בלי תפילה לא מקבלים - חלק כ"א - על הכל יש לבקש ועל הכל יש להודות
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום אנו בתנ תזכה להצלחה בניתוח בעיניים והראיה תחזור לאתנה ובריאות בנפש ובגוף אמן אמן ירון בן מלכה רפואה שלמה ברמה חבריו שסה גידיו במיוחד בראות אוכלי אדם שלא יצטרך לעבור ניתוח אלעד בן טובה שלמה הצלחה בריאות פרנסה וזיווג הגון במהרה אמן אמן
בלי תפילה לא מקבלים כלום חלק כא'
הרב אליהו דיסקין אמר בדרשה בשעה שאנו מתפללים תפילת 18 עומדים לפני מלך מלכי מלכים בורא כל העולמות ופונים אליו ברוך אתה אתה גיבור אתה חונן קרבה מיוחדת לבורא יתברך ומבקשים חוננו מאתך דעה בינה והזקן השיבנו קרבנו חזרנו סלח לנו הולכים ומבקשים מגיעים לברך עלינו פתאום מתחילים לדבר על חומר על גשם נ תלו מתר לברכה על פני אדמה ושבענו מטובה מה זה אומר תן לנו מלפפונים ועגבניות סוג א' א' גזר תפוחי אדמה אחד המשגיחים שאלת חזון איש זכר צדיק לברכה האם זה לא בזבוז לדבר לפני המלך על עגבניות על ארוחת בוקר במקום זה צריך לדבר על רוחניות חוננו השיבנו סלח לנו וכן הלאה מה ענה לו אמר לו הבקשה שאנחנו מבקשים על גשמיות היא הכלי לרוחניות אם אין קמח אין תורה האמת הקושיה לא מתחילה מטרת התפילה היא לא בשביל לספק לנו את החסר כי הקדוש ברוך הוא יודע טוב מאיתנו מה חסר לנו הוא יכול לספק את הכל גם בלי שנבקש מטרת התפילה היא לבנות את הקשר עם הקדוש ברוך הוא אתם רוצים ראייה שאין צרך לבקש כשהיינו עוברים בבטן ביקשנו לא הוא דאג לנו יצאנו מהבטן ביקשנו לא ו הקדוש ברוך הוא דאג לנו גם אם לא נבקש הוא דואג אז למה צריך לבקש כל התכלית מעת הירידה מעולם האמת לעולם הזה עלמה ד שקרא כל זה כדי לבנות קשר הדוק ומתמיד עם הקדוש ברוך הוא ולהרגיש שאנחנו תלויים בידיו ובחסדו לחוש שהכל ממנו זה התכלית של התפילה ואם זו התכלית אז אנחנו צריכים לבקש לא רק בשביל חוננו וסלח לנו והשיבו גם בשביל דברים סים מלפפונים עגבניות על הכל מכי אנחנו יכולים להסתדר בלעדו הגמרא בתענית יט אומרת יש בחינה של תפילה כון שהוא מתחטא על אביו ועושה לו רצונו בן של מלך על פניו נראה אם הבן ח שירת כבוד כלפי אביו כשהוא פונה לה בבקשות אז הוא צריך לבקש ממנו דברים שמתאימים תלמד אותי אבא תכסיסי מלכות וכולי אם זה בן של ראש ישיבה אבא תלמד איתי וכן הלאה אבל לא יבוא למלך ויגיד לו אבא תקנה לי ביסלי ככה נראה נכון זה לא הבן הולך לראש הישיבה הוא טרות בכל הזה והוא מבקש ממנו אבל האמת אם האבא אדם גדול באמת הבן אמור להרגיש בנוח לבקש ממנו כל דבר קשר בריא עם האבא זה לבקש ממנו את הכל ילד שאינו מסוגל לעשות זאת זה אני לא יכול לבקש מאבא אז זה כמו ילד יתום קשר בריא עם הקדוש ברוך הוא זה לא רק חוננו שיבנו מוסלח לנו קשר בריא זה לבקש גם ארוחת בוקר צהריים בערב גרביים וכולי על הכל יש לבקש ועל הכל יש להודות וכך מגיעים לשבתי השם לנגדי תמיד לדבר תמידים כי סדרם עם בורא עולם רבי פנחס מקוריץ זכר צדיק לברכה תפילתו היייתה בוקעת רקיעים יום אחד שמעו החסידים שהוא אומר באלוקי נצור לשונים ריבונו של עולם אני מתחנן לפניך שמשרתת לא תעזוב שמשרתת לא תעזוב והחסידים ידעו שתפילה אצלו זה עולם והם חשבו מה זה המשרתת לא תעזוב שהשכינה הקדושה המטרונית חס ושלום עומדת לעזוב את ישראל מי יודע איזה גזרות קשות עכשיו יבואו על כלל ישראל והוא מבקש המשרתת לא תעזוב ניגשו אליו ואמרו לו רבי מה יהיה איזו משרטת עומדת לעזוב אותנו אמר לה ם זה לא סוד פשוטו של מקרא אשתי כבר לא צעירה היא לא בכו הבריאות יש לה משרטת שנים והיא רגילה אליה והמשרת שוקלת לעזוב ואז יהיה לרעייתי קשה להתרגל למשרתת חדשה אז ביקשתי מהקדוש ברוך הוא שמשרתת לא תעזור רבי שאלו אותו על כך אתה מבזבז תפילות אמר להם זה בדיוק עניין התפילה לעמוד לפני הקדוש ברוך הוא כבן המתחתן לפני אביו על כל דבר קטן יש לבקש ועל כל דבר קטן יש להודות זה הא' ב של יהודי מעשה מבעל הקהילות יעקב הסטייפלר הקדוש היה תלמיד חכם בשם יוסף לב זכר צדיק לברכה עדיין היהה תלמיד של רבי שמעון שקופ זכר צדיק לברכה בגרונה ובמהלך השואה התגלגל במחנות עבודה אחר מלחמת העולם השנייה למד בגבעת רוקח בישיבת נובהרדוק אצל הסטייפלר זכר צדיק ברכה ששימש אז כמגיש שיעור הרב יוסף לויד בגר החל לסבול מחושים בליבו בא ל סטייפל והגיש לו פתק על מצבו מדאיג סכר את הפתק לא גמר לקרוא נאנח מעומק ליבו הטהור ואמר אוי אבא תרחם על רבי יוסף כל כך הרבה הוא סבל בחיים שלו תרחם על רבי [מוזיקה] יוסף מה חשוב במעשה הזה בדרך כלל שבאים עעם חולה אז אומרים אני ארשום את שמו בעזר השם אני אזכיר אותו ברפא בשמע קולנו במוצא שבס אני אהייה בכותל בעוד שבועיים אני אצל ממה רוכן אצל רבי שמעון אני אזכיר אותו על הציון אבל הסטייפלר לא ממתין על המקום הוא פונה לאבא בלי הכנות בלי הקדמות עוד לא גממה לקרוא את המכתב כבר מעומק הלב הקדוש ברוך הוא פה לידינו שיויתי השם לנגדי תמיד דבר איתו עכשיו בעברית באנגלית ביידיש בכל שפה ככה צריך לחיות יהודי וזו מעלת הצדיקים שהם פונים לקדוש ברוך הוא על כל דבר ודבר בפרשת ביחי כתוב ואני נתתי לך שכם אחד על אחייך אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי אונקלוס תרגם את המילים בחרבי ובקשתי צלותיה בתפילתי ובבקשות למה צריך כפילות לשון בתורה בחרבי וקשתי ובתרגום בצלות ובועות המשך חוכמה כתב על זה דבר נפלא אומר יש שתי מערכות של תפילה יש התפילות הסדור ברכות השחר פסוקי דזמרה ברכות קריאת שמע 18 כל התפילות שתיקנו לנו אנשי כנסת הגדולה ורבותינו הקדמונים על ידי רוח הקודש אבל בנוסף לכך יש תפילות ש כל אחד מוסיף מעצמו בקשות פרטיות לפי הצרכים השונים בזה הוא מבטא בלשונו איזה תפילה יותר חשובה אין תשובה אחד משמעית יש מעלה בזו מה שאין בזו מעלת התפילות הקבועות זה שכל אות כל מילה מיוסדים עעל דות רבים על צירופי אותיות על ראשי תיבות על סופי תיבות על גימטריות על שמות קדושים ספר תהילים נכתב בנבואה כפי שדוד מעיד על עצמו רוח אדוני דיבר בי ו מילתו על לשוני וכמו שמבאר המלבי הודיע כי כל הזמירות נאמרו ברוח השם אשר עליו ויען שהרוח האלוהי יחול על המשורר בשתי מדרגות אם רק לעוררו בכוח אלוהי על עניין השיר ומילות והמליצה ידבר המליץ משכלו או שגם המילות והמליצה יהיה ברוח השם והוא אמר כי שניהם היה ופ עה אלוהית רוח אדוני דיבר בי וגם מילתו היא על לשוני גם סדר המילות היה מהשם יתברך כלומר רוח השם די דיבר בי זה תוכן התפילה ו מילתו הלשוני זה על כל מילה וכל אות כלשונה לומדים מזה כי גם המסרים גם המילים גם האותיות בספר התהילים הכל בכוח אלוהי ברוח נבואה הגמרא במגילה יח אומרת 120 זקנים מהם כמה נביאים תיקנו את התפילה על הסדר כלומר תפילת 18 תוקנה על ידי 120 אנשי כנסת הגדולה שהיו בהם גם נביאים ובעל נפש החיים מוסיף וכותב שהם קללו בתפילת 18 את כל השתלשלות [מוזיקה] העולמות עליונים ותחתונים מעשה בראשית ומעשה מרכבה הכל מקופל בתוך 18 לכן כשאדם אומר את התפילות הסדור או קורא בתהילים גם ם אם לא מבין כלום גם אם לא מכוון כלום יש בתפילה כוח לפעול כמובן שכוונת הלה תועיל פי כמה וכמה אבל גם תפילה בלי כוונה פועלת הגאון מבלנה הזכר צדיק ברכה אומר תפילה עם כוונה היא כמו קורבן שיש בו דם תפילה כוונה היא כמו מנחה שאיין בדם וכיוון שהדם הוא הנפש בתפילה בלי כוונה חסרה נפש היא לא מביאה את האדם למצב של ואשפוך את נפשי לפני אדוני ולמרות זאת גם בתפילה כזו יש כוח לפעול כמובן אין להשוות תפילה בלי כוונה לעם כוונה אבל לפעמים אדם לא נמצא במנוחת הנפש הוא לא בריכוז מלא קשה לו לכוון עליו לדעת שמילים היוצאות מפי פועלות הגמרא בסנהדרין קי אומרת קטן ם מתי בא לעולם הבא רבי חיה ורבי שמעון בר רבי אחד אמר משעה שנולד ואחד אמר משעה שסיפר רב ינה אמר משעה שנזרע דכתיב זרע יעבדו רב נחמן בר יצחק אמר משעה שנימול דכתיב עני אני וגבע מנוער נשאתי אמך אפונה תנה משום רבי מאיר ע שיאמר אמן שנאמר פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים אל תקרא שומר אמונים אלא שומר אמן אמנים אז האמוראים נחלקו מה מתי קטן שנולד זוכה לעולם הבא שיטה אחת אפילו בהיותו עובר כבר זוכה לעולם הבא יש הסוברים משעה שהוא נולד זוכה לעולם הבא ויש הסוברים משעה שהוא נימול זוכה לעולם הבא אולם אפילו לשיטה הכי מחמירה די בכך שיענה אמן פעם אחת כבר זוכה לעולם הבא מאיזה גיל ילד קטן מתחיל לומר אמן נגיד שנתיים ומעלה בגיל הזה הוא לא מכוון כוונות אמן יאמנו דברי האומר שילוב הביה דנות גמילות חסדים והב הו גודל אלוהינו הוא לא מכוון וגם לא אדון הכל היה וב ויהיה אבל זה מספיק לתת לו כרטיס כניסה לעולם הבא אם זה שוביו של אמן שיוצא מפי ילד קטן אין לטאר ואין לשער את רוב כוחו של אמן שיוצא מפי אדם מבוגר עם רגש וכוונה אחי שהיה קטן היו אומרים לו לברך איך הוא היה מברך היה אומר גונו גונו אומן מאותו רגע הוא כבר היה בן העולם הבא עוד על הגון גונו מה מגיע לו על כל פנים למדנו כי לתפילות הקבועות יש מעלה אפילו בלי כוונה מאידך בתפילות שאדם מוסיף בעצמו בבקשות שהוא מבטא בשפתיו אין שום מעלה בעצם המילים כי הם לא על פי 120 אנשי כנסת הגדולה עם סודות וכולי בתפילות האלה שאנחנו אומרים בפה אין קדושה באותיות פה העיקר זה הכוונה של הלב ליבה בעה אבל מה המעלה של התפילות הללו שבהן הרבה יותר קל להכניס את כוונת הלב כי אתה אם אתה פונה לשם ואתה זקוק למשהו אז פירושו של דבר לב יודע מרת נפשו אז הלב מדבר בתפילה כזאת הלב מדבר לא הפה והתפילה הסדורה יכול להיות שרק הפה מדבר לב עין לב עין אבל אם אתה מבקש משהו אז זה ברור שנתת ך לבקש מאיפה זה בא זה מחדרי הלב עכשיו נבין את המילים בחרבי וקשתי בצלותין בין חרב ובין קשת חרב חותכת אפילו בלי תנופה אבל החץ והקשת זה תלוי כמה אתה פותח את המתר ככל שאדם מושך יותר במיתר פגיעת החץ גדולה ועצומה יותר אם מקרבים חץ אל האדם זה לא כמו שמפל אותו על ידי מתיחת המתר כל עוצמת החץ באאה ממה מהתנוחה זה הח בין שתי מערכות התפילה תפילות שתיקנו חכמים זכרונם לברכה הם בחינת חרב יש להם כוח עצמי חרב חותכת היא לא צריכה תנופה כמו שנאמר רוממות אל בגרונם בחרב פיפיות בידם המילים של התפילה פועלות כמו חד בלי תנופה בלי אפילו כוונת הלב יש להם כוח לבקוע רקיעים וכמובן אם זה בא גם עם הלב זה מוסיף הרבה אבל גם בלעדי יש כוח לפעול לעומת זאת בקשות אישיות שאדם מוסיף בתפילה והוא יודע מה הוא זקוק זה פועל כמו קשת רק על ידי התנופה כמה שאתה מותח יותר את המתר כמה שאתה מעורר יותר את הלב כך יש לתפילה כוח לפעול יש 10 שמות לתפילה יש צעקה יש שבעה יש תפילה יש תחינה יש כל מיני כמה אתה מותח יש זעקה כמה אתה מותח ככה זה מגיע וככה זה נשמע וככה זה מתקבל על שתי המערכות של התפילה האלה אנחנו אומרים בברכת שמע כולנו כי אל שומע תפילות ותחנונים אתה מה זה תפילות זה הסדור לנו מחכמים זכרונם לברכה ומה זה תחנונים מה שאדם מתחנן מדעתו ומוסיף בקשות מלבו לכן אחרי כל תפילה אנחנו מבקשים תתקבל צלותהון ובעותהון מקביל לצלות ובעותהון זה התפילות הסדור שהתפללנו ב-18 ובעותהון זה הבקשות האישיות שהוספנו מליבנו כשאדם דבק בקדוש ברוך הוא והולך לפני האלוקים הוא זוכה בכוח האדיר של תפילה בבחינת קשת עם כל התנופה האדירה של הרגשת הלב ממילא הוא יכול לבקש מהקדוש ברוך הוא את כל צרכיו גם מלפפונים בעגבניות שבוע שעבר לא היו מלפפונים כל כך אבא לשבת אני רוצה מלפפונים סוג א' כן אפשר לבקש מהקדוש ברוך הוא הכל והעיקר זה לעבוד אותו בשמחה כמובן לכן עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמחה עבדו עבדו עבדו עבדו את השם בשמחה בואו לפניו לפניו יר ננ בוא לפניו יר ננה בואו לפניו לפניו רננה בואו לפניו רננה ישמחו במלכותך שומר שומר שומרי שבת בקורא עונק שבת ישמחו במלכותך שו שוו שבת כ עונ [מוזיקה] שבת מקדש מקדש מקדש ש שבת עם מקדשם מקדשה מקדש שביעי שבת שבת שלום הרי אני מכוון לקיים מצוות חכמים דאורייתא בשמחת דאורייתא כיבוד הורים דאורייתא לעשות נחת רוח להב שבשמיים חמר