סוד כוחה של הרחמנות - חלק ג | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה, אלא עיקרי הדברים מהספר 'שלום רב' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
גֶּדֶר אָדָם – רַחְמָנוּת;
הִנֵּה גִּדְרוֹ וּמַהוּתוֹ הַפְּנִימִית שֶׁל הָאָדָם, הוּא לְהֵיטִיב עִם הַבְּרִיּוֹת וּלְרַחֵם עֲלֵיהֶם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (הקדמה דף יג), עַל הַפָּסוּק נַעֲשֶׂה אָדָם, שֶׁרַק כַּאֲשֶׁר עוֹשֶׂה הָאָדָם צְדָקָה וָחֶסֶד עִם הַבְּרִיּוֹת הוּא בְּגֶדֶר אָדָם, וּמִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה צְדָקָה וָחֶסֶד עִם הַבְּרִיּוֹת אֵינוֹ נִקְרָא כְּלָל אָדָם, אֶלָּא הוּא בְּגֶדֶר בְּהֵמָה.
וְהַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁזֶּהוּ כָּל הַהֶבְדֵּל וְהַהֶפְרֵשׁ בֵּין הָאָדָם לַבְּהֵמָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב בְּסֵפֶר חֲסִידִים (אות תקנג), שֶׁהַהֶבְדֵּל בֵּין אָדָם לִבְהֵמָה הוּא, שֶׁהָאָדָם מְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת וְאִלּוּ הַבְּהֵמָה אֵינָהּ מְרַחֶמֶת כְּלָל, אֶלָּא הִיא דּוֹאֶגֶת לְעַצְמָהּ בִּלְבַד, וְלָכֵן הַבְּהֵמָה הַיְּחִידָה שֶׁדּוֹאֶגֶת לְחַבְרוֹתֶיהָ נִקְרֵאת חֲסִידָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל.
לִזְכּוֹת לְדַעַת;
וְכָתַב בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרָ"ן (קטז), שֶׁלָּכֵן עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם נוֹתֵן צְדָקָה לַחֲבֵרוֹ הוּא זוֹכֶה לְהִנָּצֵל מֵעֲבֵרוֹת, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁכָּל הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם וְנוֹתְנִים לוֹ דַּעַת, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא יוֹצֵא מֵהָרוּחַ שְׁטוּת, רוּחַ הַבַּהֲמִיּוּת. כִּי מִי שֶׁנּוֹתֵן צְדָקָה, הוּא עוֹלֶה לְגֶדֶר אָדָם שֶׁגִּדְרוֹ הוּא לְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא מַכְנִיעַ אֶת הַבַּהֲמִיּוּת וְהָרוּחַ שְׁטוּת שֶׁבְּקִרְבּוֹ וְהוּא זוֹכֶה לְמַדְרֵגַת אָדָם בִּשְׁלֵמוּת, וְלָכֵן עַל יְדֵי כָּךְ הוּא נִצּוֹל מֵעֲבֵרוֹת.
הַדֶּרֶךְ לַהֲפֹךְ מִנֶּגַע לְעֹנֶג;
וְהִנֵּה עִקַּר צָרָתוֹ שֶׁל הָאָדָם הִיא, כַּאֲשֶׁר הוּא מְשֻׁעְבָּד לִשְׁבִי מַאֲסַר תַּאֲווֹתָיו, וְאֵינוֹ מַצְלִיחַ לְהִשְׁתַּחְרֵר וְלָצֵאת מֵהֶם, וְזֶהוּ הַצָּרַעַת הָרוּחָנִית הַנִּמְצֵאת עַל נִשְׁמָתוֹ שֶׁל הָאָדָם, כַּמְבֹאָר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁצָּרַעַת הוּא מָה שֶׁהָאָדָם נוֹפֵל לְאַהֲבוֹת נְפוּלוֹת, כִּי עַל יְדֵי עֲווֹנוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם מִתְהַפֵּךְ לוֹ הַצֵּרוּף מֵ"עֹנֶג" לְ"נֶגַע", וּבִמְקוֹם שֶׁיִּתְעַנֵּג הָאָדָם עַל זִיו שְׁכִינָתוֹ יִתְבָּרַךְ, הוּא נוֹפֵל לְנִגְעֵי תַּאֲווֹת הַבְלֵי הָעוֹלָם הַזֶּה, אֲשֶׁר כֻּלָּם בָּאִים מִצָּרַעַת עוֹר הַנָּחָשׁ שֶׁנִּדְבְּקָה בָּאָדָם לְאַחַר שֶׁחָטָא.
וְלָכֵן כָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (רחמנות ח): "עַל יְדֵי הָרַחְמָנוּת יָסוּר מִמְּךָ הַתַּאֲווֹת", כִּי עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מְרַחֵם מִכָּל לִבּוֹ עַל חֲבֵרוֹ, מְרַחֲמִים אַף עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם, וְעִקַּר הָרַחְמָנוּת הִיא לְהַצִּילוֹ מִכָּל תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה, כִּי עִקַּר הָרַחְמָנוּת עַל הָאָדָם הִיא לְהַצִּילוֹ מֵהָעֲווֹנוֹת (כמבואר בליקו"מ ז).
וּכְמוֹ כֵן לְהֵפֶךְ, מִי שֶׁאֵינוֹ מְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת אֶלָּא מִתְנַהֵג אֲלֵיהֶם בְּמַעֲשֵׂה אַכְזָרִיּוּת חַס וְשָׁלוֹם, הוּא נֶעֱנָשׁ שֶׁלּוֹקְחִים מִמֶּנּוּ אֶת הַדַּעַת שֶׁיֵּשׁ לוֹ כְּבָר, וּמַפִּילִים אוֹתוֹ לִבְחִינַת בְּהֵמָה אֲשֶׁר גִּדְרָהּ הוּא שֶׁאֵינָהּ מְרַחֶמֶת עַל חַבְרוֹתֶיהָ אֶלָּא דּוֹאֶגֶת אַךְ לְעַצְמָהּ.
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרָ"ן (נד), שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מְדַבֵּר דִּבּוּרֵי לָשׁוֹן הָרָע חַס וְשָׁלוֹם, מִסְתַּלֶּקֶת מִמֶּנּוּ הַדַּעַת וְהוּא נוֹפֵל מֵאַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְאַהֲבַת הַבַּהֲמִיּוּת, שֶׁזֶּה כָּל הַתַּאֲווֹת אֲשֶׁר כֻּלָּן בָּאוֹת מִכֹּחַ הַמְדַמֶּה שֶׁבָּאָדָם, כִּי הַמְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע זֶה מַעֲשֵׂה אַכְזָרִיּוּת בְּכָךְ שֶׁהָאָדָם מְדַבֵּר רַע עַל הַבְּרִיּוֹת וְאֵינוֹ מְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְלָכֵן עָנְשׁוֹ הוּא מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה שֶׁאֵין מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם, וְלוֹקְחִים מִמֶּנּוּ אֶת הַדַּעַת שֶׁיֵּשׁ לוֹ כְּבָר, וְהוּא שָׁב לִהְיוֹת כִּבְהֵמָה שֶׁהוֹלֶכֶת אַחַר הַבַּהֲמִיּוּת וְהַתַּאֲווֹת הַמְדֻמּוֹת.
וּמוּבָא עוֹד בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרָ"ן, שֶׁאַף אִם הָאָדָם מְחַפֵּשׂ ומִסְתַּכֵּל עַל חֶסְרוֹנוֹתֵיהֶם שֶׁל בְּנֵי אָדָם וְאֵינוֹ שָׂמֵחַ בִּגְדֻלָּתָם וְהַצְלָחָתָם שֶׁזֶּה נִקְרָא 'רַע עַיִן', עַל יְדֵי כָּךְ הוּא נוֹפֵל מֵהַדַּעַת לִבְחִינַת בְּהֵמָה, כִּי אַף זֶה מַעֲשֵׂה אַכְזָרִיּוּת שֶׁאֵינוֹ מִסְתַּכֵּל עַל הַבְּרִיּוֹת מִתּוֹךְ רַחְמָנוּת אֶלָּא מִתּוֹךְ אַכְזָרִיּוּת וּמְחַפֵּשׂ בָּהֶם דְּבָרִים רָעִים. וְלָכֵן הוּא נֶעֱנָשׁ שֶׁאֵין מְרַחֲמִים עָלָיו מֵהַשָּׁמַיִם, אֶלָּא לוֹקְחִים מִמֶּנּוּ אֶת הַדַּעַת שֶׁיֵּשׁ לוֹ וְהוּא נוֹפֵל מֵאַהֲבַת הַשֵּׁם שֶׁזֶּה בְּחִינַת אָדָם שֶׁיֵּשׁ לוֹ דַּעַת, לְתַאֲווֹת וּלְאַהֲבַת הַבַּהֲמִיּוּת שֶׁזֶּה בְּחִינַת בְּהֵמָה שֶׁאֵין לָהּ דַּעַת.
וְהִנֵּה מִי שֶׁמְּדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע עַל חֲבֵרוֹ, לֹא דַּי שֶׁאֵינוֹ פּוֹעֵל וְעוֹשֶׂה מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת בָּעוֹלָם שֶׁזֶּה לְהֵיטִיב עִם הַבְּרִיּוֹת וּלְרַחֵם עֲלֵיהֶם , אֶלָּא הוּא פּוֹעֵל מַמָּשׁ בְּהֵפֶךְ תַּכְלִית כַּוָּנַת הַיְּצִירָה שֶׁלִּשְׁמָהּ נִבְרָא הָאָדָם, וְלָכֵן עָווֹן זֶה חָמוּר מִכָּל הָעֲווֹנוֹת כֻּלָּם וְהוּא נֶעֱנָשׁ בְּצָרַעַת.
וְכָךְ גַּם כָּל הַסֵּפֶר תֹּמֶר דְּבוֹרָה אֲשֶׁר חִבֵּר הָרמ"ק זִיעָ"א, מְדַבֵּר עַל חֲשִׁיבוּתָהּ שֶׁל מִדַּת הָרַחֲמִים, וּבוֹ מְבֹאָר שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם יִתְנַהֵג בְּמִדַּת הָרַחֲמִים עִם חֲבֵרָיו יִמָּחֲלוּ לוֹ כָּל עֲווֹנוֹתָיו, וּכְכָל שֶׁיְּרַחֵם יוֹתֵר עַל חֲבֵרָיו כָּךְ יִמְחֲלוּ לוֹ יוֹתֵר.
וְכֵיוָן שֶׁעִקַּר מַעֲשֵׂה הַצְּדָקָה הוּא הָרַחְמָנוּת שֶׁבָּהּ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל אֵין הַצְּדָקָה מִשְׁתַּלֶּמֶת אֶלָּא לְפִי חֶסֶד שֶׁבָּהּ, לָכֵן כָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (צדקה יד), שֶׁהַמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ זֶה נֶחְשָׁב לוֹ בַּשָּׁמַיִם כְּמוֹ צְדָקָה, כִּי עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִשְׁתַּתֵּף בְּצַעֲרָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל וּמְרַחֵם עֲלֵיהֶם, נֶחְשָׁב לוֹ זֹאת כְּמוֹ שֶׁנָּתַן צְדָקָה, וְאַף הוּא זוֹכֶה לְחָכְמָה וָדַעַת, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא זוֹכֶה לְהִנָּצֵל מֵעֲבֵרוֹת.
וּמִפְּנֵי כָּךְ הֶחְמִירוּ חֲזַ"ל מְאֹד בַּעֲווֹן לָשׁוֹן הָרָע, וְאָמְרוּ שֶׁהוּא שָׁקוּל כִּשְׁלוֹשׁ הָעֲבֵרוֹת הַחֲמוּרוֹת (ערכין טו), וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁגֶּדֶר הָאָדָם הוּא הַדַּעַת, וְהַמְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע וּמִתְאַכְזֵר עַל חֲבֵרוֹ, זֶה הֵפֶךְ כַּוָּנַת הַיְּצִירָה שֶׁלִּשְׁמָהּ נִבְרָא הָאָדָם, שֶׁהִיא לְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת וְלִגְמֹל עִמָּהֶם חֶסֶד, וְלָכֵן תִּקּוּנוֹ עַל יְדֵי נְתִינַת צְדָקָה שֶׁהִיא שְׁקוּלָה כְּנֶגֶד כָּל הַמִּצְווֹת כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (ב"ב ט), כִּי תַּכְלִית כָּל הַמִּצְווֹת לְהָבִיא אֶת הָאָדָם לְדַעַת וְאַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְגֶדֶר הַדַּעַת הוּא הָרַחְמָנוּת, וּלְכָךְ זוֹכֶה הָאָדָם עַל יְדֵי שֶׁהוּא נוֹתֵן צְדָקָה וּמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת, כִּי עַל יְדֵי כָּךְ הוּא עוֹלֶה לְמַדְרֵגַת אָדָם שֶׁגִּדְרוֹ הוּא לְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא נִצָּל מֵעֲבֵרוֹת רַחֲמָנָא לִצְלַן.
וְלָכֵן כָּתְבוּ חֲזַ"ל (בבא בתרא י) שֶׁהַנּוֹתֵן צְדָקָה נִצָּל מִמִּיתָה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (משלי י יב): "צְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת", וְכֵן כָּתוּב בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרָ"ן (ד), שֶׁנְּתִינַת צְדָקָה הִיא הָרְפוּאָה הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר לַחוֹלֶה, וְהִיא מְחִישָׁה וּמְזָרֶזֶת אֶת רְפוּאָתוֹ, כִּי הַצְּדָקָה הִיא מַעֲשֵׂה חֶסֶד וּמַעֲשֵׂה רַחְמָנוּת שֶׁל הָאָדָם עִם הַבְּרִיּוֹת בְּפֹעַל, וּכְשֶׁאָדָם עוֹשֶׂה חֶסֶד וּמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת עַל יְדֵי זֶה בְּוַדַּאי יְרַחֲמוּ עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם.
כִּי אֲפִלּוּ אִם נִגְזְרָה עַל הָאָדָם גְּזֵרַת מִיתָה חַס וְשָׁלוֹם, עַל יְדֵי נְתִינַת צְדָקָה שֶׁרִחֵם עַל הָעֲנִיִּים יָשׁוּבוּ לְרַחֵם עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם וְיַצִּילוּהוּ מִכָּל צָרָה וְצוּקָה.
וּכְמוֹ כֵן כַּאֲשֶׁר רוֹאֶה אָדָם שֶׁמַּצָּבוֹ הַכַּלְכָּלִי דָּחוּק בְּיוֹתֵר, הַדֶּרֶךְ לָצֵאת מִמַּעְגַּל הָעֹנִי הִיא עַל יְדֵי נְתִינַת צְדָקָה כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל, שֶׁכָּל הָרוֹאֶה שֶׁמְּזוֹנוֹתָיו מְצֻמְצָמִים יַעֲשֶׂה מֵהֶם צְדָקָה, וּבִזְכוּת כָּךְ אֲפִלּוּ אִם הוּא עָנִי, שׁוּב לֹא מַרְאִים לוֹ סִימָנֵי עֲנִיּוּת וְיִזְכֶּה לְפַרְנָסָה בְּשֶׁפַע. וְהַסִּבָּה לְכָךְ הִיא כָּאָמוּר לְמַעְלָה, כִּי עַל יְדֵי שֶׁיְּרַחֵם הָאָדָם עַל הַבְּרִיּוֹת, יְרַחֲמוּ אַף עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם וְיִטְּלוּ מִמֶּנּוּ אֶת גְּזֵרַת הָעֹנִי וְהַדֹּחַק שֶׁנִּגְזְרָה עָלָיו וְיָשׁוּב וְיִרְוַח לוֹ.
מַדּוּעַ עַם יִשְׂרָאֵל נִמְשְׁלוּ לְכִבְשָׂה חַלָּשָׁה;
וְכָתְבוּ חֲזַ"ל (ויקרא רבה ד ו), שֶׁלָּכֵן עַם יִשְׂרָאֵל נִמְשְׁלוּ דַּוְקָא לְשֶׂה - שֶׁהוּא כֶּבֶשׂ חַלָּשׁ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ירמיה ז יז) "שֶׂה פְזוּרָה יִשְׂרָאֵל", כִּי תְּכוּנָתוֹ שֶׁל הַשֶּׂה שֶׁאִם מַכִּים אוֹתוֹ בְּאֶחָד מֵאֵיבָרָיו, כָּל גּוּפוֹ מַרְגִּישׁ וּמִזְדַּעְזֵעַ מֵהַצַּעַר וְהַכְּאֵב שֶׁל הַמַּכָּה, וְכָךְ גַּם עַם יִשְׂרָאֵל אֲפִלּוּ שֶׁהֵם פְּזוּרִים בְּכָל הָעוֹלָם, כֻּלָּם כּוֹאֲבִים וּמִצְטַעֲרִים בְּצַעֲרוֹ וּבִכְאֵבוֹ שֶׁל אֶחָד מֵהֶם, וְאַף אִם נֶהֱרָג אֶחָד מֵהֶם חַס וְשָׁלוֹם כֻּלָּם מַרְגִּישִׁים וּמִצְטַעֲרִים, וְכָל זֶה מִפְּנֵי שֶׁהֵם בְּשָׁרְשָׁם נְשָׁמָה אַחַת לָכֵן הֵם מַרְגִּישִׁים אֶחָד בְּצַעֲרוֹ שֶׁל רֵעֵהוּ.
הָעֵצָה לְחַבֵּר נִשְׁמָתוֹ בְּשָׁרְשָׁהּ;
וּמִי שֶׁאֵינוֹ מַרְגִּישׁ בְּצַעֲרָם שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל וְאֵינוֹ מְרַחֵם עֲלֵיהֶם, סִימָן שֶׁנִּשְׁמָתוֹ נִכְרְתָה מִשָּׁרְשָׁהּ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאֵר בַּעַל הַבְּאֵר מַיִם חַיִּים זִיעָ"א, מַדּוּעַ כָּתְבוּ חֲזַ"ל (כתובות סח) שֶׁכָּל הַמַּעֲלִים עֵינָיו מִן הַצְּדָקָה כְּאִלּוּ עָבַד עֲבוֹדָה זָרָה. וּמַהוּ הַטַּעַם שֶׁהִשְׁוּוּ זֹאת חֲזַ"ל לְעוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁהוּא הֶעָווֹן הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר?
וְהַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁהָעֹנֶשׁ עַל עֲבוֹדָה זָרָה הוּא עֹנֶשׁ כָּרֵת כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּפָּסוּק "וְנִכְרְתָה מֵעַמֶּיהָ", וּכְשֶׁהָאָדָם נִכְרָת מֵעַם יִשְׂרָאֵל הוּא כְּבָר לֹא מַרְגִּישׁ בְּצַעֲרָם וּבְמַכְאוֹבָם, וְלָכֵן מִי שֶׁמַּעֲלִים עֵינָיו מִן הַצְּדָקָה וְאֵינוֹ מַרְגִּישׁ בְּצַעֲרוֹ שֶׁל רֵעֵהוּ, סִימָן שֶׁעָשָׂה עֲווֹנוֹת רַבִּים עַד שֶׁנִּשְׁמָתוֹ כְּבָר נִכְרְתָה מִשָּׁרְשָׁהּ רַחֲמָנָא לִצְלַן, כִּי אִם הָיְתָה נִשְׁמָתוֹ מְחֻבֶּרֶת לְשָׁרְשָׁהּ, הָיָה בְּוַדַּאי מַרְגִּישׁ בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְלֹא הָיָה נִמְנָע מִלָּתֵת צְדָקָה לָעֲנִיִּים וְלָאֶבְיוֹנִים.
וְכֵן כּוֹתֵב בַּעַל הַ'שּׁוֹמֵר אֱמוּנִים', שֶׁהַסִּימָן לָאָדָם שֶׁנִּשְׁמָתוֹ נִכְרְתָה לְגַמְרֵי מִשָּׁרְשָׁהּ הוּא שֶׁשּׁוֹמֵעַ שֶׁאָדָם מִיִּשְׂרָאֵל נֶהֱרַג רַחֲמָנָא לִצְלַן, וְאֵינוֹ מִצְטַעֵר עַל כָּךְ וְזֶה לֹא כּוֹאֵב לוֹ כְּלָל, כִּי כְּשֶׁאֵינוֹ מַרְגִּישׁ בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל זֶה סִימָן שֶׁאֵינוֹ מְחֻבָּר בְּנִשְׁמָתוֹ לְעַם יִשְׂרָאֵל, וְנִשְׁמָתוֹ נִכְרְתָה חַס וְשָׁלוֹם מִשָּׁרְשָׁהּ הָעֶלְיוֹן, שֶׁשָּׁם כָּל הַנְּשָׁמוֹת מְאֻחָדוֹת יַחְדָּו, מִפְּנֵי שֶׁשָּׁם הֵם נְשָׁמָה אַחַת גְּדוֹלָה.
וְלָכֵן כָּתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁהַסִּימָן שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל הוּא, שֶׁהֵם רַחְמָנִים וְגוֹמְלֵי חֲסָדִים, וְכָל אֶחָד מְרַחֵם עַל חֲבֵרוֹ וְרוֹצֶה בְּטוֹבָתוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ, כִּי הוּא מַרְגִּישׁ בִּכְאֵבוֹ וּבְצַעֲרוֹ וְרוֹצֶה בְּשִׂמְחָתוֹ וּבְטוֹבָתוֹ. וַעֲצָתוֹ הִיא לָשׁוּב וּלְרַחֵם עַל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּמַחְשָׁבָה בְּדִבּוּר וּבְמַעֲשֶׂה, וְעַל יְדֵי שֶׁהוּא יָשׁוּב לְרַחֵם עַל יִשְׂרָאֵל, אַף נִשְׁמָתוֹ תָּשׁוּב וְתִתְחַבֵּר בְּשָׁרְשָׁהּ וָשָׁב וְרָפָא לוֹ.