עבד עברי - חלק ב'
- - - לא מוגה! - - -
נציב יום שיראל בת כנרת תזכה ללדת כטור גולת עם ידיים מלאות ותינוק בריא ושלם לעבודתו יתברך הי ובעלה זכו לשפע רב של פרנסה טובה ונחת מכל הילדים ובתם יהיה מלא קדושה אורה ושמחה אמן ואמן
עבד עברי חלק ב
רבי חיים שמולביץ זכר צדיק ברכה מביא שבפרשה בהמשך מבואר אדם שהזיק את חברו משלם חמישה דברים נזק צער ריפוי שבט בושת כיצד שמים את הנזק איך מעריכים את הנזק שמים אותו כמה היה שווה להמכר לעבד לפני הנזק וכמה שווה למכר לעבד לאחר הנזק ואת ההפרש משלם אבל בגמרא מבואר שמי שחרש את חברו משלם דמה כולו והדבר צריך ב מפני מה בכל שאר המומים שאדם עושה בחברו אינו משלם לו אלא כפי שנפחת ערכו מה ההפרש בין לפני כשהוא היה שלם לאחר שהוא ניזוק בכמה נפחת ערכו אבל בחרש חייב לשלם דמה כולו למה האם חרש אינו שווה כלום יש מומים יותר קשים מחרשות ארבעה דברים מחשיבים אדם כמת עני חשוב כמת צומא לא רואה בעיניים חשוב כמת מצורע חשוב כמת מי ש שאין לו בנים חשוב כמת אם כן היה ראוי שה מסמ מי שמשמ את חברו בעיניים כאילו הרגו והוא היה צריך להתחייב לשלם לו דמה כולו למה בחרש מי שגרם לו להיות חרש משלם דמה כולו מבאר רבי חיים שמולביץ יסוד נפלא עבד שלא שומע איננו עבד אם יאמר העבד לרבו הכל אני עושה חוץ מדבר זה כבר פרק עול אדוניו מעליו כבר אדון הוא אומר זה אני לא עושה אז הוא אדון כבר לא עבד עבד שלא שומע הוא לא עבד אז גם כלפי שמיה אם מישהו לא שומע על הקדוש ברוך הוא אז הוא לא עבד כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם הקדוש ברוך הוא הציע לגויים את התורה לפני ישראל וכל אומה שאלה מה כתוב לכל אחת הוא אמר מצווה מסוימת והם לא הסכימו לקבל בסדר לא הסכימו לקיים מצווה אחת לא תגנוב לא תנאף לא תרצח בסדר יש עוד טריב תריב מצוות אז זה שיקיימו את ה תריב אלא אומר הקדוש ברוך הוא עבד עושה הכל לא יתכן שעבד יחליט שדבר פלוני מסרב לעשות ואם כן רצון השם הוא להדגיש כמה חשובה האוזן אם אתה שומע על הציווי תהיה עבד השם בלי אוזן אין שום עניין שיחייה אדם ולכן דווקא כשעשה הו חרש משלם דמה כולו עד כדי כך שמעו ותחי נפשכם אדם שנחבל מביאים חכמים משל צריך רטייה תחבושות לחבוש אותו פה פה גבס שם זה פה שם אבל לקדוש ברוך הוא יש רטייה אחת במקום כל ה שמעו ותחי נפשכם מקבל מכות ייסורים כל מיני צרות בעיות אומר שמעו אם תשמעו לי והיה והיה זה לשון שמחה והיה עם שמ תשמעו כל המחלה שר שמתי במצרים לאשים עליך כי אני השם רופאך רק תשמעו וישמע יתרו שמה זכה פרשה בתורה שמעו חינ שכם אבל אם אין שמיעה משלם לו דמה כולו ולכן רוצעים דווקא את האוזן כ עקר העבדות היא באוזן שומע זה עבד לא שומע אז האוזן הזאת צריכה חור כמו שיש לו חור שהוא לא שומע ששים לו עוד חור בתנוך כי בא עיקר העבדות תשמע מה שמצווים אותך כמו שאתם אונים מסובבים לתינוק לילד שהוא לא שומע את האוזן ככה בתנוך א כמה מעלות טובות למקום עלינו במקום שנהייה עבדים לפרעה בעבודת פרך בחומר בתית בלבנים במקום לקבל מלכות מהבוקר עד הערב במקום שהילדים יטבעו ביאור והעיניים קלות הכניס אותנו תחתיו להיות עבדים לו ומה עושה העבד של הקדוש ברוך הוא אוכל שותה מתענג שבת וחגים בשר ודגים דברי תורה ווואי וואי וואי וכן יש לנו שעבוד השעבוד הוא להביא שלום בין אדם לחברו גמילות חסדים להעיר פנים אחד לשני שפע רוחני וגשמי יש עבדות יותר טובה מזו זה מלכים מלכים מן מלכי [מוזיקה] רבנן אז התבאר לנו כמה חמור בעיני הבורא יתברך שאדם מחליט שהוא יהיה עבד לבשר ודם אם זה ככה למה ר לעני למכור את עצמו שהקדוש ברוך הוא אגיד שאסור ולמה מוכרים גנב לעבה תנו לו עונש אחר למה לא סרה תורה מכל וכל אם הקדוש ברוך הוא לא מרוצה מזה טוב לרדת לשורש הדבר נתבונן מי זה הגנב בקידושין יח דרשו חכמים נמכר בגניבתו ולא בחצי גניבתו כלומר אדם לא נמכר אלא כאשר ערך המכירה שווה לערך הגניבה אבל אם השווי שלו גבוה מערך הגניבה הוא לא נמכר איך מחשבים מחשבים את השוי של הגנב לפי סכר עבודה של שש שנים למשל אם הגנב הוא פועל פשוט שהוא מסקר 4000 שק בחודש נכפיל ב1 חודשים כפול ש שנים מקבלים כ-300,000 שח זה צריך להיות לכל הפחות הסכום שהוא גנב אבל לא בחצי סכום אם הוא חייב רק 300,000 הוא לא אם הוא חייב רק 150 אל הוא לא נמכר והנה מתברר שמכל הסכום הזה לא נשאר בידו מאומה חלק קטן אין באפשרותו להחזיר את הכל הוא בזבז אדם שגנב סכום 300,000 יענש פה היום במציאות בחומרה על ידי שופט אספה שופט וישלחו אותו ל לבית האסורים נו נגיד ששלחו גונבים ערבים מכוניות זה שמעתם שמישהו נעצר ונכנס שטויות אבל נגיד שהכניסו אותו היה איזה שופט אחד לא קם טוב בבוקר והחליט לשלוח נו אז מה עכשיו הכניסו אותו לכל הגידו לו מה הכניסו אותך על 300 אל שק מה אתה יודע על מה אנחנו יושבים שודים בנקים עניינים זה כסף גדול מה אתה הולך על כזו קטן מכונית זה פה אופנוע מה זה שטויות ה ז יהיה לו שותפים יצטרף לכנופיה ויחלקו שלל אז מה יצא מזה כסף לא החזרנו לנגני ועשינו את הגנב רב גנב אז איזה מין עונש זה התורה לא נוהגת ככה עם הגנב התורה עוזרת לגנב להשתקם כך דרכה של התורה היא שולחת את הגנב להיות עבד בבית הגון ללמוד מוסר מהאדון ששומר תורה ומצוות איך הוא מתייחס בכבוד לאשתו באיזה אופן מחנך את הילדים איך הוא מנהל את שולחן השבת שלו הגנב לו שוהה שם יום יומיים ש שנים תמימות לימוד והפנמה פרק נכבד בחיים אבל לא רק על הגנב יש מצוות שחלות עליו גם על האדון לא תרדה בו בפרך אם אתה לא צמה ולא רעב אל תגיד לו תכין לי זה תכין לי זה זה אתה רודם בו בפרך העיקר לשעבד אותו לא מה שאתה צריך בסדר אבל אתה לא צריך זה עובר על לא תרדה אם יש לך כרית אחת אתה צריך לתת לעבד אם יש לך מיטה הולנדית עולה ויורדת אתה צריך לתת גם לעבד מה שאתה אוכל הוא צריך לאכול אותם מעדנים הכל מה שאתה לובש הוא צריך ללבוש האדון הזה קנה גנב זה צריך להיות אדם מיוחד אני לא הייתי קונה גנב אבל האדון הזה קנה גנב והוא מחוייב לכבד את העבד שלם עליו ממטב כספו למרות שהוא גנב שפל מי אמר לך שהוא לא יגנוב לך כשהוא תהיה בבית לוקח אחריות לשקם אותו קנה עבד קנה אדון בסוף נהייה אדון עבד לעבד למה מחוייב על פי התורה בכל מיני כללים שממש הוא נהיה עבד ל לעבד אבל בדרך פלא ככה משתנים המידות של העבד במקום לגנוב ולהנות על חשבון הזולת הוא עובר שיקום שהוא יהפוך להיות נותן לזולת במקום גונב במקום נוטל נותן כי הוא רואה כמה נתינה התורה חיוה את האדון לתת לתת לו לתת לו לתת לו ושווה אז הוא מתרגל נתינות זה תהליך שיקום שהתורה מבקשת לעשות לא זורקים את הגנב לפח של ההיסטוריה משקמים אותו הוא עוד יהיה נדיב טוב מה קורה אם העבד לא למד את לקע ונשאר בתאו טוב אז יש תוכנית חדשה תוכנית נוספת זאת אומרת הוא אומר אני לא רוצה לצאת מעבדות אני אהבתי את אדוני את אשתי ואת בניי לא אצא לחופשי לא מתאים לי פה תראה איזה תנאים איזה חליפות תראה איזה אוכל תראה איזה זה הכל מה שיש לאדון יש לי בחינה חינם למה שאני לא אשאר פה אבל השם לא רוצה שאתה תהיה עבד אתה עבד של השם לא עבד של בשר ודם ואתה רוצה להמשיך להיות עבד אז בואו נראה להתחתן עם גוייה זה איסור חמור ביותר בלשון הזוהר הקדוש זה כהוצאה מרשות לרשות מרשות הקדוש ברוך הוא לרשות הסמ אדם אפילו אם נשא ערבה הבן שלו נשאר יהודי אומנם ממזר אבל יהודי אבל יהודי אם נשא גויה הבן שלו גוי הוא לא קשור לכלל ישראל אז איך התורה מתירה לעבד לשת שפחה כנענית זאת אומרת האדון יכול להביא לו שבחה כנענית בשביל שהוא יביא לו בלדות ובלדות ישארו לאדון וגם האישה תישאר לאדון מה זה אתמול היית בסדר נתת לי חליפות נתת לי פה שם ת נתן לי שבחה קנע כן אני רוצה בלדות ווואי וואי ווואי חכמים זכרונם לברכה אומרים בשעה שנתן הקדוש ברוך הוא לעם ישראל את התורה ביקש ערבים חיפשו ערבים הציעו את האבות הקדושים הציעו שמיים וארץ הציעו מה שלא הציעו הקדוש ברוך הוא לא הסכים כשאמרו הבנים שלנו יערבים המר או זה ערב טוב מפי עוללים ויונקים יסת עוז לא הבנתי הקדוש ברוך הוא רוצה ערבים אז מה האבא יחתה וש והבן ישלם אבות אכלו בושר ושיני בנים תקנה למה שהבן ישלם על עושה אביו למה צריך אותו ערב לא מדובר בעונש הקדוש ברוך הוא לא מעניש את הבן בחטא אביו אז למה קוראים לו ערב אומר הקדוש ברוך הוא תקשיב אתה הבן שלי נכון אתה לא שומע בקולי תן לך בן לא ישמע בקולך ואז תבין כמה התרחקת ממני לוקחים את הבן שלך שהוא ערב שאתה תשמור את התורה השם רצה הערבים שישמרו את התורה עזבו את התורה אז יבוא בן גם הוא יעזוב את התורה היה בן אשכנזי שחזר בתשובה דרכי וההורים שלו פרופסורים שני פרופסורים שהם יצאו נגדי בעיתונות בכל מיני ועשו עליי כתבות בטלוויזיה וזה וכתבו ספר עליי איך הבן שלו חזר בתשובה ואיך אני קלקלתי אותו והדחת אותו מדרך החילונים ו ניסו להניא אותו הרבה כוחות פעלו מפורסמים אז עשו תוכנית בטלוויזיה ועשו אבא מול הבן ומראיין ונתנו להם לדבר ביניהם אז האבא חשב שהוא הולך לשבור את הבן ששמה הוא כבר לא יוכל והוא יחזור לחק חילוניות אז הוא אמר לבן שלו לפני כל העם כן כולם ראו את התוכנית לא כולם אבל איך עשית לי דבר כזה אני חינכתי אותך גידלתי השקעתי בך עשיתי איך עשית לי דבר כזה הוא ענה לו תשובה קצרה כמו שעשיית לאבא שלך האבא ה היה חרדי בא מחוץ לארץ אתה באת לפה נהיית פוקר כופר עשית חשבון לאבא שלך עשית מה שטוב לך מה שאתה מבין גם אני עשיתי אותו דבר אני מבין שאתה טועה ואני עושה מה שנכון זה היה נוקאאוט ו זה הם לא כתבו בספר זה לא כתוב אז זה הרעיון שהבן הוא ערב לא מענישים את הבן הוא לא חטא אבל כשאבא רחוק מתורה ומצוות חיה משפחה בדרך כלל לא תקינים אין קיום מצוות בבית וגם אין מצוות כיבוד אב החילונים לא מכבדים את ההורים כמו החרדים חרדים זה בחרדה הם מקיימים את המצווה זו מצווה גדולה מאוד שיש בה אריכות ימים יש כאלה לא קוראים אפילו לאבא בשם אבא קוראים לו בשם שלו זה לא יאמן ולכן בן כזה מזלזל באבא שלו שיתרחק מהתורה והמצוות באב רואה ושואל למה אתה מתרחק ממני למה אתה בוחר דרך חיים והשקפת עולם שונה ממני ואז האבא מרגיש כמה הוא תרחק מאבא מהקדוש ברוך הוא שמתב לו נותן לו חיים פרנסה אישה ילדים הכל נתן לו נתן לו נתן לו והוא זונח אותו ומתרחק ממנו ולא שומע בקולו אבל הבן הזה מזכיר לו עכשיו את מה שהוא עשה כלפי הקדוש ברוך הוא זה נקרא ערב והקדוש ברוך הוא דואג שהבן יתרחק מאבא האבא יחזור בתשובה והאבא יראה את הניקור ואם יהיה בן כזה חכם יגיד לו אבא מה שעשית לאבא גם אני עושה לך עכשיו העבד שלנו החליט להישאר אהבתי את אדוני את אשתי ואת בניי לא יצא לחופשי איזה טוב לי סבבה יופי אז ותנים לו גוייה הוא נקשר אליה מאוד אישה חדשה ונולדים לו גם ילדים ומסתיימת תקופת העבדות והוא יוצא לחורי אבל כשהוא יוצא הפעם הוא משאיר את המשפחה מאחור את האישה והילדים הם לא שלו הם של האדון ילדים שהוא נקשר אליהם כל כך נשארים עבדים לאדון ואז איך הוא מרגיש אין ביקורים אין הסדר ריה אין כלום לא שלך תעוף מפה ביי זהו כמו שעכשיו הוא מרגיש שאיין לו ילדים פתאום הוא מבין מה זה בני בכורי ישראל שלח בניי ויעבדוני כל מה שהוצאתי אותכם ממצרים זה בגלל שאתם הבנים שלי דאגתי לכם בשביל שתעבדו אותי אתן לכם שכר בעולם הזה ולעולם הבא רוצה בטובתם אתם לא רוצים להיות עבדים שלי אתם רוצים להיות עבדים לעבדים אתם קונים לכם אדון עתם בתאוות בגניבות התרחקת מאבא איך תבינו כמה צער אתם עושים לקדוש ברוך הוא איך תבינו אומרים לך תסא שפחה ותראה אחר כך את הבנים שלך מתרחקים ממך איזה צער קשה זה ורק אחרי זה יכול יכול העבד הזה זה שהפקיר את חייו שנים רבות אצל אדון שהוא עצמו עבד לחזור לחי אביב שבשמיים ולהבין מה הוא גרם לעצמו אז התורה משתדלת לתקן אותו קודם כל מגניבות ו אבל אחר כך הוא כל כך מצא חן בעיניו המצב הזה שהוא רוצה להשאר אבל כל המטרה היייתה לשקם אותך ולהחזיר אותך לאבא שבשמיים לא להשאיר אותך שמה אל אתה מעדיף להישאר שמה אתה אומר האדון הזה על הכפל אני לא רוצה לצאת אתה לא רוצה לצאת אין בעיה קח קח שפחה תביא ילדים יאללה תהיה פר ארבעה אבל אתה לא תראה מהם שום דבר זה לא שלך זה של האדון וי וואי וואי אפשר לבוא לביקור לא ב הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש כשה הכל יודוך והכל י שבחו והכל יום רכל יאמרו אין קדוש הכל יודוך והכל ישבחוך והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש כשם הכל יודוך והכל ישבחוך והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש כש הרי אני מכוון קיים מצוות חכמים דאורייתא בשמחה דאורייתא גומ נפשו יש חסר דאורייתא כבד את אביך ואת אמך דאורייתא לעשות נחת רוח לקדוש ברוך הוא זה כל הפוך ממש ממה שלמדנו מה שצריך לעשות ולעשות נחת רו על התנא הקדוש שיו פתותי דובבות בקבר הרבי