בני ברק - בקשת המחילה
תאריך פרסום: 19.06.2024
- - - לא מוגה! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
הערב הזה יהיה להקמה שכינתא מעפרה ושנזכה להשפיל את השקר לרומם את האמת להצלחת אנון בן שכה ימית בתנור ואלעד בן אינון יזכו לחוכמה בינה ודעת בדרך האמת פרנסה בשפע על הצאצאים צעצעי צאצאים העוסקים בתורה אריכות ימים מתוך בריאות תנה לסל בן סלם הערב יהיה גם לעילוי נשמת נור בת צלם שכה בת חלימה וסלח בן מוסא לעילוי נשמת תורים מנוחתם עדן אלון בן ג'קלין מזרחי שיעלמו ממנו הגרורות מהכבד בזכות הרצאה שמארגן ודברים שקיבל ותהייה לו רפואה ש והכל יעבור לסנו מהרה אמן ישי בן אסתר הזכה לזיווג הגון הראוי לו מהרה מהרה מהרה היום אנחנו נלמד על בקשת מחילה זה מסוג הדברים שכמעט אף אחד לא עושה בקשת מחילה וקבלת המחילה וכולי מלאכת הפיוס היא אומנות ממש לא כל בקשת סליחה בגדר פיוס תחשב מאחוריה צריך הבנה דקה רגישות אכפתיות כנה לרגשות הזולת על המפייס לדעת למצוא בחוכמה את הדרך לליבו של הזולת כדי להגיע לריצוי אמיתי לא קל להתפייס ולא כל אחד מוכן ולפעמים זוכרים פגיעות במשך שנים על גבי שנים ולא מסוגלים לשכוח סיפר אדם בגיל 70 שהוא נשוי כבר 46 שנים פעם אחר הביתה אשתו חיכתה עעם טענה כלפיו כבר לפני 47 שנה בפגישה השנייה שלנו החרת וחיכיתי לך חצי שעה בביזיון גמור כמעט 50 שנה והגברת לא שוכחת הוא היה בטוח שהעניין נמחק אצלה מזמן והנה היא שולפת לו את זה מהבוידם האיש נברא מע אישה מן הצלע אם שורטים בעפר בקלות אפשר לטשטש ולהחזיר את העניין לקדמותו אבל כשיש שריטה בצלע היא נשארת לנצח נצחים לכן הוזהרנו שלא להונות את האישה לא להיות מכעיסים מצערים בקלות אפשר לעבור על איסור לא תונו איש את עמיתו ולהיזהר לא לפגוע בה כי דמעתה מצוייה עונתה קרובה פעם בא בחור רב לופין זכר צדיק וקדוש לברכה בחודש אלול ביקש סליחה שתמיד היה מאחר לתפילות והיה משוכנע שהרב סבע נחת כל הכבוד לבחור שאכפת לו מה משגיח ובא לבקש סליחה אבל רבי אלה אמר לו תן לי לחשוב על זה ודחה אותו ליום אחר למחרת הוא בא מבקש סליחה אומר לו תן לי לחשוב על זה במשך חודש אלול עד יומיים לפני ראש השנה הוא דחה אותו הבחור היה עצבני ומתוח למה הוא לא מוחל לו בערב ראש השנה קרא לו רבלה אמר לו עבדתי על עצמי 28 יום וניסיתי לחשוב מה יהיה איך אתה תיכנס לראש השנה עם כפד של המשגיח אומנם הרסת לי את הזמנים של התפילה עם ההפקרות שלך ולא יכולתי להעביר זאת מלבי אבל דמיינתי מה יקרה לך והצלחתי במשך 28 ימים למחות את הדבר מלבי הרב הרגיש שבחור מרגיש טוב עם עצמו על עצם זה שהוא בא לבקש מחילה ולכן ביקש ללמד אותו פרק בהלכות בקשת מחילה עומד בן אדם מבקש בכמה דקות מחילה מ-40 אנשים לפני ראש השנה עומד בבית הכנסת ואומר לכולם אני חטאתי פשעתי וביתי וזה זה אני מבקש מכולכם מחילה ואז עושים לו מוחל מוחל מוחל מוחל האם לזה יקרא מחילה כשיוסף הצדיק פוגש באחו במצרים הם מבקשים ממנו מחילה על המכירה האם הוא מחל או לא מחל במדרש שיר השירים כתוב שהוא מחל אבל רבנו בחיה כותב בפרשת ויחי שהוא לא מחל הוא אמנם עודד אותם ניחם אותם אבל לא מחל מאחר שאחים פחדו שאחר הלווייה של אביו הוא ינקום בהם הם אמרו לו דבר שלא היה ולא נברא משום פיקוח נפש אביך ציוה לפני מותו כות אומרו לי יוסף אנה סנה פשע אחיך וחטאתם כי רעה ג מלוך ואתה סנה לפיש עבדי אלוהי אביך כלל לא ברור שיעקב ידע מעניין המכירה שכן אף פעם לא דוח לו בדיוק ממחה על פי הזוהר הקדוש הוא לא יודע עד עכשיו אך מכיוון שראו האחים שלאחר הלוויה הענקית של יעקב יוסף עבר ליד הבור שזרקו אותו וברך שם בשם ומלכות ברו שעשה לי נס במקום הזה אז הם חששו שמה כעת התעוררו כל רגשותיו ועכשיו כשהוא מלך ויש לו שוטרים אולי הוא צווה לנקום נקמתו ולכן הם אמרו מה שאמרו כמה שנים עברו מאז שמכרו אותו במכירה הייה יוסף נער בן 17 אחר כך אביב לא ראה אותו 22 שנה ולאחר שהתוודע לאביו חי יעקב עוד 17 שנה והוא כעת בן 56 39 שנים חלפו מאז המכירה כשהאחים מבקשים ממנו את הבקשה בשם אביהם לכאורה אז מרגיע אותם יוסף אומר ואתם חשבתם עליי רעה אלוהים חשבה לטובה עתה אל תיראו אנוכי הכלכל אתכם טפכם וינחם אותם וידבר על ליבם רבנו בחיה אומר בכל הדברים הללו שום מילה של מחילה הוא הרגיע אותם אבל לא מחל הם אמרו לו סנה ההוא לא משיב להם אני נוסא אלא אומר אתם חשבתם לרעה אבל אלוהים חשבה לטובה יש בעל הבית והוא סובב את העניין למצב שאני אוכל לכלכל אתכם בזמן הרעב ראיה נוספת שהוא לא מחל ראיה היסטורית עשרת הרוגי מלכות לאחר שנים שהיו ברמה של השבטים הקדושים והארי הקדוש אומר שהם היו גלגולים שלהם פרעו מהם את אותו עבוד שתהה רבי ישמעאל את עצמו עלה למרום ושאל את המלאך לבוש הבדים האם נכון שבגלל חטא מכירת יוסף הם נענשים אמר לו כי בזאת אתם נלכדים וגונב איש ומכרו ונמצא בידו מות יומת ולא נמצאו אנשים חשובים כמוכם אילו היה יוסף מוחל להם הה העוון נמחק אלא שכנראה לא מחל נשאל את השאלה למה לא מחל אלא הם ביקשו מחילה אנחנו לא יכולים להגיד לכם תשובה ברורה לא נכנסנו למחשבותיו של יוסף וגם לא של האבות הקדושים אבל השפת אמת הוא שואל את זה והוא מוסמך גם לענות אבל נסביר את דבריו על פי דוגמה נניח שאדם סובל מצרות עם הבן שלו בעיות של בריאות צרות בשלום בית מנסה לעשות חשבון ונזכר לפני 23 שנים כשאביב נפטר הוא פגע בראובן אחיו ברבים בוויכוח שהיה ביניהם על הירושה הוא יושב וכותב מכתב שמעתי היום שיחה בנושא של הקפדות וציור ואני מבקש תמחל לנו על שפגענו בך ברבים שום יום כיפור לא מחל על כך זה נשאר באוויר והיום נזכרנו בזה משום שעוררו אותנו לכך ויש לנו הרבה בעיות ראובן מקבל את המכתב והוא מגיב שכחתי מזה לא היה כלום בסדר מחול לך מחול לך אין זו מחילה אמיתית מדוע חלפו עשרות שנים ראובן לא מרגיש עכשיו מה שהוא הרגיש אז הוא הספיק לשכוח איך החליף צבעים איך שמע את הדברים הקשים שהטיחו בו כעת מצבו טוב קשה לו לזכור מה היה האחים ביקשו מיוסף שימחל להם על דבר שלפני 39 שנים יוסף עכשיו במצב שהוא מלך במצרים יש לו משפחה מעמד עכשיו פשוט לומר אה לא היה כלום הכל משמיים הכל היה לטובה כעת באמת טוב לו אבל אם הוא חוזר לתחושה של נער בן 17 שזורקים אותו מהבית מנתקים אותו מאבא משליכים אותו לתוך בור על מנת שימות עליו להרגיש את הבדידות שהייתה לו שם עכשיו הוא כבר בגיל 56 הוא מתבקש להתחבר להרגשה של בן 17 ומתוך ה של בן 17 להתגבר על כל התחושות הרעות לא תמיד שייך לעשות זאת ולכן לא תמיד שייכת מחילה צריך לדעת לא לחכות 23 שנה עם פגיעה חבל לחכות הסבל שסובלים הפוגעים במשך שנים כי ברגע שאתה פוגע במישהו אתה סובל הפוגע הסובל באים עליו צרות ויסו שהוא לא יודע לקשר אותם לאן וזה יכול לחסוך לו אם מבקש סליחה בזמן כמו דוד המלך שאמר מיד חטאתי נשאר מלך השתהה קצת שאול עד שאמר חטאתי הפסיד את המלוכה בבתי אבות בפונוביז יש פנימיה באחד הימים נגשה מדריכה בכירה והגישה הזמנה צרפה מכתב ודמעות בעיניה גופה רועד וביקשה שאקרא היטב את המכתב היא כתבה ששמעה שיחה ממני אחר שהייתה כבר בת 26 ושום שידוך לא התקדם הא הבינה שקרה משהו היא צריכה למצוא מהע לתקן ואז נזכרה במסיבת הסיום של כיתה ח הייתה שם אווירה של צחוק ותחרות מי מעורר הכי הרבה גלי צחוק על מישהו אחר והיא צחקה על אחת הבנות ומאז היא מרגישה שזה לא היה בסדר אבל עברו שנים וחשבה שזה מוזר אחרי כל כך הרבה שנים לבקש מחילה על דבר שוודאי נשק כח כבר אבל כעת שהיא רואה שכל השידוכים שלה יורדים עוד לפני הפגישות החליטה לעשות מעשה ישבה בפנימיה בררה את הכתובת שלה ושלחה לה מכתב התנצלות כשהיא באה הביתה בסרומה שבחור שהציעו לה כעת ענה בחיוב היא רק כתבה את ה כתב בפנימיה הגיע הביתה כבר חיכה לשידוך נקבעה פגישה והם נישאו למזל טוב המכתב עדיין לא הגיע ליעדו הוא כבר הגיע ישועה אדם חושב ששכן מקלקל לו מזיק לו אך האמת היא שרק האדם עצמו יכל להזיק לעצמו אם אינו חוטה אף אחד לא יוכל לגעת בו אם יש בו משהו שאינו תקין אז נתפסות עלי מילים שמפיצים עליו חשוב להיזהר מראש מכל פגיעה אך בכל מקרה של פגיעה ספק טוב וראוי לבקש מחילה ולרצות באמת וככל שיקדים יתב לו ואדם שמבקשים ממנו מחילה לא יהיה אכזרי למחול כדרך שמחל משה רבנו לעם ישראל והתפלל עליהם שיוסר מעליהם הנחש וכפי שהתפלל אברהם על אבימלך שלקח את אשתו וכן איוב בעד רעהו יתרה מזאת אם אינו מוחל הוא נקרא חוטא שנאמר בשמואל א יב גם אנוכי חלי לי מחתול אדוני מחדון להתפלל בעדכם אז יש לדעת שעיקר הטובה שעושה אדם בשעה שהוא מוחל לחברו היא כלפי עצמו אדם הנסח עם מטען של הקפדות וטינה הוא סובל לא פחות מאלה שהוא מקפיד עליהם הרב יעקב גלינסקי זכר צדיק לברכה אומר במת לשונו ידוע שבריה שאין בה עצם אינה מתקיימת 12 חודשים אבל הגמרא מספרת בחולין נח יש סוג של יתוש שהשם שלו בקה והוא לא חי אפילו יממה הוא נוצר סועד מטיל בצים ומת אמר רב לת בקה ברומה אין יתוש כזה שנקרא בקה שהוא בן יום אחד לא אין לו חי יותר מיום לא תמצא זה מעשה אלוהינו ממשיכה הגמרא ואומרת שיקשר הפאפא לבה איך אפשר לומר שב זה אינו חיום הלו יש פתגם עממי שהייתו שה מרדה על בעלה שבע שנים אמרה לו איך ייתכן שראית אדם שמן שעלה מן המים ומצצת את דמו ולא הודעת לי שהצטרף לסעודה אכלת לבד תחיה לבד ומרד בו שבע שנים שבע שנים של רוגז וניקור מריבה ופירוד עברו עליה אז איך אומרים שאינם חיים אלא יום אחד ענה לו הביה מדובר בשנים שלהם אדם חי 70 שנה ושבע שנים זה עשירית מחייו הבקה חי 10 שעות שבע שנים שלו זה שעה טוב למדנו קטע הגמרא קיימנו בזה עכשיו מצוות עשה של תלמוד תורה בכל מילה ואנחנו טמים לשם מה עלינו לדעת כמה זמן חיה בקה ואם ראוי שנדע ורב העיד ב12 חודש ודאי אינו חי מה הקשר הפאפא פתגם העממי כי מפיהם של הפתגם אנחנו חיים והאם הוא סבר שמישהו שמע את הטרוניה של הבקאי ומריבה מישהו עקב אחריהם במשך שנים שבע שנים וניסה לפשר והגברת בקה התבצרה בעמדתה בקצרה שואל הרב גלינסקי מה כתוב כאן אבל בואו נחשוב נניח שהיה כזה מעשה והגברת בקה חשה פגועה בעלה מצא אדם שמן וטוב מצץ את דמו בעצמו מבלי לקרוא לה חסרים בני אדם למצוץ את דמם רק השמן הזה היה שמה וכי עד כדי כך גדול הבקה או גדולה אשתו הלא הם חיים רק יום אחד כמה דם הם כבר זקוקים בארוחה הזאת טיפה פ אחת אולי מה להם אם זה יהיה מאדם שמן או רזה יום אחד לפניהם בסך הכל למה לא יינצלו את היום הזה יחד ויחיו בטוב מתי הם הספיקו להתחתן הבקה ובקעת על מה את מעוררת ריב גברת בקה על מה המהומה את מי את מענישה על מה הבזבז זה את החיים הקצרים שלך כואב הלב על הבקה והבאת טיפשה עקשנותה בואו נגיד שבקי טיפשה אבל אנחנו מחוכמים אנחנו חכמים אנחנו חיים 70 שנה ויש לנו זמן להרשות לבזבז נתחים מחיינו על מריבות טיפשיות עם מי לו לזה שומרים תינה וזה סוגרים איתו חשבון והוא חושבים עליו רעות וזה ווואי וואי וואי כמה אתה חי במקום שתשב ותהנה וכולי וכולי עושים צחוק מעצמנו מה זה 70 שנה כחלום יעופו לא חבל להשחית נתחים מהחיים עם הקפדות ופגיעות הבקאי הפטה פגעה בעצמה לא פחות ממה שפגעה בבעלה בעל שטות קטנונית מן כמותה אדם המקפיד על חברו גם אם זה בצדק אלא הוא פוגע בעצמו לא פחות מבחו הוא הולך עם קופה של טינה ומרמור משא מכביד ומיותר בשביל מה ללא ישליך וישתחו ימחק יסלח וימח לטובתו שלו אם לא לטובת חברו ידועים דברי הרמבם שמי שאינו נרמז מצרות ושם בעקבותיהם הרי זו דרך אכזריות על מי הוא מתאכזר על עצמו כי תוסיף הצרה צרות אחרות חלילה זאת אומרת אדם נותנים לו רמזים מן השמיים יש לו צרות והוא אמור לשוב בתשובה בל מה רמזו לו שישוב בתשובה והוא לא מבין זה זה נקרא שהוא אכזר הרי זו דרך אכזריות על מי הוא מתאכזר על עצמו למה כי אם אתה לא מבין צריך להביא עליו עוד צרות כדי שיבין לא מבין פעם ראשונה אולי בשנייה ואם לא ההמשך ידוע אז לכן מי שמבקשים ממנו לא יהיה אכזרי מלמול כי הוא גם אכזרי על עצמו למה לסחוב מסע של הקפדה ולנהל פנקסנות מתישה אחד מהרבנים החשובים והגדולים בדור הקודם היה מכבד כל בן אדם שהזמין אותו לבר מצווה ברית חתונה מה היה הולך והוא רבי רבי ו החסידים שלו המש שים היו אומרים לו רבי זה לא לכל מקום כאילו צריך להיות נדיר לא תדיר והוא כמובן לא שמע עליהם הוא הרבי הוא הרבי אז הוא החליט שהוא היה לו שכן שהוא היה בכל האירועים שהשכן הזה הזמין אותו יום אחד הגיע והרבי מחתן והוא הזמין את השכן מהש כן לא בא לא שלח מתנה ולא התנצל אמרו לו אתה רואה אתה רואה אתה מקפיד ללכת לתת כבוד ואנשים לא מכבדים אותך אמר להם אני לא מבין אותכם מה אתם רוצים מה שאני עושה זה בסדר מה שהוא עושה זה בסדר לא בסדר מי צריך ללמוד ממי מי שעושה בסדר ללמוד ממי שעושה לא בסדר או הפוך ואם הוא לא לומד אז זה אומר שאני לא בסדר הוא לא בסדר אני בסדר פשטייסט מה זה מחילה מי יודע מה שורש המחילה מה שורש המילה מחילה אולי מחילה מתחת לקרקע מחילה זה מלשון מחול מעגל מה פירוש מחילה אמיתית מחזירה את הגלגל אחורה כאילו לא הייתה שום פגיעה זה מחילה וכאשר הפגיעה היא קשה בדרך כלל אי אפשר למחוק אותה לחלוטין המ אומר שסליחה הא מחיכת החטא או הפגיעה מן המציאות נמחוק לגמרי בפסוק בתהילים קלד אומר דוד המלך לקדוש ברוך הוא כי עמך סליחה למען תברא אומר רשי הסליחה מצוייה רק אצלך כי עמך רק אצל הבורא יש את הכוח הזה לנקות לחלוטין ולהעלים לגמרי מעשה שנעשה ככתוב ושר עוונך חטאתך תכופר שעוו שר ממש מן המציאות זה רק עםך אבל יש אומרים שמחי זה חפירה עמוקה כמו תת קרקעי וצריך למצוא מסילות עמוקות מתחת לפני האדמה להגיע ללבו של הנפגע כדי שתהיה מחילה אמיתית כי מחילה מן השפה ולחוץ לא שווה כלום קשה להשיג מחילה של אישה משום שהפגיעה בעמוקה א' ב של הדרכת חתן ללמד אותו דברי הגמרא בבא מציע נט עולם יהיה אדם זהיר באונאת אשתו שמתוך שדמעתה מצוייה אונאתה קרובה כשאדם בישיבה מדבר ל החברותא בסגנון לא עדין מן הסתם גם הוא דיבר אליך ככה אז אף אחד לא נפגע אבל עם האישה עליך לדבר בעדינות יתרה לאחר שנגרמת פגיעה קשה לבטל את הרושם שלה גם אם אישה מתפייסת עדיין בתוכה כאב עז ונוקב וידוע שיחס ללא ראוי לאישה גורם בעיות בפרנסה ביחס טוב לאישה מביא ברכה כלכלית הפסוק אומר ולאברהם הטיב בעבורה ויהי לו צון ובקר בחמורים אומרת על כך הגמרא בבא מציאה נט לעולם יהיה אדם זהיר בכבוד אשתו שאין ברכה מצוייה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו שנאמר ולאברהם הטיב בעבורה והינו דאמר להור רבה לבני מחוזה הוקירו לנשייכו כי הכ דתתעתרו כבדו את נשותיכם כדי שתתעשר אם יש לכם מינוס בבנק ואתם לא מצליחים לגמור את החודש מרגישים חנוק תנסו לשפר את היחסים שלכם עם הקרובים חברים והאישה בבית ו שיהיה לכם מאור פנים מתוך כבוד והערכה פעם המחבר ניסה לסייע לאדם צעיר שהתגלתה אצלו בעיה בריאותית קשה וסיפר לתלמיד חכם והוא ביקש לקרוא לאותו אדם חולה וכשהיו שניהם בארבע עיניים שאל הרב אתה מתנהג אל אשתך בכבוד האם לא קור שאתה מקניט ומצער אותה הצעיר פרץ בבכי הוא ידע שהרבה מדי הו מקניט ומצער בשנים הספורות שחלפו מאז החתונה הוריד לה הרבה דמעות מיד קיבל עליו בקבלה גמורה לשנות את עצמו לחלוטין ואז שאל אותי בפליאה גדולה תגיד איך הוא ידע לא שמישהו סיפר לו כי שום אדם זר לא ידע על זה מבחוץ אצלנו הכל זוהר איך הוא ידע מה זה א נו איך הוא ידע איך הוא ידע כמעט בכל בית זה ככה בעיה לדעת עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו לא די שתרצה חברו אלא זה הוא דין בפוגע מי שפגע הדין הוא שהוא ירצה את חברו מוטל עליו חיוב לבקש סליחה לאזור עוז להתייצב מול הנפגע ולומר חטאתי זה לא מספיק אחר כך צריך להשתדל לפייס אותו וכדאי לכ אדם לעשות ככל מאמץ לזכות לסליחה שווה להתחנן להתרפס להשפיל את עצמך ולשלוח שוב ושוב מכתבים ולתת מתנות עד שהנפגע יסלח האי נעימות הזאת עדיפה בהרבה על עונש חמור של פגיעה בזולת אחת הסיבות שבגללה חשוב להתאמץ לרצות משום שבאופן זה קל יותר לנפגע למחול מחילה אמיתית כאשר הוא רואה בח שהפוגע משתוקק ממש לרצות קל לו יותר להתפייס ורושם הפגיע נחלש סיבה נוספת התחנונים והשפלה שאתה מרצה את חברך שפגעת בו הם גם ממרקים לך את החטא זה גם כן סוג של כפרה מה שאתה מתבייש זה מוחל לך על עוונות כך כתוב בברכות יב כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עוונותיו אז גם אם הוא לא מחל לך עדיין עצם זה שאתה התחלת כמו שראיינו את המכתב שהיא כתבה וכבר זכתה בשידור אדם צריך לבקש סליחה מבלי לחוש על כבודו הכבוד כמו כל דבר בעולם נברא כדי שייעשו בו שימוש נכון לעבודת הבורא ולא ינצלו את הכבוד לרעה תראו בגימטריה של כבוד כבוד בכתיב חסר זה שם הווייה כבוד בכתיב מלא זה 32 כי בניין לב בשמחת תורה חתן התורה מסים באות ל לעיני כל ישראל חתן בראשית מתחיל באות ב בראשית ברא אלוהים ביחד לב כי רחמנה ליבה בעה הקדוש ברוך הוא רוצה את הלב הגמרא במסכת יומה פז מספרת סיפור נורא על קצו גס רוח שפגע ב אמורה גדול רב בזור הוא נקרא רב אבא מהחבורה של רבי שמעון בר יוחאי מראשוני ומגדולי המוראים רב הגיע ערב יום כיפור הקצה וחצוף לא בא לבקש סליחה מרב ומאחר שעל עוונות שבין אדם למקום לא מתכפר לאדם ביום הכיפורים עד שירצה את חברו חשש רב לגורלו של הקצב הרשע לא חס על זמנו היקר מפז ובערב יום הכיפורים הלך בעצמו לאותו קצב חצוף בדרך לחנות פגש רב הונה את רב שאל אותו לאן פניך מועדות בשעה זו הרת גורל יש זמן קצר עד יום הכיפורים אמר לו אני הולך להתפייס עם הקצב רב הגיע ל התלי של הקצב עמד על מפתן הדלת והקצב הבן בליעל ראה את רב ואמר לו בחוצפה איומה לך מכאן אין לי עסק איתך פנה רב ללכת הקצב המשיך במלאכתו באותה עת בקע את ראש הבהמה בעזרת גרזן וחתיכה מראש הבהמה תיזה על ראשו והרגת הו והוא מת בערב יום הכיפורים מבלי יכולת לחזור בתשובה הפסיד לנצח את האפשרות החשובה שניתנה לו שמעתם עד כמה אדם צריך למחול רב בעצמו הלך אליו להציל אותו לפני מספר שנים בסמינר לבנות רבנית די ידועה המשיכה ללמד ולחנך בסמינר הרבה לאחר שעברה את גיל הפנסיה מה הסיבה תלמיד חכם גדול התחנן לפניה שתמשיך להחזיק במשרה כיוון שיש לה שבילים לנפש הבנות וכושר ההשפעה שלה עצום מעצם האישיות המיוחדת שלה הגיע כבר לגיל 70 ועדיין ממשיכה לחנך יום אחד היא פנתה כשהיא נרגשת מאוד דמעות זולגות מעיניה ואמרה התעוררה לעניין מסוים אחר שיחה חזקה על נושא בן אדם לחברו בזהירות מאונאת דברים וסיפרה סיפור שהתרחש עמה יש בצוות מורה צעירה ממני בערך 30 שנה לפני כחצי שנה נכנסה בשערה לחדר המורות אמרה בקולי קולות עד מתי מורות מבוגרות שעובדות פה כבר עשרות שנים תמשכנה לחמם את הכיסא אולי הגיע הזמן שיפנו את המשרות לכוח צעיר יותר למה לא נותנים אפשרות למורות חדשות לקבל משרה למה לא להזרים דם חדש למערכת היא לא הסתכלה ישירות עליי אבל 25 המורות ששבו בחדר ידעו בדיוק למי הכוונה העלבון היה גדול מאוד הרגשתי שהייתי מעדיפה לקבר חיים במקום ולא לסבול את הבושה לאחר זמן התברר שהמורה הצעירה שפגעה בי בת דודה שלה בת 30 אשת אברך התקשרה אליה ושהיא מנסה להשיג משרה בהוראה אבל נותנים לה רק מילוי מקום והיא לא משיגה שום עבודה המשרות תפוסות ומורות מבוגרות שהיו אמורות לפרוש לא פורשות היא כל כך כאבת הכאב שלה בת דודה שהיא רמזה בקול גדול שאם הזקנה הזאת ועוד דומות לה היו מפנות מקומן לאחר גיל פרישה אז לבת דודה היה סיכוי להתפרנס נורמלי אבל הכאב של המורה המבוגרת היה גדול מאוד עלבון פגיעה קשים מנסו וכחצי שנה לאחר מכן סיפרה הורה בוגרת שחברה שלה לצוות הפוגעת בה מאושפזת בבית חולים רמבם מחלקת מתולוג והתגלה אצל המורה הזאת מחלת הלוקמיה לא עלינו ויש בזה דרגות של חומרה רחמנה לצלן והסוג שלה החמור ביותר פרופסור מיוחד טיפל בה בטיפול מיוחד והיא נאלצה לשות בחדר בידוד לא היה לה שום מגע עם אנשים לבד משני עובדי צוות שעברו סטריליזציה לפני שנכנסו לחדר הבידוד לא מחשש שתדביק אחרים החשש שמה ידביקו אותה בווירוס או חיידק ואפילו אפצ'י אחד יכול לחסל אותה אומרת המורה המבוגרת כמו ד הרב אני מספרת לך מה מעיק על ליבי המורה היא פגעה בי עכשיו היא חולה במחלה קשה מאוד ואמר רבי חיים סטוצ'ינר שבין אדם לחברו זה אש אני יודעת שאולי המחלה שלה קשורה לעלבון שהעליבה אותי אני יודעת שאני מתבקשת למחול אבל אני לא מסוגלת למחול לה אני יכולה לומר מן השפה ולחוץ שאני סולחת ומחלת אבל זה לא מחילה של ממש למחול באמת אני לא יכולה היא שפכה את הדם שלי ברבים אני הזקנה יחידה בן כל 25 והיא מדברת על הזקנות האלה היא כאילו לקחה חרב וקרתה לי את העורקים של הלב אני לא יכולה למחול על זה אבל מצד שני אני חושבת לעצמי איזה רשעית אני אולי המחילה שלי תעזור להלבשה איך אני לא מוחלת ואז היא שתקה ואמרה שהיא צריכה שתי עצות אחת איך היא תוכל לפעול על עצמה להצליח למחול בלב שלם מחילה אמיתית עצה שנייה לא מספיק שהנפגע סולח אלא יש צורך שהפוגע יבקש מחילה ככתוב עד שיירצה את חברו עכשיו אותה אישה שפגעה בי לא באה לבקש סליחה וגם אם אני אמחל לה לא יהיה בכך די כאשר היא לא מבקשת סליחה מצד שני היא לא יכולה לבוא אל המורה הפוגעת כיוון שהיא בחדר בידוד והיא לא יכולה לומר לה פגעת בי פגיעה קשה תבקשי סליחה איך אפשר לגרום לה פוגעת לבקש סליחה כדי לעזור לה ורבים נתקלים בשאלות כאלו ולכן חשוב להבהיר ולהרחיב את העניין אז נתחיל בתשובה לשאלה השנייה יש כמה אפשרויות לעורר את הפוגע לבקש סליחה אחד לשלוח מכתב אנונימי או על ידי שליח ללא ציון של שם הכותב והמכתב צריך לשדר סלחנות רוח טובה וענייניות במקרה של המורה הזאת אפשר היה לנסח כך לכבוד גברת כך וכך היקרה אני רוצה לכתוב לך משהו שמעיק על לבי כבר זמן מה אני מתנצלת בראש מראש אם יש בדבריי פגיעה חס ושלום הייתי בחדר המורות כשהי בעת את כעסך על המורות המבוגרות שממשיכות ללמד אני לא באה לדון אותך חס ושלום אבל ראיתי שבנית פלונית נפגעה מאוד מאוד וכידוע עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו אז אנה בקשית מחיתה למענה ולמענך ומחמת רגישות העניין אני מעדיפה לא להזדהות דעי שאני חפצה בטובתך באמת ובתמים מכתב עדין כזה יכול לעורר אנשים לפתוח את ליבם לבקש סליחה וגם לסלוח במקרה הספציפי של המורה המבוגרת לא נעשה שימוש במכתב אלא אחת מחברותי המורות דיברה איתה המורה הזו היייתה אחת משתיים שעברו סטריליזציה בחדרים המיוחדים כדי שיוכלו להיכנס לחדרה של החולה לסייע לה ולהיות עמה לחברה המשימה שעמ בפני החברה שנתבקשה לעשות זאת היייתה לא פשוטה בכלל גרוע מאוד לומר לבן אדם שסובל ומתייסר במחלה איומה שמע אתה חטאת אתה פושע אתה השם בסבל הנורא שלך כדי לעורר באופן נכון יש צורך בחוכמה רבה בעדינות ובזהירות מופלגת כאילו פוסעים בשדה מוקשים אבל חייבים לעשות זאת וההכרח לא יגונה אז החברה ניצלה הזדמנות בפרק זמן מסוים שהחולה הרגישה קצת יותר טוב והובילה את השיחה מתוכננת באופן ספונטני לכאורה וכך אמרה לחברה החולה הרי כולנו יודעים ששום דבר לא קורה בעולם במקרה אולי כדאי ל שוב מה לתקן כדי שהקדוש ברוך הוא ישלח רפואה שלמה במהרה אולי להיזכר אם הייתה בעיה בבין אדם לחברו שהרי יום כיפור לא עוזר לכפר עד שירצה את חברו יכול להיות שקרתה פגיעה בשכנים בבניין אולי גרמת למישהו לא לבנות מרפסת או תוספת אז האישה החולה ענתה בביטחון מוחלט לא לא דווקא הייתי מאוד בסדר בעניינים האלה תמיד רק לאחרונה חתמתי על אשול השכנים למרות שזה חוסם לי את האור והאוויר אז אולי הייתה איזה בעיה במכולת בחנות בגדים או משהו כזה לא גם זה לא אולי בבית הכנסת כי ידועים דברי הגאון מבינה שהוא מנע ללכת נשים לבית הכנסת בגלל לשון הרע שמשמיעות ש וכולי או אולי הקפדה שקשורה לבית הכנסת אולי רכילות או כנאה לא לא גם זה לא הכל תקין אצלי בענייני אולי בעבודה אולי איזה ערה בחדר מורות היא רק הזכירה לחדר מורות קפצה אישה חולה כנשוכי נחש אוי אוי ואבוי אוי ואבוי חצי שנה זה כבר כ רובץ לי על המצפון יום אחד בהפסקת 10 בת דודה שלי בכתה באוזני 20 דקות שהיא לא מצליחה להשיג עבודה והיא דחוקה וסובלת וניסתה להשיג ולא הצליחה כי מורות שהיו צריכות לצאת לפנסיה לא יוצאות ואי אפשר לקלוט חדשות זה נגע לליבי הרגשתי בעוצמה את המצוקה שלה ואחרי שיחה איתה נכנסתי לחדר המורות מתוסכלת וזועמת ישבה שם מורה אחת מבוגרת מאוד שעברה את הפנסיה בשנים טובות אוי ואבוי לי את הזעם תסכול הוצאתי על אותה מורה מבוגרת ניחמתי את עצמי אחר כך כשהתערובת ודאי ודאי שה הבינה ונפגעה אוי ואבוי אוי ואבוי החולה ביקשה דף ועת וכתבה למורה מבוגרת מכתב מרגש שאני כותבת לך את המכתב הזה אני כמו יונה הנביא במעי הדגה בעמ כי שאול אני כותבת לך מחדר בידוד אסור לי לבוא במגע עם בני אדם אסור לבוא לבקר אצלי מחמת המצב הקשה שלי הגעתי כבר לשערי מוות נראה לי שאני עומדת לפגוש בקרוב את אמא שלי שנפטרה זמן קצר לפני כן אני מתחננת סלחי לי על שפגעתי בך פגיעה קשה שקשה למחול עליה באותה עת הייתי נתונה בסערת רגשות ולא שקלתי את מעשיי ולכן נהגתי באופן איום ונורא לא מגיע לי שתסלחי לי אבל אני מבקשת לפנים משורת הדין אנה סלחי לי ואני ממיטת חוליי אתפלל עליך שהקדוש ברוך הוא יטיב עמך בכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמיים ושוב מעומק לב נשבר אני מבקשת את סליחתך באמת ובתמים כשהמורה כשישה קראה את המכתב התרגשה מאוד אומנם רושם הפגיעה לא נמחק לחלוטין אבל כבר התקיים הדין של עד שירצה את חברו וזו התקדמות חשובה ומשמעותית לקראת מחילה גמורה אז רואים לפעמים אדם לא שוקל מילים ואחר כך הוא שוקל תרופות לא חבל עד היום שמענו על מקרה אחד שבו אין אדם מחוייב לסלוח למי שחטה נגדו יש מקרה שלא חייבים לסלוח באיזה מקרה שמה מצא ש פגם משפחה מוציא שם רע ברבים מדובר במקרה של מוציא שם רע מדברי רבנו בחיה פרשת ויחי עולה שיש עוד דבר שאדם לא צריך למחול למי שפעל נגדו ועשה לו עבל באיזה מקרה אחרי יעקב כשבאו השבטים לפייס את יוסף שישא פשעם חטאתם על הרעה אשר גמלו מה נאמר ויבק יוסף בדברם אליו וילכו גם אחו ויפלו לפניו ויאמר עליהם יוסף אל תיראו כי אלוהים אני ואתם חשבתם עלי רעה אלוהים חשבה לטובה וינחם אותם וידבר על לבם רשי מוסיף שדיבר איתם דברים המתקבלים על הלב רבנו בחיה כתב על זה דברים נוראים תחשב בכך שלא נאמר בפירוש יוסף מחל להם בפיו כך אומר רבנו בחיה והנה אחו ביקשו ממנו מחילה ולא באר הכתוב שמחל להם וכבר בארו רבותינו זכרונם לברכה כל מי שחטה לחברו ועשה תשובה אינו נמחל לעולם עד שירצה את חברו ואף על פי שהזכיר הכתוב וינחם אותם וידבר על ליבם נראה בזה שהיה להם ריצוי מיוסף אבל מכל מקום לא ראינו שהזכיר הכתוב מחילה ביוסף ולא שיודע להם שיסה פשעם חטאתם ואם כן מתו בעונשם בלא מחילת יוסף ואי אפשר להתכפר עוונם רק במחילת ועל כן הוצרך העונש להיות כמוס וחתום להפקד אחר זמן בעניין עשרה הרוגי מלכות והדברים מבהילים כיוון שיוסף לא מחל להם במפורש הגיע לעם ישראל עונש נורא של עשרת הרוגי מלכות והשאלה נשאלת הי מדוע באמת לא אמר להם יוסף במפורש שהוא מוחן להם הרי יוסף היה בחיר ש בשבטים עד כדי כך ש אור החיים הקדוש מתקשה מדוע חילק יעקב את הנחלה רק למנשה ואפריים ולא ליוסף הרי גם יוסף היה אחד מן השבטים מה מתרץ אור החיים הקדוש מי שיודע 200 שקלים יוסף נחשב בדרגה לאחד מן האבות הקדושים הרי לנו מדרגה עצומה של יוסף הצדיק אז איך הוא לא מחל לאחו במפורש הרבה תשובות ניתנו בדבר רבי מרדכי צוקרמן זכר צדיק לברכה כותב בספרו לב מרדכי דבר נפלא מאוד עד הסיפור עם האחים היה יוסף מעותד יותר מכל השבטים האחרים ליטול את כתר התורה על ראשו יותר מכולם באה פרשיה זו גדעה את חלקו זה הוא הספיק ללמוד עם אביו עד פרשת עגלה ערופה לאחר מכן ירד למצרים ניטל ממנו כתר התורה והוא עבר לי שכר שהיה חמור גרם רובץ בין המשפטי ונסע על עצמו את עול התורה ממנו יצאו ראשי סנהדראות ועל דבר כזה ירידה בתורה אי אפשר לסלוח מי שגזלו ממנו את האפשרות לעלות ולהתעלות בתורה בעקב כך הוא נשאר במצב ירוד ממה שניבאו לו בתחילה אינו מחוייב לסלוח למי שהביא עליו את דבר הזה ידוע ומפורסם שעבירות בין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שיירצה את חברו אך חידוש עצום יש בספר וגת מחלחל ומרעיד לב כל בעל נפש כל זמן שאדם לא ריצה את חברו אין לו כפרה גם לעוונות בן אדם למקום מנין הגמרא אומרת ביום הפה דרש רבי אלעזר בן עזריה מכל חטאיכם לפני אדוני תטהרו עבירות שבין אדם למקום יום הכיפורים מכפה עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר המנחת חינוך כותב בכל חטא בין אדם לחברו יש גם עבירה בין אדם למקום וגם לאחר שאדם מרצה את חברו הוא חייב להתוודות ולשוב על החלק שבינו לבין המקום אבל כל עוד שהוא לא ריצה את חברו גם חלק הבן אדם למקום לא נמחל לו ולא מועילה תשובתו הקשה הריף על דברי רבי אלעזר בן עזריה ושאל מה הוסיף על דברי המשנה עצמה הרי היא בעצמה אומרת שעבירות שבין אדם למקום יום הכיפורים מכפר בעבירות שבינו לבין חברו יום הכיפורים מכפר ואם בא רק לומר שהמקור לכך ו מהפסוק מכל חטאות לפני אדוני תטהרו מדוע לא ציין רק אותו ותרץ שרבי אלעזר בן עזריה בא להוסיף ש ם יש לאדם עוונות שבין אדם לחברו תלוייה כל כפרת עוונותיו גם אלה שאינם קשורים לעוון הזה וכך שהי רצה את חברו ולכן הוא לומד את זה מהפסוק כי ביום הזה יכפר עליכם תאר אתכם מכל חטאיכם לפני אדוני תזכו שביום הזה תכפו כל עוונותיכם רק בתנאי כאשר תטהרו עוונות שביניכם לבין חבריכם דברים נוראים ואיומים כל כפרת יום הכיפורים תלוייה בריצוי הזולת ואף אם חטאו לאדם אחד פעם אחת בפגיעה קלה אם לא יבקשו סליחתו וישיגו חוסם החטא הקל הזה את מחילת כל העוונות השם ירחם אז מי נמחל לו בכלל לצד הידיעה החמורה זו יש בדברים הללו גם הטלת אחריות על הצד הנפגע כמו שכותב רבי חיים פלאג'י זכר צדיק ברכה שגם אם פגעו בך לא בצדק והפגיעה חמורה וקשה ומותר לך על פי הדין להקפיד ואתה לא חייב למחול עליך לחשוב שהכעס גורם שלא יכופר דבר עוונות חברו לכן רב הלך לקצו הרשע הוא דאג לו בשולחן ערוך מבואר בהור החיים תכב אדם המסרב למחול קרו יך זר במידה כנגד מידה עלול הקדוש ברוך הוא להתאכזר עליו ביום הקדוש בחוסר המחילה גם מזיק לכלל ישראל כך מובא בדברי התור מהמדרש כאשר הסמ המקטרג רואה שלא נמצא חטא בעם ישראל ביום הכיפורים הוא אומר ריבונו של עולם יש לך עם אחד בארץ כמלאכי ששרט מה מלאכי השרת נקיים מכל חטא אף ישראל נקיים מכל חטא מה מלאכי השרת שלום ביניהם אף ישראל שלום ביניהם והקדוש ברוך הוא שומע עדותם מן המקטרג ומכפר להם כותב על זה בלבוש ואם לא יהה שלום זה עם זה אז יהיה מקום לשטן לקטרג ו יהיה לו פתחון פה ריבונו של עולם העומדים לפניך ומבקשים מחילה ממך על עוונותיהם תתנהג עמם כמידת כשם שהם לא רוצים למחול זה לזה גם אתה אל תמחל להם דרך אגב הוא מזכיר גם את עוונותיהם ואומר זה פשע לחברו דבר מועט ואינו רוצה למחול קל וחומר הפשעים הגדולים שהם עשו נגדך שהם גדולים ועצומים ורבו למנות איך תמחל להם והגמרא כותבת בשבת ק מט מי שחברו נענש על ידו אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא על מי מדובר לא יאומן כי סופר על מי [מוזיקה] מדובר על מי מדובר על נבות הישראלי שאחאב הרשע שאיין לו חלק לעולם הבא העליל עליו עלילת שו ורצח אותו העמיד עדים שקרנים ורצח אותו וגם ירש אותו אותו נבות שהיה כבר למעלה והשם אמר מי ילך אמר אני הוציא אותו מחיצת של הקדוש ברוך הוא הוא רצה לנקום באחו והוציא אותו משם זאת אומרת בן אדם שבאמת נעשה לו עבל כזה וכזה וכזה אבל עצם זה שהוא לא מחל ורצה לפגוע באחו הרשע מרושע שרצח אותו הוציאו אותו ממחיצה של הקדוש ברוך הוא זה מה שכתוב בגמרא מי שחברו נענש על ידו אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא זאת אומרת עד שהוא החליט שהוא ירד למקום הוא היה במחיצתו של הקדוש ברוך הוא אבל מרגע שהוא החליט שהוא רוצה הוציא אותו וכך מצינו שאמר הקדוש ברוך הוא לדוד המלך ן צ עד מתי יהה עוון זה תמו בידך על ידך נהרגה נוב עיר הכהנים ועל ידך נטרד דואג האדומי ועל ידך נהרגו שאול ושלושת בניו רצונך יכלו זרעך או תמסר ביד אויב וואי וואי וואי דוד הנרדף דוד בורח אין לו ברירה הוא מגיע לעיר נוב הכהנים שמה מכבדים אותו ונותנים לו לאכול ומשכה והדבר נודע לשאול המלך ובעצת דואג האדומי מחסלים 85 כהנים שם הוא השם דוד שהוא ברח בגלל שהוא צמ ורעב אומר לו השם עד מתי יהיה העוון הזה תמן בידך שעל ידך נהרגה נוב עיר הכהנים על ידך נטרד דואג האדומי שהיה רשע גמור תינה היייתה לו בליבו ועל ידך נסתבך שנהרגו שאול ושלושת בניו אז יש לך שתי ברירות מה אתה מעדיף שאני אכלה את זרעך או שאתה תמסר ביד אויב מי חכם ויבן זאת כי דוד השם בכך שדואג קינה בו שרקם עליו עלילת שקר על נוב עיר הכהנים בגינו והסיט את שאול כנגדו אבל חברו נענש על ידו הם נענשו על ידי דוד הגורם היה דוד שהם נענשו לא השם הוא לא השם אבל הם נענשו על ידו יוצא שגם אם החבר השם אבל מכיוון שנך מוחל לו לא יעבור יום הכיפורים בשלום וירעו חלילה אסונות ופגעים הקולר יהיה תלוי בצוואר של מי שלא מוחד נו אז אדם יכול לסלוח לעצמו על זה שהוא לא סולח לחברו גם אם לא ביקש מחילה ממך ועודנו עומד ברשעתו כדאי למחול אם לא בשבילו בשבילך כי כל המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו ואיין הדברים נוגעים רק ליום הכיפורים אלא לכל ימות השנה שהרי לדעת רבי יוסי אדם נדון בכל יום ומשום כך בכל יום אנחנו מתפללים לישועה והצלחה אז כדאי למהר למחול ולסלוח ואם פגענו או משהו לחפש את אלה ואמרנו כמה עצות ולעשות את זה צ'יק צ'ק כמה שיותר מהר ואז יוכלו כל משאלות לבנו גם להתמלא במהירות החידה זכר צדיק וקדוש לברכה בספרו מראית העין מביא מעשה פי בעל הוא שמע את זה מפי בעל אור החיים הקדוש מעשה שהרע בעירו אחד מראשי הקהל שר וגדול בבית המלך זלזל בחכם אחד והרב קרא לחכם כדי לפייסו התחיל לדבר עמוד דברי ריצוי ופיוס ולם חכם השיב לרב למה התרח מר בזה הרי בזמן שזלזל בי השר הזה תכף מחלתי לו שהרי הזוהר הקדוש אומר כי עוונות ישראל חס ושלום כביכול מכבדין על כנפי שכינה והאדם הזה שחטה וביזה אותי אם אין אני מוחל לו העוון אינו נמחק ויש צער השכינה מסיבת העוון הזה ולכן תכף מחלתי לו ולא היה מקום לעוון לחול שביזו והמחילה באים כאחד ממש אז לא היה צער לשכינה בכלל על פי המעשה הזה כותב החידה אפשר להבין מה שאמרו חכמים זכרונם לברכה כ המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו כי בזה שמעביר על מידותיו ומוחל לחברו הוא גם מונע צער השכינה מצד זה שזלזלו בו וצערו לפי כך מידה כנגד מידה מעבירין לו על כל פשעיו כי חכמים אמרו למי נושא עוון למי שעובר על פשע נמצא שכפי המידות שלך נוהגים [מוזיקה] עמך טוב נביא עכשיו מעשה שתיים לסיום שיהיה לנו ציור בראש מהמציאות מעשה במלמד אחד שהשפיל את תלמידו בפני כל הכיתה בצורה בזויה מאוד גרם לו למשבר חזק ודיכאון עמוק בעקבות זאת הוא הדרדר כללית עד כדי כך שהתבגר לא יכול היה לשת אישה ונשאר רווק לימים נפגש המלמד עם כמה מהתלמידים שהתחנכו באותה תקופה והחלו לעלות זכרונות מימים עברו ועלה גם זכרו של התלמיד שנפגע מהשפלה לפתע תפס המלמד את חומרת המעשה עזב מיד את הקבוצה של התלמידים נסע ישר לבית של החניך ההוא ומצא אותו יושב בדד כעת הוא הבין מה עבר על לי ברבות השנים מה קרה לו ואיזה אומלל הוא התפרץ בבכי נשער וביקש שימחל לו על החטא הגדול התלמיד סרב כל כך גדול היה כעס שהוא שמר בליבו על ההשפלה שעשה לו בכיתה עברו שנים רבות והמרירות עדיין גדולה סובב את הראש וסרב לשמוע מילה וחצי מילה מדבריו של המלמד בכל זאת אחרי שהמלכה סימני כניעה של ממש ודיבר ממש בלשון פיוס ותחנונים אמר לו התלמיד שהיה כבר מעל 40 שהוא מוכן למחול בתנאי אחד כיוון שהשפל נעשתה לפני כל הכיתה אם תאסוף לביתי את כל החברים האם ותתנהג המלמד מר למשרד התת אסף את רשימת הילדים מאותה שנה כולם כמובן התחתנו הולידו ילדים בנכדים יצר עם קשר וגילה שכמה מהם גרים בחוץ לארץ עשה חשבון ו שתברר בשביל להביא אותם ייעלה לו יותר מ-20 אל דולר נכנס לאחד מגדולי הדור ושאל אותו אם הוא מחוייב להוציא סכום כזה עבור בקשת מחילה השיב לו הגדול אם היית עושה תאונה במכונית ודור ילד וההורים טובעים אותך למשפט ואתה עלול לשבת 10 שנים בפנים היית מוציא סכום כזה עבור עורכי דין ואם כן על אחת כמה וכמה כדי להינצל מעונש גיהנום אתה מחוייב לשלם את הסך הזה להביא את התלמידים מכל קצות תבל הבית של התלמיד כדי לבקש ממנו מחילה שמעתם פסק דין יא באבאי יא [מוזיקה] באביי ואני מבין שיש פה כמה שמבינים מה זה אומר לגבי אלה שצריך שיבינו בתפילה זכה נאמרת בערב יום הכיפורים מוסרים מודעה כי הננו מוחלים במחילה גמורה לכל מי שחטה נגדנו מחילה גמורה היא באמת ובתמים מחילה ולא רק מילים שנאמרות כלפי חוץ המשמעות של מחילה כזו שהיא באמת היא מפקיעה כל זכות מכל התחשבנות שהיא בספר מעיין המועד מסופר מעשה מפעים במנהטן בארצות הברית פרץ סכסוך בין שני שותפים שניהם ידידים ותיקים נאמנים סוחרים ישרים יראי שמיים נוחים לבריות אבל קרה מה שקרה נהלו בשותפות בית מסחר ליניאר אחד מהם תיווך מוצר הקשור לענף וזכה בדמי תיווך הגונים ב-1,000 דולרים שלשל אותם לכיס הפרטי בטענה שזה עיסוק צדדי ואישי לעומתו טוען השותף כל העיסוק נכלל בתחום השותפות שניהם מבורכים בחוכמה ו פקחות בנוסף להיותם סוחרים ממולחים אמרו לפני שיפרוץ סכסוך ללהבה יצור חומת אבה בטרם יתפשט הריב למשפחות ומותה את העסק נפנה לדין תורה נשמע דעת ההלכה בינתיים נשלי ש את הכסף השנוי במחלוקת בידי אדם מהמן אחד הציע להשליש את הכסף בידי אברך פלוני שהוא רחוק לגמרי מחיי מסחר עוסק בלימודים לקראת קבלה לשחיטה החבר הסכים משם נסעו לגאון רבי משה פיינשטיין לברר מי מהם צודק נסעו לאברך מסרו לו את ה שטרות למשמרת הוא שאל אותם מה זאת אז הם סיפרו לו את המחלוקת שנתגלעה ביניהם מעניין אמר מה יפסוק רבי משה עד שתשובו גם אני העיין בעניין הזה משם הם המשיכו לביתו של הגאון מגדולי ההוראה בדור האחרון קיבל את פניהם בכבוד שמע טענות עיין בהלכה פסק במקרה הזה צודק הסוחר הראשון שהוא היה מתווך והכסף מגיע לו כולו אורו הפנים של השותף השני ואמר אם כך פוסקת ההלכה אני מבקש מחילה וסליחה שעורר י מאומה שלא כדין תחשוב בבקשה כאילו לא אמרתי דבר התפייס רבי משה ברך אותם בחום שתשרה הצלחה בשותפות כמה השניים נסעו לאברך אמרו לו תן לנו את השטרות הוא הצודק האברך היה בתדהמה אה ככה פסק רבי משה אני עיינתי בהלכה והברה לי הפוך שהצדק איתך אני מצטער להגיד לכם אבל רבי משה פיינשטיין טועה מה איך תדבר ככה גער בו השוף רבי משה פיינשטיין הוא פוסק מפורסם השולחן ערוך שגור על פי בעל פה מי אתה אברך צעיר שתחלק על הפסק שלו מה יש מה יש גם פוסק גדול יכול לטעות אומר האברך ירדו השניים נבוכים ושבו לבית של רבי משה וסיפרו לו ששליש ממאן למסור את הכסף כי הוא טוען שהרב טועה בפסק דינו שמע הגאון את הדברים ושאל לשמו של החצוף איתר את השם בספר הטלפונים חייג אליו והזמין אותו לפרוט בפניו את נימוקיו אדרבה אמר אולי גאון הדיר הוא ויכול להפריך את פסק הדין תורה היא וללמוד אני צריך האברך הגיע עם חיוך ניצחון על פניו שואל אותו הגאון מדוע סבור כבודו שטעיתי מה עונה לו החצוף מסורה הגאון בסבלנות ואורך רוח פתח בהרצאת סוגיית הגמרא ואמר את דברי הראשונים עד לסעיפים בשולחן ערוך בכל דברי נושא הכלים והוכיח את פסק ההלכה בבהירות נפלאה כשסיים אמר הצעיר ביהירות עדיין לא השתכנעתי עליי לעיין במקורות בעצמי א שותפים רתחו לשם הדברים חוצפה כזו העזה שכמותה לא נשמעה פני הגאון הגדירו בעננה יש כאן פגיעה חמורה בכבוד התורה אבל הוא לא אמר דבר נתל גיליון נייר ורשם לחצוף את המקורות בפירות כדי שיוכל לעיין בהקדם וביקש לאחר מכן תמסור את הכסף לבעלים האברך שב לבית עיין במקורות והתברר שהם ברורים וחותכים ואז הוא הודע ש הפוסק הגדול הכן צדק במקרה הזה במקרה הזה ומסר את פיקדון לבעלים עבר זמן קצר והצעיר עלה שוב במדרגות לרבי משה פיינשטיין ואייך הוא התקבל בכבוד גדול ביקש ממנו לשבת וסיפר ל משה פיינשטיין שהוא למד ללקות שחיטה והשתלם במקצוע והשיג גם מקום עבודה אבל דורשים המלצה של הגאון ברצון אמר לו הרב משה פיינשטיין בחן את ה צעיר בלקות שחיטה ומי שנוכח שהוא שולט בהן ישב וכתב לו המלצה חמה בני הבית שהיו עדים לפגישה הקודמת עקבו בזעם ו בחרון אחר הנעשה אך נבצר מהם להגיב רק שהלך פנו לרב בתמיה חצוף כזה פגע בך כל כך אמת אמר איזהו חוצפה זו מצידו לעלות ולבקש אמלצה אמת אמר היה ראוי להראות לו את הדלת אמת אמר אם כן איך הוא קיבל את מבוקשו כאילו לא הרע דבר אני לא מבין אתכם אומר הרב משה פיינשטיין לבני ביתו לא בפליאה מעושה אלא ממש שנובעת מעמק לב טהור ואמיתי כלום שכחתם שבינתיים עבר עלינו יום הכיפ פורים ומחל בו לכל מי שפגע בנו אצלו זה כל יום יום הכיפורים ככה מחוייבים ככה מחוייבים למחול לכל בן אדם שפגע בנו כמו החצוף הזה חברה זה עבודה עבודה קשה אבל התורה מחייבת אותנו כי היא סומכת עלינו שאנחנו מסוגלים אנחנו מסוגלים אנחנו מסוגלים אז בגלל שאתם קשובים אז אני אתן לכם עוד איזה מעשה עוד משהו בספר המשגיח רבי מאיר מובא מעשה מופלא שמציג את המידות רומיות שרבי מאיר חודוש זכר צדיק ברכה ואיך היה מעביר על מידותיו בתקופת מלחמת העולם הראשונה התגלגל ובא עם אחד מחבריו לכפר נידח והגיעה ידיעה שהצבא הגרמני קרב רוב תושבי הכפר נמלטו על עצמם על עגלות ביניהם גם שני החברים נחפזו לצאת למבואות הכפר כדי לעלות על אחת העגלות לפתע נזכר החבר ששכח מחפצה בכפר פנימה ר לחזור לחפש אבדה ורבי מאיר חודוש נותר במקום לחכות לו בזו אחר זו חלפו עגלות עמוסות אנשים עם מטלטלים והזמינו אותו להצטרף אך הוא סרב איך הוא יעזוב את חברו בדד עוד מעט לא יישארו כבר עגלות בכפר והחבר תרם חזר והוא נשאר עומד ומחכה או החבר נראה מרחוק עוד רגע הוא מגיע ברגע זה התקרבה אל החבר עגלה עם מקום אחד לתדהמת רבי מאיר חודוש קפץ החבר על העגלה עם המטלטלים תוך רגע חולף את העגלה על פניו ומותירה ענן אבק וחבר אחד נאמן עומד ומחכה איזה תדהמה איזו אכזבה איזה תרעומת הוא מחכה לו מחכה מחכה ובסוף הוא עולה על העגלה והולך לא מתחשב לא חושב לא כלום לימים הוא סיפר שבאותו רגע אמר לעצמו אם יקרה לי מקרה כזה שנית לא אחכה אבל בוא במקום הוא אומר חזרתי בי נזפתי בעצמי ואמרתי ללבי על אף הכל אני לא מתחרד שחיכיתי היה כדאי למה היה כדאי למען עצמי למען טוהר נפשי כדאי היה לחכות ולא להשאיר בן לוויה מאחור כמו רבי פנחס בן יאיר שתחשב בבן לווייה גוי שהנהר יקרע מימיו גם לא משאירים בן לוויה מאחור באותו רגע שמחשבה טהורה זו חלפה בלבי חשתי שמשהו השתנה בי והייתי לאיש אחר טוב יותר איי איי איי איי אי לא יאומן כי סופר יהודים יקרים כמה אנחנו צריכים לשמוח שהתורה סומכת עלינו שאנחנו מסוגלים להיות מלאכים זה צריך להיות מלאך בני אדם קשה להם מאוד כל מה שאמרנו עם כל מה שפחדנו וכל מה ש לא קשה לאנשים מאוד קשה לבעל ואישה אפילו שהם בעצם אדם אחד יקרא את שמם אדם קשה להם להתפייס והם זוכרים אני לא שוכחת לך לפני 46 שנה ך אחרת לפגישה שנייה 46 שנה סבתא כבר סבתא את עוד זוכרת מה היה אז איי איי איי א אי יהודים יקרים אבל אנחנו צריכים לשמוח שיש לנו זכות לעבוד את השם יתברך ואנחנו צריכים תמיד לרקוד ולשמוח ולשיר מי ששר 15 דקות כל יום ורוקד כל הבעיות שלו יפטרו יש לי כבר אולי 30 50 תכתובות עם אנשים שנושאו בעקבות השיר עבדו עבדו עבדו אני מפזר את זה מדי פעם בסטטוס לא הכל אבל תשמעו יהודים יקרים אם אתם רוצים יום של ישועות ואני אומר את זה באחריות יום של ישועות אז תנצלו את ההזדמנות הנדירה שגברת לאה עורכת שוב פעם בשביל כולנו אירוע של פעם בחיים סעודת שמחה זה בעזרת השם יתברך מתפרסם כל הזמן מי שירצה יתקשר ויזמין מקום 0532 22 979 זה בעוד כחודש כמו ש עשינו את הסעודה של משיח סעודת הודיה לביאת המשיח ככ תהיה סעודה מוצלחת מושקעת ואפס רווחים שתבינו זה עולה יר ממה שמשלמים אבל הי עושה את זה בשביל שבאמת באמת באמת נעשה שמחה לקדוש ברוך ה אז היום לקראת הרצאה הזאת אני נסעתי לאיש דנוך ועשינו מנגינה לשיר המפורסם אפשר לשמוע את זה בואו נשמע אחרי זה נתחבר נקום לרקוד ונוושע ישועות גדולות ומתוך זה נמחל ונסלח ונוותר והקדוש ברוך הוא ימחל לנו על כל העוונות אמן ואמן אמן בכבוד [מוזיקה] עוד טיפה וליום דו את השם בשמחה עידו עידו עידו עידו את השם בשמחה בואו לפניו לפני נ בואו לפניו רננ בוא לפ נבלי נר ננ ולפ נ בביר ננה עידו עדו עידו עידו את השם בשמחה עידו עידו עידו עידו את השם בשמחה בואו לפניו לפנ פיר ננה בואו לפנ פיר ננ בואו לפנה לפנ רננה בואו לפני יר ננה ה עדו עדו עדו ע עדו את השם בשמחה עדו עדו עדו עדו את השם בשמחה בואו לפניו לפנ רננ בואו לפנ רננ בואו לפנ לפנ רנת בוא לפניו רנת עידו עידו עידו עידו את השם בסמח עידו עדו עידו עידו את השם בשמחה ו לפניו לפניו יר ננ בואו לפניו יר ננ בואו לפניו לפניו רנת בואו לפניו רנת עדו עדו עדו עדו את השם בשמחה עדו עדו עדו עדו את השם בשמחה בואו לפניו לפנ רננ ור הוא לפנ רננ בור הוא לפנ לפנ פיר ננה בואו לפנ יר ננה ו ו ו ושמחה [מוזיקה] אווווו קשר בשמחה עדו עדו עדו עדו את השם בשמחה בואו לפניו לפניו רננ בואו לפניו ר נר נ בואו לפניו לפני רננה בואו לפניו דיר ננה אבדו אבדו אבדו אבדו את השם בשמחה עדו עדו עדו עדו את השם בשמחה בואו לפנ לפנ נ בואו לפניו רננ בואו לפניו לפני רננ בואו לפנ נה עדו עדו עדו עדו עד שס [מוזיקה] לפ בוא לפני [מוזיקה] לפחד [מוזיקה] דו לפני ב בואו לפנ יר ננה בואו לפנה רנה יר נה בוא לפניו בה עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמחה עבדו עבדו עדו עדו אתש בסי בואו לפניו לפנ נ בואו לפניו רננה בואו לפנה פנה רננה בוא [מוזיקה] ושמח בפנ פנ נ פנ נ לפנ פנ ננ ו לפנ עדו דו עדו עדו את השם בשמח עידו עדו עדו עידו את השם בשמח בואו לפני רננ רננ בואו לפני רננ בואו לפני נ נ בואו לפני נ של את השם בשמחה דו עדו דו דו את השם בשמחה ו לפנה פנה רננה בואו לפנה רננה בוא לפנ פנ רננה בואו לפנ רננה עדו עדו עדו עדו את השם בשמחה עדו עידו עידו עידו את השם בשמחה בואו לפניו לפני מנם בואו לפניו רננ בואו לפנ פלם רננ בואו לפ [מוזיקה] נה בואו [מוזיקה] לפנ בואו לפנ בואו לפני נ לפני די די דיי עכשיו כל אחד יברך את זה שלידו כל אחד יברך את זה שלידו כל אחד יברך את זה שלידו [מוזיקה] [מוזיקה] הרב שלום מפרי יש לי אחות שעובדת בטיפול רגשי מצליחים למחוק רגמים דברים של אנשים של פגיעות עמוקות לי היייתה בעיה משהו בישיבה הכנסתי גם איזה משהו שלכתי 40 שנה למה הוא דיבר ככה למה הוא עשה מחקה לי את זה לבלי עבור ממחשבה בכלל של הדבר הזה אבל זה לא זה לא פותר את הריצוי כן הרב ג ברכה בשביל בריאות והצלחה וזיווג בריאות והצלחה וזיווג הרה לפני 40 שנה בגני תקוה שמה בנסים אני מודה לכל המשתתפים השם יזכה אתכם לכפרת עוונות אמן אמן הרי אני מכוון לקיים מצוות חכמים דאורייתא בשמחה דאורייתא רבי חנני גשי אומר ס הקדוש ברוך ה זקות ישראל פיכח רב תור ומצוות שנ אמור צדו דיל ת ידיר הרני מכון ג בגדיש ב
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות