זיכוי הרבים - הַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לִשְׁנֵי עוֹלָמוֹת
גֹּדֶל חִיּוּבָהּ וּמַעֲלָתָהּ וַחֲשִׁיבוּתָהּ הָעֲצוּמה וְהַנּוֹרָאָה שֶׁל זִכּוּי הָרַבִּים - לִזְכּוֹת לְכָל הַמַּעֲלוֹת בָּזֶה וּבַבָּא בְּכָל הַתְּחוּמִים וְהַמִּישׁוֹרִים בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת
פורסם בתאריך: 08.07.2024, 15:07 • מערכת שופרזיכוי הרבים - הַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לִשְׁנֵי עוֹלָמוֹת
גֹּדֶל חִיּוּבָהּ וּמַעֲלָתָהּ וַחֲשִׁיבוּתָהּ הָעֲצוּמה וְהַנּוֹרָאָה שֶׁל זִכּוּי הָרַבִּים -
לִזְכּוֹת לְכָל הַמַּעֲלוֹת בָּזֶה וּבַבָּא בְּכָל הַתְּחוּמִים וְהַמִּישׁוֹרִים בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת
נִמְצָאִים אָנוּ בִּתְקוּפָה מְיֻחֶדֶת מְאֹד, בּוֹ מִתְקַיֶּמֶת לְעֵינֵינוּ נְבוּאָתוֹ הַנִּפְלָאָה שֶׁל עָמוֹס הַנָּבִיא (עמוס ח יא): "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה' אֱלֹקִים וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ, לֹא רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא צָמָא לַמַּיִם, כִּי אִם לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ה'"- זָכָה דּוֹרֵנוּ וְקַיָּם בּוֹ צִמְאוֹן אַדִּיר וְעָצוּם לִשְׁמֹעַ אֶת דְּבַר ה' בָּרָמָה לְהִתְעַלּוֹת בִּקְדֻשָּׁה בֶּאֱמֶת, וְלָלֶכֶת בְּדַרְכֵי ה' לְלֹא כָּל סְיָגִים וּפְשָׁרוֹת.
וְהִנֵּה כַּאֲשֶׁר אָנוּ מִתְבּוֹנְנִים בְּכָךְ, דָּבָר זֶה הִנּוֹ מֵרַחֲמֵי ה' הַנּוֹרָאִים וְהָעֲצוּמִים עַל דּוֹרֵנוּ הַדַּל וְהַמְדֻלְדָּל, אֲשֶׁר בּוֹ יָכוֹל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לַהֲפֹךְ לִזְכּוֹת לִהְיוֹת מְזַכֵּה הָרַבִּים, וְעַל יְדֵי כָּךְ לִזְכּוֹת לְמַעֲלוֹת עֲצוּמוֹת וְנִשְׂגָּבוֹת שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְתָאֵר וּלְשַׁעֵר בְּכָל הַתְּחוּמִים וְהַמִּישׁוֹרִים, אֲשֶׁר הִנָּן בָּרֹאשׁ וּבָרִאשׁוֹנָה - מַה שֶּׁעַל יְדֵי כָּךְ זוֹכֶה הָאָדָם לְתִקּוּן כָּל חֲטָאָיו וּלְזִכּוּךְ כָּל פְּשָׁעָיו, וְלִמְחִילַת כָּל אֲשֶׁר חָטָא וְהֶעֱוָה בֶּעָבָר לִפְנֵי קוֹנוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ רַבֵּנוּ יוֹנָה עָלָיו הַשָּׁלוֹם (שערי תשובה שער ד), וְהַחִידָ"א (ציפורן שמיר אות קל), וּבַעַל הָ"רֵאשִׁית חָכְמָה" (שער התשובה, שער הקדושה פרק יז אות קל) וּבַעַל הַ"שֵּׁבֶט מוּסָר" וְעוֹד, שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים וּמְחַזְּקָם בַּתּוֹרָה וּמִצְווֹת וּמַצִּילָם מִכָּל חֵטְא וְעָווֹן, נִמְחָלִים כָּל חֲטָאָיו וַעֲווֹנוֹתָיו, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ הוּא מְתַקֵּן בִּתְשׁוּבַת הַמִּשְׁקָל אֶת כָּל מַה שֶּׁהוּא חָטָא וּפָשַׁע בְּעַצְמוֹ בְּאוֹתוֹ חֵטְא וְעָווֹן, וּמִמֵּילָא הוּא זוֹכֶה עַל יְדֵי כָּךְ לִפְתִיחַת כָּל צִנּוֹרוֹת הַשֶּׁפַע וְהַבְּרָכָה, בְּכָל הַתְּחוּמִים וְהַמִּישׁוֹרִים, בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
כֵּיצַד יָכוֹל לְהָשִׁיב אֶת חוֹבוֹתָיו הַגְּדוֹלִים לַמֶּלֶךְ
וְעַל כָּךְ הִמְשִׁיל רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֵב זיע"א מָשָׁל נִפְלָא מְאֹד.
מָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה,
לְאָדָם אֲשֶׁר הָיָה חַיָּב סְכוּם עָצוּם מְאֹד לְאוֹצַר הַמְּלוּכָה, וְלֹא הָיָה בְּיָדוֹ לְהָשִׁיב זֹאת. אָמַר לוֹ הַמֶּלֶךְ: אֲנִי אֶעֱשֶׂה עִמְּךָ עִסְקָה אֲשֶׁר עַל יָדָהּ אֶמְחַל לְךָ לְגַמְרֵי אֶת כָּל הַחוֹב הַגָּדוֹל וְהֶעָצוּם שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי לְלֹא שֶׁתְּשַׁלֵּם מִכִּיסְךָ מְאוּמָה. אַתָּה תֵּלֵךְ לִגְבּוֹת מִכָּל הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר חַיָּבִים לִי סְכוּמֵי כֶּסֶף קְטַנִּים, וְעַל יְדֵי שֶׁתָּבִיא לִי אֶת כָּל הַסְּכוּמִים הַקְּטַנִּים הָאֵלּוּ, אֶמְחַל לְךָ לְגַמְרֵי אֶת כָּל הַחוֹב הַגָּדוֹל וְהֶעָצוּם אֲשֶׁר אַתָּה חַיָּב לִי.
וְכָךְ גַּם כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים וּמְחַזְּקָם בְּאַהֲבַת ה', וּמְזַכֶּה אוֹתָם לְהִתְעַלּוֹת בְּיִרְאַת ה' טְהוֹרָה, וּמַצִּילָם מִכָּל חֵטְא וְעָווֹן וָפֶשַׁע - מוֹחֵל אַף לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל כָּל חֲטָאָיו וַעֲווֹנוֹתָיו וּמַעֲבִיר מִמֶּנּוּ לְגַמְרֵי אֶת כָּל פְּשָׁעָיו לְלֹא כָּל סִגּוּפִים וְתַעֲנִיּוֹת וַעֲבוֹדוֹת קָשׁוֹת אֲשֶׁר הָיָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לִזְכּוֹת לְכָךְ. (כוכבי אור)
זִכּוּי הָרַבִּים - מִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרַיְתָא – וְחִיּוּב לְכָל אֶחָד וְאֶחָד
וְהִנֵּה עַל הָאָדָם לָדַעַת שֶׁמִּצְוַת זִכּוּי הָרַבִּים אֵינָהּ מַעֲלָה וּזְכוּת בִּלְבַד לָאָדָם, אֶלָּא דָּבָר זֶה הִנּוֹ חִיּוּב גָּמוּר, וּמִצְוַת עֲשֵׂה מֵהַתּוֹרָה הַמֻּטֶּלֶת עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (יומא פו) עַל הַפָּסוּק (דברים ו ה) "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹקֶיךָ" - שֶׁיִּהְיֶה שֵׁם שָׁמַיִם מִתְאַהֵב עַל יָדְךָ.
וְכֵן כָּתְבוּ חֲזַ"ל: "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹקֶיךָ" - אַהֲבֵהוּ עַל הַבְּרִיּוֹת כְּאַבְרָהָם אָבִיךָ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית יב ה): "וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן".
לֹא בְאֵלֶּה חָפֵץ ה' שֶׁיַּשְׁלִים הָאָדָם אֶת נַפְשׁוֹ לְבַד
וּבֵאֵר הַ"חֲתַם סוֹפֵר" זיע"א (פתיחה לשו"ת חתם סופר) הַטַּעַם שֶׁנִּקְרָא אַבְרָהָם אָבִינוּ "אַבְרָהָם אֹהֲבִי": כִּי הִתְבּוֹנֵן בְּנַפְשׁוֹ שֶׁלֹּא בְאֵלֶּה חָפֵץ ה' שֶׁיַּשְׁלִים הָאָדָם אֶת נַפְשׁוֹ לְבַד, וְאֶת אַנְשֵׁי דּוֹרוֹ יַשְׁאִיר אַחֲרָיו תַּרְבּוּת אֲנָשִׁים חַטָּאִים, כִּי טוֹב לָאָדָם לְמַעֵט בְּהַשְׁלָמַת נַפְשׁוֹ לְמַעַן הַרְבּוֹת כְּבוֹד ה', כִּי לֹא תֻּשְׁלַם חֵפֶץ הַבְּרִיאָה אִם יַשְׁלִים הָאָדָם אֶת נַפְשׁוֹ לְבַדּוֹ וְלֹא יַשְׁלִים אֶת נֶפֶשׁ זוּלָתוֹ. וּמִדָּה זוֹ מַרְאָה עַל אַהֲבָתוֹ אֶת הַמֶּלֶךְ, כִּי מִדֶּרֶךְ אוֹהֲבוֹ שֶׁל מֶלֶךְ לְהַכְנִיס בְּנֵי אָדָם תַּחַת עֹל מַלְכוּתוֹ, וְיַעַן כִּי זָכָה אַבְרָהָם אָבִינוּ לְמִדָּה זוֹ, יָאוּת לְהִקָּרֵא אוֹהֲבוֹ שֶׁל מֶלֶךְ".
וְכֵן פָּסְקוּ הָרַמְבַּ"ם (ספר המצוות מצוה ג), וּבַעַל הַחִנּוּךְ (מצוה תיח), וּבַעַל הָרוֹקֵחַ (שורש אהבת ה'), וְרַבֵּנוּ בְּחַיֵּי (דברים ו ה), שֶׁזִּכּוּי הָרַבִּים וְלִמּוּד תּוֹרָה וְאָרְחוֹת מוּסָר לַאֲחֵרִים הוּא מִשָּׁרְשֵׁי מִצְוַת אַהֲבַת ה', אֲשֶׁר הִנָּהּ מִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרַיְתָא, שֶׁחִיּוּבָהּ מֻטָּל עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל.
מַהִי תַּכְלִית בְּרִיאַת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה
וְלֹא עוֹד, אֶלָּא כָּתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁתַּכְלִית כָּל יְרִידָתוֹ שֶׁל הָאָדָם מִגַּן עֵדֶן, וּבְרִיאָתוֹ שֶׁל הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה, הִנָּהּ רַק כְּדֵי שֶׁיְּזַכֶּה אֶת הָרַבִּים וִילַמְּדֵם תּוֹרָה וְאָרְחוֹת מוּסָר.
וְזֶה לְשׁוֹנָם (תנא דבי אליהו זוטא פרק כ"ב):
"אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לֹא בָּרָאתִי אֶתְכֶם אֶלָּא בִּשְׁבִיל שֶׁתְּלַמְּדוּ אֶת בָּנַי תּוֹרָה, וְאָרְחוֹת חַיִּים תּוֹדִיעוּ לָהֶם".
תַּכְלִית הַלִּמּוּד לְלַמְּדָהּ לַאֲחֵרִים
וְכָתְבוּ עוֹד חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, שֶׁתַּכְלִית כָּל לִמּוּד הַתּוֹרָה הוּא לְלַמְּדָהּ לַאֲחֵרִים, כְּמוֹ שֶׁבֵּאֵר בַּעַל הַ"מִּדְרַשׁ שְׁמוּאֵל" זיע"א (מרבותינו הראשונים) אֶת דִּבְרֵי חֲזַ"ל (אבות פ"ב מ"ח) "אִם לָמַדְתָּ תּוֹרָה הַרְבֵּה אַל תַּחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמְךָ, כִּי לְכָךְ נוֹצַרְתָּ".
וּבֵאוּרוֹ הוּא, שֶׁאִם לָמַדְתָּ הַרְבֵּה תּוֹרָה "אַל תַּחֲזִיק טוֹבָה", כְּלוֹמַר אַל תִּשְׁמֹר אֶת הַתּוֹרָה שֶׁלָּמַדְתָּ "לְעַצְמְךָ", כִּי אֵין טוֹב אֶלָּא תּוֹרָה (אבות), וְלָכֵן אַל תַּחֲזִיק אֶת הַתּוֹרָה לְעַצְמְךָ בִּלְבַד, "כִּי לְכָךְ נוֹצַרְתָּ" - שֶׁתְּלַמֵּד אֶת כָּל הַתּוֹרָה שֶׁלָּמַדְתָּ לַאֲחֵרִים.
וַחֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (ר"ה כג), דִּמּוּ אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר לוֹמֵד תּוֹרָה אֲבָל אֵינוֹ מְלַמֵּד אוֹתָהּ לַאֲחֵרִים, שֶׁהוּא דּוֹמֶה לַהֲדַס רֵיחָנִי הַנִּמְצָא בְּמִדְבַּר שְׁמָמָה, אֲשֶׁר יֵשׁ לוֹ רֵיחַ טוֹב הַנּוֹדֵף לְמֵרָחוֹק אֲבָל אֵין בְּנֵי הָאָדָם נֶהֱנִים מִמֶּנּוּ כְּלָל, וְרֵיחוֹ הַטּוֹב מִתְבַּזְבֵּז לַהֶבֶל וָרִיק לְלֹא שֶׁיַּעֲשֶׂה אֶת מַטְּרָתוֹ.
וְכָךְ הָאָדָם הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֲבָל אֵינוֹ מְלַמֵּד אֶת תּוֹרָתוֹ לַאֲחֵרִים, אֵין מִתּוֹרָתוֹ הֲנָאָה בַּמָּרוֹם מִפְּנֵי שֶׁאֵין מִלִּמּוּדוֹ תּוֹעֶלֶת וְרֶוַח לַאֲחֵרִים.
וְעַל כָּךְ צוֹעֵק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּיַד עַבְדּוֹ יְשַׁעְיָה הַנָּבִיא כַּמָּה וְכַמָּה פְּעָמִים, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: (ישעיה נז יד): "סֹלּוּ סֹלּוּ פַּנּוּ דָרֶךְ, הָרִימוּ מִכְשׁוֹל מִדֶּרֶךְ עַמִּי", וּבֵאֵר הַמַּלְבִּי"ם:
"אוֹתָם שֶׁלֹּא יָדְעוּ דֶּרֶךְ ה' כְּלָל – לַמְּדוּ אוֹתָם. וְאַף אוֹתָם שֶׁיָּדְעוּ וְשָׁכְחוּ - תְּלַמְּדוּם, וְאַף אוֹתָם שֶׁלֹּא שָׁכְחוּ רַק שֶׁיִּצְרָם מִתְגַּבֵּר עֲלֵיהֶם - תְּלַמְּדוּם כֵּיצַד יִתְגַּבְּרוּ עַל כָּל הַמִּכְשׁוֹלִים, וְיִנָּצְלוּ מִיַּד יִצְרָם הַמִּתְגַּבֵּר עֲלֵיהֶם בְּכָל יוֹם לְאַבְּדָם".
מַהִי תַּכְלִית יְרִידַת נִשְׁמָתוֹ שֶׁל הָאָדָם לָעוֹלָם הַזֶּה
וְכֵן כָּתְבוּ הַגְּרָ"א מִוִּילְנָא זיע"א, וְהַגָּאוֹן רַבִּי חַיִּים מִוּוֹלָאזִ'ין זיע"א (הקדמת "נפש החיים"), וְהַגָּאוֹן בַּעַל הַ"בִּינָה לַעִתִּים" זיע"א (חלק ב דרוש ל"ח), וְהַגה"ק בַּעַל הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זיע"א, שֶׁתַּכְלִית כָּל בְּרִיאָתוֹ שֶׁל הָאָדָם וּמַטְּרַת כָּל יְרִידַת הַנְּשָׁמָה לָעוֹלָם הַזֶּה, הִנָּהּ אַךְ וְרַק בִּכְדֵי לְזַכּוֹת אֶת הָרַבִּים וּלְהוֹעִיל לַאֲחֵרִים.
וְעַל פִּי זֶה בֵּאֵר הַגְּרָ"א מִוִּילְנָא זיע"א אֶת הַפָּסוּק (יונה א א-ב) "וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי לֵאמֹר, קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וּקְרָא עָלֶיהָ, כִּי עָלְתָה רָעָתָם לְפָנָי", עַל פִּי דִּבְרֵי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (זוה"ק ח"ב קצט א) הַמְבָאֵר שֶׁ"יּוֹנָה" – הֲרֵי מְרַמֵּז עַל הַנְּשָׁמָה אֲשֶׁר יָרְדָה לִשְׁהוֹת בְּגוּף הָאָדָם, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קוֹרֵא וּמְצַוֶּה לְכָל אָדָם: "קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וּקְרָא עָלֶיהָ", שֶׁיֵּלֵךְ לְעוֹרֵר וּלְקָרֵב אֲחֵרִים לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ.
מַדּוּעַ יָרְדָה נִשְׁמָתוֹ שֶׁל הָאָדָם שֶׁהָיְתָה כְּבָר שְׁתוּלָה בְּבֵית ה' - לָעוֹלָם הַזֶּה
וְעַל פִּי זֶה בֵּאֵר הַגָּאוֹן בַּעַל הַ"בִּינָה לַעִתִּים" זיע"א (חלק ב דרוש לח) אֶת הַפָּסוּק (תהלים צב יד) "שְׁתוּלִים בְּבֵית ה' - בְּחַצְרוֹת אֱלֹקֵינוּ יַפְרִיחוּ".
וּבֵאוּרוֹ הוּא, שֶׁנִּשְׁמָתוֹ שֶׁל הָאָדָם הָיְתָה כְּבָר שְׁתוּלָה בַּמָּרוֹם, בְּבֵית ה', וּמַדּוּעַ הִיא יָרְדָה לָעוֹלָם הַזֶּה, הַתְּשׁוּבָה לְכָךְ הִיא "יַפְרִיחוּ", הַנְּשָׁמָה יָרְדָה לְהַפְרִיחַ וּלְלַבְלֵב עוֹד יְהוּדִים אֲחֵרִים, לְקָרְבָם וּלְהַשְׁפִּיעַ אֲלֵיהֶם שֶׁיִּתְעוֹרְרוּ בִּתְשׁוּבָה, וְיֵלְכוּ בְּדֶרֶךְ הַיָּשָׁר לְטוֹב לָהֶם כָּל הַיָּמִים.
מָה אָמַר הֶ"חָפֵץ חַיִּים" לְבָחוּר שֶׁרָצָה לְהִשָּׁאֵר בִּישִׁיבָתוֹ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
וְכָךְ סִפֵּר הָרַהַ"ג רַבִּי מְנַחֵם יָשָׁר זַצַ"ל, אֲשֶׁר לָמַד בְּבַחֲרוּתוֹ בִּישִׁיבָתוֹ שֶׁל מָרָן הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זיע"א, וּכְבָר אָז יָצָא שְׁמוֹ כְּנוֹאֵם בְּחֶסֶד עֶלְיוֹן, וְלָכֵן פָּנוּ אֵלָיו וּבִקְשׁוּ מִמֶּנּוּ לָבוֹא וְלִדְרֹשׁ בְּאַחַת הָעֲיָרוֹת הַסְּמוּכוֹת בְּמַהֲלַךְ הַתְּפִלּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה. הָיָה זֹאת בִּשְׁנַת תרע"ד, שָׁנָה שֶׁבָּהּ פָּרְצָה מִלְחֶמֶת עוֹלָם הָרִאשׁוֹנָה, וְרַבִּים הִגִּיעוּ לָעֲיָרָה רָאדִין לְהִסְתּוֹפֵף בַּיָּמִים הַנּוֹרָאִים בְּצִלּוֹ שֶׁל הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זיע"א, וְהָיָה קָשֶׁה לוֹ מְאֹד לַעֲזֹב אֶת הַיְשִׁיבָה דַּוְקָא בִּזְמַן זֶה, אֲשֶׁר בּוֹ בָּאוּ כֹּה אֲנָשִׁים רַבִּים לְרָאדִין לַיָּמִים הַנּוֹרָאִים, וְלָכֵן פָּנוּ בְּנֵי הָעֲיָרָה לֶ"חָפֵץ חַיִּים", שֶׁיְּבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ שֶׁיּוֹעִיל בְּטוּבוֹ לָבוֹא אֲלֵיהֶם וְלָשֵׂאת דְּרָשׁוֹת בַּיָּמִים הַנּוֹרָאִים. כְּשֶׁשָּׁמַע זֹאת מָרָן הֶ"חָפֵץ חַיִּים", הוּא בִּקֵּשׁ מֵהֶם לִקְרֹא לַבָּחוּר מְנַחֵם יָשָׁר, וְכָךְ אָמַר לוֹ: "אָמְנָם אֵינִי יָכוֹל לוֹמַר לְךָ לַעֲזֹב אֶת הַיְשִׁיבָה בַּיָּמִים הַנּוֹרָאִים, אֲבָל תֵּדַע לְךָ שֶׁהָאָדָם לֹא נִבְרָא בָּעוֹלָם אֶלָּא לְהוֹעִיל לָאֲחֵרִים בְּכָל מַה שֶּׁהוּא יָכוֹל".
"כְּשֶׁשָּׁמַעְתִּי מִלִּים מְפֹרָשׁוֹת כְּאִלּוּ יוֹצְאוֹת מִפִּי הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, כַּמּוּבָן שֶׁכְּבָר לֹא נִשְׁאַרְתִּי בַּיְשִׁיבָה אֶלָּא הָלַכְתִּי לַקְּהִלָּה בְּאוֹתָהּ עֲיָרָה, וְשָׁהִיתִי עִמָּם בְּכָל יְמֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה וְאַף נִשְׁאַרְתִּי עִמָּהֶם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים", סִיֵּם הָרַב מְנַחֵם יָשָׁר זַצַ"ל אֶת סִפּוּרוֹ.
הָאַחֲרַאי עַל כִּבּוּי הָאֵשׁ - בְּשָׁעָה שֶׁכָּל הָעֲיָרָה נִשְׂרֶפֶת הוּא סוֹעֵד בְּנַחַת
מָשָׁל נוֹרָא לְמִי שֶׁיָּכוֹל לַעֲסֹק בְּזִכּוּי הָרַבִּים, וְאֵינוֹ עוֹסֵק בְּכָךְ.
כָּתַב בַּעַל הַ"שַּׁעֲרֵי אַרְמוֹן" זיע"א, מָשָׁל לְאָדָם אֲשֶׁר הָיָה אַחְרַאי עַל חֶבְרַת כִּבּוּי הָאֵשׁ שֶׁל כָּל הָעֲיָרָה, וְהִנֵּה פָּרְצָה שְׂרֵפָה גְּדוֹלָה בָּעֲיָרָה אֲשֶׁר אִיְּמָה לְכַלּוֹת אֶת כָּל בָּתֵּי הָעֲיָרָה אֲשֶׁר הָיוּ צְרִיפִים הָעֲשׂוּיִים מֵעֵץ דָּלִיק, וְכָל אַנְשֵׁי הָעֲיָרָה רָצוּ בִּזְרִיזוּת עֲצוּמָה עִם דְּלָיֵי מַיִם לְכַבּוֹת אֶת הַשְּׂרֵפָה הַקָּשָׁה, וּפָנוּ לָאַחְרַאי עַל מַעֲרַךְ כִּבּוּי הָאֵשׁ שֶׁל כָּל הָעֲיָרָה שֶׁיָּבוֹא מִיָּד לְכַבּוֹת אֶת הַדְּלֵקָה הַקָּשָׁה. וְהִנֵּה הוּא, בִּמְקוֹם לְכַבּוֹת אֶת הַשְּׂרֵפָה הַגְּדוֹלָה, עָנָה וְאָמַר לָהֶם בַּאֲדִישׁוּת: "הֲרֵי אָמַרְתִּי לָכֶם מִכְּבָר שֶׁתִּבְנוּ אֶת הַבָּתִּים מֵאֶבֶן וְלֹא תִּבְנוּ צְרִיפִים מֵעֵץ, אִם הֱיִיתֶם מַאֲזִינִים לִדְבָרַי וְשׁוֹמְעִים לַעֲצָתִי, הֲרֵי שֶׁעַתָּה לֹא הָיְתָה הַשְּׂרֵפָה כֹּה גְּדוֹלָה וַחֲזָקָה", תּוֹךְ כְּדֵי שֶׁהוּא מַמְשִׁיךְ לִלְעֹס אֶת פִּתּוֹ וְלֶאֱכֹל אֶת אֲרוּחָתוֹ בַּאֲדִישׁוּת מֻפְגֶּנֶת וּמִתְעַלֵּם מֵהֶם לַחֲלוּטִין.
וְכָךְ דּוֹמֶה כָּל מִי שֶׁיָּכוֹל לְהַצִּיל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מֵהַשְּׂרֵפָה הָרוּחָנִית הַנּוֹרָאָה הַמְאַיֶּמֶת לְכַלּוֹת מִנֶּפֶשׁ וְעַד בָּשָׂר, וְהוּא מִתְעַלֵּם לַחֲלוּטִין מִכָּךְ וְאֵינוֹ עוֹשֶׂה כָּל מַה שֶּׁבִּיכָלְתּוֹ לְזַכּוֹת אֶת הָרַבִּים וּלְחַזְּקָם.
בִּמְקוֹם לְהָרִים אֶת הַשַּׁלְטֶר הָרָאשִׁי - הוּא מֵאִיר לְעַצְמוֹ בְּפָנָס אִישִׁי
מָשָׁל נוֹסָף לְכָךְ כָּתַב בַּעַל הַ"שַּׁעֲרֵי אַרְמוֹן" זיע"א.
מָשָׁל לְעוֹבֵד חֶבְרַת חַשְׁמַל אֲשֶׁר בְּמִשְׁמַרְתּוֹ אֵרְעָה תַּקָּלָה בַּחַשְׁמַל וְכָל הָעִיר הָיְתָה שְׁרוּיָה בָּאֲפֵלָה וּבַעֲלָטָה סְמִיכָה. אֲנָשִׁים שֶׁהָיוּ בְּדַרְכָּם נִתְקְלוּ בַּחֲסוּת הַחֲשֵׁכָה בַּאֲבָנִים וּמָעֲדוּ, בְּבֵית הַחוֹלִים שֶׁבָּעִיר כֻּבּוּ כָּל מַכְשִׁירֵי הַהַנְשָׁמָה שֶׁל הַחוֹלִים הַקָּשִׁים וְהֵם נִכְנְסוּ לְסַכָּנַת חַיִּים מִיָּדִית, הַגַּנָּבִים חָגְגוּ וּפָרְצוּ לְבָתִּים רַבִּים כְּשֶׁהֵם נוֹטְלִים מִכָּל הַבָּא לַיָּד בַּחֲסוּת הַחֲשֵׁכָה הַסְּמִיכָה.
וְהִנֵּה כְּשֶׁפָּנוּ לְעוֹבֵד חֶבְרַת הַחַשְׁמַל שֶׁיָּרִים אֶת הַשַׁלְטֶר הָרָאשִׁי וּבְרֶגַע אֶחָד יָרִים אֶת הַחַשְׁמַל שֶׁל כָּל הָאֵזוֹר וְכָל הָעִיר תִּתְמַלֵּא אוֹרָה, רָאוּ שֶׁהוּא נוֹטֵל פָּנָס קָטָן וּמֵאִיר לְעַצְמוֹ כְּשֶׁהוּא קוֹרֵא בְּסֵפֶר לְאוֹר הַפָּנָס וּמִתְעַלֵּם לַחֲלוּטִין מִכָּל הָעִיר כֻּלָּהּ.
וְכָךְ דּוֹמֶה הָאָדָם, אֲשֶׁר בִּמְקוֹם לְהָאִיר וּלְעוֹרֵר אֶת כָּל הָעוֹלָם לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ, וּלְהָאִיר אֶת לִבָּם בְּאוֹר נֹעַם מְתִיקוּת וַעֲרֵבוּת עֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וַעֲצוֹת הַצַּדִּיקִים וּגְדוֹלֵי הַדּוֹרוֹת מְאוֹרֵי הָאֻמָּה, אֲשֶׁר אוֹרָם הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא זוֹרֵחַ וּמֵאִיר מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ - הִנֵּה הוּא נוֹטֵל סֵפֶר לִמּוּד וּמִתְחַזֵּק לְבַדּוֹ בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם.
הַבְטָחַת הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ – מְזַכֶּה הָרַבִּים זוֹכֶה לְכָל הַבְּרָכוֹת בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת
כָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תרומה קכט), שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם מְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים וְהוּא גּוֹרֵם לָרָשָׁע לְתַקֵּן אֶת מַעֲשָׂיו וְלַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה, הֲרֵי זֶה נֶחְשָׁב לוֹ כְּאִלּוּ הוּא בָּרָא אוֹתוֹ, וּבְכָךְ הוּא גּוֹרֵם לְהַכְנִיעַ וּלְהַשְׁפִּיל אֶת כָּל כֹּחוֹת הַסִּטְרָא אַחֲרָא וְהַקְּלִפּוֹת, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא מַעֲלֶה אֶת כְּבוֹדוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹתֵר מִכָּל הַמִּצְווֹת הָאֲחֵרוֹת, וְזֶה הַשֶּׁבַח הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר שֶׁאֶפְשָׁר לְשַׁבֵּחַ אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹתֵר מִכָּל הַשְּׁבָחִים בָּעוֹלָם, וּבְכָךְ אֶפְשָׁר לְהַעֲלוֹת אֶת כְּבוֹדוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹתֵר מִכָּל הַדְּבָרִים הָאֲחֵרִים שֶׁבָּעוֹלָם.
וּמוֹסִיף הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁהָאָדָם אֲשֶׁר זוֹכֶה לְזַכּוֹת אֶת הָרַבִּים וְגוֹרֵם לָרָשָׁע לְתַקֵּן אֶת מַעֲשָׂיו וְלַעֲזֹב אֶת דַּרְכּוֹ הָרָעָה וְלָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה, הוּא מִתְעַלֶּה מִכָּךְ מְאֹד, וְהוּא זוֹכֶה עַל יְדֵי כָּךְ לִדְרָגוֹת עֲצוּמוֹת וְנִשְׂגָּבוֹת אֲשֶׁר אֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְעַלּוֹת וְלִזְכּוֹת מִשּׁוּם מִצְוָה אַחֶרֶת וּמִשּׁוּם דָּבָר אַחֵר בְּכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.
וְהַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁבְּזִכּוּי הָרַבִּים יֶשְׁנָם שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים עֲצוּמִים וְנִשְׂגָּבִים מְאֹד:
דָּבָר רִאשׁוֹן – בְּכָךְ הוּא גּוֹרֵם לְהַכְנִיעַ וּלְהַשְׁפִּיל אֶת כָּל כֹּחוֹת הַסִּטְרָא אַחֲרָא וְהַקְּלִפּוֹת.
דָּבָר שֵׁנִי – בְּכָךְ הוּא גּוֹרֵם לְהַעֲלוֹת אֶת כְּבוֹדוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּכָל הָעוֹלָמוֹת כֻּלָּם.
דָּבָר שְׁלִישִׁי – בְּכָךְ הוּא גּוֹרֵם לְהַעֲמִיד וּלְקַיֵּם וּלְהַחֲזִיק אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, הֵן לְמַטָּה, כִּי עַל יְדֵי זִכּוּי הָרַבִּים הוּא מְקַיֵּם וּמַעֲמִיד אֶת הָעוֹלָם הַזֶּה, וְהֵן לְמַעְלָה, וּבְכָךְ הוּא מְקַיֵּם וּמַעֲמִיד אֶת כָּל הָעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים.
וְלָכֵן שְׂכָרוֹ שֶׁל הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים רַב וְעָצוּם מְאֹד יוֹתֵר מִכָּל הַמִּצְווֹת כֻּלָּן, וְהוּא זוֹכֶה שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר הַפָּסוּק (מלאכי ב ה): "בְּרִיתִי הָיְתָה עִמּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם", כְּלוֹמַר, שֶׁבְּכָךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כִּבְיָכוֹל כּוֹרֵת עִמּוֹ בְּרִית לְהֵיטִיב עִמּוֹ הֵן בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהֵן בָּעוֹלָם הַבָּא. וְלָכֵן הוּא זוֹכֶה לְשֶׁפַע רַב וְלַעֲשִׁירוּת, וְכֵן זוֹכֶה לְבָנִים וּבְנֵי בָּנִים, וְעָלָיו נֶאֱמַר הַפָּסוּק (תהילים קיב ב-ד): "גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ, הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד, זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים".
זוֹכֶה לַהֲגַנָּה וּשְׁמִירָה עֶלְיוֹנָה
וּבִשְׂכַר זֹאת הוּא זוֹכֶה שֶׁאַף בִּשְׁעַת מַגֵּפָה וְדֶבֶר חַס וְשָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ בָּעוֹלָם, הוּא זוֹכֶה לַהֲגַנָּה עֶלְיוֹנָה וְלִשְׁמִירָה מְיֻחֶדֶת מִמָּרוֹם אֲשֶׁר עַל יָדָהּ הוּא זוֹכֶה לְהִנָּצֵל מִכָּל רַע וּמִכָּל צָרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים, חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק".
וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁכָּל הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים זוֹכֶה בִּשְׂכַר זֹאת, שֶׁאַף לְאַחַר מְלֹאת יָמָיו וּשְׁנוֹתָיו הוּא זוֹכֶה לְהִכָּנֵס מִיָּד לָעוֹלָם הַבָּא, וְכָל הַמְקַטְרְגִים וּבַעֲלֵי הַדִּין אֵינָם יְכוֹלִים לָדוּן אוֹתוֹ כְּלָל, אֶלָּא הוּא נִכְנָס מִיָּד בִּשְׁנֵים עָשָׂר שְׁעָרִים לָעוֹלָם הַבָּא, לְלֹא כָּל מוֹנֵעַ וּמְעַכֵּב, וְאֵין אַף אֶחָד שֶׁיָּכוֹל לְקַטְרֵג עָלָיו וְלִמְנֹעַ בַּעֲדוֹ אֶת דַּרְכּוֹ לְגַן עֵדֶן.
תְּמוּנָתוֹ חֲקוּקָה בְּכִסֵּא הַכָּבוֹד
וּמְבָאֵר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תרומה קכט ע"א), שֶׁהַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם מְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים הוּא חָשׁוּב מְאֹד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וּתְמוּנָתוֹ חֲקוּקָה בְּכִסֵּא הַכָּבוֹד לִפְנֵי ה', וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְבָרְכוֹ בְּכָל הַבְּרָכוֹת הַגְּדוֹלוֹת וְהָעֲצוּמוֹת אֲשֶׁר בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם אָבִינוּ בְּשָׁעָה שֶׁקֵּרֵב אֶת נְפָשׁוֹת הָרְשָׁעִים בְּדוֹרוֹ. שֶׁבֵּרְכוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁיִּזְכֶּה לְהַכֹּל מִכֹּל כֹּל, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל".
וּמוֹסִיף עוֹד הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁבִּשְׂכַר זִכּוּי הָרַבִּים זוֹכֶה הָאָדָם לְאַחַר פְּטִירָתוֹ מֵהָעוֹלָם לְהִכָּנֵס לְשִׁבְעִים עוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים גְּבוֹהִים וַעֲצוּמִים מְאֹד בְּגַן עֵדֶן אֲשֶׁר אֵין שׁוּם צַדִּיק בָּעוֹלָם שֶׁזּוֹכֶה לְהִכָּנֵס אֲלֵיהֶם, אֶלָּא הֵם שְׁמוּרִים רַק לְמִי שֶׁמְּזַכֶּה אֶת הָרַבִּים וּמַחֲזִיר אֶת הָרְשָׁעִים בִּתְשׁוּבָה.
וּמְסַיֵּם הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁשְּׂכָרוֹ שֶׁל הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים כֹּה רַב וְעָצוּם בַּמָּרוֹם, עַד שֶׁאִם הָיוּ יוֹדְעִים בְּנֵי הָאָדָם כַּמָּה תּוֹעֶלֶת וּזְכוּת מְקַבְּלִים בַּמָּרוֹם עַל כָּךְ, הֵם הָיוּ רוֹדְפִים אַחֲרֵי הָאֲנָשִׁים לְהַחֲזִירָם בִּתְשׁוּבָה וּלְזַכּוֹתָם כְּמוֹ אָדָם אֲשֶׁר רוֹדֵף אַחַר חַיָּיו.
אֲרִיכוּת יָמִים וְשָׁנִים טוֹבוֹת
וְכָתְבוּ חֲזַ"ל (דברים רבה ח ד) שֶׁהַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים זוֹכֶה לַאֲרִיכוּת יָמִים וְשָׁנִים טוֹבוֹת וְלִבְרִיאוּת אֵיתָנָה וְלִרְפוּאָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ד כב): "כִּי חַיִּים הֵם לְמֹצְאֵיהֶם, וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא", וְדָרְשׁוּ עַל כָּךְ חֲזַ"ל, שֶׁהֵם מוֹסִיפִים חַיִּים לְמַמְצִיאֵיהֶם לַאֲחֵרִים, שֶׁהֵם אֵלּוּ אֲשֶׁר מְלַמְּדִים אֶת הַתּוֹרָה וּמַמְצִיאִים אוֹתָהּ לַאֲחֵרִים, וּבִשְׂכַר זֹאת הֵם זוֹכִים אַף לִרְפוּאָה בִּרְמַ"ח אֵיבְרֵיהֶם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא". עַד כָּאן דְּבָרָיו.
בָּנִים צַדִּיקִים
וְכָתְבוּ עוֹד חֲזַ"ל שֶׁהַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים בִּדְבַר מִצְוָה, זוֹכֶה בִּשְׂכַר זֹאת לְבָנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וְצַדִּיקִים שֶׁיָּאִירוּ אֶת הָעוֹלָם בְּתוֹרָה וּבְיִרְאָה, כִּי לֹא זָכָה אֶלְקָנָה לִבְנוֹ שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא אֶלָּא בִּשְׂכַר שֶׁהָיָה מְעוֹרֵר אֶת בְּנֵי דּוֹרוֹ לַעֲלוֹת עִמּוֹ לָרֶגֶל לִירוּשָׁלַיִם, וְכָל הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים לִדְבַר מִצְוָה זוֹכֶה לְבָנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וְצַדִּיקִים.
וְכָךְ הָיָה אוֹמֵר הָרַב מִבְּרִיסְק זיע"א, שֶׁזִּכּוּי הָרַבִּים הִנּוֹ הַסְּגֻלָּה הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר לִזְכּוֹת לְבָנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, כִּי הַדּוֹאֵג לְבָנָיו שֶׁל מָקוֹם, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יִדְאַג אַף לְבָנָיו שֶׁלּוֹ שֶׁיִּהְיוּ צַדִּיקִים וְתַלְמִידֵי חֲכָמִים.
וְכָתְבוּ עוֹד חֲזַ"ל (הוריות טז, תנא דבי אליהו), שֶׁכָּל הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים, בִּשְׂכַר זֹאת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מוֹסִיף לוֹ חָכְמָה בִּינָה דֵּעָה וְהַשְׂכֵּל, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹתֵן חֶלְקוֹ עִם אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב.
הִזְדַּמְּנוּת יְחִידָה
וְהִנֵּה מִכָּךְ אָנוּ לוֹמְדִים, שֶׁהַדָּבָר הַיָּחִיד אֲשֶׁר עַל יָדוֹ יָכוֹל כָּל אָדָם וְאָדָם, בְּכָל דַּרְגָּה שֶׁהוּא נִמְצָא בָּהּ, לִזְכּוֹת לְמַעֲלוֹת כֹּה רָמוֹת עֲצוּמוֹת וְנִשְׂגָּבוֹת, הִנּוֹ רַק עַל יְדֵי זִכּוּי הָרַבִּים, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ הוּא גּוֹרֵם לְהַעֲלוֹת אֶת הַשְּׁכִינָה וּלְכַבְּדָהּ בָּעֲלִיָּה הַגְּבוֹהָה בְּיוֹתֵר, וּלְהַכְנִיעַ אֶת כָּל כֹּחוֹת הַסִּטְרָא אַחֲרָא וּלְקַיֵּם אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְזוֹכֶה עַל יְדֵי כָּךְ שֶׁדְּיוֹקְנוֹ יִהְיֶה חָקוּק תָּמִיד בַּמָּרוֹם מִתַּחַת כִּסֵּא הַכָּבוֹד, לְהִזָּכֵר לְטוֹבָה וְלִבְרָכָה, וְלִשְׁמִירַת נַפְשׁוֹ וְלַהֲגַנָּה עֶלְיוֹנָה מִכָּל צָרָה וְצוּקָה, בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה, מִלְּפָנָיו יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ.
וְכֵן עַל יְדֵי כָּךְ זוֹכֶה הָאָדָם לְכָל הַמַּעֲלוֹת הַנִּשְׂגָּבוֹת וּלְכָל הַהַבְטָחוֹת הָעֲצוּמוֹת אֲשֶׁר אוֹתָן מַבְטִיחַ הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ עַל כָּל מִי שֶׁמְּזַכֶּה אֶת הָרַבִּים.
כֵּיצַד נִתָּן לָדַעַת מַהוּ תַּפְקִידוֹ בָּעוֹלָם
וְהִנֵּה דָּבָר זֶה הֲרֵי הוּא שָׁוֶה לְכָל נֶפֶשׁ וְשַׁיָּךְ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד, כִּי בְּיָדוֹ שֶׁל כָּל אָדָם לְזַכּוֹת אֶת הָרַבִּים לְפִי כִּשְׁרוֹנוֹתָיו וִיכוֹלוֹתָיו שֶׁלּוֹ הוּא, וְזֹאת בִּשְׁלַל אֶפְשָׁרֻיּוֹת וְהִזְדַּמְּנֻיּוֹת - אִם עַל יְדֵי שֶׁיִּמְסֹר בְּעַצְמוֹ שִׁעוּרִים וְחוּגֵי בַּיִת לְקָרֵב רְחוֹקִים וּקְרוֹבִים, וְאִם עַל יְדֵי שֶׁיְּדַבֵּר בִּיחִידוּת אִם קְרוֹבָיו וּשְׁכֵנָיו, לְעוֹרְרָם לִתְשׁוּבָה וַעֲבוֹדַת ה'. וְאִם אֵינוֹ מְסֻגָּל לְכָךְ, הֲרֵי כָּל אֶחָד יָכוֹל לְאַרְגֵּן בִּמְקוֹם מְגוּרָיו שִׁעוּרִים וְהַרְצָאוֹת וְחוּגֵי בַּיִת, וְכַדּוֹמֶה עַל יְדֵי רַבָּנִים שֶׁמֻּכְשָׁרִים לְכָךְ, וְאִם גַּם זֹאת אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת, הֲרֵי שֶׁבְּוַדַּאי כָּל אֶחָד יָכוֹל לְזַכּוֹת אֶת הָרַבִּים עַל יְדֵי הֲפָצַת סְפָרִים וְחוֹבְרוֹת אוֹ כָּל חֹמֶר תּוֹרָנִי אַחֵר הַמְּעוֹרֵר אֶת הַלְּבָבוֹת לִתְשׁוּבָה וּלְתִקּוּן הַמַּעֲשִׂים.
וְכָךְ הָיָה אוֹמֵר מָרָן הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זיע"א: "מִשָּׁמַיִם לֹא מַעֲנִיקִים מַתָּנוֹת. מִשָּׁמַיִם נוֹתְנִים מְשִׂימוֹת". וְכָל אֶחָד לְפִי כִּשְׁרוֹנוֹתָיו וְהַכֵּלִים שֶׁקִּבֵּל, הִנּוֹ יָכוֹל לָדַעַת מַהוּ תַּפְקִידוֹ בָּעוֹלָם, וּמַה מֻּטָּל עָלָיו לַעֲשׂוֹת בָּעוֹלָם, וְחוֹבָה עָלָיו לַעֲשׂוֹת זֹאת וְלֹא לִמְעֹל בְּתַפְקִידוֹ וּמְשִׂימָתוֹ, הֶעָשִׁיר הֲרֵי הוּא מֻפְקָד כְּגַבַּאי צְדָקָה לְהַעֲנִיק מִכַּסְפּוֹ לַעֲנִיִּים וּבְנֵי תּוֹרָה, לְמוֹסְדוֹת תּוֹרָה וּלְאִרְגּוּנֵי חֶסֶד וְכוּ', וְאִם יִמְעֹל בְּתַפְקִידוֹ הוּא יִתָּבַע עַל כָּךְ, וּמִי שֶׁנֵּחַן בְּחָכְמָה וּבִלְשׁוֹן לִמּוּדִים - מֻטָּל עָלָיו לְלַמֵּד חָכְמָה אֶת הָעָם בִּלְשׁוֹנוֹ הַצֶּחָה, וּמִי שֶׁנֵּחַן בְּכֹשֶׁר אִרְגּוּן וְהַטָּלַת סֵדֶר - עָלָיו לְהָקִים שִׁעוּרִים וְהַרְצָאוֹת, מוֹסָדוֹת וִישִׁיבוֹת, וְכֵן הָלְאָה.
וְהִנֵּה זוֹ הִיא הַהִזְדַּמְּנוּת הַיְחִידָה וְהָאֶפְשָׁרוּת הַיְחִידָה אֲשֶׁר עַל יָדָהּ בְּיָדוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד לִזְכּוֹת לְהַעֲלוֹת אֶת הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה וּלְהַכְנִיעַ אֶת הַסִּטְרָא אַחֲרָא, וְעַל יְדֵי כָּךְ לִזְכּוֹת לְהִתְעַלּוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם וּלְהַגִּיעַ לִדְרָגוֹת עֲצוּמוֹת וְנִשְׂגָּבוֹת, וְכֵן לִזְכּוֹת עַל יְדֵי כָּךְ לְהַבְטָחוֹת עֲצוּמוֹת וְנוֹרָאוֹת בְּכָל הַתְּחוּמִים וְהַמִּישׁוֹרִים, בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, כְּמוֹ שֶׁמַּבְטִיחַ הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ.
כֵּיצַד בַּעַל הַמַּכֹּלֶת הֵחֵל לִמְכֹּר אֶת חֲמֵצוֹ בְּפֶסַח
וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם חָפֵץ בֶּאֱמֶת לְזַכּוֹת אֶת הָרַבִּים, מֵהַשָּׁמַיִם יְסַיְּעוּ בַּעֲדוֹ, כְּמוֹ שֶׁנִּלְמַד מֵהַמַּעֲשֶׂה הַבָּא.
מַעֲשֶׂה הָיָה בְּאַחַת הֶעָרִים הַחִלּוֹנִיּוֹת בָּאָרֶץ, שֶׁבָּחוּר צָעִיר רָצָה לִקְנוֹת דְּבַר מָה לְמַאֲכָלוֹ לְאַחַר חַג הַפֶּסַח, וְכַאֲשֶׁר שָׁאַל אֶת הַמּוֹכֵר הַאִם מָכַר אֶת חֲמֵצוֹ לִפְנֵי הֶחָג, הֵשִׁיב לוֹ בַּעַל הַמַּכֹּלֶת שֶׁלֹּא מָכַר אֶת הֶחָמֵץ שֶׁל כָּל הַחֲנוּת לִפְנֵי פֶּסַח. אָמַר הַנַּעַר לַחֲבֵרָיו: אַתֶּם תִּרְאוּ שֶׁשָּׁנָה הַבָּאָה הוּא כְּבָר יִזְדָּרֵז לִמְכֹּר אֶת כָּל חֲמֵצוֹ לִפְנֵי חַג הַפֶּסַח. וְכָךְ בַּעֲצָתוֹ נִכְנְסוּ כָּל קְבוּצַת הַנְּעָרִים בָּזֶה אַחַר זֶה, כַּאֲשֶׁר הֵם שׁוֹאֲלִים אֶת הַמּוֹכֵר הַאִם הוּא מָכַר אֶת חֲמֵצוֹ, וְכַאֲשֶׁר עָנָה בִּשְׁלִילָה עַל כָּךְ, פָּנוּ מִיָּד לָלֶכֶת מִשָּׁם, לְלֹא שֶׁקָּנוּ מֵהַחֲנוּת מְאוּמָה. לַשָּׁנָה הַבָּאָה בְּהִתְקָרֵב חַג הַפֶּסַח רָץ הַמּוֹכֵר וְשָׁאַל הֵיכָן נִתָּן לִמְכֹּר אֶת הֶחָמֵץ, כִּי אֵינוֹ חָפֵץ לְהַפְסִיד אֶת כָּל לָקוֹחוֹתָיו הַקְּבוּעִים. וְכָךְ הִפְנוּ אוֹתוֹ מִיָּד לְרַב הַשְּׁכוּנָה, אֲשֶׁר אֶצְלוֹ מָכַר אֶת כָּל חֲמֵצוֹ לִפְנֵי הֶחָג. וּמִמַּעֲשֶׂה זֶה אָנוּ לוֹמְדִים שֶׁכָּל אֶחָד יָכוֹל לְגַלּוֹת יָזְמָה וּתְבוּנָה, עֵצָה וְתוּשִׁיָּה, כֵּיצַד הוּא יָכוֹל לְזַכּוֹת אֶת הָרַבִּים אִם רַק יַחְפֹּץ בְּכָךְ.
לֹא הַמִּדְרָשׁ הָעִקָּר אֶלָּא הַמַּעֲשֶׂה
וְאָמְרוּ גְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל זיע"א, שֶׁהַדֶּרֶךְ לִפְנוֹת אֶל הָעָם וּלְקָרֵב לַיַּהֲדוּת אֶת כָּל אֵלּוּ אֲשֶׁר לֹא זָכוּ לִגְדֹּל עַל מַבּוּעֵי הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, הִנָּהּ עַל יְדֵי שֶׁיְּתַבֵּל אֶת דִּבְרֵי תּוֹרָתוֹ בְּסִפּוּרִים וּמְשָׁלִים, מַעֲשִׂיּוֹת וְאַגָּדוֹת חֲזַ"ל מְעַנְיְנִים, הַמּוֹשְׁכִים אֶת לִבָּם לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, וְכָךְ לְאַט לְאַט יִמָּשֵׁךְ לִבָּם לַתּוֹרָה וְלַמִּצְווֹת וְלַעֲבוֹדַת ה'.
קִדּוּשׁ הַשֵּׁם - כַּפָּרָה עַל חִלּוּל הַשֵּׁם
אַחַת הַמַּעֲלוֹת הַנִּפְלָאוֹת שֶׁל זִכּוּי הָרַבִּים הִנָּהּ, שֶׁעַל יָדוֹ זוֹכֶה הָאָדָם לְכַפָּרָה אֲפִלּוּ עַל חֵטְא חִלּוּל הַשֵּׁם, וְזִכּוּי הָרַבִּים הִנּוֹ הַדָּבָר הַיָּחִיד שֶׁהִנּוֹ כַּפָּרָה עַל חֵטְא חִלּוּל הַשֵּׁם, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ יוֹנָה (שערי תשובה פרק ד ה), שֶׁעַל חֵטְא חִלּוּל הַשֵּׁם אֵין לְאָדָם כַּפָּרָה בָּעוֹלָם הַזֶּה, כִּי עָלָיו נֶאֱמַר (ישעיה כב יד) "אִם יְכֻפַּר הֶעָוֹן הַזֶּה לָכֶם עַד תְּמֻתוּן", אֲבָל כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים בְּלִמּוּד תּוֹרָה וְקִיּוּם מִצְווֹת וּמַפְרִישָׁם מֵחֵטְא וְעָווֹן, הֲרֵי הוּא כַּפָּרָה לוֹ עַל מַה שֶּׁחִלֵּל אֶת הַשֵּׁם, כִּי בְּקַדְּשׁוֹ אֶת הַשֵּׁם הוּא עוֹשֶׂה הַהֶפֶךְ מֵהַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר נוֹאַל וְחָטָא בּוֹ, כִּי תַּחַת אֲשֶׁר חִלֵּל אֶת הַשֵּׁם - עַתָּה הוּא מְכַבֵּד אֶת הַשֵּׁם, בְּכָךְ שֶׁהוּא מוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם אֶת גְּבוּרָתוֹ וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ. עַד כָּאן דְּבָרָיו.
וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד
וְעַל פִּי זֶה בֵּאֵר הגה"צ רַבִּי יִצְחָק בְּלָאזֶר זַצַ"ל (כוכבי אור סימן ד), מַדּוּעַ נֶאֱמַר בַּנָּבִיא שֶׁשְּׂכָרָם שֶׁל מַצְדִּיקֵי הָרַבִּים קַיָּם לְעוֹלָם וָעֶד יוֹתֵר מִכָּל הַמִּצְווֹת כֻּלָּן, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (דניאל יב ג) "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד"? אֶלָּא הַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁכְּשֵׁם שֶׁעֲווֹן חִלּוּל הַשֵּׁם הִנּוֹ הֶעָווֹן הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר אֲשֶׁר רַק מִיתָה מְכַפֶּרֶת עָלָיו, כִּי לְגֹדֶל הֶעָווֹן הַנּוֹרָא שֶׁל חִלּוּל הַשֵּׁם אֵין מַסְפִּיקִין כָּל יִסּוּרֵי הָעוֹלָם בִּשְׁבִילוֹ - כָּךְ זֶה לְעֻמַּת זֶה, עַל מִצְוַת קִדּוּשׁ הַשֵּׁם אֲשֶׁר הִיא הַמִּצְוָה הַגְּדוֹלָה וְהַחֲשׁוּבָה בְּיוֹתֵר, לְגֹדֶל מַעֲלָתָהּ וַחֲשִׁיבוּתָהּ, אֵין מַסְפִּיק כָּל הַשָּׂכָר שֶׁבָּעוֹלָם עֲבוּרָהּ, וּמִשּׁוּם כָּךְ עַל מִצְוַת זִכּוּי הָרַבִּים, שֶׁהִיא קִדּוּשׁ הַשֵּׁם, הָאָדָם אוֹכֵל מִפֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְאַף עַל פִּי כֵן שְׂכָרוֹ קַיָּם לְעוֹלָם וָעֶד, וְהוּא נִשְׁאָר בִּשְׁלֵמוּת לָעוֹלָם הַבָּא וּלְנֵצַח נְצָחִים.
וּמִפְּנֵי כָּךְ אֲפִלּוּ כַּאֲשֶׁר הָאָדָם נֶהֱנָה מִכָּל מִינֵי דְּבָרִים בָּעוֹלָם הַזֶּה, אֲשֶׁר עַל יָדָם מְנַכִּים לוֹ מִזְּכֻיּוֹתָיו, אֲבָל מִמִּצְוַת זִכּוּי הָרַבִּים, לְגֹדֶל מַעֲלָתָהּ וְעֹצֶם יִקְרָתָהּ וַחֲשִׁיבוּתָהּ הָעֲצוּמָה בַּמָּרוֹם, אִי אֶפְשָׁר לְנַכּוֹת מִמֶּנָּה כְּלָל עַל יְדֵי כָּל הֲנָאוֹת תֵּבֵל, וְלָכֵן עַל מִצְוַת זִכּוּי הָרַבִּים נֶאֱמַר שֶׁהִיא נִשְׁאֶרֶת לָאָדָם לְעוֹלָם וָעֶד וּלְנֵצַח נְצָחִים, וְזֶה הַפֵּרוּשׁ "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד".
מֶה הָיָה סוֹדוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם
הִנֵּה כָּל אֶחָד וְאֶחָד חָפֵץ לְהִתְעַלּוֹת בְּמַעֲלוֹת הַקְּדֻשָּׁה וְקִנְיְנֵי הַתּוֹרָה, שְׁבִירַת הַמִּדּוֹת וּפְרִישׁוּת מֵהַתַּאֲווֹת, וְלִכְאוֹרָה הָאָדָם עָלוּל לַחְשֹׁב שֶׁהָעֲבוֹדָה שֶׁל זִכּוּי הָרַבִּים נוֹטֶלֶת מִמֶּנּוּ אֶת זְמַנּוֹ, גּוֹזֶלֶת מִמֶּנּוּ אֶת כֹּחוֹתָיו, וּמַפְרִיעָה לוֹ לְהִתְעַלּוּתוֹ הָאִישִׁית בְּתוֹרָה וַעֲבוֹדַת ה'.
אֲבָל הִנֵּה כָּתַב בַּעַל הַ"חוֹבוֹת לְבָבוֹת" (שער האהבה פ"ו), שֶׁאֲפִלּוּ אִם יַעֲבֹד הָאָדָם אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּכָל כֹּחוֹתָיו, בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה וַעֲבוֹדַת ה' וּפְרִישׁוּתוֹ מֵהַחֹמֶר, עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְמַדְרֵגָה עֲצוּמָה שֶׁהִנָּהּ קְרוֹבָה לְמַדְרֵגַת הַנְּבִיאִים, אֲשֶׁר הָיוּ שְׁלֵמִים בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת בְּמִדּוֹתֵיהֶם הַטּוֹבוֹת וּבְהַנְהָגוֹתֵיהֶם הַמְשֻׁבָּחוֹת בְּהִתְמַסְּרוּתָם לַעֲבוֹדַת ה' וּבְאַהֲבָם אֶת ה' בְּכָל לִבָּם, אֲבָל אַף עַל פִּי כֵן הוּא לֹא יִתְקָרֵב כְּלָל לְדַרְגָּתוֹ שֶׁל הָאָדָם אֲשֶׁר מְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים, אֲשֶׁר דַּרְגָּתוֹ הִיא יוֹתֵר מִדַּרְגַּת הַנְּבִיאִים, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁכָּל זְכֻיּוֹתָיו נִכְפָּלוֹת בְּכָל עֵת וּבְכָל רֶגַע לְפִי כָּל הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר זִכָּה אוֹתָם, עַד שֶׁאֵין שִׁעוּר לַעֲלִיָּתוֹ וְהַשָּׂגָתוֹ בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה.
מִפְעָל לְיִצּוּר נַעֲלַיִם זוֹלוֹת - הַמְּפִיקוֹת רֶוַח גָּדוֹל
וְכָתַב הגה"ק בַּעַל הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זיע"א מָשָׁל נִפְלָא לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה.
מָשָׁל לְאָדָם שֶׁהָיָה לוֹ מִפְעָל לְנַעֲלַיִם יְקָרוֹת וּמְשֻׁבָּחוֹת מְאֹד, וְהָיָה מַרְוִיחַ עַל כָּל זוּג נַעֲלַיִם שֶׁמּוֹכֵר סְכוּם עָצוּם, וְלֹא הָיָה מוֹכֵר מֵהֶם כִּי אִם כַּמָּה עֲשָׂרוֹת בּוֹדְדוֹת, וּמֵהֶם הָיָה מִתְפַּרְנֵס בְּרֶוַח בְּכָל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ, וּלְעֻמָּתוֹ הָיָה אָדָם אַחֵר שֶׁהָיָה לוֹ מִפְעָל לְיִצּוּר נַעֲלַיִם פְּשׁוּטוֹת וְזוֹלוֹת, אֲבָל הָיָה מוֹכֵר רִבְבוֹת זוּגוֹת נַעֲלַיִם בְּכָל שָׁנָה, עַד שֶׁהִתְעַשֵּׁר מִכָּךְ בְּעֹשֶׁר גָּדוֹל וְעָצוּם.
וְכָךְ גַּם הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים, זְכֻיּוֹתָיו הָרַבּוֹת נִכְפָּלוֹת מְאֹד לְפִי כָּל הָאֲנָשִׁים שֶׁזִּכָּה אוֹתָם, וּמִתְעַשֵּׁר בְּרוּחָנִיּוּת בְּרֶוַח עָצוּם מְאֹד, וּשְׂכָרוֹ מֻכְפָּל אַלְפֵי מוֹנִים בְּכָל דָּבָר קָטָן שֶׁזִּכָּה בּוֹ אֶת הָרַבִּים הַרְבֵּה יוֹתֵר מִמִּי שֶׁעָבַד אֶת קוֹנוֹ בִּיחִידוּת וְעָלָה וְנִתְעַלָּה לְבַדּוֹ לְלֹא שֶׁיַּעֲלֶה אֶת הַבְּרִיּוֹת עִמּוֹ.
וְכָתַב הגה"ק מוֹרֵנוּ רַבִּי חַיִּים וִיטָאל זיע"א, שֶׁלֹּא זָכָה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם לְמַדְרֵגָתוֹ הָעֲצוּמָה וְהַנּוֹרָאָה אֶלָּא בִּזְכוּת שֶׁזִּכָּה אֶת הָרַבִּים וְהִכְנִיסָם תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר "וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן".
יְהִי רָצוֹן שֶׁנִּזְכֶּה לִהְיוֹת בִּכְלַל מְזַכֵּי הָרַבִּים וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד, וְנִזְכֶּה בְּקָרוֹב מַמָּשׁ לִרְאוֹת בְּבִנְיַן בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ, בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.
[קרדיט: המאמר מהרב ישראל שלמה שליט"א מחבר הספרים 'ישמחו במלכותך' ועוד... לכתבה על 2 ספרי השמחה - לחץ כאן]
אם גם אתם רוצים להיות שותפים בזיכוי הרבים הגדול בעולם - צרו קשר עם 'שופר' - ארגון להפצת יהדות
לכתבה המסלולים לעוה"ב - לחץ כאן
ב"ה בסבב הרצאות בלונדון בהרצאה ה-2 כבוד הרב שליט"א מסר את המאמר הנפלא הזה! 'חזרה בתשובה דאוריתא' לונדון - גולדרס גרין 08.08.2024.