מסילת ישרים - פרק ד' - חלק ג
תאריך פרסום: 02.05.2012, שעה: 05:07
בסוף - תחילת פרק ה'
בסוף - תחילת פרק ה'
(אין זה התמלול, אלא עיקרי הדברים מהספר 'מסילת ישרים' לרבנו משה חיים לוצאטו הרמח"ל זיע"א)
ובפרק הכל חיבין חגיגה ה אמרו: 'רבי יוחנן כד הוה מטי להאי קרא הוה בכי "וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר" וגו' מלאכי ג, ה עבד ששוקלים עליו קלות כחמורות תקנה יש לו?!'
ובודאי שאין כונת המאמר שיהיה הענש על שתיהן אחד כי הקדוש ברוך הוא אינו משלם אלא מדה כנגד מדה אמנם הענין הוא שלענין משקל המעשים כך עולות בכף הקלות כמו החמורות כי לא ישכיחו החמורות את הקלות ולא יעלים הדין עינו מהם כלל כאשר לא יעלים מהחמורות אלא על כלם ישגיח ויפקח בהשואה אחת לדון כל אחד מהם ולהעניש אחר כך על כל אחד כפי מה שהוא
והוא מה ששלמה המלך עליו השלום אומר קהלת יב, יד: "כי את כל מעשה האלהים יבא במשפט" וגו' כי כאשר אין הקדוש ברוך הוא מניח מלשכר כל מעשה טוב קטן כמות שהוא כן לא יניח מלשפט ולהוכיח כל מעשה רע קטן כמות שהוא
ולהוציא מלב הרוצים להתפתות ולחשב שלא יעלה האדון ברוך הוא בדיניו הדברים הקלים ולא יקח חשבון עליהם אלא כללא הוא בבא קמא נ: 'כל האומר הקדוש ברוך הוא: 'ותרן הוא' - יותרו מעוהי!' וכן אמרו חגיגה טז: 'אם אומר לך יצר הרע: 'חטא והקדוש ברוך הוא מוחל לך' - אל תשמע לו!' וזה דבר פשוט ומברר כי הנה אל אמת ה'
והוא מה שאמר משה רבנו עליו השלום דברים לב, ד: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול" וגו' כי כיון שהקדוש ברוך הוא רוצה במשפט הנה כך הוא עבר על המשפט העלים את העין מן הזכות החובה כמו מן החובה הזכות על כן אם משפט הוא רוצה צריך שיתן לכל איש כדרכיו וכפרי מעלליו בתכלית הדקדוק בין לטוב בין למוטב והיינו "אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא" שפרשו זכרונם לברכה: 'לצדיקים ולרשעים' כי כך היא המדה ועל הכל הוא דן ועל כל חטא הוא מעניש ואין להמלט:
ואם תאמר: אם כן מדת הרחמים למה היא עומדת?
כיון שעל כל פנים צריך לדקדק בדין על כל דבר התשובה ודאי מדת הרחמים היא קיומו של עולם שלא היה עומד זולתו כלל וכלל ואף על פי כן אין מדת הדין לוקה וזה כי לפי שורת הדין ממש היה ראוי שהחוטא יענש מיד תכף לחטאו בלי המתנה כלל וגם שהענש עצמו יהיה בחרון אף כראוי למי שממרה פי הבורא יתברך שמו ושלא יהיה תיקון לחטא כלל כי הנה באמת איך יתקן האדם את אשר עות והחטא כבר נעשה הרי שרצח האדם את חברו הרי שנאף איך יוכל לתקן הדבר הזה היוכל להסיר המעשה העשוי מן המציאות:
אמנם מדת הרחמים היא הנותנת הפך השלשה דברים שזכרנו דהינו; שיתן זמן לחוטא ולא יכחד מן הארץ מיד כשחטא ושהענש עצמו לא יהיה עד לכלה ושהתשובה תנתן לחוטאים בחסד גמור שתחשב עקירת הרצון כעקירת המעשה דהינו; שבהיות העזב מכיר את חטאו ומודה בו ומתבונן על רעתו ועזב ומתחרט עליו חרטה גמורה דמעקורא כחרטת הנדר ממש ,שהוא מתנחם לגמרי והיה חפץ ומשתוקק שמעולם לא נעשה הדבר ההוא ומצטער בלבו צער חזק על שכבר נעשה הדבר ועוזב אותו להבא ובורח ממנו הנה עקירת הדבר מרצונו יחשב לו כעקירת הנדר ומתכפר לו
והוא מה שאמר הכתוב ישעיה ו: "וסר עונך וחטאתך תכפר" שהעון סר ממש מהמציאות ונעקר במה שעכשו מצטער ומתנחם על מה שהיה למפרע הוא חסד ודאי שאינו משורת הדין אך על כל פנים הנה הוא חסד שאינו מכחיש הדין לגמרי שהרי יש צד לתלות בו שתחת הרצון שנתרצה בחטא וההנאה שנהנה ממנו בא עתה הנחמה והצער וכן אריכות הזמן איננו ותרון על החטא אלא סבלנות קצת לפתח לו פתח תקון וכן שאר כל דרכי חסד כענין: 'ברא מזכה אבא' סנהדרין קד, א או 'מקצת נפש ככל הנפש' קהלת רבה המוזכרים בדברי חכמים דרכי חסד הם לקבל את המועט כמרבה
אך לא מתנגדים ומכחישים ממש מדת הדין כי כבר יש בהם טעם הגון להחשיב אותם אך שיותרו עברות בלא כלום או שלא ישגח עליהם זה היה נגד הדין לגמרי כי כבר לא היה משפט ודין אמיתי בדברים על כן זה אי אפשר למצא כלל ואם אחד מן הדרכים שזכרנו לא ימצא לחוטא למלט ודאי שמידת הדין לא תעזוב ריקם וכן אמרו חכמינו זכרונם לברכה ירושלמי תענית פ"ב: 'מאריך אפה וגבי דילה' נמצא שאין לאדם הרוצה לפקח עיניו פתוי שיוכל להתפתות בו לבלתי הזהר במעשייו תכלית הזהירות ולדקדק בם תכלית הדקדוק הן כל אלה השקפות שישקיף עליהן האדם ויקנה בם מדת הזהירות ודאי אם בעל נפש הוא:
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות