תמלול
באר שבע - אדם זוכה למעלות ולשלמות במצוות עשה
בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
הערב הזה יהיה לרפואה שלמה מהרה בנפש ובגוף ליחיא בן יעקב דהרי אמן.
הערב גם לעילוי נשמת הורי וחמי מנוחתם עדם
''ואמר אברהם לעבדו זקן ביתו המושל בכל אשר לו'' חייב אדם לאמר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותיי אברהם יצחק ויעקב. הנה יש לדעת כל מה שכתוב בתורה עודות האבות הקדושים עדיין אין לנו שום מושג בגודל מעלתם וקדושתם. רק מאחר שהסיפורים עליהם נכתבו בתורה אז יש לנו בזה הוראה במה שייך לנו. וזה מה שחייב אדם לאמר מתי יגעו מעשי למעשה אבותיי, הפרוש שיהיו המעשים שלנו שלמים בשלמות האפשרית כמו האבות הקדושים ולא שיש לנו חלילה הבנה במעשיהם. אז ז''א היות והם היו שלמים בכל מעשיהם אנחנו צריכים לשאוף להגיע לדרגה הזו שכל מעשינו יהיו בשלמות האפשרית כמו שהאבות היו כך.
אנחנו רגילים לחשוב מי שהוא סר מרע בכל התוקף ושלמות כבר הגיע לרום המעלה ואין למעלה ממנו. ז''א אדם שלא עושה שום עבירה והוא סר מכל דבר שהוא רע על פי התורה, אדם כזה שאין בו שום נדנוד של רע ודאי שלדעתנו האדם הזה הוא במדרגה הגבוהה ביותר ואין יותר מזה.
נכון זוהי מדרגה גדולה מאוד שהרי אי אפשר לבוא אל בית המלך בקופת שרצים של עבירות וחטאים אבל עלינו לדעת שאין זה סוף המדרגות והמעלות שהרי מצינו באליעזר עבד אברהם שהוא היה במדרגה של סור מרע ועם כל זה עדיין היה רק עבד אברהם.ככתוב ''ויאמר אל עבדו זקן ביתו המושל בכל אשר לו'' במדרש כתוב במושל בכל אשר לו, שהיה אליעזר שולט ביצרו כמו אברהם אבינו. שליטה גמורה ביצר. יצר הרע לא מצליח להסיט אותו בכלל הרי שאליעזר עבד אברהם הייתה המדרגה שלו בשליטת היצר הרע שווה לאברהם אבינו אבל מכל מקום הוא היה רק עבד אברהם ולא כאברהם. אז מוכח מכאן שמדרגת סור מרע למרות שהיא גדולה מאוד עדיין היא לא השלמות האמיתי. השלמות האמיתית היא רק בעשה טוב. זוהי המדרגה של האבות שהיו רצים לפני השם יתברך כסוסים בן בצעי המים. אבל אליעזר אף על גב שהיה גדול מאוד אבל זה היה בעיקר בסור מרע. אבל לא בעשה טוב. ולשלמות אמיתית צריך מדרגה גדולה של עשה טוב כי בעזה טוב אין גבולות. בסור מרע אז יש לנו 365 מצוות עשה 248 מצוות לא תעשה נו.. אז יש הגדרה כמה זה. אבל בעשה, אדם יכול להרחיב את הפעולות של עשה לאין שיעור. מדרגה זו מצינו אצל אברהם אבינו כתוב ''וירא אליו ה' באלוני ממרא'' זה היה ביום השלישי לברית, והוא עם כל חולשתו מחמת המילה נצטער שלא היו לו אורחים. לעשות ברית בגיל 99 זה לא פשוט ואחרי שלושה ימים זה הכי כואב ועם כל החולשה היה לו צער גדול שהוא לא יכול לקבל אורחים כי השם שלא לצער אותו הוציא חמש מנרתיקה שאף אחד לא יוכל להסתובב בחוץ ואז הוא לא יהיה טרוד באורחים. אבל לא הייתה ברירה בסוף להקב''ה והוצרך לשלוח לו שלושה מלאכים בדמות אנשים כדי שיוכל לגמול להם חסד. זוהי מדרגת אברהם שהיה שלם במידה של עשה טוב. וזה הביאור במה שמובא במדרש לפי שהיה אברהם אבינו עליו השלום מפחד ואומר, אצא ויהיו מחללים בי שם שמיים ואמרים הניח אביו והלך לו לעת זקנתו. אמר לו הקב''ה לך אני פוטר מכיבוד אב ואם. ז''א הוצרך אברהם אבינו בניסים הראשון ''לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך'' הוצרך להניח את אביו אז ז''א הוא פחד שיהיה חילול השם יגידו איך הוא הניח את אבא שלו שהוא מבוגר ועזב אותו לעת זקנתו. אמר לו הקב''ה לך אני פוטר מכיבוד אב ואם.
זאת אומרת הוא התעלה כל כך בעשה טוב עד שהוא יצא לגמרי מייחוס לתרח אביו. בכלל בכלל לא דומה לאבא שלו בשום דבר עד שהשם אמר לו אתה פטור אתה לא מיוחס בכלל לאביך ולכן אתה פטור מכיבוד אב ואם.
כך גם מצינו בשעת העקדה ''וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו'' ומפרש רשי ויחבוש הוא עצמו. שהאהבה מקלקלת את השורה. ז''א הוא כלכך אוהב את הקב''ה ולמרות הציווי הקשה ללכת לעקוד את הבן שלו כשהבן שלו בן 37 הוא בעצמו חובש את חמורו יש לו נערים שיכולים לעשות זאת. כלכך הוא רוצה לעשות את רצון הבורא ולקיים אותו על הצד היותר טוב שהוא עושה את זה בעצמו עליו נאמר ''אהבה מקלקלת את השורה'' מה זה מקלקלת את השורה על פי קו היושר אדם זה בכל אופן בן אבא, משתהות, לאט, לא הוא בעצמו, על ידי אחרים אבל אצלו אהבה מקלקלת את השורה הוא למעלה מכל החשבונות האנוכיים האישיים. כלכך הוא התעלה במילוי רצון השם עד שהוא בעצמו חבש את חמורו ולא הניח דבר זה לעבדיו.
כותב רבנו יונה בשערי תשובה בשער ב,ט, והנה אנשים צדיקים וישרים בלבותם שאגה להם כלביא תמיד במחשבותיהם וינחמו על חטאיהם כנהמת הים ועל אשר קצרה ידם מעבודת השם כי על זה יפשע גבר והרבה אשמה כמו על העבירות החמורות. אומר רבנו יונה, צדיקים וישרים בלבב באמת יש להם שאגה בלב. ותמיד זה במחשבה שלהם הם מתחרטים על החטאים כמו נהמת ים חטאים זה בשגגה, ועוד על שהיד שלהם קצרה בעבודת השם ז''א אם נגרם שהם מיעטו במשהו מעבודת השם, כי על זה יפשע גבר והרבה אשמה במה שקצרה ידו כמו על עבירות חמורות, כמו שאמרו חכמים זיכרונם לברכה ויתר הקב''ה על גילוי עריות עבודה זרה ושפיכות דמים שאין לזה סור מרע. זה הרע כי גרוע. ויתר. ולא וייתר על ביטול תורה. לימוד תורה זה מצוות עשה לשבת וללמוד תורה. אז רואים שהשם מוותר על מצוות לא תעשה שזה סור מרע אבל לא מוותר על עשה טוב. הרי שכתב רבנו יונה שהדאגה של הצדיקים תמיד זה כשידם קצרה מעשית טוב משום שזוהי עיקר מעלת ומדרגת האדם. אדם זוכה בעולם האמת על פי רוב המעשה הוא זוכה, כמה מעשים טובים יש לו. וכן כתוב עוד בשערי תשובה שער ג' יז' המעלות העליונות נתנו במצוות עשה.
איך אדם זוכה למעלות עליונות, לא בסור מרע, זה ודאי שחייבים לסור מרע, אבל איפה הוא קונה את המעלות, את המעלות הוא קונה במצוות עשה.
עיקר מעלת האדם זה לא בסור מרע, בזה ראינו שהשם מוכן לוותר.אאבל על ביטול תורה בעשה טוב אי אפשר לוותר כי זה עיקר מדרגת האדם.
כתוב בתורה, ''אם בחוקתי תלכו'' רשי אומר שתהיו עמלים בתורה. מבואר שבשכר העמלות בתורה באות כל הברכות שמבטיחה התורה בפרשה. פרשת בחוקותי. עיקר מעלת האדם זה בעזה טוב ואין לך עשית טוב כמו מי שעוסק בתורה מתוך עמל שזה עשיית הטוב בכל התוקף ובזה זוכה לכל הברכות.
הדבר הזה מבואר בדברי הרמב''ם בפרוש המשניות בסוף מסכם מכות וזה לשונו ''מעיקרי האמונה כשיקים אדם מצווה מתריג מצוות כראוי וכהוגן ולא ישתף עימה כוונה מכוונות העולם בשום פנים אלא יעשה אותה לשמה מאהבה זכה בה לחיי העולם הבא'' מה אומר הרמב''ם אם מישהו מאיתנו מקיים מצווה אחת אפילו מתריג מצוות אבל עושה אותה כראוי כמו שכתוב שצריכים לעשותה וכהוגן אבל לא משתף עימה כוונה מכונות העולם בשום פנים בשום צד ז''א לא לשם כבוד, לא מצד יראה, פחד לא משום אינטרס, שום חשבון אלא עושה אותה לשמה מאהבה משום שהשם ציוה והוא רוצה לעשות שאת רצון הבורא במלואה, זכה בה לחיי העולם הבא.
על זה אמר רבי חנניה בן עקשיא אומר כי המצוות בהיותם הרבה אי אפשר שיעשה אדם בחייו אחד מהם על מתכונה ושלמותה ובעשותו אותה המצווה, אחת, תחיה נפשו באותו המעשה. המצווה הזאת תחיה אותו לחיי העולם הבא ומה שיורה לנו בדבר זה למה ששאל רבי חנינא בן תורדיון מה אני לעולם הבא, והשיבו לו כלום מעשה בא לידיך ז''א האם נזדמן לך לעשות מצווה כהוגן? והשיב שנזדמנה לו מצוות צדקה על דרך השלמות ככל מה שאפשר וזכה בה לחיי העולם הבא. נתחלפו לו מעות של צדקה במעות של פורים והוא ויתר ונתן מממונו עוד פעם. אף אחד לא ראה אף אחד לא ידע, אין לו מזה כבוד הוא לא חשש מאף אחד הוא עשה את זה כמו שצריך לעשות מצווה אחת ובזכות זה הוא זכאי וראוי להיות בן העולם הבא.
כתוב במדרש שכמעט נפטר רבי אבהו הראו לו שלשוה עשר נהרי אפרסמון, אמר אלה בשביל מי, אמרו לו בשבילך, אמר אלה של אבהו ואני אמרתי לריק יגעתי לתוהו והבל כוחי כיליתי. הוא לא האמין שמגיע לו כזה דבר. 13 נהרות אפרסמון, ריח מבהיל. קשה. מה ראה רבי אבהו שאמר שלהבל וריק הייתה כל עבודתו? אלא הביאור הוא שאמרנו שצדיקים שאגה להם בליבם כמו לביא. תמיד הם חוששים שהם מקצרים בעבודה ושהם לא עשו כראוי ולא מספיק ולא כהוגן ולכן כל ימיו אמר אני לריק יגעתי. שהרי אולי ולמרות כל יגיעתו בעבדות השם אולי יתברר בסוף שהוא היה מקצר בעבודה כי היה אפשר לעשות הרבה יותר. עד שנדמה לו שהוא עמל להבל ולריק. זאת מידתם של הצדיקים הם לא מסתפקים במה שעושים לא טופחים לעצמם על השכם לא רגועים לא שאננים ולא מתנשאים. כל הזמן הם חוששים אולי קצרה ידם.
רנו הגדול הרב רבי ישראל, הרב של לישראל בארה''ב רבי משה פינשטין זכרונו לברכה סיפר מעשה שאחד מריבותיו שהיה לו חבר נאמן והחליטו בינהם מי שיסתלק ראשון מהעולם יבוא לחברו בחלום ויגיד לו מה דינו. אז החבר נפטר בהתחלה ובא לריבו רבי משה פיינשטין זכר צדיק לברכה בחלום ואמר לו בדין סור מרע ועשה טוב יצאתי נקי לגמרי. שמעתם? בנ''א הגיע לעולם האמת אמרו לו קיימת סור מרע קיימת עשה טוב אתה נקי אין עליך שום טענה. אבל בגן עדן אינו טוב לי. כמו שחשבתי בהיותי בחיים למה, כאן עיקר הזכות והמעלה היא לאילו שקיימו בנפשם לעשות רצונך בלבב שלם. הזכייה בהרגשה הגדולה ביותר אחרי כל מה שאדם נשמר מעשית רע ועשית הטוב זה האם הוא קיים לעשות את רצון הבורא בלבב שלם. כל זה מדובר תקשיבו טוב, כשהוא היה ברוסיה למד ולימד תורה מתוך עוני ודוחק במסירות נפש נגד הגזירות של הרוסים ועדיין מצאו מקום שהיה חסר לו בשלמות הלב. לא מדברים על מישהו שעשה מצוות אנשים מלומדה שעל זה השם מעניש גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. לא מצווה של הרגל. בא לבית כנסת גומר את התפילה בא הולך.. לא. מדובר על בנ''א שמקים את הכול ועשוה במסירות נפש אבל עדין היה חסר בשלמות הלב.
ועכשיו יובן לנו היטב היטב מה שכתוב בסוכה מ''ה אמר רבי שמעון בר יוחאי, ראיתי בני עליה והמה מועטים מה פרוש, ודאי היו הרבה בני אדם בדורו של רבי שמעון בר יוחאי שהריו עוסקים בסור מרע ועשה טוב והיו הרבה תנאים קדושים לומדי תורה ועמלי תורה אבל אינם בעלי עליה. מה פרוש, כיון שהם מסתפקים במעשיהם. זהו עושים כל מה שצריך ומסתפקים במעשיהם. אבל כאלה שעושים בלבב שלם ועולים תמיד למעלה למעלה ולא מסתפקים במעשיהם ושואגים תמיד למה אנחנו מקצרים בעבודה ושואפים ומשתדלים תמיד להרחיב את העבודה להיות בלבב שלם בתכלית השלמות אלה בני עליה מועטים ואמר רבי שמעון בר יוחאי אם אלף הם אני ובני מהם. אם מאה הם אני ובני מהם אם שניים הם אני ובני הם.
זה נקרא בני עליה. שהם כל הזמן לא מסתפקים במעשיהם ודורשים מעצמם עוד ועוד ועוד לעשות את רצון הבורא ממש ללא לאות וללא גבולות, לא מסתפקים במעשה לא אומרים אני גמרתי להיום לא לא גמרתי לא גומר. כל הזמן המעשים והמחשבות והרצונות לעשות רצונך בלבב שלם. הנה למדנו היום מה זה מדרגה של בני עליה, דרגתו של אברהם אבינו ועם כל זה שאליעזר עבד אברהם היה ממש שולט ביצרו כמו אברהם אבינו בכל אופן הוא עדיין נקרא עבד ולא הגיע למדרגתו של אברהם אבינו בעשה טוב, בסור מרע כן.
כת שקרים אינה מקבלת פי שכינה מי שהוא שקרן אינו מקבל פני שכינה. כשאדם נפטר מן העולם שכינה באה לקבל את פני ואדם שהוא צדיק הוא רואה פני שכינה ''וראיתם אותו'' מתי שהוא נפטר. מי ששיך לכת שקרים שקרנים אינם מקבלת פני שכינה, מבאר רבנו יונה בשערי תשובה קפ''ח מי שמשתבח במעלות שאינם נמצאות בו זה נקרא שקרן מכת שקרים. מי שמשתבח במעלות שאינם נמצאות בו. אמרו חכמים זיכרונם לברכה בירושלמי בסוף שביעית מי שמכבדים אותו בכבדו הראוי למי שיודע שתי מסכתות והוא אינו יודע זולתי אחת עליו שיאמר לה אחת לבדה אני יודע .ז''א אם שואלים אותו ומחלקים לו כבוד אז הוא צריך להגיד לו אני יודע אחת. ז''א הם חלקו לו כבוד יותר ממה שראוי לו והוא צריך לעורר על הדבר יש אומרים שרק אם שאלו אותו. ואם הם טעו מעצמם אז לא חייב אבל מכל מקום רואים פה שמי שמחזיק מעצמו כפי מה שאנשים טועים בו הוא שקרן. כל שכן שאסור לכזב ולהתפאר ולאמר כןן שמענו כאלה רבות... כןןן
יש אנשים בורים ועמי ארצות מישהו אומר איזה חכמה או אישה דבר מסוים או מביא מקור.. בטח שמענו כאלה רבות.... הוא לא צריך להתאמץ הוא רק מאשר ומוסיף. ודאי ודאי ודאי
כל זה כלל רבנו יונה בכלל הכת של שקרים וגם על מידה זו אמרו חכמים שאינם מקבלים פני שכינה. קשה מאוד להגדיר לעצמו מדרגתו ומהם מעלותיו ואף זו מעיקר חובותינו ועת שיאנו יודע היטב את מצבו ומעלותיו הוא מחשיב עצמו יותר ממה שראוי לו נכלל בכל שקרים. אין הבדל אם אדם משקר לאחרים או אם הוא משקר לעצמו. זה גם כן נקרא מכת שקרים. וזו העבודות הקשות המוטלות עלינו מי זכה להכיר את בעלי המוסר האמיתיים יודע כמה היו נזהרים בעשיית פעולות שלא יתפרשו יותר מכפי מעלתם האמיתי. הערה לזה נוכל לראות בפרשת השבוע איך התורה מתפעלת ומחשיבה מאוד את המעלה הזו אליעזר עבד אברהם זקן ביתו המושל בכל אשר לו.
חכמים זיכרונם לברכה מתארים לנו את דמות דיוקנו של אליעזר שהוא דומה לדמותו של אברהם אבינו ממש דומה לו גם וכשראה אותו לבן חשב שזה אברהם אבינו עליו השלום.
עוד מובא במדרש שהמעשים שלו היו המעשים דומים לאברהם ואליעזר יצא לחרן עם עשרה גמלים מגמלי אדוניו ומיד בהגיעו לחרן הקדים ואמר עבד אברהם אנוכי וחזר על זה כמה פעמים שלא יטעו בו שהוא רק עבד אברהם וכשאדם אומר על עצמו שהוא עבד יש בזה ביזיון גדול ולא הוצרך אליעזר כלל לאמר זאת. מי חייב אותו להגיד את זה. הוא יכול להגיד אני שליח של אברהם למה עבד, למה אתה אומר שאתה עבד. אבל הוא לא הפסיק לאמר זאת וחזר על זה מספר פעמים. כמה אנחנו רחוקים מהמידה הזאת שמדברים דברי תורה ומביאים דבר תורה בשם אחד אין אומרים זאת בראשית הדברים אלה רק לאחר סיום הדברים למה, כי מבקשים לקבל קודם כבוד קצת בהתחלה לפחות שיחשבו שהדברים יצאו מליבו מחכמתו וזה כבר מדובר ביראי אלוהים שהם לא רוצים להסתיר את האמת והם יגידו מי כתב ומה מכל מקום הם אינם מקדימים זאת בראש הדברים ולכן הקדים אליעזר שלא יחשבו אותו אפוטרופוס בנכסים של אברהם אלה אמר דברים כהווייתם עבד אברהם אנוכי.
זוהי גדלות אמיתית שאדם לא משתבח במעלה שאין בו כאשר נרד לעומקם של דברים נראה שההתפעלות במעלה שאין בו איננו כבוד כלל אלא זה ביזיון גמור, אדם שמתכבד במה שאין בו זה לא כבוד, זה ביזיון גמור. זה אדם שהולך בבגדים שאולים לשמחה והרי באותו שעה הוא בוש שהוא הולך בבגד שאול, ככה מי שמתפאר במעלה שאין בו צריך להתבייש בזה שאין בו אז איך אתה מתפאר במה שאין בך.
נמצא שאומר ומעיד על עצמו שבאמת לא מגיע לו כלל כבוד רק הוא תובע שיכבדו אותו עבור מה שאין בו וזה עצמו ביזיון ובושה אבל זה טבעו של אדם שהוא לא מרגיש זאת לא מרגיש בושה וממשיך להתפאר במה שאין בו. איי איי איי איי יש כאלה אפילו מנצלים את זה ומתחזים יש אנשים שמתחזים לדוקטורים ועושים ניתוחים ומטפלים באנשים כמו שמתפרסם למטרות שונות מרפואה אז ז''א הם נוטלים על עצמם סמכות ומעלות וכיבודים ותארים מה שאין בהם כלל. וכשהם נתפסים איזה ביזיון, כל העיתונים מלאים בהם ומספרים עליהם ותביעות וביזיונות ואח'‘כ הם מכסים במעיל את הפנים שלהם מצלמות וזה פה בעולם הזה שתפסו אותם רק פעם אחת. כשאם יגיע לעולם האמת ויראו כמה הוא היה רמאי ומכת שקרים איזה ביזיונות יהיו לו.
אמר רבי אחא יפה שיחתם של עבדי אבות מתורתם של בנים. השיחה כמו עכשיו אליעזר שאומר עבד אברהם אנוכי עבד אברהם כל הזמן השיחה שלו היא יפה יותר מהתורה שאנחנו מחויבים ולומדים אותה, תורתם של בנים.
הוא שהוא עבד של אברהם אבינו השיחה שלו איך שהוא מדבר התורה כלכך מעריכה את זה שהפרשה של אליעזר כתובה בתורה שניים ושלושה דפים אבל שרץ שזה איסור מהתורה, איסור תורתם של בנים, זה מגופי תורה, זה לומדים מריבוי של מקרא, אפילו לא פסוק.
המאמר הזה חייב לחולל בנו מהפכה שאדם יבין מה שנוגע לחיוב העבודה שלנו בעולם. העיקר העיקרים זה שאנחנו נתקן את המידות המעלה של עבדי אבות הוא בזה שאומר על עצמו שהוא עבד והוא אינו מתפאר במה שאין בו בדברים האלה מונח טהרת המידות לכן זה חביב מאוד לפני הקב''ה כי אם אדם יעבוד את השם והמידות שלו לא מתוקנות הוא מאוס בעיני השם כתוב שאין מלמדים תורה אלה לתלמיד הגון מה פרוש, תורה צריך ללמד את כולם לכאורה לא, תורה ציווה לנו משה מורשה, זה ירושה לכולם לא? כתוב אם התלמיד לא הגון המידות שלו פחותות ומושחתות לא מלמדים אותו, זה כמו זורק אבל למרקוליס. הייתה פעם עבודה זרה בשם זה מה הייתה העבודה, עומדים מול קיר שקוראים לו בשם הזה וזורקים את האבן לכיוון ההוא זהו זה העבודה, עבודה של מפגרים. יש בזה תועלת אם בנ''א זורק אבל לקיר. שום תועלת. אותו דבר אומרים מי שמלמד תורה לתלמיד אינו הגון זה כמו זורק אבל מרקוליס ולא רק זה עוד יכול להיות יותר גרוע שהוא ילמד את דברי התורה וישתמש בם לפי המידות המושחתות שלו.
אז העיקר זה תיקון המידות ולכן זה חביב לפני הקב''ה עכשיו נתבונן מה גודל החביבות ונראה נפלאות הרי גופי ועיקרי התורה ניתנו אמרנו ברמיזה ועניין תיקון המידות מאריכה בו התורה מאוד וכמה כמה פרשיות והרי בחשבון זה אלפים רבים שזה אלפים רבים פי כמה מהרמיזה שכתבו מצווה מהתורה נמצא שהכפילות היא כפולה ומכופלת לאין שיעור.
עכשיו המשכיל ומי שדורש טובת עצמו חייב לבקש עצות איך הוא יוכל להתעלות בדברים שהם חביבים לפני הקב''ה וביותר כאשר יתבאר לנו מהות גודל החביבות שהיא לאין שיעור אז נמצא שעבודת תיקון המידות חייבת להיות העניים העיקרי שבו נעסוק ונשקיע את עיקר המאמצים.
והנה כאשר נתבונן היטב במצבינו נראה שאנחנו רחוקים מהכת עצמינו וכל המעלות הטובות אנחנו סבורים שיש לנו ובשעה שנותן פרוטה לעני כבר דומה בעיניו שהוא מאנשי החסד הגדולים ואיננו מכירים את מצבינו האמיתי ואנחנו גם לא בודקים כלל את מצבינו לא בודקים את תורתנו כמה אנחנו לומדים איך אנחנו לומדים מה אנחנו מקיימים איך אנחנו מקיימים אנחנו לא בודקים את תפילותינו אבל אם תיזכר בזה רק עכשיו ונזכור את תפילת ערבית ומנחה איך הם נראו בזריזות בלי כוונה בלי מחשבה בלי הכנה, אז גם זה יש לנו בעיה יש כאלה שבכלל לא מבינים מה הם אומרים או חלק לא יודעים מה הם אומרים או חלק ממה שהם אומרים לא מבינים יש כאלה שלא מבטאים בכלל נכון והם כמו עילגים ממשיכים להתפלל בלי להגיד נכון בכלל לא לבטא נכון ולא כלום ואם נבדוק את אמונתנו נראה כמה היא רפויה בידנו. אז נו, אנחנו נקראים בלעי מעלות ובעלי מידות?
ואפשר לראות את זה הכי קל, איפה, אפילו בני תורה מובהקים יראים וחוששים מללמוד מוסר. שאלו אותו כמה אתה לומד מוסר כל יום לא לומד, ואם כן חצי שעה. למה הם יראים וחוששים ללמוד מוסר, כי המוסר מייסר את האדם ומגלה לו חסרונות. ואז יתברר לו שהמידות שלו לא ראויות וצריכות תיקון ולתקן את המידות זה עמל של כל החיים זה לא אדם אומר לעצמו מהיום אני יהיה ככה אין דבר כזה כי אם לא עמלת על זה עד שתיקנת את המידה ברגע אחד היא תתפרץ ואתה לא תכיר את עצמך. יש אנשים שהם יכולים להבליג להיות נימוסים דרך ארץ אבל אם מישהו ידרוך עליהם פעם אחת פתאום כל הקליפות יצאו בבת אחת ואתה לא תכיר וגם הוא לא יכיר את עצמו מה קרה, הוא לא תיקן את המידה הזאת. הוא התכוון אבל הוא לא תיקן. הוא הצליח להשתיק אותה ולהשקיט אותה לזמן אבל זה לא אומר שהוא תיקן. אבל מה לעשות שהדרך להגיע לשלמות כמו שאמרנו קודם זה רק על ידי עבודה ויגיעה הרי לא תוכל להגיע לשלמות העבודה ולעשות רק את רצון הבורא אם המידות של הם לא הגונות כי אם המידות שלך כי אם המידות לא הגונות הם ימשכו אותך לאינטרסים שלך ובחיים לא תגיע לשלמות.
מחובתנו לעשות איזה צעד כדי להשתלם בזה להיות מושלמים בזה אפילו אם נעשה צעדים ראשונים קטנים אין למעט בכל מערכה ומערכה כי אם נתאמץ ונשתדל באמת הבא להיטהר מסיעין לו מן השמים סיעתא דישמיה, אח''כ יוכל לעלות לדברים קשים יותר.
והעניין הוא להתחיל להתלמד בדברים הקלים וחייב להיות כך בכל העניינים שנוגעים לעבודה הרוחנית, הן בתורה הן בתפילה והן בעבודת המידות. ולדוגמא להשתדל לעמוד בתפילה במקומו ולהתפלל מתוך סידור. כל זה דבר קל נכון, אח''כ בתוך הסידור לא מספיק להסתכל בסידור כי הראש עף החוצה זה לשים את האצבע בסידור ולעקוב מילה מילה מה שאתה אומר כדי לא להתרחק מן הכתוב וממה שאומרים. וגם שיהיה לך זמן מסוים שאתה מתפלל ולא להתחשב בציבור אם אתה איטי אל תמהר בגלל שהציבור זריזים אתה יכול להתפלל בקצב שלך שאתה מבין מה אתה אומר. אהה אתה תפסיד את הקדושה, אתה לא מפסיד כלום אם אתה מגיע למצב שעוד לא סיימת את התפילה ואומרים קדושה אתה עומד במקומך ומפסיק להתפלל ומהרהר בקדושה בסדר גמור אין בעיה. אבל אם אתה בא להתפלל אז תתפלל אז תתפלל.
כל זה לימודים בדברים קלים ועל ידם ילמד לשבור את רצונותיו. וכל מי שמוסיף בשבירת הטומאה הרי הוא מגביר רוחניות בעולם הזה וגם זוכה לעולם הבא לאין שיעור כמו שאמרנו קודם.
לסיכום הדברים עיקר עבודתנו שחייב אדם לאמר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותיי זה להגיע לשלמות המעשים כמו האבות הקדושים וזה צריך לשאוף כל אדם וצריך להגיע לזה. וראינו שחברו של הרב פיינשטין בא לחברו ואמר לו שבסור מרע ועשה טובה הוא בסדר גמור יצא נקי בדין. אבל הוא לא מרגיש את הגן עדן כמו שמגיע למה, הוא לא הגיע לדרגת השלמות לעשות את רצון השם בלבב שלם. מי מעכב לעשות בלבב שלם? מידות.
וטהר ליבנו לעבדך באמת מה זה וטהר ליבנו שהלב יהיה טהור מה זה לב טהור? אם המידות משכנן בלב משם יוצאים הרצונות, אני רוצה מה זה אני רוצה אני רוצה בא לי, מה זה בא לי, זה מידות, אם יש לך תאווה אתה אומר בא לי אני רוצה, מה זה תאווה, זה מידה. אם אתה כועס זה מידה זה מהגאווה אתה לא מוכן שלא יכבדו אותך כראוי יתייחסו אליך בזלזול. זה בלב. אם הלב לא טהור ממידות פחותות ומושחתות איך נוכל לעובדך באמת? אם אפשר אתה עובד את עצמך. זה מפריע לך זה לא שומע לך זה עונה לך זה לא ככה אתה עובד אצל עצמך אתה לא עובד את הבורא. אם אתה עובד אצל הבורא אז כמו שאליעזר אמר עבד אברהם אנוכי והוא היה עבד של בזר ודם השם שאמר עלינו כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים להיות להם לאלוהים אז ודאי שאנחנו עבדים של הברוא אנחנו לא עושים טובה על מנת כך הוא הוציא אותנו ממצרים שאלמלא כן הינו עד היום עבדים במצרים אז איך אתה לא אומר עבד השם אנוכי ועובד את השם כעבד שהוא נטול רצונות רק עושה את רצון אדונו איך זה?
אם יאמר העבד לריבו הכול אני עושה חוץ מדבר זה כבר פרק עול אדוניו מעליו. זה כבר לא עבד אם אתה יכול להגיד דבר זה אני לא עושה, אחד מתוך מאה אלף דברים אתה אומר אחד אני לא עושה אתה כבר לא עבד אתה אדון. אתה אומר אני עושה מה שאני עושה בדבר הזה אז אתה אדון אתה לא עבד. אדם צריך התבטלות והכנעה גמורה לפני הבורא ורק לעשות את רצונו אין דבר כזה בא לי. יש מה שהתורה ציוותה מה שהתורה התירה זה מה שמותר לנו. זה לא ניסיון ארוך זה בקושי 70 שנה בקושי. ואני רואה פה שרוב הציבור כבר בחצי הדרך אז לא נשאר עוד הרבה זמן לעמוד בניסיון.
כדאי להתחיל. למה אם מגיעים אח''כ לעולם האמת זה כבר מאוחר אי אפשר לתקן ואז יראו לבנ''א שבעצם הוא עבד אצל עצמו לכן אמרו חכמים לא יהי הבך אל זר איזהו אל זר שיש בך באדם, איזה אל זר יש בך. לא יהי בך אל זר? זה היצר הרע שאתה עובד אותו ואתה נאבד יאחביבי. אתה נאבד. ז''א אתה עבד של יצרך במקום יוצרך. איך אתה מחליף יש אחד נותן לך חיים והשני רוצה לתת לך רק מות יצר הרע הוא מלאך המוות איך אתה עובד אצל מלאך המוות שמחפש להמית אותך ומי שנותן לך חיים אתה לא עובד אותו אתה שומע ליצר ולא ליוצר איך זה? זה כוחו כוח ההטעיה שלו.
אז אם דיברנו על אליעזר עבד אברהם אז כתוב במדרשים כנען בידו אוזני מרמה היה אליעזר שוקל כל הזמן, יש לו בת, והבת הזאת הייתה ממש ראויה ליצחק. והוא כל הזמן חשב איך יגיע המצב שאברהם יבקש את ביתו. כי אברהם לא רצה לקחת בנות מבנות בכנעני וכו שהם עם מידות מושחתות וכו וכו אפילו שהם היו עובדי עבודה זרה אבל במידות הם היו יותר טובים. נו. מה מה מה אז הוא חשב כל הזמן אולי אולי אולי עד שאברהם אמר לו אין ארור מתדבק בברוך. הבן של ברוך ואתה ארור למה, נח קילל את חם ואמר ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו זה קללה נח הטיל על זרעו של חם שהם ארורים. אז הוא אומר לו אברהם אבינו אני מצטער מאוד אתה ארור ואני ברוך וזה לא מתדבק. עכשיו הוא יוצא לשליחות להביא כלה ליצחק. אחד ששומע כזה דבר אחרי שפוגעים בו ככה ואומרים לו אתה ארור ומי, מי שדומה בדיוק לאברהם ועודה בדיוק כמוהו, שולט ביצר כמוהו ומלמד את התורה של אברהם בכל מקום והוא מקבל כזאת כזאת שטיפה אתה ארור ואני ברוך.. זה לה מתדבק, איך הוא ילך לשליחות עכשיו . בתרעומת לא? הוא יחפש מומים עכשיו נכון? ולא. הוא לא רוצה בכלל שיהיה לו שיקול דעת והוא מטיל את זה על השם והוא אומר להשם שמע, אתה תמצא את הבת הראויה ליצחק אני אומר לה הטי נא כדך ואשתך והיא אם היא תענה לי וגם לגמליך אשקה אותה הוכחת. זהו. הוא לא רוצה כבר יותר לעושות שיקולים הוא מזדרז ולא מוצא מומים ולא שום דבר ומביא תא רבקה אימנו באותו שעה שהוא הגיע לשלמות המידות ולתיקון המידה זאת שהיה בידו מאזני מרמה לעשוק אוהב רצה לעשוק אהובו של עולם את יצחק ולתת לו את ביתו במקום את רבקה ככה אמרו עליו חכמים בפרוש הפסוק הזה והוא עמד בניסיון לא תרעומת לא דווקא בדיוק הפוך. הוא זכה לצאת מכלל ארור והוא עלה עם גופו לשמיים חי. הו אלא מת הוא לא נקבר הוא עלה כמו חנוך וכמו אליהו הנביא לשמיים חי כי זה לא אנושי בנ''א יכול לקבל שפכטל כזה שטופחת לו המציאות בפנים בצורה כזאת והוא מתעלה מעל כל החשבונות וכו וכו וואי וואי וואי.
רבותי אנחנו נדרשים, אם חשבתם זה סיפורים על אליעזר לא. התורה לא האריכה שניים ושלושה דפים להגיד שיפה שיחתם של עבדי אבות יותר מתורתם של בנים סתם. כאילו יש התלבות מהסיפור אז מספרים לנו סיפור לא... זה הדרכה והוראה איך אנחנו צריכים להתמודד בחיים ומה הדרישות מאיתנו וזה מדובר על בן נח על עבד על כנעני על ארור. אנחנו בני ישראל בני האבות הקדושים והאמהות הקדושות אנחנו מחויבים בזה אנחנו לא נעשה טובה אם נהיה כאלה אנחנו מחויבים להיות כאלה. חייב אדם לאמר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותיי אברהם יצחק ויעקב והבנתם?
תודה על ההקשבה
למי שיש שאלות בבקשה, על מה, על הפתיחה. ברכה כבר נתתי לך בכניסה
שואלת: שתברך אותי שאני יתחזק בתשובה.
הרב: אהה זה כבר נתתי לך בפעם הקודמת לא זה כבר כתוב כתוב.. כתוב למעלה זה כבר מסודר.
שואלת: לא תברך אותי...
הרב: השם יזכה אותך להתעלות בתורה ויראת שמיים וימלא משאלות ליבך לטובה
יאללה קדימה מי רוצה לשאול, תן לבחור פה באמצע.
שואל: רק לרפואה ובריאות
הרב: השם ישלח לך רפואה שלמה ובריאות איתנה
שואל: אמן
כן תן ליהודי בסוף
שואל: כבוד הרב בקשה תעשה מי שברך לאמא שלי שחולה בערך שלוש שנים והשם שלה .....
הרב: כבר אמרתי בהתחלה נתת לי הפתק ביד.
שואל: כן
הרב: אז זה עלה למעלה.
כן תן לבחורצ'יק פה בכניסה.
עוד פעם הפתק. תהיה בריא. כן תן לו לבחור.
שואל: כבוד הרב
הרב: כן
שואל: עלתה לי שאלה לגבי פרשת וירא. נכון שאברהם הוא גרש את הגר וישמעאל אז איך אחרי זה אנחנו רואים בעקדה שישמעאל ואליעזר הגיעו לעקדה שאיך ישמעאל קשור בכלל?
הרב: תמיד היה מתלווה ישמעאל עד גיל 13 הוא היה בגיל 13 הוא היה מתלווה לאבא שלו לאברהם היה מלמד אותו מחנך אותו במצוות. כמו שכתוב כשבאו האורחים גם כן הוא שלח אותו, אז ז''א תמיד היה הולך מלווה תלמיד חכם תמיד הולך עם שניים שמלווים אותו אז מי הוא ייקח, לקח את דמשק אליעזר וישמעאל בנו הקרובים לו ביותר. שאלה יפה תהיה בריא.
כן תן לבחור בא מאמצע.
שואל: אהלן אמנון
הרב: אהלן מה נשמע
שואל: אני ישב אני ישב רגע, קוראים לי אסף, הרב אמנון סליחה אני פשוט לא מכיר, השאלה שלי היא כזאת שבע מצוות בני נח זה המצוות שחשובות לי בגדול רק אם אפשר לא לצלם אותי...
הרב:מה פרוש מה פרוש הם חשובות לך בגדול, למה הם חשובות
שואל: אני חושב, מאמין מה זה חשוב שזה המצוות שכל בנ''א צריך לעשות.
הרב: מאיפה אתה יודע שיש בכלל שבע מצוות בני נח?
שואל: אני לא יודע כלום
הרב: לא אז למה אתה אומר ששבע אולי שמונה אולי שש?
שואל: אז זה מה שאני רוצה שתחדד לי
הרב: או צריך את כל התריג מצוות.
שואל: לא אני לא צריך תריג.
הרב: אתה לא צריך, למה אתה לא צריך?
שואל: אני צריך את נח זהו. נצרות בני נח
הרב:אם אתה גוי אז אתה יכול להסתפק בשבע מצוות
שואל: אני לא גוי אני לא גוי.
הרב: אם אתה לא גוי אתה לא יכול להסתפק
שואל: אני רק רוצה לדעת את השבע מצוות מהפה שלך זהו.
הרב: בא בא אני יגיד לך תקשיב יש לך תריג איברים, אתה מסתפק רק בשבע?
שואל: לא
הרב: כל המצוות נתנו כנגד האיברים והגידים שיש לך אתה מוותר כנראה, אתה אומר מספיק שבע
שואל: לא מספיק, כמה שאפשר לפחות נתחיל מזה מה.
הרב: אהה אתה רוצה להתחיל בשבע, לא לא מתחילים ככה
שואל:טוב
הרב: אני יסביר לך מתוק, אתה צריך לקיים תורה ומצוות במלואן במלואן אתה לא יכול אולי לקים את כול ביום הראשון אבל אתה צריך להבין שאתה צריך לקיים את כולם אין בזה הנחות אז לכן אתה יכול להתחיל בשמירת שבת תפילין וכו
למה אתה עושה לי לא
שואל: כי מה זה להתחיל, סיימתי עם זה כבר. מה זה סיימתי, לפרק זמן הזה כאילו
הרב:מה זה סיימתי?
שואל: מה זה סיימתי?
הרב: כן
שואל: לא סיימתי התחרטתי על המילה הזאת. הפסקתי.
הרב: למה הפסקת, תסביר לי למה, אתה היית בחור ישיבה
שואל: אני יסביר לך בהזדמנות לא נראה לי זה מעניין פה את כולם
הרב: היית בחור ישיבה
שואל: לא. ברוך השם
הרב: ברוך השם שלא היית.
שואל: ברוך השם הכול
הרב: אה על הכול ברוך השם. תגיד לי משהו למה ששבת לא תשמור שזה אחד מעיקרי התורה
שואל: זה המצווה הכי חשובה מה זאת אומרת.
הרב: אז למה לא
שואל: השבת הזאת אני ישמור מבטיח, עלי מילה שלי אמנון
הרב: תודה. שואל אותך אבל למה רק שבת אחת ולא תמיד.
שואל: נתחיל עם אחת נראה מה יהיה הלאה
הרב: אבל רצית קודם אפילו 7
שואל: נו לא אמרת לי את השבע, נו אל תרצח
הרב: אתה יודע אותם?
שואל: נראה לי בגדול, נראה לי אתה מבין יותר ממני אבל
הרב: שפיכות דמים אתה לא שופך נכון?
שואל: ברוך השם
הרב: גילוי עריות אתה כן עובר
שואל: אהרבהה
הרב: אהרבהה
שואל: למה ככה למה לשפוט
הרב: אבל זה מהשבע שאסור לעבור
שואל: אני לא עובר. בחיים לא עברתי גם
הרב: בחיים לא עברת?
שואל: חס וחלילה זה בל יעבור
הרב: אתה רואה טמבלויזיה? אתה רואה טמבלויזיה?
שואל: רק אינטרחט
הרב: אה רק אינטרחט אז זה הבעיה אתה מבין זה גילוי עריות.אח''כ יש לך עבודה זרה אתה עובד? לא
שואל: תלוי מי עזר
הרב: תלוי מה
שואל: תלוי את מי שואלים
הרב: ואתה לא מקלל שם שמיים
שואל: חס וחלילה
הרב: וכל דבר אתה עושה על פי דיינים?לא
שואל: מנסה
הרב: מנסה
שואל: הדיין שלי כאילו
הרב: הדיין שלך זה אתה
ואבר מן החי אתה אוכל או לא, לא. נו. אז אתה כבר בשש.
שואל: אז אני כבר בגן עדן.
הרב: איזה גן עדן אם רק אחת מהם אתה עובר אתה בגיהנום.
שואל: נו אבל אם אני עושה את כולם
הרב: תקשיב בן נח שעובר עבירה אחת עם אחת הוא חייב הריגה ואין לו תשובה.
שואל: יא הריגה איזו
הרב: חנק
שואל: אי אי אי בסדר אבל היום כבר אין, זה לא מצולם נכון לא עולה לשום מקום
הרב: בטח שלא
תגיד לי אתה רוצה להיות יהודי כמו שצריך?
שואל: אני יהודי לא צריך אישור לא אף אחד
הרב :זה ברור אבל יהודי יש לו חובות
שואל: אני עושה אותם מה שאני יכול
הרב: סיבת ביאתך היום אתה יודע מה היא
שואל: מי יכול להגיד, גם אתה, אני מכבד אותך מעריץ גדול כן אבל גם אתה לא תוכל...
הרב: אני לא יודע, לכן אני שואל
שואל: אהה לא לא . הגעתי לפה מזה במקרה אני יספר לך גם. כאילו אני גם לא ידעתי שאתה בא לפה בכלל.
הרב: נו אז איך הגעת.
שואל: אהה אני יספר לך.
הרב: נו ספר
שואל: לא פה לא מול כולם
אנשים רוצים ללכת הביתה לילדים מה..
הרב: כבר ללכת, עוד רק באו
שואל: להגיד?
הרב: כן
שואל: אני יגיד אני יגיד, אני יכול לשבת?
הרב: אתה יכול לשבת כן
שואל: אני עובד בתמנא
הרב: במה?
שואל: בתמנא תמנא זה פארק ליד אילת, אני עובד שם אני בונה מסלול אופנים אוקי, והיום הגעתי לבחור והוא לא יכל לאסוף אותי לפארק אז הוא אומר לי מחר. וזה אז עכשיו ואז פגשתי ילד חמוד בבית חבד, מנדל והוא אומר לי שאתה מגיע. אתה מנדל.. הנה הוא פה. זה לא מנדל, איך השם? נריה. והוא אמר לי שאתה מגיע מאוד התרגשתי מה זה התרגשתי.. זה הכול רשום כבר כן אבל לא קראתי, הופתעתי.
הרב: טוב אז אתה השבת שומר שבת
שואל: מבטיח מילה שלי בזכותך
הרב: יופי, אתה יודע איך שומרים שבת
שואל: אם אני יודע?
הה: כן
שואל: אני יודע איך לא שומרים אז נראה לי אני יודע גם איך שומרים
הרב: אז אתה עושה הפוך. אז תגיד לי אתה רוצה לבוא אלינו לבני ברק לשבת?
שואל: למה לא למה לא
הרב: אז הנה אתה מוזמן בעזרת השם תהיה לידינו
שואל: מה הכתובת רק?
הרב: רחוב מתיתיהו10 בני ברק. מתתיהו המכבי אתה תזכור בטח 10 זה תמיד עשר.
שואל: עשר זה תמיד עשר שנייה אני ירשום לי
הרב: ומה השם של כבודו
שואל:אסף
הרב: אסף יאחביבי
שואל: מה זה אומר לך
הרב: מזמור לאסף מזמור לאסף
-הוא כבר יביא לך את הכתובת
שואל: אהה אוקי, תודה כפרה, משהו רוצה לשאול שאלה?
תודה, הנה כבר יש לי עוזר. בבקשה
כן שאלה הבאה תן לו, להתראות.
שואל: ברכה לרפואה שלמה לקרלינה בת לובלינה שתגמור מהחטאים שלה ותתחיל לחזור בתשובה. ותגמל
הרב: אמן ואמן
כן שאלה תן לבחור מאחורה כאן כאן שורה שניה כן
שואל: ערב טוב הרב
הרב: ערב טוב
שואל: רציתי לבקש ברכה מהרב
הרב: תזכה לכל מילוי משאלות לטובה
שואל: אמן. הרב אני חולה מאוד וקשה לי קשה לי בעבודת השם.
הרב: אתה יכול ללמוד שעתיים כל יום בתענית דיבור שלושה ודשים רצוף?
שואל: קשה אבל אני ישתדל
הרב: בסדר אם תצליח זה יועיל לך מאוד. רפואה שלמה
שואל: תודה הרב
כן שאלה כן יהודי בסוף שם
שואל: ערב טוב
הרב: ערב טוב
שואל: רציתי לקחת על עצמי ללמוד בתענית דיבור שלשוה חודשים רצוף בשביל שאני בעזרת השם יתחתן.
הרב: אמן ואמן מהרה
שואל: תודה רבה
כן שאלה, ...
שואל: איך אתה יודע אנחנו באים אליך עכשיו פה לשיעור, יכול להיות שגם אני תלמיד לא הגון. יכול להיות שיש פה תלמידים לא הגונים אז איך אתה מלמד אותנו בכל זאת.
הרב: אז אני יגיד לך זה מדובר בתלמידים קבועים לא במזדמנים. במזדמנים אנחנו אומרים את הדברי תורה מי שהגון בדר''כ נשאר עד הסוף מי שפחות הגון מסתלק לפני כן.
שואל: אוקי ועוד שאלה כבוד הרב, אמרתי להתפלל בקצב שלך לא למהר לסיים את התפילה במאה אחוז. אבל כשאתה מתפלל במניין אז אתה לא יכול בקצב שלך הם רוצים לסגור תא הבית כנסת אחרי ערבית...
הרב: היי יאא אתה כבר נהיית מהתנאים. שעה לפני שעה אחרי שעת תפילה..
שואל: לאא... אבל אם אתה מתפלל יש לך את הזמן של הקדיש ו..
הרב: אתה לא מעניין אותך מקסימום נגיד הם מתפללים שלוש ארבע דקות אתה תאריך חמש שש דקות סתם דוגמא אם זה הקצב. לא יקרה כלום לא סוגרים את הבית כנסת לא כלום אל תדאג אתה תספיק הכול וגם ללכת בזמן.
שואל: אוקי. טוב ברכה רק לאמא היקרה של ילמרסדס בת חנינה שתהיה בריאה ושהשם ייתן לך אריכות ימים
הרב: מרסדס בת חנינה תהיה בריאה ושלמה בכל איבריה וגידיה
שואל: אמן
הרב: אתה יודע שחברת מרצדס זה על שם הבת של הבעלים
כן תן לגברת פה
שואלת: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואלת: אני רוצה שתי בקשות לבקש
הרב: שני בקשות
שואלת: שני בקשות ולשאול שאלה אחת כבר ברכת את אימא שלי במאור עניים, זכתה. רוצה בקשה גם לבקש ברכה לרפואת הרגל שלה היא סוכרתית ויש לה גם פגיעה ברגל
הרב: מה שמה?
שואלת: אורה בת שרה
הרב: אורה בת שרה השם ירפא אותה בכל איבריה ובפרט ברגליה
שואלת: אמן ולברך את בעלי גלעד בן שרה שיזכה ליראת שמיים וחזרה בתשובה שלמה
הרב: גלעד בן שרה יזכה ליראת שמיים מרובה ותשובה שלמה מהרב
שואלת: אמן. השאלה שלי יש כלכך הרבה בעיות עכשיו גם עם הכשרויות ועם כל האוכל, עם המידות, כל הדברים שקוראים שגורם לבנ''א להישאר חומרי מאוד ולהיות אטום. זה מגיע למצב שכבר בנ''א נאטם בצורה כזאת שכבר אי אפשר לדבר כמו שאתה אומר שכבר אי אפשר לקבל תוכחת כאילו הקב''ה מגיע למצב לפי מה שאני מבינה מדבריך שכבר אדם נאטם שהקב''ה כאילו חס וחלילה לא רוצה לקבל אותו אבל כבר לא יכול מרוב כל הטומאה וכל הגועל שסביב כאילו. אז איך אפשר שאנשים יפתחו הלבבות הם לא מבינים אפילו במידות שמדובר רק לקרא במוסר וטיפה להתעסק, אני מנסה אפילו להכניס את זה קצת לפעמים אצל אחים אצל בעלי. יש קושי כמו אטימות
הרב: מי שאוכל נבלות וטרפות שקצים ורמשים ולא בודק את המאכלים כמו שאמרנו הוא מטומטם וקשה לו לקלוט אבל בואי אני יראה לך מה שלחו לי אתמול ותראו את ההבדל בין אלו שלא אוכלים דברים אסורים לאלו שכן
''לכבוד כבוד הרב המשפחה הזאת הולכים על פי כבוד הרב והפסיקו לאכול בשר ועופות לחלוטים הסבתא של המשפחה הזאת הביאה לנכדים שלה שוקולד וממתקים של עלית והילדה בת חמש הבחינה שזה עלית צעקה לאחותה הקטנה בת שנתיים וחצי לפני שהכניסה לפה את השוקולד 'לא לאכול זה עלית ואסור לאכול את זה כי אימא ואבא לא מרשים' אז הסבתא אמרה לאא זה היה לפני הרבה שנים זה כבר בטח השתנה. ואז גם שאר הנכדים שלה הכי גדול שהוא בן 9 אמר לא מה פתאום אנחנו לא אוכלים לא מעלית ולא משטראוס כי אסור לנו לאכול אותם כי של גויים. והיום התקשרה הסבתא לברר אם זה עדיין אקטואלי ואמרנו לא שזה אקטואלי. היא הייתה ממש בהלם איך הילדים נמנעים אפילו משוקולד שקשה לעמוד בזה ולא להכניס ישר לפה והם אמרו לה לזרוק את זה לפח. היא כלכך התפעלה הסבתא שאין חינוך של הורים שזה הבן שלה וזה הנכדים שלה מושרש כלכך חזק בהם ואם מבקשת הסבתא לברך אותך להמשיך להתחזק ולהדבק ולהתעלות ביראת השם.
זה הסבתא שלא האמינה שהנכדים שלה ככה
מקרה נוסף שקיבלתי היום
רצוני לספר משהו מדהים מקרה עם הבת שלנו אתמול. היא בת שנתיים וחצי כמעט אתמול השארתי אותה אצל אימי מאוחר יותר התקשרתי לברר אם הכול בסדר אימי מספרת לי כך היא הדליקה רדיו והבת שלי אמרה לה לכבות. והיא שאלה אותה למה בקיצור הילדה לא נרגעה עד שכיבתה את הרדיו. מאורח יותר היא רצתה לשמוע חדשות של השעה 12 ושוב בילדה אומרת סבתא תכבי. עד שאמא שלי לא כבתה היא לא נתנה לה לשמוע, הילדה. כמובן שאני מאוד נדהמתי מהדבר כי הילדה אין מושג מה זה רדיו. וכי בבית כל הזמן שומעת את הרב אז כביכול מה יש לה להבחין בין רב כזה לרב אחר. אז אני פשוט חשובת שהנשמה שלה כלכך טהורה וקדושה שהיא פשוט לא יכלה לסבול את זה אימא שלי עדיין לא נרגעה מאיך שהילדה בנחרצות הכריחה אותה לכבות. וכן היא סיפרה לי שהיא רצתה לתת לה שוקולד והילדה אמרה לה לא. הרב אין לנו מילים איך להודות על כל יום ויום על השמחה שבביתנו ברוך שהם הפרנסה הילדים הצדיקים הגיבורים והגאונים בלי עין הרע פשוט הכול אנחנו רק רוצים שכבוד הרב ידע שאנחנו מאוד מאוד מעריכים את מה שהרב עושה לנו בכל מודים ושמחים לעזור ורוצים עוד אז תודה רבה שהקב''ה ישלח לכם הרבה בריאות אושר שמחה והצלחה בכל ולבני ביתו בשורות טובות
שתי הודעות רק מילדים. כל הילדים של קהילות פז לא אוכלים לא בגנים ולא במוסדות חינוך ולא בישובות ולא בשום מקום לא אוכלים אוכל שאוכלים כולם. מביאים מהבית אין. לא נוגעים. אנשים בהלם לא מבינים דבר כזה אבל זה ילדים אחרים לגמרי לגמרי טהורים טהורים. אם התורה אומרת שאסור לשקץ את הנפש אנשי קודש תהיו לי ז''א התורה מבקשת מאיתנו קדושה לפרוש מתאוות ומאכלות אסורים והשם אומר שהיה מוכן להוציא את ישראל ממצרים אפילו רק על מנת שיזהרו משקצים ורמשים. לא נותן אפילו תורה לישראל. כבר היה נחשב העם הזה יותר מכל העמים בעולם. אבל דווקא בדבר הזה כולם נכשלים למה
שואלת: למה הקושי
הרב: הבטן האלוהים שלהם בטנם אלוהיהם אומר רבינו בחיי. התאווה הוא לא יכול לעמוד הוא לא יכול לעמוד.
שואלת: אני יכולה לדבר כרגע אך ורק על בעלי לגמרי אני יתנתק מהבשר והעופות מהכל, הולך איתי. יש דבר אחד שיש קושי כאילו קבלת מוסר קשה לפתוח מוסר ולקבל תוכחת
הרב: אמרנו את זה
שואלת:לא שזה קשה, הוא מקבל כן אבל קשה לפתוח דף מידה..
הרב: אמרנו שאפילו תלמידי חכמים קשה להם ללמוד מוסר כי זה תובע מהאדם זה מגלה לו את חסרונותיו אדם רוצה לחיות באופוריה שהוא בסדר.. מה זה כל רגע, קוראים לזה בתימנית לנחשש כל הזמן לחפור לחפור עוד לבדוק לבדוק עוד עוד מה לא בסדר בשביל מה אני צריך כל הזמן לחטט בעצמי, אני בסדר
שואלת:אז מההרגל, קל להישאר במקום שנח
הרב: בדיוק אז פעם אמר הרב טהרני, ראש ישיבת ברכי יוסף אמר דבר יפה, אמר אם תשימו לב כל האיברים שבגוף האדם הכול זה עגול הראש עגול הכתפיים עגולות האצבעות עגולות הכול עגול הכול עגול. למה כי בחומריות אפשר לעגל אפשר לעגל הכול עגול אבל המצוות הכול מרובע מצוות הולך תמיד בעיקר עם ריבוע או ארבע, הכול מרובע התפילין צריכים להיות מרובע בדיוק הטלית מרובע ארבע כנפות רוב במצוות שלנו הכול מרובע למה, במצוות אתה צריך להיות מרובע בענייני החומר שמה תעגל אין בעיה אבל במצוות אין דבר כזה לעגל.
שואלת: מה העצה שאתה יכול לייעץ לי, לכולם פה למי שיש לו פרטנר שיש לו קושי איתו כי מצד אחד אני רואה דברים וחורה לי מפני שיש לי יראת השם מאוד גדולה מאוד ואני רואה מצד אחד אני יכולה להרוס אם אני דורשת יתר על המידה ומצד שני אני משחררת, איפה האמצע איפה אני פשטי כאילו אתה יודע מתייחסת לדברים ואמרת בעזרת השם, כאילו תפילות כן אני מתפללת מייחלת אבל איפה שהוא עדיין חורה
הרב: אם אתה רואה שיש התקדמות
שואלת: זה בקטע חיצוני כן הוא מאוד שומר הוא שומר שבת
הרב: אני שאול, אבל אם אתה רואה שיש התקדמות אז להמשיך להתקדם איתו כמו ילד שמתפתח לאט.
שואלת: אוקי
הרב: אם אתה רואה שיש התנגדות את צריכה לקבל החלטות מה עושים ואם זה מפריע באמת לקים את החיים על פי תורה אז ההפרעות לפעמים קשות. אבל אם יש התפתחות לאט לאט מה לעשות יש אחד מתפתח מהר ואחד פחות
שואלת: ברוך השם תודה כבוד הרב
כן תודה עוד שאלה אחת ,הנה הבחורצ'יק כאן
שואל: שלום כבוד הרב
הרב: שלום
שואל: תקשיב אני לפני הצבא לפני שהשתחררתי התחזקתי וכל פעם יש לי עליה ונפילה עליה ונפילה, ובאמת זה ממש חורה לי מה אני יכול לעשות
הרב: תראה עליה ונפילה זה בעיה, נפילה ועליה זה יותר טוב.
שואל: כן זה כל פעם בא ככה וככה ככה וכהה ואני רוצה לעלות בלי לרדת.
הרב: אז זה הבעיה שלך בגלל שאתה לא יציב אם היית יציב ולומד תורה באופן קבוע לא היית נופל אבל אם אתה לא ללומד תורה אין מה שיחזיק אותך.
שואל: היית הולך לשיעור פעם ב
הרב: לא הייתי הולך אתה צריך ללמוד לבד, לבד חוץ מהולך אתה צריך ללמוד לפחות שעתיים ביום תורה אם תלמד כל יום שעתיים ביום תורה תוספת החכמה שאתה תקבל כל יום לא תניח לך ליפול.
שואל: איזה ספר?
הרב: מה ללמוד אתה צריך ללמוד גם הלכות תאה צריך ללמוד מוסר ואתה צריך ללמוד פרשת השבוע בהתחלה שיהיה לך מושגים מה קורה בכלל הלכות בשביל לדעת מה הדינים שצריכים לעשות ומה אסור. מוסר בשביל להכיר את עצמך ואיפה היצר הרע מנסה להפיל אותך
שואל: היית לומד הרבה מוסר שניתי הרבה מהדברים האלה פלא יועץ הרבה ספרים קראתי.
הרב: אבל צריך לקום מהספר ולחפש איך לקיים
שואל: זה עזר לי בהרבה מאוד דברים כן תמיד יש מה לתקן אבל...
הרב: בדיוק זה לא מידע זה לא אוניברסיטה זה תורת חיים. חיים על פי התורה הזאת .ואם יהיה לך זמן בדרך או בכל מקום לשמוע שיחות שאני נותן קובל על יד ירבה.
שואל: אם תראה כמה היסטוריה אצלי בטלפון זה המון באמת.
הרב: נו אז אני לא מבין איך אתה נופל שתהיה בריא
שואל: אם הייתי יכול להסביר את זה היית מוצא לזה גם פתרון הלוואי באמת
הרב: אתה מסתובב ברבה ברחובות
שואל: לא באמת שלא
הרב: מה לא
שואל: באמת שלא
הרב: אז איפה אתה נופל
שואל: נופל הייתי מתפלל שלוש תפילות ביום עכשיו אני ....
הרב: איפה אתה נופל בנ''א בבית לא נופל
שואל: דוגמא אני רוצה ללכת לשיעור היום, לא ילך. איכשהו אני לא ילך.
הרב: למה תסביר על המקום לעצמך למה
שואל: לא יודע היצר הרע
הרב: איזה יצר קח אותו איתך קח אותו תגיד לו מה קרה לך אתה רוצה שאני יישאר תישאר אתה אני הולך
שואל: אני אומר זהו מחר אני מתחיל מחדש
הרב: למה מחר למה מחר למה לא עכשיו. רצית רצית עכשיו למה אתה לא הולך
שואל: אין הלוואי אם הייתי מצליח הייתי גדול הדור אם הייתי מצליח כל מה שאני רוצה
הרב:אם אתה רוצה לקנות לחם אתה רוצה, אין לחם בבית אתה רוצה לקנות לחם הוא גם אומר לך אל צלך עזוב אותך תישאר רעב.
שואל: ככה זה התורה קשה
הרב: לא הבנתי ככה הוא עושה לך בלחם לא. למה לא, כתוב בתורה לכו לחמו בלחמי זה הלחם האמתי זה הלחם האמתי תקום ותלך למכולת אין דבר כזה
שואל: בעזרת השם אני ישתדל
הרב: יאללה בהצלחה
שואל: אתה יכול לברך אותי שאני יצליח
הרב: בטח בהצלחה גדולה מיד
שואל: תודה
הרב: תהיה בריא
אחרונה נו תן לה
שואלת: שלום כבוד הרב
שואלת: שלום
שואלת: אני רציתי קודם כל להגיד לך תודה רבה על כל ההרצאות ועל כל מה שאתה עושה עבורינו באמת אני כל הזמן שומעת אותך ביוטיוב כל הזמן ואני מתחזקת בזכותך
הרב: ברוך השם
שואלת: באמת תודה רבה ,ואני רציתי גם לבקש שתי ברכות ברכה ראשונה עבורי לזווג הגון בעזרת השם וברכה שניה עבור אימא שלי לרפואה שלמה רפואה הנפש והגוף
רעיה בת מרים רפואה שלמה
הרב: את מוכנה ללמוד חצי שעה ספר שערי תשובה של רבנו יונה שלושה חודשים רצוף.
שואלת: כל יום?
הרב: כן
שואלת: חצי שעה?
הרב: כןן
שואלת: אבל אני צריכה לדעת מה
הרב: הנה הספר ביד
שואלת: כן אבל אני צריכה הכוונה כאילו
הרב: מה הכוונה תפתחי רגע מה את רוצה
שואלת: זה לא פשוט הרב אנחנו לא זה לא רמה כמו שלך
הרב: פשוט פשוט תקראי רגע תפתחי באמצע באמצע כן תקראי נו
שואלת: מה זה של תשובה יש שערי ויש...
הרב: שערי תשובה שערי תשובה
שואלת: אהה זה ביחד כן?
הרב:כן
שואלת: הבנתי אוקי
הרב: חצי שעה כל יום 90 יום
שואלת: אין בעיה בסדר
הרב: בזכות זה זיווג הגון מהרה
שואלת: אמן. תודה רבה ורפואה שלמה לאמא שלי
הרב: שמה
שואלת: רעיה בת מרים
הרב: רעיה בת מרים רפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל מהרה
שואלת: תודה רבה
הרב: גם לכן
שואלת: שהשם ישמור אותך הרב
הרב: אמן. מי שרוצה ספרים בבקשה