המתפלל על חברו נענה תחילה - חלק ב | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'שלום רב' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
מַדּוּעַ הַמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל זוֹכֶה לִמְחִילַת עֲווֹנוֹת?
וְהִנֵּה הַמִּתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל וּמְבַקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים, נִמְחָלִים כָּל חֲטָאָיו וַעֲווֹנוֹתָיו לְלֹא שֶׁיִּצְטָרֵךְ לְעַנּוֹת נַפְשׁוֹ בְּסִגּוּפִים וְתַעֲנִיּוֹת אוֹ בִּשְׁאָר דְּבָרִים הַמְצַעֲרִים חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זִיעָ"א בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה סעיף ג): "מִי שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְכַפֵּר לוֹ עַל כָּל עֲווֹנוֹתָיו".
וְלִכְאוֹרָה צָרִיךְ לְהָבִין, מִפְּנֵי מָה בִּשְׂכַר זֹאת לְבַד שֶׁהָאָדָם יִתְפַּלֵּל וִיבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל עַם יִשְׂרָאֵל כְּבָר יִמְחֲלוּ לוֹ עַל כָּל מָה שֶׁחָטָא וּפָשַׁע?
אֶלָּא הַבֵּאוּר לְכָךְ הוּא מָה שֶׁכָּתַב הָאֲרִיזָ"ל, שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם נִכְשַׁל בְּאֵיזֶה חֵטְא חַס וְשָׁלוֹם, הֲרֵי פְּגָמוֹ עוֹלֶה לְמַעְלָה לְמַעְלָה עַד הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, וְהוּא מַמָּשׁ מוֹרִיד אֶת הַשְּׁכִינָה לַגָּלוּת בְּחֶטְאוֹ.
וְהִנֵּה עַם יִשְׂרָאֵל הֲרֵי הֵם אֲחוּזִים בַּשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה מַמָּשׁ, וְהֵם הֵם מַלְבּוּשֵׁי הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה. וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם בָּא לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה וּלְתַקֵּן אֶת מָה שֶׁחָטָא וְהֶעֱוָה כְּנֶגֶד קוֹנוֹ, הִנֵּה אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מְתַקֵּן אֶת מַעֲשָׂיו וְחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה עֲלֵיהֶם, אַף עַל פִּי כֵן עֲדַיִן אֵינוֹ מְתַקֵּן אֶת מָה שֶׁפָּגַם לְמַעְלָה בַּשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה וְהוֹרִידָהּ לַגָּלוּת. וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא לוֹמֵד תּוֹרָה וּמְקַיֵּם מִצְווֹת, לֹא כָּל אֶחָד זוֹכֶה שֶׁלִּמּוּדוֹ יַעֲשֶׂה נַחַת רוּחַ לַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה וִיתַקֵּן אוֹתָהּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרָ"ן (קנט).
אֲבָל כַּאֲשֶׁר אָדָם זֶה מְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל עַם יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם מַלְבּוּשֵׁי הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, הֲרֵי הוּא מְתַקֵּן מִיָּד בַּשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, כִּי עַם יִשְׂרָאֵל אֲחוּזִים מַמָּשׁ בַּשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה. וְלָכֵן כְּפִי מָה שֶׁיְּבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל עַם יִשְׂרָאֵל, כָּךְ יְכַפְּרוּ לוֹ עַל כָּל עֲווֹנוֹתָיו. וְזֶהוּ תִּקּוּן גָּדוֹל, כִּי בְּכָךְ הוּא מְתַקֵּן גַּם בַּשֹּׁרֶשׁ, בָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים אֶת מָה שֶׁפָּגַם בַּשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה חַס וְשָׁלוֹם, וְהוֹרִידָהּ לַגָּלוּת עַל יְדֵי חֲטָאָיו וַעֲוֹונוֹתָיו אֲשֶׁר מִטַּעַם זֶה סוֹבְלִים יִשְׂרָאֵל הַרְבֵּה צָרוֹת וְיִסּוּרִים וְהַכֹּל מֵעֲווֹנוֹתָיו שֶׁלּוֹ.
וְלָכֵן מוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם רוֹאֶה אֲנָשִׁים הַסּוֹבְלִים כָּל מִינֵי צָרוֹת וְיִסּוּרִים, צָרִיךְ הוּא לִתְלוֹת אֶת יִסּוּרֵיהֶם בַּחֲטָאָיו שֶׁלּוֹ, כִּי כָּל יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה לָזֶה (שבועות לט), וּמִסְּתָמָא הֵם סוֹבְלִים בַּחֲטָאָיו שֶׁלּוֹ, וְזֶה אַחַד הַטְּעָמִים הַמּוּבָאִים בַּמְפָרְשִׁים עַל דִּבְרֵי חֲזַ"ל (ברכות יב.): "כָּל מִי שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חֲבֵרוֹ וְאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ, נִקְרָא חוֹטֵא", כִּי שֶׁמָּא הוּא סוֹבֵל בִּגְלָלוֹ וְהוּא אֵינוֹ מְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עָלָיו.
תְּשׁוּבָה הַשָּׁוָה לְכָל נֶפֶשׁ;
וְזֶה הַטַּעַם שֶׁכָּל הַמִּתְבּוֹנֵן בְּצַעֲרָם הַגָּדוֹל שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל הַסּוֹבְלִים כָּל מִינֵי צָרוֹת, וּמִתְפַּלֵּל וּמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עֲלֵיהֶם, נִמְחָלִים כָּל עֲווֹנוֹתָיו. וְלָכֵן הָרוֹצֶה לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה וְחָפֵץ לְתַקֵּן אֶת כָּל מָה שֶׁחָטָא וְהֶעֱוָה, הִנֵּה לוֹ תְּשׁוּבָה קַלָּה וְנוֹחָה מְאֹד לְלֹא סִגּוּפִים וְתַעֲנִיּוֹת, לְלֹא סֵבֶל וּמַכְאוֹבִים, צָרוֹת וְיִסּוּרִים חַס וְשָׁלוֹם.
אֶלָּא עָלָיו רַק לְהִתְבּוֹנֵן בִּזְמַן מְסֻיָּם בְּמֶשֶׁךְ הַיּוֹם, בְּצָרוֹתֵיהֶם הָרַבִּים שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל, וּלְהִתְחַנֵּן וּלְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עֲלֵיהֶם, וְעַל יְדֵי זֶה לְבַד הוּא יִזְכֶּה שֶׁיִּתְכַּפְּרוּ לוֹ כָּל עֲוֹונוֹתָיו וַחֲטָאָיו. וְהִיא תְּשׁוּבָה קַלָּה וְנוֹחָה מְאֹד וְזֶה דָּבָר הַשָּׁוֶה לְכָל נֶפֶשׁ מִפְּנֵי שֶׁכָּל יִשְׂרָאֵל הֲרֵי הֵם רַחְמָנִים בְּנֵי רַחְמָנִים (יבמות עט), וְכַאֲשֶׁר רַק יַרְגִּיל הָאָדָם אֶת עַצְמוֹ לְהִתְבּוֹנֵן קְצָת בְּצָרוֹת יִשְׂרָאֵל, מִיָּד יִכָּמְרוּ רַחֲמָיו וִיבַקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים מִכָּל לִבּוֹ, וְעַל יְדֵי זֶה יִזְכֶּה שֶׁיִּתְכַּפְּרוּ כָּל חֲטָאָיו וּפְשָׁעָיו.
כִּי הַמִּתְבּוֹנֵן בְּצַעֲרָם הַגָּדוֹל שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַמְסֻבָּלִים בְּכָל מִינֵי צָרוֹת, וּמְדֻכָּאִים בְּכָל מִינֵי יִסּוּרִיםמִיִּסּוּרִים שׁוֹנִים, וּמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עֲלֵיהֶם מִלִּפְנֵי ה' יִתְבָּרַךְ, הוּא זוֹכֶה לְשַׂמֵּחַ מַמָּשׁ אֶת הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה אֲשֶׁר הִיא מִצְטַעֶרֶת תָּמִיד בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה סג) "בְּכָל צָרָתָם לוֹ צָר", וּכְמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (ברכות ג) שֶׁכַּאֲשֶׁר אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל מִצְטַעֵר, הַשְּׁכִינָה אוֹמֶרֶת 'קַלָּנִי מֵרֹאשִׁי, קַלָּנִי מִזְּרוֹעִי', כְּלוֹמַר שֶׁהִיא שְׁרוּיָה בְּצַעַר כְּאָדָם אֲשֶׁר אֵינוֹ חָשׁ בְּטוֹב וְרֹאשׁוֹ וּזְרוֹעוֹתָיו כְּבֵדִים עָלָיו, וְלָכֵן עַל יְדֵי זֶה נִמְחָלִים וּמִתְכַּפְּרִים כָּל עֲוֹונוֹתָיו.
כֵיצַד הַמָּטוֹס נַחַת בְּשָׁלוֹם?
אַחַת הַדֻּגְמָאוֹת לְכָךְ בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן הָיָה מָרָן קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל הַבַּבָּא סָאלִי זצוק"ל, אֲשֶׁר הָיָה מַעֲתִיר בְּכָל עֵת עַל יְשׁוּעַת הַכְּלָל וְהַפְּרָט בְּכָל לִבּוֹ וְכָל נַפְשׁוֹ, וְהָיָה מַמָּשׁ מוֹסֵר אֶת נַפְשׁוֹ בִּתְפִלָּתוֹ בַּעֲבוּר כָּל יְהוּדִי וִיהוּדִי.
אֶחָד הַסִּפּוּרִים בָּהֶם הִצִּיל בִּתְפִלָּתוֹ הַיּוֹקֶדֶת אֶת עַם יִשְׂרָאֵל הַשְּׁרוּיִם בְּצָרָה, סִפֵּר בְּנוֹ סִפּוּר שֶׁאֵלָיו הָיָה עֵד רְאִיָּה: הָיָה זֶה בִּשְׁנַת תשל"ח יוֹמַיִם לִפְנֵי חַג הַפֶּסַח. הגיע מָטוֹס גָּדוֹל מֵאַרְצוֹת הַבְּרִית שֶׁהָיוּ בּוֹ קָרוֹב לַחֲמֵשׁ מֵאוֹת נוֹסְעִים יְהוּדִים אֲנָשִׁים נָשִׁים וָטָף וּמִשְׁפָּחוֹת שְׁלֵמוֹת, וּכְשֶׁהוּא עָמַד לִנְחוֹת בִּשְׂדֵה הַתְּעוּפָה בְּיִשְׂרָאֵל הַטַּיָּסִים לֹא הִצְלִיחוּ לִפְתֹּחַ לוֹ אֶת הַגַּלְגַּלִּים לִפְנֵי הַנְּחִיתָה, וְנִשְׁקְפָה סַכָּנָה גְּדוֹלָה לְכָל הַנּוֹסְעִים.
הִתְקַשְּׁרוּ כַּמָּה מִשְׁפָּחוֹת לְבֵיתוֹ שֶׁל הַבַּבָּא סָאלִי וְסִפְּרוּ לי אֶת כָּל זֶה, וּבִקְּשׁוּ ממני לְהוֹדִיעַ לְבַּבָּא סָאלִי שֶׁיֵּשׁ מַמָּשׁ סַכָּנָה גְּדוֹלָה לִקְרוֹבֵיהֶם, כְּשֶׁשָּׁמַע זֹאת הַבַּבָּא סָאלִי, הוּא נִכְנַס לְחַדְרוֹ יָשַׁב וְהִתְחִיל לִבְכּוֹת וְאָמַר: "רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֵיךְ, אֵיךְ עַם יִשְׂרָאֵל יִנָּזֵק, זֶה מִשְׁפָּחוֹת שְׁלֵמוֹת. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם אִם תִּתְקַבֵּל תְּפִלָּתִי מָה טוֹב, וְאִם לֹא אֲנִי מוּכָן לְהַקְרִיב אֶת עַצְמִי עֲבוּרָם, קַח אוֹתִי וְשֶׁהֵם יִנְחֲתוּ בְּשָׁלוֹם". לֹא עָבְרוּ דַּקּוֹת סְפוּרוֹת וְהוֹדִיעוּ שֶׁבָּרוּךְ הַשֵּׁם הַגַּלְגַּלִּים נִפְתְּחוּ וְהַמָּטוֹס נַחַת בְּלִי שׁוּם פֶּגַע.
הַמִּבְחָן לְמַדְרֵגַת הָאָדָם;
וְכָתַב בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים זִיעָ"א, שֶׁכָּל מִי שֶׁחָפֵץ לָדַעַת אֶת מַדְרֵגָתוֹ הָאֲמִתִּית בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, יִבְדֹּק אֶת עַצְמוֹ הַאִם הוּא מִשְׁתַּתֵּף בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְכוֹאֵב אֶת כְּאֵבָם, כִּי כָּל עַם יִשְׂרָאֵל הֵם כְּגוּף אֶחָד מַמָּשׁ, וְכָל יְהוּדִי הוּא רַק חֵלֶק מֵהַנְּשָׁמָה הַכְּלָלִית שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל, וּכְפִי שֶׁהָאָדָם קָשׁוּר עִם יִשְׂרָאֵל, כָּךְ הוּא חָשׁ וּמַרְגִּישׁ אֶת כְּאֵבָם.
וּמִפְּנֵי כָּךְ כָּל יְהוּדִי כְּשֶׁהוּא שׁוֹמֵעַ שֶׁנִּפְטַר אֵיזֶה יְהוּדִי אַחֵר חַס וְשָׁלוֹם אֲפִלּוּ בִּקְצֵה הָעוֹלָם, הוּא מִצְטַעֵר מְאֹד מִכָּךְ, כִּי נִשְׁמוֹתֵיהֶם שֶׁל כָּל יִשְׂרָאֵל קְשׁוּרוֹת זֶה לָזֶה, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל עַל הַפָּסוּק "שֶׂה פְזוּרָה יִשְׂרָאֵל", לָמָּה נִמְשְׁלוּ יִשְׂרָאֵל לְשֶׂה? אֶלָּא כְּמוֹ שֶׁכַּאֲשֶׁר הַשֶּׂה מְקַבֵּל מַכָּה בְּרֹאשׁוֹ כֻּלּוֹ מַרְגִּישׁ זֹאת, כָּךְ יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר אֶחָד מֵהֶם לוֹקֶה כֻּלָּם מִצְטַעֲרִים.
וְהִנֵּה יֶשְׁנָם שְׁנֵי סוּגֵי כָּרֵת לְנֶפֶשׁ הָאָדָם. הָאֶחָד הוּא הַכָּרֵת אֲשֶׁר נִכְרֶתֶת הַנְּשָׁמָה מִשָּׁרְשָׁהּ הָעֶלְיוֹן בַּמָּרוֹם חַס וְשָׁלוֹם. וְהַשֵּׁנִי הוּא, הַכָּרֵת אֲשֶׁר נִכְרֶתֶת נַפְשׁוֹ מֵעַם יִשְׂרָאֵל חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית יז יד ועוד) : "וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא מֵעַמֶּיהָ", וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם אֵינוֹ כּוֹאֵב וּמִצְטַעֵר מִצָּרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, זֶה הַסִּימָן שֶׁהוּא נִכְרַת מִשָּׁרְשׁוֹ שֶׁבְּעַם יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי חֲטָאָיו חַס וְשָׁלוֹם, וְלָכֵן אֵינוֹ מַרְגִּישׁ אֶת צָרוֹתֵיהֶם וּכְאֵבָם שֶׁל כָּל הַסּוֹבְלִים וּמִצְטַעֲרִים בְּכָל מִינֵי צַעַר וְיִסּוּרִים רַחֲמָנָא לִצְלַן, כִּי כְּבָר נִכְרְתָה נַפְשׁוֹ מֵעַם יִשְׂרָאֵל חַס וְשָׁלוֹם. עכ"ד.
הָיָה רָגִיל לְפָרֵשׁ הָרה"ק רַבִּי מֹשֶׁה מָרְדְּכַי מִלֶּעלוֹב זַצַ"ל, אֶת מָה שֶׁאוֹמְרִים בַּזְּמִירוֹת שֶׁל שַׁבָּת: "שִׁבְטֵי קָהּ לְיִשְׂרָאֵל עֵדוּת בְּצָרָתָם לוֹ צַר בְּסִבְלוֹת וּבְעַבְדּוּת", הִנֵּה יֶשְׁנָם בְּעַם יִשְׂרָאֵל שְׁנֵי סוּגֵי נְשָׁמוֹת - יֵשׁ נְשָׁמוֹת אֲשֶׁר מְקוֹרָן מֵהַשְּׁבָטִים הַקְּדוֹשִׁים, וְיֵשׁ נְשָׁמוֹת הַשַּׁיָּכוֹת לְצַד הָעֵרֶב רַב. וְכֵיצַד נֵדַע מָה מְקוֹרָהּ שֶׁל כָּל נְשָׁמָה וּנְשָׁמָה? וּמָה הָעֵדוּת לְכָךְ? וְהַתְּשׁוּבָה לְכָךְ הִיא: אִם "בְּצָרָתָם לוֹ צַר" - מִי שֶׁמִּצְטַעֵר בְּצָרָתוֹ שֶׁל יְהוּדִי אַחֵר, זֶה סִימָן וְאוֹת הוּא לוֹ שֶׁנִּשְׁמָתוֹ שַׁיֶּכֶת לְזֶרַע יִשְׂרָאֵל עַם הַקֹּדֶשׁ, וְשָׁרְשׁוֹ הוּא מִשְּׁנֵים עָשָׂר הַשְּׁבָטִים הַקְּדוֹשִׁים.
הָעֵצָה לְחַבֵּר אֶת נַפְשׁוֹ לְשָׁרְשָׁהּ;
וְלָכֵן הַדֶּרֶךְ וְהָעֵצָה לְחַבֵּר וּלְקַשֵּׁר שׁוּב אֶת נַפְשׁוֹ עִם כָּל יִשְׂרָאֵל הִיא, עַל יְדֵי שֶׁיִּתְבּוֹנֵן בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְיִצְטַעֵר בְּצַעֲרָם וְיִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם שֶׁיִּוָּשְׁעוּ בְּכָל מָה שֶׁהֵם צְרִיכִים בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת. וְעַל יְדֵי זֶה תָּשׁוּב נַפְשׁוֹ וְתִתְקַשֵּׁר לְשָׁרְשָׁהּ עִם כָּל עַם יִשְׂרָאֵל. וּמִפְּנֵי כָּךְ כָּל הַמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל מוֹחֲלִים לוֹ עַל כָּל עֲווֹנוֹתָיו, כִּי עַל יְדֵי זֶה הוּא מְתַקֵּן אֶת נַפְשׁוֹ וּמְקַשְּׁרָהּ בְּשָׁרְשָׁהּ, וְשׁוּב אֵינוֹ צָרִיךְ לְצוֹמוֹת וְסִגּוּפִים. וְזוֹהִי עֵצָה נִפְלָאָה לְמִי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְעַנּוֹת נַפְשׁוֹ בְּצוֹמוֹת כְּדֵי לְכַפֵּר עֲווֹנוֹתָיו, שֶׁיִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל תָּמִיד, וְעַל יְדֵי כָּךְ יִתְכַּפְּרוּ כָּל עֲווֹנוֹתָיו, כִּי עַל יְדֵי זֶה הוּא יָשִׁיב וִיחַבֵּר אֶת נַפְשׁוֹ שׁוּב לְשָׁרְשָׁהּ עִם כָּל יִשְׂרָאֵל, וָשָׁב וְרָפָא לוֹ.
הַדֶּרֶךְ לִישׁוּעוֹת;
כְּמוֹ כֵן זוֹהִי דֶּרֶךְ וּסְגֻלָּה גְּדוֹלָה לְכָל אָדָם שֶׁצָּרִיךְ יְשׁוּעָה בְּכָל תְּחוּם שֶׁהוּא, וְהוּא רוֹאֶה שֶׁחוֹלְפוֹת וְעוֹבְרוֹת שָׁנִים וּתְקוּפוֹת אֲרֻכּוֹת וְאֵינוֹ נוֹשָׁע בְּשׁוּם אֹפֶן.
וְהָעֵצָה הַבְּדוּקָה בְּמַצָּבִים אֵלּוּ הִיא לִשְׁכֹּחַ כִּבְיָכוֹל מְצַעֲרוֹ הָאִישִׁי, וּלְחַפֵּשׂ אֵיזֶשֶׁהוּ חָבֵר הַנִּמְצָא בְּצָרָה דּוֹמָה וּלְהִתְמַקֵּד רַק בְּצַעֲרוֹ שֶׁלּוֹ וּלְהִתְפַּלֵּל וּלְהִתְחַנֵּן רַק עַל חֲבֵרוֹ. וְעַל יְדֵי זֶה יִתְקַיְּמוּ בּוֹ דִּבְרֵי חֲזַ"ל (בבא קמא צב): "הַמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ וְהוּא צָרִיךְ לְאוֹתוֹ דָּבָר הוּא נַעֲנֶה תְּחִלָּה", וְאַף הוּא יִוָּשַׁע מִבְּעָיָתוֹ הָאִישִׁית.
וְיֵשׁ בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים כַּמָּה טְעָמִים וְהֶסְבֵּרִים נִפְלָאִים לְכָךְ.
עֲנָוָה מַמְשִׁיכָה רַחֲמִים עֶלְיוֹנִים;
טַעַם רִאשׁוֹן: צָרִיךְ לָדַעַת שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם נִמְצָא בְּאֵיזוֹ צָרָה, וְהוּא רוֹאֶה שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מַפְצִיר הַרְבֵּה בִּתְפִלָּה וְתַחֲנוּנִים, אַף עַל פִּי כֵן אֵינוֹ נוֹשָׁע, לִפְעָמִים הַטַּעַם וְהַסִּבָּה לְכָךְ הִיא, מִפְּנֵי שֶׁגָּבְרָה עָלָיו מִדַּת הַדִּין חַס וְשָׁלוֹם, וְאֵינוֹ מַצְלִיחַ לְהַמְתִּיקָהּ וּלְבַטְּלָהּ בִּתְפִלָּתוֹ, כִּי אֵינוֹ מַצְלִיחַ לְעוֹרֵר וּלְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ אֶת מִדַּת הָרַחֲמִים הָעֶלְיוֹנָה.
וְהָעֵצָה לְמַצָּבִים אֵלּוּ הִיא לְהַמְשִׁיךְ רַחֲמִים מִמְּקוֹמוֹת גְּבוֹהִים וְעֶלְיוֹנִים יוֹתֵר, אֲשֶׁר אֲלֵיהֶם לֹא מַגִּיעָה מִדַּת הַדִּין. וְכָתַב רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב בְּליקו"מ (כ"ב), שֶׁהַדֶּרֶךְ לְהַגִּיעַ לִמְקוֹמוֹת אֵלּוּ, הִיא עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִתְפַּלֵּל וּמְבַקֵּשׁ עַל חֲבֵרוֹ, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם מְבַטֵּל אֶת עַצְמוֹ וְאֵינוֹ חוֹשֵׁב עַל צָרָתוֹ הָאִישִׁית, אֶלָּא הוּא חוֹשֵׁב רַק עַל צַעֲרוֹ וְצָרָתוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ, וְזֹאת אַף עַל פִּי שֶׁגַּם הוּא צָרִיךְ אוֹתָהּ יְשׁוּעָה, וְאַף עַל פִּי כֵן הוּא מְבַקֵּשׁ וּמִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ שֶׁיִּוָּשַׁע בְּכָךְ הוּא נַעֲשֶׂה בִּבְחִינַת 'אַיִן' כִּבְיָכוֹל, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא מַמְשִׁיךְ רַחֲמִים מִמְּקוֹמוֹת כָּאֵלּוּ גְּבוֹהִים וַעֲצוּמִים, אֲשֶׁר בָּהֶם לֹא פָּגְעָה וְלֹא נָגְעָה מִדַּת הַדִּין, שֶׁזֶּה כִּבְיָכוֹל מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעַצְמוֹ, שֶׁאַף הוּא מִצְטַעֵר בְּצָרוֹתֵיהֶם שֶׁל בָּנָיו אֲהוּבָיו. וְלָכֵן עַל יְדֵי זֶה אַף הוּא יִזְכֶּה לְהִוָּשַׁע בְּכָל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ.
וְלָכֵן זוֹהִי דֶּרֶךְ וּסְגֻלָּה גְּדוֹלָה לְכָל אָדָם שֶׁצָּרִיךְ יְשׁוּעָה בְּכָל תְּחוּם שֶׁהוּא, וְהוּא רוֹאֶה שֶׁחוֹלְפוֹת שָׁנִים וּתְקוּפוֹת אֲרֻכּוֹת, וְאֵינוֹ נוֹשָׁע בְּשׁוּם אֹפֶן, וְהָעֵצָה הַבְּדוּקָה בְּמַצָּבִים אֵלּוּ הִיא - לִשְׁכֹּחַ קְצָת כִּבְיָכוֹל מְצַעֲרוֹ הָאִישִׁי, וּלְחַפֵּשׂ אֵיזֶשֶׁהוּ חָבֵר הַנִּמְצָא בְּצָרָה דּוֹמָה חַס וְשָׁלוֹם, וּלְהִתְמַקֵּד רַק בְּצַעֲרוֹ שֶׁלּוֹ, וּלְהִתְפַּלֵּל וּלְהִתְחַנֵּן רַק עַל חֲבֵרוֹ, וְעַל יְדֵי זֶה יִתְקַיְּמוּ בּוֹ דִּבְרֵי חֲזַ"ל אֵלּוּ, וְגַם הוּא יִוָּשֵׁעַ מִבְּעָיָתוֹ וְצָרָתוֹ הָאִישִׁית. וְהַהֶסְבֵּר לְכָךְ הוּא מִכַּמָּה סִבּוֹת:
הַמְרַחֵם יְרַחֲמוּ עָלָיו;
טַעַם שֵׁנִי: כָּתְבוּ חֲזַ"ל (שבת קנא) כָּל הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם, וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ מְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת אֵין מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם, וְלוֹמְדִים זֹאת מֵהַפָּסוּק "וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ" (דברים יג).
וְכָתַב בְּליקו"מ (קיט), שֶׁלָּכֵן כַּאֲשֶׁר רוֹצִים מִשָּׁמַיִם לְרַחֵם עַל הָאָדָם וּלְהוֹשִׁיעוֹ בְּכָל תְּחוּם וְעִנְיָן שֶׁהוּא, נוֹתְנִים רַחֲמִים בְּלִבּוֹ שֶׁאַף הוּא יְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת, וְעַל יְדֵי זֶה יְרַחֲמוּ גַּם עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם. כִּי יִתְקַיְּמוּ בּוֹ דִּבְרֵי חֲזַ"ל "כָּל הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם", וַחֲזַ"ל כָּלְלוּ בְּכָךְ כָּל אָדָם בְּכָל מַצָּב שֶׁהוּא, שֶׁכַּאֲשֶׁר הוּא יַצְלִיחַ לְעוֹרֵר בְּלִבּוֹ רַחְמָנוּת עַל חֲבֵרוֹ וְיִתְפַּלֵּל עָלָיו, עַל יְדֵי זֶה בְּוַדַּאי יְרַחֲמוּ אַף עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם וְיוֹשִׁיעוּהוּ.
וְלָכֵן הָעֵצָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר לְמִי שֶׁזָּקוּק לִישׁוּעָה, הִיא לְהִתְפַּלֵּל עַל אָדָם אַחֵר הַזָּקוּק לִישׁוּעָה, כִּי דָּבָר זֶה הוּא חֹק וְטֶבַע שֶׁטָּבַע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּבְרִיאַת עוֹלָמוֹ, כְּמוֹ שֶׁגִּלּוּ לָנוּ חֲזַ"ל, כִּי כַּאֲשֶׁר יְרַחֵם הָאָדָם עַל חֲבֵרוֹ וְיִצְטַעֵר עָלָיו, וְיִתְפַּלֵּל עָלָיו מִכָּל לִבּוֹ – בְּוַדַּאי יִוָּשַׁע אַף הוּא.
וְזוֹ עֵצָה עֲצוּמָה וְנִפְלָאָה הַשָּׁוָה לְכָל נֶפֶשׁ, שֶׁבְּכָל עֵת שֶׁאָדָם זָקוּק לְאֵיזֶה יְשׁוּעָה הוּא יָכוֹל לְהִתְבּוֹנֵן בְּצָרוֹתֵיהֶם שֶׁל אֲחֵרִים וּלְהַעֲתִיר בַּעֲדָם מִקִּירוֹת לִבּוֹ, וְעַל יְדֵי שֶׁיִּצְטַעֵר בְּצַעֲרָם שֶׁל אֲחֵרִים וְיִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם, בְּוַדַּאי יִוָּשַׁע אַף הוּא בְּכָל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ.
תְּפִלָּה שֶׁפּוֹתַחַת שְׁעָרִים;
טַעַם שְׁלִישִׁי: טַעַם נוֹסָף לְכָךְ שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם זָקוּק לִישׁוּעָה מְסֻיֶּמֶת, עֲצָתוֹ הִיא רַק לְהַפְצִיר וּלְבַקֵּשׁ עַל עַם יִשְׂרָאֵל, וְעַל יְדֵי זֶה יִוָּשַׁע אַף הוּא בִּישׁוּעָה מֵעַל דֶּרֶךְ הַטֶּבַע, אַף אִם אֵינוֹ רָאוּי וְזַכַּאי לְכָךְ.
מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל, בְּכָךְ הוּא מְקַיֵּם בְּכָל רֶגַע וָרֶגַע מִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרַיְתָא שֶׁל "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" וְשֶׁל "גְּמִילוּת חֶסֶד", שֶׁהִיא מֵהַמִּצְווֹת שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּירוֹתֵיהֶן בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא (מסכת פאה) כְּמוֹ שֶׁפָּסְקוּ הָרִאשׁוֹנִים.
וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר הוּא מִתְפַּלֵּל עַל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, נִכְפָּלוֹת זְכֻיּוֹתָיו וּמִצְווֹתָיו בְּאוֹתוֹ רֶגַע כָּפוּל כַּמָּה וְכַמָּה מִילְיוֹנִים, כְּפִי מִסְפָּרָם שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
לְמָשָׁל אִם יֶשְׁנָם הַיּוֹם בָּעוֹלָם עֲשָׂרָה מִילְיוֹן יְהוּדִים, כֵּן יִרְבּוּ, הוּא מְקַיֵּם בְּאוֹתוֹ רֶגַע שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל עֲשָׂרָה מִילְיוֹן מִצְווֹת שֶׁל "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (כמובא בפוסקים). וְלָכֵן בְּאוֹתוֹ רֶגַע שֶׁהוּא מְקַיֵּם כָּל כָּךְ הַרְבֵּה מִצְווֹת עֲשֵׂה דְּאוֹרַיְתָא, הוּא מְעוֹרֵר עֵת רָצוֹן גְּדוֹלָה מְאֹד בַּשָּׁמַיִם לְקַבֵּל אֶת תְּפִלָּתוֹ.
וּכְמוֹ שֶׁכָּתְבוּ הֶחָפֵץ חַיִּים וְרַבֵּנוּ יוֹנָה, שֶׁזֶּה הַטַּעַם שֶׁאָנוּ מְבַקְּשִׁים הַרְבֵּה בַּקָּשׁוֹת בְּבִרְכַּת הָרַחֲמָן לְאַחַר בִּרְכַּת הַמָּזוֹן, מִפְּנֵי שֶׁהָעֵת רָצוֹן הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר לָאָדָם, הוּא לְאַחַר קִיּוּם אֵיזוֹ מִצְוָה, וּבְשָׁעָה זוֹ כָּל הַשְּׁעָרִים פְּתוּחִים לְפָנָיו וְיָכוֹל הוּא לִפְעֹל כָּל מָה שֶׁצָּרִיךְ.
וְלָכֵן הָאָדָם הַזָּקוּק לְאֵיזוֹ יְשׁוּעָה עֲצָתוֹ הִיא, שֶׁיִּתְמַקֵּד קֹדֶם לָכֵן בִּתְפִלָּתוֹ עַל עַם יִשְׂרָאֵל וִיבַקֵּשׁ וְיַעְתִּיר בַּעֲדָם, וְאַחַר כָּךְ יְבַקֵּשׁ עַל בְּעָיוֹתָיו הָאִישִׁיּוֹת, וְעַל יְדֵי כָּךְ בְּוַדַּאי תִּתְקַבֵּלְנָה תְּפִלּוֹתָיו וּמִשְׁאֲלוֹתָיו. וְכֵן כָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה סה): כַּאֲשֶׁר אַתָּה רוֹצֶה לִשָּׂא תְּפִלָּתְךָ תִּתְפַּלֵּל בְּעַד יִשְׂרָאֵל, כִּי עַל יְדֵי כָּךְ תִּתְקַבֵּל תְּפִלָּתוֹ אַף הִיא לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּעֵת רָצוֹן גְּדוֹלָה זוֹ.
קִרְבַת הַשֵּׁם לִי טוֹב;
טַעַם רְבִיעִי: כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְפַּלֵּל וּמְבַקֵּשׁ עַל עַם יִשְׂרָאֵל, הוּא נַעֲשֶׂה קָרוֹב בְּיוֹתֵר אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי הַתּוֹרָה וְעַם יִשְׂרָאֵל וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הֵם קְשׁוּרִים וַאֲחוּזִים אֶחָד בַּחֲבֵרוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פרשת אחרי עג). וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל, עַל יְדֵי כָּךְ הוּא נַעֲשֶׂה קָרוֹב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְלָכֵן בְּוַדַּאי יִתְקַבְּלוּ כָּל תְּפִלּוֹתָיו וּבַקָּשׁוֹתָיו.
וְכֵן כּוֹתֵב רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה ג): "עַל יְדֵי שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל זוֹכֶה לְגִלּוּי שְׁכִינָה", כִּי עַל יְדֵי כָּךְ נַעֲשֶׂה קָרוֹב בְּיוֹתֵר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כֵּיוָן שֶׁהוּא דָּבוּק לְעַם יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם דְּבוּקִים וּקְשׁוּרִים בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ תָּמִיד, וְאָז בְּוַדַּאי תִּתְקַבֵּל תְּפִלָּתוֹ.
וּבִפְרָט כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִצְטַעֵר בְּצַעֲרָם שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל - בְּכָךְ נַעֲשֶׂה שֻׁתָּף לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ - שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר "בְּכָל צָרָתָם לוֹ צָר" - וְהוּא מִצְטַעֵר בְּצַעֲרוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, וְעַל יְדֵי זֶה בְּוַדַּאי יִתְקַבְּלוּ תְּפִלּוֹתָיו שֶׁלּוֹ אַף הוּא.
לִזְכּוֹת לִדְרָגוֹת גְּבוֹהוֹת;
וּגְדוֹלֵי הַצַּדִּיקִים כְּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וּשְׁאָר הַנְּבִיאִים, כָּל מָה שֶׁזָּכוּ לְמַדְרֵגַת הַנְּבוּאָה וּלְהִתְגַּלּוּת הַשֵּׁם אֲלֵיהֶם, הָיָה זֶה בִּזְכוּת שֶׁהָיוּ מִצְטַעֲרִים וּמְצֵרִים תָּמִיד בְּצָרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וּבִשְׂכַר זֹאת מָצְאוּ חֵן בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְזָכוּ לְכָל מַעֲלוֹתֵיהֶם.
כְּפִי שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (שמות רבה פ"ב) שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ זָכָה שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נִגְלָה אֵלָיו בַּסְּנֶה, בִּזְכוּת שֶׁהָיָה מִתְבּוֹנֵן וּמִסְתַּכֵּל תָּמִיד בְּצָרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְהָיָה מֵצֵר עֲלֵיהֶם. וְכָךְ פֵּרְשׁוּ חֲזַ"ל, אֶת הַפָּסוּק (שמות ג ד): "וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי", שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רָאָה שֶׁהוּא "סָר לִרְאוֹת", כְּלוֹמַר שֶׁהוּא הָיָה סָר וְזוֹעֵף וּמִצְטַעֵר עַל צָרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁרָאָה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ נוֹתֵן לִבּוֹ לְהִתְבּוֹנֵן בְּצָרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְחֶסְרוֹנוֹתֵיהֶם, הִתְגַּלָּה אֵלָיו וְדִבֵּר עִמּוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב:"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי". וּבִשְׂכַר זֹאת זָכָה מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לִכְהוּנָה וּמַלְכוּת, וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי - הִנֵּנִי לִכְהוּנָה, הִנֵּנִי לְמַלְכוּת. עכ"ל.
וְכוֹתֵב עַל כָּךְ רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב, שֶׁכָּל אֶחָד שֶׁמִּתְנַהֵג כָּךְ, כְּלוֹמַר שֶׁהוֹלֵךְ בְּדַרְכּוֹ שֶׁל מֹשֶׁה וּמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל בְּנֵי דּוֹרוֹ – יִזְכֶּה אַף הוּא לְהִתְגַּלּוּת הַשֵּׁם אֵלָיו בִּבְחִינַת נְבוּאָה. וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "כָּל הַמִּתְפַּלֵּל וּמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל בְּנֵי דּוֹרוֹ זוֹכֶה לְגִלּוּי שְׁכִינָה". (ספר המידות תפילה ב), וְכָל זֹאת מִפְּנֵי שֶׁהַתְּפִלָּה עַל עַם יִשְׂרָאֵל רְצוּיָה וַחֲשׁוּבָה מְאֹד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וּמִי שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל זוֹכֶה לִדְרָגוֹת גְּבוֹהוֹת שֶׁל קִרְבַת הַשֵּׁם.
מַהוּ הַהֶבְדֵּל הָעִקָּרִי בֵּין אָדָם לִבְהֵמָה?
טַעַם חֲמִישִׁי: יֵשׁ לָדַעַת שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם אֵינוֹ מִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ הַשָּׁרוּי בְּצַעַר, לִפְעָמִים בְּשֶׁל כָּךְ אַף תְּפִלּוֹתָיו שֶׁלּוֹ אֵינָן נַעֲנוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבִּי יְהוּדָה הֶחָסִיד זִיעָ"א (ספר חסידים סימן תקנג), שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם רוֹאֶה שֶׁתְּפִלּוֹתָיו לֹא מִתְקַבְּלוֹת, לִפְעָמִים הַסִּבָּה לְכָךְ הִיא מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ וּמִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרָיו הַשְּׁרוּיִים בְּאֵיזֶה צָרָה, וּמִסִּבָּה זֹאת אַף תְּפִלָּתוֹ שֶׁלּוֹ לֹא מִתְקַבֶּלֶת, כִּי בְּזֶה דּוֹמֶה הוּא לִבְהֵמָה, שֶׁאַף הִיא אֵינָהּ חוֹשֶׁבֶת עַל חַבְרוֹתֶיהָ אֶלָּא מִתְמַקֶּדֶת בְּעַצְמָהּ תָּמִיד.
וְהַהֶבְדֵּל וְהַשֹּׁנִי שֶׁבֵּין הָאָדָם וּבֵין הַבְּהֵמָה הוּא רַק בָּזֶה, כִּי בָּזֶה הָאָדָם נִכָּר שֶׁבְּכֹחוֹ לַחֲשֹׁב אַף עַל זוּלָתוֹ וּלְהִצְטַעֵר בְּצַעֲרוֹ וּלְהִתְפַּלֵּל עָלָיו וְזוֹ כָּל מַעֲלָתוֹ שֶׁל הָאָדָם עַל הַבְּהֵמָה. וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר הָאָדָם אֵינֶנּוּ מִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרָיו וִידִידָיו הַזְּקוּקִים לִישׁוּעָה, וְעַל יִשְׂרָאֵל הַשְּׁרוּיִים בְּצָרוֹת – בְּכָךְ דּוֹמֶה הוּא לִבְהֵמָה, וְזוֹהִי סִבָּה מַסְפֶּקֶת שֶׁתְּפִלּוֹתָיו שֶׁלּוֹ עַל עַצְמוֹ גַּם לֹא יִתְקַבְּלוּ בַּמְּרוֹמִים. וְכֵן כָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת: מִי שֶׁאֵינוֹ מִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ הוּא נֶעֱנָשׁ.
אֲבָל כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְבּוֹנֵן בְּצַעֲרוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ וּמִתְפַּלֵּל עָלָיו, בְּכָךְ הוּא יוֹצֵא מִגֶּדֶר בְּהֵמָה וְנִכְנָס לְגֶדֶר אָדָם, מִפְּנֵי שֶׁגִּדְרוֹ שֶׁל הָאָדָם הוּא, לְהִצְטַעֵר בְּצַעֲרָם שֶׁל הַבְּרִיּוֹת, וּלְהִתְפַּלֵּל וּלְהַעֲתִיר וּלְבַקֵּשׁ בַּעֲדָם.
וּכְדַאי הִיא זְכוּת זוֹ לְבַד, לְהָגֵן עָלָיו מִכָּל רַע. וּבִזְכוּת כָּךְ לְבַד כְּבָר תִּתְקַבֵּלְנָה תְּפִלּוֹתָיו וּבַקָּשׁוֹתָיו וְיִתְמַלְּאוּ כָּל מִשְׁאֲלוֹתָיו, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (שבת קנא): "כָּל הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם". וְלָכֵן כָּל הַמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ נַעֲנֶה תְּחִלָּה, כִּי כְּדַאי הִיא זְכוּת זוֹ שֶׁהִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ לַעֲנוֹת לוֹ וּלְקַבֵּל תְּפִלָּתוֹ.
וְכֵן כָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, (הקדמה לזוהר דף יג), שֶׁרַק כַּאֲשֶׁר הָאָדָם נוֹתֵן צְדָקָה הוּא בְּגֶדֶר אָדָם. וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁהַצְּדָקָה הִיא פְּעֻלָּתוֹ שֶׁל הָאָדָם לְהֵטִיב עִם זוּלָתוֹ, שֶׁזּוֹ מַעֲלָתוֹ שֶׁל הָאָדָם עַל הַבְּהֵמָה.
וּלְפִי זֶה יִתְבָּאֵר הֵיטֵב מָה שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (צדקה נב): "מִי שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ נֶחְשָׁב לוֹ כִּצְדָקָה", כִּי גַּם הַמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ הִנּוֹ מִשְׁתַּתֵּף בְּצַעֲרוֹ וּמְרַחֵם עָלָיו, וְזֶה נֶחְשָׁב בַּשָּׁמַיִם כְּמוֹ צְדָקָה שֶׁגִּדְרָהּ לְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת וּלְהֵיטִיב עִמָּהֶם, שֶׁזֹּאת מַעֲלָתוֹ שֶׁל הָאָדָם עַל שְׁאָר בַּעֲלֵי הַחַיִּים.
הַתְּפִלּוֹת שֶׁפּוֹתְחוֹת שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם;
טַעַם שִׁשִּׁי: אַחַד הַדְּבָרִים הַחֲשׁוּבִים בְּיוֹתֵר לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְאַחַת הַסְּגֻלּוֹת הַגְּדוֹלוֹת בְּיוֹתֵר לְהִוָּשַׁע כַּאֲשֶׁר הָאָדָם צָרִיךְ אֵיזוֹ יְשׁוּעָה, אִם בְּפַרְנָסָה אוֹ בְּבָנִים וְכַדּוֹמֶה – זֶה הַתְּפִלָּה עַל עַם יִשְׂרָאֵל וְהַהִשְׁתַּתְּפוּת בְּצַעֲרָם, כִּי עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל וּמְבַקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים, בְּכָךְ הוּא זוֹכֶה לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַף אִם אֵינוֹ רָאוּי לְכָךְ, וְזוֹכֶה שֶׁמִּתְקַבְּלוֹת גַּם כָּל תְּפִלּוֹתָיו הָאִישִׁיּוֹת שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל צְרָכָיו וְחֶסְרוֹנוֹתָיו.
כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הָרה"ק רַבִּי שְׁלֹמֹה מֵרָדוֹמְסְק זִיעָ"א בְּסִפְרוֹ "תִּפְאֶרֶת שְׁלֹמֹה" (פרשת יתרו), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: כִּי אִם הָאָדָם אֵינוֹ מַשְׁגִּיחַ וּמִתְפַּלֵּל רַק עַל עַצְמוֹ, הִנֵּה זֶה מְגֻנֶּה מְאֹד, אֲבָל דֶּרֶךְ הַצַּדִּיקִים וְהַיְשָׁרִים הוּא לְחַלּוֹת וּלְצַפּוֹת עַל טוֹבַת חֲבֵרוֹ, וְהִנֵּה זֶה בְּחִינַת הָעַרְבוּת שֶׁכָּל יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה לָזֶה, וּמְנִיעַת הַתְּפִלָּה בְּעַד זוּלָתוֹ לְחֵטְא יֵחָשֵׁב, אֲבָל עִקַּר הַתְּפִלָּה הַנִּשְׁמַעַת לְמַעְלָה יוֹתֵר הוּא כְּשֶׁמִּתְפַּלֵּל בְּעַד חֲבֵרוֹ, וְזֶה הַשְׁמִיעִנִי אֶת קוֹלֵךְ כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב (שיר השירים ב יד), כַּאֲשֶׁר אַתָּה מִתְפַּלֵּל בִּבְחִינַת עָרֵב בְּעַד זוּלָתוֹ וְכוּ'.
קַבָּלַת כָּל הַתְּפִלּוֹת;
וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל וּמְבַקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים, נִפְתָּחִים בְּפָנָיו כָּל שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם, וְיָכוֹל הוּא אַחַר כָּךְ לְהִתְפַּלֵּל עַל בַּקָּשׁוֹתָיו הָאִישִׁיּוֹת, וְאָז בְּוַדַּאי יִתְקַבְּלוּ בַּקָּשׁוֹתָיו וְיִתְמַלְּאוּ מִשְׁאֲלוֹתָיו.
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת: כַּאֲשֶׁר אַתָּה רוֹצֶה לִשָּׂא תְּפִלָּתְךָ תִּשָּׂא תְּפִלָּתְךָ בְּעַד יִשְׂרָאֵל, כִּי הַתְּפִלּוֹת עַל עַם יִשְׂרָאֵל חֲשׁוּבוֹת מְאֹד בַּשָּׁמַיִם לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְפַּלֵּל תְּפִלּוֹת עַל עַם יִשְׂרָאֵל נַעֲשֵׂית בַּשָּׁמַיִם עֵת רָצוֹן גְּדוֹלָה, וְאָז יָכוֹל הוּא לְהַשְׁחִיל אַף תְּפִלָּה אִישִׁית עַל עַצְמוֹ.