טוען...

מי הלביא ומי האריה? | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 17.07.2013, שעה: 06:50

הורדת MP4 הורדת MP3


 בס"ד 17/07/2013 ספר דברים - פרשת ואתחנן: מי הלביא ומי האריה? 

"ואתכם לקח השם  ויוצא אתכם מכור הברזל ממצרים להיות לו לכם כיום הזה"

אמרו חכמים זכרונם לברכה: "ארבעה דברים קשין נבראו בעולם:

הר קשה - ברזל מחתכו.

ברזל קשה - אש מפעפעו".

ברזל קשה הרי אין ספק בזה, ברזל הרי אי אפשר כלל  לחותכו ולא לשוברו ולא לנטותו, ואף על פי כן אש מפעפעו דייקא.

ועתה נבין זה בתכלית הפשטות, והוא כנגד אש הנה זה הברזל הכי קשה מתנתך כנתך השעווה, וכן הן הטבעים של הדברים: ככה ממש צריכים להבין סוד בטבע והלמעלה מן הטבע, כי עם כל חוזק הטבע ואין תיאור אבל בבואו ללמעלה מן הטבע, למעלה מן הטבע זה סוד תורה והמצוות, הנה כל הטבע נמס כאפס וכאין.

האמנם? כי הטבע קשה מאוד אפילו יותר מברזל, ואלה שמונחים מתחת הטבע ודאי ולא יינטו ולא יזיזו את הטבע בשום אופן.

וזהו סוד אומות העולם אשר עליהם נאמר: "אשר חלק השם אלוקים אותם לכל העמים תחת כל השמים". סוד האומות וטבעים ומזלות, ונבין את זה מבחינת אקלים, אנשים בריאים לא חשים ולא מרגישים איך שהוא בחייו קשורים לכל החוץ ממנו לכל שמקיפו ונדמה להם עצמיים, במזג האויר והאקלים דומים להם רק כדבר צדדי שמכלכל אותם.

אבל לא כן אנשים חולים הם כבר חשים די היטב איך שכל חייהם יונקים מהאויר ומהאקלים, שינוי כלשהו באויר עושה בהם מהפכה שלמה. כשאנו רואים איך שהאויר פועל כל כך על האדם הרי מן ההכרח לומר כי מן האקלים שסביב האדם הוא ממש עצם מעצמיו, כי הדבר אשר חוץ לאדם לא אפשר לעשות עליו פעולה כזאת, אלא ודאי אדם חדור כל כולו מהראש עד סוף הציפורניים עם זה האקלים והוא קיומו והוא חייו.

כך הוא הסוד של העניין "אשר חלק השם אלוקיך אותם לכל העמים תחת כל השמים", זה מבחינת אקלים, הטבע הוא האקלים של האומות, ממנו קיומם ממנו כל חייהם טבע מסבבם מקיפם כל כולם, מהציפורניים עד כל הדעות שלהם, החוכמות הכי רמות שלהם זה הכל בטבע, ואפילו הרוחניות שלהם הכל נמצא תחת האקלים של טבע. זה אומות העולם.

כלל ישראל נאמר עליהם: "ואתכם לקח השם", זה גם כן בחינה של אקלים אבל האקלים של כלל ישראל הוא למעלה מן הטבע, למעלה מן הטבע זה עצם קיומם של ישראל, גם הפחות שבישראל הוא למעלה מן הטבע.

שהרי בגמרא אמרו בעבודה זרה ע': "אמרי גוים: "דיהודאי לא מנטרי שבתא" יהודים לא שומרים שבת! תעזוב אותך מהשטויות, יהודים לא שומרים שבת. "דאי מטרי שבתא כמה כסא משתכח בשוקא" אם היו שומרים שבת אתם יודעים כמה ארנקים היינו מוצאים ברחוב? כי הם לא היו נוגעים בהם אם הם היו שומרים שבת אז אנחנו לא מוצאים ארנקים בשבת ברחוב! סימן שהם הרימו אותם, הם לא שומרים שבת לא יכול להיות שהם שומרים שבת. ככה אומרים הגויים: אין אפשרות שימצא ישראל כיס מלא מעות ברשות הרבים ולא יקח, אין דבר כזה.

אצל ישראל הרי זה דבר פשוט ואמת! איש ישראל גם אם ימצא מלוא ביתו כסף וזהב - אם התערב בזה איזה שהוא איסור - הרי זה לא יזיז אותו ממעמדו כלל וכלל, ותמיד לומדים את זה כביקורת על אומות העולם,

אבל לפי דברינו זה בכלל לא ביקורת על האומות. אלא זה ביאור וחילוק משתי מציאויות. יש מציאות: "אשר חלק השם אלוקיך בכל העמים". ויש מציאות: "ואתכם לקח השם". אומות העולם אשר סוד חלקם הוא הטבע, והאקלים שלהם הוא הטבע, הנה בעיניהם זה בלתי אפשרי שישראל שומרים שבת, בטבע זה מעל המציאות, באומות אין כל מציאות לשבור איזה רצון כלשהו, וקל וחומר ניסיון כזה? כי לשבור רצון זה עניין של למעלה מן הטבע, אשר אין זה חלקם של האומות, ומה שבישראל שוברים רצונות, מה שבישראל לא מזיז אותם ככל אפילו ניסיון גדול שכזה - זה בגלל שיש להם מציאות שונה – "ואתכם לקח השם", כי האקלים שלהם הוא למעלה מן הטבע והטבע לא יבוא בגבולם.

"מה דודך מדוד שככה השבעתנו?"

רש"י אומר: "כך שואלים אומות העולם את ישראל: "תגידו, מה אלוקיכם מכל האלהים שכך אתם נשרפים ונצלבים עליו?"

התשובה: "דודי צח ואדום", כל התשובה שם מדברת באריכות ומבארת את ההנהגה של הקב"ה עם ישראל שההנהגה היא למעלה מן הטבע,

ופרק השביעי מדבר ומבאר את סוד "הלמעלה מן הטבע אצל כלל ישראל", "שובי שובי השולמית" זה הסוד של כנסת ישראל שכולה למעלה מן הטבע, "השולמית" זו השלמה באמונתה ואינה סרה מאחרי המקום,

"מה תחזו בשולמית כמחולת המחניים"

רש"י אומר: "עם ישראל שואלים את אומות העולם: "תגידו, מה גדולה אתם יכולים לפסוק לי שתהה שווה לגדולתי? אפילו לגדולת דגלי מחולות מחנות המדבר, אתם יכולים לתת לי גדולה יותר מזה ?! - שאנחנו דגולים בדגלים כמו מלאכי השרת?" סוד הדגלים הוא כעין מלאכי השרת סוד למעלה מן הטבע.

"סוגה בשושנים"

רש"י אומר: "מה זה סוגה בשושנים? גדורה ומסויגת בגדר של שושנים, די לה בגדר קל, מה זה שושנים? קצת קוצים יש שמה וזה גדר קל ואין אחד מהם פורץ בו להיכנס, מספיק, מה הראיה?

חתן ניכנס לחופה, לבו מתגעגע לחופה ולחיבת חיתוניו, בא להיזקק לה

אמרה לו: "טיפת דם כחרדל ראיתי!",

הופך פניו לצד אחר, ולא נשכו נחש, ולא עקרב עוקצו, נו, "סוגה בשושנים!".

גדר קטנה מספיקה בשביל לא לעבור. מילה אחת: "טיפת דם כחרדל ראיתי!" נגמר הסיפור, איפה גוי יכול לעצור את עצמו.

הרי שהוא עובר בדרך ראה בכורות בראש התאנים, פשט ידו ליטול

אומרים לו: "של בעלים הם!" גם הוא מושך ידו מפני הגזל, הרי "סוגה בשושנים".

נו איך מבינים דבר כזה? הלוא הרצונות שלו בתוקפם הכי חזק! לבו מגעגע, מאין הגבורה הזאת! שהוא הופך פניו לצד אחר-וחסל. כאילו לא היה כאן כל דבר: אין תאווה אין כלום הכל נעלם איך?!

הרי הוא עובר בדרך: עייף יגע משתוקק להשביע נפשו במשהו, הוא רואה בכורות בראש בתאנים הרבה מאוד כבר פשט ידו ליטול עוד מעט יכול אוכל כאוות נפשו

וכרגע אומרים לו: "חדל! של בעלים הם",

בלי כל עיכובים! "סליחה", מושך ידו מפני הגזל,

זה לא גבורות? זה לא גבורות? מאין הגבורה הזאת?

אלא הוא הסוד של כלל ישראל. כל מציאותם היא למעלה מן הטבע, על כן מה הפלא על אשר טבעים לא עוקצם, האקלים של כלל ישראל אינו סובל, אלא מדחה לחוץ כל מיני טבעים,

זאת אומרת ישראל יכולים להתגבר על טבעם. ועל הפסוק שכתוב: "שכולם מתאימות ושכולה אין בהם",

פירש רש"י: "לשון תמימות, ושכולה - שום שכול ומום אין בהם,

ועל מי נאמר קילוס זה ושבח זה?

על 12 אלף איש שצבאו על מדיין,

ומנין שלא נחשד אחד מהם על העריות?

שנאמר: "ולא נפקד ממנו איש", ואפילו על הרהור הלב הביאו כפרתן,

ואף על הגזל לא נחשדו שהעיד עליהם הכתוב: "ויקחו את כל השלל, ויקחו את כל השלל ויביאו אל משה ואל אלעזר הכהן", ולא הבריח אחד מהם פרה אחת או חמור אחד. דהיינו לא לקחו מאומה מן השלל.

מי שיש לו ידיעה מה מצב אדם בעת מלחמה, איך כל הטבעים המידות והרצונות מתרגזים ומסתערים לאין מעצור, יהיה תמה ויתפלא על גיבורים כאלה, להישאר על מעמדם ללא זיז כל דהו.

תראו מה עושים הסורים לאלה שהם תופסים אותם, מה הם גונבים ומה הם עושים לה, וזה וזה וזה, מה עושים המצרים בכיכר תחריר? וכן הלאה, אין להם מעצור.

אז אדם יתמה 12 אלף חיילים לוחמים שנלחמו נגד מאות אלפים ונצחו, איך אף אחד לא נכשל בעבירה? איך אף אחד לא גזל מאומה? וזה שלל שלהם, ויתמה ויתפלא על הגיבורים האלה, נשארו במעמדם ללא זיז כל דהו.

ותרגום יהונתן בן עוזיאל מבאר: איך נהגו בזמן לקיחת הקישוטין מבנות מדיין? נו, כשמורידים קישוטים מבנות מדיין, השלל, איך מורידים מעליהם את הקישוטין? הרי אתה בא ואתה רואה את הבחורה מה אתה עושה?

אז המדרש מספר לנו: שבשעה שהיו נכנסים אצל אישה זוגות זוגות היו נכנסים, אחד היה מפחם את פניה עושה אותה שחורה פחם, והאחר מפרק את מנזמיה, בשביל שלא יהיה להם פיתוי, לוקח זה ומרסס אותה ואחרי זה לוקחים ממנה את הנזמים.

אמרו לו רבינו משה: "אפשר שלא הזיע יצר הרע קמעה? על אותה זיעה של היצר-הרע אנו אומרים להביא קורבן",

באותה שעה התחיל משה משבחן: "כפלח הרמון רקתך" ריקנין שבכם רצופים מצוות ומעשים טובים כרימון הזה!.

אין ביאור ואין פתרון לפלאים האלה, זה רק מסוד של למעלה מן הטבע, כל מציאותם כל מציאות של למעלה מן הטבע, אלא שיש איזו זיעה קמעה שעוברת לרגע! ואשר בנקל מתנערים ממנה, ודאי כבר לזה גדר קל "סוגה בשושנים",

עד שחכמים זכרונם לברכה אמרו: "וירח את ריח בגדיו אל תקרא בגדיו אלא בוגדיו", כאן אין מדברים על סתם ריקנין מן המצוות, כאן מדברים על בוגדים ממש, וגם על כמותם נאמר: "וירח את ריח בגדיו כריח השדה" כחקל תפוחים, כשדה של תפוחים, גם הבוגדים הם בסוד של למעלה מן הטבע, וגם בוגדים מפליאים לעשות.

הנה אתם היושבים כאן עליכם נאמר הפסוק: "הן עם כארי יקום וכארי יתנשא", רש"י אומר: "כשהם עומדים משינתם שחרית, להתפלל בנץ - הם מתגברים כלביא וכארי לחטוף המצוות",

יש פה כאלה שלא ישנו בכלל אחרי צום תשעה באב ובאו ישר לעבוד עד עכשיו והם ממשיכים מיד אחרי השיעור, אז הוא אומר,

{ברוך השם שלושה חודשים ועוד הפסיק 24 שעות  -זה היה בתקופה שבנו את בית המדרש קהילות פז הראשון בעולם}.

אז הוא אומר: "שמיד הם מתגברים כלביא וכארי לחטוף את המצוות, ללבוש ציצית לקרוא שמע להניח תפילין", הוא הכלל ישראל שהם נמשלים כלביא וכארי ומעתה כשרואים ארי או לביא שוכב ואינו יכול לעמוד  - זה ודאי מהפליאות היותר גדולות, אריה לא יכול לעמוד? לביא לא יכול לעמוד? אם אנחנו נמשלים לאריה - אז איך אתה ישן? זה לא אריה זה חרטה חתול, אריות קמים ישר בבקר, זאת אומרת "עם כלביא יקום וכארי יתנשא", אין זה אלא במכוון הוא לא רוצה לקום! כי לולא זאת מי יעכב אותו ומי יעמוד נגדו? הרי הוא אריה!,

ולהפך: חיזוק באדם, במידת אדם שחרית ללבוש תלית, הנה לפנינו לביא או ארי, אין לנו השגה בתיאור וגדלותו של דבר, והתורה מתפלאת עליו וכותבת פסוק שהוא למעלה מן הטבע היהודי, יהודי הוא למעלה מן הטבע, בעם הזה הוא עם לביאים ואריות! זה כוחות אדירים.

נו, איפה קבלנו שבח כזה?

ויוצא לנו מכל דברינו: כי כל סוד אמונתנו כל הסוד של כלל ישראל הוא סוד של למעלה מן הטבע, יחיד העם הזה ואין זולתו, ואין כל מעכב לו "ובכל נפשך", הוא הולך עם הקב"ה, ומעתה מי שאין לו חלק בסוד הזה עם נגד טבעים נגד קשיים אינו יכול להלוך הרח חלילה אין לו שום שייכות לכלל ישראל ואין חלילה חלק באלוקי ישראל.

הציבור של המתנדבים שלנו בבית הכנסת זה ודאי לביאים ואריות, ואני חושב שהלביא והאריה צריכים לבוא ללמוד פה איך לעבוד, כי הם אוכלים ארוחה אחת ונחים שלושה ימים, פה בקושי אוכלים ועובדים שלושה ימים, אז יש למלכי הג'ונגל מה ללמוד כאן.

רבי חנניה בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר". 

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים