בני ברק - מחיר המחלוקת
תאריך פרסום: 17.07.2024
- - - לא מוגה! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
הערב יהיה לרפואה שלמה לשולמית בת יונה לזרע חי קיים לשירה בת אוסנת תשובה שלמה ברכה והצלחה מרובה ובריאות תנה לאורלי בת לאה ולקרן שירלי ולינוי בנות אורלי גם לעילוי נשמת אילן בן שולמית אסתר בת שמחה מאיר בן רחל נדב בן רבקה ולעילוי נשמת הוריים נו חתם עדן
אנחנו נדבר הערב בעניין המחלוקות
אתם רואים מה קורה בעם ישראל עכשיו נחלקים יש קפלניקוב את חינם חרב הבית ועד עכשיו לא תוקן אבל לא רק במישור הפוליטי הציבורי גם במישור הקטן יותר הקהילתי והאחר יש בעיה שאנשים לא מבינים מה עונש של מחלוקת ועד כמה נגררים אליה רוצים או לא רוצים בכל מחלוקת מעורבים שני רצונות יש רצון ראשון שהוא הוליד את המחלוקת אני רוצה כך והוא רוצה אחרת מתעורר ויכוח אחר כך זה תחזק ונוצרת מחלוקת אחריה בא ריב ובמקרים קיצוניים זה מגיע למלחמה וזה רצון ראשון שהוליד את המחלוקת אבל יש רצונות נוספים שנולדים כתוצאה מהמחלוקת אחרי שיש כבר מחלוקת עכשיו יש רצון רוצים לנצח במחלוקת הרצונות שהולידו את המחלוקת אפשר עוד להיפטר מהם אם אחד רוצה משהו ושני אחרת אולי אפשר לחלק את העוגה לשניים וככה לפתור את המחלוקת הבעייה הגדולה שזה הגיע כבר לרמה ש כל אחד רוצה לנצח אז כאן אין יטורים אי אפשר ליישב את המחלוקת מה אני קנע מה הוא יכתיב לי מה הוא יכריח אותי אני אראה לו וזה בנזין שמבעד מחלוקות ומדינות חרבו במשפחות הלכו לאיבוד ידידויות נהרסו כתוצאה ממחלוקת אבל האמת שמחלוקת זה דבר חיוני והגיוני איך ייתכן שלא תהיה מחלוקת לדוגמה בגמרא מובה ציטטה בשם הביה בא הרשבא ואומר שכוונת הביה כך ואילו הרטבה סובר שהכוונה אחרת הם חולקים איפה יש לשים את הפסיק את המשמעות של הדברים הבעייה אמר בפירוש מה הם הדברים אבל לא ברור מה הכוונה ועל אחת כמה וכמה כשהדברים אינם מפורשים בגמרא ואנחנו נו דנים מה היייתה אומרת במקרה כזה אז ודאי שתהיה מחלוקת זה דבר הגיוני מאוד שאנשים חושבים אנשים אכפתיים שחשובה להם דעת תורה תהיה מחלוקת אלא אלה שמוטר פעמים רבות זה נובע מהתחושה שהתורה לא שלהם ממילא לא אכפת להם להסכים עם השני טוב אתה יודע מה שיהיה כמו שאתה אומר הוא מוותר לחברו בקלות לא שובר את הראש מה התכוונו חכמים כי התורה רחוקה ממנו ולא נוגעת אליו באופן אישי החפץ חיים פעם אמר אם אתה רואה אדם נכנס לחנות בריצה מוציא חפצים ורץ לנהר ז ור אז ברור שהדברים לא שלו אם זה שלו לא היה זורק וגם לא בריצה ואם בן אדם מחט לשחרר כמו אוקיי בסדר מה שאתה אומר זה סימן שהתורה לא שלו לא אכפת לו לברר עד תום אבל מי שמרגיש התורה שלו והוא אכפתי יש לו דעה בכל עניין ולפעמים הדעות שונות כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות אז מחלוקת זה דבר הגיוני זה דבר בריא זה מעיד על חשיבה על אכפתיות אבל לא זה מה שמפחיד אותנו הבעייה זה איך חולקים באיזו צורה אי אפשר להרוג את השני בגלל מחלוקת גם לא יהיה זכות חשיבה מי אמר שאתה החכם מני לך הביטחון העצמי הזה להשמיד ולהרוג ובד את כל מי שדעתו שונה משלך באמת החולקים בעצמם שבדרך כלל הם אנשים גדולים הם מסתדרים ביניהם שניהם מכבדים זה את זה שניהם מבינים נכון אני חושב כך ואני מורא לאחרים את מה שאני חושב אבל יש אדם שחושב אחרת מתי הבעיה נעוצה כשיש תלמידים כשיש עוזרים כשיש מסייעים שיש קמפיינרים םכ אילו לוחמים על כבוד ריבם רבם דרקו איי זוכרים את המכתב הראשון רבם דקרו איך הם מעיזים לחלוק על הרב שלי המלחמה נעשת כביכול לשם שמיים להגן על כבוד התורה וזה הדבר הגרוע ביותר לשם שמיים אין יותר מסוכן מל שם שמיים למה כל אחד שם כותרת לשם שמיים ואז הוא מרשה לעצמו לעשות הכל הוא גם לא יכול לוותר הוא אומר תאמין לי אם זה היה הכבוד שלי מזמן הייתי מוותר מזמן מוחל אבל פה מדובר בכבוד שמיים כבוד תוירה על זה אי אפשר לוותר כי מלך שמחל על כבודו אין כבודו חול הוא ממשיך ללחם לשם שמיים איי איי איי יש מי שאמר בתפילה אנחנו אומרים והצילנו וכפר על חטאותינו למען שמיך איי אי אי כל החטאים שהם למען שמך לשם שמיים צריכים הרבה כפורת כי אין כאן גבול אין מעצורים הכל מותר חכמים אומרים שטן ופנינה לשם שמיים נתכוונו דרשנים שואלים מילא השטן הוא מתכוון לשם שמיים סוף סוף הוא מלאך ממילא החשבונות שלו והמהלכים שלו נעשים לשם שמיים אבל מי אמר שפנינה התכוונה לשם שמיים זה קושיה כמובן על פי הדרוש לא על פי הפשט אז כתוב בפסוק וכי עשת צרתה גם כעס בעבור הרעימה זאת אומרת פנינה ציערה את חנה והכיס אותה בשביל שהא תרעין בקולה ותבכה ושערי דמעה לא ננעלו תזכה לחנה לא היו ילדים איך היא היייתה מכעיסה אותה ומצערת אותה שואלת אותה מה קנית לילד שלך היום יום הולדת שלו לא או לאיזה חיידר רשמת אותו אין לה ילדים אז אומר דרשן להיות כל כך רע לצער כל כך את הזולת בצורה כ נורא זה אפשרי רק שעושים לשם שמאי אם זה לא לשם שמיים יש גבול כמה אדם יכול להיות רע אבל פנינה התכוונה לשם שמיים היא רצתה שחנה תתפלל מעומק הלב וחשבה שהיא מקיימת בכך מצווה כשעושים לשם שמיים אין גבולות הכל מותר זה הפחד כפר על חטאותינו איזה חטאים למען שמך חטאים שעושים לשם שמיים אמרו חכמים זכרונם לברכה כל מחלוקת שהיא לשם שמיים סופה להתקיים ושאינה לשם שמיים אין סופה להתקיים איזו היא מחלוקת לשם שמיים זו מחלוקת הלל בשמאי ושאינה לשם שמיים זו מחלוקת קורח וכל עדתו אומרים לנו חכמים אם המחלוקת היא לשם שמיים צריך להחזיק בה ואם היא לא לשם שמיים צריך לברוח ממנה ומביאים דוגמאות לשני כיוונים במחלוקת הלל ושמאי ברור לנו שהמחלוקת היייתה רק לשם שמיים באמת אבל מחלוקת קורח ועדתו אחר מעשה כשאנחנו רואים את התוצאות שקרח ועדתו נאבדו מן העולם מבינים שהמחלוקת לא היייתה לשם שמיים אבל בהתחלה מי היה יכול להבין זאת קורח היה גדול מאוד בעיני העם הוא היה נושאי אהרון הוא היה בן דודו של משה ואהרון הוא היה שקול ככל בני לוי כתוב וקרב אותך ואת כל אחיך בני לבי זאת אומרת אתה שקול כנגד כולם הוא היה בעל רוח הקודש אם כן מי יעלה על דעתו שהכוונה שלו לא לשם שמיים אולי הוא צודק שכשהוא אמר כל העדה כולם קדושים ומדוע תתנסו על קהל השם אולי הוא צודק וצריך להבין למה קראו למחלוקת הזאת חכמים מחלוקת קורח ועדתו היה צריך להגיד מחלוקת קורח ומשה כמו מחלוקת שמאי והלל אז יש בזה כמה ביאורים והמלבן אומר במחלוקת לשם שמיים כל כת משני הצדדים שחולקים הם מאוחדים ו מוגד בינם לבין עצמם אבל במחלוקת שאינה לשם שמיים רק מפני אהבת הכבוד ואהבת עצמו אז בכל צד מן החולקים יש מחלוקת וניגודים כי כל אחד מן היחידים מכוון לתועלת עצמו ומתנגד לכוונת חברו למה שהוא גם כן מכוון לתועלת עצמו מה אמרנו מחלוקת לשם שמיים אז הצד החולק מפה והצד החולק מפה כל צד הוא מאוגד ומאוחד בדעות ובכל ממש כאילו זה אדם אחד מחלוקת לא לשמ שמיים בצד הזה שחולקים על הצד הזה יש פה כמה דעות ופה כל אחד מושך לכיוון אחר זה לא מחלוקת לשם שמיים כל אחד דואג לעצמו לאינטרס שלו בתוך המחלוקת וכך היה במחלוקת לכן נקראת קורח בעד התו הם בעצמם נחלקו כל אחד מהעדה הרעה זאת הייתה לו כוונה אחרת מנוגדת לזולתו מה קורח רצה הוא רצה את הכהונה הגדולה למה לדעתו מאחר שעמרי היה הבן הבכור של כהת אז נטל חלקו במה שמשה היה מלך היות ועמרם הוא הבכור של כהת מגיע לו שהבן שלו משה רבנו יהיה מלך אבל הכהונה הגדולה שזה התפקיד השני הרמבם מעלה צריכה להנתן למי לבן השני של כהת מי זה הבן השני של כהד זה יצהר והוא הבן ש ניצר אז לכן הוא רוצה את הכהונה מה פתאום דילגו לאלי צפן אז הוא רוצה כהונה הוא בא עם טענה כאילו צודקת כאילו משה רבנו מחלק תפקידים לעומת זאת דתן וירם ועון בן פלת להם היה עניין אחר במחלוקת הם התלוננו שניטלה בכורה מראובן לפי דעתם ראובן הבכור ראוי שתצא ממנו מלוכה וכהונה אז מדוע ניתנה הכהונה ללוי והמלוכה ליהודה אז הם חולקים מסיבות שלהם לא מהסיבות של קורח קורח דואג לעצמו והם דואגים לעצמם זה הכוונה של התנא הקדוש איך נבחין ונדע על מחלוקת אם היא לשם שמיים או לא כשאתה רואה שהמחלוקת היא גם בין אנשי הכת עצמה זה ראיה לא לשם שמיים לפי זה מדוקדק מחלוקת קורח וכ עדתו לא מחלוקת קורח ומשה זה בא ללמד אותנו את ההבחנה של מחלוקת שלו לשם שמיים רבי יהונתן אייבשיץ זכר צדיק ברכה ביערות דבש חלק ב' דרוש א' מבאר באופן נפלא ואומר בעוונותינו הרבים כל מ מחלוקת יהיה מה שיהיה היצר הרע מפתא ואומר שהי לשם שמיים ומצווה להכניע בוגדים ולשבור זרוע רמה ובמה יודע איפה [מוזיקה] האמת אומר בזאת יודע אם המחלקים ובעלי [מוזיקה] ריבות ז ת הדבר שחלקו בו הם אוהבים גמורים בלב ובנפש זה עוד שם מחלוקת לשם שמאי אבל אם שני הכיתות אוייבים ונותרים שנאה זה לזה על ידי המחלוקת זה לא לשם שמ אם תוך כדי המחלוקת רואים ששני הצדדים אוהבים אחד את השני כמו שמ והלל הם אהבו אחד את השני הם נחלקו בדברים מסוימים אבל הם אוהבים זה את זה אבל אם המחלוקת גרמה לשנאה ואבה וקטטות וכולי וכולי זה אומר שזה לא לשם שמיים כי אם אתם מחפשים את האמת אז הבירור צריך להיות רק האמת מה זה קשור שאני צריך לשנע אותו הוא צריך לשנוא אותי למה זה צריך מה זה קשור למחלוקת המחלוקת היא על דבר מסוים טוב בוא נתווכח נברר אתה תביא את הראיות אני אביא ונראה מי צודק אבל אם זה הפך לשנאה זה לא לשם ש וזה הסימן שמסרו לנו חכמי המשנה איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמיים הרי בכל מחלוקת אומרים לשם שמיים מחלוקת כהלל ושמאי הם אהבו זה את זה הם כיבדו זה את זה הם היו אוהבים ונעימים זה לזה זה אות שם מחלוקת לשם שמיים אבל מחלוקת קורח ועדתו הם נטרו אבה ושנאה כמעט סקלו את משה זה לא לשם שמיים וזה אות נאמן בכל מחלוקת אמי לשם שמיים אוליו מסופר הרבי שלמה זלמן אוירבך זכר צדיק לברכה הוא היה איש שלום שאין כדוגמתו הוא לא נכנס למחלוקות ולא נכנס למריבות ולא חתם על כל מיני דברים עם אחרים נמנע ונמנע ונמנע כל חייו אבל פעם אחת הוא יצא נגד מוסד מסוים שהם העמידו לראשם מנהל שלדעתו לא היה לטובת הדת של אותו מוסד הוא לא היסס לצאת בפרהסיה לגלות דעתו דעת תורה כנגד המוסד והעומד בראשו ערב אחד עלה נהל הזה שהוא יצא נגדו אל ביתו הלב שלו פועם בחוזקה חושש שיגרשו אותו באחורי אף אבל הנה הרב יוצא לקראתו מקבל אותו בסבר פנים יפות מכבד אותו שלו כערכו וכשהוא יצא ליבה אותו עד סוף החצר והוא מסביר לו אני לא מנהל מערכה אישית נגדך אלא טובת המוסד לנגד עיניי כי אני סובר שאתה לא מתאים לנהל אותו עלה הביתה אמר לבני הבית אני חפץ להראות לכם וללמד אתכם לקח איך מנהלים מחלוקת לשם שמיים ללא פניות מבחן נוס ף מובא בספר ימין יוסף מחלוקת שהיא לשם שמיים תקשיבו טוב יצר הרע משתיק את העם מהמחלוקת הוא לא רוצה שאנשים יצטרפו זה לשם שמיים מה הוא מרוויח מזה שום דבר שהמחלוקת לא לשם שמיים הוא מחמם את כל העדה אפילו שזה לא נוגע אליהם בכלל למחלוקת הוא מצרף עוד חיילים כמו אדם שמוסיף זרדים למדורה הנה במחלוקת הלל ושמאי ידוע לכולם שהיא הייתה בדברים העומדים ברומו של עולם כמו מחלוקת בעניין צרת טבת של דברי בית שמאים מחוייבים לייבם אותה לדעת בית הלל יש בזה איסור תורה והבנים יהיו ממזרים מה ההגיון אמר שהתאספו כל ישראל יבואו לבית המדרש יאמרו להם רבותינו לא זו הדרך באופן כזה תופר התורה ואנחנו נינו לא נדע מה איתנו לא נסור מכאן עד שתעמדו למניין ותוציאו הלכה ברורה אבל איש לא זע ולא התעניין בכלל הם אמרו הזקנים האלה ישתוו ביניהם לכן מדגיש התנה מחלוקת הלל ושמאי רק הלל עם שמאי ולא בית הלל בבית שמאי רק שני הזקנים נחלקו בניהם שאר שאר העם לא למה יצר הרע קרר את כולם לא להתערב למה זה לשם שמיים אין לו רווח מזה ככה כולם יזכו במחלוקת לשם שמיים אבל לעומת זאת במחלוקת קורח ועדתו אף על פי שהנושא השנוי במחלוקת לא נגע לשום אדם זולת קורח דתן ואבירן ועון בן פל כמו שעברה אשתו של עון בן פלת אם משה הרב אתה תהיה תלמיד אם כורח יה הרב אתה תהיה תלמיד מה אכפת לך מהמהם לך לישון לך לישון הכניסה אותו לישון אבל מה כתוב ויקל עליהם קורח את כל העדה לא נוגע אליהם אבל זה לא לשם שמיים אז יצר הרע עוזר שהתאספו עוד ועוד ועוד שיהיה בלאגן מי היה מארגן המחלוקת יצר הרע כשרואה אדם שהוא חם ו משולהב למחלוקת ידע זה לא לשם שמיים אם יצר הרע לא מקרר אותו ואומר לו מה אכפת לך מה אתה מת מה תרוויח מזה מה זה נוגע אליך כי יצר הרע לא רוצה שייה רווחים אין ללא פה רווח אז אם אתה מרגיש שאתה חם סימן שיצר הרע דוחף אותך לבפנים תיכנס לאש אם רואה ש מצערים תלמיד חכם ואין לו התלהבות להיכנס לריב והוא אומר מה לי להיכנס למחלוקת ידע שהמחלוקת הז זו הי לשם שמיים ולכן יצר הרע מכניס בו מחשבות לקרר אותו אל תתערב יש עוד מבחן בספר הגיוני המוסר הוא אומר כש המחלוקת לשם שמיים כל כת מוכנה לשמוע את הכת השנייה ולברר את האמת כמו שבית הלל מקדימים לשמוע את דברי בית שמאי חוזרים על דבריהם ואחר כך חולקים מה אתה אומר אני מוכן לשמוע תגיד שמעתי נכון שאמרת ככה וככה אז הבנתי מה אמרת נכון עש אני אגיד לך מה אני אומר ולא מסכים איתך זה נקרא מחלוקת לשם שמיים אחד מוכן לשמוע את השני ולברר את האמת אבל כשמחלקים שמיים אלא לשם ניצוח לנצח כל כת לא מוכנה לשמוע את הצד השני איך היה אצל קורח הוא לא חיפש אמת הרי אמרו חכמים זכרונם לברכה כל הדברים האלה פיס משה לקורח ואין אתה מוצא שהשיבו דבר למה קורח היה פיקח ברש ו הוא אמר אם אני משיב לו אני יודע הוא חכם גדול הוא יוכל לסתור את כל מה שאני אומר אז הוא לא מתעמת עם משה רבנו הוא יקפח בדבריו ואז רצה לו בעל כורחי מוב שלא זקק לו ואז הוא הולך ומנפח את הציבור ועושה ליצנות על משה רבנו וככה הוא מגייס המונים אבל מה הוא כן עשה ויקל עליהם קורח את כל העדה הלך בעקיפין מתלוצץ על משה ואהרון וטוען טענות נגדם לא בפניהם לא בפניהם מכאן ההוכחה שלא חיפש את האמת רק לחלוק מה אמתי בבחירות אז בואו יש לכם טענות נגדי בואו נבכ אחד תביאו את הטענות מה שיש לכם נגדי אני אביא את שלי לפני כל הציבור קדימה מישהו בא אף אחד עד היום מישהו בא עד היום למה יודעים שאני אשיב להם זה מחלוקת לא לשם שמיים זה לשם פוליטיקה זו כוונת התנא איזוהי מחלוקת שלאו לשם שמיים זו מחלוקת קורח בכל עדתו זאת אומרת הם נחלקו ואמרו את הטענות בינם לבין עצמם זה מחלוקת בין קורח ועדתו כל אחד אומר למה משה ואהרון לא בסדר לכו תגידו לו תתמודדו איתו נראה לא לא זה בינינו אנחנו יודעים את האמת זה לא לשם שמיים מחלוקת לשם שמיים זה הלל ושמיים כן מה כבודו אומר יופי שמעתי אני אחזור על מה שאתה אומר נכון שהבנתי יופי עכשיו אתה רוצה לשמוע מה אני אומר בכב זה מחלוקת אפילו שיכולים להישאר חלוקים ולא מסכימים אבל ממשיכים לכבד אחד את השני הם התחתנו ביניהם למרות שאחד אומר שזה מביא ממזרים לא יאמן כיסו טוב מה החומרה של המחלוקת בעל גודת אזוב אומר הפסוק במגילת אכה אומר היו צריה לראש אויביה שלו כי אדוני הוגה על רוב שעייה עו לליה הלכו שבי לפני צר הוא מביא דברי השלה הקדוש הפסוק אומר ויאמר אברהם אל לוט אל נ תהי מריבה ביני וביניך ובין רועי ובין רוך כי אנשים אחים אנחנו היה ריב בן רועה אברהם לרועה לוט מה היה ריב הגמלים של אברהם היו יוצאים זמו ושל לוט בלי ואז הם אכלו בכל מקום ורועי אברהם אמרו להם זה גזל אמרו איזה גזל הארץ שלנו אמרו איך הארץ שלכם אמרו אברהם קיבל את הארץ התהלך בה לאורכה רוחבה הארץ שלו אין לו זרע מי יורש אותו לוט אז של מי הארץ של לוט אז אנחנו אוכלים בארץ שלנו ככה הם אמרו אז היה ריב בא אברהם אל לוט ואומר לו אל נ תהי מריבה לא אמר ריב אמר מריבה לריב זה זכר זכר לא מוליד מריבה זה נקבה ה זה יכול להתפתח וזה יגיע למימדים שאני לא רוצה שזה יגיע אז המריבה זה כמו אישה שהי הרה והיא מעמידה תולדות לכן זה נכתב בלשון נקבה לפני שאני אגיד מה הוא אומר ראיתי פם פעם באחד הספרים שנאמר אנחנו עוד נתקל בזה בהמשך נאמר דעה קנת מה חסרת דעה חסרת מה כנת הפירוש הפשוט דעה קנת אם קנית דעה יש לך חוכמה אתה בעל דעת והכל מה חסה מה חסר לך מי שיש לו דעת לא יחסר לו כלום יכול להשיג הכל אבל אם דעה חסרת אם אתה חסר דעה מה קנת אפילו מה שיש לך קנוי אתה תאבד אותו בידיים כי אין לך דעת שותה מעבד כל מה שיש לו אומרים שזה גם נאמר פה אברהם היה חכם הוא ידע שמרי זה יכול להיות מריבה זה בהתחלה יהיה קטן וזה תפתח וזה כמו סכר שאי אפשר לחסום אותו אז מה הוא עשה הוא אמר אל נתי מריבה מה הבדל בין ריב למריבה בריב יש אותיות ריב גם במריבה יש אותם אותיות בתוספת של מ וה מ וה זה מה דעה כנת אם יש לך דעה מה חסרת תוריד את המ וה מהמרי ששער ריב תוריד את המ במריבה יש גם מ וה תוריד את זה תוריד חסרת חסר את זה תוריד אם יש לך דעה דעה קנת אז את המה חסר תוריד אותו ואז ריב לא יהיה לא יתפתח לא לא יהיה מלחמה אבל אם דעה חסרת מה קנת אם אתה חסר דעה אז אתה תוסיף את המ בוהה ותקנה אותם ותוסיף אותם לריב ויהיה מריבה ויהיה צרות ויהיה מלחמות וכולי וכולי טוב חוזרים לבעל אגודת אזוב הוא אומר ככה את הרעיון הזה מופיע בדברי הגמרא מסכת סנהדרין זן שם כתוב פותר מים ראשית מדון אמר רב הונה הי תיגרא דמיה לצינור דודק דמיה כיוון דרוח רווח רשי אומר כשנהרג פעמים שהוא יוצא לשדות שעל גפיו כעין נגרים וצינורות קטנים ואם אינו סמ מיד הולך ומרחיב ושוב אינו יכול לסמו היינו דקאמר קרה פותר מים ראשית מדון כלומר ראשית המדון ומריבה שרבים בני אדם זה דומה לפותר מים והנה הם הם הדברים מריבה ומחלוקת עשויים להיות בהתחלה קטנים אבל אם אדם לא עוצר בזמן ולא משרש אותם זה יגדל ויתעצם ולא יהיה ניתן לשלוט ולעצור רמז לדבר הפסוק שהביאה הגמרא פותר מים ראשית מדון ראשי תיבות של המילה מים מחלוקת ירבה מחלוק מים מחלוקת יא הרבה מחלוקת כל זמן שאתה נשאר במחלוקת ולא סוגר אותה היא תתרבה זה מים פותר מים ראשית מדון את המחלוקת צריך למגר בהתחלה כי טבעה להתרבות ואז מוחר לעצור והוא מביא שני מקומות בולטים בתורה ושמה רואים את החומרה הנוראה של המחלוקת אחד מהם זה לפני מתן תורה ואחד לאחר מתן תורה מקום ראשון שאנחנו מוצאים מחלוקת חמורה ומריבה זה בנוגע לדור המבול מלמדים אותנו רבותינו במדרש אמר רבי אליעזר איזו ש זה שאומר למלך או אני או אתה בפלטין או זה שאומר אני בפלטין ולא אתה איזו קשה בוודאי זו קשה שאומר לשר אני בפלטין ולא אתה ככה דור ה בול מה הם אמרו מה שדי כי עבדנו ומה נעיל כי נפגע בו דור ההפלגה דור הפלגה מה הם אמרו כל המנו שיעבור לו את העליונים וליתן לנו את התחתונים אלא בואו ונעשה לנו מגדל ונעשה עבודת כוכבים בראשו וניתן חרב ביידה תהה נראית כאילו עושה עמו מלחמה אותן של דור המבול לא נשתייר מהן פליטה ואילו של דור ההפלגה נשתייר מהמהם פליטה איך זה אלא דור המבול על ידי שהיו שטופים בגזל לפי כך לא נשתה מהם פליטה אבל אלו דור הפלגה כיוון שהיו אוהבים זה את זה שנאמר והי כל הארץ שפה אחת לפיכך נשתייר מהם פלטה לא יאומן כי סופר חכמים זכרונם מברכה מבהירים לנו כי לאמיתו של דבר חומרת החטא של בני דור ההפלגה הרבה יותר גדולה מחומרת החטאים של בני דור המבול דור המבול רבו לקבל עליהם עול מלכות שמיים בעולם הזה ועשו מה שבא להם אבל דור ההפלגה ניסו לערער על מלכותו של הקדוש ברוך הוא בביתו בשמי מרומים עשו מגדל ללחם איתו למעלה ולנהל כנגדו כביכול מלחמה מה יותר גרוע בכל זאת מוצאים דבר פלא בני דור המבול נכחדו לגמרי מן העולם לא נשאר שריד בבני דור הפלגה לא הושמדו לחלוטין עיקר העונש היה שנפוצו על פני כל הארץ איך אפשר להבין זאת התשובה מבהילה בני דור המבול חטאו גם בן אדם לחברו והיו שטופים בגזל הם נכדו מן העולם אבל בני דור ההפלגה היה ביניהם שלום באהבה הם לא נכדו רואים כמה חמורה שנאה וכמה גדול כוחו של השלום להכריע את הכף אפילו בחטאים איומים ונוראים לעשות מגדל ללחם בקדוש ברוך הוא עכשיו אומר בעל אגודת אזור נראה שלכך רמז אברהם אבינו כשהשמש בלשון מריבה כדי לתאר את המציאות ממה הוא חושש הוסיף את האותיות מ אלנת מריבה קודם היה ריב תיזהר תיזהר לא להוסיף ממה למה ממה זה מבול הפלגה תראה מה קרה בדור מבול תראה מה קרה בהפלגה אל תוסיף את המ בה תזכור תשים לב אז זה מקרה ראשון שאנחנו מוצאים כמה חמורה המחלוקת דור אחד נמחה ודור שני נפוצו ושליש מהם מתו וכולי גם אחרי מתן תורה אנחנו מוצאים חומרה נוראה של המחלוקת בהשלכות הרות אסון איפה אצל קורח מוצאים בגמרא בסנהדרין כב אמר רבי יצחק אין לך פורענות ופור שבא לעולם שאיין בה אחד מ-24 באכר ליטרה של עגל הראשון שנאמר וביום פקדי ופקדתי עליהם חטאתם אמר רבי חנינה לאחר 24 דורות נגבא פסוק זה הרי לנו כיע על חט העגל העניש הקדוש ברוך הוא את ישראל רק רק 20ה דורות מאוחר יותר לעומת זאת שהתעוררה מחלוקת ומריבה בין כורח ועדתו לבין משה רבנו לא המתין הקדוש ברוך הוא יום אחד תכף ומיד נענשו כורח ועדתו בחומרה נוראה עד שאפילו יונקי נספו הרי לנו כמה נוראה מחלוקת בהשלכות הקשות גם ילדים ועוללים מתו ובעל גודת אזור מוצא רמז במילה מריבה גם לחומרה מיוחדת שבא על ידי ביטוי במעשה קורח והוא דורש את המילה מריבה בראשי תיבות מחמת ריב ימותו בנים הקטנים זה מריבה מחמת ריב ימותו בנים הקטנים וזה מפורש במסכת שבת לב תניה רבי נחמיה אומר בעוון שנאת חינם מריבה רבה בתוך ביתו של אדם ואשתו מפלת נפלים ובניו ובנותיו של אדם מתים כשהם קטנים שמעתם מה מדובר לא קורח ועדתו ולא הפלגה ולא המבול הוא אומר בעוון שנאת חינם מה קורה מריבה רבה בתוך ביתו של אדם זה מה שזה גורם ואז אשתו מפלת נפלים ולא רק זה אלא בניו ובנותיו של אדם מתים כשהם קטנים אז כדאי להשתתף במחלוקת ובזה מבאר האגודת אזו דברי הפסוק באכה היו צריה לראש אויביה שלו כי אדוני הוגה על רוב פשעיה עו לליה הלכו שבי לפני צר מה הטעם שהיו צריה לראש למה האוייבים שלנו הצרים עלינו הם יהיו לראש משום שאובי ה שלו אומות העולם האויבים של ישראל זוכים לרא ולעלות לגדולה משום שיש שלווה ביניהם ואיין ביניהם מחלוקת אויבי השל הו מלשון שלווה ובקרב ישראל יש מחלוקת יוקדת תמיד ועל זה נאמר כי אדוני הוגה על רוב פשעיה כל התלאות והאסונות שפוקדים את עם ישראל מתקופה החורבן והלא זה על מחלוקות שביניהם וזה שקול כמרבית עוונות מה הראייה לכך כי עוללי הלכו שבי לפני צר זת אומרת הילדים שילמו את המחיר בעוון האבות וזה עונש שנמצא רק במחלוקת אין עוד סיבה שילדים קטנים ימותו כמו מחלוקת איך יודעים אם מחלוקת נעשת לשם שמיים או [מוזיקה] לא גמרא ביבמות צו מעשה בבית הכנסת של טבריה בנגר שיש בראשו גלוסטרא שנחלקו בו רבי אלעזר ורבי יוסי מה זה הנגר זה בריח שתוחים אותו בחור במפתן של הבית לנעול את הדלת ויש בראשו גלוסטר זאת אומרת הראש עבה אתה יכול להשתמש גם עם הראש להוציא את הנגר ולהשתמש איתו לשימושים שונים כמו לשחוק שומים לפצח אגוזים כל מיני דברים ונחלקו רבי אלעזר ורבי יוסה מותר להשתמש בו בשבת לנעול את הדלת או שזה נחשב מוקצה התנצחו בעניין בחריפות בבית הכנסת בטבריה ממשיכה הגמרא ואומרת עד שקרעו ספר תורה במתן וואי וואי וואי ווא הוויכוח הו בהלכה שאלה של מוקצה בשבת לא פוליטיקה לא השקפות שאלה בהלכה איך קוראים ספר תורה מה זה הדבר הזה משמו שמיים תנאים יכולים לעשות כזה דבר אלאם מה שנקרא ספר בחמת כתוצאה מהכעס נקרא ספר תורה בלי כוונה היה שם רבי יוסף בן קיסמה ש אירוע הזה קרה וכשראה בעקבות זה את הכעס שהיה שמה אמר טמא ה הני אם לא יהיה בית הכנסת הזה בית עבודת כוכבים עד כדי כך חמור המעשה שהיה וכך באמת היה הפך המקום לבית עבודה זרה מה פשר הדברים בוודאי שהתנאים הקדושים לא הביאו לידי כך יודעים לכבד זה את זה הבעייה זה עוזרים ומסייעים ש נלחמים על כבוד הרב שמה הגיע עד כדי קריאת ספר תורה איך קוראים ספר תורה כל אחד סובר שהשני מגלה פנים בתורה לא כהלכה אז אסור להשאיר את הספר תורה ברשותו מי יודע מה הוא יעשה איתו עלול לסלף ולעבד מוכרחים להוציא אותו מידיו כל אחד מושך את הספר עד שנקרא כל הוויכוחים שיש בבתים במוסדות תורה מתחילים בנקודה אמיתית יש אדם עושה מחלוקת עם אשתו בגלל שהוא חושב שהאופן שהיא מחנכת את הילדים אינו נכון ועלול חלילה לגרום לילדים קלקול מסוים ואז הוא מתחיל להילחם להעיר הערות אם אשתו היייתה שומעת ומוותרת היה הכל טוב יפה כי באמת הוא צודק יש כאן נקודה של קלקול והוא רוצה לשמור על הילדים אם אשתו אינו סבורה כמותו ומתעורר ויכוח היא אומרת לו תפסיק כבר לחפור לנו פה בבית כדרך של מלחמה הוויכוח מעצים פוגעים זה בזה נוצר כעס והם רוצים עוד שהילדים האלה יצאו מחונכים בהתחלה הויכוח התחיל על נקודה רוחנית צודקת הלוואי שאשתו היייתה מסכימה עם אבל היא לא הסכימה אין לה סבלנות בשבילו היא יותר פשרנית קצת יש לה דרך חינוך משלה זה ילדים תן לילדים לילדים היא רוצה שקט תעשייתי היא שומרת על הספר תורה כאילו והוא שומר על הספר תורה כל אחד מושך את ספר תורה לכיוון שלו בסוף הוא נקרע ובסוף יכול להתפרק כל הבית עכשיו אם הכוונה של האבא היא לטובת הבית והוא רואה שיסודות מתמוטטים עליו להפסיק לשמור את הבית מה פירוש אז שאלו אותי בדיוק את אותה שאלה אני מתאר ציור אמיתי של נשלח אליי היום מה הבעיה ישב הבעל ם האישה יסכמו מה הדרך הנכונה האם את מודה שהילדים לא עושים כראוי על פי התורה האם את רוצה שהם יחללו שם שמיים האם את רוצה שהם יתקלקלו בצניעות האם את מסכימה שכך וכך בואי תראי לי איפה כתוב בתורה שמה שאת אומרת את צודקת אני אני אראה לך מה כתוב תראי לי מה כתוב בואי נראה כמו הלל ושמי בוא נשב אנחנו נשואים לא תגידי אם ישבו וסכמו ביניהם אז יהיה ברור קודם כל אם הם מסכימים אם הם מסכימים עכשיו יכול להיות מחלוקת על הגישה יכול להיות שכל פעם שאת בא עבודה וישר פותח במלחמת חורמה כי זה לא עושה זה ולא עושה זה והי עושה זה ולא זה אולי זה לא הדרך לדבר איתם בסדר אם אני בא ורואה את זה זה מכעיס אותי כי אני לא יכול לראות ולסבול דבר כזה בואי קחי את החינוך בידיים סיכמנו שאנחנו צודקים שנינו וצריך לתקן אז בואי נראה איך את משפיעה על הילדים ומחנכת שאכן ישמעו אם את שותקת ואת עוד אומרת לו תפסיק לחפור קודם כל את נותנת כלי נשק ביד הילדים שיזלזלו באבא ויעברו על כיבוד אבם ואת מקצרת להם את החיים את רוצה שהם ימותו מוקדם אם את נותנת להם לזלזל באבא בעקבות היחס שלך אליו זה מה שאת גורמת אלא מה צריכה להיות חכמה גם אם הוא אמר ואמר לא כראוי חייבים לגבות אותו כי הוא צודק אחר כך בשקט תגידי לו יכולת לעשות את זה אחרת ואף פעם אל תבוא וישר תבוא עם חיוך עם לטוב מה למה ככה למה זה למה עד פה למה לא פה למה לאט לאט ו בקיצור צריך לשבת ולדבר כמו שמאי והלל לא כורח ועדתו בתוך הבית כורח ועדתו אין לאנשים סבלנות וזה גם נובע ממידות לא מתוקנות ויש עוד מה לדבר ולהרחיב כי זה תלוי בזוגות כי תלוי כל זוג וזוג זה מידות אחרות בכל אופן זה לתשומת לבכם זה התשובה אני כבר מעביר אותה בשידור ישיר ואני חושב שהיא תתאים להרבה אנשים אם המחלוקת היא שמיים ולא ממניעים אחרים מה קה כשספר תורה מתחל קרע אם אנשים ממשיכים למשוך את הספר תורה כביכול כדי לשמור עליו והוא הולך ונקרא סמן שהם לא דואגים לחילול השם א לחילול השם שלהם שהם חושבים שהם צודקים ואפשר לקרוא גם ספר תורה אתם קורים את ההלכות אם ההלכות אומרות ככ מה יש להתווכח בואי תביאי שולחן ערוך תגידי לי איפה את צודקת אני אגיד לך איפה אני ונגמר הסיפור עכשיו בואי נמצא את הדרך איך להעביר את זה וזה בעצם עניין של עבודה זרה מה זה עבודה זרה כל העבודה זרה זה לכוונת הנאת עצמו כי העבודה זה רה לא עושה כלום לא מענישה לא נותנת שכר אבל כאילו אני עובד מישהו ואז אני מתיר לעצמי מה שאני רוצה כל עבודה זרה היייתה רק בשביל לבזות אותה שאין עליי אלוהים אז זורק אבן למרקוליס מה זה זורק האלוהים שלו זה הקיר והוא זורק עליו אבנים זה עובד את האלוהים זה מקסח אותו כמו עבודה זרה שנקראת פעור אתה עולה מעליו ואתה עושה עליו גדולים זה נקרא לעבוד אותו עבודה זרה זה מה שאדם רוצה לעשות לעצמו שלא יהיה לו מישהו שמפקח עליו ואומר לו הוא לא רוצה לכן אמר רבי יוסף בן קיסמה טמא האני אם לא יהיה הבית כנסת הזה בית עבודה זרה למה כביכול עובדים את הקדוש ברוך הוא ודואגים לתורה אבל בעצם דואגים לכבוד של עצמם טוב עכשיו אחרי שהבנו מה זה מחלוקת וכמה חמורה מאוד תשמעו משהו מדהים אני נהניתי מזה מאוד אני חושב שגם אתם בספר תפארת למשה יש משל נפלא איך נראת מחלוקת שכל צד טוען שהוא לשם שמיים שני יודים הלכו בבוקר לבית המדרש להתפלל זה היה חורף כל הדרכים רפש בתית אחד אומר לשני למה תלכלך שנינו בתוך הבוץ והתת מוטב שאחד יתלכלך והשני לא שאל אותו איך אמר לו פשוט אחד ילך בבוץ והשני ירכב עליו אז רק אחד התלכלך אמר לו טוב ומי רכב על מי אמר לו מישהו חשוב יותר מי שיצליח להביא ראייה מן התורה שהוא חשוב יותר הוא ירכב על הגם של השני אחד קראו לו שלום והשני קראו לו ישראל אמר שלום יש פסוק מפורש אני צריך לרכב עליך כתוב שלום על ישראל שלום צריך להיות על ישראל זה בתהילים ק כח מה אתה תלך בבוץ ואני ארכב עליך וכך היה ישראל הלך ברגליו בתוך הבוץ ושלום רכב על ישראל באמצע הדרך עוצר פתאום ישראל אומר לו נזכרתי יש עוד פסוק יש לי רעיה מן התורה הפוכה משלך כתוב בספר וייקרא כו ו ונתתי שלום בארץ אתה שלום צריך להיות בארץ ואני עליך אמר ועשה זרק אותו לתוך הבוץ וטבע אותו על פי דין תורה נרכב עליו וכך יצא ששניהם שקועים מלוכלכים בבוץ ועתיד והגיעו לבית המדרש כשכל אחד צועק על השני לשם שמיים לשם שמיים ולא עוד אלא שזה היה על פי תורה ויש להם ראיות מפורשות עם פסוקים כך נראית מחלוקת לשם שמיים כל אחד שקוע בבוץ שלו כל אחד מלוכלך ברפש שבטית וצועקים לשם שמיים לשם שמיים זה הכל על פי התורה כשזה הולך ככה קשה לחזור שובה כי כשצוחקים לשם שמיים ועל פי התורה לא מרגישים שהם בבוץ ברפש ובתת ומעכבים את [מוזיקה] הגאולה ו עכשיו אני אגיד לכם משהו שזה נכון למה שאמרתי בהתחלה כפל ו ביביסטים מאחורי מריבות [מוזיקה] רבות עומדים אנשים [מוזיקה] עקרוניים ועקשנים כמו פרד ולא מסוגלים להיפרד ממה שמצאו לנכון לעשות או [מוזיקה] לחשוב וברור להם שהם עושים את הדבר החכם בעולם ולפעמים מגיעים לביצה של מחלוקת עכורה טובעים בה מעבדים עצמם לדעת ובלבד שלא יוותרו ולא יחשבו כפחות חכמים שנצחו על כאלה כתב הסופר רבי יעקב לוי
מעשה בשני (2) גנרלים... אתם יודעים בצד של הקפלניסטים יש הרבה גנרלים שמה 'לשעברים'... קוראים להם כן? 'דן חלוץ', 'ברק' ועוד כמה שמות שאני לא רוצה להזכיר בבית הכנסת. וזה מוכיח: שהעקשנות שלהם נובעת מהטיפשות שלהם! דווקא מידת הוותרנות מעידה על חכמת הבעלים, מי שמוותר ומבליג - הוא המנצח האמיתי! הוא הגיבור שזוכה בקרב ובכל מלחמה, זה מראה על מרקם של נפש בריאה ושכל מלא בהיגיון, אין חכם ונבון יותר ממי שמוחל על מעמדו וכבודו.
ירו לטראמפ (נשיא ארצות הברית לשעבר...) באוזן - הקפיצו אותו בסקרים! חשבו לחסל אותו, קבעו: שהוא יהיה הנשיא הבא! לא כל מי שחושב שהוא חולק - ישיג את התוצאה... יכול להיות בדיוק ההפך!
טוב, ברוסיה הצארית, תחת השלטון של הצר ניקולאי, הוא ניהל משטר דיקטטורי ותמיד חוששים: שיהיה מרד, אז לכן הוא עשה: 'הפרד ומשול' וסכסך בין השרים כל הזמן שלא יתאגדו.
זה מה שעשו בקורונה; שלא יוכלו אפילו סבא וסבתא להיות עם הנכד, רק מהחצר והכל, שלא יתאגדו שיעבדו בזום, שלא יהיה חיבור, לא יהיה בית כנסת! לא... למה? - כי כשיקלטו שהכל זה בשביל לחסל אנשים, אז יכולים להתאגד ולמרוד נגד אלה שתכננו אז עשו 'הפרד ומשול'.
אז כל גנרל וגנרל קיבל מעמד שונה; אחד (1) קיבל יותר רשויות, אחד פחות, אחד זה... זה שיהיה ביניהם סכסוכים! למה? - קנאות וזה פה וזה לא... - יוצר: 'הוא יותר ממני! הוא פחות ממני...'
טוב, היו שתי (2) עיירות קטנות והיתה דרך צרה מפותלת ואי אפשר לעבור שמה שתים (2) ביחד, אחת צריכה לפנות את הדרך כדי שאחת תוכל לעבור. והנה הגיעו שתי כרכרות הדורות, הדרך היתה צרה כל כך שאחת צריכה לרדת לשוליים לתת לנוסע ממול להתקדם! רק אחרי שיעבור ניתן לעלות בחזרה ולהמשיך בנסיעה.
והנה מעשה שקרה, בין קרקוב לזלוטשוב, לאורך שדרת הברושים היתה תכולה של הכרכרות זהה; בכרכרה שבאה מכאן היה הגנרל נפוח מלא גאווה וחשיבות, עם מדליות ואותות כבוד. וממול היה עוד אחד גנרל נפוח. אחד היה גוץ, שמן בלי צוואר ואחד ארוך כמו שרוך וגפרור שרוף... כולם מלאים עיטורים וכל מיני קשקושים. עמדו אחת מול השניה ואף אחת לא רוצה לזוז!
הגנרל האחד אומר לשני: 'רד מתוק! אני גנרל חשוב!!'
השני אומר לו: 'אני יותר חשוב!' מתחיל ויכוח,
מתגלגל הגנרל הגוץ ששמו: ולדימיר מולאטוב ופוגש את סרגי חוליטשנוב: 'אני חשוב ממך!' אומר מולאטוב: 'יש לי 14 אחוזות ענקיות ואלף (1,000) פועלים רד לשוליים טיפשון'
חולצ'ינוב אומר לו: 'נו-נו, עלוב נפש שכמוך! אני מפקד הארמיה הגדולה של הצאר ניקולאי 3,000 חיילים תחת פיקודי! אני חשוב פי מיליון ממך!! תסתלק לשוליים חסר דעת'.
השמנמן לא מרפה!
אומר לו: 'שוטה שכמוך! גנרלים כמוך יש כמו זבובים לצאר ניקולאי... אני מעמיד לרשותו את אוצרות הזהב שלי - בלעדיהם הוא לא יכול להניע את המערכת הכלכלית של המדינה! לכן כל הדיוט מבין: שאני חשוב ממך!! תן הוראה לעגלון שלך: 'לרדת לשוליים ולפנות את הדרך תכף ומיד!'.
הארוך כמו שרוך אמר לו: 'יא גוץ! הכסף שלך לא יועיל ביום קרב, עשרות פעמים הצלתי את המולדת בקרבות עקובים מדם! וגם את חייך הצלתי!! אז תפסיק לנדנד ורד לשוליים... תתגלגל מפה בבקשה'.
חלפה שעה, חלפו שעתיים, שני התרנגולים המנופחים האלה מגדפים ומחרפים זה את זה, מגיעות עגלות נהיה סתימה! עשרות עגלות, בעלים זועמים, לא יודעים מה לעשות, שני גנרלים רבים.
פקעה סבלנותו של איגור, איכר גס שכל שעמד סמוך למוקד הוויכוח והחליט להגיש להם: עצה הגיונית;
אמר להם: 'למה אתם מתקוטטים? וכולנו סובלים מהפקק! הזמן של כולנו יקר!! הנה, אתם רואים את העגלה עמוסה ביהודים חסידיים, ללא ספק יושב שמה רב זקן, תנו לו להכריע: 'מי חשוב ממי?' ויהיה בורר ונסיים את התאונה הזו בכבוד!'
שני השוטים הגוץ ושרוך אמרו: 'יפה מאוד!'
וצעדו אל העגלה וחיפשו דמות של רב, מציצים פנימה, מה מגלים? יש שמה יהודי. מה עושים כשגויים מתקוטטים? - פותחים את הגמרא וצוללים לסוגיה, אחד היה עם זקן לבן יורד על פי מידותיו, פנו אליו וביקשו ממנו: 'לפסוק חד משמעית; מי חשוב יותר?'
וכל אחד מהשוטים האלה משבח את עצמו מי הוא! ואיזה גבורה ואיזה עוצמה ואיזה וזה וזה...
טוב, החסיד מהנהן בראשו ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה, מביט בשני הערלים הגאוותניים ומזמזם ניגון חסידים מהטיש האחרון של האדמו"ר ואחרי כמה דקות של הרהורים פותח את הפה ואומר: 'ראו רבותי, הגנרלים החשובים! אחר שדנתי הדק היטב בסוגיה הקשה שלפני, הגעתי למסקנה אחת חותכת: אין לי ספק! מי שירד לשוליים - הוא החכם מביניכם!! רק החכם יהיה מסוגל להסיט את הכרכרה לשוליים ולאפשר לטיפש לעבור ולהעלם מעבר לאופק...'
עוד לא גמר את דברו, שניהם רצו; הגוץ הארוך והמעוגל הזה לעבר הכרכרות נושפים בקושי ומורים לעגלונים: 'לרדת מיד לשוליים! כדי לאפשר לטיפש להעלם מהר מן האופק!! ויפה דקה אחת קודם...'
תוך דקות נפתח הציר וכל העגלות עברו כששני הטיפשים נמצאים למטה והם לא עוברים, כי הם לא רוצים להיות הטיפש שעבר.
נקודה למחשבה: האם לא עדיף להיות ותרן לפני הוויכוח מאשר טיפש?! שגם אחרי הוויכוח הוא בטוח: 'שהוא החכם!' למה? - רק בגלל זה הוא יורד לשוליים...
העולם הזה גדוש בגנרלים מקפלן... יהירים ומנופחים! עומדים על "עקרונות" מרסקים את החיים שלהם ושל העם כולו, 150 תירוצים יש להם לעמידה עיקשת על הרגליים האחוריות!!
ואם רק תנסה לייעץ להם: 'לוותר!' - יבלעו אותך חי על העצה המטופשת!! כי רק הם "מבינים" ורק הם חכמים...
אז תזכרו את התחושה של הגנרל המטופש! כשעומדים על הרגליים האחוריות עבור עיקרון זניח.
זה המצב רבותי! בכל המחלוקות; אם זה לשם שמים - יושבים על שולחן אחד דנים ואחר כך מתחבקים, שותים 'לחיים' והולכים הביתה, לא חייבים להסכים, לא חייבים להסכים. לכל אחד יש דעה, מותר. אבל לא רבים, מתקוטטים ושורפים כבישים ומאיימים בחבל תליה ו... לאן הגיעו הגנרלים המטופשים!
אולי החכם הזה שהציע להם: 'לרדת לשוליים' - אולי ישמעו לו... קשה להאמין! כי זה לא 'לשם שמים'; לשם שמים - זה מפסיק! אבל לא לשם שמים - זה רק ממשיך וגודל! ומה שהיה עם טראמפ, עלול להיות פה עוד פעם עם ביבי... אז צריך לקחת את זה בחשבון!
מכל מקום מה שנוגע אלינו אנחנו לא צריכים להיות מעורבים בדברים כאלה כלל וכלל היה רב אחד חשוב שהיה מתרחק ממחלוקת לגמרי לגמרי לגמרי לא לא לא לא לא לא שום דבר לא רוצה לשמוע לא רוצה לדעת כלום כלום כלום כלום הוא היה רב בישיבה ראש ישיבה ובישיבה היו כמה ראשי ישיבה יש היום אתם יודעים ישיבות הם כמה ראשי ישיבות והבחורים אתם יודעים איך זה היום בחורים הם מחליטים מי מתאים להם מי לא מתאים להם אז הם החליטו שראש ישיבה מסוים לא מוצא חן בעיניהם והחליטו להעניש אותו בכל שבת חזק שמסיימים ספר מזמינים בשביעי את הראש הישיבה עכשיו הם לא רצו להזמין את הראש ישיבה שהם לא רצו להזמין אותו אז מה עשו לו תרגיל איך לא יזמינו אותו הזמינו את הבן שלו שישי ואם הבן קם שישי האבא לא קם אחרי הבן והזמינו את הרב הזה והזמינו את הרב הזה הזמינו את הרב שלא רוצה להיכנס למחלוקת אבל הוא הבין שהם עשו את זה בכוונה בשביל לא להזמין את הראש ישיבה ההוא מה הוא עשה הוא לא שסרב הוא עלה שביעי אחרי שלושה פסוקים ברך נותן התורה ואמר לעלות את ראש הישיבה אז עכשיו זה לא סמוך זה לא בן ואבא זה בן רב ואבא חכם לא נכנס למחלוקת ופותר בעיות של מחלוקת הם ידעו של דבר איתו על מחלוקת הוא לא נכנס מה עשו תרגיל כתבו לו את דבר המחלוקת במכתב במעטפה סגורה ואז הוא יצטרך לקרוא אז הוא ידע שיש מחלוקת ואז אוטומטית הוא צדד כי בדרך כלל אדם מצדד או לכאן או לכאן לפי מה שנראה לו חיכו לתשובה הוא לא נתן תשובה הגיע הזמן הוא נפטר מצאו את המכתב סגור כמו ש שהיה בהתחלה הוא לא פתח הוא ידע שהולכים להשחיל לו מחלוקת בכתב לא פתח את המכתב זה חוכמה איך לברוח ממחלוקות עכשיו אני אספר לכם מעשה שיתפרסם עכשיו א איפה הפלאפון שלי יש לך את זה איפה למי יש את זה יש לך את זה מה ששלחתי היום
אני רוצה להקריא פשוט את ה את הדברים מתוך הכתוב על מודיעין אתה יודע מה אני מתכוון כן יש לך במודיעין איפה מודיעין על מודיעין יש לך תודה
"שלחו לי היום:
'שלום וברכה כבוד הרב!
בקשר להרצאה שהיתה במודיעין עילית לפני כמעט שנה (12.7.23), שבה תלמידי ישיבה של שס - הרסו את ההרצאה!!!
היה נער ששאל את כבוד הרב שאלות על אמונה וחזרה בתשובה
הוא כבר הסכים עם כבוד הרב! ובדיוק אז... אנשי שס פצצו את ההרצאה!
והרב ביקש: 'שיקחו את המספר ממנו'.
ובעקבות האלימות שהיתה במקום, לא יכלו לגשת אל אותו הנער.
מישהו ראה את ההרצאה הזאת יודע על מה מדובר? - יודעים...
לפני מספר ימים, פנה אלי חבר שהוא בלש במשטרה של מודיעין עילית ואמר לי: 'לספר לכבוד הרב;
שהנער זה התאבד!!!
הוא אמר לי: 'שהוא ראה את ההרצאה' הבלש ראה את ההרצאה! 'וכמה חבל שאותם הרשעים!! הרסו באמצע את ההרצאה, כי אותו הנער שהיה חרדי שהתקלקל!!! יכל לחזור למוטב!!! וכבר כבוד הרב השפיע עליו! ואותם רשעים לקחו לו את ההזדמנות הזאת!!!'
זה מחלוקת "לשם שמים" כמובן... לשם שמים.
גם עכשיו היתה לי הרצאה בירושלים (8.7.24), הגיעו שלושה (3) לאיים עלי: 'שלא תהיה הרצאה! והם לטובתי!!" כמובן... והם הגיעו להרצאה עם סכין! עם אגרופנים!! על מנת לפוצץ אותה... ובאמת איך שהתחילה ההרצאה הם צעקו וניסו להתקרב אלי - הדפו אותם. עכשיו זה בחקירת משטרה...
אבל זה "מחלוקת שלא לשם שמים!"
אבל תראו תוצאות: כל אלה שהפריעו שם - יתחייבו בנפשו של הילד הזה!!
רואים שהוא היה במצוקה! שאל שאלות שהיו כמו כפירה, בגלל שלא היה ברור לו הדרך. הוא התקלקל, והוא רצה לברר: אם הוא חוזר בתשובה שיהיה בטוח שיש א-לקים! ויש שכר ועונש ויש הכל.
והצלחתי איך שהוא לחדור אליו.
הוא אמר: 'אתה יודע? אני מסכים עם מה שאתה אומר, מה שאתה אמרת עכשיו...'
לקח זמן!
ואז התפוצצה הרצאה!!
והוא צעק ואני צעקתי בשביל שנשמע אחד את השני... וזהו.
התבטל הכל!
אמרתי: 'שיקחו טלפון שלו, שיהיה איתי בקשר' - לא הצליחו!
לא הצליחו והבן אדם הזה כנראה לא קיבל תשובות לא כלום - התאבד! לא יודעים אנשים למה הם יכולים לגרום!! אבל בשמים לא שותקים לאף אחד!!! אף אחד; מודיעין מוכה מידי פעם! כל פעם נכנסים שמה... יש להם מכות, העיר הזו מקבלת הרבה מכות! זה לא פעם אחת (1) שהפריעו שמה, שלוש (3) פעמים הפריעו!! ישיבות!!! באים ישיבות שלמות על מנת להפריע! לא יאומן כי יסופר1! איזה חינוך?! איפה קיבלו את זה?! איפה בתורה מותר לכם לעשות דברים כאלה?! לעקור תורה?!
אבל זהו, זה 'מחלוקת קורח ועדתו' "לשם שמים" כאילו.
אני מודה לכם על ההקשבה!
אני רוצה להגיד לכם: שלמרות כל זאת - אנחנו שמחים בעבודת השם! לנו לא מפריע שום דבר, אנחנו דבקים במטרה: 'לעבוד את השם בשמחה!'
ולכן [כבוד הרב שליט"א והקהל היקר הי"ו שרים ורוקדים]: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב).
[מחיאות כפיים] זכה להיות צדיק ויראה שמיים אמן נו תוב מותה כן אנחנו מתכוונים לקיים מצוות חכמים דאורייתא לשמוע בכל החכמים גומל נפשו יש חסד דאורייתא כבד את אביך וא מך דאורייתא ו שפתותיו של התנא הקדוש יו דובבות בקבר ובי חנני בן גשי אומר סו הקדוש ברוך הוא זקות ישראל הפי כוח רבו לם תורה ומצוות שנה אמור אדוני חופש למען דגו יגדיל תורה ויאדיר הרי נ מכוון לגיים משוות אלו בגד
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות