הזהיר בנרות | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 04.12.2013, שעה: 12:00
...בלימה, ולא מתעכבים לומר הלא דבר הוא, אינם מעמיקים להבין שעצם קיום הבריאה הוא בעצמו נס, ואדרבא, הדבר ה יחיד בעולם שהוא יציב זה תורת חיים שבקרבנו. לו חכמו ישכילו זאת, שאם בעיניהם מצבה של התורה רופפת, אז על אחת כמה וכמה שאין שום קיום להבלים שהם רודפים אחריהם. אנחנו אומרים "לרוקע הארץ על המים", מישהו נתן דעתו שמתחת אנחנו דורכים על מים? ז"א בכל רגע יכולה להפער האדמה כמו שאנחנו רואים מידי פעם, שיש בורות בורות שנפערים ובנינים נעלמים, כבישים פתאום, בולענים, אז זה מצב פשוט שצריך היה להיות כמעט בכל מקום. אבל הקב"ה תולה ארץ על בלימה, על בלי-מה, אין כלום, זה הכל יכול ברגע אחד לשקוע. וכדור הארץ בכלל מוקף כולו מים, ואנחנו בחללו של עולם, משוטטים לנו, אם אין כח הגרביטציה שהקב"ה עשה אז אנחנו יכולים להתאדות, כמו בבאולינג, יכולים לקבל מכה מכדור אחר מכדור אחר. אז אנשים לא מתבוננים, שום דבר לא יציב וקיים בעולם הזה, ביום אחד קמים מאות אלפים בקרואטיה ועושים הפגנה, לא רוצים את השלטון, יאלה קשטה. במצרים תוך שנה וחצי שתי הפיכות וזרקו את כולם, בכל מקום זה ככה, אין יציבות בכלל לשום דבר, כלום. הדבר היחידי שקיים תמיד זה התורה, יהיו הרבה אנשים, מעט אנשים, בן אדם אחד, אבל התורה קיימת והיא שמחזיקה את העולם כולו.
זה מה שתירץ הסבא מקלם זצ"ל על קושיית הבית יוסף, למה חוגגים חנוכה שמונה ימים, הרי הנס היה רק שבעה ימים, באו חכמים להראות שהיום הראשון שהיה יכול לדלוק בדרך הטבע הוא גם כן נס, מה טבע זה לא נס? זה שמאיר כהן יושב על כסא זה לא נס? הרי מה זה כס, הצטברות של מולקולות שזזות במהירות אדירה והחומר יכול להתפשט בין רגע והכל יהפוך להיות כמו אפר והאנשים יהיו על הרצפה, והרצפה עצמה ממולקולות שיכולה להתפרק בן רגע והכל ישקע, הכל זה ריכוז של מולקולות שונות, ומה מחזיק אותם? רצון הבורא, זה הכל. אתם רואים, באה האש ומפרידה את המלקולות וכל מה שיש הופך להיות אפר, פשששש איפה נעלם כל הנפח של בנין שלם וכל הרהיטים, איפה זה נעלם? נהיה אפר. זה מה שהיה חומר, זה החומר שהיה, כל השאר - דמיון, נפיחות.
למי שלא יודע איך זה עובד, אז האטום מורכב מפרוטונים ניטרונים ואלקטרונים, ויש תנועה בפנים, כל פעם זה בהרכב אחר, זה מה שיוצר את שינוי החומר וסוגו. אם אתה לוקח וינטלטור עם להב אחד, והוא מטר נגיד, ותסובב אותו במהירות את הלהב הזה אתה תראה מקשה אחת, אם תרצה להחדיר משהו לא תוכל להחדיר, זה יתיז אותו, ז"א זה כאילו בלתי עביר ובלתי חדיר, כי זה נהיה כאילו פלטה אחת מרוב המהירות, אבל כמה חומר יש? רוחב של להב אחד בלבד, לעומת כל ההיקף והקוטר זה כלום.
אנשי המדע אומרים שכל מגדל אייפל על כל משקלו, אם יפסיקו את התנועה של האטומים ופנימיותם יתקבל מגדל אייפל בגודל של קופסת גפרורים חומר ובמשקל של מגדל אייפל, קופסת גפרורים במשקל מגדל אייפל אבל בנפח של קופסת גפרורים, זה כל מה שמורכב מגדל אייפל. ואתה עולה ודורך וברזלים וזה והכל ככה. שמעתם? זה החומר שהוא כאילו אמיתי, כאילו, כאילו, בריכוזיות שלו, אבל התנועה של האטומים, ז"א כל הבנין הזה אי אפשר לראות אותו במיקרוסקופ אם הוא יפסיק, אי אפשר אפילו במיקרוסקופ לראות.
אז זה אנשים לא מתבוננים ולא שמים על לב שכל הטבע זה נס, כל הטבע זה נס. רואים עץ אקליפטוס גבוה מיתמר, איזה פלאי הבריאה יש בזה, מערכת משאבות הכי משוכללת בעולם שמעלה את הטיפות של המים מהקרקע לגבהים, ומפנה אותם עם שסתומים לעלים, ודואגת שקודם כל המעלית הראשונה תעלה לעלים העליונים כי אם ינקו הראשונים אף פעם זה לא יגיע לעלים העליונים וממילא לא תהיה צמיחה ופריחה, אז הכל מתוכנן באופן כזה שכל העלים נסתמים עד שמגיע למעלה, ואח"כ מתחיל להגיע לאלה שאחריהם וכן ככה ויורד למטה עד שיהיה זה. מה זה? זה קוראים לזה הטבע, מי עשה את זה? פיצוצים. איזה טמבלים המדענים, הם בעצמם מגלים איך זה עובד ואין להם שכל שזה לא יתכן שזה נעשה באקראי. אייי. אם יראו מערכת משוכללת של מעליות וגורד שחקים שזה חרטה ברטה לעומת עלה אחד, הם יתפעלו ויגידו מי עשה את זה, פה הם לא שואלים מי עשה פשוט בטבע, הטבע, יש להם כתובת - הטבע, נכון הם צודקים הטבע זה אלהים, אלהים זה כל הכוחות כולם. אז הקב"ה בעזרת הכוחות כולם שהוא ברא בעולמו הוא ברא את הטבע שמתנהל על ידו, נכון.
אז הסבא מתרץ למה עושים שמונה ימים נס, הרי שבעה ימים היה נס, הוא אומר שגם ביום הראשון שזה דלק כטבע זה גם נס, כי הטבע זה נס, מה שהשמן דולק זה לא נס? למה חוץ לא דולק? למה מים לא דולקים? כי ה' אמר ויהי הוא ציוה ויעמוד, מי שאמר לשמן וידלק הוא יאמר לחומץ וידלק, יש מי שאמר, הוא אמר שהחומר הזה יהיה דליק והחומר הזה לא יהיה דליק.
הטבע והנס דבר אחד הם, וכמו שאנחנו אומרים כל יום בתפילה "ועל ניסיך שבכל יום עמנו" על ניסיך שבכל יום, כל יום כל היום, אין רגע שאינו נס, שכל המערכות בגוף שלנו עובדות זה בכלל מסתדר, זה מובן? טריליונים טריליונים טריליונים של תאים מורכבים, המח והלב וכל דבר ודבר והם עובדים בתיאום של מערכות, מכונה כזאת דחוסה ומשוכללת שלא מצריכה לא גריז ולא כל מיני דברים אחרים, מה זה, זה לא יאומן כי יסופר, תקח את המקסר קנווד הכי משוכלל אחרי חמש שנים הוא מרטט לך בתוך המדבר, הוא גמר, הלכו הלאגרים צריך להחליף, לא נותנים לך אחריות יותר משנה, ופה מטחנת הבשר שלך, הקיבה טוחנת וטוחנת שבעים שמונים תשעים שנה, אה כבר העלו את זה לעשר שנים? כנראה הם נעלבו מהדרשה. בכל אופן אז עשר שנים, כל הכבוד, תשעים שנה בלי רעש, בלי רעש, אוי ואבוי אם היה רעש לא היינו אוכלים כי היה פדיחה, אחד אוכל ברררררר בררררררר שומעים הכל מבעבע, מי היה אוכל, היו בורחים למדבר לאכול. אבל הקב"ה דאג שהכל יהיה ככה כמו שצריך, עם פה סגור, אוכלים עם פה סגור.
ש. לא שומעים
הרב: ברור, לא שלא חשבו, הם שמעו מה שאני אומר והם גם לא מתחשבים בזה.
אז מכל מקום הטבע והנס דבר אחד הם כמו שאנחנו אומרים בכל יום בתפילה "ועל ניסיך שבכל יום עמנו". ולפי דרכנו מבואר הנס של קיום התורה עוד יותר פשוט ויותר בטוח ממהלך הטבע הרגיל, היות שהתורה היא סיבה אל הטבע והיא העמוד שהעולם עומד עליו, צדיק שמו, העולם עומד על צדיק יסוד עולם, זה הלימוד של הנרות הללו, שאף בשעה של משבר רציני שעמודי התורה רופפים ונראים עומדים ליפול חס ושלום, בכל זאת לא להתייאש מהמחזה הלז כי אנחנו למעלה מן המזל, ובטוחים אנו בקיומנו, שמונת הנרות מורים שאין מעצור לה' מהושיע אם בטבע ואם בנס, והטבע בעצמו אינו יותר מנס, והוא עבד נרצע למקיימי התורה.
בזה יובן על נכון מאמרם ז"ל, שהרגיל בנרות יזכה לבנים תלמידי חכמים, בזה שהוא זהיר להדליק נר חנוכה על פתח ביתו, להרים על נס את נצחיות התורה, יזכה לבנים שיזרקו את החשבונות הרבים של האנושות ויבינו על נכון שכל קיומנו הוא רק בזכות התורה, ויתמסרו ללומדה ויתעלו במעלותיה. וכן כתב הרמב"ם, כל איש ואיש מכל באי עולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעבדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשאו האלהים ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם, הרי זה נתקדש קדש קדשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים, ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו כמו שזיכה לכהנים ללויים. הרי דוד המלך ע"ה אומר "ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי". אז ז"א, כל אחד מבאי עולם שנדבה אותו רוחו והבינו מדעו להבדל, להיות נבדל משאר הציבור, לעמוד לפני ה' לשרתו ולעבדו, זה משימתו בחייו, לדעה את ה', הוא רוצה לדעת את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלהים ולא ביקש חשבונות רבים כמו של אנשים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים איך נתפרנס, אז מה יהיה, וכל הקשקושים, הרי זה נתקדש קודש קדשים, וה' יהיה מנת חלקו והקב"ה יספק לו את כל מה שהוא צריך כמו שזיכה לכהנים וללויים, כמו שאמר דוד המלך "ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי", אפילו שלכאורה דוד היה לו את כל האפשרויות בעולם כי הוא מלך בכל העולם, אז לא היה לו בעיה של כסף וזהב וכל מה שרצה, הוא אמר לא לא, אתה מנת חלקי וכוסי, אתה תומיך גורלי. מי תומך בגורלו של האדם ומשפיע עליו כל טובה - זה הקב"ה.
אז היוצא לנו, שמי שרגיל בנרות, נר שבת ונר חנוכה, אז זוכה לבנים ת"ח, למה? כי אם הוא זהיר בנרות ויש משמעות לנרות ומבינים מה היה בכלל עם הנרות, הילדים שגדלים על דבר כזה יזרקו את כל החשבונות של העולם הזה וממילא מהזהירות בנרות הם יזכו להבין את האמת של הבריאה, לא יתחשבו בחשבונות בני האדם ויזכו להיות תלמידי חכמים.
ש. לא שומעים
הרב: כן, אז כתוב שאהרן זכה שלא רק שהוא ידליק אלא גם ייטיב את הנרות, ואתה יודע שבחנוכה מצוה, הדלקה עושה מצוה, אז עצם ההדלקה זה כבר מצוה, אפילו כבתה אינו זקוק לה. אז לאהרן הכהן נאמר "שלך גדולה משלם" שיהיה לך את חנוכת בית חשמונאי, הדלקת הנרות, אבל יש גדולה מזאת, נר ה' נשמת אדם, מי שמדליק את הנשמות של בני האדם זה המעלה היותר גדולה אפילו משל אהרן הכהן, והדלקה עושה מצוה, אפילו רק הדלקת אותו בהרצאה או בקלטת או בדיסק - כבר עשית את המצוה, אפילו כבתה אינו זקוק לה. "ואת הנפש אשר עשו בחרן" לא נשאר אחרי שתי דורות שום דבר, כלום, כולם חזרו לסורם, אבל התורה מעידה על אברהם "ואת הנפש אשר עשו", הוא עשה את הנפשות האלו. שואלים חכמים, וכי אפשר לעשות נשמה? "ונמות אני עשיתי", אז איך אומרים עשו? אומר שכל מי שמגייר גרים או מחזיר בתשובה, הרי זה כמי שילדו הרי כמי שעשאו הרי כמי שיצרו, ז"א זה נקרא הבן שלו, הבן שלו יותר מהביולוגי. זה בן לדורי דורות, הבן שלו יכול להיות שלא יעשה מצוות, אבל זה גם אם לא יעשה מצוות הוא מקבל את שכר מה שהיה יכול לעשות לעולמים. אז לכן למה? מדליק את הנרות ומיטיב אותן, עושה אותם יותר טובים, מוציא יקר מזולל כפי תהיה.
ש. למה כתוב בלשון רבים?
הרב: כי גם אשתו שרה אמנו היתה מגיירת את הנשים.
רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל....
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות