רכסים - מידת דרך ארץ - הכרת הטוב לדוור
תאריך פרסום: 13.03.2011
ערב טוב בהנ"ו והעב"י
הערב הזה יהיה לרפואת וכו' רפואה שלמה מהרה וכו' לעילוי נשמת וכו' מנוחתה עדן חזרה בתשובה וכו' מהרה וכו'
ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאוהל מועד לאמר
מכאן אמרו חז"ל: "כל תלמיד חכם שאין בו דעת - נבילה טובה הימנו!"
ביטוי קשה ביותר וחכמים אומרים לא על סתם אדם אלא אומרים על תלמיד חכם "כל תלמיד חכם שאין בו דעת - נבילה טובה הימנו!"
צא ולמד ממשה רבינו אבי הנביאים שהוציא את ישראל ממצרים ועל ידו נעשו הניסים במצרים ונוראות על ים סוף ועלה לשמי מרום ונתעסק במלאכת המשכן ולא נכנס לאוהל מועד עד שקרא לו הקב"ה שנאמר ויקרא אל משה אדם שנאמר עליו בכל ביתי נאמן הוא אדם שנקרא איש האלוקים שדיבר עם הקב"ה פנים בפנים אדם שהקב"ה מדבר איתו בכל רגע בקדושה עליונה עמדו ואשמעה מה ידבר השם בכל רגע ורגע להמתין עד שיקרא לו השם למשכן לאוהל מועד הרי כל הענין של המשכן שהקב"ה יהיה נידבר עמו אז ממילא מה צריך כאילו ליטול רשות אם היה נכנס משה בלי רשות אחרי שהוא העמיד את המשכן ואחרי שהמשכן לא עמד אלא בזכותו אם הוא היה נכנס בלי רשות אמרו חז"ל שגם תלמיד חכם כמו משה רבינו אבי הנביאים אם אין בו דעת הכונה דרך ארץ לדעת שלא להכנס בלי רשות נבילה טובה הימנו!" בהמה מתה עדיפה שמעתם דבר כזה?
בשעה שנעשה נס לחנניה מישאל ועזריה בכבשן האש נבוכדנצר הרשע השליך אותן לכבשן האש כיון שהם לא הסכימו להשתחוות לצלם והצלם שעשה נבוכדנצר לא היה עבודה זרה ממש ממילא להשתחות לפנים כביכול היה מותר להן אבל חנניה מישאל ועזריה החליטו שאינם משתחוים לצלם ונבוכדנצר השליכם לכבשן האש אלפי מעלות תנור רותח בצורה איומה ברזל ניתך ובני אדם לא רק שאינם נשרפים גם בגדיהם אינם נחרכים וזורקן ונעשה להם נס מה הנס? הם לא נשרפים לא רק זה הכבשן היה עמוק והקב"ה סידר להם מעלית שכל התחתית הקרקעית של הכבשן עלתה למעלה והעלתה אותם לעיני כולם שיראום מתהלכים חיים באש ומה עושים? כשעלו למעלה לצאת מהאש ולברוח למה? נס אז נס זה לא כל רגע
לדוגמא אם בן אדם רואה שבנין מתמוטט ומגיע ל-45 מעלות ונעצר לא ישאר למטה אלא יברח מי החזיק? נס משום מה שעמד מישהו מחייב שימשיך לעמוד? נס איך לא יצאו כשהאש שורפת זה נס חדש לצאת החוצה ולא יוצאים מהאש למה הם לא יוצאים מהאש?
אמרו: "אין אנו יוצאין מן האש אלא ברשות המלך" אם נבוכדנצר הרשע השונא הגדול רוצח ההמונים שולט בכיפת העולם כשהגיע לגהינום בזוהר הקדוש כתוב שעשו הפגנה שלא רוצים אותו שאימתו על כל העולם והרשע הזה השליכם
ואומרים: "לא! המלך הכניסם יוצאים רק ברשות אם לא אומרים לצאת הם באש"
שמעתם פעם דבר כזה?
מאיזה טעם?
דרך ארץ!
זה מלך וצריך דרך ארץ לא יכולים לצאת בלי שהמלך אומר איזה מלך? רשע מרושע
אז טעם אחד זה גם: 'שלא יאמרו שברחו מן הכבשן' ולכן כתוב "אני פי מלך שמור", "אני פי מלך שמור" מה זה "אני פי מלך שמור"? אנחנו צריכים לשמור את פי המלך מלך זה סמכות עליונה ואנחנו צריכים לשמור את פי המלך ואם לא אמר לצאת לא יוצאים שלא יאמר ברחו להם מן הכבשן אז לכן אני פי מלך שמור ברשותו הושלכנו וברשותו נצא
וכן אמר נח, נח אמר: "כשם שלא נכנסתי אלא ברשות כך אין אני יוצא אלא ברשות"
שמעתם? נח נכנס לתיבה הקב"ה אמר לו בוא אל התיבה אתה וכל ביתך נו, אז הקב"ה מצוה אותו לבוא אל התיבה ונכנס ושוהה בתוכה שנה שלימה בשנה הזאת הוא עבר יסורים קשים ביותר מה היסורים? שכוהה וגונח ושותת דם ולא ישן ו-12 חודש הוא רק יושב ומטפל בבעלי החיים ולא לא יודע אם פעם חשבתם איזה ריח מסריח היה בתיבה זה הרי כל מה שעשו הבעלי חיים בתיבה נשאר בתיבה גן חיות מאוורר פתוח זה סירחון שאין כדוגמתו התיבה רק מגיעה לקרקע אמר רבי יהודה אני הייתי יוצא ובועט החוצה אויר אויר אויר ונח לא יוצא מהתיבה ממתין עד שהקב"ה יגיד לו צא מן התיבה נכנס ברשות ולא יוצא אלא ברשות זה דרך ארץ
…כמה דרך ארץ מחייבת שהרי יסורים גדולים היו לנח בתיבה שהיה כוהה מטורח החיות מכל מקום יכל להשתחרר מכל העמל הכבד שהיה לו ולא יצא עד שאמר לו הקב"ה: "צא" כיון שלא נכנס ברשות לא יצא אלא ברשות
והדברים האלה מפליאים! שאם אצל נח הקב"ה הכניסו לתיבה להצלתו הרי חנניה מישאל ועזריה הכניסם נבוכדנצר הרשע לכבשן לשרפם באש ואף על פי כן אינו דרך ארץ לצאת אלא ברשותו של נבוכדנצר נח להצילו ממתין מדרך ארץ לצאת אבל אלה לשרוף ומה דרך ארץ בזה הרי רוצה לשרוף ומחובתן להציל עצמן אבל "אני פי מלך שמור" גם במלך רשע דרך ארץ רואים מכאן מה דרגה של דרך ארץ שחייבה תורה כיון שנכנסו ברשות ולא ברצון אלא הושלכו לכבשן האש אינו מדרך ארץ לצאת שלא ברשותו וכל רגע ורגע זה נס חדש מפני עצמו משום דרך ארץ הרי ודאי אין דין יהרג ואל יעבור אל דרך ארץ יש רק 3 מצות ועלולים ליהרג
אלא אחז"ל חנניה מישאל ועזריה שירדו לכבשן האש לא ירדו אלא בסימן כמו שכתוב שמע נא יהושע הכהן הגדול כי אנשי מופת המה מי היו? חנניה מישאל ועזריה שנעשה להם הסימן הזה חנניה מישאל ועזריה המשיכו לשהות בכבשן האש משום יקרת דרך ארץ צריך לומר שאף בזה היו בטוחים שיהיה להם נס משום דרך ארץ בכלל הסימן שניתן להם שאם ישארו משום דרך ארץ ינצלו ולא ישרפו כי מידה זו חמורה מאוד והסכים עמם הקב"ה והאריך להם את הנס וכן היה אצל נח שנכנס ברשות שנאמר "בוא אתה וכל ביתך אל התיבה" הגם שבנה את התיבה 120 שנה על תכלית שינצל על ידה בתוכה לא נכנס עד שנצטוה בפירוש
עוד מצינו ענין נפלא אצל משה רבינו בשעה ששלחו הקב"ה להוציא בני ישראל ממצרים אמר "שלח נא ביד תשלח ויחר אף השם במשה ויאמר הלא אהרון אחיך וראך ושמח בליבו" את סבור שמא עיכב משה שלא הרהר? לא עשה אלא כמכבד לאהרון
אמר משה: "עד שלא עמדתי היה אהרון אחי מתנבא 80 שנה עכשיו אני מיצר לו בדבר זה?"
שבוע ימים הקב"ה מנסה לשכנע את משה רבינו שילך בשליחותו לגאול את ישראל ולהיות הגואל מי לא היה קופץ על תפקיד כזה רם ונישא להציל מעבדות ושיעבוד עולם לעם עולם העם הנבחר בניו של הקב"ה? אפילו אם היו רומזים לו ומשה רבינו הקב"ה שבוע ימים משדלו בדברים ומשיב לו על כל דבר ודבר
ואומר לו: "שלח נא ביד תשלח" כל בן אדם מן השוק יותר ראוי ממני והוא גם לא מוכן בשום אופן מעוד סיבה למה? שאהרון אחיו לא יהיה מיצר צר מה יהיה לו צר? בשעה שמשה נעדר ממצרים מי הנהיג את הדור 40 שנה + היה מנהיג נביא וטיפל בעם ואחיו הקטן לוקח התפקיד ולגאול כולם ויהיה צער לאהרון ולא מסכים כתוב "ויחר אף השם במשה" על מה חרה אפו של הקב"ה במשה? לא על הטענות שהשיב לו משה למה הוא לא רוצה לקבל את התפקיד אלא על זה שהוא לא לקח בחשבון שאחיו בכלל לא יצטער שהוא לא מכיר את אחיו לכן כתוב בפסוק "ויחר אף השם במשה ויאמר הלא אהרון אחיך וראה ושמח בליבו" איך חושד באחיך שיהיה מיצר אני יודע שהוא שמח בליבו
וזה ענין נפלא נצטוה משה מפורש מהקב"ה כולם יודעים ההלכה שאומרים גדול מה לעשות אין מסרבין לגדול והקב"ה מתוכח ? טיעונים ? תירוצים? מה אתה אומר? איך משה מעיז להגיד תירוצים לקב"ה ?
אלא משה טען טענות אמיתיות והקב"ה הסכים איתו ובדבר אחד לא הסכים איתו שחושד לאהרון שיצר לו וחוץ מזה כל הטענות בסדר הענין נפלא הרי נצטוה משה ואף על פי כן עיכב הליכתו וגאולת ישראל שלא לפגוע ומשום שהעריך לאהרון אחיו שלא כראוי שכן אמר לו הקב"ה: "וראך ושמח בליבו" אהרון אחיך אינו מיצר בדבר אלא ישמח אבל אם היה משה רבינו צודק בהערכתו לאהרון דהיינו שיהיה לו צר בדין היה שמשה רבינו יעכב את שליחותו מאיזה דין זה? מאיזה דין זה? דרך ארץ דרך ארץ אחיך קודם לך אחיך הגדול קודם לך דרך ארץ אתם שומעים? דרך ארץ היה נכון וצודק שמשה יותר על הגדולה הכי גדולה שיש בעם ישראל דרך ארץ וכן הלאה? לא בדברים גדולים ובומבסטיים…
מגיע הביתה למה? כי הוא הולך להקביל פני שכינה שהאשה זו כמו שכינה והולך להקביל פני שכינה דרך ארץ
תשמעו עוד דרך ארץ כתוב אצל יוסף הצדיק "ויעזוב בגדו בידה וינוס ויצא החוצה" למה הוא עוזב את הבגד בידה? הוא לא יכול למשוך את הבגד? להשאיר ראיות? בחור גבר היא אשה תמשוך ותלך כתוב "ויעזוב בגדו בידה" ברצון "ויעזוב" לא כתוב שהיא חטפה לו את הבגד הוא עזב "ויצא החוצה"
פירש הרמב"ן: "למה עשה זאת? לכבוד גבירתו לא רצה להוציאו מידה בכוחו הגדול ממנה והסיר אותו מעליו"
מרשעת שרצתה להחטיאו בעולם הזה ובבא ולטרדו ואיימה באיומים קשים בהריגה אחת כזאת בוודאי צריך לברוח כל עוד נפשו בו וליקח עמו הבגד ולא להשאיר ראיה מה יש? יש כבוד לגבירה הוא לא רצה להוציא בכוחו הגדול ממנה הרצון שלה היה לאבדו משתי עולמות וסיכן עצמו וקיבל בתמורה לזה 10 שנים בפנים! שמעתם? בשביל דרך ארץ יוסף הצדיק מקבל 10 שנים בפנים! שמעתם דבר כזה? 10 שנים בפנים! על דרך ארץ אתה משאיר ראיה? אדם שעושה מעשה שלא יעשה לא משאיר ראיות אדם שעושים לו מעשה שלא יעשה הוא צריך להשאיר ראיה גבירה דרך ארץ יכול למשוך ככה ? זה דרך ארץ? 10 שנים מקבל יוסף הצדיק
עוד דוגמא "ויהי בשלח פרעה את העם" אז מי שילח את העם? "ויהי בשלח פרעה את העם" אחז"ל: "שאמר משה לפרעה: "אין אנו יוצאים עד שאתה משלח אותנו" אנחנו לא יוצאים עד שאתה משלחנו
פירוש יפה של ה'משנה למלך' מסביר: למה באמת התעקש משה שישלח פרעה? בורח עבד לא מעניקים לו "הענק תעניק לו" אז ביקש שפרעה ישלחם שיקבלו הענקה וזה "הרכוש הגדול" שהוציאו ממצרים מדין הענקה
אבל בעל המחבר פה אומר ה'משנה למלך' בהלכות עבדים ויפה אמר שם בכל דבריו ומכל מקום ביאור דברי חז"ל הללו אינו בדרך … מה שאמרו חכמים שאמר משה לפרעה אינו מדין הלכה ולא לערב הלכה באגדה ולא לבאר הגדה בהלכה דברים יפים
ונאמנים לדברי חז"ל והם על דרך שאמרנו עד עכשיו מה למדנו? כמו שאמר נח: "איני יוצא מן התיבה אלא ברשות" וכן חנניה מישאל ועזריה כך יצאו רק ברשות נבוכדנצר גם ישראל במצרים חיכו שישלח את ישראל ממצרים ואף על פי שיכול הקב"ה להוציאן בעל כרחן של פרעה וגם בימי החושך יכלו לצאת אף על פי כן לא יצאו ממצרים אלא ברשות
בסוף שהסכימו דרך ארץ לצאת משה רבינו לצאת ולהיות הגואל בעם ישראל וליקח השליחות הוא אמר לקב"ה: "רבונו של עולם! אבל אני מצטער אני חייב ליטול רשות מיתרו" כל רגע סובלים ישראל הצלפות אסון לגוף ולא רוצה כי צריך ליטול רשות נכנס ברשות על ידי יתרו "קראינה לו ויאכל לחם" לא יוצא אלא ברשות "שכל הפותח פתח לחבירו את נפשו חייב לו" כל מי שמכניס אורחים… נפשו הוא חייב לו
למה אלישע הנביא ואליהו הנביא היו את המת למארחים שלהם? בגלל שכל הפותח פתח לחבירו נפשו חייב לו אז הם מסרו את נפשם בשביל להציל את הילדים שמתו אז זאת אומרת רואים מפה דרך ארץ דרך ארץ
יותר מזה יש הכרת הטוב ודרך ארץ לדומם כמו 3 מכות ראשונות שמשה רבינו לא מכה אלא אחיו אהרון נילוס שהצילו וחול לכינים שהצילו לטמון המצרי בחול ואינו דרך ארץ מה עם הכרת הטוב? וזה לדומם
אז כמה אנחנו חייבים דרך ארץ לאבא לאמא לאח לאחות למעסיק לרב למורה? כמה אנחנו חיבים? מישהו פעם חייב שהוא חייב הרבה למלמד שלימדו אלף' בית' גימל' דלת' כל שנה בפורים לתת לו מתנות משלוח מנות ? הולך לתת לו? מלמד שלימדו אלף' בית' גמרא היום מישהו חשב על זה? מישהו פעם הכיר טובה לדוור? הביא מכתב אומר לו: "תודה!" מרגיש שחייב לו משהו? מה זה? הוא מתפרנס מזה! לבעל מכולת למה הלחמניות בחוץ? דרך ארץ הכרת הטוב יש דבר כזה?
אתם יודעים אחד מהסיבות שנדב ואביהוא מתו זה שלא היה להם דרך ארץ שהם "לא נטלו עצה זה מזה" זה שהם לא נטלו עצה מאהרון וממשה נגיד אבל לא נטלו עצה זה מזה הם מתו כך אומרים חז"ל
24 אלף תנאים קדושים על מה מתו? על שלא חלקו כבוד זה בזה דרך ארץ לכבד אחד את השני יותר מ-600 לויות כל יום של תנאים קדושים שמעתם פעם דבר כזה? דרך ארץ!
אז מהיום אני מאמין שנכנס לנו מושג חדש "כל תלמיד חכם" אפילו כמו משה רבינו "שאין בו דעת" דהיינו דרך ארץ "נבילה טובה הימנו" שאם נכנס משה בלי שיקראו השם שיכנס ונכנס מעצמו היה חייב מיתה כנדב ואביהוא שנכנסו שלא ברשות וגם היה נאמר עליו שנבילה טובה הימנו שמעתם? אז אתה יכול להיות בשיא המדריגה האדם המושלם בעולם והקב"ה יתקדש בך "ונקדש בכבודי" וזה מאמר בפני עצמו וכל זה בגלל שאין דרך ארץ ש"דרך ארץ קדמה לתורה 26 דורות"
אם כן כל אחד מאיתנו מחוייב מחוייב! לשפר את עצמו בענינים אלו פורים מעלתו מכיפורים שכיפורים וקטן נתלה בגדול והשלום והאהבה ודרך ארץ שצריך להיות אצלינו בראש מעינינו בא לידי ביטוי בפורים אז לכן צריך לראות איך כל אחד מיישם ומתבונן ימינה ושמאלה על ההלכות האלה של דרך ארץ
וזה נאמר אם יש לאדם דעת או אין בו דעת אתם שומעים? אדם שאין בו דרך ארץ קבעו חכמים שאין בו דעת ונבילה טובה הימנו אין בו דעת וראינו שחייבים מיתה על זה אז צריך כל אחד לשקול את מעשיו ולהתבונן דוגמאות שראינו פה היום כמה עוברים בני אדם על דרך ארץ וכמה צועקים חז"ל שאין בהם דעת ופוסקים את פסקם שהם גרועים מנבילה רחמנא לצלן אני מקוה שהבהרתי את הנקודה ברור.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות