סוד הרחמנות - חלק א | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקר הדברים מהספר 'שלום רב' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו;
אַחַת הַמִּדּוֹת שֶׁהִצְטַיְּנוּ בָּהֶם יִשְׂרָאֵל בְּכָל הַדּוֹרוֹת, הִיא מִדַּת הָרַחְמָנוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (יבמות עט) שֶׁיֶּשְׁנָם שְׁלֹשָׁה סִימָנִים בְּעַם יִשְׂרָאֵל: רַחְמָנִים, בַּיְשָׁנִים, וְגוֹמְלֵי חֲסָדִים.
וְהִנֵּה מַעֲלָתָהּ שֶׁל הָרַחְמָנוּת עַל חֲבֵרוֹ גְּדוֹלָה מְאֹד כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (ביצה לב), שֶׁכָּל מִי שֶׁאֵינוֹ מְרַחֵם עַל חֲבֵרוֹ, בְּיָדוּעַ שֶׁאֵינוֹ מִזַּרְעוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. בְּפֶרֶק זֶה נִלְמַד עַל מַעֲלַת הָרַחְמָנוּת וּסְגֻלּוֹתֶיהָ הָרַבּוֹת וְהַנִּפְלָאוֹת, לְהוֹשִׁיעַ אֶת הָאָדָם עַצְמוֹ וְאַף לְהוֹשִׁיעַ אֶת חֲבֵרָיו, בִּישׁוּעוֹת רַבּוֹת וַעֲצוּמוֹת בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
סִימָנָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל – רַחְמָנוּת;
הִנֵּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוּא מְקוֹר הָרַחֲמִים וְהַחֶמְלָה שֶׁיֶּשְׁנָם בְּכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. וְלָכֵן עַם יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם חֵלֶק אֱלוֹקַּ מִמַּעַל וְהֵם חֲצוּבִים מִתַּחַת כִּסֵּא הַכָּבוֹד, אַף הֵם מְלֵאִים רַחֲמִים עַל כָּל הַבְּרִיּוֹת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (יבמות עט), שְׁלֹשָׁה סִימָנִים בְּעַם יִשְׂרָאֵל – בַּיְשָׁנִים, רַחְמָנִים, גּוֹמְלֵי חֲסָדִים.
וְכָתְבוּ חֲזַ"ל (ביצה לב): כָּל מִי שֶׁמְּרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא מִזַּרְעוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ מְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת בְּיָדוּעַ שֶׁאֵינוֹ מִזַּרְעוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, אֶלָּא חוֹשְׁשִׁים שֶׁמָּא הוּא מֵהָעֵרֶב רַב אֲשֶׁר הִתְעָרְבוּ בְּעַם יִשְׂרָאֵל.
וְכָךְ גַּם נִפְסַק בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ (פריה ורביה סימן ב), שֶׁכָּל מִשְׁפָּחָה שֶׁהִיא בַּעֲלַת מַצָּה וּמְרִיבָה תָּמִיד אֵין לְהִתְחַתֵּן עִמָּהּ, וְכֵן מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מִדַּת אַכְזָרִיּוּת וְאֵינוֹ מוֹחֵל לְמִי שֶׁצִּעֵר אוֹתוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא פִּיֵּס אוֹתוֹ וּבִקֵּשׁ אֶת מְחִילָתוֹ, יֵשׁ לַחְשֹׁשׁ שֶׁמָּא הוּא מֵהַגִּבְעוֹנִים, וְאֵין לְהִתְחַתֵּן עִם מִשְׁפַּחְתּוֹ. מִפְּנֵי שֶׁעַל הַגִּבְעוֹנִים שֶׁלֹּא רִחֲמוּ וְלֹא מָחֲלוּ לְיִשְׂרָאֵל אָמַר הַנָּבִיא שֶׁ"לֹא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה".
כִּי סִימָנָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל הוּא הָרַחֲמִים וְהַמְּחִילָה וְהַוִּתּוּר אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁהֵם חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמַּעַל וְנִשְׁמָתָם חֲצוּבָה מִתַּחַת כִּסֵּא הַכָּבוֹד. וְלָכֵן חַיֶּבֶת לִהְיוֹת בָּהֶם מִדַּת הַחֶמְלָה וְהַחֲנִינָה, כִּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הֲרֵי הוּא מְקוֹר הָרַחֲמִים כֻּלָּם.
וכן כָּתַב הַבְּאֵר מַיִם חַיִּים פָּרָשַׁת וַיֵּרָא (יט) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "אֲפִלּוּ אִם יִהְיֶה הָאָדָם בַּעַל תּוֹרָה וִירֵא שָׁמַיִם, אֲבָל אִם אֵין בּוֹ מִדָּה זוֹ לְרַחֵם עַל הָעֲנִיִּים וְלִגְמֹל חֶסֶד כַּמְּצֻוֶּה עָלֵינוּ מִפִּי אֱלֹקֵינוּ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, אֲשֶׁר גְּמִילוּת חֲסָדִים הוּא מִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרָיְתָא כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בָּרַמְבַּ"ם, וְכֵן צְדָקָה הוּא מִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרָיְתָא – אֵין מַמָּשׁ בְּכָל עֲשִׂיּוֹתָיו, כִּי כַּאֲשֶׁר הוּא אַכְזָרִי צְרִיכִים לַחְשֹׁשׁ לְיִחוּסוֹ וְאוּלַי הוּא לֹא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמָה יִהְיֶה לוֹ מִכָּל תּוֹרָתוֹ".
הָיָה רָגִיל לְפָרֵשׁ הָרה"ק רַבִּי מֹשֶׁה מָרְדְּכַי מִלֶּעלוֹב זַצַ"ל, אֶת מָה שֶׁאוֹמְרִים בַּזְּמִירוֹת שֶׁל שַׁבָּת: "שִׁבְטֵי קָהּ לְיִשְׂרָאֵל עֵדוּת בְּצָרָתָם לוֹ צַר בְּסִבְלוֹת וּבְעַבְדּוּת", הִנֵּה יֶשְׁנָם בְּעַם יִשְׂרָאֵל שְׁנֵי סוּגֵי נְשָׁמוֹת - יֵשׁ נְשָׁמוֹת אֲשֶׁר מְקוֹרָן מֵהַשְּׁבָטִים הַקְּדוֹשִׁים, וְיֵשׁ נְשָׁמוֹת הַשַּׁיָּכוֹת לְצַד הָעֵרֶב רַב. וְכֵיצַד נֵדַע מָה מְקוֹרָהּ שֶׁל כָּל נְשָׁמָה וּנְשָׁמָה? וּמָה הָעֵדוּת לְכָךְ? וְהַתְּשׁוּבָה לְכָךְ הִיא: אִם "בְּצָרָתָם לוֹ צַר" - מִי שֶׁמִּצְטַעֵר בְּצָרָתוֹ שֶׁל יְהוּדִי אַחֵר, זֶה סִימָן וְאוֹת הוּא לוֹ שֶׁנִּשְׁמָתוֹ שַׁיֶּכֶת לְזֶרַע יִשְׂרָאֵל עַם הַקֹּדֶשׁ, וְשָׁרְשׁוֹ הוּא מִשְּׁנֵים עָשָׂר הַשְּׁבָטִים הַקְּדוֹשִׁים.
הָרַחְמָנוּת – מִמִּדּוֹת הַשֵּׁם;
וְלָכֵן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהוּא אוֹהֵב אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, נָתַן בְּלִבָּם אֶת מִדַּת הָרַחֲמִים שֶׁיְּרַחֲמוּ אִישׁ עַל רֵעֵהוּ, וְעַל יְדֵי זֶה יִזְכּוּ אַף הֵם שֶׁיְּרַחֲמוּ עֲלֵיהֶם מִן הַשָּׁמַיִם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים יגיח) "וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ", וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל (שבת קנא) שֶׁעַל יְדֵי שֶׁמְּרַחֵם הָאָדָם עַל חֲבֵרוֹ מְרַחֲמִים אַף עָלָיו בַּשָּׁמַיִם.
וּכְפִי שֶׁמְּרַחֵם הָאָדָם יוֹתֵר עַל הַבְּרִיּוֹת כָּךְ הוּא דָּבֵק בַּשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (סוטה יד): 'הִדָּבֵק בְּמִדּוֹתָיו - מָה הוּא רַחוּם אַף אַתָּה הֱיֵה רַחוּם, מָה הוּא חַנּוּן אַף אַתָּה הֱיֵה חַנּוּן', וְעַל יְדֵי זֶה הָאָדָם מִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ וְדָבֵק בּוֹ.
מַעֲלַת הָרַחְמָנוּת עַל חֲבֵרוֹ;
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁכַּאֲשֶׁר שָׁרוּי אֵיזֶה יְהוּדִי בְּצַעַר וּמַכְאוֹב חַס וְשָׁלוֹם וְהוּא מִצְטַעֵר אוֹ סוֹבֵל מֵאֵיזֶה בְּעָיָה אוֹ מְצוּקָה, בֵּין בְּגַשְׁמִיּוּת וּבֵין בְּרוּחָנִיּוּת, הִנֵּה אֲפִלּוּ אִם הָאָדָם אֲשֶׁר שׁוֹמֵעַ זֹאת אֵינוֹ יָכוֹל לְהוֹשִׁיעַ אֶת חֲבֵרוֹ בְּפֹעַל, כִּי קָצְרָה יָדוֹ מִלַּעֲזֹר לוֹ בַּמִּקְרִים וּבָאֳפָנִים הַמְסֻיָּמִים הָאֵלּוּ, אֲבָל עֶצֶם הַהִשְׁתַּתְּפוּת עִם חֲבֵרוֹ בְּסִבְלוֹ וּבְצַעֲרוֹ, וְעֶצֶם הָרַחְמָנוּת וְהַצַּעַר שֶׁיֵּשׁ לוֹ עַל צַעֲרוֹ וְסִבְלוֹ שֶׁל זוּלָתוֹ, יְכוֹלִים לְהוֹשִׁיעַ אֶת חֲבֵרוֹ מִצָּרָתוֹ, כִּי יֵשׁ בְּמִדַּת הָרַחְמָנוּת כֹּחַ סְגֻלִּי וְרוּחָנִי, לְהַמְשִׁיךְ עַל חֲבֵרוֹ יְשׁוּעוֹת וּרְפוּאוֹת מִשָּׁמַיִם מֵעַל דֶּרֶךְ הַטֶּבַע, לְהַמְתִּיק מֵעָלָיו אֶת כָּל הַדִּינִים, וּלְהַמְשִׁיךְ לוֹ אֶת כָּל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
יְשׁוּעָה פִּלְאִית בְּקַל וָחֹמֶר;
וְהִסְבִּירוּ הָרה"ק רַבִּי דָּוִד מֹשֶׁה מִטְּשׁוֹרְקוֹב זַצַ"ל וְהָרה"ק רַבִּי יִצְחָק מִוָּארְקָא זַצַ"ל וְעוֹד צַדִּיקִים, שֶׁהַטַּעַם לְכָךְ שֶׁעֶצֶם הָרַחְמָנוּת שֶׁל הָאָדָם עַל זוּלָתוֹ, יֵשׁ בְּכֹחָהּ לְעוֹרֵר עַל חֲבֵרוֹ אֶת מִדַּת הָרַחֲמִים, וּלְהוֹצִיאוֹ מֵהַמֵּצָר וְהַצָּרָה בָּהּ הוּא נִמְצָא, וְאַף לְהַמְשִׁיךְ עָלָיו שֶׁפַע גַּשְׁמִי וְרוּחָנִי, זֶה עַל פִּי דִּבְרֵי חֲזַ"ל (שבת קנ"א), שֶׁכָּתְבוּ: "כָּל הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת, מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם", וּבָזֶה מְרֻמָּז שֶׁכַּאֲשֶׁר יְרַחֲמוּ עָלָיו הַבְּרִיּוֹת עַל יְדֵי זֶה בְּוַדַּאי יְרַחֲמוּ עָלָיו אַף מִשָּׁמַיִם, וְ'עָלָיו' הַכַּוָּנָה - עַל הָאִישׁ הַסּוֹבֵל וּמִצְטַעֵר.
וְהַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁהַמַּלְאָכִים מְלִיצֵי הַיֹּשֶׁר יַעֲלוּ לַמָּרוֹם וְיַמְלִיצוּ אוֹדוֹתָיו לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְכָךְ הֵם יֹאמְרוּ: וּמָה חֲבֵרוֹ שֶׁהוּא בָּשָׂר וָדָם, מֵהָעוֹלָם הַזֶּה, הַמָּלֵא בְּמִדּוֹת רָעוֹת – נְקִימָה נְטִירָה וְכַדּוֹמֶה, וּבְכָל זֹאת נִכְמְרוּ רַחֲמָיו עַל בְּרִיָּה זוֹ, כָּל שֶׁכֵּן וְקַל וָחֹמֶר שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהִנּוֹ מְקוֹר הָרַחֲמִים כֻּלָּם וְהוּא קֵל מָלֵא רַחֲמִים, בְּוַדַּאי יָחוּס וַיַּחְמֹל עָלָיו וִירַחֲמֵהוּ וְיוֹשִׁיעַ אוֹתוֹ בַּמֶּה שֶׁהוּא צָרִיךְ.
וְאָכֵן טַעֲנָה זוֹ נִשְׁמַעַת בַּמְּרוֹמִים, וְרַק מִפְּנֵי זֶה לְבַד יִוָּשַׁע חֲבֵרוֹ, וְיֵחָלֵץ מִכָּל צָרוֹתָיו וּבְעָיוֹתָיו.
וְכָךְ מְסֻפָּר עַל הָרה"ק רַבִּי שָׁלוֹם מִבֶּעלְזְא זִיעָ"א, שֶׁהָיָה מְרַפֵּא אֶת כָּל הַחוֹלִים שֶׁהָיוּ מַגִּיעִים אֵלָיו בְּדֶרֶךְ נֵס וָפֶלֶא, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁהָיָה מְמַשֵּׁשׁ בְּיָדָיו אֶת הַמָּקוֹם הַמְּיֻסָּר שֶׁבְּגוּפָם, וְכָךְ הָיוּ הַחוֹלִים מִתְרַפְּאִים כָּלִיל, וּמַעֲשִׂים רַבִּים יֶשְׁנָם עַל כָּךְ.
וְהָיָה הַצַּדִּיק רַבִּי שָׁלוֹם מִבֶּעלְזְא רָגִיל לוֹמַר, אֵינֶנִּי מְרַפֵּא אֶת הַחוֹלִים לֹא בִּשְׁמוֹת קֹדֶשׁ, וְלֹא בִּסְגֻלּוֹת אוֹ קְמֵעוֹת, אֶלָּא שֶׁאֲנִי מְרַחֵם בְּכָל לִבִּי עַל הַחוֹלִים הַסּוֹבְלִים וְנֶאֱנָקִים בְּצַעֲרָם וּמַכְאוֹבָם, עַד שֶׁאוֹמְרִים בְּפָמַלְיָא שֶׁל מַעְלָה – אִם יְלוּד אִשָּׁה קָרוּץ מֵחֹמֶר בָּעוֹלָם הַזֶּה, כָּל כָּךְ חוֹמֵל וּמְרַחֵם עֲלֵיהֶם, צְרִיכִים גַּם בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל לְרַחֵם עֲלֵיהֶם וּלְהִתְנַהֵג עִמָּהֶם בְּמִדַּת הַחֶסֶד וְהָרַחֲמִים, וּבִזְכוּת כָּךְ לְבַד הֵם מִתְרַפְּאִים.
צִנּוֹרוֹת חֲדָשִׁים שֶׁל שֶׁפַע;
יֶשְׁנָהּ סִבָּה נוֹסֶפֶת לְכָךְ, שֶׁעֶצֶם הָרַחְמָנוּת שֶׁל הָאָדָם עַל חֲבֵרוֹ, מְעוֹרֶרֶת חֶסֶד וְרַחֲמִים מִלְמַעְלָה עַל חֲבֵרוֹ, וְהִיא עַל פִּי דִּבְרֵי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ הַמְבָאֵר שֶׁכָּל פְּעֻלּוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה, גּוֹרְמוֹת הִתְעוֹרְרוּת שֶׁל דָּבָר זֶה לְמַעְלָה, וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מְרַחֵם עַל חֲבֵרוֹ, הוּא גּוֹרֵם הִתְעוֹרְרוּת שֶׁל חֶסֶד וְרַחֲמִים מִמַּעַל, וּבָזֹאת הוּא פּוֹתֵחַ צִנּוֹר חָדָשׁ שֶׁל חֶסֶד וְרַחֲמִים חֲדָשִׁים מֵהַשָּׁמַיִם.
וְכֵיוָן שֶׁהָאָדָם שֶׁעוֹרֵר זֹאת עַל יְדֵי רַחְמָנוּתוֹ עַל זוּלָתוֹ, פָּתַח צִנּוֹר חָדָשׁ שֶׁל הָרַחֲמִים מִלְמַעְלָה, לָכֵן דָּבָר רִאשׁוֹן נִשְׁפָּעִים הָרַחֲמִים עָלָיו.
וְלָכֵן 'הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם', וְזֹאת מִכַּמּוּת הַשֶּׁפַע שֶׁהִגִּיעַ מִמְּרוֹמִים עַל יְדֵי שֶׁרִחֵם עַל חֲבֵרוֹ. וּכְכָל שֶׁהוּא יְרַחֵם יוֹתֵר עַל חֲבֵרוֹ, כָּךְ יַמְשִׁיךְ יוֹתֵר אֶת מִדַּת הָרַחֲמִים עַל חֲבֵרוֹ, עַד שֶׁבְּרַחְמָנוּתוֹ לְבַד הוּא יָכוֹל לְהוֹשִׁיעַ אֶת חֲבֵרוֹ מִצָּרוֹתָיו וּלְהַשְׁפִּיעַ לוֹ אֶת כָּל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר שׁוֹמֵעַ הָאָדָם עַל אֵיזֶה אָדָם הַמִּצְטַעֵר וְסוֹבֵל אֵיזֶה צַעַר, וְהוּא חָפֵץ לְהוֹצִיאוֹ וּלְחַלְּצוֹ מִצָּרָתוֹ, צָרִיךְ שֶׁיֵּדַע שֶׁעֶצֶם הָרַחְמָנוּת שֶׁהוּא מְרַחֵם עָלָיו מִכָּל לִבּוֹ – בִּסְגֻלָּתָהּ לְהוֹשִׁיעוֹ.
וּמִפְּנֵי כָּךְ יֵשׁ לָדַעַת שֶׁעֶצֶם הָרָצוֹן וְהַהִשְׁתּוֹקְקוּת שֶׁל הָאָדָם לְהֵיטִיב לְזוּלָתוֹ, וְעֶצֶם הָרָצוֹן שֶׁלּוֹ לְהוֹשִׁיעוֹ וּלְחַלְּצוֹ מִמְּצוּקוֹתָיו, יֵשׁ לָהֶם כֹּחַ לְעוֹרֵר עַל חֲבֵרוֹ אֶת מִדַּת הָרַחֲמִים, וְלִפְתֹּחַ לוֹ 'צִנּוֹרוֹת חֲדָשִׁים' שֶׁל שֶׁפַע מִשָּׁמַיִם.
וּכְפִי שֶׁמְּבָאֵר הָ'אוֹהֵב יִשְׂרָאֵל' מֵאַפְּטָא זִיעָ"א בְּסִפְרוֹ פָּרָשַׁת תְּרוּמָה, אֶת הַכְּפִילוּת בַּפָּסוּק (דברים טז לא): "פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ", וּבוֹ רָמוּז שֶׁאַף אִם אַתָּה לֹא תּוּכַל לְהוֹשִׁיעַ וְלַעֲזֹר לַחֲבֵרְךָ, מֵחֲמַת שֶׁתִּקְצַר יָדְךָ לְהוֹשִׁיעוֹ, אֲבָל בְּכֹחַ הָרָצוֹן הָאֲמִתִּי שֶׁפָּתַחְתָּ אֶת לִבְּךָ וְאֶת תְּשׁוּקַת לְבָבְךָ הַטָּהוֹר לַעֲזֹר וּלְסַיֵּעַ לַחֲבֵרְךָ בְּכָל לִבְּךָ, תִּגְרֹם שֶׁיִּפָּתַח לוֹ פֶּתַח וְשַׁעַר בִּלְתִּי צָפוּי וְצִנּוֹר חָדָשׁ שֶׁל הַשְׁפָּעָה מֵהַשָּׁמַיִם, שֶׁדֶּרֶךְ שָׁם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יַעֲזֹר 'לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ', וְיַשְׁפִּיעַ לוֹ אֶת כָּל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ בְּגַשְׁמִיּוּת וּבְרוּחָנִיּוּת.
הָרַחְמָנוּת חֲשׁוּבָה בַּשָּׁמַיִם כִּתְפִלָּה;
טַעַם נוֹסָף לְכֹחָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל הָרַחְמָנוּת לְהוֹשִׁיעַ אֶת חֲבֵרוֹ, מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם מְרַחֵם עַל חֲבֵרוֹ הַשָּׁרוּי בְּצַעַר, בַּשָּׁמַיִם נֶחְשֶׁבֶת רַחְמָנוּתוֹ שֶׁל אוֹתוֹ אָדָם, כְּאִלּוּ הוּא הִתְפַּלֵּל וּבִקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חֲבֵרוֹ, וְלָכֵן עַל יְדֵי דָּבָר זֶה לְבַד הוּא יָכוֹל לְהוֹשִׁיעַ אֶת חֲבֵרוֹ.
כְּמוֹ שֶׁהִסְבִּיר הָרה"ק רַבִּי פִּנְחָס מִקּוּרִיץ זִיעָ"א (מדרש פנחס), בְּשֵׁם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִיעָ"א, אֶת הַפִּתְגָּם שֶׁהָיָה שָׁגוּר בְּפִי הָעוֹלָם: שֶׁמִּי שֶׁנִּשְׂרַף בֵּיתוֹ הֲרֵי אַחַר כָּךְ הוּא מִתְעַשֵּׁר, כִּי הַשְּׂרֵפָה הִיא סְגֻלָּה לַעֲשִׁירוּת. וְהַטַּעַם לְכָךְ הוּא מִפְּנֵי שֶׁמִּי שֶׁנִּשְׂרַף בֵּיתוֹ וְכָל רְכוּשׁוֹ, הֲרֵי כֻּלָּם מְרַחֲמִים עָלָיו מְאֹד וּמִצְטַעֲרִים בְּצַעֲרוֹ מְאֹד, וְהָרַחֲמָנוּת שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל מִתְקַבֶּלֶת בַּשָּׁמַיִם כְּמוֹ תְּפִלּוֹת, וְזֶה נֶחְשָׁב כְּאִלּוּ הִתְפַּלְּלוּ עָלָיו הַרְבֵּה יְהוּדִים, וְלָכֵן מִי שֶׁנִּשְׂרַף בֵּיתוֹ הֲרֵי הוּא מִתְעַשֵּׁר, בִּזְכוּת הָרַחְמָנוּת שֶׁרִחֲמוּ עָלָיו בְּנֵי הָאָדָם.
כֹּחָהּ שֶׁל אֲנָחָה;
וְכָךְ הָיָה אוֹמֵר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב (כתר שם טוב): כְּשֶׁאָדָם נֶאֱנָח אֲנָחָה אַחַת מֵעֹמֶק לִבּוֹעַל צַעֲרוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ, עַל יְדֵי זֶה מַמְתִּיק מֵעָלָיו אֶלֶף דִּינִים וְקִטְרוּגִים, וּכְשֶׁאָדָם שָׂמֵחַ בְּשִׂמְחָתוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ הוּא מַמְשִׁיךְ עָלָיו אַלְפֵי חֲסָדִים וִישׁוּעוֹת.
עוֹד הָיָה אוֹמֵר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב: כְּשֶׁיְּהוּדִי מְבָרֵךְ אֶת חֲבֵרוֹ מֵעֹמֶק לִבּוֹ, הוּא יָכוֹל לְהַמְתִּיק אֶת הַדִּין מֵעָלָיו יוֹתֵר מֵהַצַּדִּיק הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר.
מַדּוּעַ זָכָה הֶעָשִׁיר לְהִכָּנֵס יָשָׁר לְגַן עֵדֶן;
סִפֵּר הָרה"ח רַבִּי לֵוִי יִצְחָק בֶּנְדֶּר זַצַ"ל סִפּוּר הַמּוּבָא בַּסֵּפֶר "מַעֲשֵׂי הַגְּדוֹלִים":
מַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה עִם שְׁנֵי חֲבֵרִים טוֹבִים אֲשֶׁר הָאֶחָד הָיָה עָשִׁיר גָּדוֹל וַחֲבֵרוֹ הָיָה עָנִי מָרוּד, וְהֶעָשִׁיר תָּמַךְ רַבּוֹת בַּחֲבֵרוֹ הֶעָנִי וְהֶחֱזִיק אוֹתוֹ בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָּׁנִים.
וְהִנֵּה לְאַחַר תְּקוּפָה הִתְהַפֵּךְ הַגַּלְגַּל עַל שְׁנֵיהֶם כַּאֲשֶׁר הֶעָשִׁיר יָרַד מִכָּל נְכָסָיו וְאִלּוּ חֲבֵרוֹ הֶעָנִי נִהְיָה עָשִׁיר גָּדוֹל. וְהִנֵּה הֶעָנִי שֶׁעַכְשָׁו נִהְיָה עָשִׁיר לֹא רָצָה לִתְמֹךְ כְּלָל בַּחֲבֵרוֹ אֲשֶׁר עָזַר לוֹ תָּמִיד וְעַכְשָׁו נִהְיָה עָנִי, וְהִתְעַלֵּם מִמֶּנּוּ לַחֲלוּטִין כְּאִלּוּ אֵינוֹ מַכִּיר אוֹתוֹ כְּלָל.
וְהִנֵּה לְאַחַר תְּקוּפָה שׁוּב הִתְהַפֵּךְ הַגַּלְגַּל וְחָזַר הֶעָנִי לִהְיוֹת עָשִׁיר כְּבַתְּחִלָּה, וְאִלּוּ הֶעָנִי אֲשֶׁר נִהְיָה עָשִׁיר יָרַד מִכָּל נְכָסָיו וְשׁוּב נִהְיָה עָנִי מָרוּד כְּבַתְּחִלָּה. וְהִנֵּה בְּאֶחָד הַיָּמִים כְּשֶׁרָאָה הֶעָנִי שֶׁהוּא הִגִּיעַ עַד פַּת לֶחֶם מַמָּשׁ, הוּא נִכְנַס לַחֲבֵרוֹ הֶעָשִׁיר וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ שֶׁיִּתְמֹךְ בּוֹ. וְהִנֵּה לֶעָשִׁיר הָיָה קָשֶׁה מְאֹד לִתְמֹךְ בַּחֲבֵרוֹ אֲשֶׁר הִתְעַלֵּם מִמֶּנּוּ בְּכָל הַתְּקוּפָה בָּהּ הוּא בְּעַצְמוֹ הָיָה עָנִי מָרוּד, וְאַף עַל פִּי כֵן הוּא הִתְגַּבֵּר עַל כָּל הַכַּעַס הָרַב שֶׁהָיָה לוֹ עַל חֲבֵרוֹ, וְנָתַן מִיָּד לְאוֹתוֹ עָנִי רֶענְדְּל שָׁלֵם (מטבע זהב), שֶׁהָיָה סְכוּם עָצוּם מְאֹד בְּאוֹתָם יָמִים.
וְכַאֲשֶׁר נִפְטַר אוֹתוֹ עָשִׁיר לְבֵית עוֹלָמוֹ, וְרָצוּ כָּל מַלְאֲכֵי הַחַבָּלָה לָגֶשֶׁת אֵלָיו, בָּא אֵלָיו אוֹתוֹ מַלְאָךְ אֲשֶׁר נוֹצַר מֵהָרֶענְדְּל הַזֶּה, וְנִהְיָה מִכָּךְ רַעַשׁ גָּדוֹל לְמַעְלָה וְכָל מַלְאֲכֵי הַחַבָּלָה בָּרְחוּ מִמֶּנּוּ, וּלְהֵיכָן שֶׁהָלַךְ הֶעָשִׁיר בָּרְחוּ כֻּלָּם מֵאוֹתוֹ מַלְאָךְ אֲשֶׁר נִבְרָא מֵהָרֶענְדְּל הַזֶּה, עַד שֶׁבִּזְכוּת כָּךְ נִכְנַס אוֹתוֹ עָשִׁיר הַיְשֵׁר לִמְקוֹמוֹ אֲשֶׁר בְּגַן עֵדֶן.