תמלול
רמלה - מה הם גידולי הבריאה וישראל בפרט?
בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו הרחמיו ירויח
הערב יהיה ללידה קלה טבעית בזמנה ובעיתה לשירה בת מרים. חזרה בתשובה יראת שמיים וחכמה לאהרון בן דינרה שירה בת מרים נהוראי מוריה אביגיל וניתאי בני שירה
הערב יהיה גם לעילוי נשמת שרה מגידיש בת בנידה ודניאל בן מרים הוריי וחמי מנוחתם עדן
בפרשת השבוע למדנו דבר גדול, פסוק שלא הרבה מבינים מה הוא אומר, והיום נתחדש בהבנתו
''' את ה' האמרת היום להיות לך לאלוהים וללכת בדרכיו ולשמור חוקיו ומצוותיו ומשפטיו ולמוע בקולו'' בפרוש של האמרת, את ה' האמרת וה' האמירך, הרבו הראשונים לפרש.
גם מה שנאמר עכשיו אפשר שזה נכלל בתוך דבריהם אבל על כל פנים אנחנו נלמד עכשיו עניין נפלא כי אנו אומרים תמיד כי אדם עץ השדה. זה פסוק בספר דברים פרק כ'- כי האדם עץ הזדה. מה פרוש עץ השדה? האדם סודו עניין של גידולים להתגדל, לגדול, כמו שעץ כל הזמן גודל מזרע באדמה מגרעין באדמה גדול ונהיה עץ מניב פרות ככה האדם. האדם הוא סוד של גידולים וכך זה באופן פרטי וכך זה כל עניין הבריאה כולה זה עניין של גידולים כל הבריאה היא סוד של גידול.
והנה בדרכי הגידולים מצינו שקודם הפרי ישנם עוד דברים שונים. דברים שהם נפלאים בפני עצמם. לדוגמא קליפה, קליפת העץ גם היא מלאה רוב טוב.
יש מה לעשות בקליפה יש תרופות בקליפות יש הרבה עניינים בעץ עצמו, בעלים. הפרחים של העץ כל דבר בפני עצמו יש בו דברים נפלאים תכונות נפלאות מעלות וסגולות.
כל דבר מכיל יקרות רבות ונפלאות גדולות. אבל כל זה עדיין זה לא הפרי של האילן. עדיין לא נשלם הגידול. כל האילן הגדול תכליתו זה הפרות שיצאו ממנו.
והפרי, כשיוצא הפרי מבושל אז בעצם מגיע הגידול של העץ לתכליתו.
עכישו ברור לנו שכל מה שקרוב יותר לפרי הרי יש לו יותר מטעם הפרי. ז''א השורשים אין להם ודאי זום טעם של פרי וככל שנעלה ונתקרב לפרי כל מה שיותר קרוב לפרי יותר קרוב בטעמו לפרי. לדוגמא יש פרי והפרי הזה נגיד זה אפרסק. אז הקליפה של האפרסק אם נפריד אותה אין לה אותו טעם של הפרי מתחת לקליפה אבל זה הכי קרוב לטעם של הפרי.
אם נלך לגבעול של הפרי אז הוא יהיה יותר קרוב מאשר הענף וכן הלאה. אז ככל שמתקרבים אל הפרי כל הקרוב יותר אל הפרי אז יש לו בחינת טעם יותר קרוב אל הפרי ואנחנו א יודעים איך לקרא לדבר הזה ויכול להיות שאי אפשר יהי לחלק את זה לפרי עצמו כמו שאמרתי אפרסק ושאר דברים אנחנו לא יכולים להפריד להגיד זה פרי זה לא קליפה חיצונית. זה פרי אנחנו קוראים לו הפרי. זה לא רותו טעם בדיוק ככזנפריד נראה זה לא אותו טעם בדיוק אבל אנחנו לא יכולים להגיד על זה כלום לא יודעים איך לקרא לזה.
אבל זה הכי קרוב לפרי.
טוב, כל מה שאמרנו כרגע זה כדי שנבין את מה שאנחנו הולכים להגיד עכשיו שיש תכלית לכל דבר בסוד הגדילים. העולם הזה לכאורה, לכאורה לכאורה לפי הטבע, היה פרימיטיבי יותר ואט לאט משתכלל ומשתכלל מבחינת גידולים והיום ההמצאות והשימושיםש יודעים להפיק מהעולם זה לאין שיעור ופתאום אנחנו מצמצמים מרחקים וכו.
פעם היו צריכים לדבר אחד עם השני היו צריכים לרכב ממקום למקום בשביל ללכת להגיד לו מה, או להשתמש ביונת דואר לשים לה במקור שלה משהו ברגל שהיא תיקח את זה ותחזור בחזרה אלינו וכו וכו סיפור היה
היום יש לכולם פלאפון מדברים עם כולם מדברים שיחה ורואים אחד את השני עושים שיחת ועידה. כל העולם יושב ביוחד בתוך מכשיר. ז''א אם השם רואה מסוף העולם עד סופו ושומע מסוף העולם ועד סופו והכל , הנה אנחנו התקרבנו קצת בגידולים של הבריאה שאנחנו גם מסוגלים לעשות משהו כאין זה להגיע משם לפה עד הכוכבים, יש קשר בין החלליות והכוכבים וביננו .. ו.. וראים שגילינו בעולם הרבה ממה שהקב''ה נטע בו והיה עלום, לא ידעו
זה בחלק הגשמי נתתי דוגמא.
בחלק הרוחני, פעם כל העולם היו עובדי עבודה זרה אנשים שעבדו עצים פסלים האמינו שיש להם כוחות נטעו בהם כוחות וכל מיני קשקושים.
ולאט לאט עד שהגיע אברהם אבינו גילה את השם בעולם ועוד נעמוד על זה בהמשך. ומאז יש עולם מאמין, יודעים מי זה אלוקים וכו וכו והעולם לאט לאט הצליח להתקרב אל השם יותר ויותר ולהפיק מהשם יותר ויותר ורואים את השם בגילוי כמו שהיה במעמד הר סיני וכו וכו
ז''א כביכול הורדנו את הקב''ה אלינו במעמד הר סיני והוא הביהא לנו את התורה והשמיע לנו באוזנינו את ה''אנוכי ה' אלוקיך ולא יהי לך אלוקים אחרים על פני'' ז''א אחנו הצלחנו להגיע ולגדול ולגדול עד למצב כזה שהגענו הכי קרוב להקב''ה ותכף נראה מה זה אומר.
כלל הבריאה היא מורכבת אחת רוכבת על חברתה, יש דומם צומח חי מדבר.
אלה היסודות והדרגות שנמצאים בעולם. כמובן שהדומם כגון אבנים וכו, עפר, זה התשתית שעליה עומד העולם. מעל זה יש צומח. הצומח מכיל גם את הדומם.
מעל הצומח יש את החי, בעלי חים שי שבהם מן הדומם ויש בהם את כח הנפש הצומחת כי הם צומחים גם. אבל הם בעלי חיים נעים ממקום למקום לא כמו הצמחים. ויש את המדבר אדם- שהוא בעל הבנה חכמה אינטלגנציה. והוא יודע להניע את העולם. להשתמש בכל הבריאה וכו וכו. מעל לזה יש עוד דרגה, ישראל.
דרגה מעל האדם. ותכף נראה איך זה עובד. אז אם כן כלל הבריאה מורכבת אחת רוכבת על חברתה דומם צומח חי מדבר. חי רוכב על דומם וצומח. החי מכיל בקרבו גם את הדומם גם את הצומח אבל מכיון שיש לו יתרון של חי הוא מציאות אחרת ונקרא בשם אחר. ככה מדבר, הוא רוכב על החי מעליו, ומכיל גם את מעלת החי.
מעלת החי, הבעל חיים בעלי חיים בכלל יש בזה נפלאות גדולות אין חקר. כל בריאה ובריאה שהקב''ה ברא בעולמו, כל העולם יעבדו בשביל להגיע אל התכלית, לא הצליחו להגיע.
תכלית הציפונן, אתם יכולים לדעת את תכליתה של הציפורן? שום דבר הם לא יודעים עד תכלית, יודעים דברם זזים נעים פועלים ככה וזה יש הרמוניה בין זה לזה אבל תכלית כל דבר אפילו המולקולה לחקור אותה עד הסוף לא יכולים.
עכשיו מעל לבהעלי חיים יש את דרגת המדבר שזה נקרא סוד צלם אלוקים. האלוקים ברא את האדם בצלם. בצלם אלוקים בצלם דמות תבניתו.
ז''א הקב''ה עשה דמות תבנית ונתן בתוכה את הצלם. צלם אלוקים זה השכל האלוקי. החכמה האלוקית זה נמצא בתוך המדבר. האדם שנברא בצלם אלוקים. זה כל אדם. אחרי המעלה של צלם אלוקים יש סוד גדול הוא הסוד של כלל ישראל. כלל ישראל זה בריאה מיוחדת בתוך ומתוך כל אלה שנבראו בצלם אלוקים. נפש הישראלי היא רוכבת על צלם האלוקים. כל אלה צריך להבין שזה סוד הגידולים של האילן הגדול.
ז''א כל הבריאה היא כמו אילן גדול ועצום שהוא כל הזמן במצב של גידול.
הכל זה ממש בחינה של גידול. וכל דבר גדל על גבי חברו, חי גדל על גבי דומם וצומח. מדבר גדל על גבי חי ונפש הישראל גדלה על גבי המדבר.
יופי אז יש לנו גידול.
עכשיו מה הפרי של האילן הגדול הזה. כל הבריאה כולה, מה הפרי? אמרנו שכל אילן יש לו מטרה, מה התכלית, פרות. העולם כולו והאדם כולו הם מבחינת גידולים נו, גודלים גודלים הבריאה והאדם גודלים גודלים איפה הפרי? מה הפרי בעולם? מה, ישראל? לא. גם ישראל גודלים. גולדים גודלים מה הפרי?
נשמה יש לנו, גם לצלם אלוקים יש נשמה. ואנחנו גודלים וגודלים ומה הפרי? צריך שבאילן יהיה פרי, מה הפרי? לא תאמינו
מה, מה את אומרת? חיבור להשם. הפרי זה הקב''ה
הפרי זה הקב''ה. איך ממי גדל הפרי על גבי מי הוא גדל? אתם יודעים על גבי מי הוא גדל הפרי? הוא גדל מהאבות הקדושים. ועל גבי האבות הקדושים ועל גבי כלל ישראל ועל גבי כלל ישראל זה האבות שהם המרכבה.
מה זה המרכבה? אם יש מרכבה יש רוכב, מי הרוכב? הקב''ה
מי המרכבה? האבות הקודושים. איפה הרוכב מניח את רגליו, על המרכבה. פרושו שיש דבקות בין הרוכב לבין המרכבה.
מי הכי קרוב לרוכב לפרי, לריבונו של עולם? האבות הקדושים.
ז''א אם אני עכשיו מבין, מה למדנו קודם שמי שקרוב יותר לפרי טעמו כטעם הפרי. אז האבות הקדושים הם הכי קרובים לצייר לנו אלוקות.
מאיפה אנחנו יודעים מה זה אלוקים אם לא גילו לנו האבות הקדושים מי זה האלוקים קונה שמיים וארץ, מי יקנה שמיים וארץ מי הכיר לעולם שיש בורא לעולם, אברהם אבינו. הוא הראשון שהכיר לעולם את הקב''ה.
הוא הכיר אותו הוא היה הכי קרוב אליו והכיר לכל העולם אותו. אז מה יצא מכל הברואים והבריאה, שגידלו את הפרי. את התכלית של כל העולם להכיר את הבורא עולם שברא את כל הבריאה כולה.
כל מה שנוטעים באדמה זה בשביל לקבל את הפרי שהוא העיקר. כל מה שנבבראו ברואים בעולם זה בשביל שיכירו את בורא העולם. זה הפרי.
ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום. לנצח. כי הוא מקור החיים. אז מה המטרה, להיות דבקים. מה זה, בחינת גידולים מלמטה מעפר ואפר להגיע עד כדי דבקות בהשם יתברך. מדהים.
תשמעו עכשיו דברים שלא שמעה האוזן. ז הלא בדרך מקרה שהקב''ה כביכול רוכב על האבות הקדושים אלה סוד הדבר שהם האבות הקדושים הורידו אותו לעולם הזה. הביאו אותו לכאן על הכפתיים שלהם כביכול והם נושאים אותו על דגביהם ומהם הוא גדל.
איך אתה יודע להכיר את הבורא ולהלל ולשבח אותו אם אתה לא יודע מי שהורה לך את הדרך. איך כל העולם לא ידעו עד שבא אברהם והורה את זה? הם הבינו שיש כח גדול הם הבינו שיש כח עליון אבל מה הם עבדו, פסלים.
ז''א הם לא הכירו את הבורא באופן שונה. הם חשבו שהוא כלכך גדול שהוא ברא את העולם והסתלק ממנו זה לא מעניין אותו וזהו והם לא העלו בדעתם שהבורא עצמו הוא המשגיח עליהם כל הזמן הוא מנתב הכל הוא יודע מחשבות בני אדם, הוא מסדר הכל לפי חשבונן לפי דין, הכל מסודר.. הם לא ידעו את זה.
מי גילה לנו את כל זה, האבות הקדושים. במעשיהם הם הראו לעולם שהבורא חי וקיים ונושם כמו שאומרים בתוכינו. רואים את הבורא עולם בחוש. עד שהגענו למצב שביציאת מצרים השם חידש את הבריאה, עשר המכות הוא הראה שאין טבע בכלל בעולם. אין טבע. אני משנה הכל, אש ומים ירדו ביחד ברד אני יראה לכם שאני יודע השגחה מי בכור י לא בכור אני יראה לכם שאני יכול להפוך את הטבע, אני יראה לכם שאני יכול להפוך את המים לדם ממש אני יביא כינים בלי הגבלה, אני יתן מכת צפרדעים תתנו מכה לאחת במקום שהיא תמות היא תביא עוד תכו עוד אחת יהיה עוד כמה שתכו יהיה עוד. איך, בדיוק הפוך מהטבע.מה פרוש, נותנים נמכה לצ'וק נהיה אלף צ'וקים. אוי ואוי אם זה היה ככה
אז הקב''ה גילה את עצמו. אבל מי הוריד אותו לפה מי גילה את הפרי הזה, מי גילה האבות קדושים וכל הצדיקיפ בכל הדורות.
כלל ישראל הם הכי קרובים לפרי עצמו. בנים אתם להשם. הגויים זה רק מעשה ידיו. אנחנו הבנים שלו. בני בכורי ישראל. הבן זה הכי קרוב לאבא.
אנחנו עומדים הכי סמוך לריבונו של עולם עד שאפשר לטעם טעם הפרי עצמו ז''א אפשר להרגיש את האלוקות, אפשר להרגיש ממש כאילו אדם שטועם פרי מרגיש את הטעם אדם שעובד את השם באמת יכול להרגיש את הבורא עולם ממש בחוש
יכול להיות שיגיע מצב שטעם עצו ופריו שווים. בתחילת הבריאה הקב''ה רצה שטעם של העצים יהיה כטעם הפרי, כל מה שתאכל מהעץ, גם את הקליפה יהיה טעם מנגו. הכל אותו דבר. זה נקרא טעם עצו ופריו שווים, פרויו ועצו שווים. בדיוק אותו דבר.
ז'א אדם יכול להגיע למצב שהוא יהיה בחינת טעם עצו ופריו שווים כמו שכתתוב ''טעמו וראו כי טוב ה'' מה אני טועם ,מה אני טועם ורואה שטוב ה', איך אני טועם מה אני טועם. שאדם לומד תורה על מנת לקיים באמת הוא טועם את הקב''ה הוא טועם את דרכיו הוא רואה את החכמה הוא מרגיש את המידות הטרומיות הנפלאות הוא טועם ממש טעמו וראו איך קורה שאנשים חוזרים בתשובה וכל העולם נהיה טפל להם. עזוב זה שטויות מה זה משחקים מה זה כדורגל מה זה ס]פורט מה זה זה יושב ושוקד באוהלו של תורה, מה זה איזה טעם הוא מצא מה הטעם שמצאת, טעמו וראו כי טוב השם. אם אנחנו נזכה לטען משהו מהאבות הקדושים. לטעום משהו לטעום קצת מהכלל ישראל מה זה כלל ישראל, יכולים לטעום טעם של כביכול הקב''ה.
זהו הפרוש עכשיו של מה שאמרנו בהתחלה. את השם האמרת היום''. האמרת זה כמו האמיר העץ למעלה לפסגה של העצים
את השם האמרת, אז השם האמירך. גם הוא מעלה אותך.
ואנחנו גדלים זה מזה. גדלים ממנו והוא גדל מאיתנו כביכול. ככל שאנחנו מגדילים איך אנחנו אומרים ''נגדלך אלוהי כל נשמה'' מה זה נגדלך, הוא גדול. מה זה נגדלך. כן. כמה שאנחנו מגדילים את השם. כמה שאנחנו מגדילים את השם כביכול הוא נהיה יותר גדול על הבריאות כי לא כולם יודעים את ערכו. לכן אומרים יתגדל ויתקדש שמאי רבה. אנחנו רוצים לגדל- יתגדל ויתקדש שמו הגדול. לעלא ולעלא מן כל ברכתא שירתא תשבחתא ונחמתא דאמירן בהעלמא. מאיפה אנחנו יכולים.. למעלה למעלה מכל מה שאפשר לשבח. אין אין תפיסה. כמה אפשר לגדל. אין לנו מושגים כמה הוא גדול, אנחנו חושבים יש לנו מושגים.
אתה יוצא לים אוקינוס אתה רואה רק את האופק אתה נדהם מהמרחק. זה רק פה כדור הארץ. מה זה כדור הארץ זה כלום, תכנסו לגלקסיות מי רואה אותנו בכלל אתה רואה את הים הענק ואת הגלים ואת הכל. אתה תופס בכלל מי זה השם??
מי יכול למלא בריכה כזאת, אוקינוס. מאיפה הוא מילא את הבריכה הזאת אוקינוס שני שליש מהעולם מאיפה הוא לקח מיםמאיפה הוא סידר את זה איך הוא עשה את זה ואתה נגיד מתפעל, מתפעל לדוגמא הייתי בחוץ לארץ ראיתי עצים של אלפי שנים הגודל של העץ ברוחב שלו, חמש מטר כמובן שהוא ברדיום והקוטר שלו יותר מחמש מטר, שש וחצי נגיד. היחס. מה זה, אתה מתפעל מעץ. עץ אחד שהוא רק כמה אלפי שנים אלפיים שלושת אלפים שנה ככה הם אומריםעץ. אאתה עומד נפעם. אתה יודע כמה עצים עשה הקב''ה בעולם?
מה זה, אתה יכול להעריך את גודלו את חכמתו כמה הוא המציא, כמה סוגי פרים יש וואי איזה תרכובות מי עשה את זה... ישבו כל הציירים בעול םיחפשו לעשות את הכל לא יגיעו ל0.0000 ממה שהקב''ה עשה בציוריו רק בפרחים.
אתה יכול להחשיב את הגודל שלו, אתה יכול להעריך את הגודל שלו, אבל זה תלוי כמה אתה מגדיל אותו . עד שיצאת לשטח וראית את הפרחים הוא היה גדול בעיניך ככה פתאום ראית את הפרחים האלה אמרת וואו ישתבח הבורא אז מה קרה, הוא גדל אצלך עוד קצת. אח''כ אתה הולך אתה רואה גם אגמים אתה אומר ווואווו איזה יופי ואח''כ אתה רואה עוד זה יווווו ואח''כ אתה נכנס צולל באוקינוס רואה את הדגים וווווואווו וכל פעם אתה מגדיל אותו אצלך, מגדיל אותו עוד והוא נהיה גדול יותר ויותר. זה הגודל שלו מה שאתה מגדיל אותו? זה כלום זה אפס. אבל ככל שאנחנו מגדילים אותו אצלינו או בעיני הבריות ככה הוא נהיה גדול בעיני כולם.
אבל מי שיגדיל אותו יותר אז כל הבוראים יזכו להבין קצת משהו מגודלו של הקב''ה קצת, מה שיכולים. אנחנו לא יכולים להקיף את הגודל את החכמה אנחנו לא יכולים. הרפואה משתוממת מהגילוים שהיא מגלה איך הגוף מתקן את עצמו איך הוא פועל איך הכל. לראות דברים כאלה זה פלאי פלאות. זה רק גוף של בנ''א מה עם כל בעלי החיים מה עם כל זה. למה זה עם צורה כזאת ולמה זה ככה ולמה זה הראש שלו רכרוכי ולמה זה הראש שלו חזק ולמהזה קרנף, ולמה זה יש לו אף ארוך ככה פיל. ולמה זה הג'ירפה מה קרה לה נתקעה שמה בעצים.. והזה ככה. ... מה כל העניין מה כל הרעיון ישתבח הבורא. אתה יכול לשבת ולחקור רק דבר אחד ולגמור את כל החיים כמה פעמים ולא תגיע לחקר דבר אחד.
וכל העולם עם כל החכמים וכל המדענים עוד לא הצליחו לעצור לנו את הנזלת.
אז איפה, כמה הגודל של הקב''ה? הכי קרובים אליו שהכירו אותו הכי הכי קרוב זה היו האבות הקדושים והם התבטלו בפניו ביטול גמור גמור ועשו כל מה שהוא רוצה והוא נתן להם כפי מידתם. עד שלאברהם אבינו הוא נתן להיות מקור הברכות, אמר לו ואהיה ברכה. כל הברכות היו עד עכשיו מסורות בידי מעכשיו אני נותן לך מפתח של ברכות את מי שתברך מבורך. '' ונברכו בך כל גויי הארץ'' עשה אות ובעל הבית על העולם נתן לו את המפתחות אמר לו טפל בעולם. פשש איזה דברים... למה, כי הוא הכיר את הקב''ה הכי הכי הכי יותר מכל הברואים.
טוב, נמשיך. אז אנחנו כביכול גדלים מהקב''ה והוא גדל מאיתנו וזה הולך וחוזר כככה וככה. מזה יוצא לנו עכשיו הלכה גדולה. תשמעו משהו עכשיו מדיני תפילה דבר שלא חלמתם מעולם מעולם. ובפרט שזה כתוב בספר הפרדס לרשי, מה שאנחנו הולכים להגיד. אז ודאי שאנחנו יכולים לסמוך על זה
עכישו הלשון הוא ככה, תניה המתפלל צריך שיכון את ליבו בכולם. מה פרוש, אדם צריך להתכוון בכל הברכות שהוא מתפלל תפילת שמונה עשרה הוא צריך להתכוון בכל הברכות כולם. ואם אינו יכול לכוון את ליבו בכולם, קורה שאדם טרוד והמחשבה בורחת לו מעניין לענין והוא לא תופס ראש בתפילה אז יכוון את ליבו באחד מהם. אז לפחות שברכה אחת מכל התפילה יכוון בה ממש. ושואלים איזה מכולם, אמר רב חיא אמר רב ספרא, באבות.
ז''א שאתה בהתחלה את הברכה הראשונה ה' שפתי תפתח... בא''ה.. שמה עד מגן אברהם לפחות יכוון בברכה הזאת, לפחות. אם לא הוא לא יצא ידי חובתתפילה. לפחות אחת. לפחות.
גדולים הם מעשה אבותינו ז''ל כלכך גדולים שהוגדלו בזאת שיש בתוך הברכה הזאת גדולות ונוראות של אלוקינו. בברכה הזאת אין יותר מהגדולות והנםלאות של אלוקים בתוך הברכה.
ראיתם פעם גדולות ונפלאות מתוך הברכה הזאת דווקא? מה ראיתם מה ראיתם? התפללת נכון. ראיתם פעם איזה גדולות ונפלאות? אלוקי אברהם יצחק ויעקב, האל הגדול הגיבור הנורא אל עליון.... נו, מה ראיתם גדולות נופלאות של אלוקינו?
אלה בא והבן במאמריה של הברכה הזאת וגם בפרושיה ושימה לפניך בעת תפילתך. כשאתה הולך להתפלל מחר שחרית תשים לך לפני התפילה את הדברים שנגיד עתה ואז אתה בכוונה עליה. אם אתה תכוון מה שאנחנו אומרים עכשיו זה נקרא שאתה מכוון בברכה הראשונה של אבות.
כל התבות שבאות אף על פי שנראים מעניינים הרבה, כולם על יסוד הוקבעו ועניין אחד לכולם. כל התבות, כל המילים שיש. נראה שזה הרבה מילים מעניינים שונים, תדעו לכם שזה הכל מיסוד אחד ונקבע מעניין אחד. כשאנחנו אומרים אלהי אברהם אלוהי יצחק ואלוהי יעקב מה המטרה שאנחנו אמרים את זה? מה?
... להגדיל את הקב''ה... ? אנחנו יכולים להגדיל את הקב''ה? אמרנו קודם שאנחנו לא יכולים להגדיל את הקב''ה.. כל המטרה זה להזכיר את השמות של האבות הקדושים. מה פרוש, חידוש גדול ועצום. מה אנחנו צריכים לחשוב כשאומרים אלוהי אברהם? מה צריך לחשוב?
אתם רואים אתם מתפללים כל הזמן... מה שמה? שאברהם גילה את הקב''ה? הבן של הקב''ה כן?
כשאנחנו אומרים אלוהי אברהם. אנחנו לא מתמקדים באלוהי, כי זה אנחנו לא מבינים שופ דבר אנחנו יודעים על מהות האלוהים משהו, אנחנו יודעים משהו על גדלות הבורא כמו שאמרנו. מה אנחנו יודעים. אנחנו השכל שלנו קטן היינו בגן ציירנו אותו כאילו זקן יושב על כסא וזה.. רם ונשגב.
עלינו קצת יותר התחלנו לנטרל את הציורים התחלנו לחשוב יו יו הקב''ה רואה אותי יעשה לי. בדרנו קצת לבקש ממנו כאילו זה... בסדר כל הכבוד לך. אתה יושדע משהו באלוקי, אתה לא יודע. מה כן? צריך לחשוב באברהם כשאתה אומר אלוהי אברהם צריך לחשוב באברהם. מ הלחשוב באברהם, על המעשים של אברהם.
ז'א כפי שאנחנו נדע את אברהם אז יהיה אצלינו אלוהי אברהם.
אתן לכם דוגמא בשביל שתבינו. יש מעשה מובא במדרש, מעשה ברבי שמעון בן שטח שקנה חמור מישמעלי. וכשהגיע החמור טיפלו בו התלמידים ומצאו שתלויה לו מרגלית בצוואר תקועה לו שמה מרגלית בהאו לרבי שמעון אמרו לו אהה אשריך מצאנו מציאה, מרגלית על החמור. רווח נקי. לא חייבים להחזיר לגוי. לא משיבים אבידה לגוי, השבת אבידה זה רק לישראל. על פי דין לא חייבים השם הפקיר את ממונם. לא קיבלו את התורה לא מקיימים שבע מצוות בני נח. הפקיר את ממונם לא חייבים להחזיר להם. ליהודי אתה חייב להחזיר, לגוי אתה לא חייב להחזיר.
אז הם אמרו לו קיבלת מציאה מתנה מהשמיים הלכת לקנות חמור קיבלת מרגלית. אמר להם לא. אנ ימחזיר לישמעלי. הלך החזיר לישמעלי, מה עשה הילשמעלי כשראה שהוא החזיר לו את המרגלית, כנראה שהשויי שלה היה גדול מאוד מאוד פי כמה מהחמור, אמר ברוך אלוהי שמעון בן שטח. אה.. מה נתקע פה אלוהי מה הכנסת את זה מה קרה, אומר מעשה כזה שעושה אדם כזה זה מעשה לא אנושי זה מעשה אלוהי. אם הוא לא מחובר לאלוקים שרואה הכל מהשמיים הוא לא היה עושה כזה דבר. מהמעשה הוא הכיר את האלוהים של היהודים.
ז''א קידוש השם גדול מאוד. אז רואים שממעשים אפשר להכיר את הבורא יותר. מי עשו את המעשים הכי גדולים בעולם האבות הקדושים. ממי התפעל הקב''ה, ממי יסד דאת האומה ישראלית, כתוב בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ, בראשית זה ישראל שישראל נקראים ראשית תבואתו.
הקב''ה ברא את העולם בשביל ישראל וממי הוא החליט להוציא את ישראל מאברהם יצחק ויעקב. אז כל היסוד של ישראל זה מהאבא שלנו אברהם אבינו.
אם אין ישראל אין העולם בכלל. אז כל העולם בזכות מי, בזכות אברהם. '' אלה תולדות השמים והארץ בהבראם'' אל תקרא בהבראם אלא באברהם.
כל תולדות שמיים וארץ זה בזכות אברהם.
אז מהמעשים של אברהם אבינו אם אנחנו לומדים אותם אנחנו מכירים את הבורא יותר ויותר.
דוגמא נוספת. כתוב מאמונתו של בשר ודם אתה לומד אמונתו של הקב''ה. מה פרוש? אני יודע מה זה שהקב''ה נאמן, כתוב שהקב''ה ה' ה' אל רחום... פעמיים נאמן לשלם שכר לצדיקים ונאמן גם לשלם עונש לרשעים. נאמן. אני יודע מה זה נאמן? מאיפה אני יקח ציור מה זה נאמן? מאמונותו דהיינו מהנאמנות של בשר ודם אני יכול ללמוד על אמונתו של הקב''ה הכוונה נאמנותו של הקב''ה.
אז בואו תשמעו מעשה ברבי פנחס בן יאיר שהיה דר בדרום ופעפ בהאו אצלו שני יהודים והיה להם סאה אןו שלוש סיאין שעורים. הביאו את השעורים והפקידו אצלו אמרו לו אנחנו בנתיים הולכים לעשות קניות ופה ושם אם אפשר להפקיד אצלך אמר להם כן. הפקידו אצלו ושכחו לבוא לקחת.
אחרי שבע שנים חזרו אליו הביתה ואמרו לנו תן לנו בבקשה את השעורים שהפקדנו אצלך אמר לםה בואו וטלו אוצרותיכם.
מאמונותו של בשר ודם אתה מכיר אמונתו של הקב''ה. מה זה בואו טלו, מה היה ?
הדין אומר שכחו אצלך דבר הוא הולך להרקב, בתור שומר על הפיקדון מה עליך לעשות, לקחת את זה לפדות את זה בכסף ולשמור את הכסף. השעורים האלה אתה לודח מה הם שווים מאה שקלים, תשמור את המאה שקלים מתי שיבוא ולהגיד איפה זה קח את המאה שקלים לך תקנה שעורים. שלום
הוא לא עשה כך. לקח את השעורים זרע אותם באדמה, קצר אותם עשה מהם גורן, לקח עוד פעם את השעורים עוד פעם זרע אותם וכן הלאה. אתם מבינים שכל פעם הוא היה צריך שטחים יותר גדולים ופועלים הרבה יותר ועבודדה ומשאיות ולהחזיר וזה... ונהיה מזה אוצרות ואצרות והוא אסף את הכל ושם במחסנים וכשהם בהאו אחרי שבע שנים אמר להם בואו וטלו אוצרותיכם.
הוא היה צריך לעבוד בזה? הוא היה צריך להשתעבד בזה? הוא קיבל על זה פרס, לקח על זה תגמולים? לא. אבל כמו שהוא היה עושה בשלו הוא עשה בשלהם. זה נאמנות מאוד מאוד נכון? אז אם בש רודם שהוא עייף וטרחן ועצלן ולא אוהב לעשות וכו, לוקח ועושה את כל זה לאנשים זרים שהוא לא למכיר על דעת שאם הם יבואו, ואם יבואו בעוד שלושים שנה. אז כבר חצי המדינה הוא מילא...
אז רואים פה נאמנותו של בשר ודם. אז אם הוא כזה בשר ודם שהוא יציר כפיו של הקב''ה. אז מה אמונתו של הקב''ה? כתוב שהקב''ה לוקח זורח צדקות מצמיח ישועות, אדון הנפלאות, הקב''ה לוקח את כל המעשים שלנו זורע אותם בגן עד ומצמיח לנו פרי פרות. ואח''כ מוריד לנו שפע של ישועות. זורע צדקות, מצמיח ישועות, אדון הנפלאות.
אז אנחנו היינו יכולים לצייר ציור כזה? כשאתה רואה מה בשר ודם יכול לעשות אז אתה פי אלף אלפים לאין שיעור יכול להבין קצת מוזגים מה השם יכול לעשות.
אז כשאנחנו נתבונן מי זה אברהם אבינו מה עשה בחיו באיז ה ניסיונות הוא עמד, כמה הקדיש להקב''ה כמה מסר נפש, מה הוא חיפש, הוא חיפש שכל העולם יכירו את הבורא עולם הוא הגדיל את הקב''ה בעולם, ''קונה שמיים וארץ'' הוא הקנה להקב''ה שמיים וארץ שכל העולם ידעו שהשמיים והארץ של הקב''ה. לפני כן לא ידעו אז ז''א כשאנחנו אומרים אלוהי אברהם אנחנו מסתכלים באברהם ומזה מכירים את האלוהי. כמו אלוהי שמעון בן שטח.
כשאנחנו אומרים אלוקי יצחק צריך להתבונן ביצחק אבינו בפחד יצחק, איזה מסירות נפש ללכת להעקדבידיעה שהולכים לעקוד אותך, על מה ולמה, מה עשיתי למה צריך לשחוט אותי מה קרה למה שאני יסכים אני עוד צעיר עו דלא התחתנתי, מה קרה? מה אבא שלי מאה אחוז, מה? הרי הוא לא שמע שה' אמר לאברהם שיעקוד אותו. אז למה אתה הולך? אולי אבא השתבש?
אחד יבוא לבן שלו יגיד לו אני לוקח אותך לרכבת אני שם אותך על המסילה שהרכבת תעלה עליך. יש איז הילד שימשיך ללכת עם אבא שלו? יש ילדים שידחפו את האבא למסילה. מסירות נפש. מי זה יצחק אבינו. להתבונן בכל מעשה בכל הניסיונות שהוא עבר והכל. כשרואים את הפחד יצחק אז מבינים את האלוהי קצת.
וכפי זה אלוהי יעקב. כשאתה יודע מי זה יעקב שעם כל הרמאויות של לבן הארמי שרימא אותו מאה פעמים והוא נשאר צדיק והוא איש האמת, תיתם אמת ליעקב והכל וכו וכו. כשאתה רואה שלמות כזאת אתה מכיר מי זה אלוקי יעקב.
וזה סוד נפלא וסוד עצום מה שלמדנו עכשיו מה פרוש של הברכה הראשונה שאנחנו מברכים. ואז יודעים את הסוד הנפלא והחידוש הגדול. כשאנחנו אומרים אח''כ ''האל הגדול הגיבור והנורא'' האל הגדול מה אנחנו צריכים להבין, על זה שכתוב באברהם ואעשך לגוי גדול. השם הבטיח לאברהם אבינו שהוא יעשה אותו לגוי גדול. בהתחלה הוא היה אברם אב לארם. אח''כ הוא הפך להיות אברהם, אב להמון גויים נתתיך. והוא ניהיה לגוי גדול בהתחלה הייתה לו משפחה קטנה והיא התרבתה והוהא הרבה גרים ועוד גרים ועוד גרים עד שכל העולם הכיר את השם יתברך והוא הפך אותו ואעשך לגוי גדול
מכח זה מכירים את הבורא. אז הברוא יתגדל יותר. אז שאנחנ ואומרים האל הגדול, ממה הוא נהיה גדול ממה שהוא הגדיל את אברהם שאברהם הגדיל את הבורא יתברך בעיני כל העולם. איך אומרים היום הגויים שאבי האמונה המונותואיסטית זה האמונה בקל אחד זה אברהם אבינו. זה כולם הבינו כולם אומרים. ז''א המאמין הגדול זה היה אברהם אבינו האדם הגדול בענקים.
אז ז''א כשאומרים האל הגדול אנחנו יודעים ממה זה נהיה ממה שהשם אמר שאברהם אבינו יהיה לגוי גדול.
עכשיו להגיד שהקב''ה הוא האל הגדול אנחנו יכולים להגיד שהוא האל הגדול? אנחנו יודעים לתאר מה זה גדול, אנחנו בכלל יודעים מגדולתו של הבורא יתברך? אנחנו ידעים רק מכלל ישראל שהוא גוי גדול. ואיך הוא גוי גדול? מנין הגוי הזה גדול? מזה אנחנו מכיירים את האל הגדול, ז''א כיון שהקב''ה הגדיל את העם הזה ובחר בהם מכל העמים ונתן להם את התורה במעמד הגדול והוריד איתו עשרות אלפי מלאכים וכל המעמד הנורא כפי שמתואר בתורה וכל העולם ידעו ושמעו את המעמד הגדול וזה הבסיס לדתות האחרות, ממילא הקב''ה הגדיל את עם ישרלא בעיני העולם ועם ישראל הגדילו את הקב''ה בעיני העולם כיום שעם ישראל כביכול הורידו את הברוא מהשמיים לארץ. עד אז הבורא היה בשמי השמיים היית יכול רק לתאר שיש כזה דבר פתאום אתה רואה בחוש פתאום אתה רואה שהוא מדבר שהוא פונה לעם אומר עשרת הדברות, עוש הלהם אותות ומופתים. נותן להם לחם. אתם מכירים אדמה שיש למעלה בשמיים? איפה צומח הלחם בארץ או למעלה? איך הוא מוריד מן מן השמיים? מוריד להם לחם של אבירים לחם של מלאכים.
אתם יודעים ש40 שנה הם לא הלכו לשירותים? אתם יודעים? כן, הם אכלו מן זה היה הכל בתוך המעיים בלי לצאת. למה, כי מחניך צריך להיות קדוש, כמה היה הגודל מחנה ישראל 12 מיל, 12 קילומטר, אז אתה צריך לעשות משהו אתה צריך ללכת 12 קילומטר כי המחנה קדוש. ולחזור עוד 12 קילומטר, עש שתחזור תצטרך עוד פעם. אז תשאר בחוץ. אז מי יהיה במחנה? אז הקב''ה חסך מעם ישראל נתן להם מן שנבלע באיברים ואין יציאות, מו עובר. עובר אוי ואוי אם היה לו יציאות בתוך הבטן של אמא וואי וואי וואי לא רוצה להגיד לכם שם איך זה היה נקרא, אבל היא הייתה מתפוצצת.
אז מה עושה השם, אין יציאות, רק גודל גודל מתפתח בועט, אין יציאות. פלא פלאים.
אז ז''א הקב''ה הגדיל אותנו ואנחנו מגדילים אותו וזה הולך וחוזר כל הזמן.
נמצא לפי זה בשעה שאנחנו אומרים האל הגדול צריכים לחשוב בעיקר בגדלות של כלל ישראל. והשבחים של כלל ישראל. כפי מה שאנחנו מכירים את כלל ישראל. .מזה אנחנו יודעים מה זה האל הגדול.
הרי אם אנחנו רואים איך הקב''ה במשך אלפי שנים רודפים עלינו לכלותינו והקב''ה מצילינו מידם רואים את האל הגדול. עמים שלמים שבעים לשונות רוצים לחסל את העם הקטנצ'יק הזה ולא מצליחים. רואים את האל הגדול או לא רואים את האל הגדול. איך לא יכול לשמוע, אנחנו נמצאים אצלהם בגלות בכל הצרות והכל יכולים לעשות בנו מה שהם רוצים והקב''ה הבטיח לא מאסתים ולא גאלתים לכלותם.
לכלות לא . עונשים כן. לפי מה שהם עושים, חוטאים מקבלים. אבל לכלות לא. חיצי אכלי בם החיצים שלי יכלו והם לא יכלו. חיצי אכלי בם. את החיצים שלי אני יכלה בם אבל הם קיימים.
ז''א רואים פה את הקב''ה בחוש. אחד מהפילוסופים הגרמנים אמר אני לא צריך הוכחות שהקב''ה קיים. שום הוכחות אני לא צריך. אמרו לו למה אמר אם אני רואה שעם ישראל חי וקיים זה הוכחה ששיש אלוקים נגד הטבע. רוצים להשמיד אותם אי אפשר. וזה צדקות פרזונו בישראל. מה עשה הקב''ה צדקה שפיזר את עם ישראל בן האומות. אומה זו רוצה להתנגד שמה נשארו, שמה רוצים פה נשארו. ככה הקב''ה פיזר אותם בכוונה שלא יכלו פעם אחת להרוג אותם.
היה פעם אחת שכמעט יוכלו זה היה עם המן ששלטו במאה עשרים ושבע מדינה יצא גזירה להשמיד להרוג ולאבד אבל היה מי שמכיר את הבורא פנה אליו מה עשה הבורא הפך את הגזירה ואת המן תלו ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם. יש אלוקים או אין אלוקים? רואים. אתה מגדל את הבורא ההוא מגדל אותך
כשאנחנו אומרים הגיבור והנורא אין אנו יודעים בלי כלל ישראל מה זה הגיבור והנורא כי מאין נדע מה זה גיבור ונורא בלי כלל ישראל? אבל שאנחנו רואים שהקב''ה מחזיזק אומה בן שבעים אומות, אנחנו כמו זא כמו כבש, בין שבעים זאבים טורפים. איך אפשר להתקים? זאב אין לך מאכל יותר טעים מכבשה. שבעים רוצים. יש מי שמונע אותם, מי יכול למנוע אותם? זאב. הכבשה יכולה על שבעים? אבל רק אם יש לה רועה, אם יש לה רועים הוא יכול לגרש את הזזאבים יש לנו רועה, השם רועי לכן לא אחסר ואנחנו קיימים בין שבעים זזאבים כולם שונאים אותנו רק חלק מראים חיוכים והכל. סתם אינטרסים. אבל ברגע שמשתנה האינטרס תראו את הארופאים חייכו לנו וזה פה ושם.. כשאינטרס שלהן עושים כל מיני חרמות כל מיני כינויים כל מיני זה. הכל מתהפך. אתה עוזר להם בבטחון מגלה להם כל מיני סודות על הטרור עוזר להם בפיתוח עוזר להם בהכל הכל טוב ויפה לקבל הכל מהיהודים. לתת לא.
אז רואים את הגבורה של היהודים. יהודי זה או יהודי או צלוב. היהודי לא מוכן להמיר את דתו. אלא או יהודי או צלוב. אתה רוצה שנאי יעבוד עבודה זרה והכל אין בעיה, תצלוב. מכח זה עם ישראל שרד. בגלל שהיו יהודים שלא הסכימו בשום אופן לשנות את דתם ואמונתם. זה עם נבחר. אומות שלמות שינו את זהותם התערבבו בין הגויים ושינו את הזהות שלהם נגמר. שינו את הזהות שלהם.
ועם ישראל כמה שהוא קטן והכי קל היה למגר אותו פיזית וגם רוחנית, היונים ניסו לפתות את היהודים לפתות לתת להם התקדמות ספורט ענינים, כל מיני הצגות תאטרון, ובואו תהיו פתוחים וכו וכו לא הסכימו היו מוכנים למות.
חנה ושבעת בניה, מביאים את הבן הראשון אומר תשתחוה לצלם לא מסכים אומר לו פסוק הורג אותו. השני כולם אומרים לו פסוקים ואף אחד לא מוכן להתשחוות אפילו למראית עין לא מוכן וכולם הולכים. בזכות זה עם ישראל קיים זה העם הנבחר. זה העם שבחר הקב''ה והעם הזה מגדיל את הקב''ה בעולם. ז''א אם רואים יהודי כזה שהוא בשום מצב לא מוכן בחייים שלו אפס אפסים לעומת האלוקים שלו זה מגדיל את הבורא בעיני אומות העולם. קידוש השם זה נקרא. מתים על קידוש השם.
בלי כלל ישראל בלי האבות הקדושים אין לנו שופ מושג מה זה אלוקים רק לפי מה שהורידו לנו האבות הקדושים אנחנו יודעים ממנו רק מה שידעו ממנו האבות הקדושים וכפי מה שיודעים אנו מההאבות הקדושים וכפי מה שאנחנו יודעים מכלל ישראל. רק מהם אנחנו יודעים.
וכי מאומות העולם היינו לומדים על ריבונו של עולם? הם בעצמם לא יודעים כלום אם לא התורה שלנו ומה שעבר על היהודים אין להם מושג מה זה אלוהים.
הפחד שלהם מעם ישראל זה רק בגלל שהם יודעים שאלוקים איתם
אם אתם זוכרים אני ציינתי את העיתון שיצא באנגליה בזמן ''העופרת יצוקה'' יצא שמה עיתון שהפלזתינים מודים שהאלוהים של היהודים שומר עליהם למה, כי שאלו אותם איך זה שאתם יורים אלפי טילים ואתם לא פוגעים ביהודים? אז הם אמרו כי אלוהים שלהם שומר עליהם והם ממשיכים לירות טילים.
אם אתה מבין שאלוקים שלהם שומר עליהם ואתה לא יכול להזיק להם למה אתה לא רץ להתגייר? גוי זה גוי הוא נשאר גוי לא מכיר לא מבין כלום.
נבוחדנצר אמר שבחים על הקב''ה שכמעט שהאפיל על כל השבחים של דוד המלך. והוא התגייר? הוא לא התגיר.
ז''א זה לא פשוט להיות יהודי זה שכות ומעלה שאין כדוגמתא, תקשיבו כשאומרים ''בא''ה אלוקינו .. בחר בנו מכל העמים'' אתם מבינים למה זה בחר בנו מכל העמים? היום יש שבע שמונה מיליארד בני אדם בעולם. אנשים פיקחים נבונים הכל טוב ויפה. והקב''ה מכל העולם בחר בנו עם פינצטה. כל אחד.
אתה יודע שהוא בחר בך עם פינצטה? והעדיף אותך על כל הסינים ,על כל האמריקאים על כל הארופאים על כל האפריקאים הוציא אותך עם הכובע, ככה הוציא אותך עם הזקן, טראח אמר בא בא אשר בחר בנו הנה אחד שבחרתי בו.
אתה מבין בכלל מה המעלה שהשם בחר בכל אחש מאיתנו. אתם מבינים בכלל מה המעלה? אף אחד לא הולך עם הרגשה כזאת, אף אחד לא מבין בכלל.
יש כאלה אומרים מסכן נולדתי דפוק, נולדתי יהודי נולדתי ישראלי. נולדתי זה, עזוב אותי אני נוסע לארה''ב אני רוצה.. טמבל אתה יודע מי אתה בכלל, אתה הבן של אלוקים.
אומרים זה הבן של, הבן של.. פשואלת. כולם אומרים הבן של.. מה, של איזה חבבר כנסת של איזה שחקן של איזה מחריט, הבן של.. כולם כותבים הבן של.. יש מי שהולך בהרגשה אני הבן של הקב''ה? מי הולך עם הרגשה כזאת אף אחד. לא יודעים את ערכינו לא יודעים.
אבל מי שיודע מי זה כלל ישראל כמה הקב''ה עזר והציל וכמה שחטאו ולא הלכו בדרך והתבלבלו והתבולללו והשם עוזר ומציל ונותן צ'אנסים ועוד צ' אנסים ותשובה וראש השנה ואני מוחק לך את הכל אם תחזור בתושב הועוד פעם נתחיל דף חדש. מאיפה יש דבר כזה אלוקים כזה, איפה יש דבר כזה?
תראו מלכי אומות העולם אחד מזייף תולה אותו בכיכר העיר אים צ'אנס שני אין פעם שניה. אדרבה שמחה להוכיח שיש לי כח, תלו אותו שמה יאללה קדימה. ובורא עולם עוד פעם עוב רעבירה עוד פעם עוד פעם שנה שנתיים, עשר עשרים שלושים ארבעים ועוד ממתין לך ועוד מחכה ועוד מוכן ואומר לך יאבני, יאבני בא בא. ימינך פשוטה לקבבל שבים מומשיט לך את היד תן יד אני מוציא אותך.....
מישהו יכול להבין את זה? נמצא לפי זה חידוש גדול, אם אדם רוצה להתפלל שיתגלה שמו של הקב''ה בבריאה אין לפניו דרך אחרת כי אם להתפלל על כלל ישראל. כי אם יש כלל ישראל אז הקב''ה גם ישנו כאן. רואים את הקב''ה בכלל ישראל.
עכשיו בואו נבין. בר''ה אנחנו מתפללים מלכויות זכרונות ושופרות. עשר פסוקים של מלכויות, שהשם הוא מלך אנחנו מזכירים עשרה פסוקים שהשם הוא מלך.
''ותמלוך אתה ה' לבדיך'' כמעט כלסדר התפילות מסודר להתפלל על כלל ישראל. כמעט כל התפילה זה רק על כלל ישראל. אנחנו מתפללים בהתחלה ובכן תן פחדך ה' אלוקינו על כל מעשיך. כל מעשיך זה כל הברואים. ואח''כ מיד מה אומרים, ''ובכן תן כבוד לעמך. תהילה ליראיך ותקווה טובה לדורשיך''
''ובכן צדיקים יראו וישמחו'' על מי אנחנו מתפלללים, על עם ישראל שאם יש כבוד לעמך יש כבוד לך.
ואנחנו רוצים לכבד את השם, איך נכבד את השם. אם אדם פרטי יכבד את השם במה יתכבד השם, מי ידע מכבוד שמיים? אבל אם עם ישראל יהיה מכובד אז יתגלה כבודו של הקב''ה בעולם. אז כשאומרים שבחים על כלל ישראל זה בעצצפ סיפור השבח על הקב''ה '' עם זו יצרתי לי תהיתי יספרו'' אם אנחנו מספרים שבחו של הקב''ה כל הזמן ועושים את רצונו, והמעשים שלנו רצויים בעיני הבריות, מתכבד כבוד שמיים כבודו של הקב''ה
אם אנחנו רוצים לטעום את הבורא יתברך, לטעום, צריכים לטעום את כלל ישראל. וזה כאילו אנחנו מתנשקים עם הבורא עולם.
תראו כשיש צדיקים שנפגשים, צדיקי אמת שנפגשים, איזה אהבה איזה אחווה, מי שנמצא במעמד כזה שרואה גדולי ישראל אמיתייים שנפגשים. וואו וואו ווואו זה כמו להתנשק עם הקב''ה
כתוב ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום. וכי אפשר להתדבק בהשם? הרי כתוב עליו שהוא אש אוכלה, איך אפשר להדבק, אלא ידבק בתלמידי חכמים ואז אתה נדבק בה' כי התלמידי חכמים הם דבוקים בה' וכשהם נדבקים כמה תלמידי חכמים ביחד?
נגיד היינו רואים את רבי עקיבא ורבי שמעון בר יוחאי ורבי מאיר בעל הנס ביחד יושבים ביחד. יאבבאבאי איזה מראה זה זה לראות את האלוקים בעניים.
שם היו לומדיםתורה היה אש מלחחת מסביבם כמו במעמד הר סיני כי התורה שלהם הייתה אמיתי ת כנתינתה מהר סיני.
אז ז''א ככה אדם יכול להרגיש את השם לטעום את השם.
מובא בחכמים זכרונם לברכה אם ידעו אומות העולם איזה אושר בשבילם שאחד מישראל לומד תורה היו מעמידים שומרים עליו שילמד תורה בלי הפסקה.
הרי כתוב ''אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי'' אם לא לומדים תורה הקב''ה מפרק את העולם, מחזיר אותו לתוהו ובוהו
בזכות מה העולם םקיים בזכות התורה, אם לא בריתי שהוגים בה יומם ולילה אז אני לא הייתי שם חוקות שמים וארץ לא הייתי בורא את העולם. למה?
אז ז''א אם היו יודעים אומות עולם מה האושר שיש להם בזכות שיש לומדי תורה, שוויץ לא הייתה מתקיימת רגע עם כל היופי שיש שמה רגע לא הייתה מתקייימת רק בזכות שהיו לומדים תורה אז מה הם היו צריכים להעמיד שומרים ולתת לנו קצת שיוכלו ללמוד. אבל אסור לקחת מהגויים אסור לקחת מהם. אהה.
מכל מקום אלמלא ידעו הם מה זה בית המקדש אם היו יודעים הגויים מה בית המקדש בשבילם לא בשבילנו הם היו משליכים את עצמם באש רק שלא ישרף בית המקדש כמו שהם שרפו אותו.
שאנחנו יודעים מה זה תורה ואנחנו יודעים מה זה בית המקדש. אז אנחנו צריכים לעשות כמה אנחנו צריכים להעמיד שומרים שילמדו תורה, כמה צריכים למסור נפש כדי שילמדו תורה, כמה אנחנו צריכים לעשות.. אילו היה יודע כל אחד מישראל איזה אושר זה כלל ישראל בשבילו הרי כל אדם פרטי ניצול בשזכות הכלל
לדוגמא יש בית כנסת, בית כנסת לא מתפללי םרק צדיקים. באים גם בינונים באים גם רשעים. והקב''ה האל המקבל התפילות. מקבל תפילות. ז''א הקבב''ה אומר שיהיה מניין ואפילו אם יהיה בו חלבנה כמו שבמעשה קטורת הסמים היה חלבנה שהיה ריח רע מאוד. רע מאוד. אבל עם כל שאר הסממנים שהיו שמה זה עושה את הקטורת הבושם הכי הכי חזק הכי נעים שיש בעולם. שהיו מקטירים את הקטורת בבית המקדש היה ריחה מגיע עד יריחו והיו הנשים לא צריכות להתבשם ביריחו מריח הקטורת לא יאומן כי יסופר.
אבל היה בזה חלבנה וריחה רע מאוד. למי שלא יודע בחלווה שמים שורש חלבנה יאבאבאי וזה עושה את החלווה חנג'ורי בסטרי. וזה שלושה ימים לוקח הריח עד שהוא יוצא שלושה ימים. להכין את השורש הזה. זה משהו לא יאומן כי יסופר.
מכל מקום אילו היה יודע כל אחד מאיתנו איזה אושר זה כלל ישראל בשבילו היה שוכח לגמרי מעצמו. כשהיה אומר ''וחונינו מאתך דעה בינה והשכל'' לא היהי מבקש על עצמו שיתנו לו דעה אלא תכף מבקש שכל ישראל יהיה להם דעה בינה והשכל. וממילא יהיה לו ולכן תיקנו חכמים בלשון רבים ת לא חונני, חונינו, רפאנו ברכינו.
אנחנו מתפללים על כלל ישראל. וממילא אנחנו בתוך הכלל. אבל חשוב שהכלל יהיה למה, כי אם הכלל הוא טוב ומצליח ומוצלח זה כבוד שמיים.
וככה אנחנו מגדילים את השם יתברך בעולם. אז כל עבודתו של בן ישראל הוא רק לבקש להתפלל ולדאוג לעם ישראל.
ובעבור עצמו לבד אין לו לחפש אלא להיות מחובר לחבורה היותר טובה שיש בישראל. להתחבר כלל ישראל. והדברים האלה יוצאת לנו תועלת גדולה מאוד והיא שאנחנו צריכים לדאוג לאהבת ישראל. כי כל החורבן שעד עכשיו זה רק בגלל שנאת חינם ושנאת ישראל. ורק באהבת ישראל אפשר יהיה להביא את הגאולה השלמה שאז כולנו נרוויח ואז בעקיפין כולנו נרויח.
אבל זה צריך להיות חכם. עכשיו לאהוב את ישראל זה לא מספיק לשבת בבית ולהגיד ''אנא בחיבק ישראל'' זה לא עובד ככה. צריך לעשות פעולות.
אז אנחנו בשופר 40 שנה משתדלים לעשות פעולות של אהבת ישראל. לקרב את כל היהודים לאביהם שבשמיים עוד יהודי יחזור בתשובה עוד יהודיה, עוד עוד. זה נקרא אהבת ישראל. אם אתה חושב שאתה הולך לגן עדן אז תדאג שגם אחרים יגיעו לגן עדן. אז תדאג תשקיע תרוץ, תמסור נפש, תממן תפעל, תרוץ ברחובות כמו אנשי קהילות פז עכשיו בכל עיר ועיר שאני מגיע הם מחלקים אלפי דיסקים לציבור הרחב. אתם קיבלתם פה דיסקים, למה, בשביל שתהנו ותהנו וככה אנחנו מעבירים את המסר האלוקי לכלל ישראל וכמה שמתחברים יותר גודל כבוד שמיים. וזה המטרה. מה הפרי של כל הבריאה זה הקב''ה. ומה הסוד של הבריאה, גידולים. אז אנחנו צריכים לגדל את הקב''ה בעיני העולם כולו וממילא אנחנו גדלים איתו. מי שהבין את הדברים יכול להתחיל לפעול ממחר בבוקר. הכתובת שופר ואם הוא יודע לעשות דברים אחרים לבד, WELCOM נלמד גם ממנו.
למי שיש שאלות בבקשה
ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו.
כן שאלה תן לבחור שם.
שואל: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואל: הרצאה מאוד מאוד מרתקת. דרך אגב מאיפה אפשר לדעת מאיפה זה לקוח?
הרב: חכמת המצפון
שואל: אוקי. יש לי שאלה שכבר שנים אני רוצה לשאול אותך. מה זה חנג'ורי בסטרי? קודם כל
הרב: חנג'ורי בסטרי בהתחלה זה היה חארטה ברטה. אח''כ זה נהיה חברה. איך זה נהיה חברה, ביקשנו לפתוח חברה ונתנו שם. אמרו יש את זה כבר. אתם לא יכולים דחו אותנו. נתנו שם אחר דחו אותנו גם אמרו יש שם כזה. בסוף התעצבנתי אמרתי שלום, תגיד להם בבקשה חנג'ורי בסטרי ביצועים בע''מ זה ודאי אין להם. וככה נפתחה ההחברה,
שואל: הבנתי. שמעתי איזה הרצאה שלך באינטרנט לגבי כוונה של שמע ישראל. אז אתה אומר שצריך לכוון ב''שמע'' קבל והבן ישראל, לאבינו שבמערת המכפלה.
הרב: נכון.
שואל: אז קבל והבן ישרלא זה ברור כאילו רשום במשנה ברורה. אבל אבינו שבמערת המכפלה לא ראיתי בשום מקום אז גם מעניין אותי מאיפה זה לקוח.
הרב: רש''י בגמרא. אם תרצה אני ימצא לך את זה תכף. כן הלאה מה עוד? זהו?
שואל: כן זהו
הרב: תנק יו.
תן לבחור שמה
שואל: ערב טוב לרב.
הרב: כן
שואל: רציתי להגיד לך תודה. לפני שלוש וחצי שנים פגשתי אותך באיזה ברית ונתת לאשתי ברכה ללידה קלה וב''ה ראינו ישועות וגם המשיך ללידה השניה ב'רוך השם.
עוד דבר רציתי לשאול שאלה לגבי ספר תורה שעושים הכנסת ספר תורה ומשמיעים שירי קודש אבל זמרים פסולים. האם מותר ללכת לתהלוכה כזאת.
הרב: אה לא. לא צריך לשמוע את השירים ולבקש שמה שיחליפו את השירים מן הסתם הם לא יחליפו אז הלכת כמה צעדים ליווית את הספר קיימת את המצווה ולהתראות.
שואל: תודה רבה
הרב: תהיה בריא
כן שאלה נוספת.
שאלה למי יש?
אז ככה קודם כל השואל קודם תוכל למצא גם מקור לזה, כתוב ככה הפסוק שמע ישראל הפותח את קריאת שמע מתפרש על ידי חכמים זכרונם לברכה באופן מקורי שמע ישראל- אבינו במערת המכפלה. אותו דבר שציויתנו נוהג בנו. ה' אלוקינו ה' אחד. מופיע בבראשית רבה פרשת ויחי צ'ח אבל יש את זה גם ברש''י על הגמרא . אבל בכל אופן הנה תמצא קודם כל שם ושמה בטח יוביל אותך גם . בראשית רבה, אתה יודע מה זה, מדרש בראשית רבה פרשת ויחי צ'ח. תנק יו
כן מי שואל? שמה יש בחור כן
שואל: שלום וערב טוב הרב תודה רבה על ההרצאה מחזקת מאוד. רציתי לשאול אותך בנוגע לגלובוס ולגלקסיה שציינת בהרצאה. האם אתה בעצם מאמין שהמשנה המדעית הזאת היא נכונה?
הרב: של מה?
שואל: שהעולם שלנו היא בעצם גלובוס שחג סביב מערכת השמש. האם זו תבנית בריאתו של העולם?
הרב: למאי נפקא מינא? אתה יודע מה שאלתי?
שואל: לא
הרב: מה יותא לנו מהשאלה, מה נרויח מזה?
שואל: אני רוצה לשאול האם אתה מאמין שהעולם הוא גלובוס?
הרב: אני מאמין שהקב''ה ברא את העולם עם כל הגלקסיות וכל מה שקוראים להם כל השמות וכל הקוסמוס והגלובוס והחלל והספייס ומה שתרצה כל השמות שתעניק לזה כל זה ברא הקב''ה זה ברור. איך תגדיר את זה מה תספר על זה זה עננינך.
שואל: אוקי, אני יכול להגיד מה אני מספר על זה
הרב: מותר לך לספר מה שאתה רוצה
שואל: אני מאמין שזה משאלת לב עתיקת יומין
הרב: שמה
שואל: שהעולם שלנו הוא בעצם גלובוס שמסתובב סביב
הרב: מה זה משנה ואם הם אומרים שזה מסתובב מה זה משנה?
שואל: בורותם של ישראל לאורך כמה דורות טובים שהתחילו להאמין בזה
הרב: לא הבנתי, מאיפה הגעת שיש בורות לא בורות.
שואל: זו דעתי כמובן יתכן שאני שוגה, אני אומר ש...
הרב: לא הבנתי מה אתה רוצה להרוויח?
שואל: אני רוצה לדעת אם אתה מאמין שהעולם הוא כדור מסתובב בחלל שחור
הרב,לא אכפת לי מה הוא עושה גם. מסתובב נע זז מטולטל זה לא מעניין אותי בכלל מה אכפת לי העיקר שיש אלוקים
שואל: ברור אבל הכיפה שלובשים כולנו כאן, גם אני..
הרב: זה לא בגלל הגלובוס ולא בגלל היוונים ולא בגלל כלום. הנה הוא לא לובש כיפה הוא לובש מגבעת יש כאלה מצנפת ויש כאלה קסקט זה בכלל לא קשור
שואל: לדעתי זה מייצג את כיפת השמיים
הרב: לא מייצג את כיפת השמיים
שואל: לא מייצג את כיפת השמים?
הרב: לא מייצג את כיפת השמיים מה זה קשור לכיפת השמיים? תודה רבה
כן שאלה נוספת.
כן מי עוד רוצה לשאול?
תן לגברת פה צריכה משהו
שואלת: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואלת: אני ובעלי נשואים שלוש שנים אני לא כלכך צעירה, 49 רציתי לבקש ברכה
הרב: עוד לא ילדת אף פעם?
שואלת: אף פעם
הרב: וואו
שואלת: וואו
הרב: כבר היה לנו סיפור כזה לפני יומיים כמדומני בת 47 שלא ילדה גם כן. אתם דורשים אותות ומופתים ניסים.
שואלת: נו רק ברכה אפשר לבקש.
הרב: תלמדי חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלושה חודשים. תביא לי ספר בקשה.. אתה תלמד שעתיים תורה ברצף בתענית דיבור כל יום שלושה חודשים רצוף בלי הפסקה. לא לדלג פעם אחת. גם את. לא לדלג פעם אחת. חצי שעה כל יום את לומדת במשך 90 יום בספר הזה. ואתה בזכות זה אני מברך אותך. מה השמות?
שואלת: שירה מירב בת מטילדה
הרב: שירה מירב בת מטילדה ו? ועופר בן ברטה השם יזכה אותכם לזרע חי וקיים בזכות התורה הקדושה והאבות והאמהות הקדושים.
שואלת: תודה רבה
הרב: אמן תגידי אמן אמן תגידי.
שואל: ערב טוב כבוד הרב
הרב: יעמוד כבודו
שואל: אה בסדר מאוד נהנהתי מההרצאה דרך אגב מידי פעם אני מסתכל רואה את ההרצאות שלך ביוטיוב. באחד ההרצאות ראיתי את אשתי מחיפה שהיית בתאטרון בחיפה בשנת 2002 היא שמה כיסוי ראש שהייתה גרושה אז אני לא יודע אם אתה זוכר
הרב: וקלקלת אותה אז שמת לה פאה
שואל: לא, זה העיקר כיסוי ראש
הרב: אתה חבדניק
שואל: כן. ואני מקפיד שהיא תעשה מה שאתה אמרת לה שהיא תכניס את השבת חצי שעה קודם.
הרב: מצוין
שואל: זה מה שאמרת לה חצי שעה קודם. תדליק את הנרות
הרב: בזכות זה התחתנה צ'יק צ'אק
שואל: כן ברוך השם.
הרב: טוב עכשיו תעשו מה אבל מה שאני אומר ואם ירצה השם..
שואל: עוד דבר אני רציתי לספר עוד איזה משהו שזה קצת קשה. אבל אני יספר אותו. דיברתי עם המזכירות אמרו לי שאין בעיה לספר את זה ברבים.
ואמרו שאפשר לספר את זה ברבים. היה לי חבר טוב, היינו בקשר 26 שנה ביחד. ולצערינו הוא לא פה בגלל המחלה. בכ''א אדר הוא נפטר. ומאז אני חולם עליו כמעט כל שבת מברכים. אני חלולם עליו כל פעם איזה משהו. בחלום השלישי או הרביעי אני לא זוכר רק שניה מכבודכם... לא זה חשוב..
הנה.
הרב: הוא מסר לך מסר?ם
שואל: שמע,בשבת מברכים תמוז השנה רשמתי לי, זה ככה. זה קצת קשה אבל... הוא היה בבית חולים איכילוב לפני שהוא נפטר הוא היה שמה וככה בחלום בית חולים איכילוב מול ישיבה גדולה עם מלא בחורים קומה ראשונה והיה את ההרצאה שלך ואתה היית שמה ואני ישבתי בסוף פתאום אני רואה את כל הבחורים נוהרים לכיון שלך ואמרתי גם מהצד העבירו אותך כאילו ממול לבית חולים איכילוב. לא להבהל אני אומר עוד פעם לא להבהל זה חלום אבל בסוף הוא טוב, לא להבהל. כשאני מגיע להתחלה לחצות את הרחוב גם אז הבחורים אומרים לי ברוך דיין האמת. ואני מנסה בוואצאפ לאחד החברה, בסוף זה לא הסתדר אמרו תלכו לשאול וזה.. ברגע שתעבור המיטה אני יקרה לכם.
הרב: מי אומר?
שואל: אני אמרתי לחברה ברגע שתעבור המיטה אני יקרה לכם אני יעיר אותכם. אני גם כבר הייתי עייף ככה זה בחלום הכל. אני הולך לכיון המיטה כאילו לשאול פתאום אני רואה מהחלון מביאים את כבוד הרב ככה כבוד הרב מסיר את הטלית ששמים על הנפטר, מסיר את הטלית, אתה עם הלבוש המלכותי שלך עם הכובע עם הכל ושואל אותי איפה כל החברה אמרתי הלכו לישון היו עייפים אז אתה אמרת איזה לישון קומו תדליקו את האורות תתחילו לרקוד. והיה את הניגון ניגון של חב''ד של שמחת תורה.....איי איי איי איי איי איי אייי איי. והתחלנו לרקוד ואח''כ אחרי שאני ואתה אני והרב רוקדים הגיע חבר שלי שנפטר. אנחנו שלושתינו במעגל רוקדים ביחד ואולי זה חמש שש דקות ואז התעוררתי.
הרב: יפה, אפשר לצרף את זה לחלומות של גייזי.. תהיה בריא תודה
שואל: ... בקשה
כן תן לבחור פה בבקשה
שואל: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואל: אני הכרתי את הרב לפני בערך כמו שלוש שנים. התחלנו את התהליך.
הרב: איך הכרת?
שואל: דרך רוני היה שכן שלי
הרב:אהה
שואל: הגענו לקהילות פז הכרנו לאט לאט את הדת. גם אישתי שמה כיסוי ראש אנחנו בדת כבר קרוב לשנתיים וחצי פלוס. ממש כאילו התקדמנו.
הרב: גידולים גידולים גודלים
שואל: כן גודלים לאט לאט. את האמת בתקופה האחרונה יש לי תקופה קשה תקופה לא קלה, הרבה ניסיונות קשיים כלכליים...
הרב: בהתחלה היה יותר קל
שואל: יש פה הרבה חברה שמכירים אותי הייתי די מצליחן בחיים אני בתקופה האחרונה קצת קשה לי יש הרבה התלבטויות
הרב: כשהיית מצליחן הכסף היה נקי?
שואל: כן נקי
הרב: מה כן?
שואל: נקי מאה אחוז
הרב: כלפי שמיה הכל היה נקי?
שואל: נקי נקי
הרב: לא כלפי החוג
שואל: כלפי כל הכיונים
הרב: יפה אז מן השמיים עכשיו מנסים אותך רוצים לראות אם אתה באמת דבק או בגלל ש שנחמד לך שאתה רואה שכאילו כיף להיות דתי נגיד..
שואל: לפני כן לא הייתי כזה דתי וכל התהליך הזה התחיל ל
הרב: בעקבות רוני, בעקבות הרב.. שאשתי קיבלה את הכיסוי ראש בעקבות הרב שהרב ברך אותה שהיינו במשרד שלך הייתה בדיוק שבוע לפני לידה.
ברכת אותב בלידה קלה, היא תוך 20 דקות ילדה.
הרב: ברוך השם
שואל: מאז היא עם כיסוי ראש.
הרב: בקיצור אתה רוצה שיפור למצב
שואל: שיפור למצב כן . הוא דיבר על החלומות מקודם
הרב: גם לך יש?
שואל: לפני שתי שבתות חלמתי על הרב.
הרב: עוד אחד יופי..
שואל:: זה היה חלום ממש אמיתי גם התקשרתי לרוני שאפשר לסדר את החלום. את החלום הזה חלמתי באותו לילה פעמיים אותו חלום שהרב מחייך לי אומר לי אל תדאג הכל יהיה בסדר, מביא לי ברכה אפילו הרגשתי את
הרב: לחיצת יד
שואל: בזמן שהרב ברך אותי ושם את הידיים על הראש הרגשתי ידיים חמות. זה פעמיים ברצף אותו חלום.
הרב: יפה
שואל: אז רציתי להגשים את החלום
הרב: אז בא נקיים אותו בא נשים לך על הראש.
השם יזכה אותך בעזרת השם יתברך להצלחה ושגשוג כנגד מה שהיה קודם בדרך התורה והמצוות עם אשתך והילדים אמן
שואל: אמן
הרב: איך היה חם?
שואל: תודה רבה
הרב: תהיה בריא
כן שאלה אחרונה הנה הבחור שמה תן לו בקשה
שואל: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואל: שמי איתי אני לא בקשר עם אבא שלי מעל שלוש שנים ובעזרת השם עוד חודשיים נגמר לנו אבל במשפחה ואני מתחתן. הוא נמצא בבית סוהר אני רוצה לשאול את כבוד הרב אם אני לא יזמין אותו לחתונה שלי או כן יזמין אותו לחתונה שלי אני עובר על מצוות כיבוד אב ואם.
הרב: אתה עובר על כיבוד אב ואם. להזמין אותו אפילו אם האבא רשע צריך לכבד את האבא לא צריך ללכת בדרכיו אבל צריך לכבד אותו.
שואל: אוקי תודה שנה טובה
הרב: שיהיה לך בהצלחה ומזל טוב
שואל:תודה
אני מברך אותכם בכתיבה וחתימה טובה בריאות והצלחה וישועות רבות ושכולכם תתברכו ממעון הברכות ותהיו גידולים טובים ונאים להקב''ה ויחדיו נגדיל את השם בעולם אמן
מי שרוצה קצת ספרים שיבוא לפה.