כבוד אב ואם - חלק ד | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 13.10.2021, שעה: 08:11
פרק ז': קימה מפני אביו ואמו;
פרק ח': כיבוד משל אב;
פרק ז': קימה מפני אביו ואמו;
פרק ח': כיבוד משל אב;
לע"נ
יחיא זכריא בן עוואד ז"ל
ורומיה בת סאלם ז"ל
פרק רביעי הלכות כבוד אב ואם, אנחנו נמצאים בפרק ז' עכשיו:
תוכן עניינים
(פרק ז) קימה מפני אביו ואמו;
פרק ח': כיבוד משל אב;
(פרק ז) קימה מפני אביו ואמו;
חייב אדם לעמוד מפני אביו ואמו וכן אשה חייבת לעמוד מפני אביה ואמה, וכתב הלבוש: שכיון שהוקש כבודם לכבוד המקום על כן חייב לעמוד בפניהם. אפילו אם האב סומא יש שכתבו: שחייב לקום בפניו, זאת אומרת אפילו אם האבא לא רואה אם הוא קם או לא קם מפניו חייב לקום מפניו. וכן אם הבן סומא יש שכתבו: שחייב לעמוד בפני אביו.
חייב לעמוד מלוא קומתו, ודינו כמו רב מובהק; שמשיראהו ממרחק של מלוא עיניו - חייב לעמוד מלפניו עד שלא יראהו או עד שישב, זאת אומרת כשהוא רואה את האבא מרגע שהוא רואה אותו הוא צריך כבר לעמוד, לא לחכות עד שהוא יכנס בארבע אמותיו כמו שיש 'בהידור' אלא קימה מלאה, וזה בדיוק אותו הדין כמו ברבו מבוהק. ויש אומרים: שאינו חייב לעמוד מפניו אלא כשיבוא לתוך ארבע אמות. בעל החרדים וערוך השלחן אומרים: וחייב משע ה שהוא רואה אותו מלוא עיניו ממרחק, (ויש מי שמיקל - אני לא רוצה להגיד מי זה...).
ראוי לעמוד בפני אביו ואמו בלי להשען על דבר אחר, ראוי לעמוד בפני אביו ואמו בלי להשען על דבר אחר - זה לא נקרא עומד, צריך לעמוד מפניו מלוא קומתו כמו שלא נשענים בתפילה על הסטנדר או על התיבה, צריך לעמוד מלוא קומתו. אין חייב לעמוד בפניהם אלא פעמַיִם ביום; שחרית וערבית, אלא אם נמצא עם אנשים שלא ראו שכבר קם בפני אביו צריך לקום כי אחרת זה זילות בפני אביו, אבל יש אומרים: שחייב לעמוד אפילו מאה פעמים ביום! (וזה מביא ה'חיי אדם' את שתי הדעות האלה).
ולפי הדעה המחמירה שצריך לקום אפילו מאה פעמים כל פעם שרואה את אביו ואמו נכנסים לחדר ויוצאים וכו' אז הרבה יכשלו בזה כדי שלא להכשל אז צריך לבקש מההורים: שאם הם לא קמים, לא שמו לב שגו טעו וכו' - שימחלו להם, ו'אב שמחל על כבודו - כבודו מחול' אבל שזה יהיה מחילה אמיתית, אבל פעמַיִם ביום לפחות צריך שחרית וערבית.
אם האב בקומה שניה והבן למטה בקומה התחתונה, אינו צריך לעמוד מפניו כיון שהוא ברשות אחרת, כל שהוא נמצא ברשות אחרת אז הוא פטור, רק אם הוא באותו קומה, ואם הוא נמצא באוטו זה גם רשות אחרת וכן על זה הדרך. צריך לעמוד בפני אביו אפילו בשעה שעוסק בתורה או בתפילה, זאת אומרת הוא עכשיו ב'זמירות' ואבא שלו נכנס הוא צריך לקום, עוסק בתורה ראה את האבא שלו צריך לקום, צריך לעמוד בפני אביו אפילו בשעה שעוסק בתורה או בתפילה (זה מביא ה'ברכי יוסף'). חייב הבן לעמוד בפני אביו אפילו שהבן הוא הרב של האבא, זאת אומרת הגאון מוילנא היה צריך לקום בפני אביו, ורשב"י בפני אביו וכן הלאה.
פרק ח': כיבוד משל אב;
אין הבן חייב להוציא הוצאות לכיבוד אביו ואמו כי חיוב כיבוד הוא רק משל האב, דהיינו; מממונו של האבא, לא חייב להוציא הוצאות כדי לכבד את אביו ואת אמו, אבל למדנו בשיעורים הקודמים: שצריך להלביש את הוריו אם יש להם בגדים שהם לא נאים, ופי שתים ממה שהוא; אם הוא קונה בחמש מַנה - להם יתן בעשר מנה! אם אין לאב כסף לזון את עצמו כופין את הבן מדין צדקה לזון את אביו ואת אמו כמה שהוא יכול, אמרנו: שהוצאות לכיבוד אב ואם - זה חיוב לכבד משל האב, מהכסף של האבא, אבל אם אין לאבא כסף לזון את עצמו אפילו, כופין את הבן מדין צדקה, כתוב: 'כופין על הצדקה' לזון את אביו ואת אמו כמה שהוא יכול, ואביו קודם לשאר עניים, ועל כן אסור ליתן לעני אחר כל זמן שלא נתן לאביו.
מותר לתת לאביו בשביל מזונותיו ממעות מעשר, לבן יש מעשרות והאבא שלו צריך לאכול ואין לו מספיק מזונות, יכול לתת מכספי המעשר, אבל אם יש לבן מספיק כסף כדי לזון את אביו והוא רוצה דוקא לבזבז את הכספי מעשר בזה, וזן אותו ממעות מעשר, אמרו חכמים על זה: 'תבוא מארה למי שהוא נותן לאביו ממעות צדקה שלו' זאת אומרת יהיה לו קללה! (כך מביא הרמ"א). אם אין מעות לבן אינו חייב לחזר על הפתחים בשביל שיהיה לו כסף לזון את אביו, והוא הדין שאינו צריך לזון אותו מכספו והוא יצטרך לחזר על הפתחים כדי לזון את עצמו.
אם אין לאב כסף לזון את עצמו ויש לו כמה בנים; חלקם עשירים וחלקם עניים, כופין את העשירים לזון את אביהם. אפילו שאינו חייב לכבדו מממונו כשיש לאבא, מכל מקום חייב לכבדו בגופו אפילו שמתוך כך יהיה בטל ממלאכתו ויצטרך אח"כ לחזר על הפתחים, כי הוא הפסיד את העבודה, אך כל זה באופן שיש לבן מזונות לאותו היום, אבל אם אין לו מזונות לאותו היום לא מחוייב לבטל ממלאכתו ולחזר על הפתחים, ויש חולקים: שלעולם לא צריך לבטל ממלאכתו אם יצטרך לחזר על הפתחים.
נחזור על ההלכה: אמרנו שהוא לא חייב לכבד את אביו מממונו אם יש לאבא כסף, מכל מקום בגופו חייב לכבד את אביו; אבא שלו רוצה ממנו עזרה שיביא לו משהו שליחות משהו אמרנו צריך לעשות זאת בזריזות ולא להתעכב, ואפילו באמצע עבודה ויצטרך להתבטל ממלאכתו, ואפילו אם יצטרך לחזר על הפתחים בגלל זה, אבל כל זה מדובר כשיש לו לאכול לאותו יום, אבל אם אין לו לאכול לאותו יום אז הוא אינו מחוייב לחזר על הפתחים בשביל זה, דהיינו; לבטל את המלאכה ויחזר על הפתחים כי אין לו מה לאכול, ולא יהיה לו כסף הוא לא עבד הוא לא קיבל יומית אין לו מאיפה לאכול.
ויש חולקים: שלעולם לא יצטרך, ולא צריך לבטל ממלאכתו אם זה גורם לו שהוא יצטרך לחזר על הפתחים, זאת אומרת לבן אין! אין, ואז הוא יצטרך לחזר על הפתחים לבקש: צדקה צדקה! אפילו שהוא לא צריך לחסר ממון לכיבוד אב ואם, מכל מקום אם מחסר מממונו בשביל מצות כיבוד אב ואם הכל בכלל המצוה.
כתב הרמ"א: שאין כופין על מצוה זו של כיבוד אב ואם, שהרי היא מצות עשה שמתן שכרה כתוב בצידה שאין כופין עליה, שהרי כתבה התורה: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ" (שמות כ יא) אז הוא אומר שהדין: שלא כופין על מצות עשה שמתן שכרה כתוב בצידה, ופה כתוב יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ אז לכן אין כופין על מצוה זו. והט"ז כתב: שמבואר בירושלמי: שאע"פ שאין בית דין מוזהרין עליה כיון ששכתוב מתן שכרה בצידה, מכל מקום היינו שאם העלימו הבית דין עיניהם מזה אין עליהם עונש, אבל ודאי אם רוצים לכוף הרשות בידם, דהיינו; לכוף את הבן בצדקה לעשות עם אביו. ויש חולקים וסוברים: שבכיבוד אב ואם אין כופין כלל.
במה דברים אמורים? שלא כופים דוקא בכיבוד אב ואם, אבל מי שמבזה את אביו ואמו יש לבית דין להכותו מכת מרדות! ועוד כתבו האחרונים: שהדבר פשוט שעל מורא אב ואם כופין, דדוקא בכיבוד אין כופין משום שמתן שכרה כתוב בצידה, אבל במורא אב ואם לא נכתב מתן שכרה בצידה.
בעל החינוך כותב טעם למצות כיבוד אב ואם: "משורשי מצוה זו שראוי לו לאדם שיכיר ויגמול חסד למי שעשה עמו טובה, ולא יהיה נבל ומתנכר וכפוי טובה, שזו מידה רעה ומאוסה בתכלית לפני אלקים ואנשים, ושיתן אל ליבו: כי האב והאם הם סיבת היותו בעולם ועל כן באמת ראוי לו לעשות להם כל כבוד בכל תועלת שיוכל כי הם הביאוהו לעולם, גם יגעו בו כמה יגיעות בקטנותו.
"וכשיקבל זאת המידה בנפשו"; של הכרת הטוב ולא להיות כפוי טובה "יעלה ממנה להכיר טובת האל ברוך הוא שהוא סיבתו וסיבת כל אבותיו עד אדם הראשון, ושהוציאו לאויר העולם וסיפק צרכיו כל ימיו והעמידו על מתכונתו בשלימות איבריו, ונתן בו נפש שיודעת ומשכלת שאילולי הנפש שחננו האל יהיה "כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין" (תהלים לב ט), ויערוך במחשבתו: כמה וכמה ראוי לו להזהר בעבודתו ברוך הוא!"
אז צריך אדם לשמוח שמחה גדולה! ועל זה נאמר: "וְשָׂמַחְתָּ" בימיך "וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ!" (ע"פ דברים טז יד-טו) וְשָׂמַחְתָּ בימיך וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ! וְשָׂמַחְתָּ בימיך וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ! וְשָׂמַחְתָּ בימיך וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ! אתם רוצים להמשיך לשמוח? אין בעיה.
לשמיעת שיעור זה ושיעורים אחרים בטל' 02-3724787
וכן ניתן לקבלם במייל [email protected]
נהג אוטובוס שמסיע 40 שנה לקברות צדיקים שואל בהרצאה (טבריה 17.11.2009 shofar.tv/lectures/131) את הרב אמנון יצחק שליט"א: 'כבוד הרב! אני רוצה לדעת, איך אתה עושה את זה? לפני כולם❓❗!'.
הרב ב"ה איזה שיעור בוקר מעלף (מלשון: "מְעֻלֶּפֶת סַפִּירִים" ופרש רש"י: 'מקושטת ומתוקנת בספירים' שיר השירים ה, יד) ומחכים על מידת הסבלנות (ספר חשבון הנפש - חלק - י"ג 21.01.2025, shofar.tv/videos/17651) ממש לסגור חשבון עם הנפש - ישתבח שמו לעד! כמה טוב השי"ת ושיש את פאר הדור רבינו - חזק, חזק וברוך!👏.
בוקר טוב רציתי לשתף, שברוך ה' אחרי הרבה תפילות להשי"ת🙏 והתרומה שתרמנו לקמפיין של כבוד הרב שזיכה אותנו. 💡זוכרת שבעלי היה עקשן ולא רצה לתרום. בסוף כן תרמנו - ברוך ה' והיום הוא מברך אותי על זה בלי סוף שעשיתי את התרומה הזו. ברוך ה' המצב שלו השתפר. ואני מאמינה שימשיך להשתפר! כבר חודש והוא כבר לא צריך לקבל תרומות דם, הוא חזר לעצמו, פחות ישן. חזר לו הכוחות עד כדי כך שהרופאה אמרה לו: 'תתחיל לחזור לעבודה, אתה חייב לעשות כושר!' 😅 (לתרומה לקמפיין: משלימים את מהפכת התשובה shofar.tv/donations/51).
כבודו, אבא שלי היקר מפז ומנופת צופים השם ישמור אתכם (אמן) ב"ה הנשמה מרגישה מה צריך להגיד, ברגע שצריך, היום הרגשתי שכבודו מדבר לנשמתי, כאילו מדבר אלי אישית ועוזר לסדר את נפשי שתרגע ותהיה סבלנית ומסביר אישית מה לעשות עם עצמי כמו אבא לבת. השיעור בוקר של היום (ספר חשבון הנפש - חלק - י"ג 21.01.2025, shofar.tv/videos/17651) המנחם את הנפש תודה כבודו אבא, אין מילים להודות, אין שמחה בעולם הזה כמו הקרבה אל התלמיד חכם ברוכים תהיו! (אמן) ושוב תודה.
מורינו ורבינו הקדוש! נראה שטראמפ (נשיא ארצות הברית) למד מרבנו שליט"א וזורק "מתנות" לקהל 😆! רק שהוא זורק עטים וב"ה רבנו להבדיל מזכה את הרבים עם ציציות, מטפחות וספרים! אשרינו שזכינו ☺️.
שלום וברכה כבוד הרב רצינו להודות לקב"ה ולכבוד הרב על הסגולה של 3 ימים בכותל. לפני כמעט 7 חודשים יהודי ביקש מ-3 בחורים: 'אם הם יכולים ללכת לכותל ולהתפלל עבור משפחתו לרפואה?' וב"ה בעלי היה אחד מהם! ובסוף התפילה גם בעלי התפלל עבורנו לזרע של קיימא - וברוך ה' מאותו זמן התבשרנו בבשורה הטובה! חשוב לציין: שבאותה תקופה רציתי ללכת לעשות בדיקת דם ולבדוק: למה לא נקלטתי? וברוך השם אנו חושבים שבזכות שהלך להתפלל על אדם אחר זכינו. ('כׇּל הַמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חֲבֵירוֹ וְהוּא צָרִיךְ לְאוֹתוֹ דָּבָר, הוּא נַעֲנֶה תְּחִילָּה' בבא קמא צב, א) תודה רבה כבוד הרב על הנהגתך שאתה מנהיג אותנו בדרך האמת (לכתבה: סגולת תהילים שלוש פעמים בכותל: הדרך לפתוח שערי שמים shofar.tv/articles/15333).
מדהים כבוד הרב, ב"ה הסדרה ע"פ הספר חשבון הנפש בפרט פרק יא' (shofar.tv/videos/17645) פשששש ממש מנוחת הנפש!
בוקר אור לרב היקר והאהוב! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת ומיוחדת. (ראש העין - למה משה רבינו היה ענק 19.01.2025 shofar.tv/lectures/1645) רציתי להתייחס לדיאלוג המעניין של הרב היקר עם הגברת האחרונה שדיברה (שב"ה הרב היקר החזירה בתשובה לפני 35 שנה!) להערכתי ה-60 שקלים (לדבריה) לא היוו פקטור בכלל בפירוד זה, אלא הבחירה ללכת לפי האמת המוחלטת - הדבר נשמע די ברור ומובן מתוך דבריה (הרב היקר אומר רק את האמת לפי הכתוב בתורה) ממש מרגש בפעם המי יודע כמה לשמוע על התרומה האדירה של הרב היקר. יום נפלא!!
כבוד מורי ורבי אלופי ומיודעי רציתי לשתף על הסגולה שהארתם בפנינו: קריאת התהילים שלושה ימים רצוף בכותל! ב"ה לקחנו אני ועוד חבר. רציתי לומר: שהתחושה שהתהלכנו איתה, בפרט בכמה ימים שאחרי וגם עכשיו - זו תחושה עילאית! שאי אפשר לתאר אותה. כמה ימים אחרי הקריאה שנינו פשוט הרגשנו כאילו מין אופוריה תחושה, שקשה להסביר שיש לך רק אהבה לכולם, אין לך כעס על אף אחד, שיש בך רק שמחה ואתה מרגיש שזה ממש מתקן בך משהו פנימי ואם אנחנו הרגשנו כך אז אני מתאר לעצמי איזו השפעה יש בשמים לאותה נשמה שעושים את זה בעבורה. אז תודה רבה על הסגולה הנפלאה ונקווה שיזדמן לנו בעזרת השם יתברך לעשות זאת שוב ושוב לטובת גאולת עם ישראל. (לכתבה: סגולת תהילים שלוש פעמים בכותל: הדרך לפתוח שערי שמים shofar.tv/articles/15333).
כבוד הרב שלום וברכה ישתבח הבורא לעד! ב"ה אני על אוזן אחת מתפקד ותמיד חששתי מחולי באוזן הבריאה (ל"G) בבוקר הלכתי לרופא כי כבר שבוע סבלתי מהפרשות מודלקות דמיות מהאוזן ואטימות וטינטון, בקיצור סיוט רע ונורא פחדתי מאיבוד שמיעה כי כמעט 80% בהרגשה שאיבדתי כי שמעתי נורא חלש והרופא הביא אנטיביוטיקה לאוזן אמר: 'דלקת חריפה!' שבוע אני על אנטיביוטיקה מרגיש: 'לא עוזרת!' ואף החריף (רח"ל) הלכתי שוב לרופא הבוקר ונתן 'הפנייה דחופה למיון לאנטיביוטיקה דרך הווריד' ביקשתי מהרב ברכה וברוך השם קיבלתי עם הפנייה לרקוד ולשיר: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) 15 דקות כל יום התחלתי לשיר במחלקה, ללכת ולבוא עם צעדים קטנים של ריקוד נכנסנו לרופא אמר: 'זה לא 'דלקת חריפה' זה עוד יותר גרוע! זה מירינגיטיס בולוס שפוגע גם בעצב השמיעה ברוב המקרים'... בקיצור אשתי ואני עם מבטים מוצלבים ולא יודעים מה לעשות אמרתי לעצמי: 'כל מה שעושה השם - זה לטובה...!' הפנו לבדיקת שמיעה - שברוך השם הראתה: שאין פגיעה בעצב! רק בתדר אחד וגם משהו קל. קראו לרופא מומחה שבדק שוב את האוזן אמר: 'לא מסכים עם הפיענוח, לא מירינגיטיס בולוס! רק דלקת בשלבי סיום!!' נתן אנטיביוטיקה אחרת ושלח אותנו הביתה תודה להשי"ת! ולשליחו הנאמן הרב אמנון יצחק שליט"א תודה רבה. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2025 כל הזכויות שמורות