סיקור שמיני עצרת - שמחת תורה
במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בעיר התורה והחסידות בני ברק
פורסם בתאריך: 05.11.2024, 19:07 • מערכת שופרבס"ד אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על השבתות וחגי ישראל במחיצת כבוד הרב שליט"א ברשימת מעט גרגירים, חוויות ורשמי הוד! ראה כתבה ראשונה על הלו"ז בשבתות השנה (קישור) וכתבה קודמת סיקור שבת בראשית (קישור).
סיקור סיקור שמיני עצרת - שמחת תורה ה'תשפ"ה במחיצת הרב שליט"א בבני ברק
לעתיד לבוא כל האבות הקדושים והצדיקים ישבו בסעודה שהקב"ה יעשה לצדיקים.
ואז ישאלו: 'מי יזמן?'
יגידו: "הנה אברהם אבינו יזמן"
ואברהם אבינו יאמר: "שאינו רשאי לזמן כיון שיצא ממנו ישמעאל"
יגידו: "יצחק אבינו יזמן"
ויצחק אבינו יאמר: "שאינו רשאי לזמן יצא ממנו עשו"
יגידו: "יעקב אבינו יזמן"
יעקב אבינו יאמר: "שאינו רשאי לזמן כיון שנשא 2 אחיות"
יגידו: "משה רבינו יזמן"
משה רבינו יאמר: "שאינו רשאי לזמן כי לא נכנסתי לארץ ישראל"
כל אחד מצא בעצמו "פסול" מדוע אינו רשאי לזמן.
ואז, דוד המלך יגיד: "לי ראוי לזמן!" שנאמר: "כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא" (תהילים קטז, יג).
עכשיו, יש שאלה: כל הצדיקים לא ראויים לזמן? למה דווקא דוד המלך?
אלא, שדוד המלך תיקן את כל הפגמים שלו. הוא חזר בתשובה שלימה ותיקן הכל.
אבל מה עם שאר הצדיקים?
מאברהם אבינו - יצא ישמעאל שממנו סובלים עד היום. כנ"ל לגבי עשו שיצא מיצחק אבינו.
שמיני עצרת הוא לא המשך לחג הסוכות אלא הוא 'רגל' בפני עצמו.
שלושת (3) הרגלים הם כנגד שלושת האבות הקדושים; [א] חג הפסח- כנגד אברהם אבינו. [ב] חג השבועות- כנגד יעקב אבינו. [ג] חג הסוכות- כנגד יעקב אבינו.
האבות הקדושים הם כנגד 3 הרגלים כמו שלושת העמודים שעליהם העולם עומד: 'עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים' (אבות א, ב) הרגל הרביעית היא כנגד דוד המלך.
כשהעולם היה מתוקן אז היה די לו בשלושת הרגלים אבל כשהחטא בא לעולם אז צריך תיקון לחטא שזה הרגל הרביעית שהיא בעצם התשובה.
למה דוקא דוד המלך?
השי"ת נתן לדוד המלך פתח לחטוא בכדי שהוא אכן "יחטא" ויעשה תשובה.
דוד המלך היה צריך להראות דוגמא לחזרה בתשובה שהרי הוא המשיח ו: 'אין ישראל נגאלין אלא בתשובה!' (רמב"ם הלכות תשובה פרק ז' הלכה ה') אז הוא הדוגמא לעם ישראל איך להביא משיח: ע"י התשובה. ואז המצב יחזור לקדמותו (בניין בית המקדש וכו') מהרה אמן!
וכן גם משיח צדקנו יהיה בעל תשובה! ואין לזלזל חלילה בבעלי תשובה שמעלתם גדולה מאוד!
חושי הארכי;
דוד המלך "ביקש" לעבוד עבודה זרה (ח"ו)
למה?
כי בנו אבשלום מרד בו (ל"ע) והעדיף דוד המלך שיחשבו שהוא עובד עבודה זרה ואז יאמרו עליו: 'שהוא נענש משום שעבד עבודה זרה!' וכך לא יתחלל ח"ו שם שמים ברבים.
חושי הארכי אמר לו: 'שאבשלום הוא בן של אשת 'יפת תואר' שהתורה כותבת בסמיכות בפרשה שמדברת על אשת יפת תואר על 'בן סורר ומורה' שמי שנושא אשת אשת תואר יוולד לו ממנה בן סורר ומורה ולכן אין הוא צריך לעבוד עבודה זרה כי אבשלום הוא בנה של אשת יפת תואר ולכן יצא סורר ומורה (רח"ל).
חושי הארכי שאל את דוד המלך: 'מדוע הוא ברח מהמלוכה? שהרי הוא יכול להרוג את אבשלום כמו שהרג את שאר אויביו! שנאמר: "אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם" (תהילים יח, לח).
אלא, שדוד המלך ברח מהמלוכה כי לא רצה להרוג את בנו.
חושי הארכי אמר לו: 'כך הם הרחמים שלך על הבן שלך! והרי גם אתה הבן של הקב"ה ועוד תחזור למלוכה!!'.
[לצפיה בהרצאה המלאה מפיו של כבוד הרב שליט"א: 'כרחם אב על בנים' בני ברק 10.10.2024...]
דוד המלך הוא הקים עולה של תשובה.
התשובה מחזירה את מעלת האדם למקומו;
דוד המלך חידש רגל רביעית שהיא התשובה והיא תיקון והשלמה למי שפגם בשלושת הרגלים הקודמות של האבות הקדושים ובשביל דוד המלך יצרו רגל חדשה שהיא שמיני עצרת.
מעלת האבות הקדושים;
כשביקשו מהאבות הקדושים וממשה רבינו לזמן הם סירבו בטענה כי יש בהם פגם מסויים וכל אחד ציין מדוע הוא אינו רשאי לזמן.
אברהם אבינו לא אמר "עמדתי ב- 10 נסיונות"
אלא אמר "יצא ממנו ישמעאל"
הרי שהם דקדקו עם עצמם מאוד וזה מוסר גדול לקחת.
ישר כח! לצוות המסקר הי"ו ויהי רצון: שלא תצא תקלה תחת ידינו, אמן.
להתראות בעזרת השי"ת בסיקור הבעל"ט.