טוען...

מצוות חג הסוכות בכוונה 'כאשר ציוה ה''

  פורסם בתאריך: 15.10.2024, 09:00 • מערכת שופר

מצוות חג הסוכות בכוונה 'כאשר ציוה ה''

חדש!

'בְּכָל לַיְלָה קֹדֶם שֶׁיִּכָּנֵס לַסֻּכָּה יֹאמַר "לְשֵׁם יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּהּ וְכוּ' כְּמוֹ שֶׁצִּוָּנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ עַל יְדֵי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (וַיִּקְרָא כג, מב), שֶׁגַּם לְפִי דַּעַת הַפּוֹסְקִים הַפַּשְׁטָנִים יֵשׁ חִיּוּב לְפָרֵשׁ פָּסוּק זֶה כֻּלּוֹ בְּפִיו בְּמִצְוָה זוֹ, וְיִזְהָר לִלְמֹד מִשְׁנָה מַסֶּכֶת סֻכָּה בְּכָל לַיְלָה בְּכָל יְמוֹת הַחַג בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה, וְהַמַּבְדִּיל בְּבֵיתוֹ יַבְדִּיל בַּסֻּכָּה:'

 

 

חג הסוכות

מרן השולחן ערוך זיע"א פסק (סימן ס' סעיף ד') שהאדם חייב לכוון לפני שעושה מצווה

לעשות מצווה בכוונה ככתוב בספר 'כאשר צווה ה'' יכול גם להפוך כל פעולות שיגרתיות ביום רגיל בחייו של אדם למצוות 'מן המנין'!

עדיף להוציא מהפה את כוונות המילים כפי שכותב בעל החובות הלבבות: 'המחשבה נמשכת אחר הדיבור'.

מצות ישיבה בסוכה

המשנה ברורה זיע"א פסק (סימן ח' סעיף ח') שישנן שלושה מצוות; ציצית, תפילין וסוכה שדורשות כוונה נוספת! מלבד הכוונה הרגילה לפני עשיית המצווה.

עבור שלושת המצוות הנ"ל דבר נוסף יש לחשוב גם על סיבת המצווה עצמה.

לכן, למצוות סוכה יש שני כוונות נפרדות;

1. כוונה לשם המצווה.

2. כוונה עבור הסיבה של המצווה.

הבית חדש מסביר (סימן ס' סעיף ח') שצריך לחשוב על סיבת המצווה משום שהתורה אומרת את המילה "למען" על המצוות האלו;

על מצוות סוכה הפסוק אומר: "לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" וכו' (ויקרא כג, מג).

על סמך זה בספרים 'דרך פיקודיך' (הקדמה א' אות ה') והבכורי יעקב (ס' תרכה) מביאים: שללא הכוונה השניה - לא יצא האדם ידי חובת מצוות סוכה!

למרות, זאת המשנה ברורה (סימן ח' סעיף ח' סקי"ט) פסק: שיצא אך רק בדיעבד.

לכן עבור מצוות הסוכה צריך לשים לב ולכוון:

1. הריני מכוון לקיים מצות ישיבה בסוכה 'כאשר ציוה ה''.

2. שציוונו לישב בסוכה זכר ליציאת מצרים וזכר לענני הכבוד (משנה ברורה סימן תרכה, ס"ק א).

בנוסף, יש גם את הכוונות לפני שהולך לישון בסוכה שהשינה היא חלק מהמצווה של לגור בסוכה (כדרשת חז"ל "תשבו" – 'כעין תדורו' (סוכה כח:));

שים לב! כל שניה אחת בסוכה - היא מצווה נוספת. 

לכן בספר יסוד ושורש העבודה (שער יא פ' יב) הביא את האבודרהם שכתב: שלאדם יש לנצל את היתרון ולהרוויח אלפי מצוות עשה בחג הסוכות רק בלהיות בתוך הסוכה! לכן האדם צריך לנצל זאת ולהיות כמה שאפשר יותר זמן בתוך הסוכה.

וכשיצא, אחרי שהיתה לו הסחת דעת, כשחוזר אל הסוכה - צריך לחזור שוב על אותם שתי כוונות.

הערה: החתם סופר כתב, שאותם אלו שמנהגם היה לשבת בסוכה בשמיני עצרת בחו"ל צריכים לעשות את התנאי הבא:

'אם היום זה היום השביעי של סוכות - הישיבה שלי בסוכה תהיה מצווה עבור ה'! ואם זה היום השמיני - שתהיה ישיבתי בסוכה רק עבור צל' (חתם סופר שו"ת אבן העזר).

ב"ה מצ"ב כוונה במצות ישיבת סוכה (לקובץ PDF לחץ כאן

מאת מחבר הספר 'כאשר ציוה ה'' (לכתבה - לחץ כאן) וכן עוד מצוות לדוגמא שמצריכות כוונה בעשייתן

 

(לקובץ PDF לחץ כאן)

מצות אכילה בסוכה

יש מצות עשה לאכול כזית לחם ביום הראשון של סוכות כפי שנלמד מגזירה שווה בפסח (ספר החרדים פ' יד אות ח) (עיין הליכות שלמה פ"ט, אות יג).

לפני שאוכל את החלה מכוון: 'הריני מכוון לקיים מצוות אכילת כזית בסוכה 'כאשר צוה ה''.

יש פוסקים שאומרים שכל סעודה עם לחם במהלך שבעת ימי חג הסוכות היא מצוה (משנה ברורה סימן תרלט', ס"ק כד).

אגידת הלולב

כשקושר את ההדסים והעברות ללולב לפני חג הסוכות הוא מקיים מצוות: "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ" (שמות טו, ב) ודרשו חז"ל: 'התנאה לפניו במצוות!' (שבת קלג:).

בזמן המעשה צריך לומר: 'הריני מכוון לקיים מצות "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ" 'כאשר ציוה ה''.

כך היה מנהגו של הגאון הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל לקשור את ארבעת המינים יחדיו בצורה המושלמת ביותר שניתן כפי שהובא בשולחן ערוך, כאשר הוא עשה זאת, אמר: 'לשם מצוות: "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ"'.

נטילת ארבעת המינים

לפני שאומר את הברכה על ארבעת המינים מכוון:

'הריני מכוין לקיים מצות ארבעת המינים 'כאשר צוה ה''.

חז"ל הנהיגו לנו במהלך ימי הסוכות, הנהגות המשמשים זכר לחורבן בית המקדש (שיבנה מהרה – אמן!) ובין ההנהגות הללו: לקחת את האתרוג והלולב במהלך שבעת הימים, להקיף את הבימה עם הלולבים בכל יום. וכן להכות את הערבות בהושענא רבה.

לזכור את חורבן בית המקדש - זה מצווה מדברי קבלה. וצריך לכוון במהלך הזכירה של חורבן בית המקדש בחג הסוכות: 'הריני מכוון לקיים מצוות זכירת המקדש 'כאשר צווה ה''.

שמחת תורה

כאשר רוקדים וצוהלים עם התורה בשמחת תורה צריך שיהיה בראשו לקיים את מצוות כבוד התורה! 

זה נלמד מקל וחומר "מפני לומדיה – עומדים! מפניה - לא כל שכן?!" (קידושין לב.).

הספר עמק ברכה (כבוד ס"ת עמוד מב') מסביר: שכל צורות הכבוד לספר תורה - נלמד מאותו הקל וחומר והופכות למצווה דאורייתא!!

וזו הכוונה: 'הריני מכוין לקיים מצות כבוד התורה 'כאשר ציוה ה''.

חסד עם בניו

כשמשתתפים בשמחת תורה, האבות רוקדים עם הילדים ומחזיקים את הקטנים שישמחו גם הם! 

אז צריך לכוון: 'הריני מכוין לקיים מצות חסד 'כאשר ציוה ה''.

אחיזה ביד חברו

כשאחד אוחז ביד חברו כשרוקד בשמחת תורה הזה בהפגנת אחדות, אחווה ואהבה אחד עם חברו - זה הגשמה מוחלטת של מצוות: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט, יח). 

ולכן צריך לקחת רגע באותו הזמן ולזכור בראש ולכוון: 'הריני מכוון לקיים מצות "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" 'כאשר ציוה ה''.

א גוט יום טוב!

 

לקובץ PDF בעברית לחץ כאן

לקובץ PDF באנגלית ממחבר הספר 'כאשר ציוה ה'' - לחץ כאן.

להלן דרשת הרב שליט"א: ארבעת המינים והושענא רבה 23.10.2024.

בברכת: חג שמח!

 

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים