בלי תפילה לא מקבלים - חלק י"ט - יחודיותה של תפילת חנה
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום טום בן אלדה שפע של חוכמה לזכות קבוצת שערי תשובה מור בת מזל תזכה להתרחק מהחברים והארגונים המעורבים לחזור בתשובה מלאה ואמיתית ולהקים בית יהודי טהור אמן כן יהי רצון אמן לעילוי נשמת כונ דוב בן ברוך מנוחתו עדן אמן אמן אמן
בלי תפילה לא מקבלים כלום חלק יט
התפילה של חנה אמא של שמואל הנביא חידשה חידוש גדול בעולם בהלכות תפילה נלמדות [מוזיקה] ממנה הגמרא בברכות ל אומרת דור נדר ותאמר אדוני צבאות אמר רבי אלעזר מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו לא ה ה אדם שקראו לקדוש ברוך הוא צבאות עד שבת חנה וקרא תו צבאות וכך אמרה חנה לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם מכל צבאי צבעות שבראת בעולמך קשה בעיניך לתת לי בן אחד משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו בא עני אחד ועמד על הפתח אמר להם תנו לי פרוסה אחת ולא השגיחו עליו דחק ונכנס אצל המלך אמר לו אדוני המלך מכל סעודה שעשית קשה בעיניך לתן לי פרוסה אחת ביניהם התפילה הזו של חנה בא לאחר שנים ארוכות של סבל קשה בהן היא לא זכתה לבן מדי שנה בשנה בעלותה לרגל עם אלקנה בעלה היייתה חנה מתפללת ובוכה אך באחת השנים הרבתה ביותר לבכות ומרוב טוגה לא אכלה מכל אשר זבח בעלה פנה אליה אל קנה ואמר חנה למה תבכי ולמה לא תאכלי ולמה ירע לבבך הלאו אנוכי טוב לך מעשרה בנים האמירה הזאת שהייתה אמורה לעודד אותה גרמה לשברון לב גדול ביותר כי הבינ שלקנה כבר לא מאמין שיהיה לה ד הפסיק לברך אותה שתזכה לבנים משלה ומעודד אותה שהוא טוב לה מעשרה בנים שיש לפנינה באותה שעה התפללה חנה את התפילה ידועה נקראת תפילת חנה ופעלה באותה תפילה שיוולד להבן שקול כמשה ואהרון מה היה מיוחד בתפילה הזו ולמה זו הועילה מכל ה-19 שנה של תפילות בספר כי אתה עמדי מביא תשובה על כך על פי המשל שאמרה חנה בתפילה במשל העני עומד בפתח הארמון שנערכת בו סעודה גדולה מבקש פרוסת ל חן אף אחד לא משגיח בו למה מה כולם רשעים לכאורה צריכים לומר שהייתה סיבה מוצדקת עם זאת דוחק העני ובא לפני המלך ואומר לו מכל סעודה שעשיית קשה בעיניך לתן לי לחם והרי הסיבה של לא נתנו לו לחם לא מחמת קושי לא מחסרון מאוצר המלך אז למה הוא ביקש בלשון הזה גם חנה פונה אל הקדוש ברוך הוא באופן דומה מכל צבעי צבעות שבראת בעולמך קשה בעיניך ליתן לי בן אחד ברור שלא מדובר על קושי שהרי העובדה שלא זכתה לביין עד אותה עת זה היה מסיבה מחושבת מדוקדקת שיודע אותה קורא דורות אז למה היא נקטה בלשון הזה עוד קושייה כל הדימוי לעני לא קשור לעניין כי בסעודה רגילים להכין כמות נוספת ספר מה שנקרא ולכן יכול העני לדעת שיש וודאי גם בשבילו לעומת זאת בסדר הדורות זה לא הולך ככה אין נשמות מיותרות אין נשמות ספר כל נשמה ונשמה שצריכה לבוא לעולם יש סדר יש זמן ולא הולך ככה זורקים נשמות לעולם הכל מדוקדק אז מה מה פשר הבקשה שלה והטענה מכל צבעי צבעות שבראת קשה בעיניך ליתן לי בן אחד הראשונה שקראה לקדוש ברוך הוא צבעות זה היייתה חנה המושג של צבא היה כבר קיים בעולם כתוב צבא מרום המוציא במספר צבעם כל יוצא צבא בישראל ומאחר ויש צבא והקדוש ברוך הוא אדון על כל העולם מה החידוש שיא חידשה במילה צבאות ומה הגדולה שהיא אמרה אדוני צבאות המושג צבא מסמל סדר אין צווה מרום דומה לצבא אשר בארץ בפרט לא עם גלנט והרציחות לכל אחד מן הברואים הן מן המלאכים והן מבני אדם יש תפקיד מיוחד משלו גם החי צומח ודומם נבראו לצורך ולתכלית מסוימים כאשר העני במשל בא לארמון המלכות הוא נעמד בפתח מבקש פרוסת לחם ולא נתנו את הדעת עליו לא מחמת רשעות אלא ארמון המלך זה לא מקום לחלוקת אוכל זה לא ב תמחוי זה אנשים שז זמנים בדקדוק רב וכל אחד יושב איפה שיושב וכל אחד מקבל מה שמקבל הסעודה מיוחדת לאנשים מסוימים שרים יועצים אלה יושבים ראשונה במלכות כל אחד יושב במקום מיועד רק לו גם התפריט מחולק לפי סדר מיוחד כל מנה מגיעה בזמן מיוחד ובאופן שמיועד למי שמיועד בארמון המלך לא אוכלים מתי שרוצים אין בר ולא שותים מתי שרוצים כל דבר מדוגדג בסדר כך נראית מלכות וכך יאלה כשלא הכניסו עני לסעודה לא היה שום קושי לא חסר דבר בבית המלך אלא שעל פי הסדר והמקום לא היה ראוי לתת לו יש כאן כבוד מלכות ויש כאן סדר העני יכול היה לפנות לאחד מבתי התבשיל שהוקמו במלכות של החסד עבור הזקוקים לכך עם כל זאת העני דחק ונכנס עד המלך בפניו ואמר לו אדוני המלך נכון שהכל שהכל כאן מסודר ומדויק להפליא אבל לכבוד מי קיים הסדר הזה הלאו אם יודיע המלך שהוא לא נכנס היום לסעודה אין כבר צורך בסדר וכבר לא נחוץ כל הסדר והיופי וההדר הם לכבודו של המלך שהוא נוכ בסעודה אם כן מבקש העני אדוני המלך מאחר וכל הסדר הזה הוא לכבודך ועבורך מאחר ואתה מעל הסדר ולא הסדר מעליך כלום יקשה עליך לכלול גם אותי בתוך הסדר הזה כל הבריאה בנוייה בסדר מתוכנן מדויק בתכלית חנה מבינה זאת ידעה שאיין מקרה בעולם ולא סתם נמנע ממנה פרי הבטן העולם מתוכנן לפרטי פרטים כל 28 שנים בדיוק מסימת השמש סיבוב ומגיעה למקום שנתלתה בתחילת הבריאה הלבנה נעלמת כ 29 יום פלוס ולאחר מכן מתחדשת כל טריליוני הכוכבים מוצבים במקומותיהם בסדר מדוקדק לפרטי פרטים אוי ואבוי התקרבו כסיל וכימה יחרב העולם לכל נשמה תפקיד משלה בסדר הדורות לכל אדם תפקיד בשליחות מיוחד עבורו שום אדם אינו יכול להיכנס לנסות לערוך שינויים בסדר הזה ובמערכת הענקית האדירה הזו אבל מתוך עומק התפילות של חנה עלתה בליבה הערה חדשה שכמוה לא היה לאף אחד ואף אחד לא חש בזה לפניה כך היא אמרה הללא אתה אדוני צבאות ורק אתה מחיב בכל רגע מחדש את כל העולמות רק אתה יוצר את כל הצבא ואת כל הסדר המדוקדק הזה כיוון שכך כלום מקשה עליך להכניס את בני בתוך הסדר הנפלא הזה דווקא אחרי שנים ארוכות מיוסרות וקשות כל כך הבינ חנה התב כי לכל אדם התפקיד המיוחד לו ואין אדם יכול לשנות את סדר העולם ומתוך כך נוצרה ועלתה בליבה מחשבה עמוקה שבורא העולם ומנהיגו יוצר הסדר והשולט בו הוא מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית הוא ורק הוא יכול לשנות את סדר העולם והוא יכול לתת לבן גם אם לא נגזר כך בסדר הבריאה אחרי 19 שנים שהיא לא זכתה לילדים על אף התפילות הרבות מדי שנה במקום המקודש ביותר הרגישה חנה שלא תוכל להיות לישועה בדרך הטבע אין לה בריירה היא מוכרחה לדחוק ולהגיע עד המלך בעצמו השולט על כל הטבע שליטה מוחלטת ורק הוא יכול להושיע הושיעני ושע רק אתה חנה נדחקת נכנסת אצל המלך היא לא באה ואמרה ריבונו של עולם תן לי נו מה אכפת לך לתת לי היא אמרה אדוני צבאות מתוך עומק הייסורים מתוך תפילות שנאמרו מעומק הלב היא הבינה שהעולם מתנהל בתכנון מדוקדק ובצדק מושלם בכל מד עביד רחמנא לתב עביד מהשם הטוב יוצא רק טוב אם אין לה ילדים זה מסיבה חשובה שהיא טובה הא ידעה שסדר הדורות כבר קבוע מתואם עם כל הדורות שבעבר בהווה ובעתיד בדקדוק נפלא אף אחד אינו יכול לבוא להציע שינויים כרצונו דווקא מתוך מסקנה הזו שלפי היתכן שאין לבנה תפקיד כאן בעולם עלתה התפילה מעומק הלב אל בורא עולם הלו אתה מולך על אותו סדר נפלא ומדוקדק ובשל כך אתה יכול לתת לי בן ולהכניס אותו לתוך אותו סדר שחנה נכנסה ונדחק אל המלך היא לא ביקשה רק פרוסת לחם אלא ונתת לאמתך זרע אנשים אומרת הגמרא ברכות ל מהי זרע אנשים אמר רב גברה בגוברין משמואל אמר זרע שמושך שני אנשים ומה נינון שאול ודוד מי משח אותם שמואל הנביא הבן שלה ורבי יוחנן אמר זרע ששקול כשני אנשים ומן אנון משה ואהרון לדעת רב היא ביקשה בן שיהיה גברה בגוברין דהיינו משובח ומצויין בכל המידות הטובות לדעת שמואל היא ביקשה בן שימלי את שאול ואת דוד המלך כלומר את כל שושלת מלכות בית דוד ואת מלך המשיח לדעת רבי יוחנן מבקשה בן שיהיה שקול לא רק כמשה רבנו או רק כהרון אלא כ שניהם יחדיו חנה יידעה והרגישה שהיא עומדת ממש לפני מלך מלכי המלכים שהוא האב הרחום הרוצה בטובתנו והוא כל יכול ומשכך לא ראוי ולא נכון לבקש רק פרוסת לחם בפסוק במשלי יח נאמר טעמה כי טוב שחרה במדרש דרשו זו חנה שטעמה טעם תפילה לפיכך זכתה ויצא ממנה בן שהיה זיווג למשה ואהרון שהיו מאירין לישראל יכול אדם להתפלל ויכול אדם לטעום טעם של תפילה אמרו הקדמונים רבי יהודה אלחריזי אם מתי תפילה נשמעת בעת שהנפש נכנעת וה עין דומעת תלאה לקירות הנפש נוגעת איי איזה מילים בעת שהנפש נכנעת והעין דומעת והתה לקירות הנפש נוגעת זאת אומרת זה יוצא מכל הלב אתה מרגיש את התלאה בקירות הנפש משמה זה בוקע כתוב על חזקיה המלך וישב פניו אל הקיר מה זה אל הקיר שהתפלל מקירות ליבו אז אומר רבי יהודה אלחריזי א מתי תפילה נשמעת בעת שהנפש נכנעת זה תנאים ועיין דומעת והתה לקירות הנפש נוגעת כשאדם זקוק לישועה ומבין בכל ליבו ונפשו שרק הקדוש ברוך הוא יכול להושיעו ושום בריה לא יכולה תפילתו נובעת מעומק הלב ונשמעת אצל הקדוש ברוך הוא כאשר אדם מבין בכל לבו בנפשו שהוא עומד לפני הקדוש ברוך הוא שאהבתו של הקדוש ברוך הוא גדולה ועצומה ואין גבול גדלותו ולי יכולתו הוא לא צריך להסתפק בפרוסת לחם יש בני אדם שמתישהו מוכנים להתפשר לעשות הנחות לקדוש ברוך הוא נראה להם שהפסד תקווה מהחולה אז הם כבר לא מבקשים שיחייה רק שלא יסבול כאבים לפחות שימות בלי כאבים אבל ההנהגה הזו אינה נכוה והיא לא ראוייה כי הקדוש ברוך הוא כל יכול ואין קץ לרחמי ברגע של תפילה אפשר לזכות לרפואה שלמה לישועה גדולה בואו נראה דוגמה סיפור נורא מסופר בעניין זה רבי נחמן מהורדנקא זכר צדיק ברכה רבי נחמן היה צדיק גדול מתלמידי בעל שם טוב הקדוש זכותו תגן עלינו אמן אמן עזב את אשתו הצעירה לבדה רק ניסא עזב אותה ועבר לגור בעיר אחרת הגיעה האישה לבעל שם טוב הקדוש בטרוניה על התלמיד שעזב אותה לבדה הבעל שם טוב הבטיח שהיא טופה לעניין כשהגיע רבי נחמן שאל אותו כיצד יכולתה להתנהג כך להשאיר אישה צעירה בודדה ענה לו רבי רואה אני מיד שיוולד לנו ילד היא תיפטר מן העולם וכיוון שאני חס עליה אני מעדיף להשאיר אותה כך אמר הבעל שם טוב כך סבור אתה מני לך שהיא סוברת כך יש לשאול את פיהה הגיע אישה ושמעה מהבעל שם טוב את פשר הדברים ואמרה בתוקף שהיא חפצה בילד בלי להתחשב בתוצאות המשיך רבי נחמן מטען אבל אני לבדי לא יהיה מסוגל לגדל את הילד אמר הבעל שם טוב אל תדאג אני אגדל אותו חזר הביתה רבי רבי נחמן ולתקופת השנה נולד לו בן ונקרא שמו בישראל שמחה חמלה האם חמלה גדולה על הבן התינוק שהוא לא יוכל לינוק ממנה כי היא צריכה להיפטר מן העולם ביקשה הקדוש ברוך הוא שיתנה לחיות שנים סבורות כדי לגדל אותו בשנים הראשונות שמע את זה רבי נחמן מאמר בצער שתפילה זו שהייתה בעומק הלב עשתה רושם גדול בשמיים וכל מה שהייתה מבקשת אז בתפילתה היה מתקיים גם אם היייתה מבקשת 70 שנה היייתה מקבלת חבל שביקשה מעט אבל את הנעשה אפשר להשיב וכ אחר שנתיים ה פטרה לבית עולמה הבעל שם טוב קיים את ההבטחה לקח את הילד תחת חסותו לאחר שגדר הילד נשא לאישה את הנכדה של הבעל שם טוב הרבנית פייגה ונולד להם בן שנקרא נחמן על שם הסבא להו רבי נחמן מברסלב זכר צדיק ברכה כל לידת הבן שרבי נחמן מהורדנקא היייתה על דעת שהאמא תמות מיד לאחר הלידה על דעת כן כבלו מן השמיים ורק מחמת התפילה שבקעה מעומק הלב היייתה זו עת רצון עבורה והיא נענתה בתפילה גם אם היייתה מבקשת 70 שנה היייתה פועלת ישועה לכן כאשר אדם יודע וחש בכל לבו ללא שום ספק שרק הקדוש ברוך הוא יכול להושיעו ומאמין באמונה שלמה שהקדוש ברוך הוא כל יכול יכול לזכות בתפילתו לישועות מעל לגדר הטבע אז אנחנו אומרים מזמור לתודה הריעו ל אדוני כל הארץ עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמחה עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמחה בואו לפניו לפניו ביר ננ בוא לפניו ביר נ בואו לפניו לפניו ביר ננה בואו לפניו אתם זוכרים את החידה שאמר שגילו משה במרום שאם אומרים פעמיים נא נא בתפילה נושעים לכן ברך משה רבנו את אחותו אל נה רפה נה לה ואנחנו אומרים ביר נה נה תכוון בזה ויועיל עבדו עמדו עמדו את השם בשמחה עמדו עמדו עמדו דו את השם בשמחה בואו לפניו לפניו ביר ננה בואו לפני ביר ננה בואו לפניו לפני רננה בואו לפני רננ שיהיה לכם יום טוב בריאות בהצלחה הריני מכווה לקיים מצוות חכמים דאוריתא בשמח ית גומל נפשו יש חסד דוריתא רבי חנני אומר