פילדלפיה - לא לנפול ולא לדחוק הקץ
- - - אין זה תמלול הדרשה, אלא עיקרי הדברים מהספר 'הסוד שבך' באדיבות בן המחבר שליט"א להשגת ורכישת הספר 'הסוד שבך' חיגו 0586060505- - -
תוכן ענינים: פֶּרֶק ט': יְרִידָה - לֹא נְפִילָה / מַה צָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת בִּזְמַן הַיְרִידָה? / יְרִידָה - לֹא נְפִילָה / הַיְרִידוֹת הֵם גְּזֵרָה מִן הַשָּׁמַיִם / לֹא לְהִתְקוֹמֵם / הַהִתְקוֹמְמוּת מַגְבִּירָה אֶת הַנִּסָּיוֹן / אֵינֶנּוּ מְבִינִים בְּחֶשְׁבּוֹנוֹת שָׁמַיִם / 'כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם' / הַמְתָּקַת הַגְּבוּרוֹת עַל יְדֵי הַכְנָעָה / עֲשֵׂה כְּפִי יְכָלְתְּךָ / הַהִתְגַּבְּרוּת נֶגֶד הַטֶּבַע - מַמְשִׁיכָה הַנְהָגָה וְהַשְׁפָּעוֹת מֵעַל הַטֶּבַע / הַנִּסָּיוֹן בִּימֵי הַיְרִידָה - לְהִתְגַּבֵּר שֶׁלֹּא לִפּוֹל / חֹסֶר עֲמִידָה בַּנִּסָּיוֹן - מֵבִיא נִסָּיוֹן חוֹזֵר / אֵצֶל כָּל אֶחָד הַנִּסָּיוֹן הוּא לְפִי דַּרְגָּתוֹ / פַּעַם אַחַת בְּצַעַר חֲשׁוּבָה יוֹתֵר מִמֵּאָה פְּעָמִים שֶׁלֹּא בְּצַעַר / אַבָּא רַחֵם עָלַי!
פֶּרֶק ט': יְרִידָה - לֹא נְפִילָה
וּבוֹ יְבֹאַר כִּי בִּימֵי הַיְרִידָה צָרִיךְ לְהַחֲזִיק מַעֲמָד - לֹא לִפּוֹל לְגַמְרֵי - לֹא לְהִתְקוֹמֵם - לְהִתְחַזֵּק לַעֲשׂוֹת לְפָחוֹת מַשֶּׁהוּ
מַה צָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת בִּזְמַן הַיְרִידָה?
אַחֲרֵי שֶׁהִתְבָּאֵר בַּפֶּרֶק הַקּוֹדֵם, שֶׁכָּל אֶחָד מֻכְרָח לַעֲבֹר מַסְלוּל מְסֻיָּם עִם מַצָּבִים שֶׁל יְרִידוֹת וְנִסְיוֹנוֹת, מִשּׁוּם שֶׁזֶּה הַתִּקּוּן שֶׁלּוֹ וְזֶה בּוֹנֶה אֶת הַיְשׁוּעָה שֶׁלּוֹ. אִם כֵּן, נוֹתָר לָנוּ לְהָבִין, מַה בֶּאֱמֶת נִדְרָשׁ מֵהָאָדָם בִּזְמַנֵּי הַיְרִידָה?
מַה הִיא הַדֶּרֶךְ הַנְּכוֹנָה שֶׁעָלֵינוּ לִבְחֹר בָּהּ כְּשֶׁאֲנַחְנוּ בְּעֵת 'יְרִידָה' וְ'חַשְׁכוּת הַמּוֹחִין'? הַאִם עָלֵינוּ לִסְבֹּל בְּשֶׁקֶט וּלְהַמְתִּין עַד שֶׁהַהַתְקָפָה תַּעֲבוֹר, וְאָז נוּכַל לִבְרֹחַ וּלְהִשְׁתַּחְרֵר מֵהַמַּצָּב הַזֶּה? אוֹ שֶׁיֵּשׁ עֲבוֹדָה מְסֻיֶּמֶת וּמְיֻחֶדֶת שֶׁמִּשָּׁמַיִם רוֹצִים וְדוֹרְשִׁים מֵאִתָּנוּ דַּוְקָא בַּמַּצָּבִים הָאֵלּוּ?
כְּמוֹ כֵן בִּרְצוֹנֵנוּ לָדַעַת לְאֵיזֶה דְּבָרִים זוֹכִים, כַּאֲשֶׁר מִתְנַהֲגִים בְּצוּרָה נְכוֹנָה בִּזְמַנֵּי הַ'יְרִידָה'?
יְרִידָה - לֹא נְפִילָה
אֵין כָּל סָפֵק שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם נִמְצָא בִּשְׁעַת 'שֶׁפֶל' וִ'ירִידָה', לֹא מְצַפִּים מִמֶּנּוּ שֶׁהוּא יִלָּחֵם בְּכָל הַכֹּחַ וְעִם אוֹתָהּ עָצְמָה, כְּמוֹ בִּזְמַנִּים שֶׁל 'עֲלִיָּה'. כִּי הֲרֵי אֵין לוֹ עַכְשָׁו אֶת אוֹתָם כֹּחוֹת וְאֵין לוֹ אֶת אוֹתוֹ חֵשֶׁק וְהִתְלַהֲבוּת כְּמוֹ בִּשְׁעַת הָ'עֲלִיָּה'.
לָכֵן בָּרוּר כִּי בִּזְמַנֵּי 'יְרִידָה', רוֹצִים מִן הָאָדָם עֲבוֹדָה מִסּוּג אַחֵר לְגַמְרֵי. וְעִקַּר הָעֲבוֹדָה בְּשָׁעָה זוֹ הִיא שֶׁהָאָדָם יִּזָּהֵר וְיִשָּׁמֵר שֶׁהַיְרִידוֹת, הַנִּסְיוֹנוֹת וְהַחֻלְשׁוֹת, לֹא יֵהָפְכוּ לִ'נְפִילָה', וּלְהִתְרַסְּקוּת וּלְיֵאוּשׁ כְּלָלִי.
הַיְרִידוֹת הֵם גְּזֵרָה מִן הַשָּׁמַיִם
צָרִיךְ לָדַעַת שֶׁכַּאֲשֶׁר אֲנַחְנוּ בִּ'ירִידָה', זֶה לֹא בִּגְלַל בְּחִירָה אִישִׁית שֶׁלָּנוּ, אֶלָּא זֶה נִסָּיוֹן מְדֻיָּק שֶׁמַּגִּיעַ מִלְמַעְלָה, וּכְדִבְרֵי הָרַהַ"ק רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֵב זִי"עַ (ליקוטי מוהר"ן - רסא): 'כְּשֶׁנּוֹפֵל אָדָם מִמַּדְרֵגָתוֹ, יֵדַע שֶׁמִּן הַשָּׁמַיִם הוּא'.
כְּלוֹמַר שֶׁבַּשָּׁמַיִם גָּזְרוּ עָלַי שֶׁאֶצְטָרֵךְ לַעֲבֹר אֶת כָּל הַקְּשָׁיִים וְהַיִּסּוּרִים הָאֵלּוּ. וְלָכֵן הַנִּסְיוֹנוֹת וְהַבִּלְבּוּלִים לֹא גּוֹרְמִים לִי לְהִתְקוֹמֵם וּלְהִתְמָרֵד חַס וְחָלִילָה, בִּגְלַל שֶׁאֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁכָּל זֶה מִשָּׁמַיִם וַאֲנִי צָרִיךְ לַעֲבֹר אֶת זֶה לְצֹרֶךְ מַסְלוּל הַתִּקּוּן הָאִישִׁי שֶׁלִּי.
לֹא לְהִתְקוֹמֵם
יְהוּדִי צָרִיךְ לְהָכִין אֶת עַצְמוֹ מֵרֹאשׁ, לָדַעַת כֵּיצַד לְהִתְמוֹדֵד בַּמַּצָּבִים הָאֵלּוּ, לְהִתְכּוֹנֵן לָלֶכֶת בְּצוּרָה שֶׁל ‘אִם לֹא הוֹלֵךְ כְּמוֹ שֶׁרוֹצִים, לְפָחוֹת נִרְצֶה כְּמוֹ שֶׁהוֹלֵךְ'.
לְהִזָּהֵר מְאֹד לֹא לְהִתְקוֹמֵם וְלֹא לִפּוֹל לִטְרוּנְיוֹת וּלְקֻשְׁיוֹת עַל הַנְהָגַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. כִּי הַהִתְקוֹמְמוּת הוֹרֶסֶת וּפוֹגַעַת בְּכֹחוֹת הַנֶּפֶשׁ, שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם לְהִתְמוֹדֵד עִם הַנִּסָּיוֹן, וּמִמֵּילָא הַדֶּרֶךְ לִ'נְפִילָה' וּשְׁבִירָה כְּלָלִית, הִיא קְצָרָה מְאֹד.
הַדָּבָר דּוֹמֶה לְאָדָם שֶׁיַּרְגִּישׁ טַבַּעַת חֶנֶק עַל צַוָּארוֹ, וּכְדֵי לְהַצִּיל אֶת עַצְמוֹ, הוּא מְהַדֵּק אוֹתָהּ עוֹד יוֹתֵר, וְיִצְעַק כִּי הַחֶנֶק גָּדֵל וְהוֹלֵךְ. כָּךְ גַּם הָאָדָם הַנִּמְצָא בְּשֶׁפֶל וּבְמַצָּב קָשֶׁה, וּבִתְגוּבָה לְכָךְ הוּא יָקוּם וְיִתְלוֹנֵן. וַהֲרֵי הַהִתְקוֹמְמוּת רַק תַּחֲלִישׁ יוֹתֵר אֶת נַפְשׁוֹ, וְלֹא יִשָּׁאֲרוּ לוֹ כֹּחוֹת נֶפֶשׁ לַעֲמֹד בַּנִּסָּיוֹן.
מַה שֶּׁאֵין כֵּן אָדָם שֶׁמְּקַבֵּל אֶת הַנִּסָּיוֹן וְאֶת הַבִּזָּיוֹן, בַּהֲבָנָה שֶׁזֶּה מַה שֶּׁרוֹצִים מִמֶּנּוּ עַכְשָׁו בַּשָּׁמַיִם, וְהוּא לֹא מִתְקוֹמֵם כְּנֶגֶד זֶה, אָז יִשָּׁאֲרוּ לוֹ כֹּחוֹת נֶפֶשׁ כְּדֵי לַעֲמֹד בַּנִּסָּיוֹן.
הַהִתְקוֹמְמוּת מַגְבִּירָה אֶת הַנִּסָּיוֹן
מָשָׁל לְמַה הַדָּבָר דּוֹמֶה, לְאֶחָד שֶׁאָזְקוּ אֶת יָדָיו, וְהוּא מְנַסֶּה בְּכָל הַכֹּחַ לְהוֹרִיד מֵעַצְמוֹ אֶת הָאֲזִיקִים, הוּא מוֹשֵׁךְ וּמְנַעֲנֵעַ אָנֶה וָאָנָה אֶת יָדָיו, עַד שֶׁלֹּא דַּי שֶׁיֵּשׁ לוֹ אֲזִיקִים עַל יָדָיו, אֶלָּא מֵעַתָּה גַּם כּוֹאֲבוֹת לוֹ הַיָּדַיִם. כָּךְ גַּם הַהִתְקוֹמְמוּת מַגְבִּירָה אֶת הַקֹּשִׁי שֶׁל הַנִּסָּיוֹן.
עַל כֵּן בִּשְׁעַת נִסָּיוֹן, הָעִקָּר זֶה לְכוֹפֵף אֶת הָרֹאשׁ וּלְקַבֵּל אֶת הַנִּסָּיוֹן, אֵין בִּיכָלְתִּי לְהָבִין לָמָּה וּמַדּוּעַ, ה' בָּחַר דַּוְקָא בִּי כְּדֵי לַעֲבֹר אֶת הַנִּסָּיוֹן הַזֶּה, אֲבָל אֲנִי מַאֲמִין כִּי זֶה מַה שֶּׁרוֹצִים מִמֶּנִּי בַּשָּׁמַיִם. וְהִנְנִי מוּכָן וּמְזֻמָּן לַעֲבֹר אֶת הַתְּקוּפָה הַזֹּאת בִּבְחִינַת 'שְׁחִי וְנַעֲבֹרָה' (ישעיה נא, כג) - נִתְכּוֹפֵף וְנַעֲבֹר אֶת זֶה, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: 'חֲבִי כִמְעַט־רֶגַע עַד־יַעֲבָר־זָעַם' (ישעיה כו, כ).
אֵינֶנּוּ מְבִינִים בְּחֶשְׁבּוֹנוֹת שָׁמַיִם
אַךְ נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה, וְכִי מֵהֵיכָן אֶפְשָׁר לֶאֱסֹף כֹּחוֹת כְּדֵי לְהַבְלִיג בִּשְׁעַת הַסֵּבֶל וְלֹא לְהִתְקוֹמֵם חָלִילָה, עַל כָּל מַה שֶּׁנַּעֲשֶׂה אִתּוֹ מִשָּׁמַיִם?
הַתְּשׁוּבָה הִיא, עַל יְדֵי שֶׁמְּשַׁנְּנִים עוֹד וְעוֹד אֶת הָעִנְיָן שֶׁאֲנַחְנוּ לֹא יוֹדְעִים וְלֹא מְבִינִים בִּכְלָל בְּחֶשְׁבּוֹנוֹת שָׁמַיִם!
וּכְכָל שֶׁיּוֹתֵר וְיוֹתֵר מַגִּיעִים לַהַכָּרָה וּמַפְנִימִים אֶת זֶה שֶׁאֲנַחְנוּ לֹא מְבִינִים אֶת הַנְהָגַת ה', הַהִתְקוֹמְמוּת תְּנֻטְרַל, וּמִתְוַסְּפִים לָאָדָם כֹּחוֹת לְהַמְשִׁיךְ הָלְאָה.
'כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם'
הָיְתָה לִי תָּכְנִית כָּל כָּךְ מֻצְלַחַת, שֶׁבְּעֶזְרָתָהּ הָיִיתִי מַגִּיעַ לְהֶשֵּׂגִים נִפְלָאִים. הָיָה לִי מַהֲלָךְ שָׁלֵם, שֶׁתְּחִלָּה אֲנִי אֶעֱשֶׂה כָּךְ וְזֶה יָבִיא אוֹתִי לְמַצָּב כָּזֶה שֶׁעַל יָדוֹ אֲנִי אַצְלִיחַ לְהַגִּיעַ לְכָךְ וְכָךְ וְכוּ', וּכְבָר הִתְחַלְתִּי לִפְעֹל לְפִי הַתָּכְנִית שֶׁלִּי. אַךְ פִּתְאוֹם כָּל הַתָּכְנִיּוֹת הִשְׁתַּבְּשׁוּ לִי, וְהִגַּעְתִּי לְמַצָּבִים שֶׁלֹּא תִּכְנַנְתִּי בִּכְלָל לִהְיוֹת שָׁם.
מַה קּוֹרֶה כָּאן? הָיוּ לִי תָּכְנִיּוֹת כָּל כָּךְ יָפוֹת, לָמָּה הַכֹּל הִתְהַפֵּךְ? לָמָּה עוֹצְרִים אוֹתִי בַּשָּׁמַיִם מֵעֲבוֹדַת ה'? אוּלַי לֹא רוֹצִים אוֹתִי? אָז אִם לֹא רוֹצִים אוֹתִי אוּלַי כְּדַאי לֹא לְהַמְשִׁיךְ לְהַשְׁקִיעַ יוֹתֵר כֹּחוֹת.
כִּוּוּן מַחֲשָׁבָה כָּזֶה מוֹלִיךְ לְהִתְקוֹמְמוּת. אֲבָל אִם הָאָדָם מֵבִין כִּי אָמְנָם 'רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב־אִישׁ' (משלי יט, כא), אֲבָל בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר, רַק 'עֲצַת ה' הִיא תָקוּם' (שם), מִשּׁוּם 'כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם' (ישעיה נה, ח), הָאָדָם אֵינֶנּוּ יוֹדֵעַ אֶת כָּל הַחִשּׁוּב שֶׁל הֶעָבָר שֶׁלּוֹ וְשֶׁל כָּל הַבְּרִיאָה וְכָל הַהִיסְטוֹרְיָה שֶׁלּוֹ בְּכָל הַגִּלְגּוּלִים, וְאֵין לוֹ שׁוּם מֻשָּׂג מַה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְתַכְנֵן עֲבוּרוֹ בְּהֶמְשֵׁךְ הַחַיִּים.
וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם מַאֲמִין בְּכָל זֶה, אָז מִמֵּילָא הוּא כְּבָר יָבִין כִּי כָּל הַחִשּׁוּבִים וְכָל הַתִּכְנוּנִים שֶׁל הָאָדָם, לֹא בְּהֶכְרֵחַ מְחַיְּבִים גַּם אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַעֲשׂוֹת כֵּן.
וְהָעִקָּר, לָלֶכֶת עִם תְּמִימוּת וֶאֱמוּנָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁהַכֹּל מִתְנַהֵג כִּרְצוֹנוֹ, וַאֲנַחְנוּ לֹא מְבִינִים כָּאן כְּלוּם וְאֵין לָנוּ שׁוּם הֶסְבֵּר לָמָּה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מוֹלִיךְ אוֹתָנוּ דַּוְקָא בַּצּוּרָה הַזּוֹ. אֲנַחְנוּ לֹא מְחַפְּשִׂים לְהָבִין אֶת מַה שֶּׁלֹּא שַׁיָּךְ לְהָבִין, אֶלָּא רַק לְהַשְׁלִיךְ אֶת עַצְמֵנוּ עַל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְהוּא יַעֲשֶׂה אִתָּנוּ כִּרְצוֹנוֹ הַטּוֹב.
הַמְתָּקַת הַגְּבוּרוֹת עַל יְדֵי הַכְנָעָה
כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מְיַשֵּׂם אֶת מַה שֶּׁהִסְבַּרְנוּ וּמְקַבֵּל עָלָיו אֶת הַדִּין בְּהַכְנָעָה, בְּכָךְ הוּא מַמְתִּיק אֶת הַדִּינִים מֵעָלָיו, וּמַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ יְשׁוּעוֹת חֲדָשׁוֹת וַחֲסָדִים עֲצוּמִים, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בְּסִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת (מעשה יב - מבעל תפילה), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ:
'וַיְהִי הַיּוֹם, וְהָיָה גִּבּוֹר, שֶׁנִּתְקַבְּצוּ אֵלָיו כַּמָּה גִּבּוֹרִים. וְהָיָה הַגִּבּוֹר עִם גִּבּוֹרָיו הוֹלֵךְ וְכוֹבֵשׁ מְדִינוֹת, וְלֹא הָיָה רוֹצֶה כִּי אִם הַכְנָעָה. וּכְשֶׁהָיוּ בְּנֵי מְדִינָה מַכְנִיעִים עַצְמָן תַּחְתָּיו הָיָה מְנִיחָם, וְאִם לָאו הָיָה מַחֲרִיבָם. וְהָיָה הוֹלֵךְ וְכוֹבֵשׁ, וְלֹא הָיָה רוֹצֶה שׁוּם מָמוֹן, רַק הַכְנָעָה, שֶׁיִּהְיוּ תַּחְתָּיו'.
וְקַבָּלָה בְּיָדֵנוּ, כִּי הַגִּבּוֹר מְרַמֵּז עַל מִדַּת הַדִּין וְהַגְּבוּרָה, וְלֹא הָיָה רוֹצֶה כִּי אִם הַכְנָעָה. כְּלוֹמַר, כַּאֲשֶׁר הָאָדָם רוֹאֶה שֶׁיֵּשׁ עָלָיו דִּינִים וּגְבוּרוֹת, יֵדַע נֶאֱמָנָה כִּי הָעִקָּר מַה שֶּׁשָּׁלְחוּ אוֹתָם מִשָּׁמַיִם, כִּי רוֹצִים מִמֶּנּוּ עַכְשָׁו הַכְנָעָה וּתְמִימוּת. לְכוֹפֵף אֶת הָרֹאשׁ וּלְקַבֵּל אֶת הַנִּסְיוֹנוֹת בְּאַהֲבָה וְלֹא יִבְעַט חָלִילָה בַּיִּסּוּרִים. וְהַהַכְנָעָה הַזּוֹ הִיא מַה שֶּׁמַּמְתִּיקָה אֶת כָּל הַ'גְּבוּרוֹת' וּבִזְכוּת זֶה נִמְשָׁכִים עַל הָאָדָם 'חֲסָדִים' חֲדָשִׁים.
עֲשֵׂה כְּפִי יְכָלְתְּךָ
וְדָבָר נוֹסָף מְצַפִּים מֵהָאָדָם בִּזְמַנֵּי 'יְרִידָה', שֶׁהוּא לֹא יָרִים יָדַיִם וְיִשָּׁבֵר לְגַמְרֵי.
כִּי בְּמַצָּבִים כָּאֵלּוּ, בָּא הַיֵּצֶר הָרַע וּמַסִּית אֶת הָאָדָם לְהָרִים יָדַיִם, וְאוֹמֵר לוֹ: 'זֶה אתה, אֵלּוּ הַנְּתוּנִים שֶׁלְּךָ, עֲזֹב וְשַׁחְרֵר אֶת הַלַּחַץ, זֶהוּ זֶה, אֵין מַה לַּעֲשׂוֹת, כָּכָה הָיִיתָ וְכָכָה תִּשָּׁאֵר...'
אַךְ הָעֲבוֹדָה שֶׁרוֹצִים בַּשָּׁמַיִם הִיא, שֶׁהָאָדָם יִתְחַזֵּק בְּכָל כֹּחוֹ לְהִתְחַזֵּק לַעֲשׂוֹת אֶת מַה שֶּׁהוּא כֵּן יָכוֹל לַעֲשׂוֹת בַּמַּצָּב הַזֶּה, אֲפִלּוּ רַק מַשֶּׁהוּ קָטָן שֶׁאוֹתוֹ הוּא כֵּן יָכוֹל וּמְסֻגָּל לַעֲשׂוֹת בְּאוֹתוֹ זְמַן וּבְאוֹתָם נְסִבּוֹת.
נָכוֹן שֶׁבְּמַצָּבִים קָשִׁים, אֲפִלּוּ לַעֲשׂוֹת רַק מְעַט, זֶה קֹשִׁי גָּדוֹל. וְקָשֶׁה מְאֹד לֶאֱמֹד וּלְהַצְבִּיעַ מַה הֵם הַדְּבָרִים הַקְּטַנִּים שֶׁיֵּשׁ בְּכֹחוֹ שֶׁל הָאָדָם לַעֲשׂוֹת בִּזְמַנֵּי 'יְרִידָה'. וְרַק אָדָם גָּדוֹל מְאֹד, יָכוֹל לֶאֱמֹד זֹאת בְּדִיּוּק בְּהֶתְאֵם לְכֹחוֹת הַנֶּפֶשׁ שֶׁל הָאָדָם וּלְפִי הַהִיסְטוֹרְיָה שֶׁלּוֹ, וְלוֹמַר לָאָדָם כַּמָּה דּוֹרְשִׁים מִמֶּנּוּ בַּסִּיטוּאַצְיָה הַמֻּרְכֶּבֶת הַזּוֹ. וְלָכֵן אִי אֶפְשָׁר כְּלָל לְהַקִּישׁ מֵאָדָם לַחֲבֵרוֹ וַאֲפִלּוּ כַּאֲשֶׁר מְדֻבָּר בְּאוֹתוֹ אָדָם עַצְמוֹ אִי אֶפְשָׁר לְהַשְׁווֹת מִיּוֹם לַחֲבֵרוֹ, כִּי כָּל מִקְרֶה לְגוּפוֹ הוּא סִפּוּר אַחֵר לְגַמְרֵי. אֲבָל 'מַשֶּׁהוּ' שֶׁל הִתְגַּבְּרוּת קְטַנָּה שֶׁל 'עֲשֵׂה טוֹב' אוֹ 'סוּר מֵרַע' אֶת זֶה בְּוַדַּאי רוֹצִים גַּם עַכְשָׁו בַּמַּצָּב הַזֶּה, וְעַל הַמַּשֶּׁהוּ הַזֶּה לֹא מְוַתְּרִים.
הַהִתְגַּבְּרוּת נֶגֶד הַטֶּבַע - מַמְשִׁיכָה הַנְהָגָה וְהַשְׁפָּעוֹת מֵעַל הַטֶּבַע
כַּאֲשֶׁר הָאָדָם נִמְצָא בִּזְמַן 'יְרִידָה', הַטֶּבַע שֶׁלּוֹ וְהַנְּטִיָּה שֶׁלּוֹ הִיא לַעֲזֹב אֶת הַכֹּל וְלֹא לַעֲשׂוֹת כְּלוּם. לִשְׁכֹּחַ מֵהַכֹּל וְלָלֶכֶת לִישׁוֹן וּלְחַכּוֹת לִזְמַנִּים יוֹתֵר טוֹבִים, וְרַק אַחַר כָּךְ כְּשֶׁיַּגִּיעַ אֵלָיו חֵשֶׁק חָדָשׁ וּמַצַּב רוּחַ אַחֵר, הוּא יָקוּם וְיַעֲשֶׂה אֶת הַכֹּל בְּשִׂמְחָה וּבְהִתְלַהֲבוּת.
אַךְ אִם הָאָדָם מִתְגַּבֵּר נֶגֶד רְצוֹנוֹ וְטִבְעוֹ וְהוּא עוֹשֶׂה אֶת מַה שֶּׁבִּיכָלְתּוֹ, וַאֲפִלּוּ רַק מַשֶּׁהוּ קָטָן שֶׁבַּקְּטַנִּים, הֲרֵי זֶה כְּבָר נֶחְשָׁב בַּשָּׁמַיִם לִמְסִירוּת נֶפֶשׁ כִּי זוֹ פְּעֻלָּה שֶׁהִיא נֶגֶד הַטֶּבַע שֶׁלּוֹ.
בְּכָל פַּעַם שֶׁהָאָדָם מִתְגַּבֵּר וְעוֹשֶׂה אֵיזוֹ פְּעֻלָּה נֶגֶד הַטֶּבַע, הוּא זוֹכֶה לִישׁוּעוֹת גְּדוֹלוֹת כִּי הֲרֵי יֶשְׁנוֹ כְּלָל שֶׁעַל יְדֵי הַהִתְעוֹרְרוּת מִלְּמַטָּה מְעוֹרְרִים שֶׁיִּהְיֶה כָּךְ אַף מִלְמַעְלָה, וְלָכֵן עַל יְדֵי הָאִיתְעָרוּתָא דִלְתַתָּא שֶׁפּוֹעֵל וְעוֹשֶׂה נֶגֶד הַטֶּבַע שֶׁלּוֹ 'מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה' בְּכָךְ הוּא מַמְשִׁיךְ עָלָיו בְּאִתְעֲרוּתָא דִלְעֵילָּא, הַנְהָגָה שֶׁל מֵעַל הַטֶּבַע, שֶׁפַע שֶׁל חֲסָדִים חֲדָשִׁים וִישׁוּעוֹת נִפְלָאוֹת בְּכָל הַתְּחוּמִים.
לָכֵן בְּכָאֵלּוּ מַצָּבִים, אַל לוֹ לְהָאָדָם לְהִתְיַאֵשׁ וְלַחֲשֹׁב רַק אֵיךְ לִבְרֹחַ מֵהַמַּצָּב הַזֶּה, אֶלָּא בְּעִקָּר לְהִתְבּוֹנֵן מַה בֶּאֱמֶת אֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת גַּם בַּמַּצָּב הַזֶּה. וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁיִּלְמַד וְיַכִּיר אֶת עַצְמוֹ הֵיטֵב, וִינַסֶּה לִלְמֹד מַה רְצוֹן ה' שֶׁאֲנִי אֶעֱשֶׂה בַּמַּצָּב הַזֶּה.
וְכַמָּה שֶׁאָדָם יוֹתֵר יְשַׁנֵּן לְעַצְמוֹ, עַד כַּמָּה חָשׁוּב לִפְעֹל דַּיְקָא בְּעֵת הַ'מּוֹחִין דְּקַטְנוּת', זֶה יִתֵּן לוֹ יוֹתֵר מוֹטִיבַצְיָה, לַעֲשׂוֹת בְּכָל אֹפֶן 'מַשֶּׁהוּ' לְפִי כֹּחוֹתָיו.
זֶה הַנִּצָּחוֹן הָאֲמִתִּי שֶׁל הָאָדָם! לֹא דַּי שֶׁהוּא לֹא מִתְיַאֵשׁ וְלֹא נִשְׁבָּר מֵהַקֹּשִׁי וּמֵרִים יָדַיִם, אֶלָּא הוּא גַּם מִתְחַזֵּק, לַעֲשׂוֹת לְפָחוֹת אֶת הַ'מְּעַט' שֶׁהוּא כֵּן יָכוֹל לַעֲשׂוֹת בַּמַּצָּב הַזֶּה.
הַנִּסָּיוֹן בִּימֵי הַיְרִידָה - לְהִתְגַּבֵּר שֶׁלֹּא לִפּוֹל
כָּאָמוּר לְמַעְלָה, בְּעֵת שֶׁהָאָדָם חוֹוֶה 'יְרִידָה', הַנִּסָּיוֹן הָעוֹמֵד לְפָנָיו הוּא לִבְחֹר בַּטּוֹב וּלְהִשְׁתַּדֵּל שֶׁזּוֹ תִּהְיֶה רַק 'יְרִידָה' וְלֹא 'נְפִילָה', אוֹ שֶׁחָלִילָה הוּא יִכָּשֵׁל וְהַיְרִידָה תַּהֲפֹךְ לִ'נְפִילָה'.
אִם הָאָדָם מִתְגַּבֵּר וְעוֹשֶׂה מַשֶּׁהוּ, אֲפִלּוּ 'נְקֻדָּה קְטַנָּה' נֶגֶד הָרָצוֹן שֶׁלּוֹ, וְהוּא מִתְחַזֵּק שֶׁלֹּא לְהִתְקוֹמֵם וְלֹא לְהַרְהֵר חָלִילָה אַחַר הַנְהָגַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בְּכָךְ הוּא מַכְרִיעַ אֶת הַכַּף שֶׁהוּא לֹא בִּ'נְפִילָה' אֵין כָּאן יֵאוּשׁ, אֶלָּא רַק 'יְרִידָה', וְאָז הוּא זוֹכֶה לְהִתְקַדֵּם הָלְאָה אֶל עֵבֶר הַדַּרְגָּא הַבָּאָה.
אֲבָל אִם חָלִילָה קוֹרֶה הַהֵפֶךְ, וְהָאָדָם נָפַל וְנֶחֱלַשׁ, הוּא נִכְנָס לְקֻשְׁיוֹת וְלִתְלוּנוֹת וְהוּא אֵינוֹ מִתְאַמֵּץ לַעֲשׂוֹת גַּם אֶת הַמְעַט שֶׁרוֹצִים מִמֶּנּוּ, אָז הוּא לֹא עָמַד בַּנִּסָּיוֹן וְהוּא נִשְׁאָר לַעֲמֹד עַל אוֹתוֹ מָקוֹם בְּדִיּוּק.
חֹסֶר עֲמִידָה בַּנִּסָּיוֹן - מֵבִיא נִסָּיוֹן חוֹזֵר
הַ'מִּשְׁנָה בְּרוּרָה' מַסְבִּיר בְּהִלְכוֹת יוֹם הַכִּפּוּרִים (סימן תרכ"ב- שעה"צ ס"ק ו'), אֶת הַטַּעַם, מַדּוּעַ מַפְטִירִים בְּמִנְחָה שֶׁל יוֹם כִּפּוּר בַּסִּפּוּר שֶׁל יוֹנָה הַנָּבִיא, כְּדֵי שֶׁנֵּדַע שֶׁכָּל מַה שֶׁהַקָּדוש בָּרוּךְ הוּא רוֹצֶה מֵהָאָדָם שֶׁיַּעֲשֶׂה בִּשְׁבִיל שֶׁיְּתַקֵּן אֶת נַפְשׁוֹ, הוּא לֹא יוּכַל לְהִמָּלֵט מִזֶּה, הַנִּסָּיוֹן הַזֶּה יָשׁוּב אֵלָיו עוֹד פַּעַם וְעוֹד פַּעַם, וְהוּא אֲפִלּוּ יִצְטָרֵךְ לַחֲזֹר וּלְהִתְגַּלְגֵּל שׁוּב וָשׁוּב לָעוֹלָם הַזֶּה, עַד שֶׁהוּא יְתַקֵּן וִיבַצֵּעַ אֶת הַשְּׁלִיחוּת שֶׁלּוֹ.
וְאֶת זֶה אֲנַחְנוּ לוֹמְדִים מֵהַסִּפּוּר שֶׁל יוֹנָה הַנָּבִיא, שֶׁהַקָּדוש בָּרוּךְ הוּא רָצָה מִמֶּנּוּ שֶׁיֵּלֵךְ וְיַגִּיד אֶת הַנְּבוּאָה לְתוֹשְׁבֵי נִינְוֵה, וְהוּא לֹא רָצָה, וְלֹא עָזַר לוֹ כְּלוּם, הוּא עָבַר טְבִיעָה בַּיָּם וְנִבְלַע בִּמְעֵי הַדָּג, וּבְסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר הִתְקַיֵּם רְצוֹן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְהוּא הָלַךְ לַעֲשׂוֹת אֶת שְׁלִיחוּתוֹ וּלְהַגִּיד אֶת נְבוּאָתוֹ.
כָּךְ גַּם כְּלַפֵּי מִי שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ זִמֵּן לוֹ יְמֵי 'יְרִידָה', אִם הוּא לֹא יַעֲמֹד בַּנִּסָּיוֹן וְהוּא יִפּוֹל, אָז בְּעַל כָּרְחוֹ הוּא יִצְטָרֵךְ לַחֲזֹר שׁוּב עַל כָּל הַסִּבּוּב מֵחָדָשׁ וּלְהַגִּיעַ עוֹד פַּעַם לְאוֹתוֹ מָקוֹם בִּמְדֻיָּק וּלְאוֹתָהּ סִיטוּאַצְיָה, עִם אוֹתָם כֹּחוֹת נֶפֶשׁ, וְעִם אוֹתָם בִּלְבּוּלִים עִם אוֹתָהּ עָצְמָה וְרָמַת קֹשִׁי בְּאֹפֶן מְדֻיָּק, וְאָז שׁוּב יְנַסּוּ אוֹתוֹ בְּאוֹתוֹ נִסָּיוֹן. וְאָז אוֹ שֶׁהַפַּעַם הוּא יַעֲמוֹד בַּנִּסָּיוֹן וְאָז הוּא נִצֵּחַ וְהִתְקַדֵּם הָלְאָה, אוֹ שֶׁשּׁוּב פַּעַם הוּא יִכָּשֵׁל, וְשׁוּב פַּעַם הוּא יִצְטָרֵךְ לַעֲבֹר חָלִילָה אֶת הַנִּסָּיוֹן, עַד שֶׁהוּא יַחֲזִיק מַעֲמָד.
אֵצֶל כָּל אֶחָד הַנִּסָּיוֹן הוּא לְפִי דַּרְגָּתוֹ
בְּפָרָשַׁת וַיֵּרָא בַּהֲפִיכַת סְדוֹם, נֶאֱמַר: 'וַיִּזְכֹּר אֱלֹקִים אֶת־אַבְרָהָם, וַיְשַׁלַּח אֶת־לוֹט מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה' (בראשית יט, כט) וּמַסְבִּיר רַשִׁ"י אֶת הַסִּבָּה שֶׁבִּגְלָלָהּ נִצַּל לוֹט מֵהֲפִיכַת סְדוֹם – 'שֶׁהָיָה לוֹט יוֹדֵעַ שֶׁשָּׂרָה אִשְׁתּוֹ שֶׁל אַבְרָהָם, וְשָׁמַע שֶׁאָמַר אַבְרָהָם בְּמִצְרַיִם עַל שָׂרָה אֲחוֹתִי הִיא, וְלֹא גִּלָּה הַדָּבָר, שֶׁהָיָה חָס עָלָיו, לְפִיכָךְ חָס הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עָלָיו'.
וְלִכְאוֹרָה צָרִיךְ לְהָבִין, הֲרֵי אִם לוֹט הָיָה מְגַלֶּה לְשׁוֹטְרֵי הַמֶּכֶס בְּמִצְרַיִם, כִּי אֲחוֹתוֹ שָׂרָה נִמְצֵאת מֻחְבֵּאת בְּתוֹךְ הַמִּזְוָדָה, הֲרֵי הָיָה זֶה דָּבָר שָׁפֵל וּבָזוּי בְּיוֹתֵר, וְאֵיךְ אֶפְשָׁר לְשַׁבֵּחַ בָּזֶה אֶת לוֹט עַד שֶׁרַק תְּמוּרַת הַדָּבָר הַזֶּה הוּא נִצַּל, וַאֲפִלּוּ לֹא מַחֲשִׁיבִים לוֹ אֶת הַדְּבָרִים הַגְּדוֹלִים, כְּמוֹ אֶת זֶה שֶׁהוּא סִכֵּן אֶת נַפְשׁוֹ כְּדֵי לְאָרֵחַ אֶת הַמַּלְאָכִים בְּבֵיתוֹ כַּאֲשֶׁר גָּר בִּסְדוֹם.
אֶלָּא הַהֶסְבֵּר הוּא, כִּי לַמְרוֹת שִׁפְלוּת וְנִבְזוּת הַמַּעֲשֶׂה שֶׁעָשָׂה שֶׁהֲרֵי הִסְגִּיר אֶת אֲחוֹתוֹ, עִם כָּל זֹאת לְלוֹט הָיָה נִסָּיוֹן קָשֶׁה בַּדָּבָר, כִּי אִלּוּ הָיָה מְגַלֶּה אֶת הַדָּבָר, הוּא הָיָה מְקַבֵּל מֵאֵת הַמִּצְרִים כָּבוֹד גָּדוֹל וְהוֹן רַב, וְלָכֵן הַפִּתּוּי שֶׁל לוֹט הָיָה גָּדוֹל, אַף עַל פִּי שֶׁזֶּה נִרְאֶה דָּבָר יָרוּד בְּיוֹתֵר, אֲבָל כֵּיוָן שֶׁבִּשְׁבִיל לוֹט זֶהוּ נִסָּיוֹן קָשֶׁה וְהוּא אָכֵן עָמַד בַּנִּסָּיוֹן, לָכֵן הוּא קִבֵּל בִּתְמוּרָה אֶת חַיָּיו וְהוּא נִצַּל מֵהֲפִיכַת סְדוֹם.
וַאֲנַחְנוּ לוֹמְדִים מִזֶּה יְסוֹד נִפְלָא, כִּי בַּשָּׁמַיִם דּוֹרְשִׁים מִכָּל אֶחָד, שֶׁיַּעֲמֹד בַּנִּסָּיוֹן לְפִי דַּרְגָּתוֹ.
אַף פַּעַם אִי אֶפְשָׁר לָדַעַת אֲפִלּוּ עַל מַעֲשֶׂה שֶׁנִּרְאֶה פָּשׁוּט, כַּמָּה 'מְסִירוּת נֶפֶשׁ' הָיָה עַל אוֹתוֹ אָדָם לַעֲבֹר כְּדֵי לְקַיֵּם דָּבָר זֶה. לִפְעָמִים רַק לָבֹא לְבֵית הַכְּנֶסֶת אוֹ רַק לְהָנִיחַ תְּפִלִּין, אֵין לָנוּ מֻשָּׂג כַּמָּה נִסְיוֹנוֹת וְכַמָּה מְסִירוּת נִדְרְשָׁה מֵאוֹתוֹ אָדָם עַד שֶׁזָּכָה לָבֹא לְבֵית הַכְּנֶסֶת אוֹ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין.
פַּעַם אַחַת בְּצַעַר חֲשׁוּבָה יוֹתֵר מִמֵּאָה פְּעָמִים שֶׁלֹּא בְּצַעַר
מְסֻפָּר עַל בַּעַל הֶ'חָפֵץ חַיִּים' זִי"עַ, כִּי בִּישִׁיבָתוֹ בְּרַאדִין יָשְׁבוּ שְׁנֵי בַּחוּרִים וְלָמְדוּ בְּחֶבְרוּתָא בְּהַתְמָדָה גְּדוֹלָה. בָּחוּר אֶחָד הָיָה בֶּן עֲשִׁירִים, שֶׁלֹּא חָסַר דָּבָר וְהוּא הָיָה יָכוֹל לִלְמֹד עִם רַחֲבוּת הַדַּעַת וּבְלִי כָּל דְּאָגוֹת וְטִרְדּוֹת. וְאִלּוּ הַבָּחוּר הַשֵּׁנִי הָיָה בֶּן עֲנִיִּים וְכָל הַזְּמַן הָיָה צָרִיךְ לִדְאֹג עֲבוּר מָזוֹן וּבִגּוּד.
וְאָמַר עַל כָּךְ בַּעַל הֶ'חָפֵץ חַיִּים' זִי"עַ כִּי בִּזְמַן שֶׁהַבָּחוּר בֶּן הָעֲשִׁירִים לוֹמֵד דַּף גְּמָרָא אֶחָד, חֲבֵרוֹ בֶּן הָעֲנִיִּים לוֹמֵד מֵאָה דַּפֵּי גְּמָרָא. כִּי הֲרֵי כָּךְ אָמְרוּ חֲזַ"ל: 'אֶחָד בְּצַעַר מִמֵּאָה בְּרֶוַח' (אבות דרבי נתן ג, ו).
וְכָךְ הוּא גַּם כּוֹתֵב בְּסִפְרוֹ 'שֵׁם עוֹלָם' (חלק א' פרק כ"ג), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: 'וְכָל דַּף גְּמָרָא אוֹ מִשְׁנָיוֹת שֶׁלּוֹמֵד בְּעֵת צַר לוֹ, שׁוֹקֵל יוֹתֵר מִמֵּאָה דַּפִּים שֶׁלּוֹמֵד בְּהַרְוָחָה, וּכְמוֹ דְּאִיתָא בְּאָבוֹת דְּרַבִּי נָתָן שֶׁפַּעַם אֶחָד בְּצַעַר חָשׁוּב יוֹתֵר מִמֵּאָה פְּעָמִים שֶׁלֹּא בְּצַעַר'.
אַבָּא רַחֵם עָלַי
לִפְנֵי יוֹתֵר מֵעֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנִים, נִתְבַּקַּשְׁתִּי לָבֹא לְחַזֵּק יְהוּדִי שֶׁהָיָה בַּעֲבָרוֹ קָצִין בְּצַהַ"ל בִּיחִידָה מְאֹד מֻבְחֶרֶת. הוּא הָיָה בְּמַצַּב נַפְשִׁי מְרֻסָּק מְאֹד, הוּא לֹא הָיָה מְסֻגָּל לַעֲשׂוֹת כְּלוּם, רַק לִשְׁכַּב כָּל הַיּוֹם. כַּמָּה יְהוּדִים טוֹבִים הָיוּ שֶׁרִחֲמוּ עָלָיו וְהָיוּ בָּאִים לְבֵיתוֹ וְדוֹאֲגִים לוֹ לַדְּבָרִים הַמִּינִימָלִיִּים, וַאֲפִלּוּ לַמִּקְוֶה הֵם הִצְלִיחוּ לָקַחַת אוֹתוֹ מִידֵי פַּעַם.
בָּאתִי לְבֵיתוֹ וְנָקַשְׁתִּי עַל הַדֶּלֶת, הַדֶּלֶת לֹא נִפְתְּחָה וּבִמְקוֹם זֶה אֲנִי שׁוֹמֵעַ קוֹל שֶׁצּוֹעֵק: כַּנֵּס! כַּמְּצֻוֶּה וְעוֹמֵד, נִכְנַסְתִּי אֶל תּוֹךְ הַבַּיִת וַאֲנִי מוֹצֵא בַּיִת מֻזְנָח וּמְלֻכְלָךְ, בַּיִת חָשׁוּךְ עִם קִירוֹת שְׁחוֹרִים, וּבְפִנַּת הַחֶדֶר עַל מִזְרוֹן שׁוֹכֵב אָדָם שֶׁהָיָה נִרְאֶה עָלָיו שֶׁהוּא מְרֻסָּק נַפְשִׁית.
נִגַּשְׁתִּי אֵלָיו וּפָתַחְתִּי עִמּוֹ בְּשִׂיחָה. הוּא הִתְגַּלָּה כְּאָדָם מְאֹד חָבִיב וְסִימְפָּטִי, דִּבַּרְנוּ עַל יַהֲדוּת וְכָל מִינֵי חִזּוּקִים. בְּמַהֲלַךְ הַשִּׂיחָה הוּא אוֹמֵר לִי כִּי הוּא שׁוֹכֵב רַבּוֹת עַל הַמִּזְרוֹן וּמַה הוּא עוֹשֶׂה כָּל הַזְּמַן, הוּא מְבַקֵּשׁ: אַבָּא רַחֵם עָלַי!
לְאַחַר שְׁנָתַיִם נִקְלַעְתִּי שׁוּב לַמָּקוֹם, וְנִצַּלְתִּי זֹאת כְּדֵי לְבַקְּרוֹ שׁוּב. נִכְנַסְתִּי אֵלָיו הַבַּיְתָה וּלְתַדְהֵמָתִי אֲנִי מְגַלֶּה שֶׁהַבַּיִת שִׁנָּה אֶת צוּרָתוֹ וְהוּא נִרְאֶה אַחֶרֶת לְגַמְרֵי. הַבַּיִת הָיָה מוּאָר וּמְטֻפָּח, הַבֶּן אָדָם נָשׂוּי וְנִרְאֶה מְאֻשָּׁר, וּבְהִתְרַגְּשׁוּת הוּא אוֹמֵר לִי: תִּרְאֶה מַה נִּהְיָה מֵ'אַבָּא רַחֵם עָלַי!'.
הַסִּפּוּר הַזֶּה הוּא מוּסַר הַשְׂכֵּל! הֲרֵי אוֹתוֹ אָדָם הָיָה בְּמַצָּב מְרֻסָּק טוֹטָאלִי, הוּא לֹא הָיָה מְסֻגָּל לַעֲשׂוֹת כְּלוּם, אֵיזֶה מַצָּבִים קָשִׁים שֶׁהוּא עָבַר וְאֵיזֶה כַּמּוּת שֶׁל קְלִפּוֹת סוֹבְבוּהוּ. אֲבָל עִם הַ'מְּעַט שֶׁבַּמְּעַט' שֶׁהוּא הָיָה מְסֻגָּל לַעֲשׂוֹת, לִלְחֹשׁ: אַבָּא רַחֵם עָלַי! הוּא הִצְלִיחַ לַהֲפֹךְ אֶת הַכֹּל.
חלק השו"ת...