טוען...

מאמר: פורים מול כיפורים

מאמר נפלא! מהספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א

  פורסם בתאריך: 25.02.2024, 11:37 • מערכת שופר

חדש! ניתן לקריאה והורדה המאמר המעוצב מהספר - לחץ כאן.

פורים מול כיפורים; 

א] מה ההבדל בין 'גורל' לבין 'פור'? ומדוע נקרא חג זה 'פורים' הלא היה רק 'פור' אחד (1)? 

ב] נאמר במגילה: "הִפִּיל פּוּר - הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן" (אסתר ג, ז) מה הפשר של כפל השמות פּוּר ו: גורל? 

ג] איזה קשר נפלא קיים בין פורים לבין יום הכיפורים? 

ד] מדוע רק בפורים 'חייב איניש לבסומי עד דלא ידע'? 

ה] למה דווקא בפורים 'כל הפושט יד נותנים לו'? 

ו] איזה תחפושת קיימת בפורים אשר אף אחד אינו נותן ליבו אליה? 

פּוּר ו: גורל; 

בספר מגילת סתרים (לבעל הנתיבות) מבאר: מהו ההבדל בין פּוּר לבין גורל? 

גורל – היינו, גורל טוב. כמו הגורל שלפיו נחלקה הארץ. וכמו הגורל שעורכים ביום הכיפורים. 

ואילו פּוּר - היינו גורל רע. מלשון התפוררות! כפי שנאמר: "פּוֹר הִתְפּוֹרְרָה אֶרֶץ" (ישעיהו כד, יט). 

ולפי האמור, יובן היטב פשרו של הפסוק: "הִפִּיל פּוּר - הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן" שכן תמוה: מהו פשר כפל השמות פּוּר ו: גורל? 

אלא, שהמן ברשעתו: "הִפִּיל פּוּר" - לרעת עם ישראל! 

אשר "הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן" - גורל לטובתו של המן! 

ויתכן להוסיף לאור דבריו הנפלאים, שבסוף המגילה נאמר: "קָרְאוּ לַיָּמִים הָאֵלֶּה פוּרִים עַל שֵׁם הַפּוּר" (אסתר ט, כו) אך אם נעשה רק פּוּר אחד (1) על מה ולמה נקרא חג זה פוּרִים בלשון רבים?

אלא יתבאר להפליא, שחשב המן להפיל פּוּר - לרעת עם ישראל! 

והשיב לו ה' יתברך גמולו בראשו ונפל פּוּר - לרעת המן וזרע עמלק! 

וכך: "וְנַהֲפוֹךְ הוּא" (אסתר ט, א) נתהפך הפור שנועד לייסר את היהודים על ראשו של צורר ישראל ומכאן שמו: פוּרִים. 

מרדכי השפיל את המן ואסתר רוממה אותו; 

ובכדי לרדת לעומקו של השם: פוּרִים, מן הראוי להביא את דבריו הנפלאים של האוהב ישראל מאפטא, המקשר בין שני (2) ימים גדולים בשנה; פורים ויום הכיפורים. 

ותחילה, יש להקדים הקדמה קצרה: 

המתבונן יראה, שמרדכי ואסתר נהגו בהנהגה הפוכה לחלוטין כלפי המן הרשע; 

מרדכי – "לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה" (אסתר ג, ב). 

ומבאר בספר ראשון לציון (לבעל האור החיים) בשל מה נאמר בלשון עתיד? הלא מתאים היה יותר לכתוב: 'לא כרע ולא השתחוה'? 

אלא ללמד בא, שאף על פי שיכל מרדכי להימנע מלהשתחוות להמן בלא להעלות את חמתו וזאת על ידי שידאג שלא להימצא בקרבתו, לא כך נהג מרדכי, אלא התאמץ והשתדל להיות סמוך להמן ובאופן מתריס נשאר זקוף ועומד - "לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה"!

יתר על כן, מוסיף הראשון לציון לבאר את הפסוק: "וַיַּגִּידוּ לְהָמָן לִרְאוֹת הֲיַעַמְדוּ דִּבְרֵי מָרְדֳּכַי כִּי הִגִּיד לָהֶם אֲשֶׁר הוּא יְהוּדִי" (אסתר ג, ד) ויפלא הדבר! (שאלה 1) אלפים רבים השתחוו להמן מלבד אדם אחד (1) שלא כרע. וכי המן היה צריך שיגידו לו זאת? האם היה סומא ולא הבחין בכך בעצמו?

והיותר תמוה (שאלה 2), מדוע המן לא כעס מיד כשאמרו לו: 'שמרדכי אינו משתחוה!' אלא רק בפסוק הבא נאמר: "וַיַּרְא הָמָן כִּי אֵין מָרְדֳּכַי כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ וַיִּמָּלֵא הָמָן חֵמָה" (שם ה) למה רק עכשיו כשהגידו לו כולם - רק אז התחיל לזעום? 

ושאלה נוספת (שאלה 3): מה פשר התרוץ של מרדכי: 'ש הוּא יְהוּדִי ועל כן איננו משתחוה' הרי היה צו של המלך: 'להשתחוות!' 

אלא כך היה סדר הדברים: 

מרדכי השיב לכולם: 'דעו לכם! כי יהודי אני וליהודי אסור להשתחוות לפסל. לכן הגם שציווה המלך: 'להשתחוות להמן!' אבל לא ציוה ליהודים: 'להמיר דתם'.

'ממילא לא עברתי על דת המלך, כי הסיבה שאינני משתחוה להמן הינה שבכיסו יש פסל'. 

"וַיַּגִּידוּ לְהָמָן" סיפרו לו את טענת מרדכי ויעצו לו: 'שיסיר את הפסל' וכך יבחן את דִּבְרֵי מָרְדֳּכַי. ולכן המן לא כעס מיד, אלא תחילה הסיר את הפסל. 

אך אז נאמר: "וַיַּרְא הָמָן כִּי אֵין מָרְדֳּכַי כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ" – "לוֹ" דייקא, להמן ולא לפסל "וַיִּמָּלֵא הָמָן חֵמָה"! 

מתבאר: שמרדכי אכן ביקש והתכוון להכעיס את המן, והיה האדם היחיד בעולם [חוץ מהמלך והמלכה] שלא כרע אליו - כל זה בהתרסה גלויה! 

אולם אסתר, לעומת זאת, נהגה ממש להיפך. היא קירבה את המן וגידלה ורוממה אותו: 

בספר מנות הלוי מתאר בהרחבה את דברי חז"ל במדרש, כיצד נתנה אסתר בסעודה את הכתר שלה בסמוך לכתרו של המן. וכאשר מזגו כוס למלך וכוס נוספת נמזגה למלכה - היתה אסתר נוטלת כוסה ונותנת להמן... והיה המלך מצטמק ורע לו! 

עד כדי כך הגיעו הדברים, שאמר המן: "וְגַם לְמָחָר אֲנִי קָרוּא לָהּ עִם הַמֶּלֶךְ" (אסתר ה, יב) כביכול אילו רציתי, היתה נשמעת אלי. 

ויפלא הדבר מאוד! הלא שתי (2) ההנהגות הללו - של מרדכי ושל אסתר - הן ממש דבר והיפוכו? על כן יש לבאר את עומק הענין ולברר: עם מי הצדק? וכיצד צריך להתנהג כלפי רשע; האם להכנע אליו? כמו אסתר, או אדרבא! להתריס כלפיו כמו מרדכי?

הגורל ביום הכיפורים והפור שעשה המן; 

ויתבאר על פי דבריו הנפלאים של האוהב ישראל מאפטא: 

בזוהר הקדוש (תיקוני זוהר נ) כתוב: 'שיום הכיפורים - כמו פורים!' ואם כן מתברר, שחג הפורים הינו מרומם ונשגב עד מאוד והוא כמו היום האדיר בשנה! 

והנה בזוהר הקדוש (תצוה קפ"ה) מבאר את עבודת יום הכיפורים, ומקשר את פורים ליום הכיפורים: 

"יָבוֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן" (אסתר ה, ד) אסתר עשתה משתה ממש כמו הכהן הגדול ביום הכיפורים!

שכן עיקר העבודה ביום הכיפורים נעוץ גם הוא בגורל: 

נוטלים שני (2) שעירים שווים ממש; הן במראה, הן בקומה והן בדמים! ועורכים גורל; אחד לה' והשני לעזאזל. ויש להבין: מה המשמעות של מעשה זה? ומפני מה רק לאחריו הכהן הגדול מתוודה ונמחלים עוונותיהם של עם ישראל? 

אלא, שזהו סוד עצום ונורא! מרוממים את הס"מ וכביכול משווים אותו לקב"ה! 

מבהיל על הרעיון! 

מכל הפמליא של מעלה, נוטלים רק פיתקה אחת (1) של הס"מ ועימו באותה תיבה, נמצאת גם הפתקה של הקב"ה בכבודו ובעצמו! 

מלכו של עולם והס"מ חולקים שתי (2) פתקאות בשווה ואף חולקים שני שעירים בשווה. היתכן?! 

אלא, שבאותה שעה שמקבל הס"מ דורון כה גדול מהכהן הגדול - פיו נסתם מלקטרג! כל כולו אחוז שרעפים והתרגשות על הזכות העצומה שנפלה בחלקו, עד שבמקום להיות קטגור נעשה סנגור! ואומר לה' יתברך: 'ראה את עמך ישראל מתענים צמים ולבושים לבן כמו מלאכי השרת!' 

וזו השעה שהכהן הגדול מתוודה על חטאי עם ישראל! 

ובו בזמן שהשעיר לה' עולה לקרבן, מושלך השעיר לעזאזל מאיגרא רמא לבירא עמיקתא! 

כי לא יודע השטן שהקב"ה מטיל עליו את כל "האש" וכל עוונות עם ישראל יבואו על ראשו – "כִּי גֶחָלִים אַתָּה חֹתֶה עַל רֹאשׁוֹ" (משלי כה, כב). 

והקב"ה מרוב אהבתו לישראל, מתרצה בדבר ומוחל על כבודו!!! 

ובהנהגה זו נהגה אף אסתר, כמבואר במסכת מגילה (דף טו): היא הזמינה אך ורק את המן לסעודה, כמאמר הפרק הנ"ל: "אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם וכו' כִּי גֶחָלִים אַתָּה חֹתֶה עַל רֹאשׁוֹ" (משלי כה, כא-כב). 

וזו הסיבה שאמרה: "יָבוֹא הַמֶּלֶךְ" - הקב"ה – "וְהָמָן"!

 על ידי שהשוותה את המן לה' יתברך וגדלה ורוממה אותו - נשבר תוקפו וחזקו! 

ויאירו הדברים, שמקום זה הוא היחיד שמרומז בו שם ה': "יָבוֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן הַיּוֹם!" (בראשי תיבות).

'חייב איניש לבסומי'; 

ומעתה תתבאר להפליא פשר הנהגת מרדכי ואסתר: 

מרדכי סירב לרומם את המן, כי טרם הגיע זמנו לפול! ועל כן אדרבא, הכעיס והקניט אותו, למען ימשיך לנסוק מעלה-מעלה ויתרברב בגזירות שמד על מרדכי ועם ישראל. 

אולם וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר, היה זה רגע לפני הנפילה ולכן אסתר רוממה וגידלה את המן - כמו השטן עצמו שעולה למקום שממנו יש רק להיכן ליפול – "לִפְנֵי שֶׁבֶר גָּאוֹן"! (משלי טז, יח). 

ובשעה שהנחש עלה לראש - נחתך ראש הנחש - ונשאר חש. וכן השטן ששמו סמא"ל - נקפד ראשו - ונעשה אלם! הס קטגור!!!! 

ומכיון שכך, יובן מדוע רק בפורים נצטווינו: 'חייב איניש לבסומי עד דלא ידע' שהרי לא מצינו באף מקום בתורה הקדושה שיצא דבר טוב מיין? 

אלא, מבאר האוהב ישראל מאפטא: שסעודת אחשורוש ואסתר נקראת על שם היין: "מִשְׁתֵּה הַיַּיִן"! (אסתר ז, ב). 

וזאת, כי פורים הוא יום שמעבר לכל בינה ודעת. וכפי ש: בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן קרה דבר פלא! והמן נתלה, כך בכל פורים, על ידי יציאה למעלה מהדעת מבטלים כח הרע! 

וזהו הכח שביום הפורים - שהוא תשובה מאהבה. 

וגדול הוא מיום הכיפורים - שהוא תשובה מיראה! 

שכן מי נתלה במי? קטן בגדול - כיפורים כפורים! 

וכמו שגורל יום הכיפורים הפך את השטן לשברון ולרועץ - כך ה: פּוּר שהפיל המן - נהפך לרעתו ומכאן שמו: פוּרִים! 

וניתן להוסיף ולהתבונן: שביום הכיפורים - בתשיעי אוכלים ובעשירי צמים! כי תשובה מיראה עושים בצום! 

ואילו בפורים - בי"ג צמים ובי"ד אוכלים! כי תשובה מאהבה עושים בסעודה וביין!

'כל הפושט יד נותנים לו';

 ומכאן מודעה גדולה, שהדבר היחיד שמחופש בפורים, אך אף אחד אינו נותן ליבו לכך - הוא פורים עצמו!!! 

שכן הוא יום גדול בשנה, גדול מיום הכיפורים, מסוגל לישועות מופלאות שאין הדעת יכולה להשיג, ובכל זאת, מחופש בתחפושת גדולה! 

כי באצטלה של ליצנות ושמחה, שכרות וקלות ראש, משלוח מנות ונטילת מעות, ריקודים ומחולות - מסתתרת הפנימיות העצומה של יום זה - יום גדול בשנה, שכמוהו כיום הכיפורים! 

ועל כן נפסק בשולחן ערוך (תרצד, ג) להלכה: 'שאין מדקדקים במעות פורים! אלא, כל הפושט יד - נותנים לו!'. 

ותמוה: כיצד יתכן לצוות על כילוי ממון? מדוע רק בפורים נותנים ללא הבחנה בין עשיר לרש? 

אלא שזהו הסוד: "וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים" (אסתר ט, כב) מיהו ה: "אִישׁ"? 

"ה' אִישׁ מִלְחָמָה"! (שמות טו, ג). 

אי"ש - ראשי תיבות: א-לקי"ם, הוי"ה, שד"י! 

וכפי שעם ישראל שולחים משלוח מָנוֹת ביום זה ונותנים מתנות, כן יתן להם ה' יתברך וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים מידו הרחבה!!! 

ביום העצום והמיוחד הזה בשנה, שגדולתו וקדושתו כה רבה - יותר מיום הכיפורים!

 

[קרדיט: גם מאמר זה על חג הפורים מתוך הספר הנפלא! 'תורת חסד' באדיבות המחבר הרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו!

לצפיה בשיעור מכבוד הרב שליט"א: 'פורים מול כפורים'

למאמר הקודם: 'פרשת תצוה, מאמר: משה ואהרן' - לחץ כאן].

 

  •    שיתוף   
  • תגים:

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.01 13:50

    שלום כבוד הרב ב"ה לפני כמה חודשים עשיתי נציב יום לרפואת אמא שלי שהניתוח בעיניים יעבור לשלום (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כ"א - על הכל יש לבקש ועל הכל יש להודות 01.07.2024, shofar.tv/videos/17291) והשבוע היא עשתה בעין הראשונה והניתוח עבר בהצלחה - תודה רבה לרב על הברכה. אם אפשר בבקשה ברכה נוספת שהניתוח בעין השניה תעבור גם בהצלחה ודלקת הריאות שלה תעבור גם תודה רבה 🙌.

  • 22.01 13:43

    כבוד הרב🌹 אני רוצה להחמיא על ההומור שהרב מביע יחד עם שיעורי התורה כמו למשל על טראמפ ציטוט: 'והנה טראמפ חיכינו לטראמפ ומה עשה טראמפ? אמר לנו: 'הלו הגיהנם הנפתח עליהם לא רק עליהם גם עליכם מהר לשחרר שבועים מהר!' נו, ראיתם בא בן אדם עם תסרוקת ומחליט מה שמחליט ושומעים לו! למה אתה לא יכלת להיות כמוהו - ביבי?!' (ראש העין - למה משה רבינו היה ענק 19.01.2025 shofar.tv/lectures/1645 נקודת זמן 1:03:17) מגיע לך את כל הטוב שבעולם. יה"ר שתמשיך לחזק את עם ישראל ולחזק את כל הלבבות...💕 (אמן).

  • 22.01 13:37

    כבוד הרב שליט"א אין לי מילים הבן שלי דוד מיום חמישי היה עם חום ושיעול בלתי פוסק לא קם בכלל מהמיטה והיה חלש (ל"ע) ב"ה היקשתי ברכה מכבוד הרב שליט"א אחרי הברכה של הרב הבן שלי קם מהמיטה! אוכל שותה משחק כאילו כלום לא היה לו אלפי תודות לכבוד הרב שליט"א.

  • 22.01 12:01

    נהג אוטובוס שמסיע 40 שנה לקברות צדיקים שואל בהרצאה (טבריה 17.11.2009 shofar.tv/lectures/131) את הרב אמנון יצחק שליט"א: 'כבוד הרב! אני רוצה לדעת, איך אתה עושה את זה? לפני כולם❓❗!'.

  • 22.01 11:46

    הרב ב"ה איזה שיעור בוקר מעלף (מלשון: "מְעֻלֶּפֶת סַפִּירִים" ופרש רש"י: 'מקושטת ומתוקנת בספירים' שיר השירים ה, יד) ומחכים על מידת הסבלנות (ספר חשבון הנפש - חלק - י"ג 21.01.2025, shofar.tv/videos/17651) ממש לסגור חשבון עם הנפש - ישתבח שמו לעד! כמה טוב השי"ת ושיש את פאר הדור רבינו - חזק, חזק וברוך!👏.

  • 22.01 11:23

    בוקר טוב רציתי לשתף, שברוך ה' אחרי הרבה תפילות להשי"ת🙏 והתרומה שתרמנו לקמפיין של כבוד הרב שזיכה אותנו. 💡זוכרת שבעלי היה עקשן ולא רצה לתרום. בסוף כן תרמנו - ברוך ה' והיום הוא מברך אותי על זה בלי סוף שעשיתי את התרומה הזו. ברוך ה' המצב שלו השתפר. ואני מאמינה שימשיך להשתפר! כבר חודש והוא כבר לא צריך לקבל תרומות דם, הוא חזר לעצמו, פחות ישן. חזר לו הכוחות עד כדי כך שהרופאה אמרה לו: 'תתחיל לחזור לעבודה, אתה חייב לעשות כושר!' 😅 (לתרומה לקמפיין: משלימים את מהפכת התשובה shofar.tv/donations/51).

  • 22.01 11:21

    כבודו, אבא שלי היקר מפז ומנופת צופים השם ישמור אתכם (אמן) ב"ה הנשמה מרגישה מה צריך להגיד, ברגע שצריך, היום הרגשתי שכבודו מדבר לנשמתי, כאילו מדבר אלי אישית ועוזר לסדר את נפשי שתרגע ותהיה סבלנית ומסביר אישית מה לעשות עם עצמי כמו אבא לבת. השיעור בוקר של היום (ספר חשבון הנפש - חלק - י"ג 21.01.2025, shofar.tv/videos/17651) המנחם את הנפש תודה כבודו אבא, אין מילים להודות, אין שמחה בעולם הזה כמו הקרבה אל התלמיד חכם ברוכים תהיו! (אמן) ושוב תודה.

  • 21.01 10:07

    מורינו ורבינו הקדוש! נראה שטראמפ (נשיא ארצות הברית) למד מרבנו שליט"א וזורק "מתנות" לקהל 😆! רק שהוא זורק עטים וב"ה רבנו להבדיל מזכה את הרבים עם ציציות, מטפחות וספרים! אשרינו שזכינו ☺️.

  • 20.01 11:27

    שלום וברכה כבוד הרב רצינו להודות לקב"ה ולכבוד הרב על הסגולה של 3 ימים בכותל. לפני כמעט 7 חודשים יהודי ביקש מ-3 בחורים: 'אם הם יכולים ללכת לכותל ולהתפלל עבור משפחתו לרפואה?' וב"ה בעלי היה אחד מהם! ובסוף התפילה גם בעלי התפלל עבורנו לזרע של קיימא - וברוך ה' מאותו זמן התבשרנו בבשורה הטובה! חשוב לציין: שבאותה תקופה רציתי ללכת לעשות בדיקת דם ולבדוק: למה לא נקלטתי? וברוך השם אנו חושבים שבזכות שהלך להתפלל על אדם אחר זכינו. ('כׇּל הַמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חֲבֵירוֹ וְהוּא צָרִיךְ לְאוֹתוֹ דָּבָר, הוּא נַעֲנֶה תְּחִילָּה' בבא קמא צב, א) תודה רבה כבוד הרב על הנהגתך שאתה מנהיג אותנו בדרך האמת (לכתבה: סגולת תהילים שלוש פעמים בכותל: הדרך לפתוח שערי שמים shofar.tv/articles/15333).

  • 20.01 11:24

    מדהים כבוד הרב, ב"ה הסדרה ע"פ הספר חשבון הנפש בפרט פרק יא' (shofar.tv/videos/17645) פשששש ממש מנוחת הנפש!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים