש לו שפע, זה נקרא שיש לו 'חיים'.
על זה הדרך הוא מפרש גם את הפסוק במשלי : "אל תאהב שינה פן תוורש פקח עיניך ושבע לחם". ופירושו: אל תאהב שינה, דהיינו שלא לישן כל הלילה, פן על-ידי זה תהיה עני ורש, אלא, פקח עיניך - מוקדם, ותקום בחצות מבעוד לילה, ואז תשבע לחם - יהיה לך שפע של פרנסה.
קמים ורואים נסים
מתוך עשרות סיפורים שסיפרו לי, על ניסים גדולים בפרנסה שבאו בזכות לימוד בחצות לילה, אציין רק כמה מהם.
יהודי מבני-ברק שהחל לקום חצות, ניגש אלי אחרי כמה ימים וסיפר לי בהתרגשות:
אני מוכרח לספר לך סיפור פלא שהיה לי. התחלתי להשתדל ללמוד תורה בחצות לילה במשך כמה ימים, ובדיוק באותם הימים חיכיתי לקבל איזו הטבה מהמדינה (מדובר בסכום כספי גדול), שבשביל לקבלה הייתי צריך להגיש כל מיני מסמכים. והנה, כשאשתי הגישה את המסמכים, אמרו לה שהיא טעתה במסמכים והמסמכים כלל לא מתאימים, ולכן צריכים להכין את כל המסמכים מחדש, שזה תהליך ארוך ומייגע, וממילא התייאשתי מלקבל במהרה את הכסף.
אבל כאן ארע הנס! אחרי כמה ימים שקמתי בחצות קבלתי הודעה מהמדינה, שהכל בסדר, הבקשה התקבלה ואני אקבל את כל הכסף. לא הבנתי איך זה יתכן, ושאלתי אותם: הרי המסמכים שהגשנו היו בטעות? ענו לי שזה לא משנה, קבלת את ההטבה וזהו זה...
והוא אמר לי: תדע נאמנה, שאין לי הסבר לזה - חוץ ממה שהתחלתי לקום בחצות!
יהודי אחר, שהתחיל להתחזק ולקום בחצות. סיפר לי שקרה לו נס גדול, שהיה בעיניו לפלא ממש, כי זו הפעם הראשונה שדבר כזה קורה לו: מישהו הכניס לו מעטפה תחת הדלת עם סכום כסף מכובד, עם שמו ושם משפחתו, ועד עכשיו הוא לא יודע מי הכניס את זה ועל מה ולמה.
יהודי נוסף שקם חצות כבר הרבה שנים, ומקפיד לקום בחצות ממש, אמר לי: תדע לך, אני קם חצות כבר שלושים שנה, ואני אומר לך שיש לי נסים בפרנסה מעל הטבע, כאשר חיתנתי כבר כמה ילדים ללא שום חובות כלל ואין לי שום הסבר לזה.
וכן סיפרו לי כמה יהודים הקמים חצות שנים רבות, שהם רואים בחוש כבר עשרות שנים, ניסים גדולים בפרנסתם, כאשר אינם עובדים כלל בשום עבודה, ובכל זאת פרנסתם מצויה להם תמיד ברווח, מידו הרחבה והמלאה.
כמובן שזו הבטחה של הזוהר הקדוש, ואנו בני ישראל, מאמינים בני מאמינים, לא צריכים עדויות על כך, אבל זה מחזק לשמוע סיפורים מאנשים שחיים בינינו שחווים ורואים נסים מעל הטבע בעניין הפרנסה בזכות קימת חצות.
הראשון לקבל השפע
הגאון הצדיק רבי שמואל שפירא זצ"ל, היה תמיד חוזר ואומר, על פי הזוהר בפרשת אמור [דף צ'], שמי שקם בחצות לילה ועוסק בתורה, יכול להסיר מלבו את כל דאגות הפרנסה, שהרי הזוהר הקדוש מבטיח לו שלא יחסר לו פרנסה - ולכן הוא יכול להיות סמוך ובטוח, שהפרנסה שלו תבוא בדרך שמימית ונסית, מאחר שהוא מקבל את השפע שלו ישירות מהשכינה הקדושה.
וכן כתב הרמח"ל בספרו 'קיצור הכוונות', 'שער חצות', שזמן חלוקת השפע משמים הוא בחצות לילה, ממילא מי שעוסק אז בתורה, השפע מגיע ישר אליו, וכן כתב האריז"ל בדרושיו על חצות לילה [דרושי הלילה ו'] , שאלו הדבקים בשכינה הקדושה בחצות לילה, הם מקבלים ראשונים את השפע, ומהם מתפשט השפע לכל העולם, כי אלו הנעורים עד אור הבוקר, ומניחים טלית ותפילין ומתפללים השכם, דרכם עובר האור של התפילין, המרמז על שפע רוחני וגם גשמי, שנשפע על-ידי עסק התורה בחצות לילה.
וכן דרשו חז"ל (מסכת יומא ע"ז) את הפסוק [תהילים] שווא לכם משכימי קום מאחרי שבת אוכל לכם העצבים כן יתן לידידו שינה", הנה יש המקדימים לקום בבוקר ומאחרים לשוב בלילה לעסוק במלאכה, ועל ידי זה הם מתברכים, אבל הם אוכלים לחמם בעיצבון ובעמל רב, כי הרי "כן ייתן לידידו שינה" ומפרש רש"י כן ייתן הקב"ה למי שמנדד שינה לכבודו ולמצוותו, וכן כתבו חז"ל במדרש משלי פרק ל"א עיי"ש
וכן כתב בספר חסידים סימן ש"ט: על הפסוק "לא יכבה בלילה נרה הייתה כאניות סוחר" (משלי ל"א כ"ד) שעל ידי שאדם בלילה יושב ועוסק בתורה הוא זוכה שהקדוש ברוך הוא שולח לו מלאכים מרחוק להביא לו כל צרכיו עיי"ש. וכך היה אומר הרה"ק ר' יצחק מווארקי זיע"א בפתחם של ימות החורף: "הנה עכשיו מגיעים לילות החורף שבהם עוסקים ישראל בתורה, ולכן בימות החורף אינני צריך לדאוג לפרנסה לעם ישראל כי על ידי כך בוודאי הם יזכו לשפע רב ופרנסה בשפע."
מעשה נפלא אירע כאשר דיבר הרה"ק ר' נפתלי מרופשיץ' זיע"א על מעלת הלימוד תורה בלילות הארוכים, ואמר שכל מי שעושה זאת בוודאי יהיה לו פרנסה בשפע גדול. והיה איש פשוט ששמע זאת, והחל מיד לעשות כן לקום בלילה לעסוק בתורה, ומאותו יום הייתה מגיעה פרנסתו בדרך מופלאה ושוב לא היה חסר לו מזונותיו כל ימיו.
וישנם ארבעה טעמים והסברים נפלאים לכך: הקם חצות מקבל מהיכלו של המלך;
טעם ראשון: מובא באריז"ל שהקם חצות זוכה שפרנסתו מצויה בשפע רב, וזאת מפני שהשפע יורד בראשיתו אל השכינה הקדושה, והיא משפיעה את השפע לכל אלו שהרימו והעלו אותה.
והנה הקמים חצות לילה ועוסקים בתורה, הינם מעלים את שכינה בכל לילה על ידי לימודם, עד שבבוקר הרי היא מתעטרת בהם ומשפיעה בהם את כל הברכות, והם נקראים מבני היכל המלך (כמובא בזוהר אמור צ') וכיון שכל השפע שיורד לעולם נמשך על ידם, לכן הם הראשונים שמקבלים את השפע הגדולה היורד לעולם.
וכן כתוב בליקוטי מוהר"ן (ט') שכפי שהאדם גורם עליית השכינה בתפילתו כך הוא זוכה לפרנסתו. כי כשם שהוא ממשיך את השפע לשכינה, כך מידה כנגד מידה הוא זוכה לכל ההשפעות והברכות. ולכן אלו שקמים חצות לילה שעל ידם בעיקר עולה השכינה בתפילת שחרית, כמו שכתב האריז"ל (שער דרושי הלילה דרוש ו'), לכן הם זוכים להיות הראשונים לקבלת השפע הגדול היורד לעולם, ודרכם הוא עובר לכל העולם כולו.
האחדות מקור השפע
טעם שני: בספר 'ליקוטי הלכות', הלכות ריבית ו' , מבאר רבי נתן באריכות את העניין של חצות, וכותב, שהכח שיש לחצות לילה הוא, לבטל את כל השינויים הרבים שיש בעולם, ולגלות את האחדות והאהבה בין כל ישראל, ומהאחדות והשלום נמשך כל השפע, שהרי לא מצא הקדוש-ברוך-הוא כלי מחזיק ברכה אלא השלום.
ועל פי זה הוא מבאר את מאמר חז"ל [ברכות], על דוד המלך שהיה עומד בחצות לילה לעסוק בתורה, ובבוקר אחרי שהמשיך את השפע, באו אליו נציגי העם, ואמרו לו שהפרנסה בדוחק, אמר להם: לכו והתפרנסו זה מזה, דהיינו שירבו אהבה ושלום ועל-ידי האחדות הזו תמשך להם פרנסה, כי האחדות ממשיכה פרנסה.
חשוב לדעת, שההבטחה על פרנסה בזכות חצות, היא לאו דווקא כשקמים מהשינה בחצות. כי המעלה של קימת חצות ושיבור השינה היא חשובה ועצומה, , אבל לעניין המשכת השפע והברכה, העיקר זה להיות ער בשעת חצות לילה, ולעסוק בתורה ובעבודת ה'. וכן היה הרש"ש זיע"א נוהג, שלעולם לא היה הולך לישן לפני חצות, מחשש שמא יפסיד את נקודת חצות, ומובא שכך היו נוהגים הרבה צדיקים, שהיא נשארים ערים עד חצות, מהפחד שלא תמצא אותם נקודת חצות כשהם ישנים, שעל זה אומר הזוהר הקדוש, שאז סטרא דמותא שולטת על האדם.
זוכה להנהגה של חסד
טעם שלישי: כתבו הבן איש חי (בניהו מסכת תמיד כ"ז ע"ב) והערבי נחל (פרשת בהעלותך), שהלומד בלילה זוכה לפרנסה ברווח, וזאת מפני שהלילה הינו זמן המיועד לשינה ומנוחת הגוף, מפני שלא נברא הלילה אלא לשינה, [עירובין ס"ה] ולכן יש בו חושך ואפילה, המראה על כך שניתנו הלילות למנוחה, וכאשר האדם לומד בשעות הלילה המיועדות לשינה ומנוחת הגוף, הרי הוא עושה לפנים משורת הדין, ומשום כך מתנהגים עמו גם משמים, מידה כנגד מידה - לפנים משורת הדין, שלא על פי מעשיו, ולכן הרי הוא זוכה על ידי כך לכל ההשפעות והברכות לו ולכל משפחתו.
וכתב הבן איש חי על כך משל נפלא על פי דברי חז"ל [מדרש רבה], משל למה הדבר דומה, לכהן שירד לשדה, ואחד הביא לו מאה קילו פירות מעשרות, ולא החזיק לו הכהן טובה על מתנה זאת, ואילו חבירו הביא לכהן קילו אחד בלבד מפירות חולין והחזיק לו הכהן טובה על כך, שאל חבירו את הכהן הרי אני נתתי לך הרבה יותר ומדוע אינך מחזיק לי טובה, השיב לו הכהן אתה נתת לי משלי - את המעשרות המגיעים לי, ואילו חבירך הביא לו משלו עיי"ש.
ועל פי זה מסביר הבן איש חי, שמפני כך שעה אחת שהאדם מנדד שינה מעיניו ולומד תורה בלילה, חשובה כמו כמה וכמה שעות בשעות היום, ומשום כך שכרה רב ועצום מאד, ולכן הלומד תורה בלילה זוכה לחוט של חסד ביום (חגיגה י"ב) כי התנהג במידת החסד, ומידה כנגד מידה זוכה להנהגה של חסד ע"כ דברי הבן איש חי.
תיקון לחטא אדם הראשון
טעם רביעי: מובא בספרים טעם נוסף לכך וזאת מפני שלאחר חטא אדם הראשון ירדה חולשה גדולה לעולם, אשר באה כתוצאה מכך שנגזרה מיתה על אדם הראשון, וממנה השתלשלה ובאה גם השינה - שהיא אחד משישים במיתה, וכך גם כל התהוות הלילה והשתלשלותו נוצרו לאחר חטא אדם הראשון, כאשר חטא שלוש שעות לפני שבת, וזאת מפני שלולא חטאו של אדם הראשון היה ממשיך יום השבת לעולם, והיינו זוכים מיד ליום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים.
והנה ההבדל בין שבת לימות החול הוא, שבשבת לא נאמר ויהי ערב ויהי בוקר כמו שנאמר בששה ימים של ימות החול, וזאת מפני שבשבת אין שום אחיזה לחיצונים והקליפות שעיקר זמנם הוא בלילה, ולכן בשבת הלילה כיום יאיר כחשיכה כאורה, וכל הלילה נגרמה מחמת החטא אדם הראשון.
והנה מובא בספרים הקדושים שאף על פי שכל יום ויום מתחיל מהלילה, כמו שכתוב [בראשית] ויהי ערב ויהי בוקר, אף על פי כן פותח השולחן ערוך את ספרו בהלכות השכמת הבוקר, ואינו פותח בהלכות ערבית, וזאת מפני שלאחר חטא אדם הראשון ירדה חולשה גדולה לעולם הגורמת האדם עייפות מרובה בשעות הלילה, אשר ממנה השתלשלה ובאה השינה לעולם, ולכן השולחן ערוך פותח בהלכות השכמת הבוקר.
ניצול מקללת בעצבון תאכלנה
אמנם מי שבכל זאת מתגבר על כך וקם משנתו ללמוד תורה בלילות, בכך הוא מתקן את חטא אדם הראשון, ועל ידי כך הוא מתעלה לבחינת המדרגה של אדם הראשון קודם החטא, כי הוא מבטל את שנת הלילה שנוצרה כתוצאה מחטא אדם הראשון, ולכן הלימוד בלילה הוא הזיכוך הגדול ביותר לכל החטאים והעוונות שהאדם חטא והעווה, כמו שכתב מרן בעל "האביר יעקב" אבוחצירה זיע"א בספרו שערי תשובה, כי בכך הרי הוא מתקן את כל החטאים והעוונות, אשר נובעים כולם מהחטא של אדם הראשון, כידוע.
והנה אדם הראשון נענש על חטא אכילת עץ הדעת בקללת הפרנסה, כמו שכתוב "בעצבון תאכלנה ובזיעת אפיך תאכל לכם (בראשית א' י"ג), אבל על ידי שהאדם קם בחצות הלילה ועוסק בתורה, בכך הוא מתעלה מעל מדרגת החטא של האדם הראשון וממילא הוא ניצל מקללת הפרנסה ולכן הוא זוכה לפרנסה בשפע רב.
וזה הסיבה גם לכך שהקם בלילה ללמוד תורה, אינו צריך לישון זמן רב כי מספיקה לו שינה מועטת בלבד, והוא זוכה ששינה זאת, מספיקה בשבילו לתת לו כוח ובריאות כמו שמבארים חז"ל [בבא בתרא י'] את הפסוק אשבעה בהקיץ תמונתך: בשכר שהאדם מקיץ בלילה ללמוד תורה, זוכה הוא לשבוע מזיו השכינה בעולם הזה.
וכשם שלעתיד לבוא אין אכילה ושתיה, ואין שינה ותנומה, אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנין מזיו השכינה, כך הוא זוכה בשכר זאת, שאינו צריך לשינה מרובה, אלא הוא יכול לישון שינה קצרה ומועטת בלבד, כי גופו מקבל חיות מזיו השכינה ולא מהגשמיות [על פי ביאור המהרש"א].
והסיבה לכך היא כאמור, מפני שקללת השינה ירדה לעולם לאחר חטא אדם הראשון, ואילו הקם ללמוד תורה ומתקן זאת, על ידי כך הוא זוכה להינצל מכל הקללות שקיבל אדם הראשון, הן מקללת השינה והן מקללת הפרנסה, אשר שניהם השתלשלו ובאו על ידי חטאו של אדם הראשון, ולכן הוא זוכה לפרנסה בשפע גדול וברווח.