בני ברק - מעלת הבטחון - חלק ד'
- - - לא מוגה!!! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
הערב יהיה לבריאות התנ בגוף ונפש אריכות ימים ותשובה שלמה לדבורה בת אלמנש מאיר מסגנאו בן אלמ ויוסי ישראל מלח חז בן בת שבע יואב חיים ברוך בעדן בני דבורה סול זיווגים הגונים מהרה עם לא מחוסנים חיים וברוך בני דבורו יהושע בן מיכל השם ישמור אותם בשדה הקרב יחזרו מהמלחמה בריאים שלמים בגופם ובנפשם הערב לעילוי למנש בת פנץ ומי לוש בת ית מאה או ית מאי או אה ולעילוי נשמת הורי מנוחתם עדן אני מציע לאתיופים להחליף שמות בבקשה שעברתם לנו את השיניים
מעלת הביטחון
הסבא מנודו מביא במדרגת האדם את המעשה הידוע מהגמרא בכתובות סז עני אחד הגיע על רבה ורבא שאל אותו במה אתה סועד דהיינו מה אתה רגיל לאכול אמר לו תרנגולת פטומה ויין ישן שאל אותו רבא אתה לא חושש לדוחה דציבורא אתה לא חושב שאתה דוחק את הציבור דרישות כאלה מה אתה אוכל כאלה מאכלים משובחים על חשבון הציבור אמר לו העני וכי משלהם אני אוכל מידו של הקדוש ברוך הוא אני ניזון שנאמר עיני כל אליך יסברו ואתה נותן להם את אוכלם בעיתו בעיתם לא נאמר אלא בעיתו מלמד שכל אחד ואחד נותן לו הקדוש ברוך הוא את הפרנסה בעיתו בדיוק מה שהוא צריך כל אחד ואחד לפי לימודו אומר רשי כמו שהוא רגיל עוד הם מדברים אחותו של רבה שלא ביקרה אותו 13 שנה הגיע לשם והביאה אתה תרנגולת פטומה ויין ישן אמר לו רב נעניתי לך קומ חול אם היא באה אחרי 13 שנה אז היא לא גרה בסביבה ובזמנים ההם לא היה אוטובוסים לא היה רכב זאת אומרת יצאה לדרך להגיע אליו כמה ימים ודאי לפני מאיזשהו מקום אז זאת אומרת הארוחה הזאת שהוא היה צריך לאכול כבר הכין לו הקדוש ברך הוא כמה ימים לפני שהיא תבוא עם משהו רגיל לאכול תרנגולת פטומה יין ישן מדובר על מי על עני זאת אומרת הוא לא פעם ראשונה מבקש את זה כשהוא דופק בדלת אצל רבה כל מקום שהוא הולך הוא מבקש אותו דבר וכל פעם הוא מקבל רק הפעם רבה ראה את זה במו עיניו הוא לא האמין אין לו את המציאות לתת לו דבר כזה הוא בעצמו לא אוכל דבר כזה אומר על כך הסבא מנו ברדוק הרי לנו מזה שכוח הביטחון בשם כל כך חזק מאוד שאיין שום דבר נמנע ומוזר ממנו עד שבוטח ברור בדעתו שאינו מחוייב לחיות חיי הסתפקות מי שב בוטח בשם לא צריך לייחל לפרוסה עם מרגרינה אם הוא בוטח בשם הוא יכול להחל גם לסעודה כזאת ויכול להשיג מחייתו לפי הרגלו וטבעו מאחר והוא בוטח בשם ואוכל מידו אין להגביל את הביטחון שבאופן כזה הוא יכול לפתוח ובאופן אחר לא ייתכן אבל במקום כזה אפשר לפתוח במקום אחר אי אפשר כי יכולת השם לאין תכלית ומאחר שהוא עומד על דעתו ברוח חזק שוודאי יזמין לו השם לפי הרגליו הוא מובטח בו עוד יותר ממי שבטוח על כסף שיש לו בכיס הבוטח בשם הולך בלי גרוש והוא בטוח יותר ממי שיש לו טיפות למה אי אפשר לגנוב אותו כי אין לו כלום אבל יש לו הכל כי הוא בוטח בשם ואם הוא בוטח בשם באמת מה שהוא רוצה הוא יקבל אבל בן אדם שיש לו כסף בכיס יכול להיות הרבה אירועים שהוא יפסיד את הכסף יגנב לו הכסף יאבד את הכסף הרבה הרבה אירועים יכולים לקרות אדם שהוא חזק באמונה אוכל משל הקדוש ברוך הוא ולא אוכל משל הציבור אמנם הוא מקבל את המזון מאת השם ורק מאת השם הציבור לא מפסיד בגללו אלא זוכה הציבור בזכות השפע שיורד בגללו לעולם כמו שראינו רבה קיבל תרנגולת פטומה יין ישן היא הביאה את זה לרבא היא לא הביאה לו והוא קיבל את זה אבל בזכותו של העני יוצא שמי שבוטח משפיע גם לאחרים אמנם רבא נתן לו לאכול את זה אבל לא היה חייב לתת לו אבל מי זכה בשפע רבא זכה בשפע בזכות מי בזכות העני רואים שמה שמי שבוטח משפיע גם לאחרים עכשיו יש לנו עוד מעשה שמובא שם ההתחלה דומה אבל הסוף שונה לחלוטין שמה לא היה ביטחון שלם בא עני לפני רבי נחמיה שאל אותו במ את סועד אמר לו בבשר שמן יין ישן אמר לו רבי נחמייה רצונך שתתגלה עמי בעדשים אני יש לי רק עדשים אתה רוצה בוא תתגלגל לטעים העדשים אכלו רבי נחמייה והעני את התבשיל של העדשים בסוף הסעודה עני מת למה הוא לא היה רגיל למאכלים כאלה פשוטים הוא היה רגיל למה שהוא ביקש בשר שמן ויין ישן והגמרא אומרת רבי נחמיה לא אשם במותו של העני העני גרם למותו בזה שהוא פינק את עצמו יותר מדי והיה רגיל בבשר שמן ויין ישן מה ההבדל בין שני המקרים העני של רבא קיבל תרנגולת פטומה יין ישן וכתוב שהוא נהג כראוי והוא לא אוכל מדוחק הציבור והעני השני לא קיבל מבוקשו ומת באשמתו מה ההבדל העני שבא לרבה היה שלם בביטחון בשם ומחמת הביטחון היה ראוי לו לקבל את רצונו ובאמת הוא קיבל העני השני לא היה חזק בביטחון כיוון שהציעו לו עדשים אכל וויטר על הבשר השמן אם היה בעל ביטחון באמת לא היה מוותר אני לא אוכל דברים כאלה רק בשר שמן ויין ישן אבל הוא לא היה בעל ביטחון יש מעשה עם רבי ישראל סלנטר זכר צדיק לברכה שהוא סיפר שמי שבוטח אחז בשם מקבל כל מה שהוא בוטח בסוף הדרשה היה שמה אחד ניגש א אמר לו כבוד הרב מה שאתה אמרת זה בטוח אמר לו כן אומר לו אם אני קונה הגרלה ואני בטוח ב-100 א אני ארוויח בהגרלה או לא אמר לו כן הלך קנה הגרלה על 50,000 וכבר עשה סעודת הודייה לפני וכבר הודיע על כולם זמין מוזמנים מה אתה עושה אומר אני הרווחתי 50 אל איך אתה יודע שהרווחת הוא אומר אני בוטח בשם 100% והרב ישראל אמר לי שאם בוטחים 100% אתה מרבי רבי ישראל שמע שהוא עושה כבר סעודת הודיה שלח שליח שמה אמר לו על מה אתה עושה שמה את הסעודה אומר לו אני מרוויח עכשיו 50 אל עוד יום יומיים יודיעו מי זה זה אני אמר לו אתה מוכן למכור לי את ההגרלה ב-20 אל אמר לו כן אמר הפסד את כל הסעודה והכל על חשבונך לא תקבל גרוש אתה לא בוטח באמת אם היית בוטח ב-50 היית מוותר על 30 מי שלא בוטח 100 יכול לחלום חלומות הפסוק אומר בתהילים לג כב י חסדך אדוני עלינו כאשר יחלנו לך החסדים של הקדוש ברוך הוא מושפעים עלינו בדיוק במידה שאנחנו מייחלים אליו כמה תקבל כמה שאתה מייחל וכך נאמר אדוני שומרך אדוני צלך על יד ימינך הביטחון דומה לצל מידת הביטחון של האדם בשם היא כמו הצל וככה יושפעו על לי ברכה וטובות פעם התלקחה שריפה באחת הערים בהונגריה וניתנה רשות למשחית חרדה ובלבול היו גדולים הגוד של העיר חיזק את הציבור בדברי אמונה וביטחון ואמר ברגעים אלה יושבים בפמליה של מעלה ודנים על כל רעף ורעף בגג של יהודי עם ישרף ועם לב והכל תלוי במידת הביטחון של בעל הבית אם הביטחון של האדם 100% לא יקרה כלום מסופר על הבבא סלי זכר צדיק לברכה שפעם נפל נר והתחילה שריפה בבית הוא ניגש עם המקל שלו סימן ככה האש הגיעה עד לקו ולא עברה אז זאת אומרת בן אדם צריך שיהיה לו ביטחון מלא אבל מלא בטח באחד ואל תפחד אם אתה בוטח באחד בלבד הקדוש ברוך הוא אל תפחד בספר יחי ראובן אומר במידת הביטחון קיים הבדל בין גשמיות לבין רוחניות רבי שמעון בר יוחאי ו בן שלו נכנסו למערה יום יום היייתה מוכנה להם ארוחת בוקר חרובים ומים כל בוקר ובארוחת ערב מה אכלו חרובים במים 13 שנה כל ארוחה חרובים ומים בשבת תמרים כבוד שבת קודש לא חסר להם שום דבר תורה וחרובים ומים אם היו אומרים עכשיו שבעזה נתנו לשבועים לאכול רק חרובים במים מה אומרים שזה חינוי וזה אכזריות שאין כדוגמתה נכון חרובים אכלתם פעם חרובים חוץ מרעש מה יש פה במים אבל היייתה להם בעיה מה יהיה עם הבגדים לתפילה הם לא ידעו כמה זמן יגזר עליהם לשהות הם לא חשבו שהם ישארו שמה 12 ועוד שנה והם חששו שהבגדים ישחקו יבלו יפרמו במשך התקופה ואז הם ימצאו בלי בגדים ואיך יכלו להתפלל אי אפשר להתפלל בלי בגדים מצאו עצה פשטו את הבגדים נכנסו ללמוד בתוך החול כיסו עצמם בחול מבוקר ועד ערב ורק לתפילה יצאו מהחול ולבשו את הבגדים נשאלת השאלה נכנסים לבפנים מערה כשנכנסו למערה מה חשבו כמה אפשר להתקיים בלי אוכל מערה זה אין אוכל במערות כמה זמן אפשר להתקיים נגיד שבוע הגזמנו 10 ימים הפלגנו 40 יום כמו אליהו מה אחר כך אז מה מועיל שאתה בורח למערה אבל הם נכנסים למערה נס עץ חרובים צומח ל-70 שנה הופ נהיה עץ חרובים בלי להמתין ו הוא מביא פירות רק אחת ל70 שנה ופתאום נובע משם מעיין מים אז נשאל את השאלה אם אתם רואים שהשם עושה לכם ניסים כאלה למה אתם לא סומכים על זה שגם הוא יתן לכם בגדים הרי לעתיד לבוא כתוב שיהיה לנו בגדים מהעצים אתה יוצא החוצה ואתה מוצא חליפת בגיר על העץ אז מה מה מה הבעיה אם עושים לכם נס כזה חרובים במעיין תמרים בשבת מה עם בגדים למה אתם לא סומכים למה אתם מתפשטים ונכנסים לחול השם יעזור צריך ביטחון מה לא יכול להתרחש נס איפה הביטחון נגמר בבגדים תשובה היא בגשמיות במה שנוגע לאוכל לשתייה יש מצווה לפתוח בשם המזונות קצובים המזונות קצובים אם השם רוצה שתחיה 70 80 90 100 שנה הוא חייב להביא לך מזון אתה לא תוכל לחיות את כל הסך של השנים האלה בלי לאכול ואם הוא גזר עליך חיים הוא גזר גם מזון מן דיה הב חיה יהב מזונה מי שנותן חיים נותן את המזון המזונות קצובים אז על אוכל ושתייה לא צריך לדאוג יש מצווה לבטוח אבל לקיים מצוות כאן אדם לא יכול להכריז שהוא בטוח שתתקיים מצווה הוא חייב לעשות השתדלות בשביל מצוות אחרי מצוותיך תרדוף נפשי זה תלוי בי אדם בשביל לקיים מצוות הוא צריך לדאוג להתלבש לתפילה זה מצווה אז מצווה אתה לא יכול לסמוך על נס השם לא יעשה בשבילך את המצוות אתה צריך לדאוג וכך אמרו חכמים זכרונם לברכה בדברים רבה ד' כי נר מצווה ורה אור אמר הקדוש ברוך הוא לאדם ר בידך נרך בידי נרי בידך זה התורה הנר שלי זה התורה היא ביד שלך נרך בידי הנר שלך זה הנפש הנשמה שלך היא ביד שלי אם שמרת את נרי אם אתה שומר את התורה שלי אני משמר את נרך את הנשמה שלך אם כיבית את נרי אני מכבה את נרך וואו התפקיד המוטל על האדם לשמור את הנר של הקדוש ברוך הוא אבל על הגשמיות אנחנו צריכים לפתוח שהשם ישמור ויעשה רוחניות מוטל עלינו גשמיות מוטל על הקדוש ברוך הוא לגבי מצוות בין אדם [מוזיקה] לחברו אדם כלפי עצמו צריך שיהיה לו ביטחון כלפי שני אסור לו שיהיה לו ביטחון בא אליך עני מבקש צדקה אל תיתן לו שיעור ביטחון ומוסר והכל מה קרה לך מה אתה לא בוטח לך לך הכל יהיה בסדר פה צריך להיות אפיקורוס אתה יכול לפתוח על שלך לא על השני על השני השם ציווה לתת צדקה לתת הלוואה לתת לתת לתת זה מצוות מצוות זה מוטל עליך צרכיך זה על השם צרכיך צרכו בן אדם לחברו מול עליך לעזור נושא בעולם חברו באים לאדם אומרים לו יש בשכונה משפחה עניה מסכנים אין להם כך וכך וכך מה קרה לכם אתם לא בוטחים בשם שייתן להם מה אתם חושבים שהקדוש ברוך הוא יפקיר אותה אל תדאגו אל לכו לשלום יהיה בסדר אסור אסור רבי ישראל סלנטר אמר הגשמיות של השני זה הרוחניות שלי הגשמיות שלו מה שחסר לו בגשמיות אצלי זה נקרא רוחניות אני צריך לדאוג לזה למה כי אצלי זה מצווה רוחנית לדאוג לו הגשמיות של השני זה הרוחניות שלי ברוחניות אין ביטחון ברוחניות צריך לעשות לפעול אם אדם לא פועל ברוחניות להשיג מצוות ולעשות אותם אין לו על מי לסמוך אברהם אבינו היה דואג לאורחים לתת להם לשונות בחרדל איי איי איי זה הטופ בטופ אברהם אבינו אכל פעם לשונות לא אז למה הוא חייב להכין להם מעדנים כאלה בשבילי לא אבל בשבילם כי הגשמיות שלהם זה הרוחניות שלי ומצוות עושים בהידור אכי טוב שאפשר זה אלי ון מהו אז לכן הוא נתן להם לשונות בחרדל על הגשמיות של השני אין מצווה של ביטחון שאנחנו נבטח שיהיה בסדר אבל ברוחניות צריך לה דל מאוד רבי ירוחם המשגיח דמיר למד מדברי מדרש בכר רבה פתיחתה ל זבדי בן נבי פתח לא האמינו מלכי ארץ פסוק באכא ד יב ארבעה מלכים היו לא האמינו מלכי ארץ ארבעה מלכים היו מה שטבע זה לא טבע זה ואלו הן דוד אשה יהושפט וחזקיהו דוד אמר ארדוף אויבי ואשיגם אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה כן זה מה שכתוב ויקם דוד מהנשק ועד הערב למחורת עמד אשה ואמר אני אין בי כוח להרוג להם אלא אני רודף אותם ואתה עושה אמר לו אני עושה שנאמר וירדפם אשה ועב אשר עמו כי נשברו לפני אדוני בלפני מחנהו לפני אשה לא כתוב כאן אלא לפני אדוני בלפני מחנהו עמד יהו שפת ואמר אני אין בי כוח לא להרוג ולא לרדוף אלא אני אומר שירה ואתה עושה אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה שנאמר ובעת החלו ורינה ותהילה נתן אדוני מערבים על בני עמון מואב והר סעיר עמד חזקיהו ואמר אני אין בי כוח לא להרוג ולא לרדוף ולא לומר שירה אלא אני אשן על מתתי ואתה עושה אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה שנאמר יהי בלילה ההוא ויצא מלאך אדוני וייך במחנה אשור והדברים טעונים באור אצל חזקיה המלך הניצחון היה באופן של נס גדול ביותר 370 מיליון מתו הם שמעו שירת המלאכים פגרים מתים מתו 370 מיליון חזקיה לא עשה שום דבר היה ליל פסח אחרי ארבע כוסות הלכו לישון קמו בבוקר כולם פגרים מתים נס שלא היה בהיסטוריה זה יהיה רק בגוג ומגוג עוד פעם ואפילו שירה לא אמר ואף על פי כן ניצחון גדול דוד המלך לעומת זאת היה צריך לרדוף ולהרוג בעצמו כל ההתנהלות שלו היייתה על פי דרך הטבע הגמור לכאורה אז למי היייתה דרגת ביטחון יותר לחזקיה המלך או לדוד המלך המשגיח זכר צדיק ברכה אמר רבי ירוחם האמת אפוכה הדרגה של דוד המלך היייתה גבוהה ביותר דווקא מכאן נבע אופן ההתנהלות במלחמה דוד המלך אמר ארדוף אויבי סיגה ולא אשוב עד כלותם כמו שכאילו ביבי אומר עכשיו אנחנו נשמיד את החמס כלומר אני יכול לרדוף ולהרוג את אויבי במו ידיי אבל אני יודע ללא כל צל ספק שעם כל ההשתדלות העצומה שאעשה אני לא ארגיש שפעלתי מאומה מכוח אני יודע בבירור שזה רק יד השם שיצאו מעזה תשמעו אותות ומופתים איזה ניסים היו ששרדו בכלל כל אלה שהיו שם כמובן שאם יכריעו את החמס כמובן שאם יכריעו את החמס אז ודאי שיתלו את זה בכל אלה הליצנים שחושבים שהם מנהלים את הכל אבל דוד המלך היה בתוח ב-100 א שאין לו קמצוץ בניצחון זה הכל יד השם והוא לא פחד שהוא יתפתה לומר אפילו שהוא ירדוף וישיג ויכלה אותם לא היה לו קמצוץ של חשש שהוא יגיד כוחי ועוצם ידי הדרגה של עשה היייתה נמוכה מהדרגה של דוד המלך הוא אמר אני אין בי כוח להרוג כי אם אני אהרוג אז אולי יהיה בי מעט מן המעט כוחי ועוצם ידי הצלחתי להרוג ככה וככה וככה ואז כאילו יש לי חלק בניצחון משהו עשיתי פה לכן הוא פחד שלא יפול בכפירה כוחי ועוצם ידי ביקש אני רודף אותם רק רדיפה לא נוגע בהם ואתה עושה אני אעשה רק השתדלות לפי המדרגה שלי ואתה תביא את הניצחון יהו שפת בטחונו היה נמוך מעשר אני אין בי כוח לא להרוג ולא לרדוף אם אני אעשה כן אני עלול לתלות שיש חלק מהניצחון בזכותי כי רדפתי אחרי האויב ולכן הוא אמר אני אומר שירה ואתה עושה יושפט מתפלל אני לא עושה שום השתדלות צבאית אני לוקח תזמורת ואנחנו שרים ומהללים לך וזה ואז אני לא לא אחוש שעשיתי משהו שגרם להם למות חזקיה אמר אני אין בי כוח לא להרוג לא לרדוף ולא לומר שירה לילה טוב אני הולך לישון כי אם אני אגיד שירה אולי אני אגיד ש זכות השיירה אז הכרע את האוייבים ולכן אני לא עושה כלום אני אשן על מטתי ואתה עושה וכך ברור שלא פעלתי מאומה וכל הניצחון רק מיד השם מה אנחנו רואים פה לא האמינו מלכי ארץ כל אחד לא האמין שעלול חס ושלום להיכשל בכוח ח עוצם ידים הם ידעו להעריך את כוחות הנפש שלהם ולדעת מה גדר ההשתדלות הראוי להם שלא ליפול בהטעייה עצמית של כוחי ועוצם ידי אדם שיפול בזה הוא כופר ויפסיד את העולם הבא השתדלות מותרת ראוייה ורצויה רק עם אמונה וביטחון שהשם עושה הכל הוא עשה והוא עושה והוא יעשה לכל המעשה הגזירה לועגת להשתדלות אתה יכול לתכנן תוכניות כמו הקבינט הקטן והגדול ובסוף בא החמס וא עושה את חמס חרו תיקח סר תביא 30 קח 10 תביא 30 קח זה זה לא מצאנו זה נעלמו זה נרצחו זה חסרים זה פה זה הפצצת זה עשיתם אתה יכול לתכנן תוכנית אבל בשמיים מסדרים את הכל איי איי איי יש רעיון נפלא שנביא אותו בדרשה הבאה נגיד אותו בקיצור כאן יש יום אחד בפסח קוראים לו ליל הסדר נכון שאתה שומע ליל הסדר אתה מבין שיש סדר ומה יש באותו לילה הכל בלאגן כל מה שעושים שמה הפוך מכל ימות השנה עד ששואלים מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות מה קרה פה אומרים זה הסדר זה הסדר שהשם קובע לא אתה אתה רגיל לסדר מסוים שאתה עושה הלילה זה הסדר של הקדוש ברוך הוא הבלאגן זה הסדר הוא מחליט עכשיו מרור עכשיו זה עכשיו פה עכשיו חסה עכשיו זה עכשיו עם יין עכשיו ככה עכשיו ככה עכשיו ככה ועכשיו ככה ככה הוא קובע לא אתה שמעת ואם אתה לא עושה בדיוק צריך לחזור עוד פעם זה הסדר אדם מצפה שיהיה ככה יעשה ככה יפעל ככה יקנה ככה ימכור ככה יעשה ככה אל הקדוש ברוך הוא הוא מתכנן לא אתה לא אתה אתה יכול להשתדל אבל להיות בטוח שמה שייקרה בסוף זה מה שהשם רצה זה הסדר שלו רבות מחשבות בלב איש ורק עצת השם תקו אתה יכול לחשוב מה שאתה רוצה לא עוזר חבל אל בינתך אל תשען חבל על הזמן מול עליך רק לעשות השתדלות זה קללה גזירה שאדם מתחייב בה אדם הראשון והכל השאר זה רק הקדוש ברוך הוא אין מישהו אחר אין אין לא אנשים ולא נשים ולא ילדים שום דבר הכל זה השם במלכים בית זן יש סיפור נורא על השליש שחי בימי אלישע הנביא וזה מופת לכל הדורות היה רעב כבד מאוד בשומרון אחרי תקופה ארוכה שלא ירדו גשמים לא צמחה תבואה בשדות אסף בן הדד מלך ארם אסף את מחנהו ועלה לצור על שומרון מחמת המצור החמיר המצב עוד יותר הרעב היה נורא עד שמכרו ראש של חמור ב-80 שק כסף בגדולים של יונים בחמישה כסף מעוצם הרעב גם בשלה אישה רחמניה את בנה כלה את בשרו כזה רעב היה אלישע הנביא התנבא בפני שלישו של מלך ישראל כה אמר אדוני כעת מחר שעה סולת בשקל כמות של שעה ימכרו בשקל מכרו גדולים של יונה בחמישה כסף ועכשיו יהיה בשקל שעה ושעתיים שעורים בשקל בשער שומרון מחר זה יהיה בדיוק באותה שעה מה זה אומר מחר יהיה שפע כזה גדול שהמחירים יוזלו עד פרוטה כמו שאומרים תוכל לקנות כמויות של אוכל בפרוטות השליש ששמע את דברי אלישה היה קטן אמונה פקפק בדברי הנביא ואמר הנה אדוני עושה ארובות בשמיים היהיה כדבר הזה ענה לו הנביא הנך רואה בעיניך ומשם לא תאכל אתה תראה במו עיניך את הישועה הפלאית שאני אומר היום אבל אתה לא תזכה להנות ממנה כי לא האמנת שהיא תבוא הסבא מנובהרדוק אומר שאותו שליש לא היה כופר הוא האמין שהקדוש ברוך הוא יכול לעשות ארובות בשמיים ולהפוך כרף עין רעב נורא לשפע עצום מה היייתה הבעיה של השליש הוא השבה את דורו לדור המבול והוא סבר שהדור הזה שהוא נמצא בו לא ראויים לניסים לכן הוא טמע על דברי הנביא לא אפשרי כאילו מה יעשה נס לאנשים כאלה שהם נחשבים כאילו כמו דור המבול ומה קרה למחורת התקיימה נבואת הנביא איך זה היה הקדוש ברוך הוא הפיל אמה גדולה על מחנה ארם ואדוני השמיע את מחנה ארם כל רכב כל סוס כל חיל גדול אמרו חיילי הרמז הזה הנה שכר עלינו מלך ישראל את מלכי החיתים ואת מלכי מצרים לבוא עלינו ומרוב הפחד קמו חיילי המחנה ברחו על נפשם והותירו מאחוריהם אוהלים מלאים עמוסים סוסים חמורים תבואה עורה כל האספקה שהיה להם של צבא שלם הכל הניחו וברחו ומה היה למחורת שעה סולת בשקל סתיים ערים בשקל כדבר השם מה קרה לשליש המלך הפקיד את השליש לפקח על חלוקת המזון מה שהיה עכשיו כמו הסיוע ההומניטארי שנותנים בעזה בעת שהוא עמד בשער רמסו אותו אנשים במרוצת לקבל את הסכים כמו שאומרים ראיתם בעד זך הם לוקחים את השקים של הקמח ושליש מת בלי שנהנה כלל מן הישועה כיוון שלא האמין אמר על כך הסבא מנובהרדוק זכר צדיק לברכה נתקיים לו העונש ראה בעיניו איך ישראל ניצלו מכף אויביהם לפי שבטחו בשם חיזקו את רוחם לאמור אנחנו רואים לישועה אבל הוא בקטנות ביטחונו בשם ו בחשבונותיו לא זכה להנות מהזול הזה כי במידה שאדם מודד בא מודדין לו מדהים אז עם כל זה שהוא חשב שהדור הזה דומה לדור המבול אבל ביטחון היה להם בשם ואדם שבוטח בשם אפילו שהוא רשע הקדוש ברוך הוא מושיע לו פלא פלאות ואז נשאלת שאלה כיום רבים מאוד אנשים מתפלאים היעשות בשמיים לכן הם דואגים דאגת מחר ולא בוטחים מה הטענה אנחנו ראויים לביטחון ולכן הם הולכים לעבוד שתי משמרות אנחנו לא ראויים ככה הם אומרים לעצמם היות ומשפטי השם מידה כנגד מידה אז גורלם כמו השליש הם יראו שיש ישועה ום לא יענו ממנה נכון ככה צריך להיות כמו השליש אז למה הם לא מקבלים את אותו עונש מתרץ הסבא מנובהרדוק גם אותם אנשים חסרי אמונה בא להם עונש של השליש בהתחלה סובר האדם קטן האמונה אה כמה טוב שלא שמחתי על הביטחון כמה חשוב שטרחתי והגעתי ומאמין בכוחו בעצתו בתבונתו באמבטיה אבל במשך הזמן הוא רואה הצלחת חבריו ברוחניות ובגשמיות לפי מידת אמונתם ובטחונם בשם והוא נשאר לקוי גם ברוח גם בגשמיות תראו פלא אתם גרים פה בבני ברק חלק מכם החרדים הם תפרנים כאילו הם לא עובדים לומדים איך הם חתנים ילדים וקונים להם דירות כולם עם חליפות ומגבעות ואנשים מפוארות בבגדיהם איך זה יש אחים חילונים שבאים לאברך אח שלהם האברך מבקשים לו הוא מרוויח 2000 שק איך יש לו ברכה כזאת שהוא גר בדירה משלם שכירות או קנה דירה וזה ואוכלים ויש לו שמונה ילדים ו א שדה צריך 20 205 אל שק מינימום בשביל לגמור את החודש והבן אדם עם 2000 שק מסתדר ומתחתן ומתן וזה פם מה זה מה זה אתם יכולים להסביר לי את זה איך זה איך זה כל משפחה זה סיפור אחר כל משפחה זה מהלך של ניסים שהקדוש ברוך הוא מנהל אותה לא יאומן כי יסופר עיר כזאת שלמה עיר 200 אל איש לא יאומן כי סופר נו לא צריך לחכות לסיפורים של פעם פה היום בבוקר מחר בערב תראו יום ש שרו כולם יוצאים זה לא יאומן כי יסופר אז באמת קורא לו כמו השליש הוא רואה בעיניו אבל הוא לא נהנה הוא לא נהנה הוא עובד ועובד ורק מקטר מקטר מקטר מקטר כל היום והשני מבסוט בוטח בשם אל תדאג השם עוזר עזר יעזור הכל בסדר איך הגענו עד הלו עזר עד עכשיו מי שעזר עד עכשיו ממשיך לעזור כל זמן שאתה חי הקדוש ברוך הוא נותן אחרת איך תחיה אם הוא לא יתן איך תחיה מצוות התורה להאמין בקדוש ברוך הוא ורבנו יונה לומד מהפסוק כי תצא למלחמה על אויבך וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם מה זה לא תירמה ואם אני פחדן התורה מצבה אסור לך לפחד לא תירמה אם תראה צרה קרובה צריך שישוע את השם תהיה לך בתוך הלב ותפתח בביטחון גמור שלא יו לך שום רע כשאדם מאמין כך הוא מושך עליו חסדים וישועות החפץ חיים זכר צדיק ברכה אומר על הפסוק בתהילים לב י והבוטח באדוני חסד יסובבנו שדומה הדבר לחולה צריך לקחת תרופות מרות בשביל שהוא לא הרגיש תמר מכניסים לו את הרפואה בקפסולה וכשהוא בולע הוא לא מרגיש את המרירות של התרופה זה מה שכתוב אומר החפץ חיים והבוטח בשם חסד יסובבנו על ידי הביטחון אתה לא מרגיש את הצער זה הקפסולה הביטחון הצרות הם מרות איך עוטפים אותם שלא מרגישים תמר עם קפסולה שקוראים לה ביטחון כשיש ביטחון זה כבר לא מר אתה מבין שזה הרפואה זה הרפואה אתה צריך לרפא מחולים שלך שעשית עוונות לכן באים לך צרות הצרות באות לרפה פורס עונס אתה צריך לכפר על העוונות צריך לבוא צרות אתה לא רוצה להרגיש את הצרות תעטוף אותם בקפסולה שקוראים לה ביטחון אם תהיה בוטח בשם לא תפחד מהמחלה ולא תפחד משום דבר והכל יעבור פרק הזמן שצריכים קחת את התרופות הצרות ואחרי זה זה עובר אני רואה פה אנשים בגילאים שונים אני מאמין שעל כל אחד עברו צרות נכון אבל הנה אתם פה מחייכים איפה הצרות עברו היו צרות ועברו וחוזרים נכון לפי העוונות עושים עוונות באות צרות אבל אם יש קפסולה ביטחון עוברים בקלות לא מרגישים את המרירות זה חשוב ברור בעל הקדושת הלוי מברדיצ'ב תקשיבו הרבי מ דיצו חלה אנושות נפל על ערס דבי טובע מומחים והרופאים לא מצאו מזור והודיעו למשפחה זהו אפשר להיפרד לא עבר זמן פתאום שמעו כל חוותה עזה נכנסו לבדוק ראו שהרבי מוטל על הרצפה בחוסר הונים הרימו אותו שוב למיטה כעבור שעה מועטת ביקש שייתנו לו מים לשתות ואחרי זה מצבו השתפר תוך ימים הלך בחוץ בריא ושלם לימים הוא סיפר את הסוד כשהייתי גוסס במיטה נזכרתי בדברי הרב שלי המגיד הגדול ממזריץ' זכר צדיק ברכה שהוא לימד הבוטח באדוני חסד יסובבנו אין זו לא הבטחה ולא ברכה אלא זה טבע שהטביע הקדוש ברוך הוא במעשה בראשית ובריאת העולם מי שבוטח בשם יתברך מסובב ברחמים חסדים לכן בטחתי בשם יתברך שירפא אותי מחולי כשחשבתי שכבר הסקתי אמונה וביטחון חזקים ניסיתי לקום מן המיטה אבל מחוסר אונים נפלתי על הארץ ואז התבוננתי עוד פעם הרי אין ספק שהרב שלי דבריו חיים וקיימים לעד אם הוא אמר כך בקדושתו פשוט שזה כך אז מה הבעייה החיסרון תלוי בי לא היה לי עדיין אמונה וביטחון 100% אז התעמקתי עוד במחשבות עד שהגעתי לאמונה גמורה ושלמה באלוקים חיים מאותו גע השתפר מצבי החלמתי ויצאתי מכלל סכנה שמעתם איך אפשר לעבור את המצבים הכי קשים בעולם את הסיפור הזה את המעשה הזה בעל מנחת אלעזר ממונקו זכר צדיק ברכה היה רגיל לספר כל פעם שהלך לבקר חולים כדי שבטחו ויאמינו בשם שהם יצאו מפה בריאים ושלמים זה המעשה שהוא היה מספר בכל מצב לא רק בחולי בפרנסה בשידוך ילדים כל מה שצריכים אם יש ביטחון של 100% שרק ביד השם לתת יכולים לפעול ישועות התורה אומרת לנו עניין השמיטה וכי תאמרו מה נאכל בשנה שביעית לפני שמגיע שמיטה יבואו בני ישראל ויגידו וואי עכשיו שנה שביעיית אסור לעבוד אסור לעבד את האדמה אסור לזרוע אסור לחרוש אסור אסור אסור אסור אסור אז מה נאכל בשנה השביעית מה כתוב ציוויתי את ברכתי לכם מה זה ברכה ציוויתי את ברכתי לכם זה ברכה בדרך כלל התורה לא שואלת קושיות ומתרצים למה כאן יש קושיה מה נאכל רבי אלימלך מליז'נסק זכר צדיק ברכה מביא תירוץ של אחיו רבי זושה זה בספר נועם אלימלך אומר שפע יורד מהשמיים תמיד כסדר אין מחסור בפרנסת העולם בכלל הזן את העולם כולו בטובו בחן בחסד ברוח ברעמים רבים נותן לחם לכל בשר אין מחסור הכל כסדר כל יום יורד הכל בס הקדוש ברוך הוא רוצה להטיב עם הבריות הטבה גמורה אם אדם יש לו שכל זך אז הוא בוטח ומאמין בשם ו שהפרנסה מגיעה אליו ותגיע אליו כל הזמן בשפע ובמאור פנים אבל אם אדם הופך להיות מקטניה אמנה ודואג ושואל מה נאכל זה ההפך מהביטחון מחמת חוסר הביטחון הוא מפסיק את השפע אליו ונסתרים לו צינורות הברכה רק כשהוא התחזק בתורה ובתפילה יפתח לו השם שוב את הצינור אז מי סותם האדם בעצמו למה אתה שואל שאלות מה אתה מקשה האומר יש לו פת בסלו ואומר מה אוכל למחר יש לו אוכל היום רק ליום רק ליום בסוף היום אחרי שהוא גומר אין לו למחר והוא שואל מה אוכל למחר אומרים חכמים זה מקטני המנה זה מאמין קטן למה מאמין קטן מה אתה דואג דאגת מחר מה אתה דואג דאגת מחר אתה אומר מה אוכל מחר מי אמר שתחייה מחר לחיות אין לך שאלה אתה לא מסתפק אתה בטוח שתחייה מחר רק מה אני אוכל מחר אתה מסתפק יש לך שכל מי שנותן חיים נותן מזון אם הוא רוצה שתחייה הוא יתן לך מזון אם הוא לא רוצה שתחייה הוא לא יתן לך מזון רוטשילד מת בכספת היה לו מלא כסף אבל הקדוש ברוך הוא סגר עליו את הדלת בכספת והוא מת אי אפשר לאכול שטרות אי אפשר לאכול מטילי זהב אי אפשר זהו לדפוק גם אי אפשר כי זה עוה ואף אחד לא יודע איפה הוא מת לא הכסף מחייה את האדם לא כל זמן שיש לך מזון אתה חי הרבה אנשים מתו היום אתם יודעים תלכו אליהם הביתה תפתחו את המקרר תראו שיש אוכל ואיך הם מתו יש להם אוכל לא אוכל לא על לחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי השם יחיה האדם השם קובע אם אתה תחיה עולם עם אוכל בלי אוכל זה לא קובע אבל מה אנשים דואגים מה נוכל מה נאכל כל הזמן דואגים וזה שאומרים מה נאכל אומר בספר שפתי צדיקים תכף נכנסת דאגה בלב והופכים להיות קטני אמונה סותמים צינור השפע ואז צריך לצוות מחדש שירד עוד פעם שפע זה מה שכתוב וכי תאמרו מה נאכל מה כתוב אחרי זה וצויתי את ברכתי צריך ציווי חדש כל הזמן ירד בלי ציווי מאז בראשית כל הזמן יורד זן את העולם כולו סתמת אבל אתה את הצינור שפע שך באמונה הקטנה שלך אז עכשיו אומר השם וצויתי את ברכתי לכם צריך לפתוח מחדש עם ציווי חדש כי נסתם לכן אם אדם יש לו שכל יודע ומאמין ונתנה הארץ פריה מן השמיים יורד תמיד שפע ונתנה ונתנה ונתנה הארץ נתנה ונתנה תמיד בהוה נותנת מהתחלה שנברא העולם עד עכשיו לא מפסיקה אם אתה יודע את זה ואז תשבו לבטח בלי דאגה בכלל תקשיבו טוב מה אומר רבי משה מקוברין זכר צדיק ברכה בספר אמרות משה אדם היוצא לשוק יש לו כסף לקנות דבר מה אם הוא יאמין בבירור שהחפץ שהוא רוצה לקנות הוא מהשגת השם יתברך והוא גם מאמין שהקדוש ברוך הוא שהקדוש ברוך הוא הכניס בו את המחשבה לקנות את החפץ הזה והוא מאמין שגם הסכום שיקבע ביניהם הכל בהשגחה אני ערב בעדו שהשם יצליח אותו בכל דרכיו אני רוצה לקנות עכשיו תפוזים ואני מאמין שהקדוש ברוך הוא הכניס לי את המחשבה לקנות תפוזים ואני מאמין שאני אמצא אותם אצל הירקן הספציפי ואני גם מאמין שאני אשלם עליהם כך וכך אם כל זה באמונה אמיתית זה מה שיהיה והוא אומר אני ערב בעדו ככה גומר רבי ישראל סלנטר היה מחלוקת ויש מחלוקת כזאת יש אומרים שלא כל מי שבוטח חייב שהשם יתן לו משהו בטח ורבי ישראל אומר אני אומר שאם אני בוטח ב-100 א במה שאני רוצה אני אקבל את מה שאני רוצה אז היה ויכוח בינו לבן גדול אחר הוא אומר לו אתה יודע מה אתה רוצה שאני אוכיח לך אני רוצה עכשיו שעון זהב ווא וא ואו לך תביא שעון זהב עכשיו שעון זהב זה עולה הרבה כסף יותר מרוולס אני רוצה שעון זהב עכשיו אחרי שעה דפקו בדלת עוד מדברים הביאו לו שעון זהב מה קרה היייתה משפחה שנפטר אבא והשאיר ירושה ויישבו כל הילדים וקראו את הצבא ולא היה ברור לגבי השעון למי זה כל אחד טען אני אני אני הגדול אני הזה אני הבכור אני פי שתיים אני פחות אני קטן הוא אהב אותי הוא הבטיח לי הוא אמר לי בקיצור ויכוחים בק והחליטו שהם לא רוצים להסתבך להסתכסך אז אמרו אתם יודעים מה לא אני ולא אתה ולא אתה ולא הוא ולא הם ולא אנחנו ולא כלום בואו ניתן את השעון לגדול הדור רבי ישראל סלנטר וניתן לו את זה מתנה וזה הכל וככה נזכה לפחות שנתנו דורון לתלמיד חכם תוך שעה הם הגיעו אליו נתנו לו את השעון הוא הוכיח לשני אתה רואה אם בוטחים ב100 א מקבלים גם מה שלא שייך על פי טבע על פי שכל לקבל הנה הגיע או לא [מוזיקה] הגיע אבל זה בביטחון מלא מלא מלא מלא הפסוק בתהילים אומר אדוני לי בעוזרי ואני אראה ושונאי רבי דוד מטולנא זכר צדיק ברכה אומר בדרך צחות את ההכרה של אדוני לי את החיים מתוך אמונה תמידית שהשם לי ועומד לימיני לסומך בכל עת את זה אני מברך את עוזרי ואוהבי לעומת זאת את המחשבה של כוחי ועוצם ידי שכביכול אני עושה את המעשים זא ראה בשונאי ומאחל להם קללה אדוני לי את מי אני מברך את אלה שהם עוזרי ואני שאני חושב שאני בכוחי ועוצם ידי עושה את הכל אני אראה בשונאי זה הקללה שהוא נותן להם אין לך כללה יותר גדולה מזה שאדם מאמין בכוחו ועוצם ידו כי אז השם סותם ממנו גם מה שמגיע לו התורה מבקשת מאיתנו מנוחת הנפש גם במצבים הקשים והאיומים מנוחת הנפש המעשה של דוד וגולית אומר רבי יחזקאל לוונשטיין זכר צדיק לברכה מעשה מופלא נשגב מכוח אנוש רק דוד מלכנו מסוגל לעשותו מי יעיז לצאת לקראת גיבור נורא כמו גולית ענק כולו חמוש ושריון מכף רגל ועד ראש והוא הולך לקראתו שקט ובטוח בניצחון בלי נשק בלי שריון רק עם מקל ותרמיל המראה של דוד מול גולית מעליב את גולית עד שגולת אומר לו הכלב אנוכי כי אתה בא אליי במקלות מה אתה בא ללחם מתי עם מקל עם כל מה זה מה אני כלב אתה בא לי עם מקלות הוא נעלב גוד מה זה מעמידים מולו כזה קטנצ'יק הוא בא בלי נשק בלי כלום דוד לא נבהל שולף אבן וקולע למצחו חודר את הקסדה שלו של השריון ונעשה נס השריון מברזל הפך להיות כמו בצק והאבן חדרה לראשו והוא היה צריך ליפול אחורה הוא נפל קדימה שדוד לא הצטרך לטרוח עוד כמה צעדים בשביל לערוף את ראשו דוד עומד מולו ומה אומר לו היום הזה יסגר אדוני בידי והכיתי והסירותי את ראשך מעליך בשלווה שמעתם מה אומר לו הוא לא אמר לו אני מפרק אותך אני עזב היום הזה יסגר אדוני בידי והכיתי והסירות ת ראשך מעליך פשוט רק שתדע אני מודיע לך מה אני הולך לעשות לך זה היה צריך להרגיז אה כשאומרים דברים כאלה לענק כזה ואחד קטן כזה עומד מולו ואומר לו מילים כא האלה וואי וואי וואי אתם חושבים שרק דוד המלך בדרגה זו של ביטחון כל יהודי כל יהודי גם אלה שנמצאים בעזה מצווים להיות בדרגה כזאת איפה זה כתוב בתורה אמרנו כי י תצא למלחמה על אויבך וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם מצווה דאורייתא לא תיירה מהם כי אלוהיך כי אדוני אלוהיך עמך המעלך מארץ מצרים מי יוציא אותכם ממצרים מה הייתם שמה עבדים שפלים יך יצאתם ביד רמה לצבעות ומה עשה השם למצרים טיבע אותם וזרק את הגופות שלהם ד לרגליים שלכם שתניחו את הרגל על הראש איי איי איי אז מה זה מי זה עמ רע ומי זה סוס ורכב ומי זה זה מה זה אתה מצווה בדבר אחד אל תירא מהם זהו זה המצווה מצוות הביטחון כל יהודי מצווה לדרגת ביטחון כזאת כשיוצא למלחמה ואומר רבנו יונה בשערי תשובה ג ל הוזהרנו בזה שאם יראה האדם כי צרה קרובה לא משנה זה לא דווקא מלחמה תהיה ישועת השם בלבבו ויבטח עליה כנאמר אך קרוב לראו ישעו השם קרוב למי שייראה אותו והישועה קרובה אליו מיד וכתוב מי אתת ותראי מאנוש ימות עם ישראל לא ייראה מאנשים אנשים זה מתים מתים בחייהם מתים במותם מי את ותראי מאנוש ימות מי את איך את יכולה בכלל לפחד מהאדם שהוא מה זה בר מוות מי שיודע שהשם איתו לא ירא מאף אחד אם תחנה עלי מחנה לא ירא ליבי גם כי ילך בג צל מוות לא ררה כי אתה עמדי הרב ול בזכר צדיק ברכה בעלי שור אומר שלווה נפשית במנוחת הנפש שורה בלב אדם הרואה השגחת השם בחיי ביתו אה ביטחון מרגיע את הפחדים המכרסמים בלב כל אדם מי שחי באמונה ברורה וודאית בהשגחה עליונה חי בעולם בטוח הוא יודע אי אפשר שיבוא לו מקרה ויפגע בו לרעה בלי שבורא עולם הזמין לו את זה ושזה מגיע לו מצד מעשיו אי אפשר גם כי ילך בגצ ל מוות לא איר רע כי אתה עמדי רע בגורל האדם זה רק נפילה מעולם בטוח לתהומות המקריות מתי יכול להיות דבר כזה כשהשחר ואז אדם מושלך בטבע אבל בעל ביטחון לעולם לא ישלך לטבע בעל ביטחון מחובר לשם ביטחון זה לא לחשוב שיהיה טוב ביטחון שעכשיו טוב גם זו לטובה אבל מי שמלו לך בחטאים לא תהיה לו שלוות נפש מ מה גם צדיק גמור מעולם לא חטא צריך לדעת שיש גם מידת הדין בעולם אבל מה חייבים לדעת מה שהבורא מביא עלינו בדקדוק נפלא מתאים לכל אחד בדיוק וגם הוא מביא רק מה שאנחנו יכולים לשת עם רחמים רבים וצריך לדעת שהכל בידי שמיים והשם יכול לשנות את הטבעים ויכול להחליף את המזל אומר רבנו יונה ואין לשם עצור להושיע ברב ובמעט וגם אם צרה קרובה ישועתו לבוא קרובה השם מכין תרופה לכל מכה לפני כי כל יוכל ולא יבצר מזימה וצריך לפתוח בשם יתברך בכל עת צרה וחשכה וידע באמת כי הוא רב להושיע מכל צרה בישועתו כרף עין ועל כן יקבל ישועתו גם אם החרב מונחת על הצוואר כתוב הן יקטלני לא איחל י וחלת אצולה מן הביטחון זה מפירוש רבנו יונה במשלי ג כו עד כט הביטחון הוא עיקר היראה והאמונה בני ישראל ייצאו ממצרים עיניהם נמצאים בסכנה וראה ליד הים לכ אין סיכוי להצלה הים גועש מאחור פרעה רשע עם צבא אדיר 600 רכב בחור בכל רכב מצרים ושלישים על כולו משה רבנו מתפלל לקדוש ברוך הוא והשם אומר מה תצעק אליי אז למי יצעק מה הוא יכול לעשות חוץ מלצעוק לשם מה אפשר לעשות מצב כזה השם אומר ר לו דבר אל בני ישראל ויסעו ואתה הרם את מטך נתא את ידך על הים לאן סעו מה זה סעו יש ים אור החיים הקדוש אומר היה קטרוג על ישראל הם לא היו ראוים לנס למה המלאכים אמרו הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה מה פתאום הם ראויים לנס מה הם שונים המצרים אבל אם הם יסעו ויכנסו לים בלי חישובים בכוח האמונה והביטחון תהיה להם זכות שיקרע הים בנס וינצלו זה הכוח של אמונה זה הכוח של ביטחון אין סיכוי אין סיכוי אבל אם אתה בוטח בשם שהוא הוציא אותך ממצרים לא בשביל להרוג אותך בשביל להושיע אותך אז נתקעת באיזשהו משהו נו אז מה אז מה תמשיך אבל אין לאן ללכת כנס כנס לים כנס כשאדם מגיע לצרה גדולה שאין מוצא מה יעשה יבטח בשם יתברך ומעצם הביטחון תבוא ישועה ולכן משה רבנו אמר לבני ישראל התייצבו רעות ישועת השם לא אמר להם תתחילו להתפלל אלא תתחזקו באמונה וביטחון ואתם תראו את ישועת השם כש הצרה גדולה מאוד מאוד מוטב לאדם לא לעסוק ביגו ו בסגולות יש אומרים אפילו לא בתפילה אלא יחזק עצמו בביטחון בבורא כי כוח הביטחון בשם חזק יותר מתפילה הורים לא יכולים להבטיח לילדים שלהם חיים שיהיו תמיד סוגים בשושנים הם לא יכולים לדאוג שלא יתמודדו בשום ניסיון הם לא יכול להבטיח לילדים שלא יהיה להם שום קושי אבל דבר אחד הם יכולים לתת לילדים אמונה וביטחון אם תשקיעו בילדים בקטנותם אמונה וביטחון ותראו להם כל מעשה שהשם עשה לכם בזכות האמונה בזכות הביטחון ותשרי שו בהם את זה הם יעברו את כל החיים בכ לקלות זה כן יכולים לתת לילדים בהגדה של פסח ידו אמונה בשם רבי ראובן מלמד זכר צדיק ברכה הוא אומר הדרך שניתן להקנות אמונה וביטחון כטבע שני אפילו לילדים קטנים את זה הוא למד מפי שרבי יחזקל לווינשטיין המשגיח ד פונוביז' זכר צדיק ברכה שכך היה נוהג בביתו עם הבנות הקטנות המשגיח שימו לב מה אמר להם בנות כל פעם שיש לכם ענייני השגחה פרטית ועזרה משמיים שבחנתם בבית תבואו לספר לי ואני אתן לכם על זה פרוטות על כל סיפור כל סיפור שתספרו לי שהייתה לכם השגחה פרטית ואתם הבחנתם בזה וקיבלתם עזרה משמיים ספרו לי תרוויחו כסף והבנות התחילו לשים לב לכל מיני מאורעות וגילויים של השגחה וחסד והיו מספרות ומקבלות פרוטות בסבר פנים יפות המשגיח הוסיף ואמר שבאותם ימים שהוא היה מחלק את הפרוטות היה לו עניות גדולה בבית כל פרוטה היייתה נחוצה ללחם ללחם לא היה מה ללבוש אבל הוא לא ויתר לתת להם את הנתינה הזאת והוא העניק להם את המתנה הכי גדולה בחיים שהם הפכו להיות בעלות אמונה מוחשית ומושרשת איזה חוכמה בהגדת קהילות יעקב שאלו את הסטייפלר זכר צדיק ברכה מה זה שאנחנו אומרים בתפילה ותן שכר טוב לכל הבוטחים בשמך הרי הקדוש ברוך הוא נאמן לשלם שכר על כל מצווה מה השתנתה מצווה של ביטחון משאר המצוות שאומרים בתפילה ותן שכר טוב לכל ים בשמך אם אדם בוטח מגיע לו שכר טוב מה ם שאר המצוות לא מגיע שכר טוב מה השתנתה זאת שאומרים כך השיב הסטייפלר לא מדובר בשכר העולם הבא שם ישולם שכר ביטחון עם שכר כל המצוות אבל בנוסף לשכר הביטחון יוצר מציאות [מוזיקה] מיוחדת של חסד שאופף את הבוטח גם בעולם הזה וגם בעולם הבא ביעל מליק האגרה אין שכר על מצוות בעולם הזה אבל על ביטחון יש למה כי הביטחון יוצר מציאות מיוחדת של חסד שאופף את הבוטח גם בעולם הזה גם בבא ובוטח באדוני חסד סובבנו לכן אנחנו מבקשים מהשם אפילו אם אנחנו לא ראויים בגלל המעשים שלנו אז שבש בגלל הביטחון שלנו ואנחנו מבקשים ותן שכר טוב לכל הבוטחים בשמך באמת ושים חלקנו עמהם אפילו אם אנחנו לא בוטחים באמת באמת ושים חלקנו עםם אנחנו מבקשים כן כי בך בטחנו לא 100% אבל בטחנו ובשכר הביטחון אנחנו מבקשים תן לנו באחד הספרים הוא פנה סטיפלר לבני הבית ואמר להם פוקוס פוקוס בחור תסתכל [מוזיקה] תסתכל באחד הימים הוא אמר היום אמורים להגיע ואין לי יכן לאחסן אותם הייתי מעוניין לרכוש ארון סגור משומש עם שתי דלתות לא יקר שמעתם את זה בקשה מדוקדקת הוא היה מדפיס ספרים וצריך להגיע הספרים והוא מבקש אני מעוניין לרכוש ארון סגור לא יהיה פתוח שלא יהיה אבק משומש יד שתיים שתי דלתות לא יקר עברה שעה והנכד הגיע אומר ראיתי מודעה מוזרה מישהו מעוניין למכור ארון ישן משומש שתי דלתות בבחיר מציאה בכי נראה לו שמישהו יהיה מעוניין במציאה כזו הנכד לא יודע שהסבא רצה בדיוק את זה הוא ראה ידיעה בעיתון או באיזשהו מקום שכתוב שאחד רוצה למכור אז הוא מתפלא מי מציע דבר טרנטה כזה מי מי מי מי יחפש לקנות כזה דבר מי בכלל והוא לא ידע שהוא בעצם מודיע על הסבא עכשיו את מה שהוא חיפש בדיוק כדי שהוא יקבל את הדבר שהוא רוצה אתם שומעים צריך ביטחון רק תגיד מה אתה רוצה יש מי שמנהל את העולם אם אנחנו רוצים לחזק את הביטחון כל שעלינו לעשות זה להבית אחורנית ולראות את כל החסדים נפלאות שהשם עושה איתנו מיום שנולדנו אין אחד שלא עבר ניסים ונפלאות עד עכשיו מאז שהוא נולד כמה מקרים כמה אירועים כמה זה כמה זה איפה זה למה אתה למה אתה לא רושם אותם היו מגדולי ישראל שאמרו לכתוב כל פעם שנעשה לך חסד כל פעם שהיה לך הצלחה נס כל דבר תרשום כשאתה רוצה להודות לשם תוציא את הפנקס תסתכל את כל מה שהשם עשה איתך ותוכל להודות כמו שצריך זה מדובר על ניסיך ונפלאות שבכל יום ויום ערב ובוקר וצהריים יש ניסים שאנחנו לא יודעים בכלל אתה הולך ואחריך נפלה נבנה אם היית באותו מקום היה על הראש שלך יש מקרים שאתה ניצלת וכולי יש מעשה באחד ששבו כמה חברה לאכול מיד כותל ופתאום בא כלב טיפס עליו עשה עליו מה שעשה וברח והוא התעצבן רדף אחריו להכות אותו את הכלב הזה הכלב הזה אמר אני חייב להרביץ לו עכשיו אני אראה לו מה זה ובדרך חזרה הוא גם תרחם על הקדוש ברוך הוא מה זה הדבר הזה מה זה שלחת עליי כלב שעשה עליי את כל צרכיו ודווקא אני ישבו שמה עוד חבר'ה למה אני חזר הגיע ראה שהחברה שלו מתו נפל עליהם הכותל איפה שהם ישבו הכותל נפל עליהם והם מתו בעצם מה שהכלב בא ועשה גרם לו לצאת משמה ולהינצל אז מה שנראה לך רע זה הצלה שלך אתה לא יודע אפילו מה הקדוש ברוך הוא עוש כשרוצה אדם לחזק את בטחונו בשם יביט אחורנית לראות את כל הנפלאות שעשה לו מיום שנולד הגאון הרב אלישיב זכר צדיק ברכה באגדה של פסח ישה ברכה באחד מלילות הסליחות אחרי שאמרו בסליחות מי שענה לאברהם אבינו בהר מוריה עננו מי שענה ליצחק אבינו [מוזיקה] כשנעקצים וחסידים והתמימים והישרים [מוזיקה] יעננו הצדיק רבי שמחה בונים מפשיסחא זכר צדיק לברכה היה אומר יש להוסיף עוד מי שענה לרבי בונים עד עתה הוא יעננו למה הקדוש ברוך הוא לא ענה לנו לא ביקשנו כמה פעמים וא ענה לנו אפשר להכניס את זה גם כן איי איי איי אנחנו לא יודעים חושבים שהקדוש ברוך הוא עשה רק להם ומה איתנו לא עשה ולא רק אני הוא היה מוסיף אלא באמת כל מי שיתבונן במאורעות חייו יראה את יד השם והשגחתו ויכול להוסיף מי שענה מי שענה לאברהם תרצד יעננו יכול להוסיף אדם שחי בתחושה שכסף ורכוש מגיעים בזכות מאמצים כישרונות ומזל מכוחו ועוצם ידו הוא יגיע לעצבות ודכדוך למה כי אם יהיה לו כישלון זה יהיה כישלון אישי הוא נכשל הוא לא מוצלח מספיק הכישורים שלו לא מתאימים בשביל לקבל אותו לעבודה שואלים אותו ברעיון עבודה מה טה טה טה טה טה אומר פה פה פה פה פה אומרים לו לא התקבלת ואז מה קרה הוא עכשיו נפגע המחזה אברהם כותב בשם הקדמונים עצביהם כסף וזהב כל העצבות וכל הדאגות של אנשים זה מכסף וזהב כי הם סבורים שהם מעשה ידי אדם עצביהם מתי הם עצבנים מתי שכסף וזהב הם מעשה ידי אדם שאתה מאמין שאתה אתה עושה כסף ואתה עושה זהב כשאדם עצוב פה להם ולא ידברו דברי תורה ו פילה אם אתה עצוב זה בגלל שהפה שלך לא מדבר לא דברי תורה בלא תפילה רק ביזנס ביזנס כל הזמן מדבר ביזנס ביזנס זה בשביל זה אתה עצוב למה כי הקדוש ברוך הוא גוזר גזרות מה יהיה לך לא אתה אבל מי שמאמין בשם אף פעם לא עצוב אף פעם לא עצו איי איי איי אומר רבי יחזקאל לוונשטיין זכר צדיק [מוזיקה] לברכה הוא אומר בדרך כלל בדרך כלל אצל כל בני אדם העניו ים מסתדרים היה בעיות כ מה איתך לא ברוך השם הסתדרתי הסתדרנו ברוך השם הסתדרנו שומעים האנשים ברוך השם הסתדרנו אז מה ההבדל אם כולם מסתדרים בסוף מה ההבדל בין הבוטח ללא בוטח מה ההבדל אם בסוף מסתדרים גם זה שלא בוטח וגם זה שבוטח שניהם מסתדרים בסוף אז מה ההבדל אתם יודעים מה ההבדל איי איי איי הדאגות והעצבות מי שלא בוטח עד שהוא הסתדר בינתיים הוא היה עצוב ודואג ובוכה אבל הבוטח היה שלם ונינוח ושמח א זה הבדל עצום זה הבדל עצום הרב מינובה זכר צדיק לברכה אמר פעם לחסידים מדרך העולם כשאדם זקוק לסכום מועט של כסף הוא לא דואג והוא לא מוטרד למה סכום כסף קטן לא בעיה להשיג כשאדם זקוק לסכום גדול דואג מנין ישיג את הכסף והוא גם חרד אולי הוא לא ישיג האמת הפוכה אדם שזקוק לסכום גדול של כסף יודע שאיין בכוחה להשיג את הסכום העצום הזה לכן הוא פונה לבורא יתברך ואם הוא מתחזק באמת בביטחון הוא ישיג בזכות הביטחון אדם שזקוק לסכום קטן הוא סבור שזה לא בעיה להשיג את זה אבל דווקא בגלל זה הוא צריך לדאוג יותר כי הוא מתרחק מהביטחון בשם ומאין יבוא עזרו הרי זרים מעים השם ואז הוא יכול להתקע יהודי שחי את הקדוש ברוך הוא בכל מצב לא מרגיש צער כל מאורע שקורא לו הוא יודע שהוא תחת כנפי השכינה הוא בוטח שהשם עושה לו הכי טוב בכל מצב כ מול עלי אמו כמו תינוק הוא דואג הוא לא דואג יש לו אמא מהאמא דואגת הולכים לרופא שיניים לבד פוחדים אבל אם אבא בא מחזיקים לו את היד ולא פוחדים שיש אבא לא פוחדים הרבי קוברין זכר צדיק ברכה היה נוהג לומר מישהו גולה גולה בטד סטס of אמריקה נתון בצרת צרורה אבל אם הוא מכניס לזה את הא' לגולה הוא מכניס א' נהיה גולה מי זה א' אלופו של עולם הקדוש ברוך הוא אם אתה מכניס לגולה את הקדוש ברוך הוא זה נהפך לגאולה חפץ חיים נהג לומר אדם חולה לוקח תרופה מרה אז אמרנו אם הוא לא רוצה להרגיש את המרירות ישים אותה בקפסולה של ביטחון וכך התרופה תפעל את פעולתה והפסולת מתיק את המרירות הביטחון ממתיק את הצרות [מוזיקה] זהו סיימנו להיום ביום שני ביום שני יהיה המשך יהיו גם סיפורים דברים יפים אתם מקבלים פה מתנה הכי גדולה מה שההורים צריכים ללמד את הילדים כל החיים שיהיה להם אמונה ביטחון ומה שרבי יחזקאל לוונשטיין שקיע פרוטות פרוטות גם שלא יה לו מה לאכול בשביל שהבנות יספרו לו עניינים של השגחה והכל להשריש בהם אמונה וביטחון אני נותן לכם את זה פה בחינם כבר שלוש דרשות רק על הביטחון ארבע היום ארבע וביום שני חמיש אישית ואם אתם תשתמשו בקפסולה הזאת תעברו את החיים בקלי קלות במתיקות למרות המרירות למי שיש שתי שאלות בבקשה כן הנה שניהם בקשה תן להם שלום גוד הרב שלום הייתי כאן לפני שבועיים והיה כאן איזה מישו ש שאל אותך לגבי המצב עכשיו ואני תה לו ישר הם לא הרוג מלכות נכון אני התעניינתי ואני אשמח אם תוכל לפרט כן הרוגי מלכות זה כשהלחות גוזרת שצריכים להשתמט לעבור על דת אסור לקיים מצוות ואדם הלך וקיים מצוות כמו רבי עקיבה ותפסו אותו המלכות על מה שהוא עבר על דברתם ומוציאים אותו להורג בגלל זה זה נקרא הרוג מלכות אבל האנשים שנהרגו שם הם נהרגו רק בצם לכים למלחמה אז במלחמה תמיד יש אוייבים שני צדדים ובמלחמה נהרגים אנשים מה לעשות זה מקום סכנה אפילו אדם שלא בזמנו יש נספה בלא משפט נאמר אפילו במלחמה אז לכן זה לא נקרא הרוג מלכות זה הרוג במלחמה כמו הרוג בדיסקוטק בדיסקוטק היו שניים ערבי ויהודי ורבו ביניהם והערבי הרג את היהודי מה הוא הרוג מלכות לא הוא הרוג על ידי ערבים הרו אותם רק בגלל שהם יהודים לא זה לא משנה יהודי תמיד נרדף על ידי כל הגויים בכל הדורות יהודים הרגו יהוד גויים הרגו יהודים בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו אז כל מי שמת על ידי יהודי מלכות אחד מה מה אמרתי על ידי גוי לא משנה גוי אם אחד עכשיו עשה דריסה עם רכב ועלה על איזה תחנה ודרס זה הרוג מלכות זה הרוג בתאונת דרכים שרש מרושע רצה להע דרס אותו רק בגלל שהוא יהודי אני מסביר לך כל הגויים רוצים להרוג אותנו רק בגלל שאנחנו יהודים לא סיבה אחרת זה לא הופך את כולם להרוגה אני מסביר הגויים שונאים יהודים בידוע עשו שונא ליעקב נקודה שלום תודה רבה תהיה בריא שאלה ערב טוב הרב ערב טוב דיברנו ורציתי בפורום הזה לשאול א שת אני קצת מבולבל אז רצי לדעת עוד פעם כאילו מה אני צריך לעשות ואם אפשר לקבל ברכה בהצלחה תעשה מה שאמרתי ותצליח אמן תודה תודה רבה לכם הריני מכוון לקיים מצוות חכמים רבי חנן יומר גשי אומר רסו הקדוש ברוך הוא לזכות ישראל לפיקוח ירבו לם תורה ומצוות ש נאמור אסלמן דגו ידיל