ברוקלין - כחה של מצוה אחת בשלמות
- - - לא מוגה!!! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיוירוויח הערב הזה כהכרת הטוב לעשות נחת רוח לבורא העולמים הילד בת ברכה תזכה פ שלמהלהצלחה בכל ונחת מהילדים וישוב הדעת תפארת תהילה יזכה מיכל ונועה בנותהילד תלכו בדרך השם תשובה שלמה עם כל המשפחות מאיר בן ג'קלין יזכה לזיווג הגוןבריאות פרנסה הצלחה אושר וכל טוב אמ יט יטל בת נעומי רפואה שלמה מהרה בתוך שארחולי עמו ישראלבלחש תזכה לזיווג הגון עם עבד השם נאמן צאצאים קדושים ודבקות בשם יתברך בעולם הזהובעולם הבא אמ זיווגים הגונים ליחי אל עובדיה רפאל רוטי יעל שירי והילה בני יעלרפואה שלמה בריאות טנה והצלחה מרובה לרב שמעון בן תמו זקלין בת מלכה מיכאל מנחם בןחנה משה בן סעודה וברוריה בת עליס כמו כן יהיה זה שיעור לזכות קבוצתשערי תשובה ולעילוי נשמת יוסי ישראל איסרו מלחז בן בת שבע שלמה בן סעיד זנדני עוב בןסלח ברכה בת סלם ולעילוי נשמת הור מנוחתעדן
היום אנחנו נלמד מה כוחה של מצווהאחת
רבי ישמעאל שיקל את בניו ארבעה מזקני ישראל גדולי הדור נכנסולנחמו וכל אחד נח אותו בדרךאחרת ורבי טרפון אחד מהתנאיםהקדושים מספרת הגמרא במועד קטן כח פתח בפסוקחיכם כל בית ישראל יבכו את השרפה וכך הוא אמר והרי דברים כלוחומר נדב ואביהוא שלא עשו אלא מצווה אחת ככתובויקריבו בני אהרון את הדם אליו כך בניו של רביישמעאל על אחת כמה וכמה מה הוא אומר רבי טרפון הוא אומר שכל בית ישראל צריכיםלבכות את השריפה על אלקחם של בנישרבי ישמעאל ומאיפה הוא לומד מקלוחומר נדב ואביהו הבנים של אהרון הכהן שהיו קדושיעליון הוא אומר שהם לא עשו אלא מצווה אחת מה פירוש עשו מצווהאחת בפסוק כתוב ויקריבו בני אהרון את אדם אליו זהו זה מה שכתובאז אם זה כתוב מצווה אחת ש מעשו וככה צריכים לבכות כל בניישראל את השריפה אז הבנים של רבי ישמעאל שמ עשוהרבה מצוות על אחת כמה וכמה והדברים האלה טעוניםבאור איך אפשר לומר שצדיקים קדושי עליון שמשה רבנואמר לאהרון אחיו שנדב ואביהו הם יותר גדולים ממניוממך איך אפשר להגיד שהם ידועים רק בקיום מצווהאחת הגאון רבי יצחק אהרון רפופורט זכר צדיק לברכה מגידמשורים שקהל קדוש וילקומיר באר באופן נפלא בספר עיני יצחקהבנים של אהרון היו צדיקים נשגבים הדרגות שלהם והמעלות אין לנו השגהבהם אבל התורה הקדושה לא העידה עליהם אלא על המצווה אחתשל הקרבת דם קורבנות זה מה שכתוב ועל זה אמרה התורה ואחכ כל ביתישראל יבכו את השריפה אשר שרף השם מה לומדים משני הפסוקיםהאלה שגם אדם אם יש בו רק מצווה אחת ויחידה ושקי אותה כמו שצריך כמאמר וךתוקנה בדיוק כמו שכתוב בתורה ראוי שכל ישראל התאבלו עליו בעת הפטירה בני אהרון הקדושיםהיו קדושים מלאים חיי טהרה וקרבת הבורא היה להם מצוות ומעשים טובים למכביר ולימודתורה ללא הרף אבל התורה העידה עליהם שבגין מצוות הקרבת דם הקורבנותבלבד שקיימו בהידור ובשלמותראויים הם שכל בית ישראל יבכו את מותםלהנהגה הזאת המופלאה אנחנו נודעים שהתורה הקדושה רומזת לנו הנהגהנאצלת לאמץ מצווה מן המצוות באופןמיוחד כל יהודי מחוייב בכל המצוות השייכות אוי למי שלא מקיים את המצוותאם הוא לא מקיים מרצון ו מידיעה אוי ו אבל צריךלדעת שאדם המקיים את כל המצוות כולן עדיין צריך כל אחד מאיתנו לייחד לו מצווהמן המצוות ואו מידה מן המידותהטובות ולאמץ אותה ב במסירות ובדקדוקכל אדם צריך לברור לו מצווה או מידה והנהגה והוא לא עובר עליה לעולם והימה אפילו אם יתהפכו השמיים תרעד הארץ הוא לא משנה ממצווהזו הקפדה מיוחדת מתוך מסירות נפש דבקות הידורמושלם באחת ממצוות התורה מסוגלת לעורר עליו סנגוריה בשמיים על ידי המלאךמיכאל בכבודובעצמו הנשר הגדול רבנו הרמבם בפירושו למשנה ידועה בסוף מסכתמכות רבי חנניה בן עקשה אומר רצה הקדוש ברוך הוא לזכות אתישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר אדוני חפץ למען צדקו יגדילתורה ויאדיר כותבהרמבם עיקרי האמונה בתורה כי כשקיים האדם מצווהמתריג מצוות כראוי וכהן ולא ישתף עמהכוונה מכוונות העולם בשום פנים אלא שייעשה אותה לשמהמאהבה כמו שביארתי לך הנה זכה בא לחיי העולםהבא ועל זה אמר רבי חנניה כי המצוות בהיותם הרבה אי אפשר שלאיעשה אדם בחייו אחת מהם על מתכונתה ושלמותה ובעשור אותההמצווה תחייה נפשו באותו מעשה עד כאן דברי הרמבם מה הואאומר אחד מהעיקר של האמונה שלנו בתורה זה שאם אדם יקיים מצווה אחת ב-70שנה אחת אבל איזה מצווה מצווה שהוא מקיים כראוי כהוגן זאת אומרת בדיוק בשלמות עם כלדקדוק ההלכה ובלי שום כוונה מכוונות העולם בשום פנים הכוונה לא לשם כבוד לא מחמת יראה לאמשום סיבה וצד שיש לו מזה הנאה או נגיעה כלשהי ממש לשם שמיים בלבדאדם שעושה זאת ועושה את המצווה אומר לשמ באהבה דהיינו באהבת הבורא יתברך לעשותרצונו בלבד הנה זכה בה לחיי העולם הבא אם יש לומצווה אחת בתוך כל ה-70 שנה והוא עשה אחת כזאת הוא זוכה בה לחיי עולם הבאלכן אמר רבי חנניה בן עקשה רצה הקדוש ברוך הוא לזכות אתישראל לפי כך רבה להם תורה ומצוות מה פירוש יותר טוב שיתן לנו כמהמצוות בודדות נעשה אותם ונזכה הוא אומר לו אדרבה הקדוש ברוך הואהרבה משום שאי אפשר שהאדם ש יש לו כל כך הרבה מצוות אי אפשרשהוא לא יעשה אחת מהם בחייו על מתכונתהושלמותה ובאותה מצווה כשהוא עושה אותהכך יחיה את נפשו באותו מעשה לחיי העולם הבא מאיפה הוא לומד את זה מהמעשה שרביחנניה בן טורדון שהיה אצל רבי יוסף בן קיסמהושאל אותו רבי יוסף בן קיסמה תגיד לי שמעתי עליך שאתה מלמד תורה ברבים נגדהאומה השפלה הזאת והם גזרו מי שילמד תורה יהרגואותו איך אתה עושה כזה דבר אמר לו ירחמו מןהשמיים אמר לו אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי רחמו מןהשמיים תמהני אם לא ישרפו אותך עם ספר תורה וככההיה והוא אחד מהרוגי מלכות אז אמר לו רבי חנינה בןטורדון מה אני לחיי העולם הבא האם אני זכל חי העולםהבא אמר לו שמה בא מעשה לידךמה פירוש שמה בא מעשה לידך יצא לך לעשות איזה מעשה כמו שאומרהרמבם לשם שמיים בצנע הלכת לא לשם שום סיבה שבעולם רק לכבוד השם יתברך יצא לךמשהו כזה אמר לו כן פעם נתחלפו לי מעות שלפורים עם מעות של צדקה התערבב לי הכסף שהייתי צריך בשביל סעודתפורים התערבב לי ע מעות שהפרש אותם לצדקהואז השארתי הכל לצדקה והוצאתי עוד פעם מעותלפורים אמר לו מחלק יהיהחלקי מצווה כזאת בשלמות שאף אחד לא יודע לא ראה זה רק בינך לבין הקדוש ברוך הואויתרת על ממון ונתת את הכל לצדקה בין העולם הבאתה וואי וואי וואיוואי וואיי לא הבנתי תנא קדוש מעשרה ארוגי מלכות מלמדתורה ברבים לא אכפת לו מהסכנה מוסר נפש על התורהזה עדיין לא אומר שאתה בן העולם הבא אולי אתה עושה את זה בגלל שאתה רגילאולי אתה עושה את זה בשביל כבוד אולי אתה לא רוצה שיגידו שאתה פחדן אולי כל מיניסיבות יכולות להיות זה לא אומר כלום אבל תראה לי מצווה שאתה עשית שאין בהשום נגיעה שום דבר 100% לקדוש ברוך הוא אמר לו אמר לומחלק יהיה חלקי זאת אומרת לא קל לעשות מצווה אחתבשלמות בספר מעם לועז בהקדמה לספר דברים הוא מביא שבעה עשרתנאים בשביל לקיים מצווה נשמ באהבה ביראה בשמחה בזריזות ווא כמהתנאים יש אז הדברים של הרמבם מבואריםהיטב כשיש ריבוי של מצוות למה רצה הקדוש ברוך הוא למה הרבהלנו תורה ומצוות לזכות אותנו אז לכן מול עלינו לקיים מצווהבשלמות ובידור בלי רפיון לא בדרך עראי לא מצוות אנשים מלומדה בלי כוונותרק לכבוד השם יתברך בעל ספר חרדים בפרקסא עומד על שורש הסגולה היקרה זו והוא מדמה את כל המצוות כולן לאילןגדול אתה לא יכול לתפוס את כל האילן אבל אם אתה נתפס בענף אחד אתה אוחזאת כל האילן אם אני תופס לך באצבעפה אז אני תופס אותך את כולך אני תופס את כולך אני תופס האצבע הזאת מחוברת לכל הגוףואם אני תופס לך פה תופס בכל אם אני תופס מצווה אחת כמו שצריך אני נתפס בכל התרגיהיה לי קל לעשות את כל המצוות אבל אם אני עושה את הכל ברפיון גם את זה וגם את זהאין לי כלום אין לי אחיזה אני לא אחז חזק אז אין לי אחיזה זה נקרא מצוות אנשיםמלומדה אנשים באים להתפלל בשביל לגמור את התפילה הם לא באים בשביללהתפלל לגמור נו נו נו נו נו נו נו נו נו נונונו מי בא להיפגש עעם הקדוש ברוך הוא מי חושב בכלל על זה מי חושב בכלל שהוא עומדלפני הקדוש ברוך הוא בשעה שהוא מדבר מי חושב שהוא עומד לפני הקדוש ברוך הואבשמיים למעלה ומדבר [מוזיקה] איתו חסידים ראשונים היו מקדימים שעה לפני שעה אחרי שעה תפילה וואי שלוש שעות תשעשעות ביום וואי וואי וואי וואי כי הם ידעו לפני מי הם עומדים דע לפני מי אתה עומדאו זה תפילה מי יש לו סבלנות אפילו לכוון בברכות כמה זה ברכה ברוך אתה השם אלוקינומלך העולם בורא כך וכך כמה זמן זה לוקחבורח אוכל ושותה זהו מי יש לו סבלנות מי יש לו סבלות אומר בעל החרדים להחזיק במצווה אחת בשלמות בכל עוז ואף על פי שחייב אדםלהיזהר בכל המצוות מכל מקום עליו להחזיק באחת מכלהמצוות בכוח גדול והתמדה ולא יעבור על מצווה זו כל ימיחייו חיים אל המחזיקים בה מי שאוחז בענף אחד אוחזבכולו אז לכן אדם צריך לתפוס לו מצווה אחת בספר הברית לרבי פנחס אליהו ברבי מאירמוילנה הוא גם אומר עוד זאת הדרש לבית ישראל שראוי ונכוןלהיות יד כל איש ייראה השם מצווה אחת שיחזיק אותה תמיד ודקדק בה ויקפידעליה מאוד ולא יעזב משום סיבהבעולם מי יכול להגיד שיש לו מצווה אחתכזאת אחת לא שתיים אחת אבל שהוא מעולם לא עבר עליה ותמיד הואקיים אותה בשלמות ובדקדוק מי יכול להגיד דברכזה וגם הרשב רבי שמעון בן צמ דורן בפירוש מגןאבות למסכת אבות אומר איזו הי דרך ישרה שיעבור לוהאדם הוא אומר כל החסידים הראשונים היו בוררים לעצמם מעשה טוב יותר על שאר מעשיםומשתדלים לקיים אותו יפהתמיד בין אם זה מצווה מהמצוות או מידה מן המידות ועכשיו אני מספר לכם מעשהמזעזע רבי ראובן ברגר זכר צדיק לברכהרכש בדמים מרובים קרך מקרכ תלמודבבלי של רבי יהודה בריש שהוא היה החתן של הפנייהושע אדם גדול רב גדול והוא מצא באחד הדפים במסכתחולין כתיבת יד של הרב בריש שהוא לא נהג לכתוב הערות בשוליהדפים פעם אחת רק הוא כתב ישוב לקושיה שעלתה לפניו על דבריהתוספות עם כותרת שמעתי מןההרוג זאת אומרת כל הפירוש הזה שהוא כותב בצדישוב על הקושיה שיש לו בתוספות הוא אומר שאת הפירוש הוא קיבל מפיו של הרוג אדםשנרצח מה זה הדברהזה והוא כותב את כל המעשה ירה שהוא כיהן ב רבי בריש ברבנות התגורר כצו פשוטוהמוני ליבו גס בדרך כלל בתורה ובמצוות עם הארץ מדאורייתא ומדרבנןהמצב הרוחני של הקצו היה מסיבה מצערת במיוחד ההורים שלו סתו מדרך היהדות כשעודהיה ילד רק הסבא ירא שמיים היה צדיקותם והוא לא הצליח להחדיר בנכד שהיה תוסס את רוח היהדותהנער היה גס ומטומטם מרוב ההפקרות שנשבה בבית שלההורים דבר אחד הצליח הסבא להחדיר לנכד לפני שנסתלק לבית עולמו וזה ליבהאותו למשך כל ימי חייו מה המצווה שהוא אימץ לו נטילתידיים למרבה הפלא במצווה זו נהגהקצו בשונה לחלוטין מתורה ומצוות הוא זכר איך הסבא היה נוטל ידייםבהידור לפני אכילת הפת והמצווההזו חדרה לליבו והוא הדר בה בהידור מופלא לא מוכןלהתפשר על מצווה זו לעולם לא הביא פת אל הפה בלי שנטל ידיים כמו אחד מדמיפולין היה שופך מים בש פ על כל היד מכלי שלםותמים כשהיד נקיה ויבשה עם כלהדקדוקים וזה היה מעורר השתאות לראות יהודי כזה רחוק מתורה ומצוות עם הארץ לאיודע צורת אות לא נכנס לבית הכנסת הראש גלוי כולו חולין ונטל ידיים בהידור מופלג בזהירות ובהקפדה שאין למעלהממנה בערב חג השבועות הקצוהזה התעתד לשחות שור כדי שהרב ובודקיםיכשירו וזה היה לתושבי העיירה סעודת החג וכמובן שהיה מרוויח מזה רווחגו אבל הבודקים בדקו את הבהמה ונתברר שהיאטרפה הוא לא התייאש התייעץ עם הרב אמר לו תשלח איתי משגיח כשרות לעיר הגדול וננסהלהשיג שמה בשר כשר בשביל בני עיירה לכבוד חגהשבועות הרב הסכים עלו לעגלה וישר דהרו לעבר העיירההמרוחקת השמש כבר עמדה בשיפולי הרקיעוהקצב הרגיש הבטן מקרקרת הוציא פתלחם בא לאכול ונזכר שאיין לו מים לנטילה החזיר את הלחם בחזרהלתיק בלע את הרוקוהמתין עברה שעה נוספת החשכה כבר ירדה הוא חש שהוא לא יכול יותר להתאפק עצראת הסוסים אמר לה משגיח אני רעב מאוד אני לא יכול להמתיןאני חייב לטול ידיים אני אגש ליער הסמוך אני אחפש אולי איזהנחל ואני אשוב המשגיח הזהיר אותו אל תעשה זאת ביערבלילה שודדים אכזרים מסוכנים זה עלול לעלות לךבחייך אם אתה רוצה לאכול ואין לך מים מותר לך קרוך את הידייםבמפה ולאכול בלינטילה ואם אתה מסוגל תמתין עוד קצת עוד מעט נגיעלעיר אני אני אוכל בלי נטילת ידייםהשתגעת אז תתאפק אמר לו מה שאני אוותר על[מוזיקה] הארוחה המשגיח לא ידע מהלעשות אבל לא היה זמן להרהר והוא קפץמהעגלה והלך לכיוון היער המשגיח ממתיןבעגלה בחשש גדול אומר פרקי תהילים ופתאום הוא שמע זעקה מקפיאהדם הוא קיווה שזה לא הקצב מצדאחד הוא פחד לעזוב ככה את הקצב הוא לא יודע מה קרה לו מצד שני אולי הוא נפגע עלידי שודדים וצריך להזעיק עזרה המתין עוד כמה דקות ראה שהוא לאבא עלה בדעתו אולי הוא נפגע ואזלקח את הסוסים במהירות לכיוון העיר בשעת חצות לילה כולם שםישנים ושמה פגש בבית הכנסת כמה אנשים עירים וביקש מהם לצאת לאותו מקום לראות מהעלה בגורלו בערב חג השבועות עם שאחר יצאה חבורה אל היערואכן מצאו שמה את הגופה של הקצב ללא רוח חיים היה קשה כבר לקחת אותם בחזרה אלהעיירה לכן לקחו אותו אל העיר הגדולה ושמה בבית העלמין הביאו אותו לקבר ישראל סמוךלשעת בן הערביים לפני שיתקדש החג זה מנמה משגיח להספיק לחזור בחזרה לעיירהו חג השבועות נכנס באותו לילה כמובן כל בני העיירהבדאגה מה קרה למשגיח ולקצב לא ידעו מה עלהבגורלם וכולם דיברו מה קרה מה קרה באותו לילה בחג השבועישב הרב יהודה בריש הרב של העיר בבית הוגה בתורה כמנהג ישראל קדושים והייתה לו קושיה חמורה על דברי תוספותשהשיקה את מוחו שעות הוא יושב ליישב אותה פתאום הוא שומע דפיקותבדלת הוא קם לפתוח את הדלת ומי עומד שם הקצבמתי הגעת הוא שואל אותו באיפה המשגיע הוא לא ידע כמובן שהקצו נרצח ו שהמשגיח תקועבעב התשובה של הקצו היייתה לא הגיוניתרבי אני לא בן החייםאתמול בדרך לעיר הגדולה לרכוש בשר לבני העיירה רצחו אותי שודדיםאכזריים ונשמתי עלתה לשמיים ואני בא אליך עכשיו מהעולםהעליון רבי בריש מרים גבות בתמיהה ומכיר את הקצב שהוא איש מלא שמחת חיים אוהבלהתלוצץ אוב להתבדח והוא היה בטוח שהוא חומדלצון אמר לו תשמע עכשיו ליל שבועות זה לא זמןלצחוק זה ערב קדוש ותפסיק להגיד לי כל מיני דברים שהםלא נכונים אל תתלו איתי רבי לא לחינם שלחו אותי מן העולםהעליון חוטם שאלה חמורה בהלכה דייני בית הדין שלמעלה ביקשו ממני לרדת אליך שתקבע מה מעמדי בעולםהבא האם אני נחשב הרוג על קידושהשם או לא מלאכי סנגוריה תענו כיוון שנהרג י בלכתי לקיים מצוותנטילת ידיים אז אני מת על קידושהשם מצד שני טענו המקטרגים כיוון שלא הייתי מוכרח ללכתולהסתכן לא דנים אותי כמת על קידוש השם וכיוון שלא הגיעו הדיינים של בית דיןלמעלה להכרעה אמרו שאני ארד לעולם פה לקבל פסקמפיך עכשיו היה בטוח רבי בריש שהקצב חומד לולצון בליל מתן תורהאה אבל הקצו לא מוותר רבי אני מבטיחלך באתי אליך משם רבי בריש החליטלנסות אני מבקש ממך אם באת מעולםהאמת היות ואני עוסק עכשיו בסוגייה חמורה במסכת חולין קושייה עצומה על דבריהתוספות שאני כבר שעות יושב עליה אם אתה באמת לא בןהחיים שוב למעלה תציג את הקושיה שלי על דבריהתוספות ותחזור אליי עם תשובה אם התשובה תהיה פירושהגון אני אדע שאתה באת מעולםהעליון אמר לו את הקושיה והמתין הקצבנעלם וחזר אחרי כ מה דקות עם תשובה הגונה ומבוררת על דברי התוספות רבי בריש שביט בו בתהדמה והקצב סיפר לו שוב פעם את השאלה הבקשה האם הוא נידון כמי שנהרג על קידושהשם או לא רבי בריש טיהר את עצמו הפך בנידון מכלצד ו ופסק לך לבית דין של מעלה תאמר להם שלמטהבארץ פסקו שנהרג על קדושת שמויתברך בגלל שהחסד במסירות נפש במצוות נטילת ידיים וכשם שפוסקים בבית דין של מטהכך פסקו בבית דין של מעלה נוח בשלום על קוך ובגן עדן תהםמנוחתך עוד לא הספיק להביט ימינה ושמאלה הקצונעלם וכשזו אור השמש על העיירהקטנה זרח אור עליון על נשמתו של הקצר במוצאי מוצאי החג נטל רבי בריש את הקולמוסו כתב בשולי דף הגמרא את המעשה הנורא את הפירוש המופלא תחתהכותרת שמעתי מןההרוג מצווה אחת שנאחז בה קצו בכל כוחו נטילתידיים דרבון במסירות נפש עילאית בדבקות גמורהבהתמדה מופלא עמדה לו והכניסה אותולהיכל של הרוגים וטווחים על קידוש השם שאין בריה יכולה לעמודבמחיצתו זה כוחה של מצווה אחת שעושים אותה [מוזיקה]בהידור על זה מעיד חתנו של הפני יהוושע וכותב את המעשה היחיד שהוא כותב בשולי הדףבכלהגמרא דוגמה נוספת רבי משה טיקוצ'ינסקי זכר צדיק לברכה המשגיח של ישיבתסלובודקה הוא היה בן של רבי יצחק טיקוצינסקיהוא מספר סיפור מאביו ואמו אבא שלו רבי יצחק היה לו שיעורקבוע במשך שנים ארוכות כל ערב היה יוצא לבית הכנסת מוסר שיעור לחבורת לומדים ושבהביתה כל ימות השנה בשרב בכפור בחגים בימים נוראים אפילו שחיתן את הילדים לאויתר על שיעור בבית הכנסת ואחרי השיעור היה הולך לחתונה שלהילדים גם כשהיה חולה לקחו אותו על כיסא לתת השיעור במסירות נפשממש פעם אחת רק פעם אחת עלה בדעתו לבטל את השיעור אחדפעמי מתי זה היה ביום האחרון של רעייתו קנית כל בני המשפחה הקיפו אתהמיטה שזה השעות האחרונות של האמא הוא לא הסכים לעזוב את המיטה ליד הרבנית והוא והילדים המתינו לשעת יציאתהנשמה השעון הראה שהגיעה שעה קבועה למסור שיעור אבל הפערהוא הביד בשעון והדמעות זולגות ליד המיטה של אשתוהרבנית פתאום הרבנית פתחה אתהעיניים ואמרה רבי יצחק לך למסור את השיעור לךלשלום הוא נחנק מבכי ואמר להלא הוא לא עוזב אותה הוא לא יכול ללכת למה הוא רצה להיות נוכח בשעת יציאתהנשמה הרבנית עצמת העיניים פקחה אותם עוד פעם ואמרה לו רבייצחק אני יודעת אתה ממתין כאן לראות אותי בשעתיציאת הנשמה כל הנוכחים בכו והכל של הרבניתהתחזק כמו שלהבת לפני הדעיכה ואמרה לו כך אני מבטיחה לך שתספיק למסוראת השיעור ולשוב לכאן ורק אז תצאנשמתי תדע לך מצווה שאדם מ זיק בה בקביעות יש בכוחה לדחות אפילו את מלאךהמוות לך למעני ותמסור את השעור ראה שאיין לו ברירה קם והלך למסוראת השיעור בגרון חנוק בעיניים מלאותדמעות היה מבאר את דברי הגמרא שורה אחר שורה הראש נתוןבבית הוא ידע שכל רגע היא עלולה למסור נשמתה לבורא רוחות סערה המחשבות לא סדורות אבל שיעור זה שיעור הרבנית ביקשהויתכן שזה בקשה אחרונה ואי אפשר לסרב בסיוםהשיעור זינק ממקומו כחץ מקשת ברגליים רועדות שהוא עלול למצוא את הבנים והבנותכבר מתאבלים על מותה של הרבנית נכנס כרוח סערה מה קורה עם אמא היא חיה התשובה של הבנים הניחה את דעתו אמאמעורפלת היא לא מגיבה מאז שעזבת את הבית היא לא פקחה את עיניה ולא אמרהמאומה שפתיים רוטטות מבכי הוא ניגש למיטה והנה הרבנית פוקחת עיניים פעםשלישית מתבוננת בבעלה דגול ואומרת בחיוך קלושיצחק אתה רואה מלאך המוות המתין בסבלנות לא היייתה לו ברירה הוא לא יכול מול שעורקבוע שלך מול הקביעות שלך עכשיו הגיע הזמן להיפרד תגיד עם מי וידוי וקריאת שמעבזעקות נוראות בלב מורתח מנה רבי יצחק עם רעייתו הצדקנית את מילות הווידוי ובעת שהרעידה את קירות הביתקריאת שמע ישראל אדוני אלוהינו אדוני אחד יצאה נשמתה של הרבנית באחד בקדושה וברה ועלתה בשערה השמימה זה כוח של מי ששומר על מצווה אחתבתמידות יכול לדחות אפילו את מלאךהמוות עודמעשה באחת היחידות בצבא אחרי צ חשי ומוצלחקיבלו חופשת סוף שבוע ביום חמישי עוד שהו הלוחמים בירושלים והתארגנו לצאתהביתה אחד מהם התגורר בתל אביב והתעכב בירושלים עד למחרת היום ביום שישי אחרהצהריים נעמד בכניסה לעיר ומניף יד קדימה בתקווה לעצור טרמפ עברו דקות ונהג חרדי תושב בני ברק עצרלו ונכנס לרכב בשמחה ושמחמאוד שהנהג הסכים לקחת אותו עד לבית בתל אביב אבל מה קרהפקק טרפיק אדיר טרף את התוכניות בשערהגאי התארך הפקק ולא נראה סוף באופק השמששוקעת ו כמובן שמחשב הנהג החרדי אתהזמן ומתברר שהוא לא יספיק להגיע לט אביב לשים את החייל ולחזור לבניברק וגם הוא חשש לחילול שבתבכלל ואז הוא פונה לחייל ואומר לו תשמע אין ברירה אני לא אוכל להביא אותך עדלתל אביב אבל מה דעתך ל לעשות השבת אצלי בבניברק אם הנהג היה חייל ודאי שהיה עושה תאונה רק מהצעה הזאת אמר לו אני חילוני איך אתה מזמיןאותי לבני ברק אמר לו מה יש בכך גם אני אני יהודיכמוך וחבל שתחל את השבת אין לך מושג כמה אני אשמח אם אתהתשבו אצלי בבית בבני ברקהחייל אמר תשמע גם אם אני אסכים מה אני אעשה עם אמא שלי מחכה ליבכליון עיניים לא נראה לי שהיא תסכים לוותר עלייהשבת הנהג לא הרפה בדקות ממשיך לשכנע את החייל דבר עם אמאתחייג אליה תשוחח איתה תסביר לה מה החשיבות של הענייןקיצורו של דבר שואלת האמא והצליח לשכנע אותה נוסעיםלבני ברק מגיעים ממש בצפירה עוד 10 דקותשבת במהירות מחליפים בגדים והוא מכניס את החיל לבגדי שבת והולכים לכיוון בית הכנסתפעם ראשונה בחיים שלו שהוא רואה כמויות שלחרדים הוא נכנס לבית הכנסת ולאט לאט הוא מרגיש תחושה מופלאהשמעולם לא הרגיש איזה אחדות איזה שירים איזה ניגונים אזה מגיעים לשולחןשבת החיה פעור פה הוא רואה את הילדים כמו נסיכים יושבים לבושים חליפותמגבעות מאכלים ניחוחות של שבתזמירות חידושי תורה הוא רוצה לבכות איפה הוא ראה כזה דבר בתלאביב אחרי הסעודה אומר לו אברך בוא נלך לטייל קצתבחוץ לאן הוא לוקח אותו לאכל הישיבה שלפונוביץ וואי וואי וואי הוא נעצר שמה הלום רעם מאות בחורים יושביםולומדים בניגון של לימוד והוא משתגע מה מושך אותם בשעות לילהכאלה אחרות כמו דבורים אלהדבש לא עוזב אותו האברך אומר לו בוא אני אקח אותך לעוד מקום לוקח אותו לטיש וואי וואי וואי והוא רואה שמה מאותעומדים שמה מדרגות אחד על גבי השני ושרים וואי וואי וואיוואי בלילה הוא חזר לישון והוא עוד שומע צחוק של ילדים שעובריםברחוב התחיל לבכות החייל התחיל לבכות פתאום הוא הבין מה ההבדל בין צפוןתל אביב שנושקת לבני ברק איזה פער איזה הבדל בין פה לשם איפה יש חום כזה אהבהכזאת אחדות כזאת נעימות כזאת פשטות כזאת שמה בתל אביב אחד מחפש לנקר אתהעיניים לשני עם המכונית עם הדירה עם הבגדים עם ה וואי וואי וואי הוא נרדם אחריחצות וניצוץ יהודי נדלק בלבו ומסרב לכבות בבוקר אחרי התפילה והסעודהשוב הולכים אחרי רי זה ברחובות בני ברק והאורך מעמיס לו בפנים משמעות על החיים עלסוד הבריאה על היהדות על המצוות על האמונה על משפחה יהודית והחייל מתחברומתחבר מוצאי שבת אחרי הבדלה התיישבו השניים לסעודה רביעייתרביעית הוא לא אכל בחיים שלו כמויות כאלהו פונה האברך לחייל ואומר לו נו אחרי שבת כזונפלאה מה אתה מתכוון לעשות הלאה אומר לו החייל תראה זה לא כל כך פשוטבשמחה הייתי מתחיל להתחזק אבל עכשיו אני באמצע מסלולקרבי כל החברה חילונים אם אני אבוא להם עם איזה שינוי הם לא יקבלו את זה בטובנו נו בכל זאת אומר לו האברך בעדינות מה תמתין שנה וחצי עד שתסיים שירות צבאיואז תתקרב ליהדות אתה תשכח כבר את הכל תאבד את הכל לא ישאר לךכלום אמר לו אתה יודע מה אני מוכן שתיתן לי מצוהאחת שאני אשמור אותה כל הזמן כדי שאני אהיה מחובר וכשאני אסיים את הצבא אניאתחזק לגמרי אבל אני רוצה מצווה שאף אחד מהחיילים לאירגיש שעשיתי שינוי תן לי מצווה שלא ירגישו התחילו לחשוב כיפה ודאי שלא ציציתאי אפשר נטילת ידיים יראו מה עושים מה עושים מה עושים בסוף וףאמר לו הברך אתה יודע מה יש מצווה שאף אחד לא ירגיש יש בהלכה סדרלנעילת נעליים וקשירה בהתחלה נועלים נעל ימין אחר כךשמאל כושרים שמאל ואחר כך ימין זה אתה יכול לעשות אף אחד לא יודע למה אתה שמתקודם ימין למה שמאל אף אחד לא ישאל אותך שלו והסביר לו מה הטעם בזה מצא חן בעיניהחייל ו כולם נועלים נעליים והוא לפי הסדר ימין ואחר כך שמאל כושר שמאל אחר כך ימיןיופי נפרדו חיבוקים בהצלחה להתראות תשמור על קשרשלום עברו חודשים החייל מקפיד לשמ ור את המצווה הזאתבדבקות כל בוקר שהוא נועל נעליים גבוהות הוא זוכר את האברך בני ברקי נועל ימין אחרכך שמאל כושר שמאל אחר כך ימין ומרגיש תחושה עילאיתומופלאה מרגיש הוא קרוב לקדוש ברוך הוא קרובליהדות עד לאותובוקר בשעה מוקדמת המפקדים העירו את החיילים ואמרולהם תוך דקות צריך להיות מוכנים למסדר לקראת יציאה לפעילות מבצעית חשובה כולם ממהרים להתלבש נועלים אתהנעליים רצים לרחבת המסדריםואז החייל שלנו מכה בו מכה כמו ברקוואו [מחיאות כפיים] וואו לא נעלתי את הנעליים כסדר מרוב המהירות שזרו אותם לאנעלתי מה גם מצווה אחת יחידה שאני מקיים אניאפסיד ניגש למפקד אמר לו אני חייב לחזור לאול דקה אחתדקה אחת אני מבקש תאשר לי אמר לו תשמע עוד דקה אנחנוממריאים אם לא תספיק לעלות איתנו למסוק תענשבחומרה החייל זינק לאוהל חלץ את הנעליים כדי לנעול אותםמחדש ימין אחר כך שמאל לקשור שמאל ואחר כך ימין יושב ובמהירות עושה את הכל הנה הכלמוכן והוא רץ בחזרה לרחבה אין אףאחד הוא שומע את המתחפשים השעור מעלהראש ואז הוא הבין שהוא אחר כולם למעלה במסוקים מוכנים לפעולה וחדת והוא נשארלמטה ממתין לעונש שיקבל נכנס לאוהל שבורורצוץ עברו שעות פתאום הוא שומע זעקותוצח יוצא מן האוהל ונדם לראות עשרות קצינים מפקדים רצים לכל עבר בטירוף מה קרהמלחמה הוא שואל את אחד מהקצינים החברים שלך כולםנהרגו אתם זוכרים שהיה פעם אסון המסוקים 73 חיילים נהרגו שנתקלו שנימסוקים באוויר אסון המסוקים קוראים לזה היחידישניצל זה החייל הם הסרוחים בזכות מצווה אחת איזה מצווה שלסרוחים לא תפילין ולא שבס מצווה אחת ששומריםבדקדוק ולא מבותרים עליה בשום מחיר לא יאומן כייאסופה אותו חייל גמר את הצבא הגיע לירושלים לישיבה של בעליתשובה כתלמיד מן המניין והאיש הזה מלמד אותנוהחרדים מה זה כוחה של מצווה אחת שום מצווה אחרתכלום רק סרוחים לאיאומן אדם שעושה מצווה אחת במסירות נפש מחובר אמרנו לאילן בסופו שהוא יחזיק בכלהראייה שבסוף הוא הפך להיות אברךבעצמו ויש כאלה מעשים נפלאים ורבים עכשיו בואו נלמד את זהמהכתובים אז אמרנו חוץ מקיום תריג מצוות יש עניין שכל אחד ואחת מאיתנויאמץ מצווה אחת בחום ובמסירות ידבק בה בכל מצב וזמן ולא ירפה בה בכל מחירבעולם ויהיה לו סנגורמיכאל איפה זה כתוב במשנה באבות רבי אליעזר בן יעקב אומר העושהמצווה אחת קונה לו פרקליט אחד ועובר עבירהאחת קונה לו קטגור אחד תשובה ומעסים טוביםכתריס בפני הפורענותרבי אליעזר בן יעקב כתוב שמשנת קו ונקי צריךלבאר למה הוא אמר בלשון הוההעושה מצווה אחת למה לא אומר מי שעשה מצווה אחת קנה לופרקליט ולמה הוא אומר מצווה אחת מצווה זה אחת למה צריך להגידאחת מצווה זה לא שתיים זה אחת למה עושה ולמהאחת הרב לופיאן זכר צדיק לברכה בלב אליהו מסביר מה זה העושה מצווהאחת זה אדם שמשך כל ימי חייו הוא תפוס בעשיית מצווה אחתמסויימת עושה ועושה ועושה ועושה ועושה ועושהועושה העושה לא עשה פעם אחת לא העושה ועושה ועושה ועושה ומקפיד על המצווה ולאמניח אותה מידו למהאחת זה לא מצווה ואחת לשון כפול לא אלא מסמל חשיבות של מצווה אחת בעיניאדם שהוא דבק באחת מכלהמצוות כמו שכתוב ביחזקאל בסה אחת מן הצון מה זה שה אחת סה זה אחתאומר מובחרת מן הצאן אז מצווה אחת זה מובחרת שהוא בחר לומצווה אחת והוא עושה ועושה ועושה כל הזמן במסירות נפש קונה לו פרקליט אחד מה זה עודפעם פרקליט אחד פרקליט זה אחד אחדומיוחד מי זה זה מיכאל הנביא שהוא הפרקליט המיוחד שישמור עליו סנגר עלי בזכות המצווהאחת אותו דבר העושה עבירה אח שהוא תמיד הדוק לעשות עבירהאחת תמיד גם קונה לו קטגוריה אחד הסמ בכבודו אם יאמר אדם אוי ואבוי בגלל שיש ליעבירה אחת אז אני אבוד כי הס מ הוא נגדי איך אני אצאמזה על זה אומר לו רבי אליעזר בן יעקב תשובה ומעשיםטובים כתריס בפני הפורענות אל תתייאש אם תעשה תשובה במעשיםטובים בכל אופן אתה תוכל להתגונן מפני הסמ עכשיו תשמעו דבר מדהיםהירושלמי מסכת קידושים מביא הנהגה זו של שמדקדק במצווה אחתבמסירות יש בזה סגולה לחיים טובים וארוכים כמו שאומר בעלהחרדים אומרת המשנה במסכת קידושין פרק א' משנה י כל העושה מצווהאחת מטיבין לו ומעריכי את ימיו ונוחל את הארץ וואיובירושלמי שם אמר רבי יוסה ברבון מי שיחד לומצווה ולא עבר עליהמימר אם אתה לוקח מצווה אחת מייחד אותה ולא עובר עליה מימיך מובטח לך מה שכתוב פהיעריכו את ימיך י לך ואתה תנחל אתהארץ אז הנה יש לנו מקור גם בירושלמי לא רק במשנהבאבות סגולה נדירה מיכאל המלאך שר של ישראל ממליץ טוב באופן פרטי על אדםבישראל אם הוא דבק במצווה מסויימת ומוסר נפש עליהה ולא יקל ראשובשום פנים באופן על פי זה אומר רבי אליהו לופיאן זכרצדיק לברכה מה שאמר דוד מלכנו פיקודי אדוניישרים משמחי לב מצוות אדוני ברא מאירתעיניים למה הוא מתחיל פיקודי אדוני ישרים לשון רביםמסיים מצוות אדוני ברא למה לא אמר מצוות אלא לרמוז לנו על מהשלמדנו פיקודי אדוני ישרים משמחי לב זה כלהמצוות אבל מצוות אדוני אם יש לך מצווה מסוימת שאתה אוחז בה בדבקות היא תאיר לךמצווה זאת ותשמש לך סנגורמיוחד ועכשיו תשמעו עובדות הגמראמספרת שיש חכמים שהריחו ימים בצורה מופלגתוהתלמידים שאלו אותם במה הארכתימים זה התנאים היו קדושים שיכולים לחיות מתים מה זה ששואלים אותם במה רחת הימיםאיזה מין שאלה זאת רבי זכאי אמרמימי לא קיניתי שם לחבריי ולא ביטלתי קידושהיום רבי אלעזר בן שמוע אמר מימי לא עשיתי פנדרי לביתהכנסת רבי פרדה אמר מימי לא קדמני אדם בביתהמדרש רבי זרא אמר מימי לא הקפדתי בתוך ביתי ועוד ועוד ועודדוגמאות מתקשים הראשונים והאחרונים מה החידוש בכל מהשמספרים לא הבנתי זה י בה להעריך ימים בצורהמופלגת כל ההנהגות האלה זה חיובים מעיקר הדין מה הם עושיםטובה למה שיאריכו את הימים שלהם בשביל זה אז יש מבהרים ואומרים לא כל ההנהגותשאמרו פה הם לא מעיקר הדין אלא חומרהלמשל רבי זכא אומר לו כיניתי מימי שם לחבריי אז מה הכוונה מותר לכנות שם כתובכל המכנה שם לחברו אין לו חלק לעולם הבא לא הוא אומר אפילו שם חיבה לא כיניתילו שם חיבה זה לא גנאי הוא אומר לא גם שם חיבהלו מה שהוא לא ביטל קידוש ה הכוונה שהוא לא קידש על פת רק על יין אפשרלפעמים כשאין יין לקדש על הפת אומר לא לא אין דבר כזה חייב להשיגיין רבי אליעזר בן שמוע אמר שהוא לא עשה כפנ דריה לבית הכנסת פירושו להיכנס מפהולצאת משם כאילו לעשות את בית הכנסת מעבר לא משתמשים בבית הכנסתלמעבר הוא אומר לא אפילו הם העצות של חכמים שאם אני אגיד מזמורי תהילים או דבריתורה תוך כדי שאני עובר זה מותר אומר גם זהלא אבל עדיין צריך להבין למה זה גורם להאריךימים מספרת הגמרא על רבי הוא שאל את רבי יהושע בןקורחה מפני מה הארכת ימים מה ענה לו מה קצתבחיי מה נמעס לך שאני חי יותר מדי הגזמתי אתהחושב אז הוא אמר לו לא תורה היא וללמוד אני צריך אני רוצה לדעת את הסוד למה אתההרכת ימין רואים שהנהג שהם לקחו על עצמםעזרו להם להעריך ימים אבל שמתם לב מה היייתה התשובה שלכולם מה היה המכנה המשותף בתשובה של כולם מה היה המכנההמשותף מה ב מה היה מה את אומר מצווה אחת זה נכון אבל מה היה מה את אומרת הוא עדיין מתפלל הבת שליאמרה נכון מימיי כולם אמרו מימיי לא עשיתי כך וכך מימיי מה זה מימיי זאת אומרת כל החיים שלי מיום שקיבלתי עלעצמי הנהגה מסוימת מימיי לא עברתי על זה אפילו פעם אחת זההסוד אתם רוצים לחיות הרבה מימיישלא יהיה לכם פעם אחת פספוס בדבר שקיבלתם על עצמכםבמיוחד אתן לכם דוגמה יש כלליםבברכות מצווה לברך על [מוזיקה]השלם יש לך שלם קטן יש לך לא שלם גדול מה קודם שלם שלם ואפילוקטן יש לך פת גדולה ופת קטנה מה קודם הגדולה ישלך פת חיטים ופת כבר מה קודם חיטים וכן הלאה יש דיני קדימה בברכות נראה אותכםשתקבלו על עצמכם לעולם לברך על [מוזיקה]השלם כל פעם שיביאו לכם כל מיני דברים אל תברכו על משהו חתוך חצוי חלוק וזה רק עלהשלם נראה אותכם קחו את ההנהגה הזאת ונראה אם תעמדובה כל דבר לברך על השזה לא מסובך נכון מצוי תמד אבל אם אין לאאוכלים רק אם יש שלם מברכים עלהשלם אבל כל החיים לא מוותרים הנה הנהגה פשוטה לאמסובך לא צריך לרוץ לא צריך לזה אדם שלוקח על עצמודבר זה סגולה לאריכות ימים ונוחל את הארץ ו מטיבין לו בעולם הזה בלילחפש היתרים בלי קולות לדקדק במצווה עד הסוף אחת אפילואחת תקשיבו עכשיו עד איפה זה מגיע הגמרא בשבתקיח מביאה דברי רבותינו ש משתבחים במעלות [מוזיקה]שלהם ואומרים שמגיע להם שכר טוב על מצוות מסויימות שהם החזיקו בהן במסירותנפש רב נחמן אומר תתלי דקיימי שלוש סעודותבשבת רבי יהודה אומר תתלי כימית עיון תפילה רב הונה בר דרב יהושע אמר תתלי דלאסגנה ארבע עמות בגילוי הראש רב ששת אמר תתלי דקיימי את מצוותתפילין ורב נחמן אומר תתלי קיימת מצוות ציצית מה זהתתלי ישולם לי מגיע לי יבוא לי מגיע לי תשלום על מה כל אחד אמר מצווה שהוא הדר בהכל אחד יש להקשות לא לא ברור מה בגלל המצוות הבודדות האלה מגיע להם שכר מושלםבשמיים מה עם הלימוד תורה שלהם מה עם המצוות הנוספות מה עם כלזה אלא אמרנו שבעל החרדים אומר צריך ליטול מצווה מסויימת להחזיק בה בעוז ות העצומותלא להרפות ממנה להדר לדבק בה עם כוונה טהורה בשלמות של ממש על זה מגיע שכרמושלם והם אומרים דברים שלכאורה פשוטים אחד אומר אני מקיים שלוש סעודותבשבת כל הכבוד גם אנחנו לא אה אבל קרה את זה פעם אולי ש סעוד שלישי במקום לאכול פתאז אכלנו מזינ או שאכלנו איזה פרי או שזה קרה קרהוגם לא הלכתי ארבע אמות בגילוי הראש א כולם הולכים פה עםכיפה שני כובעים אפילו נכון כיפה וזה זה נכון אבל מי חושב ללכת בים או בבריכה עםכיפה ארבע עמות אה אה וממבט עד בחוץ ומבחוץ עד לאמבטיה אהאה אז זה לא כל כך קל ואחד אומר אני קיימתי מצווה תפילין כן איך הוא קייםהשאלה יש אנשים מניחים תפילין זה וישר מתחילים את התפילה הואבכלל שם לב מה תפילין מסיח את הדעת לא מסיח את הדעת גוף נקי לא נקי מהודר לאמהודר כוונות לפני לשם ייחוד מבין מה הוא אומר לא מבין מה הוא אומר הוא יודע מה ישבפנים התפילין למה מניחים תפיליןמניח מצווה ציצית וכולי זאת אומרת אם בן אדם עושה זאת זהדבר מיוחד עכשיו כשי תשמעו דבר מדהים במדרש מגילת אסתרכתוב סגולה מופלאה הזאת גם כן מופיעה שם כתוב ובכל יוםביום מרדכי מתהלך לפני חצר בית אנשים לדעת את שלום אסתר ומה יעשהבה ועל מאמר הכתוב וימ אליו יום ויום ולא שמעאליהם שמה כולם אומרים לו למרדכי תגיד למה אתה לא שומע לצו המלך למה אתה לא משתחווהלהמן כל יום כל יום אומרים לו והוא כל יום כל יום מתהלך לפני חצר בית אנשים וכל יוםכל יום אומרים לו מה כתוב יוסף ומרדכיהנס של שניהם שווהוהשכר שווה מה היהנס יום ויום בשניהם נאמר יום ביום בהם צאצאים של רחלאמנו מצינו ביוסף והי כדברה אל יוסף יום יוםולא שמע אליה יום יום שנה שלמה היא מטרטרת לו במוח להחטיא אותו יום יום וא לאנשמע והשכר שווה מה השכר יוסף כתוב ויסר פרעה את טבעתו מעלידו ויתן אותה על יד יוסף וירכב אותו במרכבת המשנה אשר לא ויקראו לפניו אברימה כתוב במרדכי ויסר המלך את טבעתו אשר העביר מהמן ויתנהלמרדכי ונתון הלבוש והסוס וקראו לפניו ככה יעשהלאיש אשר המלך חפץ בעיקרו שניהם צאצאים של רחל אמנוו מה אצלהם היה קבוע יום יום יום יום הגדולה שליוסף ללא ספק העמידה אותו בניסיון ולמה כתוב מציין בעיקר את ההתמדהיום יום זאת אומרת הניסוי שעבר הנס הניסיון שניהם היה להם ניסיון יום יום יוםיום בהתמדה והם עמדו בגבורה ולא יכלו עליהם לא המןהגגי ולא זליכה אשת פוטיפר והם זכו שניהם לקבל אותו שכרהרכיבו אותם במרכבת המשנה שניהם זכו למלוכהלמה יום יום אדם שיכול לעמוד על דבר מסוים יום יום בלילהרפות מגיע לו שכר מטיבין לו מאריכין ימיווכולי עכשיו נשאל את השאלה למה כל אחד מהתנאים והמורים אחד בחר לא לעבור בבית הכנסת אחדציצית אחד תפילין אחד שלוש סעודות אחד אחד כל אלמה למה הם בחרו את זה הם ידעו מה הגלגול שלהם ומה הם צריכים לתקןכמו ששואלת הגמרא כמה פעמים אבוך במי הוזהיר מה זה במה היה זהיר אבא שלי היה זהיר בכל המצוות מה זה זהיר מה אפשרלהיזהר רק מדבר אחד לא אז הוא אומר לו אבא שלי היה זהיר בזה ובזה למה בזה בגלל שזההיה הגלגול שהוא בא לתקן איך אנחנו נדע על מה באנולתקן איך אנחנו נדע אומר האריהקדוש מה שקשה לך מאוד לעשות בשביל זה באת לתקן אז תחפש מה אצלךקשה ותעבוד על זה לתקן נגיד יש בן אדם אומר אני לא יכוללהתפלל לפני 8ה בבוקר אני לא יכול מה זה לא יכול מה זה לאיכול אם היו מציעים לך 5,000 דולר בח בבוקר היית קםבשלש מה זה אתה לא יכול אתה אומר בשביל מה אני אקוםמוקדם אבל כתוב ייראוך עם שמש הקדוש ברוך הוא קבע לך פגישה עם שמש הוא מחכה לך בביתהכנסת מדוע באתי ואיין קראתי ואין עונה איפה אתםחורפים ישנים מחליפים צד כדלת אשר תשוב על צירה כך עצלבמיתתו איך הדלת הולכת ימינה ושמאלה גם הוא מתהפך מפה לפה מפה לשם זהנו נראה אותך עכשיו שתתקבל על עצמך מהיום תמיד להתפלל בנץ אבל להגיע שעה לפניבשביל להגיד את הכל לאט לאט לא מהר לא ברגע האחרון לא זה לא נץ נץ זה כשאתה אומראת הכל כמו שצריך מלא מ אלוקינו ואלוקיאבותינו אז זאת אומרת כל בן אדם יבחר לו מצווה אחתנוספת על כל המצוות בשביל שיוכל לזכות בסגולה של אריכות ימים ייטיבו לו ינחל את הארץ יהיה לו מלאך מליץ בשםמיכאל יהיה לו טוב גם מלאך המוות יידחה מפניו עכשיו אני רוצה צה להגיד לכם דוגמהבבא נסיים אפ לס בטח תכף אני אתן לכם בעיר בוולוז'יןהיה תלמיד חכם אחד בקיאבשס ויודע את כל התוספות בעלפה פעם אחת שאלו אותו בסעודהשאלה חשב חשב חשב לא מצא מענה אמרו נטה ספרונחזה תביאו ספר נראה מה כתוב הביאו את המסכת הוא מדפדףבמקום והעיניים שלו נהיו עגולות והוא לא מאמיןהתשובה היא בתוספות על הדףבמפורש והוא לא זכר את[מוזיקה] זה באותו רגע הוא קם הסעודה לא ברך מרכתהמזון הלך לעיירה קטנה שלא מכירים אותותונטמן בבית מדרש שבע שניםרצופות והגב התורה יום בלילה עד שהפך להיות גאוןממש חלפו שנים המעשה הזההתפרסם ושאלו את הגאון רבי חיים מוולוזין מה הואאומר האם הוא עשה כהוגן שעזב את הסעודה בלי לברך ברכת המזוןאו לא הגאון אמר ודאי ודאי שלא עשה טוב התלמיד חכםשיצא בלי לברך ברכת המזון אבל תדעולכם אם היה ממתין עד אחרי ברכת המזון היייתה מתקררת דעתו ולא היה הולך ללמודשבע שנים בבית המדרש ולא היה מגיע למה שהגיע להיות גאון כזהמופלג הגאון רבי חיים שמולביץ זכר צדיק לברכה מסיים אתהמעשה בדברים שרבי חיים מוולוז'ין ומוסיף זה הכוח של התעוררותבלב שמופיע אצל האדם התעוררותבלב עליו מיד לקבוע במסמרות במעשים בקבלותבהנהגות לפני שזה יחלוף כעשן פורח וכחלום יעוף גםאנחנו אחרי שיעור כזה צריך להחליט מיד איזה מצווה אנחנולוקחים על עצמנו להתמיד בה כל ימי חיינו מי שלא יחליטעכשיו זה יעוף לו כמו חלום והפסיד את כל השיעור והפסיד את מיכאל המלאך הסנגורוהפסיד את האריכות ימים והפסיד את המתבן לו והפסיד את הנוחים את הארץ וואי וואייוואי כמה הפסדים אבל אם תקבלו על עצמכם מצווה אחת שמהיום אתם מקבלים עליכםלשמור אותה בדקדוק היה שווה לכם להגיע לבורופרק אני מודה לכם על ההקשבה[מחיאות כפיים] כן יש לה שאלהפה סי תן לה לשאול כן תודה ר שאלות עכשיושאלות לפני 20 שנה אנחנו כונה every we go to sh בת יוםאחד בשבת אנחנו הולכים לבית כנסת להתפלל ופתאומי אנחנו רואים במעבר חציה איזהיהודי ראה 100 דולר ברצפה והסתכל עליו ונעמד הוא הלך ודרך עם הנעלשלו ככה ועמד ועמד ועמד פתאום היא בא שוטר אמר לו תזוז זה מכונית תדרוס אותך הוא לארוצה לזוז אמר לו תזוז אומר מה אתה חירש לם אתה לא שומע אתה לא מבין איזה שפה אתהמדבר הוא לא רוצה לענות לו בא שוטר נתן לו סתירה הוא אמר שבוע טוב אליהו הנביא זכורלי טוב התכופף הרים ה100 דולר שם אותו בכיסוהלך בזמן שהשוטר נתן לו סטירה הוא חשב שיצא שבת אז לכן הוא אמר שבוע טוב אליהוהנביא זכור לי טוב והוא הלך הוא לקח את ה1 דולר שבת אסור לנגוע בכסף זה חילול שבת זהמה שרציתי לספר זה לא היה טוב כנראה שהסתירה הוציאהאותו משיווי משקל בזמן שהוא שם את הרגל הוא יצא משיווי משקל כן הוא פחד עוד סטירהאז הוא אמר שבוע טוב ולקח את הכסף בבקשה כןכן כן בבקשה כן תשאלי קודם כל תודה רבהעל השיעור זה מאוד מחזק ומה ש איזה מצווה לקח אני צריכה לחשוב על זה ולהתפלל שהשםיתן לי כן אבל מהר כי אם תלכי מפה זה הלך בעזרת השם נשדר כןבלינדר אני בעת 27 בשידוכים ורציתי לשאול רב מה צריכה לעשות בדיוק חצי שעה ללמודספר שערי תשובה של רבנו יונה הרב שלי שאר זה רב והוא הגיד לי את זה ועשיתי את זה 90יום לא 30 לא 90 יום רצוף אם תעשי זאת בעזרת השם זיווג גו אמן פשר לקבל הברכהבבקשה זה מה שעשיתי עכשיו אפשר גם לקבל ברכה מחוץ מזה אבל אני אשתדל אבל חוץ מזהחג רה מ זה כ למה את ר וד יוג ן ר שמים ב כנו אבל חוץ מה אני אשתדל לעשות אבל הברכהחוץ מזה אפשר מה זה עוד חוץ מזה גם כן את זה לא הבנתי חוץ מזיווג את רוצה עוד זיווגלא חוץ מלעשות שערי תשובה אפשר לקבל ברכה אה זה הברכה שאמרתי שאת תזכי לזיווג גולאו אוקיי תודה רבה ו רגע רגע כן תן לו תן לוכן שלום כבוד הרב שלום אני בערך לפני שנה היה לי חמש פריצות דיסק וואו והרבזוכר את זה בטח נו נו ושתי אפ מומחים אמרו לי אתה חייב לעשות ניתוחמיד אז הרב אמר לי אם תברך אשר יצה בכוונה אתה תתרפא אחרי כמה ימיםהייתי לוקח בוקר שלוש כדורים נכבים וערב שלוש נכבים אחרי כמים כברהפסקתי הכל התרפא אבל נשאר לי עוד משהו שמה שהוא שעדיין קשה ליללכת ובש זה אני רוצה ברכה טוב אבל אני רוצהלהגיד לניות דעתי מאז שהייתי קטן לא כלההורים יש להם דין של הורים על פי התורה אמא שלי נפטרה לפני 26 שנה נר אחדלא הדלקתי עליה וקדיש אחד לא קרתי עליה ביזכור ביום הכיפורים אני יוצא החוצה רקבשביל לא להגיד קדיש היא בכוונה לא נתנה לי אוכל שהייתי קטן הייתי כל היום רעב כליום היא לא רצתה שאני אגדל אני אף פעם לא הקע ע קדיש ולא נר אבא שליכבר בגיל 90 הוא גם כן לא היה אכפת לו שכל היום לא הייתי אוכל הנצים חייו הרבה שאלהשאלה אז עכשיו אני אומר בטוח על פי התורה לא כל הורים יש להםדין של הורים שמעתי שאלה אני שואל אתה אומר שהיא לא נתנה לך אוכל כן מאיזה גילאה מאז שהייתי בגיל 14 לא נתנה לך אוכל בכוונה הייתי כל היום רעב בבית ואני רציתיללכת לקבוץ ש מקום לא קיבלו אותי תענה לשאלות שלי כן למה בגיל 14הפסיקה בגלל שאני לא קיבלתי אותה אז היא רצתה להתנקם בי אז כל היום לא היה אוכלבבית רגע אז אולי לא כל הילדים הם ילדים של ההורים כי אם הילד לא מכבד את ההוריםעל כל ה-13 וכמה שנים שהכילו אותו והוא החליט לא לכבד את ההורים אולי הילד הוא לאילד של ההורים ההורים הם הורים אבל הילד הוא לאילד בקיצור אני אומר לך עכשיו עצה אתה רוצה ללכת ולרוץלאן אמרת שקשה לך ללכת אני עוד דיסק אחד שואל אבל קשה לך אתה רוצה ללכת וגם לרוץכן יופי תרוץ לקבר של אמא תקשיב טוב תבקש ממנהמחילה על מה שאתה אמרת הערב ועל מה שחשבת עליה עד עכשיו ושלא הדלקת להנרוהכל ובעזרת השם תוכל ללכת ולרוץ להרצאה הבאה שלי אתהתגיע חזק ובריא אני לא יכול כי אני שונע אות שנאתמוות אז זה כבר היה נגמר עכשיו הערב אנחנו גמרנו עם זה עכשיו אנחנו דף חדש או שאתהאוהב את הגב שלך או שאתה לא אוהב את הגב שלך היהודים אחרי השואה עזוב עכשיוסיפורים אתה ממני עצה אני רוצה ברכה זה הברכהשלי ותראה אם אני צודק כמו שאמרתי לך על ברכת המזון וזה הועיל עכשיו תעשה מה שאניאומר כי אם לא אתה גם מגיע לךעונש על זה שאתה לא מכבד את האמא כי אחרי המוות צריך לכבד יותרמבחי אתה יודע מה אפילו אם אבא שלך היה עושה אותךממזר היית חייב בכבודו כך כתוב בהלכה אפילו הביע אותך וזרק אותך בפח חייובכבודו למי אתה חייב את החיים למי שהביא אותך לבורא עולם גם הם שלושה שותפים הקדושברוך הוא פירק את השפ אבל הוא לקח אותם שותפים הוא פירק בשטות מה אב לא פירק כלוםאתה מפרק לא לא לא לא לא לא לא אתה רץ לקבר שמעת היא בארץ ישראל לא פה ישמטוס יש מטוס יש מטוס אתה רוצה לרוץ אני נתתי לךעצה אתה תראה אם אני צודק או לא צודק ותפרסם ברבים היהודים אחרי השואה עזוב אותי הם עד עכשיו זוכרים מת די די די די די זהו בעזרתהשם תעשה ותהייה בריא אמן תודה אמן תן לו תן לו תן לו תן לו קיו כן כן מי תן לבחורשעומד אחר כך הגברת כן שלום כ שלום אני בלתו כןמ אוקראינה יפה אני גר בניויורק יש לי שלושה בנים גם יפה שניים בישיבה שלוקלין ואחד הכי קטן הוא חולה הוא לא מתגדל כמובחור כמו יל דרגיןיהת אוטיק [מוזיקה] אה הוא לא קורע כמו ילד רגיל הוא לא מתפלל ש שמ אז אני צריך לדעת איךאני יכול לתקן את זה מה אני יכול לקחת על עצמי כן מה הרופאים אומרים יש סיכוילשיפור יש צנס שהוא יהיה יותר טוב לפי הרפואה אני לא יודע לא מה אומרים הרופאיםיש סיכוי או שהוא ישאר ככה מה הםאומרים אני לא חשב פים אני לאשלפים בזה יש איזה טיפול שעוזרלולי הוא תשמע רגע אתה מוכן ללמוד כל יום שעתיים תורה בתענית דיבור 90 יוםרצוף תענית דיבור אתה לומד שעתיים תורה תורה רצוף רצוף בלילדבר עם אף אחד רק לומד תורה שעתיים כל יום 90 יוםרצוף כולל שבת בחגים יכול בלי נ בסדר אם תעשה ככה מה השם שלו יעקבבן מזל יעקב בן מזל השם ישלח לו רפואה וישועה מהרהמאוצר מתנות חינם אמ אמן ק תוד תן לגברת פהפה להמשיך תכף נראה כן שלום הרב לפני 10חודשים אמרו לי שיש לי מחלה נורוול ואני מדרדרת ומדרדרת ואף רופא לא יודעבדיוק מה הבעייה ועכשיו הם אומרים לי אין לי הרבה בגלל התופעות לבית כל כך אכזריותאומרים לי אין לי הרבה זמן לחיות ני לא מבינה למה זה קורה לי א לא הרופאים אפילולא יודעים מה זה שמעתי את שומרת תורה ומצוות אני מנסה מנסה זה לאמספיק תקבלי על עצמך לשמור תורה ומצוות ב-100א אז יש סיכוי שבעזרת השם המחלה תעבור לסינר איך אני עושה את זה אני לא א עושהיש פה איזה רבנית שיכולה להדריך אותה להגיד לה מהעושים אין פה רבנית רנית אבל אני מוכנה את מוכנה להדריך אותה בבקשה עכשיו תגידי ליאת נשואה או לא לא אני גרושה גרושה את צריכה ללכת עם כיסוי ראש אפילו אם אניגרושה נכון את רוצה לקבל על עצמך אוקיי בסדר אוקיין יר י ן תורך שחיינו לרפואה שלמה קדימה וכלי והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשה הכליודו והכל יש שם חו הכל יאמרו והכל יאמרו אין קדושקשה הכל יודוך והכלישמחו והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יוד יופי תברכי תודה רבה ברוך אתהברוך אתה אה אדוני אלו אלוהינו מלך מלך העולם העולם שחיינו שחינו שחיינו שחינווקימנו וקימנו והגיענו לזמן הזה בזמן הזה אמן אמן אמן מההשם שלך חיה נטלי בת רחל חיה נטלי בת רחל השם יציל אותך מכל הגזרות הרעות ויעביראותם לסנר תרם מותו ואל תציל לחיים טובים מולשלום ונתבשר ב טובות אמן תודה רבה כן שאלה אחרונה תן לבחורשמה כל ל כל תן לו שםכן כבוד הרב קשה לי לעמוד תמח לי מחול שאלה הגמראאומרת שלושה דברים באים בס הדס משיח מציע ועקרב כן כן שאלה כל היום מספרהמשיח אזה יך שיך סך הדס גם שמתפללים לא חושבים על מה שמדברים ויש לי גם תשובהאולי הרב מסכים כן בפורים עד ליודה אז הוא יבוא בפורים למה לא אני מוכן אני מודה לכםרבותיי תודה רבה לכם שבאתם יש לי כמה מתנות לתת לכם תתקרבו לפה אני אתןלכם ושמחת בימיך והית אך שמחושמחת בימיך והיית אך שמחושמחת בימיך והיית אך שמח ושמחתמימיך שמח ושמחת בימיךבה שמח ושמחת ימך ית שמחושמחת בימיך והית שמח ושמחתבימיך ית שמחלא מנה לא מנה זה גן ך [מחיאות כפיים][מחיאות כפיים] [מוזיקה]ך נמחו במלכותך שר שר שר [מחיאות כפיים]שבקע שב