מדבר שקר תרחק
- - - לא מוגה! - - -
נציב יום אברהם בן דליה השם יתברך ישמח אותו וכל בני משפחתו ויזכו לפרנסה בשפע בריאות שלמה ואתנה אריכות ימים שנים שירבו נחת וירבו נחת לבורא עולם ילכו בדרכיו תמיד אמן כן יהיה רצון
מדבר שקר תרחק
התורה אומרת מדבר שקר תרחק לא רק להימנע מ לשקר אלא להתרחק מכל דבר שעלול להביא לשקר לא הרחיקה תורה משום מצווה כמו מהשקר אפילו באיסור נידה נאמר אישה בנידת טומאתה לא תקרב לא תקרב אבל לא אמרו תרחק ופה תרחק בתיקוני הזוהר מבואר שבמידת האמת הקדוש ברוך הוא ברא את העולם ועל האמת עומדים עולמות עליונים ותחתונים וכשיהיה שקר יהרס הבניין ועוד אומר הזוהר הקדוש בזמן השקר שולט הסמ ככתוב השלך אמת ארצה והשקר גרם לחורבן בית ראשון ושני לכן במגן אברהם מטריסק פרשת האזינו הוא מדגיש הפוגם דיבורו בשקרים ממשיך עליו את שליטת הנחש הקדמוני שאיין לו [מחיאות כפיים] רגליים לנחש הקדמוני השם קיצץ לו את הרגליים זה מה שכתוב לשקר אין רגליים זה הנחש הקדמוני הסמ שהתלבש עליו בתנ דו אליהו מוסיף דבר מדהים הקדוש ברוך הוא ברא בעולמו חוץ מן השקר ומן העולה אותם לא עשה הקדוש ברוך הוא הצור תמים פעלו ככל דרכיו משפט אל אמונה ואין עבל צדיק וישר הוא הקדוש ברוך הוא לא ברא שקר ולא ברא עבלה בסנהדרין כג אמר רב חסדה אמר רב ירמיה ברבה ארבע כיתות אינן מקבלות פני שכינה חנפנים שקרנים מספרי לשון הרע וליצנים ראשי תיבות חשמל כולם תלויים בלשון ושלה הקדוש מבאר שאין הכוונה דווקא לשקרן שמרמה בעסקים אלא אפילו סתם אחד שמשקר בדבריו אינו מקבל פני שכינה בפסחים כיג הגדילו בחומרת השקרן שלושה הקדוש ברוך הוא שונאן ואחד מהם המדבר אחד בפה ואחד בלב הקדוש ברוך הוא שונא את השקרן רבנו בחיה בקד הקמח אמונה אומר שהשקר גרוע ומאוס כל כך לפני הבורא כי מחלל את שפתיו שהם כלי הדיבור שניתנו לו לשבח את הקדוש ברוך הוא ולא תחללו את שם קודשי מצד שני גדולה מעלתו של הדו אמת בספר חסידים מז מי שמדבר תמיד אמת כל דבריו מתקיימים היות ואינו משקר לעולם מסייע לו הקדוש ברוך הוא שמה שמבקש הוא גוזר למטה והקדוש ברוך הוא מקיים מלמעלה שנאמר ותגזר עומר ויקום לך מוסיף העץ יוסף קרוב אדוני לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו ואמת קשה אדם המתפלל מעומק ליבו מכוון בתפילה האם הוא נענה תמיד אנחנו רואים רבים שמתפללים מבכי ודמעות והכל בכוונה גדולה ולא נהנים אלא מה זה קרוב השם לכל קוראו לכל השר קראו באמת במי שיש בו מידת האמת זה יקראו באמת תמיד הם באמת מישהו זוכה להיות דובר אמת תמיד השם קרוב אליו ושומע תפילתו גמרא בשבת לאא אמר רבא בשעה שמכניסים אדם לדין לעתיד לבוא שואלים נשאת ונתת באמונה אחר כך שואלים אותו קבעת עתים לתורה מה יותר חשוב אומר ה אליהו רבא למה ככה הסדר כיוון שאם הוא משקר הוא מחלל השם ומה תועיל לו תורה שהוא קבע עתים ולמד תורה אם לא נשאת באמונה זה אתה שקרן ושקרן מה הועילה לו התורה שהוא למד לכן האמת קודמת ללימוד התורה הבן איש חי מוסיף בבן יידה סוטה ל ה אל תחשוב בליבך לומר מעט שקר עם אמת שכן שאומר אמת ושינה מעט נעשה א' מת בערבוב אמת ושקר תערבב את המילים גורם לשלושה דברים מאוד לא נעימים אש קר מת אש לא כל כך קר מה שהולך להיות סוף שבוע מת ברור אל תערבב זה גם אומרים שיש לשון כזאת אצל הציבור שאומרים אל תערבב אותי לפי זה תמוה מאוד אם גדולה כל כך מעלת האמת והקדוש ברוך הוא שונא שקר איך בתורה מופיע שלוש פעמים ששינו ןה האמת בתורה הראשון הגדול מכולם הקדוש ברוך הוא אמר לא אברהם למה זה צחקה שרה ואני זקנתי כאילו היא אמרה ואני זקנתי לא אמרה כך צרה אמרה ואדוני זקן והקדוש ברוך הוא מספר לאברהם ואומר לו שהיא אמרה ואני זקנתי למה הוא שינה האם הוא שינה משום דרכי שלום דבר שני אחי יוסף חוששים אמרו לו לו סתמנו יוסף והשם ישיב לנו את כל הרע אשר גמלנו אותו אז לכן הם שינו מהאמת ויצו אל יוסף לאמור אביך ציבה לפני מותו לאמור כות אומרו לי יוסף אנה סנה פשע אחיך וחטאתם כי רעה ג מלוך יעקב לא ציווה שום דבר יעקב לא חשד ביוסף בכלל שהוא התנכל בהם נקל עליהם אז זה פעם שנייה פעם שלישיית הקדוש ברוך הוא מצווה את שמואל הנבי מלא קרנך שמן ולך אל ישי ומשח אחד מבניו למלך שמואל שאל את הקדוש ברוך הוא איך הלך ושמע שאול והרגני שאול הוא המלך ואני באותה שעה הולך להמליך מישהו אחר אם הוא ישמע הוא יהרוג אותי אמר לו הקדוש ברוך הוא עגלת בקר תיקה ואמרת לסבח לשם באתי מה אתה עושה פה אני באתי לזבוח לשם ושם בבית לחם כבר תמש אותו למלך זאת אומרת יש פה ציווי לשנות מן האמת אתה הולך למשוח ואתה אומר שאתה בא לסבו אז ביאור הדברים על פי הגמרא בבמות ס רבי אליעזר ורבי שמעון ורבי נתן מוכיחים המקומות האלה שלא רק מותר אלא מצווה לשנות משום דרכי שלום אצל שרה אמנו כדי להשכין שלום בין בני זוג שינה הקדוש ברוך הוא בכבודו ועצמו מהאמת ואחי יוסף בשביל שלום המשפחה שינו מהאמת ושמואל הנביא משום דרכי שלום שלא שב כמורד במלכות אבל יש כלל ראשון העולה מהגמרא לשנות מותר לשקר אסור תכף נראה מה ההבדל אל תשמעו דבר מדהים אברהם אבינו שאין לו שום בעיה להתבזות כ יכול זה לא בזוי זה מלאכת שמיים ממש להכניס אורחים להתבזות מו ערביים שנדמו לו עובדי עבודה זרה לרוץ לזה להכין לטרוח לעמוד עליהם וזה זאת אומרת לא לא לא משפיע עליו שום דבר כאילו ותראו מה זה אם היא אם השם היה אומר שהיא אמרה עליו שהוא זקן זה היה גורם לבעיה בשלום בית את אומרת זקן כן אני רק בן 100 מה קרה לך תראו מה זה איזה רגישות הקדוש ברוך הוא יודע רגישות מה יכול לגרום לא יאומן כי יסופר כתוב ש בשעה שאברהם ביקש מעפרון לקנות את השדה מערת המכפלה אז באותו יום הוא נעשה שר ומושל חשוב למה כי בכל אופן אם אברהם הצטרך לדבר עם אדם נחות סתם בן אדם כאילו מהשורה זה עלול לפגוע ברגשות שלו וזה אבל בשביל זה הגביע הו את את עפרון בשביל שהוא ידבר אל אדם שהוא חשוב וכו אפילו אצל אברהם יכול תראו איזה רגישויות יש ש נשים אפילו לא מבחינים אבל זה פועל עליהם ומשפיע עליהם והקדוש ברוך הוא יודע את זה לכן הוא אומר ואני זקנתי כאילו היא הזקנה היא בת 90 הוא בן 100 אז היא זקנה טוב אני הייתי עושה למדס על זה ו הייתי אומר אם אני זקנתי ב90 אז אתה אתה בן 100 אוי אוי אוי אבל תראו מה זה לשנות בשביל שלום טוב בספר נהרות אתן הרחיב את הדברים באופן נפלא הרמבם בהלכות גזלה ועבדה יד יג פוסק אם מביא שלום בן אדם לחברו ומוסיף וגורע כדי לחבב על זה מותר פסק הלכה אבל המותר זה בתנאי ראשון לא לשקר אלא אפשר להוסיף כמו אחי יוסף שאמרו שאביהם אמר משהו שכלל לא אמר אבל ברור שיעקב היה מסכים לתוכן הדברים כי ודאי שהוא רוצה שיהיה שלום בין האחים וכמו שמואל שאמר שהוא בא לזבוח אז הוא הוסיף על התוכנית המקורית הוא הוסיף התוכנית המקורית למשוח את בן ישי אבל אפשר להוסיף אמרנו אפשר להוסיף אפשר לגרו אבל לא לשקר ממש ומותר גם לגרוע כמו שהקדוש ברוך הוא גרע את דברי שרה ולא סיפר שימרו אדוני זקן על פי זה נבין את המשנה ידועה במסכת אבות הבה מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום ובאבו דרבי נתן מתואר איך השכין אהרון הכהן שלום בעם ישראל אלפי פעמים שני בני אדם רבו לא יודע על מה יה להם להרים שמה יהה להם הכל הלך אהרון הכהן לאחד מהמהם אמר לו אוי בני תראה כמה חברך עצוב הוא דעתו מטורפת עליו תראה איך קרע את בגדיו ואמר איך הסף ני לחברי בושתי המנו וגם נכלמתי שאני הוא שסרחתי כשרואה אדם את הדמות של אהרון הכהן גדול הדור כל כך מתרפסת כאילו הוא חוה את מה שהוא עובר על השני נכנסו הדברים לליבו והתרכז מהפגיעה שנפגע הלך אהרון אמר אותם דברים לצד השני שנפגשו השניים נפלו אחד על צוש שני בוכים איך חשדתי אותך ככה אהרון שינה משום דרכי שלום לא שיקר אלא רק הוסיף לשנות להוסיף או לגרוע מותר מאיפה אנחנו יודעים שזה בסדר מה שהוא עשה עובדה כי כל אחד החזיק שהשני ככה אבל אם הוא היה יודע שהשני לא ככה אז באמת לא הה מקפיד אם הכוונה שלו לא היייתה לפגוע בו אלא זה ואפילו אם הוא פגע הוא כזה מתחרט הוא באמת אתה רואה שהם באמת התחרטו אחד כלפי השני והכל אז זה לא שקר בתוך תוכ היותם באמת הם רצו להתפייס אבל אם הוא היה יודע שההוא התחרט אם הוא היה יודע שהוא לא התכוון זה מה שהוא עשה עכשיו אתם לא תאמינו לא תאמינו אחרי זה צריך לשיר חייבים לשיר אחרי זה הבן איש חי בבניו ידע שם מוסיף פנינה נפלאה לא תאמינו שקר בגימטריה דרך שלום עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמחה עבדו עבדו עבדו עבדו את השם ב בואו לפני לפני ננ בוא לפני רננה בואו לפניו לפניו רננה בואו לפניו רנ היות ודיברנו על השיר שצריך לשיר זה השיר הזה עושה נפלאות פסוק זה לאיר כבוד כבוד הרב כבודו היום שמעתי הרצאה שלך ותוך כדי חתכתי ירקות פתאום חתכתי פרוסה מהאצבע בסכין פרוסה מהאצבע בסכין הייתי בהלם לא ידעתי מה לעשות שטפתי את האצבע מדממת והתחלתי לשיר עבדו עבדו עבדו ואין אבת תי הצלחתי להגיע לארון תרופות לחבוש את האצבע לא רק שהדימום ישר פסק עד עכשיו אין טיפת כאב או דופק במקום דבר לא טבעי בעליל בחתך עמוק שכזה שלוש סימני קריאה ישתבח שמך לעד מלכנו בורא עולם ששלח לנו שליח כמוך בדורנו עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמ עבדו עבדו עבדו עמדו את השם בשמח בואו לפניו לפניו רננ בוא לפניו רננה בואו לפניו לפניו בואו לפניו רננה אז שקר זה דרך שלום בכתובות טז תנו רבנן כייצד מרקדין לפני הקלו איזה שבחים מותר לומר בפניה בית שמאי אומרים כלה כמות שהי זאת אומרת ישבח במה שיש ולא ישקר ואם אין מה לשבח ישתוק בית הלל אומרים תמיד יאמר כלה נה וחסודה מגשים בית שמאי מהפסוק בפרשה וכי אם סומה היא או חיגרת איך יאמר קלנה וחסודה מפורש בפסוק מדבר שקר תרחק אמרו לה בית הלל לדבריכם מי שקנה מכח יש בחנה ו גננה פשוט שישה בחנה אחד בא אומר קניתי זה וזה וזה מה להגיד לו לשבח אתה מה שהוא קנה או ש לגנות פשוט אומר בית הלל אומרים פשוט צריך לשבע מכאן אמרו חכמים זכר רכה לעולם תהיה דעתו של אדם מעורבת עם הבריות בשולחן ערוך באבן העזר סח פסק כבית הלל לומר קלנה וחסודה ובאר תורי זהב מה שורש הוויכוח בין בית הלל לבית שמאי תמוה מאוד מה שיבו בית הלל בית שמי כי הרי עדיין נקרא שהוא אומר שקר וכי משום שלקח מקח רע מותר לשקר להגיד לו שזה יפה מאוד כל הכבוד אלא שתענו בית הלל גם אם הוא ישתוק תהיה לו בושה גדולה מה אתה אומר קניתי את הבגד הזה לא אומר כלום לא אומר כלום אז הוא מבין מה זה לא אומר כלום על כן יאמר לשון שמשתמע לשתי פנים כלה נאה וחסודה אפילו אם יש במום הוא נשה אותה לאישה הסימן שינה וחסודה בשבילו אז אתה לא אומר שינה וחסודה בעיניך כשאתה אומר שהיא קלנה וחסודה בעיני בעלה ובוודאי שהוא מצא חוט של חסד משוך עליה והיא מוצאת חן בעיניו אחרת למה התחתן מקשים בית שמאי אבל כל הסביבה יחשבו זה שקר כחוד של חסד משוך בעיני כולם עליה מה עונים ב הכל כבר יודעים את המנהג שמי שלוקח מכח מן השוק תמיד תשבח אותו בפניו שלא יצטער כיוון שכהנא מרוצה סימן שהמח טוב בשבילו ולפי כך כשאומרים קלנה וחסודה כולם מבינים שהלשון משתמעת לשתי פנים והכוונה שבעיני בעלה היא נושאת חן לכן זה לא שקר אם כן יצא הדין מותר רק לשנות משום דרכי שלום בשני אופנים שמגרה או שמוסיף או בלשון המשתמעת לשתי פנים וכך פסק השולחן ערוך יורד דעה קנז ברלב אם אדם נמצא בסכנת נפשות או בהפסד מממון יכול לומר לשון המשתמע לשתי פנים להציל עצמו או את נכסיו כל זה בתנאי שעושה למען השלום כי העולם עומד על הדין על האמת על השלום עכשיו מובן אפילו הקדוש ברוך הוא ששינה מדברי שרה מותר היה למען השלום אבל בהקשר הולדת יצחק היה עוד עניין של שקר כתוב ותחי שרה לאמור לא צחקתי כי ירע זה בעניין הולדת של יצחק בת 70 אחרי לותי הייתה לי עדנה אז היא צחקה צחק שרה בקרבה אבל היא מכישה תכח שרה למו לא צחקתי כי ירע זה היה שקר ולא היה פה שינוי כי היא צחקה והיא אמרה שהיא לא עשתה כך מביא הספר חסידים דבר מבהיל בשביל זה היא נענשה ידוע שנפטרה שרה בבהלה עצומה כשבא אליה שטן ספר לה שיצחק בנה האהוב כרגע נשחט מתוך בעלה ישיבת נפשה למה נפטרה ככה למה לא כדרך כל האדם כיוון שהיא כיחשה בעטיו של יצחק נפטרה בעקדת יצחק היא לא ממינה שהיא תלד בגיל כזה אז היא כמו שאומרים שקרה בעניין יצחק ונפטרה בעניין יצחק ויש מעשה נפלא בירושלמי ברכות ז ב בימי רבי שמעון בן שטח היו 300 נזירים לחצי מהם הוא מצא פתח להתיר להם את הנזירות ולחצי לא מצא אם לא מצא הם צריכים להקריב קורבנות רבי שמעון שלח לי יני המלך יש כאן 300 נזירים כל אחד מהם צריך להביא שלוש קורבנות תביא אתה חצי ואני אתן חצי שלח לו עניי 450 קורבנות הלך אדם אחד לשין לפני יני המלך שבעצם רבי שמעון בן שטה מצא לחצי שלו פתח להתיר להם את הנזירות וביטל להם את הנזירות אבל הוא לא הביא מ של אפילו קורבן אחד מה זה שקר לא אתה תביא חצי ואני אביא חצי הוא הביא 450 קורבנות והוא לא הביא כלום מה זה איך הוא שיקר שאל יני המלך את רבי שמעון למה ערמת עליי אמר לו תשמע לך יש כסף ואני יש חוכמה אני בחכמת התורה מצאתי לחצי מהם פתח שנאמר כי בצל החוכמה בצל הכסף מבאר ה פני משה שהוא טען לא שיקרתי אלא כשמצאתי פתח נחשב שהבאתי משני פתרתי אותם זה החצי שלי לסיום בגמרא סנהדרין כ ב יש לקח נורא אחאב מלך ישראל חמד את הקרם של נבות הישראלי שלח אחב לנבות תמכור לי את הקרם שלך ואתן לך כמה קרמים טובים בהרבה סרב נבות אמר לו הכרם בירושה מאבותיה שום הון שבעולם לא ימכור שמעה הי אשת אחו עשתה מעשה שלא יעשה שחדה עדים שיעידו נגד נבות שהוא חייב מיתה על עבירה שכביכול הוא חטה בה ונהרג נבוט בבית דין והגדילו אח וזבל חטא על פשע לא רק רצחו אותו גם לקחו את הכרם על זה נאמר הרצחת וגם ירשת טוב אחרי פטירתו של נבות מסופר במלכים א' כב ויאמר אדוני מי יפתה את אחו מי יגרום ל לצאת למלחמה ולמות ויצא הרוח ויעמוד לפני אדוני ויאמר אני אפנו ויאמר אדוני אליו במה ויאמר אצה והייתי רוח שקר בפי כל נביאיו כלומר אגרום במחזה שו לנביאי הבעל שיגידו ל שהוא ינצח במלחמה ועל ידי זה ילך וימות מי זה היה רוח אמר רבי יוחנן רוחו של נבות ויאמר אדוני צב עשה כן אמר רבינ מה פרוצה היה אומר לו ויאמר השם עשה אכן מה זה צא צא מחיצתי דובר שקרים לא יקון לנגד עיניי אתה רוצה לפתות אותו בדרך של שקר מי שמוכן לשקר צא ממחיצה צא תמת אומר לו מבהיל הדבר נבות נרצח בשקר על ידי אחו רוחו רוצה לנקום להיות הגואל דם של עצמו אומר לו הקדוש ברוך הוא על כל פנים אם תשקר צתי צא למדנו שבכל אופן שיהיה ולצורך מטרה נעלה עדיין אסור לשקר עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמחה עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמחה ב לפ לפנ רננ ב לפנ רננ בוא לפניו לפני רננ ב לפניו רננ ישמחו במלכותך שומרי שומרי שומרי שבת בקורא עונ שבת ימחו במלכותך שומר שומרי שבת קור עונג שבת ם מקדש מקדש מקדש שבי שבת ע מקדש מקדש מקדש ש תודה רבה תזכו למצוות תמיד הרי אני מכווה לקיים מצוות חכמים דאוריתא בשמח דורית גומ דתך לא