טוען...

לרדוף אחר השלום - חלק א' | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 01.08.2019, שעה: 07:00

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 01/08/2019 לרדוף אחר השלום- חלק א'

נציב יום: שושנה בת אנגוצ'ה, שהצ'יסטה תעלם מהרה, בשורות טובות, אמן!

בקש שלום ורודפהו- חלק א' במסכת "דרך ארץ זוטא" מדבר על פרק השלום, אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום שבשעה שעמדו ישראל ואמרו: "כל אשר דיבר השם נעשה ונשמע" שמח בהם הקב"ה, ונתן להם תורתו, וברכם בשלום. מה הברכה שהם קיבלו כשקיבלו את התורה: בירך אותם בשלום, שנאמר: "השם עוז לעמו יתן" זה התורה "השם יברך את עמו בשלום" שנאמר: "תורת השם תמימה משיבת נפש".

אמר חזקיה: גדול הוא השלום, שכל מצוות שבתורה כתוב בהם "כי" כי תראה, כי תפגע, כי יקרא, כי תבנה, מה הכוונה "כי"? שתבוא מצווה לידך, תבוא מצוה לידך ואתה זקוק לעשותה. אבל השלום לא כתוב בו "כי" אלא כתוב: "בקש שלום ורודפהו", בקשהו במקומך ורודפו במקום אחר. זאת אומרת: עניין השלום לא צריך להמתין עד שיזדמן - אלא צריך לבקש אותו, בין אם זה במקומך בין אם זה במקום אחר.

זאת אומרת: לא להגיד טוב זה בסדר אני פה והוא שם... צריך לרדוף אחרי השלום בכל מקרה, כל זה מדובר – לא באלה שיוצאים נגד התורה, ומצוה לשנאותם כמו שלמדנו, אלא חברים רעים ידידים, קרובים, כל מיני דברים, שבגלל קטטה פה קטטה שם, דיבור פה דיבור שם, מכל מיני דברים כאלה, נהיה מחלוקת ונהיה שנאה, ונהיה סכסוך ונהיה זה... דברים כאלה צריך לצמצם ולהגיע למצב של שלום.

גדול הוא השלום, שבכל המסעות כתוב: "ויסעו ויחנו" היו נוסעים המחלוקת וחונים במחלוקת, כל הזמן היה מחלוקת. בזמן שבאו לסיני- חנו חנייה אחת, "ויחן שם ישראל" אז פעם אחת זכו ישראל לחנות בלב אחד, אמר הקב"ה: הואיל ושנאו ישראל את המחלוקת ואהבו את השלום ונעשו חנייה אחת - עכשיו אתן להם את תורתי. זאת אומרת: אם לא היה אותו רגע שכולם היו מאוחדים יחדיו בלי שום מחלוקת - לא היו מקבלים את התורה. התורה נתינה רק בזכות זה, שהיה שלום בין כולם.

אדוניה - לא נהרג אלא רק בשביל שהיה בעל מחלוקת, אבל מותר לומר לשון הרע על בעל מחלוקת, שכן אדוניה אמר לבת שבע, "ואני אבוא אחרייך ומלאתי את דברייך" זאת אומרת: את תבואי לדוד המלך ותגידי לו: אדוני המלך אתה הבטחת לבן שלי שלמה שהוא יהיה מלך אחריך, והוא יבוא וימלא את דבריה ויגיד שכן, אדוניה מרד הוא עשה כך וכך... אז זה לשון הרע על בעלי מחלוקת, וזה מותר. ואמר רבי: כל השקרים אסורים, ומותר לשקר כדי להטיל שלום בין אדם לחברו,

אמר בר קפרא: גדול הוא השלום, שהמלאכים אין ביניהם, לא איבה ולא קנאה ולא שנאה, ולא מינות ולא תחרות ולא מחלוקת, שהקב"ה עושה עימהם שלום, מה הטעם "המשל ופחד עמו עושה שלום במרומיו"? זה פסוק באיוב כה' ב'. המשל: זה מיכאל, ופחד –זה גבריאל, ולא זה מחזיק את זה, מהן של אש, מהן של מים, בני אדם שיש ביניהם כל המידות הללו - על אחת כמה וכמה. זאת אומרת: הם כאילו נוגדים אחד את השני, אחד דין ואחד רחמים, זה אש וזה מים, אז הם לא יכולים לשכון במחצה אחת לכאורה, הם סותרים אחד לשני ויש שלום ביניהם, "המשל ופחד עמו - עושה שלום במרומיו", מה זה שמים? אש ומים, עושה שלום במרומיו. אז אדם שיש בו את המידות האלה בבת אחת אצלו גם זה וגם זה - על אחת כמה וכמה שצריך לעשות שלום אצלו ואצל אחרים, בינו לבין חברו.

אמר רבי ישמעאל: "גדול הוא השלום, שמצינו שוויתר הקב"ה על שמו שנכתב בקדושה שיימחה על המים כדי להטיל שלום בין איש לאשתו. אז זאת אומרת: זה הרבה אנשים לא מבינים, הקב"ה נכון, מוכן שיכתב השם שלו בקדושה, ואז שמים את זה במים, ומוכן שימחה שמו בשביל להשכין שלום, אבל, אם האישה באמת עשתה מעשה והיא שיקרה - אז היא מתה, אבל אם היא לא עשתה, בשביל זה מוכן הקב"ה שימחה שמו בשביל השלום, כי עלילה סתם ולחשוד אותה בדבר שהוא – היא לא בסדר, היא אישה סוטה נקראת, סטתה מעל בעלה, היא הלכה הצידה עם גבר, ונכנסה ונסתרה והכל, הוא איים עליה הזהיר אותה, ובכל אופן נסתרה, אז היא לא אישה צנועה, אך לא הגיעה לכלל מעשה, והוא חושב שהיא כן הגיעה לכלל מעשה, אז בודקים אותה, והשם מוכן בשביל השלום כי לא פשעה עד הסוף, אז הקב"ה מוכן שימחה בשביל השלום אבל, אם היא שיקרה אז היא מתה. זה אנשים לא תופסים, לא בכל מקרה... במקרה, במקרה שהיא שיקרה - היא מתה.

אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום, שברית כהנים נכרתה בשלום. שנאמר: "הנני נותן לו את בריתי שלום". זאת אומרת: גדול הוא השלום, שהקב"ה כרת ברית עם פנחס ועם אלעזר הכהן, בשלום, "הנני נותן לו את בריתי שלום", אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום, ששמו של הקב"ה נקרא שלום, שנאמר בשופטים ו, כד': "ויקרא לו השם שלום".

אמר רבי חייא בר רבה: מכאן שאסור לשאול בשלום חברו במקום מטונף, מה הטעם? דכתיב: "ויבן שם גדעון מזבח להשם ויקרא לו השם שלום". ומה מזבח שאינו לא אוכל ולא שותה, ולא מריח אלא נבנה לכפרתם של ישראל - הוא נקרא שלום. מי שהוא אוהב שלום ורודף שלום, ומקדים שלום, ומשיב שלום, ומטיל שלום בין ישראל לאביהם שבשמים - על אחת כמה וכמה. רבי יוסי גלילי אומר: אף שמו של המשיח נקרא שלום, שנאמר בישעיה ט, ה': אביעד שר שלום. אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום שישראל נקראים שלום שנאמר בזכריה ח, יב': כי זרע השלום, למי השלום? לזרע השלום. רבי יוסי גלילי אומר: גדול הוא השלום, שבשעה שמלך המשיח נגלה לישראל - אין פותח אלא בשלום. שנאמר בישעיה נב' ז': "מה נאוו על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום".

רבי יוסי גלילי אומר גדול הוא השלום, שבשעת מלחמה אין פותח אלא בשלום, שנאמר: "כי תקרב אל עיר להילחם עליה וקראת אליה לשלום". אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום שעתיד הקב"ה לסמוך צדיקים בשלום. שנאמר בישעיה כו' ג': "יצר סמוך תיצור שלום". כל מי שיצרור מחשבותיו הם סמוכים ובוטחים בהשם – אז השלום יצרהו ישמור אותו. אז יצר סמוך תיצור שלום. אמר רבי יהושע: הגדול הוא השלום – שהיא תלויה לחיים ותלויה למתים. לחיים נאמר, ויאמר יתרו למשה: לך ל- ל- לשלום. למתים מניין? שנאמר ואתה תבוא אל אבותיך ב- ב- בשלום.

לחיים אומרים: לך לשלום סע לשלום. על המתים: בא בשלום תבוא בשלום. אבל רואים שתלויה השלום גם לחיים וגם למתים. גם המתים צריכים שלום. רבן שמעון בן גמליאל אומר: גדול הוא השלום שאהרון הכהן לא נשתבח אלא בשביל השלום, שהיה אוהב שלום ורודף שלום, מקדים שלום ומשיב שלום. שנאמר במלאכי ב' ו': "בשלום ובמישור הלך אתי", מה כתוב אחרי זה? רבים השיב מעוון.

היה רואה שני אדם שונאים זה את זה, הולך אצל אחד מהם ואומר לו: למה אתה שונא לפלוני? כבר בא אלי לביתי ונשתטח לפני ואמר לי: חטאתי לפלוני לך ותפייס אותו עלי. מניח את זה להולך לפלוני ואומר לו כמו שאמר לראשון, וכך היה משים שלום ואחווה ורעות בן אדם לחברו, על זה נאמר: "ורבים השיב מעוון".

אמר רבי יהושע: הנביא נקרא מלאך, והחכם נקרא מלאך. מאיפה אנחנו למדים שהנביא נקרא מלאך? כתוב בחגי א' יג': ויאמר חגי מלאך השם". אז רואים שחגי היה נביא והוא נקרא מלאך השם. והחכם נקרא מלאך, שנאמר: כי מלאך השם צבאות הוא. נו, אז יכול להיות שיהיה גם כהן הוא עם הארץ? לא, תלמוד לומר ותורה יבקשו מפיהו. מי שמלמד תורה לרבים - זה נקרא מלאך. אבל כהן עם הארץ - לא נקרא מלאך.

אמר רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי: גדול השלום, שכל הברכות והתפילות חותמין בשלום. "קרית שמע" – חותמה בשלום. (לא אומרים קריאת {באלף'} שמע – קרית {אלף' נחה} שמע, לקרות שמע לא לקרא שמע. קריאת שמע זה - הלו הלו קריאה, קרית- זה לקראות, דהיינו בתורה או פסוקים. "קרית שמע" – חותמה בשלום. "ופרוש סוכת שלומך". ברכת כוהנים - חותמין בשלום. "וישם לך שלום". בכל הברכות חותמים בשלום, "עושה שלום במרומיו".

אמר רבי יהושע בן לוי: אמר הקב"ה לישראל, אתם גרמתם להחריב את ביתי ולגלות את בניי - היו שואלים בשלומה, ואני מוחל לכם. זהו שאמר הכתוב: "שאלו שלום ירושלים". ואומר בירמיה: ודרשו את שלום העיר. ואומר: "יהי שלום בחילך שלוה בארמנותיך". ואומר: "למען אחי ורעי הדברה נא שלום בך". ומי שהוא רודף שלום אוהב שלום ומקדים שלום ומשיב שלום - הקב"ה מורישו העולם הזה והעולם הבא, שנאמר: "וענוים ירשו ארץ ויתענגו על רוב שלום".

השל"ה הקדוש "בשער האותיות" אות ב' בריות כותב: בואו וראו כמה הוא כח השלום, שאפילו לשונאים אמר הקב"ה "פתחו להם בשלום" כמו שנאמר: "כי תקרב אל עיר", ואפילו בזמן הזה אמרו רבותינו זכרונם לברכה: שואלין בשלום הגויים משום דרכי שלום. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי: שלא הקדימו אדם שלום בעולם ואפילו גוי בשוק.

ואמרו חכמים זכרונם לברכה באבות פרק ד' משנה טו': "הוי מקדים שלום לכל אדם". מה הוא בשלום כל אדם? אפילו שאתה רואה שלבו עליך - הווי מקדימו שלום. אפילו שאתה רואה שהלב שלו מלא עליך – הווי מקדימו לשלום, שאם אתה עושה כן תגרום שיאהבך. ולא עוד אפילו שאינו נכנע להשלים עמך, הקב"ה מוסרו ומכניעו תחתך. כעניין שנאמר: אם לא תשלים "ונתנם השם אלוקיך בידך" אם אתה צר על עיר וקראת לה שלום והיא לא השלימה אתך - אז השם ימסור אותה בידך.

וכן מצינו בדוד עליו השלום שהיה רודף אחרי שלום של שאול, מבקש לעשות שלום עם שאול, רודף אחריו חינם, שאול חושב שכאילו רוצה לבוא במקומו, הוא רוצה להנהיג במקומו לפניו אחריו באמצע, רודף אחריו להרגו. והוא רודף אחריו לשלום, כמו שנאמר: "אני שלום וכי אדבר המה למלחמה" ושאול לא די שלא נתפייס לו - אלא שהיה רודפו להרע לו. ומסר הקב"ה את שאול ביד דוד - במערה ובמעגל. ואף על פי כן לא עלתה בלבו של דוד להרע לו, כפי שצריך לו לאדם להיות אוהב שלום ורודף שלום. כמו שנאמר: "בקש שלום ורודפהו. בקש עם אוהבך ורודפהו עם שונאך. בקשהו במקומך - ורודפהו במקומות אחרים. בקשהו בגופך - ורודפהו בממונך. בקשהו לעצמך - ורודפהו לאחרים. בקשהו להיום - ורודפהו למחר. ואל תתייאש לומר לא אוכל להשלים, אלא רדוף השלום עד שתגיעהו.

מה אמרנו? אמרנו שצריך להיות אוהב שלום ורודף שלום, אז בקש שלום ורודפהו, אז תבקש מי שאוהב אותך שתמיד תהיו בשלום, וגם תרדוף עם השלום לשונא שלך. אם יש לך שונא, שונא שלך, לא אחד שעובר עבירות כמו שאמרנו, אבל הוא שונא שלך מסיבות כל שהן - תרדוף לעשות שלום. תבקש במקומך, ולא רק במקומך תעשה שלום, גם במקומות אחרים תעשה שלום, וגם אם אתה פה והוא שם גם תרדוף כמו שאמרנו גם תרדוף. בקש בגופך ורדפהו בממונך - גם אם זה יעלה כסף מתנות גיוסים בכל מיני דברים רודפהו!

בקשהו לעצמך ורודפהו לאחרים - אל תדאג רק לעצמך שיהיה לך שלום עם כל הסביבה, אתה רואה שאחרים מסוכסכים - תרדוף גם בשבילהם אחרי השלום. בקשהו היום ורדפהו למחר – אל תאמר מה ניסיתי דיברתי זה לא עוזר, אמרתי לו זה - לא, שלחתי לו אנשים - לא זה, פייסתי אותו שלחתי לו מתנה - לא עוזר, לא זה לא זה לא זה - אל תתייאש לא היום אז גם מחר. בקיצור - אל תתייאש ותאמר לא אוכל להשלים אלא לרדוף אחר השלום עד שתגיעהו.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים