בלי תפילה לא מקבלים - חלק כ"ג - חיסול שד ע"י תפילה - אינו נס!
בס"ד
נציבי יום:
מבקש להודות להשם על כל הטוב שעשה עושה ויעשה, הוא מבקש: תשובה שלמה, רפואה שלמה, רווח והצלה לכל עם ישראל שיזכו לקץ הגאולה – אמן.
קהל: אמן.
דניה נט בן אמהוי - תשובה שלמה, גירושין בנקל והצלחה במשפט, פרנסה טובה, זיווג הגון, גמילה מאלכוהול ורפואה שלמה – אמן.
קהל: אמן.
קרן בת מלכה - זיווג הגון משורש נשמתה – אמן.
קהל: אמן.
'בלי תפילה לא מקבלים כלום' חלק כג'
הגמרא בקידושין כט' מספרת: לבית המדרש של אביי נכנס שד, שד אגרסיבי מאוד! בדרך כלל השדים לא פועלים ביום וגם כשרואים שני (2) אנשים - הם לא פועלים! אז בדרך כלל על אחד (1) ובלילה. אז לכן: 'לא ילך יחידי בלילה' אבל השד הזה היפראקטיבי!! פועל גם ביום גם בלילה וגם מול שני אנשים משונה מאוד אפילו אביי לא הצליח להתגבר עליו.
יום אחד הודיעו לו: 'שרב אחא אמור להגיע לעיר'.
והודיעו: 'שכדי להיפטר מהשד הזה אחת ולתמיד - יש להשאיר את רב אחא איתו לבד בבית המדרש! ורב אחה בכוחו יצליח לחסל אותו'.
איך עושים זאת?
בדרך כלל רב אחא מגיע לעיר - קופצים עליו כולם מבקשים: 'שילון בביתם!' ועכשיו סיכמו: 'שאף אחד לא יזמין אותו!' ממילא יצטרך לישון בבית המדרש, שמה הוא יפגוש את השד ויטפל בו, כולם עזבו אותו והוא נשאר לבד. השד יצא ממקומו עם שבעה (7) ראשים! נחש, כמו נחש עם שבעה ראשים!! רב אחא התפלל על המזיק: 'שלא יזיק אותו!' כל פעם שהוא כרע ברך לפני הקדוש ברוך הוא שיושיעו - נפל ראש אחד (1) מראשו של המזיק! עד שבסוף הוא מת.
בבוקר הגיע אביי עם כל תושבי העיר לבית המדרש ומצאו את רב אחא עם הנחש המת.
אמר להם רב אחא: 'אם הקדוש ברוך הוא לא היה עושה לי נס - כעת לא הייתי חי!'
המהרש"א במקום שואל שאלה עצומה! 'איך לקח אביי אחריות וסיכן את רב אחא מתוך מחשבה: 'שיעשו לו נס!' הרי הגמרא אומרת: 'לעולם אל יכנס אדם למקום סכנה! שמא אין עושים לו נס. ואם עושים לו נס - מנכים לו מזכויותיו!'
מתרץ המהרש"א: 'ודאי שסמך אביי שרב אחא בחסידותו, על ידי תפילה יחסל את השד! הוא לא חשב שהוא יחסל אותו בלי תפילה. ואם הולכים לחסל שד עם תפילה - זה לא נס! כי יש כוח ביד התפילה לשדד מערכות תבל כולל שינוי הטבע!'.
אבל פה כמובן זה היה בתוספת לחסידותו של רב אחא, כי אביי בעצמו לא הצליח גם עם תפילה, אז פה היה צריך כבר את רב אחא, זה דבר שמראה: שבכוח תפילה אפשר לגבור על כל דבר כמעט בין בטבע בין שלא כטבע! וזה צריך לדעת.
מה יעשה חני (ר' חן שאולוב...) עם זה שיש גמרא עם שד!! ולא רק שד עם שבעה (7) ראשים!! הרי הוא כופר בשדים (עפ"ל) הוא אומר: 'שהכל זה מין בעל חי כזה' וכולי וכולי... אם זה בעל חי, מה הבעיה להביא פטיש לשבור לו את הראש? מה הבעיה?! חסר עצות איך להרוג בעל חי?! בשביל זה צריך... הוא גלוי! הוא גלוי, בעל חי הוא גלוי, מה הבעיה? כמה אנשים תופסים אותו מחבטים אותו ונגמר הסיפור, מה הוא יעשה עם זה?! אי אי איי... השם ירחם!
המהרש"א מביא אותו רעיון במקום נוסף! בשינוי צורה; הגמרא בברכות לג' מספרת: מעשה במקום אחד שהיה ערוד והיה מזיק את הבריות! מה זה 'מזיק'? - הורג ממש!!
באו והודיעו לרבי חנינא בן דוסא
אמר להם: 'הראו לי את חורו' איפה הוא נמצא? הראו לו נתן עקבו על פי החור, יצא הערוד והכיש אותו ומת הערוד!
נטל רבי חנינה על כתפיו את הערוד והביא אותו לבית המדרש, יש אומרים שהערוד הוא נחש,
אמר להם: 'ראו בני! אין הערוד ממית אלא החטא ממית!' זאת אומרת מי שאין לו חטא - הוא לא יכול להמית אותו, מי שיש בו חטא - יכול להמית אותו.
באותה שעה אמרו: 'אוי לו לאדם שפגע בו ערוד!' הוא גמור. 'ואוי לו לערוד שפגע בו רבי חנינא בן דוסא!'.
שואל המהרש"א: 'איך הולך רבי חנינא בן דוסה ושׂם רגלו על פתח של ערוד?! הרי אין אדם מכניס עצמו במקום סכנה!
עונה המהרש"א: 'בירושלמי, המעשה מובא עם שינוי קטן, שם כתוב: 'שעמד רבי חנינא בן דוסא בתפילתו, בא חברבר והכישו ולא הפסיק תפילתו! ומצאו אותו חברבר מת. וחברבר זה ערוד כמו שפרש הערוך. אז ישועה הבאה מכוח התפילה והיא אינה נס! בתפילה יכול כל אחד להפוך תבל ומלואה!!
מדהים!
הגמרא מספרת: 'בשכונתו של רבי מאיר (רבי מאיר בעל הנס) הסתובבו בריונים והציקו לו! לא יכול היה לעבוד עבודת השם כראוי.
התפלל עליהם: 'שימותו!'
אמרה לו ברוריה אשתו: 'למה אתה מתפלל שימותו? תתפלל: 'שיחזרו בתשובה!'.
עמד והתפלל: 'שיחזרו בתשובה!' - וחזרו בתשובה!!
שואל השערי אורה: 'מה שיך להתפלל: 'שיחזרו בתשובה'?! אם אתה לוקח עבריין והופך אותו בן תורה שומר מצוות - זה נגד הבחירה! הקדוש ברוך הוא נותן לאדם לבחור בין טוב לבין רע 'הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים!' אז איך אתה יכול להתפלל עליו: 'שיהיה לו יראת שמים ויחזור בתשובה!' 'הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים' זה צריך לבחור האדם בעצמו! אז איפה כוח הבחירה של הבריונים?!
מתרץ השערי אורה: 'אכן כן, בכוח תפילה יש אפשרות שאדם שני יחזור בתשובה! אתה יכול לעזור לו על ידי התפילה שיבחר לשוב בתשובה.
והאר"י הקדוש גילה להמהרח"ו (ר' חיים ויטאל): מה צריך להגיד ב: 'שומע תפילה' כדי להחזיר יהודי בתשובה! נתן לו נוסח ותיקון איך עושים ומשנים.
על זה הוא מביא גם ראיה! הנביא ישעיה קורא למי המבול על שמו של נח: כִּי מֵי נֹחַ זֹאת לִי" (ישעיה נד, ט) "מי נוח" המבול נקרא על שם נח "מי נוח" המים של נח, המבול היה בגלל נח! מאשימים את נוח במבול!!
למה?
אומר הזוהר הקדוש: 'משום שלקדוש ברוך הוא יש טענה על נוח: מאה עשרים שנה (120) שנה הוא בנה תיבה! ואפילו פעם אחת (1) לא עמד והתפלל: 'שהקדוש ברוך הוא יתן בליבות בני דורו לחזור בתשובה!' אם היה נוח עומד ומתפלל עליהם: 'שיחזרו בתשובה' - יכול היה למנוע את המבול! היות ולא התפלל, קורא הנביא את מי המבול על שמו של נח!
זאת אומרת בכוח התפילה לשנות בחירה של דור שלם!! אם אדם בחר בדרך הרע - יש בכוח תפילה להביאו לבחור בטוב.
אז זאת אומרת אם יכוונו ציבור, זה עוד יותר מאדם אחד! כדי להחזיר בתשובה אדם - יכולים לפעול!!
אז יש לי הצעה בשבילכם: 'להתחיל להתפלל: 'שראשי המדינה הזאת - יחזרו בתשובה!' להתפלל על זה, יעזור, לא יעזור - תלוי בכוח התפילה! תלוי עד כמה באמת רוצים. ואז יכול להיות שישתנה המצב!! כי אם יכירו בגדולת השם יתברך ויסמכו עליו ולא על צה"ל (צבא הגנה לישראל...) - לא יהיו מתים במלחמה! ויהיו ניצחונות נשיאים!! כמו שהיו בזמן יהושע בן נון, שם לקחו רק צדיקים למלחמה! וחזרו שלמים ובריאים כולם!!
אבל פה... השם ירחם! הכל פוליטי, כולם חושבים פוליטיקה על חשבון נפשות בני אדם!!
הגמרא במועד קטן יח' אומרת: 'שמותר לארס אשה במועד!' למה? – 'שמא יקדמנו אחר'. בדרך כלל: 'אין מערבים שמחה בשמחה' יש שמחת המועד ושמחת חתן וכלה (כתבה...) ואין מערבים. אבל לארס - מותר במועד, למה? שמא יקדמנו אחר.
שואלת הגמרא: 'והא אמר רבי יהודה אמר שמואל: 'בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת: 'בת פלוני לפלוני, שדה פלוני לפלוני' אז בכל יום מכריזים מי תהיה למי, אז איך יכול אדם לשנות דבר שנגזר בכל יום? ומה החשש 'שמא יקדמנו אחר'?
מתרצת: 'שמא יקדמנו אחר – ברחמים!' בתפילה, יעמוד מישהו ויתפלל על הבחורה הזאת: 'שהוא רוצה אותה!' למרות שהיא מיועדת למישהו אחר - יכול לזכות בה! לתפילה יש כוח לשנות גם מה שהכריזו בשמים.
מה לנו יותר מלאה?... [שע"י תפילתה זכתה להנשא ליעקב...]
בפסוק: "וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה וַאדֹנִי זָקֵן" (בראשית יח, יב)
אמרה שרה: 'אני בת תשעים (90)! בעלי בן מאה (100)!! איך יתכן שבגיל כזה אני אלד?!'
אבל הא ידעה: שהמלאכים באו לבשר אותה בשורה! ואמרו לה: 'שהיא תלד!!' למה היא צוחקת?!
הספורנו מסביר: היא חשבה: 'שדבר המלאך - זה היה ברכה בלבד! כמו אצל אלישע, לא נבואה ושליחות מאת האל יתברך. ולכן חשבה: שאפילו עם ברכת נביא - אי אפשר להשיג דבר כזה בזקנים בני 90 ו: 100! להשיב אשה זקנה בת 90 להיות כבת 20-30 זה תחיית המתים!! וזה לא יכול להיות בלי מצוות האל שהיא פרטית' - אומר הספורנו: 'או בתפילה משגת חן מאיתו!'
או אם אדם מתפלל והוא משיג חן אצל הקדוש ברוך הוא – יכול!
ובימינו זכינו לראות יהודי בן שמונים ושש (86) שזכה לילד! (רבי צבי קושלבסקי שחבק בן בכור והוא בגיל 88 ורעייתו כבת 55).
אומר הספורנו דבר נורא! 'שרה חשבה: שברכת המלאכים - זה כמו ברכת צדיק שמברך, זה לא ברכה שבאה ישירות מהקדוש ברוך הוא! ולהפוך שאשה זקנה בת 90 לצעירה, שתי (2) אפשרויות; אומר הספורנו: או גזרת הבורא עצמו או בעזרת תפילה!'
אז מה הוא אומר?
הוא אומר: שאפשר להפוך אשה בת 90 כבת 30 בתפילה!!! שמעתם? כמה כוח יש בתפילה!
אבל: "לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת" (תהלים קמה, יח) אם זה בא מהמעמקים! אם זה בא מבפנים!!
כתוב אצל חזקיה המלך, בא אליו הנביא בשם השם!
ואומר לו: "כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה" (מלכים-ב כ, א) "מֵת אַתָּה" – 'בעולם הזה' "וְלֹא תִחְיֶה" – 'לעולם הבא'!
זה נביא אומר! בשם השם!! לא על דעתו.
מה אומר לו?
'כלה נבואתך וצא! אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם - אל ימנע עצמו מן הרחמים!' "וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה'" (ישעיה לח, ב)
אומרת הגמרא: 'מקירות לבו!'
הוא הבין: שנגזר עליו: מוות!! בשני (2) עולמות!!! איזה תפילה היתה מקירות ליבו! והוא שינה את הגזירה והוסיפו לו חמש עשרה (15) שנה לחייו!
אז אפילו גזירה - אנחנו רואים: אפשר לבטל על ידי תפילה! תלוי איך התפילה; אם התפילה היא מקירות הלב – יכול.
וראינו גמרות שדיברנו בהם כבר בשיעורים קודמים: שאחד יוצא לגרדום ועוד אחד, עולה למשכב ואחד עולה למשכב, אחד יורד מהגרדום ואחד מתרפא והשני לא! למה? שניהם התפללו! - אחד עם כוונה אחד בלי כוונה.
מה זה 'בלי כוונה'? מה, הוא לא התכוון? – כן! אבל זה לא היה מספיק עד הסוף!! אבל אם התפילה עד הסוף - יכול להתבטל הכל.
נו, אם אנחנו נותנים לנו כלי כזה נפלא! שאנחנו מדברים עם הבורא יתברך והוא שומע!! והוא רוצה להושיע!!! והוא מחכה לתפילה. הצרות שבאות - זה בשביל שנתפלל! מה עושה התפילה? - שאנחנו מתקרבים לבורא! זה מה שהוא רוצה: שנהיה קרובים אליו, נדבר איתו. 'דבר איתי! תדבר איתי, כל מה שאתה צריך, אבל תדבר איתי'.
תגידו לי, לא להודות לבורא על זה?!
(כבוד הרב שליט"א שר עם הלומדים הי"ו לאחר תפילת הנץ החמה:) 'הַכֹּל יוֹדוּךָ וְהַכֹּל יְשַׁבְּחוּךָ וְהַכֹּל יֹאמְרוּ אֵין קָדוֹשׁ כַּה''
שבוע טוב!
קהל: שבוע טוב ומבורך!
הרב: ברכות והצלחות וישועות
קהל: אמן
ותפילות שמתקבלות
קהל: אמן
'הריני מכוון לקיים מצוות חכמים - דאורייתא, בשמחה - דאורייתא, "גֹּמֵל נַפְשׁוֹ אִישׁ חָסֶד" (משלי יא, יז) דאורייתא 'כיבוד הורים' דאורייתא, לעשות נחת רוח לקדוש ברוך הוא, 'רבי חנניא...'.