ירושלים - ירושלים - הר חומה
תאריך פרסום: 30.12.2013
ש. ערב טוב הרב
הרב: ערב טוב
ש. רציתי לבקש ברכה ולשאול שאלה, אפשר?
הרב: כן.
ש. לגבי השאלה, האם מותר לנו לדעת בדור שלנו מי זה הערב רב, אם בכלל הוא נשאר
הרב: מי שמבין רואה את זה. תקרא את הזוהר הקדוש ותקרא ספר שנקרא הדור האחרון ותדע לזהות אותם בנקל.
ש. אפשר לבד?
הרב: כן, לבד.
ש. כי היום יש כאלה חוזרים בתשובה
הרב: תסתכל בדור האחרון.
ש. וברכה, יש יהודיה אחת שרוצה לעלות לארץ ישראל ויש לה קשיים, אתה יכול לברך אותה שהיא תעלה, היא גרושה גם
הרב: שמה?
ש. סופיה בת אנה
הרב: תזכה לעלות לארץ הקודש מהרה ולהתקבל במקום תורה.
ש. אמן, תודה.
הרב: תן לגברת שמה.
ש. שלום הרב, מה שלומך?
הרב: ברוך ה'.
ש. יש לי שתי שאלות, שאלה ראשונה, לבן אדם שלא מאמין, בן אדם חילוני שואל אותי, למה צריך דוקא את התורה, הוא יכול להיות בן אדם מאד מוסרי לבד, אתה רואה מה טוב, מה פחות טוב ויכול להבין את הדברים לבד, לא תגנוב, לא תרצח, לא להשמיץ את פני חברך, למה אני צריכה ללכת דוקא אחרי, למה דוקא צריך להיות דתי בשביל זה, אפשר להיות בן אדם טוב גם בלי זה.
הרב: קודם כל, לא תיקום ולא תיטור ולא תשנא את אחיך בלבבך, זה הוא לא יכול לבד בלי תורה.
ש. הוא משתדל להיות בן אדם מספיק טוב, לא לפגוע באף אחד
הרב: כן, אבל לא תיקום ולא תיטור זה לא משיגים בשכל, כי אם מישהו עשה לי רע אני אחזיר לו רע.
ש. גם לבן אדם דתי זה מאד קשה לא לנקום ולא לנטור
הרב: מה אכפת לי מהאדם הדתי, הדתי הוא לא קנה מידה, התורה זה קנה מידה.
ש. נכון, אבל גם בתורה זה קשה
הרב: לכן צריך תורה גם בשביל הדתיים, בפרט בשביל הדתיים, אז ז"א זה דבר ראשון. הרבה דברים אתה לא תוכל לדעת גם בין אדם לחברו מה הדרישות של התורה, זה אחד. שתיים, אתה לא עושה טובה שאתה תהיה בן אדם טוב, לא הביאו אותך בשביל להיות בעל חי טוב, אתה לא כלבלב פודינג, אתה באת להיות אדם שמכיר שיש בורא, שמכיר, צריך להכיר שיש בורא, וצריך לדעת שהחיים שלך מתנהלים לפי תכנית ומטרה, ואתה צריך ליישם את זה. אחד יבוא למפעל, יקבלו אותו לעבודה והוא שומע מה הדרישות ממנו, והוא אומר לבעל הבית שמע בא בא בא בא, אני יודע מה הכשרונות, מה הכישורים שלי, אני יעשה פה אוירה טובה, אני אצחיק את האנשים, אני אכין להם קפה ועוגות והכל, מה שלא היה לך במפעל מאז היווסדו ועד עתה אני אדאג שהאוירה פה תהיה עשר ותשאל את כולם, הם יגידו לך שאני הבן אדם הכי טוב, בעל הבית יגיד לו לא פתחתי לא קרקס ולא תיאטרון, אני מחפש עובדים שיצייתו למה שאני אומר כי יש מטרה למפעל שאני בניתי, אני צריך להוציא מפה קונסרבים, ואני לא צריך שתצחיק לי פה את האנשים, אדרבא, אם תחיק אותם זה יפריע להם במהלך העבודה, ואם האוירה תהיה קלילה אז לא תהיה רצינות, אני רוצה שאתה, אם אתה רוצה לעבוד אצלי במפעל, תעשה מה שאני צריך שתעשה לטובתך, מה שנסכם תקבל, כמה מקבלים במקום אחר אצלי תקבל כפול, אבל תעבוד, ואם יש לך יתרונות אני אשמח, אבל זה לא שביקשתי ממך, ביקשתי ממך - תעשה מה שאני אומר, הכללים שלי הם הקובעים. ככה אומר הקב"ה לנו, יש תכנית ויש תכלית, לזה הבאתי אתכם, תעשו את זה הנה מה טוב, תהיו רק בני אדם טובים יש לי בעלי חיים יותר טובים מכם, יותר מחונכים, יותר מנומסים, אני אראה לכם בכל בעלי החיים שיש בהם מידות שאין בכם, "מלפנו מבהמות ארץ ומעוף השמים יחכמנו" ואני אראה לכם, שיונה לא נזקקת ליון אחר, שנמלה לא נוגעת בגזל, שתרנגול מפייס את אשתו, שכלב הוא נאמן, אני אראה לכם בעלי חיים יותר טובים ממכם, בשביל זה אני הבאתי אותך? האו האו? אני הבאתי אותך בשביל שאתה תהיה בן אדם בצלם אלקים לפי תורת ישראל.
ש. אוקי, השאלה השניה שלי זה, הרי הקב"ה אוהב את כולנו, גם את הבן אדם הרשע כביכול, גם את הבן אדם הצדיק, וכולנו בסופו של דבר אחרי שכל אחד מתנקה מהיסורים שלו בגיהינום מגיע לגן עדן, משמע כל בן אדם צריך לעבור גיהינום, אז אם כל בן אדם צריך לעבור גיהינום ובסוף כולנו מגיעים לגן עדן, בשורה התחתונה, למה אני צריכה לשנות את אורח החיים שלי בשביל זה?
הרב: קודם כל זה לא נכון, וגם אם זה נכון זה לא נכון.
ש. אבל 11 חודש, 12 חודש יהודי יכול להיות בגיהינום.
הרב: משפט רשעים בגיהינום 12 חודש זה לאלה שהם מחצה למחצה.
ש. דהיינו?
הרב: שהזכויות שלהם והעוונות שלהם הם חצי חצי, כמו שאומר הרמב"ן בספר שער הגמול, אבל אלה שהם לא מחצה למחצה זה תלוי לפי עוונם וכו'.
ש. אז יורידו אותם בגלגול או משהו
הרב: רגע, ואומר הרמב"ם שיש כאלה שאובדים ונידונים ונכרתים לעולם ולעולמי עולמים. והגמרא אומרת שיש כאלה שגיהינום תכבה ואישם לא תכבה, אז ז"א, זה אמנם מעטים, אבל בכל אופן זה קיים. עכשיו, את אומרת מה אני צריכה להשתנות, הרי כולם אפילו צדיקים עוברים דרך גיהינום וצריכים להגיע לגן עדן, מה זה משנה? זה משנה, קודם כל נכון שכולם עוברים דרך גיהינום, אבל יש כאלה עוברים בגיהינום ורואים מה קורה עם הרשעים וממשיכים הלאה, כמו שאת נמצאת ברכבת ועוברת ורואה מה שיש לך בנוף, יש כאלה שמתעכבים קצת מניקוי קליל, ויש כאלה שנתקעים שמה לאלפי שנים, לדוגמא קרח ועדתו עד היום צועקים בגיהינום, "משה אמת ותורתו אמת ואנחנו בדאים", וזה מדובר על צדיק גדול שהיה בדורות ההם, אז יש הבדל בין שעה לשנה לעשר למאה לאלף לאלפיים ובסוף בגן עדן זה גם תלוי באיזה מדרגה, בכניסה, קצת יותר או בעומק למעלה, אצל הצדיקים היותר גדולים וכו' וכו', קרוב יותר לשכינה וכו' וכו' וכו', אוה איזה הפרש יש, איזה הפרש. הרי באולם חתונות אם את יושבת ליד הכניסה, איפה שיש רוח פרצים והמלצר מגיע רק אחרי שכולם גמרו לאכול, אז נכון שאת בחתונה ואוכלת אבל זה לא כמו ליד החתן.
ש. אתה אומר, אפילו שם יש לי עוד מה לעבוד
הרב: ווי ווי ווי
ש. אפילו שם יש מצב שיורידו אותי למטה ואני אחזור בגלגול של חתול וזה אף פעם לא יגמר, כאילו אז מתי הסוף? מתי אני באמת הולכת לשבת שם ולהיות בכיף שלי, ולהגיד זהו, הגעתי לנקודה וו
הרב: מתי שתביני את מה שאמרתי ולא תצטרכי את כל זה.
ש. אני מבינה את מה שאמרת, אבל אתה מבין שכל בן אדם שיש לו דעת יש לו חששות
הרב: לא, אין שום חששות, אני אגיד לך למה אין חששות, כי מה שהחזיק את עם ישראל במשך אלפי שנים זה התורה, אם לא היה מאגד והמאחד התורה מזמן היינו מתבוללים בעולם, כי היה לנו אלף ואחד סיבות בכל דור להתבולל ולהטמע בעמים כדי שלא ירדפו אותנו, כי אנחנו רדופים כל שנות קיומינו, ומה שהחזיק אותנו זה התורה שהבטיחה "לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי איתם", והפלא הכי גדול באנושות זה עצם מציאותו של עם ישראל, כי עם שנרדף, חוק הטבע אומר שהוא צריך להתכלות, לא יכול להיות שמישהו פספס ולא הצליח לכלות אותנו, הרי הגזרות היו לכלות לכלות לכלות, ועם כזה שלא היה לו צבא ולא היה לו כלום ולא שום דבר, איך הוא שרד? ז"א התורה בלבד, והקב"ה שאמר והבטיח מקיימים, אז איזה חששות יש לי להתחבר לעם שנקרא העם הנצחי?
ש. אין לי חששות, אני פשוט רוצה שיהיה לי רצף בראש, שיהיה לי
הרב: מה חסר לך שמה?
ש. האמת עכשיו סגרת לי את הפינה, זה טייחת את זה, כאילו סגרת את זה ממקום טוב. מוחאים לי כפיים?
הרב: עכשיו אני אגיד לך משהו, יש לי קלטת שכדאי שתראי אותה כי שמה אני מסדר את הרצף מבריאת העולם והלאה עד היותנו כאן, זה הקלטת של, היא נקראת היכל התרבות
ש. ראיתי את זה
הרב: תחזרי עליה עוד פעם, שמה זה חבל על הזמן מסודר פיקס, אי אפשר להתבלבל. אחרי קלטת כזאת או קלטת הזום, גם שמה אני מסביר באריכות לאיזה חילוני את ההבדל בינינו לעמים וכו' ולתורות וכו', אז דבר כזה כשרואים וזה מסתדר נגמר הסיפור, אין הרבה שאלות וצועדים קדימה בכיף.
ש. תודה רבה.
הרב: בהצלחה. רגע, תן לידה לידה שמה. כן.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. אני ואשתי נשואים שנתיים בערך, קצת יותר, ואין לנו ילדים, אנחנו רוצים לבקש ברכה.
הרב: אתה תהיה מוכן לגדל זקן?
ש. לא נראה לי. למרות ש
הרב: צריך שהילד יהיה לו במה להתפס.
ש. גם אשתי לא רוצה וגם
הרב: כדאי לך, כדאי לך
ש. לא, זה כבד עליה, אני אגיד לך את האמת
הרב: תראה גבר ואשה שניהם מגולחים זה לא, אמנם זה באופנה היום להיות דומים לנשים אבל כדאי שהגבריות שלך תבצבץ, הרי לא בכדי הקב"ה נתן לגבר זיפים, בשביל מה הוא נתן לו זיפים? להוריד אותם כל היום? להשאיר אותם, מה אתה מוריד מה שהוא צומח כל הזמן. כדאי לכם, תחשבו על זה רגע ותראה איך זה יסתדר.
ש. לא, אולי משהו אחר
הרב: מה משהו, אתה קובע לי מה?
ש. לא יודע, ללמוד תורה משהו
הרב: זה כמו שאתה הולך לרופא הוא נותן לך תרופה מסוימת ואתה אומר לו אולי כדור אחר. מה זה כדור אחר? אני נותן לך דוקא את מה שקשה לך, לא מה שקל לך, כי צריך הכנעה, אם יש הכנעה לפני ה' ואוחזים במצוה, אם אתה מוכן לאחוז במצוה אז הקב"ה יזכה אותך למצוה שיהיה לך בן זכר בעזרת ה'.
ש. זה נראה לי כמו דבר בלתי אפשרי
הרב: יש קיבוצניקים עם זקן מפה עד להודעה חדשה, יש שחקני קולנוע גויים, כריסטופר כריסטופרסון, קח דוגמא.
ש. באיזה אורך זקן?
הרב: קצרצר, קצרצר. לא צריך היא לוחשת לו אני רואה כל מה שהיא אומרת לו. אתה שומע? קצרצר, לא ש"סניק, קצת יותר. יש זקן דורעי, טיפה יותר, טיפה ככה שיהיה ככה משהו שראוי להתכבד בו, אתה יודע מה, כמו גודל השערות שלך.
ש. זה ארוך
הרב: אז למה לא הסתפרת?
ש. בעזרת ה' השבוע אני אסתפר
הרב: בסדר, כשתסתפר שמה תסתפר גם פה.
ש. תוכל לברך אותנו?
הרב: בשמחה, אם יש זקן, תראה, לא ביקשתי מהאישה אפילו כלום, רק שהיא תסכים.
ש. היא דוקא מקפידה על כיסוי ראש, בהתחלה היא שמה פאה אבל אחרי כמה חדשים היא גזרה אותה ושמה כיסוי ראש והתפללה שבזכות המצוה הזאת יהיו לנו ילדים
הרב: עכשיו אתה תראה שיהיה בעזרת ה', לך עם מה שאני אומר ובעזרת ה' תפקדו, תני לי הסכמה יאלה.
ש. אני אשתדל
הרב: אתה עזוב אותי מהשטויות שלך, לא שואל אותך עכשיו.
ש. לא הייתי מוכן לדבר כזה
הרב: אתה לא היית מוכן גם לקבל ילד הערב, לא?
ש. נכון.
הרב: זהו, אז אנחנו עושים דיל, מה אתה תפסיד?
ש. לא, יש לך את התנאי של השעתיים
הרב: לא רוצה להגיד לך מה שאתה רוצה
ש. כי אתה יודע שאני כבר לומד את זה בטח, לומד משהו אחר. את האמת שאני לומד הרבה תורה ביום, לפחות שש שעות
הרב: ברוך ה', אשריך, אשריך, אשריך, זכות התורה תדאג שהצדיק שיצא יהיה על הכיפאק, אבל אתה צריך שיהיה קודם צדיק.
ש. אני אשתדל, אני לא יודע אם להבטיח, אבל בכל זאת אני רוצה שתברך אותי.
הרב: לא לא, אין דבר כזה, דיל זה דיל, זה יתאים לך אני אומר לך, לפי מה שאני רואה זה יתאים לך.
ש. מנסיון לא, כי אני
הרב: עזוב את הנסיון, אתה לא אהבת את זה
ש. גידלתי, החזקתי מעמד
הרב: אתה כשתראה את הזקן במראה אל תראה זקן, תראה תינוק, ביבי.
ש. טוב, אני אשתדל
הרב: לא, אם האשה נותנת אישור אני מברך
ש. לא, היא נותנת אישור אבל אני לא יודע אם אני מאשר לעצמי
הרב: לא, אז זה לא טוב, אז מה אתה רוצה בסוף להפסיד את מה שאתה רוצה בעצם?
ש. לא לא רוצה להפסיד
הרב: די, אז לך איתי על מה שאני אומר.
ש. איך זקן, מאיפה יהיה זקן
הרב: מאיפה שהוא חסר
ש. אני כולה בן שלשים אני אגדל זקן?
הרב: מה זה בן שלשים, יש כאלה שלא נוגעים בזקן מרגע שהם נולדו, וזה המעלה הכי גדולה שיש, הבבא סאלי אומר שמי שלא נוגע בזקן מאז שהוא נולד זה כמו שומר הברית, המעלה של זה, הוא היה בן ארבעים, לא היה לו זקן הבבא סאלי, הוא בכה והתפלל לה' שיהיה לו זקן, וצמח לו בדרך נס בגיל ארבעים. והוא היה מקפיד על רבנים אפילו שמגלחים את הזקן, אפילו בהיתר. אתה יודע מה זה זקן, דיקנא קדישא, הזוהר מדבר על זה הרבה מה הסוד של זה.
ש. לא, אבל אני לא מתגלח, לא בסכין רק במכונה
הרב: מאה אחוז, אני לא אמרתי, אני לא האשמתי אותך בכלום, אני רק אמרתי מה המעלה של זקן, זקן זה רחמים, ואתה צריך שיהיה לך רחמים, ואתה תגדל זקן ובעזרת ה' תזכה לבן זכר, לא טוב?
ש. טוב, אני אגדל.
הרב: או. מה השם שלך?
ש. לי קוראים אדיר, אדיר בן אסתר ולאשתי נעמי מרים בת אוריה
הרב: ה' יזכה אתכם לבן זכר מהרה.
ש. אמן
הרב: בזכות הזקן. תהיו בריאים.
כן, תן לבחור שמה עם הכיפה הלבנה, תעמוד.
הרב: ערב טוב, מדברת האשה שאתמול אמרתי לה לשים כיסוי ראש כפי שציינתי.
ש. ערב טוב
הרב: ערב טוב ומבורך
ש. אני הייתי רוצה לשים את הכיסוי ראש עכשיו בנוכחות כל האנשים האלו ולקרב אותם בתשובה, שהבת שלי מקבלת גם
הרב: חבל שלא שמת מאתמול, אבל טוב מאוחר מאשר אף פעם לא. מה השם של הילד?
ש. יונה חיים בן שירי
הרב: ה' יזכה אותו לרפואה וישועה מאוצר מתנות חינם, ויעתיק את המחלה ממנו לנשיא סוריה אסאד, בשאר אסאד, אסאד בשאר, תהיי בריאה.
ש. אמן.
הרב: כל טוב.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. האם הרב יוכל לברך אותי לברכה של בריאות הנפש ובריאות הגוף?
הרב: תלמד שעתיים בתענית דיבור שלשה חדשים רצוף.
ש. איך איך?
הרב: תלמד כל יום שעתיים רצופות תורה בתענית דיבור שלשה חדשים רצוף.
ש. תודה רבה כבוד הרב.
הרב: מה שמך ושם האמא?
ש. אדם בן ציפורה
הרב: צריך להחליף את השם אדם, אדם בן ציפורה ה' יזכה אותך לרפואת הנפש והגוף.
ש. אמן. תודה רבה.
הרב: תהיה בריא. הגברת פה. כן, פה שורה שניה.
ש. כבוד הרב, יש מישהי שהיא ברוך ה' תשע שנים בתשובה, בעלה בן תורה, לומד כולל בוקר כולל ערב, והיא עם כיסוי ראש, צניעות מלאה כהלכתה, נולד לה ילד לפני חודשיים, ילד חמישי ברוך ה', הוא נכנס ויוצא מבית חולים, יש לו פרכוסים לא יודעים למה, כל הבדיקות לא מוצאים למה, הביאו לו תרופה, ועכשיו הוא בבית חולים שוב לא מוצאים למה, היא שואלת מה היא יכולה לקחת על עצמה לקבל על עצמה שיהיה לו בריאות.
הרב: שישימו לילד טלית קטן.
ש. בסדר בעזרת ה'.
הרב: מה השם של התינוק?
ש. ישי בן מיטל
הרב: ה' ירפא אותו ברפואה שלמה מהרה.
ש. אמן.
הרב: בשורות טובות, כן, פה הבחור באמצע, תעמוד.
ש. ערב מבורך כבוד הרב, רציתי ברכה להצלחה במשפט.
הרב: תקבל על עצמך שלשה חדשים כל שבת להיות בתענית דיבור מכניסת שבת עד מוצאי שבת. אתה לא מדבר כלום! רק מתפלל, הולך לבית כנסת, לומד תורה, ישן, אוכל, מה שאתה רוצה, לא מדבר עם אף אחד. מסכים? זה קשה אבל זה יותר קל מבית סוהר. בסדר? אתה שומר את השבת כהלכתה כמו שצריך ולא מדבר מילה, גם לא שבת שלום לאף אחד, כלום.
ש. בעזרת ה' כן
הרב: מה שמך?
ש. אסף בן מזל
הרב: ה' יזכה אותך בדינך.
כן, תן לבחור פה.
ש. שלום הרב אמנון יצחק
הרב: הכנת לי מחברת, הא?
ש. אני האמת היא אתה קולט מהר, אני ראיתי שאתה ישר כבר ראית אותי והבנת שאני כנראה ערב רב,
הרב: לא לא, אתה
ש. השאלה שלי היא כזאת, נגיד זה דומה לשאלה שהית הלך עם הבחורה ההיא שאדם שהוא מאמין, שהוא לא מאמין אבל הוא באמת בן אדם טוב, אבל כשהוא מגיע לשמים ובעצם הוא הגיע למסקנה שכנראה אין אלהים,
הרב: מתי, אחרי או עכשיו?
ש. לא לא לא, בעולם החומרי הוא הגיע למסקנה, אבל הוא בן אדם טוב והוא עוזר ואתה יודע, מסתכל על אנשים, עוזר להם, נותן להם
הרב: סבלני, לא דוחף, ומצביע לאט
ש. הכל, אבל הוא נפל בקטע הזה, נגיד הוא לא מאמין באלהים, אבל עלה לשמים רואה את אלהים
הרב: רגע, הרקע שלך היה דתי בהתחלה
ש. אני בא מבית מסורתי, עכשיו נגיד והוא הגיע, הוא הבין פתאום שכנראה הוא ראה, בדק אבולוציה, אבוארגנזה, אסטרופיזיקה, קוסמולוגיה, כל הדברים האלה
הרב: חרבטיטה מה שנקרא, כן.
ש. כל הדברים האלה, עכשיו מה קורה כשהוא מגיע בעצם לאלהים, מה אלהים אומר לו, עכשיו תלך לגיהינום? אז הוא אומר אלהים, מה לא ידעתי שאתה קיים, למה אתה שם את כל השלטים האלה, למה הבאת לי את כל ההוכחות האלה? לא ידעתי שאתה קיים.
הרב: קודם כל אין הוכחות כאלה, תקשיב תקשיב, יש סברות כאלה, סברות שנסתרות על ידי מדענים אחרים, אתה רוצה לקרוא רק צד אחד?
ש. זה לא נכון, זה נוצרים שרשמו
הרב: לא לא נוצריים, זה מה שחרתתו אותך וזה מה
ש. בבקשה, אתה יכול להוכיח לי, אין בעיה
הרב: יש ספר של דוקטור קפאח על האבולוציה, תקח אותו, תגמור אותו, תבוא אלי עוד פעם, ותגיד לי אם יש אבולוציה, רגע, יש עוד ספרים אבל בא אני אתן לך אחד שאני בעצמי עברתי עליו, אני מכיר גם את האיש וכו' וכו', זה אחד. אבל גם אם טעית והקב"ה שם לך מכשולים לשיטתך, אתה היית צריך לעבור אותם כמו בצבא, בצבא שמו לי מכשולים וביקשו ממני להיות חייל טוב לעבור אותם, הייתי יכול לעצור ליד הקיר ולומר, איך אני אעבור? היו אומרים תגיד, אתה נורמלי? אתה חייל או לא חייל? מה חשבת פה זה פיקניק? יש חומה ויש גדרות ויש קוצים ויש אגמים ויש נהרות, אתה צריך לעבור, אתה צריך להגיע למטרה, מה אתה חושב שאני אתן לך את הכל ככה על מגש של כסף ואני אטיס אותך? זה כמו שאבא עשיר פעם בא אחת לראות את הבן שלו בטירונות, אז הוא ראה שהם מטפסים על ג'בלאות וזה וזוחלים ופה ושם, אז הוא ניגש למח"ט ואמר לו סליחה אדוני, אני רוצה להבין, למה אתם מצערים את החיילים ככה וככה, אני מבין ששטח האימונים שלכם פה זה הסביבה הזאת, וההר הזה מפריע לכם, יש לי כסף, אני שול חלפה עכשיו דחפורים, יורידו את הכל, יישרו את זה ותן לחברה לעלות בכיף, מה אתה נותן להם לעלות עד להרים? אומר לו, אמנם אתה עשיר אבל צריך גם שכל, זה המטרה שיהיה הרים, ואם לא היו הרים היינו ממציאים אותם, צריך לעמוד בנסיונות, זה המטרה, העולם כולו נסיונות וצריכים לעמוד בהם, זה נקרא עולם על שם ההעלם.
ש. אתה אומר בעצם שהבן אדם עצמו הוא אשם שהוא לא הצליח להבין את זה שאלהים קיים
הרב: בודאי, כי כל בר דעת כשהוא רואה איך הבריאה ברואה, את ההרמוניה, את הדברים כולם, הוא לא יכול הרי להבין אחרת שאין פה מתכנן ואין פה מסדר ואין פה שכל ואין פה
ש. אני נראה לך בר דעת?
הרב: לאור המסקנה שהגעת מתבקש לומר שלא.
ש. אז ז"א שכאילו
הרב: כל המדענים וכל אלה שאומרים לא
ש. הם לא ברי דעת
הרב: לא, מה פתאום, ואני אגיד לך גם למה,
ש. למה?
הרב: לא שחסר להם שכל או איי-קיו או אינטליגנציה, פשוט נח להם להאמין אחרת, לא לדעת, רגע, רגע, כי אם ידעו את האמת זה יחייב אותם, מה אתה חושב שבמרץ לא יודעים שתורת ישראל אמת? אתה חושב שבן גוריון לא ידע שתורת ישראל אמת? הרי איתה הוא נפנף באו"ם וקיבל את המדינה פה, את הארץ, רגע, אבל זה לא משתלם לו להניח תפילין, זה מפריע לו בסדר היום, אז הוא צריך אבל לעשות איזה הכחשה, כי אם הוא לא יכחיש הוא בבעיה, כי הוא יודע מצד אחד כך מצד שני זה, אז מה הוא מחפש לראות, שדתיים הם לא בדיוק וזה זה לא בערך, זה לא ככה, וזה אז הוא אומר אז הנה ככה אז .... לא מותק, לא לא לא, האמת היא אבסולוטית, היא לא קשורה לאנשים ולא לעדה ולא לעם ולא לכלום, גם גוי צריך להכיר את האלקים כי הוא נברא בצלם אלקים.
ש. אז אתה, בא נניח שעכשיו נקח את הדוגמא שאמרת ואמרת שבעצם הם רוצים לחטוא, לא
הרב: לא לחטוא, הם לא רוצים להתחייב
ש. לא נח להם, הבנתי, לא נח להם, עכשיו נניח כאילו זה אבסורדי מה שאתה אומר, זה כאילו גם משקף על עצמי
הרב: למה, כי אריסטו בעצמו אמר שהוא הכיר
ש. אריסטו חי בתקופה מאד מאד קשה
הרב: אה הבנתי, אבל הוא היה גאון הגאונים.
ש. נכון מאד, בא נניח שאני טס במטוס ויש עלי מצנח ואומרים לי יאלה קפוץ, זה קפיצה חופשית, ואני אומר, אתה יודע מה, אני מפחד, מה אם לא יפתח המצנח, אם יקרה איזה משהו, אז הוא יגיד לי עזוב, תפסיק להאמין בקרקע יהיה לך אחלה בחלה, אני לא אפסיק להאמין בקרקע רק בגלל שזה לא נח לי
הרב: הפוך הפוך, אתה צריך להאמין בקרקע כי היא תעצור בקרקע, אם לא תאמין בקרקע אויויו
ש. בדיוק, אז אני לא אפסיק להאמין בקרקע
הרב: מאה אחוז, מה הקשר, אנחנו מאמינים בהכל
ש. זה הקטע, שכל בן אדם בר דעת לא יפסיק להאמין בקרקע, זה כמו להגיד שאני אפסיק להאמין בקרקע, אין דבר כזה.
הרב: לא לא, הדוגמא לא טובה, תקשיב.
ש. זה חיפוש של האמת בעצם
הרב: אני אשאל אותך שאלה, אם אתה היית בא לפה הערב ומוצא על המושב שלך מאתיים שקלים,
ש. אוקי
הרב: אח"כ היית נצרך לנקביך והיית הולך החוצה, נכנס לשם והיית מוצא עוד מאתיים שקלים, היית חוזר לכסא מוצא עוד מאתיים שקלים, יוצא למכונית מוצא ליד הדלת מאתיים שקלים, פותח את הדלת על הכסא שלך מאתיים שקלים, מגיע הביתה במדרגות מאתיים שקלים, ליד הבית מאתיים שקלים, פותח את הדלת מאתיים שקלים, איפה שאתה הולך אתה מוצא מאתיים שקלים, זה הגיוני? זה טבעי? זה מקרי? זה מה זה?
ש. זה לא הגיוני
הרב: לא הגיוני, ז"א רצף אירועים שרודפים דוקא אותך ומביאים לתוצאה כזאת שאתה תתעשר בלילה אחד ותגיע לעשרות אלפי שקלים, מישהו פה הניח את הכסף וידע בדיוק לאן תלך או איפה אתה עלול ללכת והכין וזימן לך את הכל מסודר.
ש. אוקי
הרב: כן או לא?
ש. יכול להיות
הרב: מה זה יכול להיות, אמרת קודם ש
ש. אתה יודע מה, כן
הרב: התחלה לעשות יכול להיות כי אז יכול להיות שיתבקש משהו
ש. לא לא לא אני איתך, יכול להיות כי זה עדיין יכול להיות מקרי, זה הקטע, אחוז אחד לתריליארד אבל זה יכול להיות מקרי, בא נניח שמישהו גם עשה את זה, למה אתה אומר
הרב: אז אני אשאל אותך שאלה,
ש. רגע רגע שניה שניה שניה, למה אתה אומר זה דוד ישר ואני אומר יאלה בא נחפש מי עשה את זה
הרב: אני לא קורא לו בשם, תקרא לו איך שאתה רוצה
ש. הקב"ה
הרב: אל תקרא לו חס ושלום, תקרא לו הבורא, מה אכפת לי איך קוראים לו, אין לו שמות, הבורא שלי ושלך, זה לא שלי ולא שלך.
ש. למה שהוא הבורא, מה כי זה מאתיים שקל?
הרב: לא, כי הוא ברא, הוא הוא ברא, הוא גרם שלך יהיה את כל מה שאתה צריך. דוגמא, בא תקשיב רגע
ש. בבקשה
הרב: דוגמא. אם אני עכשיו לוקח כוס דיו, אה אתה יודע את זה, רגע רגע רגע רגע, מה עשית עם הדוגמא הזאת, איך אתה מתחמק ממנה.
ש. אני אסביר לך, קודם כל הדוגמא הזאת היא דוגמא ליצירת חלבון אקראי, חומצת אמינו, והוכיחו במעבדות שחומצות אמינו יכולות להיווצר בערך מימן וחומרים פיזיקלים אחרים, על החומצות אמינו האלה יש תנאים פיזיקלים שגורמים להם להיווצר במצב הזה, פולריות, דברים חשמליים שזה גורם להם להיות בצורה הזאת
הרב: וזה נעשה בלי תכנון
ש. בלי תכנון
הרב: שמעת, בלי תכנון, מאתיים שקל ועוד ועוד שבע פעמים, אמרת זה לא אקראי, רגע, רגע
ש. אני אסביר לך את ה, זה לא מאתיים שקל אקראי, אבל בא נניח שאני חי 1.11 מיליארד שנה, יכול להיות שיום אחד יקרה לי מצב כזה, יש אדם בשיאי גינס אמיתי לגמרי
הרב: לא לא בסדר, אני מסכים אפילו בסדר, אני מסכים, רגע,
ש. תקשיב, זה הגניב אותך, תקשיב, אדם שנפגע בחייו שבע פעמים ממכת ברק, מתועד, שבע פעמים, אתה יודע מה ההסתברות לדבר כזה?
הרב: אני אגיד לך מה ההסתברות, אחד לאין אין סוף, עכשיו אני אסביר לך משהו, אם זה ככה זה מסביר שיש בורא, כי מי שלא רוצה שימות אפילו אם יפגע בו הברק שלו שבע פעמים הוא יהיה חי. רגע, רגע, רגע, רגע, עכשיו אני אגיד לך עוד משהו, שאם, שאם בן אדם לא יכול לחיות בלי מים בלי אוכל בלי כלום, עם אבק ועם זה ועם המגדלים התאומים על הראש שלו לא יכול להיות, איך ילדה יצאה משם אחרי שמונה ימים? עוד דבר, איך יכול להיות שבן אדם תשעה ימים כשהיה צונאמי הראשון, איך על קורה הוא חי תשעה ימים במים, הרי אם הוא ישן הוא היה צריך ליפול, כי בלי
ש. אתה אומר, אני לא יודע איך זה קרה - אלהים.
הרב: לא, אני יודע, אני יודע
ש. אז איך?
הרב: אני יודע, הקב"ה תמיד עושה ניסים, אתה יודע למה הוא עושה ניסים? בשביל שאתה תוכל לראות שיש מי ששולט מעל הטבע, אם הכל היה מתנהג בטבע היית אומר איפה אתה מבחין שיש אלקים, איפה אתה רואה שיש יד שיכולה להתערב בטבע ולהפוך אותו כחומר ביד היוצר, בא תראה לי מקרים כאלה, אם אני אוכל להראות לך מקרים כאלה זה יוכיח שהטבע הוא לא טבע, ז"א יש מי ששולט עליו, עכשיו למדנו פרשה, פרשת עשר המכות, שבה הקב"ה הראה שהוא יכול להפוך מים לדם, הוא יכול להוציא צפרדעים ושישלטו בכל ארץ מצרים
ש. בא נחשוב שניה אחת על המכות
הרב: רגע רגע רגע רגע,
ש. על המכות, רק המכות
הרב: רגע רגע, עזוב את המכות רגע לפני, אני נתתי לך דוגמא ואתה ברחת ממנה, אני אחזור ואגיד לך אותה עכשיו בצורה אחרת. תקשיב, תגיד לי משהו, נחזור לכוס, לכוס. אם אני זורק את הכוס כמה סיכויים יש לי שתצא א'?
ש. הרבה מאד
הרב: הרבה מאד.
ש. אבל רגע, זה לא באמת ככה
הרב: אבל רגע אתה, אבל רגע אתה, אם אני לוקח אחרי שנוצרה הא' את הכוס עם הדיו עוד פעם ומשליך אותה על אותה מפה לבנה, אני רוצה מ', כמה אפשר? אי אפשר, למה אי אפשר? כי צריך אחרי פעם אחת בדיוק, כי אם לא זה ימחק את הא' ויתחיל מחדש, ולהביא ליד זה נ' ואח"כ ו' ואח"כ ן' סופית, ן' סופית, לא נ' אותו דבר, המימין לא התחבר הם הפלורולורולו.... ואח"כ הפרש, ואח"כ י', ואח"כ צ', ואח"כ ח' ואח"כ י', וכל זה לא יכול להיות, גם אם שבע פעמים שהרעם והברק כולם יפגעו בו. עכשיו, אם זה לא יכול להיעשות אז המורכבות שלי שהיא ביליונים של ביליונים של ביליונים של תאים אבל כל אחד ליד השני משמש בהרמוניה למטרה תכליתית, ויתחברו ביחד, לא אחד יפול פה ואחד יהיה באנטרקטיקה והשני בוושינגטון והזה ושיתחברו ויהיו לבן אדם אחד שזה בדיוק, אנחנו בדיוק עולם קטן, כל העולם הגדול שאתה רואה, כל העולם הגדול, כל חוקי הפיזיקה והכל נמצאים בנו, ממני, מבשרי אחזה אלוה, יש בי נהרות ויש בי מנופים ויש בי משאבות ויש בי הכל, ויש לי זום ויש לי עיניים ויש לי רמקולים ויש לי, הכל יש לי, ומחשב, הכל, כל מה שיש בבריאה הכל נמצא בבן אדם הקטן, זה בלי תכנית להגיד זה לא נורמלי, הרי אף אחד לא יעיז להגיד מאלה שאומרים שאבולוציה יכולה ליצור ספר כזה כתוב עם תוכן, לא הרבה, לא אדם, אני הרבה יותר מורכב מהספר, לאין ערוך, אבל שמישהו יהיה בעל העזה להגיד שמרוב אנדרלמוסיה שהיתה בעולם של כל הדברים שאמרת, שנהיה אות ועוד אות ועוד אות והן נתחברו לספר עם טורים ושורות וכותרות והכל ודף וחתוך וזה ומסודר והכל ועם כריכה ועם זהב בהתחלה והכל בגודל סטנדרטי והכל ויצאו כאלה ספרים הרבה שונים ומשונים ויכתבו על כל האנושות את כל מה שהיה, וזה בלי יד של מכוון ויודע ומבין, זה צריך להיות דבילי ברמה שאפילו מגנט לא יכול להגיע לזה.
ש. בא נגיד אבל שאמרתי שיש איזה אילוצים פיזיקליים
הרב: עזוב את המילים אילוצים, בא נגיד, בא נגיד
ש. מה זה אומר אבל
הרב: בא נגיד שיש
ש. שניה,
הרב: רגע, בא נגיד, אני אפתור לך את זה, מה שמך שאני אקרא לך בשם?
ש. אופק,
הרב: אופק,
ש. אופק כהן
הרב: אופק רחוק או קצר תיכף נראה, עכשיו אופק תדע, בא נגיד שיש אילוצים מנטליים, לא פיזיקליים, האילוצים המנטליים הם דואגים שיהיה לך אילוצים פיזיקליים בשביל לדחות את המנטלי, הבנת?
ש. אני אסביר לך אבל למה אני אומר אילוצים פיזיקליים, זה אמרת איך יכול להיות שאני אזרוק את זה ויצא לי א', זה לא בדיוק באויר כי
הרב: אתה קובע לי איך
ש. אילוצים פיזיקליים זה אומר
הרב: אתה קובע לי איך
ש. את הדוגמא שלך למה היא לא נכונה, זה אומר יותר מזה אילוצים פיזיקליים זה אומר שאני אזרוק את זה באויר וזה יסתדר לאט לאט באות א'
הרב: אתה רוצה שאני אפיל לך את התאוריה שלך בשניה?
ש. בבקשה
הרב: בבקשה, תגיד לי מה היה
ש. די אן אי אחד
הרב: מה היה ראשון די אן אי אחד, די אן אי אחד
ש. זה דוקא הוכחה בבקשה
הרב: רגע רגע,
ש. יש הרבה די אן אי, אני יודע על מה אתה הולך
הרב: תגיד לי מי זה די אן אי ומה זה? מי זה מה זה?
ש. בסיסים חמקניים שנמצאים
הרב: מאיפה הם?
ש. זה עוד פעם, זה איוארגנזה
הרב: אדוני, תגיד לי מאיפה הם, אני רוצה לדעת מאיפה הם.
ש. זה אביאוגנזה,
הרב: מה המילים האלה אומרות?
ש. שהחיים האלה נוצרו בהתחלה
הרב: אל תספר לי נוצרות
ש. זה ארוך מאד, אני אסביר לך את זה?
הרב: יש לי זמן כל הערב.
ש. זה ארוך מאד
הרב: אל תתחמק תענה לי
ש. בבקשה אני עונה לך, אבל אני עונה לך מה קרה בהתחלה.
הרב: בהתחלה אני רוצה, נקודה, לא נקודת החומר הראשונית
ש. אה, הנקודה הסינגולרית של המפץ הגדול?
הרב: כן כן כן
ש. מה איתו?
הרב: אתה תגיד לי, מה איתו?
ש. טוב, תראה יש נקודה הסינגולרית קרתה לפני 13.13 שנים
הרב: אל תגיד לי זמנים, מה היה,
ש. אז מה השאלה?
הרב: מה היה שנהיה?
ש. אה, איך זה התפוצץ
הרב: מי התפוצץ?
ש. איך הנקודה הסינגולרית התפוצצה?
הרב: מה זה נקודה סינגולרית?
ש. אתה רוצה ללכת לפני הנקודה הסינגולרית לפי תורת היחסות של איינשטיין לא היה זמן
הרב: תודה, ומה היה?
ש. לא היה זמן
הרב: ומה היה? כלום.
ש. כלום
הרב: איך נוצר מכלום יש?
ש. יש את זה הרבה תאוריות
הרב: חחחחחח
ש. לא תאוריות, לא תאוריות
הרב: אמרתי לך מהתחלה זה תאוריות
ש. לא תאוריות, יש על זה הרבה
הרב: ידיעה? ידיעה?
ש. לא.
הרב: גם לא, אז מה כן?
ש. יש על זה הרבה סיפורים, בא נגיד ככה
הרב: סיפורים, החלפנו את ה מילים לסיפורים
ש. אני לא אמרתי שזה תאוריה, יש תאורית המפץ הגדול, זה כן, שאלת אותי מה היה לפני כן, לפני כן אף אחד לא יודע
הרב: אה,
ש. לכן נו, בדיוק, אז אתה אומר זה אלהים, אה, אם אני לא יודע מה זה זה אלהים, כמו שאני אגיד
הרב: אני אגיד לך למה, אני אגיד לך למה, אני אגיד לך למה
ש. שניה אחת, זה כמו שאני אראה איזה, בא נגיד ראיתי איזה חתול דרוס, מי עשה את זה, הוא עלה לא יודע, אז זה היניב.
הרב: אני אגיד למה למה, לא יש הבדל, אני אגיד לך למה, אם ייכנס עכשיו בן אדם, יצביע על החתול, יראה תעודה שזה החתול שלו וזה השם שלו והוא צולם איתו בבר מצוה, והוא מראה את זה לאנשים, ומבררים את זה בלשכת הרישום, ורואים שבאמת זה החתול שלו, יש עכשיו ספק שזה החתול שלו?
ש. לא, בדיוק, חוקרים את זה, זה הקטע
הרב: ואם קוראים לו יניב בדיוק,
ש. חוקרים את זה
הרב: רגע חקרו, והתברר שהוא יניב שיש לו את התעודה וזה בסדר, אז זה שהסתלבט קודם ואמר מה, יבוא אחד יניב זה וזה וזה, והתברר שזה באמת יניב, מה יגיד עכשיו?
ש. וואלה זה יניב
הרב: וואלה זה יניב, עכשיו תקשיב
ש. בגלל זה חוקרים אותו
הרב: פפפפפ
ש. כן.
הרב: הקב"ה תקשיב
ש. אני פשוט רוצה לעשות את זה מהר כי יש עוד אחרים
הרב: אופק, אופק, אופק, תמיד כולם מתי שאני מתחיל לענות להם - ממהרים, תשמע, עכשיו תקשיב, מה קרה, הקב"ה ברא את העולם, הוא היה נעלם, היה נעלם, בסדר? בשבילך הוא היה נעלם.
ש. איך אתה יודע?
הרב: אתה אומר שלא היה כלום
ש. איך אתה יודע שהוא ברא?
הרב: אני לא אמרתי שהוא ברא, אני רק מספר סיפור
ש. הרגע אמרת הקב"ה
הרב: אתה מספר סיפור גם אני מספר סיפור
ש. בבקשה
הרב: אז הוא היה נעלם, אף אחד לא ראה שהוא ברא, לא כלום שום דבר כלום, לא משנה הוא ברא את אדם הראשון והוא כבר דיבר איתו, אבל אתה לא מכיר את אדם הראשון אז לא נכנס לזה, והוא אמר לו מה לעשות וכו' וכו' והכניס אותו לגן עדן ואמר לו אתה לא בסדר, אני מגרש אותך והוא גירש אותו וכו' וכו', וקין ונתן לו אות וסיבך אותו, רגע, אז הם כן ידעו, והם מסרו את זה הלאה, אבל בוא נגיד שאנחנו לא מאמינים להם, עזוב אותך בחיאת, סיפורים כמו אלה מהאבולוציה, עזוב אותנו, אנחנו לא רוצים סיפורים, תקשיב, אבל אחרי 2448 שנה, שחלק מהעולם ידע שיש הבורא, ממה? מזה שהיה אדם הראשון וכו' וכו' וצאצאיו המשיכו להחזיק מה שאבא שלהם לימד אותם והכל, והיו חלק שכבר לא האמינו, הלכו לעבודה זרה, האמינו במה שנח להם וכו'. פתאום נהיה מעמד הר סיני שבו משתתפים כל העולם, ובורא עולם תקשיב, מדבר ואומר, מה הוא אומר "אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים", תקשיב, למי הוא אומר? לא לך, למי שיצא מבית עבדים, עכשיו העם שיצא מבית עבדים והמצרים ששחררו אותם, וכנען שפחדו מעם ישראל, וכל מי שנמוגו וכו', כולם שומעים שהוא הוציא אותם ממצרים. עכשיו, איך אני יודע שהוא הוציא אותי ממצרים? כי לפני שהוא הוציא אותי ממצרים הוא שלח את משה רבינו, והוא אמר למשה תגיד בשמי ככה, "שלח את עמי ויעבדוני" ואם אתה ממאן לשלח כך וכך יקרה, וכל מה שאמר משה התבצע, משה לא אומר שזה הוא, משה יודע שאין בכוחו, אין בכוח אדם לשנות את הטבע, נותן זמנים ומועדים והכל מתבצע. אז ה' אומר אלה יהיו הפעולות כדי שאני אשחרר, רגע, עכשיו אני שולח לך אלף שקל, אח"כ שולח לך מאתיים שקל, אח"כ אני שולח לך 5000 דולר, אח"כ אני שולח לך עציץ, אח"כ אני שולח לך כך וכך וכך וכך וכך, ואתה לא יודע מי שולח לך את כל זה ואתה כל הזמן שואל, מי זה מי זה מי זה מי זה, מי זה מי זה, גם משה שאל אותו אם ישאלו אותי מי אתה מה שמו, אמר לו תגיד אהיה אשר אהיה, אני אהיה איתכם בגאולה ראשונה ואני אהיה איתכם בגאולה האחרונה, מי שיהיה איתכם בגאולה הראשונה הוא גם יהיה בגאולה שאנחנו מחכים עכשיו. טוב, עכשיו אתה שואל עשר תמיהות מי שלח וזה, פתאום אני דופק לך בדלת, או שולח לך טייפ ובו אני אומר, שמי אלקים, אני שלחתי לך את האלף שקל בתאריך כך וכך במעטפה עם בול כזה ממקום כזה, את המאתיים שקל שמצאת במקום כזה אני הנחתי לך מתחת לזה, את העציץ שקיבלת אני קניתי בחנות זה ומצורפת הקבלה, וכך וכך וכך וכך, יש לך ספק עכשיו שזה אני, שהרי אני יודע את כל הפרטים ואני שלחתי ואין עוד מישהו, אין עוד מישהו אחר שלוקח את הקרדיט על זה, רק אני
ש. תשעים ותשע אחוז אתה.
הרב: תודה. זה כבר יותר מהסיפור שהתחלנו עם הסיפורים של האבולוציה, זה כבר יותר, עכשיו אם יש לי רק חמישים אחוז סיכוי כזה כבר כדאי לי להיות דתי, אתה מכיר את הסיפור, כן, לפי פסקל אתה יודע, לפי פסקל אני אומר לך, לא לפי אמנון יצחק, למרות שאמרתי את זה בלי פסקל, אבל יותר עדיף שזה יהיה אדם
ש. למה זה חמישים אחוז?
הרב: אני אגיד לך, אם אתה אומר שאין אלקים, תקשיב טוב אבל עכשיו
ש. אז אני כבר יודע, אני אגיד לך, נניח עכשיו שאני משחק איתך שש בש ואני זורק קוביות, עכשיו יש כאלו שיגידו שזה שש שש, חמש חמש, ארבע שלש שתיים אחד, כל הדברים האלו. שש שש, כמה אחוזים זה? אני אתן לך אחד חלקי 36
הרב: נגיד
ש. אבל אני יכול להגיד לך מה חמישים אחוז חלק אומרים שש שש, חלק אומרים לא שש שש, חמישים אחוז, זה חמישים אחוז?
הרב: לא, זה לא
ש. למה זה לא חמישים אחוז? הרי יש כאלה שאומרים שש שש ויש כאלה שאומרים לא שש שש
הרב: אני אסביר, זה לא הדוגמא אני אסביר לך למה, כי זה ממשיך להשאר כמו שזה, 36, אני אסביר לך למה, אני אומר שיש אור, אתה אומר שיש חושך, זה או אני או אתה, האמת היא כמה? האמת היא כמה?
ש. מאה אחוז
הרב: מאה אחוז, והיא תשאר מאה אחוז, והיא לא תשתנה גם אם נגיד מה שנגיד,
ש. אוקי
הרב: אבל היות ואני ואתה לא יודעים להוכיח נגיד
ש. נגיד
הרב: אני אומר שזה אור ואתה אומר שזה חושך, ושנינו לא יכולים להביא ראיה חותכת, אני אומר לך אז מה זה? אתה אומר לי זה חושך, ואני אומר לך לא, זה אור, תשאל את מי שאתה רוצה ואין את מי לשאול, אז כרגע האמת נשארה מאה אחוז, אבל אתה צודק במאה אחוז לדעתך, רגע,
ש. לא מאה אחוז
הרב: רגע, אתה צודק במאה אחוז בדעתך, בדעתך, תקשיב לא כלפי המציאות, לא כלפי המציאות, המציאות היא רק מאה אחוז, והיא לא תהיה 99, אבל אתה תשאר במאה אחוז לשיטתך ואני במאה אחוז לשיטתי, אבל המסתכל מן הצד אומר, אין מאתיים אחוז פה, יש פה מאה אחוז בלבד, אבל הסיכוי של שניכם הוא חמישים אחוז, הסיכוי מי צודק, הסיכוי, ברגע שהסיכוי יתברר זה יהיה המאה אחוז, אבל כרגע בינינו זה חמישים אחוז, לדוגמא, יש הגרלה זוכה, או שאני מרים אותה או שאתה מרים אותה, שנינו הולכים עכשיו לפייס, עכשיו מי שיקדים ייקח אותה ירויח את הפרס, אבל כרגע שאנחנו מתהלכים לקראתה סיכויינו שוים, רגע, אבל רק אחד יזכה, זה מה שאני טוען, חכה. עכשיו אם אתה אומר שאין המשך, וזכותך להגיד שאין המשך, לא משנה מאיזה סיבה, לגביך אתה מהמר על כל הקופה וחי ככה ואתה הולך עם זה מאה אחוז עד הסוף מבחינתך, מבחינתך אין שום צד אחר, אני הולך מאה אחוז שיש עולם הבא ולא משנה מאיזה סיבות, סתם מאמין, יודע, לא משנה, האמת היא אם יש עולם הבא ששאלת מה יקרה כשתגיע לקב"ה מה הוא יגיד לך ומה יהיה איתך, הסיכוי, האמת היא מאה אחוז, או שיש שמה או שאין שמה, או שיש אלקים או שאין אלקים, זה המציאות, או שיש או שאין. אתה מאמין בשלך אני מאמין בשלי, כרגע שנינו שווי זכויות, שווי סיכויים שנינו. עכשיו, אתה אומר כך אני אומר כך, עכשיו בוא נברר מה משתלם, לא מה נכון, לא מה נכון, אנחנו לא יודעים מה נכון, אני טוען ואתה טוען, לא יודע, מה משתלם עכשיו, אני בן אדם מחפש מה משתלם, הרי לא שאלת אותי סתם, אתה מפחד שבסוף תאכל אותה, אז לכן בא נראה מה משתלם, אם אתה צודק ואין כלום אז אין שכר ועונש ואין גיהינום ואין גן עדן ואתה עשית סבבה, אכלת מה שאתה רוצה ועשית מה שאתה רוצה, שלום נגמרו איקס שנים והלכת, לאן הלכת? לחול, לאבדון כי אין המשך גם, אז אתה מתעפר בעפר והופך להיות עפר חול אבדון, אם אתה צודק בשיטתך, בשיטתך, מה יקרה איתי? אותו דבר, כי אתה צודק אז אתה צודק לשנינו זה לא משנה מה אני אומר, אז גם אני אלך לאבדון, זה אם אתה צודק. אבל אם אני צודק ויש שכר ועונש ויש גן עדן וגיהינום, מי שהאמין ושמר מצוות יהיה בגן עדן, ומי שלא אפילו בטעות ילך לגיהינום, אז אני במקרה שאני צודק הולך לגן עדן, ואתה לאן? לגיהינום.
ש. לגיהינום
הרב: רגע, עכשיו נעשה סיכום מה כדאי, אם אתה צודק אתה הולך לאבדון, ואם אני צודק אתה הולך לגיהינום, בכל מקרה הלך עליך, רגע, רק לי יש סיכוי חמישים אחוז שאני בגן עדן, רגע, אז אפס סיכויים מול חמישים אחוז, מה כדאי להיות?
ש. אבל כמה אמונות יש, לפי האסלאם אתה הולך לגיהינום
הרב: לא הבנת,
ש. אבל יש מלא אמונות, אתה לא יכול להתעלם
הרב: אח"כ, בסדר אח"כ תהיה
ש. בא נגיד
הרב: אח"כ
ש. בסדר, זה מה שאני אומר, אם יש אמונה אחת אתה אמונה דתית
הרב: לא, אין אמונה אחת, עזוב שטויות, קודם כל אם יש אלקים ויש שכר ועונש, אז במשוואה הזאת אני ודאי משתלם ויכול ללכת מחייך ואתה צריך ללכת אבל וחפוי ראש, רגע
ש. אבל רגע, אתה תלך גם לגיהינום אם יש אמונה אחרת שהיא צודקת
הרב: חכה רגע, חכה, עכשיו אם אתה רוצה כבר לברוח לאמונות אחרות אין בעיה, תשאל את המוסלמים, מה המקור שלכם לדעת? התורה והתנ"ך. תשאל את הנוצרים, מה המקור שלכם לדת? התורה והתנ"ך. מי נתן את התורה? שניהם יגידו משה רבינו? מי נתן לו - יגידו הקב"ה, אז איך אתם עכשיו שונים מהם? היות ולא בחר בהם ה', תקשיב
ש. יש להם את ההסברים שלהם
הרב: תקשיב, אני אגיד לך מה ההסברים שלהם, היות וה' לא בחר בהם הם לא יכולים להשתמש בתורה שלנו ולהגיד שהתורה היא שלהם, כי הם מודים שהם לקחו את התורה שלנו והם שינו אותה, זה כמו הסינים, הם לוקחים עכשיו את הסמסונג שלך ויעשו סמסונג, הם יכולים להגיד שהם חברת סמסונג? הם אומרים אנחנו סינים שמייצרים סמסוגנ, אבל אנחנו חיקוי, אנחנו לא אומרים שאנחנו לא מחקים, אנחנו מחקים, עכשיו מה ההסבר, למה אתם מחקים? כי זה יותר זול, אנחנו מרויחים כסף, אנחנו יש לנו חשבון. הנוצרים טענו שיש להם תורה חדשה, ברית חדשה הם קוראים, את הישנה זה שלנו והם ברית חדשה, מה קרה שהקב"ה פתאום בחר בכם כאילו, פתאום מה הוא החליף את דעתו, מה זה אלקים כזה שחוזר בו? מה קרה? לא, עצם זה שהוא זרק אתכם לגלות אז זה סימן שהוא לא רוצה בכם והוא המיר אתכם באומה אחרת, אבל יש עשרות פסוקים שאומרים שהוא לא ימיר אותנו ולא יחליף אותנו והוא אמר מראש וכרתי ברית והרבה בריתות והכל הוא הבטיח, ולא מאסתים ולא געלתים, הכל כתוב, לא משנה, הם יפרשו את הפסוקים איך שהם רוצים, ואיך זה שאנחנו יצאנו מהגלות ואנחנו חוזרים לארץ הקודש וכו'? הא, נפלה כל התאוריה שלהם, אז עכשיו מה הם אומרים חלק מהם, אומרים נכון, קודם יבוא המשיח שלכם כמו הוונדליסטים, יבוא משיח שלכם ואח"כ יבוא שלנו, אז הם אפילו עוזרים לנו, קודם שיבוא שלנו ואח"כ שלהם, אין בעיה, אסור לקחת מהם כסף אבל הם חושבים שהם זה, יש מיסיונרים שעובדים הפוך וכו' וכו', אבל אף אחד מהם לא אומר שאנחנו לא המקור, אז גם הדתות האחרות מודות באמיתתנו. עכשיו אני צריך לשאול אותך שאלה למה אני צריך לקחת חיקוי או מאוחר כשיש לך את המקור, הרי היום כולם מחפשים בעתיקות את המקור ומוכרים את זה באין סוף כסף, למה? כי זה המקור.
ש. אבל יש עוד מלא אמונות שלא אומרות שאתה המקור
הרב: מה זה אכפת לי
ש. מוטואיזם בודהיזם
הרב: בא בא בא תקשיב, זה חרטטיזם, מה פירוש? זה לא אמונה באלקים, זה אמונה בפסל שאתה יצרת, אם אתה רוצה להאמין בזה, אין בעיה, תעשה מזהב, תעשה גדול
ש. הם אומרים שזה מצחיק שאתה מאמין בכלום כאילו מה באויר
הרב: שהם יבואו להרצאה נסתדר איתם, בינתיים אני ואתה אופק
ש. אז יאלה נקסט
הרב: בא נהיה באופק רחב
ש. בא נעשה שאלה
הרב: אייווה אתה קורא את הספר של דוקטור קפאח, ואחרי זה אנחנו נפגש עוד פעם בסודיקו, או בהרצאה, איך שתרצה, ובעזרת ה' אני מאמין שאתה תתן לי חלק מהשערות, שלך אני אשים לך כיפה וציצית, ואתה תהיה משלנו. אתה לא תהיה סינגולרי, אתה תהיה יהודי על הכיפאק.
ש. כן. יש לי כאן, אני מסכים איתך לגבי הרבה דברים, שאם באמת זה אמיתי ויש אלהים ויש אנשים שאומרים אין לי כח, מה אני, למה אתה לא שומר שבת הוא יגיד לי אין לי כח, אבל אם אני אגיד לו מיליון דולר עכשיו אתה שומר שבת, אז הוא יגיד כן, מה, והוא יהיה קשור גם למיטה הוא יהיה קשור
הרב: בחמשת אלפים
ש. אז אני כאילו בקטע הזה אתה צודק, אם יש אמת אז אמת אחת כאילו זה לא, זה לא
הרב: אתה בדרך מותק
ש. לא, אני כאילו אומר שיש קטעים שאתה באמת צודק, זה באמת צריך להיות ככה, אם אתה לא יכול להגיד, מה אני, אני מנסה אני משתדל, זה שטויות, כאילו זה אומר שאתה רק מקווה שהוא קיים
הרב: בקיצור שאתה, אופק, כשאתה תכיר את האמת אתה תקפוץ עליה, חבל לך על הזמן, אתה תהיה מאושר באדם, אבל תעשה מה שביקשתי.
ש. אני עכשיו אומר בא נניח שאלהים קיים, יש לי איזה שאלה מסוימת, אני יכול להיות שאלהים הרי מה, מה בעצם, יכול להיות שיש בן אדם שאומר אני רוצה להגיע לגן עדן, אני אעשה בדיוק מה שצריך לעשות, למרות שהוא אם הוא לא היה יודע את זה הוא היה יכול להיות אדם רע, עכשיו יכול להיות שאלהים שם כמה דברים, כמו נגיד, אני לא יודע, יש איזה חוקים הזויים של להתעלל בככה או לעשות ככה, לא יודע, לא מעניין אותי, יש כנראה הוא שתל אולי דברים בתורה שבעצם המטרה שלו היא לראות מי באמת בן אדם טוב או מי רק רוצה להגיע לגן עדן, אתה מבין מה אני אומר, הוא יכול להגיע לשמים ולהגיד וואלה, עשיתי א', עשיתי ב' עשיתי ג' ועשיתי בדיוק מה שביקשת, ואז אלהים יגיד לו אתה אדם זבל, אתה מבין? כנראה, כנראה אתה יכול לפעמים, אדם באמת שהוא בן אדם טוב להגיד שהוא מוותר על מצוה מסוימת בשביל שיהיה טוב לגוי, כי יש נגיד הלכות שאומרות שאם אתה רואה שני אנשים פצועים
הרב: הטענה שלך היא נכונה, תשמע רגע, שמעתי, הטענה שלך היא נכונה ואומר אותה יצר הרע.
ש. הסבר, דהיינו
הרב: מה שהקב"ה אומר זה אמת לאמיתה והוא מתכוון עם כל הדברים האיומים והקשים שאתה יכול לקרוא ולהבין וכו' וכו', אין שום בעיה, אבל תדע לך שזה אמת לאמיתה וחייבים לקיים כל תג שכתוב בה אפילו שאתה צריך למסור את נפשך ולמות,
ש. איך אתה יודע?
הרב: אמרנו, אם נוכיח לך
ש. לא, בהנחה שהוא קיים
הרב: אמרתי, אם נוכיח לך שבמעמד הר סיני היתה התגלות אלקית לעיני כל העולם כולו והקב"ה אכן נתן את התורה, לא רק שהוא נתן חד פעמי אלא לפני כן הוא אמר מה יהיה, ואחרי כן עד סוף הדורות הוא אמר מה יהיה, בכל תקופה בכל זמן ומה יקרה לעם ישראל ומתי ואיך, יש לי קלטות רק על נבואות שהתקיימו, יש לי כל מיני דברים, יש ניסים ומופתים שה' זיכה אותי לעשות שהם נגד הטבע, שהם לא הגיוניים, לא, אין בטבע דבר כזה, לא מחיים מתים, אדם שמת עשרים דקות, עובר לא יחיה, נכון? לא יחיה, וחי, וכן הלאה, כל מיני מקרים כאלה שזה על פי טבע, ואני רק בכח של הקב"ה ביקשתי, ביקשתי מהקב"ה, אבל כתוב שמי ששומע לו אז הקב"ה שומע לו, רצון יראיו יעשה ואת שוועתם ישמע ויושיעם, יש לו כללים, מי שהולך בהם יש לו אפשרות לפנות אליו, דברים כאלה זה הוכחה ניצחת בימינו, לא מפעם, לא מספרים, מהחיים ההווים יום יום שככה זה עובד, והנה הבחור שהיה פה, אם הוא יגדל את הזקן אתה תראה שיהיה לו בן זכר.
ש. האמת היא אני ראיתי ביוטיוב,
הרב: ביוטיוב
ש. ראיתי ביוטיוב שנגיד אתה אומר ויעתיק את המחלה לפה, גם פה אמרת, יעתיק את המחלה לאחמדניג'ד, לא שמתי לב שהם קיבלו איזה מחלה מיוחדת
הרב: נכון, אתה צודק, יש כאלה שזה לוקח להם זמן, אצל ערפאת זה עבד יותר מהר, רק שניה, זה לקח כמה שנים, כמה שנים
ש. אבל הוא מת בשיבה טובה
הרב: בשיבה טובה? הוא מת מהמחלה, אבל לא משנה, עכשיו, אחמנדניג'ד אתה צודק, יש כאלה שהם הקליפות, למה אני שולח אליהם? כתוב "שפוך חמתך אל הגויים", ככה כתוב בפסוק, "שפוך חמתך אל הגויים אשר לא ידעוך", אלה שהולכים נגד הבורא יתברך ונגד עמו, שלח את כל החימה שלך עליהם, אבל יש להם קיום כי רשעים מתקיימים בעולם גם להטעות ולבלבל, כדי שיהיה איזון, איך תהיה בחירה, אם הכל יהיה ברור אז זה לא בעיה לבחור בטוב, אמרנו שיש נסיונות, יש העלם, אז לכן צריך לדעת שכך זה הדברים, לא תמיד, מה אתה חושב שרשעים הם הולכים תיק תק? אם ככה זה היה ברור, הפוך, אם כך השאלה היא תמיד למה רשעים מצליחים? למה הצדיקים נענשים? הבלבול הזה מכוון, הצדיקים נענשים פה כדי ליתן שכר טוב שם, הרשעים מקבלים שכר טוב פה על מה שמגיע להם קצת על חסדים ועל מעשים טובים, ואת העונש שם, אבל רק מי שיודע שיש עולם הבא זה מסתדר לו, מי שאין - הוא לא יאמין, אבל אם הוא ידע שאכן כך הנוסחה עובדת, אז זה הכל נהיר ובהיר. אז אני מתאמץ עדיין להעביר, כנראה שהם צריכים עוד קצת.
ש. תודה רבה.
הרב: תהיה בריא, אופק, מגיע לו מחיאות כפיים.
כן, שאלה אחרונה לבחורה פה.
ש. שלום, אפשר לקבל ברכה?
הרב: כן, למה?
ש. לי ולאחותי להצלחה וזיווג
הרב: אז תלמדו שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים רצוף, ובעזרת ה' תזכו לזיווג הגון. תעבירי את זה אחורה, התכוונתי כן.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: וברכה
ש. בקשר למה שאמרת מקודם לבחור ההוא עם הנצרות שהם מתבססים על היהדות, כתוב בעצם בתנ"ך שה' יתן בשלב כלשהו ליהודים ברית חדשה, זה כתוב בירמיה
הרב: בנביא, נכון.
ש. אז אולי באמת הטענה הנוצרית נכונה, שבאמת יש ברית חדשה
הרב: לא, הם השתמשו בפסוק הזה בשביל להלביש עליו את מה שהם אומרים, הברית החדשה פירושו שהברית החדשה לא יהיה בה שום ספק, שום העלם, ברית חדשה, "ונתתי אותה על לוח לבכם", אז זה לא תורה חדשה, היא תנתן בתוך ליבנו, זה אותה תורה, אבל היא תיחשב חדשה כמו שעם ישראל קיבלו את התורה מחדש בפורים מאהבה, לעומת מעמד הר סיני שהיה ביראה, זה הכוונה ברית חדשה. הבנת? אבל זה כמו שהציונות לקחה את השם ציון והשתמשה בו לעלות את כולם וקראה לזה ציונות על זה, אבל אין הכוונה שלה בשביל לקיים את מה שה' רוצה בארץ ציון, אלא בדיוק הפוך, לקחו את זה לכיוון אחר, בשביל לחלן את כולם שיהיו חילונים ולא שומרי תורה אורתודוכסים, אותו דבר עשו הנוצרים.
ש. אוקי, אפשר עוד שאלה?
הרב: כן.
ש. יש תאוריה שאומרת שבעצם העולם היה קיים מאז ומעולם, שמעתי כאילו מישהו שאני שואלת בשמו
הרב: תיאוריות אין שום בעיה, סיפורים יש גם.
ש. מה ההבדל בין זה לבין התאוריה שאומרת שאלהים היה קיים מאז ומעולם, כאילו
הרב: אני אסביר, חומר זה נברא, ומעצם היותו נברא יש לו גיל, והבורא לא יכול להיות לו גיל, כי אם היה לו גיל הוא היה נברא, ואיפה הבורא שברא? הבנת? אם לא הבנת בשידור חוזר תצפי בזה שוב ותביני.
לילה טוב, אשריכם, הייתם על הכיאפק. קדיש, מי שרוצה להגיד בבקשה. יש כיסויי ראש וציציות למי שרוצה.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות