טעמו וראו כי טוב השם | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 11.09.2013, שעה: 06:12
http://live.shofar-tv.com/videos/3164
11-9-13
"כי לא דבר ריק הוא מכם כי הוא חייכם ובדבר הזה תאריכו ימים על האדמה אשר אתם עוברים את הירדן שמה לרשתה". אומר רש"י, לא לחינם אתם יגעים בה, כי הרבה שכר תלוי בה, כי היא חייכם, התורה הקדושה אין מצב שאדם יגע בה בחינם, הרבה שכר תלוי בה, כי היא חייכם.
בא לידי סדר דרך הלימוד על פי דעת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, ומובא שם שהעולם מתרשלים בלימוד תורתנו הקדושה מפאת מידת השכחה שטבועה באדם, מאחר ששוכחים מה שלומדים נדמה להם כי יגיעם וטרחם לריק הוא, ועל כן מתרשלים לגמרי, ומביא דלעתיד מזכירין לאדם את כל מה שלמד ואף מה ששכח, והוכיח מדברי המדרש בקהלת רבה פ"ב סימן א', רבי חזקיה משום רבי סיימון ברבי זבדי אמר, כל התורה שאתה לומד בעולם הזה הבל הוא לפני תורה בעולם הבא, לפי שבעולם הזה אדם לומד תורה ושוכח, אבל לעתיד לבוא מה כתוב בירמיה ל"א, "נתתי תורתי בקרבם", מכאן למד רבי נחמן מברסלב שמה שאתה שוכח פה מזכירים לך שם באין יגיעך לריק.
ונראה לומר שאל לאדם להתייאש ולהתרשל שהוא לומד תורה ושוכח, ואינו צריך לחשוב כי יגיעתו לריק, היות ואם תכלית לימוד התורה היה רק לדעת את התתורה, ללמוד מסכת בבא קמא שידע את כל דיני נזיקין ותו לא, אזי אם שוכח את אשר למד ודאי שהוא יתייאש ויתרשל, היות וטבע האדם שאם לא רואה תועלת מיגיעתו אינו מרגיש סיפוק בנפשו.
אך על כל בן תורה לדעת, כי תכלית לימוד התורה אינו רק מה שיודע את דיני התורה שלמד, אלא כמו שאמר רבי מאיר, כל הלומד תורה לשמה זוכה לדברים הרבה, ולא עוד, אלא שכל העולם כולו כדאי הוא לו, נקרא רע, אהוב, אוהב את הבריות, משמח את המקום, משמח את הבריות, ומלבשתו ענווה ויראה ומכשרתו להיות צדיק וחסיד, ישר ונאמן, ומרחקתו מן החטא, ומקרבתו לידי זכות, ונהנים ממנו עצה ותושיה, ונותנת לו מלכות וממשלה, ומגדלתו ומרוממתו על כל המעשים. תראו כמה מעלות למי שלומד תורה לשמה, כל ה מעלות הללו אינם תלויים כלל אם האדם זוכר את אשר למד, יגיעת התורה היא שמקדשת ומרוממת את האדם שיזכה לכל המעלות האלה אפילו אם הוא לומד ושוכח.
וכבר בעולם הזה כאשר אדם מתייגע בלימוד תורתנו הקדושה, יש לו תועלת מרובה מהלימוד עצמו מאשר התועלת שזוכר את מה שלמד, בזה אפשר להבין מדוע התורה בעולם הזה היא הבל כנגד המעלות העליונות שהאדם מגיע אליהן משקידת ויגיעת התורה, ובסופו של דבר יקנה האדם בנפשו גם את המעלות התלויות בזכרון, כמו שמובא באבות, מגלין לו רזי תורה ונעשה כמעיין המתגבר וכנהר שאינו פוסק. כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה, לכן מי שמתרשל בלימוד התורה מפני ששוכח הרי הוא טועה טעות חמורה, זוהי רק עצת יצר הרע שמפתהו בשטויות.
ועוד, הרי אין להשוות את כל תענוגי העולם הזה לתענוג לימוד תורתנו הקדושה, ככתוב בדברי דוד המלך ע"ה, הנחמדים מזהב ומפז רב ומתוקים מדבש ונופת צופים, וזה אינו תלוי אם האדם זוכר את אשר למד, אלא בעצם לימוד התורה מרגיש את מתיקותה, ואם לומדים תורה ולא מוצאים שום טעם, אלא מרגישים כמו עול, מסופק אני אם יקבל שכר על תלמודו בעולם הבא, כי בעד תורה שלא לשמה מקבלים שכר בעולם הזה. והרמב"ם אמר, מי שעובד את ה' מחמת יראה או לקבל שכר, זוהי עבודת נשים וקטנים ועמי ארצות. כי מי שלומד תורה ומקיים מצוות ואינו מרגיש את העונג והמתיקות במצוות ה', זה סימן שאינו לומד ומקיים תורת ה' באמת.
לכן בשביל התענוג והסיפוק שמרגיש אדם בעת לימוד תורתנו הקדושה, חייב אדם לשקוד על התורה ואפילו אם שוכח את אשר למד, כל זה אנחנו מדברים במי שלא שוכח מרצון, אלא במי שאין בו כל כך מידת הזכירה, כמובן שאם הוא ישנן הרבה מאד פעמים אז ודאי שהוא יהיה רגיל על לשונו, אבל בסתם כשאדם לומד פעם ושתיים ושלש יתכן שהוא לא זוכר כל דבר. לא להתייאש כלל וכלל כי המעלות הנפלאות שמנה רבי מאיר נקנות גם עם שכחה, ובסוף זוכים שהוא נהיה כמעיין המתגבר וכנהר שאינו פוסק, גם זה מכח התורה לשמה.
ואנחנו אומרים בתפילה, עם מדושני עונג, כי העונג הגדול ביותר זה אם עושים את רצון ה' יתברך, ומרוב התענוג שיש לאדם והתורה הקדושה לא רק שהוא לא יחשוב על שכר, אלא ירגיש בנפשו ויאמר, איך משלמים לה' יתברך שנתן לנו תורה כזו שתמתיק לנו את חיינו בעולם הזה, כי התורה היא סם חיים, צריך לשלם על תרופות. וזה לא סם חיים מר אלא מתוק שאין כדוגמתו, כמו שאמר מרן רבי איצל'ה מוולאז'ין זצ"ל על המשנה, הוי רץ למצוה קלה כבחמורה שאין אתה יודע מתן שכרן של המצוות, והוא מקשה, היה צריך לכתוב שאין אתה יודע שכרן של המצוות, למה כתוב מתן שכרן של המצוות?
ומבאר שאין האדם יודע כמה עליו לשלם לקב"ה לומר סליחות על שנתן לנו את התורה ומצוות, ולכן אומר מתן שכרן - מה שאתה צריך לתת עבור המצוות שה' זיכה אותך. קיבלנו מהקב"ה את התענוג האמיתי להתענג בו, ובסופו של דבר ברור, כי מי שאינו מתרשל בלימוד התורה ולומד בשקידה, מובטח לו שאח"כ יזכור גם את תלמודו, ככתוב "יגעת ולא מצאת - אל תאמין". ובזכות לימוד תורתנו הקדושה ביגיעה ובשקידה נזכה עם כל בית ישראל לחתימה טובה, ולביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.
רבי חנניה...