בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ד - לבקש מבלי להרפות
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום יעלי פה בת חביבה רפואה שלמה מהרה אמן אמן חזרה בתשובה שלמה למיכאל בן נעמה מהרה אמןן חזרה בתשובה שלמה לעודד בן יעל יפה יפה מהרה אמן אמן
בלי תפילה לא מקבלים כלום חלק לד
מה פירוש תפילה עושה מחצה רבי צדוק הכהן מלובלין אומר כשאדם מרגיש חסר אמיתי והוא עומד בתפילה לפני הקדוש ברוך הוא ומבקש אי אפשר שהקדוש ברך הוא לא יענה לו ראיה לדבר גמרא תמורה תז תפילתו של עתניאל בן קנז אם ברך תברכני בתורה והרביתי גבולי בתלמידים והייתה ידך עם מי שלא ישתכח תלמודי מלבי ועשית מרעה ש ממנו לי רעים כמותי לבלתי עוצב שלא ישגב יצר הרע מלשנות אם אתה עושה כן מוב ואם לאו הרי אני הולך
לנסיס לשאול מיד ויבה אלוהים את אשר שאל שאדם מרגיש ומתפלל מתוך חו שאם לא ישיג את הדבר הוא הולך לשאול הקדוש ברוך הוא מביא לו את אשר שאל מעמו
זה מביא ראיה רבי צדוק מלובלין אם אתה מבין בלי החסר הזה אתה לא יכול לחיות השם מביא אבל בשטח מה קורה שתוך כדי תפילה אדם משלים עם המצב כלומר הוא מתחיל להתחזק באמצע התפילה במקום שיתחזק אחרי התפילה ממילא החסר אינו מורגש אצלו כל כך מתי החסר מורגש בשעה שהוא מתפלל אבל אחרי התפילה הוא לא מרגיש את זה כך אז התפילה עושה רק מחצה ממה שהיה צריך אם היה מרגיש את החסר גם אחרי
התפילה זה היה פועל הכל רבותינו אומרים שהתפילה זה מהדברים העומדים ברומו של עולם ובני אדם מזלזלים בהם
נמשיל זאת שאדם חייב לעבור בדרך מסויימת מלאה קוצים וזכוכיות אי אפשר לעבור בלי להפצע גם רכב לא יש אפשרות אחת רק בלי תפגע מטוס עם מטוס אתה עובר מעל כל המכשולים תפילה זה מטוס בתפילה אחת בדמעות בהנחות אדם מדלג על הרים וגבעות אלא בני אדם מזלזלים בכך הם לא קולטים את הכוח שיש להם ביד מה פירוש בני אדם מז זל מה לא מתפללים לא שמים גרטל
משל למה הדבר דומה אדם שקיבל יהלום בשובי מיליארד ושאל בן אדם שמבין אמר לו 100 אל מבסוט 100 אל מיליארד לם אמר לו שווה 100000 היה מבסוט החמיץ את הובי האמיתי של היהלום ככה אנשים שלא יודעים שהתפילה שווה מיליארד והם מבסוטים שהי שווה 100 רבנו בחיה אומר שתפילה של כל יהודי בכוחה לבטל את הנגזר דברים שכבר נגזרו בשמיים ניתן לבטל וניתן לשנות את הטבע ולמנוע את הסכנה זה תפילה של כל יהודי בכל
מצב אך מה הוא עושה האדם תפילה עושה מחצר הוא מסתפק להתפלל רק חצי
הגמרא אומרת שמעתי בת כול שמנה מת כיונה היונה מסמלת את כלל ישראל בת קול מנהמת כיונה הפירוש הוא ששומעים את האדם בדיוק איך הוא מתפלל איך הוא ניגש לתפילה כמה היא חשובה אצלו כמה הוא משקיע בכך ככה מקבלים את תפילתו
נבוכדנצר הורה לנבו רעדן להגלות את היהודים וציווה עליו שלא יעצרו באמצע הדרך ועל זה מכוננים על צברנו נרדפו וגזר מי שיעצור בדרך חותכים אותו איברים איברים אין לעצור למה נבוכדנצר אמר תדע לך אלוהיהם של אין
לו מקבל בעלי תשובה ואוהב תפילות אם תיתן להם לעצור הם יחזרו תשובה ויצעקו ותתבע הגזירה אתם שומעים מוכן נצר ידע יותר טוב ממה שיודעים פה היום ללמד את כוח התפילה של יהודי גם יהודי חוטא שנזרק מארץ ישראל ומוליכים אותו לגלות כעונש יש כוח בתפילתו ש נבוכדנצר פוחד מזה אז כל בן אדם ידע לאחוז בעמוד הזה של התפילה בתהילים נה כג השלך על אדוני יהבך מה כוונה שלך למה לא נאמר תן על השם
יבך כשאדם נותן משהו לחברו שניהם מחזיקים את הדבר בידיים אבל אם הוא משליך עליו את החפץ אז זה יוצא מידו לגמרי ונכנס ליד של מקבל השלך מה זה יהבך זה המסע שלך כל המסע שיש לך בלב תשליך אותו לגמרי על הקדוש ברוך הוא אל תשאיר אצלך כלום שום דאגה שום שום שום כלום השלך תוציא הכל מהצד שלך לצד שלי או אם אתה תשליך על השם ימך הוא יכל כלב ומה הם השתדלות
היייתה פעם הצגה באחד השחקנים קראו לו ראובן הוא הציג את מושקה המוזג היהודי בבית המרזח מישהו דפק עליו באמצע ההצגה ושאל תגיד לי מושקה מתי אתה פותח אני רוצה לשתות מה ענה לו מה אתה רוצה ממני כעת אני משחק עוד שעתיים אני חוזר להיות ראובן לא מושקה כלומר הוא יודע את האמת שהוא לא מושקה אך כשהוא מושקה הוא משחק את התפקיד ברמה חברים ושסה גידים ככה צריכה להיות ההשתדלות
האדם חייב לעשות השתדלות עם כל הרצינות עובד לפרנסתו מרים טלפונים לשדכנים אבל לדעת שהכל זה הצגה כי באמת הקדוש ברוך הוא עושה הכל
אומרים בדרך צחות פעם נכנס יהודי לבית הכנסת עצו שאלו אותו למה אתה עצו סבתא שלי אמרה לי שאם שותים חלב יש כוח שתיתי 10 כוסות כי אני רוצה להפיל את הקיר הזה ולא הולך לי לכן אני עצוב למחרת הוא נכנס שמח ו שמחה מה זו עושה אומר היום לא שתיתי אפילו אחת שתיתי קוניאק אחת ניגשתי לקיר והקיר איננו אני לא רואה אותו כשבן אדם שותה של אמונה אין קירות אין קירות אם אמונה אין בעיות אין קירות אי אין מחסומים אין כלום
מעשה היה במוסקבה נערכה שם התוועדות והיו צריכים דחוף בקבוק קוניאק פנו לרב שני אורסון שהיה בן 14 ביקשו שילך לקנות בקבוק קוניאק חנות סגורה חנות שנייה לא היה החליט להתיאש באמצע הדרך ראה מישהו שוכב על הרצפה לידו בקבוק קוניק משובע ידע שזה משופר ד שופר ביקש ממנו תמכור לי את הבקבוק אני צריך אותו להתוועדות סרב את הבקבוק הזה אני לא מוכר אמר לו כמה עולה חמש רובל אתן לך 10ה בשום פנים באופן 50 רובל בשום פנים
באופן 200 300 בשום פנים בו שאל אותה אני לא מבין א אם אני נותן לך 300 רובל על בקבוק שעולה חמישה אתה יודע כמה אתה הולך להרוויח בדקה אתה יודע כמה בקבוקים אתה יכול לקנות איך אתה [צחוק] מסרב אמר לו בחורצ'יק אתה בכלל לא מבין 300 רובל יש לי 300 רובל אבל אם הבקבוק הזה יש לי את כל מוסקווה חזר לציבור ואמר להם בקבוק קוניאק לא הבאתי אבל את הרעיון הבאתי לאדם יש בעיה הוא רץ לכל מיני אנשים
שזה יפתור ו את הבעיה וזה יפתור לו את אבל אם תשתה בקבוק של אמונה אם תחיית אין עוד מלבדו ותפנה רק לקדוש ברוך הוא עם הבעיות השלך על השם יעב ממילא יהיה לך הכל לא רק ו כל העולם כולו כל העולם נברא בשבילי
הספורנו כותב דבר נורא הפסוק אומר ותצחק שרה בקרבה לאמור אחרי בלותי הייתה לי עדנה ואדוני זקה כתב הספור בת יצחק שרה שחשבה שהיה דבר המלאך ברכת נבי בלבד כעניין אישה היא לא חשבה שזה נבואה ושליחות מאת השם יתברך אז זאת אומרת אם מלאך ברך אותה שיהיה לה בן אז הברכה שלו כמו ברכה של נביא תארו לכם שיורד אליכם עכשיו מלאך מהשמיים לברך איזה תור היה להתקבל לברכה מלאך מברך אומר הספורנו היא חשבה שלא יושג זה
בזקנים בברכת שום נביא בגלל שהיא סכנה בת 90 ולא ילדה מעולם אז מסכנים גם ברכה של נביא לא טוען כי לחזור לבחר אחרי זקנה זה תחיית מתים וזה לא יהיה זולתי במצוות האל פרטית רק אם השם מצווה באופן פרטי על אדם ספציפי שהוא יוכל לעשות זאת או בתפילה משגת חן מאיתו אומר הספורנו מה שנביא לא יכול ומה שמלאך לא יכול אם אתה התפללת תפילה ש שיג על ידה חן אצל הקדוש ברוך הוא אתה יכול לשנות את הטבע תחיית המתים הכל את
יכול או מצווה פרטית שהשם מצווה ואומר ככה אני רוצה שיהיה או אתה אתה האדם הפשוט אם התפילה שלך תשיג חן אצל הקדוש ברוך הוא אתה יכול לשנות את הטבע לגמרי אז היא הבינה ש ברכה של מלאך אחרי לותי היייתה לי עדנה זה תחיית המתים זה לא יכול לעשות על ידי מלאך בברכתו מה שכן יכול אם השם ציווה ואמר למלאך תגיד בשמי או אם התפילה משגת חן ומה זה תפילה כזאת
הבית אהרון כותב כמה פעמים דבר זה ברור אצלי כי התפילה בציבור מועלת לכל דבר כי תפילתו של צדיק הדוה ציבור שמתפללים זה תפילה עצומה כמו צדיק הדור רבי חנינא בן דוסה היה צדיק הדור מה שהוא הי אומר היה מתקיים תפילה של ציבור זה אותו דבר כ שמתפללים כמו שצריך כן ברכה של מלאך לא תועים תפילה כן תועים נו אז צריך לדעת מה זה תפילה
הרב גלינסקי מספר הייתי בחיפה פנה אלי יהודי בשאלה ונשלמה פרים שפתינו שאנחנו קוראים פרשת את הקורבנות נחשב כאילו הקרבנו אבל למה דווקא פרים יש גם עלים יש כבשים יש שעירים יש מנחות אמרתי לו מה השאלה אם אפשר לשלם בשפתיים ונשלמה פרים שפתינו למה לא פרים למה ללכת על משהו קטן
משל למה דבר דומה להבדיל זייפן כספים הדפיס שטרות של 200 שקים ממש נאמן למקור האם יעלה על הדעת לשאול אותו למה לא התפסת גם של 100 ושל 50 הוא זייפן אבל לא טמבל אם כבר מדפיסים אז מדפיסים של 200 למה להדפיס של 50 פינו זה מכונה שמייצרת שטרות כל ברכה שלנו זה שטר כל תפילה זה שטר באיזה ערך מה הערך של השטרות שאנחנו מוציאים מהפה תלוי בכוונה אם אתה ממלמל זה 20 שק אם זה עם כוונה שטחית 50 שק אם אתה מתכוון בכל מילה זה 100 שק ואם אתה
בהתלהבות 200 שק אז למה לייצר שטרות של 20 במקום של 200 לכן הוא נשר למה פרים סבתנו אנחנו בשפתיים כאילו קרבנו פרים כמו של העשירים
חכמים זכרונם לברכה אמ לימדו אותנו בברכות ו שהתפילה מדברים שעומדים ברומו של עולם ובני אדם מזלזלים בהם מה הכוונה שהדברים האלה עומדים ברומו של עולם אז אמרנו שאם יש זכוכיות וקוצים ואכל עם מטוס עוברים מעל הכל ו מדלג על ה הרים מקפץ על הגבעות אבל בני אדם מזלזלים בהם דומה הדבר למה שאמרנו שהולכים אצל השמאי והוא מעריך לנו בפחות וככה אנחנו מאמינים ומרוצים אבל הערך הוא לאין שיעור לאין שיעור במה שאנחנו חשבים
בחור שלמד בישיבת באר יעקב אצל רבי שלמה ולבה זכר צדיק ברכה הגיע מניו יורק בית חילוני מחללי שבת נבלות וטרפות התקדם בישיבה נפך לבין עליה ניגשו בחורים לרב שאלו איך ייתכן בחור שבא מבית כזה עולה מעל כולנו שבאנו מבתים קדושים אמר להם תשאלו אותו שאלו אמר להם כולנו היינו בשבי אני הייתי מהתינוקות שנשבו ואתם שבויים במלו מדה חשבתם לעצמכם מה הטעם להתפלל עוד פעם הרי כבר התפללנו השבי של מלומדה גרוע יותר כי אני יצאתי
מהשבי ואתם עדיין לא זה מה שאמר הרב אורי זוהר בהתחלה כשהוא חזר בתשובה הוא היה ממש חרד על כל דבר ודבר כדרכם של בעלי תשובה בהתחלה אומר אחרי כמה זמן כבר הפכתי להיות דתי ואז הכל זה הופך להיות מלומדה כשאדם נמצא בשבי של מלומדה הוא לא מבין שהוא עומד בתפילה בפגישה עם הקדוש ברוך הוא ומדבר איתו ממש אפילו שאומר ברוך אתה מקור הברכות לפניי לנוכח הוא לא מצייר את זה צריך לצייר את זה צריך לצייר את
זה כמה אנחנו מדברים כבר שעורים רק על התפילה אני לא יודע אם חל שיפור עד כדי כך שמשהו מכל מה שאנחנו לומדים כבר חים
יהודי דופק על דלתו של החזון אש זכר צדיק ברכה זקוק לישועה לפני כמה ימים הרגיש לא טוב הופס בבית חולים נתגלה זיהום בגופו נותרו ארבעה ימים לחיות פורץ בבכי חזון איש מלטף אותו בחיבה ומרגיע ו פתח לפניו ספר בראשית ואמר לו תראה מה ברא השם ביום הראשון תראה מה ספיק לעשות ביום השני קורא לו את הפסוקים וגם ביום השלישי וביום הרביעי אמר לו אמא אם הבורא בורא כל עולמות יכול בארבעה ימים לברוא כל כך הרבה דברים אתה לא מאמין שבתוך ארבעה ימים יברא עבורך תרופה שתהייה
בריא עודד אותו שלא יתייאש יתפלל על עצמו יפיל תחינה שהשם ירפא אותו
מה זהו שערי דמעות לא ננעלו בוודאי לא בתפילתו של עולה שזה תפילה בעת שרה שאומר הרמבן שזה התפילה דאורייתא ותיבש ה בשעת עולמים בימים הבאים רבה להתפלל פרה נס הגיעה תרופה חדשה נגד זיהום נוסתה עליו התאימה לו בעברי את הסיפור הזה למדנו על רבי חיים גריינמן אפשר שזה היה אותו סיפור והחליפו בין האישים ואפשר שהוא למד חזון איש ועשה אותו דבר רואים כמה אמונה בתפילה יכולה לפעול
סיפר אחד מגדולי החכמים התגלתה את ל רעייתו מחלה נוראה ניגש לגאון רבי ניסן קרלי זכר צדיק לברכה שאל האם לפרסם זאת בציבור שירבו בתפילות בעבורה אמר לו לא לפרסם כי הציבור התייאשו ולא יתפללו ואם זה המצב עדיף לא לפרסם שאם הדבר יוודע לקהל אז רפואת תהיה כבר בגדר גלוי וזה ימעט את סיכויי החלמה כי הקדוש ברוך הוא בהנהגתו לא להרבות בניסים גלויים שמע לו כמעט עד הרגע האחרון לא ידע אף אחד מהמחלה אפילו חמותו האמא של חולה שבאה לבקר תמיד לא ידעה עד ימים אחרונים לפני הפטירה אבל אשתו האריכה ימים אחרי גילוי
המחלה יותר מחמש שנים שבמהלכן הצליחה לבנות עולמות שלמים גידלה ילדים במסירות ובחמימות קיימה מצוות ללא ספור עד שהגיע הרגע שהקדוש ברוך הוא החזיר את נשמתה אליו אמר אותו תלמיד חכם בכב לב ואם בתקופה הראשונה שלאחר גילוי המחלה הייתי מודיע שלמרות דברי הרופאים מתחיה עוד חמש שנים האם היו מאמינים לי כולם היו מתייאשים מהתפילה והמציאות עלתה על כל דמיון נכון בסוף היא נפטרה אבל מתוך קידוש השם נורא ונתבונן אם ללא תפילות הציבור המשיכה לחיות עוד חמש שנים מה היה קורה אם הציבור היה מתפלל
עבורה באמונה שלמה של כוח התפילה ודאי שהייתה לפחות 10 שנים או הרבה יותר ואולי גם מתרפאה לגמרי מהמחלה כך או כך יש בדברים האלה טביעה על כל יהודי שידע ויאמין בכל ליבו שהקדוש ברוך הוא מסוגל לחולל הכל ולהפוך את הקללה לברכה ממילא אין לנו להמשיך ולהתפלל אלא שיסיים מעדנו ויוציאנו מכל מחשבותינו מאפלה להורה
בהרצאה האחרונה שהייתי צלצל אלי מישהו דחוף דחוף דחוף אבא שלו חולה במחלה יש לו אותה בלבלב ה שואל מה לעשות אמרתי לו לבלב זה בעיה חמורה אומר לי אני אספר לך אבא שלי תימני הוא לא מאמין ברופאים לפני 10 שנים גילו לו את המחלה בלבלב רצו לעשות לו ביופסייה וכל מיני דברים לא נתן להם הרופא אמר איין לך זמן הרבה אתה תוך כמה זמן צ'יק צ'ק אמר לו אתה תמות לפני הוא אומר מתה הרופא הוא חי כבר 10 שנים עם סרטן בלבלב שלחנו סרטון שבו מדבר אחד הרופאים ומר שהסרטן זה התרבות מהירה אבל זה סגור הגידול גידול סגור אם עושים
ביופסיה מפוצצים אותו אז זה מתחיל גרורות וכל אם לא נוגעים זה יכול להעריך את החיים של הבן אדם הרבה הרבה יותר מעבר למה שעושים לו כימוטרפיה כל הדברים רואים בן אדם בדרך כלל לבלב זה לא נשאר הרבה זמן צ'יק צ'ק 10 שנים הוא כבר אז הוא שאל מה מה לעשות עכשיו זה ככה לא יודע מה פה שם לא משנה מה אמר נו אבל הרעיון בן אדם מאמין לא מאמין בכם מאמין באלקים בוא חי עם זה ככה 10 שנים 10 שנים לא יאומן כי ספר אמרתי לו אולי אפשר לעשות השתלה יש ל אומר איפה אתה לא ו מהזה מה
אתמר היה לי קרוב משפחה גם כן סיפרתי בעבר שהיה לו בלבל וגם אמרו לו שלושה חודשים התפללנו עליו והכל יעריך ימים שנתיים נוספים כשנכנסתי לרב שפירה וזה אז הוא אמר לי לא בטוח ש מתפללים עליו כי זה נקרא אדם טריפה זאת אומרת שאדם עומד למות לא מתפללים אנחנו המשכנו להתפלל שנתיים כי אדם טריפה לא מחזיק יותר משנה אבר רואים כוח תפילה שיש תפי
מה בעצם קורה בתפילה איך היא פועלת כשאנחנו מבקשים רפאנו מה הקדוש ברוך הוא לא יודע שאדם חולה הרי הוא שלח אותה על פי דין כי הוא עושה דין בלא דין אדם בא לבית משפט דן ו לשלוש שנים ואומר לשופט עשה טובה ותל לי את הגזר דין למה כי אני מבקש יעיפו אותו אם אתה מבקש מה סתם נתנו לך עונש עשית עבד אתה נענש אז איך אנחנו מבקשים מהשם רפאנו נרפא מי שלח השם שלח אז מה אתה מבקש אחרי שהוא פסק שאתה צריך להענש אתה אומר לו טוב טוב תמחק את זה יאללה פאנו מה
זה אם היה מדבר ומבקש אתה יודע מה ריבונו של עולם אני רוצה משפט חוזר נו היינו עוד מבינים יש מושג כזה משפט חוזר אדם יכול להביא נסיבות חדשות יחדש ראיות לא הוצא קודם אינפורמציה חדשה משפט חוזר אבל סתם לבקש רפואה סתם לבטל גזירה מה פתאום האם מלכות ה דשמיא זה לא כמלכת ה דרעה איך זה עובד
הכתוב אומר אדם ובהמה תושיע אדוני דרשו חכמים זכרונם ברכה בחולין זן אלו בני אדם שערו מים בדעת ועושים עצמם כבהמה הם זוכים לישועת השם מי שאינו מאמין בכוח התפילה לא יכול להנות ממנה כדי לקבל תועלת צריך להאמין ב כוח התפילה תנו עוז לאלוהים מה פירוש השם עוז לעמו יתן אלא אדם צריך להביא כלים כדי שהוא יקבל שפע יסוד התפילה הוא זה שאיין פה צירוף מולקו אתה לא איזה אורגניזם אתה חלק אלוקה ממעל ואתה מתעלה על ידי התפילה ונעשה חלק
ממקור החיים כשאתה מתעלה יותר ממה שהיית קודם התפילה אז זה כאילו אתה מבקש משפט חוזר זה לא אני זה לא אני ה ההוא ההוא שהיה לפני התפילה זה ההוא עכשיו זה אני כבר התעליתי מעל על ידי התפילה שאני בא להתפלל כרגע ולכן המחנה היייתה בכתובת קודמת לאחד שהיה רחוק מהקדוש ברוך הוא ולא אני אני עכשיו בתפילה התקרבתי והתפילה מחברת את האדם לאין עוד מלבדו כשאדם אומר רפאנו הוא לא מזכיר לבורא שיש לו בעיה הוא בא להגיד לו אין לי כתובת אחרת אין לי כתובת אחרת זהו אני דבוק בך במקור
החיים קודם לא ככה עובדה ששלחו לי תזכורת אז עכשיו בתפילה אדם מתרומם זה כבר לא ההוא זה כאילו בקשה חדשה רפאנו כאילו משפט חוזר תבדקו עכשיו ההוא באמת זה היה מגיע לו אבל אני שאני בא עכשיו התקרבות כזאת אז מגיע לי רפאל שת זה משהו די רגע לפני ביד משיח צדקנו עומד יהודי ומתפלל מכירות ליבו על הגאולה התפילה נענית ומשיח צדקנו מופיע האם יש לנו יכולת לטאר שמחה של אדם שהתפלל עכשיו אני רוצה את מלך המשיח פתאום
מודיעים שופרו של משיח פהפה פה פה כולם צועקים צולים איזה שמחה יש לו מביאים בשם הרב הקדוש רבי נפתלי מרופשיץ זכר צדיק ברכה שכל התפילות וכל העבודות שעושים ישראל אפילו שעדיין בן דוד לא בא הקדוש ברוך הוא מצרף את הכל ולעת הגאולה יראו שהיו צריכים להביא את המשיח את כל התפילות האלה וככה כותב גם המביט בספרו בית אלוקים בשער התפילה פרק יז מזה למדים כל תפילה שאנחנו מתפללים נצרכת לגאולה ובלעדיה לא
תבוא זה צריך לשנות את כל ההתייחסות שלנו לתפילות שמתפללים על הגאולה כי המשיח עומד מצפה לי לכם לכל אחד מחכה לתפילה אישית בתפילת 18 זו אמרתי לכם אני מתפלל כל הזמן שישלח אותו עכשיו לא מהרה עכשיו שנאמר פתאום יבוא האדון אל הכלו פתאום וזה יהיה בסח הדם פתאום זה יכול להיות פתאום עכשיו למה צריך מחר מחרת פתאום צריך לשנות את ההתייחסות לתפילות על הגאולה המשיח עומד ומצפה מחכה לתפילה אישית של כל אחד ואחת ולעתיד לבוא נוכל
לראות מה התפילות הועילו לכל אחד ואחד כמו תפילתו של אותו יהודי שתיארנו שאיך שהוא סיים את התפילה בבקשה שהשם ישלח משיח צדקנו ושומעים את שופרו של מלך המשיח איזה שמחה תהיה לנו אם יהיה לנו חלק רציני בהבאתו אז כבר הידיעה הזו צריכה לעורר את הכוונה אצלנו יותר ויותר
המשך יבוא...