קרית מלאכי - חזרה בתשובה
תאריך פרסום: 03.11.2013
קרית מלאכי 3-11-13
ערב טוב בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירויח
"ויאמר עשיו הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכורה". אמרו חכמים ז"ל, לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע, שנאמר "רגזו ואל תחטאו", אם אתה תרגיז את יצרך הטוב על היצר הרע, אז אתה לא תחטא. אם נצחו - מוטב, אם זה הועיל העצה הזאת - טוב מאד, ואם לאו יעסוק בתורה ועל ידי התורה ובעזרתה יוכל להתגבר על יצרו הרע, שנאמר "אמרו בלבבכם". אם נצחו מוטב, אם ניצח אותו ע"י לימוד התורה זה טוב מאד, ואם לאו - יקרא קריאת שמע, שנאמר "על משכבכם". קריאת שמע זה קבלת עול מלכות שמים, ואם יקבל עליו עול מלכות שמים בעזרת ה' יוכל לנצח את יצרו. אם נצחו מוטב, ואם לאו מה העצה? הוא נלחם עם היצר הרע, הוא למד תורה, הוא קרא קריאת שמע, הוא הבין לקבל עול מלכות שמים והכל והוא עדיין לא ניצח, אז מה יעשה בשביל לנצח? יזכור לו יום המיתה שנאמר "ודומו סלה", בסוף אדם יהיה דומם, אז לכן אדם יזכור את יום המיתה וודאי שזה כבר יועיל לו. כך לימדו אותנו חכמים ז"ל בספר מלחמות ה' איך צריך לפעול בחיים עלי אדמות. איך יכול ללחום ולנצח את יצר הרע החזק והקשה.
ומן התמיהה, שהרי זה כל תעודתו וחובתו של אדם בעולמו, מה החובה שלו? מה היעוד שלו של האדם? שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו, ז"א צריך להתבונן מה התכלית שאני נמצא פה בעולם, מה עלי לעשות, איפה אני צריך למקסם את המאמצים שלי בשביל להצליח ולהפיק מן העולם את זה, את מה שבאתי בשבילו. ישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו, כמה מעטים בני אדם שעושים את זה, מעטים. הרבה יודעים את מה שאני אומר, הרבה מבינים, מעטים עושים את זה. וזה עיקר התרופה נגד יצר הרע, מה עיקר התרופה? לדעת מה אני עושה פה בעולם ולא לסטות מהתכלית הזאת. אם אדם יודע שהוא צריך להתפרנס וללכת לעבודה, אז אי אפשר לגרור אותו פתאום בטלפון להגיד לו בא לים, בא לטייל, בא לבית קפה, אדוני אני צריך להביא פרנסה הביתה, אז הוא לא יתפתה אפילו אם חבר טוב יצלצל, למה כי יש לו חובות, הוא יודע מה החובה המוטלת עליו. אז איך בן אדם שיש לו חובה מוטלת לבוא לעולם הזה רק על מנת להכין צידה לדרך כי הוא עומד לעזוב, ופתאום קוראים לו לפה ולשם והוא הולך, ועוזב את החובה המוטלת עליו שהיא לטובתו, הוא מפסיד לעצמו, איך יכול להיות? איך יצר הרע מצליח עליו?
לכן אמרו לנו חכמים, לעולם ירגיז אדם יצר הטוב נגד יצר הרע, יעשה מלחמה עם יצרו הרע. אז יסוד ראשון לעשות מלחמה. ואמרו חכמים "כי תצא למלחמה על אויביך ושבית שביו", אל תמתין עד שהוא יתקוף אותך, ההתקפה זה ההגנה הכי טובה, תתקוף אותו אתה, תקבל עליך קבלות, תחליט החלטות, ותבצע, תיישם אותם, אז תהיה עסוק בהתחייבויות שהתחייבת לבורא עולם, ממילא הוא לא יכול לבלבל לך את המח, אתה אומר לו סליחה, אני כבר קבעתי, כמו בן אדם שקבע פגישה ובא אחר ואומר לו אני רוצה להפגש, אומר אני מצטער, אני כבר קבעתי פגישה, אני לא יכול ביום זה, נדחה את זה ליום אחר. אם אתה קובע עם הקב"ה סדר יום שאתה רוצה לעמוד בו, קשה מאד יהיה ליצר הרע לדחוף לך פגישה באמצע. ואם אתה ממלא את הלוח אז אין לך זמן בכלל להפגש איתו, ממילא הוא לא יוכל להצליח לפתות אותך. אז אדם צריך לדעת מה החובות שיש לו, ממילא הוא יתקע את היצר הרע. לומר לך שאין שעה ואין זמן בכל חיי אדם שיוכל לשבת ולנוח ולומר שלום עלי נפשי, כי אם אתה תסיח את דעתך ממנו - מיצר הרע, אפילו רגע אחד, אתה נמצא בסכנה גדולה. הוא צריך להתברג לך בחיים באיזשהו שלב, משמה הוא יגרור אותך לאן שהוא רוצה.
אם נצחו - בזה שהוא הבין את מה שאמרנו עכשיו, מוטב, ואם לאו מה העצה? יעסוק בתורה. כתוב "אמרו בלבבכם", מזה מתברר שעסק התורה הוא תלוי בלב, זה לא קריאה בשפתיים, זה לא שמיעה באזניים, זה הבנת הלב וקבלת הדברים לעשותם. לא די באמירה בפה אלא "אמרו בלבבכם" כשיתבונן אדם וידע שדברי תורה הם חיינו ואורך ימינו, בשביל לחיות ולהאריך ימים לנצח נצחים חייבים ללמוד את התורה ולקיים את המצוות, אין דרך אחרת להשיג את זה. אדם כזה שיבין זאת ודאי יהגה בתורה יומם ולילה ויעשה את רצון הבורא ללא לאות. כמו שאמרו חכמים ז"ל, אמר הקב"ה בראתי יצר הרע, בראתי, אני מודה - הוא רע, לא רע - הרע, אבל בראתי תורה תבלין לו, אני בראתי גם את התרופה כנגדו, התורה זה התורה.
עוסק בתורה, מקיים תורה, אם נצחו - מוטב ואם לאו, יכול להיות שבן אדם גם אחרי שילמד תורה והכל, יצר הרע שלו חזק מאד, חזק מאד. מה יעשה? יקרא קריאת שמע. יצר הרע בכל מקום בכל זמן לא מתייאש להפיל את האדם ומתגבר ומחדש בכל יום, כיון שרואה האדם שהוא מתגבר כנגדו, והוא עוסק בתבלין שזה התורה והוא זורק עליו חיצים של כפירה ומינות להדיח אותו מהתורה והמצוה, לכן העצה היא שיקרא קריאת שמע שיש בפרשיות שלה קבלת עול מלכות שמים, קבלת עול מצוות, זכירת יציאת מצרים הניסים והאותות והמופתים שעשה לנו אבינו שבשמים, ע"י זה יתחזק באמונה ויתגבר כנגד יצרו ושב ורפא לו. אם נצחו בדרך הזאת מוטב, ואם לא, מה קורא אחד גם קורא קריאת שמע מבין הכל הסבירו לו הכל, אומר נכון נכון נכון, לא יכול עליו, מה עושים? אומר, אם גלי התאוה כבר סוערים מעל הראש שלך ואתה לא יכול להתגונן כנגדו, למרות כל ההתאבקות שלך שאתה מתאבק איתו, אתה עוסק בתורה ומקבל עול מלכות שמים ואתה מרגיש שאתה עומד להטבע ולרדת לתהום רבה, אם עדיין נצחונו על יצר הרע ממנו והלאה יש עצה אחרונה, יזכור לו יום המיתה, שנאמר "ודומו סלה", אחרי שאמרו חכמים שיזכור לו את יום המיתה לא אמרו ואם לאו, כי אין פה ספק שודאי זה יועיל, כי כשיגיע ויזכור לו יום המיתה יסורו ממנו כל המניעות, כל הכשלונות כנגד יצרו ויגיע אל חוף מבטחים בלי שום פגע ונגע אשריו ואשרי חלקו. מה זה יזכור לו יום המיתה? יש פה מישהו שלא זוכר שהוא ימות? יש מישהו שחושב שהוא יחיה לעד? אז איזה מן עצה זאת יזכור לו יום המיתה וזה יועיל? כולם יודעים שהם הולכים למיתה, אז איך זה לא מועיל?
חכמים דייקו בלשונם ואמרו, יזכור לו יום המיתה, לא יזכיר לו, יזכור לו - לעצמו יום המיתה. מה זה יזכור? שהוא יושב פתאום באיזשהו מקום, ופתאום הוא חש בליבו, אההההההה והופ נופל, וכולם מסביבו וואו צועקים וואה הוא מת הוא מת, וואו, ומיד לאחר שהוא שוכב וטלפונים ומגן דוד ותזמינו וזה וזה, והוא שוכב דומם ודומו סלה, הוא שוכב לא זז, שומע ורואה, רוצה להגיד - לא יכול. ובאים ועושים לו עיסוי וזה ומכות חשמל וכו' וזה, שום דבר לא עוזר. ואז מוכרז כמת, שוכב על הרצפה בפישוט איברים, אוספים אותו לאלונקה, מעלים אותו לאמבולנס, לוקחים אותו אל בית החיים, שמה חביבי שוטפים אותו, וזה לא כל כך נעים, הוא לא הספיק להפרד מאף אחד לא להגיד כלום, לא השאיר צוואה ולא ירושה ולא שום דבר, היה לו עוד מה לעשות, היה לו תכניות היה לו פגישות היה לו הכל הלך, כל מה שאסף כל ימי חייו התאדה, נשאר עכשיו ללא כלום, ועכשיו הוא יועמד לדין. לוקחים אותו מבית החיים ושמה מספידים ובוכים, והוא רואה את כל המחריתים שבאו ששמחים שהוא מת ויש כאלה שלא ויש כאלה שככה, יש לו מה להגיד, יש לו מה להגיד והוא לא יכול להגיד, הוא לא יכול להגיד, הוא לא יכול, הוא רואה שומע, לא יכול לזוז לא יכול להגיד. ואז אומרים מה שאומרים ואומרים עליו פסוקים וכו' ומוציאים אותו לכיוון בית הקברות וכולם מאחורה צועקים וזה וחלק מדברים על דולרים וחלק על יורו וחלק על פה וחלק על שם, ומגיעים עד לבית הקברות, ושמה משלשלים אותו ככה לאט לאט לתוך הקבר, שמים עליו את הבלוקים, מכסים בחול, חושך וצלמוות והוא נשאר שם, מושכים מעליו את הטלית והוא נשאר לאנחות והם הולכים לשמחות. עכשיו הם הולכים לאכול ארוחה, והוא יהיה עכשיו ארוחה לתולעים, ומשאירים אותו שמה, צריך אדם לזכור לעצמו את הסוף שלו, אם יזכור לעצמו את יום המיתה שלו זה צריך להספיק לזעזע אותו שהעולם הזה הבל, הרי זה יכול לקרות בכל רגע נתון, ואין שליט העל זה, וזה לא רגע רגע רגע רגע רק שניה שניה שניה חכה רגע, אין חכה, אין רגע, ברגע הוא מאבד את הכל, ברגע הוא עומד לדין, ברגע הוא מואשם, אין לו מה להגיד, אין מי שיעזור לו, יודעים בדיוק מה הוא עשה, מה הוא חשב, מה, הכל. והוא לא הכין צידה לדרך, ואם כן לא מספיק. מה יגיד? כך וכך שנים חי בעולם ולא עשה את מה שה' שלח אותו, מעל באימון שקיבל. אם אדם יזכור, ואני אומר בקצרה, אם אדם יזכור את יום המיתה, אחרי זה לא אמרו חכמים ואם לאו, אין כבר ואם לאו, אם לאו כבר לא יעזור לך שום דבר, אתה אבוד.
אז לכאורה נראה שהתרופה הזאת היא הכי חזקה נגד יצר הרע מכל התרופות שהוזכרו עד כה, ולפי זה יש להתבונן עכשיו בפרשה שלנו, מה כתוב אצלנו בפרשה? "ויאמר עשיו אל יעקב, הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", לא מעניין אותו אפילו אם יש בסיר, הצבע מוצא חן בעיניו. מה זה הלעיטני? כמו שנותנים לגמל לתוך הגרון, ככה הוא אומר שפוך לי מהסיר מלמעלה, הוא לא אוכל בכפית עשיו, את הסיר מלמעלה. "ויאמר יעקב מכרה כיום את בכורתך לי", אין בעיה, אני אתן לך שני סירים, תמכור לי אבל את הבכורה, "ויאמר עשיו, הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכורה, וימכור את בכורתו ליעקב". יש לשאול, איך עולה בכלל הצעה כזאת למשא ומתן, נזיד עדשים עבור בכורה, כמה עולה נזיד עדשים? עשרים שקל? איך אתה מוכר את הבכורה שזה הדבר הרוחני הכי גדול שאדם זוכה בו. יתכן שאדם ימכור אבן טובה ששווייה מיליונים דולרים בעד ככר לחם ונזיד עדשים? ולא עוד, אלא שעשיו קיבל את ההצעה ברצון רב ובנפש חפצה ומוכר את הבכורה ליעקב ומשתמש הרשע הזה להסביר מה הטעם שהוא מוכר, בקלות דעת ובשוויון נפש הוא אומר "הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכורה", אה, ממש כמו הצדיקים כמעט, אני הולך למות אז מה אני צריך בכורה? אבל בכורה זה דבר רוחני, זה דבר נצחי, זה לך ולדורות, זה לא למה לי בנין, למה לי מכונית, למה לי, זה לא, זה למכור את כל העולם הבא. הצדיקים אומרים, מה אני צריך עוד שני בנינים, עוד שתי קרקעות, מה אני צריך את זה, אני יכול ללמוד תורה, אני יכול לקיים מצוות, מה אני צריך עכשיו נכסים וקשקושים ולדאוג שישלמו לא ישלמו, יעשו לא יעשו, מה אני צריך את זה? מה חסר לי? יש לי אוכל יש לי לחם שלום, מה חסר לי, מה אני צריך יותר? והוא אומר ממש כמו הצדיקים רק הפוך, הוא מוכר את כל העולם הרוחני ואומר מה אני צריך את זה, אני הולך למות, אז למה אני צריך בכורה?
הדבר פלא, הרי למדנו קודם שאם זוכר את יום המיתה זה התרופה הכי חזקה לעמוד כנגד התאוה וכנגד הרצון השפל, לבסוף בא עשיו הרשע הזה, הופך קערה על פיה ודוקא בגלל שהוא הולך למות הוא מבזה את הבכורה ומוכר אותה בעד לחם ונזיד עדשים, איך יכול להיות דבר כזה? אכול ושתו כי מחר נמות. הרשעים אומרים אכול ושתו, למה אכול ושתו היום כי מחר נמות, אז צריך עוד סטיק אחד לפני שמתים, והצדיקים אומרים אכול ושתו תורה ומצוות כי מחר נמות, אם לא נעשה עכשיו מתי נעשה?
אבל מצינו עוד כיוצא בו וכבר צווח על זה הנביא ישעיה, "ויקרא ה' אלהים והנה הרוג בקר ושחוט צאן אכול בשר ושתות יין כי מחר נמות, הרי כי מחר נמות - נעשה סיבה לאכול בשר ולשתות יין, ומה זאת?
אולם הדבר פשוט, זכרון יום המוות אינו תרופה מיוחדת לבטל תאוות ומחשבות לב יצר הרע, אלא זכרון זה בא להורות לאדם שישים על ליבו כי במה שהוא עוסק בעולם הזה, במה שהוא משתדל ומה שהשיג בימי חייו מכל אלו סופו להפרד במוקדם או במאוחר ולא ישיגנו עוד, וזהו יום המוות. שלמה המלך היה לו הכל בכל מכל כל, כל החלומות הכי מדומיינים של האנשים הכי מדומיינים היה לו, עושר וכבוד וחכמה ואלף נשים, ומה לא, ושרים ושרות ושדות מה לא, וכסף מסתובב בימיו כאבנים ברחובות, וכל העולם מכבד אותו וכולם באים אליו, הוא שולט בעליונים במלאכים ובתחתונים בכולם, מלך על כל העולם, ומה הוא פותח את ספרו קהלת - "הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל" ואח"כ הוא כותב כל הספר, זה ניסיתי וזה בדקתי וזה בחנתי וזה טעמתי וזה ראיתי, והכל הכל הכל הכל. מה המסקנה שלו בסוף? "סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם" בקיצור, יראת שמים ועשיית המצוות זה כל האדם, כל השאר זה שטויות, אתם לא תהיו כמוני, אומר שלמה המלך, לא היה בן אדם כזה בעולם, ואני אומר לכם כי מי שהיה לו - הכל הבל.
ממילא נמצא, כשמעלה אדם על זכרונו את היום הזה של המוות המר והנמהר, כי הוא בא פתאום, צריך להתחזק ולחטוף ולמהר להשיג יותר מה שאפשר להשתדל כל זמן שהוא בחיים תורה ומצוות כי יקר מאד הזמן והזמן הולך ומתמעט, לכן אמת הוא כי אדם שעושה את המלחמה עם יצר הרע ועוסק בתורה וקורא קריאת שמע אז באמת כל המגמה והחפץ שלו זה להכנס לטרקלין של העולם הבא, כי יפה שעה אחת של קורת רוח שם בעולם הבא מכל חיי העולם הזה. לכן הוא ממהר להתקין את עצמו בפרוזדור כדי שיכנס לטרקלין.
אלא שקשה יצר הרע, יצר הרע אפילו הבורא קורא לו הרע. מבקש להדיחו, אז נתנו לו חכמים ז"ל עצה לזכור את יום המיתה, וכשיתבונן יבוא לו יראה ופחד חלילה אולי יבוא יומו והוא יבוא לעולם הבא לא מתוקן, ואז יאבד חלקו, לא יוכל להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו ולכן בודאי ישתדל לשוב על חטאיו ולהרבות בתשובה ובמעשים טובים כל זמן שאפשר לו, חטוף ואכול חטוף וברך, זה ההזדמנות שעכשיו אתה יכול עוד להספיק בעולם הזה.
אבל אדם שכל משאלותיו זה התענוגים של העולם הזה, וענינים גשמיים והבלי העולם, והוא לא חושב כלל להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו, אינו מרגיש שום תענוג במצוות ובמעשים טובים רק ההיפך מזה, ואז הוא מעלה בזכרונו את יום המוות, מתבונן שהזמן קצר ועוד מעט יצטרך להפרד מכל ההנאות בעולם הזה, אז הוא מארגן לו טיול לחו"ל מהר שהוא יספיק, שהוא יספיק לראות עוד מקום לפני שהוא נכנס לגיהינום. ואז מה הוא עושה, חוטף עוד חתיכת הבל, חוטף עוד חתיכת זבל ובסוף נקבר בשאול תחתית.
זה מה שאמר הנביא, "אכול בשר ושתו יין כי מחר נות, הגמרא אומרת עד כאן מידת בינונים. כולם יודעים ודומו סלה, אבל התוצאות מזה שכל אחד מרגיש מה יחסר לו במיתה, ומשתדל להרבות ולהגדיל את חלקו כל זמן שהוא בחיים, הצדיק יודע שיחס רלו תורה ומצוות ומעשים טובים לכן הוא משתדל להשלים, הרשע ההיפך, רודף אחרי תענוגי עולם הזה והבלי עולם, כי יודע שבמיתה כבר לא יהיה לו, זה מה שאמר עשיו, "הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכורה", כי המשיל עליו, שימשלו עליו קנאה תאוה וכבוד, וכיון שידע שדרכו למיתה אמר לנפשו, הואיל ובאתי לידי כך אלך ואהנה מן העולם, ולמה לי זה בכורה, בכורה זה דבר מגביל, אני אצטרך להיות אח"כ בבית המקדש ואני לא אוכל לשתות יין כי אני אהיה כהן ואני אצטרך להתנהג ככה ויהיה לי משמרות, מה אני צריך את זה, כך אני איש שדה, אדם פתוח מה שבא לי אני עושה, בהמה על הכיפאק, מה אתה רוצה ממני, לא חייב לאף אחד כלום, לא מעניין אותי מאף אחד וזה הכל. אז לכן הוא אומר למה לי זה בכורה, החליף את הבכורה עבור נזיד עדשים, וגם אחרי שכבר אכל ושתה, כדי להחזיק את הדיבור שלו כאילו הוא לא יצא פראייר ותאות הכבוד מנעה אותו להודות שהוא כרה לעצמו בור ונפל בשחת פעל, כתוב "ויבז עשיו את הבכורה" ולא עוד אלא שצחק על יעקב אחיו על הבטלנות, איזה סחורה קנית, מה קנית, אני לפחות אכלתי, תקעתי גרפס, אתה מה יש לך מזה, אמרתי לך שמכרתי לך את הבכורה ונגמר הסיפור.
יעקב אבינו ידע מתחילה שהוא יציע לו את המכירה הזאת והוא יסכים, כי הצדיקים יודעים מה התאוות של הרשעים, הצדיקים יודעים איך למכור להם את מה שצריך למכור, שאם אדם אינו לוחם עם יצרו הוא מניח לו להתגבר עליו, הוא ימכור גם את ראשו עבור תאוה רגעית קלה וקטנה, ולכן הציע לו את המקח, וגם דרש שישבע לו על זה, והוא נשבע לו ומכר בחטף ואכל, ואכל אותה. אח"כ הכתוב צווח, "ויעקב נתן לעשיו לחם ונזיד עדשים ויאכל וישת ויקום וילך" כלומר, תראו איך אדם שיש לו מח בקדקודו, בינתו פתוחה, הבן של יצחק, הנכד של אברהם, יכול לטעות ולהגיע עד כדי איבוד עצמו לדעת בשביל הנאה של רגע אחד, וזאת למה? מפני שהרשעים הם ברשות ליבם, אל כל אשר יחפוץ יטה אותם, כמו חמור למשוי, כמו בהמה בבקעה, ככתוב "אדם ביקר ולא יבין נמשל כבהמות נדמו". יצר הרע רוכב על האדם ועושה לו דיו ולוקח אותו לאן שהוא רוצה, והבן אדם הזה לא יכול לעצור את התאוות שלו, והוא נשלט ע"י הלב שלו, זה מה שאומרים אנשים בד"כ, אתה יוד עמה בא לי, מה זה בא לי? מאיפה זה בא לי? מהלב שלו שהוא מלא תאוות, אז הוא אומר בא לי. לא בא לי, כן בא לי, והם שומעים ילדים קטנים, לא בא לי, כן בא לי, אתה יוד עמה בא לי, מאיפה זה בא לי? מהלב, שמה משכן התאוות, ולכן בן אדם כל הזמן נמשך אחרי יצרו.
אבל זה רק בשעת מילוי התאוה אחר זמן כשראה עשיו שיעקב לקח את הברכות, והוא איבד במו ידיו את הכל, על ידי הלעיטני נא מן האדום הזה שמכר את הבכורה ליעקב קיבל גם את הברכות, וכתוב שיצחק חרד חרדה גדולה שמא עוון יש בו שבירך את הקטן, את יעקב לפני הגדול לפני עשיו, וכיון שהוא שמע שהוא מכר לו את הבכורה, אמר עכשיו לבכור ברכתי גם ברוך יהיה שם לו חותמת.
מכיון שראה כך הרשע והרגיש שבשביל הנאה של רגע אחד אבד ממנו עולם ומלואו לדורי דורות, שתבינו כשהוא מכר את הבכורות הוא הפסיד לו ולזרעו אחריו עד סוף כל הדורות, זה היה בשביל נזיד עדשים. נתמלא בצער וחרטה נוראה אחרי כן על השטות והשגעון, ותשמעו מה הפסוק אומר, עשיו, "ויצעק צעקה גדולה ומרה עד מאד", אמר רבי חנינא, כל מי שאומר שהקב"ה ותרן יוותרו מעיו, אלא הקב"ה מאריך אפו וגובה את שלו. תשמעו מה היה, זעקה אחת הזעיק יעקב לעשיו, מי גרם לעשיו שיזעק את הזעקה הגדולה והמרה הזאת עד מאד? יעקב שקנה ממנו את הבכורה גרם לו לזעוק אח"כ שהוא יתאפס, מה זה גרם ליעקב? היכן נפרע לו הקב"ה? בשושן הבירה שנאמר "ויזעק זעקה גדולה ומרה עד מאד", מי? מרדכי, על מה זועק מרדכי אותו שיעור של זעקה, מידה כנגד מידה, על הגזרה של המן להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד, ז"א עשיו הבין שהוא איבד את כל הדורות הבאים שלו, הוא הפסיד להם את הכל, אז הוא זעק כזאת זעקה שמידה כנגד מידה זעק מרדכי את אותו שיעור של זעקה על גזירת השמדת כל העם היהודי. זה היה גודל הזעקה שזעק עשיו.
אז עשיו היה מאמין בברכות של יצחק אביו, הוא היה מאמין גדול, אבל הוא לא יכול היה לעמוד מול יצר הרע שלו, ובשביל דבר הכי פשוט, הכי זול, נזיד עדשים, אתה מכרת את כל הדורות הבאים שלך? את כל ההצלחה, את כל הרוחניות. זה היה בשעה שהוא עומד מול האדום האדום, לכן נקרא שום אדום. אבל אחרי זה, כשהוא מבין את השטות והשגעון מה הוא עשה, הוא צועק כזאת זעקה שהיא בהבנה עצומה שהיא איבד את העולמות הבאים שלו. כמה גדול כאבו, כמה יסורי נפשו היו רבים על זאת, עד שעשתה רושם הצעקה שלו שגרם לצעקה גדולה בשושן הבירה. הוא הבין בחורבנו ושנאבדו ממנו הבכורה והברכות, ואדם שיש לו הרגשה ואמונה גדולה כזו לדעת ולהבין מהם הברכות שהיה יכול להשיג, בכל זאת בשעה שבא לפניו תאוה לנזיד עדשים לא יכול לעמוד כנגד ומכר את חייו עבורה, לא עוד, אלא השתמש בתרופה שלמדנו, התרופה של זכרון יום המוות הוא השתמש בה הפוך ממה שהיה צריך להביא אותו למוסר גדול, הוציא מסקנה הפוכה ואמר "ולמה זה לי בכורה", הנה אנכי הולך למות, על זה נאמר, ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם. באותם דברי תורה, באותם מצוות, הצדיקים הולכים בהם בדרך ישרה ומצליחים והרשעים הפוך, מפסידים באותם דרכים ממש. לכן העצה הטובה היא, שיזכור לו יום המיתה זה לצדיקים, אבל יזכור לו יום המיתה לרשעים זה רק יגביר את תאוותם.
עכשיו אנחנו למדנו על עשיו, ולמדנו על יעקב, מי היה בסוף החכם? יעקב. מי היה טיפש? עשיו, כל אחד מבין את זה, נכון? עכשיו כל אחד יבדוק למי הוא דומה, הוא דומה ליעקב או לעשיו? האם אתה איש תם יושב אהלים שעוסק בתורה ובמצוות תדיר כדי לזכות לחיי עולם הבא, או אתה הולך כל היום לחפש את מה שעשיו חיפש כל היום? והאם אתה לא מוכר את העולם הבא שלך בנזיד עדשים. לצערנו הרב רוב האנשים הם עשיו, בודדים הם יעקב. לא צריך להיות ג'ינג'י בשביל זה, אפשר להיות אשכנזי, תימני, אתיופי, פרסי, מכל הסוגים, ולהיות עשיו. אדם שנותנים לו חיי עולם הבא, נצח נצחים, וקרבת ה' יתברך בגן עדן העליון, ליהנות עם כל הצדיקים בעושר שאין לו שיעור, מחליף את זה בעשרות שנים של פיתה עם חומוס וסטיק אנטריקוט. לא יאומן כי יסופר, יש לך יותר עשיו מזה? אז זה לא סיפור שהיה פעם, זה היה היום בבוקר וזה יהיה מחר בבוקר ומחרתיים בערב, זה הסיפור, שאדם מוכר את עולמו בנזיד עדשים. והחכם מכל אדם, שלמה המלך, כתב לנו ספר שלם קהלת, ואומר לנו הבל הבלים - תהביל את ההבלים כי לא יישאר לך מזה כלום, הרי יזכור לו יום המיתה ביארתי לכם בדיוק איך התהליך יהיה, שמעתם מכמה שנפטרו, נכון? מישהו נפטר בזמן שהוא חשב שמתאים לו למות? אף אחד. אתם יודעים שמיום שנולדנו אנחנו בדרך לבית קברות, חשבתם על זה שאנחנו רק בדרך לבית קברות, רק בדרך הולכים לחתונה פה, בר מצוה שם, הולכים לעבודה, חוזרים הביתה, אבל זה הכל בדרך לבית קברות. נו, ומה אנחנו מצטיידים לחיי עולם הבא? מה נקח מפה? מה נקח מפה? ראו אנשים כן, טומנים בן אדם, לקח משהו? נתנו לו מברשת שיניים? מה נתנו לו? כלום, תכריכים כמו כולם. קשרו אותו, שמו אותו למטה, סגרו ולהתראות. אז מה הועיל בכל מה שהיה לו? כל מה שהוא טרח ושמר והכין ועשה ועשה ועשה, בסוף יבוא מישהו שלא טרח ולא יגע ולא כלום ויקח הכל מוכן. הכל, הוא עבד שבעים שמונים שנה, הכין את הכל למישהו שיבוא אח"כ יקח. לו לא נשאר שום דבר.
אז אני אספר לכם סיפור שאולי חלק מכם כבר יודעים אותו, רבינו בחיי מביא אותו, והסיפור הזה זה מלך לשנה. היתה מדינה אחת שהיו ממליכים מלך לשנה, וכל שנה מחליפים את המלך, ולא לוקחים מלך מהמדינה, לוקחים מלך שעובר מחוץ למדינה, ביום מסויים, הם מחליטים ויוצאים בשעה מסוימת, ומי שתופסים ראשון אומרים לו אתה המלך של המדינה. והנה יום אחד הם יוצאים ובחרו אחד והכניסו אותו לעגלה וקראו לו אדוננו המלך והמלך הזה לא האמין שהוא מלך וחשב שרוצים לעשות בו לינץ' ולא שיתף פעולה ולקחו אותו ובסוף הוא הבין שבאמת הוא מלך. ואחרי שהוא הבין שבאמת שהוא מלך אז הוא החליט ליהנות כמו שצריך, התחיל לאכול ולשתות ולטייל ולשמוע מוזיקה ותיאטרון והצגות וסרטים וללכת לפה ושם ונוף ומטוסים ואניות ויאכטות ובוחטות ושחתות והכל, ונגמרה השנה. נגמרה השנה, לקחו אותו בעטו אותו החוצה ושלום על ישראל, תפסו מישהו אחר. הכניסו אותו לעגלה ואמרו לו אתה המלך, והוא היה חכם יותר מהראשון, והוא שאל אני באמת המלך, אמרו לו כן, אז הוא אמר להם תשמעו, אם כך אני מבקש שתקנו לי אי, ואת האי הזה תכתבו על השם שלי, ואחרי זה תעבירו את כל הבנקים לאי, ואת כל האנשים הכי טובים לאי, ואת כל הזמרים לאי, ואת כל האופים לאי, ואת כל הדברים הטובים לאי ואת כל המפגרים השאיר. אחרי תשעה חדשים גמר לנקות את כל המדינה, הכל עבר לאי. חיכה שלשה חדשים, נתנו לו שני בעיטות זרקו אותו החוצה, לאן הוא הלך? לאי. מי חכם הראשון שאכל ושבע ודשן, אבל העיפו אותו אח"כ בלא כלום, או השני שהכין הכל והכין שם שיזרקו אותו והוא יגיע לשם והכל יהיה לו מוכן, מי הכי חכם? השני. נו, ועכשיו אנחנו למי דומים, לראשון או לשני?
אם אדם רק בונה פה בתים ומשקיע והכל והכל והכל והכל ונהנה ואוכל ושותה יום אחד הוא יקבל שתי בעיטות לקבר ולא לקח כלום. אבל מי שהיה חכם העביר, העביר, העביר לעולם הבא עוד תורה עוד מצוות עוד מצוות עוד תורה עוד תורה עוד תורה עוד תורה, כשיעיפו אותו לאן הוא ילך - לגן עדן איפה שהוא הכין, כל מה שהוא הכין זה שלו, הוא טרח הוא יגע, הוא יגיע לסעודה שהוא הכין במו ידיו. זה חכם.
אתם יודעים, אם אני הייתי רוצה אני הייתי יכול להיות מיליארדר. עם הכשרונות שהקב"ה נתן לי, מיליארדר. אבל ברוך ה' אני לא כזה. הפוך, עזרתי לאנשים להתעשר, בירכתי אנשים שיתעשרו, נתתי עצות לאנשים, אני אבל הכי עשיר בעולם, אין יותר עשיר ממני, לא תמצאו בעולם יותר עשיר ממני, אין, מאז שעמדתי על דעתי מה ה' רוצה, מאז אני רק אוסף אין סוף, אין סוף מצוות. אין סוף, לא תוכלו להגיד כמה מצוות יש לי, אין סוף. אתם יודעים מה זה אין סוף, לא רק שאין סוף גם לא יהיה להם סוף, גם אחרי 120 שנה לא יהיה סוף. למה לא יהיה סוף? אומר רבי שמעון בר יוחאי, מאן דמזכי לחייביא אין קץ לשכרו, מי שמזכה את החוטאים אין קץ לשכרו, כי אם אתה עושה בעל תשובה אחד כל הזכויות שלו ושל צאצאיו עד סוף הדורות שלך, אז הם מייצרים לך זכויות בלי סוף, זה מאחד, משניים, מעשר, מאלף, ממאה אלף, ממיליון יבבי, אין סוף, אין סוף. אז ז"א בן אדם צריך להיות חכם, נגיד שהיה לי עכשיו מיליארד דולר והייתי ביל גייטס והיה לי בנקים והיה לי כסף והיה לי שוויץ, אבל כשיגיע היום - זה נשאר לאחרים, לא לי. הכל הלך, אז בשביל מה צריך? תראו כל העשירים הגדולים משאירים ירושות עשרות מיליארדים וזה וזה, היו יכולים ליהנות מזה, מה ליהנות, לא לאכול עוד אוכל כי אי אפשר לאכול יותר, לא לישון על כמה מיטות כי אי אפשר, אי אפשר לנסוע על שתי מכוניות, מה היו יכולים לעשות - היו יכולים להעביר את זה לשמה, היו יכולים לבנות בתי כנסת, בתי מדרשות, להחזיק כוללים, להחזיק תלמודי תורה, להחזיק אנשים, לתת לעניים, היו יכולים לעשות אין סוף מצוות. היו יכולים להשתתף בארגון שופר שהיה מייצר להם מצוות אין סוף, בכסף קטן. אבל אין שכל, אין שכל. אין שכל, הוא יעשה רושם, יפתח שולחן, יזמין חבר'ה, יפתח שולחן תבוא תביא תביא תביא, לעשות רושם. מה קרה בסוף? גרפסים בלי ברכת המזון. גם אתה תשלם על זה עונש שהאכלת אנשים שלא ברכו את ה', לא רק שעשית חסד, עשית עבירה. ואדם היה יכול לעשות סעודת מצוה, לא לפתוח שולחן ככה בשביל שופוני, יכלת לתת לאברכים לאכול, יכלת להחזיק את הבנים של הקב"ה, יכלת להציל אנשים, זה בשבילך, זה בשבילך, זה לא בשבילם, אתה נהנה מזה, מי שעושה צדקה, גדול מה שעושה העני עם העשיר מאשר העני עושה עם העני. כי העשיר נותן לו פרוטה והעני מעני קלו חיים, שנאמר "צדקה תציל ממוות". אז איזה מין סוחר אתה? אם בכסף אתה יכול לקנות חיים ואתה לא קונה. אתה מבין בסחורה בכלל? אתה סוחר? לא מבין. לא מבין.
לכן יהודים יקרים, צריך להבין, אתה רוצה להיות יעקב או אתה רוצה להיות עשיו? עשיו - יהיה לך את כל העולם הזה, קח אותו זה שלך על השם שלך בטאבו, לא תקח את זה איתך, מה כן רק מה שתעביר לאי, מה שתעביר לאי זה שלך, כל מה שתעביר. כל מה שאתה עושה שזה רוחני, שזה למטרה רוחנית, שזה לסייע לעבודת ה', זה שלך ולנצח. לנצח.
אני רוצה להגיד לכם יהודים יקרים, פעם אמרו לי, למה אתה לא רץ לכנסת? אמרתי בשביל מה אני צריך כנסת, יש בית כנסת. ולא היה לי בית כנסת, היה הרבה בתי כנסת, אז בשביל מה אני צריך כנסת? בסוף החלטנו ללכת לכנסת בגלל שהרב שטינמן אמר שמצוה להציל, והקב"ה הציל אותי ולא הייתי בכנסת, אבל מה יצא לי מזה - בית כנסת. בניתי מיד בית כנסת, תוך חמישה חדשים בניתי בית כנסת 320 מטר מאפס גמור, משהו מהודר אני לא יודע אם יש כזה בית כנסת בארץ. אם תוכל להראות את זה תוך כדי. חמישה חדשים עם מתנדבים כולם, כל בעלי המקצועות מתנדבים יהודים בחמישה חדשים, מפואר בצורה שאין לכם מושג אפילו, עם הרהיטים הכי יקרים, עם חשמל חכם, עם מסכים מתקפלים שיוכלו לראות חומרים וסרטים, דברים מדהימים, מנורות, שנדלירות, מה לא, משהו מדהים. אדם צריך לראות דבר כזה יוצא בהתפעלות. בית כנסת זה לא סתם, זה בית מקדש מעט, בית מקדש מעט. וזה זכות גדולה שהקב"ה זיכה אותי, שבמקום כנסת אז בית כנסת, ומה שאמרתי פעם לא היה לריק, ומה שיצא מפי התקיים, ואני רוצה לומר לכם יהודים יקרים שאני מאושר שאין כדוגמתו, אין לכם מושג מה זה ליצור מאבנים, מטיט, מחול, ממלט, בית מקדש מעט, זה לא יאומן כי יסופר, לא יאומן כי יסופר, אני מהבעלי תשובה שה' זיכה אותי לא התפעלתי כמו מבנין בית הכנסת, להקים מקום לשכינה חבל על הזמן. מי שמתפלל שם, מי שנכנס לשם נמשך כמו מגנט לא רוצה ללכת, אנשים עומדים שמה כמו מוזיאון, מסתכלים ככה כל הזמן, לא יכולים, לא יכולים להתנתק מהמקום, לא יאומן כי יסופר. מתנה נתן לי הקב"ה לבנות לו בית לשכינה, ישתבח הבורא ויתעלה שמו. ואני רוצה להגיד לכם שאני רוצה להודות לקב"ה בערב זה, יש לכם זכות שאני הגעתי לפה היום, משום שהקב"ה זיכה אותי היום להגיע לגיל שישים, ואני רוצה להודות לקב"ה על כל מה שעשה בעבורי למרות שאני לא ראוי, ואני אמנם התאמצתי לעשות את מה שהתחייבתי לעשות, להיות עבד לה' יתברך ולעשות את רצונו עד כמה שאפשר, אני יודע שיש ביכלתי ובאפשרותי עוד יותר, אבל זה ברור שאם היו לי מסייעים יותר הייתי יכול לעשות הרבה יותר, אבל אני בד"כ עושה את הדברים כמעט לבד ואולי עם כמה אנשים בודדים בלבד. אבל אם היו מתחברים עוד יותר ועוד יותר אנשים אפשר היה להפוך עולם ומלואו. אנשים שמתחברים לקהילות פז ובאים להירתם לכל דבר שאני אומר, אפשר להפוך את העולם. הייתי בראש העין, אמרתי להם רבותי, כמו שבניתי בית כנסת באופן הזה קהילות פז תבנו גם בית הכנסת אצלכם בראש העין, ביום שלשי תהיה פגישה על בית כנסת גדול שהוא כבר שלד מוכן שם, בעזרת ה' אם אכן יקבלו את המבנה יתחילו עשרות מתנדבים לבנות שמה בדומה למה שעשינו, אותו דבר אפשר לעשות בכל מקום בארץ ובעולם, שאנשים בחדוות יצירה יחדיו מייצרים בית מקדש מקום לשכינה. ז"א כולם שותפים בבנין בית מקדש מעט, זה לא דבר פשוט להיות שותף בבנין בית מקדש מעט. וכשאדם הולך על קטן אפשר שהוא יגיע גם לגדול ואז יזכה ליותר ויבנה עוד יותר.
הסבא מסלבודקא אמר שמה שאדם משקיע בחיי המשפחה שלו בעבור בני ביתו, בכוחות שהוא משקיע בשביל בני ביתו היה יכול לבנות מאה ישיבות! זה נשמע מופרז, אני אומר לכם שבכלל לא. החשבון שלו הוא מדויק, כי אם אני הצלחתי תוך חמישה חדשים להקים בית כנסת אז שניים בשנה, וחמישים שנה זה מאה. ז"א אדם משקיע את כל כולו בשביל מה? חמישה, שבעה, עשר נפשות, וכל החיים שלו הוא סביב הבית שלו וארבע אמות שלו והמאה עשרים מטר שלו או שבעים מטר שלו, זהו, את אותם כוחות בלי להפסיד את המשפחה היה יכול לבנות מאה ישיבות. אבל אדם מצומצם, אין לו הרבה דרישות מעצמו, אין לו שאיפות, אין לו כלום. הוא מצטמצם בצלחת, מה יש לאכול היום, מה הכנת לאכול? זהו, זה מה שמעניין אותו. לאן הולכים הערב, מה יש לנו השבוע, זהו. זה כל החיים שלו. הוא לא מייצר, הוא לא דוחף, הוא לא פועל, כי אין לו את המבט של יעקב, יש לו מבט של עשיו, וזו בעיה.
אז אני רוצה לומר לכם יהודים יקרים, אני אתן לכם היום זכות גדולה, זכות גדולה.... שזוכה לחזור בתשובה, רבינו יונה אומר שאדם כזה אם הוא חוזר בתשובה הקב"ה מסייע לו מה שאין יד טבעו משגת. ז"א כל אדם שהוא חוזר בתשובה, על פי הטבע הוא לא יכול לחזור בתשובה, על פי הטבע הוא לא יכול להתגבר על יצרו, על פי הטבע הוא לא יכול להעתיק את עצמו ממצב של רשע למצב של צדיק, על פי טבע אי אפשר, אבל הקב"ה מסייע לו מה שאין יד טבעו משגת, נגד הטבע בדרך ניסית, מה שלא זוכים אפילו צדיקים.
עכשיו תקשיבו טוב יהודים יקרים, זה בעל תשובה, מי שמחזיר בתשובה הקב"ה נותן לו כוחות שאדם לא יכול אפילו להבין איזה כוחות יכול לקבל האדם, עד כדי החייאת מתים, ולא עוד, אלא שהפה שלו הופך להיות כמו הפה של הקב"ה, שגם אם הקב"ה גוזר גזירה הקב"ה מבטלה בשבילו, שנאמר "מוציא יקר מזולל כפי תהיה", אומר ירמיה הנביא, מי שמוציא יקר מזולל, לוקח אדם שהיה זול ומזולזל ועושה ממנו יקר לה', נשמה יקרה, אומר הקב"ה אני נותן לך כח בפה כמו שלי. הרב לופיאן בשביל להמחיש את זה לתלמידים בישיבה היה אומר, שמא תאמר כמו הפה של הגאון מוילנא? לא. כמו הפה של הארי הקדוש? לא. מרן הבית יוסף? לא. הרמב"ם או רש"י? אומר לא. האמוראים אביי ורבא - אומר לא. התנאים, רבי שמעון, רבי מאיר - לא. אולי הנביאים ישעיה יחזקאל - גם לא. משה רבינו - גם לא. אברהם יצחק ויעקב - לא. אלא כמו הפה של מי? שלי ממש. כפי תהיה. זה הכח שנותן הקב"ה למי שמקרב את הבנים שלו לאביהם שבשמים. נו, אם אדם יכול להתחבר לדבר כזה, לכח כזה, לאפשרויות הגלומות בזה והוא לא עושה את זה, אין לך אדם טיפש יותר מזה. כי האדם מחפש להרויח בחיים, לא להפסיד, ואם יכול אדם להרויח בחייו, להיות שותף בזיכוי הרבים שאין כדוגמתו בעולם והוא לא משתתף, הוא פשוט מפסיד לעצמו. מה הוא יכול לעשות יותר טוב מזה?
אז בואו אני אראה לכם דוגמא אחת מיני רבות שארעה היום. היום אני מקבל באס אם אס פניה, כל יום ברוך ה' אני מקבל פניות כאלה ואחרות, והיום משפחת אוזן מירושלים שלחה לי אס אם אס. אתה יכול לבוא רגע, כן אתה עם המעיל השחור, כן, אתה יודע לקרוא, נכון? אתה לא יודע לקרוא? לא יודע לקרוא. מי יודע לקרוא? אתה יודע לקרוא? אתה? אתה יודע לקרוא? בא. אין משקפיים? קטן קטן. לא תראה טוב. מי יודע, בא, בא אתה, יודע לקרוא. אין בעיה, עם משקפיים. אני מבקש שתקרא מה כתוב רגע ובאיזה שעה. באיזה שעה זה?
ש. בשעה שלש ושבע עשרה כתוב
הרב: מה כתוב?
ש. אחי הנכה בקומה ישעיה אברהם בן רבקה, הוא לא מגיב,
הרב: באיזה שעה הוא לא מגיב?
ש. זה היה בשלש ארבעים ואחד
הרב: מה אני עונה?
ש. אז הרב עונה קום יקום בעזרת ה'
הרב: באיזה שעה?
ש. בשעה ארבע ושש דקות.
הרב: מה קורה אח"כ?
ש. בשעה ארבע ושבע דקות הוא פתח עיניים, בשעה ארבע ועשרים הוא חזר להגיב ברוך ה'.
הרב: תודה רבה.
קום יקום, קום יקום, ז"א כפי תהיה, הקב"ה נותן כח במי שמחזיר את בניו שיוכל גם להחיות מתים, ויש את הסרט חיו יחיה שמן הסתם חלק ראו, נכון? אז ז"א, אדם צריך להבין, הקב"ה נותן לנו כוחות ויכולות, אדם לא צריך היום אפילו להאמין בתורה, עצם זה שהוא רואה בדור כזה חלוש וירוד אותות ומופתים כאלה שאין להם שיעור אז ודאי שהוא רואה אלקים בגילוי, הוא רואה שכינה לנגד עיניו. איך בן אדם לא מתחבר לדבר כזה?
אז אני אומר לכם יהודים יקרים, ביום זה אני רוצה לזכות אתכם ואת אלה שצופים בנו כרגע בכל העולם בשידור ישיר, ואלה שצופים בשידור חוזר, מהיום עד מחר בערב, זה יום הולדת, "שאל ממני ואתנה גויים נחלתך". מעבר לבקשות שאני מבקש מהקב"ה בשבילי ובשביל כלל ישראל, אני נותן לכם הזדמנות שכל בן אדם שרוצה שיהיה לו זכות של כסא בבית הכנסת אצלנו קהילות פז בבני ברק, יוכל לרכוש כסא זה למשך שנה בעלות של אלפיים שקלים והכסא הזה יעניק לו את השיעורים שאני נותן שחרית וערבית בשידור ישיר לכל העולם, והתפילות והלימודי תורה שיהיו בתוך בית הכנסת למשך שנה שלמה ,וזה מכספי מעשרות. יש כסאות יותר מיוחדים, אלה שהם הראשונים שם, כי זה בית כנסת גדול, 208 כסאות כמנין יצחק, אז יוכל לרכוש את זה בארבעת אלפים שקלים למשך שנה ואני אברך אותו למה שירצה הערב הזה עד מחר בערב, "שאל ממני ואתנה" מי שרוצה את הזכות הזאת ולרכוש לו כסא שיהיה לו בעזרת ה', לזכות לרפואה לישועה להצלחה לע"נ, הרי ההזדמנות לפניו. מי אלה הראשונים, מי שרוצה אפשר לצלצל לטלפונים האלה שנמצאים כאן על המסך, 050-6500666, 050-5256070, מי שמצלצל לטלפונים האלה ויגיד מה הוא רוצה, ישלחו לי באס אם אס ואני אברך כאן במעד זה בעזרת ה' יתברך ותקוותנו שייוושעו במה שירצו אמן. אז מי שרוצה ירים את ידו וניתן לו ברכה בעזרת ה' יתברך. כן, הנה הראשון, אשריך ואשרי חלקך תבורך מפי עליון, מה השם שלך ושם האמא?
ש. אביעד בן אפרים
הרב: ה' יזכה אותו לעלות בתורה, ביראה, בהצלחה, בבריאות שלמה, בסיעתא דשמיא, שיהי הלך נחת רוח ממנו וייהיה לו זיווג הגון בזמנו עם אשת חייל. ברוך תהיה אשריך ואשרי חלקך, זכית.
מי עודר וצה לזכות בעזרת ה' יתברך בכסא בבית מקדש מעט, תבורך מפי עליון, מה שמך?
ש. בנימין בן ציונה
הרב: ואשתך?
ש. פזית בת מירב
הרב: ה' יזכה אותך ואותה ואת ילדיכם בכל מילי דמיטב, בריאות, הצלחה, ישועה, ס"ד, פרנסה בשפע, עליה רוחנית תדיר ומילוי משאלות לטובה.
ש. אמן.
הרב: שלומית חיה בת ציונה רפואה שלמה בכל האיברים והגידים מהרה. תבורך מפי עליון, זכית. מי עוד רוצה לזכות? אשרייך ואשרי חלקך. בשמחה רבה, שמות? הדסה בת דליה ואילנית בת לבנה
הרב: ה' יזכה אותם בעזרת ה' יתברך לזרע חי וקיים מהרה בבריאות שלמה ואיתנה.
ש. אמן.
הרב: ברוכים תהיו לה'. זכיתם. מי עוד רוצה לזכות בכסא אשריך ואשרי חלקך, איפה אליהו? יש פה אליהו? תקרא לו, כן מה השם?
ש. ישראל בן אסתר
הרב: ואשתו?
ש. שרית בת אורה
הרב: ה' יזכה אתכם עם ילדיכם לכל טובה וברכה, בריאות והצלחה פרנסה בשפע רב ובנקל, ישועה קרובה וסיעתא דשמיא ונשיאות חן בעיני אלקים ואדם.
ש. אמן.
הרב: זכיתם אשריכם, קהילות פז ישועות. מי עוד רוצה לזכות בעזרת ה' ביום הולדת, שאל ממני ואתנה. מי עוד רוצה? אשריך ואשרי חלקך, זה מכספי מעשר, בלאו הכי צריך לשחרר כסף קצת פעם. מה השם של אבא?
ש. ישראל בן רחל
הרב: ה' ישלח לו רפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל מהרה בבריאות והחלמה מהירה.
ש. אמן.
הרב: כן, מי שרוצה לשלם באשראי דרך אגב אפשר פה גם.
ש. לא שומעים
הרב: הוא שומר תורה ומצוות או לא? שומר. הוא בהכרה? בהכרה. הוא יכול ללמוד? הוא יכול ללמוד? אם הוא יכול ללמוד שילמד שעתיים ביום בתענית דיבור, אם הוא לא יכול ללמוד שישמע קלטות או דיסקים שעתיים ביום לפחות ברציפות שיהיה לו לרפואה וישועה, וה' יזכה אתכם לבשורות טובות. אתה יכול לקנות את הכסא על השם שלו שיהיה לו זכות.
כן, מי עוד רוצה לזכות בעזרת ה' יתברך? מרדכי אתה חוזר לאותם אנשים, כן? כן מי עוד רוצה לזכות? בטלפונים עוד פעם, 050-6500666, 0505-256070 להעביר באס אם אס דחוף ואז אני אברך, תזכרו עד מחר בערב הזכות גדולה מאד. כן כבר שאלות, יש עוד מי שרוצה בינתיים? שמחה בן אירנה שידוך הגון מהרה.
כן מי שיש לו שתי שאלות, מי זה יש לו? את רצית? מה את רוצה?
ש. לשאול שאלה
הרב: תשאלי, תן לה שמה מיקרופון. אם אפשר להעלות לשמה מיקרופון.
ש. כבוד הרב, אנחנו שומעים אני ובעלי אותך כל הזמן 24 שעות בבית באתר שלך ואני מאד מעריכה אותך ושיהיה לך הרבה כח, הרבה בריאות, הרבה הצלחה, אושר ועושר, אתה ואשתך הרבנית, אוהבים אותך המון המון המון המון המון, ויש לי שאלה בקשר לכעס, מידת הכעס איך אפשר לשנות את זה?
הרב: ללמוד על מידת הגאוה את הגנות שבה, ולהפרד ממנה, זה מה שגורם לכעס, אם אין גאוה לא כועסים, אם יש ענווה - מוחלים.
ש. או שאפשר גם ללמוד מהספר של מוסר
הרב: ארחות צדיקים
ש. כן
הרב: תקראי שמה, וגם
ש. עוד שאלה
הרב: וגם בספר פלא יועץ.
ש. אה אוקי. ועוד שאלה, משיח בן דוד משיח בן יוסף למה את שתיהם ביחד ומתי הוא מגיע, אנחנו כולנו מצפים לו.
הרב: קודם כל משיח בן יוסף ואח"כ משיח בן דוד.
ש. אוקי. אפשר ברכה?
הרב: בשמחה
ש. זרע בר קיימא מרים בת לידיה
הרב: תזכה לזרע חי וקיים מהרה אמן.
ש. אמן. תודה.
הרב: כן, מעלייך רצו לשאול.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. אני קודם כל רוצה להגיד לך המון תודה רבה, בזכותך חזרתי בתשובה
הרב: ברוך ה'
ש. ואני רוצה שתברך אותי, אני צריכה לעבור ניתוח, ממש בקרוב ואני רוצה שכל הקהל יגידו אמן.
הרב: כן. מה השם?
ש. חיה בת תמר
הרב: ה' יזכה אותך בעזרת ה' לרפואה שלמה ותצליחי בניתוח
ש. אמן. אמן.
הרב: כן, פה הגברת רצתה גם פה שורה ראשונה, נכון? או שלא?
ש. לעילוי נשמת מיכאל מכלוף בן עיישא אליס
הרב: המרחם על כל בריותיו הוא ירחם על נפש רוח של מיכאל מחכלוף בן עיישא אליס, ה' יניחנו בגן עדן בכלל מתי עמו ישראל, ובכלל הרחמים והסליחות אמן.
ש. אמן אמן
הרב: תזכו למצוות, כן, מי עוד? כן היא רוצה שמה עם הכתום לשאול שאלה. שם?
ש. עינב בת אתי לזכי לזיווג הגון מהרה תלכי בצניעות ותזכי מהרה
ש. אמן.
הרב: כן, עוד מישהו רוצה לזכות בכסא בעזרת ה' יתברך בבית מקדש מעט? כדאי לכם רבותי. לא כל יום יש הזדמנות כזאת. כן שאלה נוספת יש מי? כאן. תן לו .
ש. ערב טוב
הרב: ערב טוב
ש. אתה חושב בבחירות הבאות אתה תקח שתי מנדטים לפחות ותכנס?
הרב: הקב,ה יעזור שנחיה ונראה.
ש. ואתה חושב שתשרוד יותר משנה, כי מעריכים בחדשים הקרובים שהיא תיפול, הלואי, כי החרדים והפגיעה בדת זה נראה מאד קשה, בארץ ובעולם,
הרב: אני אגיד לך, אני לא מוטרד בכלל מהמצב, אני רואה אותו כל כך ברור ואני יודע כל כך מה צריך לעשות, אני מתפלא רק שלא עושים. זה המראה שלנו, מראים לנו כמה אנחנו שווים, אם יכולים לצוץ כנגדו גזרות כאלו משמע שאנחנו לא עובדים את ה' כראוי, במקום לעבוד את ה' רבים אחד עם השני ומסתכסכים וכו' וכו'. אז זה נקרא הפרד ומשול, בעצם זה שמפרידים בינינו ויצר הרע מצליח להפריד אז הוא מושל עלינו, ממילא השליחים שלו עושים את העבודה יפה. אם אנחנו נעשה את רצון הבורא ונתמקד בתורה ובמצוות, בקיום החובות והמטלות שמוטלות עלינו כמו שצריך, אנחנו יכולים להפך את הכל לטובה. אם עם ישראל היו עושים את מה שראוי לעשות לא היתה מלכות אדום שולטת בעולם עתה וכל העולם היה נכנע בפנינו בלי לעשות שום דבר, שום דבר, רק להתחבר לתורה ולמצוות, לקיים כל אחד כפי יכלתו, כפי חובתו, המצב היה משתנה בין רגע, כך היה בכל הדורות. כשעם ישראל התחברו לתורה ביטלו את הגזרות. התרחקו מהתורה - באו הגזרות.
ש. ועוד שאלה, אני ראיתי באחד ההרצאות שלך שתמכת בדרעי לפני שהוא נכנס לכלא בזה שלמרות שידעו שזה לא היה הכי כשר מה שהוא עשה בגלל זה שהוא נכנס לכלא, וראיתי באחת ההרצאות שתמכת בו והבאת עדויות שזה כאילו לטובתו ובסוף הוא החזירו לך בפנים, מה שנקרא.
הרב: כן, זה תמיד ככה, מי שאתה עושה לו טובה תמיד הוא מחזיר לך כפיות טובה, אבל זה לא חדש, אני לא אמרתי שדרעי נקי מכל רבב, אני דאגתי לכבוד התורה ולרדיפה שנעשתה כנגדו בשונה מאחרים, ז"א יש אחרים שגונבים את המדינה ובשיעורים שאין להם שיעור אפילו, במיליונים גדולים רבים, מיליארדים יש כאלה, ולא עושים להם כזה דבר אתה מבין שתשע שנים משפט ושלשת אלפים נחקרים וכל מיני דברים כאילו שלחו פה פצצת אטום, נכון שהוא נאשם ונתפס וכו' ותפסו רק קצת ממה שהוא עשה, אבל הפרופורציות זה היה רדיפה אחרי הדת.
ש. ולמה אתה לא מציג את הסרטון הזה באתר שלך באינטרנט שידעו כולם שאתה כן היית לטובת ש"ס באותם רגעים ותמכת בהם
הרב: אני לא צריך להצטדק, מי שרוצה לטעות ולדבר כנגדי אני שמח מאד שהוא מעביר לי את הזכויות. אין לי שום בעיה עם זה אם מדברים נגדי, אני לא מתרגש.
ש. כי אני עוקב אחריך מגיל קטן, ואני רואה את ההרצאות שלך והכל, וראיתי הרבה סרטים שלך, בגלל זה ראיתי את אחד הסרטים ואני חושב שהרבה כאן בכלל לא, זה סרט ממש ישן, משנות התשעים, משהו כזה אלפיים, וזה טוב אני חושב שאם תראה את זה לפני הבחירות הבאות כי
הרב: קוראים לסרט העימות.
ש. העימות
הרב: נכון,
ש. ואני חושב בבחירות הבאות שאם אתה תתמודד אני חושב שזה כבר ה
הרב: בא נקווה שהמשיח יבוא לפני כן ואני אספיק לבנות הרבה בתי כנסת
ש. אמן. ועוד שאלה, אני ראיתי בסרט של רבע שעה בתוך שלש שעות של הסרט על הסטודנטים בגבעת רם,
הרב: נכון
ש. זה היה שם שלש שעות הרצאה?
הרב: נכון
ש. אז למה אתה מראה רק רבע שעה?
הרב: הרב שלי אמר שזה כבר מוגזם, לא להראות יותר מידי, זה מספיק, לא? הצעקות שמה כבר הפריעו לשכנים.
ש. הבנתי. טוב אתה יכול לברך את תושבי הקריה שחס וחלילה שלא נפגע במערכה אם תהיה עם החמאס או משהו
הרב: הקב"ה יציל את כל אנשי קרית מלאכי ואת כל תושבי ארץ ישראל וכולם יזכו לשוב בתשובה שלמה, ובריאות שלמה ואיתנה, והצלחה, וסיעתא דשמיא, ושיעבירו את הכל לאי. ושלא יבזבזו את החיים בשביל סטיקים, והקב"ה יזכה אותנו לכל מילי דמיטב אמן ואמן. אתה גם רוצה כסא? הנה אשריך ואשרי חלקך, מה השם? אשר בן מרים, ואשתו? ה' יזכה אותך לזיווג הגון לבנות בית נאמן בישראל במהרה, תזכה לפרנסה טובה, לישועה, להצלחה ולעליה רוחנית ושהבן שלך יהיה צדיק וירא שמים.
ש. אמן.
ש. שלום כבוד הרב, קוראים לי אור, היום אני בן 21
הרב: יפה, אתה נולדת כמוני באותו יום
ש. יש לי בעית שמיעה, אפילו אני רוצה לשמוע אותך שיעור תורה אני לא מבין מה שאמרת, אני מאד רוצה לשמוע להבין, שיהיה לי חברה, אפילו לא התגייסתי לקרבי, קיבלתי פטור.
הרב: תשמע מה שאני מציע לך, תחזור בתשובה שלמה, תשמע דברי תורה אפילו שאתה לא מבין, מתוך שלומדים תורה אז לאט לאט הקב"ה פותח לאדם את ההבנה ובסופו של דבר אתה תבין ואפשר שגם שמיעתך תשתפר. מה השם שלך ושם האמא?
ש. אמא שלי שרה, אבא שלי דוד
הרב: לא, אתה.
ש. קוראים לי אור, אמא שלי שרה
הרב: אור בן שרה, ה' יזכה אותך בעזרת ה' לשוב בתשובה שלמה ולשמוע טוב ולהבין טוב.
ש. אמן תודה.
הרב: ישראל בן רחל זכה לרפואה שלמה בעזרת ה' בזכות רכישת הכסא בבית מקדש מעט קהילות פז. אשריו. כן, מה אתן? תן לה שם.
ש. שלום כבוד הרב, אני רוצה לשאול בקשר ל, אני ראיתי את אשר מסעוד אני חושבת לגבי בית כנסת שאסור לדבר, עכשיו אני רוצה לשאול, אסור לדבר בבית כנסת בשעת תפילה או שבכלל?
הרב: בשעת תפילה זה ברור שאסור, ודברי חול סתם לדבר בבית כנסת לא מדברים
ש. אוקי, עכשיו לגבי הנותנים לפעמים כיבוד קל בשבתות, הרי בבית כנסת אסור לאכול, אז
הרב: במקום שהתנו מותר.
ש. בגלל שיש מצוה להרבות בברכות בשבת
הרב: אם התנו בבית הכנסת שיהיה מותר אז מותר.
ש. הבנתי, לגבי המאה ברכות לנשים, איך אשה מגיעה למאה ברכות, אני הביתי שאשה הרי מתפללת רק תפילה אחת ביום
הרב: לא, היא יכולה להתפלל שלש תפילות, אבל אם היא לא יכולה היא מתפללת תפילה אחת.
ש. אז איך היא תגיע למאה ברכות, היא מחוייבת הרי גם כן למאה ברכות.
הרב: אז היא יכולה בהרחה לקחת ריח ומידי פעם להריח, היא יכולה לשתות מידי פעם
ש. גם שהיא לא רוצה, אסור לברך סתם אם לא רוצים לשתות
הרב: אפשר לטעום פה, לטעום שם, אפשר לשמוע ברכות מפי אחרים ולהתכוון לצאת ידי חובה בשמיעת הברכה שהוא מברך.
ש. ואפשר היום דוד שלי נפטר, ואם אפשר לעילוי נשמתו את השיעור הזה?
הרב: המרחם על כל בריותיו הוא ירחם על נפש רוח ונשמה של?
ש. בן ציון בן קציה
הרב: ה' יניחנו בגן עדן בכלל מתי עמו ישראל, ואתה מסכים? אמן.
ש. וברכה לאח שלי זיווג הגון לאבי בן אמי מורתי שרה
הרב: אבי בן שרה, ה' יזכה אותו לזיווג הגון מהרה.
ש. אמן. וברכה בשבילי אם אפשר, אני רוצה בעזרת ה' לחזור בתשובה שלמה, אני לא מצליחה, כמה שאני מנסה לא מצליח, לחזור בתשובה שלמה
הרב: שם?
ש. אסיה בת שרה
הרב: תזכי לשוב בתשובה שלמה מהרה.
ש. אמן. ועוד דבר, עכשיו אני סובלת יותר, סליחה, יש לי דלקת בצוואר שנים
הרב: רפואה שלמה מהרה.
ש. אני צריכה לעשות משהו? לקבל על עצמי? כי הרופאים כבר לא עוזרים, אני פשוט כבר התייאשתי.
הרב: חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים רצוף.
ש. אמן, תודה רבה.
הרב: כן, פה הבחור רצה לשאול משהו, כן.
ש. שלום הרב
הרב: שלום
ש. רשום בזוהר איסתכל קודשא בריך הוא באורייתא וברא עלמא, ז"א שהתורה נבראה לפני העולם והקב"ה הסתכל בתורה ואז ברא את העולם, השאלה שלי זה אם התורה נבראה לפני העולם בעצם אז לא היה למה שכתוב בתורה זכות בחירה כמו קרח למשל, או אברהם אבינו.
הרב: זה שכתוב בתורה זה לא מכריח, זה שה' יודע זה לא מכריח, ממילא יכול להיות כתוב והאדם יברח, על פי מה שאדם יבחר בעתיד נכתבה התורה, על פי מה שהוא עתיד לבחור נכתבה התורה.
אני מודה לכל הציבור בעזרת ה' יתברך, ברוכים תהיו לה', מי שרוצה ציציות, כיסויי ראש, כיפות, יקבל בכאן בקדמת הבמה. תודה.
רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות