תמלול
ירושלים - האתון מוכיחה את בלעם
ערב טוב
בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח
הערב הזה יהיה לעילוי נשמת חמשת הנרצחים ה' יקום דמם, יהיה לעילוי נשמת נתן בן דוד מרים בת שלמה ואורי בן מרים
הערב יהיה גם לרפואת הנפש והגוף מהרה לרחל מזל יהודית בן ציון ועדינה בני מרים
גלי בת בניה ומייקל בן יהודית.
הצלחה בכל מכל כל לצאצאי משפחת שרעבי והערב לעילוי נשמת הורי וחמי מנוחתם עדן.
''ויפתח ה' את פי האתון ותאמר לבלעם מה עשיתי לך כי הכיתני זה שלוש רגלים'' ה' פותח את פי האתון להודיע לבלעם שהפה והלשון ברשותו של הקב''ה. שאם ביקש לקלל שידע שהפה שלו ברשות הקב''ה.
אמרו חכמים ז''ל פי האתון הוא אחד מן הדברים שנבראו בין השמשות של ששת ימי בראשית. ורבנו יונה מפרש שהיה מוכרח להבראות בששת ימי בראשית משום שאין דבר חדש בעולם. מה שהיה הוא שיהיה
מה שנעשה הוא שיעשה ולכן נעשה תנאי במעשה בראשית שישתנו מטבעם לעשות- הצורך ונברא פי האתון מראש מזה רואים את גדולתם של ישראל, לא רק שנשתנה הטבע עברו הצלתם אלא ששינוי הטבע הזה נחשב צורך שלכל הבריאה כולה עד שהיה מוכרח להתנות על זה במעשה בראשית.
כי אם הוא יקלל וחלילה הוא יגיד כלם והקללה תתפוס, לא יתקיים עם ישראל, אין עם ישראל אין עולם, אז לכן צריך להתנות מתחילת הבריאה שיהיה שינוי הטבע הזה
מכאן יש לימוד גדול לבלעם שהיה צריך להבין היטב שאין בכוונת הקב''ה לתת לו לקלל כמו שאמר לו במפורש ''לא תאור את העם כי ברוך הוא'' וניתן לו מופת חותך שנשתנה טבע ונפתח פי האתון להראות לו שאין פיו ברשותו לעשות כאוות נפשו. ז''א אם הקב''ה פותח את פי האתון שאין פיה מוכן לדבר אז לסתום את הפה של מי שכן מוכן לדבר ודאי שזה בהרבה יותר נקל, אז לכן היה צריך להבין מיד שזה בא להזהירו ולא עוד היה צריך להבין עד כמה החשיבות של עם ישראל שהקב''ה נותן לאתון להוכיח אותו על מנת שלא ימשיך בדרכו והיא לוחצת אותו לקיר והיא רובצת תחתיה והיא לא נותנת לו להמשיך עד שהוא מכה אותה שלוש רגלים.
כותב חובת הלבבות בפרק הבחינה שכוחות הטבע נוהגים בהנהגת העולם כפי מה שיאות לתורה. ומכיוון שקיום ישראל מוכרח לשם קיום התורה הרי שאין שום כח בעולם שיהיה מסוגל לעקור אותם חלילה, אז ז''א כל הטבע קיין כדי לקיים את מה שנכון וראוי ויאות לתורה הקדושה וכיון שעם ישראל חייבים להיות בעולם כדי לקים את התורה שהתורה מקימת את העולם ''שאם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי'' ממילא אין שום כח בעולם שיהיה מסוגל לעקור את ישראל אבל אם כל זאת בלעם לא מתפעל ומסרב לעשות חשבון נפש ממאן להכיר בחשיבות המיוחדת של כלל ישראל שכל הנוגע בהם כנוגע בבת עינו של הקב''ה. הרי הקב''ה קורא לעם ישראל ''בני בכורי ישראל'' אותו בלעם היה אחד מהיועצים של פרעה. הוא ניסה לכשף את ישראל במצרים שהם לא יוכלו לצאת ממצרים, הוא היה מכשף גדול, והוא ראה שהכישוף שלו לא הועיל ולא רק שהוא לא הועיל אלא הקב''ה הוציא אותם משם ביד רמה וטיבע את כל המצרים ואת פרעה בעצמו, אמנם השאירו כדי שהיה עד שיראה מה קרה לעם הגדול ששלט בכיפת העולם, אבל הוא היה שמה, הוא יודע בדיוק מי זה עם ישראל הוא יודע בדיוק מי האלוהים שלהם ועם כל זה הוא ממאן לעשות חשבון נפש ולא רוצה להבין שבזה שהוא מורד נגד ה' והולך לקלל את ישראל הוא המריד את הטבע נגדו עד שהאתון פותחת את הפה ומדברת איתו.
תארו לכם שאלד מכם היה נוסע בדרך לירושלים ופתאום האוטו שלו מקרטע והאוטו פתאום נוטה ימינה ושמאלה והוא לא מבין למה והוא מנסה לעושת כל מיני תחבולות ופתאום האוטו רובץ לא רוצה להמשיך. אז הוא מכה את ההגה את הידית הילוכים ופתאום האוטו אומר לול ''למה זה הכיתני שלוש רגלים'' הוא צריך להיבהל ולברוח מהאוטו, האוטו מתחיל לדבר איתו, היום זה לא בעיה אולי השתילו לול משהו, יש הרבה ליצנים שעושים את זה אבל אתון, אתון פותחת את הפה לני אלפי שנים ומדברת, מדברת לעניין והיא יותר חכמה ממנו. בהרבה יותר חכמה, היא הייתה למדנית. היא ידעה דעת תורה, היא הייתה יודעת הלכות. ה' לא פתח את הפה שלה סתם, בהמשך הערב נראה כמה היא הייתה חכמה וכמה טיפש היה הנביא של האומות.
כותב בחשבון הנפש בעל 'חושבת הלבבת' שאם שר מורד במלכות זה גורם שעבדים שלו ימרדו בו, אם האתון מרדה בו זה בגלל שהוא המרה את פי אדונו הקב''ה.
מרוב הכעס והרוגז ניטל ממנו השכל במצב האומלל הזה ולולא מקרא שכתוב אי אפשר להאמין שגדול הנביאים באומות הדרדר והתרחק מהשכל הפשוט לא רק שהוא לא נכווה בפושרים אלא אפילו בחמי חמים לא הרגיש
הרצונות של בלעם לא נתנו לו לשקוט לרגע, הוא לא קלט את המשמעות. אלא דחפו אותו כמו בכף הקלע מדחי אל דחי עד שהשמידוהו.
כלכך הלך שולל מזימותיו השפלות, המידות שלול הפחותות עד שאיבד את היכולת להכיר את האמת אפילו שבאה האמת וטפחה לו על פניו.
אדם כזה שלא חס על חיו ומתעקש להמשיך בדרך לאבדון, הדרדר למצב כזה שהפסיד לגמרי את הבחירה החופשית שיש לכל אדם בטבע ובודאי שאי אפשר להשוותו לגדולי הצדיקים. שאצלם לא היה צריך יותר מרמז קל כשי שיפקירו את עצמם לגמרי לכבוד שמיים.
לדוגמא משה רבנו נתגדל בילדותו כנסיך בבית פרעה על פי מושכל ראשון היה לו לחשוב שרצון ה' בזה שהוא גודל אצל פרעה כדי שיוכל להשפיע על פרעה לטובת עם ישראל וממילא כדי שסוף סוף יוכל להיטיב לאחיו במועד הנכון, מה שנקרא היום אצל הפוליטיקאים לשמור קשרים עם הקואליציה.
וכדי שיגיע הרגע נוכל לקבל הטבות. בודאי הייתה לוגם נגיעה גדולה לטובת הטיעון הזה כי הוא נהנה מכבוד מלכים, הוא נסיך. אז למה לו להפקיר את הכול?
ז''א הנגיעה מפעפעת, הטיעון הלוגי נכון,מה אתה עכשיו תתחיל להתכתש עם פרעה על כל בנ''א שסובל יהודי בחוץ, מה ישתלם לך שתרצה לפעול לטובתם לא תוכל. בכל זאת משה רבנו לא התפעל כלל ויצא לראות בסבל של אחיו וברגע שראה יהודי נתון בסכנה הפקיר את מעמדו הרם וחש לעזרתו.
למה, כיון שלא דאג לעצמו כלל לא עשה חשבון אנוכי ולכן הוא זכה להיבחר להיות מושיען של ישראל שהתגלה אליו הקב''ה בסנה ככתוב ''וירא ה' כי סר לראות'' מפרשים במדרש מה זה סר לראות, שבהיותו במצרים עזב את כל הכבוד בבית רעה ויצא לראות בסבל של אחיו לכן זכה להתגלות לש כבוד ה' יתברך ולעלות עוד למעלה בקודש.
אז הנה רואים שהיה לו אפשרות לשקול שיקולים אינטרסנטים ומשה רבנו לא עשה אותם, הוא לא יכול לראות שיהודי מצטער וסובל אז מה החשבון לעזור עכשיו לאחד ולהסתכן בזה? או במקום זה לשמור את הקרבה שלך לפרעה ויום אחד להקל עליהם כמו שידוע שהוא ביקש מפרעה יום אחד בשבוע שעם ישראל ינוחו והוא קיבל את דבריו ונתן להם את השבת, ולא היו עובדים בשבת. אז אולי היה משיג להם עוד הטבות, אולי לא היו מגייסים אותם בסוף.
מכל מקום מובא בסיפרי על הפסוק ''את משפטי תעשו ואת חוקותי תשמרו ללכת בהם'' הספרי מביא עשאם עיקר ללכת בהם שלא יהיה משאך ומתנך אלא בהם ולא תערה בהם דבר אחר בעולם, ,
כשאתה עושה את מצות ה' ואת משפטם תעשה אותם בשביל לכת בהם בלבד לא יהיה משאך ומתנך רק בהם, לא תערב בהם דבר אחר ומסיים שם ''ויתהלכך תנחה אותך'' ביאור הדברים: על האדם לדעת, התורה היא לא לימוד בעלמה, לא לומדים בישיבות בשביל שיהיה לך שידוך טוב אח''כ, לומדים בשביל לקיים את מצוות ה' לדעת מה ה' רוצה מאיתנו במשך כל חינו, ה' לא רוצה שתדע את הדף ועוד דף, זה טוב מאוד לדעת, הוא רוצה שתקים אתה מה שכתוב בדף. את כל זה הוא רוצה שתקים ותקים בשם המצווה, זה מה שהוא רוצה, זה לא אוסף של מצוות ופיקודים ולימודים אלא לזה דרך חיים שצריכה להיות נר רגלינו ועל כל צעד ושאל אדם צריך לשאול מה רצון התורה ממני כרגע במה שאני מתחבט בו, לעשות כל או לעשות כך. מה התורה דורשת, מה ה' רוצה ממני? על כל צעד ושאל יש לדון ,ואם אתה רואה שי לך עיכובים ניסיונות והכול צריך שוב לשאול מה ה' רוצה, מה הוא מעכב בדרך, את בלעם הוא עיכב בדרך, שלח לו מלאך שלח לו אתון, את הכול הוא עשה בשביל למנוע אותו אבל הוא לא רצה להתבונן, שום דבר לא קורה סתם, מה שקרוה בא לעורר. אז תתעורר, תברר לעצמך, אתה לא יודע תשאל חכם, אזל ברור שאין מקרא בעולם, שום דבר לא קורה איתך או לך סתם.
המהר''ל מפראג אומר שגם אם אתה הולך בדך ושמעת שיחה תוך כדי, שמעת שנים מרימים קול ומדברים בינהם ואומרים משהו, זה קשור אליך ושייך אליך גם. השמיעו לך משהו, קח את הדברים תמשיך, אסור לך להאזין להם תמשיך, אבל תחשוב למה השמיעו לך את הדבר, למה שמעת את הדבר הזה? מה רוצים ממך בעצם שמשמיעים לך דבר כזה, אין דבר שקורה סתם.
יש שחושבים שהם יוצאים ידי חובה בזה שהם לומדים מתפללים אבל זה לא מספיק, כל עוד התורה לא ממלאה את המחשבות, כל עוד שאין המשא אומתן לשלנו בא ושמכון את כל צרכינו בחיים על פי התורה, כמו שאומר הפסוק ''בהתהלכך תנחה אותך'' כל ההילוך שלך יהיה על פי הנחיית התורה, ז''א מחויבים לכוון את החיים רק על פי התורה.
רק בזאת אפשר להיות צדיקים כמשה רבנו, כמו שאומר הרמב''ם בהלכות תשובה פרק ה': שכל אדם יכול מדעתו להחליט אם הוא רוצה להיות כמשה רבנו הוא יכול להחליט שהוא רוצה להיות בקצה השני כירבעם בן נבט. ז''א הוא יכול להיות מזכה הרבים הכי גדול כמוש כתוב במשה רבנו משה שכה ושיכה את הרבים זכות הרבים תלויה בו. הוא יכול להיות כירבעם בן נבט שחטא והחטיא את הרבים וחטא הרבים תלוי בו. אתה יכול ללכת לשני קצות יש לך בחירה ואתה יכול להחליט, באור התורה נוכל להיזהר מכל מכשול בדרכינו ולבדוק כל מעשה האם לעשותו לחדול . אבל אם נביא כמו בלעם שהגיע למצב של טרוף הדעת כזה שלא יכול לשלוט בעצמו, לא יכול לחזור על עקביו אפילו שהאתון שלו ניצחה אותו אז אנחנו יכולים להבין ולתאר לעצמינו כמה סכנה נשקפת לנו מהיצרים הפחותים וזה סכנה מוחשית לכ צריך לבדוק את הדרכים, לייסר את עצמו מתוך ספרי מוסר ולברוח ''כצבי מיד וכציפור מיד יקוש'' ללמוד מוסר בכל יום כמו שאמר שלמה, ''אחזק במוסר אל תרף נצריה כי היא חייך'' ז''א מוכרח כל בנ''א לדעת אם בלעם שהיה בשיא הזה ולא נתעורר וה' ממש חמל עליו, אפילו שהוא היה רשע, לא רצה באובדנו.לשלוח מלאך של רחמים, לשלוח את האתון שתדבר, להרוג את האתון מי שאחרי שהיא גמרה לדבר איתו בשביל שלא יהיה לו ביזיון שאנשים יצביעו על האתון ויגידו זו האתון שהוכיחה את בלעם, לא יאומן כמה ה' רוצה שהרשע הזה לא ימות, והטיפש הזה במקום להבין, והוא מבין כי הוא אומר מה אם לא טוב איך אני ישוב, המלאך תגיד לי, לא לא מתאים לך אני חוזר. והוא ממשיך. בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכים אותו. הקב''ה לא מונע בכח, הקב''ה יכול לסייע. לתת איתותים לתת ניסיונות, לעזור לך להבין, לשים לך גדר מזה וגדר מזה אבל יותר מזה הוא לא יכריח כי הוא לא שולל מהאדם את הבחירה, אדם הוא לא רובוט, אדם הוא בעל בחירה. ואם הוא לא מבין, הוא יצטרך לשלם, כי הבא להיטמא פותחים לו
עכשיו אנחנו נראה כמה נקודות חשובות מעניינות לא בטוח ששמעתם אותם קודם, זה מתוך ספר ''גנא דפלפלה' של הרב משולם זושא ברנדוואה. הוא מביא כמה חידודים יפים מאוד ואני יחלוק אותם איתכם.
אבל לפני כן אני רוצה להגיד לכם שהחיד''א אומר שיש סודות גדולים מאוד בכל הפלפולים, פלפולי תורה שהיו בן באתון לבין בלעם. ויותר מזה ידוע המעשה מעם האר''י הקדוש שישן שנת צהרים בשבת והתקרב אליו אחד מתלמידיו וראה אותו ממלמל בשפתיו אז הוא התקרב להאזין והוא התעורר, מה אתה עושה, אומר שמעתי את רבי ממלמל דברי תורה רציתי לשמוע, אמר לו מה שלימדוני כעט בשינה של הצהרים, אם אצטרך לספר לך את זה יקח שמונים שנה בסוד פי האתון.
שמעתם? האתון כמה דיברה איתו? שמונים שנה זה רק להסביר את מה שהוא למד עכשיו בשינה במעט זמן את פי סוד האתון. אז אנחנו לפי מה שאומר החיד''א בספר ראש דודו שיש בזה פלפולים דאורייתא אנחנו נגיד כמה מהם.
אז נתחיל כך: ''ויפתח ה' את פי האתון ותאמר לבלעם ה עשיתי לך כי הכיתני זה שלוש רגלים'' הגמרא (סנהדרין קה) אומרת אמרו לו המואבים לבלעם מה הטעם לא רכבת על סוס. למה אנחנו רואים שאתה בא עם אתון,למה אתה לא בא עם סוס, רוכבים על סוס.
אמר להוא הלך הסוס לרעות באחו.
אמרה לו האתון, פתחה האתון את פיה ואמרה לו ''הלא אנוכי אתונך''
אמר להם בלעם ''הא, לטעינה בעלמה את אתוני ולא לרכיבה''
אמרה לו ''אשר רכבת עלי''
אמר לה ''אה, אקראי בעלמה שאין לי סוס מזומן''
אמרה לו '' מאודך ועד היום הזה''
ז''א האתון מכחישה את השקרים שאומר בלעם לעיני שרי מואב.
נחזור. מה היה פה, המואבים שואלים אותו שאלה חכמה, תגיד לי למה אתה לא רוכב על סוס? אז הוא אומר להם הסוס שלי עכשיו באחו אז לא רציתי להתעכב אז לקחתי את האתון.
אז האתון אומרת לו, תגיד לי למה אתה עובד עליהם הלא אנוכי אתונך.
אז אומר לא, את רק אני טוען עליך משאות,את לא לרכיבה, את לטעינה רק עכשיו באקראי אני לקחתי אותך.
אז היא אומרת לו למה אתה אומר ככה אתה רכבת עלי, אתה תמיד רוכב עלי,
אז הוא אומר לא, זה רק מתי שאין לי סוס מזומן, אבל תמיד אני רוכב על סוס, מה פתאום עליך את תמיד לטעינה.
אז היא ואמרת לו, יאמחריט, מעודת ועד היום הזה, אתה רוכב עלי מאודך מאז שאני מכירה אותך עשרות שנים,אתה רוכב עלי עד היום הזה, איזה סוסים מעל מה אתה מדבר מה אתה עובד עליהם לא יפה.
יש פה תמיהה גדולה, למה הקב''ה עושה נס שהאתון תדבר על דברים כאלה, כן רוכב על סוס לא רוכב על סוס, שקרן, זה השקר היחידי שלו, אז מה קרה שפתאום היא מתערבת ונכנסת לתוך השיחה ואומרת לו ומוכיחה אותו על פניו? מילא שהיא ואמרת לו ''למה זה הכיתני שלוש רגלים ההסכן הסכנתי לעשות לך כה'' נו, זה בשביל להגיד לו למה אתה מכה אותי אני סה''כ רוצה לעזור לך להימנע מללכת לקלל את ישראל שהם שומרים שלוש רגלים, נו, זה דברים של טעם כדאי לפתוח את הפה ולדבר בשביל למנוע ממנו, ובפרט שחכמים ז''ל בתנחומא מביאים ואומרים איך אתה הולך לקלל עם שעולה שלוש רגלים בשנה? אז זה דברים של טעם. לכן היא אמרה לו לא שלוש פעמים אלא למה זה הכיתני זה שלוש רגלים. היא רומזת לו על שלוש רגלים , זה עם ששומר שלוש רגלים.
אבל זה שהיא מתווכחת איתו אם דרכו לרכב עליה או לטעון עליה, בשביל מה צריך לעשות נס? אבל אנחנו נפרש על פי מדרש אגדה.
האתון הזאת של בלעם הייתה קודם של יעקב אבינו. והוא נתן אותה לאותו רשע. מי שלא יודע יש שאומרים שלבלעם הוא לבן, יש שאומרים שהוא בנו של לבן, יש אומרים גלגול של לבן. אבל מכל מקום מיעקב אבינו קיבל את האתון.
אבל יש להקשות קושיה, כתוב במדרש (בראשית רבה עט ו) וגם (שבת קיח) יעקב היה מדקדק במצוות שבת. האבות שמרו את כל המצוות.
ויעקב איבנו דקדק בשמירת שבת. אבל יש לנו גמרא במסכת עבודה זרה ושמה בדף טז כתוב שאסור למכור בהמה לגוי משום דהווה כמתנה על חילול שבת שהגוי עובד בה בשבה ואם כן היאך נתן יעקב אתונו לבלעם? אם הוא היה מדקדק בשמירת שבת, יעקב אבינו, אז הוא לא הייה צריך לתת את האתון. יש אומרים שזה גזירה משום השכרה ושהאלה יש אומרים משום ניסיונה, תראו את הגמרא במקום..
מכל מקום קושיה, איך יעקב אבינו נתן? אבל התרוץ הוא, כתוב המסכת עבודה זרה באותו דף, מה שאסור למכור בהמה לגוי זה שלא יעבוד בה בשבת אז זה מדובר על שור וחמור שמלאכתם היא מלאכה שיש בה חטאת. כי הוא חורש עימהם וטוען אותם בקציר ובבציר. אבל סוס שרי למכור לגוי, למה,כי מלאכת הסוס היא ברכיבה בלבד ורכיבה היא רק איסור דרבנן ולא חיישינן לכך.
על כן עכשיו שיהיה ברור למה נתן יעקב את האתון לבלעם, משום שהאתון של בלעם שימשה אותו לרכיבה בלבד כמו שאמרה האתון בעצמה ''ה לא אני אתונך אשר רכבת עלי מאודך עד היום הזה''. לכן מותר היה לתת לבלעם את האתון לרכיבה כי זו מלאכה דרבנן.
נמצא שהאתון של בלעם יש לה דין של סוס שמותר. כיון שאינו חורש ואינו עובד דאת האדמה אלא רוכב בלבד. אז ניצלנו מהקושיה שהייתה על יעקב אבינו.
עכשיו לאור מה שלמדנו התפרש לנו טוב הגמרא בסנהדרין. מובא המדרש המואבים אמרו איך יכול להיות שבלעם יהרוג את העם של הקב''ה? הרי אם הוא יהרוג אותם, תורתו איך מתקיימת? אם ה 'יאפשר לו או שה' לא ימנע אותו, הרי אם הוא יהרוג ויגיד כלם,ולא יהיה עם ישראל, איך התורה של ה' תתקיים, בשביל מה הוציא אותם ממצרים, בשביל מה נתן להם את התורה? בשביל מה נתן להם את המן, בשביל מה מאכיל אותם? בשביל מה שומר עליהם, בשביל מה הציל אותם מכל המלחמות, בשביל שהוא יבוא ויגיד שלוש אותיות ויחסל אותם? לא מתקבל על הדעת אומרים המואבים, אז הם שאלו אותו תגיד לי אתה חושב שהקב''ה ייתן לך אפשרות כזאת לחסל את העם שלו את הילדים שלו? מה הוא ענה להם? לא, הוא יקיים את התורה ממני. הוא יעמיד את כל התורה ממני ומזרעי.
יש לנו ציור כזה, שהקב''ה רצה לכלות את ישראל אחרי העגל אז הוא אמר למשה רבנו ''ואעשך לגוי גדול'' אני הורג אותם ואתה אני יעשה ממך, כמו שמנח התחלתי את העולם אני יתחיל את העולם ממך. ומשה רבנו לא הסכים בשום אופן אבל מה רואים שכאילו יש אפשרות. אז הוא אמר אני, אני. אמרו חכמים שאין נביא בישראל כמשה אבל באומות יש כמשה, מי זה, בלעם. אז הוא חשב כנראה שהוא כמשה כמו שמשה הציעו לו שיקימו את העם ממנו, גם הוא כמשה. גם הוא יהיה ויקים ה' ממנו אז אין בעיה לחסל את עם ישראל.
אה, המואבים ששמעו ככה, אתה יכול להיות במקום עם ישראל, אהה, עכשיו הם אמרו אנחנו נבחן אותו. מה המבחן? שאלו אותו על האתון ועל הסוס, מה פתאום אתה באת עם אתון ולא באת עם סוס? איפה הסוס? אם האתון משמשת אותו למלאכה כמו שכל אתון משמשת למלאכה אז מוכח שבלעם שומר שבת. למה, אם יעקב אבינו נתן לו את האתון אז בהכרח שבלעם שומר שבת. ואם לא, איך הפקיד בידו את האתון אם זה אסור? הרי לא נותנים לגוי אם הוא יחלל את השבת? אז אם הוא נתן לו את האתון אז זה כנראה שהוא שומר שבת ואז אם הוא שומר שבת, בלעם, אז יכול הקב''ה להעמיד ממנו אומה חדשה.
אבל אם האתון משמשת אותו רק לרכיבה אין ראיה שיעקב נתן לבלעם בגלל שהוא שומר שהתכוון שאם הוא נתן לו את האתון בתור סוס לרכיבה מזה אין ראיה שהוא שומר שבת ואי אפשר ללמוד מכך שהוא יהיה במקום ישראל.
לכן הם אמרו לו, למה באת עם האתון ולא עם סוס? אז הוא אמר להם, הסוס היה באחו. לפיכך הוא קח את האתון שהיא מיועדת, כך הוא משקר, היא מיועדת למלאכה לטעינה ורק בהזדמנות זו לקחתי אותה ככה.
למה, כי הוא רוצה להראות כאילו הוא שומר שבת, הוא הבין מה הם שואלים. או שתמיד אתה רוכב על האתון ולא על הסוס ואז לא מוכח שאתה שומר שבת ולא תוכל לקיים את התורה במקום ישראל. כי למחלל שבת גם מותר לתת סוס אפילו ליהודי מותר למכור סוס.
לכן קפץ בלעם ושיקר ואמר שהאתון מיועדת למלאכה, רק הסוס באחו. אז פתח ה' את פי האתון, להוכיח אותו לסתור את דבריו, לאמור להם אין לכם טעם להמתין לו, הוא לא יכול לקלל. הוא לא יורשה לקלל. הוא לא יכול להיות תחת ישראל, הוא משקר אתכם, ומי אמר את זה שהוא משקר ,האתון. היא פתחה את הפה והיא אמרה על כל דבר שהוא אמר סתרה את דבריו ואמרה לו חביבי, אתה לא יכול להיות במקום ישראל, אתה רמאי שקרן והאתון הזאת לרכיבה ואתה לא שומר שבת.
נו, עכשיו אנחנו מבינים למה בשביל ויכוח שנראה סרק, נפתח פי האתון, אבל תשמעו עוד דוגמא. מה היה שם?
רש''י אומר מהמדרש שהיא רמזה לו האתון, אתה מבקש לעקור אומה שחוגגת שלוש רגלים? וכל המפרשים נילאו למה נקטה האתון דווקא במצוות שלוש רגלים להודיע זכות של ישראל. למה לא אמרה לו על תפילין, על ציצית, על סוכה, על כל מיני דברים. למה דיברה איתו על שלוש רגלים?
בספר 'תולדות אדם' הרב זלמן מוילנא פר שעל זה דבר נאה אמרו במדרש שביקש בלעם להכחיד את ישראל חס ושלום ואמר שיקיים את התורה תחתיהם. הגמרא (סנהדרין) אומרת שבלעם היה חיגר וסומא, חיגר זה בגלל שהיא דחפה אותו לקיר והוא נהיה חיגר והיה סומא ''שטום עין''
ובמסכת חגיגה דף ב כתוב שחיגר וסומא באחת מעיניו פטור מן הרגל. אז הוא פטור ממצות הרגל. וזה מה שאמרו לו, אתה מבקש להרוג אומה שחוגגת שלוש רגלים? איך תוכל אתה להיות במקומם ולקיים את הרגל? הרי אתה פטור מהרגל. אז לכן הוכיחה אותו בעניין שלוש רגלים
אבל הרב ברנדווין מביא פה דבר נפלא והוא אומר, אני סולל לי דרך בהבנת דברי כמים ז''ל למה היא רמזה לו על השלוש רגלים.
אז לפני כן נזכר במה שכתוב ( עבודה זרה ג') שם כתוב שלעתיד לבוא יבואו אומות העולם להקב''ה ויאמרו לו מפני מה לא נתת לנו תורה? אנו נמי מקיימים היינו המצות, אתה כפית על עם ישראל הר כגיגית, למה לא כפית עלינו את ההר גם אנחנו היינו מקיימים, נכון שלא רצינו לקבל את התורה אבל עליהם כפית, עלינו לא כפית.. מה אומר להם הקב''ה, אין בעיה, עברו אלפי שנים הרווחתם. עכשיו אני ייתן לכם מצווה אחת, מצווה קלה קוראים לה סוכה ואני מבקש מכם שתעשו מצוות סוכה. כל אחד עולה ועושה סוכה בראש גגו והקב''ה מוציא חמה מנרתיקה, יום חם מאוד והם יוצאים מן הסוכה ומבעטים אותה. אהרבה יאחביבי מה הבעיה, לצאת מהסוכה כתוב שמצטער פטור מהסוכה ואם זה חום עצום כזה שיוצאת חמה מנרתיקה ודאי שפטור, גם ישראל פטור, גם משה רבנו פטור, כולם פטורים. אבל יוצא ומבעט. אתם מואסים במצוות אתם עושים מצוות רק אם נח לכם. אם יהיה לכם כיף בתוך הסוכה מזג אויר נאה, אז מתאים לכם לקיים מצוות כאלה, אבל מוות ישיש בהם קושי אז לא רק שלא תקיימו גם תבעטו. אתם לא ראויים לקבל את התורה.
יפה, כתוב בספרים הקדושים, למה הקב''ה מנסה אותם דווקא במצוות סוכה? כי ישראל יש בהם את הבחינה של אור מקיף, כי הם מקיפים את עצמם בחומרות ובסייגים וסוכה היא מצווה שיש בה סוד הזה שהיא גם כן אור המקיף ולפיכך זוהי מצווה ראויה לבדוק בני אדם אם הם ראויים להיות עם סגולה לה' ובזה הוא בוחן אותם אבל הם יצאו ובעטו.
עכשיו בואו נראה את הסוכה שלנו, בפרשה כתוב ''וירא בלק את כל אשר עשה ישראל לאמורי'' ז''א הוא ראה שניצחו עם שיראל את סיחון מלך האמורי ואת עוד מלך הבשן שהם היו מלכים ענקיים והם שמרו על כל העמים מסביב ואם הם נפגעו על ידי ישראל בלק פוחד פחד מוות מישראל.
אז מתי הייתה הדאגה של בלק, מיד אחרי מלחמת האמורי. מתי הייתה מלחמת האמורי, המדרש אומר בפרשה יט סימן ל'א שמלחמת סיחון מלך האמורי הייתה מחודש אלול עד הרגל, עד סוכות, ז''א בפרק הזה היה חג הסוכות.
ומה כתוב, כתוב בפסוקים ''ויעמוד מלאך ה' במשעול הכרמים גדר מזה וגדר מזה ותראה האתון את מלאך ה' ותלחץ אל הקיר ותלחץ את רגל בלעם אל הקיר ויוסף להכותה ויוסף מלאך ה' עבור ויעמוד במקום צר אשר אין דרך לנטות ימין ושמאל ואז ותרבץ האתון ותאמר לבלעם מה עשיתי לך כי הכיתני זה שלוש רגלים'' ושאלנו למה הזכירה לו דווקא את המצווה הזו של שלוש רגלים? אז לפי הפסוקים. בהתחלה האתון הלכה במשעול הכרמים. כרמים זה של ענבים. היא הולכת במשעול גדר מזה וגדר מזה. ז''א יש מקום שהיא הולכת ויש מקום למלאך ולכן היא נלחצת הצידה ולוחצת את הרגל של בלעם.
בהתחלה הם הלכו במשעול מפולש והמקום היה גם למלאך וגם לאתון. אבל עתה הם הגיעו למקום צר והיה שמה המלאך במקום צר ולא ניתן לעבור ולכן היא רבצה. אז מה זה מקום צר? הלכה הדרך כך ופתאום המשעול הזה הפך להיות צר ונהיה עכשיו רק פתח אחד, פה עמד המלאך הי אלא יכולה להמשיך. לא יכולה להמשיך, רבצה. ואז היא אמרה לו את מה שאמרה, לה זה הכיתני זה שלוש רגלים.
נמצא שבהתחלה הדרך הייתה קרסה רחבה. עתה באו אל צווארה ובצווארה עומד המלאך. אז עכשיו מה הדין, יש פה שתי דפנות של סוכה ויש דופן שלישית, גם אם נעמיד אדם אז זה גם יהווה דופן. יש שלוש דפנות. מלמעלה מה יש? סכך. סוכה, למה איך עושים, איך שמים את הגפנים ''איש תחת גפנו ותחת תאנתו'' שמים סככה למעלה שתי וערב, על זה משלשלים את האשכולות הם יורדים למטה וכו. מה צריך עכשיו בשביל שתהיה סוכה כשרה, המחובר אל הקרקע הסכך פסול, מה צריך לעשות, לקצוץ את הסכך ולתלות אותו למעלה, להרים, להזיז קצת ולהחזיר, סוכה כשרה.
אז מה היא אומרת לו, הנה זה שלוש רגלים, אתה אמרת להם שאתה יכול להיות במקום עם ישראל, תקים מצוות סוכה, עכשיו חג הסוכות זה שלוש רגלים הגענו לרדת ועכשיו יש לך הזדמנות להוכיח שאתה תהיה במקום עם ישראל תקיים את המצוות, ולפניך מצוות מזדמנת שלוש רגלים, בקשה תקצוץ את הגפנים, טלטל אותם וקיימת מצווות סוכה.
איי איי איי איי אבל מה הוא עשה, הוא לא הסכים הוא הכה אותה, הוא הכה אותה, מה זה אומר שהוא בועט. היא אומרת לו יש לך מצווה והוא בועט במצווה ובמי שאומר לו לקים מצווה הוא בועט כמו שעתידים צאצאיו לבעוט במצוות סוכה, הוא הראשון שבעט בסוכה, זה היה בלעם. לכן היא רמזה לו על השלוש רגלים
אם כן אנחנו רואים שהיה שמה פלפולים של תורה, לא סתם. כמו שאמר החיד''א וכמו שאמר האר''י הקדוש
עכשיו נעמוד על עוד דבר. נראה כמה היה הייתה צדיקה האתון הזאת. אתון צדיקה זה לא סתם אתון. זאת האמא של החמור שרכב עליו אברהם אבינו ועתיד לרכב עליו מלך המשיח. זאת האמא שלו, זה לא פשוט.
במשעול הכרמים גדר מזה אמרנו אומר רש'י: סתם גדר של אבנים הוא . מי שיגיד לי עכשיו למה פרש רש'י סתם גדר של אבנים הוא יקבל 500 שקלים.
''ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו'' אמן
כן תעמוד פה באמצע.
תן לו רגע.
שואל: כמו שאמרת לפני זה שכאילו לבן לבלעם
הרב: מה?
שואל: כמו שכבודו אמר לפני זה שלבן זה בלעם אז הגדר הזאת זה היה הסכם של יעקב ובלעם לגבי זה שאחד לא יכנס לתחום של השני אחרי ש...
הרב: זה פרוש אחר. זה על ה'גלעד' זה הגדר אבנים הייתה גל עד בגלעד שעשו בין לבן לבין יעקב זה נכון. אבל למה פרש שסתם גדר של אבנים הוא, הוא לא מדבר על הגדר הספציפית שזה הגלעד, זה נכון יש פרוש כזה אבל פה ''סתם גדר של אבנים הוא'' למה אנחנו צריכים לדעת מה אכפת לך אז מה מנחושת או מברזל או מעצים או משיחים, מה אכפת לרשי עכשיו להגיד לנו שסתם גדר של אבנים הוא, גדר מזה וגדר מזה. מה צריך להגיד?
אבל יפה מאוד יפה מאוד זה עוד דבר יפה שהיא הייתה צדיקה. זה לא סתם הגלעד. למה היא עשתה את זה היא הייתה צדיקה מה פרוש, איך היא תשען על הגדר והיא תדחף אותו על הגדר מה זה הגדר שלה? זה גזל להשתמש בזה. מה היא משתמשת בלי רשות? אבל ידוע שהאתון ידוע שהבעלי חיים של הצדיקים הם שומרים מצוות כמו חמורתה דרבי פינחס בן יאיר שלא הייתה אוכלת גזל והייתה אוכלת רק מעושר אז איך יכול שהיא תעשה גזל ותשתמש בגדר, אלא הגדר הייתה של בלעם בעצמו ולכן אפשר היה להשתמש בגדר הזאת ולדחוף אותה עליה. זה בגלל שהיא הייתה צדיקה נכון.
עכשיו היהודי בסוף רוצה עדיין או שהוא רצה להגיד אותו דבר? אז אני יגיד לכם, אני יגיד לכם
ובכן רבותי תשמעו כמה דינים יפים מדהימים.
מי שנתחייב מיתה בבית דין ואין בית דין שידונו אותו כמו היום, אין סנהדרין ואי אפשר לדון דיני נפשות אז הקב''ה עושה דינו, אם התחייב סקילה חיה דורסתו, היום מכוניות דורסות אבל חיה דורסתו. .אם הוא נתחייב הריגה אז הוא נמסר למלכות והורגים אותו בסייף. רשי פרש חיה דורסתו-ארי מפילו לארץ. למה, כי מצוות הנסקלים בחבטה על אבן. איך דנים סקילה, אדם התחיב סקילה מעלים אותו לגובה שתי קומות קושרים לו את הידיים מאחורה, משליכים אותו על אבנים או על סלע, אם הוא מת נגמר הדין. אם הוא לא מת, ללוקחים אבל גדולה שני עדים שהעידו בו והתרו בו, לוקחים אבן גדלה ומשליכים על ליבו, אם הוא מת נגמר דינו, אם לא יסקלו אותו כל העדה באבנים. זה דין סקילה הכי חמור בתורה וסנהדרין קטלנית הייתה נקראת אם הוציאה להורג פעם בשבעים שנה. היו מחפשים כל מיני לימודי, צדדים של זכות והכול ומחזירים את הדין עוד פעם ועוד פעם כל מי שאומר שיש לו לימוד זכות מחזירים, למה, שלא להרוג נפש מישראל
אבל אם אדם רשע עשה עבירה במזיד ותוך כדי דיבור אמרו לו אתה מותרה, אסור לעשות מלאכה זו בשבת נגיד והוא ממשיך תוך כדי שמזיד אז הוא הפקיר את חיו, הוא יודע מה אמרו לו הוא יודע מה עונשו והוא מסכים. מסכים? בכבוד.
אז רשי אומר גם שחיה דורסתו. כשהיו עושים בית דין היו משליכים אותו על אבן אבל פה הוא אומר איך חיה דורסתו הוא אומר ארי משליכו לארץ.
למה, ואם זה יהיה דוב שיבוא ויחנוק אותו וידחף אותו אבל זה לא סקילה, סקילה זה רק אם משליכים על אבן או נופל מראש הגג הוא נופל.
אז עכשיו לכן דייק רשי ואמר שהגדר הייתה של אבנים כי סתם גדר אם לא כתוב לנו איזה גדר אז סתם גדר זה של אבנים.
עכשיו בואו נלמד את הדין, מה הדין? קיימא לן הרובע את הבהמה חייב סקילה, הוא ידוע ומפורסם הרשע הזה בלעם שהוא הייה בא על אתונו והרובע את הבהמה חייב סקילה, גם היא חייבת סקילה הרובע והנרבע חייבים סקילה. והרוצח מה דינו, רוצח דינו הריגה בסיף. עכשיו נבאר מה קרה פה .
בלעם רבע את אתונו והוא התחייב סקילה, מי שנתחייב סקילה מה דינו חיה דורסתו וחובטת אותו באבנים לכן דייק רשי שדווקא מדובר בגדר של אבנים, זו הייתה הגדר שדחקה אותו אליה כדי לקים בו דין סקילה, אם זה היה של עץ או ברזל לאל היה מתקיים הדין לכן רשי בא לדייק כדי שזה יתאים עם הדין.
עכשיו נפרש את ההמשך. בהמשך המקראות כתוב שהוא אומר לה ''לו יש חרב בידי כי עתה הרגתיך'' אם היה לי חרב עכשיו הייתי הורג אותך. למה, בעל הגאווה הזה חושב שהוא צדיק גמור הוא לא חייב מיתה, למה כי הוא הייה בעל נפש גבוהה ולא ראה את עצמו שחייב מיתה לעל כן הוא אמר לאתון מה? עכשיו ניסית לרצוח אותי ומה הדין של רוצח? הדין שלו זה בסייף אז לו יש חרב בידי כי עתה הרגתיך. הייתי מקים בך את הדין של רוצחת.
וואו. אז האתון אמרנו לכם שהיא יותר חכמה ממנו בקיאה בדינים אז היא יודעת מה שכתוב בסנהדרין דף נד'. בהמה נרבעת לאדם חייבת סקילה למה, היא מכשול, וגם המכשול נענש. ובמסכת יבמות דף לב' יש מחלוקת מי שנתחייב שתי מיתות, אדם עבר שני עבירות שעל כל אחד חייב מיתה, יש 4 מיתות, סקילה שריפה חנק והרג. יש שתיים חמורות יש שתיים קלו .
נגיד הוא עבר על שני עבירות אחת חמורה ואחת קלה, להרוג אותו אי אפשר רק פעם אחת. אז איך הורגים אותו, הורגים אותו לפי החמורה או הורגים אותו לפי העבירה הראשונה? מה הוא עבר תחילה לפי זה הורגים אותו ראשון ראשון, מחלוקת אחד החכמים אומר לפי החמורה ואחד אומר ראשונה לפי התחילה.
עכשיו מה קרה פה פה היא נתחייבה האתון גם על שהיא נרבעה זה סקילה וגם על רציחה זה סייף נכון? אז עכשיו מה הדין שלה, הוא אמר שמגיע לה בגלל שהיא רוצחת בסייף. והיא אמרה לו קולולולו. אתה לא יודע את הדין בכלל ואתה נביא של האומות אתה לא מתבייש ממה נפשך?
בכל מקרה היא חייבת סקילה ולא סייף. אם הדין הוא שהחמורה אז אם היא חייבת סקילה וסייף, סייף זה קל סקילה זה חמורה, אם נפסק כמו מי שאומר שדנים את מי שחייב שתי מיתות לפי שחמורה היות שהיא נרבעה אז היא חייבת סקילה זה חמורה אז היא חייבת סקילה. ואם לפי הראשון, העבירה הראשונה שהי אעברה אז שוב פעם היא חייבת סקילה כי היא נרבעה הרבה לפני מה שהיא מחצה אותו עכשיו בניסיון הרציחה שהוא קורה לזה אז מכל מקום גם לפי הראשון וגם לפי החמורה אז לכן היא אמרה בלעם, אתה לא יכול להחליף את עם ישראל אתה בור ועם הארץ. אתה לא יכול לקיים את המצוות, אתה בלעם הרשע והיא גמרה את התפקיד בהסטוריה ואחרי שהיא גמרה את התפקיד ואמרנו רק שנים שלושה פרושים קלים בשביל לדעת כמה עזר לו הקב''ה לרשע שלא ימות, שלא ימות. שיישאר להם נביא. מידות מושחתות. מידות מושחטות. יש תלמידי בלעם ויש תלמידי אברהם, אם אתם רוצים לדעת מי הרב אל תסתכלו ברב, תסתכלו בתלמידים. התלמידים מעידים מי הרב. למה, כתוב מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם מה פתאום תגיד לי מה ביון אברהם אבינו לבין בלעם, לאא הם יכולים ללבוש שניהם אותו פראק אותו מגבעת אותו גבר, הם נראים אותו דבר הם שולטים בש''ס הם יודעים הכול. מה פתאום. אתה לא יכול להבחין שניהם יושבים על אותו שולחן קמים מפניהם מנשקים את ידם הכול בסדר, הם יודעים תורה, הכול בסדר. .אתה רוצה לדעת מי הם צא ובדוק בתלמידים איך מתנהגים התלמידים שלהם מזה תדע מי הרבנים האלה.
ככה היה המעשה פעם שהתברר שהיה תלמיד חכם עצום ומינו אותתו לרב בסוף התברר שהוא רפורמי ולא גילו את זה בהתחלה לאט לאט הוא עשה הקלות וכל מיני קולות וכל מיני הקלות ועוד קולות ובסוף צעקו קמו צעקו וזה אז הוא בא להגיב אמר מה הבעיה אני כמו הרב שלכם הוא יודע גמרא אני יודע גמרא הוא כותב פסקים גם אני כותב פסקים הוא יש לו כובע גם לי יש כובע לו יש חליפה לי יש חליפה. אז קם שמה חכמים ואמר לו כן אבל אנחנו רק רואים מי התלמידים שלך. ומי התלמידים שלו ואנחנו יודיעם בדיוק מי אתה. והביא לו את המשנה הזאת מה בין תלמידי לתלמידי.
יהודים יקרים רואים מפה שאדם יכול להגיע למדרגה -הגבוהה ביותר להיות כמשה, כמשה כמשה. ולהיות רובע את האתון. שמעתם דבר כזה? אני שמעתי שמעתי הרבה דברים בדור הזה ראשי ישיבות על מקובלים על אנשים חשובים שהיו מפורסמים שעשו מעשים יותר גרועים משל בלעם והתפרסמו זה ואפילו חלק הודו ואמרו וביקשו מחילה וכל מיני דברים והכול יש כאלה ממשיכים אפילו בתפקידם.
אין שום אפוטרופוס לעריות ואין הגנה לאף אחד אתה יכול להגיע להיות יוחנן כהן גדול ולהיכנס שמונים שנה לפני ולפנים ובסוף להיות צדוקי. אתה יכול להיות אביר הרועים דואג האדומי ואתה בסוף לא יהיה לך חלק לעולם הבא. אתה יכול להיות אחיתופל ולהיות כמו האורים ותומים כמלאך האלוקים ואתה יכול לרדת לבאר שחת. אתה יכול להות אלישע בן אבויה שיהפוך להיות אלישע אחר ולחלל את יום הכיפורים ולרכב בסוס ולגרום למיתת ילדים. אתה יכול לעשות הרבה דברים, בנ''א זה בנ''א כל זמן שהוא לא ילמד מוס רכל יום כל יום שיגלה לו את הפרצוף האמיתי הוא יכול לחיות באשליות כמו בלעם. ובלעם היה לו ל'לומדס' אתם חושבים שהוא היה טיפש, לא הייה טיפש הוא היה מושחת אבל הוא לא היה טיפש. הוא מאר הקב'' הלמוד להחליף בדיבורו. וואו וואוו וווא וה' אומר אני ה' לא שניתי' והוא אומר לא, הוא למוד להחליף בדיבורו מה שהוא אמר לי בהתחלה לא תלך עימהם, הנה אח''כ הוא אמר לי לך איתם. הוא למוד אני מכיר אותו הוא למוד להחליף בדיבורו מאיפה אני יודע? אברהם אבינו הוא אמר העלהו לעולה ואח''כ הוא אמר לו תוריד אותו. אז גם אני בהחלה הוא אומר לי לא תלך איתם ואח''כ הוא אומר לי לך איתם. הוא רוצה לבדוק אותי אם אני יתפתה לשמוע ללא תלך איתם. איזה לומד'ס הא? הוא למוד לשנות. ה' שינה? ה' אמר לו העלהו לעולה הוא העלה אותו אז תוריד אותו. אני אמרתי לך להקריב אותו אני לא אמרתי להקריב אותו רק לעלות אותו. העלית זהו. אני אמרתי ליונה נינווה נהפכת. מה זה נינווה נהפכת? שני אפשרויות או שיחזרו בתשובה ויתהפכו לטובה או שתתהפך העיר לגמרי . אני לא משנה אומר הקב''ה אבל הרשע הזה רוצה ללמוד מהקב''ה את מה שהוא רוצה ללמוד בשביל להפיק את תאוותו. אם ייתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב אתה שומעים, לא אוכל לעבור את פי ה'. מה זה מלא ביתו, נגיד זה הבית שלו, כל הבית מלא לבנים של זהב. אומר אם ייתן לי את כל זה אני לא אוכל לעבור את פי ה'. מה אתה אומר אז לאם אתה הולך כל הזמן למה אתה עובר מפסגה לפסגה ומחפש כל הזמן לקלל ועין רעה, מה אתה עושה בשביל מה? בסוף שראית שלא בצלחת תורק ברכת שלוש פעמים.מה אמרת לו לבלק, ''לך איעצך'' נתת לו עצה איזה עצה י'רשע מרושע איזה עצה? אלוהים של אלא שונא זימה. תכשיל אותם בבנות מואב ובנות מדין. אתה להקב''ה שנותן לך נבואה ונותן לך לדעת דעת עליון ששולח את האתון שתדבר איתך תציל אותך ששולח לך מלאך למסור לך אתה מבקש שיעשו מה שה' שונא להכעיס אותו בשביל שיהרוג את הבנים שלו? כמה אדם יכול להיות שפל.
אבל בהיסטוריה גם של היהודים מצאנו הרבה כאלה במשך ההיסטוריה שהגיעו לרום הפסגה ונחתו משם נחיתת אונס וזכרם לדיראון עולם. אני חושב שזה מספיק כדי ללמד אותנו שאנחנו הרבה לא יותר טובים מהם וצריכים להיזהר מאוד כי אין הבטחה לאף אחד אף אחד אין לו הבטחה. לכן צריך ללמוד מוסר יום יום לא כמו בישיבות רבע שעה חצי שעה כל אחד לומד לומד עצמי אלא ללמוד באמת למה, משום שהסבא מנובהרדוק היה לומד 4 שעות מוסר בעיון. גדול ועלה בתורה שהקים מאות ישיבות בעולם ותלמידיו מגדולי גדולי בעלי המוסר בעולם. אם הוא למד 4 שעות בשביל לתקן את עצמינו ולדעת אפילו מה לתקן והגאון מוילנא אומר ב'אבן שלמה' שאם אדם לא יתקן את מידותיו בעולם הזה למה לו חיים...
תודה על ההקשבה
כן, עכשיו אתה שומע אותי? נפלו השקעים.
טוב אז אנחנו נדבר בלי מיקרופון, שאל את השאלה.. 1:05
- שאלה בקהל-
הרב: קודם כל הקב''ה לא נתן לו את המידות הלא טובות זה היה הכי טוב שהיה לגויים הכי טוב. אז בשעה שעם ישראל קיבלו את התורה אז כל העולם הורעש, קולות ברקים רעמים אש עשן, וכל אומות העולם פחדו כתוב שהם רצו אל בלעם לשאול אותו מה קרה הקב''ה הביא עוד פעם מבול לעולם? אמר להם לא, הוא נותן תורה לישראל, ''ה עוז לעמו ייתן'' ענו הגויים ''אהה, ה' יברך את עמו בשלום''. איזה יופי שהם ייקחו את התורה אנחנו לא רוצים לקחת למה, הרבה מצוות הרבה התחייבויות הרבה דברים, כשהקב''ה חיזר על אומות העולם לפני ישראל אז הוא שאל אותם אם הם רוצים לקבל את התורה, הם לא רצו, שאלו מה כתוב בה?
לא משנה בא נמשיך,
שאלו מה כתוב בה, בכל אופן שאלו מה כתוב בה, אז הוא אמר להם 'לא תגנוב' אמרו מה, כל חיינו זה רק גניבות, לא תנאף, מה כל חיינו זה ניאוף. לא תרצח, מה אנחנו על חרבך תחייה, למה ה' אמר להם את המצוות האלה שהם לא יסכימו? היה אומר להם מצוות ציצית, בעיה לשים את הבגד? כי התורה ניתנה בשביל לתקן את המידות. אתם גנבים לכן אני אומר לכם שכתוב 'לא תגנוב' אתם אנשים נואפים לכן אני אומר 'לא תנאף' כי התורה באה לתקן את המידות. אתם עם של רוצחים, אתם צריכים לתקן את המידה. אז כל העמים לא רצו לתקן את המידות. אז אתה שואל למה ה' בחר בבלעם שהמידות... זה הכי טוב שהיה להם. הבנת? תודה.
כן
שואלת: יש לי .... כבוד הרב, קוראים לי מרים מאלעד, .. בעצם אחיינית שלו. אבשלום זה אבא שלי. ..
הרב: מה?
שואלת: דוד שלי
הרב: מה בטלויזיה?
שואלת:כן.
הרב: את אחיינית שלו
שואלת: נכון. רציתי לבקש...
הרב: למה, הוא מבקש?
שואלת: כן
הרב: מה כן?
שואלת: הוא מבקש שהוא עושה טעות בזה שהוא דיבר עם נתן סמויילטר (?)
הרב: תעלי אותם לטלפון נשמע אותם?
שואלת: אני לא, אין לי דרך עכשיו ..
הרב: בלי אין לי דרך, יש לי טלפון, אני ייתן לך
כן,
שואלת: אני לא זוכרת אותו כל כך בעל פה. זה בערך אבא שלי.. הוא קצת מתעקש בעניין
הרב: מה זה מתעקש? שלא רוצה לבקש מחילה
שואלת: הוא מתעקש, אבל אני מנסה וזה והוא בתוך הלב שלו..
הרב: אבל את לא יכולה לבקש על מה שהוא לא מבקש.
שואלת: הוא קשה לו אבל ..
הרב: אולי הערב בזכות בלעם הוא יחליט שהוא...
שואלת: תאמין לי אני מכירה את דוד שלי, קשה לו לבקש סליחה אבל אני בטוחה שהוא מתחרט.
הרב: בסדר אם הוא מתחרט אני ישמח. ראית איך קפצתי על זה? אם הוא היה אומר את זה עכשיו בשידור הייתי מפרסם אותו לטובה.
שואלת: אוקי אז...
הרב: תנסי לשכנע אותו
שואלת: אני מנסה אני מדברת איתו כל הזמן
הרב: לא, כדאי שתצאי אפילו החוצה תרימי טלפון תראי אם הוא יסכים, תחזרי תבשרי אותנו, בפרשת בלעם זה ההישג גדול
שואלת: ואני יכולה לבקש ממך כבוד הרב כמה דברים אחרים?
הרב: כן, כן
שואלת: קודם כל תודה על זה שהחזרת אותי בתשובה. יש לי בקשה ממך, כרגע אני נמצאת עם בן זוג שלוש שנים וקוראים כל מיני תאונות כאלה של פגיעות וכעסים בין שנינו
הרב: אתם זוג ולא נשוי?
שואלת: אנחנו כאילו אבא שלי הוא לומד בישיבת המקובלים בשוק מחנה יהודה והוא החתים אותו באיזה דרך מסוימת כדי שנהיה נשואים כדי שלא יהיה עבירות בייננו.
הרב: מה זה החתים? התחתנתם או לא התחתנתם?
שואלת: לא, מעדיפה לשים מטפחת בכל אופן כי אני מאוד רוצה להיות נשואה לו ולכן באתי כדי לבקש ממך בבקשה הזאתי אני מוכנה לקבל כל דבר אפשרי...
הרב: קודם כל אל תסכימי להמשיך את המצב הזה בכלל, עד שהוא יסכים. מה זה הדבר הזה מנצל אותך ככה שאת תהיי כאילו איתו ולא אישתו, אין דבר כזה, אין דבר כזה. את הולכת הביתה לאבא ואומרת לו אני פה עד שהוא מחליט להתחתן. הוא לא מחליט להתחתן את אומרת לו ביי ביי. ביי
שואלת: כבוד הרב אני בכל זאת אוהבת אותו
הרב: אני אמרתי שלא? מה תעשה גרושה עם כהן? הם אוהבים אחד את השני. מה לעשות, את יודעת שבמדבר היינו נשואים קרובים עם קרובות מה שהתורה אוסרת, לפני התורה וכשקיבלו את התורה כולם נפרדו עם הילדים המשותפים. את יודעת איזה צער זה? ואוהבים. אבל התורה אסרה. באותו רגע כולם נפרדו. אין מה לעשות. את רוצה שיהי לך גן עדן בסוף או גיהינום?
שואלת: ברור שאני רוצה..
הרב: נו אז מה, את רוצה להחליף עולם בעולם?
שואלת: הוא רוצה כזה אבל יש לו איזושהם כמה בעיות קטנות
הרב: אז שיפתור אותם
שואלת: עם ההורים שלו
הרב: שלא יתייחס אליהם. ועזב את אביו ואת אימו ודבק באשתו.
שואלת: בכל אופן
הרב: בכל אופן אני יברך אותך שתעשי מה שאני אומר ושתצליחי בזה ואם הוא אוהב אותך באמת הוא לא יוותר עליך. אם הוא לא אוהב אותך באמת הוא יוותר. ואז יתברר לך שאהבת בחינם
שואלת: לא יודעת אני עברתי כל מיני בתי חולים והתעלפויות בכל מיני ביום שישי שעבר האחרון ובמוצ''ש התעלפתי בקבר דוד המלך מול המון אנשים
הרב: נו ואת הולכת ממקום למקום לבקש לבקש לבקש ואת לא עושה את המתבקש. את צריכה להיפרד עד שהוא יחליט. חייך חשובים מאוד. מה שמך ושם האימא?
שואלת: שמי מרים בת לאה ושמו אריאל בן שושי.
הרב: מרים בת לאה אם תשמעי לי תזכי להתחתן בחופה וקידושים כדת משה וישראל עם?
שואלת: אריאל בן שושי
הרב: אריאל בן שושי. ותבנו בית נאמן בישראל
שואלת: אמן בעזרת ה'
הרב: היום הביתה לאבא
שואלת:אני נפרדת ממנו כרגע?
הרב: כן הביתה לאבא, הרב לא מרשה.
שואלת: אסור לי לדבר איתו כלום?
הרב: כן מותר לך להגיד לו לראות את השיעור שאני דיברתי עכשיו.
שואלת: אני ביקשתי ממנו שיבוא לפה
הרב: הוא לא רצה ברור.
שואלת: יש לו ביקור עם ההורים שלו
הרב: הוא יודע בדיוק מה יהיה אבל הנה תגידי לי שדיברתי בשבילו ולכבודו וברכתי גם אותו ואתם תצליחו אבל בתנאי שזה כדת משה וישראל. בלי חתימות של מקובלים
שואלת: אמן אני רוצה גם שיהיה ילדים צדיקים
הרב: בהחלט, אחרי שתעשי מה שאני אומר מגיע לך. בהצלחה.
תן שמה לאישה. צריך מיקרופון.
שואלת: כבוד הרב תודה רבה אני שליחה של שאלות, שאלה ראשונה לגבי גודל החצאית, אורך החצאית. אם החצאית היא קצרה לפי ההלכה
הרב: צרה או קצרה?
שואלת:לא, לא. אורך מתחת לברך עם גרביים. האם זה מותר?
הרב: יש מתירים אחרי 10 סמטים בישיבה עם גרביים שמכסות ויש אומרים שצריך לכסות שאת כל אורך הרגלים
שואלת: אם המילה שוק באישה ערווה
הרב: מה?
שואלת: האם שוק באישה זה ערווה?
הרב: כן. אבל שוק גלויה. כן
שואלת: לא, עם החצאית ועם הגרביונים כמו שאמרנו
הרב: לא, על זה לא נאמר שוק באישה
שואלת: זה אחד והשני שידוך, אם מותר לבטל שידוך עם המיועד...
הרב: מה זה מותר? אם הסיבות מצדיקות
שואלת: עישון אם הוא מעשן
הרב: סמים?
שואלת: לא, עישון סיגריות.
הרב: סיגריות?
שואלת: כן
הרב: בשביל עישון סיגריות לא מבטלים שידוך.
שואלת: טוב
הרב: מה הסיבה היא פוחדת ממחלה בריאות או מהריח?
שואלת: לא יודעת זו שאלה שנשאלתי, התבקשתי לשאול את כבוד הרב
הרב: טוב, היא ודאי ראתה אותו מהתחלה מעשן זה לא שהוא התחיל פתאום.
שואלת: לא, היא שואלת אם לבטל את השידוך או ...
הרב: מה את לא שומעת? תלוי מתי התחיל ה...
שואלת: אני לא יודעת אני רק מעבירה את השאלה..
הרב: בסדר אז נאי מעביר את השאלות להמשך. כן
שואלת: ויש פה בקשה לברך את יוסף אליה בן יצחק שיזכה לפטור או דחייה
הרב: מהרה אמן
שואלת: מהצבא לטובה. ושמחה בת דוידה ושילת בן ירדנה לזרע בר קיימה
הרב: שילת בן ירדנה או בת ירדנה
שואלת: בן ירדנה
הרב: אין דבר כזה, אין דבר כזה שילת. זה שם של בחורה. טוב הכול השתבש היום זה..
שואלת: זה מה שנשלח בהודעה.
הרב: יש נשים שקוראים להם גם דניאל . טוב, יבורכו.
שואלת: תודה רבה
תן לבחור שידע את התשובה לגבי הגלעד. תן לו נו.
שואל: אז שתי שאלות, קודם כל אחד לגבי כל הבעיות עם הכשרות ניסתי לעבור, אתה יודע, לא לאכול וזה, ולא הצלחתי
הרב: מה יש לא להצליח?
שואל: ללא יודע, לא עמדתי בזה
הרב: איך הצלחת לשים את היד על העוף ולקחת אותו?
שואל: אני לא מדבר על ...
הרב: יותר קל לא להצליח למה, אתה לא מתאמץ, לא עושה שום פעולה
שואל: לא, מה שאני שואל זה דרך לעשות את זה.
הרב: איך לעשות, פשוט לדעת שאכילת נבילות וטרפות זה כל שלושים גרם אתה לא רק מטמטם אתה גם עובר עבירה חמורה ביותר. החפץ חיים אומר שחילול שבת יתר קל מאכילת נבילות וטרפות כי בתשובה על שבת נמחל לך ובתשובה על נבילות וטרפות אתה נשאר מטומטם
שואל: אז איפה יש שחיטה פרטית בא נגיד ככה?
הרב: תפנה לקהילות פז בבני ברק החברה פה יודעים ותוכל להשיג את מה שצריך.
שואל: טוב ועוד דבר שאמרת בהתחלה לגבי איפה העניים של הבנ''א והכול אז פשוט נחשפתי לארגון 'ונשמרתם' שהם דואגים באמת לסדר את כל העניין הזה של תיקונים בברית וכל מיני דברים כאלה ובאמת זה דבר טוב זה לפי האר''י אם אתה רוצה אני יכול לתת להם את המספר לאנשים או משהו כזה.
הרב: אתה יכול לתת, אני לא מכיר אני לא יודע מה זה
שואל: 0772222221
הרב: יופי תודה
כן תן לגברת שמה בסוף, מהר תרוץ לשמה בסוף.
לא להסתיר.
שואלת: הלו
הרב: כן
שואלת: שלום כבוד הרב אני באתי לפה עם חברה טובה שתקבל ברכה מכם, היא אישה עיוורת והיא ממש לא מרגישה טוב
הרב: ממתי היא לא רואה?
שואלת: מגיל 4
הרב: מגיל 4?
שואלת: כן
הרב: ולא רואה כלום או רואה מטושטש?
שואלת: אני רואה רק אור וצבעים ואור וחושך וצבעים
הרב: ומה אומרים הרופאים למה זה.?
שואלת: מנפילה מקומה שלישית.
הרב: אז מה קרה? ניתק משהו?
שואלת: ניתק כל החיים שלי אני לא רק גם עיוורת אני סובלת ממחלות שונות.
הרב: הבנתי ואת שומרת תורה ומצוות מאיזה גיל
שואלת: מגיל 18
הרב: הבנתי ובגיל 4 את אומרת שנפל?
שואלת: כן בסביבות 4-6
הרב: אז קודם כל שתדעי שזה שייך לגלגול קודם כי בגיל כזה את לא חייבת שמצוות ולא מגיע לך עונש אבל את צריכה לתקן משהו מהעבר. אני יברך אותך, אם זה יועיל בעזרת ה' שמחה גדולה ליהודים. אם לא, את צריכה לדעת שזה לא על משהו של עכשיו ובזה את מכפרת את העבר שלך ואחרי 120 שנה שתצאי לא תצטרכי לחזור בגלגול נוסף. מה שמך ושם האמא?
שואלת: קוראים לי רבקה בת מרים
הרב: רבקה בת מרים ה' יאיר את עינייך במאור תורתו.
אמן
הרב: תקשיבי כל יום שעתיים לשיעורי תורה שלי בדיסקים וה' יעזור שבזכות התורה..
שואלת: איפה אפשר להשיג את הדיסקים שלך
הרב: דרך ארגון שופר, כל אלא שבסביבה שלך יש כאן את המארגנת הגברת סיגלית היא תדאג לך
שואלת: אהה בסדר תודה
הרב: בהצלחה
שואלת: תודה כל טוב
כן הגברת שורה ראשונה פה
שואלת: רציתי לשאול את כוד הרב למה המשיח לא מגיע?
הרב: ששאלה יפה. הוא מחכה לנו כבר אלפיים שנה ואנחנו לא כל כך ממהרים לקבל אותו. אומרים ''ותחזינה עיננו בשובך לציון'' אבל לא מתכוונים כי החיים שלנו מסתובבים סביב עצמינו. אם היינו לוקחים פרויקט להשיב את עם שיראל בתושבה אז היה לו סיבה לבוא. אבל הבעיה שלא כולם ממהרים בזה.
שואלת: אבל בכל זאת רואים את עם שיראל עושה חסדים לומד תורה מצוות
הרב: נכון נכון נכון בדור שחרב בית שני הייה תורה הייה גמילות חסדים היה הכול טוב מאוד, הכול בדיוק יותר ממה שעכשיו . כי שמה היו אנשים גדולים ועצומים, דור שזכו לבית המקדש. ולמה נחרב הבית, שנאת חינם עד עכשיו אלפיים שנה נאת חינם, כל אחד העין שלו צרה בחברו, קנאים לא שמחים בשמחת השני, לא דואגים לשני, כן, עושים חסדים נותנים תבנית ביצים נותנים עגבניות מחליפים מלפפונים, זה לא בעיה, אבל מי דואג לשני שיהיה בן תורה שיהיה צדיק שישמור מצוות שיוכיח אותו שיתקן אותו וכן הלאה זה לא אכפת, למה אני יתערב למה שאי יתערב, למה שנאי ידחף את האף שלי בכל מיני מקומות, מה זה אכפת לי, אני בסדר אני שומר על עצמי וזהו. ככה? בזביל זה חרב הבית, למה, אומר השל''ה הקדוש אומר שמה שגרם ''היו שריה כאיילים'' איילים כשהם הולכים כעדר כל אחד נותן את ראשו תחת זנבו של חברו כשאת רואה את העדר את רואה רק את הגב שלהם, ככה היו ישראל, היו שריה כאיילים מה פרוש? לא רוצה להרים את הראש להסתכל מה שני עושה לא מעניין אותי דוחף את הראש לא לראות, לא שמעתי לא ראיתי לא יודע. אבל העם הולך ומתדרדר העם הולך ומתקלקל העם לא מתקרב לאלוהיו מספיק זה לא מספיק לעשות מצוות יומיות, צריך שאיפות.
שואלת: אבל זה נראה רחוק לצערי הרב לפי מה שהרב אומר שזה לא יכול להיות שעם ישראל עד כדי כך.. אז מה הוא לא יבוא?
הרב: נכון, נכון. יש שתי אפשרויות. רבי עקיבא שאל את השאלה שלך ורבי אליעזר הרב שלו אמר לו אפילו כנישתא חדא יכולים להביא את הגאולה לכן אנחנו בקהילות פז והקמנו כנישתא חדא, מה זה כנישתא חדא- כנסיה אחת של אנשים קהילה אחת שעובדים את ה' משעה רבע לארבע קמים ולומדים כבר שיעור תורה אח''כ תפילה בנץ, אח'''כ שיעור אח''כ כולל עד שעה 4:30 אח''כ בדיקת תבלינים אח''כ חסדים וכן הלאה וכולם מחוברים ועוזרים אחד לשני זה נקרא כנישתא חדא. אם יהיו באחדות גמורה כמו שעם ישראל זכו לתורה בזכות ''ויחן העם'' בלב אחד אז יכולים להביא את הגאולה. זה אחד
שתיים. כתוב שיבוא משיח בדור או שכולו זכאי, זה מה שאת רוצה. או בדור שכולו חייב. אז גם אם אנחנו לא נהיה הצדיקים ונהיה חלילה בצד השני אז גם כן יבוא משיח כי יש תאריך מתי הוא חייב לבוא. אי אפשר לעבור את הזמן. יש אפשרות להקדים אותו אם נהיה חכמים. אבל אנחנו כנראה עדיים לא. אבל תמשיכי לצפות ותשתדלי לעשות מה שצריך.
שואלת: אז מה כל הייסורים של עם ישראל באמת אהה..
הרב: נכון הייסורים באים לגלות לנו שצריך לתקן. ייסורים לא נשלחים סתם, זה מה שהסברתי.
שואלת2: כבוד הרב?
הרב: הוא הסכים?
שואלת2: התקשרתי הרגע לבן זוג שלי הוא בדרך לפה
הרב: יפה מאוד, אז נעשה אולי חופה.
שואלת: אני מאוד מקווה שנצליח...
הרב: השאלה כמה זמן הוא מגיע?
שואלת: אני לא יודעת, הוא פה בדרך אמרתי לו שיביא מונית מהר..
הרב: למה כי פה באולם כבר מבקשים ממני לסיים הם הבטיחו להם שיסיימו אני מצידי מוכן
שואלת: אני חייבת שתדבר איתו.
הרב: אבל כמה זמן?
שואלת: אני התקשרתי אליו הרגע, אני יתקשר שוב
הרב: טוב מקסימום נפגש איתו בחוץ.
שואלת: טוב מקסימום נפגש איתו בחוץ.
כן תן לגברת פה שאלה
שואלת: שלום יש לי מקרה שאתה מכיר
הרב: כן נו
שואלת: אני באתי וכבר..
הרב: שמעתי שיש עליות וירידות באמונה והביטחון חבל
שואלת: זהו באתי בשביל גם לקבל ברכה מכל האנשים..
הרב: אין בעיה מה השם?
שואלת: רגע. אני מרגישה שאני צריכה רחמים מכל הסוגים
הרב: אמרתי תגידי את השם
שואלת: לא אבל שאנשים ידעו על מה
הרב: לא צריך אני יודע מה לעשות. מה השם?
שואלת: גולדה לאה
הרב: גולדה לאה בת
שואלת: תמר אביבה
הרב:תמר אביבה ה' ייתן לה רחמים מרובים תלד עובר בריא ושלם בריאות והצלחה סיעתה דישמיה אמונה ובטחון ושמחה בלידה
אמן
תן לבחורה שם.
אתה רוצה לשאול?
שואלת: שלום הרב רק רוצה לבקש ברכה ז=לזיווג הגון לרחל בת שרה וכל בנות של ישראל
הרב: אמן
שואלת: אמן
הרב:תהיי בריאה
תן ליהודי פה, הנה כאן ליד המחיצה
כן תעמוד
שואל: שלום ערב טוב כבוד הרב
הרב: שלום וברכה
שואל: רציתי בקשה ברכה לרפואה גיסי לא עלינו קיבל סחרחורת נפל בבית
הרב: דתי או לא
שואל: דתי
הרב: שומר מצוות, הוא בהכרה?
שואל: לא
הרב: כמה זמן?
שואל: הוא היה שבועיים בטיפול נמרץ
הרב: כמה זמן? שבועיים הוא בלי הכרה?
שואל: .. הוא בלי הכרה 1:31:50
הה: שבועיים הוא בלי הכרה
שואל: כן
הרב: יש לו בנים בנות
שואל: יש לו שתי בנות
הרב: והם דתיות?
שואל: כן חרדיות
הרב: חרדיות, שיקבלו על עצמם ללמוד שערי תשובה של רבנו יונה ..
שואל: לא הם קטנות עדיין
הרב: אה, בנות כמה?
שואל: אחת בת שבע שמונה ואחת בת ארבע חמש.
הרב: ואשתו מה עושה
שואל: איישתו מטפלת בגן
הרב: אבל היא חרדית?
שואל: כן
הרב: היא תהיה מוכנה ללמוד חצי שעה ספר שערי תשובה של רבנו יונה שלושה חודשים?
שואל:כן
הרב: תגיד לה. מה שמו?
שואל: אפרים בן רחל סלחה
הרב: אפרים בן רחל סלחה. ה' יקימהו לחיים טובים ולשלום
אני רוצה לתת לכם בפרים ועוד כל מיני דברים טובים אני מברך את כל הקהל שתזכו לאריכות ימים בריאות והצלחה וכל מילי דמיטב