בני ברק - התשובה חובה יומית לכולם
לכתבה: 'בשורה משמחת! בשעה טובה ומוצלחת הגיעו למשרדי 'שופר' – ארגון להפצת יהדות הספר: 'קיום מצוות כהלכתן'' - לחץ כאן.
הדרשה ע"פ הספר 'תשובה דיליה' באדיבות המחבר הרב אברהם חנונו שליט"א מלייקווד - ישר כוחו לכתבה על ספריו - לחץ כאן - - -
תוכן ענינים: תשובה - מצוה חיובית על כל אדם בכל זמן / פתח דבר: לשונו הזהב של הגאון רבי אליעזר פאפו זצ"ל. תשובה - מצוה הכתובה בתורה! הלכות תשובה מקורם בחז"ל לא פחות מהלכות חמץ! מדוע אין לאנשים שאלות בהלכות תשובה?... תשובה - מצוה המתקיימת בקלות! החפץ חיים זצ"ל: "תאמר להם שקל לעשות תשובה"! זמן התשובה במשך כל השנה! מיד אחר נעילה יש להתחיל לחזור בתשובה! "בכל עת יהיו בגדיך לבנים" | "שוב יום אחד לפני מיתתך" - באיכות התשובה! תשובה נוגעת לכולם! היכן סידר הרמב"ם זצ"ל את הלכות התשובה? תמיד יש על מה לחזור בתשובה | "גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד" | "אין אדם רואה נגעי עצמו" פרעה הרשע: "חטאתי הפעם" | רבינו נסים גאון זצ"ל: "אם אפרש חטאי - יכלה הזמן והם לא יכלו" | "מה יהיה על המצוות שלנו"? | האם הקב"ה "רוצה בתשובה"? מעשה עם רבי סעדיה גאון זצ"ל | "הרוצה בתשובה" - הקב"ה רוצה בהתעלות המביאה לידי חרטה! על מה שב בתשובה הגאון רבי שמעלקא מניקלשבורג זצ"ל... "וכי ה"בריסק'ער רב" צריך לעשות תשובה"?...
ערב טוב בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח
מארגנת ההרצאה ביקשה לומר: "מִזְמוֹר לְתוֹדָה: הָרִיעוּ לַה' כָּל הָאָרֶץ עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה דְּעוּ כִּי ה' הוּא אֱלֹהִים: הוּא עָשָׂנוּ וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ כִּי טוֹב ה' לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ."
התשובה – היא מצוה חיובית על כל אדם בכל זמן
הרב אליעזר פאפו זצ"ל בפלא יועץ ערך תשובה פותח את המאמר הארוך והנפלא ואומר:
"חובת התשובה מפורש בתורה, שנוי בנביאים ומשולש בכתובים. כל חכמי ישראל די בכל דר ודר, ראשונים ואחרונים, חדשים גם ישנים, כולם מכריזים על התשובה, כמפורש בתלמוד ומדרשים, גם כל ספרי המוסר ויראת השם. "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים" ישקוד עליהם יום יום ויכנסו דבריהם באוזניו לשמור ולעשות ולקיים את דרכי התשובה".
אז מבואר מדבריו חובת התשובה מפורשת בתורה, בנביאים ובכתובים והיא מצוה כשאר מצוות התורה ואין זו מעלה יתירה.
הרמב"ן בפרשת נצבים אומר: "וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ ושַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ".
אומר הרמב"ן: "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ" ציווי, מצות עשה של התשובה - שעל החוטא לשוב בתשובה ואין הפסוק בא לומר שזו הבטחה סוף הימים אלא מצוות "עשה" של התשובה.
ואומר: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא ולֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא, כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ" הכוונה למצות התשובה.
גם בסמ"ק מצוה כ"ג מונה מצות התשובה בתרי"ג מצוות. מדברי רבינו יונה שכתב בפתיחת שערי תשובה: "והוזהרנו על התשובה בכמה מקומות בתורה ויתבאר כי התשובה מקובלת גם כי ישוב החוטא מרוב צרותיו"
יש כאלה שהיצר הרע אומר להם: 'אהה!! אם לא היה לו את המחלה אם לא היה לו את הצרות הוא לא היה חוזר בתשובה! זה לא תשובה זה!'
ככה יצר הרע אומר לאנשים.
אומר רבינו יונה: 'לא נכון, לא נכון. "הוזהרנו על התשובה בכמה מקומות בתורה ויתבאר כי התשובה מקובלת גם כי ישוב החוטא מרוב צרותיו" כל שכן אם ישוב מיראת השם ומאהבתו... זה מדרגות גבוהות יותר. והנביאים והכתובים דיברו תמיד על דבר התשובה, עד כי באו עיקרי התשובה כולם מפורשים בדבריהם כאשר יתבאר".
גם בעל המנחת חינוך במצוה שס"ד אומר: "בודאי תשובה היא מצוה מחויבת, שהתורה ציותה אם עבר עבירה - מחויב לעשות תשובה וגם וידוי, כמו תפילין ומצה וכדומה... אם כן אם לא עשה תשובה כהוגן - עובר בכל רגע על מצות עשה ואם מת בלא תשובה, כמו שנפרעין ממנו על העבירה שלא אכל מצה, כך נפרעין ממנו שהיה חייב בעשה דתשובה ולא עשה".
המשגיח דמיר הגאון רבי ירוחם זצ"ל נהג לומר: "תשובה היא הילכתא רבתא כשאר ההלכות שבתורה. גם הלכות של מצוה זו הם פסקי הלכות שמקורם בחז"ל לא פחות מהלכות חמץ!
ולכן, יפה תמה הגאון רבי לייב חסמן זצ"ל: על המציאות הנראית לעין בזמננו. בנוהג שבישראל - קטן שנתגדל לומדים עמו "הלכות תפילין" - טרם יניחן לומדים אותו הלכות תפילין. וגם דורשים לאנשים "הלכות פסח" בפסח שלושים (30) יום לפני החג לומדים "הלכות פסח". לפני סוכות - לומדים את הדינים השייכים לסוכה ארבעת המינים וכ"ו.
כל אלו מצוות פרטיות המה, בזמנים מסוימים בעניינים מסוימים, לעומת "מצות התשובה" שהיא כוללת את כל שמירת התורה ואת כל תכלית של מעשי אדם והיא גם נוגעת לכולם לא רק לרשעים גם צדיקים.
ובכל זאת האם הלכות תשובה שגורות בפי הכל?! הלוא הרמב"ם טרח וכתב עליהם חיבור נפרד - "הלכות תשובה" היתכן שיקיים אדם מצוה כל שהיא בטרם ישלוט בכל ההלכות ובפרטי העשייה!?
ומכאן לומדים שחובה גדולה עד מאוד לדעת ולשנן "הלכות התשובה" ואנשים לא לומדים ולא יודעים.
אני כבר חודש (כ-30 יום) מדבר רק על התשובה כל יום הרצאה אחרת, על התשובה ועוד לא התחלנו. ויש ספר שלם "שערי תשובה" מי יודע את כל הדברים... מי למד אותם... מה, זה פחות מהלכות פסח? הלכות סוכה? - הלכות תשובה"?! אז צריך שאדם ידע את ההלכות. רוצה לעשות תשובה ולא יודע את ההלכות...
ידוע שהגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל היה תוהה מאוד על העובדה, בפרוס יום הכיפורים, רבים שואלים שאלות בענייני התענית: 'מה קורה ככה, מה קורה ככה? מה קורה עם יולדת, מה עם פה מה עם שם...' שואלים שאלות "בהלכות תענית" יש צום יום הכיפורים רוצים לדעת, שואלים שאלות לעניין התפילות. אבל "בהלכות תשובה" שזה מצות היום! - נראה לכולם שהכול פשוט וברור, לאף אחד אין ספיקות ואין לו שאלות... יצר הרע מעלים מכולם את הדבר הכי חשוב שבו אפשר להתפטר מכל העבירות, כל צמה שהוא אסף לנו והחטיא אותנו - הוא יכול לאבד ברגע!
אז הוא (היצר הרע) אומר: 'תשאל בתפילה תשאל בתענית תשאל הכל רק אל תשאל על תשובה"!
בספר תפארת שמשון פרשת בראשית: מצות התשובה היא מצות עשה גמורה וחיובה מן התורה על כל אחד ואחד, אך העולם מתרשלים בה. ולכן כל אדם באשר הוא, לאחר שעבר על איזה חטא - במחשבה - בדיבור - או במעשה - חייב לחזור בתשובה!
יש הנהגה נפלאה לומר מיד: "רבונו של עולם, חטאתי ואני מתחרט על מה שעשיתי ולא אעשה עוד כן". זו היא מצות התשובה מיד! אם עברה לאדם מחשבה אסורה - מיד להגיד! אם דיבר משהו לא הגון - מיד להגיד! אם עשה מעשה - מיד! לא מחכים.
כמו שאדם אם הוכתם במשהו - מיד הוא מנקה, מיד מתפנה ישר לאמבטיה והולך לנקות ישר הוא לא מחכה. זה דבר שניתן לכבס. אבל אם אתה עושה במחשבה בדיבור או במעשה ואתה לא מתנקה מיד - הכתם הזה משריש ועבירה גוררת עבירה ואח"כ תוצאות "מִי יְשׁוּרֶנּוּ" ומי שעבר פעמיים (2) זה כבר "עבר ושנה" וזה כמי שהותרה לו – ואז המצפון שלו כבר מת ולא יעורר אותו. וזה סיפור!
אז לכן, הנהגה נפלאה לומר מיד בפה מלא: 'רבונו של עולם, חטאתי ואני מתחרט על מה שעשיתי ולא אעשה עוד כן". הרי לנו כי למרות שהתשובה היא מצות עשה גמורה מן התורה, מכל מקום יכולה להתקיים בקלות! "כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ" צ'יק צ'אק... כמובן שיש דרגות ומעלות - אבל קודם להתחרט!
הרב מפוניבז' זצ"ל סיפר: שטרם נסיעתו לאפריקה נכנסתי למורי וריבו החפץ חיים הקדוש בכדי לשאול אותו מה לומר ליהודים הגרים באפריקה?
ענה החפץ חיים: 'תאמר להם שקל לעשות תשובה! חרטה על העבר וקבלה על העתיד'. כי יצר הרע משכנע: 'אותם שזה מסובך... וזה קשה... וזה לא פשוט...' זה מה שתגיד ליהודים. קל לעשות תשובה! חרטה על העבר וקבלה על העתיד.
אחרי שהתבאר שמצות התשובה היא ככל המצוות שבתורה, נברר שזמן קיומה של מצוות התשובה, אינו רק בחודש אלול או ביום הכיפורים אלא בכל יום מימות השנה!
הגאון רבי שלום שבדרון זצ"ל פעם אמר בחודש אדר דברי התעוררות בענייני תשובה.
לאחר השיחה ניגש אליו בן אדם ואמר לו: 'רבי שלום, מה נזכרתם בתשובה? וכי עתה אנו בחודש אלול?...'
למה? כי הוא חשב שתשובה שייכת רק לימים הנוראים וכל השנה אפשר לחיות כרגיל.
אז הגאון רבי שלום אמר לו: 'תשובה היא מצוה השייכת לכל ימות השנה! על כל מעשה, על כל דיבור ועל כל מחשבה - צריך תיכף לחזור בתשובה. חודש אלול זה גורם ומעורר לתשובה, יום הכיפורים זה עת רצון נפלא לעניין תשובה, אבל תשובה בפועל - נוהגת כל ימות השנה!'
לא בכדי נמנע הרמב"ם זלה"ה מלהזכיר בהלכות ראש השנה ויום הכיפורים את ענין התשובה, אלא כלל את ההלכות האלה בספר המדע, להודיענו "שהלכות תשובה" לא שייכות לזמן מסוים אלא לכל יום ויום!
הגאון רבי ישראל סלנטר זצ"ל אמר: "דרך העולם מכינים את עצמם אל התשובה בעשרת ימי תשובה ואנשי מעשה מזדרזים ומקדימים מחודש אלול מתחילתו.
ואני אומר! אומר רבי ישראל סלנטר: מיד אחר תפילת הנעילה צריכים להתחיל לעשות תשובה! משעתם - מיד אחרי תפילת הנעילה כבר מתחילה מצוות התשובה.
אחרי שגומרים את כל התפילות של יום הכיפורים מגיעה תפילת ערבית ואיך מתחילים אותה? "וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָוֹן וְלֹא יַשְׁחִית וְהִרְבָּה לְהָשִׁיב אַפּוֹ" זאת אומרת ישר 'והוא רחום יכפר עוון...' מצוות התשובה היא בכל רגע ורגע בחיינו. לפני שנגמר הצום מי יודע מה כבר חושבים אנשים על האוכל, לא אוכל הכינו לא הכינו עשו זה... לא יודע מה, כבר הראש נמצא בצלחת, לא יודע אם שמחים על הכפרה כמו ששמחים על האוכל. אבל מכל מקום "וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָוֹן" ישר אחרי הנעילה מתחילה מצוות התשובה. לא מחכים עד אלול הבא כן...
יש מקור מפורש בדברי הגמרא במסכת שבת קנ"ג: "רבי אליעזר אומר: "שוב יום אחד לפני מיתתך"
שאלו תלמידיו את רבי אליעזר: 'וכי אדם יודע איזה יום ימות?'
אמר להן: 'וכל שכן ישוב היום שמא ימות למחר ונמצא כל ימיו בתשובה
ואף שלמה אמר בחכמתו: "בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר" זה דברי הגמרא.
אז רואים שבכל יום ויום צריך לשוב בתשובה, גמרא ערוכה. כפי שפירש רבי אליעזר את מילותיו של שלמה המלך ע"ה: "בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים" וכפירוש שפירש רש"י אומר רש"י: בְגָדֶיךָ לְבָנִים - נשמתך טהורה ונקיה.
אבל יש לעמוד על דברי רבי אליעזר: מאחר והאדם אינו יודע את עתו, למה לא אמר בקיצור: "שוב בכל יום" למה צריך להגיד ככה "שוב יום אחד לפני מיתתך? שוב בכל יום" מה העומק שהוא הוסיף "שוב יום אחד לפני מיתתך' למה צריך להגיד?
כתב בספר ברכת אברהם: בא ללמדנו - לא רק שצריך כל יום ויום אמרנו שאנחנו חוזרים בתשובה חמש פעמים ביום. רבי אליעזר אומר מה הצורה והאיכות של תשובה אמיתית. אתה צריך כשאתה חוזר בתשובה בכל יום להרגיש שזה היום האחרון, לא חוזר בתשובה רק אומר מילים וזהו, כי אם אדם יודע שהוא הולך למות היום או מחר - בודאי שהוא ינצל את היום הזה, להתקרבות לבורא, תשובה אמיתית, לקבל פני מלך! מה יגיד ביום הדין בעוד שעה שעתיים שלוש שתיים עשרה עשרים וארבע (24) הוא מופיע שם! מה הוא עושה? אין כל צל של ספק שהתשובה שלו תהיה שלימה אמיתית ובדביקות עצומה. וכמובן שהוא יתחרט על כל הנהגה ועל כל חטא וכל התאוות בטלות והוא רוצה רק להידבק בהקב"ה בסוף ימיו והמגמה להגיע אליו בעל תשובה! נקי! כמו רבי אלעזר בן דורדיה.
אז לא נאמר כאן רק "זמן התשובה" שזה כל יום ויום כדי לזרז אותנו, אלא נאמרה לנו גם "איכות התשובה" שהיא צריכה להיות כאילו זה היום האחרון עלי אדמות. וכך יהיו בגדיו באמת צחורים ונקיים מכל כתם ושמץ של חטא לעמוד לפני ה' בדין.
טוב עכשיו אנחנו כבר יודעים שמצוות התשובה היא מצווה ככל המצוות ולא רק זה היא לא פרטית לזמן מסוים כי היא כל יום ויום והיא התכלית לכל ביאתנו לעולם, לחזור למעלה נקיים, כי הנשמה שקיבלנו טהורה, לא צריך רק להחזיר אותה טהורה - אם היא ירדה וחזרה טהורה אז היא עשתה בשביל מה היא ירדה? היא עוד לחזור עם קישוטים! היא צריכה לחזור עם מעשים טובים! עם תורה לא רק נקיה, גם עם קישוטים. אז אחרי שאנחנו יודעים את זה אנחנו מגלים לכם סוד - שאמרנו כבר חלק ממנו בהרצאות אחרונות שהתשובה שייכת לכולם רשעים בינוניים וצדיקים וצדיקי הצדיקים! כולם חייבים לעשות תשובה יום יום... כל יום כל יום כולם כולם כולם כולם... הגאון מוילנה החפץ חיים הבן איש חי, כולם כולם כולם... כל יום כל יום... בכל מדרגה שאדם עומד - צריך לעשות תשובה,
הרב שך זצ"ל אמר: 'רבים מאתנו, נוטים לייחס את חובת התשובה לחוטאים ופושעים או חילונים רחוקים, לאמיתו של דבר טעות! תשובה - עבודה מחוייבת כל אחד ואחד דבר יום ביומו והיא היסוד והבסיס האיתן לעבודתנו הרוחנית.
ראיה לכך, הרמב"ם בספרו היד החזקה מסדר את הלכות תשובה בספר המדע הספר הראשון בחיבורו וכולל גם את הלכות יסודי התורה והלכות נוספות בסיסיות ומרכזיות בעבודת השם.
האם לא היה מתאים לסדר את הלכות התשובה בסוף היד החזקה? לאחר שלמדנו את כל מצוות עשה ואת מצוות לא תעשה ואחרי שפורטו כל ההלכות וכל הפרטים, בסוף תבוא מצוות התשובה שאם עברת על אלה ואלה ואלה - תעשה תשובה.
כי אם הבנו שהתשובה זה לכפר על עבירות אז צריך לדעת על המצוות שעברנו בשביל לדעת שצריך לכפר, מכאן ראיה שהתשובה אינה נוגעת רק לחוטאים, אלא לכל אחד וזה מעיקרי ההלכה ומיסודי הדין. היא יסוד מיסודות עבודתנו הרוחנית. אדם בלא "תשובה" - הוא נעדר עצם הגדרתו כיהודי!
על מה צדיק צריך לחזור בתשובה? אומר שלמה המלך החכם מכל אדם "כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא" - עד שלא נגיע לתכלית השלימות, אין לך דבר יותר מעשי ממצות התשובה.
והגאון רבי לייב חסמן זצ"ל פרש את הפסוק: "שׁ֚וּבָה יִשְׂרָאֵ֔ל עַ֖ד ה' אֱלֹהֶ֑יךָ" לא יאמר אדם שהתשובה זה רק על עבירות מעשיות שהוא עשה כפי שסוברים ההמון, התשובה נחוצה לכל אדם באין יוצא מן הכלל וזה מה שכתוב בפסוק "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל", מה מה לאן לשוב? "עַ֖ד ה' אֱלֹהֶ֑יךָ" לא כתוב שובה ישראל על חטאותך, שוב ישראל ע"ז, קודם כל אומר שובה עד ה' אלוקיך ואח"כ אומר "כִּ֥י כָשַׁ֖לְתָּ בַּעֲוֺנֶֽךָ" אבל אתה צריך להגיע "שובה" צריך להיות עד ה' אלוקיך, זה ה: "שובה" לא שובה על עבירה וזהו ואתה תישאר במדרגה שלך, לא לא לא לא, שובה זה לשוב עד ה' אלוקיך... גם אם אתה לא עשית עבירות.
כותב השפת אמת בדרשה לשבת תשובה על הגמרא ביומא פ"ו: "גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁמַּגַּעַת עַד כִּסֵּא הַכָּבוֹד", זאת אומרת כל אדם בכל דרגה, שייך לעשיית תשובה ורק מי שהגיע עד לכיסא הכבוד - כבר אין לו מצוות תשובה. כי מגעת עד כיסא הכבוד והוא הגיע, אז זהו אין יותר לאן לשוב, הגעת לטופ לאן שצריך.
אחד מגדולי ראשי הישיבות, פגש באחד מבעלי הבתים באלול ואיחל לו: 'שיזכה לעשות תשובה כראוי!'.
האדם נפגע! שאל את ראש הישיבה: 'כבודו! מה חטאתי?! אני נוהג הכל כדת וכדין, מדקדק במצוות קלות כבחמורות, מדוע כבודו אומר לי שאני שצריך לחזור בתשובה?'
אנשים חושבים שאין אצלהם מה לתקן, הכל בסדר הכל בסדר... אבל אם היו מתבוננים בדרכיהם ומפשפשים במעשיהם היטב, היו רואים שיש לתקן בלי סוף בלי סוף...
מדוע אדם לא מצליח לראות את המציאות באור נכון?
אז הגמרא בכתובות י"ח אומרת: "כי אין אדם משים עצמו רשע". אף אחד לא רואה את עצמו רשע, אדם לא מחזיק את עצמו רשע;
- "לא מבין מה אתה רוצה ממני... מה אתה מסתכל עלי... מה עשיתי... מה אתה רוצה ממני"?
אבל, שלמה המלך [הוא היה קצת יותר חכם מאתנו] אומר במשלי כא, ב': "כָּל דֶּרֶךְ אִישׁ יָשָׁר בְּעֵינָיו" כל דרך, כל אחד יש לו דרך אחרת וכל אחד חושב שהדרך שלו היא הישרה "כָּל דֶּרֶךְ אִישׁ יָשָׁר בְּעֵינָיו" לכן, אין אדם רואה חובה לעצמו. ונפסק להלכה במשנה מסכת נגעים פרק ב' משנה ה: "כָּל הַנְּגָעִים אָדָם רוֹאֶה חוּץ מִנִּגְעֵי עַצְמוֹ". טבעו של אדם לחשוב שאצלו הכל בסדר ואין לו על מה לחזור בתשובה.
הרב יעקב ניימן זצ"ל ראש ישיבת "אור ישראל" סיפר: פגשתי אדם בעשרת ימי תשובה ושאלתי אותו: "מה עם תשובה"?
אוי אוי הוא החוויר כסיד...! מה, אני חושד אותו בשפיכות דמים... בעבודה זרה בגילוי עריות... איזה עבירה כבר עשיתי? הלוא אני שומר תורה ומצוות מה לי ולתשובה...?!
פעם שמעתי חסידים צוחקים על בעלי תשובה ואומרים "בעל תשובה" בעל תשובה, אומרים: 'בעל עבירה' בעל עבירה'... - אסור להזכיר לבעל תשובה עוונות ראשונים, באותו רגע שהוא אמר "בעל עבירה" הוא אמר על עצמו, כי הוא "בעל עבירה" כי אסור להזכיר עוונות ראשונים.
אתם רוצים לראות כמה אדם מחזיק מעצמו שהוא לא רשע?
פרעה הרשע... קוראים לו "פרעה הרשע" זה הולך ביחד... מה הוא אמר? - "חָטָאתִי הַפָּעַם" רק פעם אחת (1) "חטאתי הפעם".
יש לו "קופת שרצים" שוחט שלוש מאות (300) ילדים כל יום וטובל בדמם, משקע ילדים בלבנים, מטביע ילדים בנהר, משעבד יהודים, עושה דברים איומים ונוראים והוא אומר "חטאתי הפעם". נו יש אדם שרואה חובה לעצמו... והוא גם אומר זה לא היה במזיד, זה בשוגג "חטאתי" זה חטא... לא עוון ולא פשע ח"ו...
אבל רבינו נסים, גאון הגאונים אמר: "אִם אֲפָרֵשׁ חֲטָאַי - יִכְלֶה הַזְּמַן וְהֵם לֹא יִכְלוּ" הוא פירט קצת, אבל לא קצת, זה קצת נקרא... בוידוי שהוא אומר לפני הקב"ה: "רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם אִם עָמַדְתִּי לְפָרֵשׁ אֶת חֲטָאַי וּלְבָאֲרָם, יִכְלֶה הַזְּמַן וְהֵם לֹא יִכְלוּ". איך יתכן דבר זה?
אנשים פשוטים ואפילו רשעים גמורים לא רואים בעצמם צורך לחזור בתשובה, הכל בסדר אצלם! ואילו הצדיקים – "אִם הֵם יְבָאֲרוּ וְיִפְרְשׁוּ אֶת הָעֲבֵרוֹת שֶׁלָּהֶם יָכְלָה הַזְּמַן וְהָעֲבֵרוֹת לֹא יִכְלוּ"...
אומר הרב יעקב ניימן: הלובש בגד עשוי משי טהור, כל אבק דק שנופל עליו ניכר בו הכתם היטב, אבל מי שלובש שק, או בגדים של מוסכניק - לא ניכר בו כל רבב. אדרבא כל מה שהוא בגריז הוא עושה ככה בבגדים וזהו, זה לא ניכר כלום זה בדיוק אותו דבר כמו שהיה קודם. לא ניכר.
הצדיקים הם טהורים ונקיים ואם עשו דבר קטן בלתי ראוי - הכתם בולט! הם חשים מיד לחזור בתשובה לטהר נפשם מן הזוהמה.
אבל, הרחוקים מהקב"ה שנפשם מטונפת בכל מיני טומאות, אין הם חשים בדבר והם בטוחים שאין להם בכלל על מה לחזור!
- "מה אתה רוצה ממני אני בחור טוב תשאל אנשים עושה חסדים עושה זה... כל מה שאני לעזור אני עוזר מה אתה רוצה ממני"...
אבל אם אדם ישים לב לדרכיו ויערוך את בדקי לבבו - יבחין שנדרש אצלו תיקון על כל צעד ושעל. האם כולנו שמרנו את העיניים היום רק באמה אחוז? ואתמול? והשבוע? והחודש? לא היה לנו שום ראייה אסורה? הכל בסדר? אה הולכים בעיניים פקוחות ועיוורים... לא רואים כלום, כלום לא רואים... רק עצים ופרחים. היום שמרנו את הפה מאה אחוז? ואתמול? והשבוע? ודברים בטלים אמרנו בשיחות חולין? ודברים אסורים? והחודש? והשנה? נקי נקי נקי פה נקי נקי נקי? לא דיברנו לשון הרע או שמענו, היום אתמול השבוע החודש השנה? כן או לא? פגענו במישהו? נפגע מאתנו מישהו? הזקנו למישהו משהו?
ריסנו את התאוות, איך נגשנו לאוכל כמו עשו או כמו יעקב? היום או אתמול או שלשום לא משנה, זה בקטנות כן... יש על מה לחזור בתשובה או אין? במשא ומתן היינו מאה אחוז לא העלמנו איזה מידע... לא יפינו יותר מידי את מה שצריך להעביר לשני, לא הסתרנו איזה מידע קטן? כל הדברים האלה פיקס פוקס בכל המשא ומתן?
אין שיעור, אין שיעור לעוונות שאדם נכשל בהם: שקר, גניבה, אין פה גנבים אין פה? גנב זה לא רק מי שגונב כסף, גנבת דעת זה גם גנב, גונב דעתו של אדם, כאילו שהוא רוצה וחפץ ביקרו - בליבו לא חפץ. אבל הוא משמיע כאילו כן, כבודו יבוא כבודו ייקח כבודו... המילים יפות אבל בלב בפנים מה? גנבת דעת אפילו גוי אסור לגנוב את דעתו "גנבת דעת" גנב. גנב גונב דעת הבריות.
גזלות - אדם משתמש שלא ברשות אפילו על מנת להחזיר - גזלן, דברים שאנשים לא שמים לב לא נודעים שיש בזה גזלה, הם לא מבינים הם לא יודעים שזו גזלה הם לא יודעים...
אונאה - יש הונאה בממון ויש הונאה שבן אדם מצער את חברו, יש מישהו שלא ציער אף אחד השנה? הנשואים - ודאי שציערו את האשה! והאשה - ודאי שציערה את בעלה! אם היא יודעת מה הוא אוהב והיא לא עשתה מה שהוא אוהב ולא הכינה לו בזמן מה שהוא אוהב - אז ציערה אותו הוא מצטער,
- 'למה אני צריך לחכות? מה, את לא יודעת שאני בא לארוחת צהריים, אמרתי לך בדרך שאני בא,'
- "לא והיה לי זה...והיה לי זה והיה לי זה"...
וגם הוא: 'הבאת לי את הזה...?'
- 'אוי שכחתי!'
אז מה קרה עכשיו צערת אותה למה היא ציפתה והיא חיכתה ו... אין.
על ימין ועל שמאל יכולים אנשים לצער אחד את השני ומעבירים את זה כאילו זה קורה... מה מה מה שכחה מצויה מה נעשה? מה נעשה?. טרוד טרוד טרוד וכו' וכל מיני תירוצים, אבל צער יש וצריך לפייס וצריך להשתדל לא לצער.
יש גברים שהם מצערים את האשה מזה שהם עושים חסדים בחוץ ובבית לא, הם רצים בחסדים בחוץ כאילו זה מצווה הכי גדולה בעולם, פדיון נפשות ממש... אבל בבית עזרה ולו הקלה - דוחים לא עושים וכו'...
יש חשמלאים שיכולים להאיר בתי כנסיות - ובבית חסר פלורוסנט שבוע!
כן, יש חייטים תופרים לכל העיר - ובבית למי שצריך - לא תופרים...
הסנדלר הולך יחף!
זה מצער, אסור לצער יהודים.
יש אנשים שלא פלטו איזה קללה אפילו לא בקול, בלב... בלב, מישהו עקף אותו מישהו עשה לו ככה... מישהו לא נתן לו... מישהו זה... וואי וואי וואי... מה הולך... כן או לא?! נו אז מה יהיה...
יש מישהו שלא מהרהר אחרי אנשים מסוימים ודן אותם לחובה! כולם מלמדי זכות כל הזמן? אם אתה מלמד חובה...
היום ניגש אלי מישהו ואמר לי: "כבוד הרב! אני מבקש מחילה... '
- 'למה?'
הוא אומר: 'בהתחלה שאני באתי לפה אני חשבתי שהרב לא נוטל ידיים לתפילה אמרתי איך יש רב כזה שלא נוטל ידיים לתפילה?! עד שגיליתי שיש לך פה בקבוקון שאתה עושה טז טז טז...'
למה הוא לא דן אותי לזכות? למה? כתוב בהלכה שצריך לדון אותי לזכות, אבל הוא התוודה אמר את האמת, ביקש מחילה.
אז יש אנשים שכולם מסתכלים על כולם כמו שכתוב בהלכה - לא. אז אם חשבתם: 'על מה יש לי לעשות תשובה? "אני שומר שבת אני מתפלל אפילו יש לי כוונות אני כל דבר מכוון לפני כל מצווה...' והמצוות שלנו שלמות? בא נגיד בסדר והמצוות שלמות? יודעים את כל ההלכות? ואם מצווה לא שלמה לא צריך לחזור בתשובה... רק על עבירות? לא אמרנו אפילו אם אין עבירות בכלל חייבים כל יום להתקרב לבורא יותר ויותר... בקיצור הצדיקים מבינים את זה, הרשעים לא מבינים את זה בככל לא מבינים על מה אתה מדבר תשובה? על מה אני צריך לעשות תשובה... מה אני עבריין? הוא חושב רק אם עוברים עבירות שהמשטרה עוצרת אנשים - זה עבירות.
מי שמשים לב על דרכיו - מוצא בעצמו חטא. אני שומע שהרבה אנשים שבבית הם לא מסתדרים עם האשה, יש להם טענות, אני מסביר להם מה צריך לעשות... הם לא יכולים לעמוד בזה, לא יכולים חוזרים עוד פעם לאותו דבר, חוזרים לאותו דבר עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם... די מה אתם ילדים קטנים... אתם לא מבינים מדברים לאדם מבוגר מסבירים לו, הוא אומר נכון מצדיק - חוזר על אותו דבר.
אז חובה ככה לעבור דבר דבר ולפשפש ולבדוק, אם תספיקו... אמרתי את זה לפני ראש השנה אני אומר עכשיו לפני כיפורים... אם תספיקו לפני כיפור לעבור על התרי"ג (613) מצוות מה ששייך לנו היום בימינו ואז לראות מה המצווה כוללת אם אנחנו עומדים עליה, לא... כל יום, אם כל יום בשנה לא נכשלנו במצווה הזאת.
כולם מקיימים המצווה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ"?
כולם מקיימים המצווה "נוֹשֵׂא בְעֹל עִם חֲבֵרוֹ"? כשהוא רואה כל דבר שחברו צריך... כל שמשה רבנו יצא וראה בצער העם ונשא אתם במשא וכו' וכו'? לא מתחמקים מדי פעם ככה עם תירוצים כאלה דחוקים עם משימות ע"פ הלכה יש להם מקום לבצע...
כולם מקיימים "כִּבּוּד אָב וָאֵם" מאה אחוז (100%)? לא רק לאלה שבחיים גם להורים שנפטרו? שואלים לשלומם ודואגים למחסורם? או עדיף לא לשאול...
ומה עם האחים והאחיות? הכל בסדר? השלום שוכן? אכפת לכם?
האמת היא - גם אם נניח שהאדם מתנהג כמו שצריך והוא נזהר לא להיכשל בשום עבירה והוא גם מקיים את "המצוות עשה" גם אדם כזה שייך בו תשובה. איפה דווקא "בקום עשה" הרבה אנשים מקיימים מצוות - אבל עושים אותם "מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה"
תראו באיצקוביץ, אלפים ביום מתפללים! כמה מתפללים כמו שצריך? הם באים ברגע האחרון כמו שאומרים בדרך... נכנסים, יצקדל יצקדש שמי רבה... ברברברברברברברברברברברבר... אמיין! זהו. יהאשמהרברברב... זהו... עלינו לשבח וכבר באוטובוס ביי ביי...
יש כאלה שאמרנו שהם מגיעים לתפילה הם מגיעים, אבל הם מגיעים בסוס אחד ויוצאים בשני סוסים. מגיעים בסוס אחד - כי בא סוס פרעה ורכבו ובפרשיו בים... שם הם מגיעים לתפילה ואיפה הם יוצאים - אלה ברכב ואלה בסוסים... והוא דן דיג דן והוא בדרך לעבודה... אז הוא מתפלל מי אמר שהוא לא מתפלל? מסירות נפש אתה יודע מה זה? "לקחתי מונית עד איצקוביץ". ומה עשית שמה? אה אה אה... אז "בקום עשה" דוקא שם יש לנו "מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה" שעל זה מקבלים עונש לא שכר, מקבלים עונש.
לפעמים עושים מצוות אבל בגלל פניות, כמו מצוות צדקה, לפעמים עושים את זה בגלל שמסתכלים עליהם, לא בגלל שהם רוצים לא נעים...
מסופר על תלמיד של המגיד ממזריטש זצ"ל: פגש את חברו ואמר לו: 'אחי, מה יהיה עלינו בגלל כל העבירות שלנו?'
ענה לו: 'מהעבירות אני לא מודאג, כי ע"ז יש תשובה. אני מודאג: מהמצוות שלנו - איך נעמוד עם מצוות כאלה לפני הקב"ה?! ועל מצוות לא עושים תשובה,'
מה יעשה תשובה עשיתי את המצווה, אז ע"ז לא עושים תשובה וזה הבעיה, על עבירות הכי חמורות עושים תשובה, על מצוות לא עושים תשובה. אבל המצוות על הפנים... כל המלאכים עקומים מעוותים וזה... שנבראו, אתה תבוא תראה אותם ככה, אתה לא יכול להכחיש שהמצווה היתה ככה כמו שאתה רואה, מה תגיד??
איך נעמוד לפני הקב"ה עם מצוות כאלה? הרי כל מצווה צריכה כוונה רואיה, הרבה מהמצוות שאנחנו עושים הם כהרגל! ולא מקיימים אותם כראוי. ולכן במצוות יש מקום לתקן ולשפר,
כבוד הרב שליט"א אומר: "הריני מתכוון להשלים מאה ברכות בכל יום ולברך במצוות חכמים: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהַכֹּל נִהְיָה בִּדְבָרוֹ"
הקהל עונה: אמן!
אם יבוא אדם ויאמר "אנחנו אנשים פשוטים... אבל מה נאמר על בני אדם שמקפידים על קלה כבחמורה והכל אצלם כראוי, מצוות "קום עשה" שלהם בשלמות נמנעים לחלוטין מלא תעשה בקיצור הכל פיקס! האם גם הם מצווים בתשובה?
בתפילת שמונה עשרה (18) יש ברכת "השיבנו" והיא עוסקת במצות התשובה. וחותמים את הברכה: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' הָרוֹצֶה בִּתְשׁוּבָה" [תמנים אומרים בַּתְּשׁוּבָה]
הדבר תמוה מאוד, היה צריך לסיים 'בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַמְּקַבֵּל תְּשׁוּבָה' מה זה רוצה תשובה? רוצה תשובה מה המשמעות? שהוא צריך לחזור בתשובה, אז קודם כל הוא צריך לעבור עבירה - ואז ה' רוצה שהוא יחזור בתשובה... אז זה מה שה' רוצה שאנשים יעברו עבירות ויחזרו בתשובה? זה מה שהוא רוצה מה זה? איזה מין נוסח זה? הקב"ה רוצה בתשובה משמש שכולם צריכים להיות קודם חוטאים ועוברי עבירות ואז הקב"ה מפסוט שעשו תשובה... כאילו תחטאו בבקשה. ואחרי זה אני רוצה שתחזרו בתשובה - היתכן דבר כזה?
ברור שהקב"ה לא רוצה שאנשים יחטאו! רק אם הוא חטא אז יעשה תשובה. אז למה חותמים "הָרוֹצֶה בִּתְשׁוּבָה"? תגיד המקבל בתשובה,
אבל מבארים את זה תשמעו: ע"פ מעשה שהיה עם רבי סעדיה גאון זצ"ל: פעם הוא חזר ממדינה רחוקה והחל לסגף את נפשו בעינויים גדולים. תמהו התלמידים מה עניין הסיגופים שהתחיל? אמר להם רבינו סעדיה: בהיותי במדינה רחוקה התארחתי אצל בעל הבית מכניס אורחים הוא לא הכיר אותי, אבל קיבל אותי ביותרת הכבוד וסיפק לי צרכיי בכבוד גדול.
לאחר ימים, הזדמן אורח אצלו שהכיר אותי ואמר לו: אתה יודע את מי זכית לארח אצלך? רבינו סעדיה גאון אשר ששמו הגדול מסוף העולם ועד סופו בתורה ובצדקות!
כששמע הבעל הבית את זה, נכנס לחדר, נפל על רגליו בבכיות נוראות על שלא ידע מי האורח הגדול ולא כיבדו כראוי...
ענה לו רבי סעדיה גאון: 'למה לך להתנצל? כיבדתני בכל כוחך וסיפקת לי כל צרכי!'
בעל הבית לא התרצה אמר: 'אמת ונכון כיבדתי את האורח כראוי... אבל אם הייתי יודע שמדובר ברבי סעדיה גאון הייתי מכבדו באופן שונה לחלוטין, כבוד בלי גבול והתחנן שימחל לו... שלא כיבד אותו כאדם גדול בענקים!'.
מכך למד רבינו רבי סעדיה גאון דבר מחודש! ומה אותו בעל הבית שכיבד אותי בכל צרכיי ומכל מקום מפני שלא ידע רום ערכי בכה והתחנן שאמחול שלא כיבד כראוי לרום מעלתי, אם כן אני בכל עת שאני מכיר את הקב"ה ומידותיו, במידה גדולה יותר, עלי לחוש שקודם לא כיבדתי את הקב"ה מספיק ואני צריך תשובה וכפרה.
הסיגוף זה על עצם היעדרה של עבודת השם שלי בעבר, אם אתמול הייתי משיג ומכיר גדלותו של הקב"ה כפי שבכרתי אותו היום - הייתי עובד אותו בדרגה גבוהה יותר. ועל זה אני עושה תשובה. זה נקרא "תשובתו של רבינו סעדיה הגאון".
אין פה חטא אין עוון, אין פשע - למדתי היום עד איפה שלמדתי לא בזבזתי זמן לא דיברתי דברים בטלים, לומד את ה' בדרגה של רבינו סעדיה הגאון. אבל מחר אני לומד עוד ואני מגלה עוד מעלות בקב"ה ועוד דברים שלא חלמתי... אז אתמול איך עבדתי אותו? פחות ממה שאני מכיר היום.
זה בדיוק מה שהיה עם המארח שלו, מזה הוא למד שהוא צריך לעשות תשובה ולהתחנן על כפרה.
שמעתם? התשובה זה לא דווקא על עוון... 'הרוצה בתשובה' - הקב"ה רוצה בהתעלות המביאה לידי חרטה!
על פי זה נבין מה זה 'הרוצה בתשובה' הקב"ה לא רוצה חטא בשביל שיעשו תשובה! רוצה הקב"ה בהתעלות מושלמת של האדם לשוב לשוב אליו, ככל שהוא ישוב אליו אליו... אז העבודה שלו תהיה יותר מעולה מאמש...
בזה נפתח לנו צוהר להבין שמדרגת התשובה "שובה עד... ה' אלוקיך" בלי עבירות, בלי עבירות בלי כלום, "שובה עד" מאיפה ירדנו? משם, לאן צריך לשוב? אליו! אז כל המטרה לשוב אליו! לא אחרי שנמות, כשאנחנו פה. להיות הכי קרובים אצלו...
אז זאת אומרת גם צדיקים הכי גדולים עבודתם לשוב אל ה' יותר. ומה אמר דוד מלכנו: "קִרֲבַת אֱלֹהִים לִי טוֹב" כל יום להתקרב ויותר זה הכי טוב בשבילי, אין דבר יותר טוב.
מסופר על הגאון רבי שמעלקא מניקלשבורג זצ"ל: פעם ישב ולמד בלילה כבה לו הנר, מרוב שהיה שקוע ועמוק בתורה יצא למרפסת אולי הוא ימצא איזה נר להדליק או משהו ונזדמן לו אדם אחד שהדליק לו נר.
לאחר זמן התיישב בדעתו, אמר איך יכול להיות שהזדמן בן אדם לתוך המרפסת מה זה? הבית שלו היה בגובה הוא לא בא לו מאחורה - במרפסת. עד שגילו לו מן השמים שהיה זה אליהו הנביא זכור לטוב. הלימוד שלו היה כל כך חשוב שמן השמים הטריחו את אליהו הנביא לרדת להדליק לו נר. להביא לו נר [לא היה בזמנו חשמל – נר]
מה עשה רבי שמעלקא?...
מה הייתם עושים? – 'אמא! את יודעת מי היה אצלי? - אליהו הנביא...!'
רבי שמעלקא צם! ושב בתשובה! שהטריח את אליהו הנביא מעולם האמת! איי איי איי על מה הוא חזר בתשובה? שמהשמים זיכו אותו בגלל העמקות והרצון האמתי שלו ללמוד! אבל הוא הטריח את אליהו הנביא.
אתם שומעים דבר כזה על מה אנשים חוזרים בתשובה...
כל אחד יש לו לחזור בתשובה בכל מצב שיהיה.
נסיים עם מעשה של הרב מבריסק:
מסופר מפי אחד מתלמידיו המובהקים הגאון האדמו"ר מסטריקוב זצ"ל: פעם התלוויתי למרן הגרי"ז בשעה שהלך לטייל בשכונת בית וגן, הימים היו חודש אלול לפני הימים הנוראים.
ניגש יהודי ירושלמי ושאל: "מה שלום הרב"?
הרב ענה לו: "צריכים לעשות תשובה".
שאל אותו היהודי הזה: "וכי הבריסקער רב צריך לעשות תשובה?... הבריסקער רב צריך לעשות תשובה?!...'
השתנו פניו ברוגזה: "האם שמעתם את השאלה שהוא שאל אותי"? "האם שמעתם את השאלה שהוא שאל אותי"? "האם שמעתם את השאלה שהוא שאל אותי"? "האם שמעתם את השאלה... ארבע (4) פעמים הוא חזר ע"ז.
מה זה לעשות תשובה... ודאי שצריך לעשות תשובה כולם צריכים לעשות תשובה... מה מה... השאלה כאילו הבריסקער רב צריך לעשות תשובה?...
רבינו סעדיה הגאון עשה תשובה...
רבי שמעלקא עשה תשובה...
מי לא עושה תשובה? – 'הָרוֹצֶה בִּתְשׁוּבָה!' "שׁוּבוּ אֵלַי וַאֲשׁוּבָה אֲלֵיכֶם"
אז התשובה היא מצוה חיובית שמחויבים בה כל היהודים בכל הדרגות בכל המעלות בכל יום! והתשובה צריכה להיות כאילו זה היום האחרון, לא רק באלול ולא יומיים לפני כיפור, כל יום! ומתחילים עם התשובה מיד אחרי תפילת הנעילה!
ה' יעזרנו שנדע להשכיל זאת ויסייעו אותנו מן השמים לחיות בתוך התשובה כל ימי חיינו.
ואני אומר לכם חמש פעמים לחזור בתשובה - שלוש בתפילות, תיקון חצות ולפני שהולכים לישון - שלא יעברו כמה שעות בלי תשובה, אז זה יהיה "בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְּגַדְּךָ לְבָנִים" אם קוראים לך - פאק! פתאום למעלה - אתה לפני שעה שעתיים עשית תשובה הכל בסדר... חלק נקי. כמובן שיודעים מה זה התשובה, יש לשמוע את כל הדרשות שאמרנו ועוד הדרשות שיהיו פה במוצאי שבת מה ההבדל בין תשובה מיראה ותשובה מאהבה ועוד נקודות ונסיים את ההכנות ליום הכיפורים על הצד הטוב ביותר.
אני מודה לכם על ההקשבה...!
כבר בישרתי בקהל רב שב"ה יצא ספר חדש! 'קיום מצוות כהלכתן' מסבב ההרצאות מחוץ לארץ מארצות הברית ובקנדה בכסלו תשפ"ג ויש שמה גם "ברכות השחר" בכוונה הלב, יש גם "זה השולחן" דברי תורה על השולחן במשך חודש, יש כוונות למצוות, כמו בכניסה לשירותים, יש עשרים ואחד (21) מצוות תמידיות שאדם יכול לכוון כל יום בכל רגע, יש כוונות לקדיש, לברכת הכהנים, כוונת הלב, סגולות הפרנסה ויש גם את הסגולה של 'שעתיים' לגברים ו: 'חצי שעה' לנשים - שהרבה אנשים נושעו! וכו'... זה הספר הוא נמצא בכניסה וניתן לרכוש אותו בעשרים (20) שקלים בלבד.
למי שיש שאלות בבקשה
- - - שאלות ותשובות - - -
- - - שאלות ותשובות - - - (לא מוגה)
מודה לכם על ההקשבה כבר בירתי בקהל רב שברוך השם יצא ספר חדש קיום מצוות כיל קטן מסבב ההרצאות בחוץ לארץ בארצות הברית וקנדה בכסלו ת שפג ויש שמה גם ברכות השחר בכוונת הלב יש גם זה השולחן אמירת דברי תורה ל השולחן למשך חודש ויש כוונות למצוות כמו בכניסה לשירותים יש 21 מצוות תמידיות שאדם יכול לכוון כל יום בכל רגע יש כוונות לקדיש לברכת כהנים כוונת הלב סגולות הפרנסה ויש גם את הסגולה של שעתיים לגברים וחצי שעה לנשים שהרבה אנשים נושעו וכולי זה הספר הוא נמצא בכניסה וניתן לרכוש אותו ב-20 שקלים בלבד למי שיש שאלות בבקשה כן פה יש שאלה זה שאלה בבקשה בתש פב אשתי היייתה בשמירת הריון חצי שנה הבת שלי באותו זמן עברה ניתוח לפתוח והמצב הכלכלי שלי לא היה ב בחיטוב לא היה לכם בבית לאכול ממש ככה לא היה הייתי חי מהיד לפה שנת ת שפג עברה עליי מצוין אני מודה לקדוש ברוך הוא על הכל היה לי ברית היה לי בת מצווה הה ילדה והיה לי חלק ל הילד ובערב ראש השנה ביום חמישי התגלה לבת שלי מחלה בריות בת כמה היא בת 12 וחי היא עשתה חיסונים מה פתאום כלום שום דבר לא של הילדות גם של הילדות כן זה בעיה כן אני לחמתי על זה אבל טב באיפה זה איפה יש לה את זה בעונה השמאלית זה מה שרואים עשיתי שתי אבחנות אחת בסוטה ואחת בדס קרם כרגע ה מאושפזת והיא נעלמת לי בין הידיים ואני הבנתי מבין הרופאים שזה גדול ממהיר אני לא ודע לחזור בתשובה תלך לכותל המערבי שלושה ימים רצופים כל יום תגמור את התהילים מא' עד ת ובאי רצון תתפלל ותתן צדקה לתלמידי חכמים כמה כמה שאתה מבין אבל צדקה תציל ממוות תתפלל שמה כמו שצריך ותעשו תשובה אתה והאישה במע במה שדיברנו לדוגמה בדברים נוספים אם תרצה תעבור מהר על ספר חרדים ותראה מה קשור לריאות מה קשור לכליות מה קשור לכל האיברים ומשמה תוכל אולי לעמוד על איזה דברים אולי שנכשלת או לא עשייתם או משהו כזה ואדם שמתקן כנגד האיברים שלקו אז זוכה לכך וכך בכל היא עברה 12 או שהיא לפני 12 עברה 12 במתי זה התגלה ביום חמישי לפני ראש השנה הבנתי מה שמע אסתר בתהילה אסתר בתהילה השם יזכה אותה מאוצר מתנות חינם בהצלה בישועה ו שהמחלה תעבור לכלו שוב מהרה אמן תודה כבודה כן שם יש יהודי ערב טוב הר אני מרגיש ש מהשמיים לא מצליח לעשות תשובה רציתי לדעת מה אני אמור לעשות כדי לחזור בתשובה תגיד עכשיו בחרטה אמיתית אני מתחרת אני מתחרת על כל מה שעשיתי בעבר עלכל כל מה שעשיתי בעבר שלא כדין שלא כדין כל מה שחרתי על כל מה שירתי במצוות השם במצוות השם ואני מקבל על עצמי ואני מקבל על עצמי מכאן ולאבא מכאן ולאבא לעשות את כל המצוות הכתובות בתורה לעשות את כל המצוות הכתובות בתורה ולא לעבור עבירה אחת ולא לעבור עבירה אחת אנה השם אנה השם חטאתי חטאתי עויתי תי פשעתי פשעתי ולא אחזור שוב ולא אחזור שוב עליהם עליהם התכוונת באמת אמת זה תשובה הנה הצלחת י רצון אמן כן שאלה אתה רוצה לשאול תן לו שאלה הרב אפשר ברות תנה לאמא שלי לא מבין מילה מה שא מרות תנה לאמא שלי מה שמע קרן לאה בת חווה קרן לאה בת חווה תזכה לרפואה שלמה מהרה אמן כן שאלה הנה פה לא ברה קודם שאלות תן לו פה כן הלון כבוד הרב מה שלומך ברוך השם באת תהיה ברי אין לי שאלה יש לי משהו שאני רוצה להגיד לך תודה עליו ואחרי זה אני רוצה לבקש ממך עצה אז מה שאני רוצה להגיד לך תודה זה שלפני שנה וחצי אתה ברכת אותי שהקדוש ברוך הוא ין לי עצות טובות היה לי ילד שהוא חולה סרטן גידו לו בגיל שלושה חודשים גידולים בעיניים ואמרת לי ושאלת אותך מה אני יכול לעשות כי היה לי התלבטות ללכת לאיזה רופא ומה ואמרת לי הלוואי שהייתי רופא והיתי יכול לעזור לך אני לא יכול לעזור לך אבל אני מברך אותך שהקדוש ברוך הוא יתן לך עצות טובות וזה מה שקרה א קיבלתי עצות ממש טובות עמדתי מול התמודדתי מול בית חולים זה הגיע למצב שממש כבר רצו להזמין לי משטרה כי חשבו שאני מונע טיפול לילד כי הם רצו לטפל בו בצורה מסוימת ואני לא הסכמתי א סיפור כזה אפילו אני אספר לך אחרי זה זה הם רצו לתת לו טיפול כימיקלי שבכל הגוף ואני אמרתי כאילו למה צריך בכל הגוף יש לו רק בעיניים אז למה אמרו לי לא זה כדי לכסות למקרה שיצא וכל מיני שטויות כאלה שהם ממציאים ואני פשוט הלכתי וקראתי מאמרים רפואיים והבנתי שזה לא שזה בכלל לא קורה במדינות מפותחות כמו שלנו והתעקשתי על איזה טיפול ש שאני בחרתי וברוך השם היום הוא הוא הרבה יותר טוב הוא כמעט כבר לא עובר כימותרפיה והוא רק עובר בדיקות אז תודה רבה ברוך השם ברוך השם אבל אתה גם אמרת לי להתפלל שלושה חודשים רצוף שעתיים כל יום שערי תשובה ואני לא מצליח לעמוד בזה אז אני רציתי לדעת איזה עצה יכול דלי שאני כן אצליח לעמוד בזה אם אתה תרצה באמת תעמוד בזה כי יש לך 24 שעות והחוב שלך הוא יותר גדול לבן שלך מעצמך כי הוא תלוי בך הוא לא יכול לעזור לעצמו אתה יכול לעזור לו ואם אתה מפקיר את ה לימוד בשבילו אתה פשוט פוגע בו אוקיי תודה רבה לך בהצלחה תודה כן כן תן לו רגע הוא רצה ברכה כן לד מה השם יאיר בן יעל איך יעיר בן יעל יאיר בן יעל יזכה לרפואה שלמה בריאות תנה שה חכם בתורה יהיה גם חכם בתורה תן לו שמה בסוף כן חולצה אדומה ערב טוב כבוד הרב ערב טוב רציתי לשאול קשר מה שהיה אמור להיות ביום רביעי ההרצאה שבוטלה בכפר סבא נכון האינו יצא באתר את ההתבטאות הדיף במקום הקדוש הזה לא לחזור אל משהו התבטא ראשיר רציתי לשאול מתי כל הדבר הזה יפסיק כבר כל ה כל השנאה וכל ה זה לא יפסיק אבל אנחנו טובעים אותו ובעזרת השם הוא ישלם לא אבל זה לא פעם ראשונה ש זה תמיד נמצא כל זמן שיש אנשים מהסוג הזה זה תמיד קורה וגם היה ברמת גן שאם הרב זוכר ש שמאוד רציתי לשמוע את הדרשה שלה שלחנו להם היום שתי טביעות לא כן אבל אני יצאתי עם הזה שמה איך שהם שמעו את הצעקות שזה ביחד עם חנן שיהיה בריא ישר הם הסתלקו רק ששמעו ש שאגתי שם כמו נמיר ברוך השם אני רוצה אבל זה לא אני מאוד אוהב את כבוד הרב אבל אני רוצה לדעת מתי כאילו השאלה שלי לא רק על זה מתי שיבוא מלך המשיח יגמר הכל כבוד הרב חושב על כל ה האם באמת כאילו אני מדבר גם על השנה הזאת האם זה באמת יהיה סגירה נגד כל ה סינא לא רק כלפי הציבור החרדי גם ארתי כלפי גם כל מה שקורה בארץ כל א שכל ה כל הסינה רק מתחזקת מיום ליום אם יבוא אה אם יבוא אם יבוא הכל יגמר נו אבל בינתיים זה משהו פה לא נכון בינתיים סוד זה נראה שמשהו פה חסום תקוע פה כל מה שמתפללים ממש נכון לא אבל באמת הרב זה לא עד שיבוא צריך להתפלל שיבוא אכ שיבוא רציתי אני לתחום בזה לרפואת הילדה סתר בתילה בלי נדר על קרן ההרצאות תודה תודה כן שאלה מה אתה רוצה תן לו א אפשר ברכה כן תזכה להיות צדיק וירא שמיים תן לו ל אמנון [מוזיקה] יצחק כבוד הרב רציתי לבקש ברכה לאמא שלי שאני בת בת שע שאני בת בת שבע רפואה שלמה והחלמה מהירה מהרה אמן כן שאלה אחרונה כן לאנשים יש שאלה שמה יש [מוזיקה] תן שלום כבוד הרב קודם כל תודה רבה על החיזוקים השם משמח אותך ותמשיך ככה יש לי בן על הספקטרום ה האוטיסטי על הרצף האוטיסטי בן 37 שמ אז שהוא נולד א הוא פשוט ממרר את חיינו הוא לא מוכן לקרוא לבעלי בשם אבא הוא מכה אותנו הוא עלים הוא בבית הוא לא עובד יש לו התפרצויות זם ונראה שזה תיקון שלנו איך אפשר לתקן את התיקון הזה מאיזה גיל מהתחלה מהברית מילה שלו הוא לא הפסיק לבכות כל הגידול שלו היה מאוד קשה איך הנהגתם עם ההורים שלכם בכבוד בסדר בטוח כן הם גם יגידו ככה נראה לי שכן נראה לי זה לא בטוח א מה שאמא שלי אומרת שהיא מברכת אותי וגם אבא שלי עליו השלום שיו אומרים שהם מרוצים מההתנהגות שלנו איתי הוא בסדר אם בעלי לא בסדר הבנתי טוב אני לא יודע להגיד לו על מה ולמה ברור שהוא גלגול אבל למה הגלגול הזה הגיע אליכם אני לא יודע להגיד אם אתם הייתם בסדר עם ההורים בדרך כלל זה מידה כנגד מידה אם מצערים את ההורים מצטערים גם כן אבל יש תשובה איך אפשר לתקן את זה לא לא אז אני מסביר אם יודעים על מה צריך לתקן אבל אם לא יודעים על מה לתקן אז עדיין המידה כנגד מידה מת קשת צריך לחפש מה מה כשם שאתם מצטערים בממה שאתם מצטערים א צריך להבין אם אתם הוא נגיד בעלך סובל בזיונות כן מאוד אז כנראה שהיה לו מצבים שהוא היה בעבר מבזה אנשים בצורה כזאת או אחרת עוד לפני שהילד נולד שזה יכול להיות גם מגלגול קודם לא יודע אם כן אבל יכול להיות שבחרו אז הוא התנהג לא כראוי נגיד אבל למה את מחוברת אליו וסובלת גם למרות שאת הית נגיד בסדר נגיד לא יודע להגיד לך זה מסובך קצת טוב לפחות אני רוצה ברכה כן שאני מעבירה שיעורים ל במדרשות ארבע פעמים בשבוע עברתי מוות קליני והיה לי הסכם עעם בורא עולם שהוא מחזיר אותי לפה להגדיל ולהדיר את שמו ולהחזיר בנות שלו בתשובה אז אני רוצה באמת שתברך אותי שאני אגדיל ואדיר את שמו ואחזיר הרבה בנות בתשובה אמן ואמן תודה אבל הנה יש כבר את מספרת לי דבר שעברת מוות קליני זאת אומרת למה היא צריכה לעבור את זה גם אם ניצלת זאת אומרת היית בסכנת נפשות למה אדם מגיע על סכנת נפשות שכמעט הוא הולך ו פעמיים זה קרה נו עוד פעמיים עוד יותר את אומרת לי אז מה אני צריכה להבין מזה אני לא מבין כי אני לא יודע על מה אבל זה זה מסביר קצת יותר עכשיו שיש לכם בעבר משהו שגורם עד כדי כך שהנה ממש רוצים לסלק אותכם מן העולם ובסוף משאירים מסיבה מסוימת אז זה לא פשוט אני לא יודע יכול להיות ששלושתם זה גלגול גם שלושתכם יכול להיות אם זה כן אז זה זה יכול להיות ואני לא יודע מה היה בעבר אם זה לא מהעולם הזה עכשיו אז זה מקודם ואם זה מקודם לך תדע אין לנו היום מי שיכול להגיד דברים כאלה אבל בכל אופן בשמיים עושים הכל בצדק וביושר זה ברור השאלה אין לו טיפול כלשהו שתומך שמסביר שעוזר לו שמוריד לו כעסים מוריד לו ח הוא מקבל טיפול פסיכיאטרי זריקות וכדורים וזה מרגיע קצת מעט מעט מעט והמרחם מוציאים אותו למרחב להשתולל או בריכות א הוא הוא מסתבך עם אנשים הוא מקלל הוא מציק לכל הסביבה לכולם לשכנים אנשים ברחוב הוא מקלל הבנתי הוא יוצא לבד לרחוב או שהוא רק תמיד ב הוא יוצא לרחוב כן הוא הרבה גם צועק שישמעו אותו בעליונים שהוא סובל והוא רוצה לשים קץ לחייו אבל הוא מפחד מזה מאוד הוא לא יעשה את זה הבנתי הוא מאוד מאמין טוב הוא ברור שהוא גלגול כן אבל למה הוא הגיע אליכם אני לא יודע טוב מה שמו אופיר אופיר בן ודליה אופיר בן ודליה השם יזכה אותו שיגמר תיקונו מהרה בטוב אמן תודה רבה כן תן לבחור פה שלום הרב שלום רציתי לשאול איך מתייחסים לעניין של ניסיונות בחיים יש לי סדרה של הרצאות עשרות הרצאות על ניסיונות ושם אני אומר שיש 24 סוגי ניסיונות שבאים על האדם בגלל עצמו ועוד 16 שבאים מן השמיים לזכותו תשמע את זה ותבחן איפה אתה נמצא האם זה בעוונותי או בזכויותיה רציתי משהו עזרה ראשונה לעניין שאדם עזרה ראשונה זה לשמוח בכל ניסיון ולהתגבר עליו זה העזרה הראשונה ואיך לא להרגיש נחות ונחות מה פתאום נחות ניסיון מטרתו להעלות את הבן אדם והאלוהים ניסה את אברהם ניסה אותו בעקדה עקדה זה ניסיון קשה מאוד יותר ממה שעברת אם היו אומרים לך קח את בנך ולך תעקוב אותו אני לא יודע אם היית עומד בזה נכון וזה נקרא שהקדוש ברוך הוא ניסה הרים את ה אברהם שכל העולם מדבר על ניסיון העקדה אז זאת אומרת רואים שגם הניסיון הכי קשה שיכול להיות הוא להעלות את הבן אדם לא נחות אם נשים אותך סימן שחושבים שאתה גבר שאתה מסוגל לעמוד אחרת לא היו מנסים אותך הקדוש ברוך הוא לא מנסה את מי שלא יכול לעמוד אבל אתה צריך להאמין שאתה מסוגל לעמוד אבל אם אתה יצר הרע עובד עליך ואומר שאתה לא יכול אז אתה תיפול ודאי שתיפול זה זה לא מחילה רב זה לא אומר שאולי אני לא בסדר אולי אני צריך תיקון אולי יש לי כולנו צריכים תיקון אין ספק שכולנו צריכים תיקון וכולנו עוברים ניסיונות כל יום וכל רגע אין רגע שאנחנו לא עוברים ניסיונות כל הזמן מה הבעיה בשביל זה באנו מה אתה מופתע מה רצית להיות על יחתה כל היום אין דבר כזה זה קשה זה קשה זה טוב מאוד סימן שסומכים עליך טוב תודה רבא תהיה בריא כן בנשים תן [מוזיקה] לנשים שלום הרב שלום יש לי בעיה ש אני יוצאת הרבה לשירותים כל כמה דקות וזה הרבה ביזיון ו מה אומרים הרופאים אני לא שאלתי את הרופאים אז צריך לשאול כי צריך לדעת מה המקור של הבעיה אולי אפשר לפתור את זה הלכתי לדיקור למישהו ממש שעושה ניסים י לרפת נשים והיא תגיד לך מה זה יעשו לך בדיקות דם ואחרים ויגידו לך מה הגורם אין שום בעיה כל דבר ניתן לטיפול תודה שאלה נוספת מה הוא רוצה לשאול בבקשה את שיצביע למה הוא לא מצביע כן הוא לא רוצה כן מתבייש אז שישאל אחר כך בשקט כן עוד מישהו הרי אני מכוון לקיים מצוות חכמים רבי נישי אומר רסו הקדוש ברוך הוא זק ישראל לפי כו רבם תורה ומצוות שנה אמור אלמן סגו ידיל תורו וידר הריני מכון לקיים מצוות הלו בקדיש