טבריה - פרשת כי תשא (טיול לקברי צדיקים)
תאריך פרסום: 13.03.2012
טבריה 13-3-12
צהריים טובים, בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירויח.
בפרשת השבוע כתוב "ועתה הניחה לי וייחר אפי בהם ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול". אחרי מעשה העגל הקב"ה אומר למשה רבינו, תניח לי וייחר אפי בעם ישראל ואני מכלה אותם, ואעשה אותך לגוי גדול, ממך אני אוציא מחדש את עם ישראל. מפה אנחנו רואים את עוצם רוממותו של הרועה הנאמן משה רבינו, מה היתה עמוקה מחשבת אהבתו ונאמנותו לעם ישראל, והקב"ה עונה לו "ואעשה אותך לגוי גדול", בזה מסלק את העמידה והטענה של משה למה יאמרו מצרים ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים לכלותם, אז הוא אומר אני לא אכלה לגמרי, אני אשאיר אותך ואני אעשה אותך לגוי גדול. אז משה רבינו לא מקבל את התירוץ הזה, וממשיך לחתור בתפילה ולמסור את נפשו, מסירות נפש נוראה עד שכילה כל עצמותיו, "ויכל משה", עמד בתפילה עד שהיה לו אש של עצמות.
רבי אלעזר אומר, בשעה שאמר לו הקב"ה למשה ואעשה אותך לגוי גדול, אמר לפניו רבש"ע, מה כסא של שלש רגליים אינו יכול לעמוד לפניך, כסא של רגל אחת על אחת כמה וכמה. אם עם ישראל יצאו בכסא של שלש רגליים, האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב, והם לא יכולים לעמוד ולא מתקיימים, והנה אתה רוצה לכלות אותם, אז אם תעמיד את עם ישראל על רגל אחת, על משה רבינו איך יעמוד?
ודבר שני, הוא אומר יש לי בושת פנים מאבותי - אברהם יצחק ויעקב, מה יאמרו? ראו פרנס שהעמיד עליהם יבקש גדולה לעצמו ולא ביקש רחמים, ז"א הפרנס זה משה, האבות הקדושים יגידו ראיתם את הפרנס הזה, העמיד אותו הקב"ה להיות פרנס על ישראל, אמר לו ואעשה אותך לגוי גדול, קפץ על המציאה ולא עמד ברחמים על עם ישראל להציל אותם. אז אני לא יכול לעשות כזה דבר. אז משה אומר שני טעמים, טעם אחד אם כסא של שלש רגליים לא עמד אז של אחד ודאי לא יעמוד, ודבר שני הבושה מאבותיו - אברהם יצחק ויעקב, מה יגיד להם, שהוא לא הציל את עם ישראל? הבושה הקיפה את כל ההוויה שלו, הוא שומע את ההצעה של הקב"ה להשמיד את עמו ובמקומו להעמיד ממשה עם חדש, והוא פוחד שמא ההצעה הזאת תחליש את עמידתו בתפילה ותחנונים לפני הבורא יתברך עבור עם ישראל, לכן הוא הרבה להתאמץ ולהתרגש על יסודו נפשו עד כדי שהגיע לאחילו - לאשל עצמות, וחלחלה אחזה את כל נימי נשמתו של משה מעצם ההצעה "ואעשה אותך לגוי גדול". לכן התאמץ וריכז את המחשבה בתפילה עבור ישראל, זאת בתוספת להצלת נפשו מן הבושה האיומה שצפויה לו מאבותיו הקדושים שעתידים לומר שלא מסר נפשו להתפלל על זרעם, ולא עוד אלא יגידו שהוא ביקש גדולה לעצמו, עצם המחשבה הזאת הכניסה אש בעצמותיו, עד כדי השלכת מהותו ועצמיותו לומר, "מחני נא מספרך אשר כתבת", אני לא מוכן.
למעשה, הקב"ה אמר למשה את ההצעה הזאת, כמו שהוא הציע אותה לנח. נח הרי לא התפלל בשביל הדור שלו, בשביל זה כל הדור נמחה והמבול נקרא על שמו - מי נח, והיה צריך להתפלל על הדור ויכול להיות שהיה מצילו. אבל הוא לא עשה כן.
נח התגלגל במשה רבינו, וכשאמר משה רבינו "מחני נא מספרך אשר כתבת" אני לא חוזר על הטעות של נח, שמנח התחיל העולם מחדש, מחני זה אותיות מי נח, אז הוא אמר לו מחני נא מספרך אשר כתבת, לא מקבל את ההצעה.
כמה אנחנו צריכים לקחת מוסר מהתמונה הזאת ולהכלם מההנהגה שלנו, איך עם מעט כבוד פרטי או הנאה אחרת קטנה, אנחנו שוכחים ומשכיחים מעצמנו את ההשתתפות שלנו בצער של הנלוים אלינו הקשורים אלינו, הקרובים אלינו, ואלה שמתעסקים בחיים הציבוריים לפעמים יש להם איזה רמז קטן שהם מקבלים איזה תכנית בטמבלויזיה, ואומרים להם ואעשה אותך לגוי גדול, אנחנו נפרסם אותך ונגיד, רק תן לנו קצת סחורה, והם עלולים לגרוע ולמעט את דאגתם לזולתם, ואפילו להתקרר ולשכוח לגמרי השתתפות בצער של הזולת, ולא עוד אלא אפילו יוצאים ומתכבדים בקלונם של אחרים. ומה גדולה הבושה שצריכים להרגיש על חשבון ההתמסרות לתועלת הזולת בשביל רמז קל של "ואעשה אותך לגוי גדול" אבל ואעשה אותך, כמה אנשים מוכנים לרמוס את חבריהם בשביל רמז קל של "ואעשה אותך" ולא את השני, ובמרפקים דוחקים אחד את השני בשביל להתקדם.
אצל יעקב אבינו כתוב, "ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו וימאן להנחם", לא מוכן לקבל תחנונים על אבדנו של יוסף, למרות שכל בניו ובנותיו, כולם מתאספים להעביר את הדאגה מלבו, ולמרות כל זאת הוא לא מסכים לקבל תנחומים להשקיט את התביעה של נפשו על עצמו שהוא שלח את יוסף לשאול בשלום אחיו. ואיך הוא יבליג על הדאגה ועל הצער, ואיך ירגיע את עצמו בתנחומים של אהבת שאר הבנים והבנות שקמו לנחמו, והצער האיום של היעדר יוסף לא פג למרות אהבתו לבניו ובנותיו הנמצאים לפניו.
ומעין זה היתה עצתו של נבוכדנצר הרשע, נבוכדנצר הרשע ציוה להיטיב לירמיהו הנביא לתת לו חופש ופרטיות וכל ההצטרכות ושלוה גדולה והיתה כוונתו להשתיק את ירמיה מלזעוק ולמרר על גורל עם ישראל הגולים על ידי הנחות שנתן הרשע הזה לנביא חשב שיסתום את פיו, למה כשאדם נמצא ברווח, בשפע, במנוחה ובשלוה אז ממילא הוא לא מתעורר, הוא לא בדוחק, הוא לא בצער להתפלל מעומק הלב. וככה חשב שיסתום לו את הפה מלהתחנן לפני אלקים שירחם על עם ישראל, כי הרשע הזה ידע מה כוחו של נביא לחתור ולפתוח את ליבותיהם של ישראל ולהחזיר אותם בתשובה, ומפני זה חרד מאד הרשע הזה והתאמץ לסתום את מעיינות דמעותיו ותפילותיו של הנביא. ועל זה אמרו חז"ל, אמרו ישראל לירמיהו הנביא, בא נעשה תנאי בינינו, עד שאתה נתון ברווחה תהיה בוכה ביום ואנחנו בוכים בלילה, וכן עשו, ירמיה היה בוכה ביום, "ארור היום אשר ילדתני אימי", וישראל בוכין בלילה שנאמר "בכה תבכה בלילה", אמר הקב"ה לישראל, אתם בוכים בלילה וירמיהו ביום, אני אבכה ביום ובלילה, שנאמר "ואבכה יומם ולילה על חללי בת עמי". רואים שהבכיה והמסירות נפש אחד על השני מועילה עד שהקב"ה בעצמו משתתף בצער שעובר על בניו. אז בכדי להפר את המזימה של נבוכדנצר שרצה לשתק את הכאב והצער ע"י מעט שלוה שהעניק לנביא, נוצר מצב שלה גברת הבכיה ברגשי תשובה, הן העם שבכו בלילה והן ירמיה הנביא שבכה ביום, בקריאת תשובה לעם ישראל. כל זה עורר להגברת רגשי רחמים אצל הקב"ה שבכה יומם ולילה. ומי היה הראשון שהראה את הדרך הזאת לנביא ירמיה? משה רבינו הרועה הנאמן, שהוא לא התקרר חלילה כשה' אמר לו "ואעשה אותך לגוי גדול", אלא שהחליט עצמו על עם ישראל. ומשה רבינו ויתר על חייו ובחר במיתה כדי שתהיה כפרה על הכלל, והטענה הזאת באה למשה מצד שלא היה יכול לראות ברעת ישראל כי יש מידה אחת שחייבים בה כולנו, זה נקרא נושא בעול עם חברו, להיות נושא בעול עם חברו.
משה רבינו ראה את הצרה הנשקפת לכלל ישראל, והיה שרוי בצער כל כך גדול שהעדיף למות ולא לחיות. אז רואים שתכלית המידה הזאת של נושא בעול היא עד מוות, שהיה שווה למשה רבינו להקריב את כל חייו של משה רבינו בשביל עם ישראל. זה מידת נושא בעול. וזאת היתה מידתו מתמיד, כשהוא ראה את המצרי מכה את העברי אז הוא לא יכול היה לשבת בשקט ולהבליג, ישר הוא התערב וטמן את המצרי בחול, כשהוא ראה שני עברים ניצים ורבים, ויאמר לרשע למה תכה רעך, הוא מתערב. כשהוא רואה את הרועים זורקים את בנות יתרו לבאר הוא נכנס למלחמה איתם ומצילן מיד הרועים, נושא בעול, הוא לא יכול לראות קיפוח ועוולה, הוא איש אמת.
אמרו חכמים בגמרא בנדרים ל"ט, בן גילו נוטל אחד משישים בחליו, אם יש חולה ובא אחד לבקרו, אז כתוב שבן גילו נוטל אחד משישים מחליו, אחד חלקי שישים. ולאו דוקא בן גילו, לא צריך להיות בן גילו, הוא בן חמישים גם הוא לא צריך להיות בן חמישים, אז למה אמרו בן גילו, אם זה לאו דוקא, למה אמרו? משום שחכמים שיערו, כשאדם נכנס בצער חברו יותר ונושא בעול עם חברו יותר, כשהוא בן גילו של החולה, הוא מרגיש קרבה וזהות בגלל הגיל שלהם, ורואה בדוחק שלו יותר ממי שהוא לא בן גילו, אבל לאו דוקא בן גילו. ועי"ז שהוא מצטער באמת על החולה, עי"ז שוככת מידת הדין, כי היא אומרת, כמה צער היה צריך לבוא לחולה? בא אחד ומצטער אז יורד חלק הצער של זה תמורת זה, כי מה רוצה מידת הדין? את מה שהיא זכתה, היא זכתה בצער כזה, אז אם באים אנשים ומצטערים ממש ובאמת בצערו של החולה, אז הם נוטלים מן הצער שלו וזה יורד ומתקזז, כי מידת הדין מסכימה לזה.
וכמו שמצינו בפנחס שכתוב "השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם", אז ע"י שהוא הרג את זמרי בן סלוא שככה מידת הדין ונתקררה דעתם ונסתלק האף והחימה. ז"א מידת הדין קיבלה תמורה. איפה אנחנו רואים עוד? בשעיר ביום הכיפורים, השטן רוצה לקטרג על כל עם ישראל, ולהוציא עליהם גזירת מוות, ואיך אנחנו משכילים על פי התורה לפתות את השטן ולהשקיט אותו מרגזו? נותנים לו שעיר אחד לעזאזל ועם זה משתיקים אותו. כך צריך לספר ולהבין מה שאמר משה "ואם אין מחני נא מספרך" שע"י גודל הצער והיסורים שהיו לו בלי גבול עד שבחר במוות, כדי לא לראות ברעתם, זה כבר היה פיוס. פיוס גדול בעד מידת הדין מהצער של משה, וממילא בזה היא גבתה כבר את המחיר שרצתה ונסתלק העונש וחלפה הגזרה מעל הכלל.
מהלך הדברים הוא כך, למשה היה שווה לוותר על החיים שלו משום נושא בעול, זה מראה את חשיבותה של המידה הזאת, וזה מסיר את העונש והכעס. מה זה נושא בעול - משתתף בצערו וסובל את יסוריו ומיצר בכל צרותיו, וחש דקירות שדוקרות כביכול בבשרו כשהוא רואה מישהו שראשו כואב לו. ובכל צרתם לא צר, באותה מידה שאדם מכניס עצמו בצער חברו ככה מסירים את היסורים מחברו. אז אם אנחנו באמת אוהבים את הקרובים והידידים, ואני מאמין שיש פה אנשים שהגיעו לקברות צדיקים גם להתפלל על מקרים כאלה ואחרים, אז צריכים לדעת, נושא בעול עם חברו יכול להוריד מעליו, אם באמת כואב לו.
ובתקופה האחרונה אחרי שזכינו לעשות תעניות של ארבעים יום למעלה מאלף איש, וראינו שזה קל ולא קשה, וזה מזכך את הנפש ומבטל את הגשמיות ואת התאוות, אז התחלנו להמליץ לכל אלה שיש להם חולים בביתם או מסוכנים וכו' להתענות תענית של ארבעים יום רצופים, וזה דברים מדהימים מה שזה עושה, אני לא אחזור על הסיפור, אבל לפני שלשה ימים ילד שיצא מת בלידה קיבלנו תענית ארבעים, ואחרי חצי שעה שהוא לא היה נושם בלי דופק, חזר לחיים. והיום הוא בריא ושלם. לפני שלשה ימים זה היה בבוקר. תעניות ארבעים יום הם גם תיקון לחטאת נעורים, אלב ודאי שאדם מקבל על עצמו צער בשביל מישהו בסדר גודל כזה, הוא מוריד מעליו המון, אז אם יהיו הרבה כאלה שלוקחים על עצמם לטובת חולה מסוכן או כזה, ודאי שיכולים להושיעו.
ולפי זה הנכנס לבקר חולה מבלי להשתתף בצערו, אלא רק לצאת ידי חובת ביקור חולים, הוא חושב שהוא בא ויוצא חובה, יש מצוה לבקר חולים, אז הוא בא אמר לו אהלן מה נשמע תהיה בריא ביי, זה לא נקרא מצות ביקור חולים, אלא להיות משתתף בצערו ונושא בעול, לחוש ולהרגיש בצער החולה בכל מה שאפשר, ובאופן זה הוא מיקל באמת לחולה. ומכאן נבין עד כמה גדול החיוב למי שרואה את חברו סובל להשתתף בצערו, ולכאורה אנחנו שואלים מה מרויח החולה אם עוד אחד מצטער, אבל לפי דברינו זה חיוב גמור, כי מה שאתה מצטער אתה מוריד ממנו את החלק הזה. אז מי שנכנס בצער חברו ונושא, נושא בעול עם חברו, מוריד מעל חברו את המשא.
משל למה? אדם נושא שישים שקיות עליו, ובא אחד ונטל אחת, אז אם הוא הוריד עליו מאחת והוא נושא עכשיו את האחד חלקי שישים, נשאר לו רק חמישים ותשעה חלקים.
המידה הזאת כל כך היתה מושרשת בדורות ראשונים, בזמן התנאים הקדושים, שהגמרא בשבת ס"ז אומרת, אילן המשיר פירותיו יקשור עליו חוט שני להודיע צערו לרבים. אדם שיש לו עץ אחד שהתולעת התחילה לאכול אותו והוא משיר פירות, אז הוא שם בד שני אדום לסימן היכר, שמי שעובר ורואה את העץ הזה מבין שהעץ הזה חולה, ואז הוא ישתתף בצערו של בעל העץ ויתפלל בעבור העץ שיבריא ותסיר ממנו התולעת. ככה היו דואגים בדורות ראשונים שעל הפסד ממון של חברו שלא יביא העץ פירות היו מתפללים ומשתתפים בצער. זה היה סימן ברור, אם שמים בד שני כולם יודעים שצריך להתפלל. היום שמים מודעות וקוראים לאנשים וכו', ואין ריצה כל כך גדולה והשתתפות. לא מבינים מה זה נושא בעול עם חברו, אבל אם זה היה הפוך ואדם היה חלילה הוא זקוק, כמה היה לא מבין איך אנשים לא עוזרים לו, אז למה בהיפך אנחנו לא מבינים כמה אנחנו יכולים לעזור. אדם צריך להודות לה' שהוא בריא ויכול לשאת בעול עם חברו, להוריד מעליו.
ענין התפילה "אשפוך לפניו שיחי צרתי לפני אגיד" הצער והכאב כל כך גדול לבלי נשוא עד שמתפלל ומבקש לישועה. זה בעובר דרך פשוט שראה את העץ הזה שיש עליו בד שני.
עכשיו נוכל להתבונן כמה אנחנו רחוקים מהמדרגה שלהם, אצלם היה מספיק רק סימן זה להשתתף בצער החבר עד בקשת רחמים, וכמה אנחנו רחוקים מזה שיכול להיות מצב שסובל מגיד את היסורים שלו, נופל ונושק את אבק הרגליים שלנו בקול רחמים, וקול תחנוניו בוקע לרקיע והאדם השומע אותו ורואהו במצב זה אפילו עד לבבו לא הגיע. ולא נע ולא זע מצער כזה שיכול לקרוע ליבותיהם.
הדור הזה נהיו ממש אטומים. מידת נושא בעול היא מעיקרי התורה וחובת האדם, ואין דבר בעולם שלא ישווה לוותר עליו בשביל מידה זו, שהרי משה ויתר על חייו, לא סתם חיים, חיים של משה כדי להיות נושא בעול, ובזה הוא הגן על עם ישראל שגזירת הכליה בוטלה. נושא בעול של יחיד ביטל את כל הגזרה מעם ישראל. לכן אנחנו עשינו למעלה מאלף מתענים ארבעים תעניות רצופות כנגד הצרות הצפויות לעם ישראל מהמלחמה הקרובה, כדי לעמוד בפרץ לפני שזה יגיע. וחסד ה' עלינו שמאתיים לפחות טילים כבר נשלחו בדרום ואין הרוג אחד ברוך ה'. נפלאות הבריאה. אז מה אומרים, שיש הצלחות לכיפת ברזל וכו', זה נכון, יש קצת הצלחות, אבל אתם יודעים, טיל אחד רק אם פוגע במקום שיש בו עשרות אנשים, זה יכול להיות אסון אחד, אחד, לא אחד ממאתיים, אחד מאלף אפילו, אנחנו לא יכולים אפילו לשער. ואם זה יכול לפגוע במקום אסטרטגי כזה או אחר שיכול לגרום לנזק מתמשך, עוד יותר. אבל חסדי ה' ברוך ה' שהקב"ה מראה לנו שהוא מרחם עלינו, אבל אם אנחנו נהיה טיפשים ונתלה בכיפת ברזל ובמוכנות של צה"ל ובמודיעין ובכל הדברים האלה, אני מקווה שחס ושלום הקב"ה לא יראה לנו שזה לא כך. לכן עדיף שזה יישאר כך ואנחנו לפחות נדע שזה רק חסדי ה', כי גם להשיג מודיעין צריך ס"ד, וגם כיפת ברזל צריך ס"ד, כי כשהם עברו ממקום למקום הם מתרצים למה נפלו כמה טילים ולא הצליחו לבלום אותם, משום שהם שכחו לכייל את המק"ם, אז נפלו, והמזל מה שנפל באשדוד לא הרג אנשים. ומוכנות העורף - העורף לא מוכן, אבל בכל אופן זה התפקיד של הליצנים להגיד דברים כאלה שכאילו הם הכינו והכל בסדר, ותולים בעצמם ובכוחי ועוצם ידי, אבל אנחנו יודעים שאלמלא הקב"ה שומר על עיר שוא שקד שומר, לא יעזור שום דבר. אז כל בן אדם שיכול להיות נושא בעול, לקבל על עצמו דברים ביראת שמים, ברוחניות, בתעניות, בכל מה דאפשר בשביל כלל ישראל, או בשביל קרוביו אחיו רעיו, אדם שבזכותו עשינו את התעניות הגדולות האלה זה היה יהודי שניגש אלי ואמר שהוא רוצה להתענות ארבעים יום תענית כדי שאביו ואמו יחזרו בתשובה, זה היה הראשון ששמעתי אותו שבשביל אבא שלו ואמא שלו הוא מוכן להתענות ארבעים יום רצוף. כמה מאיתנו מוכנים בשביל ההורים שלהם דברים כאלה? שההורים יעשו לנו - כן, שאנחנו נעשה להורים? מה אני יכול לעשות להורים? הנה הוא הביא דוגמא, להתענות ארבעים יום בתענית, להצטער, לסבול קצת, ולשאת בעול שאבא ואמא יזכו לגן עדן. למה שאבא ואמא לא יזכו לגן עדן? הרי מה מדובר, שיחזרו בתשובה, מה זה אומר, שהם יזכו לגן עדן, אם לא ההורים שלו הטובים והנחמדים ילכו לגיהינום, אז למה שהוא לא יעשה זאת? אין לאנשים את המידה הזאת "נושא בעול". אף אחד לא חושב לא מטכס עצות מה עושים בשביל לפתור בעיות.
משה ויתר על החיים של משה רבינו בשביל עם ישראל, ובזה הוא הציל את כל עם ישראל והסיר את החרון אף ונסתלקה הגזרה הצפויה להם. מפה אנחנו למדים כמה גדולה מעלתה של מידה זו - נושא בעול, אז אני ממליץ לכל אחד מאיתנו להשתדל לאמץ אותה, ובודאי שפתחון פה שלו לפני הקב"ה גדול ביותר בשעה שהוא נושא בעול. כי המתפלל על חברו נענה תחילה, אז אם בן אדם רוצה שתפילותיו יענו אז צריך להיות נושא בעול, והפלא יועץ בערך תענית אומר, שמי שמתענה תעניות כמו תענית ארבעים, אדם כזה תפילותיו מתקבלות לפני ה', ואין קטרוג על תפילותיו, ושכינה שורה במעשי ידיו, ובתום הארבעים מה שיבקש מהבורא תתקבל תפילתו. ושלמה המלך אחרי תענית של ארבעים יום וארבעים לילה זכה לחכמה ועל זה נאמר במשלי, מ' גדולה בהתחלה, משלי שלמה בן דוד, המ' כנגד התענית של הארבעים יום, והוא זכה להתענות כמה משה רבינו וכמו אליהו. ויש אצלנו בשיעור שכבר כמה אנשים עשו תעניות של שלשה ימים ושלש לילות רצופים שזה נחשב לתענית ארבעים יום. ועשו את זה בקלות. הדמיון שלנו מפחיד אותנו, שאנחנו אוי ואבוי אוי ואבוי אם נעשה ככה לא נחזיק מעמד נתמוטט, לא מתמוטטים יהודים יקרים, לשאת בעול זה דבר גדול. אז אני ממליץ שכל בן אדם יראה במה הוא יכול לשאת בעול בשביל כלל ישראל, בשביל משפחתו וקרוביו ובניו. אני רק אגיד לכם שהתנא דבי אליהו נביא, שהיה אב אחד שהיה מתענה על בניו ובנותיו כל שני וחמישי, כל שני וחמישי היה מתענה בהשתטחות על הרצפה לפני הבורא, ומתפלל שזרעו יהיה כשר. והתנא דבי אליהו מביא שלמעלה מחמישים גדולי דור יצאו מזרעו ולא היתה תקלה ופרץ בהם בזכות זה שהוא היה מתענה שני וחמישי בהשתטחות ובתפילה לפני הבורא. ואנשים הולכים ליועצים ומשקיעים כספים לפסיכיאטרים וקשקושים וריצות ורדיפות ודאגות וחרדות, והילדים ומה יהיה ופה וצרות וויכוחים, איזה בלגן. ועצה פשוט כזאת יכולה לתקן את הכל.
הגמרא מביאה מעשה ברב יוסף, רב יוסף התענה ארבעים יום תענית, אחרי זה עוד ארבעים יום, אחר כך עוד מאה ימים, והקריאו לו את הפסוק מן השמים "לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך עד עולם". מן השמים הודיעו לו בזכות 180 תעניות שהוא עשה שאף אחד מזרעו לא ימוש מן התורה, כולם יהיו צדיקים וכשרים. שווה או לא שווה?
הרב צדקה זצ"ל כשבא אליו המשגיח ואמר לו, שיש ילד אחד שהוא כבר מופרע לגמרי, והשאלה הגיעה עד כדי כך שהוא מעמיד תנאי - או שהוא נשאר בישיבה או שהוא נשאר בישיבה, אז הרב צדקה אמר לו, עד היום אני לא סילקתי בחור ישיבה מהישיבה, מעולם, ואתה אומר שהמצב כל כך חמור ואתה רוצה לסלקו, אני שאאל אותך רק שאלה אחת, לפני שאתה מסלק אותו, צמת עליו והתפללת עליו? אמר לא. אמר שנינו נצום ונתענה עליו ואם זה לא יועיל נשחרר אותו. הם עשו כך והיום הוא תלמיד חכם. נושא בעול עם חברו. אז יש פתרונות, השאלה אם אנשים מוכנים לנסות אותם.
מכל מקום, זו מידה חשובה מאד שכל אחד ישתדל לאמץ לו אותה ולשאת בעול עם עם ישראל. תעניות זה דבר טוב, זה גם בריא, זה טוב להוריד את התאווה, לא להתרגל להיות נסחב אחרי נשנושים וקשקושים, שולט בעצמו, תפילותיו מתקבלות, אין קטרוג עליו, נפלא מאד. מי שלא יכול - יכול לפדות את זה, תענית ארבעים 25 שקלים ליום מחיר סעודה, אלף שקל ארבעים תעניות יכול לפדות. היו למעלה מ-150 שפדו את התעניות, לא יכלו להתענות, בגלל חלים, או נשים מעוברות או אחרים שלא יכולים וזה עולה להם גם כן כארבעים יום. להתפלל, לקרוא תהילים בשביל עם ישראל, לקבל קבלות כלשהם, לעשות כל מה שרק אפשר, אם משה היה מוכן להקריב את החיים של משה רבינו שה' נתן לו עתיד שממנו יצא עם ישראל והוא לא מוכן, אז כל אחד מאיתנו יעשה קצת קצת נושא בעול, קצת קצת נושא בעול.
ויש עוד אפשרות, פשוט לזכות את עם ישראל בפועל, לקחת דיסקים, לחלק, לשלוח אנשים להרצאות, לעורר אנשים שיש להם אינטרנט והם רחוקים שיסתכלו באתר שופר, יש למעלה מ-1500 סרטים של דרשות, תשובות לכל השאלות, יש מדור הכה את המומחה שאפשר לשאול כל שאלה ומקבלים תשובה בסרט, אפשר לפעול אפילו בדיבורים, אפשר להציל יהודים, אפשר לעזור, אבל שיהיה אכפתי, לא כל אחד דואג לעצמו, נושא בעול עם חברו.
למי שיש שאלות בבקשה.
ש. שלום כבוד הרב, לעמוד?
הרב: תלוי בצלם. דבר
ש. אני הצטרפתי לארבעים יום תענית גם כן, רציתי לעשות אותו דבר בבית כנסת שמה ליד השכונה שלנו, אבל מה שהצלחתי לסחוט מאנשים זה שכל אחד לקח יום בשבוע שביחד הצטרף לנו ארבעים יום, אבל אחד הרבנים שמה אמר לא, וזה לא אחראי, ויש השלכות, והתחרטו על זה. אז זה לא כל כך הלך
הרב: כדאי להראות לרב הזה מה קרה לזה שבא בגלגול בגלל שהוא עשה ככה על איזה דבר שיכל לעורר בתשובה, אין שום בעיה עם תענית של יום, אנשים עושים תעניות חלום, אנשים עושים כל מיני דברים כדי למנוע צרות ובעיות אדם צריך להשתתף בעול, לא לפחד, עשו את זה למעלה מאלף, כמעט אף אחד לא הפסיק, כמה זמן אתה כבר עושה?
ש. אני כבר שנה בתעניות
הרב: ואיך אתה מרגיש?
ש. ב"ה בריא
הרב: נו, אז מה הבעיה, אז תסביר להם
ש. בגלל זה אני רציתי לדבר עם הרב, בגלל המצב שלי עכשיו, אני במצב של תהליך גירושין, ועוד עתה אי אפשר לחזור, ויש לי ששה ילדים כתבו מכתבים לקב"ה לשים בכותל ששמנו בכותל שהם רוצים לחיות איתי, וחלק מהתעניות שעשיתי זה היה תענית הפסקה של שלש ארבע והיו גם כאלה של ששה ימים, ואני צריך כרגע את הצדיק את הרב שיברך שזה יעשה פירות בשמים.
הרב: ה' יזכה אותך שכל התפילות התעניות שעשית יועילו לך מהרה.
ש. אמן, עכשיו עוד דבר רציתי, הרב דיבר על נושא בעול עם חברו, ולקח את הדוגמא של אחמדניג'ד כמו המן הרשע שהתענו בשביל אסתר, אז שמה התענו בשביל אסתר, אתה חושב שכדאי לעשות כמו שעשינו לכלל עם ישראל תענית, שיתענו שהרב יהיה לו כח להשפיע בארץ ישראל על המדינה, ויקבלו על עצמם אפילו תענית של ארבעים יום או שלש ימים רצוף, ואז יהיה לנו הרב אמנון יצחק חזק שיוכל להשפיע בזה שאנחנו עושים עול עם חברו, הרי אתה מצטער הרבה על עם ישראל כדי שיחזור בתשובה, שאתה רוצה להשפיע ואם בא מישהו ואומר שאתה מפחיד וגורם בזה להפרעות, אז למה לא נעשה דבר כזה שנקח מעצמנו ונשא בעול עם הרב שלנו הרב אמנון יצחק ושיהיה כח, אני מוכן לקבל הראשון.
ש. אני השני
הרב: אשריכם, מה אני יכול להגיד לכם, אני יכול להתנגד?
ש. ברוכים תהיו.
ש. לא שומעים
הרב: זה יותר טוב מכלום אבל זה לא אותו דבר כמו ארבעים יום רצופים. כל דבר זה מוסיף, זה נושא בעול. כן, גם נשים יכולות, ודאי שגם נשים יכולות. נשים מקבלות יותר שכר למה הן נמצאות במטבח והריח משגע. כן בבקשה.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: וברכה
ש. אני מחובר בטבור לאתר שופר בין עשר לעשרים שעות ביום
הרב: אהיה
ש. בגלל העבודה שלי אז יש לי אפשרות כזאת. יש לי בעיה שלפעמים גורמת לי לעגמת נפש, של איכויות של קול של קול של הרצאות שקטועות באמצע, במיוחד בשאלה השבועית יש שמה בעיה של איכות מאד חמורה, וזה גורם לי לעגמת נפש, אולי יש מישהו שיקח לתשומת לבו לעבור שמה הרצאות לתקן תקלות ולסדר את הענינים.
הרב: משתדלים לעשות את כל מה שאפשר אבל אתה יודע, בתנאים לא תנאים החבר'ה שלנו לא ישנים בכלל כמעט, וציוד שלנו אתה רואה הוא טוב מאד, אבל היצר הרע יודע גם כן לעבוד, והוא מכניס את מה שהוא רוצה
ש. הוא יכול להגיד למרצים לא לדפוק על השולחן, זה ברמקולים בבית.
הרב: בסדר גמור, תודה.
כן, שאלה הנה הגברת שם.
ש. כבוד הרב, אני באה מבית שאן, שמעתי שאתה פה אז הגעתי. ואני כל פעם שאני נוסעת לאיזה מקומות וזה אני פוגשת בחורות פשוט כואב, אני נותנת להם את הכתובת שופר באינטרנט ושהם יכנסו וישמעו, דבר אחד. דבר שני, לפני כמעט שנה היית ביבנה או בבית שאן, ואמרת לי שאני אקרא, אני והבנות שלי נלמד מהספר של רבינו יונה שלשה חדשים חצי שעה כל יום, ועשינו את זה ועדיין הבנות לא נושעו
הרב: למה לזיווג?
ש. בודאי, הבת שלי כבר בת שלשים ושבע פלוס
הרב: מה שמה?
ש. הדס בת שושנה, ויש לי את אירית טליה בת שושנה, וציפי ציפורה
הרב: הדס ציפי ציפורה
ש. ואירית טליה
הרב: ואירית טליה בנות שושנה, ה' יגזור עליהן השנה להתחתן
ש. אמן תודה תודה, וכן עוד דבר פנינה הבת שלי נשואה כמה שנים ועדיין לא זכתה לפרי בטן, הייתי מאד רוצה
הרב: פנינה בצת שושנה, ובעלה?
ש. בנימין בן פרחיה
הרב: ה' יזכה אותם לזרע חי וקיים מהרה.
ש. אמן. אמן. תודה כבוד הרב.
הרב: שהוא ילמד שעתיים בתענית דיבור שלשה חדשים רצוף והיא שלשה חדשים חצי שעה שערי תשובה
ש. של
הרב: רבינו יונה כן.
ש. ותברך אותי לבריאות ויש לי כאבים בכל הגוף
הרב: ה' יזכה אותך לרפואה שלמה מהרה
ש. אמן תודה רבה כבוד הרב. אני באמת מאד מאד רוצה, כי אתה מתאים באמת שאתה מתאים, להיות ראש ממשלה, וכן, כן, אתה כבוד הרב, סליחה, כבוד הרב הוא לא, הוא אדם אמיתי, הבנתי, אדם אמיתי, לא פוחד מאף אחד, לא משוחד ולא מזה ולא כלום, אתה אדם ישר כמה משה רבינו באמת, ואני חושבת שיש לך איזה ניצוץ של משה רבינו וכדאי לך באמת לטובת כל העם תעשה את זה. עלה והצליח.
הרב: תודה.
ש. כבוד הרב, לפני ארבע וחצי שנים הרב ברך אותי ואת בעלי לזרע חי וקיימא ומיד נקלטתי ואנחנו רוצים גם בן זכר
הרב: מה השם?
ש. יונה חיה בת בת שבע הדר ואביחי בן זיוה עזיזה
הרב: תזכו בעזרת ה' יתברך לזרע חי וקיים בן זכר מהרה.
ש. וצדיק כמו הרב
הרב: לפחות.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום
ש. אתה לא מכיר אותי, אני מכירה אותך, אני הייתי אצלך בשופר בבני ברק, ורציתי מאד שתברך אותי וחיכיתי ולא הצלחתי לקבל ממך ברכה, אז באתי לכאן היום להגיד לך תודה רבה שבזכותך התחזקתי ושמתי כיסוי ראש, הייתי הולכת עם פאה
הרב: ב"ה
ש. ואני משתדלת מאד להתחזק כמה שאפשר, הייתי רוצה באמת להגיע לתשובה שלמה כמו שהקב"ה מצפה ורוצה ממני, זה הדבר הכי חשוב לי, וכמובן יש לי ילדה בת ארבע ואני מאד רוצה, בעזרת ה' אני עושה טיפולים ואני לא נקלטת להריון, הייתי רוצה מאד שתברך אותי ואת בעלי שיהיה לנו בן זכר
הרב: תזכי לרפואה שלמה, שהבן תהיה צדיק, ומה השמות שלך ובעלך?
ש. השם שלי מרים בת תמר וארז בן דליה
הרב: תזכו לבן זכר מהרה, הבעל ילמד שעתיים בתענית דיבור שלשה חדשים ואת חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים.
כן, הלאה שאלה נוספת. הנה הגברת שם.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום וברכה
ש. ברצוני לפדות ארבעים יום של צום
הרב: אשרייך לחיי העולם הבא
ש. באלף שקל
הרב: תבורכי מן השמים
ש. ואני רוצה ברכה, הבת שלי נשואה ואני רוצה שיחזרו בתשובה הזוג הזה
הרב: מה השמות?
ש. יעל הינדא בן רבקה אסתר ורון בן סבינה
הרב: יזכו לשוב בתשובה שלמה מהרה מהרה.
כן, שם יש.
ש. שלום הרב
הרב: שלום
ש. קצת מתרגשת, אנחנו נשואים חמש שנים, לפני כשנתיים נפלנו סכום גדול מאד של כסף, בעלי היה אברך מאד רציני ובחצי שנה האחרונה הוא עובד. מאז שהוא יצא לעבוד ממש אין חיים אין בית, הרבה ירידות ברוחניות
הרב: כמה שעות הוא עובד?
ש. משבע בבוקר עד הצהריים, הרבה ירידות ברוחניות
הרב: למה שהוא לא ילמד עוד ארבע שעות בלילה
ש. הוא חוזר נופל על המיטה עד הבוקר
הרב: הבנתי, במה הוא עובד
ש. ניהול של משרד, חברה של אנרגיה סולרית, זה לא יודעת אם זה עבודה הספציפית הזאת כמו עובדה שזה לא חיים של רוח, אני רוצה ברכה בעזרת ה' שהוא יחזור לכולל
הרב: מה שמו?
ש. שמעון יוסף חיים בן דינה
הרב: ה' יהפוך לבבו לטובה לשוב לאיתן התורה.
ש. כבוד הרב, אני בחודש חודשיים האחרונים מרגיש כאבים כל הזמן בראש, עשיתי בבית חולים עשיתי בדיקות הכל בסדר, אני כבר חודש לא הלכתי לעבודה, רוצה ברכה שכל הכאבים האלה יעלמו לי כי זה מפריע לי בלימוד תורה ובתפילות
הרב: תלמד כל יום שעתיים תורה בתענית דיבור שלשה חדשים רצוף כולל שבת וחגים.
ש. וזה יעלם לי כבוד הרב?
הרב: בעזרת ה'.
ש. טוב.
הרב: מה השם שלך?
ש. שמעון בן סעדה מלכה
הרב: ה' יסיר ממך את הכאבי ראש ויתקע אותם במוחו של אחמדניג'ד.
ש. כבוד הרב, אבא שלי קצת חולה, אם אפשר ברכה לרפואת אבא וזיווג הגון בשבילי,
הרב: מה שמו?
ש. משה בן דינה
הרב: ה' יחלימהו וירפאהו מהרה
ש. אמן. וזיווג הגון בשבילי
הרב: ותזכה לזיווג הגון עם אשת חיל
ש. יעקב בן לבינה
הרב: יעקב בן לבינה ותלמד שעתיים בתענית דיבור כל יום שלשה חדשים רצוף כולל שבת וחגים.
ש. בעזרת ה'. תודה רבה כבוד הרב
הרב: כן, שאלות לא ברכות, ברכות אני אברך בסוף. שאלה, יש לך שאלה?
ש. אני עושה פדיון ארבעים יום לזרע קיימא
הרב: אשריך, אשריך ואשרי חלקך
ש. לזרע קיימא שמעון בן שושנה ואביטל בת רבקה
הרב: ה' יזכה אותם לזרע חי וקיים מהרה.
ש. אמן.
הרב: זכות המצוה תגן גם עליך.
כן, תן לו רגע לדבר פה.
ש. שלום כבוד הרב,
הרב: שלום
ש. בנושא זיכוי הרבים, ב"ה אנחנו מתעסקים בהרצאות, השאלה היא בגלל המצב, אני כל פעם יושב בנתניה וחושב, חוץ מהרצאות מה הרב ממליץ לי, זה דבר ראשון, ב' האם אני יכול לארגן ארבעים איש בבתי כנסיות שאני אלך לארגן, חשבתי על זה, האם זה גם מועיל כמו ארבעים יום, כי היום אנשים באים אלי אומרים, תשמע, זה ישפיע לי בכולל בעבודה, איך אני משפיע עליהם, כי אני מדבר גם בבתי כנסיות בערב שבת, כל פעם ב"ה בורא עולם נותן לי איזה סימנים, מה כבודו ממליץ לי בנושא זיכוי רבים כמה שיותר מהר בנתניה, כי אצלנו ראש העיר הכניס הרבה רוסים, יש לנו מלחמות וגם אני אישית נשפטתי בבית משפט השלום על ארבע מודעות, וזה רק חיזק אותי זה לא הוריד אותי, 690 כפול ארבע, ומה כבודו ממליץ לי?
הרב: להפיץ דיסקים בכמויות, להתרים אנשים ולהפיץ דיסקים בכמויות, כמויות כמויות כמויות כמו שעשינו בתחילה כשהיינו מחלקים בצמתים, זה הביאו מאות אלפים של בעל תשובה.
ש. בצמתים זה לא
הרב: לא בצמתים, כמו שעשינו בצמתים, בני נוער לתת להם דיסקים ביד בבתי ספר ובמקומות כאלה, זה יעשה מהפיכה גדולה בכל האזור. אתמול הייתי ברעננה, ערב מלא נוער, הייתם צריכים לראות איך הם קפצו לקבל על עצמם עול מצוות, ציציות, קיבלו תענית ארבעים, לבד, לא יאומן כי יסופר כמה צמאון יש, רק צריך הרבה אנשים שיזיזו את עצמם, כל אחד יארגן איזה תקציב מסוים ויתרים אנשים, יקח דיסקים ויפיץ אותם, יפיץ יחלק יחלק, כל דיסק כזה טמון בו הצלת נפשות. מחיה מתים ממש. הכי קל, הכי זול, הכי מהר.
ש. דיסקים ב
הרב: בכמויות
ש. בכמויות, ומה לגבי ארבעים איש
הרב: כל מה שאתה יכול לעשות בזה תעשה, עדיף אבל שיהיה ארבעים יום רצופים שזה מעלה גדולה, זה גם חטאת נעורים לבן אדם, בן אדם בשביל לפרוע את כל מה שהיה לו בעיות בחטאת נעורים, זה לא כל כך פשוט, לא עושים תשובה וזה נגמר צ'יק צ'ק, צריך גם לתקן את בענין הזה. אז לכן צריך להשתדל מאד, מי שלא יכול יעשה כמה שיכול, אבל הנה אתה רואה יש אנשים מה עושים, עושים יומיים רצופים שזה שקול כמו 27 יום, יש כאלה עושים שלשה ימים וזה ארבעים יום, אבל מי שלא יכול עושה לפחות יומיים ואחרי זה עוד 13 יום.
ש. ומה לגבי תענית דיבור
הרב: תענית דיבור זה גם מצוין
ש. ארבעים יום גם להגיד לו או שזה לא שווה כמו תענית
הרב: מצוין, אפשר בשבתות, שבתות אם אדם לוקח בשבת, בלאו הכי אסור לדבר דברי חול בשבת, זה הרבה נכשלים, אז אם בן אדם לוקח על עצמו תענית בשבת לא לדבר, היה מישהו שהיה צריך להכנס שלש שנים, שלש שנים היה צריך להכנס לבית סוהר, הוא שאל אותי מה לעשות, אמרתי לו שלשה חדשים תענית דיבור בשבת אמר אבל אני מטפל באמא שלי, אני לא יכול, אני חייב לדבר איתה, אמרתי לו לא לדבר איתה, כי אם אתה תדבר איתה עכשיו אתה שלש שנים לא תדבר איתה, אז יותר טוב שלשה חדשים שלא תדבר ותשאר איתה את השאר, וככה היה, ומן השמים סיבבו שהתבטל כל הדין.
ש. בשם ה' נעשה ונצליח
הרב: אמן
ש. אני לומד בכולל בחדרה, ורציתי שהרב יבוא בתור רב אורח, כי הרב שלנו הוא מזמין ורציתי לדעת אם יש אפשרות כזאת,
הרב: יש
ש. כי אתה היית אצל הרב ביטון פעם, ורצית שתברך גם את אשתי, היא חולה
הרב: שמה, שמה.
ש. נעמי בת מרים ג'יירן
הרב: ה' יש לח לה רפואה שלמה מהרה ויעתיק את המחלה ממנה לארדואן.
ש. כבוד הרב שלום, בן שלי התחתן לפני כמעט ארבע שנים היה אצלך במשרד ואשתו לא בהריון,
הרב: שילמדו הוא שעתיים בתענית דיבור שלשה חדשים רצוף תורה, שעתיים תורה הוא ילמד כל יום
ש. הוא בכולל
הרב: בכולל, כולל שבת וחגים רצוף, לא לפספס יום, ואשתו חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים, כל יום חצי שעה.
ש. אוריאל בן צופיה ודבורה אסתר בת יסמין
הרב: ה' יזכה אותם לזרע חי וקיים מהרה.
ש. אמן.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום וברכה
ש. יש לי שאלה, מה מעכב שידוך, זיווג?
הרב: הזמן. צריך להמתין בסבלנות, זה מגיע, אל תדאגי
ש. יש לי פה חברה שרוצה לקחת חצי יום שלשה חדשים את הלימוד
הרב: חצי שעה הכוונה
ש. כן, משך ארבעים יום, ואם אפשר לברך אותה
הרב: רק רגע, ערבבת הכל, אמרת חצי שעה שלשה חדשים ארבעים יום מה הולך פה, אז תגידי לי מה כן
ש. מה שהרב יגיד
הרב: מי זאת היא
ש. חברה שלי שפה
הרב: היא רוצה מה לזיווג?
ש. כן
הרב: ז"א היא מוכנה גם זה וגם זה או רק או רק זה
ש. מוכנה את הלימוד
הרב: את הלימוד, אז אוקי חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים. מה שמה?
ש. עינב בת שושנה שנאי
הרב: ה' יזכה אותה לזיווג הגון מהרה
ש. אמן. אפשר גם ברכה?
הרב: כן.
ש. אפרת אורה בת חנה
הרב: תזכה לזיווג הגון מהרה, אבל תעשי אותו דבר. הנה תן לגברת פה, כן, רק רגע.
ש. שלום לכבוד הרב, הייתי אצלך לפני כמה חדשים וביקשתי בשביל הבת שלי זיווג, היא בת 48 והיא ממש בלחץ ולפעמים אפילו בדכאון, אז אני אבקש ממך דחוף לברך אותה, אני קניתי אצלך שני מניות בשבילם.
הרC: מה השם שלה?
ש. מרים בת זוהרה זהבה
הרב: ה' יזכה אותה
ש. לחזור בתשובה ולהתחתן
הרב: תשובה שלמה מהרה וזיווג הגון הראוי לה מהרה
ש. אמן. בעזרת ה'. וחיה בת יהודית היא באה לפה למלון בשבוע שעבר והיא הגיעה לבית חולים, התינוק נפל לה ו
הרב: חיה בת יהודית רפואה שלמה מהרה והחלמה מהירה.
ש. וזרע קודש קיימא
הרב: וזרע חי וקיים מהרה.
ש. תודה.
הרב: כן, תן לה שמה בסוף.
ש. כבוד הרב, קודם כל אני רוצה להודות לך, שני הילדים שלי התחזקו, במיוחד הבת שהתחתנה ואפילו בעלה שהיה חילוני גמור היום הוא חושבת יותר חזק ממנה, אז להודות לך, כל הקלטות ובמרכאות שיגעה אותנו בבית, ואתה ממש אדם נערץ עלינו, זה הקדמה. השאלה שלי היא כזאת, יש לי בת שמתקרבת לגיל ארבעים, ואני בכל הצניעות שלי רוצה להגיד שהיא יפיפיה ומשכילה ומנהלת משרד ענק של אומנים בתל אביב, היא מתחילה להתחזק, עכשיו כשהיא היתה בצבא לפני כ, ז"א יצאה עם מישהו הם מאד אהבו והיא נפרדה ממנו כי הוא הכה אותה יום אחד לפני חברים, ואז היא אמרה, אני לא רוצה לצאת איתך, הוא קילל אותה, ובהזדמנות שהיה מפגש מחזור בצבא, זה הוא אמר לה אני קיללתי אותך את לעולם לא תתחתני, אם לא תהיי שלי לא תהיי של אף אחד, הבחורה הזאת היא יצאה עם הרבה, מה זה הרבה, באופן רציני, והיו לה רומנים, מה זה רומנים
הרב: בררררר ברררר ברר כן
ש. יחסים כאילו טובים וזה, ועל סף חתונה, לזה אני רוצה להגיע, וזה לא הולך, עם אחד מהם ממש כמעט והתחתנה,
הרב: טוב, תגידי לה
ש. אני לא יודעת, אז מה עושים
הרב: תגידי לה שתחזור בתשובה שלמה
ש. היא בתשובה, היא בתשובה
הרב: אמרת היא מתחזקת, חכי,
ש. כן, תשמע
הב: רגע רגע רגע רגע, שהיא תעשה תשובה שלמה
ש. שמה זה אומר
הרב: ולא להתעסק עם האומנים
ש. היא מחזיקה אותם, זה הפרנסה שלה, היא לא מתעסקת איתם
הרב: ברור, ברור, ברור שלא,
ש. אל תצחקו היא ילדה טובה
הרב: לא, במקצוע, במקצוע, במקצוע מדובר.
ש. אוקי.
הרב: כי זה החיבור לכאלה אנשים זה לא משרה הרבה דברים טובים, בקיצור, תגידי לה שתחזור בתשובה, תמצא לה משהו אחר, רגע, תקשיבי, וה' ימציא לה בעזרת ה' בחור ראוי שתוכל להתחתן איתו ולבנות בית נאמן בישראל
ש. אז אולי תברך אותה שזה יהיה במהרה
הרב: זה מה שעשיתי עכשיו. מה השם שלה?
ש. מיכל בת ברוריה
הרב: ה' יזכה אותה לשוב בתשובה שלמה, למצוא עבודה טובה וזיווג הגון עם בן חיל
ש. אמן. במהרה אמן. תודה רבה לך.
הרב: כן תן לה לידה.
ש. שמי ניצה בת לידיה ואם אפשר לברך את אמי ברפואה שלמה, לידיה בת ליסה
הרב: רפואה שלמה מהרה.
ש. ואותי ניצה בת לידיה
הרב: רפואהש למה מהרה
ש. והצלחה וס"ד
הרב: אמן.
כן, בבקשה.
ש. שלום לרב, אני אסתר ויש לי בת בת 22, היא אף פעם לא יצאה עם בחור באופן רציני ולצערנו היא לפני חודש הכירה אדם גרוש עם ילדה, עבריין עם עשר תיקים פליליים, נופל לסמים ועם טיפולים רפואיים והיא לא מוכנה לעזוב אותו בשום אופן, והיא לא בבית כבר איזה שבועיים שלשה ואנחנו לא יודעים איך להוציא אותה משם.
הרב: מה השם שלה?
ש. שני בת אסתר
הרב: ה' יהפוך לבבה להתיישב בדעתה ולשוב הביתה ולבחור הטוב ביותר בעבורה
ש. אמן .
הרב: ואם את רוצה תגידי לה שתצלצל אלי ואני אדבר איתה
ש. בסדר
הרב: כל טוב לך.
תן לה פה.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום
ש. רציתי להבין בקשר לארבעים יום, הרב אומר שאם צמים או כל נושא בעול עם חברו זה גורם לשני לחזור בתשובה, השאלה שלי אז כשאני מתפלל על השני אז איפה היראת שמים שלו, זה תלוי בבחירה שלו, אני לא יכול להתפלל עליו, ז"א זה כמו אחד הסיבות שרבן יוחנן היה כהן גדול שהוא נהיה כופר זה בגלל המגיפה, כביכול באוירה, אז איפה הבחירה פה?
הרב: אדם שמתפלל על חברו ומתענה בשביל חברו הוא מייצר זכויות בשבילו והוא מסלק את המקטרגים מעליו כדי שיוכל לבחור בטוב
ש. כן, אבל אני פיזית לא עשיתי איתו כלום, אני לא דיברתי איתו, לא
הרב: אתה לא צריך לדבר, אתה פועל, אם אני רוצה לזכות את החשבון של חבר שלי בחו"ל, אני נכנס פה לבנק אומר נא להפקיד סכום כסף בשביל זכותו של חברי בחו"ל ואוטמטית הוא מזוכה שם אצלו בחשבון, אם אני עושה פעולה כלשהי לטובת חברי היא מזכה את חברי.
ש. אז איפה הבחירה שלו שהוא עשה משהו
הרב: לא צריך לזכות, אם אני נותן לו זכין לאדם שלא בפניו, אני יכול לזכות בן אדם בלי שהוא יבחר.לזכות אנשים אין בעיה, לחייב אותם זה בעיה
ש. כן, זה הבנתי, אבל עדיין אם אני מתפלל על השני שהוא יחזור בתשובה, אז איפה היראת שמים שלו, הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים
הרב: אנחנו פשוט מסלקים ממנו את יצר הרע שמפריע לו שלא לחזור בתשובה.
ש. ואז מה זה גורם
הרב: שהוא יכול להחליט שהוא יקח על עצמו תשובה
ש. אז מפה נובעת הבחירה?
הרב: בחירה תמיד יש לו, עובדה שבסוף הוא יחזור בתשובה
ש. הבנתי תודה.
הרב: תהיה בריא.
תן לה עוד פעם
ש. כבוד הרב, מרוב התרגשות כמעט פספסתי את הברכה, אני רוצה ברכה לבת שלי
הרב: מה השם?
ש. שחיית חמדה בת בתיה, רפואה שלמה
הרב: ה' יזכה אותה לרפואה שלמה מהרה, אבל צריך להחליף לה את השם, זה לא שם.
ש. כבוד הרב, הרי כשהקב"ה ברא את האדם ברא מאדמה ואח"כ ניפח בו
הרב: נפח בו
ש. כן, נשמה ממנו, אז הגנים של הקב"ה בתוך האדם
הרב: אין גנים, אין לו גנים
ש. אבל בסדר, אבל זה הרוב הרוב זה מהקב"ה
הרב: זה נקרא צלם, צלם אלקים
ש. אז הוא צריך האדם הזה צריך שיהיה לו את הטוב יותר מהרע
הרב: באמת יש לו יותר טוב מאשר הרע
ש. אבל ישנם אנשים כאלה רעים יותר מאפילו חיות, איך הרב מסביר, זה נורא
הרב: פשוט מאד, משתלט עליהם יצר הרע, מסמא את עיניהם ולא נותן להם בכלל לפתח את הצלם אלקים שלהם
ש. ולמה הקב"ה לא עושה משהו את זה?
הרב: הוא נתן לאדם בחירה שאדם יבחר, אם הקב"ה יתערב אצל כל אחד בסוף לא תהיה בחירה וה' יתקן את הכל לבד.
ש. כן, עכשיו, בקשר לעמלק, הקב"ה אמר לעם ישראל לחסל אותם, נכון להרוג אותם להשמיד אותם, הרי אצל הקב"ה הרי בצ'יק יכול להשמיד אותם, למה אנחנו צריכים לפעול על זה, הוא יכול לעשות את זה
הרב: קודם כל הקב"ה באמת זה המלחמה שלו, ובאמת הוא יעשה את זה עוד מעט, אבל הקב"ה בינתיים לא עושה את זה משום שאנחנו עדיין לא ראויים, אם היינו אנחנו ראויים אז זה היה נעשה מיד. על מה בא עמלק? על שרפו ידיהם של ישראל מן התורה, אם נחזור לאיתן התורה כמו שצריך ממילא נוכל לבטל את עמלק. בעזרת ה' אנחנו משתדלים.
ש. טוב, שהרב יברך שהבנות יתחתנו השנה מהרה
הרב: בעזרת ה'.
ש. אז אני אזמין אותך בלי נדר בעזרת ה'
הרב: טוב, תודה.
ש. אני לא רוצה לספר איזה מקרה שקרה אבל אני אבקש ממך אסתר בת רחל שיהיה לה זיווג מהר
הרב: זיווג הגון מהרה
ש. בחורה חרדית ותמימה
הרב: בעזרת ה'
ש. בעזרת ה', אני אבקש ממך אם לא שכחת על הבת שלי מרים בת זוהרה
הרב: כבר אמרתי
ש. אבל תמשיך להתפלל עליה באמת
הרב: בעזרת ה'
ש. אני כל כך נשברתי מה
הרב: לא להשבר חס ושלום, נסיון צריך לעמוד בו
ש. אני בכיתי, הלכתי לקברי צדיקים, צדקות
הרב: כל הדמעות שלך אסופות למעלה ויום אחד תראי איך הכל מסתדר
ש. אני מקווה שאני אראה, היא בחורה נהדרת
הרב: אמן. אמן.
כן, שאלה פה.
ש. הרב יש לי קרוב שעבר את החמישים ואני רוצה ברכה לזיווג
הרב: מה השם?
ש. יהודה בן סולטנה
הרב: ה' יזכה אותו לזיווג הגון מהרה, ושילמד שעתיים בתענית דיבור כל יום שלשה חדשים רצוף.
ש. וברכה בשבילי שאני אחזור בתשובה
הרב: מה שמך?
ש. שרה בת פאר
הרב: ה' יזכה אותך לשוב בתשובה שלמה ולבנות בית נאמן בהצלחה
ש. אני מדברת בשם נציגות ארה"ב, שהגעתי בעקבות שנים של שמיעה של הרצאות שלך והתחזקות גדולה מאד, ב"ה חזרתי בתשובה מלאה, ואחרי 18 שנה של תפילות גם בעלי שהוא תלמיד חכם היום אצלך, איתך בשיעורים, עזבנו כמו שאומרים את סיר הבשר, הקמנו בית כנסת בארה"ב בביתנו שממשיך ופועל ובאנו לשבת ליד כבוד הרב, פשוט השגחה פרטית שבעלי נכנס במקריות לבית הכנסת להתפלל אחרי ששמנו את הילדים בבני ברק בבית ספר שרשמנו אותם ועוד לא ידענו איפה ולאן ללכת ובעלי נכנס לבית הכנסת ומיד מישהו ניגש אליו בסוף ואמר כאן אם תמשיך ותגיע לכאן בארבע בבוקר גם תזכה להתפלל ולקבל ברכה מהרב, מאז הוא תלמיד שלך מר סיבוני ירון, שרק בזכותך התחזקנו וגם חזר בתשובה שלמה, וכמו שאומרים, עובר אותי בסיבוב היום. רציתי ברכה אישית לבן שלנו שקצת הולך לאיבוד, חי כמו שאומרים, חי בישראל אבל הראש באמריקה עם חברים, קצת מתייאש, רציתי שתברך כמובן אותנו, אתכל המשפחה בהמשך התחזקות ועליה, ואת חנניה דניאל בן רחל גילה
הרב: ה' יזכה אותו ללכת על פי התורה, ולהתחבר לרוחניות, ולהתחבר לחברים טובים, ושהמשפחה שלכם תפרח ותשגשג ברוחניות ושלום בית נאמן והצלחה בכל מכל כל
ש. אמן. כן יהי רצון. ורציתי לברך בבקשה, הייתי צריכה להתחיל בזה, אותך כבוד הרב על פעילות של עשרות שנים בלתי נלאית ללא שינה ללא יום וללא לילה, אני רוצה בבקשה שנברך את אמנון בן רומה שיהיה לו רפואה שלמה, שימשיך ויעלה למעלה למעלה וכל תפילותיו וכל מה שהוא לוקח על עצמו למען עם ישראל יתקבל בברכה ורפואה שלמה לאמא שלך אכי"ר.
הרב: אמן ואמן, תודה תודה תודה תזכו למצוות.
תן לבחור פה.
ש. שלום לכבוד הרב, אני נשוי כבר שנתיים פלוס, אם הרב יכול לברך אותי ואת אשתי לזרע של קיימא
הרב: תלמד שעתיים בתענית דיבור שלשה חדשים רצוף ואשתך חצי שעה שערי תשובה שלשה חדשים רצוף, מה השמות?
ש. ישראל בן רבקה ורחל בת חנה
הרב: תזכו לזרע חי וקיים מהרה
ש. אמן, תודה רבה.
הרב: כן, שם ליד העמוד.
ש. כבוד הרב, יש לי גיס, אח של בעלי, אנחנו מנסים, אני ובעלי פחות או יותר, בעלי גם מנסים לחזק אותו, הרופאים גילו שהוא לא יכול להביא ילדים בשום פנים ואופן, לטענת הרופאים, הוא טוען שהוא הלך לרנטגן, הוא הולך להרבה רבנים מקובלים גדולים, הוא עבר ניתוחים וזה לא עזר, ואשתו מיואשת והוא גם מיואש, האמת היא מאד כואב לי הלב, אי מאד מתפללת עליהם הרבה, השאלה מה אפשר לעשות בשביל לחזק אותו, איך אפשר לדבר איתו שלקרב אותו לדת
הרב: איפה הוא גר?
ש. בפתח תקוה
הרב: שיבוא בארבע וחצי לשיעור שלי אני אדבר אי תו אחרי כן
ש. הוא כבר לא מאמין, הוא מיואש לגמרי.
הרב: אם את רוצה שיבוא בארבע וחצי נדבר איתו
ש. אוקי, תודה כבוד הרב. עכשיו עוד משהו קטן, שאלה מה אפשר לעשות, אני הרבה פעמים חזרתי בתשובה ועוד פעם חזרתי אחורה, עכשיו אני מרגישה שאני בדרגה רוחנית יותר גבוהה וב"ה שהורדתי את הפאה ושמתי כיסוי, עשיתי אתז ה בלב שלם ללא כל הרהורים, שום דבר, אחרי ששמעתי את ההרצאות שלך אני שלמה עם זה לחלוטין, השאלה מה אפשר לעשות
הרב: לשמוע הרבה מוסר
ש. להגיע לרמה רוחנית גבוהה
הרב: הרבה מוסר
ש. הרבה מוסר? זה הרצאות
הרב: הרצאות ולקרוא ספרים של מוסר.
ש. בסדר תודה כבוד הרב. תודה.
הרב: רבותי, אני רוצה לברך אתכם שכל התפילות שלכם יתקבלו, שתחזרו לשלום, שתשאו בעול עם עם ישראל, שהקב"ה ישמע את כל תפילותינו ויקבל את כל מעשינו, וענת בת מזל רפואה שלמה מהרה. כל אלה שרוצים להשתתף ולעשות הו"ק לארגון שופר להיות שותפים בפעילות הנפלאה, יכולים לעשות תכנית שנקראת כח כפליים 28 דולר לחודש ומקבלים גם סוף שבוע בחינם, וטיול ב חינם, ועוד כמה דברים בחינם, כדאי, מכספי מעשר כל מי שיכול להתחבר אשריו ואשרי חלקו, תבורכו מן השמים.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות