סוד כוחו של השלום - חלק ז | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'שלום רב' - - -
מַדּוּעַ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ –כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה?
וְעַל פִּי זֶה מְבָאֵר מוֹהַרְנָ"ת אֶת דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא: וְאָהַבְתּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה, (ירושלמי נדרים פ"ד ה"ט), וְלִכְאוֹרָה מַדּוּעַ זֶה הַכְּלָל הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר שֶׁיֶּשְׁנוֹ בְּכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ אֶלָּא, שֶׁזֹּאת מִפְּנֵי שֶׁכָּל מַטְּרַת לִמּוּד הַתּוֹרָה וְקִיּוּם הַמִּצְווֹת הוּא כְּדֵי שֶׁכָּל אֶחָד יִזְכֶּה לְגַלּוֹת וּלְהַמְשִׁיךְ אֶת אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם עַל יְדֵי תּוֹרָתוֹ וּתְפִלָּתוֹ, וְכָל יְהוּדִי וִיהוּדִי הוּא כְּלִי וְצִנּוֹר לְהַמְשָׁכַת אוֹר ה' בָּעוֹלָם.
וְהִנֵּה רַק כַּאֲשֶׁר מִתְאַחֲדִים כָּל עַם יִשְׂרָאֵל כְּאִישׁ אֶחָד, יֵשׁ לָהֶם כֵּלִים לְהָכִיל אֶת הָאוֹר הַגָּדוֹל שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל, וְאִלּוּ כָּל אֶחָד לְבַדּוֹ אֵינוֹ יָכוֹל בְּשׁוּם אֹפֶן לְהָכִיל בַּכְּלִי שֶׁלּוֹ אֶת אוֹר הַשֵּׁם, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁאוֹר הַשֵּׁם הוּא אוֹר גָּדוֹל מְאֹד, וְאַדְרַבָּה זֶה יָכוֹל לְהַזִּיק לוֹ, כִּי זֶה רִבּוּי אוֹר חַס וְשָׁלוֹם בִּשְׁבִיל הָאָדָם הַיְּחִידִי.
אֲבָל כַּאֲשֶׁר מִתְאַחֲדִים וְנִכְלָלִים כָּל יִשְׂרָאֵל אֶחָד עִם חֲבֵרוֹ בְּאַהֲבָה גְּדוֹלָה, עַל יְדֵי כָּךְ הֵם יְכוֹלִים לְקַבֵּל אֶת אוֹר הַשֵּׁם בְּהַדְרָגָה וּבְמִדָּה, וְזֹאת עַל יְדֵי רִבּוּי הַכֵּלִים הָרַבִּים שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד, בְּאֹפֶן שֶׁלֹּא יַזִּיק לָהֶם רִבּוּי הָאוֹר חַס וְשָׁלוֹם, וְרַק עַל יְדֵי זֶה יוּכְלוּ יִשְׂרָאֵל לְהַמְשִׁיךְ אֶת אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם עַל יְדֵי תּוֹרָתָם וּתְפִלָּתָם, וְלָכֵן מִצְוַת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" הִיא כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה, כִּי רַק עַל יָדָהּ אֶפְשָׁר לִזְכּוֹת לְקַבֵּל אֶת אוֹר הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה.
וּמוֹסִיף מוֹהַרְנָ"ת זִיעָ"א (הל' תפ"ה ז), שֶׁעַל פִּי זֶה מוּבָן מַדּוּעַ לֹא נִתְּנָה הַתּוֹרָה לְעַם יִשְׂרָאֵל עַד שֶׁהֵם הִתְקַבְּצוּ שִׁשִּׁים רִבּוֹא יַחְדָּיו בְּאַהֲבָה, כַּאֲשֶׁר כֻּלָּם הָיוּ בְּאַחְדוּת כְּאִישׁ אֶחָד בְּלֵב אֶחָד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר", וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל "כְּאִישׁ אֶחָד בְּלֵב אֶחָד", כִּי הָאַחְדוּת הִיא הַכְּלִי הַיָּחִיד שֶׁעַל יָדָהּ יְכוֹלִים כָּל יִשְׂרָאֵל לְקַבֵּל אֶת אוֹרָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל הַתּוֹרָה.
עַל יְדֵי אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל – זוֹכִים לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה בְּמַתָּנָה;
וְכָתַב מוֹהַרְנָ"ת זִיעָ"א (הלכות פיקדון ה), שֶׁמִּפְּנֵי כָּךְ כַּאֲשֶׁר הָאָדָם זוֹכֶה לִהְיוֹת מְאֻחָד עִם כָּל יִשְׂרָאֵל, הוּא זוֹכֶה לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה בְּמַתָּנָה מִשָּׁמַיִם, כְּפִי שֶׁקִּבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה בְּמַתַּן תּוֹרָה בְּהַר סִינַי, כְּלוֹמַר שֶׁהוּא זוֹכֶה לַהֲבִינָהּ וּלְזָכְרָהּ בְּקַלּוּת וְאַף לְקַיְּמָהּ כָּרָאוּי, כִּי עַל יְדֵי הָאַחְדוּת זוֹכֶה הָאָדָם לַתּוֹרָה שֶׁנִּתְּנָה בְּמַתָּנָה לִכְלַל יִשְׂרָאֵל.
וְעַל פִּי זֶה הוּא מְבָאֵר אֶת דִּבְרֵי חֲזַ"ל (אבות פרק א), "יְהִי מָמוֹן חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְהַתְקֵן עַצְמְךָ לִלְמֹד תּוֹרָה שֶׁאֵינָהּ יְרֻשָּׁה לָךְ".
וְלִכְאוֹרָה קָשֶׁה, מַדּוּעַ כָּתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁעַל הָאָדָם לְהַתְקִין אֶת עַצְמוֹ לִלְמֹד תּוֹרָה מִשּׁוּם שֶׁאֵינָהּ יְרֻשָּׁה לוֹ, הֲרֵי כְּבָר כָּתוּב - "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב", וּמִכָּאן מַשְׁמַע שֶׁהַתּוֹרָה אָכֵן נִתְּנָה לְעַם יִשְׂרָאֵל בִּירֻשָּׁה?
אֶלָּא הַהֶסְבֵּר לְכָךְ הוּא, שֶׁחֲזַ"ל כּוֹתְבִים לָאָדָם שֶׁיִּזָּהֵר מְאֹד לֶאֱהֹב אֶת כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, וְלָכֵן הֵם מַזְהִירִים אוֹתוֹ לִפְנֵי כֵן וְאוֹמְרִים לוֹ: "יְהִי מָמוֹן חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ", כִּי עִקַּר הַקִּנְאָה וְהַשִּׂנְאָה שֶׁיֶּשְׁנָהּ בֵּין הָאֲנָשִׁים בְּדֶרֶךְ כְּלָל הִיא בִּגְלַל עִנְיְֵני מָמוֹן.
וּמִטַּעַם זֶה הַתּוֹרָה כָּתְבָה אֶת מִצְוַת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", מִיָּד לְאַחַר כָּל הָאַזְהָרוֹת שֶׁנֶּאֶמְרוּ בַּתּוֹרָה בְּעִנְיְנֵי מָמוֹן כְּגוֹן "לֹא תִּגְנֹבוּ" וְ"לֹא תְכַחֲשׁוּ" וְכוּ', וְכֵן "לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר", וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁעִקַּר קִיּוּם הָאַהֲבָה וְהַשָּׁלוֹם שֶׁבֵּין יִשְׂרָאֵל, הוּא עַל יְדֵי שֶׁאֵינָם מַקְפִּידִים וְאֵינָם מְקַנְּאִים אֶחָד בַּחֲבֵרוֹ בְּעִנְיְנֵי מָמוֹן.
וְעַל יְדֵי שֶׁיֹּאהַב הָאָדָם כָּל יְהוּדִי וִיהוּדִי וְיִזְכֶּה לְמִדַּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, יִזְכֶּה אַף לְקִנְיַן הַתּוֹרָה, וְלָכֵן כָּתְבוּ חֲזַ"ל מִשְׁנָה זוֹ בִּלְשׁוֹן יָחִיד: "הַתְקֵן עַצְמְךָ לִלְמֹד תּוֹרָה שֶׁאֵינָהּ יְרֻשָּׁה לָךְ", לְרַמֵּז לָאָדָם, שֶׁכַּאֲשֶׁר יִהְיֶה בִּיחִידוּת לְבַדּוֹ וְלֹא יִהְיֶה מְאֻחָד עִם כָּל יִשְׂרָאֵל, הַתּוֹרָה לֹא תִּהְיֶה יְרֻשָּׁה לוֹ, אֲבָל כַּאֲשֶׁר יִהְיֶה מְאֻחָד עִם כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה וְאַחְדוּת, הִיא אָכֵן תִּהְיֶה יְרֻשָּׁה לוֹ.
וְלָכֵן כָּתוּב בַּפָּסוּק "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב", כִּי לָזֶה זוֹכִים יִשְׂרָאֵל רַק כַּאֲשֶׁר הֵם "קְהִלַּת" יַעֲקֹב, כְּלוֹמַר שֶׁכַּאֲשֶׁר עַם יִשְׂרָאֵל מְאֻחָדִים בִּבְחִינַת "קְהִלַּת יַעֲקֹב", אָז הֵם מְקַבְּלִים אֶת הַתּוֹרָה בִּירֻשָּׁה וּבְמַתָּנָה.
קַבָּלַת הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ בְּפוּרִים – בִּזְכוּת הָאַחְדוּת;
וּמִפְּנֵי כָּךְ בִּימֵי הַפּוּרִים כַּאֲשֶׁר הָיוּ יִשְׂרָאֵל מְאֻחָדִים, כְּפִי שֶׁאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה אָמְרָה לְמָרְדְּכַי הַצַּדִּיק (אסתר ג ח): "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים", וְאָכֵן "נִקְהֲלוּ הַיְּהוּדִים בְּעָרֵיהֶם בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ" (אסתר ט ב) – עַל יְדֵי כָּךְ הֵם זָכוּ לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ מֵרָצוֹן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (אסתר ט כז): "קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם", וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל קִיְּמוּ אֶת מָה שֶׁהֵם קִבְּלוּ כְּבָר, כְּלוֹמַר שֶׁהֵם קִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה מֵאַהֲבָה בְּפוּרִים.
וְכָתַב הַגְּרָ"אמִוִּילְנָא זִיעָ"א, שֶׁלָּכֵן כָּתוּב בַּמְּגִלָּה (אסתר ט כג), "וְקִבֵּל הַיְּהוּדִים אֵת אֲשֶׁר הֵחֵלּוּ לַעֲשׂוֹת" – בִּלְשׁוֹן יָחִיד, לְרַמֵּז עַל הָאַחְדוּת הַגְּדוֹלָה שֶׁהָיְתָה בֵּינֵיהֶם אָז בְּפוּרִים כְּאִישׁ אֶחָד בְּלֵב אֶחָד, אֲשֶׁר בִּזְכוּתָהּ קִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ וּבְרָצוֹן, כִּי כְּשֶׁעַם יִשְׂרָאֵל מְאֻחָדִים הֵם מְקַבְּלִים אֶת הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ, שֶׁזֶּה מְרַמֵּז עַל חֵשֶׁק חָדָשׁ לִלְמֹד וּלְקַיֵּם אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה.
וְלָכֵן כְּשֶׁאָדָם מְאֻחָד עִם כָּל יִשְׂרָאֵל וְהוּא אוֹהֵב כָּל יְהוּדִי וִיהוּדִי, הֲרֵי הוּא זוֹכֶה לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה בְּמַתָּנָה, כְּלוֹמַר שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ הוּא זוֹכֶה שֶׁיִּהְיֶה לוֹ חֵשֶׁק גָּדוֹל לְלִמּוּד הַתּוֹרָה, וְלֹא יִתְעַיֵּף אַחֲרֵי שָׁעָה קַלָּה מִלִּמּוּד הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, וְכֵן עַל יְדֵי כָּךְ הוּא יִזְכֶּה לְהָבִין בְּקַלּוּת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, וְיִזְכֶּה גַּם לִזְכֹּר אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה שֶׁלּוֹמֵד וְלֹא יִשְׁכְּחֵם בִּמְהֵרָה.
עַל יְדֵי אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל – יִנָּצֵל הָאָדָם מִכָּל חֵטְא;
טַעַם תְּשִׁיעִי: בַּסֵּפֶר יַם הַתַּלְמוּד (בפתיחה למסכת בבא קמא) כָּתַב בְּשֵׁם הַגָּאוֹן רַבִּי עֲקִיבָא אֵיגֶר זַצַ"ל, שֶׁהַטַּעַם לְכָךְ שֶׁכָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ נִכְלֶלֶת בְּמִצְוַת 'וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ' שֶׁהִיא כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה (ב"ר כד) – מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם יֹאהַב אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל בֶּאֱמֶת, הוּא לֹא יַעֲשֶׂה יוֹתֵר שׁוּם חֵטְא וְעָווֹן, כִּי יֹאמַר בְּלִבּוֹ כֵּיצַד אֶעֱבֹר עַל עֲבֵרָה זוֹ, וַהֲרֵי כָּל יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה לָזֶה, וְאִם אֶעֱשֶׂה עֲבֵרָה זוֹ, יֵעָנֵשׁ חֲבֵרִי עַל יָדִי חַס וְשָׁלוֹם. וּכְמוֹ שֶׁאֲנִי אֵינִי רוֹצֶה שֶׁחֲבֵרִי יַעֲבֹר עַל אֵיזוֹ עֲבֵרָה וַאֲנִי אֲקַבֵּל אֶת הָעֹנֶשׁ עַל כָּךְ, כָּךְ גַּם אֲנִי לֹא אֶעֱבֹר עַל שׁוּם עֲבֵרָה חַס וְשָׁלוֹם בִּכְדֵי שֶׁלֹּא יֵעָנֵשׁ חֲבֵרִי בִּגְלָלִי. וְלָכֵן עַל יְדֵי אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, יִזְכֶּה הָאָדָם לִשְׁמִירַת כָּל הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת בִּשְׁלֵמוּת.
כָּל הַכֹּחַ לְקַיֵּם מִצְווֹת – בִּזְכוּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל;
טַעַם עֲשִׂירִי: הִנֵּה כָּתְבוּ חֲזַ"ל (שבועות לט): שֶׁכָּל עַם יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה לָזֶה, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁכָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל עָרֵב וְאַחֲרַאי לְכָךְ שֶׁכָּל עַם יִשְׂרָאֵל יְקַיְּמוּ אֶת כָּל הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, אֲשֶׁר מִטַּעַם זֶה נִפְסַק לַהֲלָכָה שֶׁיָּכוֹל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לִפְטֹר אֶת חֲבֵרוֹ בְּמִצְוַת קִדּוּשׁ וְשׁוֹפָר וְכוּ', אֲפִלּוּ אִם הוּא בְּעַצְמוֹ כְּבָר קִיֵּם אֶת הַמִּצְוָה הַזּוֹ, וְהוּא חַיָּב לוֹמַר בְּרָכָה עַל כָּךְ בְּשֵׁם וּמַלְכוּת, מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר חֲבֵרוֹ עוֹד לֹא קִיֵּם מִצְוָה זוֹ - אַף הוּא בְּעַצְמוֹ חַיָּב בְּכָךְ, וְזֶה נֶחְשָׁב לוֹ כְּאִלּוּ הוּא בְּעַצְמוֹ עֲדַיִן לֹא קִיֵּם מִצְוָה זוֹ, וְזֹאת מִכֹּחַ הָעַרְבוּת שֶׁהִתְחַיְּבוּ יִשְׂרָאֵל אֶחָד עַל חֲבֵרוֹ.
כְּמוֹ כֵן עַל כָּל אֶחָד מֻטֶּלֶת הָאַחֲרָיוּת לְחַזֵּק וּלְעוֹרֵר אֶת עַם יִשְׂרָאֵל, שֶׁיְּקַיְּמוּ אֶת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי יְכָלְתּוֹ.