"וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשיו אחיו", פירש רש"י, מלאכים ממש, ויירא יעקב מאד ויצר לו, אמרו חכמים ז"ל, נתמעטו זכויותי על ידי החסדים והאמת שעשית עמדי, לכך אני ירא, שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להמסר ביד עשיו.
קשה מאד לצייר איך מגיעים למעלה גבוהה כזו, להיות כל כך דבוק בה' עד שיהיה אפשר להשתמש במלאכים כמו בבני אדם להיות שלוחיו ועושי רצונו. אבל עוד יותר קשה להבין איך זה אפשר שאדם כזה שהמלאכים הם עושי דברו והוא אדון עליהם להשתמש בהם כחפצו יפחד עוד שמא יגרום החטא וימסר הוא ובניו ביד עשיו. מלאכים משרתים אותו, אדון על הבריאה, עושה כרצונו וחושש שמא יהיה לו חטא, עד כדי כך שאם יהיה לו חטא הוא פוחד שהוא יימסר הוא ובניו ביד עשיו.
אותו דבר מצינו אצל משה רבינו, שהוא פחד מעוג בגלל שהיתה לו הזכות שהוא הודיע לאברהם שנשבה לוט, והפליט זהו עוג, כשבא לאברהם לבשר אותו שנשבה לוט הוא התכוון לרעה, כדי שאברהם ילך למלחמה וימות חלילה ואז הוא יקח את שרה, זה היתה התכנית, ועם כל זה משה רבינו פחד שיש לו את הזכות הזאת, כי למרות שהכוונה היתה רעה אבל היה פה צד זכות כי בסוף ניצל לוט, פחד משה רבינו, עד שה' הרגיע אותו, אל תדאג ממנו. הצדיקים יודעים ממה לפחד, אתם רואים? לא כמו הטפשים הרשעים שלא פוחדים, אתה יודע מי אני, אתה יודע מה אני עושה, אתה יודע איזה מצוות יש לי, בכלל מי אני, הצדיקים יודעים מה זה חטא קטן, חטאון.
הלא נפלא הוא, יעקב אבינו בחיר האבות שצורתו חקוקה תחת כסא הכבוד, ובשעה שהוא נמצא וחי בעולמות רמים כאלה בהיותו דבוק בה' במידה כזו עד כדי לצוות על מלאכי מעלה, באותה שעה יפחד ויירא שמא נפגם בחטא במידה כזו עד אשר למרות ההבטחה שהבטיחו ה' "והנה אנכי עמך בכל אשר תלך" ייפול הוא ובניו ביד עשיו, וייבטל בזה כל ענין התעודה הנשגבה, דהיינו היעוד הנשגב של כלל ישראל ע"י שלשת האבות מרכבת השכינה, הוא חשש שמחטאון קטן לא יהיה עם ישראל בכלל, כי הוא ובניו יהיו בסכנה ואז כל העמל של אברהם ויצחק ירד לטמיון.
ואף אם נאמר שרצון ה' בבריאתו היה להתמלא באופן אחר וע"י אחרים, אפילו אם נאמר טוב, אז נ גיד שחלילה יעקב ובניו נמסרו ביד עשיו, אוי ואבוי, אז אפשר היה לומר שרצון הבורא ותכלית ותעודת העולם תצא ע"י אחר, לא על ידו, אפילו אם נאמר כך, בכל זאת הלא נורא הוא שכל התעודה הנעלה שהחלה להתגשם ע"י האבות והשבטים שבטי יה תבטל ותפסק, ולא עוד, אלא שכנראה לא ידע יעקב מה פשעו ומה חטאתו, ז"א לא אומר שיש לו חטא, שמא יגרום החטא, אם יפול לידו איזה חטא ככה יהיה, ואם כן יש להשתומם, האם אפשר הוא שלכלוך כזה שאינו ידוע ומורגש אפילו ליעקב אבינו קדוש ה', יוכל לגרום עונש מר כזה? הרי זה נורא, זה מבהיל.
אולם יש לומר שלא חשש יעקב אבינו שמא נתחייב בדין, ונפסק עליו עונש מר כזה בשביל חטאו, אלא אחר שנמצא במצב של סכנה גדולה, שעשיו הולך לקראתו וארבע מאות איש עמו, וחכמים אומרים שזה ארבע מאות ראשי גייסות, עשיו הולך לקראתו וארבע מאות איש עמו, ובדרך הטבע לא יוכל להמלט רק בדרך של נס ופלא, אם כן ידע יעקב אבינו שצריך הוא לזכויות גדולות ורחמים מרובים שיעשה הנס, ולכן היה ירא וחושש שמא נתלכלך בחטא וירד ממדרגתו עד כדי שלא תעמוד לו ההבטחה שהבטיחו ה' כשאמר לו "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך". אתם שומעים? אז למה זה הוא כל כך חשש? בסתם הוא לא חשש, אבל כשהוא הולך לקראתו והוא בא לקראתו עם 400 איש והוא בא להרגו בשביל להמלט ממצב כזה צריך ניסים, אז לכן הוא אומר אולי חס ושלום יש עוד משהו זה יכול להכריע את הכף.
אך עדיין יש להתפלא ולהשתומם עד היכן מידת הדין מגעת, שבשביל חטא קל שאינו מורגש ואין להבחין אותו ייפול האדם ממדרגתו הכי רמה ונישאה ויאבד את כל אשר לו ותנטל התעודה הנשגבה ממנו ויכלה הוא וזרעו? אבל באמת אפילו הדברים הכי קלים ופעוטים שאין אדם מכיר ומבחין בהם מפני דקותם הנה בהיותם מוצגים לאור פני ה' נראים הם באופן אחר ודמות אחרת להם לגמרי. זה לא רק עצם החטא, זה מאיזה שורש הוא בא. חוסר זהירות, חוסר תשומת לב, זלזול, עצלות, מאיזה מידה זה בא, כאילו חטא זה בא מאיזה מידה, המידה אפשרה את זה, אז זה תלוי מאיזה מידה, אז כשמסתכלים על זה באור פני מלך זה נראה אחרת, זה לא תוצאה, יכול להיות שהתוצאה תהיה קלילה, אבל עצם זה של ההזנחה במידות שהביאה לדבר זה זה הבעיה, כי ברגע שיש שמה איזה סדק קטן במידות זה יכול להתפשט לדברים יותר גדולים.
בשמים הדברים נראים יותר גדולים ויותר בולטים, עד שיש להכיר ולהבחין למדי את רישומם בפועל בנפש האדם, ללכלך אותה ולהפסידה. ז"א הרושם בפועל הוא איפה? בתוך הנפש עצמה, שהנפש יכולה להתלכלך ולהפסד, כי כל רגש ותנועה קלה שבנפש האדם ואפילו כזו שהאדם בעצמו אינו יודע מהם, הם נבחנים לפני עיני ה' המשוטטות בכל, ולכן היה ירא יעקב שמא חטא באיזו מחשבה או רגש דק מן הדק, מה שעלול להיות כל עוד היותו מלובש בחומר. וכשנראה החטא הזה לעיני ה', יש בכוחו לגרום הסרת ההשגחה המיוחדת להצילו מיד עשיו, דרך נס ופלא, ויפול חס ושלום הוא ובניו ביד עשיו.
כתוב שאברהם אבינו שדיבר עם עפרון, אז באותו יום הוא נעשה שר ומושל עליהם, למה הוא היה באותו יום שר ומושל עליהם? מה אכפת לאברהם אבינו לדבר עם סתם בן אדם? חכמים מלמדים אותנו שנפשו של האדם מתפעלת בלי שירגיש, מכל דבר, אם הוא מדבר עם אדם שנגיד הוא לא נקי בבגדיו, זה אחרת ממה שהוא ידבר עם אדם שהוא מצוחצח בבגדיו, זה משפיע עליו. אם הוא ידבר עם אדם פשוט או ידבר עם אדם בעל מעלה זה משפיע עליו, ונדנוד קטן בנפש בתוך המשא ומתן בין עפרון לאברהם שהוא ידבר עם אדם פשוט לעומת אדם שהוא בעל מעלה שבאותו יום הוכתר להיות שר ומושל, זה יכול להשפיע.
חכמי ירושלים לא היו יושבים עם כל בן אדם, היו בודקים עם מי הם יושבים, כי יש השפעה עם מי אתה הולך, עם מי אתה מדבר. כל דבר הנפש מתפעלת, כל דבר. הרהור לכאן הרהור לשם, מבט לפה מבט לשם, מחשבה לפה מחשבה לשם, כל דבר הנפש מתפעלת. מתפעלת פירושו לא התפעלות וואו וואו וואו, מתפעלת זה נפעלת ע"י הדבר, בין לטוב בין למוטב.
ש. בלי שאדם ירגיש בזה?
הרב: בלי, בלי. זה מה שהוא אומר, שמא נתלכלך, הוא לא יודע, הוא לא מרגיש כרגע משהו, אבל אם יש משהו שהוא לא מרגיש, ז"א הנפש התפעלה והוא לא הרגיש, אז מה יהיה? יכול להיות שתסור ממנו ההשגחה.
ואמנם רואים אנו, הנה אתה רואה כמה יש אנשים, ומתפעל כל אחד ההוא בא לא בא ההוא אחר לא אחר, כולם מתפעלים אחד מן השני. זה לא סתם אדם מחליט ככה מחליט ככה מחליט ככה, זה הכל מהתפעלות, רק הוא לא למד בשביל להבין איך זה קרה לו, אז הוא חושב סתם ככה לא לא הייתי עייף זה השעות קשקושים, זה לא כך, זה הסכמה מדעת מראש, אם אני לא אבוא לא נורא, גם ההוא מאחר גם ההוא לא בא, אתה מבין, זה לא התוצאה הסופית היא שמה, זה מתחיל הרבה לפני.
ואמנם רואים שהיה לו ליעקב מקום לפחד, כי הלא באותה שעה גופא, שפגש את עשיו, חטא יעקב ופגם בזה שקרא לעשיו שמונה פעמים אדוני, הנה דוגמא, ממה שהוא חשש הוא בעצמו נכשל שמונה פעמים קרא לו אדוני. וגרם על ידי זה שיעמדו מבניו של עשיו בגלל השמונה פעמים שמונה מלכים קודם לבני יעקב. המלכויות של הגויים האריכו שמונה פעמים, שמונה מלכים מהם עד שניתנה המלכות לישראל.
וכמו שאמרו חכמים ז"ל בילקוט שמעוני וישלח, באותה שעה שקראו יעקב לעשיו אדוני, אמר לו הקב"ה, אתה השפלת את עצמך לפני אחיך וקראת אותו אדון שמונה פעמים, אני מעמיד ממנו שמונה מלכים קודם לבניך, דכתיב "ואלה המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני מלוך מלך לבני ישראל", מה צא מהפה שלך - שהוא אדוני, אז ככה יהיה, אדוני שמונה פעמים. מילים, חושבים מילים זה סתם, אין מילים זה סתם, זה הכרעת דין מה שאדם מוציא מפיו. הכרעת דין.
גם כריתת הברית עם אבימלך וגם כריתת הברית עם לבן, כל אלה לא היו נצרכים.
בדרגת הבטחון של יעקב אבינו הוא לא היה נדרש לזה, אמנם חכמים מסבירים שיעקב מוסס אותו, את עשיו פרק אותו, גמר עליו, השכיב אותו, דרך עליו, איך? בא עשיו ואיך הוא מוסס אותו? אמר לו אדוני, מעבדך יעקב לאדוני עשיו, מעבדך יעקב לאדוני עשיו, מעבדך יעקב, כשהם נפגשו כבר אחרי שהוא שלח לו משלחות שיגידו לו ככה, עכשיו מה הוא ירביץ לו? הוא יהרוג אותו? מה יגידו 400 איש איתו? הוא אומר לך אני עבד לך, אני כלום, אני אפס, אני שום דבר, אתה אדוני, אתה אין כמוך, אתה, מה רצית כבוד, לא? קח קח כמויות קח חבילות קח קח קח, אני כלום אני כלום, אז מה כתוב, שהוא רץ אליו חיבק אותו ונישק אותו. הבנתם? למה הוא ידע מה זה מידות של רשע אז הוא יודע איפה לנגוע לו איפה לעשות, הוא ידע שהוא תאב לבצע, הוא צריך כבוד, אז הוא הביא לו דורונות, הביא לו מתנות, הביא לו, אתם מבינים? אבל עם כל זה לא היה צריך להגיע לזה יעקב בבטחונו, לכן כשהוא אמר שמונה פעמים אדוני, מלכו שמונה מעשיו מלכים לפני מלכי ישראל.
הרי שבשביל דיבור שיצא מפיו של יעקב אבינו בדברו על עשיו נדחתה ממשלתם של מלכי ישראל שמונה דורות, שהשפיל יעקב את עצמו לפני עשיו וקראו אדון, נעשה זה רושם בנפשו ונפגם בו כח המלוכה, ורושם זה נשאר אחר כך בבניו דור אחר דור עד שמונה דורות, שמלכו מלכים מבני אדום ועדיין לא היו בני יעקב ראויים למדרגת המלוכה.
רואים אנו מזה מה גדול הוא הרושם הנעשה בנפש האדם על ידי כל דבר אפילו אם קל ופעוט הוא, ומה גדולות הן התוצאות שיכולות לבוא בשביל זה במאורעות חייו הוא ובדורותיו אחריו. ההשפעה היא גם לדורות, מה שאתה אומר, מה שאתה עושה, מה שאתה פועל הכל משפיע עליך ועל צאצאי צאצאיך עד סוף הדורות. צריך לקחת אחריות חבר'ה, זה לא צחוק.
ש. לא שומעים
הרב: אז על זה שהוא הביא את הדורונות לא שמענו שהיתה בעיה, הוא הכין את עצמו לדורון למלחמה ולתפילה, אז הוא התפלל ושחרר את הדורונות ואם לא היתה ברירה הוא גם היה מוכן למלחמה, אבל בסך הכללי עצם זה שאתה קורא דבר שאף אחד לא חייב אותך, מי חייב אותך להגיד לו אדוני? עצם זה שקבעת שהוא אדוני אז בסדר, השפלת את עצמך אז הוא יהיה אדוני שלך, אדון. אתה מבין?
רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר...