רחובות - מה נשאר בתחתית הסיר?
- - - לא מוגה! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
הערב יהיה לעילוי נשמת חיים קלין בן חיה ויעקב חיים נגר בן ברכה בהורי מנוחתם עדן
דרך ארץ קדמה לתורה
אנחנו נלמד היום את העניין של תיקון ושבירת המידות הגאון הקדוש רבי חיים ביטל זכותו תגן עלינו אמן אמן אומר שראשית עבודתו של האדם בעולמו היא עבודת המידות תוריד קצת את הרעש אצלי באוזניה והיא קודם לכל רק לאחר שמתקן אדם את המידות כראוי יוכל לגשת אל הקודש לעסוק בתורה הקדושה ולקיים המצוות והדברים המהירים שלו בספר שערי קדושה חלק א' שער ב' והנה עניין המידות הן כיסא ויסוד בשורש של הנפש העליונה השכלית אשר בה תלויין תריג מצוות התורה לפיכך אין המידות מכלל תריג המצוות אמנם הן הכנות עיקריות אל תריג המצוות בקיומם או ביטולם לפיכך עניין המידות הרעות קשים מן העבירות עצמם מאוד מאוד אז אומר רבנו חיים ביטל כל תריג מצוות מושתתים על המידות של האדם אם מידותיו מושחתות מצוותיו אינן מצוות ואם הם מתוקנות מצוותיו מצוות ולכן הוא אומר שעניין המידות זה יותר קשה מעצם העבירות שאדם עושה משל מה הדבר דומה אדם שמחזיק שטרות מזויפים זה עבירה אבל אדם שמחזיק את המכונה שמיצרת שטרות מזויפים זה פשע פלילי יותר חמור חזקת שטרות אם אתה עושה עבירות או מצוות לא מתוקנות זה כמו שטרות מזויפים זה מצוות מזוייפות לא לא אורגינל אבל אם המכונה שלך המידות שלך הלב שלך הכל כולו מיצר זיוף למה אנחנו אומרים מטהר ליבנו לעובדה באמת אם הלב לא טהור אז לא עובדים באמת עובדים לסיבה של פניות של נגיעות אינטרסים אבל זה לא קיום מצוות זה אינטרסים להיות טוב בעיני הבריות לראות ככה לחשב ככה יקראו לי ככה זה חשבונות שהם לא חשבונות של המצוות אז לכן המידות עצמם זה מכונה מזייפת ואם אתה עושה עבירות אז זה שטרות מזויפים זה שניהם חמורים אבל יש הבדל עצום בין מכונה לבין שטר ובזה הוא אומר תבין עניין מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה בגמרא בשבת כופי כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה ממש כעס זה מידה רעה אדם שהוא כעסן וכועס זה מידה רעה החכמים אמרו שזה כעובד עבודה זרה ממש שהיא שקולה כנגד כל תריג המצוות בחומרתה וכן אמרו בשוה עא מי שיש בו גסות הרוח הוא ככופר בעיקר מי שיש לו גסות הרוח פירושו בעל גאווה גס רוח הרי הוא כי כופר בעיקר וראוי לגדעונה זרה ואם יש עבודה זרה כזאת שנקראת אשרה גודעים אותה אז אומרים חכמים שראוי לגדוע אותו כמו אשרה מי שיש בו גסות הרוח וגם אין ף פרו ננער הוא לא יקום בתחיית המתים ועוד דוגמאות נוספות ורבות שמגלות לנו שמידות רעות באדם הם התחלת כל הפורענויות לעבור על כל המצוות ואומר רבנו חיים ביטל והבן זה מאוד כי להיותם עיקרים ויסודות לא נמנו בכלל תריג המצוות התלויות בנפש השכלית ונמצא כי יותר צריך להיזהר ממידות הרעות יותר מקיום המצוות עשה ולא תעשה כי בהיותו בעל מידות טובות בנקל יקיים את כל המצוות כשהולכים להתחתן שואלים לפעמים מה צריך לחפש בצד השני אז הנה יש לכם תשובה מידות טובות עם מידות טובות אפשר להרקיע שחקים אפשר להגיע לכל המדרגות הטובות והנפלאות שהתורה מאפשרת אבל מי שהוא מושחט במידות לא צריך הרבה זה קלקול שכמעט ולא ניתן לתיקון מישהו כעסן בדרך כלל נשאר כעסן מישהו קמצן בדרך כלל נשאר קמצן כן על זה הדרך לתקן מידות לוקח המון המון שנים בעבודה יום יומית בתשומת לב עם לימוד מוסר בעניין ספציפי של המידה הלא טובה שיש באדם וכו להי ואולי אם יצליח לתקן חפץ חיים אמר שבמשך חייו הוא תיקן שלוש וחצי מידות זאת אומרת הם היו אצלו מושלמות אז זה לא קל יש אנשים אומר הרמבם שנולדים עם מידות רעות מעצם הלידה יש כאלה שרוכשים אותם בהמשך חייהם מהחברה ו מסגלים אותם אליהם ויש כאלה שיש להם נטייה למידות מסויימות אם יקרו מצבים חיצוניים כאלה ואחרים יכולים לגרור אותם שהנטייה תתפתח למציאות ואם לא תקלו בתנאים מסויימים אז זה לא יגיע לבשלות שיהיה להם מידות רעות אבל כל בן אדם נולד עם תרכובת של מידות מסוימות וזה תלוי ב ארבעה מרכיבים ארמע אש רוח מים עפר כל אדם מורכב מאלה השאלה מה התרכובת שלו אם יש בו יותר אש הוא יותר כעסן יותר בעל גאווה אם יש בו מים הוא יותר בעל תאווה אם יש בו יותר רוח הוא יותר דברן אם יש בו עפר הוא יותר עצלן תלוי זה כל כל מרכיב יש בו את ה תכונות והטבעי שהוא מנפיק אז תלוי כל אחד במה הוא הורכב ויצא לפועל ומכאן על ידי לימוד מוסר הוא יכול להק מה המידות הלא טובות שבו ולתקן אותם אם הוא רוצה כמובן עבודה אבל אפשרי בהמשך מציין רבנו חיים יטל זכרונו לחיי העולם הבא כמה מאמרי חכמים בחשיבות ערכו של בעל מידות טובות וזה לשונו כי ה ושפלות מביאין לידי רוח הקודש ושורה עליו שכינה בשביל שאדם יזכה להשראת שכינה ורוח הקודש זה המדרגות הגבוהות ביותר תנאי מוכרח שהוא יהיה עניו ושפל רוח אם יש לאדם גאווה ול בקצת הוא תועבה השם ככתוב תועבת השם כל גבה לב השם מתעב אנשים שיש בהם גאות הקדוש ברוך הוא גאו גאה אבל אדם בשר בדם שתקווה על מה אתה מתגאה אתה ראית גופה של מת אתה תהיה כזה זה שאתה הולך בינתיים זה לא אומר שאתה לא גופה מהלכת בינתיים יש רוח חיים בתוכך בקרבך אבל אם אתה מתנפח ומחשיבים את התורה ולא את הקדוש ברוך הוא כי הקדוש ברוך הוא מוס בך לדוד המלך היה אח בשם אליאב האח הבכור ושמואל הנביא שהלך למשוח מבניו של ישי מלך טעה חשב שאליאב הוא הבן הראוי להיות משיח השם ואז השם אמר לו אל תבט אל גבוה קומתו כי מאסתי הוא ולמה השם מאס בו בגלל שהוא התגאה על דוד המלך וכעס עליו וצעק עליו למה הוא עזב את הצון וירד לראות את גולית וכולי אז בשביל פעם אחת שהוא כעס שכעס נובע מגאווה הוא הפסיד את המלכות לולי זאת הוא היה ראוי ודוד אחיו הקטן זכה כי דוד אמר ואנוכי תולעת ולא איש דוד לא החשיב את עצמו למרות שהלכה כמותו בכל מקום והיה אהוב אצל הקדוש ברוך הוא מאוד מכל מקום מי שפל רוח וענב שכינה תשרה עליו ברוח הקודש ואמר אליהו זכור לטוב בכלה רבתי פרק ה' אין התורה מתפרשת אלא במי שאינו קפדן אף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן אומר אליהו הנביא מי שרוצה שאני אבוא אליו לא בחלום בהקיץ אפילו הוא צריך להיות ללא קפדן אם בן אדם לא יהיה קפדן יש לו סיכוי לגילוי אליהו וגם התורה מתפרשת דהיינו מתבארת למי שאינו קפדן הלל שהיה עניו ושפל רוח זכה שנפסקה הלכה כמותו אפילו שבית שמאי היו חריפים יותר אבל שמאי היה קפדן מכל מקום איזה הו בן העולם הבא אומרת הגמרא בסנהדרין פא כל שהושפל ברך בעין ותן אז מה רואים שחכמים לא זכרו בכלל את קיום המצוות אלא את המידות הטובות הנה שמענו במי מתפרשת התורה מי שאינו קפדן זה מידות למי נגלה אליהו מי שאינו קפדן זה מידות מי זוכה לעולם הבא מישהו שפל בערך ועין ותן זה מידות מי נחשב לעובד עבודה זרה מי שכועס אז זה מידות לא דיברו ממצוות דיברו ממידות ושים עיניך אומר רבנו חיים יטל דברים אלו ותצליח דרכך בלי ספק אם תדע לתקן את מידותיך ולהבין מה עיקר יותר אז אתה תוכל להיות בן העולם הבא בלי זה אין סיכוי כי הכל הולך לסטרה אחרה נגיד יש אדם שהוא צדיק גדול אומר רבנו בחיה בחובת הלבבות שהוא הגיע לדרגה הגבוהה ביותר בעבודת השם ויש בו גאווה ה מפסיד את הכל מה לנו יותר מאחי טופל שהשואל אותו היה כאילו הורים ומים כאילו שואלים את האלוהים איפה הוא נפל בגבה תינה היייתה בליבו קנאה גם אביר הרועים דואג האדומי ראש הסנהדרין איפה הוא נפל אותו דבר תינה הייתה בליבו זאת אומרת אתה יכול להיות אדם גדול ביותר ואם תיפול בגאווה אתה מפסיד הכל י עם בן נבט הוכיח את שלמה המלך ובזכות התווכחת זכה להיות מלך על עשרה שבטים ותכף לאחר מכן נפל להעמיד עגלים בגלל הגאווה שהייתה לו אז התווכחת לא היייתה אמיתית כי הוא נכשל בדיוק במה שהוא הוכיח את דוד המלך את שלמה המלך דברים כדורבנות אנחנו מוצאים אצל הרב הקדוש רבי יהודה יחיל מקמרה זכותו תגן עלינו אמן אמן בספר נוצר חסד הוא אומר שמה על המשנה באבות התורה אינה נקנית אלא אם כן כבר קנה המידות טובות בטבע קיים זה לא מספיק שאתה בזמנים מסוימים משדר מידות טובות הבחינה היא בזמן הניסיון בשעת לחץ אז לכן אם אתה קונה מידות טובות כשהם הופכות להיות טבע אצלך זה המבחן לכן הוא אומר התורה אינה נקנית אלא אם כן כבר קנה מידות טובות בטבע הקיים ואז התורה נעשת לו סם חיים אבל אם אין לו מידות טובות עליו נאמר במשלי נזם זהב באף חזיר לא יאומן כי סופר אדם עושה מצוות לומד תורה אבל אין לו מידות טובות וא נקרא חזיר מה הבעיה עם חזיר הוא מראה סימני טהרה אבל הוא טמא וזה מראה סימני טהרה לומד תורה מקיים מצוות מי שרואה אותו אומר וואו אבל המידות שלו חזיר כמו שבאר המלך הקדוש הרב רבי חיים ויטל מפני מה לא נאמרו המידות בתורה למה לא נאמר לא תכעס לא תתגאה הוא אומר כי התורה ניתנה לאדם ולא לבהמה וחיה רעה בעל מידות רעות הוא נקרא בהמה בחיה רעה תשאלו את התמונים וגרים תראו כשהם רואים מישהו שמתנהג לא כראוי אומרים מה זה חורע הד בהמ שמעתם את זה פעם נכון מהבית מאיפה הם יודעים הנה זה כתוב כי מידות טובות ניתנו לאדם באמה יש לה טבע שהיא נבראה איתו היא לא יכולה להשתנות נמר ישאר נמר אריה יהיה אריה חתול נשאר חתול כולם נשארים על מתכונתה אבל אדם עיר פרא אדם מוולד אדם באמת נברא כמו חיק כמו עייר שהוא פרא לא מחונך לא מאולף והוא צריך לברוא מתוך העיר אדם אדם יוולד להוליד מעיר אדם איך הילדים הקטנים כמו עייר פרא בועטים נושכים זורקים משליכים קורעים עושים מה שהם רוצים בלא הבחנה ראייתם פעם חיות אותו דבר כל דבר מתקרבים מריחים נוגעים ממשמשים זה ככה זה נקרא חורע אז מי שלא מתוקן במידות זה המצב לכן לא צריך לתוב בתורה אל תכעס אל תגה זה פשוט כי אתה אדם אם לא אתה בהמה אז הוא ממשיך ואומר הרב מקרנה הוראת לדעת כי המדות הן ראשית הכל והתורה והמצוות ניתנו רק לאלו שכבר זיכו את מידותיהם והטביעו בנפשם טבע טוב של תכונות ומידות טובות כי בעלי מידות מושחתות הם בכלל בהמה חיה רעה לא להם ניתנה תורה קדושה לכן דרך ארץ קדמה לתורה פירוש הוא עבודת המידות וזה קודם לתורה וזה עיקר העבודה בפרט בימי ספירת העומר עכשיו לתקן ולזכך את המידות כדי שלאחר מכן נגיע לחג השבועות למתן תורה כמו שאמר השפת אמת לכן תיקון המידות בימים אלו בימי ספירה קודם קבלת התורה כדי לתקן את עצמו ולטהר שנוכל לקבל קדושת התורה ולכן יסדו חכמים ללמוד מסכת אבות בימים האלה שכל המסכת מיוסדת על מידות ומשה קיבל תורה מסיני דהיינו קיבל את כל ה מוסרים והמידות הטובות האלה מסיני ומלבד שהם נעים עושיהם העיקר הוא שיהיו כלי לקבלת התורה כתוב על עם ישראל אתם קרוים אדם אדם זה 45 גימטריה אם נוסיף לזה את הכולל זה 46 כן ואם נוסיף לזה את האותיות זה 49 אדם זה שלוש אותיות ביחד 49 והמילה מידה זה 49 זאת אומרת אדם זה מידה כל עניין האדם זה המידות במה אתה אדם בוחנים אותך אם אתה אדם או בהמה לפי המידות שלך אם אתה בעל מידות מתוקנות על פי התורה אז אתה אדם אבל אם אתה לא מתוקן במידות אמרנו אתה בהמ וחיו רעו עכשיו רבנו יונה בפירוש המשנה באבות אומר על המשנה כל שחכמתו מרובה ממעשיו אין חוכמתו מתקיימת אדם יש לו חוכמה מרובה אבל היא יותר מרובה מהמעשים זה לא מתקיים למה שלא יאמר אשני הלכה זו ואקיימנו אשנה כל התלמוד וקיימנו קודם כל הוא רוצה חוכמה ואחר כך אני אקיים לפי החוכמה אחר כך אומר זה לא מתקיים בידו החוכמה כי צריך קודם תיקון המידות כמו שאמרו ישראל נעשה ונשמע זאת אומרת אנחנו לא בוחנים מה כן מה לא נשמע נראה לא מקיימים הכל מבטלים את עצמנו לציווי השם בלי שום פקפוק בלי שום שיהוי מה שהשם אומר עושה רק אחר כך חכמתו מתקיימת לכן דרך ארץ קדמה לתורה וכך מלמד אותנו רבי אלימלך מליז'נסק זכותו תגן עלינו אמן א שראשית העבודה היא תיקון המידות ורק לאחר מכן אפשר לעבוד את השם בתורה ומצוות בשלמות כמו שהוא כותב ב נועם אלימלך פרשת תזריע מתחילה צריך האדם לתקן המידות שבו דהיינו את הגאווה התאווה החמדה השקר החנופה ושאר מידות מגונות שלכל מידה יש ענפים רבים עד אין מספר וצריך אדם להשכיל לעמוד על כולם ולהשגיח עליהם בעזר השם שברוב רחמיו השם נותן לאדם בינה ואחר כך צריך אדם שייעשה מצוות ומעשים טובים כדי שיוכל לעשותם כתיקונן ולא תערב בהם שום סיג ופסולת אתם יודעים שיש ארבע כיתות חשמל שאינם מקבלים פני שכינה הקדוש ברוך הוא מואס מהמהם אתם יודעים מה זה ארבע כיתות חשמל מה זה חט חנפים מה זה ש' שקרים שקרנים מה זה מם מספרה לשון הרע מה זה ל ליצנים כל זה מידות כל זה מידות חנפים חנפ זה מידה שקרנים זה מידה מספרי לשון הרע זה מידה של בעל לי גאווה שהם חושבים שהם מתוקנים וכולם חסרים וליצנים ליצן ליצנות מידות רעות מתלוצץ מהכל מכולם אלה לא מקבלים פני שכינה אז מה גורם לא עבירות לא חוסר מצוות מידות לכן אם אדם לא מתוקן במידות לא יוכל לקיים מצוות כתיקונן ובשלמות ועוד מגלה לנו רבי אלימלך אדם הרוצה לעשות מצווה בשלמות צריך מתחילה לקדש עצמו ולהיות שלם במידות כמו גאוה וקנאה ושנאה וכעס וכדומה בכל המידות אז לפי שלמות המידות שבו ך יהיה ערך המצוות שלו ואי אפשר לעשות מצווה שלמה ללא שיג רק אם יהיה שלם בכל מידותי ובספר ישמח ישראל מביא בשם אביו רב הקדוש רבי יחיאל מאלכסנדר זכותו תגן עלינו אמן אמן והוא אומר תקשיבו טוב דבר מדהים אומר המדרש רבא בפרשת יתרו אומר בשעה שעלה משה למרום ביקשו מלאכי השרת לפגוע בו מה לילוד אישה בינינו אמר להם הקדוש ברוך הוא בא לקבל תורה מה עשה הקדוש ברוך הוא הם רצו לפגוע בו מה עשה הקדוש ברוך הוא צר הקדוש ברוך הוא קלסטר פניו של משה דומה לאברהם הקדוש ברוך הוא שינה את מראה פניו של משה רבנו לקלסר הפנים של אברהם אבינו ואמר להם למלאכים אי אתם מתביישים אמנו אתם לא מתביישים ממנו לא זהו שרדתם לתוך ביתו ואכלתם אצלו אתם לא מתביישים מה הפירוש למה הקדוש ברוך הוא עשה זאת הקדוש ברוך הוא השב להם תשובה ניצחת שהם לא ראויים לקבל את התורה רק ישראל והתורה תינתן רק לבעלי מידות טובות ואלו שיש להם מידות תורניות וזה אין במלאכים ויש בישראל מהי ההוכחה ירדתם לתוך ביתו אברהם אבינו קיבל אתכם בסבר פנים יפות ונתן לכם לאכול כדרך הכנסת אורחים בשמחה רבה בריצה ובזריזות ואתם הנה בא אליכם בשר ודם ל ו ואתם מקנאים בו ורוצים לפגוע בו מזה ניכר שאין בכם כוח של מידות תורניות ולכן לא ראוייה לכם התורה ואיין לכם שייכות בה ואז נותן הקדוש ברוך הוא את התורה למשה רבנו וזה גם מה שמשה ענה לפי המדרש יש בכם לא תרצח לא תגנוב לא תחמו יש לכם מידות כאלה שאתם צריכים לתקן אותם אין בכם התורה ניתנה להפוך עיר פרא לאדם יוולד והתורה ניתנה לנו לומדים מכאן דברים מאלפים שכל עבודת המידות היא בעצם הקדמה לעסק התורה ולקיום המצוות אבל מי שעוסק בתורה ובמצוות ללא תיקון המידות תחילה אין התורה עבורו סם חיים אלא להפך חס ושלום ועליו הכתוב אומר נזם זהב באף חזיר פעם סיפרתי שהתלבטתי מאוד מה עליי לעשות מצד אחד אני רוצה ללמוד תורה בלי הפסקה מצד שני אני רוצה לזכות את הרבים בלי הפסקה אבל מה נכון בספר של המכתב מאליהו הרב דסלר הוא כותב שעולים במדרגות ככה קודם כל אתה עולה בלימוד התורה אחרי שאתה מגיע למדרגה מסוימת אתה יכול להשפיע לפי המדרגה שלך לאחרים אחרכך אתה ממשיך לעלות ואחר כך עוד פעם וכן הלאה יש כל מיני שיטות בזה אבל שהייתי לומד תורה הרבה אז כאילו אני מזניח את הזיכוי הרבים עושה זיכוי רבים אז אני כאילו מזניח את התורה והיה לי בעיה עם זה בכיתי לקדוש ברוך הוא שיגלה את עיניי אבל באופן ברור ומוחלט שלא יהיה לי אחר כך עוד לחשוב כן אבל אולי זה לא ככה אולי הכוונה ככה אולי שיהיה לי תשובה ניצח אח חרי שבכיתי שלפתי ספר מהספריה זה נקרא ספר מזכי הרבים של הרב שכנה לפני 150 שנה בערך ופתחתי באיזשהו מקום אמרתי שהשם יאיר את העיניים נה אני מוצא באותו דף שהגאון מבינה אומר על הפסוק יערוף כמטר לקחי תיזל כטל אמרתי אומר שהתורה הקדושה היא נחשבת כמו מטר שיורד על גבי הקרקע יערוף כמטר לקחי לקחי זה תורה כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו הוא אומר אם יש באדמה זרעים של חיטה כשהמטרה הוא צא ח מזרעים האלה חיטה אם יש באדמה זרעים של בשמים אז המים שירדו יוציאו פסמים ואם יש זרעים של קוצים אז המים כשפל על הזרעים יוציאו קוצים אומר ככה התורה תלוי מה יש בלב של הבן אדם אם הלב שלו שהוא רוצה להיות מר חיתה שכולם צריכים לו ללמוד תורה להיות מורה הוראה ודברים כאלה אז כל תורה שתרד אליו אל הלב תצמיח ממנו בדיוק מה שיש בלבו ואם הוא רוצה להיות מזכי הרבים כמו בסמים שהם מפיצים רחם למרחוק כל תורה שתיכנס אליו הוא ירצה להפיץ אותה מיד לאחרים ואם יש לו סיבה בלב רק לקנטר אנשים להוכיח שהוא יותר טוב מאחרים ולשאול שאלות עוקצניות ואחרות לקנטר כמו קוץ אז כל תורה שהוא ילמד הוא רק ישתמש בה לנגח אחרים אז מה הוא אמר שהתורה היא כמו מטר שמשקה את הלב ומה שיש לך בלב מידות זה מה שיצא בזכות התורה שתלמד או שתהייה מרחת טיה או תהיה מזכי הרבים או שתהייה קוצני אז שוב פעם רואים שאם אתה חביבי בלב שלך לא תיקנת את המידות ולא שאפת לשלמות ולא כלום מה שיש לך זה מה שיצמח אז לכן מי שיש לו מידות רעות והוא ילמד תורה הוא יכול להיות גאון אבל מוטב שתהפך שלייתו על פניו ולא צא לאוויר העולם כי הוא השתמש בכל התורה לקנטר אחרים אז זה לא פשוט חיייבים קודם לתקן את המידות טוב ישאל השואל איזה דרך יישרה שיעבור לו האדם ואיך ידע מה הטובה במידות שדבק בה האם לדבק בפזרנות או קמצנות ברחמנות או אכזריות התשובה היא ברורה המשנה אומרת באבות איזו היא דרך ישרה שיעבור לו האדם כל שהיא תפארת לעושיה כוונה שיש לו תפארת מהדרך שהוא הולך בה ותפארת לו מן האדם זאת אומרת המידה שלו מפארת אותו ומפעים אותו אחרים על המידות שבו על הדרך שבהם הוא הולך רבנו עבדיה מברטנורה אומר וזה יהיה כשיל בכל המידות בדרך האמצעי ולא יתה לאחד משני הקצוות למשל אם הוא כילאי ביותר קמצן כילאי אז יש לו תפארת כי הוא אוסף הרבה כסף יש לו מלנ אלפים כסף אז בשבילו זה תפארת יכול להתפאר יש לו מלא כסף אבל אין בני אדם מפערים אותו במידה הזאת למה כי הוא קמצן אז מה יפר אותו שהוא קמצן ואם הוא יפזר יותר מדי מן הראוי בני אדם שיקבלו ממנו בגלל הפזורות יפארו אותו אבל לא לא תהיה תפארת למה לא יהיה לו נוח לפזר הרבה בסוף הוא יצטרך לבריות הוא יגיע לעניות אז זה לא טוב להיות בשתי הקצוות או זה או זה אבל המידה הנכונה זה נקראת נדיבות היא אמצעית בין הקמצנות הכילות בין הפזורות הפיזור והיא נקראת נדיבות אז היא תפארת לעושיה כי הוא שומר את הממון שלו ולא מפזר יותר מן הראוי ויש לו גם תפארת מן האדם כי מפערים אותו על זה שהוא נותן כמו שראוי לא ליתן כך הדין בכל שאר המידות זה מה שאומר רבנו עבדיה מברטנורה ודבריו ברור מללו זוהי הדרך הישרה במידות היא הממוצעת לא להיות פזרן יתר על המידה ולא להיות קמצן יתר על המידה בעצם הקדים אותו כבר הרמבם בלקות דעות שהוא אומר את הדברים האלה ברור וגם נותן הנחיות כצד להגיע לזה אבל תכף נשמע וכך גם לגבי חסד וגבורה חסד זה בעצם אהבה וגבורה זה יראה צריך לנקו בדרך ממוצעת והיא נקראת תפארת כמו יעקב אבינו אברהם אבינו היה חסד יצחק אבינו היה גבורה ושילוב של שניהם והממוצע שבהם זה נקרא תפארת וזה היה ליעקב אבינו שהוא נקרא בחיר שב ות אותו דבר לגבי עצבות ושמחה לא להיות עצוב מדי עם מראה שחורה ולא להיות שמח מדי שזה נקרא הוללות וכך גם לגבי עזות ובושה לא להיות עז פנים וגם לא להיות ביישן לגמרי לכן בשאר המידות אסור להיות קיצוני לא לצד זה ולא לשני בדברי ריקנטי אומר על הפסוק כל המנחה אשר תקריבו לאדוני לא תעשה חמץ כי כל שעור וכל דבש לא תקטירו ממנו אישה לאדוני היות והקורבנות באים לרצון לשם הנכבד על כן לא יבואו מן הדברים אשר להם היד החזקה כמו למשל שעור שזה השמרים שאנחנו מכירים ששמים בלחם זה רומז למידת הדין החמוצה והקשה וגם לא יבוא מן הדברים המתוקים לגמרי כמו דבש שזה חסד אלא רק מן המזו בעניין הזה מתבאר הטב בספר מגדל עוז לגאון יעבץ זכותו תגן עלינו אמן הוא אומר המעשים טובים הם המעשים השווים הממוצעים בין שתי קצבות ששתיהן רעות הנדיבות ממוצע בין הקילו והפיזור וסלסול ממוצע בין ההתנשאות ובין הנבלה פירוש של סלסול זה שהוא מתכבד כראוי ואינו מתנב מתבזה בדבר וההתנשאות זה שאדם מתכבד יותר מן הראוי לו והנבל זה כשעושה מעשים ב גונים שיש בהם פחיתות וחרפה הסבלנות זה ממוצע בין הכעס ובין העדר הרגשת חרפה בבוז ובושת פנים זה ממוצע בין העזות ובין הביישנות עוד דוגמאות אבל יש שתי מידות הגאווה והכעס שהן מגונות מאוד ומהן יש להתרחק בריחוק גמור לא לאמצע אלא לקצה האחרון כמו שאומר הרמבם מלכות דעות פרק ב' הלכה שלישית ויש דעות שאסור לו לאדם לנהוג בהם בבינוני אלא התרחק מן הקצה האחד עד הקצה האחר והוא גובה לב גובה לב זה בעל גאווה שאיין דרך הטובה שיהיה אדם עניו בלבד שזה הממוצע אלא שיש פל רוח ותהייה רוחו נמוכה למאוד ולפיכך נאמר במשה רבנו עניו מאוד לא נאמר עניו לבד כי עניו זה ממוצע אלא עניו מאוד שזה שפל רוח וכך ציוו חכמים באבות מאוד מאוד הביא שפל רוח בפני כל אדם שתקו אנוש רימה ראיתי פירוש נפלא מה זה תקווה אנוש רימה רבי לביטס איש יבנה אומר מאוד מאוד הביא שפל רוח שתקו אנשים רימה מה זה קשור למה שאמרנו קודם מאוד מאוד הביא שפ רוח בסדר הבנתי אבל הוא טולה את זה והוא אומר שתקווה אנשים רימה אתה מקווה להיות רימה לא אתה מכווה להיות רימה לא אז למה אומר שתקווה אנשים רימה מי מתכוון מי רוצה להיות תקוותו שההוא יהיה רימה שיהיה תולעים כולו מי מי מי מה זה תקוות אנשים רימה מישהו יכול להגיד לי מה שהוא מקווה להיות תקוות אנשים רימה רימה זה תולעה רימה תולעה אן נחמד מאוד אתה קרוב לכיוון אבל זה רק קרוב לכיוון תשמעו אדם יגיע לעולם האמת יגידו לו למה לא קיימת תורה ומצוות למה פ פספסת פה לא עשית פה זה פה זה אומר מה אני מה אתם מצפים ממני אני מה אני אני אני תולעת אם דוד המלך אמר אנוכי תולעת ולא איש אז מי אני אני מה אני לא שובש שום דבר אני מה אני מה אני כאילו מה אתם רוצים לדון אותי זה לא פיר מי אני בכלל מה אני אניני כלום אני כלום ם אז יש לו תקווה שהוא יבוא עם התוכנית הזאת להגיד שהוא רימה הוא לא שווה שום דבר מה איך אפשר לבקש ממנו אם אם דוד המלך אומר ככה אם אברהם אמר ואנוכי פר עבר אז מי אני שאני זה אני אגיד להם שאני לא שווה שום דבר אני רמ אז יש לו תקווה אבל אז יגידו לו אתה דנת בצדק את חברך בצדק תשפוט עמיתך אתה על כל אחד עברת ביקורת נ איך הוא עושה כזה דבר הוא לא מתבייש איך הוא עושה כזה ד ראית וזה תראה ותראה תראה ומדבר על כולם וזה וזה וזה מה היית צריך להגיד מה אתה מצפה ממנו בכלל מסכן כולו רימה הוא לא כלום איך אפשר לבקש ממנו בכלל זה לא מתחיל נו זה לא מתחיל אז בטח הית מלמד עליו סנגוריה כי הוא רק רימה מה הוא יותר גדול מדוד המלך לא אבל אתה רצית שהוא יהיה יותר מדוד המלך אתה עברת עליו ביקורת נכון אז אם אתה מעביר עליו ביקורת שהוא יכול להיות יותר מרימה גם אתה אז כל התקווה שלך שאתה כימיית שאתה תגיד שאתה רמה הכל ירד והפסדתי אומר רבי לויטס אל תסמוך שאתה תגיד שאתה רמה מאוד מאוד הביש רוח ב אמת כי אז התקווה שלך שתגיד שתרמה לא תועה לך תהיה באמת שול רוח אם משהו מבהיל אין תירוצים שמה למעלה כי תדעו לכם כתוב בספרים אתם יודעים איך ידונו את כולנו לא לפי הספר לפי איך שאנחנו דנו את האחרים מזמנים לכל אחד מקרים הדומים לו והוא דן את חברו ואיך שהוא ידון אותו ככה דנים אותו אומרים לו אתה פסקת כמו שעשה הנבי נתן לדוד המלך מעשה באיש עשיר שלקח את הכפשה של השכן שלו הרש וטבח אותה והכיל את האורח שבא אליו וכולי מה דינו אז הוא אמר מה זה 400 משלם וחייב מיתה אמר לו אתה עליך מדובר איך שדנה ככה ידון אותך דנים את האדם מהפה שלו איך שהוא דן אחרים לכן כל המלמד זכות על אחרים מלמדים עליו זכות בשמיים למה איך שאתה דן ככה יידון אותך מי ש מקפיד מקפידים עליו מי שמרחם מרחמים עליו איך שאתה מתנהג ככה דנים אותך תדע לך לא תבוא בתלונות כמו שאתה דן אחרים ככה ידון אותך בטח עוד מעד אני אתן כמה שאלות לא רק אח תרשום שלא תשכח אז לכן שתי המידות האלה גאווה וכעס מגונות מאוד וצריך ללכת איתם עד הקצה האחרון ואמרנו שכתוב באבות מאוד מאוד הבי שפ רוח ועוד אמרו חכמים כל המגביה ליבו כפר בעיקר שנאמר ורם לבבך ושכחת את אדוני אלוהיך ברור שמי שרם לבבו הוא ישכח את השם אדם יש לו כסף יש לו פרנסה יש לו כבוד יש לו סטטוס חברתי והכל הוא זוכר את השם הוא פונה אליו בכלל הוא מסודר אין לו זמן בשבילו אפילו להתפלל כי הוא עושה עסקים אז ודאי שאם רם לבבך ושכחת את השם אלוקיך לכן אמרו חכמים כל ה מגביע ליבו כופר בעיקר כך גם מידת הכעס רעה מאוד וראוי לאדם שיתרחק ממנה עד הקצה האחרון וילמד עצמו לא לכעוס אפילו על דבר שראוי לכעוס עליו מאוד אישה אחת שלחה לי במייל סיפור יש להם צימרים בצפון והגיע אליהם בן אדם לצימר וא איך שהוא נכנס כמובן הוא שילם מראש הזמין וראה את הצימר ופתח עליה בדברים יא חביבי מה אמר לה איך אתם לא מתביישים ולוקחים סכום כזה וזה וזה ומה זה ומה זה זה ומה זה ואיך זה נראה וזהה והתחיל נבל את הפה וא מצלם וא אומר לה אני אפרסם את זה עכשיו בפיייסבוק אני אגיד להם על מה אתם לוקחים כסף וזה עשה להם שיימינג והיא בהתחלה ניסתה לענות לו וזה וראתה זה לא עוזר הוא רק מגביר והיא נזכרה היא אומרת בהרצאות שלי על הבזיונות ועל סבלנות ועל הייסורים שזה המוק הכי טוב שיש לבן אדם למרק את כל העוונות ואז היא תפסה את עצמה ואמרה לו תמשיך והוא המשיך עוד ממשיך זה הרגיז אותו עוד יותר שהיא אומרת לו תמשיך הוא ממשיך ושמחה והיא אומרת אני כל הזמן שומעת באוזניים את מה שאתה אמרת ואני שמחה שיש לי מרוק עוונות מתקנים אותי פיקס ההוא גמר את כל השפכטל שהיה לו והלך היא אומרת הייתי מאושרת ישר כתבה באימייל איך היא זכתה למרק עוונות זה נקרא תיקון המידות ולא רק זה כל המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו זאת אומרת אם היה לה פשעים נגד התורה והמצוות עכשיו בזה שהעבירה על המידות ולא חרפה אותו בחזרה ולא ענתה לו ולא כלום וספגה את הכל למרות שהיא אומרת שזה לא מוצדק מה שהוא אמר אבל לא משנה מרכת העוונות אחד מהדברים שהצחיק אותי זה שהיא אומרת שהוא אמר לה בכסף שלי אני עוטף את הכסף שלך איזה טמבל בכסף תראו מה זה אדם עשיר טמבל זה גאווה סרוחה שבן אדם חושב שאם יש לו כסף כבר יכול לקלל ויכול להשמיץ ויכול לעשות מה שהוא רוצה לא יאומן כי סופר עשיר יענה עזות מכל מקום הכועס אפילו על דבר שראוי לכעוס עליו זה בעיה צריך ללמד את עצמו לא לכעוס מסופר על הארי הקדוש שראה פעם את המרח רבנו חיים ויטל כועס על בנו וסותר לו תוך כדי לימוד שהוא לימד אותו ואז הוא אמר לו לא לכעוס לעולם אפילו שכתוב שמותר להטיל אמה בתוך ביתו מותר לאבא להטיל אמה אבל לא אמה יתרה לא מה שיותר ממה שמותר כמו שכתוב לרב מותר לו לזרוק מראה בתלמידים כדי לעמידים לחנך אותם אבל גם זה אם רוצה להטיל אמה על בניו ובני בתו או על הציבור והוא פרנס שרוצה לכעוס עליהם כדי שיחזרו למוב ייראה עצמו בפניהם כועס כדי לייסר אותם אבל דעתו תהיה מיושבת בינו לבין עצמו כאדם שמדמה כועס ואינו כועס שהרי חכמים אמרו בכתובות קג זרוק מרא בתלמידים אבל עם זאת אסור שהכעס יהיה פנימי אמיתי אלא כלפי חוץ יראה עצמו בפניהם שהוא כועס מצינו בספר קדוש שקוראים לו אך פרי תבואה הוא אומר על הפסוק שימו לב משהו מדהים בואת החסידה והענפה למינה הוא אומר בדרך רמז ראיתי כם דומה לי בספר נגיד ומצווה שפעם אחת ראה רבנו הארי הקדוש שרבי חיים ביטל כעס על החי הקטן שלמד עמו ויכה אותו אמר לו רבנו הארי לא טוב עשה בזה אין לכעוס על שום דבר זה שרמז התורה ואת החסידה למה קוראים לה חסידה שעשה חסד עם חברותיה והענפה ענפה זה לשון רוגז התאנף אף חמה ענפה אז הוא אומר את החסידה והענפה למינה זה טומאה למה חסידה הי גם טמאה אפילו שהיא חסידה דהיינו אפילו בדבר שמכוון לעשות חסד עם חברו גם כן לא לכעוס את החסידה והענפה אם אתה עושה חסד ואתה מתעצבן יש לך ענפה גם אתה טמא אה אתה עושה חסד כל הכבוד שאתה עושה חסד אבל בלי תענ אם אתה מתעצבן זה טומאה וזה רמוז בפסוק אדם שעושה חסד עם חברו אין לכעוס ואם כן זה רק כלפי חוץ אבל באמת לא לכעוס וזה הדבר הנכון מאוד אז אם כן אם נעמיק בדבר נראה ששתי המידות הרעות האלה תלויות זו בזו כי הכועס מתגאה והמתג אה כועס למה אדם כועס לא שמעו לו עברו לידו לא אמרו לו שלום עקפו אותו מה אני יר רוח מה אתה לא רואה אותי הוא כועס ממה הוא כועס מהגבה אם הוא היה השפל רוח לא ה כועס הרי מה אנחנו אומרים בתפילה ונפשי כעפר לכל תהיה עפר דורכים עליו שמעתם פעם שהוא כועס לא כועס ומה אתה מבקש להיות כעפר בנפשי תדום אני לא אגיב זה מה שאתה מבקש כל יום הנה נתנו לך הזדמנות מישהו הרגיז אותך היית צריך לדוב והייתה צריך להיות כמו עפר למה אתה כועס ראייתם פעם עפר שדרגתם עליו והוא שפריץ עליכם חול לא אז מה אתה משפריץ עליו מילים וזה וזה וזה הרב לופיאן זכר צדיק קדוש לברכה שנים רבות לא אמר את התחנונים בסוף אלוקיי לא אמר נפשי כעפר לכל תהיה כי הוא לא הרגיש הוא באמת במדרגה של מה שהוא מבקש אני אגיד בנפשי כעפר לכל תהיה ויהיה לי ניסיון ואני לא אעמוד בו אז אני עושה צחוק מבקש מהקדוש ברוך הוא שאני אהיה כזה ואני לא כזה שנים הוא לא אמר עד שוא הרגיש שהוא מסוגל להגיד את זה ולקיים את זה אתם מבינים מה מדובר הוא הגיע למדרגה שהוא יכול לקיים את זה אבל אנשים מדברים מדברים מדברים איפה הם ואיפה המעשים אז לכן מי שיש לו עיני שכל מבין ומשכיל שכל ענייני הכעס זה מחמת הגדלות שבו שהוא מרגיש שהוא גדול ואם לא היייתה לו גדלות לא היה מקפיד ולא היה כועס מישהו עניו ומישהו דרך עליו איך הוא צריך להגיד עניו שדורכים עליו אתם יודעים מה הוא עושה הוא אומר סליחה דורכים עליו ההוא אומר סליחה זה עניו אני מאמין שיש פה הרבה בעלי מדרגה כזאת לא טוב אני רק אוסיף להגיד לכם את מה שאמרתי קודם ידוע שאדם מורכב מארבע יסודות אש רוח מים עפר מהם נובעות המידות הרעות המוטבעות בנפש האדם כמו שאומר רבנו חיים בשערי קדושה אש ממנו יסוד הזה נמשכת גאווה הנקראת גסות רוח ובכללה זה הכעס כי מפני הגאווה מתקע האדם כשהן עושים רצונו מזה יש גם קפדנות בלב כלו לי הגאווה לא היה מקפיד יש מהאש גם בקשת צררה אדם רוצה להסתר על הבריות כבוד ומבקש להת על הבריות יש לו גם שנאה לאחרים בגלל שהוא מרגיש שהוא גדול מהם כל זה למי שיש מידת האש בריבוי רוח מי שיש בו כולם יש בהם את התרכובת של כולם אבל מי שיש בו ריבוי של רוח מזה נמשך דיבורים ברברן אוהב לדבר שיחות בטלות ליצנות חפות שקרים שלון הרע ולגלות את שבחיו תמיד בפני הבריות וכולי זה מי שיש בו יותר מ יסוד הרוח מי שיש בו מיסוד המים יותר אז יש לו תאוות ובקשת תענוגים ומזה נובע גם חמדה הוא חומד כל מיני דברים של אחרים הוא גם גזלן גוזל ממון של אחרים וכל דבר שיכול ענג אותו הוא גם קנא מקנה בחברים ולמי שיש ממון יותר וכולי וכולי הכל נובע מריבוי יסוד המים מי שיש בו יותר מיסוד העפר מזה יש עצבות מרה שחורה עצלות ו ישנוניות כל דבר הוא מתעצב בענייני ק ני העולם שהוא לא משיג אותם וכולי וכולי ועוד כמובן זה רק דוגמאות אבל זה מתפשט לכיוונים רבים כתוצאה מזה מוטבעת בכל נפש אדם תכונה תכונות רעות וגרועות אין אדם שנולד ם תכונות מושלמות אין דבר כזה עייר פרא אדם יוולד אבל התפקיד שלנו בעולם ולזה ניתנה התורה לשבר את המידות האלה ולקנות טבע שני שאנחנו רוכשים אותו עד שהוא יהיה טבע קבוע של מידות טובות עד כאן רבותיי מעכשיו יש לכם להתכונן ולעבוד עכשיו
למי שיש שאלות בבקשה
תן לו את המיקרופון הנה פה שורה ראשונה שלום אמרת שכמו שאני שופט אחרים ככה ישפטו אותי נכון נכון אבל אם מישהו באמת נגיד עשה משהו לא בסדר משהו שהוא באמת לא טוב משהו שהוא רע אז אז מה כאילו משהו שהוא באמת לא בסדר אז אם אתה תשמע את הסדרה שאני נותן עליך לזכות אז אתה תדע במה מדובר וא אני אסביר לך בקצרה אם אדם עושה רע ממש וברור לנו שזה רע ממש בוא נתן דוגמה אדם רצח מישהו זה רע ממש זה אין ספק נכון כן צריך אז אי אפשר ללמד עליו זכות נכון נכון אי אפשר למד מה זאת אומרת שאי אפשר למד עליו זכות מה אומר כאילו שוא שהוא צודק מגיע להוא טוב שהוא ביער אותו מהעולם כן כן הוא רצה לזרז אותו לגן עדן אפשר אי אפשר ללמד על זכ אי אפשר ללמד על הזכ אבל אם אתה רואה דבר מסופק אתה לא מכיר את האיש אבל הדבר מסופק אפשר לדון לכאן ולכאן לא יודע למה נגיד ראית אדם חרדי נוסע בשבת ונגיד אתה חילוני ואז מה אתה יכול להגיד ה הנה ראית אומרים שאנחנו מחללי שבת הנה חרדי עם פאות נוסע בשבת תרא תרא תראה תראה זה נכון אתה ראית בעיניים שחרדי נוסע בשבת אבל חוב מול עליך ללמד עליו זכות שהוא לא מחלל שבת איך יכול להיות שהוא לא מחלל שבת הרי הוא נוסע בשבת או שהוא מובהל לבית החולים בגלל סכנת נפשות או שהוא מצטרף ליולדת בגלל שמותר ללוות יולדת ברכב וזה זה צידוק שאתה מצדק אותו כי לא יכול להיות שאדם כזה יחלל שבת אבל אם תראה אותו גם עם סיגריה כבר לא תוכל ללמד עליו זכות למה כי זה לא שייך לסכנת נפשות זה דבר שאסור ברור אז לכן בכל מקום שיש לנו ספק אנחנו יכולים או ללמד זכות או חובה עכשיו אם אתה תלמד זכות ילמדו עליך זכות אם תלמד חובה כשיכול את ללמד זכות ילמדו עליך חובה עכשיו אם זה בן אדם שאתה מכיר שהוא בדרך כלל בסדר ופתאום ראית שהוא עושה מעשה לא הגון לא ראוי אתה מחוייב ללמד עליו זכות אולי הוא אנוס לעשות את זה אולי הוא לא מודע למה שהוא עשה באותה שעה אולי הוא לא יודע את חומרת הדבר אולי אולי אולי אולי כל מיני אולי למה כי אם 99% הוא בסדר תמיד שאתה מכיר למה שתדון אותו עכשיו לחופה כמו שהוא 99% תמיד בסדר אז מן הסתם גם זה בסדר שזה ספק שאתה לא יודע להגיד בבירור שאין גילוי דעת ברור אז תלמד זכות אם זה בן אדם שאתה לא מכיר בכלל ואתה רואה מעשה שהוא יכול לטות לפה ולפה אתה לא חייב ללמד עליו זכות אתה לא חייב כי אתה אין לך רקע לומר שהוא 99% בסדר אולי הוא רשע אז ממילא הוא עושה כמו תמיד שהוא רשע כן אבל בגלל שאתה לא מכיר אותו מותר לך ללמד עליו זכות הרי אתה לא מכריע באמת מה הוא עשה רק אתה בהסתכלות שלך יכול לדון לכף זכות לא חובה אתה לא תעבור על איסור יש איסור אסור בצדק תשפוט עמיתך זה מצוות עשה לדון יהודי שומר תורה ומצוות לכף זכות אז לכן יש בזה כללים ני אמרתי לך רק את הכותרת בשביל שתבין ולכן איך שתדון ידונו אותך הבנתי תודה וא אבל כאילו אם אם כל מה שאתה אומר ואני מבין את זה נראה לי גם אם טעית בלימוד זכות זה נחשב שלמדת זכות בשמיים אפילו אם טעית ואם אני לא מצליח נגיד אני כאילו קשה לך לל אבל לא לסלוח לא מדובר בשלוח לא אם מישהו עשה לי משהו רע אם מישהו עשה לך משהו רע כן ואני עכשיו אתה יכול ג למה לא יודע ניסיתי לא הצלחתי איין שמעתי אם היית עושה אתה טעות כזאת היית רוצה שיסלחו לך לא יודע לא יש טעויות שאני אומר שלא יש טעויות שאני אומר שאם הייתי עושה הייתי מליף למות אז היית רוצה שיענישו אותך יש טעויות שכן שההיתי אומר וואלי לא הייתי יכול לחיות ע עצמי ומרת נסעת באדום לא לא דברים קטנים כאלה לא לא זה לא קטנים נסעת באדום זה סכנת נפשות עצר אותך שוטר ואמר שהוא רוצה לך 2500 שק עלו עכשיו אתה ידוע את ה רפורטים הוא רוצה לך 2500 שק אתה אומר לו וולקם תעשה זה התפקיד שלך מותק תודה רבה אני שמח שאתה מעניש אותי מגיע לי וכן העלאה או שאתה אומר לו אולי תתחשב אולי משהו תראה אני ממהר לזה ולזה ותתחיל לחרטט אותו בללמד זכות על עצמך על החרטות שלך אז אני שואל שאלה אתה תרצה שילמדו עליך זכות ושהוא ישלח אותך נכון לא תקפיד עליו אם הוא יגיד לך שסע אז זאת אומרת אם אתה מסוגל לבקש שיילמדו עליך זכות גם כשאתה אשם ברור למה שלא תלמד ללמד זכות גם על מישהו אחר כזה אז אתה אומר ש אפשר לסלוח על הכל כאילו אם רוצים אם רוצים כן אבל זה יותר טוב מזה שלא תסלח כי אז אתה מקפיד ויקפידו עליך ואם תסלח יסלחו לך אז תחליט מה משתלה תודה תודה רבה שאלה למי יש עוד לגברת שמה היא מצביעה תנו לה שלום כוד הרב שלום יש לי שאלה אני חוזרת בתשובה כבר כמה שנים ואני רוצה לדעת אם השם מנסה אותי או ש או שזה ניסיון או שזה עונש לא יודעת קיבלתי את המחלה ועכשיו אני הולכת לעבור טיפולים מאוד קים קשים והבן שלי גם אחרי אירוע מוחי אז אני רוצה לדעת זה המתנות שמגיע לי בדרך שחזרתי בתשובה אני רוצה לדעת למה כל זה קורה אז בוא בוא אני אסביר לך קודם כל כל דבר שהקדוש ברוך הוא מביא על האדם זה לטובה גם המוות שהוא מביא על האדם זה לטובה גם המוות למה כי במוות יש גם כן תיקון הרי אדם הראשון ברגע שחטה הקדוש ברוך הוא אמר לו מראש ביום הכלך ממנו מות תמות זה לא עונש זה תיקון איך יתקנו את ה את העוון שהוא אכל אם הוא אכל שני דברים נפגעו גם הגוף שלו חטא וגם הנשמה שלו חטאה איך הוא תקן את זה עכשיו הוא אכל גמרנו אכל עבר את האיסור מה עושים כשהוא ימות אז הגוף התפורר ואז לא ישאר רושם החטא בגוף והנשמה תהיה בגיהנום תזדקק ותטא ואז בתחיית המתים הנשמה טהורה תתחבר לעפר הנקי ויהיה תחיית המתים והוא יעמוד מתוקן אז כל סיבת המוות היא לטובה לכן כתוב ויר השם והנה טוב מאוד זה מוות מוות זה טוב מאוד רגע לפני שמתים הקדוש ברוך הוא מאוט לבן אדם תקשיב אתה עדיין לא השלמת את התשובה 100% היו לך מלנ אלפים עבירות חילולי שבת ועוד ועוד ועוד ועכשיו חזרת בתשובה תודה רבה בגיל 50 60 כל הכבוד לא זה כמה שנים לא משנה במה הם עשרות שנים שיש לך חוב גדול נגיד את בבנק יש לך ובר שמה 50 מיליון ופתאום החלט לחזור בתשובה ולחסוך ופתח תוכניות חיסכון אומרים כל הכבוד ניתן לך גם פרמיות ניתן לך כל מיני דברים אבל גברת מה עם ה-50 מיליון שאת חייבת איך את מכסה את החוב את יכולה לכסות את החוב או לא יכולה אז או אז אומר הקדוש ברוך הוא אם אתה עשי תשובה אמיתית של 100% את יכולה לתקן את כל העבר אין 50 מיליון את לא חייבת כלום אם זה לא תשובה שלמה ואת מסתפקת במספר דברים או בהרבה דברים אבל לא בכולם לא לגמרי אז צריכים לעורר את הבן אדם אז זה מתחיל תמיד בחסרון כיס הם מפסידים קצת פה כסף שמה זה פה באים מכאן וזה ושכנים ובלאגן וכל מיני צרות וילדים וב רואים זה לא עוזר אז מתחילים להתקרב לגוף של הבן אדם יותר נהיה לו כל מיני חולאים כאלה ואחרים רואים שהוא גם לא מבין אז יכול לבוא מחלה מחלה כבר אנשים מבינים הופה זה כבר יותר מדי מסוכן וקרוב למצב לא טוב אז רגע צריך לעשות תשובה משהו הרמטי הרמטי לסגור את הפה של השטן המקטרג ולהגיד זה לא אני מה שהייתי עד היום כי אני עושה תשובה שלמה זה כאילו כמו תינוק שנולד אז אני עכשיו אישה אחרת לא ההיא שיצא עליה פסק דין כזה ואחר אני משנה תעודת זהות כמו שאומרים משנה שמו אני לא קוראים לי זאת אני כבר זאת זהו אני סגורה הרמטי בצניעות בשמירת שבת בהלכות בבשר בחלב בכשרות המטבח בכל דבר אני 100% את יודעת את כל לקות שבת לט מלאכות אני הולכת להרבה שיעורים אבל את יודעת את כל הל הצאות של אני שואל את יודעת כל ללקות שבת כל למתת מלאכות את יכולה להגיד לי אותם א מה מה הכוונה לשמור את השבת לא יש למת מלאכות אסורות בשבת כגון חרישה זריעה וכולי את מכירה את זה לא נו אז איך את יודעת לשמור שבת כאילו אני נמצאת הרוב בשיעורי תורה שיעורי תיים זה נפלא אבל אם לא יודעים בסוף מה מקיימים זה בעיה נגיד יש אנשים שהיו הרבה פעמים בקורס לנהיגה ועדיין הם עוברים על התמרורים אז הם לא יכולים להגיד לשוטר תשמע מה אתה עוצר אותי אני כבר הייתי בכמה שיעורים הוא אומר כן אבל נסעת באדום עלית על המדרכה חנית פה באמצע חניה כפולה מה זה הוא אומר טוב מה אני לא למדתי הכל הייתי רק בכמה שיעורים אין דבר כזה את צריכה לדעת הכל ולקיים הכל זה טוב שאת הולכת שיעורים זה מצויין אניא לא נמצאת בבית אני אוכלת ארוחת בוקר כן אני חוזרת מהבית הכנסת עושה קידוש ארוחת בוקר וזה עד מוצאי שבת בשיעורי תורה תהילים לא נמצאת בבית בכלל לעשות את כל מה שאתה אומר מצויין תגידי לי את עושה כלים בשבת לא ידעתי שתגידי לי פתאו מה פתאום את שותה תעי בשבת לא מה פתאום ידעת אני לא שותה חם כל מה שאני אגיד תגיד לא שה חם לא כן ו אנם אני צריכה להעביר את זה מכוס לכוס אני יודע את עושה חמין בשבת כן או יופי עכשיו שאת מוציאה מהמין את החמין למי את מוציאה לך לילדים לבעל למי אין לי בעלי ולילד כמה צלחות את מוציאה חמין צלחת אחת בשבילי וצלחת בשבילו שתי צלחות תסבירי לי איך את מוציאה את החמים קודם כל אני מרימה את הסיר שלא יטפטף לי מים על הפלטה של הסיר מהעדים יפה מאוד יפה ואת הסיר אני משאירה על הפלטה אני לא מזיזה אותו אני מוזגת מהס עם מה עם מה את לוקחת עם כף עם כף או עם מצקת עם הכף הגדול הזה הגדול מצקת כן לוקחת את החמין ישר מהסיר ישר לצלחת אני לא מזיזה את הסיר מהפלטה ור כן יופי מה את עושה אחר כך שפכת לה צלחת מה אחר כך יושבים לאכול מה את עושה יושבים לאכול לא אבל צלחת אחת מה עם בעלך אין לי בעל אני אומרת לך אז למי הצלחת השנייה לבן אז מה את עושה אחרי הצלחת שלך אני לוקחת זורקת זה אחד פעמי את מי את זורקת את הצלחת לפח עכשיו לקח את המצקת הכנס לתוך החמי אה אני אחרי זה זורקת אותה בקיו את מי את המצקת אז איך תשפכי לו עכשיו לצלחת לא אחרי שמזגת אני מדבר תגידי לי את הסדר למי את מזקת ראשון לך או לא לבן לבן לקחת מצקת מזגתי לא מזגתי הכנסתי לתוך הסיר כן ו מזגתי מה לקחת מבפנים חמין מה חמין עם בשר ותפוחי אדמה לא אני רוצה להבין תפוחי אדמה עם הבשר עם הש זה ולה רגע זה עולה הכל ביחד כן אבל הביצה לא אחר כך את הביצה בסדר בסדר ואת מכניסה ולקחת ושמת אצלך כן מה בכף אחת זה מספיק לך או שתי כפיות שתי כפות שלוש שתי כפות שלוש אז עכשיו לקחת אחת שמת בצלחת והחזרת עכשיו לבפנים בשביל לקחת עוד פעם ואם את לא מוצאת נגיד את הביצה או את הבשר מה את ן עושה אני בדרך כלל מוצאת כי זה למעלה אני לא חופ כולם למעלה כן אני לא חופ גם הבשר גם התפוח אדמה גם הביצים אז מי למטה החיטה החיטה למטה בסדר אז איך את לוקחת החיטה מלמטה עם הכף עם הכף ואת עושה ככה בשביל לקחת כן יפה ואחר כך אחרי שגמרת לקחת לך שתי כפות את עכשיו מכניסה עוד פעם לקחת בשבילך נכון אז ארבע פעמים את מכניסה נכון כן עכשיו כשאת לקחת והכנסת את זה ושמת בצלחת נו בתוך הכף שלך נשאר חלק ממה שאת מזקת נכון ואת מכניסה את זה עכשיו לבפנים דכן וואי והסיר שלך נמצא עכשיו על הפלטה ואת מקפידה לא להזיז אז זה נקרא כלי ראשון ו שה תכנס את המצקת והוצא את זה כלי שני והכנסת עכשיו את ה את הקצת שנשאר בתוך המצקת מכלי שני לכלי ראשון שהוא רותח ומבעבע מהפלטה ובישלתי מה שיש לך במצקת ועשית בישול בשבת ו וואו את רואה אבל את זה לא לא מלמדים אותנו ב את רה מה אמרתי ל אמרתי לך שזה אם לא לומדים את הלמ ת מלאכות לא יודעים במה נכשלים ואז יש חלילה חילול שבת בשוגג בשוגג אבל זה חטאת וחטאת זה להביא קורבן וקורבן זה 5000 עד 7000 שקל כל פעם ועל כל מצקת זה עוד אז רגע אז את צריכה את צריכה שיהיה לך מס פיק פרות בשביל להביא לבית המקדש לכפר על ארבע מצקות של חמין אז תרי לך כל שבת כפול 52 ואם באו אורחים ועוד ואם חיפשת חיטה זה מגיס אז מגיס זה גם כן חילול שבת יא בבי מה שאת עושה זה רק בחמים זה רק בחמים שבת חילול שבת תגידי לי אז למה אני שומרת שבת אם זה חילול שבת אני שואל אותך אז אני לא אשמור שבת אה עוד יותר טוב גיהנום הכי טוב מלא גיהנום מלא בלי שום בעיה אז מה זה שאני לא מעשן ולא רה הטלווזיה אז יגיד לי מה זה כלו מה זה יפה מאוד כל מה שא עושה זה לא בה מאוד את שותה מה את שותה בשבת מה את שותה בשבת קפה נסק אני לא שותה לא קפה ולא נסכה אני מעשנת אז אני לא נוגעת בשתיה חמה הבנתי את לא בגלל שאני רגילה לי לשתות קפה עם סיגריה אז בשבת אני לא עושה את זה כי קשה לי הבנתי יפה מאוד תשמעי יש לך יש לך הרבה שמירת שבת ביחס למה שהיה לך קודם אבל אם את לא תדעי את ההלכות אז זה בעיה כששולחים מהלחם נשפע קצת מהח אנחנו לא אוכלים לחם אה גם לחם אני לא אוכלת בשביל לא לעשות את ה ברכת המזון אז אך את מקיימת מצוות שבת שחובה לאכול שלוש פעמים לחם בשבת גם זה את לא יודעת יוא בקיצור אני אומר לך תקשיבי מה יהיה אז מה כל השבת שלי צריכה תקשיבי אתה יודע איזה קשה לי לשמור שב הרב אתה לא יודע כמה קשה לי לשמ הקדוש ברוך הוא אוהב אותך מאוד מאוד למה הוא הביא אותך להרצאה פה ואם לא היה לך עכשיו את החולי לא היית שואלת שאלה וגם לא היית יודעת כלום והיית אחרי 120 שנה מקבלת כפות שאת לא יודעת על מה והיו מסבירים לך והיית מופתעת אז אני מסביר לך את חייבת יש רבניות הנה לידך יושבת אחת תגעי בה כן אני ואז ניתח יופי והיא תלמד אותך והיא תתן לך ספרים מתאימים קלים לקריאה עם תמונות אפילו שמסבירים עם ניקוד מה זה הלט 39 מלאכות אסורות בשבת ואיך מקיימים את ההלכות מי שלומד הלכות שבת וודאי מחלל שבת כל הזמן אז לכן צריך ללמוד לדעת מה זה מגיס מה זה כלי ראשון שני שלישי איך עושים ת אם עושים ת קפה נס קפה לא ב הכי טוב הכי טוב הכי טוב לא נוגעת ולא רוצה חש לא רוצה לכשל אז אני לא עכשיו תקשיבי טוב כן אם תשמרי שבת ב100 א כן קבלי על עצמך תקשיבי טוב מה אני אומר קבלי על עצמך לשמור שבת ב-100 א זה אומר שאת הולכת ללמוד לקוד שבת לא מעניין אותך שום לימוד אחר רק לקוד שבת כל הזמן עד שתדעי את כל מה שאת עושה בשבת מהבוקר עד הערב מהערב עד הבוקר כל מה שאת עושה את צריכה להסביר איך את מתנהגת מה את עושה וילמדו אותך איך עושים את זה נכון ומה אסור לעשות קודם כל לפני שאת עוד לומדת את כל ההלכות כמו שאני שאלתי אותך את תגידי אני מדליקה נרות בשעה כך וכך איך אני מדליקה מה אני אומרת מה אני מתפללת מה אני עושה מה אני עושה בהכנות לקראת שבת מה אני מכינה איך אני מכינה את הפלטה איך אני מכסה לא מכסה התמנה מותר להטמין אסור מותר לכסות את הכל במגבות או אסור כל דבר את מסבירה מה את עושה ויגידו לך אם את עושה נכון או לא נכון מה מותר מה אסור קודם כל כן אם תשמרי שבת ב100 א לאלא רק את כל בן אדם שישמור שבת ב100 כתוב שנח לו עוונות של 70 שנה אז זאת אומרת אם את שומרת שבת ב100 א המחלה תעלם כלא היייתה מבטיח לי אני מבטיח השם מבטיח כן אבל השם מאוד שומע בתפילות שלך ב אין הוא לא מסרב לך כל בקשה שאתה מבקש הוא כותב שכ אני אומר לך בשמו כן באחריות כ שזה מה שהוא אמר כן הוא אמר מחללי המות יומת אבל מי שלא מחלל מחו לו מחו לו אני אז עכשיו אם שומרים שבת לפי הלכה על פי ההלכה 70 שנה אפילו עבת עבודה זרה היית בבודה כל היום 70 שנה והיית אחת הכי מפורסמת בבודה וחזרת בתשובה בהלכות שבת ושמרת שבת כהלכה הכל נמחל לא יהיה לך שום חולי כי כל זה איתותים מהקדוש ברוך הוא להתעורר והוא עורר אותך הביא אותך לפה זה מתנה גדולה שהוא הביא אותך לפה עכשיו הר אני צריכה לעבו טיפולי כימותרפיה והקרנות כדאי לי לעשות את זה או לא קודם כל קודם כל שבת קודם כל עכשיו תקשיבי כן יש אומרים שאלה שעושים חיפו כימותרפיה וקרנות הם רוצים ביחד מקרבים את הקץ יש כאלה אומרים שזה מצליח להם יש כאלה אומרים טבעונות יש כאלה אומרים ככה אני עשיתי כבר 34 טיפולים וזה חזר וד בטח א אני מסביר לך את רוצה לא יחזור וייעלם בהבטחה מהקדוש ברוך הוא כן שמרי שבת כמו שאמרתי אני אשמור וזה יעוף ותספרי לכולם אחר כך שזה עף אני אשמור תברך אותי אפשר הרב בטח בשמחה מה שמך תודה פני בת סלמה פני בת סלמה השם יזכה אותך לישועה לרפואה בזכות שמירת שבת כלכתה אמן אני אעשה את זה רגע וכבר השבת את לוקחת בלי לערבב לא אני לא אערבב לוקחת שמה בצלחת או שלוקחת מצקת אחרת או שוטפת אותה ומייבשת אני אקח אחרת זה עדיף מה אני אקח אחרת אחרת אבל יש לך ארבע פעמים לקחת ואז לשטוף ולייבש לשטוף ולייבש כןכן זהו ובעז ו שמהם לא ת ש שלא ישאר בפנים כי זה התקרר מרגע שהוצאת את זה לא כהוצאת את זה עכשיו אתה מצקת כן ועברת לפה נשאר קצת הקצת הזה התקרר זה כבר לא חם יד ולדת שלא יו ואז אם תכניסי את זה בגלל ששמה זה מעל יד סולדת וזה הכלי ראשון על גבי האש אז זה מבשל אותו זהו תודה תהי בריאה שאלה אחרונה תודה כן תן לבחור פה הנה כאן ערב טוב כבוד הרב ערב טוב קודם כל תודה על הפעם הקודמת מי שזוכר פה ברחובות הרב עס לי פה חלקה בפעם הקודמת שהוא היה פה אז רציתי להגיד תודה עכשיו אתה נראה גבר לא גברת כן ראית מה זה רציתי לשאול שאלה לא בשבילי בשביל יש לי חבר ש בשנה האחרונה הוא אני לא יודע איך להסביר איך לנסח את השאלה הוא ב-100 א מאמין בבורא עולם אין בהכל בכל ה בהלכות בהכל אבל היצר לא נותן לו לעשות כלום אני אני חושב שזה בגלל הוא גר באילת ואני אומר לו זה המקום שאתה גר בו אין פוקוס כן והוא לא הוא מאוד רוצה להתחזק אבל הוא לא לא מוצא את הדרך מאיפה להתחיל אמרתי לו להקשיב לרב ו גוברת עליו מאוד הוא נשוי לא אבל הוא הוא חי עם אישה ויש לו שני ילדים שמה איי איי איי והוא מאמין בשם ב100 א א כן יש פה הרבה אני מאמין וגם אני הייתי שמה ש באמונה בשם יש כן אבל היצר הוא לא הבנתי מה הוא מאמין שהשם יעשה איתו שהוא יעשה איתו הרבה דברים לא טובים הוא יודע אבל בשביל זה הוא מאמין לא לא בשביל זה הוא מאמן הוא הוא משתדל מאוד לשמור שבת הוא משתדל מאוד עם הנחת תפילין אבל תמיד אתה יודע מוצא תירוצים אני אעשה את זה עוד מעט ואני אני אשמע את השיעור הזה אחר כך נתתי לו את האנציקלופדיה שלך והוא כן כן אני אזין לזה והוא אני עסוק בעבודה ואני אמרתי לו אולי זה בגלל המקום שאתה נמצא בו אין לך הדרכה ואלת בחוץ לארץ אז זה לא קשור זה לא קשור אז אמרתי אלי ון שאלד זה מקום גרוע ביותר אבל עצם זה שהוא נמצא עם אישה בלי נישואים כרגע אני הם כבר לא ביחד עכשיו הם כבר לא ביחד מה זה משנה המציאות היא מציאות מה שהוא עשה ועשה ויש לו ילדים מחוץ לנישואין מה שנקרא אתה מבין ומה אם יזדמן לו משהו אחר אז הוא יקח משהו אחר הרי זה זה הבן אדם כן אבל כרגע הוא מנסה להתחזק זה לא ש זה לא שהוא עכשיו אתה עם נשים כל יום ד שמעתי שמעתי אם הוא רוצה להתחזק תגיד לו שיבוא לבני ברק אמרתי לו תבוא לרו מתית אומר לי איפה אני לבית של ההורים לא בא הוא לא מצליח לעזוב את אלת הוא תמיד יש לו סיבה אחרת למה לא לעשות כל מה שאתה אומר לו יש לו שאלה לעוד שאלה ולעוד שאלה בן כמה הוא בן כמה הוא 27 27 תביא לי אותו בטלפון רגע רק שיענה עכשיו רואה אותך בלייב אמן וינה שים רמקול אני שם אני שם מחייג הוא כנראה רואה את הרב באינטרנט הוא כולו לחוץ מה שמו חגה יוסף אמרת לו שאתה תשאל עליו כן הוא גם הוא גם ביקש והוא אז זהו אז בגלל זה הוא לא עונה ננסה שוב פצ עוד מעט והשאלה והתשובה אם אתה יכול לתת לי תשובה מה לתת לו מה להגיד לו לאן לכוון אותו אני אזמין אותו לשבת אצלנו בעזרת השם ך אותו אבל תן תביא אותו נו תלח לו sms תגיד לו הרב מחכה הוא יחשוב בכלל זה מלאכים הוא בכלל לא יענה השאלה ה שנייה תוך כדי זה לא שאלה זה יותר בקשה יש לי חבר שמאוד מתחזק כל היום בכנסת כל היום לומד והוא רוצה שידוך הוא רוצה שידוך רק דרך הרב שמי שתכוון אותו למישהו הוא שיבוא אלינו נכיר אותו לאט לאט ונראה אם הוא ראוי אז יש מספר או משהו שיפנה אותו לכתובת ארגון שופר מתיהו 10 בני ברק אין בעיה לא עונה לי שלח לו sms ש כן כן נו תן לו תן לו שמה טלפון אז רגע אני יכול לפחות לבקש ברכות מהרב שהרב יברך טיפה תן לו שמה את המיקרופון נו רציתי תברך אותי ואת הבת זוג שלי לחתונה תזכה לחופה בקרוב בנין עדעד תודה רבה אני גם בעוונותיי גם נולדה לי ילדה כאילו לפני הנישואים אבל לא מפילים בשום א בשום מכר שעול לא רצחים בשום מצב נכון אז רציתי שתברך אותה גם לי הו ליה הודיה בת ליאן שתגדל להיות תזכה להיות צדיקה יותר מאבא שלך ומזל אברהם בירגו לפרי בטנה בבקשה אמן תוד אחרי ה נשואים כן היא לא היא נשואה א גרה בירושלים דתיה דתיה טוב תן ל בח תודה כבוד הרב ערב טוב הרב כן א רציתי דבר ראשון להודות לרב על כל העבודה שהוא עושה במדיה בכל מה שקשור למה שעברנו פה בשנתיים שנתיים וחצי האחרונות א עם החיסונים וכל הדברים הללו א אני פשוט נמצא כרגע גם בתקופה של שידוכים ויצא לי להיפגש עם בחורה שלוש ארבע פעמים ובאמת באמת היה לנו חיבור טוב באמת ראינו השקפתית גם עין בעין והבעיה היא רק שהיא פשוט אתה יודע הרב היא לקחה שתי זריקות של פייזר ואני פשוט לא יודע מה לעשות אני בפלונטר הזה אני לא הייתי מתחתן אתה הזריקות של הקורונה לא הייתי קורא לזה חיסונים אבל הזריקות כן ז זהו זה התשובה אחד וחלק כן אוק תודה רבה רב תהיו יים שיהיה לכם ערב וב יות והצלחה.